IT-jurist
Sök bland 8 lediga jobb som IT-jurist och börja ditt nya yrkesliv idag!
Region Östergötland ansvarar för hälso- och sjukvård, tandvård, kollektivtrafik och regional utveckling i Östergötland. Vi är en politiskt styrd organisation och länets största arbetsgivare med cirka13 800 medarbetare. Hos våra medarbetare finns viljan och kraften att göra skillnad. Tillsammans utvecklar vi regionen, varje dag och för livet framåt. Nu söker vi en IT-jurist. Vi erbjuder ett omväxlande arbete med stort eget ansvar och goda möjligheter till kompetensutveckling. För oss är det självklart att det ska finnas en bra balans mellan arbete och privatliv. Vårt erbjudande För livet framåt. Region Östergötland har höga ambitioner och ett ansvarsfullt uppdrag. Det handlar om hälsa och vård, om vår regions utveckling och om dem som lever och vistas här. Vi vill fortsätta att vara i framkant, med vård, forskning och utbildning. Det handlar om att våga tänka nytt – och att ha de bästa medarbetarna. Därför erbjuder vi unika möjligheter till vidare lärande och satsar på moderna miljöer med effektiva system och verktyg. Många av oss möter patienter och närstående, andra skapar förutsättningarna för livsviktiga insatser. Hos oss jobbar fantastiska människor mot samma mål – att göra skillnad på riktigt, och för livet framåt. Läs gärna om dina förmåner hos oss. Arbetsbeskrivning Du kommer att stödja regionledningen och verksamheten i övrigt med juridisk rådgivning och utredningsarbete. Det är ett omväxlande och utmanande arbete. På ett övergripande plan bidrar du till att bevaka, driva och utveckla det juridiska området för regionens verksamheter. Du kommer att arbeta med handläggning av juridiska ärenden, rådgivning till regionens olika verksamheter, företräda regionen i domstol, upprättande av remissvar till departement och tillsynsmyndigheter samt arbeta med regionens styrande dokument. Du beslutar i ärenden om utlämnande av allmän handling. Du kommer att ingå som sakkunnig i olika arbetsgrupper och utredningar samt utbilda och informera organisationen i rättsliga frågor. Centrala rättsområden för vår enhet är hälso- och sjukvårdsjuridik, förvaltningsrätt och IT-rätt i bred bemärkelse, till exempel offentlighet och sekretess, kommunalrätt, dataskydd och informationssäkerhet med mera. Det förekommer även frågor kopplade till regionens dotter- och intressebolag. Arbetsgrupp Tjänsten är placerad inom den juridiska enheten som ger operativt, taktiskt och strategiskt stöd inom juridik, politisk ärendehantering, informationshantering och diarieföring till politisk ledning, regiondirektör, funktioner för strategisk styrning och ledning samt Region Östergötlands övriga verksamheter. Om dig Vi söker dig som är jurist med en juridisk examen. För tjänsten som IT-jurist krävs goda kunskaper i avtalsrätt, dataskydd och informationssäkerhet samt grundläggande kunskaper kring regelverket för hantering av personuppgifter. Det är mycket meriterande med erfarenhet från praktiskt arbete med hantering av avtalsfrågor kopplade till hantering av personuppgifter. Det är meriterande med erfarenhet från offentlig verksamhet, gärna från domstol, statlig myndighet eller större politiskt styrd organisation med komplexa organisations- och beslutsstrukturer. Det är dessutom meriterande om du har erfarenhet av att hålla utbildningar samt har tidigare erfarenhet från utvecklingsarbete, såsom framtagande av styrande dokument, deltagande i processarbete och liknande arbetsuppgifter. Som person fokuserar du på lösningar, initierar aktiviteter och uppnår resultat. Du har förmåga att se frågor ur ett verksamhetsperspektiv och mod att ta dig an komplexa frågeställningar. I rollen möter du människor i olika sammanhang och du behöver därför vara kommunikativ, lätt att samarbeta med och lyhörd för olika situationer och behov. Du agerar på ett sätt som bidrar till att skapa förtroende internt och för Region Östergötland. Du måste vara svensk medborgare eftersom vissa arbetsuppgifter inom anställningen är placerade i säkerhetsklass. I samband med anställningen genomförs en säkerhetsprövning som bland annat innefattar registerkontroll och säkerhetssamtal. Ansökan och anställning Vi arbetar med löpande urval så skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt. Inför anställning i ett patientnära arbete inom Region Östergötland kommer du att få fylla i en https://ledsys.lio.se/Document/Document?DocumentNumber=54500. Varmt välkommen in med din ansökan! Om du behöver hjälp med att registrera i systemet, kontakta kundtjänst Stöd och service, 010-103 60 00, under kontorstid. Till bemannings-, förmedlings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings-, förmedlings- och rekryteringsföretag samt andra externa aktörer och försäljare av ytterligare jobbannonser. Region Östergötland har upphandlade avtal.
