LSS-handläggare
Sök bland 10 lediga jobb som LSS-handläggare och börja ditt nya yrkesliv idag!
Söker du en arbetsplats där din kompetens som socionom kommer att uppskattas och utmanas? Vi letar efter en nyfiken och driven LSS-handläggare som vill vara med och göra verklig skillnad för våra medborgare. Ditt uppdrag Vi förstärker inom LSS myndighet och söker därav en vikarierande LSS-handläggare. Du kommer arbeta med individen i fokus och verka för att stärka individens förmåga. Dina huvudsakliga ansvarsområden är att utreda, bedöma, följa upp samt fatta beslut om individers behov av stöd och service enligt LSS-lagstiftningen (lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade). Du kommer även hantera överklagningsprocessen när det kommer till att skriva yttrande till domstolen men även att stötta individen med att utforma sitt överklagande vid behov. I rollen ingår att delta i SIP-möten, nätverksmöten och samverkansteam. Rollen som LSS-handläggare innefattar även ett stort fokus på att skriva utredningar. Som LSS-handläggare har du en nära dialog med de som söker insatser hos kommunen samt deras anhöriga. I Eslövs kommun ansvarar LSS-handläggaren inte för sjuklöner och verkställer inte insatserna som beviljas utan vi har en verkställighet som ansvarar för den delen. Din erfarenhet • Jag har en svensk socionomexamen. • Jag har giltigt B-körkort (manuell växellåda). Meriterande är: • Erfarenhet av myndighetsutövning. • Erfarenhet av arbete inom LSS verkställighet. • Erfarenhet av att arbeta inom verksamhetssystemet Lifecare Starkt meriterande är: • Erfarenhet av arbete som LSS-handläggare Vi ser det som en fördel om du har erfarenhet av arbete inom LSS verkställighet, men det är inget krav. Om du har erfarenhet av att arbeta inom verksamhetssystemet Lifecare ser vi det som positivt. Du behöver ha körkort för manuell växellåda. Rollen som handläggare innefattar stort fokus på att skriva vilket innebär att det förutsätter att du har en god förmåga att upprätta tydliga texter. Som LSS-handläggare har du kontakt med flera olika parter, vilket förutsätter att du har en utvecklad förmåga att anpassa ditt budskap efter mottagare. Är det här du? För att trivas i rollen förutsätter det att du har ett stort intresse för målgruppen. Som LSS-handläggare arbetar du självständigt med dina ärenden men vi har ett nära samarbete inom teamet där vi kontinuerligt diskuterar ärenden med varandra. Du behöver ha en god förmåga att strukturera upp ditt arbete för att på ett effektivt sätt kunna planera och prioritera i ditt arbete. Vi söker dig som har en god samarbetsförmåga eftersom du kommer samarbeta med andra, både inom utanför den egna verksamheten. Humor är en viktig egenskap i rollen som LSS-handläggare och tillsammans hanterar vi krav och motgångar. Vi tror du är duktig på att arbeta i processer och bygga nya arbetssätt för att skapa teamkänsla. Vi erbjuder Hos oss kommer du få en skräddarsydd introduktion utifrån dina egna förutsättningar, så att du verkligen känner att du har det stöd du behöver för att lyckas i ditt uppdrag. Du kommer få möjlighet att samarbeta med olika professioner och utveckla en helhetssyn kring de stöd som finns för medborgarna. Eslöv kommuns Stadshus ligger på promenadavstånd från tågstationen. Det finns parkeringsplatser på stadshuset samt tillgång till ett litet gym. Vi erbjuder kompetensutveckling för vår personal. Vi erbjuder distansarbete utifrån vad verksamheten tillåter. Om arbetsplatsen Myndighetsenheten är organiserad inom förvaltningen Vård och Omsorg som omfattar tre verksamhetsområden; Äldreomsorg och funktionsnedsättning, Socialtjänst över 18 år samt Ekonomiskt bistånd. Med den enskilde individens behov i fokus erbjuder vi individanpassad vård, omsorg, stöd och service. Du kommer välkomnas av ett team med högt i tak och som tycker det är väldigt roligt tillsammans. Vi har ett nära samarbete med varandra där dörren alltid är öppen. Vi är till för varandra. Varmt välkommen med din ansökan! Övrigt I denna rekrytering arbetar vi med löpande urval, vilket innebär att vi fortlöpande utvärderar ansökningar. Alla ansökningar beaktas och ingen kommer bli anställd innan annonsen löper ut. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt. Vid problem med ansökan var god kontakta Visma support 0771-693 693 Dina ansökningshandlingar är allmänna handlingar och hanteras enligt offentlighetsprincipen. Om du har skyddad identitet ansöker du genom att skicka in din ansökan skriftligen eller lämna den i Kontaktcenter på Gröna Torg 2. Märk din ansökan med Rekryteringsavdelningen och annonsens referensnummer. Medarbetare sökes under förutsättning att tjänsten inte måste tas i anspråk av redan anställd personal eller personer med företrädesrätt. Vi ser fram emot din ansökan!
