HR-specialist/HR-advisor
Sök bland 195 lediga jobb som HR-specialist/HR-advisor och börja ditt nya yrkesliv idag!
Vill du arbeta brett och varierat med att stödja chefer i de olika HR processerna? Har du förmåga att skapa goda relationer och bygga förtroende? Vi erbjuder dig en utvecklingsinriktad arbetsplats med kompetenta kollegor som innehar det viktiga uppdraget att stödja Musts chefer, både operativt och strategiskt. Det förändrade omvärldsläget medför att vårt försvar behöver förstärkas och den ökade underrättelseverksamheten mot Sverige och Försvarsmakten är omfattande. Det är därför av stor vikt för Försvarsmakten att ha tillgång till kompetenser inom många områden för såväl kortsiktiga utmaningar som långsiktiga överväganden. Vi erbjuder ett viktigt och stimulerande arbete där du dagligen bidrar till Sveriges säkerhet. Hos oss finns det friskvårdsmöjligheter som bland annat inkluderar träning tre timmar i veckan på arbetstid. Det finns också mycket goda möjligheter till egen kompetensutveckling. Arbetsuppgifter Som HR-generalist arbetar du brett över hela HR-området och ger stöd i samtliga HR-processer, bland annat kompetensförsörjning, lönebildning och avtals- och arbetsmiljöfrågor. Du kommer att ha stor frihet under eget ansvar. Du arbetar självständigt men även teambaserat tillsammans med dina HR-kollegor. På sikt kommer du också att ha ett utökat ansvar för ett eller flera fördjupningsområden inom HR. Inom ditt specialistområde ansvarar du för att driva och utveckla processerna och säkerställa en god kvalitet. Vi värdesätter dina idéer, kunskaper och erfarenheter för att utveckla vår verksamhet. För att trivas med arbetet är det av stor vikt att du uppskattar att arbeta konsultativt och verksamhetsnära gentemot chefer. Tillsammans med dina kollegor tar du fram styr- och stöddokument inom HR-området för att kunna underlätta och ge stöd till våra chefer i alla förekommande arbetsgivarfrågor. Kvalifikationer • Akademisk utbildning inom beteendevetenskap, HR/personal eller annan utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant • Flerårig relevant erfarenhet av brett och kvalificerat HR-arbete där du arbetat med verksamhetsnära stöd till chefer • God administrativ förmåga • Mycket god förmåga att kommunicera i tal och skrift på svenska Meriterande • Erfarenhet av liknande arbete inom Försvarsmakten eller annan statlig myndighet • Erfarenhet av att tolka och tillämpa Försvarsmaktens avtal, statliga kollektivavtal, lagrum och myndighetsbeslut • Erfarenhet av att driva, delta, och samordna utvecklingsprojekt inom HR • Vana av att utbilda och hålla muntliga presentationer för grupp Personliga egenskaper Som person är du prestigelös, trygg och har god självinsikt. Du är självgående, ansvarsfull och noggrann. För att lyckas i rollen är det viktigt att du har en god samarbetsförmåga och lätt för att skapa relationer och bygga förtroende. Arbetet kräver att du har ett kundorienterat förhållningssätt, är lyhörd samt att du har förmågan att planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt. Du har lätt för att se helheter, är utvecklingsinriktad, har social kompetens och hög integritet. Du är tydlig och pedagogisk i ditt sätt att kommunicera. Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper. Ovan ställda kvalifikationer ska på begäran kunna verifieras genom intyg, referenser samt arbets- eller urvalstester. Övrigt Placeringsort: Stockholm. Befattningen är civil (oberoende). Tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse. Anställningen inleds med sex månaders provanställning för dig som inte redan är anställd inom Försvarsmakten. Frågor om befattningen eller rekryteringsprocessen kan mejlas till [email protected]. Vänligen skriv ”HR-generalist” i ämnesraden. Intervjuer kommer ske under september. Fackliga företrädare Fackliga representanter nås via [email protected]. Varmt välkommen med din ansökan senast 2025-07-25. Din ansökan ska innehålla CV samt ett personligt brev där du motiverar varför du är lämpad för denna befattning. Urval sker löpande. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats. -------------------------------------------------------- Militära underrättelse- och säkerhetstjänsten (Must) är en del av Försvarsmaktens högkvarter i Stockholm. Vi ger regeringen och Försvarsmakten kvalificerade beslutsunderlag om omvärldsutvecklingen och hot mot Sveriges och Försvarsmaktens säkerhet. Vår vision är ”Ett säkrare Sverige i en osäker värld”. Must är en kunskapsorganisation och erbjuder både spännande och för Sverige angelägna arbetsuppgifter. Här arbetar både officerare och civila experter inom olika områden, t ex statsvetenskap, IT, ekonomi, teknik, matematik och HR. En stor del av Must verksamhet omfattas av sekretess och vi ber dig därför att inte berätta att du sökt jobb hos Must för andra personer än dina närmaste. Läs gärna mer om Must och vår verksamhet här Varje dag och varje timme gör våra medarbetare insatser som påverkar andra människors liv, både i stort och smått, och både på hemmaplan och runt om i världen. Försvarsmakten ger dig möjlighet att utvecklas som människa och växa i din professionella roll. Vi är en ansvarstagande arbetsgivare och har en öppen organisation där vi ställer upp för varandra. I Försvarsmakten finns en stark värdegrund som bygger på öppenhet, resultat och ansvar. Professionell utveckling och personlig hälsa värdesätts och uppmuntras. Det finns goda förutsättningar för intern karriärrörlighet, friskvård och bra balans mellan arbete och privatliv. Försvarsmakten tillvaratar de kvaliteter som mångfald och jämn könsfördelning tillför verksamheten. Vi välkomnar därför sökanden med olika bakgrund och erfarenheter i våra rekryteringar. En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. I anställningen ingår även en skyldighet att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning. Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas. Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.
