LSS-handläggare

Sök bland 11 lediga jobb som LSS-handläggare och börja ditt nya yrkesliv idag!

LSS-handläggare

Du vill något. Det vill vi med! Vi vill skapa värde och bidra till livskvalitet för våra invånare, företag, organisationer och besökare. Vi gör det genom att lyssna, hjälpas åt, testa, lära oss och sen testar vi igen. Här är allt möjligt för dig som vill skapa, förändra, vårda, bygga, vägleda, utvecklas och göra skillnad. För Helsingborg är staden för dig som vill något. Om arbetsplatsen På vård- och omsorgsförvaltningen arbetar vi med människor. Riktiga människor. Människor som, precis som du, lever livet. Vi är cirka 3650 medarbetare - från undersköterskor, sjuksköterskor, fysioterapeuter och arbetsterapeuter till ekonomer, utredare och biståndshandläggare som på olika sätt bidrar till att stadens äldre och personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett rikt och självständigt liv. Vill du göra skillnad för dem som har behov av stöd? Varmt välkommen att bli en medarbetare i ett gäng LSS-handläggare. Vi sitter för närvarande i underbara Maria Park. Du kommer att ingå i LSS-enheten tillsammans med 11 LSS-handläggare som arbetar inom myndighetsutövningen LSS.  Arbetsbeskrivning Myndighetsenheten handlägger ansökningar utifrån Lagen om särskilt stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS), Socialtjänstlagen (SoL) och bostadsanpassningsbidrag. Arbetet som LSS-handläggare på myndighetsenheten är ansvarsfullt och utvecklande. Tillsammans med dina kollegor kommer du att utreda, bedöma och fatta beslut om insatser enligt LSS samt även följa upp beviljade insatser. I arbetet ingår det att du samarbetar med den enskilde, anhöriga, med dina kollegor, utförare och andra professioner internt och externt. Du kommer att arbeta både enskilt och i team. Det finns goda möjligheter att påverka och bidra till det utvecklingsarbete som pågår i verksamheten. Vi erbjuder dig: • Roliga och stimulerande arbetsuppgifter • Personliga möten med sökanden och deras anhöriga • Fantastiska kollegor • Kompetensutveckling • Regelbunden handledning av en jurist • Möjlighet att byta ut semesterersättning till extra semesterdagar • Friskvårdsbidrag på 3000 kronor per år Kvalifikationer För att gå vidare i rekryteringsprocessen ska du ha socionomexamen eller annan likvärdig utbildning och körkort.  För tjänsten är det viktigt att du har ett intresse för juridiska frågor och vi uppskattar om du har en viss juridisk grundkompetens. Meriterande är om du har erfarenhet av myndighetsutövning och av implementering av rättighetslagstiftningar. Vidare förväntas den som anställs ha en hög produktionstakt och du ska känna dig trygg i datorbaserad dokumentation, gärna Lifecare, och ha en viss vana av att skriva utredningar etc.  Vi söker dig som är strukturerad, initiativrik, stresstålig och kommunikativ samt har en god samarbetsförmåga. Du kan hantera arbetssituationer med integritet och omdöme samt kan arbeta självständigt. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Var vänlig och lämna löneanspråk i din ansökan. Löpande urval sker. Välkommen att söka tjänsten! Övrig information Sista ansökningsdag: 2024-05-05 Heltid och tillträde enligt överenskommelse. Helsingborgs stad arbetar mot diskriminering och för främjande av alla människors lika rättigheter och möjligheter. Sökande oavsett bakgrund är välkomna att söka till Helsingborgs stad. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget ReachMee. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via ReachMee genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Innan en anställning på vård- och omsorgsförvaltningen begär vi att du visar upp ett giltigt utdrag i oöppnat kuvert från polisens belastningsregister. Du kan redan nu beställa ett belastningsregister för att påskynda rekryteringsprocessen: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/ Innan anställning kommer vi göra en kontroll av medborgarskap. Du kommer behöva uppvisa pass, nationellt ID-kort eller personbevis. Är du inte medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du även styrka ett giltigt arbetstillstånd eller att du är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd enligt Utlänningsförordningen 6 kap. §13a. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken. Fackliga företrädare https://intranat.helsingborg.se/hr/samverkan-och-delaktighet/fackliga-foretradare/ Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