Vill du påverka och bidra till Sveriges säkerhet och att vi kan fortsätta leva i ett demokratiskt land? Som anställd vid Försvarsmakten blir du en viktig del av Sveriges försvar. Tillsammans med kompetenta och engagerade kollegor får du ansvar, utveckling och utmaning. Försvarsmakten befinner sig i tillväxt och förstärker nu även sin dataskyddsorganisation med en ny dataskyddsfunktion. Inledningsvis kommer funktionen placeras på stabssektionen vid den juridiska avdelningen vid Högkvarteret, men funktionen och dataskyddsombuden kommer att ha en självständig roll och rapportera direkt till Försvarsmaktens högsta ledning. Om enheten Huvudsakliga arbetsuppgifter Dataskyddsombudens uppdrag är att övervaka att Försvarsmakten som personuppgiftsansvarig följer Försvarsdatalagen och andra relevanta dataskyddsbestämmelser. Arbetsuppgifterna omfattar bland annat att informera, utbilda, ge råd, utföra riskanalyser, samordna och driva dataskyddsprojekt. Det handlar vidare om att säkerställa att dataskyddsprocesserna uppdateras och efterlevs samt att granska myndighetens regelefterlevnad genom att genomföra kontroller och mer tematiska granskningar av myndighetens dataskyddsarbete. Dataskyddsombuden ska också vara myndighetens kontaktperson gentemot Integritetsskyddsmyndigheten och de registrerade. Vi söker nu ett dataskyddsombud som även kommer att vara huvudansvarig för dataskyddsfunktionen och därmed ansvara för att bygga upp en delvis ny och förstärkt dataskyddsfunktion vid myndigheten. Som funktionsansvarig kommer du att ha stora möjligheter att påverka ditt framtida arbete och formerna för funktionens utveckling. Tjänsten innebär att du kommer att ta del av och hantera sekretessbelagda och säkerhetsskydds- klassificerade uppgifter. Det är därför viktigt att du inte bara har goda ledaregenskaper, utan också ett gott risk- och säkerhetsmedvetande. KRAV Kvalifikationer • Juristexamen eller annan relevant akademisk utbildning • Minst fem års aktuell och relevant erfarenhet av kvalificerat arbete på myndighet och/eller större organisation eller företag inom dataskyddsområdet eller IT-området • Mycket goda kunskaper inom dataskyddslagstiftningen • God pedagogisk och kommunikativ förmåga, både i tal och skrift • Talar och skriver obehindrat på både svenska och engelska Personliga egenskaper Du har hög integritet, ett gott omdöme, en väl utvecklad kommunikationsförmåga samt är utåtriktad och trygg i din yrkesroll. Arbetet ställer höga krav på självständighet, vilket förutsätter att du är driven, initiativrik och ansvarstagande. Du har en god förmåga att självständigt prioritera och organisera ditt arbete systematiskt och noggrant. Vidare tar du ansvar för att leverera mot mål och är lösningsorienterad. Tjänsten innebär många kontakter både inom och utom myndigheten. Du bör därför ha god samarbets- förmåga, vara pragmatisk och lösningsorienterad samt vara van vid att arbeta proaktivt. Som person bör du trivas i en krävande och dynamisk miljö där tempot, åtminstone tidvis, är högt. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. MERITERANDE • Notariemeritering • Relevant erfarenhet av att tillämpa offentlighets- och sekretesslagen och/eller säkerhetsskyddslagen • Relevant ledarskapserfarenhet • Relevant erfarenhet av arbete i offentlig sektor • Aktuell erfarenhet från att leda större projekt eller motsvarande • Relevant arbetslivserfarenhet från Försvarsmakten eller annan myndighet inom försvarssektorn För att myndighetens uppdrag ska vara framgångsrikt förutsätts att alla medarbetare uppträder enligt den värdegrund som finns. Försvarsmaktens värdegrund slår vakt om alla människors lika värde, rättsvisa och jämlikhet och främjar demokrati och mänskliga rättigheter (läs mer på www.forsvarsmakten.se). Övrigt Anställningsform: Tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Sysselsättningsgrad: Heltid. Arbetsort: Försvarsmaktens Högkvarter i Stockholm, nationella och internationella tjänsteresor