Vårdare/Arbetshandledare/Boendestödjare
Sök bland 165 lediga jobb som Vårdare/Arbetshandledare/Boendestödjare och börja ditt nya yrkesliv idag!
Om rollen och dina arbetsuppgifter Att arbeta inom Socialpsykiatrin innebär att du på ett respektfullt sätt är ett socialt och pedagogiskt stöd till personer med psykiskt funktionsnedsättning. Genom att skapa trygghet och struktur stödjer du brukaren i sin återhämtningsprocess. I din roll ingår att utforma genomförandeplaner tillsammans med brukaren, göra regelbundna utvärderingar och delta i SIP. Vi samverkar brett med exempelvis anhöriga, godemän/förvaltare och vård grannar. Ditt dagliga arbete utgår från var brukares individuella genomförandeplan, vilket innebär t ex städning, matlagning och inköp. Du motiverar till aktivitet och sysselsättning, både i och utanför boendet, för att bryta isolering. Regelbunden dokumentation ingår i ditt arbete hos oss. Till din hjälp i ditt arbete som handledare har du bland annat en pedagogisk samordnare, en enhets administratör och ett arbetslag med kollegor som stöttar och stärker varandra. Vi söker dig Vi söker dig som har studerat YH med inriktning socialpsykiatri, socialpedagog, socionom eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant. Har du dessutom utbildning i återhämtnings inriktat förhållningssätt eller CAN-skattning är det meriterande. Du behöver ha kunskaper i social dokumentation och om du tidigare arbetat i systemet Lifecare är det meriterande. Vi ser gärna att du har arbetslivserfarenhet inom socialpsykiatri och goda kunskaper om målgruppen. Du behöver ha god förmåga till samverkan, att skapa struktur, planera och ta ansvar. Du är ödmjuk, tydlig och ser alla människors lika värde. Vi erbjuder dig Intermittent anställning/timanställning. Intervjuer sker löpande. Som medarbetare hos oss erbjuds du en rad förmåner med fokus på balans, trygghet och hälsa. Lunds kommun är en stor organisation med många spännande verksamheter och möjligheter för medarbetare till utveckling. Som medarbetare får du även tillgång till vår förmåns portal där du enkelt kan se dina förmåner och administrera dessa. https://lund.se/arbete-och-lediga-jobb/sa-ar-det-att-arbeta-med-oss/det-har-ger-vi-dig-som-medarbetare Om arbetsplatsen Verksamhetsområde socialpsykiatri omfattas av flera verksamheter som stöd i boende, sysselsättning och arbetsrehabilitering. Verksamheternas övergripande syfte är att öka förutsättningar för återhämtning. Genom att erbjuda ett elastiskt stöd som är individuellt utformad med insatser med hög tillgänglighet, delaktighet och medbestämmande ska personer med psykisk funktionsnedsättning kunna leva ett så självständigt liv som möjligt Vi är en del av arbetsmarknads- och socialförvaltningen där cirka 600 medarbetare ger stöd till de lundabor som behöver socialtjänstens insatser. Tillsammans ser vi till att barn och unga får en så bra uppväxt som möjligt. Vi utgår från hela familjens situation och att ingen ska fara illa. Det handlar om att ge stöd till vuxna med skadligt bruk och beroende eller psykiska funktionsnedsättningar, till dem som behöver ekonomiskt bistånd, god man, förvaltare eller stöd för att kunna studera eller arbeta, samt till flyktingar. Här får du plats att växa. Inom Lunds kommun sätter vi kunskapen i centrum och skapar möjligheter att utvecklas i arbetslivet. Vi erbjuder en inkluderande arbetsmiljö, och chans att påverka och göra skillnad. Vill du bli en av oss?
