SPECIALLÄRARE 100% PÅ ANTONSKOLAN ÖSTERÄNG Vill du vara med i Antonskolans spännande utveckling? Antonskolan söker en medarbetare som vill vara med och lyfta vår verksamhet till nästa nivå. På köpet får du en bra arbetsplats med engagerade medarbetare och en härlig vi-känsla. Antonskolan ska vara en självklar plats att längta till i elevernas skoldag där fritidshem och skola utgör en helhet. Hos oss har du nära till beslut med goda möjligheter till att vara med och förändra samt förbättra verksamheten. Anton Utbildning har två grundskolor, Antonskolan Blekedamm och Antonskolan Österäng, med årskurserna från förskoleklass till årskurs 9. Vi värnar om att ha hög behörighetsgrad och god personaltäthet i våra barn- och elevgrupper. Vi tror att detta är förutsättning för att skapa en trygg lärmiljö för våra barn och elever. På Antonskolan arbetar vi värdegrundsbaserat utifrån ANTON-orden: Ansvar, Närhet, Trygghet, Omsorg och Nyfikenhet. En värdegrund som vi vill att du delar med oss. Vår profil är internationell förståelse och solidaritet: “Vi utrustar världsmedborgare som gör skillnad”. ARBETSUPPGIFTER Vi söker dig som är utbildad speciallärare - inriktning läs och skriv - och har erfarenhet av att arbeta utifrån din profession i grundskolan. Som person är du kreativ, relationell, lösningsorienterad, trygg och stabil. Du har goda kunskaper i att möta elevers olika behov. Du har lätt för att samarbeta och skapa goda relationer med både barn, ungdomar och vuxna. I ditt ledarskap motiverar du andra och skapar engagemang samt delaktighet. Du är analytisk och kan utifrån det du ser i mötet med eleven, undervisningen och inlärningen förändra, förbättra och tänka nytt i det du gör i ditt eget arbete för att komma vidare. Du kan även ge konstruktiv feedback till kollegor utifrån det du upplever vore positiva förändringar för eleven/eleverna. Du har med andra ord förmåga att inta en handledande roll gentemot resurs- och lärarkollegor och kunna ge input och förslag kring inkluderande lärmiljö och differentierad undervisning. I uppdraget arbetar du med elevnära insatser i förskoleklassen tom årskurs 9 i nära samarbete framförallt med specialpedagog och övrigt elevhälsoteam, samt annan personal. Du kommer arbeta i olika konstellationer med enskilda elever, med mindre elev-grupper och tillsammans med lärare i helklass utifrån enskilda handlingsplaner och åtgärdsprogram. Stämmer ovan på dig är du varmt välkommen att skicka in din ansökan! ANSTÄLLNINGSVILLKOR Tillsvidareanställning på heltid som inleds med en provanställning på 6 månader med start 2025-08-05 eller enligt överenskommelse. Tjänstens upplägg som antingen ferie- eller semestertjänst kan diskuteras. Innan du erbjudits en anställning på Antonskolan måste du lämna ett utdrag ur polisens belastningsregister enligt skollagen 2 kap. 31§. Då handläggningstiden brukar vara ett par veckor är det bra om du redan idag begär ut ett belastningsutdrag. SISTA ANSÖKNINGSDAG: 1 juli 2025. Intervjuer kommer att ske löpande under ansökningstiden. (undantag 19-27 juni) Har du frågor om tjänsten är du varmt välkommen att kontakta Johan Bern, (se kontaktuppgifter nedanför). Välkommen med ditt personliga brev och cv omgående till nedanstående mail. Ange ”Ansökan specialpedagog” i ämnesraden. Johan Bern Rektor, Antonskolan Österäng tfn 0737-201324 [email protected]
