Sapere Aude – våga vara vis – är vårt motto. Våra studenter och medarbetare utvecklar samhällsviktig kunskap som berikar individen och världen. Vår akademiska miljö präglas av nyfikenhet, mod och öppenhet och det är nära mellan människor, roller, ämnen och forskning. Grunden för vår verksamhet är jämställdhet, mångfald och ett demokratiskt synsätt. Vi finns i Värmland, en naturnära och kulturrik region där vi är en motor för hållbar utveckling i tät samverkan med samhället. Karlstads universitet har ca 1 400 medarbetare och 17 700 studenter fördelade på två inspirerande campusmiljöer i Karlstad och Arvika. Läs mer om oss på: https://www.kau.se/jobba-hos-oss Beskrivning Eftersom anställning som postdoktor utgör en meriteringsanställning för juniora forskare, riktar vi oss till dig som har en doktorsexamen som inte är äldre än tre år räknat från sista ansökningsdag. Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap har en ledig heltidsanställning som postdoktor inom datavetenskap, med inriktning mot konsekvens- och riskbedömningar, artificiell intelligens och digitala hälso- och sjukvårdssystem. Anställningen är tillgänglig inom forskargruppen Privacy & Security (PriSec) vid institutionen för matematik och datavetenskap. Forskningen inom PriSec är inriktad på integritetsfrämjande tekniker, cybersäkerhet och pålitlig och ansvarsfull AI. Institutionen består av två ämnen, matematik och datavetenskap, och har cirka 100 medarbetare. Inom datavetenskap är forskning och utbildning inriktad på datornätverk och distribuerade system, datasäkerhet och integritet samt programvaruutveckling. Både forskning och utbildning bedrivs i nära samarbete med internationella, nationella och regionala partners från både akademi och industri. Vi erbjuder en livlig arbetsplats med studenter, medarbetare och besökare från världens alla länder samt generös semester, friskvårdsbidrag och en förmånlig tjänstepension. Arbetsuppgifter Som postdoktor kommer du att bedriva forskning tillsammans med affärspartners inom området AI-baserade system för digital hälsa, med fokus på effekt- och riskbedömningar, genomföra kvalitativ fallstudieforskning och utveckla AI-kunskapsmaterial (t.ex. täckning av ämnen som AI-risker, partiskhet, rättvisa och etiska aspekter, samt lämpliga metoder och verktyg för riskanalys). Dessutom förväntas du bidra till undervisningsaktiviteter vid institutionen och undervisning kan därför ingå till högst 20% av arbetstiden. Du kommer att arbeta med ett externt finansierat projekt, OPEHRA, som är ett samarbetsprojekt mellan akademi och näringsliv som finansieras av KK-stiftelsen. OPEHRA behandlar forskningsproblemet kring att operationalisera mänskliga rättigheter i utformningen av AI-baserade system för hälso- och sjukvård och socialvård. För att göra detta undersöker projektet befintliga metoder för att bedöma risker för grundläggande rättigheter, kartlägga kontroller för riskreducering och hantera spänningar över flera dimensioner (t.ex. mänskliga rättigheter, integritet, säkerhet, rättvisa och robusthet). Projektet syftar också till att tillsammans med affärspartners skapa AI-kunskapsmaterial som kan användas vidare av aktörer inom digital hälsa, samt att omsätta forskningsresultat för bred spridning. Projektaktiviteterna involverar ett tvärvetenskapligt team av forskare inom datavetenskap och genusvetenskap, tillsammans med yrkesverksamma inom industri och offentlig sektor, som samproducerar forskning och kunskap till förmån för svensk industri. Du samverkar med det omgivande samhället för ömsesidigt utbyte och verkar för att den kunskap och kompetens som finns vid universitetet kommer samhället till nytta. För att bidra till en god arbetsmiljö och utveckling av verksamheten är du närvarande och deltar i det dagliga arbetet och gemenskapen. För fullständig annons inkl. behörighet, bedömningsgrunder och villkor, se annonsen i sin helhet här: https://kau.varbi.com/what:job/jobID:822208/ HR Excellence in Research Karlstads universitet mottog i september 2020 utmärkelsen HR Excellence in Research. Utmärkelsen ges till arbetsgivare som har en stimulerande arbetsmiljö och goda villkor för forskare och kontinuerligt arbetar för att utveckla dessa. Utmärkelsen visar lärosätets engagemang för rättvis och transparent rekrytering samt gynnsam professionell utveckling för forskare. Läs mer på https://www.kau.se/jobba-hos-oss/karlstads-universitet-som-arbetsgivare/human-resources-strategi-forskare-hrs4r