förekommer. Tillträdesdatum: Snarast enligt överenskommelse. Arbetspsykologiska tester är en del av rekryteringsprocessen. Upplysningar om befattningen och rekryteringsprocessen Hampe Klein Amanda Spaner Fackliga företrädare Stefan Ungerth (SACO) Monika Danielsson (SEKO) Kjell Tetzlaff (Försvarsförbundet OFR/S) Arne Nilsson (Officersförbundet, OFR/O) Samtliga nås via myndighetens växel på telefonnummer 08-788 75 00. Ansökan Välkommen med din ansökan senast 2025-09-12. Din ansökan ska innehålla CV och ansökningsbrev där du motiverar varför du är lämpad för denna befattning samt svar på angivna urvalsfrågor. Relevanta betyg och intyg får gärna bifogas ansökan. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats. ----------------------------------------------------- Information om det rekryterande förbandet: I Högkvarteret finns överbefälhavaren och generaldirektören. Högkvarteret har ungefär 1 000 medarbetare – både yrkesofficerare och civila experter. Högkvarteret utgörs från 2023-01-01 av försvarsstaben, operationsledningen, militära underrättelse- och säkerhetstjänsten, samt Högkvarterets stabsavdelning och fristående enheter för tillsyn. En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. I anställningen ingår även en skyldighet att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning. Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas. Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.
Har du ett skarpt öga för detaljer, ett strukturerat arbetssätt och intresse för integritetsfrågor? Just nu söker vi en junior datakoordinator till ett spännande uppdrag inom banksektorn. Du kommer arbeta med hantering av registerutdrag enligt GDPR – ett uppdrag med fokus på juridik, data och kundkommunikation. Arbetsbeskrivning I rollen som Data Coordinator kommer du att arbeta med GDPR-relaterade ärenden där kunder begärt utdrag på de personuppgifter banken behandlar. Du kommer samla in och kartlägga information från olika system, göra juridiska och datadrivna bedömningar samt färdigställa tydliga svarsbrev till kunden. Rollen passar dig som är analytisk, noggrann och intresserad av informationshantering. Arbetet innebär: Insamling och kartläggning av kunduppgifter från interna system Bedömning av vilka uppgifter som kan delas enligt gällande lagstiftning Maskering av information som inte ska lämnas ut Framtagning av svarsbrev till kund Bidra till utveckling av rutiner, mallar och arbetssätt Kompetenskrav & erfarenhet Vi söker dig som har en relevant eftergymnasial utbildning samt 1–3 års erfarenhet från liknande arbete. Du är van att arbeta i olika system, är självgående i dina uppgifter och har god förståelse för affärsverksamhet. Har du dessutom intresse för dataskyddsfrågor och GDPR är detta en perfekt möjlighet att fördjupa dina kunskaper inom området. Längd på uppdrag Uppdraget är initialt på 3 månader med start den 22 juli och löper till 31 oktober 2025, med möjlighet till förlängning. Uppdraget är på heltid med placering på kundens kontor i Stockholm. Plats: Stockholm Typ av uppdrag: Konsultuppdrag via Capega Uppdragslängd: 22 juli – 31 oktober 2025 Omfattning: 100 % Kontakt och Ansökan Skicka in din ansökan eller connecta med oss redan idag – så håller vi dig uppdaterad om uppdrag som matchar din profil. Har du frågor? Tveka inte att kontakta Elin Eklöf, rekryteringskonsult på Capega. Om Capega Capega är ett auktoriserat bemannings- och rekryteringsföretag med kontor i centrala Stockholm. Vi är specialiserade på interimslösningar och rekrytering inom ekonomi, fastighet, bank, finans & försäkring. Som helhetsleverantör hjälper vi er att tillsätta tjänster på alla nivåer med rätt kompetens. Läs mer om oss på www.capega.se och ta en första kontakt. Konsult hos Capega Som konsult hos Capega blir du en del av ett personligt bolag som med bred kompetens och stort nätverk ger dig rätt förutsättning att utvecklas inom din yrkesroll. Då vi värdesätter dig och dina kvalifikationer är det viktigt för oss att du trivs som vår konsult. Du får en engagerad konsultchef som känner till din bransch väl och du erbjuds goda anställningsvillkor med friskvårdbidrag och tjänstepension. För mer information om nya tjänster, följ oss på LinkedIn eller håll utkik på www.capega.se