Sveriges vackraste arbetsplats söker en HR-specialist inom arbetsmiljömed flexibel placering men med hög närvaro i Norrköping Vill du bidra till ett hållbart arbetsliv och vara med och skapa en trygg, säker och utvecklande arbetsmiljö? Som HR-specialist inom arbetsmiljö spelar du en nyckelroll i Sjöfartsverkets arbete för att säkerställa en god fysisk, organisatorisk och social arbetsmiljö i hela organisationen. Du kommer att tillhöra enheten Personal, vars uppdrag är att bidra till att Sjöfartsverket är en attraktiv arbetsgivare som erbjuder ett hållbart arbetsliv och som genom ett inkluderande synsätt identifierar, attraherar, bibehåller och utvecklar den kompetens som verksamheten kräver – nu och i framtiden. Arbetsuppgifter Som HR-specialist inom arbetsmiljö har du en central roll i att utveckla, samordna och följa upp Sjöfartsverkets arbetsmiljöarbete – både strategiskt och operativt. Du ansvarar för att säkerställa att vårt arbete inom fysisk, organisatorisk och social arbetsmiljö är aktuellt, lagenligt och värdeskapande för hela organisationen. Du stöttar handfast chefer och HR-partners i arbetsmiljöfrågor och samverkar med företagshälsovård samt andra interna och externa aktörer. Du driver utbildningsinsatser, utvecklar riktlinjer och rutiner, samt följer upp nyckeltal och rapporterar till ledning. Arbetet innebär även att hålla dig uppdaterad inom området och bidra till kontinuerlig förbättring genom nätverk, projekt och systemstöd. Utöver detta har du en viktig roll som delprocessledare, där du ansvarar för att processerna är effektiva, uppdaterade och i linje med verksamhetens behov. Det omfattar bland annat dokumentförvaltning, uppföljning, riskhantering och kommunikation kopplat till processen – i nära samverkan med processledare och andra nyckelpersoner. Tjänsten innebär visst resande då Sjöfartsverkets verksamhet är spridd över hela Sveriges kust. Vem är du? Vi söker dig som har en akademisk examen inom HR, arbetsmiljö eller annat av oss bedömt likvärdigt område. Alternativt att du har genomförd och godkänd utbildning från yrkeshögskola som Arbetsmiljöingenjör. Du har minst fem års erfarenhet av arbetsmiljöarbete, samt god kunskap om svensk arbetsmiljölagstiftning och är van att omsätta regler och riktlinjer i praktiken. För att lyckas i rollen behöver du även ha: Erfarenhet av att driva arbetsmiljöarbete både på strategisk och operativ nivå God förmåga att kommunicera tydligt på både svenska i tal och skrift Vana att arbeta självständigt och driva utvecklingsarbete framåt Erfarenhet av att hålla utbildningar och leda workshops Förmåga att utveckla processer, ta fram riktlinjer och skapa struktur Erfarenhet av att analysera arbetsmiljödata och presentera beslutsunderlag Erfarenhet av arbetsmiljöincidentrapportering i webbaserat system Det är meriterande om du har erfarenhet av arbetsmiljöarbete i verksamhet som bedrivs dygnet runt (24/7), samt om du har erfarenhet av arbetsmiljöarbete inom/mot områden som sjöfart och/eller flyg. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi ser att du som person är analytisk och lösningsfokuserad, samtidigt som du är pedagogisk och trygg i din kommunikation. Du arbetar strukturerat, har hög integritet och tycker om att samarbeta med andra. Du är strategisk, men har också förmågan att kavla upp ärmarna och få saker att hända. Tjänsten kan komma att kräva svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kan komma att genomföras innan erbjudande om anställning. Varför ska du välja Sjöfartsverket? Sjöfartsverket är ett tjänsteproducerande affärsverk inom transportsektorn. Vår arbetsmiljö är unik och vårt uppdrag är unikt – Sveriges vackraste arbetsplats. Vårt uppdrag är att utveckla transport och sjöfart i linje med riksdagens och regeringens beslut. Vår affärsidé är att erbjuda effektiva sjövägar, moderna tjänster och maritimt partnerskap för tillväxt, konkurrenskraft och hållbar utveckling. Sjöfartsverket erbjuder en trivsam arbetsmiljö med goda möjligheter att förena arbetsliv och privatliv, det kan till exempel finnas möjlighet till enskild överenskommelse om distansarbete några dagar i veckan. Vi har en tydlig identitet och ett starkt varumärke. Vi är en utvecklingsinriktad organisation och arbetar ständigt för att utveckla våra medarbetare samt för att upprätthålla våra nöjda kunder. Är vi rätt organisation för dig är det en självklarhet för dig att agera på ett professionellt, öppet och engagerat sätt. Vårt arbete utgår från den statliga värdegrunden, vi arbetar också aktivt för jämställdhet, mångfald och inkludering och ser det som en självklarhet att du delar vår uppfattning. Hur och när? Den här rekryteringen gäller en tillsvidareanställning som beräknas tillsättas snarast. Sjöfartsverket kan komma att tillämpa sex månaders provanställning. Befattningen kan innebära krigsplacering vid Sjöfartsverket. Stationeringsorten är flexibel men du förväntas ha hög närvaro på huvudkontoret i Norrköping. Intervjuer kommer att hållas från och med v. 33. Upplysningar: Chef Jessica Lindh, 0702 51 27 75 eller [email protected] Fackliga företrädare: Saco-S Peter Hellberg, OFR/ST Carl Cremonese, Seko Ib Bergström, samtliga kan nås via vår växel 0771-630000. Ansökan: Registrera din ansökan senast 10 augusti 2025. Diarienummer: 25-04212 Sjöfartsverket gör kontinuerliga och aktiva val kring exponering och rekryteringsstöd i varje rekrytering. Vi undanber oss därför direktkontakt av annonsförsäljare, bemannings- och rekryteringsföretag.
