Välkommen till Alingsås! Som medarbetare i vår kommun har du alla möjligheter att vara med och utveckla verksamheten och din arbetsplats. Med nära 4000 anställda är vi tillräckligt stora för att driva förändring och samtidigt tillräckligt små för att var och en ska kunna påverka och få utrymme för sina idéer. Här finns plats för nytänkare. Tillsammans skapar vi Alingsås! Lendahlsskolan är en kommunal F–6-skola med cirka 240 elever, belägen i Alingsås stadskärna. Skolan är inrymd i en charmig byggnad från 1907 med närhet till både bibliotek, kulturhus och friluftsområdet Nolhagaparken. Här arbetar vi aktivt med IBIS‑projekten för att främja inkludering, trygghet och elevernas delaktighet. Som ett engagerat team skapar vi goda relationer, både mellan elever och mellan elev och vuxen, och erbjuder en trygg och kreativ lärmiljö. I vårt personalrum och på våra möten råder alltid en varm och stöttande stämning där vi lyfter varandra och delar erfarenheter för skolans och elevernas bästa. När du börjar hos oss så erbjuder vi dig bl. a: • En trygg anställning • En kompetensutvecklingsplan • Föräldrapenningtillägg • Friskvårdsbidrag och förmånliga rabatter via E-passi • Cykelförmån Varmt välkommen med din ansökan! ARBETSUPPGIFTER Du kommer att ingå i vårt speciallärarteam, som består av två specialpedagoger och en speciallärare. Tillsammans samarbetar ni tätt både inom teamet och med skolans EHT-team för att identifiera behov, följa upp insatser och skapa hållbara lösningar för elever i behov av särskilt stöd. Några av dina arbetsuppgifter: • Identifiera och utreda elevers behov av särskilt stöd • Utforma och genomföra undervisning utifrån åtgärdsprogram för elever, både enskilt och i grupp • Handleda och stötta lärare i frågor kring lärande och inkluderande undervisning • Samarbeta med vårdnadshavare, skolledning och övrig elevhälsa • Ansvara för planering, genomförande och utvärdering av undervisning i vår flexgrupp tillsammans med en specialpedagog och en resurspedagog • Stödja elever i behov av särskilt stöd inom kunskapsgrupper, framför allt i matematik • Samverka med kollegor i arbetslag, elevhälsoteamet (EHT) och övriga professioner för att säkerställa en god lärmiljö • Bidra till skolans utvecklingsarbete med fokus på inkludering och tillgänglig undervisning KVALIFIKATIONER Krav för tjänsten: • Speciallärarexamen med specialisering i matematik eller lärarlegitimation med inriktning matematik åk F-6 • Erfarenhet av arbete med elever inom NPF • God didaktisk förmåga och vana att arbeta med anpassningar och alternativa verktyg Meriterande: • Erfarenhet av arbete i mindre undervisningsgrupper eller flexibla lärmiljöer Vem du är som person: Du har ett engagemang för att skapa en trygg, tillgänglig och utvecklande lärmiljö för alla elever med särskilt fokus på att möta elevers olika behov med anpassade och strukturerade arbetssätt. Vi ser gärna att du har ett inkluderande arbetssätt och att du drivs av att göra skillnad för elever i behov av särskilt stöd. Som medarbetare och kollega har du ett lösningsfokuserat förhållningssätt, god samarbetsförmåga och ett professionellt bemötande. ÖVRIGT För denna tjänst behöver du visa upp ett giltigt belastningsregister som du beställer via nedan länk:https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/skola-eller-forskola/ För att underlätta rekryteringsarbetet ber vi dig att bifoga relevanta intyg och betyg för tjänsten du söker samt vid eventuell intervju ha möjlighet att uppvisa giltig ID-handling såsom pass eller nationellt identitetskort. Har du skyddade personuppgifter ska du INTE söka via systemet utan kontakta ansvarig rekryterande chef för hantering av din ansökan. Vi har endast möjlighet att ta emot ansökningar via Visma Recruit.