Alvesta kommun med ca 20 000 invånare — södra Sveriges mittpunkt — Integrerar lokalt boende med globala möjligheter. En position som bygger på högkvalitativ kommunal service, ett framgångsrikt näringsliv och en bra blandning av tätorter och landsbygd. Lägg därtill en stark infrastruktur med järnväg, flyg och ett välutvecklat vägnät så förstår du varför Alvesta kommun är rätt val. – Stor nog för att idéer skall födas och utvecklas – Liten nog för att alla skall bli sedda och uppskattade samt korta beslutsvägar I Alvesta kommunkoncern är vi ca 2000 medarbetare inom flera olika yrkeskategorier som varje dag arbetar med att göra skillnad för våra invånare. Vår gemensamma värdegrund är ”Tillsammans skapar vi en bättre vardag för våra invånare och oss medarbetare. Vi utvecklas genom goda möten och öppen dialog. Detta uppnår vi genom vår värdegrund som bygger på ”Delaktighet, Engagemang och Tillit”. Vårt fokus är att skapa den bästa möjliga kommunala servicen för dem vi är till för; invånare, företagare och besökare. Alvesta kommun arbetar utifrån en styrmodell som bygger på tillitsbaserad ledning och styrning med fokus på Agenda 2030. Vill du vara med på vår spännande resa med siktet inställt på hållbar samhällsutveckling? Skatelövsskolan är en F-6-skola med cirka 190 elever. Skolan ligger i Grimslöv med närhet till ängar, skogar och sjöar. Personalen arbetar i arbetslag och fritidshemmet är integrerat i skolan. På Skatelövsskolan strävar vi efter att skapa en trygg, inkluderande och inspirerande lärandemiljö där alla elever, oavsett bakgrund, kön eller förutsättningar, får möjlighet att utvecklas till sin fulla potential. Vi är engagerade i att ge varje elev en utbildning som främjar deras kunskapsutveckling och personliga tillväxt, samtidigt som vi värnar om deras rätt till lika behandling och ett livslångt lärande. Vi arbetar för att varje elev får den ledning och stimulans som behövs för att nå sin fulla potential. Genom ett inkluderande förhållningssätt skapar vi en skola där alla elever känner sig sedda, hörda och respekterade. Vår skola är en trygg plats som främjar lärande och utveckling genom goda relationer och ett positivt skolklimat. Vi ger eleverna verktyg och undervisning för att utveckla kunskaper, kreativitet och kritiskt tänkande. Vi anpassar undervisningen efter varje elevs unika styrkor och behov för att stödja deras personliga utveckling. Vi förankrar demokratiska värderingar och förbereder eleverna för ett aktivt och ansvarsfullt deltagande i samhället. ARBETSUPPGIFTER Vill du vara med och forma framtidens undervisning i en nyrenoverad och inspirerande skolmiljö? Skatelövsskolan söker nu en engagerad och kreativ lärare i musik och idrott. Du kommer att undervisa i: • Musik för elever i årskurs 2-6 • Idrott och hälsa för elever i årskurs 1-3 samt årskurs 6 Musikundervisningen sker i vår nybyggda musiksal, och idrottsundervisningen kommer under läsåret 2025/2026 att förläggas till Grimslövs folkhögskola i väntan på att vår nya idrottshall står klar. Som lärare ansvarar du för att planera, genomföra och utvärdera elevernas lärande. Du skapar goda relationer, såväl med elever som med vårdnadshavare, byggda på förtroende och respekt. Du är medveten om din egen påverkan på elevernas lärande. Med utgångspunkt i elevernas resultat, forskning och beprövad erfarenhet, följer du upp undervisningens kvalitet, reflekterar och utvärderar i syfte att utveckla undervisningen. Du ger framåtsyftande återkoppling till eleverna med syfte till utveckling och stöttar eleverna efter deras individuella behov. Du samarbetar med kollegor för att utveckla dig själv och din undervisning samt skolans pedagogiska arbete. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som: • Har lärarlegitimation med behörighet i musik och gärna även i idrott • Är engagerad, tydlig ledare och har ett positivt förhållningssätt • Trivs med att arbeta både självständigt och i team • Vill bidra till en trygg, kreativ och lärorik skolmiljö Vi erbjuder: • En skola i utveckling med nyrenoverade lokaler och engagerad personal • Ett nära samarbete mellan kollegor och skolledning • Möjlighet att påverka och utveckla undervisningen • En arbetsplats där elevernas nyfikenhet och kreativitet står i centrum ÖVRIGT Vi undanber oss samtliga annonsförsäljare.
