LSS-handläggare

Sök bland 9 lediga jobb som LSS-handläggare och börja ditt nya yrkesliv idag!

LSS-handläggare i Gullspångs kommun
Gullspångs kommun
Biståndsbedömare m.fl.

Gullspångs kommun är en naturskön och sjörik kommun med cirka 5200 invånare. Här når du snabbt naturen i form av skog, sjö och landsbygd samtidigt som kommunens samhällen erbjuder handel, utbildning, vård och omsorg. Här finns ett aktivt näringsliv och ett rikt föreningsliv som erbjuder något för alla. Var du än befinner dig i Gullspångs kommun har du närhet till större städer, så som Kristinehamn, Mariestad, Skövde och Örebro. I organisationen Gullspångs kommun är vi cirka 400 medarbetare som tillsammans förvaltar och utvecklar några av samhällets viktigaste uppdrag: barns lärande, god omsorg och hållbar samhällsutveckling. Verksamheten är uppdelad i två enheter Vuxen samt Barn och Unga och består av 18 medarbetare. På IFO arbetar 5 vuxenhandläggare och 1 förste socialsekreterare för vuxen, 2 receptionist/administratör, 6 barnhandläggare, 1 seniorhandläggare Barn samt 1 Förste socialsekreterare Barn och Unga, 1 Familjehemssekreterare och 2 Familjebehandlare. ARBETSUPPGIFTER Vi söker en engagerad och självständig handläggare som huvudsakligen kommer att arbeta med handläggning enlig LSS (lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade) och Socialtjänstlagen (SoL) I denna roll kommer du att hantera ärenden inom LSS för både barn och vuxna, och självständigt utreda behov av stöd och insatser. Dina arbetsuppgifter kommer att inkludera att ta emot ansökningar och genom föra utredningar för att klarlägga vilka insatser som behövs för att individer ska kunna utvecklas och nå bäst möjliga självständighet. Samverkan med regionen, skola, externa utförare och andra enheter, såsom Barn-och ungdomsenheten, kommer vara en frekvent del av ditt arbete. Du behöver känna dig trygg i att samverka och delta i möten med flera mötesdeltagare där du är sammankallande. I Tjänsten ingår även handläggning av ärenden inom våld i nära relationer, vilket innefattar motivationsarbete, utredning och uppföljning. I det dagliga arbetet ingår dokumentation, möten med brukare samt extern och intern samverkan. Du kommer också att delta i olika gruppmöten och genomföra systematiska uppföljningar för att säkerställa insatsens mål och bidra till verksamhetens utvecklingsarbete. För att lyckas i denna roll bör du ha erfarenhet av handläggning enligt LSS och SoL, samt förmåga att arbeta självständigt och fatta beslut. God samarbetsförmåga och trygghet i att delta i möten med flera mötesdeltagare är också viktigt. Erfarenhet av att arbeta med våld i nära relationer är meriterande. KVALIFIKATIONER Det här söker vi ho dej: • Socionomexamen alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. • Teoretisk kunskap om lagstiftningarna LSS och SoL är ett krav. • Erfarenhet av myndighetsutövning i offentlig sektor är ett krav. Meriterande: • Att du har erfarenhet av myndighetsutövning LSS. • Att du har erfarenhet av målgruppen • Att du har erfarenhet av att utreda rätten till personlig assistans • IBIC Din kompetens: • Det är viktigt för oss att du är en stabil person med god social kompetens som kan behålla lugnet i svåra situationer. • Du är självgående, positiv och har förmåga att ta egna initiativ för att se till att arbetet flyter på. • Du har också ett lösningsorienterat, empatiskt förhållningssätt och är tydlig och strukturerad i ditt arbete. • Du har god samarbetsförmåga, tar helhetsansvar, och lägger stor vikt vid att ge ett gott bemötande, både externt och internt. • God förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift och att du är väl förtrogen med svenska språket. • Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.. Provanställning kan komma att tillämpas. ÖVRIGT Gullspångs kommun strävar efter att vara en attraktiv arbetsgivare och arbetar aktivt för att erbjuda friskvård och olika förmåner. Ett medarbetarskap hos oss ger möjlighet till friskvård på arbetstid eller friskvårdsavtal, flextidsavtal, semesterväxling och möjlighet till förmånscykel. Vi arbetar utifrån vår värdegrund de tre G:na: Gemenskap,  Glädje och Garantier. Att bo i Gullspångs kommun Vi är drygt 5200 människor som lever vår vardag här i Gullspångs kommun och vi kan tänka oss att bli fler! Det lantliga men ändå stadslika är Gullspångs melodi. Ett boende i Gullspångs kommun ger ett lättsamt och lantligt boende med närhet till större städer. Här finns flera bostadsmöjligheter inne i samhällena, lantliga gårdar och nyproducerade tomter vid vattnet. Kommunen präglas av ett aktivt föreningsliv där det finns något som passar alla! Här finns bland annat padelhall, föreningar inom fotboll, innebandy, skytte, ridning, trädgård, samhällen och konst och kultur. Vill du veta mer? Ta del av mer information och invånarnas berättelser på www.gullspangnasta.se För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Gullspångs kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Varmt välkommen med din ansökan! OBSERVERA! Annonsen vänder sig endast till dig som är intresserad av att arbeta i Gullspångs kommun och är inte en inbjudan till annonsförsäljare att ta kontakt. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

