LSS-handläggare

Sök bland 8 lediga jobb som LSS-handläggare och börja ditt nya yrkesliv idag!

LSS-handläggare sökes till första linjen
Haninge kommun
Biståndsbedömare m.fl.

Har du idéer för framtiden och drivs du av utmaningar? I Haninge får du utvecklas tillsammans med trygga kollegor som vill göra skillnad redan idag. Just nu pågår ett av de mest ambitiösa förändringsarbetena i vår kommuns historia. Vi bygger en ny stad, cirka 20 minuter från Söder. Följ med på vår resa.    Välkommen att utvecklas med oss Haninge kommuns verksamhetsområde Funktionshinderomsorg är ett utvecklingsinriktat område med fokus på att skapa den bästa socialtjänsten för Haninge kommuns medborgare. Enhetens övergripande mål är att skapa förutsättningar för ökad självständighet för målgruppen. Verksamheten bedrivs utifrån lagstiftningens krav, politiska mål och kommunens riktlinjer. Vi på förebyggande och myndighet arbetar med myndighetsutövning enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) och Socialtjänstlagen (SoL). Enheten hanterar ärenden avseende både barn och vuxna. Tyngdpunkten i enhetens arbete inom myndighetsutövning är rättssäker handläggning, enhetliga bedömningar samt uppföljning av beslut och beviljade insatser. Enhetens uppdrag och mål är att handlägga ansökningar från den enskilde, utreda behov av insatser och fatta beslut, beställa insatser samt följa upp besluten och hur de beviljade insatserna fungerar. Du behöver känna dig trygg i att samverka och delta i möten med flera mötesdeltagare där du är sammankallande. Nu har du möjligheten att ingå i ett team som präglas av mod, engagemang, kreativitet och nytänkande. Om enheten Enheten består av två linjer, en första och en andra, och leds av två enhetschefer som tillsammans med en gruppledare stöttar handläggarna i deras dagliga arbete. Vi har också stödfunktioner kopplade till enheten såsom administrativa assistenter, ekonomihandläggare och två placeringssamordnare. Till enheten hör också en egen utförarverksamhet som ansvarar för att verkställa insatser som ledsagarservice, avlösarservice, kontaktperson och korttidsfamilj. Det ger oss goda möjligheter till helhetssyn och kontinuitet i våra insatser. Vårt arbetssätt Vi är en enhet av kompetenta, engagerade och modiga medarbetare. För oss är det viktigt att arbeta enhetligt, professionellt och hjälpsamt. Vi värdesätter teamwork och rättssäkerhet i allt vi gör. Alla våra medarbetare är måna om att ha en rättssäker myndighetsutövning och en helhetssyn och långsiktighet kring varje individ.  Vi söker en engagerad LSS-handläggare till vår mottagning inom första linjen! Vill du vara den första kontakten för våra medborgare och göra verklig skillnad redan i det första mötet? Välkommen till oss, en mottagning i framkant där vi arbetar förebyggande, vägledande och med individen i fokus.  Ditt uppdrag Som LSS-handläggare inom första linjen kommer du att vara den första kontakten för medborgare som söker stöd. Ditt uppdrag är att erbjuda vägledning, rådgivning och information i ett tidigt skede. Du arbetar brett med att utreda behov och fatta beslut enligt LSS och SoL samtidigt som du verkar för att tidigt fånga upp behov och förebygga mer omfattande insatser.  I uppdraget ingår det att ta emot ansökningar och genomföra utredningar för att klarlägga vilka insatser som enskilda personer har behov av för att utvecklas och nå bästa möjliga självständighet. I det dagliga arbetet ingår dokumentation, möte med den enskilde eller dennes ställföreträdare, samverkan externt och internt.  En viktig del av ditt uppdrag är också att bidra aktivt till utvecklingen av våra arbetssätt, i linje med den nya socialtjänstlagen och det förebyggande perspektiv som präglar framtidens socialtjänst. Krav vi ställer på sökande - Socionom- och/eller juristexamen alternativt beteendevetare med dokumenterad kunskap om juridik. - Vara väl förtrogen med handläggning enligt LSS och SoL - Tidigare erfarenhet av myndighetsutövning i offentlig sektor - God förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift och att du är väl förtrogen med svenska språket Meriterande - Erfarenhet av att arbeta med målgruppen - Kunskap av att arbeta med metoderna individbaserad systematisk uppföljning (ISU) och individens behov i centrum (IBIC) - Erfarenhet av verksamhetssystemet Lifecare och lifecare SP - Erfarenhet av att arbeta i en mottagningsgrupp  - Körkort Din kompetens Som chef söker jag söker en trygg och lösningsorienterad LSS-handläggare. Du är stabil och lugn i komplexa situationer, kommunikativ och professionell i ditt bemötande. Du arbetar bra med komplexa frågor och situationer, kan snabbt analysera och fatta beslut. Med en god samarbetsförmåga är du lyhörd, flexibel och ser möjligheter i mötet med den enskilde. Du arbetar självständigt och strukturerat genom att planera, organisera och prioritera ditt arbete väl. Du måste tycka om att arbeta i team men också att arbeta självständigt. Du bidrar till vårt team genom att vara öppen, inkluderande och positiv med ett gott humör, även under press.  Jag söker dig som vill utvecklas tillsammans med oss och drivs av att göra skillnad. Övrigt Provanställning kan komma att tillämpas Anställning kan ske först efter att ett godtagbart registerutdrag från Polisens erhållits  Det här kan vi erbjuda dig Ett utvecklande arbete som engagerar och utmanar, tillsammans med kunniga kollegor och erfarna chefer. Vi sitter i ljusa trevliga kontorslokaler med goda parkeringsmöjligheter och närhet till köpcentrum, restauranger, naturområde med bad, skid- och löpspår samt till Handens pendeltågsstation. Vi har tillgång till gym i kommunhuset, friskvårdsbidrag, årsarbetstid, lediga klämdagar samt möjlighet till semesterväxling. För närvarande tillämpas ett distansarbetsavtal som innebär att du bereds möjlighet att, i samråd med dina kollegor, arbeta på annan plats än kontoret två dagar per vecka om verksamheten så tillåter. I rollen ges du möjlighet till extern ärendehandledning, juridisk handledning och kontinuerlig kompetensutveckling. Välkommen med din ansökan som ska innehålla examensbevis, CV och personligt brev! I den här rekryteringen har vi redan gjort våra val av annonskanaler och samarbetspartners. Vi undanber oss vänligt men bestämt all form av hjälp med rekryteringen från utomstående aktörer. Haninge kommun ser mångfald som en styrka och välkomnar alla sökande. Vår kompetensbaserade rekryteringsmetodik syftar till att fokusera på individens kompetens och därigenom även motverka diskriminering.

