HR-specialist/HR-advisor

Sök bland 105 lediga jobb som HR-specialist/HR-advisor och börja ditt nya yrkesliv idag!

HR Specialist Health and Safety

We are looking for a new colleague with a passion for Health and Safety! Your role As an OHS Development Manager in business area Surveillance you will work for a sustainable worklife in our organization, both strategically and support our operational business plan. You will develop and drive the health and safety agenda in our business in Sweden as well as internationally. You will be a part of the Surveillance HR team and report to Head of HR for Surveillance. * Drive the development of the Health and Safety agenda within Surveillance * Contribute in development of Saab common processes and procedures * Improve the OHS work in accordance with processes, applicable laws and regulations * Support Line Managers and HR-team with interpretation and implementation of OHS ways of working * Establish and follow-up internal objectives and action plans * Participate in audits connected to ISO 45001 * Cooperate with relevant stakeholders in Security, Environment and Quality departments to ensure compliance with legislation and processes * Point of contact and collaborate with local health provider * Point of contact towards relevant authorities * Support users in reporting and investigating work related incidents * Develop and drive the agenda for our internal health ambassadors Your profile * Bachelor- Human Recourses or Master degree in Health and Safety * 5 years experience within occupational health and safety, preferably international experience * Knowledge of requirements and legislations within occupational health and safety, including ISO 45001 * Communication skills in both Swedish and English * Teamwork skills * Experience from change management, driving change * Ability to work both strategically and operationally This position requires that you pass a security vetting based on the current regulations around/of security protection. For positions requiring security clearance additional obligations on citizenship may apply. What you will be a part of Behind our innovations stand the people who make them possible. Brave pioneers and curious minds. Everyday heroes and inventive troubleshooters. Those who share deep knowledge and those who explore sky-high. And everyone in between. ​ Joining us means making an impact together, contributing in our own unique ways. From crafting complex code and building impressive defence and security solutions to simply sharing a coffee with a colleague, every action counts. We encourage you to take on challenges, to create smart inventions and grow in our friendly and tech-savvy workspace. We have a solid mission to keep people and society safe. Saab is a leading defence and security company with an enduring mission, to help nations keep their people and society safe. Empowered by its 22,000 talented people, Saab constantly pushes the boundaries of technology to create a safer and more sustainable world. Saab designs, manufactures and maintains advanced systems in aeronautics, weapons, command and control, sensors and underwater systems. Saab is headquartered in Sweden. It has major operations all over the world and is part of the domestic defence capability of several nations. Read more about us here If you are interested in what benefits you can take part of as an employee at Saab in Sweden, you can read more about them here

23 april 2024
Sista ansökan:
14 maj 2024
HR-partner till Eskilstuna eller Karlberg

