Job Description We are looking for an Advanced IT Business Analyst with a strong background in data analysis and visualization, to join our agile and fast-paced team. You will play a key role in bridging the gap between business and technology, contributing to solutions that support mission-critical decision-making in the credit risk domain. Key Responsibilities Conduct advanced data analysis using SQL / Power BI; experience in Python/SAP Analytics is a plus. Good Experience in handling Finance data models. Handle large and complex datasets with confidence and efficiency. Translate business requirements into clear, high- and low-level technical solutions. Act as a liaison between business stakeholders and the IT development team. Create and validate functional test cases; support Unit Testing, Integration testing, and UAT testing phases. Communicate effectively within an agile setup and deliver high-quality solutions. Leverage Power BI (5+ years) to design dashboards and analytical reports that support business KPIs and strategic decisions. Must-Have Skills & Experience 6–8 years of total IT experience, with at least 5+ years in a IT/Business analyst role. Minimum 5 years of hands-on Power BI experience, including DAX, data modeling, and visualization best practices. Strong problem-solving and analytical thinking skills. Functional understanding of Credit Risk is an advantage. Excellent communication and stakeholder management skills.
Trivs du i en bred roll där du får arbeta med analys och utveckling? Vill du kombinera din kompetens som analytiker med ett samhällsengagemang där du skapar nytta för Sveriges invånare? Då kan det här vara en roll för dig. Myndigheten har genomgått en omorganisation. På avdelning Analys och statistik finns många professioner och kompetenser. I rollen som analytiker kommer du att arbeta både självständigt och i team med andra analytiker. Om tjänsten I den här rollen arbetar du med att stötta upp vårt team som arbetar med konsekvensanalyser i regeringsuppdrag med kostnadsberäkningar. Du kommer även att medverka i, ta initiativ till och driva analyser som utgör underlag för utvecklingen av digitaliseringen inom hälso- och sjukvård, tandvård och socialtjänst. Om dig Vid rekrytering lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper, då de är avgörande för hur du kommer att trivas och lyckas i rollen. Därför söker vi dig som är van att arbeta självständigt, gärna tar initiativ och kan driva processer framåt. Då du kommer att ha ett nära samarbete med dina kollegor utgår vi från att du trivs med att arbete i team. I rollen kommer du att arbeta med komplexa frågor vilket kräver att du har en god analytisk förmåga och ett strukturerat arbetssätt. Vi söker dig som har: • akademisk examen på minst magister- eller mastersnivå med tyngd i nationalekonomi eller motsvarande • erfarenhet av olika typer av kostnadsberäkningar • god förmåga att skriva och sammanfatta texter samt analysrapporter på svenska • erfarenhet av arbete på regeringskansliet. Det är meriterande för tjänsten om du har: • erfarenhet av digitaliseringsfrågor • erfarenhet av hälso- och sjukvårdsfrågor. Vad erbjuder vi? Vi är en myndighet i tillväxt. E-hälsomyndigheten erbjuder dig att vara med och skapa samhällsnytta. Vi arbetar med stora transaktionskritiska system som påverkar samhället, till exempel e-recept och Läkemedelskollen. Hos oss kommer du att omges av trevliga och kompetenta arbetskamrater, på en myndighet med ett flertal viktiga samhällsuppdrag. På E-hälsomyndigheten har alla medarbetare förtroendearbetstid och möjlighet att arbeta delvis på distans. Läs mer om hur det är att jobba hos oss: Jobba hos oss Är du intresserad? Frågor angående tjänsten besvaras av: Enhetschef Cecilia Enström Öst: 010-175 37 08 Frågor angående rekryteringsprocessen besvaras av: HR-specialist Elisabeth Axelsson: 010-106 08 98 Välkommen att skicka in din ansökan och cv via vårt rekryteringsverktyg senast den 4 augusti 2025. Då det är semestertider kommer du ha möjlighet att söka tjänsten hela sommaren, dock senast den 4/8. Vi uppskattar om du skickar din ansökan så snart du har möjlighet då vi tittar på ansökningar löpande. Rekryteringsprocessen kommer att återupptas i augusti. Observera att under sommarperioden kommer vi att ha begränsad möjlighet att svara på telefon och mail. Ladda gärna upp examensbevis, betyg och intyg som är relevanta för tjänsten i samband med din ansökan. Anställningen är tillsvidare med sex månaders provanställning. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Placeringsort för anställningen är Stockholm eller Kalmar. Arbetet kan innebära tjänsteresor, främst mellan de båda orterna. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. Därför kan vi komma att behöva genomföra en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585). För en del arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Om du har beslut om skyddade personuppgifter, kontakta den HR-specialist som finns namngiven i annonsen. Om E-hälsomyndigheten E-hälsomyndigheten driver utvecklingen av den nationella digitala infrastrukturen inom hälsa, vård och omsorg. Vi skapar förutsättningar för digitala tjänster och lösningar för privatpersoner och professioner inom hälso- och sjukvård, apotek och socialtjänst. Vi arbetar för att hälsodata ska bli tillgängliga i hela vårdkedjan, oavsett var individer får vård. Hos oss arbetar cirka 500 medarbetare fördelat på två orter, Kalmar och Stockholm. Läs mer om oss på www.ehalsomyndigheten.se Rekryteringen sköts av E-hälsomyndighetens HR-enhet och vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.
