Planarkitekt
Sök bland 8 lediga jobb som Planarkitekt och börja ditt nya yrkesliv idag!
Liljewall drivs av viljan att skapa en bättre värld, vardag och morgondag genom den arkitektur och de lösningar vi designar för individen, kunden och för samhället i stort. Var dags arkitektur gör livet lite smidigare, roligare och vackrare. Vi söker nu en planarkitekt som kommer ansvara för att handlägga olika typer av planuppdrag, från tidiga skeden som planansökningar eller kommunala visions- och strategidokument till detaljplaner och planprogram. Detta innefattar framtagande av detaljplanehandlingar, dialog- och förankringsarbete samt strategisk rådgivning och stöd till både privata och offentliga beställare genom olika planeringsprocesser. Hos oss får du arbeta med en bred variation av projekt såsom: · Strategisk planering, inklusive framtagande av arkitekturstrategier och lokaliseringsutredningar · Planprogram för nya stadsdelar och bostadsområden · Detaljplaner för bostäder, industri, centrumutveckling och besöksanläggningar · Gestaltningsprogram · I rollen kan även processledning och projektledning i tidigt skede ingår Du är driven, självständig, lösningsorienterad och strukturerad med god samarbetsförmåga därtill har ett starkt engagemang för hållbar stadsutveckling och har förmåga att hantera komplexa frågeställningar. Kvalifikationer: · Högskoleutbildning inom arkitektur, fysisk planering eller motsvarande · Minst 5 års yrkeserfarenhet med som planarkitekt (för att ses som erfaren) · Erfarenhet av att arbeta som planarkitekt inom både offentlig och privat sektor. · Vana av att arbeta i olika delar av planeringsprocessen, från tidiga skeden till färdig detaljplan. · Erfarenhet av dialog- och förankringsarbete med olika intressenter. · God förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska · Kunskap i relevanta programvaror, såsom Office-programmen, ArcGIS och AutoCAD. Kunskap i Focus Detaljplan och Geosecma Fysisk planering är meriterande. Meriterande är även: · Erfarenhet av att arbeta med digitala planhandlingar. · Kunskap om ABK 09 · Erfarenhet av exploatörssamverkan · Kunskap i Focus Detaljplan och Geosecma Fysisk planering Kontoret Det är här i Göteborg allting startade och det är här vi har vårt huvudkontor med omkring 170 medarbetare. Du hittar oss i rondellen på Odinsplatsen, fem minuters gångväg från centralstationen. Du når oss via växeln, eller genom att scrolla ned bland våra medarbetare. Liljewall har en jämn könsfördelning samt är medarbetarägt. Sök nu Skicka din ansökan innehållande CV och personligt brev, inklusive lista med utförda projekt till: [email protected]. Märk ditt mail med ”Erfaren planarkitekt Göteborg 2025” Sista ansökningsdatum är 30 maj. Ansökningar kommer hanteras löpande. Vi ser fram emot att läsa din ansökan!
