SQE Supplier Quality Engineer

Sök bland 19 lediga jobb som SQE Supplier Quality Engineer och börja ditt nya yrkesliv idag!

Sektionschef
Paragera AB
Ingenjörer och tekniker inom industri, logistik och produktionsplanering

Vi söker nu två Sektionschefer till Holmen Braviken – med olika fokusområden inom underhåll! Leda framtidens underhåll på ett av världens mest produktionseffektiva pappersbruk? Holmen Braviken står inför en spännande utvecklingsresa, där hållbarhet, teknikutveckling och engagerat ledarskap står i fokus. Nu förstärker vi vår underhållsorganisation med två nya Sektionschefer – en med operativt fokus på mekaniskt underhåll, och en med strategiskt ansvar för utveckling, teknik och IT/OT. Två roller – ett gemensamt mål! Som en del av underhållsledningen blir du en nyckelperson i vårt arbete med att forma framtidens underhåll. Oavsett inriktning delar ni samma syfte: att driva vår verksamhet framåt genom nytänkande och samverkan. Sektionschef – Mekaniskt Underhåll Operativt ansvar och coachande ledarskap I den här rollen ansvarar du för det dagliga mekaniska underhållet och driver arbetet tillsammans med dina medarbetare och underställda chefer. Du arbetar nära verksamheten, säkerställer hög drifttillgänglighet, och leder utvecklingsinsatser med fokus på arbetsmiljö, effektivisering och förbättringsarbete. Dina huvudsakliga ansvarsområden: Stödja egna organisationen i dagliga operativa underhållsverksamheten Utveckla och coacha underställda chefer och medarbetare Säkerställa arbetsmiljö, säkerhetskultur och underhållsplaner Budgetansvar samt uppföljning av mål och investeringar Sektionschef – Underhållsutveckling & Teknik Strategiskt ansvar och teknisk framtidsutveckling I denna roll ligger fokus på framtidens arbetssätt, digitalisering och strategisk underhållsutveckling. Du ansvarar för att driva och utveckla vårt arbete med ständiga förbättringar ur ett underhållsperspektiv, Du ansvarar även för utveckling och förvaltning av IT- och OT-system kopplade till Braviken. Här krävs ett långsiktigt perspektiv, teknisk nyfikenhet och en vilja att ligga i framkant. Dina huvudsakliga ansvarsområden: Utveckla strategiska underhållsprocesser och teknikanvändning Leda arbetet med reinvesteringsplaner och systemägarskap Ansvara för IT/OT inom underhåll Driva förbättringsarbete, utredningar och innovation Vem är du? Oavsett inriktning ser vi att du: Har eftergymnasial utbildning inom relevant teknikområde (ex. maskinteknik, automation, system, industriell ekonomi) Har erfarenhet av ledarskap med underställda medarbetare Är trygg i att ta ansvar, fatta beslut och samarbeta med många olika aktörer Har ett stort tekniskt intresse och förmåga att växla mellan strategi och operativt arbete Vi söker både dig som brinner för operativt ledarskap och förbättringar i vardagen, och dig som vill fokusera mer på strategiska utvecklingsfrågor och teknisk framtidssäkring. Vi erbjuder dig Hos Holmen får du en meningsfull och utvecklande chefsroll med ett tydligt mandat. Oavsett vilken av rollerna som passar dig bäst blir du en viktig del av en framtidsinriktad organisation med starka värderingar: mod, engagemang och ansvar. Vi arbetar långsiktigt och hållbart – och vi ser gärna att du gör detsamma. Tjänsterna är tillsvidareanställningar med start efter sommaren 2025. 📣 Så söker du: Vi samarbetar med Paragera i denna rekrytering. Skicka in din ansökan i form av CV och personligt brev via formuläret nedan senast den 3/8- 2025. Har du frågor kring tjänsten är du välkommen att kontakta vår Rekryteringskonsult, Annelie Haevaker, via e-post på [email protected]

1 juli 2025
Sista ansökan:
3 augusti 2025
Supplier Quality Manager till Saab
Skill Rekrytering & Bemanning AB
Ingenjörer och tekniker inom industri, logistik och produktionsplanering