Har du idéer för framtiden och drivs du av utmaningar? I Haninge får du utvecklas tillsammans med trygga kollegor som vill göra skillnad redan idag. Just nu pågår ett av de mest ambitiösa förändringsarbetena i vår kommuns historia. Vi bygger en ny stad, cirka 20 minuter från Söder. Följ med på vår resa. Välkommen att utvecklas med oss Haninge kommuns verksamhetsområde Funktionshinderomsorg är ett utvecklingsinriktat område med fokus på att skapa den bästa socialtjänsten för Haninge kommuns medborgare. Enhetens övergripande mål är att skapa förutsättningar för ökad självständighet för målgruppen. Verksamheten bedrivs utifrån lagstiftningens krav, politiska mål och kommunens riktlinjer. Vi på förebyggande och myndighet arbetar med myndighetsutövning enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) och Socialtjänstlagen (SoL). Enheten hanterar ärenden avseende både barn och vuxna. Tyngdpunkten i enhetens arbete inom myndighetsutövning är rättssäker handläggning, enhetliga bedömningar samt uppföljning av beslut och beviljade insatser. Enhetens uppdrag och mål är att handlägga ansökningar från den enskilde, utreda behov av insatser och fatta beslut, beställa insatser samt följa upp besluten och hur de beviljade insatserna fungerar. Du behöver känna dig trygg i att samverka och delta i möten med flera mötesdeltagare där du är sammankallande. Nu har du möjligheten att ingå i ett team som präglas av mod, engagemang, kreativitet och nytänkande. Om enheten Enheten består av två linjer, en första och en andra, och leds av två enhetschefer som tillsammans med en gruppledare stöttar handläggarna i deras dagliga arbete. Vi har också stödfunktioner kopplade till enheten såsom administrativa assistenter, ekonomihandläggare och två placeringssamordnare. Till enheten hör också en egen utförarverksamhet som ansvarar för att verkställa insatser som ledsagarservice, avlösarservice, kontaktperson och korttidsfamilj. Det ger oss goda möjligheter till helhetssyn och kontinuitet i våra insatser. Vårt arbetssätt Vi är en enhet av kompetenta, engagerade och modiga medarbetare. För oss är det viktigt att arbeta enhetligt, professionellt och hjälpsamt. Vi värdesätter teamwork och rättssäkerhet i allt vi gör. Alla våra medarbetare är måna om att ha en rättssäker myndighetsutövning och en helhetssyn och långsiktighet kring varje individ. Vi söker en engagerad LSS-handläggare till vår mottagning inom första linjen! Vill du vara den första kontakten för våra medborgare och göra verklig skillnad redan i det första mötet? Välkommen till oss, en mottagning i framkant där vi arbetar förebyggande, vägledande och med individen i fokus. Ditt uppdrag Som LSS-handläggare inom första linjen kommer du att vara den första kontakten för medborgare som söker stöd. Ditt uppdrag är att erbjuda vägledning, rådgivning och information i ett tidigt skede. Du arbetar brett med att utreda behov och fatta beslut enligt LSS och SoL samtidigt som du verkar för att tidigt fånga upp behov och förebygga mer omfattande insatser. I uppdraget ingår det att ta emot ansökningar och genomföra utredningar för att klarlägga vilka insatser som enskilda personer har behov av för att utvecklas och nå bästa möjliga självständighet. I det dagliga arbetet ingår dokumentation, möte med den enskilde eller dennes ställföreträdare, samverkan externt och internt. En viktig del av ditt uppdrag är också att bidra aktivt till utvecklingen av våra arbetssätt, i linje med den nya socialtjänstlagen och det förebyggande perspektiv som präglar framtidens socialtjänst. Krav vi ställer på sökande - Socionom- och/eller juristexamen alternativt beteendevetare med dokumenterad kunskap om juridik. - Vara väl förtrogen med handläggning enligt LSS och SoL - Tidigare erfarenhet av myndighetsutövning i offentlig sektor - God förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift och att du är väl förtrogen med svenska språket Meriterande - Erfarenhet av att arbeta med målgruppen - Kunskap av att arbeta med metoderna individbaserad systematisk uppföljning (ISU) och individens behov i centrum (IBIC) - Erfarenhet av verksamhetssystemet Lifecare och lifecare SP - Erfarenhet av att arbeta i en mottagningsgrupp - Körkort Din kompetens Som chef söker jag söker en trygg och lösningsorienterad LSS-handläggare. Du är stabil och lugn i komplexa situationer, kommunikativ och professionell i ditt bemötande. Du arbetar bra med komplexa frågor och situationer, kan snabbt analysera och fatta beslut. Med en god samarbetsförmåga är du lyhörd, flexibel och ser möjligheter i mötet med den enskilde. Du arbetar självständigt och strukturerat genom att planera, organisera och prioritera ditt arbete väl. Du måste tycka om att arbeta i team men också att arbeta självständigt. Du bidrar till vårt team genom att vara öppen, inkluderande och positiv med ett gott humör, även under press. Jag söker dig som vill utvecklas tillsammans med oss och drivs av att göra skillnad. Övrigt Provanställning kan komma att tillämpas Anställning kan ske först efter att ett godtagbart registerutdrag från Polisens erhållits Det här kan vi erbjuda dig Ett utvecklande arbete som engagerar och utmanar, tillsammans med kunniga kollegor och erfarna chefer. Vi sitter i ljusa trevliga kontorslokaler med goda parkeringsmöjligheter och närhet till köpcentrum, restauranger, naturområde med bad, skid- och löpspår samt till Handens pendeltågsstation. Vi har tillgång till gym i kommunhuset, friskvårdsbidrag, årsarbetstid, lediga klämdagar samt möjlighet till semesterväxling. För närvarande tillämpas ett distansarbetsavtal som innebär att du bereds möjlighet att, i samråd med dina kollegor, arbeta på annan plats än kontoret två dagar per vecka om verksamheten så tillåter. I rollen ges du möjlighet till extern ärendehandledning, juridisk handledning och kontinuerlig kompetensutveckling. Välkommen med din ansökan som ska innehålla examensbevis, CV och personligt brev! I den här rekryteringen har vi redan gjort våra val av annonskanaler och samarbetspartners. Vi undanber oss vänligt men bestämt all form av hjälp med rekryteringen från utomstående aktörer. Haninge kommun ser mångfald som en styrka och välkomnar alla sökande. Vår kompetensbaserade rekryteringsmetodik syftar till att fokusera på individens kompetens och därigenom även motverka diskriminering.