Trivs du i en bred roll där du får arbeta med analys och utveckling? Vill du kombinera din kompetens som analytiker med ett samhällsengagemang där du skapar nytta för Sveriges invånare? Då kan det här vara en roll för dig. Myndigheten har genomgått en omorganisation. På avdelning Analys och statistik finns många professioner och kompetenser. I rollen som analytiker kommer du att arbeta både självständigt och i team med andra analytiker. Om tjänsten I den här rollen arbetar du med att stötta upp vårt team som arbetar med konsekvensanalyser i regeringsuppdrag med kostnadsberäkningar. Du kommer även att medverka i, ta initiativ till och driva analyser som utgör underlag för utvecklingen av digitaliseringen inom hälso- och sjukvård, tandvård och socialtjänst. Om dig Vid rekrytering lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper, då de är avgörande för hur du kommer att trivas och lyckas i rollen. Därför söker vi dig som är van att arbeta självständigt, gärna tar initiativ och kan driva processer framåt. Då du kommer att ha ett nära samarbete med dina kollegor utgår vi från att du trivs med att arbete i team. I rollen kommer du att arbeta med komplexa frågor vilket kräver att du har en god analytisk förmåga och ett strukturerat arbetssätt. Vi söker dig som har: • akademisk examen på minst magister- eller mastersnivå med tyngd i nationalekonomi eller motsvarande • erfarenhet av olika typer av kostnadsberäkningar • god förmåga att skriva och sammanfatta texter samt analysrapporter på svenska • erfarenhet av arbete på regeringskansliet. Det är meriterande för tjänsten om du har: • erfarenhet av digitaliseringsfrågor • erfarenhet av hälso- och sjukvårdsfrågor. Vad erbjuder vi? Vi är en myndighet i tillväxt. E-hälsomyndigheten erbjuder dig att vara med och skapa samhällsnytta. Vi arbetar med stora transaktionskritiska system som påverkar samhället, till exempel e-recept och Läkemedelskollen. Hos oss kommer du att omges av trevliga och kompetenta arbetskamrater, på en myndighet med ett flertal viktiga samhällsuppdrag. På E-hälsomyndigheten har alla medarbetare förtroendearbetstid och möjlighet att arbeta delvis på distans. Läs mer om hur det är att jobba hos oss: Jobba hos oss Är du intresserad? Frågor angående tjänsten besvaras av: Enhetschef Cecilia Enström Öst: 010-175 37 08 Frågor angående rekryteringsprocessen besvaras av: HR-specialist Elisabeth Axelsson: 010-106 08 98 Välkommen att skicka in din ansökan och cv via vårt rekryteringsverktyg senast den 4 augusti 2025. Då det är semestertider kommer du ha möjlighet att söka tjänsten hela sommaren, dock senast den 4/8. Vi uppskattar om du skickar din ansökan så snart du har möjlighet då vi tittar på ansökningar löpande. Rekryteringsprocessen kommer att återupptas i augusti. Observera att under sommarperioden kommer vi att ha begränsad möjlighet att svara på telefon och mail. Ladda gärna upp examensbevis, betyg och intyg som är relevanta för tjänsten i samband med din ansökan. Anställningen är tillsvidare med sex månaders provanställning. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Placeringsort för anställningen är Stockholm eller Kalmar. Arbetet kan innebära tjänsteresor, främst mellan de båda orterna. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. Därför kan vi komma att behöva genomföra en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585). För en del arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Om du har beslut om skyddade personuppgifter, kontakta den HR-specialist som finns namngiven i annonsen. Om E-hälsomyndigheten E-hälsomyndigheten driver utvecklingen av den nationella digitala infrastrukturen inom hälsa, vård och omsorg. Vi skapar förutsättningar för digitala tjänster och lösningar för privatpersoner och professioner inom hälso- och sjukvård, apotek och socialtjänst. Vi arbetar för att hälsodata ska bli tillgängliga i hela vårdkedjan, oavsett var individer får vård. Hos oss arbetar cirka 500 medarbetare fördelat på två orter, Kalmar och Stockholm. Läs mer om oss på www.ehalsomyndigheten.se Rekryteringen sköts av E-hälsomyndighetens HR-enhet och vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.