13 februari 2025
Sista ansökan:
25 februari 2025
Biståndshandläggare LSS inom funktionshinderomsorg
Värnamo kommun
Biståndsbedömare m.fl.

Värnamo kommun ligger mitt i Småland, där E4 möter väg 27, i en tillväxtregion med Gnosjöanda och hög sysselsättning. Som medarbetare hos oss arbetar du med människan i fokus och skapar en värdefull arbetsdag, som ger värde för såväl dig som för medborgarna. Beskrivning Omsorgsförvaltningen Myndighet har nyligen delats i två delar där den ena delen ansvarar för biståndshandläggning funktionshinderomsorg samt avgifter och den andra delen ansvarar för biståndshandläggning äldreomsorg. De två delarna leds av varsin enhetschef. Vi har våra kontor i ljusa och fräscha lokaler på Expo-området i Värnamo. I samma fastighet finns också några av våra närmsta samverkanspartners: Förebyggande enhet samt Vård och Rehab. Vi söker nu en biståndshandläggare inom funktionshinderomsorgen då en av våra medarbetare kommer att gå vidare till annan tjänst inom förvaltningen. Hos oss får du vara del av en grupp med stort engagemang och som arbetar tillsammans för verksamhetens utveckling. Du får stöd i det dagliga arbetet av kunniga kollegor, samordnare och enhetschef. Vi arbetar utifrån arbetssättet Individens behov i centrum (IBIC) och använder verksamhetssystemet Combine. Som stöd i handläggningsarbetet finns bland annat juridisk handledning att tillgå. Alla våra verksamheter arbetar utifrån Värnamo kommuns värdegrund MURAS: Människan i fokus, Utveckling, Respekt, Arbetsglädje, Samverkan. Välkommen med din ansökan! Arbetsuppgifter Som biståndshandläggare inom funktionshinderomsorg handlägger du ärenden enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) samt socialtjänstlagen (SoL). Du utreder, bedömer behov och fattar beslut om insatser till personer med fysiska, psykiska, kognitiva och/eller intellektuella funktionsnedsättningar samt följer upp beslutade insatser. Arbetet innebär många kontakter med brukare, deras anhöriga och ställföreträdare/ombud och samverkan med verkställare och andra samarbetspartners, såväl interna som externa. Tillsammans med dina kollegor på enheten arbetar du för ett gott arbetsklimat och för att säkerställa rättssäkerheten. Kvalifikationer Vi söker dig som har examen från Socionomprogrammet, Sociala omsorgsprogrammet eller motsvarande utbildning som av arbetsgivaren bedöms likvärdig. Du har kunskap om för området gällande lagstiftningar, förordningar och föreskrifter samt om handläggning och dokumentation inom socialtjänstens område. För att klara uppdraget krävs förmåga att inhämta uppgifter, sammanställa, analysera och utvärdera olika handlingsalternativ för att kunna göra bedömningar som leder till välmotiverade beslut.  Som person behöver du vara trygg i dig själv, ansvarstagande, noggrann och strukturerad. Du ska kunna planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt vilket också kräver att du är flexibel. Eftersom arbetet innebär många kontakter med olika samarbetspartners behöver du vara relationsskapande och lyhörd. Du behöver kunna uttrycka dig väl i svenska språket, såväl muntligt som skriftligt, och kunna anpassa din kommunikation till den du har kontakt med. Om du har erfarenhet av verksamhetssystemen Combine, Cosmic Link eller arbetssättet IBIC är detta meriterande, liksom erfarenhet av handläggning enligt LSS och SoL. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet Villkor B-körkort erfordras. Kommungemensam riktlinje medger sporadiskt distansarbete upp till två dagar/vecka om verksamheten tillåter. Distansarbetsavtal upp till 50 % av arbetstiden kan vara möjligt vid längre pendlingsavstånd. Urval och intervjuer kan ske löpande under rekryteringstiden. Tjänsten tillsätts under förutsättning att erforderliga beslut fattas.  I Värnamo kommun annonseras alla tillsvidareanställningar på heltid. Om du i stället önskar deltid och verksamheten kan tillgodose en lägre sysselsättningsgrad är det givetvis en möjlighet. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna tjänstetillsättning. I Värnamo kommun annonseras alla tillsvidareanställningar på heltid. Om du i stället önskar deltid och verksamheten kan tillgodose en lägre sysselsättningsgrad är det givetvis en möjlighet. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna tjänstetillsättning.