Om företaget Saab är ett globalt försvars- och säkerhetsföretag verksamt inom flyg-, land- och marinförsvar, civil säkerhet och kommersiell flygteknik. De är 25 500 medarbetare och har verksamhet på alla kontinenter. Tekniskt är de ledande inom många områden och en femtedel av deras intäkter går till forskning och utveckling. Saab är också ett möjligheternas företag. Ett företag där mångfald ses som en tillgång och där du som medarbetare får stort ansvar och goda utvecklingsmöjligheter. Men också ett företag som respekterar varje människas behov av ett liv utanför arbetet. Dina arbetsuppgifter Din huvudsakliga uppgift är att utreda och samordna avvikelser och kvalitetsfrågor för att säkerställa att leverantörsbasen levererar kvalitetsprodukter – främst till Gripen – genom ett nära samarbete med internationella leverantörer och Saabs tvärfunktionella leverantörsteam. Du arbetar nära Saabs strategiska och operativa inköpare för att stödja strategier och målsättningar kopplade till kvalitet. Inom kvalitetsäkringsprocessen tar du emot, validerar, skapar, följer upp och analyserar kvalitetsanmärkningar. Du ansvarar även för att skapa kontrollplaner för Saabs ankomstkontroll. Du har ett nära samarbete och en kontinuerlig dialog med Saabs konstruktörer, produktionsrepresentanter och kvalitetsavdelning kopplade till inköpt material och leverantörsavvikelser. Du fungerar som en viktig länk mellan Saab och leverantörerna med uppdraget att säkerställa att de levererar produkter med hög kvalitet. Din profil För att lyckas i rollen är du en lagspelare med god samarbets- och kommunikationsförmåga. Du är analytisk och kan se samband mellan enskilda avvikelser och större underliggande problem. Du är motiverad av att ständigt effektivisera och förbättra verksamheten samtidigt trivs du med att arbeta i en processorienterad organisation och har en förståelse för arbetsprocesser. Vidare är du flexibel och tar personligt ansvar för att planera och genomföra aktiviteter och uppgifter. Andra krav för tjänsten: Intresse och erfarenhet av produktion, konstruktion, kvalitet eller inköp. Du trivs i en internationell miljö och känner dig bekväm både i produktionsmiljöer och i möten på ledningsnivå. Mycket goda kunskaper i både på svenska och engelska, i tal och skrift. Goda datorkunskaper, gärna i affärssystemet IFS. Meriterande för tjänsten: Civil- eller högskoleingenjörsutbildning eller annan teknisk utbildning. Kunskap om leverantörskvalitetssäkring och kvalitetstekniker/-verktyg. Erfarenhet av produktionsprocesser. Kunskap inom inköp/sourcing/upphandling. Befattningen kräver att du genomgår och godkänns enligt vid var tid gällande bestämmelser för säkerhetsskydd. För befattningar där Saab har krav på säkerhetsklassinplacering kan, i förekommande fall, medföra krav på visst medborgarskap. Ansökningsförfarande Detta är ett konsultuppdrag på cirka ett år, med möjlighet till anställning på Saab efter en tids inhyrning. Tjänsten kan tillsättas omgående eller enligt överenskommelse. Vi uppmuntrar dig att skicka in din ansökan så snart som möjligt. På grund av semesterperiod inleds urval och intervjuer under v.32. Har du några frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryterare Isabelle Jerner på [email protected] eller 013-495 88 04. Vi ser fram emot din ansökan!

1 juli 2025
Sista ansökan:
8 augusti 2025
Vendor Management Specialist
Odigo Consulting AB
Ingenjörer och tekniker inom industri, logistik och produktionsplanering

To one of our important customers in Lund we are now seeking for a Vendor Management Specialist. Scope of the assignment The tasks shall include but are not limited to: • Oversee and support vendors working on technically critical-path components and systems related to instrument development and delivery. • In some cases, directly manage vendor contracts, including performance monitoring, issue escalation, and enforcing contractual terms. • In other cases, advise and support instrument teams in their vendor interactions – providing expertise, guidance, and hands-on help with technical issue resolution. • Conduct regular on-site supplier visits to assess progress, identify risks, and help vendors overcome obstacles. • Push vendors to stay aligned with project schedules, escalate and intervene when delays threaten critical milestones. • Challenge assumptions and decisions that may compromise delivery timeline, maintain a schedule-first mindset while being grounded in technical feasibility. • Evaluate existing contracts and suggest improvements to incentive structures (e.g. early or on-time delivery rewards). Qualifications: • Strong experience in vendor management, supplier performance, or project coordination in complex technical environments. • Proven ability to both directly manage contracts and operate in a consultative/advisory capacity depending on the situation. • Technical proficiency in mechanical systems, instrumentation, engineering design, or manufacturing processes, ability to understand and evaluate drawings, specifications, and test protocols. • Willingness and ability to travel across Europe to visit suppliers. Personal profile: • Excellent interpersonal and communication skills. • Comfortable challenging decisions and pushing for accountability. • Strong problem-solving skills with a focus on delivery and risk mitigation.