Välkommen att söka tjänsten som HR-partner! Vi söker två nya kollegor till HR-enheten som vill vara med och utveckla vårt verksamhetsnära HR-stöd till Fortifikationsverkets chefer. Vi söker både dig som är relativt nyutbildad och därmed troligtvis med en kortare yrkeserfarenhet och dig med längre erfarenhet och en bredd inom många av HR's kompetensområden. Vi är en av Sveriges största fastighetsägare och experter inom fortifikation, det vill säga skydds- och anläggningsteknik. Vårt huvuduppdrag är att bidra till ökad försvarsförmåga för ett tryggt och fritt Sverige.  Som HR-partner hos oss är uppdraget att  ge ett verksamhetsnära och uppskattat stöd till myndighetens chefer i arbetsgivarfrågor   HR-enheten arbetar med operativt och strategiskt stöd i HR-frågor åt Fortifikationsverkets chefer och verksamhet. Vi är ett kompetent och glatt team bestående av HR-chef, HR-administratörer, rekryteringsspecialister och HR-specialister. Idag är vi 17 medarbetare inom enheten som ingår i HR- och Kommunikationsavdelningen som leds av HR-direktören. Som verksamhetsnära HR-partner har du en bred generalistroll som arbetar med att ge konsultativt och proaktivt stöd till chefer och ledningsgrupper i samtliga HR-processer såsom kompetensförsörjning, hälsofrämjande arbetsmiljö, arbetsrätt, lönebildning och chefs- och medarbetarutveckling. Du deltar i samverkansmöten och förhandlingar och stödjer chefen. I uppdraget som HR-partner kommer du även att ges möjligheten att fördjupa dig i någon HR-process. I din roll får du möjlighet att bidra med nytänkande som syftar till att förbättra våra HR-processer samt proaktivt forma våra arbetssätt, både självständigt och i samarbete med övriga HR- teamet. Du kommer att genomföra workshops och presentationer utifrån önskade fördjupningar inom olika ämnesområden. Vi värdesätter en god arbetsmiljö och vill att du har ett stort engagemang för att bidra till ett positivt arbetsklimat i teamet. Dina kvalifikationer För det här arbetet behöver du ha en universitets-/högskoleutbildning inom personal- och arbetslivsvetenskap eller annan akademisk utbildning som vi bedömer likvärdig. Vi söker både dig som nyligen slutfört din utbildning och därmed troligtvis har en kortare yrkeserfarenhet och dig som har en längre erfarenhet inom HR. Du är en van användare av olika HR-system.  För att trivas i rollen ser vi att du som person är initiativtagande, prestigelös, skapar goda relationer och lyssnar och kommunicerar på ett konstruktivt sätt. Du är trygg, har självinsikt och arbetar bra tillsammans med andra, både inom enheten och i övriga organisationen. Du behöver också vara självgående och starta och slutföra dina egna uppdrag. Du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och anstränger dig för att leverera situationsanpassade lösningar, både till verksamheten och inom teamet. HR-partnern är en god företrädare för HR-enheten genom sitt professionella arbetssätt och bemötande, personligt ansvarstagande i ord och handling och med sin medverkan till en proaktiv och lösningsinriktad HR-funktion. HR-partnern har ett tillitsbaserat förhållningssätt till de chefer hen stödjer. Meriterande kvalifikationer är en bred kompetens av HRs olika processer samt om du har erfarenhet av arbete med arbetsrätt och/eller lönebildning, både operativt och strategiskt. Erfarenhet av HR-arbete inom statlig verksamhet eller offentlig förvaltning samt om du har arbetat med att utveckla HR-arbetssätt via IT-systemkunskaper. Myndigheten är mitt i en spännande förändringsresa med stor tillväxt, därför värderar vi erfarenhet av förbättrings- och förändringsarbete. Vad erbjuder vi dig? Tillsammans med drygt 1 000 kollegor på Fortifikationsverket runt om i landet, arbetar du med ett unikt fastighetsbestånd för att stärka totalförsvaret i Sverige. Vi är stolta över det samhällsviktiga uppdrag vi har där vi bygger, förvaltar, driftar och utvecklar avancerad teknologi i samhällsviktiga byggnader. Våra arbetsuppgifter är omväxlande, spännande och utmanande och kräver sin kompetens. Vi arbetar enligt den statliga värdegrunden och dess principer och vi eftersträvar jämn könsfördelning. Lika rättigheter och möjligheter är viktigt för oss. Här får du goda möjligheter till kompetensutveckling och ta del av bra förmåner. Vi jobbar också för att du ska kunna ha en bra balans mellan arbete och fritid. I denna tjänst finns möjlighet att till viss del arbeta på distans. Läs mer om vårt erbjudande på vår hemsida. Om anställningen Två tillsvidareanställningar på heltid med placering i Eskilstuna eller Karlberg. Svenskt medborgarskap krävs då våra anställningar vid Fortifikationsverket är säkerhetsklassade. Det innebär att säkerhetsprövning och registerkontroll kommer genomföras i enlighet med bestämmelser i säkerhetsskyddslagen. Vi välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den rekryteringsspecialist som finns namngiven så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Som tillsvidareanställd kommer du att krigsplaceras. Välkommen med din ansökan, på svenska, med CV och personligt brev senast 7 maj 2024. Vid ansökan kommer dina personuppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR). Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen. De frågor du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Intervjuer är inplanerade den 23 maj, 30 maj och 4 juni. Frågor kring tjänsten? Välkommen att kontakta rekryterande chef Susanne Eriksson, 010-44 45 547 eller HR-specialist Jeanett Klingtoft, 010-44 44 195. Våra fackliga representanter nås via vår växel, tel 010-44 44 000, Eric Bergman, Ledarna, Tommy Eriksson, SEKO och Karin Alm, SACO.

23 april 2024
Sista ansökan:
7 maj 2024
HR-partner till Eskilstuna eller Karlberg

