Pedagogik
Sök lediga jobb inom Pedagogik
Vi söker dig Vi söker en engagerad och kompetent stödresurs/elevassistent till en elev med en synskada som ska börja på vår skola årkurs 1 på gymnasiet till hösten. Vi söker dig som vill vara en nyckelperson i att skapa en tillgänglig, trygg och utvecklande skolmiljö där eleven ges bästa möjliga förutsättningar att nå sina mål. Vi söker dig som: - har gått assistentutbildning eller är utbildad pedagog, speciallärare/specialpedagog eller har annan relevant utbildning och erfarenhet. - har god teknisk kompetens och intresse för digitala hjälpmedel. - har kunskap eller erfarenhet av att arbeta med elever med synnedsättning – det är meriterande om du har kännedom om punktskrift och syntolkning. - är lösningsfokuserad, flexibel, strukturerad och kommunikativ. - har lätt för att samarbeta och skapa goda relationer med elever, kollegor och externa aktörer. Om rollen och dina arbetsuppgifter Du kommer att arbeta nära en elev som framför allt använder punktskrift som läsmedium. Ditt uppdrag är att stödja eleven i den dagliga undervisningen, säkerställa tillgång till anpassat material, samt samarbeta med lärare och övrig skolpersonal för att skapa en lärandemiljö som är inkluderande och pedagogiskt tillgänglig. Dina arbetsuppgifter inkluderar att: - vid behov vara ett pedagogiskt stöd under lektioner och under skoldagen. - förbereda, anpassa och förklara läromedel (i punktskrift eller digitalt format) - samverka med ämneslärare, mentor, IT-pedagog och elevhälsan kring elevens lärsituation. - stötta eleven i användningen av tekniska hjälpmedel som dator, punktskriftsskärm och andra synhjälpmedel. - delta i planering, uppföljning och dokumentation kring elevens utveckling. - tillsammans med personalen arbeta för ett långsiktigt hållbart skolschema och stödstruktur för eleven. Vi erbjuder dig Som medarbetare hos oss erbjuds du en rad förmåner med fokus på balans, trygghet och hälsa. Lunds kommun är en stor organisation med många spännande verksamheter och möjligheter för medarbetare till utveckling. Som medarbetare får du även tillgång till vår förmånsportal där du enkelt kan se dina förmåner och administrera dessa. https://lund.se/arbete-och-lediga-jobb/sa-ar-det-att-arbeta-med-oss/det-har-ger-vi-dig-som-medarbetare Om arbetsplatsen Katedralskolan är Nordens äldsta skola och grundades redan 1085. Mitt i centrala Lund är skolan lätt att nå med allmänna kommunikationer för våra 1500 elever och 160 anställda. Katedralskolan erbjuder utbildning av högsta kvalitet inom fyra olika högskoleförberedande program. Upplysningar Tjänsten är en heltidstjänst med uppehållsanställning och tillsätts under förutsättning att eleven börjar på skolan. För att få arbeta med elever inom gymnasieskolan behöver du kunna uppvisa ett godtagbart utdrag ur belastningsregistret https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/skola-eller-forskola/ Utbildningsförvaltningen ansvarar för gymnasieskola, anpassad gymnasieskola, vuxenutbildning, internationell grundskola och modersmålsverksamhet och har drygt 1 200 anställda. Som anställd här är du delaktig i att bedriva utbildning av hög kvalitet, och med ett stort engagemang för våra elever. Vi rustar eleverna för framtiden – med målet att varje elev ska nå sin fulla potential som människa och medborgare. Här får du plats att växa. Inom Lunds kommun sätter vi kunskapen i centrum och skapar möjligheter att utvecklas i arbetslivet. Vi erbjuder en inkluderande arbetsmiljö, och chans att påverka och göra skillnad. Vill du bli en av oss?
