Vill du vara med och skapa de bästa förutsättningarna för en likvärdig utbildning? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning ska nå målen för sin utbildning. Vi driver egna specialskolor på olika orter i Sverige. Vi erbjuder också stöd till förskolor och skolor i hela landet för att tillsammans skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Dessutom fördelar vi statsbidrag och utvecklar läromedel. Tillsammans röjer vi hindren! Vi hoppas att du som söker, med din bakgrund och din kompetens, kan bidra till att öka vår mångfald. Vi arbetar engagerat för att allas lika värde ska bli verklighet. Tillsammans använder vi samarbete och kompetens för att lösa uppdrag. Att utveckla ledarskapet och att öka mångfalden är några saker som just nu finns på vår agenda. Tillsammans bidrar vi till hållbarhet i samhället ekonomiskt, socialt och miljömässigt. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb Alla elever har rätt till en skola som ger dem möjlighet att utvecklas utifrån egna förutsättningar. SPSM driver skolor på uppdrag av staten. Vi erbjuder eleverna en lärmiljö som ger dem möjlighet till delaktighet, lärande och utveckling. Vi erbjuder ett meningsfullt, stimulerande och viktigt pedagogiskt arbete på våra skolor. Birgittaskolan i Örebro har tvåspråkig undervisning i en teckenspråkig miljö för elever från förskoleklass till och med årskurs 10. Våra elever får undervisning både på svenskt teckenspråk och skriven svenska. Vi erbjuder boende för de elever som inte kan pendla varje dag till skolan. Birgittaskolan är en statlig specialskola för elever som är döva eller har en hörselnedsättning. Skolan ligger i Örebro och tar emot elever från Dalarnas, Södermanlands, Värmlands, Västmanlands, Örebro och Östergötlands län. För elever som inte kan dagpendla till skolan har Birgittaskolan elevboende. Vi erbjuder våra elever en miljö som ger möjlighet till delaktighet och utveckling. Alla kan delta i det sociala samspelet, känna tillhörighet och utvecklas som individer i en tvåspråkig utbildning i teckenspråkig miljö. På Birgittaskolan har vi en mycket god tillgång till olika professioner i vårt elevhälsoteam och på digitala lärverktyg i en välutrustad IT-miljö. Vi är cirka 100 medarbetare som arbetar på skolan alternativt på våra elevboenden. ARBETSUPPGIFTER Vi söker nu en socionom till Birgittaskolan till ett resursteam som under kommande läsår tillsammans med två socialpedagoger och en speciallärare ska verka för att skapa en tryggare och mer stabil skolmiljö genom att förbättra rutiner, stärka relationer och utveckla strukturer som främjar elevernas trivsel, säkerhet och studiero. Bland arbetsuppgifterna för reursteamet kan nämnas: - Arbeta aktivt för att skapa en trygg skolmiljö där elever känner sig sedda och välkomna. - Bidra till att förbättra samverkan mellan skolpersonal, elever och vårdnadshavare för att förebygga och hantera oro och konflikter. - Arbeta för att öka elevernas känsla av tillhörighet och möjlighet att utvecklas i en trygg miljö. - Aktivt delta i att förbättra och utveckla rast- och fritidsverksamheten för att skapa trevliga och sociala utrymmen där elever kan känna sig trygga. - Stärka kommunikationen mellan skolan och vårdnadshavare, samt arbeta aktivt med att motverka negativa attityder om skolan. - Förstärka insatser för språkutveckling och inkludering för elever med NPF, för att skapa bättre förutsättningar för studiero. - Förstärka rutiner och arbetsmetoder för att förebygga konflikter och stötta elever i att hantera svårigheter. - Vidareutveckla elevernas delaktighet och pedagogiska stödstrukturer för elever med särskilda behov för att skapa en tydligare och mer inkluderande skolvardag. - Samarbeta med övriga medlemmar i resursteamet (speciallärare och socialpedagoger) för att gemensamt nå teamets mål. - Bidra till att insatserna genomförs systematiskt och har en långsiktig påverkan. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som: • har utbildning som socionom. En förutsättning för att Du ska kunna arbeta hos oss är att Du kan svenskt teckenspråk då vår teckenspråkiga miljö är mycket viktig. Det är meriterande om du: • har erfarenhet av arbete med elever med NPF. På skolan finns även elevboende för vissa elever och därmed ställs det krav på samarbetsförmåga med både personal på elevboendet och med andra yrkesgrupper kopplade till elevens skoldag. Vi värdesätter att du: • är självständig • är bra på relationsskapande • har en hög samarbetsförmåga • har omdöme • är strukturerad Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. ÖVRIGT Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning. I händelse av samhällskris kan du komma att arbetsledas mellan myndighetens verksamhetsområden utifrån din placeringsort. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Om arbetsplatsen Älvkarleby kommun är en organisation med nära till chef, kollegor och politik. Här är vi drygt 700 engagerade medarbetare som har ledorden Mod, Vilja, Respekt och Helhetssyn som värdegrund i allt vårt arbete. Vi eftersträvar att personalsammansättningen ska spegla samhället med mångfald och jämställdhet, och vi visar respekt för allas olikheter och förutsättningar. Älvkarleby kommun, med Skutskär som centralort, ligger strax söder om Gävle, precis där Dalälven möter havet. Runt knuten finns natur, älv och hav, oavsett du befinner dig i kommunen. Här bor drygt 9 500 invånare med närhet till, från och mellan det mesta. Täta bussturer, tre tågstationer och närheten till E4 gör oss till en attraktiv pendlingskommun och kreativ mötesplats för människor med olika erfarenheter och kompetenser. För att främja hälsa har vi rökfri arbetstid samt friskvårdbidrag eller en friskvårdstimme på arbetstid varje vecka. Därutöver erbjuder vi: • flexibel arbetstid • semesterväxling • föräldrapenningtillägg • avtalsförsäkringar • löneväxling Individ- och familjeomsorgen (IFO) i Älvkarleby kommun består av tre enheter, Vuxen och ekonomiskt bistånd, Barn & familj/familjerätt samt Öppenvård och familjehem. Enheten Vuxen och Ekonomiskt bistånd. Vi söker nu en vikarierande socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd, då en av våra socialsekreterare ska vara föräldraledig. Enheten består av fyra socialsekreterare som arbetare med ekonomiskt bistånd, två socialsekreterare som arbetar med vuxenärenden samt enhetschef. Älvkarleby kommun erbjuder dig ett meningsfullt, spännande och varierande arbete i en mindre kommun med korta beslutsvägar och nära samarbete, vilket också präglar vår verksamhet för individ- och familjeomsorg. På vår arbetsplats har vi flextidsavtal med arbetstid 07.30 – 16.15 och det finns möjlighet att arbeta hemifrån i viss mån. Våra lokaler ligger centralt i Skutskär med närhet till restauranger, affärer och kollektivtrafik. Med ca 7 minuters gångavstånd till tågstationen och ca 1 minut till bussen är det enkelt att ta sig hit och hem. Välkommen att bli en av oss! Arbetsuppgifter Arbetet inom ekonomiskt bistånd består av två delar. Det handlar om att stötta människor att nå egen försörjning, vilket uppnås genom samarbete med individen och samverkan med interna och externa aktörer. Arbetet sker parallellt med den andra delen som är att utreda och bedöma rätten till ekonomiskt bistånd. Utredningen baseras främst på vad som framkommer ur samtal med människor och inkomna handlingar. Beslut fattas därefter på ett rättssäkert sätt i enligt med gällande lagstiftning. Arbetet är socialt men innehåller även mycket dokumentation vilket förutsätter en god förmåga att uttrycka sig i både tal och skrift. För att nå målen samverkar vi dels med kollegor inom IFO och Arbetsmarknad, dels med Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och Regionen. Kvalifikationer Vi söker dig med högskole- eller universitetsexamen inom det sociala, samhällsvetenskapliga, ekonomiska eller juridiska området. Du har god samarbetsförmåga och har lätt att skapa förtroendefulla relationer. Du har modet att tro på människors förmågor och har en humanistisk människosyn. Du kan möta människor i utsatta situationer och hantera svåra samtal. I ditt sätt att arbeta är du strukturerad, noggrann och trivs både med att arbeta självständigt och i arbetslaget. Du är flexibel och har lätt att ställa om när givna förutsättningar plötsligt ändras. Erfarenhet av myndighetsutövning är meriterande, likaså tidigare arbete i verksamhetssystemet Treserva. Stor vikt läggs vid den personliga lämpligheten. Övrigt Urval och intervjuer kommer att ske löpande under ansökningstiden. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen.