Välkommen till Alingsås! Som medarbetare i vår kommun har du alla möjligheter att vara med och utveckla verksamheten och din arbetsplats. Med nära 4000 anställda är vi tillräckligt stora för att driva förändring och samtidigt tillräckligt små för att var och en ska kunna påverka och få utrymme för sina idéer. Här finns plats för nytänkare. Tillsammans skapar vi Alingsås! Lendahlsskolan är en kommunal F–6-skola med cirka 240 elever, belägen i Alingsås stadskärna. Skolan är inrymd i en charmig byggnad från 1907 med närhet till både bibliotek, kulturhus och friluftsområdet Nolhagaparken. Här arbetar vi aktivt med IBIS‑projekten för att främja inkludering, trygghet och elevernas delaktighet. Som ett engagerat team skapar vi goda relationer, både mellan elever och mellan elev och vuxen, och erbjuder en trygg och kreativ lärmiljö. I vårt personalrum och på våra möten råder alltid en varm och stöttande stämning där vi lyfter varandra och delar erfarenheter för skolans och elevernas bästa. När du börjar hos oss så erbjuder vi dig bl. a: • En trygg anställning • En kompetensutvecklingsplan • Föräldrapenningtillägg • Friskvårdsbidrag och förmånliga rabatter via E-passi • Cykelförmån Varmt välkommen med din ansökan! ARBETSUPPGIFTER Du kommer att ingå i vårt speciallärarteam, som består av två specialpedagoger och en speciallärare. Tillsammans samarbetar ni tätt både inom teamet och med skolans EHT-team för att identifiera behov, följa upp insatser och skapa hållbara lösningar för elever i behov av särskilt stöd. Några av dina arbetsuppgifter: • Identifiera och utreda elevers behov av särskilt stöd • Utforma och genomföra undervisning utifrån åtgärdsprogram för elever, både enskilt och i grupp • Handleda och stötta lärare i frågor kring lärande och inkluderande undervisning • Samarbeta med vårdnadshavare, skolledning och övrig elevhälsa • Ansvara för planering, genomförande och utvärdering av undervisning i vår flexgrupp tillsammans med en specialpedagog och en resurspedagog • Stödja elever i behov av särskilt stöd inom kunskapsgrupper, framför allt i matematik • Samverka med kollegor i arbetslag, elevhälsoteamet (EHT) och övriga professioner för att säkerställa en god lärmiljö • Bidra till skolans utvecklingsarbete med fokus på inkludering och tillgänglig undervisning KVALIFIKATIONER Krav för tjänsten: • Speciallärarexamen med specialisering i matematik eller lärarlegitimation med inriktning matematik åk F-6 • Erfarenhet av arbete med elever inom NPF • God didaktisk förmåga och vana att arbeta med anpassningar och alternativa verktyg Meriterande: • Erfarenhet av arbete i mindre undervisningsgrupper eller flexibla lärmiljöer Vem du är som person: Du har ett engagemang för att skapa en trygg, tillgänglig och utvecklande lärmiljö för alla elever med särskilt fokus på att möta elevers olika behov med anpassade och strukturerade arbetssätt. Vi ser gärna att du har ett inkluderande arbetssätt och att du drivs av att göra skillnad för elever i behov av särskilt stöd. Som medarbetare och kollega har du ett lösningsfokuserat förhållningssätt, god samarbetsförmåga och ett professionellt bemötande. ÖVRIGT För denna tjänst behöver du visa upp ett giltigt belastningsregister som du beställer via nedan länk:https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/skola-eller-forskola/ För att underlätta rekryteringsarbetet ber vi dig att bifoga relevanta intyg och betyg för tjänsten du söker samt vid eventuell intervju ha möjlighet att uppvisa giltig ID-handling såsom pass eller nationellt identitetskort. Har du skyddade personuppgifter ska du INTE söka via systemet utan kontakta ansvarig rekryterande chef för hantering av din ansökan. Vi har endast möjlighet att ta emot ansökningar via Visma Recruit.