Välkommen att söka tjänsten som HR-partner! Vi söker två nya kollegor till HR-enheten som vill vara med och utveckla vårt verksamhetsnära HR-stöd till Fortifikationsverkets chefer. Vi söker både dig som är relativt nyutbildad och därmed troligtvis med en kortare yrkeserfarenhet och dig med längre erfarenhet och en bredd inom många av HR's kompetensområden. Vi är en av Sveriges största fastighetsägare och experter inom fortifikation, det vill säga skydds- och anläggningsteknik. Vårt huvuduppdrag är att bidra till ökad försvarsförmåga för ett tryggt och fritt Sverige.  Som HR-partner hos oss är uppdraget att  ge ett verksamhetsnära och uppskattat stöd till myndighetens chefer i arbetsgivarfrågor   HR-enheten arbetar med operativt och strategiskt stöd i HR-frågor åt Fortifikationsverkets chefer och verksamhet. Vi är ett kompetent och glatt team bestående av HR-chef, HR-administratörer, rekryteringsspecialister och HR-specialister. Idag är vi 17 medarbetare inom enheten som ingår i HR- och Kommunikationsavdelningen som leds av HR-direktören. Som verksamhetsnära HR-partner har du en bred generalistroll som arbetar med att ge konsultativt och proaktivt stöd till chefer och ledningsgrupper i samtliga HR-processer såsom kompetensförsörjning, hälsofrämjande arbetsmiljö, arbetsrätt, lönebildning och chefs- och medarbetarutveckling. Du deltar i samverkansmöten och förhandlingar och stödjer chefen. I uppdraget som HR-partner kommer du även att ges möjligheten att fördjupa dig i någon HR-process. I din roll får du möjlighet att bidra med nytänkande som syftar till att förbättra våra HR-processer samt proaktivt forma våra arbetssätt, både självständigt och i samarbete med övriga HR- teamet. Du kommer att genomföra workshops och presentationer utifrån önskade fördjupningar inom olika ämnesområden. Vi värdesätter en god arbetsmiljö och vill att du har ett stort engagemang för att bidra till ett positivt arbetsklimat i teamet. Dina kvalifikationer För det här arbetet behöver du ha en universitets-/högskoleutbildning inom personal- och arbetslivsvetenskap eller annan akademisk utbildning som vi bedömer likvärdig. Vi söker både dig som nyligen slutfört din utbildning och därmed troligtvis har en kortare yrkeserfarenhet och dig som har en längre erfarenhet inom HR. Du är en van användare av olika HR-system.  För att trivas i rollen ser vi att du som person är initiativtagande, prestigelös, skapar goda relationer och lyssnar och kommunicerar på ett konstruktivt sätt. Du är trygg, har självinsikt och arbetar bra tillsammans med andra, både inom enheten och i övriga organisationen. Du behöver också vara självgående och starta och slutföra dina egna uppdrag. Du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och anstränger dig för att leverera situationsanpassade lösningar, både till verksamheten och inom teamet. HR-partnern är en god företrädare för HR-enheten genom sitt professionella arbetssätt och bemötande, personligt ansvarstagande i ord och handling och med sin medverkan till en proaktiv och lösningsinriktad HR-funktion. HR-partnern har ett tillitsbaserat förhållningssätt till de chefer hen stödjer. Meriterande kvalifikationer är en bred kompetens av HRs olika processer samt om du har erfarenhet av arbete med arbetsrätt och/eller lönebildning, både operativt och strategiskt. Erfarenhet av HR-arbete inom statlig verksamhet eller offentlig förvaltning samt om du har arbetat med att utveckla HR-arbetssätt via IT-systemkunskaper. Myndigheten är mitt i en spännande förändringsresa med stor tillväxt, därför värderar vi erfarenhet av förbättrings- och förändringsarbete. Vad erbjuder vi dig? Tillsammans med drygt 1 000 kollegor på Fortifikationsverket runt om i landet, arbetar du med ett unikt fastighetsbestånd för att stärka totalförsvaret i Sverige. Vi är stolta över det samhällsviktiga uppdrag vi har där vi bygger, förvaltar, driftar och utvecklar avancerad teknologi i samhällsviktiga byggnader. Våra arbetsuppgifter är omväxlande, spännande och utmanande och kräver sin kompetens. Vi arbetar enligt den statliga värdegrunden och dess principer och vi eftersträvar jämn könsfördelning. Lika rättigheter och möjligheter är viktigt för oss. Här får du goda möjligheter till kompetensutveckling och ta del av bra förmåner. Vi jobbar också för att du ska kunna ha en bra balans mellan arbete och fritid. I denna tjänst finns möjlighet att till viss del arbeta på distans. Läs mer om vårt erbjudande på vår hemsida. Om anställningen Två tillsvidareanställningar på heltid med placering i Eskilstuna eller Karlberg. Svenskt medborgarskap krävs då våra anställningar vid Fortifikationsverket är säkerhetsklassade. Det innebär att säkerhetsprövning och registerkontroll kommer genomföras i enlighet med bestämmelser i säkerhetsskyddslagen. Vi välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den rekryteringsspecialist som finns namngiven så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Som tillsvidareanställd kommer du att krigsplaceras. Välkommen med din ansökan, på svenska, med CV och personligt brev senast 7 maj 2024. Vid ansökan kommer dina personuppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR). Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen. De frågor du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Intervjuer är inplanerade den 23 maj, 30 maj och 4 juni. Frågor kring tjänsten? Välkommen att kontakta rekryterande chef Susanne Eriksson, 010-44 45 547 eller HR-specialist Jeanett Klingtoft, 010-44 44 195. Våra fackliga representanter nås via vår växel, tel 010-44 44 000, Eric Bergman, Ledarna, Tommy Eriksson, SEKO och Karin Alm, SACO.

23 april 2024
Sista ansökan:
7 maj 2024
HR-specialist med inriktning rehabilitering och arbetsmiljö