Vi söker flera boendestödjare inom socialpsykiatrin som kan börja omgående på 100% från 3 Juli. Är du sugen på att jobba med något nytt och söker nya utmaningar, vill slippa tunga lyft och personlig hygien. Arbetstiden varierar mån- fre mellan kl:8-20 på vardagar. Så mellan det spannet måste man kunna arbeta. Vi arbetar hemma hos våra kunder i deras bostad och har avtal med Stockholms stad, så arbetsplats varierar i olika stadsdelsförvaltningar tillhörande Stockholms stad. Boendestöd är en insats enligt Sol. Arbetsuppgifter: Att arbeta som boendestödjare innebär att stödja, motivera och hjälpa utifrån den enskildes behov så att denna kan leva ett så självständigt liv som möjligt. Boendestödet utförs i eller utanför hemmet beroende på beviljade insatser. Arbetsuppgifterna är varierande och du som boendestödjare måste vara flexibel och kunna växla arbetssätt under dagen, beroende på vilken kund du möter. Vanligt förekommande arbetsuppgifter är att ge kunden stöd vid myndighetskontakter och läkarkontakter men också stödja vid vardagliga situationer så som matlagning, städning, planering och struktur, inköp och ärenden, tekniska bitar, ekonomiska göromål. Vi söker dig som är undersköterska, har gått barn och fritid, vård och omsorgsprogrammet, socionom eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Det räcker inte att ha goda kunskaper i svenska språket. Du måste ha avancerade kunskaper både i tal och skrift då vi jobbar mycket med myndighetskontakter och samverkan med andra aktörer. Vi erbjuder en härlig arbetsplats med flera förmåner. Bifoga CV och personligt brev i ansökan. ALLA EVENTUELLA FRÅGOR GÄLLANDE TJÄNSTEN BESVARAS ENBART VIA MAIL, EJ SAMTAL! VILL EJ BLI KONTAKTAD AV SÄLJARE
I Region Gotland kan du utvecklas och växa, både som individ och tillsammans med andra. När du arbetar hos oss bidrar du till att Gotland blir en ännu bättre plats för människor i livets alla delar. Vi gör varandra bättre. Omsorg om personer med funktionsnedsättning Inom omsorgen stödjer vi personer med funktionsnedsättningar av olika slag. Vi arbetar för att underlätta för deltagarna att klara det praktiska i vardagen. Målet är att de skall få ett så självständigt liv som möjligt. Med individen i centrum arbetar vi med individuella genomförandeplaner där arbetet planeras och genomförs utifrån vår värdegrund: förtroende, omtanke och delaktighet. Inom enheten daglig verksamhet, sysselsättning och träffpunkter verkställs beslut enligt LSS (Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade) och SOL (Socialtjänstlagen). Insatserna är individuellt utformade utifrån personens önskemål, förmågor och behov av stöd. Vi har olika aktiviteter, bland annat är vi utomhus mycket, går på promenader och plockar skräp. Vi återvinner utbrända värmeljus och tillverkar egendesignade braständare, tar emot enklare arbeten för både Regionen, privata företag och privatpersoner, så som att klistra etiketter på burkar och påsar och utföra olika sorteringsjobb. Vi lyssnar även på musik, ljudböcker, cyklar och gör utflykter. Vi arbetar vi med schema, pictogrambilder och stödtecken för att tydliggöra dagens aktiviteter. Nu söker vi en löpare på ett vikariat 250818-260228 som kan arbeta inom alla våra verksamheter där det för dagen behövs som bäst. Dina arbetsuppgifter Som handledare vid oss kommer du att arbeta tillsammans med dina kollegor för att ge våra deltagare en innehållsrik, utvecklande och meningsfull dag. Du stöttar, motiverar och vägleder och med rätt bemötande stärker och underlättar du för deltagaren att aktivt kunna delta och utvecklas. Du och dina kollegor ansvarar för att organisera dagens arbete och samverka med deltagarens nätverk. Visst omvårdnadsarbete ingår. Arbetstiden är förlagd dagtid måndag-fredag. Vem är du? Vi söker dig som har en godkänd gymnasial utbildning, gärna med inriktning mot omsorg och/eller pedagogik eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. B-körkort är ett krav. Det är meriterande om du har kunskap och erfarenhet av alternativ kommunikation så som stödtecken och bildstöd. Det är även meriterande om du har kunskap och erfarenhet av arbete inom LSS och/eller SOL. Då vi är flera handledare och deltagare är samarbete en viktig del av arbetet men du behöver även ha förmåga att arbeta självständigt och kunna växla fokus mellan grupp och individ. Du är trygg och stabil både i dig själv och i din yrkesroll och har en god förmåga att anpassa ditt bemötande och förhållningssätt utifrån individ och situation. Du är flexibel och ser förändringar som spännande och utvecklande. Det är viktigt att du kommunicerar på ett tydligt sätt och är trygg i det svenska språket, i både tal och skrift, då all kommunikation och dokumentation sker på svenska. Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet enligt beskrivna kompetenser ovan. Inför beslut om anställning görs bakgrundskontroll genom utdrag ur belastningsregistret. Varmt välkommen med din ansökan! Om socialförvaltningen Som en del av Region Gotland arbetar vi på socialförvaltningen med sociala insatser som rådgivning, stöd och behandling. Våra verksamhetsområden är socialtjänst, hemsjukvård, äldreomsorg och omsorg om personer med funktionsnedsättning på hela Gotland. Dygnet runt möter vi människor i alla åldrar och med olika behov; barn, familjer, vuxna och äldre. Tillsammans möjliggör vi goda förutsättningar till vård, stöd och service genom hela livet. Om Region Gotland Region Gotland är inte bara Gotlands största arbetsgivare, vi är också den enda regionen i Sverige som har kommunala-, hälso- och sjukvårdsuppgifter och regionalt utvecklingsansvar i en och samma organisation. Det tillsammans med vårt ö-läge skapar förutsättningar för gott samarbete över våra verksamhetsområden. Vi är över 7000 medarbetare. Tillsammans arbetar för ett hållbart, inkluderande och välmående samhälle för alla som besöker, bor och verkar på Gotland. Vi är drivande i att skapa en trygg och hållbar utveckling över hela ön. Gotland är en fantastisk plats att leva på, med ett rikt kulturliv, orörd natur och en kreativ entreprenörsanda. Vi är över 61 000 personer som har valt att bo här året om, och vi vill gärna bli fler! Vill du ha information om Gotland som plats att bo och leva på, läs mer på https://gotland.com/leva-bo/flytta-hit/ Genom instagramkontot @viarregiongotland visar vi bredden av våra yrken och vilken betydelse vårt arbete har för samhället. Varje vecka visar en ny medarbetare upp sin arbetsvardag. Övrigt Region Gotland arbetar enligt kompetensbaserad rekryteringsmetod som syftar till att se varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering. Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar sökande med olika bakgrund och kön. Tjänsten ledigförklaras under förutsättning att den ej behöver komma i anspråk för medarbetare med företrädesrätt samt att tjänsten fortsatt är vakant. I takt med att omvärlden förändras arbetar Region Gotland i större utsträckning med kvalitet och säkerhet i rekryteringsprocessen. Det innebär att du som kandidat kan komma att omfattas av vissa kontroller inför anställning. Vilka kontroller som tjänsten du söker kan omfattas av får du information om inför eller under intervjun. Inför samtliga anställningar behöver du som kandidat visa upp ID-handling och personbevis. Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Uddevalla – en plats för hela livet Välkommen att bli en del av vår växande kommun - och att tillsammans med oss arbeta för att ge våra kommuninvånare ännu bättre service. Vi erbjuder en attraktiv arbetsplats som ger dig stora möjligheter att utvecklas i din yrkesroll. Vårt mål är att alla ska kunna trivas och växa - under ett helt yrkesliv. Vi vill också utvecklas som arbetsgivare och arbetar aktivt för att på bästa sätt ta till vara på din kunskap och ditt engagemang. Vi uppskattar och uppmuntrar till medskapande från alla. Uddevalla kommun är en vacker plats vid havet i hjärtat av Bohuslän. Vi tror på ett öppet och positivt samspel mellan kommun, utbildning, näringsliv och kultur. Vi hoppas att du kommer att trivas hos oss! Vi söker engagerad medarbetare till boendestödet inom avdelningen för Vuxenstöd Vi söker dig som är ansvarstagande, strukturerad och flexibel. Du är engagerad i ditt arbete, har ett gott bemötande och tycker om att skapa relationer och att samarbeta. Du är positiv och gillar att sprida energi och glädje! Du tycker även att det är roligt att vara kreativ och komma på nya idéer! Är du en engagerad och positiv individ med ett varmt bemötande, som uppfyller kraven? Skicka in din ansökan idag! Beskrivning Boendestödet arbetar med individuellt utformat stöd som anpassas efter brukarens behov och som kan innebära stödinsatser i den enskildes hem eller i form av mer utåtriktad social kontakt. Insatserna utförs tillsammans med brukaren i syfte att öka dennes funktionsförmåga, bidra till ökad självständighet och möjlighet för brukaren att bo kvar i sitt hem. Utbildningskrav är undersköterska med inriktning psykiatri/LSS, socialpsykiatrisk vård eller vad arbetsgivaren bedömer är likvärdigt utbildnings- eller erfarenhetsmässigt. Varje dag arbetar vi för att våra