30 juni 2025
Sista ansökan:
7 augusti 2025
Supplier Quality Assurance (SQA) till Siemens Energy
Skill Rekrytering & Bemanning AB
Ingenjörer och tekniker inom industri, logistik och produktionsplanering

Om företaget Siemens Energy möter den ökade efterfrågan på energi i över 90 länder och bidrar till att skydda vårt klimat. Med över 94 000 anställda genererar de elektricitet för 16% av världens befolkning och strävar efter hållbar, pålitlig och ekonomiskt överkomlig energi genom innovativa teknologier. Siemens Energy utvecklar gasturbiner och kraftanläggningar för global användning och har en omfattande serviceorganisation. Med 3000 medarbetare i Finspång och en årlig omsättning på cirka 10 miljarder kronor är Siemens Energy en betydande aktör inom energiteknik. Dina arbetsuppgifter I rollen Supplier Quality Assurance (SQA) kommer du att för specifika köpområden och dess leverantörer arbeta med att: - sammanhålla, koordinera och driva aktiviteter för att säkerställa att rätt åtgärd tas i rätt tid genom avvikelserapportens olika faser. - säkerställa att leverantörerna gör korrekta grundorsaksanalyser (RCA) och att de av leverantörerna implementerade åtgärder förhindrar ett upprepande - aktivt analysera statistik kopplat till leverantörsorsakade kvalitetsbrister i syfte att verifiera och validera vidtagna åtgärder samt att upptäcka eventuellt återkommande avvikelser - ta fram underlag och statistik till återkommande möten som tex Supplier Performance Review, I-NCC Q-gate, leverantörsmöten m.fl. - aktivt bidra till ständiga förbättringar genom att utveckla de processer du arbetar i samt driva processutveckling och leverantörsutveckling inom ditt ansvarsområde En viktig del i arbetet blir att skapa och upprätthålla interna kontakter med övriga delar av avdelningen och företaget för att säkerställa att du och leverantörerna dels får rätt förutsättningar operativt för att kunna utföra arbetet väl, dels för att säkerställa hög kundnöjdhet hos de interna kunderna. Eftersom Siemens Energys leverantörer är en naturlig förlängning av företaget innebär det att man som koordinator är spindeln i nätet inom Siemens Energy samt mellan Siemens Energy och respektive leverantör i syfte att säkerställa rätt drivning och dokumentering kopplat till avvikelsen olika faser; - Registrera - Analysera - Åtgärda - Implementera och övervaka. Din profil Vi söker dig som har ett driv att ständigt förbättra den verksamhet du är engagerad i och att det har gjort dig till en ödmjuk person som är intresserad av att även utveckla och förbättra dig själv. Du är strukturerad och analytisk och du trivs när du får bidra till att skapa ordning och reda samt när du når uppsatta mål. Det är viktigt att du har ett intresse och förståelse för hur olika funktioner inom ett företag arbetar, insikt om hur man kan få samarbetet dem emellan att fungera bättre samt att du har ett brinnande intresse för kvalitet. Du ser det som stimulerande att träffa många människor såväl internt inom företaget du jobbar på eller externt. Positiv inställning, utåtriktad och relationsbyggande är ord som passar väl in på dig. Du har sannolikt några års arbetslivserfarenhet inom produktion, verksamhetsutveckling, inköp, kvalitet eller därtill närliggande områden. Arbetet innebär många internationella leverantörskontakter såväl som interna kontakter inom företaget, varför vi gärna ser att du gillar att vara ”spindeln i nätet”, att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift, såväl på svenska som på engelska, samt att du är bra på att kommunicera pedagogiskt. Ansökningsförfarande Tjänsten är initialt ett konsultuppdrag via oss på Skill. Det innebär att du är anställd hos oss på Skill och har ditt uppdrag hos Siemens Energy i Finspång. Urvalet kommer att ske löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum så vänta inte med att skicka in CV och personligt brev till oss idag.  Vid eventuella frågor eller funderingar, kontakta ansvarig rekryterare Ida Gjärdman, [email protected] eller ring Tel: 011- 19 94 70.