Brinner du för dataanalys och samhällsekonomi? Har du erfarenhet av att arbeta med stora datamängder och är intresserad av att analysera läkemedelsmarknaden? Då är det dig vi söker till rollen som kvantitativ analytiker till vår kund inom läkemedelsbranschen. Varmt välkommen med din ansökan! OM TJÄNSTEN Vårt kund är ledande inom analys och utveckling av läkemedelsmarknaden. Vi söker nu en kvantitativ analytiker som kan bidra med sin expertis inom dataanalys och samhällsekonomi. Du kommer att arbeta med att analysera svenska försäljningsdata, internationella prisjämförelser och rapporter från europeiska branschorganisationer. Din uppgift blir att översätta dessa analyser till svenska förhållanden och bidra med insikter som fångar företagens perspektiv. Som kvantitativ analytiker kommer du att ha en central roll i att genomföra egna analyser och strukturera data. Du kommer att arbeta nära deras chefsekonom och bidra till att utveckla deras kapacitet att genomföra egna analyser. Vi söker både juniora och seniora analytiker som är prestigelösa och öppna för att ta sig an denna rollen! ARBETSUPPGIFTER Arbetsuppgifter * Analysera svenska försäljningsdata och internationella prisjämförelser. * Granska och översätta rapporter från europeiska branschorganisationer. * Genomföra egna analyser och strukturera data. * Samarbeta med kollegor och kommunicera analysresultat. * Arbeta med stora datamängder. VI SÖKER DIG SOM - Har mycket goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift. - Har erfarenhet av att arbeta med dataanalys och samhällsekonomi. - Är prestigelös och strukturerad. - Är initiativtagande, kommunikativ och noggrann. Meriterande - Erfarenhet från läkemedelsmarknaden eller apoteksmarknaden. - Arbetslivserfarenhet från en myndighet. - Programmering i Python. Vår rekryteringsprocess Denna rekryteringsprocess hanteras av Academic Work och vår kunds önskemål är att alla frågor rörande tjänsten skickas till Academic Work. Vi tillämpar löpande urval och kommer plocka ner annonsen när tillräckligt många kandidater har nått slutskedet i rekryteringsprocessen. Vid ansökan efterfrågas ett CV. Personligt brev använder vi inte som urvalsmetod och behöver därför inte bifogas. Rekryteringsprocessen innehåller två urvalstest: ett personlighetstest och ett test i kognitiv förmåga. Testerna är ett verktyg för att kunna hitta den kandidat med högst potential för tjänsten samt främja jämlikhet, mångfald och en rättvis rekryteringsprocess.
Flödesanalytiker Vi söker en driven, kreativ och analytiskt orienterad individ för rollen som Analytiker. Som Flödesanalytiker kommer du att vara ansvarig för att samla in, analysera och tolka lastbärarflöden för att ge insikter och stödja strategiska beslut inom organisationen. Om jobbet som Flödesanalytiker Du kommer ingå i ett team på 10 personer som ansvarar för lastbärarflödet inom hela ICA Sverige, jobba tvärfunktionellt med transport, drift, leverantörer och kunder. Du kommer att göra datainsamlingar, analyser och presentationer av både kvalitativa och kvantitativa data för relevanta intressenter. Du kommer att medverka som analysresurs i större projekt och inköp, leda utredningar självständigt och utföra egna analysarbeten. Variationen i analysuppdrag kommer att vara stor och kommer omfatta utveckling/ integrering samt förvaltning av befintliga plattformar som PowerBI, Celonis och WMS system. Är du den vi söker? Kandidatexamen inom datavetenskap, statistik, ekonomi, matematik eller liknande område. Meriterande med magisterexamen eller liknande. Meriterande av erfarenhet av att arbeta med dataanalys och statistiska verktyg högt meriterat SQL eller liknande. Starka analytiska och problemlösningsfärdigheter med förmåga att omsätta data till användbar information och insikter. Utmärkta kommunikationsfärdigheter med förmåga att presentera komplexa tekniska koncept på ett begripligt sätt. Erfarenhet av att arbeta i tvärfunktionella team och hantera flera projekt samtidigt. Därför ska du välja ICA Vill du göra varje dag lite enklare ihop med oss? Det är nämligen precis det vi vill göra. För våra kunder och för oss själva. Vi vill att alla ska kunna må bättre, handla bekvämare, laga bättre mat och leva i ett mer hållbart samhälle. Och det är du och vi tillsammans som gör det här. För att lyckas med det måste vi hela tiden utmana oss själva. Vi måste hela tiden jobba ihop för att behålla bra relationer, goda samarbeten och det där starka entreprenörsdrivet för att fortsätta att utvecklas. Innovation och digitalisering är otroligt viktigt för oss. Det är så vi hittar lösningar som håller för framtiden. När det gäller din egen utveckling är det också rätt bra att vi är så stora som vi är och jobbar inom så många olika områden. Det betyder att du kan hitta din egen väg framåt och påverka hur du själv ska utvecklas och växa. Allt det här kombinerat tycker vi skapar riktigt bra förutsättningar för att du och vi ska kunna hänga ihop riktigt länge – och ha kul längs vägen. Läs mer om livet på ICA här. Vad händer nu? Vill du veta mer om jobbet kontakta: Rekryterande chef: Anes Gogalic 076 4951783 Fackligt ombud Unionen: Umit Dag [email protected] Sista ansökningsdag 2025-08-29, rekryteringsprocessen sker fortlöpande. ICA ska spegla våra kunder och samhället, vi strävar därför efter att anställa människor med olika bakgrund, kompetenser, kunskap och erfarenheter. Vi värnar om goda arbetsmiljöförhållanden med mål om helt rökfria arbetsplatser. Om roller kräver det så behöver du genomgå tester, bakgrundskontroller och drogtestning innan anställning. Läs mer om hur det är att jobba på ICA.