Vi söker en engagerad lärare till fritidshemmet! Är det dig vi söker? Om uppdraget Som lärare i fritidshemmet ansvarar du för att planera och genomföra verksamheten på vårt fritidshem och undervisar till viss del under skoldagen. Undervisning sker efter behörighet. Lämpliga ämnen att kombinera med fritids kan t.ex. vara något eller några av de praktiska eller estetiska ämnena. Planeringstid läggs ut i schemat och ingår i den totala arbetstiden. Du kommer att arbeta tillsammans med ytterligare en personal på fritids. Till hösten har vi totalt 41 barn i skolan, F-6, med ett beräknat antal fritidsbarn om ca 25-30 barn. Medåkers friskola har tre klasser; F, 1-3 och 4-6. Undervisning på låg- och mellanstadiet sker i B-form. En del av elevernas undervisning genomförs utomhus under skolans profil. Du planerar och genomför undervisning självständigt och under stor pedagogisk frihet. Du äter pedagogiskt tillsammans med skolans elever och övriga lärare. Om skolan På Medåkers friskola tar vi emot elever i årskurs F-6. Här finns även förskola för ca 40 barn. På skolan finns idrottshall, slöjdsalar och en stor skolgård med både hockeyrink och fotbollsplan. Maten tillagas på skolan av vår kock Robert och alla skolans elever äter i matsalen tillsammans med sin lärare. Din profil Vi söker dig som är behörig lärare för fritidshemmet samt ett eller flera ämnen på låg- och/eller mellanstadiet. Vi söker dig som har lätt för att samarbeta, är flexibel, arbetar lösningsfokuserat och inte minst har ett brinnande intresse för elevernas välmående och kunskapsutveckling. Du ser utomhusmiljön som en naturlig lärmiljö under skoldagen, och du har ett genuint intresse för skolans profilering mot idrott, natur/friluftsliv och utomhuspedagogik. Då vi är en friskola och en liten enhet ser vi att du är en drivande person som önskar vara delaktig i att påverka och utveckla verksamheten på ett positivt sätt, tillsammans med rektor, kollegor och huvudman. Du behöver därför vara flexibel och öppen för att hjälpa till med andra arbetsuppgifter utöver din lärartjänst, exempelvis att ansvara för del av öppnings- eller stängningsschemat på fritids. Kvalifikationer/krav Du ska vara behörig lärare för fritidshem. Du ska vara behörig i minst ett ämne i grundskolan. Du har minst två års erfarenhet. Det är meriterande med erfarenhet av elever med behov av särskilt och tillgängliga lärmiljöer. Det är också meriterande om du har erfarenhet eller utbildning inom skolans profilområde så som idrott, utomhuspedagogik och natur/friluftsliv. Du ska ha mycket goda kunskaper i svenska språket i tal och skrift, och god datorvana. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Tjänst Sysselsättningsgrad är ca 75%, men kan komma att utökas under vissa förutsättningar. Semestertjänst. Lön enligt avtal. Provanställning tillämpas. Start tjänst 11 augusti 2025, eller efter överenskommelse. Bifoga CV och personligt brev i din ansökan, som du mailar till [email protected] senast den 4/7 2025. Intervjuer sker löpande så vänta inte med att skicka in din ansökan. Märk din ansökan med "Ref fritidslärare". Kontakt vid frågor Rektor Karin Edman Telefon: 076-0057117 [email protected] Läs mer om Medåkers Friskola på: www.medakersfriskola.se
Sapere Aude – våga vara vis – är vårt motto. Våra studenter och medarbetare utvecklar samhällsviktig kunskap som berikar individen och världen. Vår akademiska miljö präglas av nyfikenhet, mod och öppenhet och det är nära mellan människor, roller, ämnen och forskning. Grunden för vår verksamhet är jämställdhet, mångfald och ett demokratiskt synsätt. Vi finns i Värmland, en naturnära och kulturrik region där vi är en motor för hållbar utveckling i tät samverkan med samhället. Karlstads universitet har ca 1 400 medarbetare och 17 700 studenter fördelade på två inspirerande campusmiljöer i Karlstad och Arvika. Läs mer om oss på: https://www.kau.se/jobba-hos-oss Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation Institutionen för geografi, medier och kommunikation, som är en del av fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap, söker en universitetslektor i kulturgeografi. Institutionen kombinerar ämnena kulturgeografi, geografi och turismvetenskap med medie- och kommunikationsvetenskap, vilket skapar en unik institutionsmiljö som bedriver forskning av hög kvalitet. Tvärdisciplinära möjligheter i kombination med kulturgeografisk kärnverksamhet gör oss till intressanta nätverkspartners och en attraktiv arbetsplats. Beskrivning Kulturgeografi utgör en av de äldsta utbildnings- och forskningsmiljöer vid Karlstads universitet. Gränsöverskridande kontakter och globala perspektiv är självklara i vårt arbete. Ämnet