27 juni 2025
Sista ansökan:
31 juli 2025
SQA/SQE - ingenjör med intresse för leverantörsstyrning och kvalitet
AFRY AB
Ingenjörer och tekniker inom industri, logistik och produktionsplanering

Företagsbeskrivning AFRY är ett internationellt företag inom teknik, design och rådgivning. Vi påskyndar övergången till ett hållbart samhälle. Vi är 19 000 hängivna experter inom områdena infrastruktur, industri, energi och digitalisering som arbetar över hela världen för att skapa hållbara lösningar för kommande generationer. Inkludering och mångfald – Vi vill attrahera personer med olika bakgrund och perspektiv till vår organisation. Mångfald är positivt på många sätt för oss på AFRY. Vi vet att det driver både kreativitet och innovation. Jobbeskrivning Tycker du att kvalitetsarbete bara är onödigt, besvärligt, kostar tid och pengar? Då kan du sluta läsa här eftersom vi letar efter dig som gillar kvalité och känner igen begrepp som PPAP, 8D, PFMEA, SPC, R&R, KPI eller CAPA och som förstår vitsen med att ha ett etablerat kvalitetsledningssystem. Passar det dig att jobba tvärfunktionellt, motivera, entusiasmera och skapa goda relationer med många olika kontaktytor som kvalitet, inköp, utveckling och produktion? Gillar du att utreda problem och införa förbättringar och vill du hjälpa våra kunder att omvandla krav till tekniska specifikationer som du förmedlar och följer upp mot deras underleverantörer? Har du en teknisk bakgrund och erfarenhet av tillverkningsindustri och kvalitetsarbete? Då är du kanske vår nya kollega! Som konsult hos oss kommer du arbeta i uppdrag som t.ex. kvalitetsingenjör, Product Requirement Engineer eller SQE (Supplier Quality Engineer) / SQA (Supplier Quality Assurance) ute hos våra kunder. Där kommer du få utreda kvalitetsproblem och avvikelser i produkter och material, genomföra grundorsaksanalyser och riskanalyser, implementera korrigerande åtgärder och driva förbättringsarbete, ta fram strategier och metoder för test och verifiering och driva leverantörsrevisioner. Vilka är vi? Vår sektion Compliance & Quality Management (CQM) består av ca 30 medarbetare i Mälardalen, Malmö och Göteborg. Sektionen drivs av sektionschef Lars och vår teamleader Jacob. Bland våra medarbetare som är allt från nyexaminerade till seniora, finns en bred kompetens inom kvalité, compliance och verksamhetsutveckling. Vi arbetar med produkter i hela dess livscykel eller processer i hela företagets organisation i olika branscher och organisationer. Kvalifikationer Du är förtroendeingivande, prestigelös och har förmågan att snabbt förstå sammanhang i nya miljöer, branscher och produkter. Du är på jakt efter ett jobb som är varierande, utvecklande, roligt och kräver handlingskraft! Vi lägger stor vikt på personliga egenskaper och vill att du har förmågan att på ett pedagogiskt sätt kommunicera dina kunskaper och insikter till olika delar i en organisation. För att lyckas i denna roll har du: 1-3 års erfarenhet av kvalitetsarbete eller kravställning av underleverantörer inom tillverkningsindustri en relevant högskole- eller civilingenjörsexamen Självklart kan du läsa en ritning, gillar att skriva rapporter och har goda kunskaper i svenska och engelska både i tal och skrift. Har du dessutom redan arbetat som SQE / SQA eller har erfarenhet av reklamationshantering, kvalitetssäkring av komponenter och produktion inom Fordonsindustri eller Medicinteknik är det också ett plus. För att vara aktuell för denna tjänst godkänns enbart svenskt medborgarskap. Du kan behöva genomgå en säkerhetsprövning, i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Ytterligare information Vår konsultgrupp präglas av samarbete, öppenhet, professionalism och vi drivs av att skapa mervärde för våra kunder. Vårt affärsområde kan utöver konsulttjänster även erbjuda våra kunder paketerade lösningar och produkter. Vi erbjuder en arbetsplats med framåtanda och trygghet i form av kollektivavtal och personalförmåner för samtliga av våra medarbetare. Vår personalklubb arrangerar sociala aktiviteter på och utanför kontoret. Allt från skidresor, sjunga i kör till att spela brädspel – det finns något för alla. Vi söker dig som vill vara en del av AFRYs framgångssaga. Brinner du för teknisk utveckling? Gillar du att samarbeta för att hitta den bästa lösningen? Då kan vi erbjuda dig karriärmöjligheter på en modern arbetsplats med utmanande arbetsuppgifter och spännande projekt världen över. Kontaktuppgifter för frågor För frågor gällande tjänsten, kontakta Sektionschef Lars Bjernevall, [email protected]  För frågor gällande rekryteringsprocessen, kontakta Rekryteringspartner Fanny Sjödell, [email protected]    Ansök via ansökningsknappen då vi inte kan ta emot ansökningar via mejl. Vi är nu på välförtjänt sommarsemester och kommer inte gå igenom ansökningarna innan vi är tillbaka i augusti så ha tålamod med återkopplingen! Välkommen med din ansökan senast 17/8! På AFRY driver vi förändring i allt vi gör. Vi anser att förändring sker när modiga idéer möts, när vi samarbetar, skapar innovation och omfamnar kreativa lösningar, det är så vi skapar framtiden. Vi söker konstant kvalificerade kandidater som vill ansluta sig till våra inkluderande  team runt om i världen. Bli en del av oss och påskynda den gröna omställningen