Värmdö är skärgårdens mötesplats med en unik kombination av naturens stilla skönhet och en mer stadslik livsstil. Vårt uppdrag är inte ett utan många: skola, fastigheter, socialtjänst, hamnar, vård, bibliotek, omsorg och många fler. Vi verkar för att alla Värmdöbor kan leva ett rikt och fritt liv. Vi vill vara de som möjliggör drömmen om en livskraftig trygg miljö för hem, familj och företag Ska vi lyckas med det fullt ut måste vi ha många och omfattande kompetenser och arbeta tillsammans för en gemensam och tillitsfull arbetskultur, byggd på modiga, ansvarstagande medarbetare som förstår invånarnas behov och önskemål. Det är det vi kallar Ett Värmdö, En Förvaltning. Värmdö är skärgårdens mötesplats med en unik kombination av naturens stilla skönhet och en mer stadslik livsstil. Vårt uppdrag är inte ett utan många: skola, fastigheter, socialtjänst, hamnar, vård, bibliotek, omsorg och många fler. Vi verkar för att alla Värmdöbor kan leva ett rikt och fritt liv. Vi vill vara de som möjliggör drömmen om en livskraftig trygg miljö för hem, familj och företag. Ska vi lyckas med det fullt ut måste vi ha många och omfattande kompetenser och arbeta tillsammans för en gemensam och tillitsfull arbetskultur, byggd på modiga, ansvarstagande medarbetare som förstår invånarnas behov och önskemål. Det är det vi kallar Ett Värmdö, En Förvaltning. Till Avdelningen för Strategisk Samhällsplanering söker vi en Trafikplanerare Värmdö kommun är i en expansiv tillväxtfas och vi står inför att möta och forma framtidens Värmdö. Trafik- och samhällsplanering är högt prioriterade frågor i kommunen och både utmaningar och möjligheter är stora. Avdelningen för Strategisk samhällsplanering är en del av Samhällsbyggnadskontoret med ett brett ansvar inom översikts- och strategisk hållbar samhällsplanering. Ett av områdena är trafikplanering och på avdelningen jobbar trafikplanerare. I rollen som trafikplanerare på Värmdö kommun arbetar vi både strategiskt långsiktigt och med löpande trafikfrågor som trafiksäkerhet, tillgänglighet och framkomlighet i pågående projekt och utbyggnad. Vi arbetar ofta i tidiga skeden av trafik- och gatuprojekt med utredning och planering av olika trafikåtgärder och utbyggnad av gång- och cykelbanor, men även i genomförandet av projekt som har trafikpåverkan. Vi är även trafikspecialister i kommunens detaljplanearbeten. I rollen ingår även att kunna besvara yttranden, inkomna bygglov och medborgarärenden. Vi söker dig som har flera års erfarenhet av att arbeta med trafikfrågor och trafikplanering, gärna i en eller flera olika kommuner. Du har relevant utbildning inom samhällsbyggnad och trafikplanering och är driven och intresserad av helheten i ett välfungerande samhälle. I rollen ingår att själv, eller tillsammans med kollegor, representera kommunen i olika sammanhang. Såsom samordningsmöten med Trafikverket som är en stor väghållare i Värmdö kommun, region Stockholm med trafikförvaltningen och många andra både privata och offentliga aktörer. Vi lägger därför stor vikt på samarbetsförmåga och lyhördhet. Du hanterar snabba puckar och oväntade situationer med lugn och fokus och har ett öppet och nyfiket förhållningssätt. Vi söker en driven person, som kan ta egna initiativ och som trivs både med att arbeta självständigt och tillsammans med andra då en stor del av arbetet består av samverkan. För rollen krävs att du har: - Flerårig dokumenterad erfarenhet från arbete med trafikplanering och trafikfrågor i detaljplaner och gärna större samhällsbyggnadsprojekt - Mycket goda kunskaper i svenska, både i tal och i skrift - God kunskap i Officepaketet och datorvana - Erfarenhet av att jobba i en politiskt styrd organisation - Kunskap inom GIS - Kunskap inom trafikförordningen, väglagen, PBL körkort - Meriterande är: Kunskap inom trafikanalyser, trafikdata Anställningen omfattar heltid och är en tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse. Ansökan I den här processen samarbetar Värmdö kommun med Chefspoolen. Vill du veta mer är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Helen Hafström, [email protected], 0730-350 221. Du ansöker på https://chefspoolen.onecruiter.com/jobs/293134-trafikplanerare Välkommen med din ansökan senast den 25 maj 2025. Urval och intervjuer kommer att ske löpande under ansökningstiden.