17 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024
LSS-handläggare

Utredningsenheten för LSS, psykosociala vuxenområdet och BAB ansvarar för socialtjänstens myndighetsutövning för barn och vuxna inom LSS och SoL. Utöver detta ansvarar enheten även för utredning och beslut samt utbetalning av bostadsanpassningsbidrag. Arbetsplatsen erbjuder hög kompetens, kunniga och engagerade medarbetare med stort intresse för både arbetsuppgifter och god arbetsmiljö. Ta chansen att komma och jobba med oss!   Arbetsuppgifter Vi söker nu en LSS-handläggare som vill vara med och utveckla vår avdelning och enhet. Arbetet innebär att utreda, besluta och följa upp insatser enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) samt till viss del psykosociala insatser enligt socialtjänstlagen (SoL). Målgruppen innefattar både barn och vuxna. Du kommer att ha mycket kontakt med de enskilda individerna samt samarbete med kollegor, anhöriga, företrädare och andra aktörer inom verksamhetsområdet. Enheten är indelad i arbetsgrupper utifrån arbetsområden där du får nära kollegial kontakt och stöd. Via din mentor och enhetens ärendehandledare erbjuds du individuell stöttning och såväl individuell handledning som handledning i grupp. Som anställd inom avdelning Entré råd och stöd har du tillgång till en rad förmåner såsom friskvårdstimme, friskvårdsbidrag, flexibla arbetstider och möjlighet till distansarbete. Väljer du att arbeta på distans utrustar vi din hemarbetsplats.   Kvalifikationer Vi söker dig som är utbildad socionom och godkänd examen.  Det är meriterande om du har erfarenhet av myndighetsutövning, arbete enligt IBIC och erfarenhet av att arbeta i Procapita eller Life Care. Körkort med behörighet B är ett krav. Utöver formella kompetenser kommer vi att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Vi söker medarbetare som har förmåga att skapa goda relationer, gillar samarbete och att ta initiativ. Du har en god förmåga att prioritera och strukturera arbetet samt att arbeta självständigt. Ser du positivt på utveckling och vill bidra såväl i arbetet som person? Då är detta jobbet för dig! Intervjuer sker löpande under ansökningstiden. Tjänsten är en tillsvidareanställning och tillträde sker enligt överenskommelse.  Välkommen med din ansökan där du bifogar både CV och personligt brev! http://inspiration.ornskoldsvik.se/ Vi ser gärna språkkunskaper i finska och/eller någon av de samiska varieteterna då Örnsköldsviks kommun ingår i både finskt och samiskt förvaltningsområde. I vår kommun är ett antal tjänster placerade i säkerhetsklass så säkerhetsprövning kan komma att ske. I denna rekrytering har vi gjort våra val av annonseringskanaler och undanber oss kontakt från rekryteringsbolag eller annonssäljare.

11 april 2024
Sista ansökan:
6 maj 2024
Engagerad LSS-handläggare som trivs med arbete i förändring

Har du idéer för framtiden och drivs du av utmaningar? I Haninge får du utvecklas tillsammans med trygga kollegor som vill göra skillnad redan idag. Just nu pågår ett av de mest ambitiösa förändringsarbetena i vår kommuns historia. Vi bygger en ny stad, cirka 20 minuter från Söder. Följ med på vår resa.    Hos oss på social- och äldreförvaltningen får du vara med och bidra till ett bättre liv för de vi är till för. Tillsammans med oss kommer du få vara med och skapa rätt förutsättningar och hitta nya lösningar för att klara vårt uppdrag med god kvalité idag och i framtiden. Här ansvarar vi för livets hela resa inom individ- och familjeomsorg, stöd och service till personer med funktionsnedsättning och för omsorg och stöd i olika former till kommuninvånare, över 65 år. Vill du tillsammans med oss bidra till ett bättre liv? Välkommen att utvecklas med oss Haninge kommuns verksamhetsområde Funktionshinderomsorg är ett utvecklingsinriktat område med fokus på att skapa den bästa socialtjänsten för Haninge kommuns medborgare. Här samlas funktionshinderområdets förebyggande arbete och all myndighetsutövning samt utförarverksamhet för målgruppen. Vi rustar för framtidens socialtjänst och inrättar på beställarsidan två enheter, 1:a och 2:a linjens funktionsstöd! Vi är en del av Social- och äldreförvaltningen och går från att vara en avdelning till ett verksamhetsområde där vår avsikt är att fördjupa och utveckla den kvalité och rättssäkerhet som är utgångspunkten för allt arbete som redan idag sker på enheten. Haninge kommun växer och organisationen genomför förändringar för att tillgodose våra medborgares behov av stöd och hjälp. Funktionshinderomsorgens helhetsansvar med både myndighetsutövning och utförarverksamhet i ett och samma område ger goda samverkansvinster, kortare och enklare beslutsvägar samt en möjlighet att enkelt ställa om utifrån behov hos målgruppen. Vi inrättar två enheter, 1:a och 2:a linjen funktionsstöd, vilka kommer ha ett gemensamt uppdrag att utveckla det förebyggande arbetet, skapa en mottagningsgrupp och arbeta med individbaserad systematisk uppföljning samt säkra arbetssätten för att stävja välfärdsbrottslighet. Vi söker nu dig som vill arbeta som LSS-handläggare i 2:a linjens funktionsstöd. Din roll kommer att vara en mycket viktig del i det fortsatta arbetet med att utveckla enhetens fortsatta arbetssätt kring myndighetsutövning.   Ditt uppdrag - Du kommer huvudsakligen att arbeta med LSS och självständigt handlägga ärenden och utreda behov av stöd och insatser. - Ditt arbete kommer att bestå av att ta emot ansökningar (främst i befintliga ärenden) och genomföra utredningar för att klarlägga vilka insatser som enskilda personer har behov av för att utvecklas och nå bästa möjliga självständighet. - Förutom detta ingår det att delta i SIP-möten, granska fakturor samt aktivt delta i och bidra till enhetens utveckling. - I det dagliga arbetet ingår dokumentation, möte med brukare, samverkan externt och internt samt att delta i olika gruppmöten.  Till 2:a linjens funktionsstöd söker vi dig som ska vara delaktig i arbetet med att förbättra arbetsprocesser för att stävja välfärdsfusk. Du ska också vara delaktig i att säkerställa kunskap om insatser genom individbaserad systematisk uppföljning (ISU) med stöd av IBIC och säkra upp arbetet kring hög kvalité och leverans på de tjänster vi beställer. Det här söker vi hos dig - Vi söker modiga och engagerade LSS-handläggare som har erfarenhet av myndighetsutövning och som trivs med arbete i förändring - Socionomexamen alt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig - Teoretisk kunskap om lagstiftningarna LSS och SoL är ett krav Meriterande:  - Erfarenhet av myndighetsutövning inom flera områden - Kunskap om/erfarenhet av individbaserad systematisk uppföljning - Kunskap om/erfarenhet av arbete mot välfärdsbrottslighet  - Erfarenhet av målgruppen Som LSS-handläggare är du närvarande och lyhörd. Egenskaper som värderas högt för tjänsten är att du har lätt för att samverka och att du har ett strukturerat arbetssätt. Du stimuleras av att hitta lösningar, tänka nytt och ser till helheten. Du kan strukturera komplicerade frågor samt kommunicera på ett tydligt sätt såväl muntligt som skriftligt. Som medarbetare i Haninge kommun är du en ambassadör utifrån kommunens gemensamma värden. Du deltar aktivt i förändrings- och utvecklingsarbete samt visar förståelse och engagemang för det som behöver genomföras. Du bidrar till ett öppet samarbetsklimat, delaktighet i arbetet och du kommer gärna med goda idéer. Genom ditt medarbetarskap möjliggör du för lärande kollegor emellan och främjar din egen och dina kollegors utveckling. Det här kan vi erbjuda dig Ett utvecklande arbete som engagerar och utmanar, tillsammans med kunniga kollegor och erfarna chefer. Vi sitter i ljusa trevliga kontorslokaler med goda parkeringsmöjligheter och närhet till köpcentrum, restauranger, naturområde med bad, skid- och löpspår samt till Handens pendeltågsstation. Vi har tillgång till gym i kommunhuset, friskvårdscheckar, årsarbetstid, lediga klämdagar samt möjlighet till semesterväxling. För närvarande tillämpas ett distansarbetsavtal som innebär att du bereds möjlighet att, i samråd med dina kollegor, arbeta på annan plats än kontoret två dagar per vecka om verksamheten så tillåter. I rollen ges du möjlighet till extern ärendehandledning, juridisk handledning och kontinuerlig kompetensutveckling. Har du frågor kring tjänsten, kontakta:  Jessica Lundmark Tel: 08-606 76 81 eller [email protected] Hanna Örthagen Tel: 08-606 84 07 eller [email protected] Sara Stam Tel: 08-606 91 27 eller [email protected] Emma Antonsson Tel: 08-606 82 84 eller [email protected] Välkommen med din ansökan!  I den här rekryteringen har vi redan gjort våra val av annonskanaler och samarbetspartners. Vi undanber oss vänligt men bestämt all form av hjälp med rekryteringen från utomstående aktörer. Haninge kommun ser mångfald som en styrka och välkomnar alla sökande. Vår kompetensbaserade rekryteringsmetodik syftar till att fokusera på individens kompetens och därigenom även motverka diskriminering.