10 februari 2025
Sista ansökan:
3 mars 2025
Handläggare till Utredningsenheten LSS/SoL
Örebro kommun
Biståndsbedömare m.fl.

Är du redo att bli en del av vårt team på Utredningsenheten LSS/SoL? Hos oss får du chansen att påverka och göra skillnad för våra medmänniskor samtidigt som du utvecklar dig själv. Om du vill upptäcka nya möjligheter och utmaningar inom handläggning är detta den perfekta chansen för dig. Varmt välkommen med din ansökan!  Om tjänsten Välkommen till Utredningsenheten LSS/SoL! Som handläggare hos oss kommer du att jobba med beslut utifrån LSS (lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade) och SoL (socialtjänstlagen). Hos oss får du ett varierande arbete, där du ansvarar för hela handläggningsprocessen och själv driver ditt arbete framåt. Tjänsten innebär att du har kontakt med människor som har olika funktionsnedsättningar, där du utreder deras rätt till olika insatser utifrån deras unika livssituation. Du bedömer stödbehovet utifrån rådande lagstiftning samt får en förståelse för individens hela livssituation som kan påverkas av flera olika faktorer så som psykiska, fysiska och sociala. Som handläggare har du många olika kontakter med både interna och externa aktörer. De interna aktörerna kan exempelvis vara Individ- och familjeomsorgen (IFO) medan de externa aktörerna kan vara Försäkringskassan eller privata aktörer. Vi jobbar kontinuerligt med utveckling och utbildar oss utifrån behoven som vi ser i vår omvärld. Sedan tre år tillbaka utreder vi utifrån IBIC (Individens Behov i Centrum). Vi utreder från medborgarens individuella behov, samt utifrån motiverande/ tillitsbaserad kommunikation. Vi har kommit långt i vårt digitaliseringsarbete vilket öppnat upp för att du kan jobba på distans en del av tiden och anpassa ditt schema efter dina egna förutsättningar. Välkommen till en arbetsplats där vi växer och utvecklas tillsammans! Exempel på arbetsuppgifter: • utreda, bedöma och fatta beslut om insatser enligt LSS och SoL • genomföra professionella samtal där du har rollen som samtalsledare • medverka till att stärka den enskildes och närståendes inflytande och delaktighet • följa upp och ompröva beviljade insatser och bistånd • andra förekommande uppgifter så som deltagande i utvecklingsarbetet för verksamheten Om arbetsplatsen Utredningsenheten LSS/SoL är en del av Socialförvaltningen vars uppdrag är att följa upp och utveckla kommunen samt erbjuda ett effektivt stöd till alla nämnder och verksamheter. Som vår nya kollega blir du en del av en engagerad arbetsgrupp med 28 handläggare, två gruppledare och en enhetschef. Arbetsplatsen finns centralt i Örebro.  Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb. Kvalifikationer Vi söker dig som är trygg och stabil samt har en förmåga att etablera god kontakt med andra människor. Du trivs med att arbeta självständigt likväl som tillsammans med andra i ett team. I rollen som handläggare är det viktigt att du är lyhörd i kontakten med andra och du har en naturlig förmåga att sätta dig in i andras perspektiv och situation utan att förlora din professionella integritet. Du kommunicerar på ett tydligt sätt och säkerställer och anpassar ditt sätt att förmedla budskap till dem du möter i arbetet. Vi ser att du har en vilja att anstränga dig för att leverera lösningar och kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt om situationen kräver. Vidare har du en god förmåga att självständigt kunna planera och strukturera ditt arbete på ett effektivt sätt. Arbetet ställer krav på god kommunikativ förmåga vilket bland annat innebär att du på ett tydligt och strukturerat sätt kan uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift samt dokumentera det som verksamheten kräver. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Krav: • examen från socionomprogrammet alternativt sociala omsorgsprogrammet med inriktning mot äldre och funktionshindrade • B-körkort Meriterande: • erfarenhet av handläggning utifrån LSS och SoL • erfarenhet av myndighetsutövning • erfarenhet av att arbeta med personer med funktionsnedsättningar • erfarenhet av att arbeta med IBIC (individens behov i centrum) Omfattning och tillträde Anställningsform: tillsvidareanställning Sysselsättningsgrad: 100% Tillträde: enligt överenskommelse Antal tjänster: 2 Övrig information Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig. Ansökan Sista ansökningsdag är 20 februari. Välkommen med din ansökan! Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