Jönköpings kommun är en stor arbetsgivare med hundratals olika yrkesroller. Vi växer i takt med att kommunen utvecklas med fler invånare, fler bostäder och större utbud. Vi är alltid på jakt efter ny kompetens - medarbetare med olika bakgrunder och erfarenheter, med den gemensamma drivkraften att vilja skapa en bättre kommun att besöka, leva, verka och bo i. Vill du använda din kunskap och erfarenhet och vara med med och utveckla Sveriges nionde största kommun i olika spännande projekt? Då har du ett jobb att söka. Ditt nya jobb Som planarkitekt bidrar du till att uppfylla kommunens bostadsmål om 1000 bostäder årligen i detaljplaner. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter innebär att upprätta detaljplaner och övergripande planutredningar. Projektledning är en stor del av arbetet. Utöver det tolkar du även utredningar, tar fram beslutsunderlag och tjänsteskrivelser till politikerna och bemöter frågor från medborgare och massmedia. I och med det framtida genomförandet av kommunens utbyggnadsstrategi ser vi ett behov av en erfaren planarkitekt som kan leda komplexa projekt som ofta är i omvandlingsområden. Din kompetens Vi söker dig som är utbildad fysisk planerare, landskapsarkitekt, arkitekt eller motsvarande civilingenjör med masterexamen. Goda referenser och yrkeserfarenhet kan ersätta kravet på masterutbildning. Vi vill att du har minst tre års erfarenhet som planarkitekt eller likvärdig roll. Specialistkunskap och erfarenhet inom till exempel projektledning, exploateringsfrågor, arkitektur, Miljöbalken, miljökonsekvensbeskrivningar, buller, dagvatten eller geoteknik är meriterande. I vår organisation är du som planarkitekt även projektledare, vilket betyder att du måste vara drivande för att få projekten framåt och ha lätt för att samarbeta. Du behöver också ha en god förmåga att strukturera och planera ditt arbete då du kommer ha flera parallellt pågående projekt samtidigt. Planerna kräver utredningar där olika intressen samordnas och vägs mot varandra., vilket kräver en god analytisk förmåga hos planarkitekten. Du har förmåga att leda och handlägga utredningar, program och planer i olika skeden. Vi erbjuder dig Hos oss får du ett roligt, utvecklande och varierande arbete tillsammans med andra. Du ges möjlighet för individuell kompetensutveckling samt erfarenhets- och kunskapsutbyte med kollegor som har olika professioner. Som medarbetare hos oss har du trygga anställningsvillkor och friskvårdsbidrag. Välkommen till oss Jönköpings kommun är en kommun i stark tillväxt. Ambitionen är att vår stadskärna ska bli den mest attraktiva i sin storlek. Alla kommundelar ska leva och hela kommunen ska växa. Stadsbyggnadskontoret är en förvaltning med ca 110 medarbetare. Förvaltningen arbetar aktivt för att kommunen ska erbjuda en vacker, säker och långsiktigt hållbar livsmiljö. Planavdelningen, som består av 18 medarbetare, har en central roll i planeringen av framtidens Jönköping. Vårt uppdrag är att se till att vi har en god verksamhets- och bostadsförsörjning med tillhörande infrastruktur och service. Bra att veta Rekryteringen avser en tillsvidareanställning på 100 % med start enligt överenskommelse. För att underlätta rekryteringen ber vi dig bifoga intyg på adekvat utbildning och tjänstgöringsintyg. Urval och intervjuer sker efter ansökningstidens slut. Test och arbetsprov kommer att användas som komplement i rekryteringsprocessen. Tillsammans gör vi Jönköpings kommun bättre – för alla. Kom och jobba med oss. Välkommen att söka tjänsten som erfaren planarkitekt! Jönköpings kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt alla samtal om annonserings- och rekryteringshjälp.
Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill göra nytta för dem vi är till för! Växjö kommun är Kronobergs största arbetsgivare som varje dag, året runt, arbetar för våra invånare, företag och besökare. Tillsammans skapar vi en hållbar morgondag och en attraktiv kommun att bo, leva och verka i – idag och i framtiden. Det innebär ett arbete där vi utmanar oss att tänka nytt, lära och utvecklas med varandra. Vill du vara en del i ett stort sammanhang där du får vara med och göra skillnad på riktigt? Välkommen till oss på Växjö kommun! ARBETSUPPGIFTER På samhällsbyggnadsförvaltningen får du arbeta mitt i hjärtat av den kommunala utvecklingen med fokus på detaljplanering i en växande och hållbar kommun. Vi söker nu en planarkitekt som brinner för gestaltning, analys och planprocessens möjligheter. Som planarkitekt med fokus på detaljplanering kommer du att arbeta med både större och mindre planuppdrag från tidiga skeden till antagande. Du driver planprocesser, utreder lämplig markanvändning, hanterar gestaltnings- och genomförandefrågor samt samarbetar nära med exploatörer, olika avdelningar och förvaltningar. Hos oss får du möjlighet att ta ett helhetsgrepp om detaljplanens roll i samhällsutvecklingen och bidra till förvaltningens utveckling mot en mer digital, effektiv och hållbar planprocess. KVALIFIKATIONER Vi söker dig med akademisk examen inom området fysisk planering, samhällsplanering, arkitektur eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Erfarenhet av detaljplanering enligt PBL och komplexa samhällsbyggnadsfrågor liksom projektledning är meriterande. Erfarenhet av Geosecma Fysisk planering är särskilt meriterande, liksom vana att arbeta i ArcGIS och digitala 3D-miljöer. Som person är du engagerad, strukturerad, lösningsorienterad, kreativ och med en känsla för service. Du uttrycker dig korrekt i både skrift och tal på flytande svenska. Körkort krävs. ÖVRIGT Växjö kommuns anställda ska spegla den mångfald som finns i kommunen. Vi välkomnar sökande oberoende av t ex ålder, kön och etnicitet.
Arbetsplatsen Vill du vara med och utveckla Ludvika kommun tillsammans med oss? Nu söker vi en planarkitekt till verksamhetsområde Planering! Ludvika kommun är mitt i ett expansivt skede med företag som växer och en befolkning som ökar. Efterfrågan på mark för bostäder och verksamheter är stor och vi står inför stora och spännande utmaningar. I det här utvecklingsarbetet har verksamhetsområde Planering en central roll. Planering arbetar brett inom samhällsbyggnad och samhällsutveckling, bl.a. ingår samhällsplanering, GIS, markförvaltning och exploatering. Du kommer tillhöra planenheten som består av sju medarbetare som ansvarar för övergripande samhällsplanering, detaljplanering, naturfrågor och kollektivtrafikplanering. Gott samarbete genomsyrar arbetet inom enheten och verksamhetsområdet. Arbetsuppgifter Dina huvudsakliga arbetsuppgifter som planarkitekt kommer vara att upprätta detaljplaner i nära samarbete med kollegor, berörda exploatörer och sakägare. Du ansvarar för de planer som du handlägger och för att driva arbetet framåt. Du kan även komma att arbeta med andra arbetsuppgifter inom samhällsplanering, t.ex. förstudier och övergripande planering. Vi letar efter dig som är engagerad och driven med förmågan att hitta nya lösningar samt göra kloka avvägningar i komplexa frågor. Att vara strukturerad och ha en god analytisk förmåga är viktigt. Tjänsten kräver en god förmåga i att samverka, samarbeta och skapa goda relationer, både internt och externt. Att föra dialog med medborgare och näringsliv kommer också att ingå arbetsuppgifterna. Du behöver därmed ha en god kommunikativ förmåga och vara lyhörd. Vi söker dig som har ett stort intresse för klimatsmart samhällsplanering, stadsbyggnad och gestaltning. Kvalifikationer Vi söker dig med högskoleexamen inom samhällsplanering, som exempelvis planarkitekt, fysisk planerare, samhällsplanerare eller motsvarande akademisk utbildning som vi bedömer som