ArkivIT är ett av Sveriges ledande konsultbolag inom digital arkiv- och informationshantering – med spetskompetens inom informationssäkerhet, dataskydd, e-arkiv samt arkiv & registratur. Sedan starten 2010 har vi breddat vårt tjänsteutbud och byggt upp ett team av engagerade och kunniga konsulter som arbetar med verksamheter över hela landet. Vår styrka ligger i kombinationen av djup fackkunskap, ödmjukhet och resultatfokus – och vårt mål är att bidra till en trygg, strukturerad och hållbar informationsförvaltning i både offentlig och privat sektor. Om rollen Som Dataskyddsjurist kommer du att ge våra kunder stöd och vägledning rörande Dataskyddsförordningen, så att de på ett systematiskt arbetssätt kan möta de krav som ställs och efterlevs och därmed hjälpa dem till en positiv utveckling. I din roll ingår det exempelvis att granska, utveckla och integrera dataskyddsfrågorna i kundens verksamhet och övervakning av den interna efterlevnaden. Det ingår även att bistå vid personuppgiftsincidenter och konsekvensbedömningar. En del av arbetet handlar också om att ge information och hålla utbildningar för stora eller små grupper. Kunderna finns främst inom offentlig sektor och kan vara allt från kommuner till större myndigheter men förekommer även inom privat sektor. Efterfrågan på dataskyddskonsulter är mycket hög från kunderna och du jobbar med flera kunder parallellt. Du kommer att ingå i vårt konsultteam "Dataskydd och Informationssäkerhet” och bli en del av ett nyfiket, engagerat och trevligt gäng som gärna delar med sig av sin kunskap och ser stora fördelar i att arbeta brett över kompetensområdet informationshantering. I denna roll arbetar du till viss del på plats hos kunden med möjlighet att arbeta på distans hemifrån, vilket varierar efter kundens behov och uppdragets karaktär. Vi ser verkligen fram emot att välkomna dig som vår nya kollega! Kvalifikationer Högskole- eller universitetsexamen inom juridik Minst 3 års praktisk erfarenhet av arbete med dataskyddsfrågor som exempelvis dataskyddssamordnare eller dataskyddsombud Erfarenhet av självständigt arbete i form av exempelvis framtagande av handlings- eller åtgärdsplaner samt genomförande av årliga revisioner Talar och skriver obehindrat på svenska Personliga förmågor Som person ser vi att du är analytisk och har ett flexibelt tillvägagångssätt. Du är resultatorienterad och självgående med ett driv som tar dig framåt i arbetet och kommer i mål med dina uppgifter. Samtidigt som du är självgående så har du lätt för att samarbeta och kommunicera med förmågan att coacha andra personer. Du tycker att dataskydd och informationssäkerhet är ett väldigt intressant kompetensområde som du gärna lär dig mer av och utvecklas inom. Vårt erbjudande till dig På ArkivIT tror vi på frihet under ansvar, och vi värdesätter din utveckling lika högt som din erfarenhet. Därför erbjuder vi: Kompetensutvecklingspott och kontinuerlig fortbildning Tjänstepension, friskvårdsbidrag samt liv- och olycksfallsförsäkring Hybrid- eller distansarbete, med flexibilitet att anpassa arbetet utifrån kund och livssituation Kollegor som stöttar, utmanar och inspirerar – både i vardagen och vid våra årliga träffar och events Vi är stolta över att vara ett värderingsstyrt bolag där kompetens, resultat och ödmjukhet genomsyrar allt vi gör. Ansökan Vänta inte med att skicka in din ansökan – vi intervjuar löpande och tjänsten kan tillsättas så snart vi hittat rätt person. Start: Enligt överenskommelse Omfattning: Heltid (100%) Placering: Stockholm eller på distans med resor vid behov Har du frågor om rollen eller vill veta mer? Kontakta gärna Matilda Örtenmark Nilsson på [email protected].