5 februari 2025
Sista ansökan:
20 februari 2025
Socialsekreterare, funktionsnedsättning
Herrljunga kommun
Biståndsbedömare m.fl.

Välkommen till Herrljunga! Med ett strategiskt läge i Västra Götaland och närhet till större städer kan du enkelt pendla och ta del av storstadens utbud, samtidigt som du behåller småstadens charm och gemenskap. Med naturen nära till hands finns det dessutom gott om möjligheter till friluftsliv och rekreation. Hos oss får du chansen att arbeta i en stimulerande miljö där ditt arbete verkligen gör skillnad. Vi sätter människan i centrum och strävar efter att varje medarbetare ska känna sig välkommen och sedd. Vill du vara med och forma framtidens Herrljunga? Bli en del av oss för att göra vår kommun till den bästa platsen att bo, leva och arbeta på. Tillsammans bygger vi ett Herrljunga med växtkraft! ARBETSUPPGIFTER Socialförvaltningens individ- och familjeomsorg består av tre enheter: Barn och familj, Vuxen, stöd och behandling samt Bistånd, stöd och administration. Tillsammans är vi drygt 30 medarbetare som har ett nära samarbete kring våra uppdrag. Med mod och kreativitet utvecklar vi våra verksamheter och bidrar till att Herrljunga kommun blir en ännu bättre plats att bo och jobba i. Våra ledord är Tillit, Trygghet, Tillgänglighet och Transparens. Enheten Bistånd, stöd och administration består av två socialadministratörer och åtta socialsekreterare med uppdrag att bedöma behov inom områdena funktionsnedsättning (LSS och SoL), socialpsykiatri och äldre. Vi söker nu en vikarierande socialsekreterare inom området funktionsnedsättning. I rollen som socialsekreterare kommer du att arbeta i enlighet med gällande lagstiftning för att informera, utreda, bedöma, fatta beslut och följa upp insatser. En naturlig del i vårt arbete är samverkan med andra aktörer, både internt och externt samt möten med brukare och deras anhöriga. Du kommer till en en arbetsplats med en god sammanhållning där vi bryr oss om varandra och har ett tillåtande och öppet arbetsklimat. Vi erbjuder dig ett meningsfullt och viktigt arbete med goda utvecklingsmöjligheter och ett gott arbetsklimat med engagerade kollegor. KVALIFIKATIONER Vi söker dig med socionomexamen eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Det är ett krav att du har erfarenhet av myndighetsutövning inom området och av målgruppen. Arbetet kräver goda kunskaper i svenska där både tal och skrift är viktigt. Det är meriterande om du har erfarenhet av IBIC, Combine och Samsa. Du har ett stort engagemang, är kreativ, lösningsfokuserad och bidrar med positiv energi. Som person ser vi gärna att du är ödmjuk, noggrann, strukturerad och har god samarbetsförmåga. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. B-körkort och e-legitimation erfordras. Erfarenhet av myndighetsutövning inom LSS. ÖVRIGT I Herrljunga kommun gäller heltid som norm med möjlighet till deltid. Om heltidsuppdrag saknas kan det innebära att tjänster kan kombineras med andra arbetsuppgifter, eller vid annan arbetsplats. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Herrljunga kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Varmt välkommen med din ansökan! Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som säljare: Herrljunga kommun har gjort sitt medieval för rekrytering och undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

5 februari 2025
Sista ansökan:
18 februari 2025
LSS-handläggare sökes till Laholms kommun
Laholms kommun
Biståndsbedömare m.fl.