Vill du vara med och skapa de bästa förutsättningarna för en likvärdig utbildning? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning ska nå målen för sin utbildning. Vi driver egna specialskolor på olika orter i Sverige. Vi erbjuder också stöd till förskolor och skolor i hela landet för att tillsammans skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Dessutom fördelar vi statsbidrag och utvecklar läromedel. Tillsammans röjer vi hindren! Vi hoppas att du som söker, med din bakgrund och din kompetens, kan bidra till att öka vår mångfald. Vi arbetar engagerat för att allas lika värde ska bli verklighet. Tillsammans använder vi samarbete och kompetens för att lösa uppdrag. Att utveckla ledarskapet och att öka mångfalden är några saker som just nu finns på vår agenda. Tillsammans bidrar vi till hållbarhet i samhället ekonomiskt, socialt och miljömässigt. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb Alla elever har rätt till en skola som ger dem möjlighet att utvecklas utifrån egna förutsättningar. SPSM driver skolor på uppdrag av staten. Vi erbjuder eleverna en lärmiljö som ger dem möjlighet till delaktighet, lärande och utveckling. Vi erbjuder ett meningsfullt, stimulerande och viktigt pedagogiskt arbete på våra skolor. Birgittaskolan i Örebro har tvåspråkig undervisning i en teckenspråkig miljö för elever från förskoleklass till och med årskurs 10. Våra elever får undervisning både på svenskt teckenspråk och skriven svenska. Vi erbjuder boende för de elever som inte kan pendla varje dag till skolan. Birgittaskolan är en statlig specialskola för elever som är döva eller har en hörselnedsättning. Skolan ligger i Örebro och tar emot elever från Dalarnas, Södermanlands, Värmlands, Västmanlands, Örebro och Östergötlands län. För elever som inte kan dagpendla till skolan har Birgittaskolan elevboende. Vi erbjuder våra elever en miljö som ger möjlighet till delaktighet och utveckling. Alla kan delta i det sociala samspelet, känna tillhörighet och utvecklas som individer i en tvåspråkig utbildning i teckenspråkig miljö. På Birgittaskolan har vi en mycket god tillgång till olika professioner i vårt elevhälsoteam och på digitala lärverktyg i en välutrustad IT-miljö. Vi är cirka 100 medarbetare som arbetar på skolan alternativt på våra elevboenden. ARBETSUPPGIFTER Vi söker nu två socialpedagoger till Birgittaskolan till ett resursteam som under kommande läsår tillsammans med en socionom och speciallärare ska verka för att skapa en tryggare och mer stabil skolmiljö genom att förbättra rutiner, stärka relationer och utveckla strukturer som främjar elevernas trivsel, säkerhet och studiero. Bland arbetsuppgifterna för reursteamet kan nämnas: - Arbeta aktivt för att skapa en trygg skolmiljö där elever känner sig sedda och välkomna. - Bidra till att förbättra samverkan mellan skolpersonal, elever och vårdnadshavare för att förebygga och hantera oro och konflikter. - Arbeta för att öka elevernas känsla av tillhörighet och möjlighet att utvecklas i en trygg miljö. - Aktivt delta i att förbättra och utveckla rast- och fritidsverksamheten för att skapa trevliga och sociala utrymmen där elever kan känna sig trygga. - Stärka kommunikationen mellan skolan och vårdnadshavare, samt arbeta aktivt med att motverka negativa attityder om skolan. - Förstärka insatser för språkutveckling och inkludering för elever med NPF, för att skapa bättre förutsättningar för studiero. - Förstärka rutiner och arbetsmetoder för