likvärdig. Tjänsten kräver goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift, B-körkort samt kunskap inom PBL och MB. Det är meriterande om du har: • Erfarenhet av kommunalt arbete med detaljplaner • Erfarenhet av digitala verktyg såsom Focus Detaljplan, AutoCAD eller liknande • Erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation Personliga egenskaper Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. För att trivas hos oss ser vi att du är flexibel och har lätt för att anpassa dig till förändrade omständigheter. Du ser möjligheter i förändringar och kan snabbt justera ditt synsätt och förhållningssätt. Du har en stark problemlösande förmåga, där du analyserar och bryter ner komplexa problem för att hitta lösningar. Du trivs i samarbete med andra och relaterar till dina kollegor genom att kommunicera öppet och bygga goda arbetsrelationer. Dessutom är du serviceinriktad, lugn och tillmötesgående i ditt bemötande, med en stark vilja att hjälpa andra och leverera lösningar av hög kvalitet. Det här får du av oss! Som anställd hos oss får du möjligheten att utvecklas i en engagerad och professionell miljö. Du får en stimulerande arbetsmiljö där du får vara med och påverka Ludvikas framtid. Du blir en del av en organisation som upprätthåller viktiga samhällsfunktioner för våra invånare i Ludvika kommun. Vi erbjuder friskvårdsförmåner, möjlighet att växla semesterdagstillägg mot extra semesterdagar och dessutom möjligheten att arbeta på distans ett par dagar i veckan. Läs gärna på ludvika.se under rubriken Jobba hos oss. I Ludvika kommun arbetar vi efter vår värdegrund Lagandan som består av fyra principer: Relationer, Glädje, Lärande och Driv. Den bygger på samverkan och samarbete, en vi-känsla och en vilja att fortsätta utvecklas. Anställningsform: Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse. Antal platser: 1 Kontaktpersoner Enhetschef Planenheten, Joel Lidholm, 0240-861 80 Kontakt arbetstagarorganisationer: Vision och Akademikeralliansen nås via kommunens växel 0240-860 00 Ansökan Låter jobbet spännande? Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev där du berättar varför just du är rätt person för denna roll senast den 1 juni 2025. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem. Intervjuer kommer att hållas i Ludvika vecka 24 och 25. Vi undanber oss alla erbjudanden om kandidatförmedling och annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Tjänsten är placerad inom Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen som är en av åtta förvaltningar i Linköpings kommun. Vi ser till att stadsplanera så att många värden tas till vara: näringsliv och kultur, trafik och miljö. Nu och i framtiden. Tillsammans utvecklar vi en attraktiv, spännande och hållbar stad. Vill du förbättra vardagen, framtiden och livskvaliteten för Linköpingsborna? Hos oss kan du kombinera viktiga uppdrag med en meningsfull vardag. Välkommen till oss! Dina arbetsuppgifter Som planarkitekt hos oss kommer du att arbeta på Detaljplaneenheten med många intressanta stadsutvecklingsprojekt. Projekten finns i hela kommunen, men främst i och kring staden, både på privat- och kommunalägd mark. Du arbetar som planhandläggare och projektledare i detaljplaneskedet med främst detaljplaner, men även exempelvis förstudier, lokaliseringsutredningar, strukturplaner och planbesked. Du leder och driver aktivt planprojekten från idé till färdig plan. Projekten bedrivs i projektgruppsform där du arbetar tillsammans med kompetenser från andra delar av kommunens organisation, samt nära byggföretag, privata fastighetsägare och politiker. I arbetet ingår även att vid behov redovisa ärenden i berörda politiska nämnder. Du är delaktig i vårt utvecklingsarbete, deltar i arbetsgrupper, har utvalda fokusområden samt är en viktig del av arbetslaget och bidrar till en god arbetsmiljö på arbetsplatsen. Din arbetsplats Stadsplaneringsavdelningens uppgift är att arbeta med översiktsplaner och detaljplaner som styr markens och vattnets användning