Vimmerby är den lilla kommunen i Småland som har mycket att erbjuda; förutom det gedigna kulturarvet från Astrid Lindgren kännetecknas kommunen också av ett mångsidigt näringsliv, stort lokalt engagemang, aktivt föreningsliv, vacker natur och rogivande miljö. Genom våra värdeord; Ansvar, mod och fantasi arbetar vi för att ge bästa tänkbara service och omsorg till Vimmerby kommuns ca 15 800 invånare, företag och för alla som besöker kommunen. Dessa värdeord genomsyrar kommunens förhållnings- samt arbetssätt och är något alla bär med sig i det dagliga arbetet. Barn- och utbildningsförvaltningen i Vimmerby kommun ansvarar för alla pedagogiska verksamheter, från förskola till högskola, och ansvarar även för svenska för invandrare (sfi) och samhällsorientering för nyanlända. Vårt gemensamma mål är att Vimmerby kommuns barn och ungdomar ska få de bästa förutsättningarna att möta framtiden och utvecklas till kreativa, nyfikna och trygga individer. Vill du ha ett roligt, varierande och meningsfullt arbete, där du kan göra skillnad för andra människor? Då är du välkommen att söka tjänsten hos oss! ARBETSUPPGIFTER Som speciallärare i vårt resurscentrum ligger ditt fokus på undervisning, utredning och utveckling. Genom undervisning av elever enskilt, i grupp eller i klass bidrar du till att elever når så hög måluppfyllelse som möjligt utifrån deras kapacitet. Speciallärare är lärarna behjälpliga i genomförandet av screening samt analyserar resultaten i samarbete med specialpedagog. Som speciallärare bidrar du till ökad undervisningskvalitet genom handledning av personal. Du identifierar risker som kan leda till svårigheter för elevens lärande och kunskapsutveckling, samt utformar förebyggande och främjande åtgärder. Du är lärarna behjälplig i arbetet med pedagogiska utredningar. Tillsammans med kollegorna på resurscentrum analyserar du elevernas kunskapsutveckling och ger lärare förslag på åtgärder och förändringar. Din uppgift är att skapa de bästa möjligheterna för att elever, vårdnadshavare och kollegor ska trivas, känna sig trygga och därtill ge en bra utbildning efter de behov eleverna har. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som: • har lärarlegitimation • har speciallärarexamen. Specialpedagogexamen kan i kombination med övriga kvalifikationer komma bedömas som likvärdig. • är väl insatt i skolans läroplan • har erfarenhet av att stötta lärare vid bedömning och betygsättning • har erfarenhet av att handleda lärare • Vi ser gärna att du har erfarenhet av specialläraruppdraget Som person ser vi att du är trygg, stabil och positiv. Du är lugn och lyhörd i ditt bemötande, vilket bidrar till att du skapar goda och förtroendefulla relationer till såväl elever som vuxna. Du har lätt för att samverka med andra och arbetar för att skapa ett öppet och prestigelöst samarbetsklimat där nytänkande uppmuntras och där alla tar ett gemensamt ansvar för att nå uppsatta mål. Du har en kreativ fallenhet och bidrar gärna med tankar och idéer som du också omsätter i praktiken för att utveckla såväl det dagliga arbetet som verksamheten i stort. I det arbetet är du även mån om att skapa delaktighet och engagemang bland såväl kollegor som elever och du uppmuntrar andra till att våga ta initiativ och får således andra omkring dig att växa och utvecklas. Vidare ser vi att du är kommunikativt skicklig person med förmågan att förmedla information på ett tydligt men också pedagogiskt sätt där du anpassar din kommunikation utifrån mottagarens behov och rådande situation. ÖVRIGT Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande. För kontaktuppgifter till fackliga representanter, maila till [email protected] Varmt välkommen med din ansökan!
Om arbetsplatsen Gransäterskolan är en tvåparallellig F-9 skola med cirka 470 elever. På skolan finns den kommungemensamma särskilda undervisningsgruppen Aspen. Skolan ligger i utkanten av Bålsta nära naturområden. Vi arbetar systematiskt med de utvecklingsområden som skolan har framför sig. Vi har ett lösningsfokuserat arbete där vi vill möta alla eleverna där de befinner sig och få dem att utvecklas så långt som möjligt kunskapsmässigt med hög måluppfyllelse. Medarbetarna på skolan vittnar om ett välkomnande och inkluderande bemötande av ny personal. Det kollegiala samarbetet är välfungerande och vi-känslan är god. Dina arbetsuppgifter Planera och undervisa i en särskild undervisningsgrupp på lågstadiet. Eleverna i gruppen har särskilda behov där det mindre sammanhanget och hög vuxen-närvaro är viktigt för att de ska lyckas. Du kommer förutom detta att arbeta med EHT i olika typiska ärenden för elever i behov av särskilt stöd. Du kommer också att behöva samverka med de övriga lärarna på skolan med din kompetens och bistå i utvecklingen av det specialpedagogiska arbetet. Kvalifikationer och personliga egenskaper Vi söker dig som: - har lärarlegitimation för årskurserna 1-3 - har en speciallärarutbildning - är närvarande, engagerad och ansvarstagande - har ett tydligt och tryggt ledarskap - är samarbetsinriktad och bidrar till ett gott arbetsklimat - har en god bedömningskompetens och ger kontinuerlig återkoppling till eleverna - har erfarenhet av att använda IKT och kompensatoriska verktyg i undervisningen Du har ett stort engagemang i undervisningen och arbetar för hela skolans och alla elevers utveckling. Du skapar en trygg lärandemiljö och har höga förväntningar på eleverna och deras förmåga att utvecklas. Du har elevens bästa i fokus, kan se elevers olika behov, tillämpar ett relationellt förhållningssätt och därmed skapar de bästa förutsättningar för varje enskild elev. Du planerar, organiserar, prioriterar och analyserar din lektionsstruktur såväl som övriga uppdrag som ingår i din roll på ett effektivt sätt. Personlig lämplighet värderas högt då vi värdesätter lösningsorienterat förhållningssätt samt god samarbetsförmåga. Tjänsten tillsätts löpande – vänta inte med din ansökan! Varmt välkommen att bli en del av Gransäterskolan – där kunskap, ansvar och nyfikenhet leder vägen! Om Håbo kommun Håbo kommun har ett centralt läge i Mälardalen med närhet till Stockholm, Uppsala, Enköping och Västerås. Med Bålsta som centralort och goda pendlingsmöjligheter är det enkelt att ta sig hit, oavsett om du kommer från storstad eller landsbygd. Här finns också närheten i vardagen, med korta vägar mellan kollegor, verksamheter och beslut. Som en del av Håbo kommun är du med och bidrar till ett viktigt samhällsuppdrag, och skapar värde för Håboborna varje dag. Vi är omkring 1 700 medarbetare som tillsammans driver våra verksamheter framåt. Vi bygger en arbetsplats där tillit, samarbete och lärande står i centrum. Hos oss får du vara delaktig och växa i en arbetsmiljö som främjar både utveckling och arbetsglädje. Tillsammans skapar vi vårt framtida Håbo!
