Planarkitekt

Sök bland 5 lediga jobb som Planarkitekt och börja ditt nya yrkesliv idag!

Planarkitekt
Kristinehamns kommun
Planeringsarkitekter m.fl.

Tycker du om att arbeta med detaljplanering och vill vara en del av kommunens tillväxt- och utvecklingsarbete?  Då är den här tjänsten något för dig!    Som planarkitekt kommer du arbeta hos oss på samhällsplaneringsavdelningen på kommunledningsförvaltningen. Avdelningen består av 12 heltidstjänster och har ett helhetsansvar för kommunens samhällsplanering, dvs hela kedjan inom fysisk samhällsplanering från behovsanalys, översiktsplanering, strategiska markförvärv, detaljplanering samt plangenomförande och exploatering. Avdelningen är uppdelad i tre enheter, planering och strategi, detaljplanering samt mark- och exploatering. Avdelningen arbetar på uppdrag av kommunstyrelsen. På kommunledningsförvaltningen finns även HR-avdelningen, ekonomiavdelningen, digitaliseringsavdelningen och kommunikationsavdelningen. En stor del av avdelningens arbete sker i samverkan med övriga förvaltningar och bolag, i synnerhet med tekniska förvaltningen, miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen samt kommunens näringslivsbolag.    Arbetsplatsen är förlagd till kommunhuset Uroxen i centrala Kristinehamn, 5 minuters gångväg från resecentrum. Distansarbetsavtal erbjuds alla medarbetare på avdelningen, vilket innebär två dagars distansarbete i veckan samt kontorsutrustning till hemmakontor. ARBETSUPPGIFTER Som planarkitekt kommer du att arbeta inom den verksamhet vi kallar detaljplanering, vilket innebär framtagande av detaljplaner och lokaliseringsutredningar mm inom samhällsbyggnadsområdet. Arbetet är komplext och oftast innebär varje nytt planuppdrag att det uppstår nya frågor som inte har ett färdigt svar utan där man själv måste arbeta fram svaret tillsammans med sin projektgrupp. Som planarkitekt ingår du även i kommunens övriga planering och i genomförandeprojekt. Du kommer att fungera som projektledare i de ärenden som du själv driver och du kommer att samverka mycket såväl internt i den kommunala organisationen samt externt med andra myndigheter och externa aktörer. Du kommer även att föredra dina ärenden i beredningar med både tjänstepersoner och politiker. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har ett stort samhällsintresse och har en akademisk utbildning inom samhällsplanering, samhällsbyggnad, fysisk planering eller arkitektur med planeringsinriktning.   Det är meriterande om du tidigare erfarenhet som planarkitekt eller motsvarande.    B-körkort är meriterande.    Du ska ha god datorvana och uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift.   Vi söker dig som är mål- och resultatorienterad och som kan arbeta självgående och ta egna initiativ för att uppnå resultat. Du har lätt för att planera och organisera ditt arbete och du driver dina processer framåt genom att sätta upp och hålla tidsramar. Du ser helheter och tar hänsyn till det större perspektivet i agerande och beslut.  Du talar välformulerat och engagerat i såväl enskilda möten som i stora grupper. Du lyssnar och är mottaglig för motpartens synpunkter och behov och du anpassar dig lätt till olika situationer och nya förutsättningar. Du är serviceinriktad och samarbetar ofta och gärna med andra för att uppnå bästa resultat.     Vi lägger stor vikt på personlig lämplighet. ÖVRIGT Vi i Kristinehamns kommun arbetar för ett aktivt ledar- och medarbetarskap. Detta skapas genom dialog och i samspel mellan ledare och medarbetare, vilket skapar goda förutsättningar för arbetsglädje i organisationen. Vår arbetsmiljö påverkas av hur vi bemöter varandra och vi alla har ett ansvar att bidra. Tillsammans arbetar vi för att verksamheten uppnår sina mål och att beslut som fattas också efterlevs. En nyfiken grundinställning och vilja att samarbeta är förutsättningar för ständiga förbättringar som leder till den bästa möjliga servicen till kommunens invånare. Som anställd hos oss kan du förvänta dig stöd för nya idéer, goda utvecklingsmöjligheter och att vi ger dig de verktyg du behöver för att kunna utföra ditt arbete på ett bra sätt. Varmt välkommen med din ansökan! För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och ha en god kommunikation med dig som söker jobb hos oss, ber vi dig att endast skicka in din ansökan via ansökningslänken i annonsen. Frågor som rör rekryteringsprocessen hanteras av rekryteringsenheten. Erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.