Vår vision är att göra Göteborg friskare. Vi är till för göteborgarna och syftet med vår verksamhet är att ge förutsättningar för en innehållsrik och aktiv fritid. Vi erbjuder möjligheter till aktiviteter av olika slag genom våra många olika idrotts- och friskvårdsanläggningar. Vi ansvarar också för bidrag och annat stöd till föreningar. Mer information om idrotts- och föreningsförvaltningen och Göteborgs Stad hittar du på http://www.goteborg.se ARBETSUPPGIFTER Har du ett starkt och fördjupat intresse i arbetsmiljöfrågor med förebyggande hälsoarbete och rehabilitering? Vill du även arbeta i en bred roll där du får stötta, coacha och utmana chefer inom samtliga HR- områden? Då kanske du är den HR-specialist som vi söker till oss på Idrotts- och föreningsförvaltningen! Förvaltningen växer och har behov av nära HR stöd för att säkra och utveckla avdelningarnas kompetensförsörjning och bemanning på kort och lång sikt. För att lyckas i detta behöver det finnas god arbetsmiljö och möjlighet till utveckling för att behålla kompetensen och även stödja chefer för att attrahera och få in nya medarbetare. Vi söker dig som vill arbeta brett inom hela HR-området och framför allt driva förvaltningens undersökning och uppföljning av arbetsmiljöundersökningar och rehabiliteringsarbete. Vi på HR-avdelningen är ett engagerat team som arbetar verksamhetsnära och som sätter samarbete främst i vardagen. Tillsammans med våra 28 chefer arbetar vi för att vara en attraktiv arbetsgivare till våra medarbetare som arbetar för att ge göteborgarna en meningsfull och aktiv fritid. Avdelningen består av förvaltningens HR chef, fyra HR-specialister och en HR-administratör. Vi arbetar brett inom avdelningen där var och en ansvarar för en eller flera HR-processer. Rollen är varierande och passar dig som vill jobba med HR på både en operativ och strategisk nivå. I rollen som HR-specialist ingår du i HR-avdelningen där du genom konsultativt och coachande förhållningssätt ger stöd i olika HR- frågor till förvaltningens chefer. Arbetsområdet är brett vilket innebär att du förväntas arbeta över större delen av HR-området som stöd till chefer. Det kan handla om alltifrån arbetsmiljö, rekrytering, rehabilitering, arbetsrätt, samverkan med mera. Du kommer att arbeta med att implementera och följa upp arbetssätt men också vara lokal processledare för rehabilitering för att säkerställa och håller oss uppdaterade om aktuell lagstiftning, arbetssätt med mera. Arbetstiden är förlagt måndag till fredag dagtid, flextid tillämpas. Om du är en person som drivs av att löpande vilja utveckla HR processer tror vi att du kommer trivas hos oss! KVALIFIKATIONER VI söker dig som har universitets- eller högskoleutbildning inom personal-och arbetslivsfrågor eller annan likvärdig utbildning. Du har erfarenhet av kvalificerat HR-arbete med minst tre års erfarenhet av att arbeta som chefsstöd där du har vana att stödja alltifrån rehabfrågor till övriga förekommande personalfrågor. Vi ser att du har erfarenhet av att arbeta med rehabilitering och arbetsmiljöfrågor. Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbetat i en bred HR-roll, och att du arbetat i en sådan roll inom offentlig verksamhet. Vi ser också att det är meriterande om du har kunskap om systemet IA, Adato, Visma Recruit och/eller Personec. Det är av vikt att du kan uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift samt kunna jobba i Officepaketets olika verktyg. För att lyckas och trivas i rollen som HR-specialist hos oss är du trygg att ge stöd inom hela HR- området och att du har vana att navigera i arbetsrättslig lagstiftning. Du är generös med din erfarenhet, kunskap och tid. Du är även prestigelös och vill bidra till ett gott arbetsklimat. Vi lägger stor vikt vid dina personliga kompetenser där vi bland annat ser att du är lojal, lyhörd och kommunikativ. Du har lätt för att skapa förtroendefulla relationer och förmågan att engagera och motivera andra genom coachande förhållningssätt. Du lyssnar in andra människor för att förstå deras behov och perspektiv, men kan också stå för fattade beslut och kan förmedla obekväma beslut inom ramen för ditt uppdrag. Du tycker om att samarbeta och samverka för att nå bästa resultat men har också förmågan att agera på egen hand utifrån vad situationer kräver. Vi ser också att du är målinriktad och driver frågor och utveckling framåt samt till avslut inom dina arbetsområden. Vi vill att Idrott & Förening ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald och en jämn ålders- och könsfördelning bidrar till att utveckla vår verksamhet och öka kvalitén. Målet är att detta ska återspeglas på alla våra arbetsplatser. Välkommen med din ansökan! ÖVRIGT Vårt arbete med urval och intervjuer kan komma att påbörjas redan före sista ansökningsdatum så skicka in din ansökan redan idag! I denna rekrytering kommer vi inte att efterfråga ett personligt brev som ansökningshandling. Istället kommer du som söker att få svara på ett antal frågor där vi ber dig beskriva din kompetens inom efterfrågat område. I denna tjänst kan vi komma att tillämpa provanställning. Idrott och förening erbjuder dig ett omväxlande och självständigt arbete med många kontakter. Du blir en del av en förvaltning som arbetar med positiva frågor som friskvård och meningsfull fritid. Tillsammans gör vi Göteborg friskare! När du söker jobb hos oss tar vi endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem, i enlighet med GDPR. Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Vi har inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda och undanber oss därför vänligt men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