Om Laholms kommun Det är i mötet med våra invånare som värdet av vårt arbete uppstår! Som medarbetare i Laholms kommun är du med och levererar tjänster och service till våra invånare – varje dag, året om. Laholms kommun rymmer allt från omsorg, stöd och utbildning för våra invånare till infrastruktur, underhåll, kulturliv och tillväxt. Vi tror på att varje medarbetare har drivkraften och förmågan att förbättra verksamheten och en vilja att utvecklas i sitt yrke.  Som medarbetare i Laholms kommun har du kollegor med många olika yrken och bakgrund, men det som förenar oss är vårt uppdrag och vår gemensamma värdegrund med ledorden glädje, mod, delaktighet, engagemang och gott föredöme Om tjänsten Som LSS-handläggare för barn och unga samt vuxna ansvarar du för att utreda, bedöma och fatta beslut enligt främst Lag om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) samt även utreda, bedöma och fatta beslut enligt socialtjänstlagen (SoL). Som LSS-handläggare har du dagligen kontakt med brukare, anhöriga, företrädare, utförare och med andra enheter i kommunen samt myndigheter. Är du den vi söker? Vi söker dig som har en socionomexamen eller annan lämplig högskoleutbildning. - är kunnig i lagstiftning och dess förarbete samt de regelverk som styr vårt arbete. - har en god utredningsmetodik och dokumentations vana - kan uttrycka dig väl i svenska i både tal och skrift. Vi ser det som meriterande om du - har erfarenhet av att arbeta som LSS-handläggare och SoL handläggare inom området socialpsykiatri. Har kunskaper inom IBIC som utredningsmetod och/eller har arbetat i verksamhetssystemet Life Care. Rollen som LSS-handläggare kräver att du är serviceinriktad, flexibel och noggrann samtidigt som du ger ett bra bemötande. Att ta välgrundade beslut och hålla en hög rättssäkerheter är viktigt. Du ska vara tydlig i din kommunikation, kunna säkerställa att budskap når fram och att du blir förstådd. Det är viktigt att du är självgående och tar ansvar för dina arbetsuppgifter och kan strukturera arbetet, samtidigt som du ska kunna samarbeta med kollegor, anhöriga och med andra professioner. Som person behöver du vara trygg och stabil och kunna anpassa dig till olika situationer när det behövs. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och värderar livs- och yrkeserfarenhet högt. Om anställningen Antal tjänster: 1 Tillträde snarast eller enligt överenskommelse Intervjuer kan kommer att ske löpande under ansökningstiden. Övriga upplysningar Till följd av lag om belastningsregister ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas vid anställning inom LSS, barnomsorg samt skola. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken Information till annonssäljare Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons. Vi erbjuder ett utvecklande arbete och friskvård i olika former samt tillämpar rökfri arbetstid. Laholms kommun verkar för att alla medarbetare ska ha lika rättigheter och möjligheter och vi välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, funktionsnedsättning, sexuell läggning, religion eller annan trosuppfattning.

5 februari 2025
Sista ansökan:
28 februari 2025
Driven LSS-handläggare till Vård- och omsorgsförvaltningen
Botkyrka kommun
Biståndsbedömare m.fl.