6 februari 2025
Sista ansökan:
2 mars 2025
Planarkitekt till samhällsbyggnadsavdelningen
Ljungby kommun
Planeringsarkitekter m.fl.

I Ljungby kommun formar vi framtiden tillsammans mot 35 000 invånare. Vi som jobbar här är öppna, vi är framåt och vi vill. Varje medarbetare hos oss är med och gör skillnad för alla som bor och lever i vår kommun. Vill du vara med? Vår senaste medarbetarenkät visar att 95% tycker att jobbet känns meningsfullt, 82% anser att de lär och utvecklas i sitt dagliga arbete och 83% tycker att de har en bra arbetsgivare som de kan rekommendera till sina vänner. Undersökningen visar också att 96% av våra medarbetare upplever att deras chef har tillit till att de utför sitt arbete på ett bra vis. Tillitsbaserad styrning och ledning är Ljungby kommuns ledningsfilosofi och något vi vill ska genomsyra vår organisation. Läs mer om oss som arbetsgivare på www.ljungby.se/jobb. ARBETSUPPGIFTER Att arbeta som planarkitekt på Ljungby kommun innebär att du är en viktig del i vår resa mot att bli fler invånare och företagare i kommunen och att bidra till en utveckling mot ett mer hållbart samhälle. Dina arbetsuppgifter kommer i första hand vara detaljplanering, digitalisering av detaljplaner, översiktlig planering och projektledning av planprojekt. Du kommer arbeta med hela planeringsprocessen från strategiska dokument till genomförandefrågor. I din roll ansvarar du för att självständigt leda och samordna planprojekt i nära samarbete med dina kollegor inom kommunen och i dialog med berörda externa parter. Som projektansvarig har du en viktig roll i att säkra hållbarhetsperspektiven i den fysiska planeringen, bland annat frågor kring klimatanpassning. Beroende på dina intressen och färdigheter kan arbetet även omfatta olika utredningar inom samhällsbyggnadsområdet.  Du kommer att tillhöra samhällsbyggnadsavdelningen som är en del av kommunledningsförvaltningen. På avdelningen kommer du ha ett 10-tal mycket kompetenta kollegor som arbetar med fysisk planering, hållbarhetsfrågor och andra strategiska frågor inom samhällsbyggnadsområdet. En del i avdelningens uppdrag är att utveckla och optimera kommunens strukturer och processer inom samhällsbyggnadsområdet. KVALIFIKATIONER Du som söker har en relevant universitets/högskoleutbildning för tjänsten och har med fördel erfarenhet från arbete med fysisk planering och digitalisering av detaljplaner. Du är väl insatt i plan- och bygglagen och annan lagstiftning som påverkar planeringen, och du har god datorvana och erfarenhet från användning av GIS-program. Goda kunskaper i att använda ArcMap och ArcGIS-Pro är meriterande. Vi söker dig som har ett kreativt och strukturerat arbetssätt med vana att driva tidsbestämda projekt. Du arbetar bra i olika typer av gruppkonstellationer och har en mycket god kommunikationsförmåga i svenska, både tal och skrift. Du är även strukturerad och lösningsorienterad. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.  Du ska ha B-körkort. ÖVRIGT Du söker tjänsten via Offentliga Jobb. Betyg och intyg behöver inte bifogas ansökan utan tas med vid en eventuell intervju. Hos oss är balans i livet viktigt! Vi vill att våra medarbetare ska kunna kombinera arbete med familj och fritid, därför tillämpar vi flextid i de verksamheter där det tillåter. Vi har möjlighet till semesterväxling, subventionerat årskort med Länstrafiken, friskvårdsbidrag och mycket annat. Som medarbetare har du gratis medlemskap i personalklubben, vilket ger möjlighet till gratis träning och bad vid närliggande träningsanläggning och äventyrsbad, samt möjlighet att delta i andra aktiviteter. Ljungby kommun erbjuder In- och medflyttarservice. Det vill säga ett antal tjänster som ska göra det lättare att byta livsmiljö och flytta till vår kommun. Maila [email protected] om du vill veta mer om vad vi kan hjälpa dig med i samband med en flytt till Ljungby kommun. I Ljungby kommun tillämpar vi rökfri arbetstid. Kommunen tar ansvar för hela rekryteringen och undanber sig därför samtal från rekryteringsfirmor och annonssäljare.