Vill du ha meningsfulla arbetsuppgifter som gör skillnad i människors liv? Välkommen till kommunen som är långt ifrån lagom! Botkyrka kommun är den sjätte största kommunen i Stockholms län och består av kommundelarna Alby, Fittja, Hallunda, Norsborg, Tullinge, Tumba, Vårsta och Grödinge. Botkyrka kommun har cirka 95 000 invånare och drygt 6 400 medarbetare. Vård- och omsorgsförvaltningens ansvar är att ge vård, omsorg och stöd till äldre och personer med funktionsnedsättning samt ge stöd till deras anhöriga. Vårt mål är att med medborgarens fokus ge goda förutsättningar till en självständig, stimulerande och trygg livssituation - dygnet runt. Vi är 2 500 medarbetare som i våra olika funktioner ger stöd och omsorg till de medborgare som behöver det. Tjänsten och arbetsuppgifterna Att arbeta som handläggare i Botkyrka kommun är det perfekta jobbet för dig som har ett intresse för både människor och juridik. Det är en möjlighet att utvecklas i din yrkesroll, tillsammans med kompetenta, engagerade och handlingskraftiga arbetskamrater. Vi söker nu två energifylld LSS-handläggare till vårt team. En viktig del i arbetet är förmågan att kunna samarbeta och samverka med den enskilde, med anhöriga, kollegor, andra inom kommunen och även externa aktörer. Som handläggare ansvarar du för att, utifrån gällande lagstiftning och krav: - utreda behov samt bedöma, besluta och följa upp insatser - kommunicera skriftligt och muntligt, med brukare, anhöriga och olika samarbetsparter - övriga sedvanliga uppgifter som ingår i rollen som LSS-handläggare hos oss i Botkyrka kommun Vi erbjuder dig Hos oss startar din anställning med en anpassad introduktion baserad på din tidigare kunskap och erfarenhet. Självklart får du kompetensutveckling och möjlighet att arbeta hemifrån när verksamheten tillåter det. Du som söker till oss Krav: För att vara aktuell för denna tjänst ser vi att du har: - Examen som socionom eller juristexamen med studier i socialrätt. Alternativt en motsvarande utbildning inom social omsorg eller beteendevetenskap, samt dokumenterad relevant juridisk kompetens. Om du inte har en socionomutbildning, förväntas du ha en utbildning inom socialrätt. Det ska stå tydligt i ditt CV vilken utbildning du har, inklusive eventuella studier i socialrätt - Mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska, både i tal och skrift för att säkerställa att underlag, utredningar och andra dokument håller hög kvalitet - B-körkort Meriterande: - Erfarenhet som handläggare inom LSS och SoL. - Erfarenhet av att handlägga enligt IBIC - Erfarenhet av att handlägga i datasystemen Procapita/Lifecare - Erfarenhet av myndighetsutövning Som person är du stabil och trivs i en roll där du arbetar lösningsorienterad, då arbetet kräver att du kan planera om efter uppkomna situationer. Du arbetar självständigt och strukturerat med god förmåga att organisera, planera och prioritera ditt arbete effektivt. Du gillar att möta människor, har en positiv grundsyn och en god samarbetsförmåga med en egen drivkraft. För att lyckas med det behövs förmåga att skapa tydlighet och förtroende. I mötet med brukarna och deras närstående är ett värdigt bemötande och ett varmt intresse för arbete med människor mycket viktigt. Som en del av Myndighet har du stora möjligheter att göra skillnad i människors liv. Välkommen med din ansökan!
I Söderköpings kommun vill vi skapa livsglädje. Alla dagar. Det är vår vision och något vi strävar efter. Här erbjuds du möjligheter och utmaningar i en attraktiv, mindre kommun, strategiskt belägen med närhet till universitetsstäderna Norrköping och Linköping. Delaktighet och närhet till beslut ger stora möjligheter till yrkesmässig och personlig utveckling. Tillsammans skapar ca 1 100 medarbetare en attraktiv arbetsplats, där vi bidrar till ett fortsatt växande Söderköping. Vår värdegrund: helhetssyn, nytänkande, engagemang och tydlighet visar hur vi som organisation vill vara och uppfattas. Välkommen att skapa framtiden tillsammans med oss!Vi erbjuder dig En arbetsplats som tar tillvara på din kompetens och som värderar delaktighet högt. Du kommer till en hjälpsam organisation där närheten till allt är en av våra styrkor. Här jobbar vi som har ett stort engagemang för målgruppen och vårt grunduppdrag. Vi vill ta tillvara på din vilja att utvecklas och utmanas. Vi erbjuder en chans att göra en viktig insats. Arbetsbeskrivning Som LSS-handläggare arbetar du med den samlade beslutsprocessen inom lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade. Du utreder, bedömer och fattar beslut utifrån aktuell lagstiftning samt gör uppföljningar av fattade beslut. Arbetet innebär omfattande kontakter med såväl den enskilde som med företrädare, anhöriga, andra myndigheter och vårdgivare. I dessa kontakter är det viktigt att ge korrekt och tydlig information. Ditt arbete är självständigt men du har möjlighet att få stöd av enhetschef och kollegor. Du kommer att vara underställd enhetschef på verksamhetsområdet Stöd och service. Vi erbjuder dig arbete i en engagerad och kunnig personalgrupp. Hos oss har du tillgång till juridisk handledning med extern handledare. Vidare erbjuder vi