Team up with up to 3 fellow Ph.D. students in the DSP-assisted Wideband & Efficient Transceivers (SWEET) project which is part of the WiTECH center to perform cutting-edge multi-disciplinary research in system and circuit design for next generation wideband radio frontends. The position allows access to fabrication in multiple semiconductor technologies provided by international partners inside and outside of WiTECH ranging from CMOS over BiCMOS to GaAs and GaN. The research is hosted at Chalmers but will be conducted in close contact to multiple industry experts in communications, sensing, semiconductor technology and metrology that are part of the SWEET project. About us The position is hosted by the Microwave Electronics Laboratory at MC2 where the PhD student will have access to several commercial state-of-the art MMIC foundry processes and world-class measurement infrastructure allowing for a successful completion of this research project. At the Microwave Electronics laboratory currently 5 students pursue their Ph.D. in a similar area, which plenty of opportunity to collaborate and learn from and with peers. About the research project This ad is for a Ph.D. student researcher that will work in a complementary team that will work together to investigate different aspects of transceivers. Your responsibility will be to investigate multibranch receiver concepts that break the limitations of classical circuit approaches. The main research area will lie in the improvement of dynamic range without increased power consumption. Here you will perform research ideas combining multiple LNAs and ADCs, and combining the resulting digital stream in a smart way. The circuit design in the transmitter and receiver areas will be complemented by researchers in signal processing to investigate these topics in a holistic way for high-value academic publication and applicability in future generation communication systems. Who we are looking for: • To qualify as a PhD student, you must have a Master's degree (masterexamen) of 120 credits or a Master’s degree (magisterexamen) of 60 credits in Electrical Engineering, Communication Engineering, Engineering Physics, Computer Engineering or similar, with a strong background in electronic circuit design. • You will need strong written and verbal communication skills in English • You can take on responsiblity, take own initiatives and work independently when needed • You are a team player, which is especially vital since the curernt project will interact cloesly with adjacent disciplines. • You are able to disseminate results and knowledge within existing and new networks *for students with an education earned outside of Sweden, a 4-year Bachelor’s degree is accepted. The following experience will strengthen your application: • Experience in the design of integrated and high-frequency circuits is meritorious. What you will do: • Take courses at an advanced level within the Graduate school of Microtechnology and Nanoscience. • Develop your own scientific concepts and communicate the results of your research verbally and in writing • The position generally also includes teaching on Chalmers' undergraduate level or performing other duties corresponding to 20 percent of working hours Contract terms and what we offer: • The PhD positions are fully funded from start. • As a PhD student at Chalmers, you are an employee and enjoy all employee benefits. Read more about working at Chalmers and our benefits for employees. • The position is limited to four years, with the possibility to teach up to 20%, which extends the position to five years. • Doctoral studies require physical presence throughout the entire study period. A valid residence permit must be presented by the study start date, otherwise the admission may be withdrawn. • A dynamic and inspiring working environment in the coastal city of Gothenburg. • A starting salary of 34,550 SEK per month (valid from May 25, 2025). • Read more about Sweden’s generous parental leave, subsidized day care, free schools, healthcare etc at Move To Gothenburg. Chalmers is dedicated to improving gender balance and actively works with equality projects, such as the GENIE Initiative for gender equality and excellence. We celebrate diversity and consider equality and inclusion as fundamental aspects of all our activities. If Swedish is not your native language, Chalmers offers Swedish courses to help you settle in. Discover more Find more general information about doctoral studies at Chalmers here. Application procedure The application should be written in English be attached as PDF-files, as below. Maximum size for each file is 40 MB. Please note that the system does not support Zip files. CV Personal letter • A brief introduction about yourself. • A brief motivation as to why you are interested in this position. Bachelor’s and, if available, master’s thesis together with the transcripts. Use the button at the foot of the page to reach the application form. Please note: The applicant is responsible for ensuring that the application is complete. Incomplete applications and applications sent by email will not be considered. Contact details to references will be requested after the interview. We welcome your application no later than August 31, 2025 For questions, please contact: Assistant Professor Gregor Lasser, MC2, [email protected], 031-772-4635 Professor Christian Fager, MC2, [email protected], 031-772 5047 Associate Professor Lars Svensson, MC2, [email protected], +46-31-772-17-04 We look forward to your application! *** Chalmers declines to consider all offers of further announcement publishing or other types of support for the recruiting process in connection with this position. ***