Om Samhall Vill du göra skillnad tillsammans med Sveriges viktigaste och största företag? Samhall arbetar dagligen med att bryta utanförskap, stärka självkänslan hos våra medarbetare och bidra till en ökad mångfald i arbetslivet. Genom att utveckla sin arbetsförmåga i våra kunduppdrag kan personer med funktionsnedsättning öka sina möjligheter till arbete på den reguljära arbetsmarknaden. Ditt engagemang hos Sveriges mest betydelsefulla företag gör verklig skillnad för många. Välkommen till en gemenskap där varje insats räknas och där du, tillsammans med oss skapar varaktig påverkan! Bli en del av vårt team Som HR-generalist ingår du tillsammans med HR-verksamhetspartner (HRVP) och en HR-generalist i distriktets HR-team. Du rapporterar till HRVP i distriktet som också ingår i distriktets ledningsgrupp. Du kommer ha Kalmar som placeringsort och primärt stötta våra chefer i närområdet men kommer vid behov även täcka upp för HR-kollegor inom distrikt Sydost. Därför innebär tjänsten en del resor över dagen inom distriktet. Din roll Som HR-generalist hos oss kommer du att ha en central roll i att leda och utveckla HR-arbetet i distriktet. Du arbetar nära chefer och HR-teamet för att säkerställa en enhetlig kultur, effektiva arbetssätt och efterlevnad av policys och riktlinjer. Arbetet innefattar även förhandlingar med fackliga parter i olika personalärenden samt att driva löneprocesser. Du kommer att stötta ca 20-25 chefer med ca 500 medarbetare i ditt arbete. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter: Stötta och coacha chefer i HR-processer, ledarskap, arbetsmiljöfrågor och anpassningar kopplade till medarbetare inom Samhalls arbetsmarknadspolitiska uppdrag. Stötta och coacha chefer i arbetet med sjukfrånvaro, rehabilitering och förebyggande insatser. Driva utveckling av medarbetare genom proaktiv utbildningsplanering. Säkerställa god samverkan med externa samarbetspartners som Arbetsförmedlingen, fackliga representanter, Försäkringskassan och företagshälsovården. Bidra till ett enhetligt och effektivt HR-arbete i hela organisationen genom samarbete inom HR och övriga avdelningar. Vem är du? Vi söker dig som har en stark vilja att göra skillnad och som brinner för att utveckla både människor och organisationer. Du brinner för att skapa ett hållbart arbetsliv. Med din kunskap inom rehabiliteringsarbete och ditt engagemang för att främja frisknärvaro stöttar och vägleder du våra chefer i det dagliga arbetet med våra medarbetare. Vi tror att du har: Erfarenhet av kvalificerat och operativt HR-arbete med goda resultat Teoretisk och/eller praktisk erfarenhet av arbetsrätt Högskoleutbildning eller motsvarande kunskaper inom HR Förmåga att arbeta konsultativt och coachande En utvecklingsorienterad och proaktiv inställning God kommunikativ förmåga och vana att skapa starka relationer och nätverk En positiv inställning och tilltro till människors utvecklingspotential Erfarenhet av ledarskap, gärna från första linjen B-körkort Vill du bli en av oss? Ansök redan idag då ansökningarna behandlas löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag. Samhall arbetar aktivt med mångfald och ser gärna sökanden med olika bakgrund. Ansökan och övrig information Anställningsform: Tillsvidareanställning som inleds med 6 mån provanställning Anställningsdatum: enligt överenskommelse Tjänstgöringsgrad: 100% Befattningens placering: Kalmar men med arbete inom hela distriktet Sista ansökningsdag: 24 augusti Rekryterande chef HRVP Anna Rénud 072-5628044 Fackliga kontaktpersoner Unionen: Marie Liljedahl 076-1023390 Ledarna: Linda Hinderyd 072-2044967 SACO: Marie Berg 072-2185892