Med Bergslagens skogar i norr, Mälaren i söder och med ett rikt kulturarv som omfattar både en lång industrihistoria, ett kungligt slott och unik kulturmiljö kring Strömsholms kanal är Hallstahammars kommun en plats som lockar både besökare och nya invånare. Vi är en växande kommun med 16 600 invånare i en dynamisk region med närhet till såväl natur som storstad. Vi har ett företagsklimat som är bland det bästa i länet och vi levererar en välfärd med hög kvalitet. Vår vision är att vara en kommun där allt är enkelt och nära, där nytänkande och kreativitet är självklart. Givetvis visar vi ansvar och engagemang för att kunna skapa ett bättre samhälle och miljö för kommande generationer. Kort sagt så ska du hitta det goda livet i storstadens närhet i Hallstahammars kommun oavsett om du bor här, driver företag, arbetar i kommunen eller bara är här på tillfälligt besök. Är du legitimerad speciallärare som vill arbeta för att alla elever ska få en möjlighet att nå så långt som möjligt i sin kunskapsutveckling samt lära för livet? Då ska du läsa vidare och söka jobbet! Som anställd i kommunens skolor är du en del av vårt mål att alla elever ska bli sitt bästa jag och ges de bästa förutsättningarna för att lyckas. Lindboskolan är en F – 6 skola i Hallstahammars tätort. Skolan som är inrymd i rustade lokaler och har ca 460 elever fördelade på tre paralleller. I skolan finns även tre fritidshemsavdelningar. På Lindboskolan jobbar två specialpedagoger som du kommer att ha ett nära samarbete med. Du kommer ingå i ett arbetslag där du kommer att ansvara för att samordna stödet för eleverna. Vår vision är att skolan ska vara en trygg plats där alla elever ska få en möjlighet att lyckas utifrån sina förutsättningar och bli sitt bästa jag. ARBETSUPPGIFTER Vi söker nu dig som vill vara med på Lindboskolans utvecklingsresa och bidra i elevhälsoteamet. I din roll ingår bland annat att: - Vara med och utveckla skolans elevhälsoarbete genom att bidra med specialpedagogisk kompetens i det främjande och förebyggande arbetet. -Verka/Bidra för hög kvalité i klassrumsundervisningen genom att handleda och stödja kollegor i det pedagogiska arbetet. -Vara sammanhållande ansvarig för arbetslagets arbete med särskilt stöd. -Genomföra pedagogiska utredningar och andra underlag. -Samarbeta förtroendefullt med vårdnadshavare, kollegor och externa aktörer för att skapa bästa möjliga förutsättningar för elevernas lärande och utveckling. KVALIFIKATIONER Du behöver ha erfarenhet av likande uppdrag så som speciallärare eller specialpedagog. Du besitter en god kommunikativ förmåga och kan utrycka dig mycket väl i tal och skrift i svenska språket. Du är lyhörd, med fötterna och hjärtat i verksamheten- både grundskola (låg- och mellanstadiet) och fritidshem. Du ser helheter och tar hänsyn till det större perspektivet, du förstår din roll och ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut. Det är av stor vikt att du är en lagspelare, att du ser styrkor i samarbete och ser det som självklart att vara en aktiv del i vårt elevhälsoteam. För att trivas i rollen är du strukturerad, tydlig och initiativtagande. Du har ett strategiskt förhållningssätt samt är mål- och resultatinriktad. Vi söker dig som: -Har en lärarlegitimation -Har specialpedagogisk examen och/eller speciallärarlegitimation, gärna med erfarenhet av båda rollerna. -Har god kännedom om skollag, läroplan och andra styrdokument samt en helhetssyn på elevhälsa -Är lösningsfokuserad, flexibel samt besitter god förmåga att verka i en komplex verksamhet. -Önskvärt med kunskaper inom tidig läs- och skrivinlärning samt matematik. -Har en god förmåga att skapa pedagogiska