9 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024
Vikarierande Platssamordnare till vård- och omsorgskontoret

Arbetsuppgifter Nu söker vi en vikarierande platssamordnare till avdelning funktionshinder på vård- och omsorgskontoret i Sollentuna kommun. Som platssamordnare kommer du bland annat arbeta med att: - Ansvara för att verkställa beslut enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) samt i vissa fall enligt socialtjänstlagen (SoL). Du driver processen från beslut till verkställighet. - Söka efter plats inom våra upphandlade verksamheter alternativt direktupphandla specifika platser. - Skriva och förhandla avtal. - Samarbeta med brukare, företrädare och utförare vid in- och utflytt på boende. - Sakgranska fakturor. - Ta fram statistik. - Rapportera icke verkställda beslut till IVO. - Handlägga kommunalt bostadsbidrag. - Delta i samverkansgrupper med andra förvaltningar, myndigheter och kommuner. - Delta i utvecklingsarbete både på avdelningen samt på hela vård- och omsorgskontoret. - Delta i utvärderingsarbetet vid upphandlingar för boende. Som stöd i ditt arbete får du handledning, juridisk handledning, ärendedragningar med erfarna kollegor, nära stöd från chef samt möjlighet till kompetensutveckling. Du får också välkomnande kollegor som alltid ställer upp för varandra och tillsammans skapar en god stämning. Under din första tid hos oss har du tillgång till en gedigen introduktionsplan och utsedda mentorer. Kvalifikationer Det är ett krav att du är socionom eller har annan likvärdig utbildning. Du har erfarenhet av att arbeta inom funktionshinderområdet och har dokumenterad erfarenhet av myndighetsutövning inom LSS och/eller SoL. Det är meriterande om du har arbetat med liknande arbetsuppgifter tidigare och har erfarenhet av avtalsförhandling. Du har stor vana att arbeta digitalt och det är meriterande om du har arbetat i Pulsen Combine och Proceedo samt har god vana av Excel. Vi söker dig som är driven och gillar att utforska nya lösningar. Du planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt och tycker att det är roligt med varierande arbetstempo. Du har ett gott bemötande och samarbetar väl med alla du träffar i ditt dagliga arbete. Du har kunskap om olika funktionsnedsättningar och förstår utifrån detta olika individers varierande behov vid eftersökande av lämplig placering. Du drivs av att förhandla fram de mest förmånliga avtalsvillkoren och ditt arbete genomsyras av en ekonomisk medvetenhet. Du har en god kommunikativ förmåga och uttrycker dig väl i tal och skrift. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Avdelning funktionshinder Hos oss på avdelningen finns idag tio handläggartjänster, två platssamordnare, tre bostadsanpassningshandläggare, en samordnare/verksamhetsutvecklare, en enhetschef och en avdelningschef. Vi söker nu en vikarierande platssamordnare till avdelning funktionshinder.. Vård- och omsorgskontoret Vårt kontor består av tre avdelningar och här arbetar ett 70-tal medarbetare med biståndshandläggning SoL, handläggning LSS, handläggning bostadsanpassning, ekonomi, stöd och utveckling samt administration. Kvalitet, mångfald och valfrihet är viktiga begrepp för vård- och omsorgsnämnden i Sollentuna, som sedan många år tillbaka arbetar med konkurrensutsättning och valfrihet inom äldreomsorg och LSS-verksamheter. Vi erbjuder - Möjlighet att arbeta både på distans och på kontoret - Flextid med möjlighet att sluta tidigare vissa fredagar - Friskvårdsbidrag Välkommen med din ansökan redan idag, urval och intervjuer sker löpande.   Sollentuna kommun arbetar efter visionen - Sveriges mest attraktiva kommun - och med målet att alltid ha kommuninvånarna i fokus. År 2019 utsågs Sollentuna kommun till årets kvalitetskommun. Följ med oss på vår resa till att bli kvalitetsledande inom vård och omsorg i Sverige. I vårt dagliga arbete är ett gott bemötande och samverkan en självklarhet. Välkommen till Sollentuna – en kommun mitt i möjligheterna! Tillsammans gör vi Sollentuna bättre varje dag för våra invånare, företagare och organisationer. Vi har tydliga och ambitiösa mål för att skapa trygghet, välfärd och hållbar tillväxt. Vi erbjuder dig ett meningsfullt och roligt jobb i en stabil miljö där ambitionsnivån är hög. Hos oss får du fantastiska kollegor som vill göra skillnad för andra. Nu söker vi dig som är nytänkande, ansvarstagande och välkomnande. Följ med oss på resan mot att skapa Sveriges mest attraktiva kommun!