30 juni 2025
Sista ansökan:
27 juli 2025
LSS handläggare till myndigheten för personer med funktionsnedsättning
Södertälje kommun
Biståndsbedömare m.fl.

Myndigheten för personer med funktionsnedsättning tillhör Omsorgskontoret i Södertälje kommun. Omsorgskontoret består av en myndighetsdel såväl som utförarorganisation inom verksamhetsområdena äldre och funktionsnedsättning. Nu söker vi en LSS-handläggare till myndigheten för personer med funktionsnedsättning.   Myndigheten för personer med funktionsnedsättning består av en resultatenhetschef, fyra gruppledare, 25 LSS-handläggare samt två kontaktsekreterare. Vi erbjuder en spännande arbetsplats med stora utvecklingsmöjligheter. Här har du möjlighet att som LSS-handläggare göra karriärsteg och få utökad delegation enligt omsorgskontorets delegationsordning. Hos oss finns även kollegialt lärande som är en del av introduktionen där medarbetare med utökad delegation utbildar nyanställda i de olika biståndsbedömningarna inom Socialtjänstlagen [SoL] samt Lag om stöd och service för vissa funktionshindrade [LSS]. På myndigheten har du även möjlighet att delta och vara aktiv i olika kompetenshöjandeforum, och du kommer vara en viktig del i myndighetens utveckling. Vi använder oss av verksamhetssystemet Pulsen combine och har individens behov i centrum [IBIC] som arbetsmetod. Dina arbetsuppgifter Vill du arbeta som LSS-handläggare? Vi söker dig som är intresserad av att arbeta med personer med funktionsnedsättning. I arbetsuppgifterna som LSS-handläggare ingår att du informerar, utreder och fattar beslut enligt delegationsordningen i individärenden enligt SoL eller LSS samt följer upp beviljade insatser. I rollen som LSS-handläggare ingår att samverka med olika verksamheter, såsom barn- och ungdom, socialpsykiatri, missbruk, regionen och skolan. Vi ser därför gärna att du har ett ödmjukt förhållningssätt, har en god kommunikationsförmåga och är bra på att samarbeta. Som LSS-handläggare förväntas du också vara en del i förbättringsarbetet på vår myndighet. Arbetet vi gör tillsammans har sin utgångspunkt i ett professionellt och respektfullt bemötande. Bilden av vår arbetsplats skapas i varje möte, och som medarbetare hos oss är du vårt ansikte utåt. Vem är du? Du är ansvarstagande och duktig på att strukturera och planera ditt arbete. Du är analytisk och har förmågan att fatta självständiga beslut utifrån gällande lagstiftning och riktlinjer. Du har ett ödmjukt förhållningssätt och ett gott bemötande till klienter och anhöriga. Du värdesätter samverkan med samverkanspartners. Du är engagerad, motiverad och nytänkande vilket innebär att du använder din kunskap och dina förmågor för att utveckla verksamheten. Krav: - Socionomexamen, juristexamen eller annan universitet- eller högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig - Behärskar svenska väl i tal och skrift och har en god dokumentationsförmåga - Goda datorkunskaper - B-körkort Meriterande: - Dokumenterad erfarenhet av myndighetsutövning inom LSS/ SoL - Erfarenhet av att arbeta med IBIC som arbetsmetod - Erfarenhet av att arbeta i verksamhetssystemet Pulsen combine Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi erbjuder dig Varje dag går ca 6 000 personer till sitt jobb i Södertälje kommun. Vi har många olika roller hos oss och vill erbjuda dig ett meningsfullt jobb där du får möjlighet att bidra till samhället och samtidigt känna glädje. Som medarbetare hos oss får du möjlighet att utvecklas och sätta avtryck på riktigt. Som anställd i Södertälje kommun erbjuds du bl.a. trygga anställningsvillkor, ett generöst friskvårdsbidrag samt möjlighet att byta semesterdagstillägget mot extra lediga dagar. Inom vissa verksamheter finns även möjlighet till viss flexibilitet avseende arbetstid och arbetsformer. Vi har ett stort utbud av utbildningar och kompetenshöjande insatser för dig som medarbetare. För mer detaljerad information kring våra förmåner läs gärna mer på vår externa hemsida: https://www.sodertalje.se/formaner - Ett utvecklande och intressant uppdrag   - Goda möjligheter till kompetensutveckling    - Årsarbetstid som är en modell för flexibel arbetstid  - Friskvårdsbidrag - Handledning - Möjlighet att byta semesterdagstillägg mot lediga dagar Välkommen till oss! Urval och intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

29 juni 2025
Sista ansökan:
25 juli 2025
Biståndshandläggare till AST-teamet i Huddinge
Huddinge kommun
Biståndsbedömare m.fl.