23 april 2024
Sista ansökan:
7 maj 2024
HR-partner

Arbetsbeskrivning Som ett av Sveriges största fastighetsbolag möter vi våra kunder och partners där de är. I förvaltning och utveckling av effektiva och attraktiva kunskapsmiljöer, genom tjänster och produkter som förenklar för studenter och forskare, och i skapandet av hållbara campus som en tillgång för hela samhället. Genom erfarenhet och innovation skapar vi förutsättningar för framgångsrik forskning och utbildning. Tillsammans lyfter vi Sverige som kunskapsnation. Nu söker vi en HR-partner med bred kunskap om hela HR-leveransen med vilja att bidra till att Akademiska Hus levererar på vår strategi, uppnår våra mål och inte minst fortsätter att utvecklas som organisation. Som HR-partner på Akademiska Hus erbjuds du ett omväxlande arbete med stora möjligheter till personlig utveckling, utbildning och arbete i en verksamhet som är på en ständig utvecklingsresa. Som HR partner på Akademiska Hus erbjuds du en omväxlande, bred och verksamhetsnära roll i ett företag som satsar på HR och därmed bidrar till att Akademiska Hus fortsätter vara en attraktiv arbetsgivare där medarbetarna trivs och utvecklas.  Tillsammans med övriga HR-partners har du överlappande specialistkompetenser och i denna roll kommer du, utöver de generella HR-frågorna, att uttalat ha kompetensförsörjning med fokus på kultur- och prestationsfrågor. Det innebär att du driver och stöttar i frågor kopplade till exempelvis uppdragsdialogen, prestation och lön, medarbetarskapet/kulturfrågor. Tjänsten är placerad vid vårt kontor i Stockholm, Kräftriket. Ansvarsområden Som HR-partner tillhör du ett väl sammansvetsat och engagerat HR-team som tillsammans genom nyfikenhet, samarbete och nära dialog med våra divisioner skapar ett effektivt och väl fungerande HR-stöd. I rollen som HR-partner kommer du att:  Stötta och vägleda primärt chefer i verksamhetsnära frågor. Du översätter affärsbehov till HR-lösningar. Allt utifrån verksamhetens behov. Du stöttar och utvecklar på individ, grupp och organisationsnivå i hr-relaterade frågor. Du ser även till att personaladministration, policys och processer inom HR finns tillgängligt, fungerar och utvecklas. Tjänsten är bred och du arbetar både strategiskt och operativt med frågor kring ledarskap, medarbetarskap, arbetsrätt, rehabilitering, facklig samverkan, rekrytering, kompetensförsörjning/utbildning. Kvalifikationer För att lyckas i rollen som HR-partner ser vi att du har: Akademisk utbildning inom HR eller motsvarande. Erfarenhet av verksamhetsnära kvalificerat HR-arbete inom hela leveransen. Att du har gedigen kompetens och erfarenhet från strukturerat arbete med kompetensförsörjning genom kultur och prestationsfrågor. Du är van vid att coacha chefer och känner dig trygg i den rådgivande rollen. Mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift. Gedigen digital mognad inom M365 Du har en utpräglad god förmåga att samarbeta och kommunicera med både kollegor och chefer och har lätt att skapa förtroendefulla relationer med medarbetare oavsett roll. Du har ett självständigt och ansvarstagande arbetssätt, är van att leda i förändring och tar egna initiativ för att säkerställa en vidareutveckling av HR-området. Du har en god förmåga att analysera och fördjupa dig i frågor där din expertis tillfrågas. Du motiveras av utveckling och har mod att ifrågasätta och utmana nuvarande arbetssätt med syfte att effektivisera och driva verksamheten framåt. Om företaget Akademiska Hus AB På Akademiska Hus blir du välkomnad in i en stimulerande miljö med en vänlig företagskultur och spännande arbetsuppgifter. Du ges från början ett stort ansvar på vägen mot vårt gemensamma mål – att skapa attraktiva kunskapsmiljöer. Här får du en unik chans att påverka och bidra till framtidens utveckling av campus och du får möjlighet att växa i en kunskapsstark organisation.  Att lära och tänka nytt är en del av vårt DNA. Därför har alla våra kollegor tydliga uppdrag och genom samverkan och erfarenhetsutbyte utvecklas vi ständigt. Vi har ett stort nationellt utbyte och du får tillgång till ett stort kontaktnät med både kollegor och kunskaper från Luleå i norr till Malmö i söder. Hållbarhet är ledstjärna i allt vi gör. Och hållbara blir vi tillsammans. Vi vet att våra medarbetare är avgörande för vår framgång och erbjuder därför alla olika typer av initiativ inom friskvård och hälsa.  Akademiska Hus är ett statligt ägt bolag som är en betydande aktör inom det spännande segmentet samhällsfastigheter. Vi har en finansiellt stabil grund och arbetar långsiktigt och hållbart och är således inte lika påverkade av marknadens konjunktursvängningar.

23 april 2024
Sista ansökan:
8 maj 2024
HR specialist på uppdrag till vår kund i Lund!

Om tjänsten Vi söker nu för vår kund i Lund en HR-specialist inom belöningssystem och förmåner för att ansluta till HR Service Center-teamet. Som en del av det välkunniga specialistteamet kommer du att arbeta i en samarbetsmiljö där dina huvudsakliga intressenter är ledningen och linjecheferna i Sverige och utomlands. Du kommer att verka i en global miljö och samarbeta över olika funktioner för att kontinuerligt erbjuda bästa möjliga service. Du kommer att bli anställd som konsult via Poolia under uppdraget eller eventuellt underkonsult. Dina arbetsuppgifter i huvudsak * Utföra belöningsoperationer relaterade till fördefinierade tjänster över utsedda flerländersgeografier (årlig belöningssykel, kompetensutveckling, årlig Mercer-rapportering, marknadsanalys etc.), inklusive förberedelse och utrullning av kompensationsberäknare för icke-posteringsfall och belöningsundantag som VPP offline-verktyg * Fungera som expert inom belöningsoperationer och Tier 2-agent för Client Experience Services * Stödja vid implementering/förändring av utformningen av kortvariga förmåner för anställda * Delta i implementeringen av globala policys på lokal nivå och globala projekt * Säkerställa att belöningsprocesser levereras korrekt och i rätt tid och säkerställa efterlevnad av lagkrav och företagspolicyer * Råda kunder (anställda, linjechefer) om återkommande, standardiserade belöningstjänster * Ge belöningsrådgivning till rekryterare vid befordringar, laterala förändringar och komplexa förändringar * Samarbeta med HRCS och/eller HRBPs om rapportering av kompensationsinformation och kortvariga förmåner till externa intressenter och affärer * Delta i Continuous Improvement-initiativ inom HR för att säkerställa att vi fortsätter att vara produktiva och leverera en förstklassig belöningservice till kundföretaget Vem är du? Du är en person med en passion för både siffror och människor. Med din nyfikna inställning ser du utmaningar som en källa till utveckling. Du har en vilja att lära dig nya saker och är medveten om den externa miljön, ivrig att jämföra underliggande trender. Att bygga och upprätthålla framgångsrika relationer med seniora intressenter kommer naturligt för dig. Du är en lagspelare som trivs med att samarbeta med andra för att uppnå gemensamma mål. Dessutom är du affärsinriktad och besitter en problemlösningsinställning, alltid med den bästa lösningen för alla parter i åtanke. För att vara framgångsrik i denna position har du: * Ett par års erfarenhet från HR * Ett par års erfarenhet inom kompensation & förmåner * Hands-on erfarenhet av kompensation & förmåner * Erfarenhet av att arbeta i internationella miljöer * Bra Excel-färdigheter (presentationer, pivot-tabeller, xlookups etc.) och en datadriven inställning * Erfarenhet från liknande roller i större internationella organisationer anses vara meriterande * Erfarenhet av att arbeta med Mercer och/eller Willis Towers Watson anses vara meriterande Startdatum: Snarast möjligt Varaktighet: 6 månader Plats: Lund, Sverige, men du kommer att arbeta i en global miljö.

