Inköpsledare

Sök bland 20 lediga jobb som Inköpsledare och börja ditt nya yrkesliv idag!

Business Controller med fokus på inköp

Business Controller med fokus på inköp En ögonblicksbild av din dag Som Business Controller med fokus på inköp kommer du att arbeta som partner och tjänsteleverantör för vår globala Siemens Energy Inköpsorganisation. Du kommer att arbeta inom en inköps-controlling organisation som är starkt fokuserad på att leverera detaljerad och korrekt support, säkerställer en smidig och snabb månatlig analys, kontroll och rapporteringsprocess och möjliggör beslutsfattande för vår globala inköpsorganisation. Du kommer att arbeta med professionella controllers och kollegor inom en global strategisk inköpsgrupp i en spännande, dynamisk och internationell utvecklingsmiljö. Hur Du kommer att påverka * Utföra och samordna alla frågor inom controlling av inköp i nära samarbete med stakeholders inom controlling organisationen och global inköpsteamen. * Säkerställa och driva förbättringar av datakvaliteten. * Ansvarig för att driva förbättringen av datakvalitet och transparens med hjälp av KPI:er. * Stödja måluppfyllelse genom att tillhandahålla datatransparens och arbeta med förbättringsåtgärder * Aktivt driva utbyte av bästa praxis och kunskap med dina kollegor Vad du medför * Du har kunskap inom upphandlingskontroll och är bekant med KPIer inom inköp * Du gillar att arbeta i en internationell miljö och interagera med intressenter från olika funktioner * Du är van att arbeta självständigt med en stark ansvarskänsla * Du är angelägen om att få insikter i verksamheten och genomföra analyser av fakta och siffror * Du är nyfiken på att lära, utmana status quo och driva omvandling * Du är strategisk, proaktiv och analytisk i ditt tillvägagångssätt och du vet hur man hanterar mycket data * Du har utmärkt kommunikationsförmåga och behärskar engelska väl, både i tal och skrift. Om Teamet Inom divisionen Gas Services erbjuder vi energilösningar med noll eller låga utsläpp baserat på våra gasturbiner samlade under ett tak och tillsammans med ångturbiner samt generatorer. Genom service, modernisering och digitalisering av den levererade flottan skapar vi möjligheter för ett minskat klimatavtryck. Vi kan erbjuda dig förmånliga anställningsförmåner såsom arbetstidsförkortning, förskottssemester, friskvårdsbidrag och ev. möjlighet till flexibel arbetsplats. Vilka är Siemens Energy? På Siemens Energy är vi mer än bara ett energiteknikföretag. Vi möter den ökade efterfrågan på energi i mer än 90 länder samtidigt som vi bidrar till att skydda vårt klimat. Med fler än 94,000 engagerade anställda genererar vi inte bara elektricitet till mer än 16% av världens befolkning, utan vi använder också vår teknologi för att skydda människor och miljön.  Vårt globala team är engagerar sig i att göra hållbar, pålitlig och ekonomiskt överkomlig energi till verklighet genom att tänja på gränserna för vad som är möjligt. Vi förvaltar ett 150-årigt arv av innovation som uppmuntrar oss att söka efter personer som stödjer vårt fokus på reducering av koldioxidutsläpp, nya teknologier och energiomvandling. Hur kan du göra skillnad på Siemens Energy? Titta här: https://bitly.ws/ZFwV Vårt engagemang för mångfald Som tur är, så är vi alla olika. Genom mångfald genererar vi kraft. Vi drivs framåt av inkludering och vår gemensamma kreativa energi kommer från ca 130 olika nationaliteter. På Siemens Energy ser vi mångfald som något självklart - oavsett etnisk bakgrund, kön, ålder, religion, identitet eller funktionsvariation. Vi ger samhället energi, hela samhället, och vi diskriminerar inte utifrån våra olikheter. Ansökan Tveka inte – skicka in din ansökan via https://jobs.siemens-energy.com/en_US/jobs eller