Har du några års erfarenhet som HR Business Partner och vill ta dig an ett spännande uppdrag i en internationell miljö? Just nu söker vi dig som vill utvecklas i en roll med stort förtroende och varierat ansvar - tjänsten är ett föräldrarvikariat med start till hösten. Om uppdraget I denna roll får du ett helhetsansvar för HR-frågorna på en site som har allt från ingenjörsverksamhet till produktion. Uppdraget är placerat i Göteborg och innebär både operativa insatser och möjlighet att bidra strategiskt i en organisation i förändring. Här blir du en del av ett internationellt People & Culture-team med kollegor i Sverige, Österrike, Finland och USA. Det här kommer du bland annat att göra: • Stötta chefer och medarbetare i arbetsrättsliga frågor • Samverkan med fackliga parter • Delta i lokala ledningsmöten och bidra i pågående utvecklingsinitiativ inom HR • Fungera som bollplank i rekryteringsfrågor • Vara en nyckelspelare i en organisation där både människor och teknik är i förändring Vi tror att du har: • Minst 3–5 års erfarenhet av kvalificerat HR-arbete, gärna som HR Business Partner • Vana från tillverkande industri och förståelse för teknikavtalet är ett stort plus! • God förhandlingsvana och erfarenhet av facklig samverkan • Meriterande med erfarenhet av att arbeta i en internationell organisation Vem söker vi till denna spännande roll? Du är trygg, självgående och van att ta egna initiativ. Du trivs i en föränderlig miljö och har en lösningsorienterad inställning. Dessutom är du kommunikativ, lyhörd och har lätt för att skapa förtroende hos både chefer och medarbetare. Du talar och skriver såväl svenska som engelska obehindrat och tycker om att arbeta på kontoret då arbetet i huvudsak utförs i på plats hos kunden. Låter det intressant? Det här är en fantastisk möjlighet för dig som vill arbeta i en modern och teknikdriven organisation, i ett uppdrag med både ansvar och frihet. Start sker under hösten och pågår enligt överenskommelse. Välkommen att göra skillnad där teknik möter människa – vi ser fram emot att höra från dig!
Luleå tekniska universitet är i stark tillväxt med världsledande kompetens inom flera forskningsområden. Vi formar framtiden genom nydanande utbildningar och banbrytande forskningsresultat, och med utgångspunkt i den arktiska regionen skapar vi global samhällsnytta. Vår vetenskapliga som konstnärliga forskning och utbildning bedrivs i nära samarbete med internationella, nationella och regionala företag, offentliga aktörer och ledande universitet. Luleå tekniska universitet omsätter totalt närmare 2,1 miljarder kronor per år. Vi är idag 1 900 anställda och har 18 700 studenter. De kommande åren investeras mångmiljardbelopp i Norrbotten och Västerbotten i stora projekt som syftar till ett mer hållbart samhälle nationellt så väl som globalt. Luleå tekniska universitet är involverat i flera av dessa högaktuella forskningsprojekt och den samhällsomvandling som följer. Vi har ett brett utbud av utbildningar för att matcha den kompetens som efterfrågas. Vi hoppas att du vill hjälpa oss att bygga framtidens hållbara företag och samhällen. HR-avdelningen består av 20 engagerade och kompetenta individer som tillsammans ansvarar för det strategiska och operativa HR-arbetet inom universitetet samt ger professionellt och kvalificerat stöd inom HR- och löneområdet. Vi söker nu en HR-specialist som kommer fokusera på kompetensförsörjning. Om tjänsten I den här rollen tillhör du ett team som gemensamt arbetar med att kompetensförsörja universitetet. Du kommer få ansvara för ett eget område och stötta chefer och medarbetare i verksamheten. Du kommer att driva och handlägga rekryteringsärenden både inom akademin och verksamhetsstödet. För anställningar inom akademin hanteras anställningsprocessen i en särskild ordning via en anställningsnämnd. Ytterligare en del av den här rollen är att vara delaktig i andra projekt och strategiska satsningar som pågår på HR-avdelningen. Jag som blir din chef heter Tommy Viklund. Jag tillämpar en tillitsbaserad ledarstil, där du som medarbetare får ett stort förtroende i att utföra ditt arbete. Jag tycker att det är viktig med bra balans mellan arbete och fritid och att vi ska ha roligt på jobbet. Läs mer om våra förmåner här. Kvalifikationer Du har en akademisk examen inom personalområdet eller annan examen som bedöms relevant för tjänsten och viss erfarenhet av att arbeta med kompetensförsörjning inom HR-området. Du har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift på både svenska och engelska. Det är meriterande om du har erfarenhet av statlig rekrytering samt av administrativa och koordinerande arbetsuppgifter. Som person är du engagerad och vill utvecklas inom kompetensförsörjning. Du trivs med att arbeta i olika typer av processer och har förmågan att driva arbetet framåt även när processerna är långvariga. Andra egenskaper som gör att du kommer att lyckas i den här rollen är att vara tydlig, tålmodig och bra på att möta olika typer av människor. Du har en positiv inställning och ser möjligheter till utveckling. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Omfattning och ort Vi söker en HR-specialist för en visstidsanställning på heltid, till juni 2026 med placering i Luleå. Start enligt överenskommelse. Ytterligare information Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta HR-chef Tommy Viklund [email protected], som finns tillgänglig under juli månad, eller HR-strateg Petter Berglund [email protected] som nås under augusti månad. Observera att svarstiderna kan vara något längre än vanligt på grund av semestertider. Fackliga företrädare: SACO-S Diana Chroneer, 0920-49 2037, [email protected] och OFR-S Marika Vesterberg, 0920-49 1721 [email protected] Ansökan Vi ser helst att du söker befattningen via ansökningsknappen nedan där du bifogar CV, personligt brev och examensbevis. Var vänlig och märk din ansökan med referensnumret nedan. Ansökan samt examensbevis måste vara skrivna på svenska eller engelska. Vi ser gärna att du använder AI-baserade verktyg som stöd i ditt ansökningsarbete då vi förväntar oss att du på ett ansvarsfullt sätt drar nytta av sådana verktyg i ditt framtida arbete hos oss. Sista ansökningsdag: 14 augusti 2025 Referensnummer: 3053-2025