Letar du efter ett jobb där du får ta ansvar och utvecklas. Där du är en förebild och ditt arbete är viktigt för framtiden. Hagvidson Diamanten i Uppsala söker resurs 100% kopplat till ett barn med medicinskt behov. Vi söker dig – som ser varje barns unika förmåga med fokus på individens utveckling och lärande. Tjänsten är på 100% september 2025 – december 2025 där möjlighet till förlängning finns. Meriterande: barnskötare eller någon annan pedagogisk utbildning, stort plus om du har erfarenhet av TAKK och tydliggörande pedagogik. Arbetsuppgifter: Du ska tillsammans med dina kolleger - utveckla det pedagogiska arbetet på förskolan utifrån Lpfö 18. Planerar för flexibla lösningar kring enskilt barn och på gruppnivå. Arbeta efter Hagvidsons ledord trygghet, delaktighet och glädje. Utveckla en tillåtande verksamhet för barnen. Arbeta aktivt för att stimulera nyfikenheten och lusten till att leka och lära. Vara flexibel, positiv och tycka om att dela erfarenheter med övriga pedagoger Verka för en god föräldrakontakt. Vår förskola ligger i Norby och har fem avdelningar. På Hagvidson Diamanten arbetar vi i mindre barngrupper under större delen av dagen. Du kommer att vara delaktig i reflektion, planering och dokumentation av verksamheten. Hos oss tas barnens intressen tillvara och deras inflytande är grunden i vår verksamhet. Utomhuspedagogik och projektarbete i linje med Grön Flagg är prioriterat. En förmåga att skapa förtroendefulla och professionella relationer med vårdnadshavarna är av stor vikt. Vi förväntar oss att Du ska vara aktiv och följa barnet, guida och vägleda i dess lärande och progression. Det är av stor vikt att Du talar det svenska språket väl. Du får glada pedagoger och barn som uppskattar att just Du kommer och stärker upp vår organisation. Vår kock lagar mat från grunden i förskolans kök och Du äter pedagogisk måltid tillsammans med barnen och övriga pedagoger. Välkommen med din ansökan! Anne Jansson Rektor Hagvidson Diamanten
Limhamn Football Club söker en person som vill vara med och driva klubben tillsammans med klubbchef & ungdomskoordinatorer. Anställningen är på 50-100 % och vi önskar tillträde av tjänsten 11 augusti 2025. Vi söker dig som: - brinner för fotboll och vill utveckla fotbollsspelare i alla åldrar - har goda sociala egenskaper då träningen som sker på fotbollsplanen är det absolut viktigaste i vår fotbollsklubb. - är social, utåtriktad, självständig, samarbetsvillig, och en flexibel person samt förstår värdet av service och det goda bemötandet. - Ansvarig för ett tränarteam med ca 6 tränare. Tjänsten innebär bl.a. - Ha fasta timmar som tränare i vår fotbollsverksamhet på alla nivåer framför allt på eftermiddag/kväll på vardagar men även dagtid och helgarbete ingår - Sportsligt ansvar i klubben och rapporterar till klubbchefen & ungdomsansvarig. - Administration kring träning, seriespel, tävlingar, utbildning, tävlingar mm Kvalifikationer - goda spelkunskaper är meriterande - SVFF:s D & Uefa C är meriterande - erfarenhet av tidigare tränarroller är meriterande - goda ledaregenskaper - Har ett starkt ansvarstagande och är organiserad samt självgående - körkort och tillgång till egen bil är inget krav men starkt meriterande Kontakt och ansökan: För ytterligare information – kontakta klubbchef Kenny Probert på mail [email protected] Ansökan med cv & personligtbrev vill vi ha snarast möjligt till [email protected] märk ansökan med "fotbollstänare med ett sportsligt ansvar" Urval och intervjuer kommer ske löpande under sommaren. Tillträde till 11 Augusti eller enligt överenskommelse.
Movant AB söker lärare till VVS- och fastighetsprogrammet i ÖREBRO Movant har över 20 års erfarenhet av yrkesutbildning för vuxna och finns på flera orter och kriminalvårdsanstalter i Sverige. Vi är en nystartad enhet som tog emot våra första elever i oktober 2024. Vi växer väldigt snabbt och är nu i behov av en till yrkeslärare inom VVS och fastighet. Som lärare kommer du att ha ett nära samarbete med flera andra enheter, t ex Movant i Eskilstuna. Kollegial samverkan är viktigt för oss. Som lärare är du en engagerad person, värdesätter det goda bemötandet och brinner för att bidra med din kunskap till andra! Ditt uppdrag Vi söker nu en lärare till VVS- och fastighetsprogrammet som ska utbilda våra elever till VVS-montörer. Du behöver ha ett relevant yrkesbevis och gärna ha erfarenhet av att undervisa. Meriterande om du är behörig lärare. Har du inte lärarutbildning ges du möjlighet att utbilda dig via Karlstad Universitet. Uppdraget innebär att genom teoretiska och praktiska genomgångar och övningar genomföra kursmål som motsvaras av olika yrkeskurser inom VVS och fastighetsprogrammet. Som lärare hos oss får du möjlighet att hjälpa våra elever att nå sina mål och utveckla kunskaper på ett kreativt sätt. Du bidrar till att elever utvecklar kunskaper som leder till att de kan ta en anställning inom valt yrkesområde. Vi ser att du är självgående och strukturerad med förmåga att organisera, ansvara för och prioritera dina aktiviteter på ett effektivt sätt. Din datorvana är god då viss dokumentation och kommunikation sker digitalt via en lärplattform. Arbetet sker under dagtid . Uppföljning av arbetsplatsförlagt lärande ingår i tjänsten. Övrig information Som del av AcadeMedia, Nordens största utbildningsföretag, är karriärmöjligheterna hos oss på Movant stora. Välkommen att bli en del av vårt engagerade och glada team. Anställningsvillkor och kontaktperson Omfattning: Heltid Tillträdesdag: Snarast eller enl. överenskommelse Placeringsort: Örebro Anställningsform: Tillsvidareanställning med inledande provanställning. Sista ansökningsdag: 2025-07-12 Vi kallar löpande till intervju så skicka in din ansökan redan idag då anställning kan ske innan sista ansökningsdag. Kontaktperson: Har du frågor kring tjänsten är du välkommen att ta kontakt med Rektor Örebro Anna Grandin Mobil 076-5972784 Mail [email protected]