lösningar utifrån elevers individuella behov. -Vill utvecklas tillsammans med kollegor och bidrar aktivt till skolans systematiska kvalitetsarbete. -Har en stark vilja att arbeta i team och bidra till ett positivt arbetsklimat. -Vill vara med och utveckla och stärka skolans elevhälsoarbete tillsammans med nya ledningen. ÖVRIGT Hallstahammars kommun ingår i finskt förvaltningsområde och vi ser gärna sökanden med kunskaper i finska i tal och skrift. Alla erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes vänligen men bestämt. Tjänsten kommer att tillsättas under förutsättning att erforderliga beslut fattas. Uppvisande av utdrag ur belastningsregistret innan anställning
Katolska Skolan av Notre Dame utbildar och formar 350 elever från förskoleklass till årskurs 9 och driver även en förskola, allt på samma geografiska område. Katolska Skolan har en 150 årig tradition och är den största bland de tre existerande katolska skolorna i Sverige. Katolska Skolan ligger i Örgryte och eleverna kommer genom ett aktivt val från alla stadsdelar. Katolska Skolan av Notre Dame utbildar elever från cirka 70 nationaliteter och det pratas ungefär 40 språk, vilket gör skolan till en modell för integration och inkludering. Den kristna värdegrund på Katolska Skolan av Notre Dame gör att man bemöter alla elever som människor av kropp och själ utan att göra några skillnader på etnicitet, religiös tillhörighet eller annan diskrimineringsgrund, och utbildar och formar samhällets framtida medlemmar som helgjutna människor. Katolska Skolan av Notre Dame i ett nötskal: Tro, Lärande, Gemenskap. Vi söker dig som har en svensk lärarlegitimation med behörighet i svenska / svenska som andraspråk och/eller matematik, har erfarenhet av specialpedagogiska insatser och organisation och brinner för att få alla elever att lyckas i skolan. Du har erfarenhet av att bemöta elever och familjer med olika bakgrunder och är bekväm med att arbeta i en mångkulturell miljö. Du är positivt inställd till att arbeta i en utmanande miljö där livliga elever förgyller din vardag och sätter alla dina professionella och pedagogiska färdigheter på prov. Du är bekväm med att ifrågasätta dina tidigare erfarenheter på vetenskaplig grund för att sedan bygga upp en kollegial beprövad erfarenhet. Vi ser att du förfinar dina färdigheter kontinuerligt, baserat på forskningen och tillgänglig litteratur och kan redovisa för de pedagogiska val du gör i klassrummet och/eller med de elever du exponeras till, speciellt när du hittar lösningar för de elever som utmanar verksamheten mest. Katolska Skolan sammanfattar lärarens professionella utövande med tre kompetenser - ledarskapskompetens, ämnesdidaktisk kompetens och relationskompetens - detta som en syntes av en lång lista av studier i ämnet. Fundera gärna på hur din profil inom dessa tre kompetenser ser ut och redovisa för det när du söker. Du är van vid att arbeta i ett team både som medlem och som ledare, och bidrar med positiva idéer och energi. Du kommer att bidra till och gestalta det specialpedagogiska arbetet på skolan som i dagsläget består av två spår: undervisningsinsatser och administration/organisation. Undervisningsinsatser kommer att huvudsakligen äga rum på stödenheten "Jeanne d'Arc" på skolan och under lovveckorna (höst-, sport- och påsklov); den organisatoriska delen av uppdraget består i att förvalta stödtimmarna från lärare samt att vara spindel i nätet för utredningarna och uppföljningen av alla åtgärdsprogram i åk4-9. Vi kommer att lägga särskild vikt vid personlig lämplighet och intresse för att driva och utveckla verksamheten. Du känner till och är bekväm med Katolska Kyrkans lära.