6 februari 2025
Sista ansökan:
26 februari 2025
Planarkitekt, vikariat 100%
Hammarö kommun
Planeringsarkitekter m.fl.

Välkommen till oss på Hammarö! Hammarö är en kommun med framåtanda och stark tillväxt som ligger vid Vänern omgiven av klippor och vatten. Många väljer att flytta till oss vilket gör att vi ständigt växer och utvecklas. Något som speglar allt som sker i vår kommun är närheten till staden, invånarna, vattnet och till varandra. Hos oss får du en arbetsplats mitt i vår vackra skärgård! Inom kommunstyrelsen arbetar du nära de beslut som fattas i kommunen. Genom att se till helheten och vart vi är på väg arbetar vi med allt som kan tänkas beröra kommunens invånare och anställda. Det är vi som arbetar bakom kulisserna och håller ihop den röda tråden som leder kommunen i rätt riktning in i framtiden. Mark- och planavdelningen består i dag av planarkitekter, kart- och mätingenjör, GIS-samordnare, miljöstrateg, trafikingenjör och enhetschef. Är du en erfaren och kreativ planarkitekt med ett brinnande intresse för detaljplane- och stadsutvecklingsfrågor? I så fall är du varmt välkommen till oss. ARBETSUPPGIFTER I rollen som planarkitekt arbetar du huvudsakligen med att handlägga och upprätta detaljplaner, planprogram och översiktsplaner. Du arbetar självständigt och är bra på att hantera flera ärenden samtidigt. Som planarkitekt kommer du att ansvara för och arbeta med hela detaljplaneprocessen, från planbesked till antagandehandlingar. Utöver planarbetet ges möjlighet att arbeta med samhällsutvecklingsfrågor ihop med andra förvaltningar inom kommunen men även genom kontakt med sakägare, allmänhet, politiker, myndigheter och konsulter. Du förväntas bidra med en positiv attityd och kunskap inom områdena. Tjänsten är ett 100% vikariat på ca. ett år, som kan komma att förlängas. KVALIFIKATIONER Krav för tjänsten är slutförd utbildning/examen som fysik planerare, arkitekt, samhällsplanerare eller motsvarande. Du är väl förtrogen med PBL och annan relevant lagstiftning. Det är meriterande om du har vana av Focus detaljplan och kartverktyget MyCarta. Du har förmågan att uttrycka dig mycket väl i tal och skrift och kunna förklara komplexa samband på ett begripligt sätt. Vana av att skriva tjänsteskrivelser som beslutsunderlag till politiken är meriterande. För att lyckas i rollen behöver du vara lösningsorienterad, målmedveten, serviceinriktad och strukturerad. Eftersom det ingår många kontakter i tjänsten både internt och externt, så behöver du ha god samarbetsförmåga, vara lyhörd och ha förmågan att skapa förtroende. Vi förutsätter också att du uppskattar kontakt med andra människor och att samverka med andra kompetenser. Du drivs av att göra ett bra jobb och ingå i en härlig arbetsgrupp med likasinnade! Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Urval sker löpande, och intervjuer kan förekomma innan ansökningstidens utgång. ÖVRIGT För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Hammarö kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Varmt välkommen med din ansökan! Inför rekryteringsarbetet har Hammarö kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

5 februari 2025
Sista ansökan:
25 februari 2025
Planarkitekt, Solna stad    
Solna kommun
Planeringsarkitekter m.fl.