I Huddinge kommun arbetar vi för att skapa ett hållbart samhälle, där natur, teknik och god service samspelar. Huddinge är en stor Stockholmskommun med cirka 6 400 medarbetare och fler än 110 000 invånare. Hos oss känner du dig trygg, delaktig och stolt när vi med kraft gör skillnad, varje dag! Socialförvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorg, äldreomsorg och omsorg för personer med funktionsnedsättningar. Vi arbetar förebyggande med stöd, insatser och myndighetsutövning till barn, ungdomar, familjer, vuxna, äldre och personer med funktionsnedsättning. Vårt uppdrag är att öka individers förutsättningar att leva under så bra levnadsvillkor som möjligt samt att stärka individer till att leva ett självständigt liv. Vi är en socialtjänst som ligger i framkant i preventionsarbetet och i omställningsarbetet till en än mer lätt tillgänglig och kunskapsbaserad socialtjänst. Till Socialförvaltningen i Huddinge kommun söker vi nu en biståndshandläggare till AST och Förebyggande.Tjänsten är heltid, Tillsvidare med tillträde efter överenskommelse.VerksamhetsbeskrivningSektionen Bistånd och Förebyggande består av totalt tre enheter: AST och förebyggande, LSS-barn och Unga och LSS-Vuxen. Enheten AST- och förebyggande består av fyra biståndshandläggare, en anhörigsamordnare, en anhörigkonsulent, två uppsökare och en koordinator. En av våra medarbetare går vidare till nya utmaningar och vi söker nu en driven och engagerad biståndshandläggare som vill bli en del av vårat team! Enheten AST och förebyggande ansvarar för det förebyggande arbetet samt att, utifrån gällande lagstiftning, utreda och besluta om insatser inom funktionshinderområdet. Kontoret ligger centralt i Huddinge centrum, nära restauranger, pendeltåg och busstation.Målet är en rättssäker myndighetsutövning med god service och hög kvalitet. Vår arbetsplats kännetecknas av gott samarbete och ett öppet klimat där vi ser varandra som viktiga resurser för att kunna utvecklas och nå våra mål. Enheten präglas av engagemang, driv och god sammanhållning. Vi värdesätter varandras kunskap och strävar gemensamt efter att ständigt utveckla vårt arbete för att säkerställa en rättssäker myndighetsutövning med god service där individens behov är i centrumOm arbetetAST-gruppen ansvarar för att utreda och besluta om insatser enligt två lagrum, LSS och socialtjänstlagen (SoL). Målgruppen är personer mellan 18-64 år med autismdiagnos utan samtidig intellektuell funktionsnedsättning. Som biståndshandläggare i AST-gruppen utreder du bland annat insatserna boendestöd, biträde av kontaktperson, daglig verksamhet och bostad med särskild service. Som medarbetare hos oss förväntas du delta i enhetens utvecklingsarbete som kan innebära att förbättra eller föreslå nya arbetssätt, införa nya rutiner och bidra till kompetensutveckling. Arbetet är självständigt och ställer krav på förmåga att fatta egna beslut. Du har egen delegation på flertal insatser. I rollen ingår att fatta beslut, göra regelbundna uppföljningar och säkerställa att rätt beslut fattas i rätt tid. För stöd i det dagliga arbetet finns kollegor, chefer och en verksamhetsjurist. Varje vecka hålls ärendedragningsmöten där du får möjlighet att diskutera olika frågeställningar och ärenden tillsammans med dina närmsta kollegor. Vi erbjuder även extern handledning. Din profilVi söker dig som är utbildad socionom eller har annan relevant högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. För att bli framgångsrik i arbetet som biståndshandläggare krävs att du är stabil och trygg i dig själv, bidrar till ett gott samarbetsklimat samt är empatisk och tydlig i mötet med brukare. Viktigt är också att du har ett gott omdöme och att du driver ditt arbete på ett strukturerat och självständigt sätt.Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet. Intervjuer kan komma att påbörjas under annonseringstiden.Kvalifikationer- Socionomutbildning eller annan relevant akademisk utbildning- God datorvana samt förmåga att uttrycka dig på svenska, både i tal och skrift- Strukturerad och tydlig, med förmåga att organisera och prioritera arbetet- Goda kunskaper om gällande lagstiftning och kännedom om funktionshinderområdetMeriterande- Erfarenhet av myndighetsutövning- Erfarenhet av socialt arbete inom funktionshinderområdet- Erfarenhet av bildkommunikation, dokumentation i Lifecare/ Procapita och utredningsmetodiken IBICB-körkort är en fördel.Förmåner För att vi ska kunna utföra vårt uppdrag är du som medarbetare i Huddinge kommun det viktigaste vi har. Därför erbjuder vi en rad förmåner för ett hållbart arbetsliv och för att underlätta din vardag.  https://www.huddinge.se/formaner (https://www.huddinge.se/formaner) Upplysningar Vid frågor om tjänsten, vänligen kontakta: Stephani Chamoun, Enhetschef AST och Förebyggande, 08-535 316 98 Välkommen in med din ansökan!

29 juni 2025
Sista ansökan:
14 juli 2025
Biståndshandläggare LSS Vuxen, Huddinge kommun
Huddinge kommun
Biståndsbedömare m.fl.