Har du en juristexamen och tidigare erfarenhet av arbete med dataskyddsfrågor samt brinner för dataskydd och informationssäkerhet? Hos ArkivIT ges du chansen att göra samhällsnytta och arbeta inom området på heltid! Här välkomnas du till ett sammansvetsat team och en chef som tror på frihet under ansvar! Låter detta som något för dig? Ta chansen och sök redan idag. OM TJÄNSTEN ArkivIT är ett konsultbolag med expertis inom digital arkiv- och informationshantering med tjänster inom områdena Arkiv & Registratur, Dataskydd, Informationssäkerhet och E-arkiv. Företaget startades 2010, sedan dess har tjänsterna blivit fler, kompetensen bredare och de fortsätter att växa. Deras konsulter är hängivna sitt yrke och bidrar med sin specialistkompetens till kunder runt om i hela Sverige. Deras ambition är att ta hand om och värna om det digitala kulturarvet, och samtidigt stärka deras kunder inom modern e-förvaltning och informationshantering. Du erbjuds ArkivIT är ett kompetensbolag, vilket innebär att de värnar om din utveckling och ger dig många möjligheter att öka dina kunskaper. De ser till att du utbildas årligen genom en kompetenspott och samlar alla medarbetare med jämna mellanrum, både fysiskt och digitalt, till kompetensforum där de delar erfarenheter och inspirerar varandra. Deras medarbetare är erfarna inom branschen och som arbetsgivare ser de till att samla alla vid årliga events som sommarfest, julfest, påskfest, kick-offer och andra roliga händelser inom bolaget. I denna roll, har du en flexibel vardag där du lägger upp din egen arbetstid utifrån kundens behov. Gustav som skulle bli din närmsta chef, tror starkt på frihet under ansvar, ett coachande ledarskap och att utmana samt utveckla sina medarbetare. ArkivIT är måna om dig som medarbetare och värnar om en lärande miljö med öppet klimat och avsätter tid för reflektion och feedback. Trivsel är en viktig del för dem och därför är de stolta över deras medarbetarundersökningar som visar ett starkt eNPS-resultat. Som arbetsgivare ser ArkivIT alltid till att utvecklas genom feedback från medarbetare i hopp om att öka trivseln och kompetensen hela tiden. ARBETSUPPGIFTER Arbetsuppgifter Som Dataskyddsjurist kommer du att ge deras kunder stöd och vägledning rörande Dataskyddsförordningen, så att de på ett systematiskt arbetssätt kan möta de krav som ställs och efterlevs och därmed hjälpa dem till en positiv utveckling. I din roll ingår det exempelvis att granska, utveckla och integrera dataskyddsfrågorna i kundens verksamhet och övervakning av den interna efterlevnaden. Det ingår även att bistå vid personuppgiftsincidenter och konsekvensbedömningar. En del av arbetet handlar också om att ge information och hålla utbildningar för stora eller små grupper. Kunderna finns främst inom offentlig sektor och kan vara allt från kommuner till större myndigheter men förekommer även inom privat sektor. Efterfrågan på dataskyddskonsulter är mycket hög från kunderna och du jobbar med flera kunder parallellt. Du kommer att ingå i deras konsultteam "Dataskydd och Informationssäkerhet” och bli en del av ett nyfiket, engagerat och trevligt gäng som gärna delar med sig av sin kunskap och ser stora fördelar med att arbeta brett över kompetensområdet informationshantering. I denna roll arbetar du till viss del på plats hos kunden med möjlighet att arbeta på distans hemifrån, vilket varierar efter kundens behov och uppdragets karaktär. ArkivIT ser verkligen fram emot att välkomna deras nya kollega till deras sammansvetsade team! VI SÖKER DIG SOM - Har en juristexamen, gärna med inriktning mot dataskydd - Har minst 3 års praktisk erfarenhet av arbete med dataskyddsfrågor som exempelvis dataskyddssamordnare eller dataskyddsombud - Har erfarenhet av självständigt arbete i form av exempelvis framtagande av handlings- eller åtgärdsplaner samt genomförande av årliga revisioner - Talar och skriver obehindrat på svenska För att lyckas i rollen har du följande personliga egenskaper: - Målinriktad - Noggrann - Ordningsam Utöver det tror vi att du som söker är analytisk och har ett flexibelt tillvägagångssätt. Du tycker att dataskydd och informationssäkerhet är ett väldigt intressant kompetensområde som du vill fortsätta utvecklas inom och strävar efter att ligga i framkant inom området. Vår rekryteringsprocess Denna rekryteringsprocess hanteras av Academic Work och vår kunds önskemål är att alla frågor rörande tjänsten skickas till Academic Work. Vi tillämpar löpande urval och kommer plocka ner annonsen när tillräckligt många kandidater har nått slutskedet i rekryteringsprocessen. Vid ansökan efterfrågas ett CV. Personligt brev använder vi inte som urvalsmetod och behöver därför inte bifogas. INFORMATION OM FÖRETAGET Läs mer om ArkivIT här.