Vill du ha utmanande arbetsuppgifter och arbeta tillsammans med engagerade kollegor? Solna stad söker nu en planarkitekt som vill bidra till stadens spännande stadsutvecklingsprojekt. Hos oss får du ett varierat arbete i en kreativ miljö. Varmt välkommen med din ansökan! Om oss Solna är en av Sveriges mest tillväxtvänliga kommuner med många spännande stadsbyggnadsprojekt på gång. I Solna förenas stora stadsbyggnadsfrågor med den lilla kommunens överskådliga organisation. Samhällsbyggnadsförvaltningen ansvarar för stadens övergripande miljö- och klimatarbete, fysisk planering, exploatering, projektledning och bygg, miljöövervakning och myndighetsutövning inom bygglov, mätning och kartframställning samt miljöskydd, hälsoskydd och livsmedelskontroll. Förvaltningen präglas av ett stort driv och utvecklingsfokus där arbetet förväntas leda till en levande och hållbar stad, en effektiv, rättssäker och serviceinriktad myndighetsutövning samt en attraktiv och hållbar arbetsplats. Har du ett genuint intresse för stadsplanering och är utbildad planerare, arkitekt eller motsvarande högskoleutbildning? Vi på Solna stad söker nu efter en planarkitekt att bli en del av vårt sammansvetsade gäng på planenheten. För dig som gillar att arbeta i ett högt tempo med varierade arbetsuppgifter erbjuds du här möjligheten att arbeta med och vara delaktig genom hela planprocessen. Vårt erbjudande  Hos oss får du ett utvecklande och intressant arbete som engagerar. Tillsammans med kunniga kollegor har du möjlighet att sätta prägel på hur Solna stad ska planeras. Vi har tillgång till gym i stadshuset, friskvårdsbidrag, årsarbetstid, kontinuerlig kompetensutveckling samt möjlighet till semesterväxling. Vi sitter centralt i Solna centrum med god kollektivtrafik. Vi ser positivt på att medarbetare ges möjlighet till att arbeta på distans upp till två dagar i veckan där verksamheten så tillåter. Vad innebär arbetet? Arbetet som planarkitekt innebär att du kommer att ta fram och handlägga detaljplaner genom hela planprocessen, från början till slut. Vi är en liten organisation vilket underlättar samarbete och ger effektiva processer. Plan- och geodataenheten består av sju planarkitekter, en översiktsplanerare, biträdande planchef och fyra kart- och mättekniker som alla rapporterar till plan- och geodatachefen. Planarbetet sker i nära samarbete med exploateringsenheten och med bygglovsenheten. Vi tar fram våra detaljplaner i Focus Total. I Solna får du möjlighet att arbeta med spännande stadsutvecklingsprojekt. Vi arbetar i ett högt tempo och vi jobbar med både mindre och större, mer komplexa, detaljplaner. Något vi tror att du som söker ser som spännande då du kommer att ha en stor bredd i din vardag. Vi har flera stora, spännande stadsutvecklingsprojekt på gång - bland annat pågår just nu en stor omvandling av centrala Solna. Till det kommer även en utveckling i Norra Hagastaden, Hagalund och Bagartorp. Ett flertal detaljplaneprocesser kommer att inledas under våren vilket innebär en möjlighet att få vara med redan från start i några av de projekt som tjänsten kommer att omfatta.  Vem söker vi?  Vi söker dig som är utbildad fysisk planerare, samhällsplanerare, arkitekt eller har studerat motsvarande högskoleutbildning. Har du arbetslivserfarenhet av liknande arbetsuppgifter sedan tidigare är detta självklart meriterande, men inget krav. Stor vikt kommer även att läggas vid dina personliga egenskaper. Då arbetet innebär ansvar för att driva arbetet framåt tror vi att du som söker är driven och trivs i att arbeta mot mål och dessutom har en god strukturell förmåga för att planera ditt arbete effektivt. Tjänsten ställer också krav på att du som söker är noggrann och tydlig då du kommer att vara i kontakt med hela planprocessen. Vidare bör du som söker också ha god kännedom om planprocessen i plan- och bygglagen och god förmåga att uttrycka Dig i tal och skrift på svenska. Arbetet sker i nära samarbete med övriga inom stadsbyggnadsprocessen därför är samarbetsförmåga en viktig egenskap. Vi ser gärna också att du som söker har erfarenhet av och känner dig bekväm med att arbeta i Focus Total eller AutoCAD. Mer information och ansökan  Tjänsten är en tillsvidaretjänst på heltid med tillträde enligt överenskommelse. Varmt välkommen med din ansökan innehållandes CV senast den 10/2-2025. I denna rekrytering ansöker du utan personligt brev. När du söker kommer du få svara på frågor relevanta för tjänsten. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem.  Om du har några frågor är du varmt välkommen att höra av dig till Alexander Fagerlund, plan- och geodatachef, på 08-746 34 34.    I Solna arbetar engagerade medarbetare med uppdraget att utveckla staden och välfärden med solnaborna i fokus. Detta gör oss till en spännande och utvecklande organisation att arbeta inom. Samhällsbyggnadsförvaltningen tar fram detaljplaner när nya bostäder, kontor och skolor ska byggas och arbetar med bygglov, mätning och kartor. Vi arbetar med att förbättra Solnas yttre miljö och människors hälsa samt att bevara Solnas natur. Vi har ansvar för tillsyn av livsmedelshantering, inomhusmiljö och miljöfarliga verksamheter. Även naturvård och miljöövervakning ingår i förvaltningens ansvarsområde. Solna är en framtidsstad i tillväxt, unikt belägen mellan Kungliga nationalstadsparkens lugn och storstadens puls. Vår vision är att Solna ska vara en levande och trygg stad, som förenar hållbar utveckling med en god ekonomisk hushållning för att trygga framtidens välfärd. Här finns attraktiva bostäder, framgångsrika företag, utmärkta kommunikationer, förstklassig samhällsservice och ett rikt kultur- och idrottsutbud. Solna stad är nu inne i en spännande utvecklingsfas, befolkningen växer och många företag söker sig hit.