27 juni 2025
Sista ansökan:
27 juli 2025
Supplier Quality Engineer (SQE)
Combitech AB
Ingenjörer och tekniker inom industri, logistik och produktionsplanering

Som Supplier Quality Engineer (SQE) på Combitech i Göteborg arbetar du i uppdrag hos våra kunder med kvalitetsförbättringar hos deras leverantörer. Som SQE kommer du få arbeta med många andra funktioner både internt hos kund och hos kundens externa leverantörer. Uppdragen varierar på produktområdena från senaste prototyputveckling till högvolymproduktion. Hos oss erbjuds du en företagsmiljö som aktivt främjar din professionella och personliga utveckling, samtidigt som vi garanterar anställningstrygghet och balans mellan arbete och fritid. Om du har en bred produktkännedom inom tillverkning och vill vara en del av vårt dynamiska team kan du vara den vi söker! Din roll som konsult inom Supplier Quality Som SQE kommer du leda och driva förbättringsarbete med och hos kundens leverantörer relaterat till inköpskvalitet. Du arbetar oftast tillsammans med inköpsavdelningen där uppgiften kan vara att kvalificera nya leverantörer och följa upp prestationer i befintlig leverantörsbas inom ett eller flera köpområden. Du kommer tillsammans med utvecklingsavdelningen, inköp och leverantören kvalitetssäkra framtagningen av nya komponenter eller system i utvecklingsprojekt samt säkerställa att tillverkningsprocesser hos leverantörer håller hög kvalitet. I arbetet ingår det att proaktivt förebygga och avhjälpa kvalitetsbrister hos leverantörerna genom att självständigt utföra uppföljningar, processrevisioner och leverantörsbedömningar. Du kommer att leda och koordinera hållbarhetsaktiviteter relaterade till kundens leverantörsbas, initiera och driva förbättringsprojekt i ett långsiktigt hållbarhetsarbete samt följa upp och stärka efterlevnaden i avtalade förbättringsaktiviteter inom t.ex. reklamationsprocesser. Arbetsuppgifterna kommer med största sannolikhet också innebära att du analyserar och initierar förbättringar i avvikelsehanteringen både hos leverantör och internt hos kund. Det förekommer en del tjänsteresor i rollen. Vem är du? Vi söker dig som är civilingenjör eller har annan motsvarande akademisk bakgrund samt erfarenhet av arbete i relevanta roller inom tillverkande industri. I ditt dagliga arbete kommer du möta personer på alla nivåer och funktioner vilket ställer höga krav på din kommunikationsförmåga samt förmågan att skapa en tillitsfull och positiv atmosfär. I uppdragen behövs mycket goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift i en teknisk kontext. Vi tror du är en engagerad, kommunikativ och systematisk person som har viljan att driva och utveckla nya arbetssätt för rätt kvalitet hos våra kunders leverantörer. Då tjänsten innebär arbete som omfattas av försvarssekretess krävs det att du genomför och godkänns i en säkerhetsprövning med registerkontroll. Urval sker från vecka 33 och framåt. Vi ser fram emot din ansökan! Kom & gör skillnad Vi tror att man gör ett bättre jobb om man kan fokusera på rätt saker, därför gör vi det lätt att kombinera jobbet med vardagen. Vi satsar på våra medarbetare, de utgör kärnan, hjärnan och hjärtat i vår verksamhet. Dessutom står vi på en stadig grund av högteknologi, forskning och anställningstrygghet med försvars- och säkerhetskoncernen Saab som ägare. För oss handlar det om hållbarhet - vi vill bli branschens mest hållbara företag; och för att vara ett hållbart företag i en hållbar framtid behöver vi investera i våra medarbetare. För oss är din återhämtning, dina utvecklingsmöjligheter och din trygghet lika viktigt som företagets framgång - utan våra medarbetare står vi stilla. Vill du veta mer om hur det är att arbeta hos oss? Kolla in våra karriärsidor! Kontaktperson/rekryterande chef: Marina Johannesson, [email protected] Vi undanber oss rekryteringssamarbeten.