28 februari 2024
Sista ansökan:
31 mars 2024
Supplier Quality Manager

Vi tror att framsteg och möjligheter skapas bäst tillsammans. Välkommen till en plats där samarbete gör skillnad. Inköpskvalitet är en avdelning inom inköpsorganisationen på Saab Dynamics. Avdelningen är ortsövergripande med sektioner i Linköping och Karlskoga. Vi är för närvarande över 40 medarbetare men växer kontinuerligt. Arbetet sker tillsammans med inköpare i varugrupper: Mekanik, Icke-metalliska komponenter, Framdrivning & verkan, System samt Elektronik. Din roll Vi söker en engagerad Supplier Quality Manager (SQM) med erfarenhet inom området kvalitet/ inköpskvalitet för att ansluta sig till något eller några av våra sektioner i Karlskoga. Som Supplier Quality Manager kommer du att spela en nyckelroll i att säkerställa att det material/ komponenter som vi köper in och använder i vår produktion inom Saab Dynamics, uppfyller relevanta kvalitetsstandarder och är i linje med våra specifikationer. Rollen innebär stora möjligheter att arbeta tillsammans med dina andra kollegor inom inköpskvalitet, där vi uppmanar till att lära och inspireras av varandra genom att delta i gemensamma projekt och processer. Att bygga kontaktnät både internt och externt är en rolig del av jobbet. Vi söker hela tiden nya duktiga medarbetare, där din personlighet och bakgrund/ erfarenhet kommer styra vilka arbetsuppgifter som bli aktuella. Inom avdelning inköpskvalitet hos Saab Dynamics finns en mängd olika arbetsområden som kan variera beroende på behov och situation, vilket gör jobbet omväxlande. Bland de arbetsuppgifter som finns kan nämnas: * Säkerställa implementationen av SAABs inköpsstrategi, inköpspolicy och -rutiner. * Ansvara för inköpskvalitetsprocesser och övervaka kvaliteten på material och komponenter från nya och befintliga leverantörer. * Kommunicera och samarbeta aktivt med våra leverantörer för att säkerställa att kvalitetskraven uppfylls. * Analysera/ identifiera och åtgärda eventuella kvalitetsavvikelser och problem. * Dokumentera och rapportera resultat och kvalitetsdata. * Implementera och använda klassiska kvalitetsverktyg och metoder för att förbättra inköpskvaliteten. Resor förekommer regelbundet både inom Sverige och övriga Europa. Din profil Vi på inköpskvalitet arbetar med att utveckla vår samverkan internt. I denna roll kommer du därför få möjligheten att arbeta tillsammans med både strategiska och operativa inköpare och tillsammans skapa synergier för att utveckla och effektivisera våra arbetssätt. Vi söker därför dig med stort intresse för team och samarbete. Du kommer i denna roll ha stort ägandeskap för dina arbetsuppgifter, där möjligheten att utvecklas är stor. Vi ser även att du är lösningsorienterad och tycker om att hantera kluriga uppgifter som kommer din väg. Då vi växer inom alla våra varugrupper (Mekanik, Elektronik, System, Icke metalliska komponenter, Kemi, Verkan Framdrivning) är vi intresserade av att hitta duktiga nya medarbetare inom alla dessa områden. Kvalifikationer: * Högskole- eller civilingenjör alternativt har dokumenterad relevant erfarenhet att jobba med inköpskvalitet. * Erfarenhet av arbete med mekaniska komponenter/ bearbetning är meriterande. * Kunskap inom gjutning och ytbehandling/ målning är meriterande. * God allmän teknisk förståelse. * Kunskap om relevanta standarder som exempelvis ISO 9001 och ISO 14001. * Förmåga att läsa och tolka tekniska ritningar. * Färdigheter inom mätteknik och användning av klassiska kvalitetsverktyg. * Analytiskt sinne samt hög social kompetens med god samarbetsförmåga. * Utmärkta kommunikationsfärdigheter på både svenska och engelska för att samarbeta med leverantörer och interna team. * Förmåga att arbeta självständigt och proaktivt lösa problem. * Kunskap/ erfarenhet kring taktad produktion/ PPAP är meriterande. Befattningen kräver att du genomgår och godkänns enligt vid var tid gällande bestämmelser för säkerhetsskydd. För befattningar där Saab har krav på säkerhetsklassinplacering kan, i förekommande fall, medföra krav på visst medborgarskap. Vänligen observera att vi arbetar med löpande urval och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum har gått ut. Vad du blir en del av Bakom våra innovationer finns alla de som har gjort det möjligt. Modiga pionjärer och kluriga tänkare. Vardagshjältar och kreativa problemlösare. De som delar djup kunskap och de som utforskar nya områden. Och alla däremellan. Här har du chansen att påverka och bidra på ditt unika sätt. Allt från att utveckla kod och bygga imponerande försvars- och säkerhetslösningar till att ta en kaffe med en kollega. Varje bidrag räknas. Vi ger dig möjlighet att anta utmaningar och skapa smarta innovationer. I vår vänliga och tekniksmarta värld finns plats för dig att växa. Vi finns här för att tillsammans skapa trygghet för människor och samhällen. Saab är ett ledande försvars- och säkerhetsföretag med uppdrag att hjälpa nationer att skydda sin befolkning och bidrar till trygghet för människor och samhällen. Med 22 000 talangfulla medarbetare utvecklar Saab teknik och lösningar för en säkrare och mer hållbar värld. Saab utvecklar, tillverkar och underhåller avancerade system inom flygteknik, vapen, ledningssystem, sensorer och undervattenssystem. Saab har sitt huvudkontor i Sverige men en global verksamhet där Saab är en del av många nationers försvarsförmåga.