Vill du vara en del av en av Nordens ledande byggkoncerner och bidra till att våra medarbetare får rätt utbildning i rätt tid? Vi söker nu en gruppledare till vår grupp av utbildningskoordinatorer. Tillsammans hanterar vi över 1000 utbildningstillfällen årligen. Just nu befinner vi oss på en utvecklingsresa och söker en person med ett öga för struktur, erfarenhet av att leda utveckling samt en passion för att driva ständigt förbättringsarbete? Men framför allt är lagspelare som ser värdet av att samverka. Våra utbildningskoordinatorer har en central roll i Peabs kompetensutvecklingsarbete. Vi planerar, koordinerar och levererar utbildningar för samtliga anställda inom Peabs verksamheter i Sverige. Du kommer vara gruppledare för sex medarbetare där alla ansvarar för olika utbildningspaket. Din roll innebär bl.a. att säkerställa löpande utveckling av gemensamma arbetssätt inom gruppen. Vi tycker att samarbete och idéutbyte är nyckeln till framgång, så vi söker dig som trivs i en roll med många kontakter och som har tidigare erfarenhet av att leda utvecklingsarbete. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter: Arbetsleda gruppen av utbildningskoordinatorer Ansvar för att leda, samordna och utveckla arbetssätt på kort och lång sikt samt att fortsätta driva det förändrings- och utvecklingsarbete som påbörjats Ansvar för leverantörsavtal, upphandling och efterlevnad av ramavtal i samverkan med teamet och inköpsorganisationen Kommunikations- och informationsansvar Arbeta med analys av utbildningsdata, ekonomiuppföljning och rapportering (bl.a. till års och hållbarhetsredovisning) Budgetansvar Som gruppledare deltar du i och stöttar teamet i det dagliga arbetet när det kommer till att: prognosticera utbildningsbehov skapa kursmallar och kursannonser i vårt LMS (Grade) avropa intern/extern kursledare/utbildningsleverantör och/eller utbildningslokal enligt koncernupphandlade avtal hantera intresseanmälan, ad hoc behov, deltagaranmälningar, deltagaravbokningar och närvarorapportering registrera kursintyg i kompetensutvecklingssystem samt ombesörja utskick av dessa till respektive kursdeltagare följa upp utbildningsinsatser och förvalta utbildningsportföljen hantera och följa upp utbildningskostnader arbeta i Peabs LMS och ärendehanteringssystem samarbeta med övriga funktioner inom Peab-koncernen Vem är du? Vi söker dig som har erfarenhet av en roll inom utbildning/kompetensutveckling samt av att framgångsrikt leda det dagliga arbetet som gruppledare eller motsvarande. Utifrån vårt påbörjade utvecklingsarbete är det även viktigt att du har erfarenhet initiera och leda utvecklingsarbete. Du har ett entusiasmerade samt inkluderande i ditt ledarskap och förmåga att ta vara på gruppens erfarenheter och potential. Vidare har du ett strukturerat arbetssätt samt mycket god systemvana. Det är meriterande om du har erfarenhet av Grade Learning. Vi värdesätter särskilt din kommunikativa förmåga och ditt serviceinriktade mindset som gör att du trivs i en roll där du har kontakt med både interna och externa aktörer. Vid frågor om tjänsten kontakta rekryterande chef Anna Murstam Hultberg, via [email protected]. Sista ansökningsdag är 17 augusti. Vi kan komma att genomföra bakgrundskontroller på våra slutkandidater som en del av vår rekryteringsprocess. Vi erbjuder I Peabkoncernen blir du delaktig i det spännande arbetet att bygga framtidens hållbara samhälle. Vi engagerar oss i sociala frågor och i frågor som rör miljön för de människor som nu och i framtiden påverkas av det vi bygger och anlägger. Vi vill tillvarata all kompetens på arbetsmarknaden och eftersträvar mångfald. Det är viktigt för oss att du delar våra kärnvärden jordnära, utvecklande, personliga och pålitliga eftersom de är grundläggande för det vi gör. Hos oss finns stora möjligheter till personlig utveckling. Vill du bygga ett hållbart samhälle med oss? Välkommen med din ansökan! Peab är Nordens samhällsbyggare med 13 000 medarbetare och en omsättning på 58 miljarder kronor. Med lokal närvaro och fokus på egna resurser utvecklar, anlägger och bygger vi vardagen där livet levs. Huvudkontoret finns i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är noterad vid Nasdaq Stockholm.