26 juni 2025
Sista ansökan:
14 augusti 2025
Kvalitetstekniker till Plantma Forestry AB
Nästa Jobb i Sverige AB
Ingenjörer och tekniker inom industri, logistik och produktionsplanering

Plantma Forestry AB är ett innovativt företag med rötter i Ludvika, Sverige, specialiserat på utveckling och tillverkning av avancerade skogsmaskiner. Med en passion för hållbarhet och effektivitet, strävar vi efter att leverera högkvalitativa lösningar för skogsbruk över hela världen. Vårt team består av erfarna experter som arbetar tillsammans för att skapa pålitliga och servicevänliga maskiner som möter de höga kraven från dagens skogsindustri Uppdraget Som kvalitetstekniker kommer du att säkerställa att våra produkter uppfyller kvalitetskraven genom kvalitetskontroll, förbättringsarbete och efterlevnad av standarder. Utveckla och implementera kvalitetskontrollmetoder. Utföra inspektioner och tester av produkter. Hantera avvikelser och genomföra grundorsaksanalys. Analysera kvalitetsdata för att identifiera förbättringsområden. Samarbeta med olika avdelningar för att förbättra produktkvaliteten. Läsa och tolka ritningar samt säkerställa att produkterna uppfyller toleranskraven. Din bakgrund Eftergymnasial utbildning inom kvalitetsteknik eller motsvarande. Erfarenhet av kvalitetsarbete, gärna inom tillverkande industri. Kunskap om kvalitetsstandarder som ISO 9001 samt ISO 3834. God analytisk förmåga och erfarenhet av förbättringsarbete. Flytande svenska och engelska i tal och skrift. Förmåga att läsa och tolka ritningar samt förstå toleranskrav. Vem är du? Vi söker dig som är analytisk och noggrann, med en förmåga att identifiera och lösa problem effektivt. Du är kommunikativ och pedagogisk, vilket gör att du kan förmedla information tydligt och utbilda dina kollegor. Du arbetar självständigt men värdesätter samarbete och är en drivande kraft i förbättringsarbetet, alltid med målet att öka effektiviteten och kvaliteten i produktionen Sök jobbet! I våra rekryteringar samarbetar vi med NXTjobb. Vi arbetar kompetensbaserat i våra rekryteringar vilket bland annat innebär att vi kommer genomföra djupintervjuer kring de kompetenser vi ser är viktigast för rollen samt eventuellt personlighets- och kapacitetstester. Om det är något du funderar över så är du är varmt välkommen att kontakta någon av våra rekryteringskonsulter Anna-Klara Holgersdotter, 070-453 81 88 eller Jan Hedman på 076-014 81 00. Din ansökan gör du på nxtjobb.se. Urval och intervjuer sker löpande.

26 juni 2025
Sista ansökan:
13 december 2025
R&D Engineer
Vattenfall AB
Ingenjörer och tekniker inom industri, logistik och produktionsplanering