ansvarar för utbildning inom ett flertal grundutbildningsprogram samt program på avancerad nivå. Grundutbildning genomförs i huvudsak inom tre utbildningsinriktningar: Samhällsplanering, Turism och platsdesign samt lärarutbildningar. I samarbete med Medie- och Kommunikationsvetenskap drivs den forskningsförberedande mastersutbildningen i GeoMedia, som syftar till att stärka intersektionen som institutionen utgör. På avancerad nivå genomförs utbildning inom CRS (Centrum for Regional Studies) och Geomedia, som är en unik utbildnings- och forskningsmiljö även med internationellt mått mätt. Forskning i kulturgeografi bedrivs inom tre profilerade forskningsmiljöer relaterat till institutionen: Geomedia http://www.kau.se/geomedia/, Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik https://www.kau.se/centrum-de-samhallsvetenskapliga-amnenas-didaktik-csd och forskningscentret CRS https://www.kau.se/crs. Mer information om universitetet finns på www.kau.se och mer information om ämnet finns på https://www.kau.se/kulturgeografi Arbetsuppgifter Som medarbetare på institutionen kommer du främst att undervisa ovan nämnda utbildningsprogram, samt i fristående kurser och i förekommande fall uppdragsutbildningar. Undervisning, handledning, examinationer, kursansvar och kursutveckling ingår i befattningen, liksom att aktivt delta i ämnets och institutionens utvecklingsarbete rörande undervisning och samverkan med det omgivande samhället. Enligt arbetstidsavtalet har en universitetslektor 20 procent kompetensutvecklingstid som kan användas till forskning och annan kompetensutveckling. Med externa medel kan denna tid utökas. Varför ska Du välja Karlstads universitet? Universitetet siktar framåt, vilket märks i allt vi gör och det finns här alltid utrymme för dina idéer samt ditt engagemang. Vår välrenommerade utbildning och forskning kännetecknas av nära relationer med det omgivande samhället. Vi har en internationaliserad verksamhet och hos oss möter du medarbetare, studenter och besökare från hela världen. Universitetet verkar systematiskt för en social, ekonomisk och miljömässigt hållbar samhällsutveckling. En anställning hos oss innebär flera fördelaktiga förmåner, som exempelvis lunchpass på ett gym beläget på universitetsområdet. Läs mer om våra förmåner här: https://www.kau.se/jobba-hos-oss/jobb/förmåner. Vill du arbeta i en spännande och ung akademisk miljö som vill framåt är Karlstads universitet rätt plats! Behörighetskrav Behörig att anställas som universitetslektor i kulturgeografi är den som har avlagt doktorsexamen i kulturgeografi, genomgått högskolepedagogisk utbildning eller på annat sätt förvärvat motsvarande kunskaper samt visat pedagogisk skicklighet. Om högskolepedagogisk utbildning saknas kan en anställning ändå ske under förutsättning att den anställde förbinder sig att genomföra utbildningen och att den inplaneras inom ramen för kompetensutvecklingstiden under de två första åren av anställningen. Då merparten av undervisningen sker på svenska (undervisning på engelska kan förekomma), krävs god förmåga både i tal och skrift i dessa språk. Enligt Karlstads universitets anställningsordning ska lärare ha de personliga egenskaper som krävs för att fullgöra anställningen. För samtliga behörighetskrav hänvisas till Karlstads universitets anställningsordning. Anställningsordning vid Karlstads universitet Bedömningsgrunder Vid bedömningen av sökande för tjänsten är det av särskilt stor vikt att… du har både bred och djup kunskap inom kulturgeografi, samt dokumenterad erfarenhet av undervisning i ämnet. du har god samarbetsförmåga eftersom mycket av arbetet sker i olika arbetslag. du har erfarenhet av att söka samt erhålla egna forskningsmedel samt ingår i vetenskapliga nationella och internationella nätverk. Vi lägger stor vikt vid att… du har pedagogisk skicklighet och har erfarenhet av, och har deltagit i, pedagogiskt utvecklingsarbete. du har dokumenterad undervisningserfarenhet inom följande inriktningar: turismvetenskap, samhällsplanering, geografiska informationssystem och kvantitativa metoder. Av vikt är också att… du har god förmåga till självständigt arbete och förmåga att ta egna initiativ. du har en vetenskaplig profil som relaterar till någon av institutionens forskningsmiljöer, Geomedia, CSD och CRS. Det ses också som meriterande om du har… erfarenhet av att utveckla och leda verksamhet. internationell erfarenhet. erfarenhet av samverkan med det omgivande samhället. HR Excellence in Research Karlstads universitet mottog i september 2020 utmärkelsen HR Excellence in Research. Utmärkelsen ges till arbetsgivare som har en stimulerande arbetsmiljö och goda villkor för forskare och kontinuerligt arbetar för att utveckla dessa. Utmärkelsen visar lärosätets engagemang för rättvis och transparent rekrytering samt gynnsam professionell utveckling för forskare. Läs mer på https://www.kau.se/jobba-hos-oss/karlstads-universitet-som-arbetsgivare/human-resources-strategi-forskare-hrs4r