27 februari 2024
Sista ansökan:
26 mars 2024
Kategoriledare

Vill du utnyttja din kompetens som erfaren kategoriledare till att säkra Sveriges nationella säkerhet? Hos Försvarsmakten kommer du att ha en nyckelroll där ditt arbete gör skillnad varje dag. Vi söker nu tre erfarna kategoriledare för att stärka vår inköpsorganisation och därmed även Försvarsmaktens förmåga. Om enheten Försvarsmaktens inköpsenhet är placerad inom förbandet FMLOG (Försvarsmaktens Logistik) och ansvarar för Försvarsmaktens upphandlingar och inköp i enlighet med gällande upphandlingslagstiftning. Det arbete vi genomför är avgörande för Försvarsmaktens försörjning samt strategiska och operativa framgång. Vi arbetar enligt en fastställd kategoristyrningsmetodik och arbetar kontinuerligt med kompetensutveckling. Inköpsenheten består av sju avdelningar geografiskt spridda i Sverige. Vi söker kategoriledare till våra tre avdelningar IT, Externa Varor & Tjänster samt Verksamhetsnära Varor & Tjänster i Stockholm. Vi är prestigelösa, hjälpsamma och värdesätter ömsesidigt förtroende. Huvudsakliga arbetsuppgifter Kategoriledarrollen är bred med stort ansvar och mandat. Som kategoriledare är dina huvudsakliga arbetsuppgifter att: · Arbetsleda ditt kategoriteam i enlighet med FM kategoristyrningsmodell. · Utveckla och implementera strategier för förbättringar och effektiviseringar inom din kategori samt genomföra erfarenhetsanalyser · Tillsammans med strategiska inköpare genomföra upphandlingar enligt LOU/LUFS i nära samarbete med beställare och specialister samt genomföra erfarenhetsanalyser för fortsatt utveckling. · Bygga starka relationer med våra saksidor inom Försvarsstaben och våra Försvarsgrenar och Stridskrafter. · Delta i olika arbetsgrupper och Försvarsmaktövningar. Kvalifikationer · Du ska ha akademisk examen med inriktning på juridik, ekonomi, logistik, inköp, eller yrkesutbildning med kommersiell inriktning alternativt erfarenhet förvärvad på annat sätt som arbetsgivaren bedömer likvärdig · Minst fem års relevant och aktuell arbetslivserfarenhet inom strategisk kategoristyrning eller projektledning från större organisation, myndighet eller offentlig verksamhet · Aktuell och relevant kunskap inom strategiskt inköps- och analysarbete · Aktuell och relevant erfarenhet av leverantörs-, avtals- och allmän inköpsutveckling · Aktuell och relevant erfarenhet av att driva kommersiella förhandlingar och att ta affärsmässiga beslut · Goda kunskaper i Officepaketet · Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska Personliga egenskaper Du är en driven person med gott omdöme som tycker om att både leda och vara del av ett team. Du är duktig på att planera, strukturera och prioritera ditt arbete. Du är resultatinriktad, uthållig, analytisk och van vid att arbeta med flera uppgifter samtidigt under tidspress. Kategoriledarrollen ställer stora krav på en god kommunikations- och relationsbyggande förmåga. I din roll som ledare sätter du laget framför jaget, bedriver individanpassat ledarskap och är lyhörd och inkluderande samtidigt som du tar ansvar, är lösningsorienterad och beslutsmässig. Du har en god förmåga att skapa engagemang och en stark vilja att se kategoriteamet växa och utvecklas. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper samt att du kompletterar de andra personerna inom enheten och på avdelningen. Meriterande kvalifikationer Det är meriterande om du har någon eller några av dessa erfarenheter: · Erfarenhet av att ha arbetat i stora komplexa organisationer · Aktuell erfarenhet av att upphandla och förvalta komplexa internationella avtal Ansökan instruktion För att skapa en så rättvis urvalsprocess som möjligt arbetar vi med urvalsfrågor som ersätter det personliga brevet. Vi vill därför att du besvarar urvalsfrågorna, där det är blandat mellan Ja/Nej frågor, graderande frågor samt fritextfrågor. Utöver det bifogar du endast ditt cv. Övrigt Tillträde snarast enligt överenskommelse. Civil tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning om du inte redan är anställd i Försvarsmakten. Befattningarna är placerade i Stockholm. Arbetsprov kan förekomma vid rekryteringen. Vill du veta mer är om tjänsterna är du välkommen att kontakta: Magnus Svenman 070-148 94 91, Avdelningschef IT Mats Pålsson 070-695 97 78, Avdelningschef Externa Varor & Tjänster Marilene Eckerström, Avdelningschef Verksamhetsnära varor och tjänster 072-985 5634. Fackliga representanter SACO Magdalena Sewall OFR/S Helena Strid SEKO Eva-Britt Steen OFR/O Stefan Joon Samtliga nås via växeln: 08-788 75 00 Varmt välkommen med din ansökan senast 2024-03-18. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats. -------------------------------------------------------- Information om Försvarsmakten och det rekryterande förbandet: FMLOG stödjer krigsförband i att utföra sina uppgifter i alla beredskapsnivåer. Vi bidrar till ökad uthållighet genom att planera, förrådshålla, leverera och samordna behovet av förnödenheter och transporter. FMLOG:s unika kompetens med civil och militär expertis bidrar till leveranssäkerhet och tillgänglighet. Tillsammans tillser vi att Försvarsmaktens operativa förmåga nationellt och internationellt bibehålls. I Försvarsmakten finns en stark värdegrund som bygger på öppenhet, resultat och ansvar. Professionell utveckling och personlig hälsa värdesätts och uppmuntras. Det finns goda förutsättningar för intern karriärrörlighet, friskvård samt bra balans mellan arbete och privatliv. En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. I anställningen ingår även en skyldighet att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas. Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

23 februari 2024
Sista ansökan:
18 mars 2024
Inköpscontroller till Göteborgs Stadsteater AB