Vår vision är att Göteborg ska vara en internationellt ledande utbildnings- och kunskapsstad. Utbildningsförvaltningen i Göteborg bedriver verksamhet inom kommunal gymnasieskola, vuxenutbildning, yrkeshögskola, anpassad gymnasieskola, komvux som anpassad utbildning, studie- och yrkesvägledning, modersmål samt skolutveckling. I vårt arbete har vi ett tydligt elevfokus som sätter kunskap och färdigheter i ett sammanhang där inre motivation, medskapande och lust att lära är viktiga ingredienser. Vi arbetar utifrån alla människors lika värde och rättigheter. Tillsammans skapar vi en arbetsmiljö där både elever och medarbetare är delaktiga och verkar för varandras framgång. ARBETSUPPGIFTER Välkommen till Burgårdens gymnasium! På Burgården utbildar vi för verkligheten, och precis som i verkligheten är vår skola en myllrande värld, med massor av inriktningar, människor och möten. Vi erbjuder yrkesprogram, högskoleförberedande program och introduktionsprogram. Hos oss får du möjlighet att växa i ditt yrke och vara en viktig del av vår utvecklingsresa för att bli en ännu bättre skola. Vi jobbar med öppet sinne, stort hjärta och yrkesstolthet som smittar. Vi är en mångkulturell skola med elever från alla stadsdelar och kranskommuner. Här rör sig framtidens frisörer, hår- och makeupstylister, barberare och fashion designers tillsammans med samhällsvetare, undersköterskor, barnskötare, stödassistenter, naturvetare och djurvårdare. Våra yrkesprogram ger grundläggande högskolebehörighet. På Burgården blir yrkesdrömmar till verklighet! Nu söker vi en lärare i matematik och naturkunskap på Vård- och omsorgsprogrammet och lärlingsutbildningarna. Din roll, utöver att undervisa, är att också stötta eleverna som mentor genom att ha kunskap om deras behov, följa deras studier samt vara delaktig i målet att de skall nå gymnasieexamen. Du har erfarenhet och en god förmåga att samverka med lärare, elevhälsa, arbetslivet och hemmet för elevens bästa. Som lärare på vård- och omsorgsprogrammet och lärlingsutbildningarna kommer du vara en del av en helhet där vi tillsammans arbetar för att eleverna skall nå sin fulla potential både i skolan och i sin yrkesutövning. Du ska vara tydlig och strukturerad. Dessutom behöver du en god social kompetens, vara flexibel, ha stort tålamod och vara envis. Du behöver ha en förmåga att motivera och övertyga samt kunna hitta nya vägar såväl som lösningar för att hjälpa eleverna att nå målet. För att jobba med ungdomar är det viktigt att du är en förebild och gränssättande vuxen. KVALIFIKATIONER Lärarexamen och behörighet för undervisning på gymnasienivå i matematik och naturkunskap. I rollen som lärare på Burgårdens gymnasium ser vi gärna att du följer forskning som är relevant för skolan och bidrar till att skolan arbetar i enlighet med utbildningsförvaltningens systematiska kvalitetsarbete. Erfarenhet av att arbeta med språkinriktad undervisning är meriterande. Dina ämneskunskaper är breda och djupa och du är trygg i frågor gällande betyg och bedömning. Du når goda studieresultat med elever och du är skicklig på att anpassa din egen undervisning till elevernas förkunskaper, samt använder elevinflytande som en naturlig del i undervisningen och arbetar ämnesintegrerat tillsammans med andra lärare. Ditt strukturerade och målinriktade arbete kommer att bidra på ett avgörande sätt när du i den nya rollen arbetar med förändringar i form av att utveckla nya idéer och metoder. Som lärare har du ett gott anseende bland kollegor och är en uppskattad medarbetare. Du har en väl utvecklad kommunikativ förmåga, vilket innebär att du skapar bra möten med både individer och grupper. Du tillför entusiasm och energi i kollegiet och har förmåga att skapa engagemang och goda relationer. Du behöver kunna arbeta självständigt, vara tydlig och strukturerad samt ha en god administrativ förmåga. Dessutom behöver du en god social kompetens, vara flexibel, ha ett stort tålamod och vara envis. Du behöver ha en förmåga att motivera och övertyga samt kunna hitta nya vägar såväl som lösningar för att hjälpa eleverna att nå målet. Att brinna för att hjälpa elever att strukturera sitt arbete och utveckla sin potential ser vi som goda egenskaper. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet då du kommer bli en viktig del i att bygga välfungerande team. Stämmer denna beskrivning in på dig? Skicka in din ansökan redan idag. Urval och intervjuer sker löpande under annonseringstiden. ÖVRIGT Till din intervju behöver du ha med dig pass/nationellt id och eventuellt bevis på uppehållstillstånd om du har ett medborgarskap utanför EU/EES. Detta för att vi som arbetsgivare behöver säkerställa din identitet samt säkra att du har rätt att arbeta i Sverige. Med hänvisning till lagarna som reglerar registerkontroll så måste den som erbjuds denna tjänst uppvisa utdrag ur belastningsregistret innan anställningsavtal kan upprättas. Till de tjänster där det finns krav på utbildning kommer du som går vidare i rekryteringsprocessen att få lämna in underlag som styrker din utbildning, t.ex. legitimation eller examensbevis. Du kan även bifoga dem direkt i din ansökan.