subventionerad friskvård. Kvalifikationer Vi söker dig som har: • Socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. • Goda kunskaper inom dokumentation och handläggning. • God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Det är meriterande om du har: • Aktuell erfarenhet av socialt arbete inom LSS. • Erfarenhet inom LSS myndighetsutövning. • Kunskap inom verksamhetssystemet Lifecare. • Arbetat med att utreda enligt IBIC. Du ska vara professionell i din yrkesroll och ha ett bra bemötande samt en god samarbetsförmåga. I din roll är du strukturerad och flexibel. Du ska vara självgående och en lagspelare. Du har förmågan att planera och prioritera i ditt arbete och självständigt driva dina ärenden framåt. Du skapar förtroende och goda relationer och har förmågan att bibehålla dessa relationer genom ett långsiktigt samarbete. Du är lösningsfokuserad. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Innehav av B-körkort är ett krav. Intervjuer sker löpande. Anställning Antal tjänster: 1 Anställningsform: tillsvidare Omfattning: heltid Tillträde: enligt överenskommelse Ansök senast: 2025-06-01 Söderköpings kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla. Inför rekryteringsarbetet har Söderköpings kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Om oss Myndighetsfunktionen är en samlad enhet som ansvarar för att utreda och besluta om insatser enligt Socialtjänstlagen (SoL) och Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Myndighetsfunktionen består av ett sextiotal medarbetare som sitter i trivsamma lokaler vid Lunds centralstation. Som anställd hos oss erbjuds du en trevlig arbetsplats med stort hälsofokus samt tillgång till förmåner såsom flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag och förmånliga villkor när det kommer till semester och föräldraledighet. Du kan läsa mer om våra förmåner på https://lund.se/arbete-och-lediga-jobb/sa-ar-det-att-arbeta-med-oss Arbetsuppgifter Är du utbildad socionom, tycker om att arbeta med människor och har ansvarskänsla? Då kanske detta är ett uppdrag för dig! Vi söker dig som vill arbeta som LSS/SoL-handläggare på enheten för personer med funktionsnedsättning inom myndighetsfunktionen. Vi erbjuder dig ett roligt och stimulerande arbete med goda möjligheter till personlig utveckling. Som handläggare arbetar du med att säkerställa rättssäkerheten och delaktigheten enligt utredningsmetoden IBIC (Individens behov i centrum). Du ansvarar för utredning, bedömning, beslut och uppföljning av bistånd enligt Socialtjänstlagen (SoL) och Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) samt beställning till utförare/verkställare. I ditt uppdrag ingår även att medverka i metodutveckling och utveckling av rutiner samt samverka med andra myndigheter och organisationer. För oss är det viktigt att du arbetar utifrån vård och omsorgsförvaltningens värdegrund där individens behov står i centrum. Likaså arbetar du för en god arbetsmiljö tillsammans med dina kollegor. Kvalifikationer Du har socionom- eller social omsorgsexamen enligt tidigare gällande studieordning. För tjänsten krävs att du har kunskaper i tillämpning av gällande lagstiftning samt erfarenhet av handläggning enligt Socialtjänstlagen (SoL) och Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Din förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift är god. Du har också god organisationsförmåga samt kunskaper i administration och dokumentation. Din samarbetsförmåga är hög, du är lyhörd och medskapande. Vi använder oss av dokumentationssystemet LifeCare och ser gärna att du har erfarenhet av detta system. B-körkort är meriterande. Rekryteringsprocessen I den här rekryteringen har vi valt att ta bort det personliga brevet och ersatt det med urvalsfrågor. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete. Vi tillämpar vi löpande urval. Som en del i urvalsarbetet använder vi tester, i detta fall ett arbetspsykologiskt test. Välkommen med din ansökan! Inför anställning till tjänster där vård- och omsorgsarbete ingår behöver du kunna uppvisa ett godtagbart utdrag ur belastningsregistret: Polisen: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/kontrollera-dina-uppgifter-i-belastningsregistret/ För arbete inom LSS behöver du dessutom beställa: Polisen: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/barn-med-funktionsnedsattning/ Inom vård- och omsorgsförvaltningen arbetar ungefär 3 400 medarbetare för att äldre människor och personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett aktivt, socialt och meningsfullt liv på sina villkor. Vi ansvarar bland annat för kommunens äldreboenden, hemtjänst, stöd till personer med funktionsnedsättning, hemsjukvård och träffpunkter för seniorer. Hos oss står varje individs behov i centrum, och våra verksamheter kännetecknas av delaktighet, valfrihet, flexibilitet och kvalitet med respekt för den enskildes integritet och självbestämmande. Här får du plats att växa. Inom Lunds kommun sätter vi kunskapen i centrum och skapar möjligheter att utvecklas i arbetslivet. Vi erbjuder en inkluderande arbetsmiljö, och chans att påverka och göra skillnad. Vill du bli en av oss?