9 april 2024
Sista ansökan:
30 april 2024
Vikariat platssamordnare till vård- och omsorgskontoret i Sollentuna

LSS-handläggare till vård- och omsorgskontoret i Sollentuna! Nu söker vi en klok och trevlig LSS-handläggare till avdelning funktionshinder på vård- och omsorgskontoret i Sollentuna kommun. Arbetsuppgifter I ditt arbete som LSS-handläggare träffar du människor med olika funktionsnedsättningar och förmågor. Ditt jobb är att utreda, bedöma och följa upp behov och insatser utifrån lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS), socialtjänstlagen (SoL) samt lagen om riksfärdtjänst. Som stöd i ditt arbete får du handledning, juridisk handledning, ärendedragningar med erfarna kollegor, nära stöd från chef och samordnare samt möjlighet till kompetensutveckling. Du får också välkomnande kollegor som alltid ställer upp för varandra och tillsammans skapar en god stämning. Under din första tid hos oss har du tillgång till en gedigen introduktionsplan och utsedda mentorer. Kvalifikationer Vi söker dig som är duktig på att skriva och resonera i text. Du ger ett gott bemötande och samarbetar väl med alla du träffar i ditt dagliga arbete. Du har en god förmåga att möta människor i olika skeden i livet. Du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och ser möjligheter i förändringar. Du vill utveckla dig själv och vara delaktig i vårt gemensamma arbete med att bli kvalitetsledande inom vård och omsorg. Du är analytisk, strukturerad och har en förmåga att se både detaljer och helheten. Det är ett krav att du är socionom eller har annan likvärdig utbildning. Du bör ha erfarenhet av myndighetsutövning inom LSS och SoL. Det är meriterande om du har arbetat i verksamhetssystemet Pulsen Combine. Det är även meriterande om du har erfarenhet av LSS-handläggning både för barn och unga samt vuxna. Avdelning funktionshinder Hos oss på avdelningen finns idag tio handläggartjänster, två platssamordnare, tre bostadsanpassningshandläggare, en samordnare/verksamhetsutvecklare, en enhetschef och en avdelningschef. Vi söker en ny kollega då en av våra handläggare har valt att gå vidare till nya utmaningar. Provanställning kan komma att tillämpas. Vård- och omsorgskontoret Vårt kontor består av tre avdelningar och här arbetar ett 70-tal medarbetare med biståndshandläggning SoL, handläggning LSS, handläggning bostadsanpassning, ekonomi, stöd och utveckling samt administration. Kvalitet, mångfald och valfrihet är viktiga begrepp för vård- och omsorgsnämnden i Sollentuna, som sedan många år tillbaka arbetar med konkurrensutsättning och valfrihet inom äldreomsorg och LSS-verksamheter. Vi erbjuder - Möjlighet att arbeta både på distans och på kontoret - Flextid med möjlighet att sluta tidigare vissa fredagar - Friskvårdsbidrag Välkommen med din ansökan redan idag, urval och intervjuer sker löpande.   Sollentuna kommun arbetar efter visionen - Sveriges mest attraktiva kommun - och med målet att alltid ha kommuninvånarna i fokus. År 2019 utsågs Sollentuna kommun till årets kvalitetskommun. Följ med oss på vår resa till att bli kvalitetsledande inom vård och omsorg i Sverige. I vårt dagliga arbete är ett gott bemötande och samverkan en självklarhet. Välkommen till Sollentuna – en kommun mitt i möjligheterna! Tillsammans gör vi Sollentuna bättre varje dag för våra invånare, företagare och organisationer. Vi har tydliga och ambitiösa mål för att skapa trygghet, välfärd och hållbar tillväxt. Vi erbjuder dig ett meningsfullt och roligt jobb i en stabil miljö där ambitionsnivån är hög. Hos oss får du fantastiska kollegor som vill göra skillnad för andra. Nu söker vi dig som är nytänkande, ansvarstagande och välkomnande. Följ med oss på resan mot att skapa Sveriges mest attraktiva kommun!