23 april 2024
Sista ansökan:
2 maj 2024
HR-chef

Länsförsäkring Kronoberg Att vara del av något som funnits i över två sekel ger perspektiv. En enklare vardag för våra kunder är kärnan i det vi gör, men framtiden är en lika viktig uppdragsgivare. Vi är fast beslutna om att verka för kronobergarna även om 200 år. Vårt engagemang för social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet, för både vårt bolag och det samhälle vi lever i, är en självklar del i vårt arbete. I rollen som HR-chef är du övergripande ansvarig för HR-funktionen och representant i företagsledningen. Du kommer att arbeta med strategiskt viktiga utvecklingsfrågor för vår organisation och ha ett ägarskap i flertalet prioriterade frågor. Tillsammans med engagerade kollegor i vårt HR-team leder du förändringsarbetet mot en ännu mer modern och strategisk HR-funktion. Välkommen till en arbetsplats som präglas av gemenskap, glädje, innovation och affärsmässighet! Välkommen att kontakta Mercuri Urvals konsulter Alice Lundberg, 070-914 55 81 eller Robert Samuelsson, 072-300 53 72, för mer information och dialog kring tjänsten. Du söker tjänsten via www.mercuriurval.com (ref.nr. SE-15163) senast den 12 maj.

23 april 2024
Sista ansökan:
12 maj 2024
HR-generalist sökes till Markverkstad Boden