Arbetsbeskrivning Vi söker nu en interim HR-chef till en myndighet i norra Stockholmsområdet. För att vara aktuell för rollen krävs bland annat en akademisk utbildning inom relevant område, mycket goda kunskaper i arbetsrätt, samt minst 5 års arbetslivserfarenhet av operativt och strategiskt HR-arbete där minst 2 år varit inom statlig verksamhet. Välkommen med din ansökan idag! Arbetsplats: Norra Stockholm - finns även möjlighet att arbeta på distans Arbetsgivare: Randstad Uppdragslängd: 2025-09-01 – 2026-02-28. Omfattning: 80%-100% Ansvarsområden Uppdraget består främst av att: Vara ett stöd i arbetsrättsliga frågor för myndighetens chefer Arbeta operativt med HR-frågor Arbetsleda och stötta medarbetarna på HR-enheten HR-enheten består av fem medarbetare – två lönehandläggare och två personalspecialister. HR-enheten ingår i Avdelningen för verksamhetsstöd och HR-chefen rapporterar till avdelningschefen. Kvalifikationer Krav: Akademisk examen inom personalvetenskap eller motsvarande Gedigen kunskap inom arbetsrätt Minst fem års erfarenhet av operativt och strategiskt HR-arbete, varav minst två år inom statlig verksamhet Minst tre års erfarenhet som chef med personalansvar Om företaget Randstad På Randstad vet vi att alla människor har en plats på arbetsmarknaden. Med verksamhet över hela landet och inom alla kompetensområden hjälper vi människor att hitta ett jobb som känns bra, och där de får möjlighet att växa, utvecklas och uppnå sin fulla potential. Med närmare 600 000 anställda i 38 länder är Randstad världsledande inom HR-tjänster, med målsättningen att bli världens främsta och mest uppskattade partner på arbetsmarknaden. Genom att kombinera vår passion för människor med kraften i dagens teknologi hjälper vi människor och företag att uppnå deras fulla potential. Vi kallar det Human Forward.
Statens institutionsstyrelse, SiS, är en myndighet som ansvarar för individuellt anpassad tvångsvård för ungdomar med komplex psykosocial problematik och för vuxna med missbruk. SiS verkställer även sluten ungdomsvård. Det gör vi på ungdomshem och hem för vuxna med missbruk, över hela landet. Hos oss på SiS blir ditt arbetsliv en spännande utmaning. Oavsett var i vår organisation du arbetar, eller vilken tjänst du har, hjälper du till att skapa livsviktig förändring. SiS LVM hem Runnagården tar emot kvinnor med alkohol-, narkotika-, eller blandmissbruk. Vi tar emot kvinnor med psykisk ohälsa samt utagerande kvinnor med våldsbeteende. Vi tar även emot kvinnor med läkemedelassisterad behandling (LARO). Arbetsbeskrivning Var med på vår förändringsresa! Vill du jobba i en nyckelfunktion och bidra till högre kvalitet i vår verksamhet? Sök jobbet som HR- generalist på SiS! Rollen är en del av SiS nya organisation med sikte på ett mer likvärdigt och effektivt arbetssätt i hela organisationen. Som HR-generalist på institutionen stöttar du chefer och medarbetare för att skapa förutsättningar för att de fullt ut ska kunna göra det de är allra bäst på. I rollen arbetar du operativt, självständigt och brett med hela HR-området, vilket innefattar; rekrytering, systematiskt arbetsmiljöarbete, rehabilitering, kompetensutveckling, arbetsrätt (villkor, avtal) och fackliga förhandlingar. Du kommer att samarbeta med olika yrkesgrupper på institutionen, inom myndigheten men även med aktörer utanför myndigheten som t ex företagshälsovården. Du har erfarenhet och kunskap av arbete i olika personalsystem. Hos oss arbetar vi i Primula och Reachmee, för att nämna några system. Som ny medarbetare på SiS kommer du att genomgå SiS grundutbildning. Kvalifikationer För att klara arbetet på bästa sätt ser vi följande krav: • Akademisk examen inom Personal/HR eller motsvarande erfarenhet. • Några års erfarenhet av brett operativt HR-arbete. • Goda kunskaper och aktuell erfarenhet av arbetsrättslig rådgivning. • Erfarenhet av att arbeta med kompetensbaserad rekrytering. • Erfarenhet av arbete med chefsstöd i alla förekommande HR-frågor. • Goda kunskaper i arbetsmiljölagstiftning, systematiskt arbetsmiljöarbete, rehabilitering samt erfarenhet av att arbeta med dessa processer. Meriterande: • Kunskaper i statlig arbetsrätt Vi fäster stor vikt vid personliga egenskaper och för att lyckas i rollen så söker vi dig som är van att arbeta konsultativt och är trygg in din arbetsroll. Du tycker om att arbeta både självständigt såväl som tillsammans med kollegor. Genom ditt arbetssätt skapar du förtroende hos de du möter utifrån din profession. Du har ett stort intresse av att hantera hela bredden av HR-frågor och har förmågan att planera, strukturera och prioritera bland arbetsuppgifter. Det är också viktigt att du har en god pedagogisk förmåga och kommunicerar på ett tydligt sätt utifrån målgrupp. På SiS månar vi om ett gott medarbetarskap. Det innebär att du som medarbetare tar ansvar för ditt arbete, bidrar till utveckling och medverkar till ett gott samarbete. Läs mer om vårt medarbetarskap. Anställning: Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Ansökan: Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 30/7 2025 SiS arbetar aktivt mot all form av diskriminering och välkomnar alla sökande. För arbete på våra institutioner gör SiS registerkontroll innan anställning. Inför rekryteringsarbetet har Statens institutionsstyrelse tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. OBS! Om du har skyddade personuppgifter ska du inte söka via rekryteringssystemet. Kontakta i stället den som står som kontaktperson i annonsen.