Dataskyddsombud, tillika huvudansvarig för dataskyddsfunktionen Vill du påverka och bidra till Sveriges säkerhet och att vi kan fortsätta leva i ett demokratiskt land? Som anställd vid Försvarsmakten blir du en viktig del av Sveriges försvar. Tillsammans med kompetenta och engagerade kollegor får du ansvar, utveckling och utmaning. Försvarsmakten befinner sig i tillväxt och förstärker nu även sin dataskyddsorganisation med en ny dataskyddsfunktion. Inledningsvis kommer funktionen organisatoriskt placeras på stabssektionen vid den juridiska avdelningen vid Högkvarteret, men funktionen och dataskyddsombuden kommer att ha en självständig roll och rapportera direkt till Försvarsmaktens högsta ledning. Huvudsakliga arbetsuppgifter Dataskyddsombudens uppdrag är att övervaka att Försvarsmakten som personuppgiftsansvarig följer Försvarsdatalagen och andra relevanta dataskyddsbestämmelser. Arbetsuppgifterna omfattar bland annat att informera, utbilda, ge råd, utföra riskanalyser, samordna och driva dataskyddsprojekt. Det handlar vidare om att säkerställa att dataskyddsprocesserna uppdateras och efterlevs samt att granska myndighetens regelefterlevnad genom att genomföra kontroller och mer tematiska granskningar av myndighetens dataskyddsarbete. Dataskyddsombuden ska också vara myndighetens kontaktperson gentemot Integritetsskyddsmyndigheten och de registrerade. Vi söker nu ett dataskyddsombud som även kommer att vara huvudansvarig för dataskyddsfuktionen och därmed ansvara för att bygga upp en delvis ny och förstärkt dataskyddsfunktion vid myndigheten. Som funktionsansvarig kommer du att ha stora möjligheter att påverka ditt framtida arbete och formerna för funktionens utveckling. Tjänsten innebär att du kommer att ta del av och hantera sekretessbelagda och säkerhetsskydds-klassificerade uppgifter. Det är därför viktigt att du inte bara har goda ledaregenskaper utan också ett gott risk- och säkerhetsmedvetande. KRAV Kvalifikationer • Juristexamen eller annan relevant akademisk utbildning • Minst fem års aktuell och relevant erfarenhet av kvalificerat arbete på myndighet och/eller större organisation eller företag inom dataskyddsområdet eller IT-området • Mycket goda kunskaper inom dataskyddslagstiftningen • God pedagogisk och kommunikativ förmåga, både i tal och skrift • Talar och skriver obehindrat på både svenska och engelska • Goda kunskaper i MS Office 365 Meriter • Du är notariemeriterad • Relevant erfarenhet av att tillämpa offentlighets- och sekretesslagen och/eller säkerhetsskyddslagen • Relevant ledarskapserfarenhet • Relevant erfarenhet av arbete i offentlig sektor • Aktuell erfarenhet från att leda större projekt eller motsvarande • Relevant arbetslivserfarenhet från Försvarsmakten eller annan myndighet inom försvarssektorn Personliga egenskaper Du har hög integritet, ett gott omdöme, en väl utvecklad kommunikationsförmåga samt är utåtriktad och trygg i din yrkesroll. Arbetet ställer höga krav på självständighet, vilket förutsätter att du är driven, initiativrik och ansvarstagande. Du har en god förmåga att självständigt prioritera och organisera ditt arbete systematiskt och noggrant. Vidare tar du ansvar för att leverera mot mål och är lösningsorienterad. Tjänsten innebär många kontakter både inom och utom myndigheten. Du bör därför ha god samarbetsförmåga, vara pragmatisk och lösningsorienterad samt vara van vid att arbeta proaktivt. Som person bör du trivas i en krävande och dynamisk miljö där tempot, åtminstone tidvis, är högt. Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper och lämplighet. För att myndighetens uppdrag ska vara framgångsrikt förutsätts att alla medarbetare uppträder enligt den värdegrund som finns. Försvarsmaktens värdegrund slår vakt om alla människors lika värde, rättvisa och jämlikhet och främjar demokrati och mänskliga rättigheter (läs mer på www.forsvarsmakten.se). Övrigt • Anställningsform: tillsvidareanställning • Tillträde snarast enligt överenskommelse. • Arbetspsykologiska tester är en del av rekryteringsprocessen. • Anställningarna är placerade vid Försvarsmaktens Högkvarter i Stockholm, nationella och internationella tjänsteresor förekommer. Upplysningar om befattningen: Stabsofficer Hampe Klein eller till nuvarande dataskyddsombud Amanda Spaner. Båda nås via myndighetens växel på telefonnummer 08-788 75 00. Fackliga representanter nås på telefon 08-788 75 00: Fackliga kontaktpersoner vid Högkvarteret: Stefan Ungerth (SACO) Monika Danielsson (SEKO) Kjell Tetzlaff (Försvarsförbundet OFR/S) Arne Nilsson (Officersförbundet, OFR/O) Ansökan Välkommen med din ansökan senast 2025-08-30. Bifoga en uppdaterad meritförteckning och ett personligt brev där du motiverar varför du är intresserad av och lämpad för tjänsten. Relevanta betyg och intyg kan gärna bifogas ansökan. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats. ----------------------------------------------------- Information om det rekryterande förbandet: I Högkvarteret finns överbefälhavaren och generaldirektören. Högkvarteret har ungefär 1 000 medarbetare – både yrkesofficerare och civila experter. Högkvarteret utgörs från 2023-01-01 av försvarsstaben, operationsledningen, militära underrättelse- och säkerhetstjänsten, samt Högkvarterets stabsavdelning och fristående enheter för tillsyn. En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. I anställningen ingår även en skyldighet att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning. Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas. Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.
Om oss Everlight är konsultbolaget med din karriär i fokus. Här finns det en hel plattform av möjligheter och karriärvägar att vandra – som anställd konsult, underkonsult eller via direktrekrytering. Här finns drivna och ambitiösa kollegor, stöd och bollplank att vända sig till, och framför allt finns det glädje och transparens! Om uppdragetTill en av våra offentliga kunder söker vi nu en Dataskyddsspecialist till ett viktigt uppdrag inom informationssäkerhet och dataskydd. I rollen kommer du att vara en central del i att säkerställa att myndigheten efterlever gällande dataskyddslagstiftning och interna riktlinjer. Du arbetar operativt inom Dataskyddsfunktionen och ger stöd till informationsägare och verksamheten i frågor som rör personuppgiftsbehandlingar och registrerades rättigheter. Du förväntas också självständigt genomföra utredningar och analyser samt bidra till dataskyddsincidenthantering. Arbetet sker i en grupp med strategiskt ansvar inom informationssäkerhet och dataskydd, och du kommer att arbetsledas av nuvarande DSO. Här kombineras operativt arbete med strategiska inslag i en miljö där samarbete och ansvarstagande står i fokus. Vem är du?Vi söker dig som är trygg i rollen som dataskyddsspecialist och har god vana av operativt arbete med fokus på analys, bedömningar och rådgivning. Du har erfarenhet från offentlig verksamhet, god kunskap om OSL samt är noggrann, samarbetsinriktad och initiativtagande. Du har lätt för att uttrycka dig i både tal och skrift och är bekväm med att hantera många olika intressenter. För rollen ska du ha...Obligatoriska krav: Minst 5 års erfarenhet av operativt dataskyddsarbete. Erfarenhet från minst 2 tidigare uppdrag (>6 mån) i en dedikerad roll för dataskydd, exempelvis som dataskyddsspecialist, dataskyddshandläggare eller motsvarande. Erfarenhet från minst 1 tidigare uppdrag av att självständigt genomföra analyser och utredningar inom dataskydd, inklusive konsekvensbedömningar, riskanalyser, incidenthantering och tredjelandsöverföringsbedömningar. Dokumenterad erfarenhet av arbete med OSL i en offentlig förvaltning eller myndighet, från minst ett tidigare uppdrag. Mervärdeskrav: Akademisk juristutbildning Placering och omfattning På plats i centrala Stockholm med viss möjlighet till distansarbete Uppdraget omfattar 100 % och är en konsultanställning via Everlight. Start: Maj/juni