Befattningen erbjuder Hos oss får du möjlighet att arbeta med spännande arbetsuppgifter för att bidra till att göra Sverige och världen lite säkrare. Vi värdesätter ömsesidigt förtroende och hos oss får du både ett eget ansvar och goda möjligheter att kompetensutvecklas. Våra medarbetare är viktiga för oss och du ha möjlighet att ha en bra balans mellan det professionella och det privata. Vi ger även möjlighet att träna på arbetstid, generösa arbetstidsavtal, föräldralön samt upp till sju veckor semester per år. Markverkstad stabsavdelning Du kommer att tillhöra stabsavdelningen på Markverkstaden (MvE) som är en avdelning med ca 30 engagerade och kunniga kollegor som har olika stödjande befattningar. Här arbetar vi med att stödja ledningen i alla olika nivåer spridda på 24 orter i Sverige. Du kommer att i din roll stödja avdelningen Markverkstad Norr. Denna avdelning bedriver verksamhet i Boden, Umeå, Luleå, Arvidsjaur och Östersund. Det innebär att det kommer att ställas krav på resande i tjänsten, hur ofta och mycket kommer att variera över tid. Men vi lovar att det är väldigt givande att vara ute på våra olika verksamheter. Huvudsakliga arbetsuppgifter Som HR-Generalist är ditt huvudsakliga uppdrag att arbeta i ett nära chefsstöd där du stödjer inom hela HR-området med fokus på verksamhetens resultat. Du agerar arbetsgivarföreträdare och är ett operativt stöd åt verksamhetens chefer i det dagliga arbetet med exempelvis rekrytering, svåra samtal samt tolka lagar och avtal. Det innebär att du har ett nära samarbete med cheferna och blir deras bollplank, coach och rådgivare. I arbetet ingår även strategiska arbetsuppgifter samt att ingå i HR-relaterade utvecklingsprojekt. Som HR-generalist arbetar du brett med alla typer av HR-relaterade frågor men det är en extra fördel om du har kompetens och intresse inom rehabilitering och arbetsmiljö. Kvalifikationer • Du har akademisk examen inom HR eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig • Minst tre års aktuell erfarenhet av att självständigt driva HR-processer samt ge kvalificerat HR-stöd till chefer utifrån arbetsrätt och de aktuella lagstiftningar som tillämpas inom området • God kommunikativ förmåga • Erfarenhet av IT-stöd inom HR-området • Goda kunskaper i Officepaketet • B-körkort. Personliga egenskaper För att trivas hos oss krävs det att du brinner för service och är en skicklig relationsbyggare. Du tar ansvar för dina arbetsuppgifter, strukturerar och prioriterar dem på ett effektivt sätt. Du är en trygg person och även trygg i rollen som arbetsgivarföreträdare, med eget driv som är bra på att hantera tidvis intensiva arbetsperioder, tillsammans med dina HR-kollegor. Samarbete är viktigt för oss, både med varandra och de verksamheter vi stöttar, därför är det viktigt att du trivs med det och har en god samarbetsförmåga. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Meriterande • Erfarenhet av arbete inom industri, till exempel tillverkande företag eller fordonsindustri • Erfarenhet från HR-arbete på en statlig myndighet eller offentlig sektor • Kunskap inom det statliga kollektivavtalsområdet • Delaktighet i verksamhetsutveckling. Övrigt Anställningsform: tillsvidareanställning som inleds med 6 månaders provanställning Sysselsättningsgrad: heltid, dagtid Arbetsort: Boden Tillträdesdatum: snarast efter överenskommelse Arbete medför även krav på resor och tjänstgöring, såväl inrikes som utrikes. Tjänsten är en civil befattning Upplysningar om befattningen Sektionschef Mette Wester, tfn. 072-395 34 59. Information om rekryteringsprocessen HR Alexandra Falk, tfn. 070-848 17 61. Fackliga företrädare SACO: Håkan Eliasson OFR-S: Tony Svensson SEKO: Irene Ström OFR-O: Anders Norén Samtliga kontaktas via tfn 035-266 20 00 Sista ansökningsdag Välkommen med din ansökan senast 2024-05-22. Din ansökan bör innehålla CV samt ansökningsbrev där du motiverar varför du är lämpad för denna befattning. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats. --------------------------------- Försvarsmaktens tekniska skola, FMTS, med huvudort i Halmstad är ett logistikförband där tekniken står i centrum. Förbandets verksamhet vilar på fyra ben – utveckling, utbildning, verkstads- och krigsförbandsproduktion. För att Försvarsmaktens förband ska kunna verka behöver de fungerande materiel och för det har FMTS en viktig roll. FMTS har ett funktionsansvar för den tekniska tjänsten inom Försvarsmakten, vilket bland annat innebär att följa teknikutvecklingen för att kunna förutse kommande behov men även föreslå förändringar och förbättringar. Här finns spännande utvecklingsmöjligheter för den som är tekniskt intresserad, både på grundläggande och mycket avancerad nivå. FMTS utbildar officerare, specialistofficerare, och civilanställda i teknisk tjänst inom samtliga försvarsgrenar. Utöver det så utbildas soldater inom logistik. FMTS har verksamhet över hela Sverige, från Revingehed i söder till Boden i norr. Varje dag och varje timme gör våra medarbetare insatser som påverkar andra människors liv, både i stort och smått såväl på hemmaplan som runt om i världen. I Försvarsmakten finns en stark värdegrund som bygger på öppenhet, resultat och ansvar. Professionell utveckling och personlig hälsa värdesätts och uppmuntras. Det finns goda förutsättningar för intern karriärrörlighet, friskvård och en god balans mellan arbete och privatliv. Försvarsmakten tillvaratar de kvaliteter som mångfald och jämn könsfördelning tillför verksamheten. Vi välkomnar därför sökanden med olika bakgrund och erfarenheter i våra rekryteringar. En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. I anställningen ingår även en skyldighet att tjänstgöra utomlands men innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning. Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas.

23 april 2024
Sista ansökan:
22 maj 2024
Handläggare till regional samordnad bemanningsplanering, Kalmar

Kriminalvården växer – vi bygger nytt, bygger om och bygger till och söker nu nya medarbetare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för anstalter, frivård, häkten och klienttransporter. Häktet och anstalten i Kalmar bildar tillsammans verksamhetsområdet Kalmar och är därmed organisatoriskt samma enhet. Medarbetarna som arbetet i Kalmar tjänstgör tidvis på häktet och anstalten beroende på behovet som verksamheten har. Anstalten i Kalmar har 77 platser i säkerhetsklass 2, den är landets äldsta och byggdes år 1852. Häktet i Kalmar har 39 platser. Häktet och anstalten är belägna i centrala Kalmar några minuters promenad från centralstationen. Verksamhetsområde Kalmar har totalt cirka 140 anställda. Det pågår för närvarande planering för en ny anstalt och ett nytt häkte i Kalmar. Den nya anstalten planeras ha plats för ca 400 klienter. Det nya häktet kommer vara beläget i centrala Kalmar med 60 platser. Som det ser ut just nu kommer det nya häktet att stå klart år 2026 och den nya anstalten år 2029. ARBETSUPPGIFTER Som personalplanerare kommer du att arbeta med både kort- och långsiktig planering av personal. Främst kommer du att planera personalen som tillhör anstalt och häkte Kalmar men du förväntas även stötta kollegor som arbetar med regionens övriga verksamhetsområden. Du kommer att vara en del av teamet Samordnad Bemanning där majoriteten av arbetsgruppen är placerade på regionkontoret i Linköping. Din roll kommer dock att vara lokalt placerad i Kalmar, men regelbundna resor till Linköping förekommer. Arbetet passar dig som är en naturlig problemlösare och stimuleras av ett socialt arbete där man bygger långsiktiga relationer. Du är kommunikativ, serviceinriktad och uppskattar utmaningar som driver på resultat. I din roll som bemanningsplanerare arbetar du med: - Kontinuerlig kontakt med kärnverksamheten och tillgodose verksamhetens dagliga behov - Arbeta med kort och långsiktiga vakanser - Semester och utbildningsplanering - Prognosticera och planera bemanningen på ett kvalitetssäkert och effektivt sätt - Planering av personal enligt lagar, rutiner och kollektivavtal - Proaktivt arbeta för att nå uppsatta mål. KVALIFIKATIONER Du har lätt att anpassa dig till ändrade omständigheter. Du tar ansvar för din uppgift. Du arbetar bra med andra människor. Du är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. För oss är det viktigt att du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen samt tron på människans vilja och förmåga att utvecklas. Du är även medveten om och har förståelse för hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra. Vidare förväntas du med ditt förhållningssätt bidra till att alla blir likvärdigt bemötta. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Vi söker dig som har: • Gymnasieexamen med inriktning mot personal och/eller personalekonomi alternativt annan utbildning i kombination med erfarenhet som Kriminalvården bedömer relevant • Erfarenhet av bemanningsplanering, kort- och långsiktigt • Erfarenhet av större personal- och bemanningssystem, exempelvis Heroma • Förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift på svenska • God kunskap om lagar och avtal Det meriterar om du har: • Ytterligare utbildning inom arbetsrätt, personalvetenskap • Ytterligare utbildning inom lönehandläggning • Erfarenhet av att arbeta inom offentlig sektor • Erfarenhet av statliga kollektivavtal • Erfarenhet av Heroma • Kriminalvårdserfarenhet • Lönehandläggning • B-körkort ÖVRIGT Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. Säkerhetskontroll kommer att föregå beslut om anställning. Vissa befattningar är placerade i säkerhetsklass och då kommer en säkerhetsprövning med registerkontroll att genomföras innan beslut om anställning fattas. För tjänster med högre säkerhetsklass behöver du vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald. Kriminalvården tillämpar rökfri arbetsplats. För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771- 693 693. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.