att förebygga konflikter och stötta elever i att hantera svårigheter. - Vidareutveckla elevernas delaktighet och pedagogiska stödstrukturer för elever med särskilda behov för att skapa en tydligare och mer inkluderande skolvardag. - Samarbeta med övriga medlemmar i resursteamet (speciallärare, socionom) för att gemensamt nå teamets mål. - Bidra till att insatserna genomförs systematiskt och har en långsiktig påverkan KVALIFIKATIONER Vi söker dig som: • har utbildning som socialpedagog eller motsvarande. En förutsättning för att Du ska kunna arbeta hos oss är att Du kan svenskt teckenspråk då vår teckenspråkiga miljö är mycket viktig. Det är meriterande om du: • har erfarenhet av arbete med elever med NPF. På skolan finns även elevboende för vissa elever och därmed ställs det krav på samarbetsförmåga med både personal på elevboendet och med andra yrkesgrupper kopplade till elevens skoldag. Vi värdesätter att du: • är självständig • är bra på relationsskapande • har en hög samarbetsförmåga • har omdöme • är strukturerad Stor vikt läggs vid personlig lämplighet ÖVRIGT Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning. I händelse av samhällskris kan du komma att arbetsledas mellan myndighetens verksamhetsområden utifrån din placeringsort. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Söker du en meningsfull roll där du gör skillnad på riktigt? Vi söker nu fler engagerade medarbetare som vill vara med och forma framtidens Värnamo. Hos oss arbetar du med människan i fokus och skapar en arbetsdag som är värdefull, både för dig och för våra medborgare. Beskrivning Fältsekreterarens uppdrag är att verka förebyggande och uppsökande samt relationsskapande för att förbättra ungdomars uppväxtvillkor i Värnamo kommun. Målet är att färre ungdomar ska drabbas av sociala bekymmer, ökad psykisk ohälsa samt förebygga och främja att inte hamna eller vistas i olika riskmiljöer. Fältverksamheten har också i uppdrag att identifiera tendenser och trender kring ungas situation i hela Värnamo kommun. Huvudsaklig målgrupp för verksamheten är ungdomar mellan 12–18 år. Arbetsuppgifter Tjänsten innebär att vistas i de miljöer där ungdomar befinner sig, exempelvis skola och på ungdomars fritid, för att lära känna så många ungdomar som möjligt på ett naturligt sätt. Detta för att få uppfattning om hur det står till med barn och ungdomar i allmänhet och för att hitta de personer som kan behöva hjälp och stöd. Detta innebär att arbetstiden är förlagd på dag, kväll och helg. Fältsekreterarna ska vara en positiv kraft ute bland barn och ungdomar. Du förväntas kunna kommunicera och agera på plats, likväl som att föra strukturerade samtal enskilt såväl som i grupp. I arbetet har du även kontakt med vårdnadshavare i olika sammanhang. Du kommer också vara en del av kommunens TSI-arbete (tidiga och samordnade insatser). En del av fältsekreterarares arbetsuppgift handlar om samverkan med olika delar av kommunens verksamheter, föreningsliv och olika typer av myndigheter. Verksamheten utgår från Trygghetscenter i Värnamo. Kvalifikationer Du behöver ha socionomexamen eller utbildning på högskolenivå som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Det är meriterande om du har erfarenhet av liknande arbetsuppgifter. Hos oss är respekt, delaktighet och samarbete ledord. Som person är du stabil och bidrar till ett positivt arbetsklimat. Vi söker dig som har lätt för att prata och komma i kontakt med ungdomar. Som person har du empatisk förmåga och är trygg i dig själv. Vidare behöver du vara en ansvarstagande, strukturerad och flexibel person eftersom förutsättningarna för ditt arbete ibland förändras med kort varsel. Du har en god samarbetsförmåga och kan arbeta både självständigt och i grupp. Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper. Intervjuer kommer ske: - - 15/8 - - Eftermiddag 20/8 Villkor Körkort krävs. Eftersom du kommer att arbeta med barn och unga, vill vi att du lämnar utdrag ur belastningsregistret före anställning. Blankett för att söka utdrag ur belastningsregister hittar du på https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/. Anställningsform Tillsvidare Sysselsättningsgrad 100 % Antal tjänster 2 Tillträdesdag Efter överenskommelse Upplysningar Sektionschef Lucas Seiron, 0370-38 00 28 Gruppledare Erik Pettersson, 0370-38 01 74 Fackliga företrädare: Nås via kommunens kontaktcenter, 0370-37 70 00 Lön Vi tillämpar individuell lönesättning. Medborgarförvaltningen. Vår förvaltning ansvarar för frågor inom individ- och familjeomsorg, integration, fritidsverksamhet och arbetsmarknadsåtgärder. Vi arbetar med förebyggande insatser, utredning barn och unga, familjerätt och familjehem, tidiga insatser för barn och unga, vuxenstöd, ekonomiskt bistånd samt administration och service. Läs mer om oss på: https://kommun.varnamo.se/kommun-och-politik/kommunens-organisation/forvaltningar/medborgarforvaltningen.html Värnamo kommun, kommunen med stort hjärta, mitt i Småland. Vi är en central del av den starka tillväxtregionen präglad av Gnosjöandan och hög sysselsättning. Här finns en anda av ständig rörelse och stora visioner för framtiden. Vi lyfter fram både stora och små framgångar, vilket stärker stolthet och gemenskap för alla som bor här. Som medarbetare hos oss har du människan i fokus och skapar värde för både dig själv och medborgarna, samtidigt som du bidrar till att göra Värnamo till en ännu bättre plats att leva och växa i. Läs mer om oss på: http://www.varnamo.se/
Vi söker dig som vill arbeta som personlig assistent vid behov och kunna boka in dig i förväg lite då och då åt en man i 60 - års åldern som bor i Uppsala/Gränby. Som timvikarie behöver du vara flexibel och kunna arbeta via ordinarie assistenters frånvaro vid t.ex. semester eller sjukdom och då oftast med kort varsel. Du behöver i första hand kunna arbeta mellan 8-15 och/eller 15-22 i alla fall några dagar i veckan. Det finns också ofta möjligt att relativt långt i förväg boka in sig på arbetspass. I arbetsuppgifterna ingår bland annat: Förflyttningar, handräckning, personlig hygien och följa med på olika aktiviteter. Om dig: Vi ser gärna att du har yrkesmässig erfarenhet av vård och omsorg och har erfarenhet av att arbeta som personlig assistent. Du är tålmodig och ordningsam, ansvarstagande och har inga problem att växla upp när det behövs samtidigt som du är lyhörd och kan inta en mer avvaktande roll. Du behöver vara psykisk och fysiskt stark då det förekommer förflyttningar. Meriterande: Om du idag arbetar som personlig assistent eller har gjort det tidigare. Arbetstider: Oftast 8-15 eller 15-22. Ibland även finns det även nattpass ledig mellan 22-08. Omfattning: 2 timvikarier vid behov. Lön: Vi tillämpar individuell lönesättning. Övriga ersättningar så som t.ex. ob/skifttillägg i enlighet med kollektivavtal. Övrigt: För att kunna bli anställd hos oss behöver du ha ett bank-id.
Just nu söker vi dig som vill bli en del av vårt härliga team och som vill sommarjobba som personlig assistent hos vår manliga kund i Ulricehamn. Vad innebär den här tjänsten? Tjänsten är ett sommarjobb på deltid hos en MS-sjuk man. Kunden har assistans varje dag och arbetstiderna är mellan kl 11-20.30. Som assistent är du kundens förlängda arm, du kommer stödja honom med personlig omvårdnad, förflyttningar, hushållsarbete och på aktiviteter. Kunden bor ensam i en lägenhet i Ulricehamn. Mestadels kommer du befinna dig i kundens hem och det är viktigt för honom att det är en trivsam hemmiljö. Han är rullstolsburen och det finns en lift i hemmet. Vem söker vi? Vi söker dig som är engagerad, respektfull och lyhörd. Vi ser gärna att du har stort tålamod och förmågan att vara personlig samtidigt som du agerar professionellt. Ditt arbete är självständigt, vi ser gärna att du som söker är bekväm med eget ansvar. Vi ser gärna att du: kan förstå och göra dig förstådd på svenska. positiv och initiativtagande kan arbeta flexibla arbetstider - dag, kväll och helg. har erfarenhet av vård och omsorg. Gärna personlig assistans. Övrig information Anställningsform: Så länge assistansuppdraget varar Omfattning: Deltid Arbetstider: kl 11-20.30 Tillträde: Omgående Vi tillämpar individuell lönesättning och har kollektivavtal. Intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen. Sista ansökningsdag: 2025-07-09 Vid frågor om jobbet, är du välkommen att kontakta: Burim Neziri, Verksamhetschef, 010-130 37 09 Varmt välkommen med din ansökan!