I Gnesta kommun är vi 850 medarbetare som arbetar engagerat med att ge våra invånare och besökare bästa möjliga service. Hos oss är du med och bygger en attraktiv kommun där dialog, öppenhet och gott bemötande genomsyrar organisationen. Du är varmt välkommen att bli en av oss. Tjänsten är placerad på barn- och utbildningsförvaltningen. Vi bedriver lagstadgad verksamhet i form av förskola, grundskola, anpassad grundskola och elevhälsa. Inom förvaltningens ansvarsområde finns dessutom kulturskola, fritidsgårdsverksamhet, öppen förskola och kommunens kostenhet. Förvaltningen arbetar på uppdrag av barn- och utbildningsnämnden. ARBETSUPPGIFTER Detta vikariat innebär att du kommer att arbeta som cello och orkesterlärare. Undervisningen sker ibland tillsammans med kollegor som också undervsar på stråk och orkesterämnena. Du kan även, tillsammans med en kollega, att undervisa en, eller ett par LEK-kurser. Läs med om det här: https://www.gnesta.se/kulturfritid/ungignesta/kulturskolan/kulturskolansamnen/kulturskolansamnen/leklaroriktengagerandeochkul.5.41b1e6ca165854d5226f80f.html Tjänstens huvudsakliga arbetsuppgift är gruppundervisning, men även enskild undervisning kan förekomma. Utöver undervisning kommer du att tillsammans med kollegor arbeta med att organisera och leda skolans evenemang, bland annat konserter och rekrytering. . KVALIFIKATIONER Du är högskoleutbildad musiklärare med inriktning på stråk och då särskilt cello eller har motsvarande kompetens som bedöms likvärdig av arbetsgivaren. Meriterande är att du har pedagogisk erfarenhet från enskild- och gruppundervisning. Du kan uppvisa en genrebredd och gillar att verka inom olika genres samt är duktig på att undervisa på olika nivåer och olika åldrar. Du vill fortsätta att lära dig och är öppen för nya arbetssätt och har lätt för att samarbeta med kollegor, även över genre- och ämnesgränser för att skapa det bästa möjliga för elever och kommuninvånare. Du arbetar för elevers delaktighet och inflytande på verksamheten. Du är ansvarstagande och strukturerad och van att arbeta mot mål, samt van att tänka lösningsorienterat och förstår värdet av att hushålla med en budget. B-körkort är meriterande. ÖVRIGT I samband med anställningsintervjun kommer du att få genomföra ett spelprov. Förbered ett kort stycke. Ett klassiskt/Visa/Pop/folkmusik-stycke på cello. Ett enklare avista-prov kommer också att genomföras där du kommer att få spela tillsammans med personalen som handhar intervjun. Du kommer även att få hålla i en kortare undervisningssituation där du lär ut valfri låt på nybörjarnivå för personalen som handhar intervjun. Som medarbetare i Gnesta kommun ska du känna dig trygg och kunna ha en god balans mellan fritid, familjeliv och jobb. Du har flera fina anställningsförmåner, till exempel friskvårdsbidrag, utökad föräldraledighet och ett bra försäkringsskydd. Läs mer om kommunens anställningsförmåner på gnesta.se/anstallningsformaner. Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka, och välkomnar därför sökande med olika erfarenheter och bakgrund. Gnesta kommun har tagit ställning till kanaler och marknadsföring för rekrytering. Vi undanber oss bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens främsta lärosäten. Här finns omkring 47 000 studenter och mer än 8 800 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor. Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Jämställdhet, lika villkor och mångfald är grundläggande principer för alla delar av vår verksamhet. Beskrivning av arbetsplatsen Tjänsten kommer att placeras på Avdelningen för datorseende och maskin-inlärning (CVML) vid Matematikcentrum. Matematikcentrum är en institution som är ansluten till både den tekniska fakulteten (LTH) och den naturvetenskapliga fakulteten vid Lunds Universitet. Inom CVML finns flera disputerade forskare samt cirka 20 doktorander. Forskning inom datorseende började på mitten av 1980-talet och omfattar för närvarande (i) Geometri och datorseende (inklusive analys av video, ljud, radio och radarsignaler), (ii) Medicinsk bildanalys, och (iii) Maskininlärning/artificiell intelligens. Gruppen har omfattande erfarenhet av grundforskning inom datorseende, maskininlärning och artificiell intelligens, samt en historia av att översätta sådana resultat till praktiska tillämpningar för slutanvändare. Tjänsten finansieras av WASP, vilket