Nu söker vi dig som vill arbeta på en spännande arbetsplats i händelsernascentrum. Som analytiker vid Avdelningen Operativ Lägesinformation (OLi) kommer du vara en del av en arbetsgrupp som producera beslutsunderlag till Försvarsmakters operativa chef och dennes stab. OLi tillhör förbandet FMTIS men tjänstgör vid Operationsledningen (OPL) vid förbandet Högkvarteret. Operationsledningens uppdrag är att planera, leda och följa upp Försvarsmaktens operationer, både i Sverige och utomlands. OLi är en funktion som utifrån högre chefs informationsbehov skriver rapporter och tar fram lägesbilder. I arbetet som analytiker ingår bland annat att inhämta, strukturera, bearbeta och analysera information samt producera skriftliga underlag som berör Försvarsmaktens nationella och internationella verksamhet. Du kommer även muntligt presentera underlagen i olika forum. Du behöver trivas med att genomföra rutinuppgifter men samtidigt vara flexibel och ha förmåga att anpassa dig till skiftande förutsättningar. Dessa egenskaper är viktiga eftersom arbetet i en operativ miljö behöver anpassas efter händelseutvecklingen i omvärlden och uppgiftställarens informationsbehov. Huvudsakliga arbetsuppgifter: • Inhämta, strukturera, bearbeta och analysera information från olika källor. • Producera skriftliga rapporter och lägesbilder. • Delta och företräda funktionen i olika forum. • Förbereda och genomföra muntliga presentationer. • Delta i utveckling av avdelningens gemensamma produkter. • Delta i erfarenhetsarbeten. Kvalifikationer: • Kandidatexamen inom relevant ämnesområde, exempelvis statsvetenskap eller internationella relationer. • Minst 2 års relevant och aktuell arbetslivserfarenhet. • God datorvana och kunskap i Officepaketet. • Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska. Meriterande: • Relevant och aktuell erfarenhet av strukturerad bearbetning och analys. • Aktuell och relevant erfarenhet av produktion av skriftliga beslutsunderlag. • Aktuell och relevant tidigare tjänstgöring inom Försvarsmakten eller annan myndighet. • Aktuell och relevant kunskap om Nato:s operativa verksamhet. • Erfarenhet av att hantera sekretessbelagd information. Personliga egenskaper För att trivas hos oss är det viktigt att du är självständig, initiativrik, noggrant och håller uppsatta deadlines. Du gillar att arbeta strukturerat, har ett gott ordningssinne och god datorvana. Du är lyhörd och kommunikativ med en god samarbetsförmåga och kan arbeta proaktivt och självständigt även om målet inte alltid är tydligt. Du känner stort ansvar för det du åtar dig och har högt säkerhetsmedvetande. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Övrigt Befattningen är ett vikariat på 12 månader. Tillträde snarast möjligast. Tjänsten är placerad i centrala Stockholm. Arbetsprov kan komma att genomföras under rekryteringsprocessen. Bifoga CV och personligt brev som motiverar varför du är lämplig för tjänsten. Anställningen är placerad i säkerhetsklass. Kontaktinformation Fackliga kontaktpersoner vid FMTIS nås via växeln på telefonnummer 019-39 35 00. • OFR/O Heikki Videll • OFR/S Martin Sparr • SACO Agnetha Landquist • SEKO Matz Felix Upplysningar om tjänsten lämnas av rekryterande chef via e-post: [email protected] För information om avtal och villkor kontakta HR-generalist Hanna Ottosson som nås via växeln. Välkommen med din ansökan senast den 2025-07-09 Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats. -------------------------------------------------------- Information om Försvarsmakten och det rekryterande förbandet: Försvarsmaktens telekommunikations- och informationssystemförband, FMTIS, säkerställer Försvarsmaktens förmåga att kommunicera och leda - dygnet runt, året om. Förbandet har ett samlat ansvar för Försvarsmaktens tekniska ledningssystem som stödjer militära insatser till sjöss, på land och i luften – i Sverige och utomlands. Förbandet har över 1 800 medarbetare på mer än 30 orter runt om i landet. Läs mer på https://jobb.forsvarsmakten.se/fmtis En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras samt att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning. Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas. Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.
MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld med fokus på utveckling av det civila försvaret. Vi stärker Sveriges förmåga att fungera i kris och till och med krig. Det betyder att alla våra medarbetare bidrar till beredskap och motståndskraft. Från norr till söder sprider vi kunskap och agerar för att skydda liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter. Den 1 januari byter vi namn till Myndigheten för civilt försvar. Vill du vara med och utveckla Sveriges civila försvar? Då kanske du är vår nästa kollega! Enheten för strategisk analys och utvärdering ansvarar för att ta fram centrala beslutsunderlag för att stödja utvecklingen av det civila försvaret i Sverige. Bland de återkommande uppdragen finns analyser av nationella risker, förmågor och sårbarheter som ger en bild av vilka utvecklingsområden som är viktigast att ta itu med. Enheten följer även upp och utvärderar centrala satsningar som görs inom beredskapen. Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter Som analytiker leder, planerar och genomför du analysuppdrag som ligger till grund för styrning och inriktning av Sveriges civila försvar. Du arbetar ofta i uppdrag tillsammans med andra analytiker på enheten, både självständigt med egna delar och ibland som sammanhållande projektledare. Analysuppdragen kan variera över tid men en viktig grund är strukturerad inhämtning, bearbetning, analys och bedömning av information som sedan ligger till grund för slutsatser till stöd för olika beslutsfattare. Arbetet kan även innebära att delta i utvärderingar som enheten genomför. Arbetet innebär samverkan med kollegor inom MSB och med samhällsaktörer utanför myndigheten. Även deltagande och utbyten i internationella nätverk kan förekomma. Du presenterar och företräder analyser som du själv eller enheten tar fram både internt och externt, och deltar även i metod- och processutvecklingsarbeten. I flera av våra analysuppdrag är studieobjekten de tekniska infrastrukturer som utgör viktiga samhällsfunktioner t.ex. elektroniska kommunikationssystem eller dricksvatteninfrastruktur. Även teknikutvecklingen i samhället i stort är viktig att beakta i våra analyser då den kan vara både riskdrivande och förmågeskapande. T.ex. behöver vi följa utvecklingen inom områden som autonoma system eller digitala världar. Våra analyser bygger ofta på underlag från beredskapsmyndigheter med särskilt ansvar för tekniska infrastrukturer och även om vi inte behöver ha detaljerad kunskap om dessa så behöver vi kunna förstå och använda underlag som är av teknisk natur. Den kontext som underlagen behöver passa in i är ofta policynära och kräver en god förståelse för den offentliga förvaltningen i Sverige i allmänhet och det svenska beredskapssystemet i synnerhet. Vi behöver stärka vår förmåga att arbeta med tekniskt orienterade underlag och söker med denna annons en teknikintresserad samhällsvetare eller samhällsintresserad tekniker som kan komma att fokusera på sådana studieobjekt och fenomen. Då myndigheten och avdelningen är i kraftig utveckling kan arbetsuppgifter av projektledande, utredande och stödjande karaktär på andra enheter bli aktuellt under anställningen. Dina kunskaper och kompetenser Vi söker dig som har - akademisk utbildning som arbetsgivaren finner relevant, gärna mot något tekniskt område t.ex. en ingenjörsutbildning - erfarenhet av analys- och utredningsarbete - goda kunskaper om krisberedskap och civilt försvar Det är meriterande om du har: - erfarenhet av att ha följt eller arbetat med tekniska system, inom IT och/eller storskalig teknisk infrastruktur - teknikintresse och kunskap om teknikutvecklingen i samhället, särskilt avseende IT och/eller storskalig teknisk infrastruktur - erfarenhet av utvärderingsarbete - erfarenhet av metod- och processutveckling - kunskap om metoder för förmågebedömningar, riskbedömningar, scenariobaserad planering, framtidsanalys, utvärdering eller uppföljning av åtgärders effekt/effektivitet - erfarenhet av att använda generativa ai-verktyg som stöd i planerings- och analysuppgifter Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme. https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/ Utöver dessa så vill vi att du som sökande till denna tjänst särskilt ska ha en god helhetssyn genom att ta hänsyn till det större perspektivet i det analytiska arbetet. Vidare är det viktigt att vara flexibel och kunna anpassa synsätt och förhållningssätt utifrån vad det analytiska arbetet kräver. Det är slutligen viktigt att ha god språklig analytisk förmåga då det analytiska arbetet kräver förståelse för komplicerade språkliga underlag och att kunna producera text av hög kvalitet. Om anställningen Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning. Du kan välja att ha placeringsort Karlstad eller Stockholm. Resor i anställningen förekommer. Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen. De flesta medarbetare på MSB är krigsplacerade. Om oss På enheten för strategisk analys och utvärdering är vi ca 20 medarbetare och vi finns i både Karlstad och Stockholm. Enheten leds av en chef som är placerad i Stockholm. Vi har aktivitetsbaserat kontor där du kan välja arbetsplats efter egna behov. Vi erbjuder dig också en möjlighet att ta ut friskvårdstimme och du får även ett friskvårdsbidrag. För dig som statligt anställd finns också förmånliga semestervillkor. Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering. https://www.msb.se/sv/om-msb/ Vill du veta mer? Har du frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Jim Kronhamn eller verksamhetschef Helén Jarlsvik. Fackliga företrädare Jörgen Mählér (Saco-S), Alexandra Grundel Lauritzen (ST) och Ann-Britt Paradis (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240. Välkommen med din ansökan senast den 12 augusti 2025.
MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld med fokus på utveckling av det civila försvaret. Vi stärker Sveriges förmåga att fungera i kris och till och med krig. Det betyder att alla våra medarbetare bidrar till beredskap och motståndskraft. Från norr till söder sprider vi kunskap och agerar för att skydda liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter. Den 1 januari byter vi namn till Myndigheten för civilt försvar. Vill du vara med och utveckla Sveriges civila försvar? Då kanske du är vår nästa kollega! Enheten för strategisk analys och utvärdering ansvarar för att ta fram centrala beslutsunderlag för att stödja utvecklingen av det civila försvaret i Sverige. Bland de återkommande uppdragen finns analyser av nationella risker, förmågor och sårbarheter som ger en bild av vilka utvecklingsområden som är viktigast att ta itu med. Enheten följer även upp och utvärderar centrala satsningar som görs inom beredskapen. Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter Som analytiker leder, planerar och genomför du analysuppdrag som ligger till grund för styrning och inriktning av Sveriges civila försvar. Du arbetar ofta i uppdrag tillsammans med andra analytiker på enheten, både självständigt med egna delar och ibland som sammanhållande projektledare. Analysuppdragen kan variera över tid men en viktig grund är strukturerad inhämtning, bearbetning, analys och bedömning av information som sedan ligger till grund för slutsatser till stöd för olika beslutsfattare. Arbetet kan även innebära att delta i utvärderingar som enheten genomför. Arbetet innebär samverkan med kollegor inom MSB och med samhällsaktörer utanför myndigheten. Även deltagande och utbyten i internationella nätverk kan förekomma. Du presenterar och företräder analyser som du själv eller enheten tar fram både internt och externt, och deltar även i metod- och processutvecklingsarbeten. Då det civila försvaret stärks med historiskt stora ekonomiska tillskott ökar behovet av att följa upp hur dessa medel används och vilken förmåga som skapas. MSB har under denna försvarspolitiska inriktningsperiod fått i uppdrag att sammanställa hur beredskapsmyndigheterna har använt de medel de tilldelats för att utveckla det civila försvaret. För att stärka enhetens förmåga att arbeta med sådana delvis nya analytiska underlag söker vi en samhällsvetare med intresse för ekonomisk uppföljning eller samhällsintresserad ekonom vars ansvar och arbetsuppgifter kan komma att styras mot medelsuppföljande analyser. Då myndigheten och avdelningen är i kraftig utveckling kan arbetsuppgifter av projektledande, utredande och stödjande karaktär på andra enheter bli aktuellt under anställningen. Dina kunskaper och kompetenser Vi söker dig som har - akademisk utbildning som arbetsgivaren finner relevant, gärna mot ekonomi/revision - erfarenhet av analys- och utredningsarbete - goda kunskaper om krisberedskap och civilt försvar Det är meriterande om du har: - erfarenhet av uppföljning av statliga medel eller annan ekonomisk styrning - kunskap om beräknings- eller ekonomimodeller för planering och uppföljning, särskilt om det kopplar an till krisberedskap eller civilt försvar - erfarenhet av utvärderingsarbete - erfarenhet av metod- och processutveckling - kunskap om metoder för förmågebedömningar, riskbedömningar, scenariobaserad planering, framtidsanalys, utvärdering eller uppföljning av åtgärders effekt/effektivitet - erfarenhet av att använda generativa ai-verktyg som stöd i planerings- och analysuppgifter Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme. https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/ Utöver dessa så vill vi att sökande till denna anställning särskilt ska ha en god helhetssyn genom att ta hänsyn till det större perspektivet i det analytiska arbetet. Vidare är det viktigt att vara flexibel och kunna anpassa synsätt och förhållningssätt utifrån vad det analytiska arbetet kräver. Det är slutligen viktigt att ha god språklig analytisk förmåga då det analytiska arbetet kräver förståelse för komplicerade språkliga underlag och att kunna producera text av hög kvalitet. Om anställningen Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning. Du kan välja att ha placeringsort Karlstad eller Stockholm. Resor i anställningen förekommer. Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Om oss På enheten för strategisk analys och utvärdering är vi ca 20 medarbetare och vi finns i både Karlstad och Stockholm. Enheten leds av en chef som är placerad i Stockholm. Vi har aktivitetsbaserat kontor där du kan välja arbetsplats efter egna behov. Vi erbjuder dig också en möjlighet att ta ut friskvårdstimme och du får även ett friskvårdsbidrag. För dig som statligt anställd finns också förmånliga semestervillkor. Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering. https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/ Vill du veta mer? Har du frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Jim Kronhamn eller verksamhetschef Helén Jarlsvik. Fackliga företrädare är Jörgen Mählér (Saco-S), Alexandra Grundel Lauritzen (ST) och Ann-Britt Paradis (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240. Välkommen med din ansökan senast den 12 augusti 2025
MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld med fokus på utveckling av det civila försvaret. Vi stärker Sveriges förmåga att fungera i kris och till och med krig. Det betyder att alla våra medarbetare bidrar till beredskap och motståndskraft. Från norr till söder sprider vi kunskap och agerar för att skydda liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter. Den 1 januari byter vi namn till Myndigheten för civilt försvar. Vill du vara med och utveckla Sveriges civila försvar? Då kanske du är vår nästa kollega! Enheten för strategisk analys och utvärdering ansvarar för att ta fram centrala beslutsunderlag för att stödja utvecklingen av det civila försvaret i Sverige. Bland de återkommande uppdragen finns analyser av nationella risker, förmågor och sårbarheter som ger en bild av vilka utvecklingsområden som är viktigast att ta itu med. Enheten följer även upp och utvärderar centrala satsningar som görs inom beredskapen. Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter Som uppdragskoordinator stödjer du de kollegor på enheten som håller samman olika arbetsspår. För att underlätta så att uppdragen löper på smidigt arbetar du med administration i form av koordinering, logistik och underlagsframtagning kopplat till planerade aktiviteter, såväl som dokumentation och uppföljning från genomförda aktiviteter. Du stödjer enhetschefen med liknande uppgifter sett till enhetsövergripande arbete. En annan viktig arbetsuppgift är konkret analysarbete. Du arbetar som junior analytiker med enhetens analysuppdrag tillsammans med andra analytiker på enheten. Analysuppdragen kan variera över tid men en viktig grund är strukturerad inhämtning, bearbetning, analys och bedömning av information som sedan ligger till grund för slutsatser till stöd för olika beslutsfattare. Arbetet kan även innebära att delta i utvärderingar som enheten genomför. Arbetet innebär samverkan med kollegor inom MSB och med samhällsaktörer utanför myndigheten. Då myndigheten och avdelningen är i kraftig utveckling kan arbetsuppgifter av utredande och stödjande karaktär på andra enheter bli aktuellt under anställningen. Arbetsuppgifterna kan också komma att utvecklas till att på andra sätt bidra till resultat i projekt och uppdrag. Dina kunskaper och kompetenser Vi söker dig som - nyligen har eller kommer inom ett halvår att ta akademisk examen inom ett område som arbetsgivaren finner relevant - har kunskap om svensk krisberedskap och civilt försvar - har erfarenhet av att ta en stödjande eller koordinerande roll i analys- eller utredningsarbeten - är en van användare av Microsoft Excel Det är meriterande om du har - erfarenhet av arbete i svensk förvaltning med krisberedskap eller civilt försvar - erfarenhet av analys- och utredningsarbete - erfarenhet av utvärderingsarbete - kunskap om metoder för förmågebedömningar, riskbedömningar, scenariobaserad planering, framtidsanalys, utvärdering eller uppföljning av åtgärders effekt/effektivitet - goda kunskaper i Microsoft Office-paketet i stort - erfarenhet av att använda generativa ai-verktyg som stöd i planerings- och analysuppgifter Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme. https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/ Utöver dessa så vill vi att du som sökande till denna anställning särskilt ska vara kvalitetsmedveten och ha förmåga att arbeta strukturerat. Vidare är det viktigt att vara flexibel och kunna anpassa ansats och förhållningssätt utifrån vad uppgifterna kräver. Det är slutligen viktigt att ha god språklig analytisk förmåga då det analytiska arbetet kräver förståelse för komplicerade språkliga underlag och att kunna producera text av hög kvalitet. Om anställningen Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning. Din placeringsort kommer att vara Karlstad eller Stockholm och resor i anställningen förekommer. Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Om oss På enheten för analys och utvärdering är vi ca 20 medarbetare och vi finns i både Karlstad och Stockholm. På vår enhet har vi mer erfarna och mer juniora medarbetare. Vi har aktivitetsbaserat kontor där du kan välja arbetsplats efter egna behov. Du har också möjlighet att arbeta på distans. Vi erbjuder dig också en möjlighet att ta ut friskvårdstimme och du får även ett friskvårdsbidrag. För dig som statligt anställd finns också förmånliga semestervillkor Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering. https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/ Vill du veta mer? Har du frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Jim Kronhamn eller verksamhetschef Helén Jarlsvik. Fackliga företrädare är Jörgen Mählér (Saco-S), Alexandra Grundel Lauritzen (ST) och Ann-Britt Paradis (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240. Välkommen med din ansökan senast den 27 juli 2025