8 april 2024
Sista ansökan:
30 april 2024
LSS-handläggare till vård- och omsorgskontoret i Sollentuna

LSS-handläggare till vård- och omsorgskontoret i Sollentuna! Nu söker vi en klok och trevlig LSS-handläggare till avdelning funktionshinder på vård- och omsorgskontoret i Sollentuna kommun. Arbetsuppgifter I ditt arbete som LSS-handläggare träffar du människor med olika funktionsnedsättningar och förmågor. Ditt jobb är att utreda, bedöma och följa upp behov och insatser utifrån lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS), socialtjänstlagen (SoL) samt lagen om riksfärdtjänst. Som stöd i ditt arbete får du handledning, juridisk handledning, ärendedragningar med erfarna kollegor, nära stöd från chef och samordnare samt möjlighet till kompetensutveckling. Du får också välkomnande kollegor som alltid ställer upp för varandra och tillsammans skapar en god stämning. Under din första tid hos oss har du tillgång till en gedigen introduktionsplan och utsedda mentorer. Kvalifikationer Vi söker dig som är duktig på att skriva och resonera i text. Du ger ett gott bemötande och samarbetar väl med alla du träffar i ditt dagliga arbete. Du har en god förmåga att möta människor i olika skeden i livet. Du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och ser möjligheter i förändringar. Du vill utveckla dig själv och vara delaktig i vårt gemensamma arbete med att bli kvalitetsledande inom vård och omsorg. Du är analytisk, strukturerad och har en förmåga att se både detaljer och helheten. Det är ett krav att du är socionom eller har annan likvärdig utbildning. Du bör ha erfarenhet av myndighetsutövning inom LSS och SoL. Det är meriterande om du har arbetat i verksamhetssystemet Pulsen Combine. Det är även meriterande om du har erfarenhet av LSS-handläggning både för barn och unga samt vuxna. Avdelning funktionshinder Hos oss på avdelningen finns idag tio handläggartjänster, två platssamordnare, tre bostadsanpassningshandläggare, en samordnare/verksamhetsutvecklare, en enhetschef och en avdelningschef. Vi söker en ny kollega då en av våra handläggare har valt att gå vidare till nya utmaningar. Provanställning kan komma att tillämpas. Vård- och omsorgskontoret Vårt kontor består av tre avdelningar och här arbetar ett 70-tal medarbetare med biståndshandläggning SoL, handläggning LSS, handläggning bostadsanpassning, ekonomi, stöd och utveckling samt administration. Kvalitet, mångfald och valfrihet är viktiga begrepp för vård- och omsorgsnämnden i Sollentuna, som sedan många år tillbaka arbetar med konkurrensutsättning och valfrihet inom äldreomsorg och LSS-verksamheter. Vi erbjuder - Möjlighet att arbeta både på distans och på kontoret - Flextid med möjlighet att sluta tidigare vissa fredagar - Friskvårdsbidrag Välkommen med din ansökan redan idag, urval och intervjuer sker löpande.   Sollentuna kommun arbetar efter visionen - Sveriges mest attraktiva kommun - och med målet att alltid ha kommuninvånarna i fokus. År 2019 utsågs Sollentuna kommun till årets kvalitetskommun. Följ med oss på vår resa till att bli kvalitetsledande inom vård och omsorg i Sverige. I vårt dagliga arbete är ett gott bemötande och samverkan en självklarhet. Välkommen till Sollentuna – en kommun mitt i möjligheterna! Tillsammans gör vi Sollentuna bättre varje dag för våra invånare, företagare och organisationer. Vi har tydliga och ambitiösa mål för att skapa trygghet, välfärd och hållbar tillväxt. Vi erbjuder dig ett meningsfullt och roligt jobb i en stabil miljö där ambitionsnivån är hög. Hos oss får du fantastiska kollegor som vill göra skillnad för andra. Nu söker vi dig som är nytänkande, ansvarstagande och välkomnande. Följ med oss på resan mot att skapa Sveriges mest attraktiva kommun!