Nu söker vi en LSS handläggare till Biståndsenheten! Vi är ett härligt gäng där arbetsglädje genomsyrar vår vardag. Om du är en person som gillar att arbeta i team och ser möjligheter istället för hinder då passar du in i vårt gäng. Viktigt för oss är att lagandan är i fokus och där samarbetet är ett naturligt inslag i vardagen. Som LSS handläggare är samverkan en stor del av ditt arbete där du samarbetar med både regionen, skolan och andra aktörer inom kommunen. Du ska helt enkelt gilla möte med andra människor där brukaren ska vara i fokus. Biståndsenheten består av enhetschef, biståndshandläggare, LSS handläggare, stödpedagog, ärendehandledare samt olika administrativa roller. I arbetsgruppen finns en blandning av erfarenhet och ny kompetens med en vilja att stötta och hjälpa varandra. Du kommer tillhöra ett LSS team bestående av stödpedagog, 3 LSS handläggare och det finns ett stort stöd av enhetschef och två ärendehandledare. Stöd, vård och omsorgsförvaltningen består av två verksamhetsområden, funktionsstöd samt äldreomsorg. Förvaltningens kärnverksamhet är att bedriva omvårdnad, omsorg och rehabilitering för äldre, ge stöd och hjälp för människor att leva ett självständigt liv samt ge stöd och service till personer med funktionsnedsättning. ARBETSUPPGIFTER Du kommer arbeta med myndighetsutövning om insatser för barn och vuxna i behov av insatser utifrån sina funktionsnedsättningar. Du ansvarar för att utreda, bedöma, besluta och följa upp insatser utifrån Lag om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Du kommer även att förhålla dig till andra lagar, författningar, avtal och riktlinjer inom verksamhetsområdet. I arbetsuppgifterna ingår samverkan med den enskilde, anhöriga, kollegor, utförare, samt andra professioner och myndigheter. Varje vecka är det ärendesamråd för ärendegenomdragning. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är utbildad socionom eller har annan utbildning som bedöms som likvärdig. Du ska ha personlig lämplighet för uppdraget vilket innebär att du ska ha god förmåga att inge förtroende, att motivera människor till förändring, att möta människor i svåra och utsatta situationer samt ta beslut och hantera juridiska frågeställningar. Då dokumentation är en stor del av arbetet så behöver du ha lätt för att uttrycka dig i tal och skrift på ett tydligt sätt så att den sökande förstår och har du tidigare erfarenhet gällande handläggning och myndighetsutövning är detta mycket meriterande. I den här rollen behöver du kunna hantera stressiga situationer utifrån ett professionellt förhållningssätt, vara flexibel i tanke och handling, ha god samarbetsförmåga samtidigt som du är initiativrik och gillar att söka information för att få svar på olika frågor. Du är bra på struktur och planering och har förmåga till att omprioritera arbetsuppgifter som inkommer, hantera krav från omgivningen, samtidigt som du kan fullfölja uppdraget. Med din positiva inställning vill du bidra aktivt med att skapa trivsel i arbetslaget. Då resor förekommer i tjänsten så är B-körkort ett krav. Vi erbjuder dig en välplanerad introduktion med LSS-handläggare och utsedd mentor. Du har stor frihet i att lägga upp ditt arbete självständigt. Distansavtal finns att tillgå när introduktionen är färdig. ÖVRIGT Vi i Kristinehamns kommun arbetar för ett aktivt ledar- och medarbetarskap. Detta skapas genom dialog och i samspel mellan ledare och medarbetare, vilket skapar goda förutsättningar för arbetsglädje i organisationen. Vår arbetsmiljö påverkas av hur vi bemöter varandra och vi alla har ett ansvar att bidra. Tillsammans arbetar vi för att verksamheten uppnår sina mål och att beslut som fattas också efterlevs. En nyfiken grundinställning och vilja att samarbeta är förutsättningar för ständiga förbättringar som leder till den bästa möjliga servicen till kommunens invånare. Som anställd hos oss kan du förvänta dig stöd för nya idéer, goda utvecklingsmöjligheter och att vi ger dig de verktyg du behöver för att kunna utföra ditt arbete på ett bra sätt. Kristinehamns kommun ser mångfald som en styrka och vi välkomnar alla sökande. Vår kompetensbaserade rekryteringsmetodik syftar till att fokusera på individens kompetens och därigenom även motverka diskriminering Varmt välkommen med din ansökan! För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och ha en god kommunikation med dig som söker jobb hos oss, ber vi dig att endast skicka in din ansökan via ansökningslänken i annonsen. Frågor som rör rekryteringsprocessen hanteras av rekryteringsenheten. Erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.