brukare ska få en trygg och meningsfull vardag där är det viktigt att ett gott och varmt bemötande sitter i ryggmärgen! För oss innebär livskvalitet för våra brukare att få ha inflytande över sitt dagliga liv och sitt eget hem, att bli sedd och respekterad är en grund för trygghet och trivsel. Arbetsuppgifter Dina arbetsuppgifter består av att stödja personer i sin vardag enligt socialtjänstens intentioner vilket innebär att man ska bevara, förändra och utveckla människors egna resurser. Det kan komma att ingå att utföra vissa hälso- och sjukvårdande uppgifter. Det ingår även social dokumentation. Det är även viktigt att du bidrar till ett gott arbetsklimat för kollegor och en god hemmamiljö för hyresgästerna. Kvalifikationer Undersköterska med inriktning psykiatri/LSS, socialpsykiatrisk vård. Det är meriterande om du har erfarenhet av LSS eller är utbildad stödpedagog. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet! Övrigt Rekrytering påbörjas under ansökningstidens gång. Urval och intervjuer sker löpande. Provanställning på 6 månader kan komma att tillämpas. __________________________ För tjänster där legitimation/giltigt bevis från Socialstyrelsen på skyddad yrkestitel krävs ska detta lämnas in före anställning. Språkbedömning genomförs för vissa yrkesgrupper innan anställning kan bli aktuell. Anställning sker under förutsättning att erforderliga beslut fattas. För tjänster där arbetet innebär direkt och regelbunden kontakt med barn och ungdomar, samt för verksamhet inom LSS, vård- och omsorg, hälso-och sjukvård, psykiatrisk vård och missbruksvård, ska giltigt utdrag ur polisens belastningsregister visas upp alternativt lämnas in före anställning. Tänk på att det kan ta tid att få utdraget så beställ det i god tid för att rekryteringsprocessen inte ska fördröjas. När du söker ett jobb hos oss sparas din ansökan. Det beror på att vi är en offentlig verksamhet. Din ansökan blir en allmän handling när vi har mottagit den. Det innebär att ansökningshandlingar och information om vem som sökt en tjänst kan begäras ut av den som vill. Om du har skyddad identitet ska du inte göra din ansökan digitalt utan kontakta den som står som kontaktperson i annonsen. För dig som inte är medborgare inom EU/EES-området krävs arbetstillstånd, detta gäller inte dig som har permanent uppehållstillstånd. Arbetstillståndet ska uppvisas vid intervjutillfället. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Återbruket Kommunledningskontoret har till uppgift att leda, utveckla och samordna kommunkoncernens verksamheter inom områden som är övergripande och gemensamma. Kommunstyrelsens förvaltnings enhet för näringsliv och kompetens söker nu en handledare inom Återbruket. Dina arbetsuppgifter Inom Återbruket arbetar vi med handledning av praktisk verksamhet för både unga och vuxna. Vi har även ansvar för mottagande och sortering av återvinningsmaterial från Målserums återvinningsstation. Inom Återbruket förekommer en rad olika arbetsuppgifter/aktiviteter såsom butiksförsäljning, transporter, mindre bygguppdrag, sortering av återvunnet material, reparationer av material med mera vilket kräver ett praktiskt handlag samtidigt som den sociala kompetensen värderas högt. Din kompetens Vi söker i första hand dig som har eftergymnasial utbildning inom den sociala sektorn samt har ett stort engagemang för både unga och vuxna som behöver stöd för att gå vidare mot arbetsmarknaden eller utbildning. För tjänsten behöver du också ha B-körkort, samt vana att köra både med och utan släpvagn. Om du har tidigare erfarenhet av likartade arbetsuppgifter så är detta meriterande. Du har lätt för att skapa nya kontakter, det ställs stora krav på lyhördhet, empati och samarbetsförmåga. Du är självklart ordningsam, självgående och en naturlig förebild. Övrigt Behöver du hjälp att hitta bostad försöker vi hjälpa dig med det. Inflyttarservice i Västerviks kommun hjälper till med tips, information och kontakter för arbete, bostad, skolor med mera. Inflyttarservice anordnar också återkommande träffar för nyinflyttade för att ge möjlighet att lära känna nya människor och en snabbare väg in i livet i Västervik. Är du nyfiken på Västervik? Besök hitta hem (https://www.vastervik.com/flytta-till-vastervik/hittahem/)! Läs mer om vad Västerviks kommun kan erbjuda dig som anställd hos oss www.vastervik.se/jobba-hos-oss (http://www.vastervik.se/jobba-hos-oss) Välkommen med din ansökan! Information Vi tar endast emot ansökningar via vår hemsida. Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Om Unika DV Uppsala Unika daglig verksamhet i Uppsala ligger i en naturnära miljö i Ulleråker med närhet till kollektivtrafik och erbjuder en inspirerande och flexibel arbetsplats. Vi har 38 platser och jobbar mot personkrets 1 inom LSS 9:10. Vi jobbar med inriktningar så som kök, transport och parkarbete, kreativa och matpatull. Till hösten startar vi även en ny inriktning; loppis. Om rollen som Arbetshandledare inom Daglig verksamhet Som arbetshandledare på vår dagliga verksamhet kommer du att vara en viktig del i att skapa en meningsfull och utvecklande vardag för våra brukare. Ditt huvudsakliga uppdrag är att erbjuda stöd och vägledning för deltagarna, anpassat efter deras individuella behov och förmågor. Vi arbetar med tydliggörande pedagogik och ett lågaffektivt bemötande för att skapa trygghet och struktur. Arbetsuppgifterna inkluderar att stödja brukarna i deras personliga genomförandeplaner och att hitta och utforska meningsfulla aktiviteter som främjar deras utveckling och självständighet. Du kommer också att bidra till att utveckla verksamheten genom att delta i planering och uppföljning tillsammans med övriga kollegor. Kvalifikationer Mycket god förmåga i svenska i tal såväl som skrift. B-körkort God datorvana, erfarenhet av dokumentation. Erfarenhet samt kunskap om målgruppen LSS Gymnasial utbildning som tex barn-och fritidsprogram, vård-och omsorgsprogram, eller eftergymnasial utbildning tex stödpedagog, socialpedagog eller högskoleutbildning inom relevant område. Meriterande om du därtill har Erfarenhet av psykiatri, AKK och lågaffektivt bemötande Tidigare arbetat som arbetshandledare på daglig verksamhet Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet AnställningsvillkorAnställningsform: Vikariat 6 månader med möjlighet till förlängning Tjänstgöringsgrad: Deltid Arbetstid: Dag Tillträde: September 2025, eller enligt överenskommelse Kollektivavtal: Vi är kollektivavtalsbundna till Vårdföretagarna/Kommunal, Bransch E. Vad kan vi erbjuda dig?Attendo är en trygg arbetsgivare som kan erbjuda dig som vill goda möjligheter att ta mer ansvar eller att gå vidare till nya roller. Vi erbjuder dig som medarbetare utbildningsmöjligheter, kollektivavtal, friskvård samt flera andra förmåner och och personalrabatter via vår förmånsportal AttendoPlus, i samarbete med Benifex. Om rekryteringsprocessenFöre eventuell anställning ska utdrag ur belastningsregistret tillsammans med giltig fotolegitimation visas upp. Om du blir kallad till en intervju behöver du kunna styrka att du har rätt att arbeta i Sverige, genom att uppvisa att du har medborgarskap inom EU/EES eller ett giltigt arbetstillstånd. Sista ansökningsdag 20250810 men urval och intervjuer sker löpande, så vänta inte med din ansökan. Om Attendo/UnikaUnika är en del av Attendo, som är ett av Nordens största omsorgsföretag och startades 1985. Vi är verksamma inom LSS. Våra värderingar omtanke, engagemang och kompetens vägleder oss dagligen i vårt arbete för att alla ska uppleva trivsel, delaktighet, gemenskap och arbetsglädje. Välkommen med din ansökan!Tillsammans för en meningsfull vardag! Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta: (Namn och kontaktuppgifter till rekryteringsansvarig för annonsen)
BoCare erbjuder boendestöd för vuxna på uppdrag av Linköpings kommun. Vi söker nu en boendestödjare till vår arbetsgrupp i Linköping med start i mitten av augusti eller efter överenskommelse. Vi söker dig som är socialpedagog, behandlingsassistent, undersköterska eller har en likvärdig utbildning och som har erfarenhet av liknande arbete. Körkort är ett krav. Arbetet som boendestödjare riktar sig till personer från 18 år med kognitiva, psykiska, neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och/eller med skadligt bruk och beroende som upplever väsentliga svårigheter att utföra aktiviteter inom olika livsområden. Väsentliga svårigheter innebär sänkt livskvalitet, allvarlig funktions- och aktivitetsbegränsning när det gäller vardagsliv, yrkesliv och sociala relationer, ökad suicidrisk och undvikande beteende. Boendestödjaren stödjer den enskilde i att planera, genomföra och att vara delaktig i vardagssysslor. Boendestöd utförs i individens hemmiljö, ordinärt boende eller på annan plats. Boendestödjaren arbetar med, inte åt, den som behöver stöd att strukturera vardagen, hitta goda rutiner och träna vardagssysslor. Boendestödet präglas av en rehabiliterande inriktning med målet att stötta individen till ett självständigt liv. Stödet kan ges genom att bistå med planering, igångsättning av aktiviteter, vid vård- och myndighetskontakter eller underlätta