24 januari 2025
Sista ansökan:
10 februari 2025
Planarkitekt se hit!
Hedemora kommun
Planeringsarkitekter m.fl.

ARBETSUPPGIFTER Vi söker en planarkitekt. Du kommer att få arbeta under eget ansvar med förutsättningen att du utför arbetet med rätt kvalitet och är effektiv i ditt arbetssätt. Som planarkitekt är du den som håller samman och driver planprocessen. Arbetet innebär också kontakter med bland annat andra kommunala förvaltningar, konsulter, politiker och Länsstyrelsen. Din huvuduppgift kommer vara att ta fram detaljplaner, allt ifrån mindre detaljplaner som rör enstaka fastigheter till stora detaljplaner för exempelvis verksamheter och bostadsområden. Andra exempel på arbetsuppgifter som vi arbetar med är översiktlig planering, att ta fram förstudie för framtida etableringar och att vara delaktig i framtagande av olika program och policys. Arbete på obekväm arbetstid kan förekomma. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har examen inom arkitektur, fysisk planering eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Goda kunskaper i, plan- och bygglag. Erfarenhet av att utforma och upprätta nya detaljplaner. Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska. Det är en meriterande om du har erfarenhet från offentlig verksamhet eller annan målstyrd verksamhet, är utvecklingsorienterad och har lätt för att anpassa dig i en föränderlig organisation. Du vill arbeta med ständig utveckling då arbetsuppgifterna kan förändras utifrån nya direktiv och inriktningar. Arbetet kommer att bestå av möten med många människor och därför kommer stor vikt att läggas på social kompetens. B- körkort är ett krav. ÖVRIGT Som medarbetare inom Hedemora kommun är det viktigt att du delar den gemensamma värdegrunden KRAM som står för Kundfokus, Respekt, Ansvar och Mod. Vi eftersträvar mångfald på vår arbetsplats. Vi erbjuder: https://hedemora.se/kommun-och-demokrati/sa-fungerar-kommunen/arbeta-hos-oss/personalformaner/ Vi har gjort vårt mediaval och undanber oss all kontakt från annonsförsäljare samt rekryteringsbolag.

22 januari 2025
Sista ansökan:
12 februari 2025