Om Oss Dibber etablerades i Sverige 2017 och bedriver idag förskolor, grundskolor, anpassade grundskolor och öppna förskolor. Dibbers huvudkontor ligger i Sollentuna, verksamhet finns i stora delar av Sverige. Dibber i Sverige är en del av den norska friskolekoncernen Dibber som startades och ägs av två engagerade pedagoger, Randi och Hans Jacob Sundby. Den första förskolan startas 2003 i den lilla stad där Randi växt upp. Idag driver Dibber mer än 600 skolor i nio länder över hela världen. Välkommen till Dibber – med hjärta för lärande! Vi har en viktig roll och vill att du är med! Dibber International har glädjen att meddela att vi söker en behörig speciallärare som vill bli en del av vårt team! Befattning: Specialärare 80% tjänst Startdatum: Augusti Om skolan: Belägen i Sollentuna, endast ett stenkast från den vackra Norrvikensjön och Stockholms pendeltåg. Vi är en F-9-skola och med vårt fokus på Lgr22 och IB:s pedagogiska program har vi en internationell profil där våra elever kan växa som individer och världsmedborgare. Vi är en skola som lägger grunden för livslångt lärande, med stor vikt på både akademiska och estetiska ämnen, och där modern teknik är en självklarhet. För mer information om skolan, besök www.dibber.se/sv/skola/dibber-international-school-sollentuna/. Vill du bidra till att få alla elever att känna sig värdefulla? Trivs du med ett engagerat team och utvecklande arbetsdagar? Då är det dig vi söker! Är du den vi söker? * Du delar Dibbers pedagogiska förhållningssätt som handlar om att arbeta med omsorg för att utveckla egenvärde, empati och inkludering. * Du uppmärksammar, sätter ord på och stärker situationer som bygger förtroendefulla relationer och arbetar för att bygga en positiv gemenskap såväl kring eleverna i undervisningen och i mötet med vårdnadshavare, som i ditt arbetslag. * Du bidrar med kunskap och kreativitet, engagemang för lärande och visar tålamod. Du firar dina elevers och kollegors framgångar, stora som små och glädjs med deras nya lärdomar och upptäckter. Om rollen Som speciallärare hos oss kommer du att arbeta nära elever i mindre grupper, med fokus på språkutveckling och anpassad undervisning. Rollen är praktiskt orienterad och mindre administrativ, vilket ger dig möjlighet att fokusera på det pedagogiska arbetet. Undervisningen sker främst på svenska, men eftersom vi är en internationell skola är goda kunskaper i engelska en viktig del av arbetet. Vi söker dig som: * Är legitimerad speciallärare eller har motsvarande kompetens. * Brinner för språkutveckling och att stödja elever på deras läranderesa. * Har djup ämneskunskap och är en entusiastisk pedagog som trivs med att arbeta nära elever. * Är positiv, lösningsorienterad och en lagspelare som värdesätter samarbete och engagemang. * Har goda kunskaper i både svenska och engelska.
Med anor från 1868 och med blicken mot framtiden har Hvilan Utbildning en unik balans mellan tradition och nytänkande. Hvilan Utbildning är Sveriges främsta utbildare inom den gröna näringen, trädgård. Vi ägs av Hushållningssällskapet och har verksamhet i Kabbarp (Skåne), Kristianstad, Stockholm och Örebro. Vi bedriver utbildningar inom gymnasieskolan, yrkeshögskolan, arbetsmarknadsutbildning, komvux och uppdragsutbildning. Hvilan Gymnasium i Kabbarp ger tre gymnasieprogram, NB-Trädgård, RL-Kock samt Floristutbildningen. Vi är ett litet gymnasium med små elevgrupper och en fantastisk utbildningsmiljö. Skolan har engagerade och duktiga lärare som skapar de bästa förutsättningarna för att eleverna ska nå sina mål. Vi söker Vi söker en specialpedagog/speciallärare som vill stödja elevers utveckling mot utbildningens mål. I rollen kommer du att bedriva både uppsökande verksamhet och stötta lärare i arbetet med extra anpassningar och stöd på individnivå utifrån behov. Du arbetar i direktkontakt med eleverna samt som ett pedagogiskt stöd för skolans lärare. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter inkluderar: Vara mottagare och förmedlare av elevinformation vid överlämning från grundskola till gymnasium Aktivt skapa gode relationer med eleverna och erbjuda stöd vid behov. Utforma, genomföra och följa upp åtgärdsprogram i samverkan med lärare och elevhälsoteam Genomföra utredningar av elevers behov av särskilt stöd samt pedagogiska utredningar Vid behov ansvara för ansökning om tilläggsbelopp Skapa goda kontakter med vårdnadshavare och externa aktörer Analysera elevers stödbehov på individ-, grupp- och organisationsnivå Handleda och stödja lärare kring extra anpassningar och undervisningsmetoder och bidra till deras kompetensutveckling inom specialpedagogiska frågor Samarbeta med lärare och övrig personal för att skapa