I Huddinge kommun arbetar vi för att skapa ett hållbart samhälle, där natur, teknik och god service samspelar. Huddinge är en stor Stockholmskommun med cirka 6 400 medarbetare och fler än 110 000 invånare. Hos oss känner du dig trygg, delaktig och stolt när vi med kraft gör skillnad, varje dag! Socialförvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorg, äldreomsorg och omsorg för personer med funktionsnedsättningar. Vi arbetar förebyggande med stöd, insatser och myndighetsutövning till barn, ungdomar, familjer, vuxna, äldre och personer med funktionsnedsättning. Vårt uppdrag är att öka individers förutsättningar att leva under så bra levnadsvillkor som möjligt samt att stärka individer till att leva ett självständigt liv. Vi är en socialtjänst som ligger i framkant i preventionsarbetet och i omställningsarbetet till en än mer lätt tillgänglig och kunskapsbaserad socialtjänst. Bistånd och förebyggande verksamhet ansvarar för att, utifrån gällande lagstiftning, utreda och besluta om insatser/bistånd inom områdena funktionshinder. Verksamheten har drygt 80 medarbetare och kontoret ligger centralt i Huddinge centrum, nära pendeltåg och busstation. Målet för verksamheten är en mycket väl fungerande myndighetsutövning som präglas av rättssäkerhet, god service och hög kvalité. Vår arbetsplats kännetecknas av gott samarbete och ett öppet klimat där vi ser varandra som viktiga resurser för att utvecklas och nå våra mål.  Enheten för myndighetsutövning LSS-Vuxen/SoL 18–64 inom Funktionsstöd (FS) präglas av engagemang, driv och god sammanhållning. Vi värdesätter varandras kunskap och strävar gemensamt efter att ständigt utveckla vårt arbete för att säkerställa en rättssäker myndighetsutövning med god service där individens behov är i centrum. Om arbetet Arbetsuppgifterna som biståndshandläggare inom LSS-Vuxen gruppen består av att, utreda och besluta om insatser enligt lag om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) och socialtjänstlagen (SoL) samt arbeta med att följa upp beslutade insatser. Arbetet är självständigt och du har egen delegation på ett flertal insatser. Kollegiemöten hålls varje vecka för stöd i arbetet. Som stöd i myndighetsutövningen finns kollegor, chefer och verksamhetsjurist nära i det dagliga arbetet. Du erbjuds goda möjligheter till delaktighet i verksamhetens utvecklingsarbete. Tjänsten är ett års vikariat from 2025-09-01 tom 2026-09-30, Heltid, tillträde omgående efter överenskommelse. Din profil Vi söker dig som är utbildad socionom eller har annan jämförbar högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Erfarenhet av myndighetsutövning inom LSS och verksamheter inom funktionshinderomsorg är ett krav. Du har goda kunskaper om gällande lagstiftning, datorvana samt förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift. För att bli framgångsrik i arbetet krävs att du är stabil och trygg i dig själv, bidrar till ett gott samarbetsklimat samt är empatisk och tydlig i mötet med brukare. Viktigt är också att du har ett gott omdöme och att du driver ditt arbete strukturerat och självständigt. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Intervjuer kommer att påbörjas under annonseringstiden. Förmåner För att vi ska kunna utföra vårt uppdrag är du som medarbetare i Huddinge kommun det viktigaste vi har. Därför erbjuder vi en rad förmåner för ett hållbart arbetsliv och för att underlätta din vardag.  Vi undanber oss alla erbjudanden om annonsering och rekryteringshjälp i samband med denna annons. Upplysningar: Vid frågor om tjänsten kontakta enhetschef Katja Merei; [email protected] 08-535 378 29

26 juni 2025
Sista ansökan:
21 juli 2025
LSS-handläggare
Sölvesborgs kommun
Biståndsbedömare m.fl.