Gör skillnad. Varje dag. Vi söker dig som vill ta möjligheten att bidra med kompetens och driv i arbete med att utveckla och förbättra vården med ett tydligt patientfokus! Lasarettet i Trelleborg är med sina drygt 600 medarbetare ett personligt sjukhus med stora möjligheter. Här bedriver vi specialiserad bassjukvård för ett upptagningsområde med 100 000 invånare. I Trelleborg finns det lilla sjukhuset med det stora drivet. Här ger vi trygghet när hälsan sviktar och erbjuder en närhet med det lilla sjukhusets fördelar kombinerat med kunskap och ödmjuk stolthet. Vi har en vilja, engagemang och utvecklingslust. Vi är måna om att våra arbetssätt ska vara de bästa möjliga utifrån både arbetsmiljö och patienternas behov. På Lasarettet Trelleborg ska patienternas behov tillgodoses i rätt tid, med hög kvalitet och patientsäkerhet. Inom enheten Stab verksamhetsnära stöd är förvaltningsövergripande roller och ansvar samlade vilket bland annat omfattar patientsäkerhet, utbildning, digitalisering/IT och verksamhetsutveckling. Detta ger möjlighet till korsfunktionella samarbeten med fokus på att kunna ge stöd och se synergier inom och mellan de olika verksamhetsområdena inom lasarettet i Trelleborg. ARBETSUPPGIFTER Rollen som verksamhetsutvecklare ingår som en del i Stab verksamhetsnära stöd och innebär att ha ett övergripande fokus med uppdrag som varierar i storlek och inriktning inom de olika verksamheterna inom lasarettet. Du har som uppgift att stödja och möjliggöra verksamhetsutveckling i nära samarbete med chefer och vårdens aktörer. Detta gör du bland annat genom att kartlägga och dokumentera processer i verksamheten samt projektleda utifrån behov i organisationen. Du genomför utredningar som till exempel kan innefatta omvärldsbevakning, nulägesbeskrivning, nulägesanalys och förslag till nya lösningar. I ditt arbete genomför du presentationer för exempelvis uppdragsgivare, ledningsgrupper, informations- och beredningsgrupper och fackliga företrädare samt delta som verksamhets representant i övergripande utvecklingsarbeten och projekt. I din roll arbetar du även med att ta fram underlag till chefer som på något sätt berör verksamhetens utveckling. Som verksamhetsutvecklare kommer du ha ansvar för att stödja verksamhetsområdenas arbete med produktionsstyrning och produktionsplanering. Du följer upp, analyserar och utvecklar arbetet i samarbete med chefer och resurspersoner involverade inom respektive verksamhetsområde. I samarbetet med andra kompetenser inom enheten arbetar du med process och struktur för verksamhetsuppföljning på verksamhets- och enhetsnivå, vilket inkluderar förståelse för analys och kommunikation av verksamhetens resultat. Med arbetsuppgifter som är varierande i både tid och komplexitet är detta ett spännande och utvecklande arbete där din kompetens och dina personliga egenskaper har möjlighet att göra skillnad på ett sätt som kommer patienterna till nytta både på kort som lång sikt. KVALIFIKATIONER Vi söker dig med relevant högskole-/universitetsutbildning för tjänsten. Du har goda språkkunskaper i svenska i både tal och skrift. Därtill har du erfarenhet att arbeta med komplexa datauttag med fokus på att sortera, analysera och värdera relevans kopplat till verksamhetsutveckling och verksamhetsuppföljning. Du har kunskaper i och erfarenhet av process- och projektledning och vi ser som meriterande att du har erfarenhet av verksamhetsutveckling inom hälso- och sjukvård alternativt inom regional utveckling. Erfarenhet och arbete kopplat till produktionsstyrning och produktionsplanering utifrån ett hälso- och sjukvårdsperspektiv är även det meriterande. Som person ser vi att du är flexibel, har lätt för att anpassa dig efter ändrade omständigheter och med en god samarbetsförmåga. Du har även en helhetssyn, är strategisk, strukturerad och strävar ständigt efter utveckling. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. I denna rekrytering tillämpar vi löpande urval. Varmt välkommen med din ansökan redan idag! ÖVRIGT Region Skåne finns till för att alla som bor i Skåne ska må bra och känna framtidstro. Genom gränslösa samarbeten och omtanke skapas de bästa förutsättningar för ett hälsosamt liv - inom näringsliv, kollektivtrafik, kultur och hälso- och sjukvård - i Skåne. Tillsammans gör vi livet mera möjligt. På https://www.skane.se/ledigajobb kan du se i vilket skede Region Skånes rekryteringar befinner sig och hur många som har sökt tjänsterna. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Välj ett jobb för att visa detaljer