Mer information om oss finns på: Institutionen för data- och systemvetenskap Ämne/ämnesbeskrivning Inom området informationssystem är ett viktigt mål att utveckla och anpassa användningen av informationssystem till verksamhetsbehov av organisationer inom ett digitalt ekosystem. Verksamhetsmodellering är ett forskningsområde som bidrar till att hantera ekosystemets komplexitet och förändringar genom att utveckla metoder och verktyg för att kartlägga ekosystem, framkalla affärskrav och utforma informationssystemlösningar. Forskning inom verksamhetsmodellering handlar om teorier, metoder och verktyg för kunskapsframtagning, representation och analys för att skapa specifikation för organisatoriska och systemdesign. Vid enheten för informationssystem vid institutionen har centrala teman för forskningen varit verksamhetsmodellering, verksamhetsarkitektur, kravhantering, förmågemodellering och ekosystemmodellering av digitala affärer. Här har forskare utvecklat ett antal modelleringsmetoder (exempelvis 4EM, CDD, Kyklos, FEM, DBEmap) och verktyg (exempelvis Kyklos). Arbetsuppgifter Huvudsakliga arbetsuppgifter är forskning, undervisning, kursutveckling, kursansvar och handledning, för kurser på grund- avancerad- och forskarnivå inom området. Exempel på innehåll i kurserna är kravhantering, objekt-orienterad systemanalys och design, modellbaserat utvecklingsverktyg, samt IT i organisationer. Innehavaren av tjänsten förväntas handleda kandidat- och magisteruppsatser inom ämnesområdet. Innehavaren förväntas som del av forskningsgruppen i verksamhetsmodellering stärka gruppens teoretiska och praktiska kompetenser särskilt gällande digitala ekosystem. Anställningen inkluderar kompetens- och forskningstid enligt gällande villkortsavtal. Innehavaren kommer vara delaktig i utvecklingen av institutionens samarbete med näringslivet och andra forskningsinstitutioner inom området. Anställningen delas mellan forskning 55 procent och undervisning 45 procent. Behörighetskrav Behörig att anställas som biträdande lektor är den som har avlagt doktorsexamen data- och systemvetenskap eller har motsvarande vetenskaplig kompetens. Främst bör den komma i fråga som har avlagt doktorsexamen eller har nått motsvarande kompetens högst sju år innan tiden för ansökan av anställningen som biträdande lektor har gått ut. Även den som har avlagt doktorsexamen eller har uppnått motsvarande kompetens tidigare kan dock komma i fråga om det finns särskilda skäl. Med särskilda skäl avses ledighet på grund av sjukdom, föräldraledighet eller andra liknande omständigheter. Den sökande ska ha såväl förmåga att samarbeta som den förmåga och lämplighet i övrigt som behövs för att fullgöra arbetsuppgifterna väl. Bedömningsgrunder Särskild vikt fästs vid vetenskaplig skicklighet inom området verksamhetsmodellering och konceptuell modellering och analys av digitala ekosystem samt utveckling av modelleringsmetoder och verktyg, visad genom egen forskning. Stor vikt fästs vid pedagogisk skicklighet inom området verksamhetsmodellering, konceptuell modellering, systemanalys samt kravhantering visad genom egen undervisning på grundnivå och avancerad nivå. Den pedagogiska skickligheten ska vara väl dokumenterad på ett sätt som gör det möjligt att bedöma kvaliteten i den pedagogiska verksamheten. Stor vikt fästs även vid en väl genomarbetad plan för forskning under anställningstiden. Stor vikt fästs slutligen också vid dokumenterad förmåga att samarbeta med arbetskamrater och kollegor. Vikt fästs vid att framgångsrikt ha planerat, sökt och erhållit bidrag för forskningsprojekt från externa finansiärer. Vikt fästs vid administrativ skicklighet samt vid förmågan att samverka med det omgivande samhället och att informera om forskning och utvecklingsarbete. Meriterande är högskolepedagogisk utbildning om minst 7,5 högskolepoäng eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt. Om anställningen En biträdande lektor får anställas tillsvidare, dock längst under en tid på minst fyra och högst sex år i enlighet med Högskoleförordningen (1993:100) (HF). Vid Samhällsvetenskapliga fakulteten ska anställningens längd vara fyra år. Anställningens längd bestäms innan utlysning. Syftet med anställningen är att läraren ska ges möjlighet att utveckla sin självständighet som forskare och meritera sig såväl vetenskapligt som pedagogiskt för att uppfylla kraven på behörighet för en anställning som universitetslektor. Anställningen kan förlängas högst två år om särskilda skäl finns. Särskilda skäl kan t.ex. vara sjukfrånvaro eller föräldraledighet. Efter ansökan och prövning kan den biträdande lektorn befordras till en anställning tillsvidare som universitetslektor förutsatt att han eller hon uppfyller kraven i HF, AOSU och av Områdesnämnden för humanvetenskap beslutade kriterier (Dnr SU FV-1464-23). Observera att befordringskriterierna är samma oavsett anställningens längd. Ansökan om befordran till universitetslektor ska inlämnas till fakulteten senast nio månader innan förordnandet som biträdande lektor löper ut. Övriga upplysningar Sökande som saknar högskolepedagogisk utbildning om minst 7,5 högskolepoäng och som inte heller bedöms ha förvärvat motsvarande kunskaper på annat sätt ska genomgå sådan utbildning under de två första åren av anställningen. Svenskspråkighet är inget krav vid tillsättningen, men sökanden ska vara beredd att inom två år kunna ta på sig administrativa och pedagogiska arbetsuppgifter som förutsätter förståelse och bruk av svenska. Anställningens längd är fyra år. Kontakt Upplysningar om anställningen lämnas av prefekten, professor Jelena Zdravkovic, tfn 08-16 49 94, [email protected]. Frågor om anställningsförfarandet kan ställas till handläggaren Johan Magnéli, tfn 08-16 40 57, [email protected]. Ansökan Du söker anställningen via Stockholms universitets rekryteringssystem. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med universitetets anvisningar och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag. Vi ser gärna att din ansökan skrivs på engelska, då den kommer att granskas av internationella sakkunniga varvid engelska är arbetsspråket. Läraranställningar: instruktioner och ansökningsmall. Universitetets anställningsordning, generella anvisningar och ansökningsmall på svenska finns på webbsidan: att söka en anställning. Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.