Göteborgs Stadsteater AB är ett av Göteborgs Stads helägda bolag. Här ingår Göteborgs Stadsteater, Stora Teatern och Backa Teater. De tre teaterhusen har som mål att erbjuda invånarna i framför allt staden och regionen teater av hög konstnärlig kvalitet och genom sina uppsättningar engagera, skapa debatt, roa och mana människor till eftertanke. ARBETSUPPGIFTER Vill du vara navet i hjulet för en välfungerande inköpsprocess? Då kan du vara precis den vi letar efter! Vi söker en driven och engagerad inköpscontroller med analytisk förmåga och en drivkraft att vara stöttning till kollegor i inköpsprocesser. I rollen som inköpscontroller kommer du att ha en central roll i att samordna, planera, följa upp och utveckla vårt inköps- och upphandlingsarbete tillsammans med övriga medarbetare och chefer i verksamheterna. Du kommer också säkerställa effektivitet och efterlevnad av avtal och leasingavtal. Tjänsten innebär också ekonomisk uppföljning inom någon del av verksamheten. Som inköpscontroller tillhör du ekonomiavdelningen som leds av ekonomichef. Vi är ett engagerat team som hjälper varandra att skapa en positiv och professionell arbetsmiljö där varje medarbetares kompetens och insats är lika viktig för att helheten ska bli så bra som möjligt. Eftersom vi är en mindre avdelning (totalt fem som arbetar med ekonomi) kan även andra uppgifter inom ekonomiavdelningen bli aktuellt vid behov. KVALIFIKATIONER För att lyckas i rollen ser vi att du behöver ha utbildning inom inköp och upphandling (tex en YH-utbildning, eller eftergymnasial ekonomisk utbildning) eller motsvarande erfarenhet. Har du juridisk kompetens inom inköp/upphandling ser vi det som meriterande. Eftersom vi är ett kommunägt bolag som lyder under lagen om offentlig upphandling behöver du ha erfarenhet och goda resultat av arbete i en liknande roll inom offentlig verksamhet. Då del av ditt arbete kommer att innefatta ekonomisk uppföljning ser vi också att du behöver ha erfarenhet och goda resultat av sådant arbete - gärna i ekonomi-/inköpssystem som exempelvis Agresso och Proceedo. Som inköpscontroller hos oss har du många kontaktytor såsom exempelvis inköpare på enheterna i verksamheterna, samt chefer och övriga kollegor. Det förutsätter att du som person är samarbets- och serviceinriktad och bra på att kommunicera. För rollen krävs att du har god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift, och även kan kommunicera på engelska. Vad kan vi erbjuda dig? Vi vill välkomna dig till en engagerad arbetsplats med publiken i fokus. Tillsammans med teaterns övriga medarbetare blir du en del i ett arbete med målsättningen att skapa och förmedla högkvalitativ teater som roar och engagerar, skapar debatt och eftertanke. Välkommen med din ansökan! ÖVRIGT Göteborgs Stadsteater AB vill ta tillvara de kvaliteter som en jämn könsfördelning samt mångfald tillför verksamheten. Vi undanber oss alla erbjudande om rekryterings- och annonshjälp.

16 februari 2024
Sista ansökan:
3 mars 2024
IT Category Manager Stockholm or Malmö

IT Category Manager Are you looking for a role that combines strategic thinking, commercial realities and the exciting fast moving IT industry? Join our Group Technology Team in Stockholm or Malmö, Sweden and enjoy a collaborative culture that empowers you to build a career you can be proud of. What would you do as our IT Category Manager IT Category Management involves the establishment and management of supplier engagements, minimizes complexity and maximizes competition, drives change to outcome-based performance, and drives cultural change to strategic supply within ASSA ABLOY. As one of four IT Category Managers you will take business ownership of one or several IT sub-categories across the ASSA ABLOY Group. You will, in cooperation with relevant stakeholders, define the strategic direction and lead execution of initiatives to drive cost reduction and value creation from the supplier base. In stakeholder management you will need to develop a deep understanding for both group and divisional business strategies and requirements. In line with the global IT strategy, you are expected to provide Top Executives with sourcing and supplier development opportunities You would also: • Develop and drive IT Sourcing strategy as part of IT Operational model development • Manage IT contracts that cover group applications and group-wide IT infrastructure, software and cloud according to ASSA ABLOY strategy • Ensure that purchasing of part of IT operations from external ISP and ASP are administered and approved under the common framework and tools agreed with each provider, and that relevant regulations and policies are followed in preparing the contract • Provide support in the business and operational development • Ensure that the economic parameters of the IT contract are clear and comprehensible and that the financing and accounting method is described for each contract, according to the approved model • Measure methods and frequency of monitoring of IT contracts benefit • Drive own initiatives within the area of responsibility as well as driving supplier governance and supplier development The skills and experience you need We are looking for someone who: • Has a university degree or equivalent • Has significant IT sourcing experience including strategic development of IT sourcing, ideally in complex organizations • Has excellent communication skills and ability to work with different stakeholders cross-functionally • Is fluent in English, spoken and written • Is available to travel within Sweden and internationally (approximately 30 days per year) If you have a strong personal drive and commitment to deliver results on time while being a cooperative and enthusiastic team-player, always keeping business priorities in mind, this role may be for you! What we offer We’re passionate about providing amazing opportunities and benefits, so you can continue and progress a lifelong career with us – here’s what we have to offer: • Learning and career development opportunities, whether it’s online learning, management training or enhancing your skills . • Hybrid model of working • A competitive salary and incentive schemes • Flexible working hours • Stable employment in a friendly international atmosphere We review applications regularly, so don’t wait We are building diverse, inclusive teams, and encourage applications from everyone who can see themselves working with us. Just set up your profile and apply here, no later than 29th February 2024. To make sure your personal data is safe, we don’t look at any applications sent by email or post. If you have any questions about the role or the process, email Daria Skucha, Talent Acquisition Business Partner, at [email protected]. Let’s create a safer and more open world - together! To find out more about us, visit www.assaabloy.com Who you would be working with The ASSA ABLOY Group purchases of IT products and services globally exceeds 100 million EUR per annum. Standardization within IT is becoming more and more important due to the increasing collaboration between Group companies and forming strong partnerships with our strategic suppliers of information technology is a critical success factor in supporting our ambitious IT Transformation initiatives. There are good opportunities for substantial savings and having a significant impact on the bottom line and the team in Stockholm is now looking for our next IT Category Manager to strengthen our function and keep on having impact on a global level! In this role you will work for ASSA ABLOY Group and report to the Head of Indirect Procurement EMEIA and you will work with internal stakeholders, primarily Group IT organization and Divisional IT Directors, as well as a significant portfolio of suppliers across the globe. We are the ASSA ABLOY Group Our people have made us the global leader in access solutions. In return, we open doors for them wherever they go. With nearly 52,000 colleagues in more than 70 different countries, we help billions of people experience a more open world. Our innovations make all sorts of spaces – physical and virtual – safer, more secure, and easier to access. As an employer, we value results – not titles, or backgrounds. We empower our people to build their career around their aspirations and our ambitions – supporting them with regular feedback, training, and development opportunities. Our colleagues think broadly about where they can make the most impact, and we encourage them to grow their role locally, regionally, or even internationally. As we welcome new people on board, it’s important to us to have diverse, inclusive teams, and we value different perspectives and experiences.