8 april 2024
Sista ansökan:
30 april 2024
Handläggare funktionshinderenheten

I Region Gotland kan du utvecklas och växa, både som individ och tillsammans med andra. När du arbetar hos oss bidrar du till att Gotland blir en ännu bättre plats för människor i livets alla delar. Vi gör varandra bättre. Funktionshinderenheten Funktionshinderenheten är en av tre enheter på myndighetsavdelningen inom socialförvaltningen. På avdelningen arbetar vi med handläggning enligt socialtjänstlagen (SoL) och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade(LSS). Avdelningen ansvarar även för avgiftshandläggning, boråd och bostadsanpassningsbidrag. Vi har ett viktigt uppdrag som gör skillnad för andra människor. På funktionshinderenheten arbetar handläggare framförallt enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade men även enligt socialtjänstlagen. LSS-handläggarna är uppdelade i två team: barn/ungdomsteamet samt vuxenteamet. Enhetens två 1:e handläggare stöttar handläggarna i det dagliga arbetet med ärenden. På funktionshinderenheten arbetar även handläggare och administrativ assistent utifrån lagen om bostadsanpassningsbidrag. Nu söker vi en ny kollega till ett av LSS-teamen. Så här beskriver gruppen sig själv: Vi är ett enastående gäng! Takhöjden på vårt våningsplan är rent bokstavligt inom normalstandard men idiomatiskt skyhög! Vi har enorm kompetens och bredd inom gruppen. Den lagstiftning vi arbetar med är fyrkantig men inte statisk, då rättspraxis ständigt förändras. Hos oss finns inget "så har vi alltid gjort" utan förändringar, förbättringar och förslag välkomnas alltid. På vår arbetsplats ser vi mångfald som berikande. Vi erbjuder en trevlig arbetsplats med närhet till hjälpsamma kollegor. Möjligheter att påverka och hög delaktighet i verksamhetens utveckling. Vi erbjuder också individuellt anpassat introduktionsprogram samt ett nära samarbete med 1:e handläggare och enhetschef. Vi erbjuder tillgång till juridisk handledning och kompetensutveckling. Vi ser fram emot din ansökan! Dina arbetsuppgifter I uppdraget som handläggare på funktionshinderenheten hanterar du ärenden enligt gällande lagstiftningar främst LSS men även enligt SoL. Arbetet innefattar även uppföljning av fattade beslut. Du utgår från riktlinjer, praxis och gällande rutiner för att på ett rättssäkert sätt utreda behov och fatta beslut. På enheten utreder vi behov enligt metoden individens behov i centrum (IBIC). I uppdraget ingår att samverka med andra myndigheter och samarbetspartners. Det är viktigt att du arbetar utifrån Region Gotlands värdegrund: förtroende, omtanke och delaktighet. Likaså bidrar du i arbetet för en god arbetsmiljö tillsammans med dina kollegor samt i de förändringsarbeten som enheten står inför. Arbetet kräver stor lyhördhet för den enskildes behov. Vem är du? Vi söker dig som har socionomutbildning eller annan akademisk utbildning inklusive socialrätt som arbetsgivaren bedömer likvärdig. B-körkort är ett krav. Du har erfarenhet av handläggning samt av målgruppen. Det är meriterande om du har arbetat enligt metoden IBIC och i verksamhetssystemet Treserva. För att lyckas i rollen krävs att du har en god förmåga att genomföra möten, såväl digitala som fysiska, med flera parter. Du är professionell i ditt förhållningssätt och har god förmåga att skapa förtroende. Du ser samarbete som en självklar och viktig del i ditt arbete. Uppdraget kräver att du har en god struktur och är noggrann i ditt arbetssätt. Du har en mycket god kommunikativ förmåga i både tal och skrift då möten och dokumentation är grundläggande i arbetet. Urval och intervjuer sker löpande under rekryteringsprocessens gång. Vid anställning krävs utdrag från belastningsregistret. Om socialförvaltningen Som en del av Region Gotland arbetar vi på socialförvaltningen med sociala insatser som rådgivning, stöd och behandling. Våra verksamhetsområden är socialtjänst, hemsjukvård, äldreomsorg och omsorg om personer med funktionsnedsättning på hela Gotland. Dygnet runt möter vi människor i alla åldrar och med olika behov; barn, familjer, vuxna och äldre. Tillsammans möjliggör vi goda förutsättningar till vård, stöd och service genom hela livet. Om Region Gotland Region Gotland är inte bara Gotlands största arbetsgivare, vi är också den enda regionen i Sverige som har kommunala-, hälso- och sjukvårdsuppgifter och regionalt utvecklingsansvar i en och samma organisation. Det tillsammans med vårt ö-läge skapar förutsättningar för gott samarbete över våra verksamhetsområden. Vi är över 6700 medarbetare. Tillsammans arbetar för ett hållbart, inkluderande och välmående samhälle för alla som besöker, bor och verkar på Gotland. Vi är drivande i att skapa en trygg och hållbar utveckling över hela ön. Gotland är en fantastisk plats att leva på, med ett rikt kulturliv, orörd natur och en kreativ entreprenörsanda. Vi är över 61 000 personer som har valt att bo här året om, och vi vill gärna bli fler! Vill du ha information om Gotland som plats att bo och leva på, läs mer på https://gotland.com/leva-bo/flytta-hit/ Genom instagramkontot @viarregiongotland visar vi bredden av våra yrken och vilken betydelse vårt arbete har för samhället. Varje vecka visar en ny medarbetare upp sin arbetsvardag. Övrigt Region Gotland arbetar enligt kompetensbaserad rekryteringsmetod som syftar till att se varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering. Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar sökande med olika bakgrund och kön.  Tjänsten ledigförklaras under förutsättning att den ej behöver komma i anspråk för medarbetare med företrädesrätt samt att tjänsten fortsatt är vakant. I takt med att omvärlden förändras arbetar Region Gotland i större utsträckning med kvalitet och säkerhet i rekryteringsprocessen. Det innebär att du som kandidat kan komma att omfattas av vissa kontroller inför anställning. Vilka kontroller som tjänsten du söker kan omfattas av får du information om inför eller under intervjun. Inför samtliga anställningar behöver du som kandidat visa upp ID-handling och personbevis. Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

8 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024
Handläggare inom LSS/SoL