innebär att doktoranden får ta del av fördelarna av att ingå i WASP-nätverket. Ämnesbeskrivning Ämnet för den aktuella utlysningen är matematik med inriktning mot datorseende och maskininlärning. Den utlysta doktorandtjänsten är kopplad till det WASP-finansierade projektet Differentiable Neural Acoustics. Inom vår avdelning har vi omfattande erfarenhet av att utveckla nya metoder för att skapa 3D-modeller från sensordata, med tillämpningar inom bland annat 3D-kartor för mänsklig navigation, kartläggning och lokalisation för autonoma fordon och andra farkoster. Vi utvecklar bland annat metoder för feature-extraktion från sensordata, lösning av polynomekvationer och optimering. I detta projekt kommer vi även att undersöka nya metoder för 3D-modellering och uppskattning av sensorpositioner som arbetar direkt på sensordata. Här kommer vi att använda så kallade feature-metric-metoder, en modern typ av djupinlärningsbaserade tekniker som har potential att revolutionera den geometriska förståelsen. I projektet fokuserar vi främst på akustiska data och sensorer, men metoderna kan även tillämpas på andra sensortyper. Avhandlingsarbetet inom projektet kommer att innefatta utveckling av nya metoder, teoretisk analys, algoritmdesign, planering och genomförande av experiment, datainsamling, författande av vetenskapliga artiklar samt presentation av resultaten vid internationella konferenser. Arbetsuppgifter Huvuduppgiften för en doktorand är att ägna sig åt sin forskarutbildning vilket innefattar såväl deltagande i forskningsprojekt som forskarutbildningskurser. I arbetsuppgifterna ingår det medverkan i undervisning och annat institutionsarbete, dock max 20 % av arbetstiden. Detta projekt handlar om 3D-karteringsmetoder som används för att möjliggöra lokalisering och navigering primärt med hjälp av ljud, men möjligen också med radio. Indata är typiskt ett antal ljudsignaler från vilka man beräknar 3D geometrin hos sändare, mottagare och akustiska egenskaper i miljön. Avhandlingsarbetet kommer att omfatta litteraturstudier utvecklingen av nya metoder, planering och genomförande av experiment, insamling av data, programmering och implementation, författande av vetenskapliga artiklar granskning av andra arbeten presentation av resultat vid internationella konferenser. Behörighet Grundläggande behörighet till utbildning på forskarnivå har den som har avlagt examen på avancerad nivå eller fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå eller på något annat sätt inom eller utom landet förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper. Kraven på särskild behörighet för tillämpad matematik uppfyller den som har: minst 90 högskolepoäng med relevans för ämnesområdet, varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå samt ett fördjupningsarbete om minst 15 högskolepoäng på avancerad nivå inom ämnesområdet, eller examen på avancerad nivå inom relevant ämnesområde. Övriga krav: Mycket goda kunskaper i engelska, i tal och skrift. Bedömningsgrunder Urval till utbildning på forskarnivå sker efter bedömd förmåga att tillgodogöra sig forskarutbildningen. Bedömningen av förmågan sker främst utifrån studieresultaten på grundnivå och avancerad nivå. Följande beaktas: Kunskaper och färdigheter relevanta för avhandlingsarbetet och utbildningsämnet. Bedömd förmåga till självständigt arbete och förmåga att formulera och angripa vetenskapliga problem. Förmåga till skriftlig och muntlig kommunikation. Övriga erfarenheter relevanta för utbildningen på forskarnivå, t ex yrkeserfarenhet. Övriga meriter: Goda erfarenheter i Python eller C++ Erfarenheter i maskininlärningsramverk (till exempel PyTorch). Färdigheter inom datorseende och/eller maskininlärning som är relevanta för projektet Hänsyn kommer också att tas till god samarbetsförmåga, driv och självständighet samt hur den sökande genom sin erfarenhet och kompetens bedöms ha den förmåga som behövs för att klara forskarutbildningen. För mer information: https://lu.varbi.com/what:job/jobID:825466/ LTH – Lunds Tekniska Högskola – är den tekniska fakulteten vid Lunds universitet. På LTH utbildar vi människor, bygger kunskap för framtiden och arbetar hårt för att utveckla samhället. Vi skapar utrymme för briljant forskning och inspirerar till kreativ utveckling av teknik, arkitektur och design. Här läser närmare 10 000 studenter. Varje år publicerar våra forskare – varav många verkar inom världsledande profilområden – omkring 100 avhandlingar och 2 000 vetenskapliga rön. En rad forskningsresultat och studentarbeten förädlas till innovationer. Tillsammans utforskar och skapar vi – till nytta för världen. Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.