tillgängliga lärmiljöer för alla elever Vara en kvalificerad samtalspartner för rektor, arbetslag, kollegor, elever och vårdnadshavare Bidra till skolans systematiska kvalitetsarbete och utveckling av specialpedagogiska arbetet Vem är du? Du är en legitimerad specialpedagog eller speciallärare med examen inom området. Du har flerårig erfarenhet av specialpedagogiskt arbete, både elevnära och på organisatorisk nivå, med fördjupad och dokumenterad kompetens inom specialpedagogik, lärande och funktionsvariationer. Vi söker dig som har: Legitimation som specialpedagog eller speciallärare för gymnasieskolan Fördjupade kunskaper om pedagogiska utredningar och extra anpassningar God kunskap om relevant lagstiftning och styrdokument kopplade till särskilt stöd och elevhälsa Förmåga att handleda och samarbeta med undervisande lärare för att utveckla undervisningsmetoder och lärmiljöer Erfarenhet av att analysera och undanröja hinder för lärande på skol-, grupp- och individnivå Förmåga att arbeta systematiskt, dokumentera rättssäkert och bidra till skolans utveckling Som person är du: Lyhörd, trygg och tydlig med förmåga att bygga förtroendefulla relationer En lagspelare som värdesätter goda relationer och har god samarbetsförmåga Självgående och ansvarstagande med förmåga att anpassa dig till förändrade förutsättningar Analytisk och trygg i att handleda kollegor Skicklig på att identifiera behov och föreslå lösningar på olika nivåer Du har ett genuint intresse för att arbeta med elever i behov av stöd och har ett vetenskapligt förankrat specialpedagogiskt förhållningssätt. Du trivs i en roll där du både arbetar nära eleverna i undervisningen och driver utvecklingsarbete på skolövergripande nivå. Meriterande om du har tidigare erfarenhet som speciallärare och/eller specialpedagog på gymnasiet. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och erfarenhet. Omfattning Tjänsten omfattning är 60%. Ansökan Skicka in din ansökan snarast via e-post. Vi arbetar löpande med inkomna ansökningar. Ansökan ska innehålla ett aktuellt CV. Betygskopior och referenser behöver inte bifogas i detta skede. Vi undanber oss all kontakt från rekryteringsföretag och annonsförsäljare
Verksamhetsbeskrivning Anpassad grundskola för högstadiet finns på Sjöparksskolan, för övriga årskurser är den lokaliserad till Hedskolan. Inom anpassad grundskola har vi speciallärare/specialpedagoger samt elevassistenter. Här kan du läsa mer om hur det är att arbeta inom Gällivare kommuns för- och grundskolor: https://gallivare.se/lararjobb Arbetsuppgifter Som speciallärare vid anpassade grundskolans högstadium förväntas du bedriva ett arbete som sätter elevens lärande i centrum. Du är en engagerad lärare som kan inspirera och motivera eleverna i sin kunskapsutveckling. Du utgår från elevernas perspektiv när du tillsammans med övrig personal och ledning organiserar, driver och utvecklar skolan. Som speciallärare hos oss är du med och skapar möjligheter där alla elever erbjuds möjlighet att uppnå målen och där lärandet upplevs som meningsfullt, stimulerande, och lustfyllt. Du ansvarar även för att säkerställa att eleverna i din undervisningsgrupp utmanas utifrån sina förutsättningar för att utvecklas mot sin fulla potential. Kvalifikationer Legitimerad speciallärare med inriktning mot intellektuell funktionsnedsättning. Du ska vara ansvarskännande, tydlig och driven samt ha lätt att skapa goda relationer med elever, vårdnadshavare och kollegor. Engagemang, lösningsfokus, nytänkande, intresse av och förmåga att samarbeta är kvaliteter som skolan värdesätter. Tidigare arbete mot elever med NPF meriterande. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Vid anställning krävs utdrag från belastningsregistret. Övrigt Till din ansökan vill vi ha med ditt CV och gärna ett personligt brev. Vid anmodan lämnas originalhandlingar. Intervjuer kan komma att ske löpande. Vid tjänster som kräver legitimation ska handling som styrker det bifogas i ansökan. Gällivare kommun erbjuder dig: Friskvårdförmån i form av styrketräning/gruppträning/Dundret Gratis bad Friskvårdstimme Ta del av arbetsplatsens Trivselpeng Medlemskap i GKFF (Gällivare kommuns fritidsförening) Ferietjänst Arbetstid/Varaktighet Heltid, dagtid, tillsvidareanställning, ferietjänst. Provanställning kan komma att tillämpas. Lön Månadslön, vi tillämpar individuell lönesättning – ange gärna löneanspråk i ansökan. Tillträde / Ansökan Tillträde: 2025-08-31 eller enligt överenskommelse. Sista ansökningsdagen: 2025-08-18. Upplysningar Marika Korpi-Frisk, rektor, 0970–818 811 Ann-Louise Johansson, rekryterare, 076 137 80 78 Fackliga företrädare Sveriges Lärare, [email protected] Varmt välkommen med din ansökan!