Stolthet, trivsel, lojalitet, bra chefer och kollegor och en känsla av att bidra till ett bättre samhälle. Så känner medarbetarna för Sölvesborgs kommun som arbetsgivare. Vi erbjuder våra medarbetare meningsfulla arbetsuppgifter som gör skillnad för andra människor. Vill du bli en av oss? Arbete- och välfärdsförvaltningen består av Individ- och familjeomsorg, Stöd, service och boende samt Utbildning, arbete och förebyggande. Totalt är vi cirka 300 medarbetare som arbetar salutogent och lösningsinriktat med en kunskapsbas i metoder med vetenskaplig grund. Vårt uppdrag är att hjälpa och stödja individer med sociala problem och/eller funktionssvikt, att arbeta förebyggande och främjande för att motverka utanförskap och sociala problem och genom studier eller sysselsättning hitta vidare ut i arbetslivet mot självförsörjning. Utifrån ett barnrättsperspektiv hjälper, stödjer och skyddar vi barn och ungdomar för att de ska kunna leva och utvecklas under goda och trygga förhållanden. Placering: Arbete- och välfärdsnämnden - myndighet och kvalitet. ARBETSUPPGIFTER Vill du arbeta självständigt samtidigt som du är en del av ett team? Gillar du möten med människor och möjligheten att påverka någons liv? Som LSS-handläggare i Sölvesborgs kommun ska du informera, kartlägga resurser och behov av stöd, inhämta underlag, bedöma behov, besluta om insatser samt följa upp enligt gällande lagstiftning. Handläggningen sker enligt gällande lagstiftning (LSS och SoL) och vi använder metodstödet IBIC (Individens behov i centrum).  Hos oss får du ett stort mått av teamkänsla och arbetsglädje, kompetenta kollegor i arbetsgruppen, ett nära ledarskap och en samsyn kring vikten av att våra medborgare upplever en professionell handläggningsprocess och väl förmedlade beslut. Arbetet innebär samverkan med andra professioner samt myndigheter och du kan komma att representera verksamheten i olika grupper, både lokalt och regionalt. KVALIFIKATIONER Socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Erfarenhet av myndighetsutövning samt kunskap om gällande lagstiftning, LSS och SoL. Vi ser gärna att du har god kännedom om och erfarenhet av målgruppen. Har du kunskap i verksamhetssystemet Lifecare samt har arbetat i IBIC är det meriterande.  Vi söker dig som har ett positivt synsätt och som har förmåga att se möjligheter. Du har lätt för att samarbeta med andra, kan hantera olika sorters möten med människor och är stresstålig. Du är vana att informera både enskilda personer och grupper. Du är tydlig i din kommunikation såväl skriftligt som muntligt. För arbetet krävs god datorvana. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och vår förhoppning är att du ska trivas i vår arbetsgrupp.  B-körkort krävs. ÖVRIGT I denna rekrytering arbetar vi med löpande urval. Det innebär att vi kan komma att kalla till intervju innan ansökningstiden gått ut. I Sölvesborgs kommun arbetar våra 1 500 medarbetare efter ledorden värme, närhet och engagemang. Vår värdegrund genomsyrar all verksamhet och vi arbetar tillsammans för att Sölvesborg ska vara en plats där det skapas möjligheter för den som bor, verkar eller vistas här. Vi erbjuder dig en dynamisk och lyhörd arbetsplats där vi är positiva till nya idéer och god stämning och trivsel har hög prioritet. Som arbetsgivare värnar vi om alla våra medarbetare och erbjuder därför många förmåner. Läs mer på www.solvesborg.se/jobb Sölvesborg ligger vid Blekinges kust med goda pendlingsmöjligheter från både Karlskrona och Malmö. Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

25 juni 2025
Sista ansökan:
9 juli 2025
Vikariat till LSS myndighet i Söderköping
Söderköpings kommun
Biståndsbedömare m.fl.