Mälardalens universitet (MDU) är Sveriges nyaste universitet. Med vår vision, att vara ett progressivt och samverkande universitet där vi tillsammans formar en hållbar framtid, vill vi göra verklig skillnad. Vill du vara med och bidra till vår utveckling? Tillsammans bidrar vi till en mer hållbar framtid genom kunskap och innovation. Vi anser att ny kunskap och nya perspektiv bäst skapas och uppnås i samverkan med andra - kollegor, studenter, näringsliv och offentlig sektor såväl nationellt som internationellt. På Akademin för utbildning, kultur och kommunikation (UKK) läser våra studenter främst på program inom lärarutbildningar, men det erbjuds även program och kurser inom språk och kommunikation, matematik/tillämpad matematik, fysik, musik och opera samt den förberedande utbildningen tekniskt basår. MDU:s forskningsinriktning utbildningsvetenskap och matematik är en del av akademin. Vårt arbete sker i samverkan med det omgivande samhället och internationella partners. Employment information Employment: Tidsbegränsad anställning Period of employment/Start date: 1 October 2025 – 30 September 2027 Scope: Heltid Number of positions: 1 Closing date for application: 5 August 2025 Campus location: Västerås School: Akademin för utbildning, kultur och kommunikation For information and a detailed description of the basic eligibility requirements and assessment criteria that apply to lecturers, please consult the https://www.mdu.se/en/malardalen-university/about-mdu/work-with-us/job-opportunities Position description As a lecturer, your main tasks are teaching. Teaching also includes supervision, examination, course evaluation and course development. Collaboration is an integral part of the University's research and education mission and as a lecturer you actively contribute to the University's development work. The tasks also include general administration and competence development as well as participating in the daily activities, in the work of the subject and the academy. This position involves teaching a variety of English courses, primarily focusing on language proficiency and different types of communication, including academic writing. The position may also involve teaching other English courses, e.g. in the teacher training programmes, and supervising theses and degree projects. It may also include translation and/or language review of the university's internal and external communications, policy documents and so on. In order to succeed and thrive in the role of lecturer, you will need to contribute to and be active in the work of the subject group and higher organizational units, for example by participating in various meetings, events and development efforts. Qualification requirements The qualification requirements for appointment as a lecturer at Mälardalen University are a Master’s degree or equivalent competence, as well as documented teaching skills. Teaching skills shall be well documented in such a way that their quality can also be assessed. In order to be employed as a teacher at MDU, training in higher education teaching and learning, or equivalent acquired knowledge, is required. A person appointed as a lecturer but lacking training in higher education teaching and learning will be offered in-house training within two and a half years. The requirements regarding training in higher education teaching and learning at Mälardalen University correspond to ten weeks of study. In addition to the basic eligibility requirements according to the Appointment Regulations for MDU, some additional requirements apply to this position. For this particular position, you are further expected to have an excellent command of spoken and written English, including the ability to teach in and about English and to communicate at an academic level in the language. Assessment criteria The assessment criteria will be based partly on the degree of skill required for the position and partly on the ability and suitability otherwise required to carry out the work duties. In addition to the basic eligibility assessment criteria according to the Appointment Regulations for Mälardalen University, there are also some other criteria that apply to this position: • previous experience in teaching and developing English courses at university level with a focus on technical English, business communication and/or academic English, but also English courses in teacher education • experience in the supervision of theses and degree projects • good knowledge of ICT and digital teaching • higher academic education than Master's level • previous experience in translation and language review (Swedish-English) This job posting is shortened. To access the complete version, including the full assessment criteria, please visit https://www.mdu.se/en/malardalen-university/about-mdu/work-with-us/job-opportunities Application The application is to be completed online. Please submit your application by clicking on the "Apply" button below. The scientific publications that you do not have in digital form are to be sent by post in three copies to: Mälardalen University Division of Human Resources Ref.no: 2025/1630 Box 883 SE-721 23 Västerås, SWEDEN The applicant is responsible for ensuring that the application is complete in accordance with the advertisement and will reach the University no later than closing date for application. We look forward to receiving your application! Union representatives: Saco-S [email protected] Susanne Meijer ST-OFR/S, phone: +46 21-10 14 89 We decline all contact with recruiters and sellers of advertisements. We have made our strategic choices for this recruitment. Please note that Annaliina Gynne is available to answer questions during the following periods: 12/6-25/6, 7-8/7, 1-5/8. #LI-AE1