I takt med att vår digitala satsning Sejfa växer letar vi nu efter en nyckelperson som kan navigera frågor inom GDPR, dataskydd och AI med både precision och nytänkande. Med vårt nya bolag Supersejf AB, som drivits fram av innovationsbolaget Lfant, har vi tillsammans med en rad externa partners tagit fram ett Fighter Brand och en ny digital kanal – framtidens försäkringstjänst: Sejfa. Nu söker vi dig som vill ta del vår spännande utvecklingsresa och bidra med dina erfarenheter för att ta Sejfa genom ny terräng på vägen mot framgång. Supersejf AB ägs av Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän, Länsförsäkringar Stockholm, Länsförsäkringar Östgöta, Länsförsäkringar Älvsborg, Länsförsäkringar Värmland, Länsförsäkringar Uppsala, samt Länsförsäkringar Halland. Om din nya roll Som expert på GDPR, dataskydd och AI kommer du att: Sätta sig in regelverk och förstå hur de samspelar med dataskyddsregler för att kunna bistå verksamheten på bästa sätt. Ge verksamheterna stöd och tydlig vägledning i dataskyddsfrågor och frågor om AI, resp. koordinera och driva dataskyddsfrågor och frågor om AI i nya och pågående projekt. Upprätta och granska dataskyddsrelaterade avtal (ex. PUB eller underbiträdesavtal) och kravställa mot leverantörer om dataskydd och AI. Bistå vid ev. personuppgiftsincidenter och konsekvensbedömningar. Ansvara för framtagning, förvaltning och implementering av policys, riktlinjer och arbetsinstruktioner om dataskydd och AI. Din roll kommer utgå från Supersejf AB men du kommer också göra insatser, inom din expertis, kopplat till projekt som genomförs av vårt systerföretag Lfant AB. Du blir en del av ett engagerat team där vi arbetar i högt tempo, hittar lösningar tillsammans och har riktigt kul under tiden. Med högt i tak, värme och humor bygger vi en kultur som inspirerar och utvecklar. Det är extra viktig då vissa faser blir klart intensiva. Det här har du med dig Vi ser att du: Har stor och bevisad erfarenhet av att arbeta med GDPR och dataskyddsfrågor och kan tolka regelverk i praktiken. Stark förmåga att både göra insatser liknande ’utredningar’ i blandning med löpande insatser (inom området) efter behov. Stark förmåga att upprätta avtal, rutiner och policys – respektive implementering och uppföljning av dessa. Är analytisk, lösningsorienterad och gillar att tänka utanför boxen – men samtidigt vet när det är dags att avgränsa och fokusera. Har vana av att kravställa mot leverantörer och hantera avtal kopplade till GDPR, dataskydd och AI. Är nyfiken på tekniska lösningar och har ett driv att förstå hur de kan förbättra våra arbetssätt. Erfarenhet av försäkringsbranschen är meriterande. Är du vår nästa kollega? Tillsammans med våra partners, ägare och moderbolag är vi en organisation med skarp kunskap och dörren till framtidens innovation och utveckling inom försäkring och bank. Just detta är en av USP:arna i vår setup - att kunna driva strax ’utanför’ med mindre legacy, men med Länsförsäkringars många styrkor i ryggen. Vi vill att våra kunder ska möta dagen med en känsla av enkelhet och trygghet, och med samma prestigelösa oräddhet vill vi att du kliver in i vår kreativa miljö innan snön börjar falla! Är du redo? Klart du är redo! START: Enligt överenskommelsePLATS: GöteborgOMFATTNING: HeltidLÖN: Fast lönSISTA ANSÖKNINGSDATUM: 2024-02-11 (urval sker löpande, vänta inte med din ansökan)KONTAKT:Senior Talent Manager Mikaela Ehk,[email protected](för frågor om tjänsten, ej ansökningar) Som ledande byrå inom employer branding och rekrytering är vi här för att revolutionera vår bransch, matcha talanger med företagskulturer och stärka organisationers arbetsgivarvarumärken. Nyfiken på att veta mer? Välkommen in iOddworksvärld genom att klicka här eller hitta fler karriärmöjligheter här.
Välj ett jobb för att visa detaljer
Visar 1 till 8 av 8 jobb