Kungälvs kommun söker dig som vill göra skillnad! Vi behöver professionell och motiverad personal för att leverera välfärdstjänster med hög kvalitet. Här går engagemang och professionell service hand i hand samtidigt som du är med och påverkar människors vardag och samhället i stort. En bra arbetsplatskultur och stöd för din personliga utveckling är viktigt för oss. Din insats räknas! Beskrivning Vill du vara med och forma ett helt nytt team för ungdomar och unga vuxna? Vi är mitt i en spännande förändringsresa! Med nya socialtjänstlagen i fokus anpassar vi vår verksamhet för att bättre möta invånarna. Under våren 2025 utvecklar vi det brottsförebyggande teamet – en viktig satsning för att stärka stödet till unga. Som medarbetare får du möjlighet att påverka teamets utveckling. Tjänsten är varierad och innefattar arbete med SIG (Social insatsgrupp), myndighetsutövning och fältinsatser. Ditt uppdrag: Teamet kommer att arbeta riktat mot unga som är i behov av samhällets stöd, med fokus på områden som missbruk, kriminalitet och annat normbrytande beteende. Vårt arbete bygger på en helhetskedja som inkluderar: - Samverkan med exempelvis polis och skola. - Förebyggande och uppsökande arbete. - Implementering av SIG-metoden. - Kunskapshöjande insatser inom organisationen. Hos oss arbetar vi proaktivt. Vi fokuserar på förebyggande insatser och långsiktiga förändringar, istället för att endast reagera på problem som redan uppstått. Du kommer att ingå i ett tvärprofessionellt team med daglig samverkan mellan olika yrkesroller, där du som socialsekreterare spelar en avgörande roll. Vad är SIG? SIG (Social insatsgrupp) är en frivillig insats för ungdomar och unga vuxna som behöver stöd för att bryta ett brottsaktivt livsmönster och kriminell identitet. Insatsen bygger på strukturerad samverkan och skräddarsys efter individens behov, med stöd och behandling som utformas tillsammans med exempelvis skola, socialtjänst, polis och fritidsverksamhet. Fältarbete: I rollen ingår även fältarbete, som kan bestå av riktade insatser eller traditionellt fältarbete under kvällar och helger. Målet är att möta unga där de befinner sig och skapa en meningsfull dialog för att stärka positiva livsval. Myndighetsutövning: Arbetet innefattar sedvanlig myndighetsutövning för ungdomar i målgruppen, med särskilt fokus på brottsaktiva ungdomar. Arbetet är en viktig del i att säkerställa att rätt stöd och insatser erbjuds ungdomar och deras familjer för att förebygga och motverka fortsatt kriminalitet. Rollen kräver ett strukturerat och rättssäkert arbetssätt. Arbetsuppgifter Vill du vara med och utveckla enheten med fokus på tidiga insatser för ungdomar i riskzonen för kriminalitet? Mottagningsenheten består av mottag för barn och vuxna, våld i nära, brottsförebyggande-samt förebyggande och främjande teamet. Här arbetar fyra 1:e socialsekreterare och en enhetschef som tillsammans bygger en dynamisk och erfaren arbetsgrupp. I den här rollen blir du en viktig del i att forma och implementera ett nytt arbetssätt där samverkan står i centrum. Det nya teamet kommer att arbeta uppsökande, förebyggande och med behandlande insatser, i nära samarbete med både interna och externa aktörer. Målet är att erbjuda ett lättillgängligt, sammanhållet och likvärdigt stöd till målgruppen, samtidigt som du har ett nära samarbete med dina kollegor och arbetsledare. Arbetsuppgifterna är varierande och innefattar: Målgruppen för teamet är ungdomar och unga vuxna i åldrarna 11–29 år, samt deras vårdnadshavare. Fokus ligger på att möta behov kopplade till missbruk, kriminalitet och annat normbrytande