22 april 2024
Sista ansökan:
19 maj 2024
Hr-partner, vikariat

Sigtuna kommun är en plats med stor spännvidd. Här ryms levande landsbygd, småstad och en internationell flygplats. Ett rikt kulturarv och kulturell mångfald. En stolt historia och stora framtidsplaner. Kanske är det därför drivkraften är så stark att växa, förändras och utvecklas. Det är också därför det är så spännande att arbeta här. Hos oss blir du del av en trevlig och prestigelös kultur där vi hjälps åt och tar tillvara på varandras kunskap, olikheter och erfarenheter. Arbetet är ofta omväxlande, ibland utmanande men alltid meningsfullt. Välkommen hit! ARBETSUPPGIFTER Det är svårt att beskriva en vanlig dag som HR-partner hos oss, det är bland annat det som gör jobbet så utvecklande och roligt! Det kan handla om alltifrån att stötta en chef i ett personalärende, samverka med fackliga parter i olika frågor, delta med ett HR-perspektiv i förvaltningens ledningsgrupp till att ta fram förslag på aktiviteter kring kompetensförsörjning eller bemanna vår HR-service. Du är det verksamhetsnära och det strategiska HR-stödet till chefer och ledningsgrupp i din förvaltning. Du kommer att stötta cheferna i någon/några av kommunens sju förvaltningar. På HR-enheten jobbar vi med fokusområden där du kommer att tillhöra det område vi kallar hållbar arbetshälsa som innefattar bl.a. strategiskt arbete med kommunens systematiska arbetsmiljöarbete, utformning och genomförande av medarbetarundersökning, utbildning inom området arbetsmiljö. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har arbetat minst 3 år inom HR-området och har erfarenhet av att ge konsultativt stöd till chefer. Du känner igen dig i beskrivningen: att ha stor samarbetsförmåga, vara prestigelös, initiativrik och utvecklingsinriktad. Du har lätt för att samarbeta och skapa goda relationer. Detta gör du bl.a. genom att hålla ett prestigelöst fokus på de gemensamma målen. Du ser möjligheter i förändring och är inte rädd för att prova nya sätt att lösa problem. Det är viktigt att du behärskar det svenska språket väl i både tal och skrift då vi många gånger kommunicerar komplicerade frågor till olika intressenter. Du ingår i mitt team bestående av HR-partners och förhandlingsansvarig där du bidrar med dina kunskaper, erfarenheter och goda omdöme. Precis som du även kan förvänta dig i vårt kommande samarbete. Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta i offentlig verksamhet samt om du har en vana av att arbeta i Stratsys som är kommunens styr- och ledningssystem. Det är i detta system som kommunens arbetsmiljömodul finns. Jag ser fram emot din ansökan! Joakim Råberg, HR chef ÖVRIGT Din ansökan gör du enkelt genom att bifoga ditt CV och svara på några urvalsfrågor kopplade till denna tjänst. Vi ber dig dock att inte bifoga personligt brev. Under rekryteringsprocessen kan tester och arbetsprov förekomma. Dessutom genomförs ekonomisk och juridisk bakgrundskontroll på slutkandidaten som en del i Sigtuna kommuns trygghets- och säkerhetsarbete. Blir du vår slutkandidat kommer du att få mer information och kontrollen görs givetvis med ditt samtycke. Som anställd i Sigtuna kommun får du ta del av en rad förmåner, bl.a. blir du automatiskt medlem i Personalklubben där du kan ta delta i olika aktiviteter. Läs gärna mer om våra andra förmåner och hur det är att jobba hos oss i Sigtuna kommun! https://www.sigtuna.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss.html Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

22 april 2024
Sista ansökan:
13 maj 2024