Fryshuset gör det möjligt för unga att genom sina passioner förändra världen. Vi skapar gemenskaper där unga syns, hörs och räknas. På denna grund bedriver vi ett 60-tal olika verksamheter på flera orter runt om i Sverige. Vi är ca 730 anställda och arbetar inom områdena; skola, ungdomskultur, arbete & entreprenörskap samt föredöme & framtidstro. Fryshusets verksamheter sträcker sig från kultur och nöjen till projekt som direkt adresserar vår tids svåraste sociala problem. Vi tror att alla kan lyckas och är värda en chans till. Stiftelsen Fryshuset är en ideell organisation som är religiöst och politiskt oberoende. Fryshuset Grundskola Akalla är en F–6-skola som stöttar elevernas dagliga lärande i en trygg och kreativ miljö. Nyfikenhet, kreativitet och ödmjukhet tillsammans med förutsägbarhet, struktur och ledarskicklighet är byggstenar i vårt arbete framåt. Vi arbetar för att vidareutveckla vår verksamhet med eleven och elevens röst i fokus. Skolan befinner sig i ett spännande utvecklingsskede med flera samarbeten och insatser som kommer bidra till vår utveckling i att skapa den bästa skolan för våra elever och för oss som arbetar här. Nu söker vi dig som vill kroka arm med oss på vår utvecklingsresa framåt; tillsammans med kunskaper och trygghet för framtiden! Om rollen: Fryshuset Akalla söker en engagerad och kompetent speciallärare som vill vara en aktiv del av utvecklingen hos oss. Vi söker dig som vill arbeta 50% i skolans studio på mellanstadiet, och arbeta 50% med undervisning i engelska i åk 6 samt vara drivande i projektet Cambridgemodellen. I uppdraget ingår både undervisning och samordning. Du ansvarar även för dokumentation och uppföljning kring eleverna som du arbetar med. Arbetet innebär många kontaktytor med elever, kollegor och vårdnadshavare. I ditt arbete är du lyhörd och nyfiken på elevers röst och perspektiv - du tror att elever gör rätt om de kan. Du är flexibel och lösningsfokuserad med god samarbetsförmåga där du bidrar ansvarsfullt till utveckling i det kollegiala lärandet. Ditt engagemang tillför entusiasm med energi och lust i arbetet. Kvalifikationer: Du är en trygg och stabil ledare som skapar en trygg och tillgänglig lärmiljö för eleverna. Vi ser att du tar ansvar för elevernas resultat och är lyhörd för varje elevs förutsättningar och behov av begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet. Det är viktigt att fånga och stimulera elevernas nyfikenhet, intresse och lärande. Som person är du handlingskraftig, lösningsfokuserad och omsätter dina kunskaper praktiskt konkret. Du har en god förmåga att skapa goda relationer med elever, vårdnadshavare och kollegor samt är strukturerad och systematisk i ditt arbete. • Du har lärarlegitimation mot grundskolans lägre åldrar, har speciallärarexamen och erfarenhet av att arbeta som det. • Du har erfarenhet av arbete i särskild undervisningsgrupp alternativt studio. • Du behärskar svenska mycket väl i både tal och skrift då det krävs i arbetet. • Du har även kunskap/erfarenhet av arbete med Cambridgemodellen i engelska. Meriterande kvalifikationer: Behörighet i svenska som andraspråk. Kunskap/erfarenhet av läs- och skrivinlärning. Kunskap/erfarenhet av språkutvecklande undervisning. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Tjänsten är en tillsvidareanställning på 100% med tillträde 11 augusti. Fryshuset tillämpar 6 mån provanställning. Varmt välkommen med din ansökan!
Välj ett jobb för att visa detaljer