Mälardalens universitet (MDU) är Sveriges nyaste universitet. Med vår vision, att vara ett progressivt och samverkande universitet där vi tillsammans formar en hållbar framtid, vill vi göra verklig skillnad. Vill du vara med och bidra till vår utveckling? Tillsammans bidrar vi till en mer hållbar framtid genom kunskap och innovation. Vi anser att ny kunskap och nya perspektiv bäst skapas och uppnås i samverkan med andra - kollegor, studenter, näringsliv och offentlig sektor såväl nationellt som internationellt. På Akademin för utbildning, kultur och kommunikation (UKK) läser våra studenter främst på program inom lärarutbildningar, men det erbjuds även program och kurser inom språk och kommunikation, matematik/tillämpad matematik, fysik, musik och opera samt den förberedande utbildningen tekniskt basår. MDU:s forskningsinriktning utbildningsvetenskap och matematik är en del av akademin. Vårt arbete sker i samverkan med det omgivande samhället och internationella partners. Anställningsinformation Anställningsform: Tidsbegränsad anställning Anställningsperiod/tillträde: 2025-10-01 till 2027-09-30 Omfattning: Heltid Antal anställningar: 1 Sista ansökningsdag: 2025-08-05 Stationeringsort: Västerås Akademi/enhet/sektion: Akademin för utbildning, kultur och kommunikation För en utförlig beskrivning av de grundläggande behörighetskrav och bedömningsgrunder som gäller för en anställning som universitetsadjunkt vid MDU, hänvisas till https://www.mdu.se/om-mdu/jobba-med-oss/lediga-jobb Arbetsuppgifter Som universitetsadjunkt är dina huvudsakliga arbetsuppgifter undervisning. Till undervisning hör även handledning, examination, kursutvärdering, kursutveckling. Samverkan är en integrerad del av universitetets forsknings- och utbildningsuppdrag och som universitetsadjunkt bidrar du aktivt till universitetets utvecklingsarbete. I arbetsuppgifterna ingår även allmän administration och kompetensutveckling samt att delta i den dagliga verksamheten, i ämnets och akademins arbete. För den här anställningen ingår undervisning i olika engelskkurser, i första hand med inriktning mot språkfärdighet och olika typer av kommunikation, inklusive akademiskt skrivande. Anställningen kan också komma att innefatta undervisning i andra engelskkurser t.ex. inom lärarprogrammen, samt handledning av självständiga arbeten. Även översättning och/eller språkgranskning av universitetets interna och externa kommunikation, styrdokument och liknande kan ingå. För att lyckas och trivas i rollen som adjunkt behöver du bidra till och vara aktiv i arbetet i ämnesgruppen och på överordnade organisatoriska enheter, till exempel genom att delta i olika möten, evenemang och utvecklingsinsatser. Behörighetskrav Vi söker dig som har visat pedagogisk skicklighet och har en magisterexamen i relevant ämne för anställningen, eller motsvarande kompetens. Den pedagogiska skickligheten ska vara dokumenterad på ett sådant sätt att det går att bedöma kvaliteten på det tidigare arbetet. För att anställas som lärare vid MDU efterfrågas högskolepedagogisk utbildning eller motsvarande kunskaper. Den som anställs men saknar högskolepedagogisk utbildning kommer erbjudas att genomgå sådan i anställningen inom två och ett halvt år. Den högskolepedagogiska utbildningen vid Mälardalens universitet motsvarar tio veckors utbildning. För denna anställning tillkommer följande behörighetskrav, utöver de som är fastställda i Anställningsordning vid MDU. Du förutsätts ha utmärkta kunskaper i engelska i tal och skrift, inklusive förmågan att undervisa om och på engelska och att kommunicera på akademisk nivå på språket. Bedömningsgrunder Som bedömningsgrund ska dels graden av den skicklighet som krävs för anställningen gälla, dels den förmåga och lämplighet i övrigt som krävs för att kunna utföra arbetsuppgifterna väl. Utöver de bedömningsgrunder som är fastställda i Anställningsordning vid MDU, kommer särskild vikt att läggas vid följande för denna anställning: • tidigare erfarenheter av undervisning och utveckling av engelskkurser på högskolenivå med inriktning mot teknisk engelska, affärskommunikation och/eller akademisk engelska, men även engelskkurser inom lärarutbildning • erfarenhet av handledning av självständiga arbeten • goda kunskaper i IKT och digital undervisning • högre akademisk utbildning än magisternivå • tidigare erfarenhet av översättning och språkgranskning (språkparet svenska-engelska) Vid en samlad bedömning av lämplighet läggs även vikt vid personliga förmågor. Alla anställda vid MDU förväntas samarbeta och bemöta kollegor och studenter med respekt, ta ansvar för verksamheten och de egna arbetsuppgifterna samt bidra till en god arbetsmiljö. Vikt läggs också på att du kan arbeta både självständigt och tillsammans med andra, samt har utmärkt social kompetens i rollen som lärare såväl som kollega. Du ska kunna förhålla dig till givna ramar såsom kursplaner och tidigare undervisningssätt men även bidra med egna initiativ, innovationer och lösningar. Du ska även ha en god förmåga att anpassa dig till olika studentgrupper med skiftande behov samt visa motivation att erbjuda god utbildning med gällande förutsättningar. Vi värdesätter även de kvaliteter som en jämn ålders- och könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Ansökan Du gör din ansökan genom att klicka på knappen ”Ansök” nedan. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag. Välkommen med din ansökan! Fackliga representanter: Saco-S [email protected] Susanne Meijer ST-OFR/S, tel: 021-10 14 89 Vi undanber oss all kontakt med försäljare av annonser. Vi har gjort våra strategiska val för denna rekrytering. OBS! Annaliina Gynne är tillgänglig att besvara frågor under följande perioder: 12/6-25/6, 7-8/7, 1-5/8. #LI-AE1