Funktionshinderomsorgen, Myndighet Trivs du med att planera, organisera och prioritera? Har du ett stort driv och engagemang för att hjälpa andra? Då är det dig vi söker som handläggare till vårt positiva och sammanhållna team som nu söker nya kollegor för att fortsätta vårt meningsfulla arbete! Sök idag om du vill utvecklas med oss! Ditt nya arbete Som handläggare inom funktionshinderomsorgen ingår du i området för myndighetsarbete. Här arbetar du med den samlade beslutsprocessen för personer med funktionsnedsättningar enligt Socialtjänstlagen (SoL) och Lagen om stöd och service för vissa funktionshindrade (LSS). Dina arbetsuppgifter består av att utreda, bedöma och fatta beslut utifrån aktuell lagstiftning samt följa upp besluten. Arbetet innebär kontakt med såväl den enskilde som anhöriga, utförare av den beslutade insatsen, andra myndigheter och vårdgivare. I din kontakt ingår det att ge korrekt och tydlig information om insatser och bistånd. Det innefattar även dokumentation i verksamhetssystemet Combine. På vår enhet är vi uppdelade i tre målgrupper: fysiska funktionsnedsättningar, psykiska/neuropsykiatriska funktionsnedsättningar samt intellektuella funktionsnedsättningar. Tjänsterna riktar sig mot målgrupp intellektuella och psykiska/neuropsykiatriska funktionsnedsättningar men kan över tid ändras utifrån verksamhetens behov. Dina kompetenser Du som söker är utbildad socionom eller har annan utbildning som bedöms likvärdig. Tjänsten kräver att du har goda kunskaper i aktuell lagstiftning och det är starkt meriterande om du har arbetat som handläggare inom LSS/SoL med målgruppen funktionsnedsättning. Vidare är dina kunskaper i svenska mycket goda både i tal och skrift. B-körkort är önskvärt, men inget krav. Som medarbetare förväntas du vara självgående och ta ansvar där du strukturerar och driver arbetsprocesser. Du är lösningsorienterad, trivs att arbeta med komplexa frågor och kan snabbt anpassa dig till varierande arbetsuppgifter. Du analyserar ärenden noggrant för att bidra till en utvecklingsinriktad och kvalitativ verksamhet. God förmåga att samarbeta och dela med dig av kunskap samt erfarenheter är viktigt. Din kommunikation präglas av lyhördhet och tydlighet som anpassas till olika mottagare. Du värderar att skapa och upprätthålla goda relationer med andra där du är förtroendegivande och trygg i dig själv. Vi lägger stor vikt vid personlig mognad och lämplighet för tjänsten! Välkommen till oss Hos oss kommer du ingå i en arbetsgrupp bestående av 35 kompetenta handläggare som årligen ansvarar för att kommunens invånare får en rättssäker och professionell bedömning. Här kommer du vara omgiven av ett kollegialt stöd, ärendehandledning individuellt och i grupp, samt vid behov extern handledning. Tillsammans arbetar vi utifrån upprättade processkartor och tydliga rutiner för de olika arbetsprocesser och insatser som kan bli aktuella. Här får du en unik möjlighet att kombinera engagemang för social rättvisa med konkreta insatser för att förbättra livet för de personer som behöver stöd och service. Du har möjligheten att kompetensutveckla dig genom att fördjupas i olika typer av utvecklingsarbeten. Givetvis får du som anställd i Jönköpings Kommun även ta del av andra förmåner: • Flexibel arbetstid • 7 timmars arbetsdag • Friskvårdsbidrag • Betald semester redan första anställningsåret • Läs mer här: https://www.jonkoping.se/jobbahososs/jonkopingskommunsomarbetsgivare (https://www.jonkoping.se/jobbahososs/jonkopingskommunsomarbetsgivare/dettafardunardujobbarhososs.4.1a919e4187db69ce016b8fe.html) Bra att veta Rekryteringen avser tillsvidaretjänst inom målgrupp intellektuella funktionsnedsättningar och föräldravikariat på cirka ett år inom målgrupp psykiska/neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Arbetstiden är förlagd till dagtid, måndag-fredag. Löpande urval och intervjuer tillämpas, vilket innebär att tjänsterna kan tillsättas innan sista ansökningsdag. För att underlätta rekryteringsarbetet ber vi dig bifoga relevant examensbevis och betyg samt tjänstgöringsintyg i din ansökan. Vill du veta mer? Konstanca Sava, Enhetschef Tel: 036-10 26 12 Katarina Dalslätt, Enhetschef Tel: 036-10 25 30 Fackliga representanter: http://www.jonkoping.se/fackligasoc Tillsammans gör vi Jönköpings kommun bättre – för alla. Hos oss får du mer än ett jobb. Välkommen att söka tjänsten som Handläggare inom LSS/SoL! https://www.jonkoping.se/ Följ oss i sociala medier: Facebook: Jobba i socialförvaltningen Instagram: @jobbaisocialförvaltningen Jönköpings kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt alla samtal om annonserings- och rekryteringshjälp.