Vill du ha meningsfulla arbetsuppgifter som gör skillnad i människors liv? Välkommen till kommunen som är långt ifrån lagom! Botkyrka kommun är den sjätte största kommunen i Stockholms län och består av kommundelarna Alby, Fittja, Hallunda, Norsborg, Tullinge, Tumba, Vårsta och Grödinge. Botkyrka kommun har cirka 95 000 invånare och drygt 6 400 medarbetare. Vård- och omsorgsförvaltningens ansvar är att ge vård, omsorg och stöd till äldre och personer med funktionsnedsättning samt ge stöd till deras anhöriga. Vårt mål är att med medborgarens fokus ge goda förutsättningar till en självständig, stimulerande och trygg livssituation - dygnet runt. Vi är 2 500 medarbetare som i våra olika funktioner ger stöd och omsorg till de medborgare som behöver det. Tjänsten och arbetsuppgifterna Att arbeta som handläggare i Botkyrka kommun är det perfekta jobbet för dig som har ett intresse för både människor och juridik. Det är en möjlighet att utvecklas i din yrkesroll, tillsammans med kompetenta, engagerade och handlingskraftiga arbetskamrater! Vi söker nu en energifylld LSS-handläggare till vårt team.  En viktig del i arbetet är förmågan att kunna samarbeta och samverka med den enskilde, med anhöriga, kollegor, andra inom kommunen och även externa aktörer. Som handläggare ansvarar du för att, utifrån gällande lagstiftning och krav: - utreda behov samt bedöma, besluta och följa upp insatser - kommunicera skriftligt och muntligt, med brukare, anhöriga och olika samarbetsparter. Vi erbjuder dig Hos oss startar din anställning med en anpassad introduktion baserad på din tidigare kunskap och erfarenhet. Självklart får du kompetensutveckling och möjlighet att arbeta hemifrån när verksamheten tillåter det. Du som söker till oss För att vara aktuell för denna tjänst ser vi att du har en högskoleutbildning som socionom, jurist eller motsvarande inom social omsorg eller beteendevetenskap, samt dokumenterad relevant juridisk kompetens. Du innehar B-körkort och det är av stor vikt att du behärskar svenska språket korrekt, både i tal och skrift, för att säkerställa att underlag, utredningar och andra dokument håller hög kvalitet. Erfarenhet av att handlägga ärenden inom LSS är ett krav. Meriterande: - Erfarenhet som handläggare inom LSS, SoL eller annan myndighetsutövning - Erfarenhet av att handlägga enligt IBIC - Erfarenhet av att handlägga i datasystemen Procapita/Lifecare Som person är du stabil och trivs i en roll där du arbetar Lösningsorienterad, då arbetet kräver att du kan planera om efter uppkomna situationer. Du arbetar självständigt och strukturerat med god förmåga att organisera, planera och prioritera ditt arbete effektivt. Du gillar att möta människor, har en positiv grundsyn och en god samarbetsförmåga med en egen drivkraft. För att lyckas med det behövs förmåga att skapa tydlighet och förtroende. I mötet med brukarna och deras närstående är ett värdigt bemötande och ett varmt intresse för arbete med människor mycket viktigt. Som en del av Myndighet har du stora möjligheter att göra skillnad i människors liv. Annonsen avser en tillsvidare tjänst och ett vikariat på ett år.  Välkommen med din ansökan!

4 februari 2025
Sista ansökan:
17 februari 2025
Biståndshandläggare LSS
Valdemarsviks kommun
Biståndsbedömare m.fl.