I Söderköpings kommun vill vi skapa livsglädje. Alla dagar. Det är vår vision och något vi strävar efter. Här erbjuds du möjligheter och utmaningar i en attraktiv, mindre kommun, strategiskt belägen med närhet till universitetsstäderna Norrköping och Linköping. Delaktighet och närhet till beslut ger stora möjligheter till yrkesmässig och personlig utveckling. Tillsammans skapar ca 1 100 medarbetare en attraktiv arbetsplats, där vi bidrar till ett fortsatt växande Söderköping. Vår värdegrund: helhetssyn, nytänkande, engagemang och tydlighet visar hur vi som organisation vill vara och uppfattas. Välkommen att skapa framtiden tillsammans med oss!Vi erbjuder dig En arbetsplats som tar tillvara på din kompetens och som värderar delaktighet högt. Du kommer till en hjälpsam organisation där närheten till allt är en av våra styrkor. Här jobbar vi som har ett stort engagemang för målgruppen och vårt grunduppdrag. Vi vill ta tillvara på din vilja att utvecklas och utmanas. Vi erbjuder en chans att göra en viktig insats.  Arbetsbeskrivning LSS myndighet ansvarar för den samlade beslutprocessen för funktionshindrade enligt Socialtjänstlagen (SoL) och Lagen om stöd och service för vissa funktionshindrade (LSS). En av våra handläggare ska gå på föräldraledighet och vi söker därför en vikarie. Som handläggare inom funktionshinderomsorgen arbetar du med den samlade beslutsprocessen inom lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade och socialtjänstlagen. Du utreder, bedömer och fattar beslut utifrån aktuell lagstiftning samt gör uppföljningar av fattade beslut. Arbetet innebär omfattande kontakter med såväl den enskilde som med anhöriga, andra myndigheter och vårdgivare. I dessa kontakter är det viktigt att ge korrekt och tydlig information om insatser och bistånd. Ditt arbete är självständigt men du har möjlighet att få stöd av enhetschef. Du kommer att vara underställd enhetschef på verksamhetsområdet Stöd och service. Vi erbjuder dig arbete i en engagerad och kunnig personalgrupp. Hos oss har du tillgång till juridisk handledning med extern handledare. Vidare erbjuder vi subventionerad friskvård. Kvalifikationer Vi söker dig som har: • Socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten • God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. • Kunskaper inom dokumentation och handläggning. • Aktuell erfarenhet av socialt arbete inom LSS är meriterande. • Kunskap inom verksamhetssystemet Life care är meriterande. Du ska vara professionell i din yrkesroll och ha ett bra bemötande samt en god samarbetsförmåga. I din roll är du strukturerad och flexibel. Du ska vara självgående och en lagspelare. Du har förmågan att planera och prioritera i ditt arbete och självständigt driva dina ärenden framåt. Du skapar förtroende och goda relationer och har förmågan att bibehålla dessa relationer genom ett långsiktigt samarbete. Du är lösningsfokuserad. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Innehav av körkort för bil är ett krav.   Anställning Antal tjänster: 1 Anställningsform: Visstidsanställning (ca 14 månader) Omfattning: Heltid Tillträde: Enligt överenskommelse. Ansök senast: 6/7-2025 Söderköpings kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla. Inför rekryteringsarbetet har Söderköpings kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

19 juni 2025
Sista ansökan:
6 juli 2025
Handläggare med inriktning mot LSS/Socialpsykiatri
Mullsjö kommun
Biståndsbedömare m.fl.