15 februari 2024
Sista ansökan:
30 april 2024
Category Sourcing Manager Marketing & Sales, to Paulig Group

Paulig is a family-owned food and beverage company, growing a new, sustainable food culture – one that is good for both people and the planet. Paulig provides all things tasty; coffees and beverages, Tex Mex and spices, snacks and plant-based choices. The company's brands are Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco and Zanuy. Paulig’s sales amounted to EUR 966 million in 2021. The company has over 2300 passionate employees in 13 different countries working around the purpose “For a life full of flavour” We are looking for a Category Sourcing Manager to lead our indirect sourcing activities in Marketing & Sales categories like media, creative agencies, marketing intelligence, POS & promotional material, and SOME. You will work in a project mode with colleagues from the central and regional marketing departments within Paulig. You systematically drive efficiency and cost savings and further build on the way-of-working in the area of indirect sourcing. You will be based in either Sweden (Mölndal or Stockholm) or Helsinki, Finland and report to the Head of Indirect Sourcing, and be part of a great team of people based in our locations across Europe – Finland, Belgium, Sweden and Estonia.  About the role Develop and implement indirect category strategies and plans, together with the stakeholders within Paulig’s marketing organization. Ensure that the products and services are always sourced at best competitive conditions, based on given specifications, at high and stable service level. Identify and implement cost-saving opportunities. Negotiate, implement, and evaluate agreements including price, terms of payment and lead time. Comprehensive management of supplier relationships, including selection, execution, data management, contracting, risk management, development, and quality & sustainability Monitor & benchmark market trends and best practices. About you To be successful in this role you need 8+ years of marketing sourcing experience in a relevant industry (preferably FMCG) and proven track record of managing a complex indirect sourcing category and driving for synergies and savings. Previous marketing category expertise is highly appreciated, or at the very least, a strong motivation and competencies to quickly grasp it. University degree in relevant field, such as business, marketing & communication. Strong ability to build strategic partnerships, excellent negotiation and problem-solving skills, ability to work with continuous improvement, and sustainability mindset.  Strong project management and leaderships skills​.  Inspiring, innovative and result oriented approach and confidence in engaging with senior stakeholders. Fluent in English. Proficiency in Finnish and Swedish is an advantage.  At Paulig, we value every person as an individual and a professional and expect the same from you. Like us, you strive for excellence in everything you do. You enjoy working with people with different backgrounds and are relationship oriented. The ability to cooperate and communicate with others is a key for success in this role. Working in a truly international environment requires online meetings and occasional travelling. What we offer Together with us, you will get to work with iconic brands and high-quality products full of flavour. Paulig is home to continuous learning opportunities and is a dynamic workplace that has a strong future-oriented focus. We are an international company with a value-driven culture that encourages both personal and company growth. We offer the possibility to a hybrid working solution, according to our policy. More information and how to apply In this recruitment Paulig cooperates with Jerrie AB. We welcome your application with CV and cover letter at www.jerrie.se, not later than 10th of March.  We will be starting interviews before this date so please don’t hesitate to forward your application as soon as possible. Please contact Martin Dahlberg at 0763-170741, [email protected] if you have any questions.