At DeLaval, we’re proud to be a global leader in developing smart, sustainable solutions for dairy farmers around the world. Innovation is at the heart of everything we do, and we’re driven by a mission to help our customers produce more with less – for their business, their animals, and the planet. We’re now looking for a new HR Business Partner to join our dynamic HR team, supporting DeLaval International, our global headquarters. If you’re passionate about strategic HR and want to make a real difference in a company that values sustainability, innovation, and collaboration – this could be your next challenge. About the Role You’ll work closely with managers across multiple functions, acting as a trusted advisor and key driver of our people agenda. From coaching managers and leading change initiatives to handling union negotiations and driving leadership development – this is a truly broad and impactful role. What You’ll Do Your day-to-day responsibilities will vary, but expect to be involved in: Strategic Business Partnership: Act as a dedicated HR business partner to managers, providing expert guidance across all areas of people management, workforce planning, talent management planning and organizational effectiveness. HR Process Leadership: Lead and coordinate annual and cyclical HR processes, such as performance management, compensation reviews, and talent reviews, ensuring alignment with business goals and best practices. Employee & Labor Relations: Advise and coach managers on complex employee relations matters, including performance issues, conflict resolution, and disciplinary processes. Lead interactions with union representatives and ensure compliance with Swedish labor law, particularly in relation to BC workers. Organizational Development & Change Management: Support and facilitate organizational design efforts, culture transformation initiatives, and leadership development programs to strengthen capabilities and support business growth. Talent Acquisition & Onboarding: Collaborate with hiring managers an recruiter to support end-to-end recruitment efforts, from crafting compelling job profiles to ensuring seamless onboarding experiences. Employer Branding & Talent Strategy: Contribute to initiatives aimed at enhancing our employer brand and talent attraction strategies to build a strong and diverse talent pipeline. Continuous Improvement & Operational Excellence: Identify opportunities for process improvement within the HR function, driving efficiencies and elevating the employee experience. HR Data handling: Ensure the accuracy and confidentiality of HR data, support reporting needs, and oversee essential administrative tasks to maintain high-quality HR operations. What We’re Looking For We’re seeking someone who is not only experienced but also curious, solution-oriented, and ready to make a difference. Specifically, you’ll bring: Minimum of 5 years of progressive experience in a broad HR Business Partner role or equivalent capacity within a complex, matrixed organization A Bachelor’s or Master’s degree in a relevant field (HR, Business Administration, Organizational Psychology, or similar). Proven experience supporting blue-collar (BC) populations, with strong practical knowledge of Swedish labor law and established experience in union collaboration and negotiations Demonstrated ability to build trusted relationships with senior stakeholders and influence decision-making at all levels Strong business acumen and a strategic mindset, with the agility to shift between strategic advisory and hands-on execution Experience in driving and implementing organizational change and leadership development initiatives Excellent communication skills in both Swedish and English – verbal, written, and presentation Comfortable facilitating workshops and group discussions, both virtually and in person High degree of integrity, discretion, and professionalism when handling sensitive issues A positive, curious, and proactive attitude with a continuous improvement mindset Willingness to travel occasionally to support key initiatives across sites or business functions What we offer A workplace like no other! Where strong values guide our decisions and where state-of-the-art technology goes hand in hand with animal welfare. Personal benefits: Attractive remuneration and individual