och bebyggelsemiljöns utformning. Avdelningen ansvarar också för kommunens markförsörjning samt exploatering. Vi arbetar med utveckling av samhällsbyggnadsfrågor på uppdrag av samhällsbyggnadsnämnden och kommunstyrelsen. Vår avdelning består av Enheten för strategisk planering, Detaljplaneenheten samt Mark- och exploateringsenheten. Detaljplaneenheten utgörs av en enhetschef, två gruppchefer, två planassistenter och 17 planarkitekter med olika inriktningar, bakgrund och kompetenser, bland annat digitaliserings- och processutvecklare. Hos oss finns det gott om kunniga kollegor att bolla och utvecklas tillsammans med! Linköping är en av Sveriges snabbast växande kommuner med många spännande projekt på gång, såväl förtätningsprojekt i innerstaden som helt nya bostadsområden i ytterstaden och kommunen i övrigt. Under de kommande åren startar vi flera större stadsbyggnadsprojekt, bland annat ett nytt stationsområde, utveckling av Stångebro och fortsatt utveckling av flera av våra stadsdelscentrum. Vill du vara med och påverka planeringen i en expansiv kommun? Vi behöver förstärka vår enhet och söker nu en erfaren planarkitekt med viljan att ta sig an stadsutvecklingsprojekt och vara med och driva kommunens stadsutveckling framåt. Vi sitter i nybyggda lokaler i Ebbepark och arbetar aktivitetsbaserat, det finns goda möjligheter till både enskilt arbete och kreativa möten. Flextid tillämpas och möjlighet erbjuds att arbeta på distans 1-2 dagar i veckan när arbetet tillåter. Du som söker Du är högskoleutbildad arkitekt, planeringsarkitekt, samhällsplanerare eller har annan utbildning som av arbetsgivaren anses motsvarande. Du har goda kunskaper i plan- och bygglagstiftningen och har flera års erfarenhet av att ta fram detaljplaner och driva större projekt med inriktning mot detaljplaneskedet. Du kan dessutom uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska, då arbetet innebär att skriva och kvalitetssäkra olika underlag, handlingar och dokument. Vi söker dig som har god förmåga att göra avvägningar mellan olika frågor i detaljplaneprocessen och tillsammans med projektgruppen skapa framdrift i detaljplanearbetet. Du har ett stort intresse för stadsbyggnad och arkitektur, har en god gestaltande förmåga och kan ge form åt olika stadsmiljöer och bebyggelsestrukturer. Du kommer med nya angreppssätt och arbetar mål- och resultatfokuserat. För tjänsten krävs att du planerar och organiserar arbetet på ett effektivt sätt samt är noggrann med kvaliteten i det vi producerar. Du är en trygg, stabil person med god samarbetsförmåga och du kommunicerar på ett tydligt sätt och följer upp. I denna rekrytering använder vi oss av personlighet- och problemlösningstester som en del i vår bedömning. Välkommen med din ansökan! Övrig information När du söker en tjänst i Linköpings kommun registrerar du din ansökan genom inloggning via e-legitimation (såsom BankID eller FrejaID) istället för e-postadress. Saknar du e-legitimation? Vänligen kontakta ansvarig HR-konsult eller chef, så hjälper de dig att registrera din ansökan. Tillträde: Enligt överenskommelse Anställningsform: Tillsvidareanställning Sysselsättningsgrad: 100% Antal lediga befattningar: 1 Ref. nr: 15143 I denna ansökan bifogar du inget personligt brev
Om Laholms kommun Det är i mötet med våra invånare som värdet av vårt arbete uppstår! Som medarbetare i Laholms kommun är du med och levererar tjänster och service till våra invånare – varje dag, året om. Laholms kommun rymmer allt från omsorg, stöd och utbildning för våra invånare till infrastruktur, underhåll, kulturliv och tillväxt. Vi tror på att varje medarbetare har drivkraften och förmågan att förbättra verksamheten och en vilja att utvecklas i sitt yrke. Som medarbetare i Laholms kommun har du kollegor med många olika yrken och bakgrund, men det som förenar oss är vårt uppdrag och vår gemensamma värdegrund med ledorden glädje, mod, delaktighet, engagemang och gott föredöme Samhällsbyggnads-, kultur och folkhälsoförvaltningen (SKF) är en av landets bredaste och mest diversifierade förvaltningar och omfattar sju enheter (Räddningstjänst, Miljöenheten, Plan-och byggnadsenheten, Tekniska enheten, Måltidsenheten, kulturenheten och fritidsenheten) samt en förvaltningsstab. Vår målsättning är att vara en framåtlutad, förändringsbenägen och serviceinriktad förvaltning som hålls samman av vårt gemensamma utvecklingsarbete och vår strävan att skickliggöra varandra i våra respektive professioner. På SKF arbetar vi i ett högt tempo med den bredaste palett av kommunala uppgifter vilket ställer krav på våra medarbetade att se utanför sina respektive verksamheter för att bidra till en helhet inom förvaltningen. I vår verksamhet svarar vi mot tre politiska nämnder: Samhällsbyggnadsnämnden, Kultur- & folkhälsonämnden samt jävsnämnden. Plan- och byggnadsenheten består av 21 personer som med olika kompetenser och egenskaper bidrar till samhällsbyggandet i Laholms kommun. Inom enheten finns planarkitekter, bygglovshandläggare, handläggare för bostadsanpassning, kart- och mätningsingenjörer samt GIS - ingenjörer. Enheten ansvarar för en stor del av samhällsbyggnadsprocessen och inom vårt uppdrag ligger detaljplan, bygglov och genomförande delen, tillsyn enligt PBL, bostadsanpassningsbidrag, upprättande och ajourhållning av kommunens kartverk, mätverksamhet, utveckling av GIS med mera. En av våra fem planarkitekter går till en ny arbetsgivare så vi behöver en ersättare. Vill du bli en del i ett gott gäng på plan- och byggnadsenheten? Om tjänsten Som planarkitekt hos oss ansvarar du för och driver planuppdrag genom hela planprocessen från idé till färdigt planförslag och du kommer att arbeta med många spännande och utmanande uppgifter. Arbetet innebär förutom täta kontakter med kollegor, kontakter med politiker, allmänheten samt offentliga aktörer som t.ex. länsstyrelsen, markägare och konsulter Inom gruppen och enheten lär vi av varandra och delar med oss av våra olika kompetenser för att nå det bästa resultatet. Är du den vi söker? Vi söker dig som är högskoleutbildad planeringsarkitekt, landskapsarkitekt, samhällsplanerare eller motsvarande med inriktning mot fysisk planering eller har annan utbildning som vi bedömer vara likvärdig Du har en gestaltande förmåga och goda kunskaper om bland annat plan- och bygglagen och miljöbalken. Du har förmåga att översätta och omsätta dina kunskaper till detaljplaner som bidrar till att skapa ett hållbart Laholm. Du har lätt för att uttrycka dig på svenska både i tal och skrift. Vi arbetar i Geosecma för ArcGIS och Arc Map så erfarenhet och kunskap inom detta ser vi som positivt. Som person är du nyfiken, drivande, prestigelös, och engagerad, arbetar strukturerat och lösningsfokuserat. Ditt relationsskapande och kommunikativa förhållningssätt är en viktig förutsättning för att skapa goda resultat och ett bra samarbete. Du bidrar med att föra in nya perspektiv och arbetar målmedvetet och resultatfokuserat. Det krävs att du planerar och organiserar arbetet på ett effektivt sätt, är noggrann med kvalitén samtidigt som du driver dina planprojekt framåt i förhållande till satt tidsplan. Vi tar stor hänsyn till personlig lämplighet. Om anställningen Det finns möjlighet till visst distansarbete utifrån verksamhetens behov. Tillträde enligt överenskommelse Antal tjänster: 1 Tillträde enligt överenskommelse Övriga upplysningar Till följd av lag om belastningsregister ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas vid anställning inom LSS, barnomsorg samt skola. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken Information till annonssäljare Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons. Vi erbjuder ett utvecklande arbete och friskvård i olika former samt tillämpar rökfri arbetstid. Laholms kommun verkar för att alla medarbetare ska ha lika rättigheter och möjligheter och vi välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, funktionsnedsättning, sexuell läggning, religion eller annan trosuppfattning.