Jönköpings kommun är en stor arbetsgivare med hundratals olika yrkesroller. Vi växer i takt med att kommunen utvecklas med fler invånare, fler bostäder och större utbud. Vi är alltid på jakt efter ny kompetens - medarbetare med olika bakgrunder och erfarenheter, med den gemensamma drivkraften att vilja skapa en bättre kommun att besöka, leva, verka och bo i. Trivs du med att planera, organisera och prioritera? Har du ett stort driv och engagemang för att hjälpa andra? Då är det dig vi söker som handläggare till vårt positiva och sammanhållna team som nu söker nya kollegor för att fortsätta vårt meningsfulla arbete! Ditt nya jobb Som handläggare inom Funktionsstöd ingår du i området för myndighetsarbete. I tjänsten arbetar du med den samlade beslutsprocessen för personer med funktionsnedsättningar enligt Socialtjänstlagen (SoL) och Lag om stöd och service för vissa funktionshindrade (LSS). Dina arbetsuppgifter består av att utreda, bedöma och fatta beslut utifrån aktuell lagstiftning samt följa upp besluten. Arbetet innebär kontakt med såväl medborgaren som anhöriga, utförare av den beslutade insatsen, andra myndigheter och vårdgivare. I din kontakt ingår det att ge korrekt och tydlig information om insatser och bistånd. Det innefattar även dokumentation i verksamhetssystemet Combine. På vår enhet är vi uppdelade i tre målgrupper: fysiska funktionsnedsättningar, psykiska/neuropsykiatriska funktionsnedsättningar samt intellektuella funktionsnedsättningar. Tjänsten riktar sig till målgruppen fysiska funktionsnedsättningar men kan över tid ändras utifrån verksamhetens behov. Din kompetens Du som söker är utbildad socionom eller har annan utbildning som bedöms likvärdig av arbetsgivaren. Tjänsten kräver att du har goda kunskaper om aktuell lagstiftning. Det är starkt meriterande om du har arbetat som handläggare inom LSS/SoL med målgruppen alternativt liknande arbete. Likaså om du tidigare arbetat inom funktionsstöd. Vidare är dina kunskaper i svenska mycket goda både i tal och skrift. B-körkort är önskvärt men inget krav. Önskvärt med erfarenhet av IBIC (Individens behov i centrum) och MI (motiverande samtal) samt av verksamhetssystem Combine och Cosmic. Som medarbetare förväntas du vara självgående och ta ansvar där du strukturerar och driver dina arbetsprocesser. Du är lösningsorienterad, trivs att arbeta med komplexa frågor och kan snabbt anpassa dig till varierande arbetsuppgifter. Du analyserar ärenden noggrant för att bidra till en utvecklingsinriktad och kvalitativ verksamhet. God förmåga att samarbeta och dela med dig av kunskap samt erfarenheter är viktigt. Din kommunikation präglas av lyhördhet och tydlighet som anpassas till olika mottagare. Du värderar att skapa och upprätthålla goda relationer med andra där du är förtroendeingivande och trygg i dig själv. Vi lägger stor viktigt vid personlig mognad och lämplighet för tjänsten! Vi erbjuder dig Här får du en unik möjlighet att kombinera engagemang för social rättvisa med konkreta insatser för att förbättra livet för de personer som behöver stöd och service. Du har möjligheten att kompetensutveckla dig genom att fördjupas i olika typer av utvecklingsarbeten. Givetvis får du som anställd i Jönköpings kommun även ta del av andra förmåner: - 7 timmars arbetsdag - Flexibel arbetstid - Friskvårdbidrag - Betald semester redan första anställningsåret Läs mer här: https://www.jonkoping.se/jobba-hos-oss/jonkopings-kommun-som-arbetsgivare-/detta-far-du-nar-du-jobbar-hos-oss Välkommen till oss Hos oss ingår du i en arbetsgrupp bestående av 35 kompetenta handläggare som årligen ansvarar för att kommunens invånare får en rättssäker och professionell bedömning. Här kommer du vara omgiven av ett kollegialt stöd, ärendehandledning individuellt och i grupp, samt vid behov extern handledning. Tillsammans arbetar vi utifrån upprättade processkartor och tydliga rutiner för de olika arbetsprocesser och insatser som kan bli aktuella. Arbetsplatsen ligger centralt i Jönköping, på Sofiahuset Kapellgatan 21. Bra att veta Rekryteringen avser tillsvidaretjänst samt vikariat t o m 2026-10-01 på heltid med möjlighet till förlängning. Tillträde för tjänsterna är enligt överenskommelse. Arbetstiden är förlagd till dagtid, måndag-fredag. Löpande urval kommer att tillämpas och intervjuer planeras till: 3/6, 10/6 och 13/6. Vill du veta mer? Konstanca Sava, enhetschef Tel: 036-10 26 12 Fackliga representanter: http://www.jonkoping.se/fackligasoc Tillsammans gör vi Jönköpings kommun bättre – för alla. Kom och jobba med oss. Välkommen att söka tjänsten som Handläggare LSS/SoL myndighetsutövning! Jönköpings kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt alla samtal om annonserings- och rekryteringshjälp.
Nu har vi möjlighet att utöka med ytterligare en LSS-handläggare. Är du redo för ett meningsfullt arbete som LSS-handläggare? Varmt välkommen att söka till oss om du också tycker att det är viktigt att göra skillnad. Om arbetsplatsen Vi på myndigheten sitter i underbara Maria Park. Du kommer att ingå i LSS-enheten tillsammans med ett gäng kompetenta LSS-handläggare som arbetar inom myndighetsutövningen LSS. Vad vi erbjuder Vi erbjuder dig ett omväxlande, ansvarsfullt och stimulerande arbete med möjligheter till egen utveckling. Arbetsplatsen är rökfri och hälsomedveten. Som anställd får du ett friskvårdsbidrag på 3000 kronor per år. Arbetsuppgifter Grunden i arbetet handlar om att göra skillnad för dem som har behov av stöd. Skillnad gör man som LSS-handläggare genom ett engagerat och professionellt arbete varje dag. Vi handlägger ansökningar utifrån Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Inom den övriga myndigheten handläggs ansökningar utifrån Socialtjänstlagen (SoL) och bostadsanpassningsbidrag. Som LSS-handläggare får du möjlighet att utreda, bedöma och fatta beslut om insatser enligt LSS. Det är viktiga beslut som