Company Description Vattenfall plays an active role in implementing new ways of controlling power systems. Vattenfall R&D is responsible for conducting corporate business driven technical development that creates value for Vattenfall and helps realizing our strategy of doubling the capacity in the grid and maintaining 99.99% security of supply. We work in agile teams close to the Business Areas of Vattenfall and we go from ideas to real projects in short time. The corporate R&D unit employs 135 people located in three different offices; in Solna and Älvkarleby in Sweden and in Kolding in Denmark. Job Description Do you want to be part of developing grid solutions for the future energy landscape? Do you want to be a force in taking Vattenfall forward in this direction enabling our grids to make room for new active customers, include higher amounts of renewable energy resources, and speed up the communication and control of our new grids? If yes: we have a great opportunity for you! As an R&D Engineer we need you to strengthen our Power Technology Section by working to develop new technology in electrical systems towards better and more efficient grid supervision and control. This includes secure information exchange towards external energy resources such as solar, wind and battery storage. The competence is crucial for Vattenfall to fulfil the vision of “Fossil Freedom”. The section Power Technology works with power system analysis and control needed to understand bottlenecks and dynamic behaviours in the electrical grid as well as optimization and control of the power system including its loads, productions, components, and control. The section delivers major and often challenging assignments together with experts from other parts of Vattenfall and consultants. At the section we create several pilot installations of new creative solutions to grid challenges. We work both theoretically as well as practically with our recently established real-time simulator where we physically try pilots with the same circumstances as out in the field before they are sent out to real installations. Your responsibilities as R&D Engineer As an R&D Engineer, your role is to strengthen the Power Technology Section by: Developing and applying new technologies in the electrical system Enhancing control of power system components and grid operations Understanding both new and existing components and their operational margins Working with grid codes, system stability, and grid supervision. Leading your own customer-focused projects including communicating and developing customer relationships with the Business Areas of Vattenfall. The competence is crucial for Vattenfall in many areas such as several upcoming new electrical issues both onshore and offshore for wind, hydropower, distribution, as well as nuclear. The position is needed for strategic development and business case analysis for new grid solutions. Avoiding bottlenecks in transmission systems with easy implemented methods are key to enable our purpose to fulfill the vision of “Fossil Freedom”. Qualifications Master’s degree in Electrical Engineering, Computer Science, Physics, Electric Power Systems or similar Relevant experience with electrical systems Fluency in English A good command of Swedish will be considered as a merit On the personal level, you are analytical, committed and self-driven with good communication and interpersonal skills. You are able to communicate and present clearly at all levels. You are able to develop rough ideas and ambitions into concrete and successful projects. As the work involves extensive interaction both internally and with external partners and suppliers, a good understanding of commercial aspects and an ability to establish and maintain relationships and networks is key. A passion for new technology we believe is a necessity for this role. Additional Information Our offer We offer you a flexible and international work environment, a diverse group in age, gender, and nationalities where everyone is on an equal footing, a team of considerable freedom to shape your own day-to-day activities and the opportunity to work in an exciting and changing technical field of strategic importance to the company. We know that our employees change the future of Vattenfall and their ideas are extremely important. At Vattenfall we put high priority to enable a good balance between work and private life. Location Stockholm (Solna) or Älvkarleby. For information about the position please contact Jonas Persson, Head of Section Power Technology +46 703 102 777. For information about the recruitment process you are welcome to contact recruiter Caroline Grammenos, [email protected] Trade union representatives in Sweden Shahriar Badiei, (Akademikerna), Anders Bohlin. (Unionen), Christer Gustafsson (Ledarna), Juha Siipilehto n (SEKO). To get in contact with the representatives, please call Vattenfall´s switchboard +46 8 739 50 00. We look forward to receiving your application with CV via this page, no later than August 10th, 2025. We only accept applications through our website. Please apply only with your CV, we do not accept Cover Letters. We use tests in this recruitment process, and an online test will be sent to all applicants as a first step in the recruitment process after the application deadline. At Vattenfall, we are convinced that striving for diversity helps building a more profitable efficient and attractive company. Therefore we seek a harmonious balance of employees in terms of gender, age, and ethnic and cultural backgrounds. Click here for further information. The security of Vattenfall and its employees is essential. For that reason, a pre-employment screening will be part of your recruitment process. The screening is based on the role you will fulfill within Vattenfall. Since Vattenfall is a part of the Swedish critical infrastructure, many of our services are security classed. If this position is security classed the final candidates might be subjected to a security vetting process, according to the Swedish legislation. We look forward to receiving your application!

26 juni 2025
Sista ansökan:
10 augusti 2025
R&D Engineer
Vattenfall AB
Ingenjörer och tekniker inom industri, logistik och produktionsplanering