Vi söker en engagerad lärare till 4-6:an! Är det dig vi söker? Om uppdraget Undervisningen sker i B-form, Medåkers Friskola har två klasser; klass 1-3 och klass 4-6. Som ansvarig klasslärare undervisar du din egen klass i så hög utsträckning som möjligt, utifrån behörighet. På skolan finns även fritidslärare som också har viss del undervisning under skoldagen. I något ämne kommer du också att undervisa klass 1-3. Till hösten har vi 12 elever i förskoleklass, 14 elever i klass 1-3 och 15 elever i klass 4-6. En del av elevernas undervisning genomförs utomhus under skolans profil. Du planerar och genomför undervisning självständigt och under stor pedagogisk frihet. Det finns t.ex. möjligheter att arbeta i längre teman om man så önskar. Klasslärare äter pedagogiskt tillsammans med sina elever. Om skolan På Medåkers friskola tar vi emot elever i årskurs F-6. Här finns även förskola för ca 40 barn. På skolan finns idrottshall, slöjdsalar och en stor skolgård med både hockeyrink och fotbollsplan. Maten tillagas på skolan av vår kock Robert och alla skolans elever äter i matsalen tillsammans med sin lärare. Din profil Vi söker dig som är behörig lärare för undervisning på mellanstadiet. Vi söker dig som har lätt för att samarbeta, är flexibel, arbetar lösningsfokuserat och inte minst har ett brinnande intresse för elevernas välmående och kunskapsutveckling. Du ser utomhusmiljön som en naturlig lärmiljö under skoldagen, och du har ett genuint intresse för skolans profilering mot idrott, natur/friluftsliv och utomhuspedagogik. Då vi är en friskola och en liten enhet ser vi att du är en drivande person som önskar vara delaktig i att påverka och utveckla verksamheten på ett positivt sätt, tillsammans med rektor, kollegor och huvudman. Du behöver därför vara flexibel och öppen för att hjälpa till med andra arbetsuppgifter utöver din lärartjänst, exempelvis att ansvara för del av öppnings- eller stängningsschemat på fritids. Kvalifikationer/krav Du ska vara behörig lärare i flera ämnen för åk 4-6. Det är meriterande med behörighet från åk 1. Du har minst två års erfarenhet. Det är meriterande med kompetens inom läsinlärning, specialpedagogik och/eller erfarenheter av att arbeta med elever i behov av särskilt stöd. Det är också meriterande om du har erfarenhet eller utbildning inom skolans profilområde så som idrott, utomhuspedagogik och natur/friluftsliv. Du ska ha mycket goda kunskaper i svenska språket i tal och skrift, och god datorvana. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Tjänst Tjänsten är 100 %. Ferietjänst. Lön enligt avtal. Provanställning tillämpas. Start tjänst 11 augusti 2025, eller efter överenskommelse. Bifoga CV och personligt brev i din ansökan, som du mailar till [email protected] senast den 3/7 2025. Intervjuer sker löpande så vänta inte med att skicka in din ansökan. Märk din ansökan "Ref Lärare 4-6" Kontakt vid frågor Rektor Karin Edman Telefon: 076-0057117 [email protected] Läs mer om Medåkers Friskola på: www.medakersfriskola.se
Join Our Team! Hemkunskap Teacher (Part time 80%, Starting August 2025) Location: Futuraskolan International Kottla, Lidingö Futuraskolan is a vibrant and values-driven private school organization with 13 preschools and schools across Stockholm. Guided by our core values — Progressiveness, Energy, and Respect (PER) — we are dedicated to nurturing students into future world citizens. We are now seeking a qualified, full-time teacher to join our dedicated team, teaching Hemkunskap, starting in August 2025. The position is permanent after a six-month probationary period. About Us Futuraskolan offers a forward-thinking educational environment where learning is rooted in international programs such as IPC and IMYC. Our vision is to be the best stepping stone for future world citizens. We focus on creating an inclusive atmosphere where every student is visible, challenged, and celebrated for their individual growth. Learn more about us: www.futuraskolan.se Who You Are We are looking for a teacher who: Is confident in their teaching role and able to foster a positive, engaging classroom climate. Builds safe and trusting relationships with students, creating a strong social foundation in the group. Believes in each student's ability to succeed and uses varied teaching methods to support individual learning and development. Reflects on their practice and welcomes feedback from students, colleagues, and guardians to continuously grow as a professional. Works collaboratively and maintains a positive, team-oriented attitude that uplifts the school community. Requirements Relevant Swedish teaching qualifications and/or certifications (svensk legitimation) Prior teaching experience in Hemkunskap A valid extract from the Swedish Police criminal record is required for employment. Welcome to Futuraskolan International Kottla! Be part of a school that fosters international mindedness, generosity of spirit, and a strong sense of community. With us, you'll help shape curious, capable, and caring students ready to make a difference in the world. Please note: Futuraskolan has chosen its recruitment and marketing channels. We kindly ask that recruiters and advertisers respect this decision.