Vi på Åre kommun skapar förutsättningar för att alla som bor eller vistas här kan förverkliga sina drömmar. I vår storslagna fjällmiljö samsas förväntansfulla skidåkare med jordnära livskonstnärer. Det finns plats för dig också. Våra medarbetare utför Sveriges viktigaste jobb varje dag. Oavsett var i kommunen vi arbetar, är vi alla gemensamt till för Åre kommuns medborgare. Vi är många olika yrkeskategorier som arbetar i kommunen på olika arbetsplatser. Allas insatser behövs för att leverera god service och fortsätta utveckla verksamheterna och hela kommunen. Vi arbetar med att skapa värde och livskvalitet för våra kommuninvånare, våra företagare och besökare. Hos oss gör du skillnad, varje dag! I Åre kommun arbetar vi utifrån värdegrunden att vi är professionella, respektfulla och lyhörda. Som medarbetare i Åre kommun får du ta del av flera förmåner utöver din lön, se länk under övrigt. Åre kommun är en samisk förvaltningskommun och vi välkomnar sökande som har språklig och kulturell kunskap i samiska. ARBETSUPPGIFTER Dagens Samhälle utsåg Åre kommun till Årets superkommun 2024 i kategorin småstads- och landsbygdskommuner med motiveringen att befolkningen har ökat 21 procent på 12 år. Pister med målgång på torget är lockande. I Åre skapas jobb och den arbetsföra befolkningen växer. Kommunfullmäktige beslutade den 1 oktober 2024 att sätta befolkningsmålet till 2050 på 18 000 invånare. Det betyder att Åre kommun siktar på att öka befolkningen med cirka 5 500 invånare på 25 år, vilket är i linje med kommunens befolkningsökning de senaste tio åren. Som Strategisk samhällsplanerare är du högst delaktig att se till att Åre kommun står redo för denna spännande tillväxtresa. I rollen som strategisk samhällsplanerare kommer du att arbeta med kommunens översiktliga planering genom den kommuntäckande översiktsplanen och fördjupade översiktsplaner. I arbetsuppgiften ingår även arbete med andra strategiska dokument som vattentjänstplan, bostadsförsörjningsprogram, samt andra strategier och planer. Arbetet innebär att du har täta kontakter inom kommunen samt med allmänheten, näringslivet och myndigheter. Du föredrar själv dina ärende i kommunala nämnder och styrelser. För att trivas som strategisk samhällsplanerare ser du mötet med kollegor, politiker, företagare och invånare som en resurs att skapa rätt underlag för en hållbar byggd miljö. För rätt person kan det finnas möjlighet att få projektleda arbetet med någon av våra pågående fördjupade översiktsplaner och/eller starta upp arbetet med att revidera vår kommuntäckande översiktsplan. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har • Examen inom fysisk planering eller annan relevant akademisk utbildning. • Du har minst 2 års erfarenhet av arbete som strategisk samhällsplanerare, översiktsplanerare eller planarkitekt eller motsvarande sedan tidigare. • Du har stor kunskap om planprocessen, plan- och bygglagen samt miljöbalken och hur de används i praktiken. • Du ska kunna hantera GIS-baserade verktyg för framställning av planer och har kunskaper i ritverktyg och illustrationsprogram. Ditt engagemang och intresse för samhällsbyggnadsprocessen och ett hållbart samhälle är stort. • Det krävs god språklig och kommunikativ färdighet på svenska, både i tal och skrift. • Det meriterande med kunskap inom demografi och statistik, upphandling och LOU samt limnologi och vattenvårdsfrågor. • B-körkort är ett krav. • Som person tar du tar stort eget ansvar och levererar resultat, både vad gäller kvalitet och produktivitet. Du har god förmåga att planera, driva och hålla samman arbetsprocesser och arbetsgrupper. Du som söker är en analytisk person som tar eget ansvar och är noggrann, och är skicklig på att ta fram beslutsunderlag. Du lägger stor vikt vid problemlösning och idéskapande som svarar upp till kommunens och medborgarnas behov, samt kommunens mål och riktlinjer. Du är pedagogisk och har god kommunikativ förmåga. Vi kommer lägga stor vikt på dina personliga egenskaper. ÖVRIGT Tjänsten är vakant under förutsättning att ingen övertalighet, behov av omplacering eller företräde finns i kommunen. Provanställning kan komma att tillämpas. Mer information om Åre kommun finner du på www.are.se Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Våra förmåner: https://are.se/foretag-och-jobb/jobba-pa-are-kommun/sa-ar-det-att-jobba-hos-oss/vara-formaner
Välj ett jobb för att visa detaljer
Visar 1 till 8 av 8 jobb