Mullsjö kommun är liten till ytan men rymmer stor livskvalitet. Här finns ett aktivt friluftsliv med fiskerika sjöar, natursköna vyer och miltals av vandrings- och cykelleder. Unika bruksmiljöer, kyrkor, konst och teater skapar tillsammans med ett aktivt närings- och föreningsliv en levande och växande kommun. I Mullsjö kommun arbetar vi nära varandra för att lyckas utifrån tre målområden Trygghet, Tillsammans och Tillväxt. ARBETSUPPGIFTER Vi söker nu en handläggare med erfarenhet av myndighetsutövning gärna inom området LSS och socialpsykiatri, men har du annan erfarenhet av handläggning är det meriterande.  Då vi är en liten myndighet som arbetar brett kan innehållet i tjänsten komma att ändras över tid. Vi har precis påbörjat en förändringsresa och ställer om för att bättre kunna möta våra medborgares behov och vi hoppas att du vill vara med på den resan tillsammans med oss! Målgruppen innefattar både barn och vuxna. Du kommer att arbeta med utredningar och bedöma behov enligt lagstiftningarna LSS och SoL samt fatta beslut och följa upp insatser. I det dagliga arbetet ingår även dokumentation, individuella möten med enskilda och närstående samt samverkan med andra aktörer inom och utom den egna organisationen. Du arbetar självständigt med stöd av kollegor och enhetschef.  Enheten har regelbundna möten för ärendehandledning. Utveckling av arbetssätt och handläggningsprocess pågår ständigt. I det dagliga arbetet bidrar du till utveckling genom att ge förslag och delta aktivt i uppföljningar, utvärderingar och kommunicering av frågor. Arbetet innebär kvalificerat utredning-och uppföljningsarbete, som präglas av ett gott bemötande, välgrundade beslut och hög rättssäkerhet. I ditt uppdrag ingår också att medverka i det systematiska kvalitetsarbetet på arbetsplatsen. Då vi är en liten grupp som arbetar nära varandra är samarbetet en viktig del av arbetet. KVALIFIKATIONER Vi söker dig med socionomexamen, det är starkt meriterade om du har arbetat med myndighetsutövning tidigare. Som person ser vi att du är trygg, stabil och har en god förmåga till självinsikt.  I ditt arbete är du relationsskapande och du trivs med samarbete såväl inom den egna arbetsgruppen som med andra verksamheter och myndigheter. I arbetet kommer du träffa människor med olika bakgrunder och erfarenheter, det är därför viktigt att du är lyhörd och gentemot de människor du möter. Det är viktigt att du är flexibel och kan anpassa dig i ändrande omständigheter med ett lösningsfokuserat förhållningsätt. Du är välorganiserad och planerar ditt arbete självständigt samt förmedlar information tydligt och enkelt, både muntligen och skriftligen. Kvalitet, bemötande och samarbete är det viktigaste framgångsfaktorerna i vår gemensamma värdegrund. Kvalifikationer: • Socionomexamen är ett krav. • God förmåga att uttrycka dig i tal och i skrift samt att kommunicera på svenska. • B-Körkort Meriterande: • Erfarenhet av handläggning i LSS • Erfarenhet av handläggning och myndighetsutövning inom socialtjänstens område. • Erfarenhet av verksamhetssystem Combine och Cosmic ÖVRIGT Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Alla kandidater som kallas till intervju ska vid intervjutillfället styrka sin identitet genom att uppvisa identitetshandling (pass eller nationellt ID-kort utfärdat av Polismyndigheten). Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du uppvisa att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. I samband med anställning behöver du även styrka ditt medborgarskap. Det kan du göra med pass alternativt personbevis tillsammans med identitetshandling. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen GDPR. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Varmt välkommen med din ansökan!