14 februari 2024
Sista ansökan:
9 mars 2024
Category Manager

På Jula siktar vi högre och tar nu ytterligare kliv att utvecklas som det internationella bolag vi är. Det gör vi genom att förstärka vår organisation inom Sortiment, Försäljning och Inköp. Till Julas Assortment Department söker vi nu en Category Manager. Som Category Manager är du ansvarig för att utveckla affären och att skapa ett attraktivt sortimentserbjudanden för våra kunder. Som Category Manager kommer du ha sortimentsansvaret för någon av Julas åtta kategorier; Verktyg & Maskiner, Trädgård, Hem & Hushåll, Bil & Garage, Bygg & Färg, El & Belysning, Arbetskläder samt Fritid.   Det här gör man som Category Manager Category Manager är ansvarig för att kategorin når uppsatta mål och KPI:er avseende försäljning, lönsamhet, sortiment och lager. Ansvarar för att skapa och säkerställa planer på kort- och lång sikt som driver och utvecklar erbjudande och sortiment enligt Julas mål och strategier. Bidrar härigenom till Julas totala försäljning och lönsamhet – alltid med kunden i fokus. Category manager är ansvarig för att bygga ett lönsamt sortiment bestående av produkter i eget varumärke och externa varumärken enligt Julas sortiment- och prisstrategi. Category manager är budget- och resultatansvarig för kategorin, där tvärfunktionella samarbeten är nyckel att nå uppsatta mål och KPI:er avseende försäljning, lönsamhet, sortiment och lager. Category manager ska bidra till att stödja Julas utveckling av hållbart medarbetarskap, där medarbetaren ansvarar för att leda sig själv, vara nyfiken på att söka information och skaffa sig kunskap kring verksamheten.  Primära arbetsuppgifter och ansvarsområden: • Att kategorin är attraktiva ur ett konsumentperspektiv och kravställer internt för att nå önskad vision och mål. • Ansvarig för kategorins strategiska sortimentsutveckling och kategorins strategi. • Säkerställer ett kommersiellt sortiment utifrån nyhetsvärde, nya storsäljare och nya sortiment. • Säkerställer ett lönsamt, effektivt och optimerat sortiment som är noga utvalt för alla marknader. • Ansvarar för lokala marknadsbehov inom kategorin. • Ansvarar för att sortimentsutvecklingsuppdragen är specificerade och säkerställer överlämning till Purchasing Department. • Beslutar när artiklar ska fasas ut och kravställer när nya artiklar ska lanseras. • Ansvarar för kategorins produktkategorisering. • Ansvarar för kategorins försäljningsplanering, följer upp och säkerställer kategorins försäljningsprognos. • Ansvarar för kategorins kampanjplanering. • Ansvarar för proaktiva analyser och säkerställer aktiviteter vid avvikelser avseende försäljning, lönsamhet, lager och sortiment. • Ansvarar för kategorins månadsrapport. • Säkerställer Julas prisposition inom sin kategori för samtliga marknader. • Ansvarar för att lämna över kategorins behov av förhandlingsplan. • Bidra in i strategiska leverantörsförhandlingar. • Ansvarar för kategorins lagervärde och antal i lager enligt målsättningar. • Ansvarar för kategorins konkurrensbevakning i nära samverkan med varje försäljningsmarknad. • Analyserar och förstår hur marknaden utvecklar sig och kundernas behov. Som Category Manager rapporterar du till Category Area Manager.   Det här är din bakgrund och dina erfarenheter Du har flerårig erfarenhet inom inköp, gärna från en liknande roll inom ett internationellt bolag. Du har arbetat med sortimentsutveckling, förhandling, sourcing och prissättning. Erfarenhet från DIY och retail är meriterande, det är även högskoleutbildning inom ekonomi/marknadsföring. Du behärskar engelska mycket väl i tal och skrift. Du har goda kunskaper i Office program samt erfarenhet från att arbeta i affärssystem- och uppföljningssystem.   Det här är du som person Du har en strategisk förmåga med en ledande personlighet med förmåga att lyssna, engagera och skapa resultat genom och tillsammans med andra. Du har en god förmåga att prioritera och planera. Du reagerar snabbt på ändrade förhållanden och har lätt för att komma på idéer för hur man handskas med nya utmaningar. Du är strukturerad och utför ditt arbete med god kvalitet. Du trivs i en värderingsstyrd organisation som kännetecknas av nyfikenhet, teamarbete och en ständig vilja att utveckla och förbättra affären. För att lyckas i rollen har du förmåga att se affärsmöjligheter med drivkraften att öka lönsamheten och försäljningen. Du har lätt för att ta egna beslut och du kommer med egna idéer. Du är kreativ, strukturerad och analytisk. Du strävar alltid efter att utveckla den totala affären utifrån ett totalkostnadsperspektiv.   Bra att veta Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med 6 månaders provanställning med placering på Julas huvudkontor i Skara. Jula har kollektivavtal med Unionen.   Så här söker du Om du känner att du skulle passa för denna roll så tveka inte att söka direkt då vi håller intervjuer löpnade. Sista ansökningsdag för tjänsten är den 10 mars 2024.   I denna rekrytering samarbetar vi med Retail Recruitment och ansvarig rekryterare. För att söka tjänsten klicka på länken nedan: Ansök här

13 februari 2024
Sista ansökan:
10 mars 2024
Vi söker en Transformationsledare

Transformationsledare På Stockholm Exergi arbetar vi alla mot det gemensamma målet att bli Europas största koldioxidinfångare med netto noll klimatpåverkan 2032. Det vill säga att fånga in koldioxid ur atmosfären och på det sättet bidra till att motverka klimatförändringarna. Vi har en forskningsanläggning i drift och planerar att bygga en fullskalig anläggning vid vårt biokraftvärmeverk i Värtan med potential att fånga in 800 000 ton koldioxid per år, vilket motsvarar den mängd som stockholmstrafiken släpper ut under samma period. Vi behöver fler medarbetare och hoppas att du vill vara med oss på vår Exergiresa. Vad kan vi erbjuda dig? Inköpsorganisationen är inne i en digitaliserings- och förändringsresa och söker en ansvarig för att leda och driva övergripande strategiska initiativ samt styra och accelerera den digitala transformationsprocessen, samt agera rådgivare och bollplank till inköpschefen. Du som vill vara med på vår resa har nu en möjlighet i rollen som Transformationsledare där du kommer att stötta och coacha resurser som arbetar med transformations- och digitaliseringsinitiativ. Du övervakar och leder strategiska utvecklingsprojekt från koncept till implementering och uppföljning. I din roll ansvarar du för att kontinuerligt identifiera samt utvärdera nya digitala möjligheter och teknologier som kan öka effektiviteten inom inköpsorganisationen och dess bidrag till Stockholm Exergi. Varför jobba med mig? Jag som ledare vill skapa en trygghet och ge bästa möjliga förutsättningar för att du ska lyckas i ditt arbete, och kunna växa i rollen. Våga utmana, tänka nytt, förenkla, förtydliga, våga lyckas. Jag förväntar mig att du är en förebild för ditt team, och att du i din tur skapar den arbetsmiljö som ger andra möjligheter att utvecklas till sina potentialer, under ditt ledarskap. Jag förväntar mig också att du vågar be om stöd när det behövs, och att inget arbete bärs av enskilda individer utan att samarbete är vägen framåt. Jag kommer ge konstruktiv feedback i ditt arbete, och vara tillgänglig. Daniel Wahlström, Inköpschef Vem är du som person? Du är nyfiken, ansvarsfull, engagerad och vill vara med och skapa en klimatpositiv energiproduktion. Du älskar utveckling och arbetar gärna tillsammans med andra drivna kollegor. Du vågar lyfta problem och utmaningar i verksamheten och arbetar själv aktivt för att du och dina kollegor ska trivas och arbeta ännu bättre tillsammans. Kvalifikationer Personliga kompetenser Du kan fatta snabba beslut och agera utifrån dessa. Du visar även på starkt omdöme under tidspress. Du är van och bekväm med att ta initiativ och att sätta igång aktiviteter. Du har lätt för anpassning vid behov och kan därmed snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt kring situationer och frågor. Du ser möjligheter i förändring. Du gör avvägningar och prioriteringar samt kan väga samman komplex information och olika typer av hänsynstaganden. Du visar dessutom på gott omdöme vid uttalande, agerande och beslutsfattande. Du är bekväm i att ta eget ansvar för dina uppgifter och ditt arbete. Krav Akademisk utbildning eller motsvarande utbildning i kombination med för rollen relevant arbetslivserfarenhet Erfarenhet av ansvar för strategiska och operativa frågor, övergripande planering och uppföljning Erfarenhet av arbete som projektledare Erfarenhet av arbete med inköp Erfarenhet av arbete med digitalisering och utveckling av inköpsprocesser God kommunikativ förmåga och kan uttrycka dig väl i tal och skrift, på såväl svenska som engelska Goda kunskaper i MS Office, B-körkort och svenskt medborgarskap