Vi söker förstärkning till vårt team som arbetar med Kommunala aktivitetssansvaret (KAA) i Kungsbacka! Varmt välkommen med din ansökan! Rollen som medarbetare hos oss Tjänsten kommer vara med inriktning att arbeta främjande med ungdomar utifrån Den nya socialtjänstlagen (2025:400). Lagen har ett tydligt fokus på förebyggande arbete, särskilt när det gäller barn och unga. Intentionerna bakom detta är att minska risken för att unga hamnar i utanförskap, kriminalitet eller annan social problematik. Teamet består idag av två studie-och yrkesvägledare som i sin tur samarbetar med andra funktioner i kommunen i uppdraget. Arbetsuppgifterna kommer formas utifrån de behov vi gemensamt ser i våra olika förvaltningar där vi möter barn och unga. Förvaltningen för Förskola & Grundskola, Förvaltningen för Individ & Familjeomsorg, Förvaltningen för Kultur & Fritid samt internt inom den egna förvaltningen Gymnasium & Arbetsmarknad. Din roll blir en viktig länk mellan verksamheterna för att utveckla och vara en del av ett systematiskt operativt samarbete inom kommunen. Under senare år har en ökning skett av ungdomar som inte tar sig igenom vare sig grundskolan eller gymnasiet med fullständiga betyg vilket ökar risken för avhopp som i sin tur aktiverar Kommunala aktivitetsansvaret. För att stoppa den negativa trenden vill vi med denna tjänst utveckla och förstärka det förebyggande arbetet i kommunen. Målet är att tidigt upptäcka unga som riskerar att inte nå målen i grundskolan, samt att arbeta för ökad måluppfyllelse i både grundskolan och gymnasiet, vilket minskar inflödet till Kommunala aktivitetsansvaret. Din profil Du är van att arbeta självständigt, trivs att arbeta i team och har ett holistiskt förhållningssätt. Du har därtill en stark tro på egen drivkraft hos människor du möter och arbetar lösningsfokuserat med ett tydligt arbetsmarknadsperspektiv. För att lyckas i rollen behöver du kunna arbeta både strategiskt och operativt, och kunna växla mellan dessa perspektiv utifrån behov. Du uttrycker dig väl på svenska i tal och skrift, då det krävs i det dagliga arbetet. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Vi söker dig som har: - relevant bred erfarenhet och kunskap om hur grundskolan och gymnasieskolan fungerar - erfarenhet av att ha arbetat som speciallärare, specialpedagog, socialpedagog eller i en liknade roll med barn och unga med problematik - erfarenhet av att samarbeta och driva projekt/nya arbetssätt både på strategisk och operativ nivå Det är meriterade om du har: - en utbildning som studie-och yrkesvägledare och erfarenhet av yrket Läs gärna mer om oss Kompetenscentrum är en av två verksamheter inom förvaltningen för Gymnasium & Arbetsmarknad. På Kompetenscentrum ryms enheterna Vägledning, Vuxnas lärande, Arbetsmarknad, Myndighet samt Etablering. Det finns en tydlig röd tråd genom alla våra delar. Tillsammans arbetar vi för att kommuninvånarna ska bli självförsörjande genom arbete eller studier – och ta ansvar för sitt eget liv. Läs gärna mer om våra verksamheter, här: https://kungsbacka.se/foretagande-och-jobb/jobb/kompetenscentrum-tillbaka-till-arbetslivet?mark=Kompetenscentrum https://kungsbacka.se/kommun-och-politik/kommunens-organisation/forvaltningar-och-namnder/forvaltningar/forvaltningen-for-gymnasium--arbetsmarknad Vårt erbjudande och övrig information Vi erbjuder en tillsvidareanställning på heltid med tillsättning augusti/september enligt överenskommelse. Vill du veta mer om hur det är att arbeta hos oss är du välkommen att kontakta oss eller läs mer på vår hemsida här: https://kungsbacka.se/foretagande-och-jobb/jobb/att-jobba-hos-oss Intresserad? Kul! Varmt välkommen med din ansökan senast 20 juli. Observera att det är semestertider och längre svarstid kommer förekomma. Återkoppling beräknas först från v. 30. I din ansökan ska du endast bifoga ditt CV och tillsammans med det kommer du besvara ett antal frågor som blir en del i vår urvalsbedömning. Inför rekryteringsarbetet har Kungsbacka kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter eller liknande.