17 juni 2025
Sista ansökan:
11 juli 2025
Dedicare söker LSS handläggare i Västra Götalands län
Dedicare Sverige AB
Biståndsbedömare m.fl.

Söker du efter en seriös arbetsgivare som gör det möjligt för dig att ta uppdrag enligt dina önskemål? Nu söker vi dig med erfarenhet inom LSS till uppdrag i Västra Götalands län. Perioden är snarast och pågår dryg 2 månader.  Vi erbjuder dig flexibelt upplägg, trygga anställningsvillkor, bra lön och goda förmåner. Du får en personlig kontakt med din konsultchef, samtidigt som du kan fokusera på dem som behöver din hjälp. ------------------------------------------- Dedicare är ett auktoriserat bemannings- och rekryteringsföretag och är en av Nordens ledande leverantör av socionomer, läkare, sjuksköterskor, och andra profiler inom vårdsektorn. På Dedicare socionom består våra kunder i regel av socialtjänster i hela landet som har personalbehov av handläggare eller chefer inom socialtjänstens olika verksamhetsområden. Vår vision är att ha de mest kompetenta medarbetarna. Med kompetens menar vi fackkunskap, relevant erfarenhet och professionell service. Som konsult är det viktigt att du är självständig och beredd på ett omväxlande och utmanande arbete. Du är självgående och har förmåga att anpassa dig till nya arbetsmiljöer. Som person är du lyhörd, positiv och lösningsorienterad. Våra kunder förväntar sig snabbhet och effektivitet liksom goda kunskaper inom det svenska språket, såväl i tal som i skrift. Dedicare upphandlar med kommuner i hela Sverige och kan således erbjuda ett brett spektra av uppdrag på bemanningsbasis. Som konsult kan du välja om du vill ta längre eller kortare uppdrag samt om du vill att arbetsplatsen ska vara i närheten av ditt boende eller om du önskar resa.  Vi tror att välmående människor gör ett bättre arbete, därför erbjuder vi alla våra konsulter följande: -                           Kollektivavtal, tjänstepension, semesterersättning och friskvårdsbidrag -                           Du får en lön som är synonym med dina prestationer -                           Du får personlig och nära kontakt till din chef -                           Du får möjlighet till utveckling och därtill stöttning av din chef på vägen -                           Du får spännande uppdrag som matchar ditt intresse och din kompetens Välkommen med din ansökan! Besök gärna vår hemsida www.dedicare.se/socionom för mer information och för information om olika evenemang.

30 maj 2025
Sista ansökan:
11 juli 2025