påverkar individer och deras anhöriga. I arbetet ingår det att samarbeta med kunniga kollegor men även att samarbeta med den enskilde och deras familj. Du har också många kontakter med andra professioner både internt och externt. Arbetet är i grunden självständigt men du ingår också i team och du har stor möjlighet att påverka och bidra till det pågående utvecklingsarbetet i vår verksamhet. Uppdraget innehåller både roliga och stimulerande arbetsuppgifter med personliga möten med sökanden och deras anhöriga. Du får trevliga kollegor, kompetensutveckling och regelbunden handledning av en jurist. Arbetet är mångfacetterat och det är bra om du klarar av ett högt tempo. Kvalifikationer Vi söker en engagerad och driven person med socionomexamen eller motsvarande utbildning för att stärka vårt team. Du behöver ha körkort. Vi värdesätter ett intresse för juridiska frågor och vi vill gärna att du har en viss juridisk grundkompetens. Har du erfarenhet av myndighetsutövning eller implementering av rättighetslagstiftningar? Då är det meriterande. Du behöver kunna arbeta effektivt och känna dig trygg med datorbaserad dokumentation, gärna i Lifecare, och ha viss erfarenhet av att skriva utredningar. Dina personliga egenskaper är viktiga för oss Vi söker dig som är strukturerad, initiativrik, stresstålig och kommunikativ. Du har en god samarbetsförmåga och kan hantera arbetssituationer med både integritet och omdöme, samtidigt som du trivs med att arbeta självständigt. Att jobba i Helsingborgs stad Vill du vara med och skapa en bättre stad tillsammans med helsingborgarna? Då ska du jobba i Helsingborgs stad. Här kan du använda din kreativitet och drivkraft till att göra livet lättare och tryggare för våra invånare, besökare och näringsliv. Tillsammans med nyfikna och hjälpsamma kollegor gör du skillnad i människors liv, både idag och i framtiden. Ett bra jobb idag, en bättre stad imorgon. Vård- och omsorgsförvaltningen På vård- och omsorgsförvaltningen arbetar vi med människor. Riktiga människor. Människor som, precis som du, lever livet. Vi är cirka 4500 medarbetare - från undersköterskor, stödassistenter, sjuksköterskor, fysioterapeuter och arbetsterapeuter till ekonomer, utredare och biståndshandläggare som på olika sätt bidrar till att stadens äldre och personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett rikt och självständigt liv. Här kan du läsa mer om hur det är att jobba i staden: https://vardochomsorg.helsingborg.se/jobba-hos-oss/ Övrig information Månadslönen för tjänsterna är omkring 33 500 – 38 000. Vi tillämpar individuell lönesättning och erbjuden månadslön baseras på bland annat utbildning, erfarenhet och kompetens. Sista ansökningsdag: 2025 05 27 Helsingborgs stad arbetar mot diskriminering och för främjande av alla människors lika rättigheter och möjligheter. Sökande oavsett bakgrund är välkomna att söka till Helsingborgs stad. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget ReachMee. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via ReachMee genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Innan en anställning på vård- och omsorgsförvaltningen begär vi att du visar upp ett giltigt utdrag i oöppnat kuvert från polisens belastningsregister. Du kan redan nu beställa ett belastningsregister för att påskynda rekryteringsprocessen: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/ Innan anställning kommer vi göra en kontroll av medborgarskap. Du kommer behöva uppvisa pass, nationellt ID-kort eller personbevis. Är du inte medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du även styrka ett giltigt arbetstillstånd eller att du är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd enligt Utlänningsförordningen 6 kap. §13a. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken. Fackliga företrädare https://intranat.helsingborg.se/hr/samverkan-och-delaktighet/fackliga-foretradare/ Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Myndigheten för personer med funktionsnedsättning tillhör Omsorgskontoret i Södertälje kommun. Omsorgskontoret består av en myndighetsdel såväl som utförarorganisation inom verksamhetsområdena äldre och funktionsnedsättning. Nu söker vi en LSS-handläggare till myndigheten för personer med funktionsnedsättning. Myndigheten för personer med funktionsnedsättning består av en resultatenhetschef, fyra gruppledare, 25 LSS-handläggare samt två kontaktsekreterare. Vi erbjuder en spännande arbetsplats med stora utvecklingsmöjligheter. Här har du möjlighet att som LSS-handläggare göra karriärsteg och få utökad delegation enligt omsorgskontorets delegationsordning. Hos oss finns även kollegialt lärande som är en del av introduktionen där medarbetare med utökad delegation utbildar nyanställda i de olika biståndsbedömningarna inom Socialtjänstlagen [SoL] samt Lag om stöd och service för vissa funktionshindrade [LSS]. På myndigheten har du även möjlighet att delta och vara aktiv i olika kompetenshöjandeforum, och du kommer vara en viktig del i myndighetens utveckling. Vi använder oss av verksamhetssystemet Pulsen combine och har individens behov i centrum [IBIC] som arbetsmetod. Dina arbetsuppgifter Vill du arbeta som LSS-handläggare? Vi söker dig som är intresserad av att arbeta med personer med funktionsnedsättning. I arbetsuppgifterna som LSS-handläggare ingår att du informerar, utreder och fattar beslut enligt delegationsordningen i individärenden enligt SoL eller LSS samt följer upp beviljade insatser. I rollen som LSS-handläggare ingår att samverka med olika verksamheter, såsom barn- och ungdom, socialpsykiatri, missbruk, regionen och skolan. Vi ser därför gärna att du har ett ödmjukt förhållningssätt, har en god kommunikationsförmåga och är bra på att samarbeta. Som LSS-handläggare förväntas du också vara en del i förbättringsarbetet på vår myndighet. Arbetet vi gör tillsammans har sin utgångspunkt