Valdemarsviks kommun är en liten skärgårdskommun, full av möjligheter. Vi har kommit i gång med digitalisering av tjänster för att underlätta både för medborgare och personal. Vi är ett kreativt gäng på socialkontoret med fokus på lösningar för våra brukare och klienter. Vi tror att vi måste utvecklas för att möta framtiden och våra brukares nya behov och önskemål. Framtiden sätter krav både på handläggning och utformandet av vård och omsorg, i den lilla kommunen är vi övertygade om att vi kan vara med och forma den. Tack vare våra korta beslutsvägar och kollegiala relationer över professionsgränser. ARBETSUPPGIFTER Som biståndshandläggare LSS i individ- och familjeomsorgens verksamhet handlägger du ärenden genom att utreda, bedöma och fatta beslut enligt LSS och Socialtjänstlagen samt att följa upp och ompröva beviljade insatser. Vi handlägger även ärenden inom socialpsykiatri. Inom ramen för tjänsten så samarbetar och samverkar du med bland annat övriga handläggare samt aktörer inom funktionshinderområdet och äldreomsorgsområdet.   De flesta kommuner står inför förändringar både i förutsättningar att utföra omsorg och vård samt även med en ny lagstiftning under 2025. Vilket innebär att en del av ditt uppdrag kommer att vara utvecklingen av nya tidens handläggning. Vi tror på att skapa tillsammans och att vi tillsammans med professioner runt omkring kan skapa ännu bättre villkor för våra medborgare. Samverkan är en stor del av arbetet som myndighetsperson vilket ofta består av många möten utöver klientsamtal med exempelvis boendepersonal och enhetschefer, anhöriga, hälso- och sjukvårdspersonal samt annan personal inom IFO. Du ingår i en arbetsgrupp med ytterligare fyra biståndshandläggare och har stöd av 1:e Socialsekreterare inom området. Du är ensam med huvudansvaret för LSS-handläggningen men med gott stöd från förste och även andra kollegor som bollplank. Vi arbetar med Life Care som dokumentationssystem. Att du mår bra på jobbet är viktigt för oss, berätta för oss vad du behöver för att trivas i din kommande roll som biståndshandläggare. KVALIFIKATIONER Du är socionom, socialpedagog eller har motsvarande akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Erfarenhet från målgrupperna, samt myndighetsutövning gällande äldre- och funktionshinderområdet är meriterande.  Vi söker dig som är engagerad och lösningsfokuserad med förmåga till nytänkande och som vill vara delaktig i ett utvecklingsarbete kring kvalitet och metod. Du är prestigelös i samarbetet med kollegor och har ett professionellt förhållningssätt med respekt och empati för de människor vi möter i vårt arbete. I arbetet krävs att du är flexibel, välstrukturerad samt kan arbeta självständigt. Utöver god samarbetsförmåga och ett empatiskt förhållningssätt har du även lätt för att uttrycka dig i tal och skrift. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

3 februari 2025
Sista ansökan:
27 februari 2025
LSS handläggare
Åre kommun
Biståndsbedömare m.fl.

Vi på Åre kommun skapar förutsättningar för att alla som bor eller vistas här kan förverkliga sina drömmar. Vi ser till att det där självklara fungerar: att våra barn har det bra i förskolan och skolan, att vägarna är plogade och att våra äldre har en meningsfull tillvaro. Men vi nöjer oss inte där. Tillsammans tar vi hela tiden nya steg mot en hållbar framtid. Dynamik, service och bemötande är en given del i vår vardag. I vår storslagna fjällmiljö samsas förväntansfulla skidåkare med jordnära livskonstnärer. Det finns plats för dig också. I Åre kommun arbetar vi utifrån värdegrunden att vi är professionella, respektfulla och lyhörda. Åre kommun är en samisk förvaltningskommun och vi välkomnar sökande som har språklig och kulturell kunskap i samiska. ARBETSUPPGIFTER Arbetet som LSS-handläggare på Biståndsenheten är viktigt, inspirerande och utvecklande. Tillsammans med dina kollegor kommer du att utreda, bedöma och fatta beslut om insatser enligt LSS och SoL. I arbetet ingår det att du samarbetar med den enskilde, dennes anhöriga, med kollegor, utförare och andra professioner internt och externt. Du kommer att ges goda möjligheter att påverka och bidra till det utvecklingsarbete som pågår i verksamheten. Vi erbjuder dig: • Roliga och stimulerande arbetsuppgifter • Personliga möten med sökanden och deras anhöriga • Fantastiska kollegor • Stora möjligheter till påverkan • Kompetensutveckling • Friskvårdstimme och friskvårdsbidrag • Möjlighet att arbeta hemifrån till viss del • Möjlighet att byta ut semesterersättning till extra semesterdagar • Förmånsportal med olika förmåner och rabatter Vi går en spännande framtid till mötes med förändringar som påverkar och utvecklar myndighetsutövningen och ditt arbetssätt som biståndshandläggare. Välkommen med din ansökan! KVALIFIKATIONER Till denna tjänst söker vi dig som har: * Socionomexamen eller examen från sociala omsorgsprogrammet. * B-körkort. I tjänsten ingår vissa resor, därför är B-körkort och körvana ett krav. * Erfarenhet av LSS-handläggning. Minst 3 års erfarenhet av handläggning av LSS-ärenden. Vi tror att du är en person som: * Är strukturerad. Du arbetar enligt en tydlig process, organiserar och planerar ditt arbete väl, slutför det som påbörjats och håller deadlines. * Hanterar stress på ett konstruktivt sätt och bibehåller ett gott humör vid press och motgångar. * Är lösningsorienterad. Du ser möjligheter snarare än svårigheter och hittar snabbt lösningar på uppkomna problem. Vi intervjuar löpande så vänta därför inte med att ansöka, gör det redan idag! ÖVRIGT Tjänsten är vakant under förutsättning att ingen övertalighet, behov av omplacering eller företräde finns i kommunen. Provanställning kan komma att tillämpas. Mer information om Åre kommun finner du på www.are.se Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

31 januari 2025
Sista ansökan:
23 februari 2025
Sommarvikariat LSS- eller Biståndshandläggare Sandvikens kommun
Sandvikens kommun
Biståndsbedömare m.fl.