5 april 2024
Sista ansökan:
21 april 2024
LSS-handläggare

Stolthet, trivsel, lojalitet, bra chefer och kollegor och en känsla av att bidra till ett bättre samhälle. Så känner medarbetarna för Sölvesborgs kommun som arbetsgivare. Vi erbjuder våra medarbetare meningsfulla arbetsuppgifter som gör skillnad för andra människor. Vill du bli en av oss? Arbete- och välfärdsförvaltningen består av Individ- och familjeomsorg, Stöd, service och boende samt Utbildning, arbete och förebyggande. Totalt är vi cirka 300 medarbetare som arbetar salutogent och lösningsinriktat med en kunskapsbas i metoder med vetenskaplig grund. Vårt uppdrag är att hjälpa och stödja individer med sociala problem och/eller funktionssvikt, att arbeta förebyggande och främjande för att motverka utanförskap och sociala problem och genom studier eller sysselsättning hitta vidare ut i arbetslivet mot självförsörjning. Utifrån ett barnrättsperspektiv hjälper, stödjer och skyddar vi barn och ungdomar för att de ska kunna leva och utvecklas under goda och trygga förhållanden. Placering: Arbete- och välfärdsnämnden- myndighet och kvalitet På enheten Myndighet och kvalitet arbetar sex handläggare med LSS och socialpsykiatri. Huvudsakliga arbetsuppgifterna är myndighetsutövning enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) och socialtjänstlagen (SoL). Verksamheten bedrivs utifrån gällande lagstiftning, politiska mål och kommunens riktlinjer. ARBETSUPPGIFTER Som LSS-handläggare hos oss skall du informera, utreda, följa upp, inhämta underlag, bedöma behov och besluta om insatser enligt gällande lagstiftning. Vi handlägger enligt modellen IBIC (Individens behov i centrum). Hos oss får du ett stort mått av teamkänsla och arbetsglädje, kompetenta kollegor i arbetsgruppen, ett nära ledarskap och en samsyn kring vikten av att våra medborgare upplever en professionell handläggningsprocess och väl förmedlade beslut. Arbetet innebär samverkan med andra professioner samt myndigheter och du kan komma att representera verksamheten i olika grupper, både lokalt och regionalt. KVALIFIKATIONER Socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Erfarenhet av myndighetsutövning samt kunskap om gällande lagstiftning, LSS och SoL. Vi ser gärna att du har god kännedom om och erfarenhet av målgruppen. Har du kunskap i Lifecare samt IBIC är det meriterande. Vi söker dig som har ett positivt synsätt och som har förmåga att se möjligheter. Du har lätt för att samarbeta med andra, kan hantera olika sorters möten med människor och är stresstålig. Du är vana att informera både enskilda personer och grupper. Du är tydlig i din kommunikation såväl skriftligt som muntligt. För arbetet krävs god datorvana. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet samt att du ska trivas i vår arbetsgrupp. B-körkort är ett krav. ÖVRIGT I denna rekrytering arbetar vi med löpande urval. Det innebär att du kan bli kallad till anställningsintervju innan ansökningstiden gått ut. I Sölvesborgs kommun arbetar våra 1 500 medarbetare efter ledorden värme, närhet och engagemang. Vår värdegrund genomsyrar all verksamhet och vi arbetar tillsammans för att Sölvesborg ska vara en plats där det skapas möjligheter för den som bor, verkar eller vistas här. Vi erbjuder dig en dynamisk och lyhörd arbetsplats där vi är positiva till nya idéer och god stämning och trivsel har hög prioritet. Som arbetsgivare värnar vi om alla våra medarbetare och erbjuder därför många förmåner. Läs mer på www.solvesborg.se/jobb Sölvesborg ligger vid Blekinges kust med goda pendlingsmöjligheter till både Karlskrona och Malmö. Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

5 april 2024
Sista ansökan:
28 april 2024
Biståndshandläggare LSS inrikning mot vuxna

Du är förändringen. Och vill se den i organisationen. Precis som vi. Vi söker nu en biståndshandläggare till LSS med inriktning mot vuxna inom Enheten funktionsnedsättning. Vår enhet består av 13 medarbetare varav en gruppledare, två seniorbiståndshandläggare, en placeringssekreterare samt vår enhetschef. Vi har ansvar för både barn och vuxna som lever med funktionsnedsättning. Vårt mål är att göra brukaren delaktig och samordna insatser runt brukaren. Som biståndshandläggare inom LSS kommer du i huvudsak arbeta med målgruppen vuxna - utreda och följa upp insatser enligt LSS och/eller SoL tillsammans med dina kollegor på enheten. Du kommer att vara delaktig i vårt kvalitetsarbete när det gäller barn- och brukarperspektiv. Samverka med kollegor inom vår myndighetsavdelning och/eller andra samverkanspartners. Vi söker dig som vill vara delaktig i vår strävan att ha en hög kvalitet, nöjda brukare och professionella medarbetare. Vi vill att du har socionomexamen eller annan motsvarande utbildning. Tidigare erfarenhet av handläggning inom LSS och utreda inom IBIC ses som meriterande. Du kan arbeta självständigt och är ansvarstagande. Du har ett professionellt bemötande, ett utforskande förhållningssätt och är bra på att samarbeta. Det är viktigt att du kan uttrycka dig i tal och skrift och är van att arbeta i verksamhetssystem. Vi erbjuder dig en arbetsplats med engagerade medarbetare. Du får extern handledning och möjlighet till utveckling genom interna och externa utbildningar. Sundbybergs stad erbjuder friskvårdsbidrag och möjlighet till att omvandla semesterlönetillägget till extra semesterdagar. Vi arbetar i moderna lokaler i Sundbybergs stadshus med närhet till tunnelbana. Din introduktion anpassas till dina behov. Tillträde enligt överenskommelse och provanställning kan komma att tillämpas. Ansök senast 2024-04-24. Rekryteringen kan påbörjas under ansökningstiden. Välkommen med din ansökan! Vi tackar nej till dig som säljer annonser och andra rekryteringstjänster.

3 april 2024
Sista ansökan:
24 april 2024