Torsviks skola är en av Sveriges mest framgångsrika grundskolor. Skolan grundades 1907 och är Lidingös centralt belägna grundskola för årskurserna F-9, med bara 15 min resväg från T-centalen. Närhet till både kommunikationer, centrum och naturen gör Torsviks skola till en extra attraktiv arbetsplats. Skolan tar emot drygt 800 elever i årskurs f-9, varav 240 i åk F-3. Verksamheten på lågstadiet är uppdelad i tre arbetslag. Hos oss kommer du att erbjudas ett stimulerande arbete tillsammans med engagerade elever, föräldrar och pedagoger. På Torsvik arbetar vi i Google-miljö och alla elever har en egen chromebook. Lidingö stad har 11 kommunala grundskolor, vi fokuserar på kunskap och lustfyllt lärande vilket syns i våra goda studieresultat. Vi erbjuder en skola som är en del i det digitala samhället och vi lägger stor vikt vid att förbereda eleverna inför framtiden. Skolledarna och lärarna på Lidingö utbyter erfarenhet, lär av varandra och utvecklas tillsammans. ARBETSUPPGIFTER Torsviks skola söker nu en elevresurs till åk F-3. Ditt uppdrag blir att vara personligt stöd åt elever i förskoleklass under deras skoldag. Du finns nära tillsammans med eleverna och är en viktig medarbetare för att tillgodose elevernas behov. Att vara lyhörd för och ha en nära dialog med lärarna och vårdnadshavarna är ett måste. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har intresse och erfarenhet av att arbeta med barn med olika stödbehov. Som person är du lugn och stabil och kan använda dig av ett lågaffektivt bemötande. Du har ett stort intresse och engagemang för eleverna och är väl insatt i skolans uppdrag. Du kan och vill samarbeta med andra människor på ett lyhört och smidigt sätt. Det är även viktigt att du är självgående och kan sätta upp och hålla tidsramar på ett strukturerat och effektivt sätt. Förmåga att skapa en god relation till elever som inte alltid känner tillit till vuxna och vara en förtroendeingivande förebild är ett måste. Lämplig utbildning för uppdraget är meriterande. I Lidingö stad arbetar vi utifrån värdeorden engagerad, professionell och initiativrik. Vi förväntar oss därmed att du bidrar med engagemang, ett professionellt förhållningssätt och att du tar initiativ för att ständigt utveckla dig och verksamheten. ÖVRIGT Staden tillämpar individuell lönesättning. Visstidsanställning med tillträde enligt överenskommelse från augusti till december 2025 med möjlighet till förlängning. Betyg och intyg uppvisas vid eventuell intervju. Välkommen till Lidingö stad! Här kan du njuta av närheten till natur & skärgård med endast 15 minuters avstånd till T-centralen. Vi vill vara en attraktiv arbetsgivare som erbjuder utvecklingsmöjligheter. Vi vill ständigt förbättras och strävar efter att vara en lärande organisation i framkant. Om du delar vår passion för utvecklande ledarskap, ett aktivt medarbetarskap och en inkluderande arbetsplats är det till oss du ska söka för att bli en del av oss i Lidingö stad! Tillsammans kan vi skapa en meningsfull och berikande arbetsmiljö där vi kan växa och göra skillnad tillsammans. Lidingö stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering så att varje person bedöms utifrån sin kompetens och att vi motverkar diskriminering. Inför rekryteringsarbetet har Lidingö stad tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vill du vara en del av ett interkulturellt arbetslag och trivs med ett flexibelt arbete där du undervisar elever i olika åldrar? Nu söker vi modersmålslärare i språken: • Finska (tillsvidareanställning, 50%) • Portugisiska (visstidsanställning, 50%) • Grekiska (visstidsanställning, 50%) • Ukrainska (visstidsanställning, 60%) • Rumänska (visstidsanställning, 40%) • Romani chib (timanställning) • Armeniska (timanställning) Interkulturella enheten ansvarar bland annat för modersmålsundervisning i förskoleklass, grundskolan och gymnasiet. Våra modersmålslärare är ambulerande och undervisar på alla kommunens skolor där behovet finns. Enheten består av cirka 55 medarbetare, en administratör samt biträdande rektor och rektor. Vi värnar om vår mångfald och tillsammans talar vi ett 30-tal olika språk. Våra kontor finns på Smedjegatan 41, nära tågstationen för dig som pendlar. ARBETSUPPGIFTER Det språk du undervisar ser vi gärna är ditt modersmål. Du undervisar på schemalagd arbetstid, på en eller flera olika skolor, från grundskole- till gymnasienivå. Som modersmålslärare planerar du, genomför och utvecklar lektionerna självständigt utifrån läroplanen. Du har också ansvar för att sätta betyg i ämnet. I rollen kommer du även att komma i kontakt med vårdnadshavare, andra lärare samt rektorer. Arbete som studiehandledare på aktuellt modersmål kan tillkomma i överenskommelse med skolan och undervisande lärare. KVALIFIKATIONER För att vara aktuell för tjänsten hos oss behöver du ha avslutad gymnasieutbildning och behärska det svenska språket i tal och skrift. Det är meriterande om du har lärarutbildning och erfarenhet av undervisning genom arbete eller VFU. Likaså om du har god kännedom om det svenska skolsystemet och om skolans värdegrund och uppdrag utifrån läroplanen. Eftersom du eventuellt kommer att undervisa på skolor som ligger utanför Eskilstuna centrum är det meriterande om du har B-körkort och tillgång till egen bil. Du får ersättning för resor mellan skolor om du använder egen bil. För att lyckas i rollen som modersmålslärare ser vi att du är en prestigelös person som trivs med att arbeta självständigt och har ett strukturerat arbetssätt. Du är lyhörd, samarbetsvillig och har lätt för att bygga förtroendefulla relationer med såväl elever som vårdnadshavare och kollegor. Det är också viktigt att du är flexibel och har ett professionellt förhållningssätt. I den här rekryteringen kommer vi be dig visa ett utdrag från polisens belastningsregister innan anställning. Beställ gärna ett redan nu på polisens hemsida. ÖVRIGT Varje dag tar vi emot 18 000 barn och ungdomar i våra verksamheter. Tillsammans är vi cirka 4000 medarbetare som bidrar till att barn och ungdomar utmanas, stimuleras och växer till goda lärande individer i våra förskolor, grundskolor, gymnasieskolor, anpassad grundskola, interkulturell enhet och på våra familjecentraler. Vill du vara med och leda vägen? Vi erbjuder en arbetsplats som går före och leder vägen i en av Sveriges mest hållbara kommuner. Tillsammans med kompetenta och engagerade medarbetare är du med och utvecklar Eskilstuna genom goda hållbara möten, vägledning och service. Genom ett aktivt och modigt medarbetarskap samt ett tillitsfullt och engagerat ledarskap är du med och driver förändring. Du gör skillnad för människor varje dag. Vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla. Merparten av alla tillsvidareanställda i Eskilstuna kommun krigsplaceras. Om din tjänst berörs informeras du under rekryteringsprocessen. Det innebär att du har en skyldighet att tjänstgöra inom kommunen även under höjd beredskap. I samband med intervju behöver du styrka ditt medborgarskap. Det kan du göra med pass alternativt personbevis tillsammans med ID-handling. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du uppvisa att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen. Om du har skyddad identitet ansöker du genom att skicka in din ansökan skriftligen eller lämna den i vår reception på Alva Myrdals Gata 3 D. Märk din ansökan med Rekryteringsenheten och annonsens referensnummer. I den här rekryteringen kommer vi be dig visa ett utdrag från polisens belastningsregister innan anställning. Tjänsten tillsätts under förutsättning att den inte tas i anspråk av övertalighet och att erforderliga beslut fattas.