Välkommen att arbeta som LSS-handläggare eller Biståndshandläggare i Omsorgsförvaltningen! Omsorgsförvaltningen med cirka 1275 anställda omfattar fem verksamhetsområden. Dessa är ordinärt boende, särskilt boende, LSS och socialpsykiatri, HSL och korttidsboenden samt Ledningsstöd. Omsorgsförvaltningen erbjuder vi ett meningsfullt och betydelsefullt arbete. Vår strävan är att omsorg ska bygga på samarbete mellan den enskilde, närstående och medarbetare.  Vill Du bli en av oss? Sök sommarvikariat nu om du vill arbeta inom handläggarenheten! Vårt behov av vikarier gäller under perioden maj – september 2025. ARBETSUPPGIFTER Som vuxen- och barnhandläggare inom LSS kommer du i huvudsak arbeta med utredning, bedömning och beslut, samt uppföljning av insatser enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Vissa ärenden är kopplat till SoL (Socialtjänstlagen) som tex. Boendestöd ingår också. Utredningsarbetet innebär att inhämta uppgifter, sammanställa, analysera och utvärdera olika handlingsalternativ och göra en bedömning som resulterar i förslag om åtgärd. Som biståndshandläggare kommer du i huvudsak arbeta med utredning, bedömning och beslut, samt uppföljning av insatser enligt SoL (Socialtjänstlagen) som t ex hemtjänst och särskilt boende. Utredningsarbetet innebär att inhämta uppgifter, sammanställa, analysera och utvärdera olika handlingsalternativ samt besluta utifrån aktuell lagstiftning. Vi använder verksamhetssystemet LifeCare och handlägger enligt IBIC (Individens behov i centrum). Arbetet innebär en nära dialog med personer som ansöker om insatser samt deras eventuella företrädare.  Omvärldsbevakning ingår i arbetet för att kunna ta del av rättspraxis, nyheter inom lagrum m.m.  Vi erbjuder dig ett omväxlande arbete och ett trevligt team att arbeta i. KVALIFIKATIONER Du har en högskoleexamen från sociala omsorgsprogrammet, socionomprogrammet eller annan utbildning som arbetsgivaren ser som relevant. Det krävs goda kunskaper i gällande lagstiftning och meriterande är erfarenhet av handläggning. Du har god datorvana och behärskar det svenska språket såväl i tal som i skrift samt har förmåga att anpassa informationen efter de personer du möter i ditt arbete. Du har förmågan att arbeta självständigt, strukturerat och kan prioritera arbetsuppgifter. Som handläggare krävs ett gott bemötande, god samarbetsförmåga och lätt att anpassa sig till ändrade omständigheter. Du tar egna initiativ och löser problem. Körkort är ett krav. Behörighet B, ej automat. ÖVRIGT I ditt arbete hos oss får du möta människor och uppleva glädjen i att göra skillnad. Tillsammans gör vi varandra bättre varje dag och gör Sandviken till en attraktiv plats att arbeta, leva och växa i. En plats där vi känner oss hemma och där det är enkelt att trivas mitt ibland natur, kultur, idrott och upplevelser. Är du nyfiken på att läsa mer om Sandvikens kommun som arbetsgivare och hur det är att arbeta hos oss? Besök gärna vår webbplats https://sandviken.se/arbete-och-karriar Vill du veta hur det är att bo och leva i Sandvikens kommun? Kontakta oss gärna på telefonnummer 026-24 24 32 så berättar vi mer! Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare: Sandvikens kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden. Om du har skyddad identitet ber vi dig att inte skicka in din ansökan digitalt via vårt rekryteringssystem. Mer information om hur du istället går tillväga finns på www.sandviken.se/ledigajobb

24 januari 2025
Sista ansökan:
31 maj 2025