brytande av social isolering; exempelvis genom ADL-träning eller social träning och tar sin utgångspunkt i tilldelat uppdrag. Arbete sker enligt individuellt upprättat schema. Uppgifter som ingår i det dagliga arbetet Löpande journalföring för alla aktiviteter rörande klientarbete Arbete med klienten i eller utanför dennas bostad i enlighet med uppdrag Kontaktmannaskap innefattande: löpande remittentkontakt, uppstarts-, uppföljnings- och avslutsbesök samt upprättande av genomförandeplan och kvartalsrapport samt schemaplanering med klienten Delta i handledning och APT Bemanning av telefonväxel vid kontorstjänst Dagligt upprätthållande och underhåll av gemensamma utrymme, fordon och verksamhetens material Arbeta efter och följa företagets ledningssystem och miljöledningssystem Ev särskilt tilldelat ansvarsområde såsom fordonspark, Treserva verksamhetsombud, skyddsombud eller dylikt Övrigt behjälplig där verksamheten kräver det Arbetet utgår från Ett självständigt liv (ESL) - socialpedagogisk metodik Motiverande samtal (MI) - samtalsmetod för förändringsprocesser Lågaffektivt bemötande - förebygga problemskapande beteende Feedback Informed Treatment (FIT) - dialogstöd för uppföljning av mående och allians Boendestödjaren samverkar med andra huvudmän och andra insatser som är aktuella i ärendet.
Vill du utvecklas tillsammans med andra? Då kan du vara vår nästa boendestödjare! Mälaröarnas boendestöd är lokalt verksamt inom Ekerö kommun. Vi är ett väletablerat företag med lång erfarenhet av socialt arbete. Vi använder oss av pedagogiska och kunskapsbaserade metoder i habiliterande syfte. Vår målsättning är att vårt stöd ska leda till att varje klient ska leva ett så självständigt liv som möjligt utifrån just sina önskemål och förutsättningar. Vi erbjuder en stimulerande arbetsplats där du får möjlighet att utvecklas och göra skillnad. Arbetsbeskrivning Som boendestödjare möter du människor som aktivt sökt stöd för att utvecklas i sin vardag, och vi stödjer deras utveckling genom engagemang, nyfikenhet och kreativitet. Varje klients beställning från socialförvaltningen utgör grunden för boendestödet, liksom våra interna riktlinjer och arbetsmetoder för genomförandet. Du stödjer och motiverar varje klient i att utifrån sina förutsättningar arbeta mot de mål som satts upp. Boendestöd utförs i huvudsak i klientens hem, men kan också innebära aktiviteter utanför hemmet. Många av våra klienter har husdjur, och det kan också förekomma rökning. Exempel på områden vi stödjer klienterna inom är: Stöd i att skapa struktur, komma i gång samt genomföra praktiska vardagssysslor som städning, tvätt eller matlagning Stöd i vardagsadministration som att hantera post, räkningar och vård- och myndighetskontakter Stöd i att förbereda, och ibland delta vid möten, exempelvis vid vissa vård- och myndighetskontakter Stöd i att utveckla och öva på sociala kontakter, exempelvis åka kommunala färdmedel Dokumentation är också en viktig del av arbetet. Du lägger tillsammans med klienten upp en individuell plan för hur ni ska arbeta tillsammans för att uppnå klientens mål, en s.k. genomförandeplan, och dokumenterar fortlöpande hur arbetet går. Som boendestödjare är du: Nyfiken och kreativ – du är lyhörd och har förmåga att lyssna in klientens önskemål och behov. Du är bra på att snabbt se olika lösningar utifrån de situationer som uppstår Engagerad och respektfull – du är trygg i dig själv och bra på att motivera andra utifrån deras behov. Du respekterar allas lika värde, och möter olika individer utifrån deras behov och anpassar ditt arbetssätt utifrån detta Strukturerad och målinriktad – du är bra på att arbeta mot uppsatta mål och stöttar klienten i att skapa delmål i vardagen. Du stöttar klienten i att hitta strukturer och rutiner som underlättar vardagen. Självständig teammedlem – du är trygg i dig själv och trivs med att arbeta självständigt, samtidigt som du gärna samarbetar med klienter, kollegor och externa parter Kvalifikationer Vi söker dig som är utbildad socialpedagog, undersköterska/mentalskötare eller har annan relevant utbildning som arbetsgivaren finner likvärdig. Även du som har annan relevant praktisk erfarenhet av att arbeta med målgruppen är välkommen att söka. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete med personer med psykisk ohälsa. Anställningen är tills vidare, hel- eller deltid. Vi tillämpar 6 månaders provanställning. Tillträde från 2025-08-11. Krav Körkort B Flytande svenska Vill du vara med och utveckla Mälaröarnas boendestöd? Tveka inte att höra av dig. Vi ser fram emot din ansökan.
Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna. Hägersten-Älvsjö är en av 11 stadsdelsförvaltningar i Stockholms stad med drygt 3000 medarbetare. I dag är vi ett av stadens största stadsdelsområden med ca 130 000 invånare. I Hägersten-Älvsjö har du nära till staden, kommunikationer och naturen. Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med möjligheter för dig att utvecklas i din roll. Välkommen till oss Hej! Vi söker en vikarierande arbetsledare till dagliga verksamheter inom LSS! Vikariatet är ca ett år. Hägersten Älvsjö dagliga verksamheter 1, är en enhet som består av fyra verksamheter, och vi söker nu en arbetsledare där tjänsten är fördelad på två av dem. Vi eftersträvar att våra verksamheter ska ha god kvalitet, och utvecklas. Vi tror på alla individers rätt till ett meningsfullt arbete där man har möjlighet att utvecklas och växa i sin yrkesroll. Alla våra verksamheter ligger utspridda inom stadsdelen Hägersten-Älvsjö. Vi erbjuder Som månadsanställd har du möjlighet till semesterväxling och friskvårdsbidrag. Du erbjuds att förmånligt köpa träningskort till Stockholms stads simhallar, gym och träningsanläggningar. Utöver det så har du som anställd i Stockholms stad rabatt på ett flertal gym. Din roll Du kommer att vara personalens närmsta ledarskap och kommer arbeta med att implementera rutiner och verka för att rutiner och arbetsmetoder följs och att arbetet bedrivs på ett systematiskt sätt. Du kommer att ha administrativa uppgifter samt även arbeta direkt i verksamheten. Alla verksamheterna har olika inriktningar, så arbetsuppgifterna varierar något beroende på inriktning inom verksamheten. I arbetsuppgifterna ingår bland annat: • Leda arbetsgrupperna i det dagliga arbetet • Hålla i och leda möten • Implementera rutiner, och följa upp dessa • Stötta baspersonalen i deras uppdrag; Planering, dokumentationssystem, mm. • Administrativa uppgifter såsom: Fakturering, beställningar, schemaläggning, upprätta anställningsavtal, mm. • Ansvara för introduktion av nyanställda, samt nya deltagare • Jobba med verksamhetsutveckling • Ingå i den dagliga verksamheten tillsammans med badpersonal Din kompetens och erfarenhet Vi söker dig som har: • Adekvat utbildning, tex barn och fritid, vård och omsorg eller likvärdig utbildning som arbetsgivaren anser som relevant. • Erfarenhet av målgruppen inom LSS. • Kunskap och erfarenhet om lågaffektivt bemötande och tydliggörande pedagogik. • Goda kunskaper i svenska språket, samt god förmåga att kommunicera i tal och skrift Meriterande: • Erfarenhet av verksamhetsutveckling • Erfarenhet av att leda andra Vi ser att du är flexibel och organiserad! Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet, engagemang och motivation för tjänsten. Känner du igen dig i ovanstående beskrivning är du varmt välkommen med din ansökan! Övrigt: Vi tar alltid utdrag ur polisens brotts- och misstanke register innan anställning. Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Nu söker vi en boendestödjare till vårt team på Stenåldersgatan gruppbostad. Vi erbjuder utbildning och ett utvecklande jobb där du är med och gör skillnad! Tjänsten är en nattjänst på 67,22%. Rekrytering sker löpande så vänta inte med att skicka in din ansökan. Om Stenåldersgatans gruppbostad Stenåldersgatans gruppbostad ligger i Ullstämma med närhet till vacker natur, Coop och kollektivtrafik. Här bor ett aktivt gäng om 5 personer med varierande stödbehov och intressen. Personalgruppen är ett glatt gäng på 9 personer, varav 3 är nattjänster, som tillsammans strävar efter att möjliggöra aktiviteter och önskemål som kommer från våra boende. Här är det meriterande om man har erfarenhet att arbeta med TSS, AKK och lågaffektivt bemötande samt har erfarenhet av epilepsi. Om rollen I rollen som boendestödjare utgår du från de boendes individuella behov och önskemål och ger stöd i det dagliga livet utifrån ett pedagogiskt förhållningssätt. Tillsammans med övriga medarbetare