Välkommen till en kommun med positiv laganda och gränslösa framtidsutsikter! Eda är en kommun med c.a 1000 medarbetare som alla på något sätt arbetar med att ge service till våra medborgare, medarbetare och besökare. ARBETSUPPGIFTER I rollen som lärare i fritidshemmet ingår du i ett arbetslag tillsammans med övriga lärare och stödresurser med rektor som närmaste chef. Lärare i fritidshemmet och fritidspedagogerna arbetar med uppdrag från nationella och lokala styrdokument med ett ansvar för att: • arbeta med att organisera, planera och genomföra undervisning utifrån uppdraget. • integrera in praktisk-/estetiska lärprocesser i undervisning så som bild, dans, drama och musik. • tillämpa centrala styrdokument och lokala pedagogiska planeringar utifrån läroplanen. • värdegrundsarbete så som det formuleras i läroplanen för att förebygga mobbning och kränkningar. • elevvårdande arbete utifrån elevers olika behov, önskemål och förutsättningar. • öka mål-/åldersgruppers delaktighet och inflytande och beaktande av olika behov och intressen. • stimulera till språk-, läs- och skrivutveckling utifrån ett första- och andraspråksperspektiv. • erbjuda arbetssätt inom ämnesområdena naturvetenskap, teknik och estetiska uttrycksformer. • språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt som stöd till grundskolans kunskapsuppdrag. • pedagogiska lärresurser såsom spel, böcker, lekar och digitala verktyg för kunskapsutveckling. • schemalagda dagliga former av fysiska-, idrotts- och rörelseaktiviteter både inom-/utomhus. • samarbeta med andra personal-/yrkesgrupper inom skolan, socialtjänst, kultur- och fritid etc. • pedagogisk dokumentation som utgör en central grund för fritidshemmets kvalitetsarbete. KVALIFIKATIONER Kvalifikationskrav Vi söker dig som är utbildad lärare och/eller fritidspedagog och har en lärarlegitimation med en examen på högskolenivå som är avsedd för undervisning eller arbete i fritidshemmet. Har du tidigare erfarenhet av arbete i liknande verksamhet är detta meriterande. Har du en fullföljd gymnasieexamen från barn- och fritidsprogrammet som grund och påbörjat en högskole-/universitetsutbildning för undervisning eller arbete i fritidshemmet kan det också ses som meriterande. Är du nyexaminerad kommer du få en mentor på skolan som guidar dig för att du ska få bästa möjliga förutsättningar. Kompetensprofil Du har god kunskap om skolans uppdrag vad gäller demokratisk fostran och värdegrundsarbete i arbetet mot mobbing och kränkningar. Du har förmåga att tidigt uppmärksamma och lyssna på barn som behöver vuxenstöd. Du har ett professionellt arbets- och förhållningssätt samt bemötande i undervisningen inom fritidshemmet. Du har en god kommunikativ förmåga för att i samverkan med de olika personalgrupperna och eleverna inom skolan och fritidshemmet samverka med vårdnadshavare. Du har förmåga att praktiskt hantera specialpedagogiska behov och att möta barn och elever med olika identitets-, livs- och uppväxtvillkor, med olika behov av att möta trygga vuxna för att bygga upp ömsesidiga tillits- och förtroendefulla relationer. Meriterande är om du har tidigare erfarenhet av arbete från idrott, hälsa och fysisk aktivitet för yngre barn med ansvar från olika praktisk-/estetiska former av fysiska-, idrotts- och rörelseaktiviteter. Vi ser gärna att du har tidigare arbetslivserfarenhet av arbete inom kommunal verksamhet, skola och fritidshemmet, alternativt inom kultur- och fritid från offentlig, eller idéburen verksamhet. Du har kunskap om kompletterande lagstiftning så som tystnads- och anmälningsplikt. För att få börja arbeta i förskola eller skola behöver du visa upp ett utdrag ur belastningsregistret. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Goda kunskaper i svenska i både tal och skrift är ett krav.