i ett professionellt och respektfullt bemötande. Bilden av vår arbetsplats skapas i varje möte, och som medarbetare hos oss är du vårt ansikte utåt. Vi har en hybridarbetsplats vilket innebär att du har möjlighet att arbeta på distans, detta gäller dock inte under introduktionstiden. Vem är du? Du är ansvarstagande och duktig på att strukturera och planera ditt arbete. Du är analytisk och har förmågan att fatta självständiga beslut utifrån gällande lagstiftning och riktlinjer. Du har ett ödmjukt förhållningssätt och ett gott bemötande till klienter och anhöriga. Du värdesätter samverkan med samverkanspartners. Du är engagerad, motiverad och nytänkande vilket innebär att du använder din kunskap och dina förmågor för att utveckla verksamheten. Krav: - Socionomexamen, juristexamen eller annan universitet- eller högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. - Minst två års dokumenterad arbetslivserfarenhet av myndighetsutövning inom LSS - Goda datorkunskaper - Behärskar svenska väl i tal och skrift och har en god dokumentationsförmåga - Körkort Meriterande: - Erfarenhet av att arbeta i verksamhetssystemet Pulsen combine - Erfarenhet av att arbeta med IBIC som arbetsmetod Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi erbjuder dig - Ett utvecklande och intressant uppdrag - Goda möjligheter till kompetensutveckling - Årsarbetstid som är en modell för flexibel arbetstid - Handledning - Möjlighet att byta semesterdagstillägg mot lediga dagar Varje dag går ca 6 000 personer till sitt jobb i Södertälje kommun. Vi har många olika roller hos oss och vill erbjuda dig ett meningsfullt jobb där du får möjlighet att bidra till samhället och samtidigt känna glädje. Som medarbetare hos oss får du möjlighet att utvecklas och sätta avtryck på riktigt. Som anställd i Södertälje kommun erbjuds du bl.a. trygga anställningsvillkor, ett generöst friskvårdsbidrag samt möjlighet att byta semesterdagstillägget mot extra lediga dagar. Inom vissa verksamheter finns även möjlighet till viss flexibilitet avseende arbetstid och arbetsformer. Vi har ett stort utbud av utbildningar och kompetenshöjande insatser för dig som medarbetare. För mer detaljerad information kring våra förmåner läs gärna mer på vår externa hemsida: https://www.sodertalje.se/formaner Välkommen till oss! Urval och intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Välkommen att arbeta som LSS-handläggare eller Biståndshandläggare i Omsorgsförvaltningen! Omsorgsförvaltningen med cirka 1275 anställda omfattar fem verksamhetsområden. Dessa är ordinärt boende, särskilt boende, LSS och socialpsykiatri, HSL och korttidsboenden samt Ledningsstöd. Omsorgsförvaltningen erbjuder vi ett meningsfullt och betydelsefullt arbete. Vår strävan är att omsorg ska bygga på samarbete mellan den enskilde, närstående och medarbetare. Vill Du bli en av oss? Sök sommarvikariat nu om du vill arbeta inom handläggarenheten! Vårt behov av vikarier gäller under perioden maj – september 2025. ARBETSUPPGIFTER Som vuxen- och barnhandläggare inom LSS kommer du i huvudsak arbeta med utredning, bedömning och beslut, samt uppföljning av insatser enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Vissa ärenden är kopplat till SoL (Socialtjänstlagen) som tex. Boendestöd ingår också. Utredningsarbetet innebär att inhämta uppgifter, sammanställa, analysera och utvärdera olika handlingsalternativ och göra en bedömning som resulterar i förslag om åtgärd. Som biståndshandläggare kommer du i huvudsak arbeta med utredning, bedömning och beslut, samt uppföljning av insatser enligt SoL (Socialtjänstlagen) som t ex hemtjänst och särskilt boende. Utredningsarbetet innebär att inhämta uppgifter, sammanställa, analysera och utvärdera olika handlingsalternativ samt besluta utifrån aktuell lagstiftning. Vi använder verksamhetssystemet LifeCare och handlägger enligt IBIC (Individens behov i centrum). Arbetet innebär en nära dialog med personer som ansöker om insatser samt deras eventuella företrädare. Omvärldsbevakning ingår i arbetet för att kunna ta del av rättspraxis, nyheter inom lagrum m.m. Vi erbjuder dig ett omväxlande arbete och ett trevligt team att arbeta i. KVALIFIKATIONER Du har en högskoleexamen från sociala omsorgsprogrammet, socionomprogrammet eller annan utbildning som arbetsgivaren ser som relevant. Det krävs goda kunskaper i gällande lagstiftning och meriterande är erfarenhet av handläggning. Du har god datorvana och behärskar det svenska språket såväl i tal som i skrift samt har förmåga att anpassa informationen efter de personer du möter i ditt arbete. Du har förmågan att arbeta självständigt, strukturerat och kan prioritera arbetsuppgifter. Som handläggare krävs ett gott bemötande, god samarbetsförmåga och lätt att anpassa sig till ändrade omständigheter. Du tar egna initiativ och löser problem. Körkort är ett krav. Behörighet B, ej automat. ÖVRIGT I ditt arbete hos oss får du möta människor och uppleva glädjen i att göra skillnad. Tillsammans gör vi varandra bättre varje dag och gör Sandviken till en attraktiv plats att arbeta, leva och växa i. En plats där vi känner oss hemma och där det är enkelt att trivas mitt ibland natur, kultur, idrott och upplevelser. Är du nyfiken på att läsa mer om Sandvikens kommun som arbetsgivare och hur det är att arbeta hos oss? Besök gärna vår webbplats https://sandviken.se/arbete-och-karriar Vill du veta hur det är att bo och leva i Sandvikens kommun? Kontakta oss gärna på telefonnummer 026-24 24 32 så berättar vi mer! Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare: Sandvikens kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden. Om du har skyddad identitet ber vi dig att inte skicka in din ansökan digitalt via vårt rekryteringssystem. Mer information om hur du istället går tillväga finns på www.sandviken.se/ledigajobb
Välj ett jobb för att visa detaljer
Visar 1 till 10 av 10 jobb