arbetar du med målet att göra dagen meningsfull och innehållsrik. Du stödjer och vägleder med bland annat personlig omvårdnad, måltider, medicinhantering, städning, samhällskontakter och kommunikation. En viktig del i arbetet är att stimulera och motivera den boende till att utveckla sina förmågor och att skapa möjligheter till en aktiv och meningsfull fritid. Som nattpersonal ansvarar du för att skapa ett tryggt och lugnt klimat för att bibehålla en sund dygnsrytm och skapa förutsättningar för en god återhämtning för våra boende. Du är en viktig del av morgonrutinerna och lämnar över till den kollega som har morgonpasset. I dina uppgifter ingår även att dokumentera och planera utifrån genomförandeplaner. Arbetstiden är förlagd nattetid. Du har en gruppledare eller gruppchef nära dig som delar av sin tid arbetar i verksamheten. Det kan även vara en framtida karriärmöjlighet för dig. Din erfarenhet och kunskap Du som söker har gymnasieutbildning inom vård och omsorg eller annan likvärdig utbildning. Du har goda kunskaper i svenska i både tal och skrift, god datorvana och erfarenhet av dokumentation. Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med målgruppen. I övrigt är inte ditt CV det viktigaste. Om du har rätt egenskaper, ger vi dig stöd och möjlighet att växa. Du har en positiv grundsyn, ett starkt engagemang för människor och är ansvarstagande. Du trivs med att jobba i team och stötta dina kollegor och har alltid våra brukares bästa som utgångspunkt i allt du gör. Inom Nytida är vi i ständig utveckling. Hos oss kan du växa som person samtidigt som du gör skillnad för andra. Vår kultur genomsyras av våra värderingar – respekt, ansvar, enkelhet och kunskap. Det här får du hos oss: Grundutbildning när du tillsvidareanställs inom Nytida samt kompetensutveckling via vår egen utbildningsorganisation Lära Förmånsportal med rabatter och erbjudanden Ledarskapsutbildade chefer nära dig En gemensam pedagogik för att ge den bästa omsorgen och stödet till våra omsorgstagare Karriär- och utvecklingsmöjligheter Friskvårdsbidrag och skobidrag Kollektivavtal Övrigt Anställningsform: Tillsvidare med 6 månaders provanställning Lön: Vi tillämpar individuell lönesättning Tillträdesdag: Enligt överenskommelse, rekrytering sker löpande Sista ansökningsdag: 20250731 Registerkontroll: Utdrag ur belastningsregister behöver uppvisas inför en eventuell anställning För mer information kontakta: Gruppchef Maria Björk, [email protected] Facklig kontakt: Kommunal, www.kommunal.se Ansökan Välkommen att ansöka via knappen ”Skicka ansökan” nedan. Vänta inte med att ansöka då vi gör urval löpande. Vill du läsa mer om hur det är att jobba inom Nytida klicka här. Om du blir kallad till en intervju behöver du kunna styrka att du har rätt att arbeta i Sverige, genom att uppvisa att du har medborgarskap inom EU/EES eller ett giltigt arbetstillstånd. Inbjudan till chattintervju med Hubert AI Som ett led i vårt arbete mot en rättvis och kompetensbaserad rekryteringsprocess har vi i denna process valt att samarbete med Hubert.ai Efter ansökan kommer du att bjudas in till in en chatt-baserad intervju med vår virtuella rekryteringsassistent Hubert. Genomför den gärna så fort du har möjlighet. Intervjun tar cirka 15 min att slutföra. Kolla gärna denna artikel innan intervjun för tips och tricks: https://www.hubert.ai/insights/tips-och-rad-infor-din-forsta-hubert-intervju Nytida ger stöd till barn, unga och vuxna för hela livets behov inom funktionsnedsättning och psykosocial problematik. Vi erbjuder boende, daglig verksamhet, stöd till individ och familj samt skola på cirka 400 enheter runt om i landet. Vi ska vara kvalitetsledande i allt vi gör och vår vision är att göra världen lite bättre, en människa i taget. Våra medarbetare arbetar med varje persons livskvalitet och trygghet i fokus. Nytida ingår i företagsgruppen Ambea. www.nytida.se
Välj ett jobb för att visa detaljer
Visar 1 till 10 av 165 jobb