Company Description Vattenfall plays an active role in implementing new ways of controlling power systems. Vattenfall R&D is responsible for conducting corporate business driven technical development that creates value for Vattenfall and helps realizing our strategy of doubling the capacity in the grid and maintaining 99.99% security of supply. We work in agile teams close to the Business Areas of Vattenfall and we go from ideas to real projects in short time. The corporate R&D unit employs 135 people located in three different offices; in Solna and Älvkarleby in Sweden and in Kolding in Denmark. Job Description Do you want to be part of developing grid solutions for the future energy landscape? Do you want to be a force in taking Vattenfall forward in this direction enabling our grids to make room for new active customers, include higher amounts of renewable energy resources, and speed up the communication and control of our new grids? If yes: we have a great opportunity for you! As an R&D Engineer we need you to strengthen our Power Technology Section by working to develop new technology in electrical systems towards better and more efficient grid supervision and control. This includes secure information exchange towards external energy resources such as solar, wind and battery storage. The competence is crucial for Vattenfall to fulfil the vision of “Fossil Freedom”. The section Power Technology works with power system analysis and control needed to understand bottlenecks and dynamic behaviours in the electrical grid as well as optimization and control of the power system including its loads, productions, components, and control. The section delivers major and often challenging assignments together with experts from other parts of Vattenfall and consultants. At the section we create several pilot installations of new creative solutions to grid challenges. We work both theoretically as well as practically with our recently established real-time simulator where we physically try pilots with the same circumstances as out in the field before they are sent out to real installations. Your responsibilities as R&D Engineer As an R&D Engineer, your role is to strengthen the Power Technology Section by: Developing and applying new technologies in the electrical system Enhancing control of power system components and grid operations Understanding both new and existing components and their operational margins Working with grid codes, system stability, and grid supervision. Leading your own customer-focused projects including communicating and developing customer relationships with the Business Areas of Vattenfall. The competence is crucial for Vattenfall in many areas such as several upcoming new electrical issues both onshore and offshore for wind, hydropower, distribution, as well as nuclear. The position is needed for strategic development and business case analysis for new grid solutions. Avoiding bottlenecks in transmission systems with easy implemented methods are key to enable our purpose to fulfill the vision of “Fossil Freedom”. Qualifications Master’s degree in Electrical Engineering, Computer Science, Physics, Electric Power Systems or similar Relevant experience with electrical systems Fluency in English A good command of Swedish will be considered as a merit On the personal level, you are analytical, committed and self-driven with good communication and interpersonal skills. You are able to communicate and present clearly at all levels. You are able to develop rough ideas and ambitions into concrete and successful projects. As the work involves extensive interaction both internally and with external partners and suppliers, a good understanding of commercial aspects and an ability to establish and maintain relationships and networks is key. A passion for new technology we believe is a necessity for this role. Additional Information Our offer We offer you a flexible and international work environment, a diverse group in age, gender, and nationalities where everyone is on an equal footing, a team of considerable freedom to shape your own day-to-day activities and the opportunity to work in an exciting and changing technical field of strategic importance to the company. We know that our employees change the future of Vattenfall and their ideas are extremely important. At Vattenfall we put high priority to enable a good balance between work and private life. Location Stockholm (Solna) or Älvkarleby. For information about the position please contact Jonas Persson, Head of Section Power Technology +46 703 102 777. For information about the recruitment process you are welcome to contact recruiter Caroline Grammenos, [email protected] Trade union representatives in Sweden Shahriar Badiei, (Akademikerna), Anders Bohlin. (Unionen), Christer Gustafsson (Ledarna), Juha Siipilehto n (SEKO). To get in contact with the representatives, please call Vattenfall´s switchboard +46 8 739 50 00. We look forward to receiving your application with CV via this page, no later than August 10th, 2025. We only accept applications through our website. Please apply only with your CV, we do not accept Cover Letters. We use tests in this recruitment process, and an online test will be sent to all applicants as a first step in the recruitment process after the application deadline. At Vattenfall, we are convinced that striving for diversity helps building a more profitable efficient and attractive company. Therefore we seek a harmonious balance of employees in terms of gender, age, and ethnic and cultural backgrounds. Click here for further information. The security of Vattenfall and its employees is essential. For that reason, a pre-employment screening will be part of your recruitment process. The screening is based on the role you will fulfill within Vattenfall. Since Vattenfall is a part of the Swedish critical infrastructure, many of our services are security classed. If this position is security classed the final candidates might be subjected to a security vetting process, according to the Swedish legislation. We look forward to receiving your application!

26 juni 2025
Sista ansökan:
10 augusti 2025
Senior Pipeline Engineer
Q Workforce AB
Ingenjörer och tekniker inom industri, logistik och produktionsplanering

The Role We are looking for a highly experienced Senior Pipeline Engineer to join our team and lead the execution of onshore pipeline projects. This role is best suited for a hands-on professional with a deep understanding of field operations, construction supervision, and team coordination — especially in challenging environments. Your Responsibilities · Supervise and coordinate on-site pipeline installation activities · Manage (among other) welding, trenching, pipe laying, and tie-in operations · Oversee subcontractors and construction crews to ensure safety, quality, and schedule compliance · Following technical drawings and work plans for practical execution · Monitor installation procedures according to project specifications and industry standards · Ensure HSE compliance on-site and lead by example · Communicate with project managers, inspectors, and clients on progress and field issues · Support commissioning and pressure testing activities as required What You Bring · Extensive experience (10+ years) in pipeline installation – onshore · Excellent knowledge of field operations and pipeline construction techniques · Familiarity with international standards (e.g., ASME, API, DNV, ISO) · Strong leadership, communication, and organizational skills · Advanced experience with tools, machinery, and installation methods · Ability to work independently and in diverse teams under demanding conditions · Willingness to travel and work on project sites across regions · Proven field experience from successfully completed projects What We Offer · Competitive salary and international project exposure · Long-term career opportunities with a respected industry leader · Professional team environment focused on quality, safety, and performance · Opportunities for upskilling and taking on site leadership roles How to Apply Send your CV and a brief summary of your pipeline project experience to: [email protected] with Subject: Senior Pipeline Engineer application Application deadline: 2nd July 2025

19 juni 2025
Sista ansökan:
2 juli 2025