Vimmerby är den lilla kommunen i Småland som har mycket att erbjuda; förutom det gedigna kulturarvet från Astrid Lindgren kännetecknas kommunen också av ett mångsidigt näringsliv, stort lokalt engagemang, aktivt föreningsliv, vacker natur och rogivande miljö. Genom våra värdeord; Ansvar, mod och fantasi arbetar vi för att ge bästa tänkbara service och omsorg till Vimmerby kommuns ca 15 800 invånare, företag och för alla som besöker kommunen. Dessa värdeord genomsyrar kommunens förhållnings- samt arbetssätt och är något alla bär med sig i det dagliga arbetet. Barn- och utbildningsförvaltningen i Vimmerby kommun ansvarar för alla pedagogiska verksamheter, från förskola till högskola, och ansvarar även för svenska för invandrare (sfi) och samhällsorientering för nyanlända. Vårt gemensamma mål är att Vimmerby kommuns barn och ungdomar ska få de bästa förutsättningarna att möta framtiden och utvecklas till kreativa, nyfikna och trygga individer. ARBETSUPPGIFTER Som lärare i fritidshem ansvarar du, tillsammans med dina kollegor, för planering, genomförande och utvärdering av det pedagogiska arbetet på din arbetsplats. Du är väl insatt i fritidshemmets läroplan och van vid att arbeta med gällande mål och kvalitetsstandard inom fritidshemmets verksamhet. Du är en god förebild och följer de normer och värden som läroplanen anger och bidrar till att genomföra och uppfylla fritidshemmets uppdrag med god kvalitet. Din uppgift är att främja varje elevs lärande och utveckling, samt att skapa de bästa förutsättningarna för att elever, vårdnadshavare och kollegor ska trivas och känna sig trygga i skolans och fritidshemmets verksamhet. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är legitimerad lärare i fritidshem alternativt utbildad fritidspedagog. Vi ser gärna att du har erfarenhet av liknande arbete inom fritidshem och är intresserad av rastverksamhet. Som person ser vi att du är trygg, stabil och positiv. Du är lugn och lyhörd i ditt bemötande, vilket bidrar till att du skapar goda och förtroendefulla relationer till såväl elever som vuxna. Du har lätt för att samverka med andra och arbetar för att skapa ett öppet och prestigelöst samarbetsklimat där nytänkande uppmuntras och där alla tar ett gemensamt ansvar för att nå uppsatta mål. Du har en kreativ fallenhet och bidrar gärna med tankar och idéer som du också omsätter i praktiken för att utveckla såväl det dagliga arbetet som verksamheten i stort. I det arbetet är du även mån om att skapa delaktighet och engagemang bland såväl kollegor som elever och du uppmuntrar andra till att våga ta initiativ och får således andra omkring dig att växa och utvecklas. Vidare ser vi att du är kommunikativt skicklig person med förmågan att förmedla information på ett tydligt men också pedagogiskt sätt där du anpassar kommunikation utifrån mottagarens behov och rådande situation. Vid urvalet kommer vi lägga stor vikt vid personliga egenskaper och intresse för tjänsten. ÖVRIGT Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande. Fackliga representanter nås via kommunens växel 010-356 90 00 [email protected] Varmt välkommen med din ansökan!
Ref: 20251662 Om arbetsplatsen Trädgårdens förskola finns i nybyggda lokaler intill Gyllins Trädgård med skogen och fälten alldeles inpå knuten. På förskolan finns 10 avdelningar samt flera gemensamma utrymmen. Det finns förskolebibliotek, naturateljé, musik- och mediatorg, skaparverkstad, sinnesrum samt ett extra rolleksrum. Utemiljön inbjuder till mycket fysisk rörelse med lek, utforskande och lärande på en gård med ett rikt utbud av olika växter, bärbuskar, träd och kullar. Både barn och pedagoger är ute varje dag för lärande och lek. På Trädgårdens förskola fokuserar vi på att tillsammans med barnen skapa en hållbar utveckling genom ett hälsofrämjande och miljömedvetet perspektiv. Att samarbeta är utvecklande och viktigt för oss. Trädgårdens förskola ingår i ett förskoleområde som strävar efter likvärdighet, samsyn, en stark värdegrund, kollegialt lärande och vi vill på olika sätt vidareutveckla våra verksamheter samt dig som arbetar hos oss. Vi söker dig som vill anta den utmaning det innebär att vara med att utveckla och driva utbildningen tillsammans med barn, vårdnadshavare och kompetenta kollegor. Förskoleförvaltningen är en av Malmös största förvaltningar. Vi har cirka 4560 medarbetare som varje dag möter cirka 15 600 barn och deras vårdnadshavare på någon av våra 190 förskolor. Inom förskolan i Malmö stad får du löpande kompetensutveckling, tydliga karriärmöjligheter och ett nära ledarskap. Läs mer på malmo.se/förskolekarriär Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här. Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb Arbetsuppgifter Som förskollärare hos oss arbetar du för att skapa en trygg, rolig och lärorik förskola. Du leder och utvecklar den pedagogiska verksamheten tillsammans med resten av arbetslaget. Du har ett särskilt ansvar för undervisningen, och arbetar med läroplanen som bas utifrån varje barns kunskaper, erfarenheter och specifika förutsättningar. Alla förskollärare i Malmö stad har schemalagd tid (5 tim/vecka) för reflektion, dokumentation och lärande med kollegor. Vi ser gärna att Du har ett stort intresse för att arbeta ur ett hälsofrämjande och miljömedvetet perspektiv med barnens lärande i fokus. På olika sätt driver Du utvecklingen av inspirerande lek- och lärmiljöer både inom- och utomhus efter barnens behov och intressen. Till stöd och bollplank möter Du andra erfarna förskollärare och våra förste förskollärare som har ett särskilt uppdrag att stötta och utveckla utbildningen samt Dig i ditt uppdrag. I ditt uppdrag som förskollärare ansvarar Du för planering, genomförande och ledning av den pedagogiska verksamheten i samarbete med kompetenta och engagerade kollegor. Tillsammans med alla pedagoger på förskolan driver Du verksamheten i enlighet med läroplan, skollag och lokala planer. Tillsammans gör vi detta till en förskola som alla barn, vårdnadshavare och pedagoger går till med glädje. Kvalifikationer Vi söker dig som har förskollärarexamen. Vi vill att du bidrar med engagemang, kreativitet, glädje och ett driv att utveckla verksamheten. Du möter varje barn med respekt och lyhördhet. Självklart har du ett professionellt förhållningssätt och arbetar för goda relationer med vårdnadshavare och kollegor. Du behöver ha goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift. Du arbetar för att skapa en trygg, rolig och lärorik förskola. Du är väl insatt i förskolans rutiner och kan skapa en positiv atmosfär. Du värdesätter ett kollegialt lärande och anser att med ett välfungerat samarbete kan man komma långt. Ditt arbete präglas av en tydlig respekt för individen samt en god relation till barn, vårdnadshavare och kollegor. För att lyckas i rollen som förskollärare hos oss har du följande egenskaper/förhållningsätt: • Du har ett professionellt bemötande av barn, vårdnadshavare och kollegor. • Du bidrar med utveckling och förnyelse på din avdelning, förskola och i förskoleområdet. • Du ser värdet av det kollegiala lärandet inom förskolan och i hela förskoleområdet. • Du är flexibel då olika barn och barngrupper kräver olika arbetssätt. • Du bidrar med kreativitet, reflektion och en positiv anda. För att tillsvidareanställas som förskollärare krävs förskollärarlegitimation, enligt Skollagen. Du som har förskollärarexamen men saknar legitimation, anställs på tidsbegränsad anställning. Varmt välkommen med din ansökan! Information om tjänsten Anställningsform:Tillsvidareanställning Omfattning: Heltid Antal tjänster: 1 Tillträde: 22 september 2025 eller enligt överenskommelse. I denna rekrytering jobbar vi med löpande urval så skicka in din ansökan redan idag! Övrigt Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete. Enligt skollagen krävs utdrag ur polisens belastningsregister innan anställning inom förskola, skola och skolbarnomsorg. För att beställa utdraget se Skola eller förskola | Polismyndigheten (polisen.se) Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.
Vikarierande lärare till grundskola i Stockholm med omnejd Vill du jobba som vikarie på olika skolor där du själv bestämmer vilka dagar du ska jobba. Då är jobbet hos oss på BILDA perfekt för dig. BILDA personal är ett auktoriserat bemanningsföretag med över 20 års erfarenhet av uthyrning och förmedling av vikarier till skolor och förskolor. Genom ett stort yrkeskunnande med hög kvalitet erbjuder vi våra kunder och personal ett genuint engagemang. BILDA är upphandlad leverantör i de flesta kommuner i hela Stockholmsregionen. Att jobba som vikarie på BILDA innebär att du får ett utvecklande, kul och flexibelt arbete. Du bestämmer själv hur mycket eller lite du vill jobba. Genom BILDAs app kan du se och ansöka om alla uppdrag som matchar din profil. Brinner du för att arbeta med barn och unga samt vill vara med och utveckla deras olika förmågor? Vi på BILDA har ett ständigt behov av att anställa fler behöriga och obehöriga vikarier. Nu söker vi dig som vill jobba som vikarierande lärare inom grundskola. Du kommer att arbeta på olika skolor i hela Storstockholmsområdet. Uppdragens längd varierar alltifrån en till flera dagar och ibland även längre vikariat. BILDA har kollektivavtal, erbjuder en introduktionsutbildning samt löpande stöd och dialog med en tilldelad kontaktperson hos BILDA. Som vikarierande lärare har du ansvar för en hel eller del av en klass. Oftast finns lektionsplanering, men i de fall där lektionsplanering saknas är det viktigt att vara lösningsorienterad för att snabbt kunna skapa en så innehållsrik lektion för eleverna som möjligt. För att arbeta som vikarie behöver du: - Gymnasieexamen eller motsvarande - Tidigare arbetslivserfarenhet inom skola - Har erfarenhet av pedagogiskt arbete - Tala och skriva god svenska - Vana att leda/tala inför grupp Meriterande är om du: - Har relevant utbildning och/eller kunskap att undervisa i varierande ämnen För att passa in i rollen som vikarie tror vi även att du har hög social kompetens, är flexibel samt van att ta egna initiativ. Du bör även trivas i en energisk miljö samt vara engagerad och ansvarstagande i ditt arbete. Det centrala i vikarierollen är även ditt stora intresse för att arbeta med barn och ungdomar. Tycker du att detta passar in på dig? Sök då tjänsten via vår hemsida eller klicka på “sök jobbet” här i annonsen. Observera att vi inte tar emot ansökningar per e-post eller telefon. För att arbeta med barn behöver du enligt lag ha ett utdrag ur Polisen belastningsregistret. Via vår hemsida kan du hitta information och ladda ner blanketten "begäran om utdrag ur belastningsregistret för arbete med barn inom skola & förskola” https://bildapersonal.se/konsult/blanketter/ Beställ gärna belastningsregistret redan idag så går processen snabbare om du går vidare i rekryteringen. Vi ser fram emot din ansökan. Hälsningar Rekryteringsteamet på BILDA personal