incentive program Private health insurance Parental leave and wellness compensation A secure employment and benefits from the collective agreement (occupational pension, work-related accident insurance, reduction of working hours etc.) Flexible working hours and a hybrid way of working Additional information The position is based in Tumba and occasional global travelling will be part of this position. DeLaval is a part of the Tetra Laval Group together with Tetra Pak and Sidel. Please send us your application as soon as possible. Selection and interviews will be held on a continuous basis during the summer. We are looking forward to hearing from you! About DeLaval Our vision is to make sustainable food production possible. As a company built on innovation, we constantly work to find ways of helping our customers, dairy farmers, do more with less by providing world-leading milking equipment and solutions. Today, DeLaval has approximately 4,500 passionate professionals operating in more than 100 markets around the world. DeLaval is part of the Tetra Laval Group. See more at corporate.delaval.com
Vill du vara med och forma framtidens samhälle tillsammans med engagerade kollegor? På NCC är våra medarbetare vår viktigaste tillgång – det är tack vare dem vi lyckas leverera några av Sveriges mest spännande byggprojekt. Nu söker vi en HR-generalist som vill arbeta nära verksamheten och bidra till vår fortsatta utveckling. Tjänsten omfattar geografin Örebro, Karlstad, Jönköping och Skövde. Om tjänsten som HR Generalist Som HR-generalist hos oss på NCC Building Sverige får du en bred och varierad roll där du arbetar nära våra chefer i både operativa och strategiska HR-frågor. Vi bygger hållbara bostäder, skolor, vårdbyggnader och andra samhällsviktiga projekt – och vi vet att det kräver starka team och ett gott ledarskap. Du kommer att: Arbeta proaktivt med HR-processer och bidra till att utveckla våra arbetssätt Stötta och coacha chefer i frågor som rör ledarskap, arbetsrätt, kompetensförsörjning, fackliga frågor och rehabilitering Bidra med idéer och lösningar som stärker vår kultur och sammanhållning Arbeta nära en senior HR Business Partner inom samma geografi Till din hjälp finns kollegor i divisionens HR-team samt gemensamma resurser och HR-specialister inom bland annat rekrytering, arbetsmiljö och kompetensutveckling samt HR support för administration. Om Affärsområdet NCC Building NCC Building Sverige bygger och renoverar bostäder, kontor, vårdbyggnader, skolor, sportanläggningar och offentliga byggnader för privata och offentliga kunder i Sverige. Med hög kompetens inom hållbarhet, digitalisering och partnering utvecklar vi projekt tillsammans med kunder i tidiga skeden. Building Sverige är uppdelad i tre divisioner, Väst/Syd, Öst/Nord och Stora projekt. Din profil som HR Generalist Examen från personalvetarprogrammet eller motsvarande Erfarenhet av en bred HR-roll, gärna i en större organisation God förståelse för arbetsrätt och vana att arbeta verksamhetsnära Erfarenhet från bygg- eller industribranschen och dess olika avtalsområden är meriterande Du är en person som tilltalas av den stora organisationens alla möjligheter och kontaktytor. Hos oss får du: Arbeta i ett värderingsstyrt bolag med starkt fokus på hållbarhet och samhällsnytta Möjlighet att utvecklas både lokalt och inom Sverigeorganisationen Vara en del av ett kompetent och stöttande HR-team Ytterligare information Tjänsten är ett föräldravikariat med start snarast och pågår till och med september 2026. Du kan utgå från vårt kontor i Örebro, Karlstad, Jönköping och Skövde. B-körkort är ett krav då du reser regelbundet inom området. Trivs vi med varandra finns goda möjligheter för fortsatt utveckling. Bakgrundskontroll genomförs enligt NCC:s säkerhetsrutiner. Kontakt och ansökan Vi har nu gått på semester men är tillbaka den 11 augusti. Då är du välkommen att kontakta HR-chef Katarina Sjödin på telefon 070-088 70 76. Välkommen med din ansökan så snart som möjligt men senast den 24 augusti 2025. Välkommen med din ansökan och vi önskar dig en fin sommar! Bygg med oss och få branschens bästa kollegor På NCC drivs vi av att fortsätta utvecklas, oavsett om det handlar om våra byggprojekt eller vår personliga kompetens. Varje dag driver vi branschens mest spännande och komplexa byggprojekt framåt i ett nära samarbete mellan våra medarbetare, samarbetsparters och kunder. Hos oss är du en betydelsefull medarbetare som bidrar till de landmärken som definierar våra städer och samhällen. Här tar våra medarbetare en aktiv roll i en företagskultur grundad på stabila värderingar och beteenden för en trygg och säker arbetsplats. Vår samlade kompetens och varierande bakgrund gör skillnad. NCC - ett av de ledande företagen i Norden Annonssäljare och säljare av rekryteringstjänster undanbedes kontakta NCC för detta uppdrag.
Välj ett jobb för att visa detaljer
Visar 1 till 10 av 195 jobb