7 februari 2024
Sista ansökan:
29 februari 2024
Category Account Manager (CAM) / Strategisk inköpare

Vi tror att framsteg och möjligheter skapas bäst tillsammans. Välkommen till en plats där samarbete gör skillnad. Din roll Du kommer att ingå i ett inköpsteam med ansvar för Elektronik. Du kommer att agera som Category Account Manager (CAM) / strategisk inköpare inom samma område. Rollen ger dig möjligheter att bygga ett omfattande nätverk, både internt och externt. Tjänsten är placerad i Karlskoga eller Linköping. Uppgiften som rollen kommer innefatta: * Som CAM kommer du att utveckla och implementera gemensamma strategi för kategorin Elektronik. * Utföra analys och utveckla/implementera nya tvärfunktionella arbetsmetoder för att utveckla kategoriteamen inom din kategori. * Du kommer att vara inköpsrepresentant i SAAB:s övergripande inköpskategoriledning inom området. * Utvärdera potentiellt nya leverantörer samt förvalta och utveckla befintliga * Stödja affärsområdenas projekt och program med kommersiellt ansvar och att kontinuerligt utvärdera marknadens konkurrenskraft för den nuvarande leverantörsportföljen. * Ansvara för att förhandla, aktivt förvalta och vidareutveckla våra leverantörsavtal. * Etablera och kontinuerligt utveckla strategier för din leverantörsbas och kategori. * Hantera tvärfunktionella team med fokus på effektivitet och kostnadsbesparingar. * Säkerställa att Saabs inköpsstrategi, inköpspolicy och rutiner uppfylls. Din profil För att trivas i denna roll är du en affärsinriktad person med stor kommunikationsförmåga. Du har flera års erfarenhet av inköpsarbete och är van vid att effektivt samarbeta med teammedlemmar och andra intressenter. Du är strukturerad och har ett analytiskt tankesätt som gör att du kan anpassa dig till omständigheterna. Du har förmåga att snabbt komma in i nya förutsättningar och kontexter och kan agera pragmatiskt med stor ansvarskänsla för processer och resultat. Nödvändiga färdigheter: * Ekonomisk eller teknisk examen från universitet eller högskola eller motsvarande akademisk utbildning samt relevant yrkeserfarenhet * En mycket god kommunikationsförmåga på svenska och engelska, i tal och skrift. * Goda kunskaper i MS Office. * Erfarenhet/kompetens inom elektronik (kretskort, mönsterkort, komponent) Önskad kompetens är att du har erfarenhet från projektledning eller att leda andra. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och söker dig som är utåtriktad och lyhörd med förmåga att personligt och affärsmässigt skapa goda kontakter och förtroendebaserade relationer. Vi värdesätter en vana att arbeta metodiskt med långsiktig målmedvetenhet och uthållighet samt en god förmåga att anpassa dig till de förutsättningar som finns. Då resor i tjänsten kan förekomma är B-körkort ett krav. Befattningen kräver att du genomgår och godkänns enligt vid var tid gällande bestämmelser för säkerhetsskydd. För befattningar där Saab har krav på säkerhetsklassinplacering kan, i förekommande fall, medföra krav på visst medborgarskap. Vänligen observera att urval sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum har gått ut, så välkommen att skicka in din ansökan redan idag! Vad du blir en del av Bakom våra innovationer finns alla de som har gjort det möjligt. Modiga pionjärer och kluriga tänkare. Vardagshjältar och kreativa problemlösare. De som delar djup kunskap och de som utforskar nya områden. Och alla däremellan. Här har du chansen att påverka och bidra på ditt unika sätt. Allt från att utveckla kod och bygga imponerande försvars- och säkerhetslösningar till att ta en kaffe med en kollega. Varje bidrag räknas. Vi ger dig möjlighet att anta utmaningar och skapa smarta innovationer. I vår vänliga och tekniksmarta värld finns plats för dig att växa. Vi finns här för att tillsammans skapa trygghet för människor och samhällen. Saab är ett ledande försvars- och säkerhetsföretag med uppdrag att hjälpa nationer att skydda sin befolkning och bidrar till trygghet för människor och samhällen. Med 22 000 talangfulla medarbetare utvecklar Saab teknik och lösningar för en säkrare och mer hållbar värld. Saab utvecklar, tillverkar och underhåller avancerade system inom flygteknik, vapen, ledningssystem, sensorer och undervattenssystem. Saab har sitt huvudkontor i Sverige men en global verksamhet där Saab är en del av många nationers försvarsförmåga.