Om Laholms kommun Det är i mötet med våra invånare som värdet av vårt arbete uppstår! Som medarbetare i Laholms kommun är du med och levererar tjänster och service till våra invånare – varje dag, året om. Laholms kommun rymmer allt från omsorg, stöd och utbildning för våra invånare till infrastruktur, underhåll, kulturliv och tillväxt. Vi tror på att varje medarbetare har drivkraften och förmågan att förbättra verksamheten och en vilja att utvecklas i sitt yrke. Som medarbetare i Laholms kommun har du kollegor med många olika yrken och bakgrund, men det som förenar oss är vårt uppdrag och vår gemensamma värdegrund med ledorden glädje, mod, delaktighet, engagemang och gott föredöme Här på Knäredsskolan blir du en i gänget! Vi är skolan med det nära och goda samarbetet där alla tar väl hand om varandra och hjälps åt i stort som smått, ett lösningsfokucerat förhållningssätt definierar oss. Skolan är mångkulturell och våra olikheter berikar, skapar en härlig dynamik och vi-känsla i verksamheten. Skolan är liten till storleken med totalt 165 elever från f-6, vi har små klasser. På fritidshemmet har vi idag ca 70 barn inskrivna. Skolan är naturskönt belägen med goda möjligheter till lek och utomhuspedagogik i omgivningarna. Vår vision är att alla elever ska bli sitt bästa under sin tid hos oss. Det tror vi att eleverna har förutsättningar att bli, då vår pedagogiska riktning är att pedagoger på fritidshemmet och klassernas lärare använder sig av ett språk- och kunskapsutvecklande arbetsätt och skapar tillgängliga lärmiljöer i hela verksamheten. I det främjande och förebyggande arbetet har du goda stödfunktioner nära tillhands som speciallärare, specialpedagog, skolpsykolog, kurator och skolsköterska. Beskrivning Är du legitimerad lärare i Svenska som andraspråk som vill vara med på vår resa mot högre måluppfyllelse? Knäredsskolan åk f-6 söker dig med hög kompetens i läraryrket och förmåga att undervisa elever med ett annat modersmål än svenska. I rollen som förstelärare i Svenska som andraspråk skapar du goda förutsättningar för elevernas lärande genom att du bidrar med din kunskap i hela kollegiet för högre måluppfyllelse. Arbetsuppgifter Arbetsuppgifterna är främst att undervisa elever i Svenska som andraspråk åk 1-6. I din roll förväntas du utöver undervisningen i Svenska som andra språk även fungera som speciallärare och undervisa elever i behov av stöd. Du tillhör skolans Utvecklingsgrupp där du bidrar med din kunskap och tillsammans med gruppen leder skolan framåt och du kommer även ha ett nära samarbete med skolans elevhälsoteam som leds av rektor. I tjänsten som lärare i svenska som andraspråk kommer du att genomföra kartläggningar och utifrån dessa i samarbete med skolans lärare och elevhälsoteam anpassa och utveckla undervisningen. För att nå samtliga elever som är i behov av stöd på olika sätt är det betydande att du har ett relationsskapande och inkluderande förhållningssätt, kunskap om NPF liksom att du har hög flexibilitet utifrån de grundförutsättningar som finns i organisationen. Arbetsuppgifterna inkluderar utöver undervisning möten med vårdnadshavare och kollegor. Som person är du flexibel, en hängiven lagspelare med ett positivt lösningsfokuserat förhållningssätt. Kvalifikationer - Du är legitimerad i ämnena svenska och svenska som andraspråk åk 1-6. - Det har erfarenhet och kunskaper att arbeta Språk -och kunskapsutvecklande. - Du har goda kunskaper i att använda digitala verktyg som pedagogiskt verktyg för lärande. - Du har erfarenhet av att arbeta med nyanlända elever och använda verktyget Bygga svenska. - Du har mycket goda kunskaper om LGR-22 och är mycket väl insatt i de reviderade kursplanerna. - Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska. - Du har förmåga att handleda kollegor och meriterande är om du har erfarenhet eller utbildning som speciallärare och/eller specialpedagog. Villkor Tillträde enligt överenskommelse Övriga upplysningar Bor eller arbetar du i Laholm, Våxtorp, Knäred eller Hishult och är intresserad utav uppdraget som RIB brandman kan du gå in på: https://www.laholm.se/omsorg-och-stod/trygg-och-saker/raddningstjanst. Till följd av lag om belastningsregister ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas vid anställning inom LSS, barnomsorg samt skola. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken Information till annonssäljare Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons. Vi erbjuder ett utvecklande arbete och friskvård i olika former samt tillämpar rökfri arbetstid. Laholms kommun verkar för att alla medarbetare ska ha lika rättigheter och möjligheter och vi välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, funktionsnedsättning, sexuell läggning, religion eller annan trosuppfattning.
Välj ett jobb för att visa detaljer
Visar 1 till 10 av 4045 jobb