The House of Innovation is looking for a dedicated scholar with a robust research background to join us for two years. The ideal candidate must be comfortable working collaboratively with a dynamic team. The position will be at the heart of growing research programs on sustainable supply chain transformation/ supply chain ecosystems. The wider context of the House of Innovation allows research delve into the areas of transformative innovation, particularly the twin transition (green and digital) of industries, working primarily with Professors Constantin Blome and Pär Åhlström. The position comes with an option to teach and strong support to publish existing research from the PhD. The successful candidate has built a research agenda during their PhD and is keen to jointly publish in top tier journals. Furthermore, the funding context allows the exploration of unique data access in industry and the pursuit of exiting new research topics. The emphasis of the current research of the candidate can be in the areas of sustainability/ green, digital, geopolitical, or resilience in supply chains. This role is ideal for candidates passionate about advancing our understanding of new/ transient/ emerging supply chain phenomena. A background with experience in qualitative empirical methods (case studies, interviews, and observations) or quantitative empirical methods (secondary data analysis, experiments) is mandatory. The applicants must hold a PhD or equivalent and show an ability and aspiration to publish manuscripts in the top journals of our field. Priority will be given to candidates with research relevant to the topics above. Professional proficiency in English (written and spoken) is a requirement. We expect the candidate to relocate to Stockholm. About the House of Innovation (HOI) The House is an interdisciplinary research, education, outreach, and venturing environment focused on innovation, digitalization and entrepreneurship. The foundation of any successful research environment is the quality of its research output. Where the House of Innovation distinguishes itself in this regard is in its dynamic research environment. Here, internationally competitive researchers are encouraged and supported to explore interdisciplinary nuances in their work and discover uncharted insights. With a strong commitment to developing talent we provide an excellent context and environment for postdoc scholars to advance their academic careers. https://www.hhs.se/en/research/research-houses/house-of-innovation/research/ About the Stockholm School of Economics (SSE) The Stockholm School of Economics is the leading business school in the Nordics (Financial Times rankings). Enjoying a strong international reputation, the School is known for its ability to attract outstanding students and scholars from across the globe. World-class research forms the foundation ofour educational offering, which includes Bachelor, Master, PhD, MBA, and executive programs. About1800 students (excluding executive programs) are enrolled at SSE. Programs are developed in closecooperation with the business and research communities, providing graduates with a solid basis forattaining leading positions in a broad range of organizations, as well as for business venturing. TheSchool is accredited by EQUIS, certifying that all of its principal activities maintain the highestinternational standards, and is the only Swedish member institution of the worldwide business schoolalliances CEMS and PIM, contributing to the high level of quality for which SSE is known.SSE is committed to a balanced gender distribution and values a variety of backgrounds and experiencesamong our employees. We therefore welcome all applicants regardless of their gender, ethnicity, genderidentity or expression, disability, sexual orientation, age, or religion or other beliefs. How to apply: Formal submission will be via the SSE Varbi online platform (Post-Doc Opportunity at the House of Innovation, Stockholm School of Economics (SSE). To apply, please submit the following documents: - a) A cover letter articulating the candidate’s fit with the position description, including research interests and teaching experience. - b) A curriculum vitae - c) A separate document listing both published articles (if any) and articles submitted to journals. - d) Copies of representative research. - e) Names and contact information for three persons willing to provide references. Your application should be received by August 31, 2025 (CET). The earliest starting date for the positions is October 2025. For further questions please contact Constantin Blome ([email protected]) For HR-related questions: Emma Hellsten ([email protected])
Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens främsta lärosäten. Här finns omkring 47 000 studenter och mer än 8 800 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor. Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Jämställdhet, lika villkor och mångfald är grundläggande principer för alla delar av vår verksamhet. Vi söker en lovande forskare som vill bedriva banbrytande forskning för anställning som biträdande universitetslektor inom konstnärlig forskning med inriktning mot AI Vad vi erbjuder dig om du kommer till oss Är du intresserad av skärningspunkten mellan artificiell intelligens, kultur och samhällsengagemang genom storytelling och konst? Här har du som vill bli framtidens forskningsledare chansen att börja som biträdande universitetslektor vid Teaterhögskolan, Lunds universitet. Vi söker dig som vill utforska och ompröva teknikens roll i samhället genom konstnärlig undersökning, teknisk innovation och kulturell analys – med berättande och performativa metoder i centrum för forskningen. Du får meritera dig inom forskning och undervisning under 5 år och kan sedan befordras till en tillsvidareanställning som universitetslektor. Vetenskapsrådet, Sveriges största vetenskapliga finansiärer, kommer att utlysa en attraktiv finansiering för biträdande universitetslektorer med internationell bakgrund vid årsskiftet 2025/2026. Lunds universitet gör nu en gemensam annonsering som också har som syfte att hitta kandidater som universitetet kan nominera till Vetenskapsrådet i slutet av 2025. Du kan läsa mer om Vetenskapsrådet här: https://www.vr.se/english.html Läs mer om universitetets gemensamma annonsering: https://www.lunduniversity.lu.se/shape-future-research Arbetsuppgifter – vad vi förväntar oss av dig Som biträdande universitetslektor får du möjlighet att långsiktigt fokusera på de samhällsrelevanta och utmanande forskningsfrågor som du vill satsa på. För att kunna meritera dig till universitetslektor behöver du också utveckla din undervisningskompetens, lära dig svenska för undervisningen, vara en god kollega och visa att du är bra på samverkan med det omgivande samhället. På Teaterhögskolan vid Konstnärliga fakulteten kommer du främst att arbeta med ditt eget forskningsprojekt. Du förväntas bidra med konstnärlig eller konstrelaterad kompetens med koppling till AI, med särskilt fokus på narrativa, processbaserade, interaktiva och tvärdisciplinära praktiker för film, teater och/eller scenkonst. Dina arbetsuppgifter kommer också omfatta undervisning, handledning, kursutveckling och aktiv medverkan i fakultetens utbildnings- och forskningsmiljöer. Det finns även en potentiell möjlighet att medverka i framväxten av ett nytt utbildningsområde som matchar din expertis. Du kommer att arbeta nära flera relevanta forskningsmiljöer såsom ArtCollab, Network of Research on Performative Text och Sound, Narrative, Technology. Vid Konstnärliga fakulteten finns unikt stöd till konstnärlig, teknikorienterad och tvärvetenskaplig forskning i form av den fakultetsgemensamma forskningsinfrastrukturen Inter Arts Center. Behörighet för anställning som biträdande universitetslektor Du ska ha avlagt doktorsexamen eller ha motsvarande vetenskaplig kompetens inom Film, Teater, Scenkonst, Digital konst, Medieteknik, Medieproduktion, Spelutveckling/Speldesign, Interaktionsdesign, Visuell kommunikation eller närliggande ämnen. I första hand kommer vi prioritera de sökande som har avlagt doktorsexamen inom de senaste 7 åren, räknat från sista ansökningsdag för anställningen. Har du i Sverige godkända dokument som bevisar att det finns särskilda skäl, som exempelvis föräldraledighet, militärtjänstgöring eller sjukdom efter examen, som hindrat dig att arbeta som forskare, kan examen i ämnet ha avlagts tidigare. Krav – vad du måste ha för att kunna utföra arbetsuppgifterna En av dina första arbetsuppgifter hoppas vi blir att driva ett innovativt forskningsprojekt som finansieras av Vetenskapsrådet i Sverige. Därför söker vi dig som: - Har en god förmåga att initiera, utveckla och genomföra forskning av hög kvalitet - Har god pedagogisk förmåga - Har aktuell internationell forskningserfarenhet - Inte har fått lön eller stipendium från Sverige sedan 31 december 2021 - Har en färdig projektbeskrivning för ett innovativt projekt inom konstnärlig eller konstrelaterad forskning om storytelling och AI som du skickar in med din ansökan - Har dokumenterat goda ledaregenskaper, till exempel genom förtroendeuppdrag, ledarskapsutbildningar och bedömd ledarskapsförmåga - Har god kommunikativ förmåga - Har mycket god engelska i tal och skrift - Har god motivation och förmåga att lära dig nya språk Meriterande – det som vi gärna ser att du har Vi vill att du ska trivas hos oss och kunna göra det bästa av din tid på Teaterhögskolan, därför ser vi gärna att du kan visa att: - Du bidrar på ett positivt sätt till arbetsmiljön - Du har eller har haft en postdoktoranställning - Du har fått beviljade forskningsmedel från finansiärer utanför Sverige - Du har en internationell anställning inom forskningsfältet - Du har erfarenhet av konstnärlig praktik med dokumenterad verkshöjd - Du har erfarenhet av AI eller digital teknik i konstnärlig eller kulturinriktad praktik Anställningsform Tidsbegränsad anställning, 5 år, enligt 4 kap 12a högskoleförordningen, med möjlighet till befordran till en tillsvidareanställning som universitetslektor. Konstnärliga fakulteten i Malmö är en av åtta fakulteter inom Lunds universitet och består av Konst-, Musik- och Teaterhögskolan, samt Inter Arts Center. Vid konstnärliga fakulteten finns kandidat-, magister- och mastersprogram inom fri konst, musik och teater, samt ett antal kurser av olika omfattning. Här bedrivs också forskarutbildning och forskning med konstnärlig inriktning och i musikpedagogik. Teaterhögskolan Malmö, som är placerad mitt i Malmös kreativa Möllevångskvarter, är en del av den konstnärliga fakulteten vid Lunds Universitet. Årligen har drygt 100 personer Teaterhögskolan som sin studie- eller arbetsplats. Utbildningsuppdraget är 60 helårsplatser i form av fristående kurser, program på grund såväl som masternivå och forskning inom teater. Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.
Välj ett jobb för att visa detaljer