7 februari 2024
Sista ansökan:
6 mars 2024
Director of Procurement Customers & Solutions

Company Description Vattenfall is one of Europe’s largest producers and retailers of electricity and heat. Our main markets are Sweden, Germany, the Netherlands, Denmark, and the UK. The Vattenfall Group has approximately 20,000 employees. We have been electrifying industries, powering homes and transforming life through innovation for more than 100 years. We now want to make fossil free living possible within one generation and we are driving the transition to a sustainable energy system. Job Description About the position As Director of Procurement Customers & Solutions in Procurement in CFO Functions you are responsible for procurement activities in the Heat, BA Customers & Solutions (C&S), in Staff Function Communications and in the Energy solutions across Vattenfall and you will lead a management team with direct reports in Sweden, Germany, The Netherlands and United Kingdom. An essential part of the role is to lead a team effectively to fulfil the Business Area, Business Units and SF’s procurement needs while realizing ambitious savings targets. You report to the Chief Procurement Officer and will have a functional reporting line to the senior Vice President of BA Customer & Solutions. Furthermore, you and your teams have interfaces towards different stakeholders internally and externally in a business centric structured sourcing organization. You will work in an international environment with high complexity due to both established and new/fast moving markets. Given all these dynamics, the scope of the role is subject to review and may change over time. Todays areas of responsibility cover sourcing for BA Customer & Solutions, and all its BUs (incl BUs Heat), BU Emobility, BU Solar and batteries, HPV Hydrogen and for SF Communications. Your tasks and responsibilities As Director of Procurement Customer & Solutions you will have the following key responsibilities: To develop a procurement strategy that is fully aligned with the assigned BAs, BUs and SF’s strategy and to deliver the designed strategy Define procurement strategies for emerging markets together with business Work together with assigned BAs and SFs to fulfil procurement needs To ensure that good and/or services are sourced in a proper sustainable way and delivered at best total cost of ownership available to Vattenfall on the supplier market (Quality/Service/Technology/Price) Devise new ways to address in an efficient manner the procurement of low unit price but high frequency purchases (development of frame agreements, strategic distributors) Collaborate with Procurement Excellence Align with the rest of the procurement team and with other BAs to extract maximum value from joint bundling of volumes, cross BA category management and cross BA supplier management Work and align with the assigned BAs, BUs and SFs to ensure good cooperation and deliver highest possible procurement contribution to cost reduction initiatives Analysis of suppliers markets and design of distinct strategies to secure the best result for each specific category and market situation. Your average total annual spend to be managed will be around 1,5 billion euro. This spend is divided over main categories like District Heating materials and services, Customer related categories like Marketing and Communication, Customer services and Solar and Hydrogen materials and services. Lead a management team of around 5 managers with a total number of around 50 employees Qualifications We are looking for a Director of Procurement Customer & Solutions in Procurement in CFO Functions who has a relevant University degree (or equal), with a minimum of seven years relevant work experience in a similar position. Extensive experience as a leader in a large international organization. You have a documented experience in managing teams in constant changing and challenging environments. Your command of English is strong, both verbally and written. Your personal characteristics: Solid understanding of the assigned Business Areas, BUs and Staff Functions Pro-active and transparent Ability to simplify complexity and to identify “the 20% of the scope that drives 80% of the results” Superior interpersonal and communication skills Team player who actively engages people by asking, sharing, helping or asking for help Strong credibility built through both business insight and leadership Strong commercial and analytical skills People, performance and results oriented Strong negotiator As a leader you are open, active, positive and safe. You lead change, you are accountable and you create trust. You are interested in leading business and developing people and teams. You are committed in driving diversity and an inclusive culture. Additional Information Our Offer We offer a challenging and international work environment and the possibility to work with some of the best in the field. You will be working in interdisciplinary teams and you can always count on support from committed colleagues as ‘Ask and Share’ concept is essential for the way we work. We offer attractive employment conditions (smart working, flexible working hours and a good-work-life balance) and opportunities for personal and professional development. Click here for further information. Location Stockholm, Amsterdam, Berlin or Hamburg For more information about the position you are welcome to contact hiring manager Björn Stenecker, 0734274224 For more information about the recruitment process you are welcome to contact our recruiter Cecilia Wijkman, [email protected] Trade Union representatives in Sweden via Vattenfall´s switchboard +46 8 739 50 00. Rolf Olsson (Akademikerna) Christer Gustafsson (Ledarna) Juha Siipilehto (SEKO) Jens Morell Unionen We welcome your application in English no later than February 22nd 2024. We kindly request that you do not send applications by any means other than via our website. At Vattenfall we are convinced that diversity contributes to build a more profitable and attractive company and we strive to be a good role model regarding diversity. Vattenfall works actively for all employees to have the same opportunities and rights regardless of gender, ethnicity, age, transgender identity or expression, religion or other belief, disability or sexual orientation. Click here for further information.

5 februari 2024
Sista ansökan:
6 mars 2024