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.Vid Institutionen för medicin, Avdelningen för invärtesmedicin och klinisk nutrition, bedrivs forskning inom flera olika områden såsom osteoporos, endokrinologi, hematologi, gastroenterologi, hypertoni, lungmedicin och allergologi samt klinisk nutrition med forskningsfokus på kroppssammansättning och energimetabolism. Forskningen sker i tätt samarbete med sjukvården på både Sahlgrenska universitetssjukhuset och Mölndals sjukhus. Ämne Nutrition Ämnesbeskrivning Nutritionsforskningen vid Avdelningen för invärtesmedicin och klinisk nutrition omfattar både observationsstudier och randomiserade, kontrollerade koststudier. Forskningen syftar till att öka förståelsen för hur kost påverkar hälsa, med fokus på kardiometabola sjukdomar, biomarkörer för kostintag och kostens sammansättning. Traditionellt har studier på kost och hälsa fokuserat på kostens näringsprofil. Nya begrepp som kostdiversitet och ultra-processade livsmedel har etablerats och är föremål för fördjupad vetenskaplig analys. Arbetsuppgifter Detta postdoktorprojekt kommer att utgöras av två delar. I SCAPIS-datamaterialet klassificerar du kostdiversitet med olika index och analyserar dessa i relation till utfallsmått som beskriver samtidig kardiometabol hälsa. Du kommer också att bidra till att samla in data i kostinterventionsstudier av hälsoeffekter av ultra-processade livsmedel. Detta innefattar insamling och hantering biologiska prover, omhändertagande av studiedeltagare samt inmatning av deltagarrapporterade data. Även analyser av hälsoeffekter kan förekomma, tex effekter på aptit, energiintag, kardiometabol hälsa, mikrobiota eller biomarkörer för intag av ultra-processade livsmedel. Behörighet Behörig att anställas som postdoktor är den som innehar doktorsexamen i relevant ämnesområde, eller en utländsk examen som bedöms motsvara doktorsexamen. Detta behörighetskrav ska vara uppfyllt senast vid tidpunkten då anställningsbeslutet fattas. I första hand bör den komma i fråga som har avlagt examen högst tre år före ansökningstidens utgång. Även den som avlagt examen tidigare bör komma i fråga om det finns särskilda skäl. Med särskilda skäl avses ledighet på grund av sjukdom, föräldraledighet, förtroendeuppdrag inom fackliga organisationer, tjänstgöring inom totalförsvaret, eller andra liknande omständigheter samt klinisk tjänstgöring eller för ämnesområdet relevant tjänstgöring/uppdrag. Bedömningsgrunder Den sökande ska ha doktorsexamen inom ett område motsvarande eller liknande medicin, biomedicin, epidemiologi eller nutrition. Erfarenhet av att analysera kostdata i relation till hälsoutfall är ett krav, liksom gedigen kunskap om statistiska metoder för analys av kvantitativa data. Dokumenterad erfarenhet av arbete med interventionsstudier inom nutrition är meriterande. Meriterande är också erfarenhet av att arbete med data gällande tarmmikrobiota, kontinuerliga blodsockermätningar och/eller biomarkörer för kostintag. Som postdoktor krävs att du kan arbeta både självständigt och i samarbete med övriga inom forskargruppen. Du bör vara strukturerad och noggrann och ha ett professionellt och positivt bemötande. Projektet förutsätter god kännedom om svenska språket då SCAPIS datamängd samt rekrytering av försökspersoner görs på svenska. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Anställning Anställningsform: Tidsbegränsad anställning, 24 månader Omfattning: 100 % Placering: Institutionen för medicin, Göteborg Tillträde: Enligt överenskommelse Kontaktuppgifter för anställningen Linnea Bärebring Universitetslektor 031-786 3771 [email protected] Anna Winkvist Professor 031-786 3728 [email protected] Hanna Augustin Biträdande avdelningschef 031-786 3789 [email protected] Fackliga organisationer Fackliga företrädare vid Göteborgs universitet hittar du här: https://www.gu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss/hjalp-for-sokande Ansökan Bifoga doktorsexamensbevis vid ansökan, i de fall som examensbeviset ännu inte är utfärdat bifogas det senast vid den tidpunkt då anställningsbeslut skall fattas. Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att registrera din ansökan elektroniskt via hemsidan: https://www.gu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss/lediga-anstallningar. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag Ansökan ska vara inkommen senast: 2025-07-08 Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten. Universitetet tillämpar individuell lönesättning. Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.
Tekniska Gymnasiet är skolan som kombinerar kunskap och teknik i en ambitiös skolkultur. Genom vårt upplägg får eleverna stor bildning, teknisk kompetens och personlig utveckling. Vi arbetar med att ge våra elever en stabil grund av efterfrågad kunskap så att de är väl förberedda på att möta framtidens jobb med självförtroende och kompetens. Nu söker vi lärare i sve/sva3 och eng7 som vill vara med och utveckla våra elever och som har kreativitet och nytänkande som ledord i sin undervisning. Vi söker dig som: - Vill lära ut sve/sva3 och eng7 (12 elever) på ett inspirerande sätt och självständigt planera din undervisning. - Har gedigen ämneskompetens inom ämnena. - Är engagerad i ämnets roll i samhället och brinner för att kommunicera detta till eleverna. - Håller dig uppdaterad om det senaste inom dina ämnesområden och vill lära ut på ett verklighetsnära och ämnesintegrerat tillvägagångssätt som uppmuntrar till innovation och entreprenörskap. Kvalifikationer Du har lärarexamen och lärarlegitimation samt gedigen ämneskompetens inom ett eller flera av ovanstående ämnen. Vill du vara med och göra skillnad och ha en betydelsefull roll i en organisation som ständigt utvecklas? Varmt välkommen in med din ansökan så att vi får tillfälle att berätta vad vi som arbetsgivare kan erbjuda dig. Tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdatum, så vänta inte med din ansökan. Till följd av skollagen ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas vid anställning inom förskolan, förskoleklassen, fritidshemmet, grundskolan och gymnasiet. Vi uppmuntrar därför dig som söker att i direkt anslutning till att du skickar in din ansökan beställa ett utdrag från belastningsregistret. Blanketten för att beställa utdraget hittar du via polisen.se.
Välj ett jobb för att visa detaljer