beteende. Arbetet innebär att du möter ungdomar och familjer med varierande problematik och behov. Rollen är både spännande och utmanande, där samverkan med interna och externa parter är en central del av det dagliga arbetet. Även om teamet är nytt kommer du in i en verksamhet med lång erfarenhet och stort engagemang för målgruppen. Du får stöd av erfarna och engagerade kollegor samt en närvarande arbetsledning som stöttar dig i arbetet. Detta är en möjlighet att göra skillnad i en betydelsefull roll och samtidigt vara delaktig i utvecklingen av ett nytt och innovativt arbetssätt. Kvalifikationer - Socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig samt tidigare erfarenhet av myndighetsutövning. - Meriterande med kunskap om kriminologisk teori och kriminogena faktorer är meriterande. - Det är även meriterande att du är insatt i Risk, Behov och Mottaglighet (RBM) samt kriminalitet som livsstil. - Körkort är ett krav. Du arbetar självständigt och strukturerat med god förmåga att planera och prioritera. Du har personlig mognad, god empatisk och analytisk förmåga samt uttrycker dig väl i tal och skrift. Du är relationsskapande och samverkar väl med andra aktörer kring den unge. Du vill bidra till utveckling och förstår uppdraget i en politiskt styrd organisation. Stor vikt läggs vid personliga egenskaper. Utdrag ur belastningsregistret krävs vid anställning. Välkommen med din ansökan! Övrigt - Ansökan tas endast emot digitalt via kungalv.varbi.com - Betyg/intyg lämnas på begäran eller vid en eventuell intervju. - Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten ej behöver tas i anspråk av befintlig personal på grund av övertalighet eller annan orsak. - Urvalsprocessen sker löpande under ansökningstiden. - Vi använder oss av digitala verktyg och i arbetet kan du komma att behöva använda dig av e-legitimation. - Innan eventuell anställning kräver vi att giltigt identitetskort där medborgarskap framgår samt giltigt arbetstillstånd uppvisas. - Provanställning kan komma tillämpas enligt kollektivavtal. - Inom de verksamheter där arbete med barn förekommer kräver arbetsgivaren in utdrag ur belastningsregistret innan tillsättning av tjänsten. - Har du skyddade personuppgifter ska du INTE söka via systemet utan kontakta rekryteringsansvarig för hantering av din ansökan. - Vi undanber oss vänligt men bestämt all direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. - Kungälvs kommun har upphandlade avtal.
Vill du göra skillnad? Just nu söker vi en engagerad socialsekreterare som vill jobba med att utreda och bedöma rätten till ekonomiskt bistånd. Om jobbet Ekonomi- och mottagningsenheten, som är en del av individ- och familjeomsorgen, arbetar för att ge rätt stöd till kommuninvånare i behov av ekonomiskt bistånd, utredning av behov av skydd inom våld i nära relationer, handläggning av dödsbon och boendefrågor. I enheten ingår även kommunens budget och skuldrådgivare. Enheten består av både socialsekreterare, socialassistenter, en gruppledare och en enhetschef. Vi sitter i moderna lokaler i Täby centrum där vi arbetar aktivitetsbaserat. Ditt uppdrag är att utreda och bedöma rätten till ekonomiskt bistånd. Här möter du perosner som har uppburit bistånd en tid. Du upprättar en individuell planering tillsammans med den enskild med målsättningen att hen ska hitta tillbaka till ett socialt och ekonomiskt självständigt liv. Enhetens socialassistenter avlastar dig med en del av det administrativa arbetet vilket ger dig mer tid till att möta klienterna och arbeta aktivt med förändringsarbete, uppföljning och samverkan. Vem är du? Vi söker dig som har: • socionomexamen • arbetslivserfarenhet inom socialtjänsten eller från annan myndighet, vilket är meriterande. För att lyckas med arbetet behöver du vara strukturerad och kunna arbeta självständigt. Du är bekväm med att dokumentera samt skapa goda möten. Vidare har du ett respektfullt bemötande, är positiv och fokuserar på resurser i stället för hinder. Stor vikt kommer att läggas på personlig lämplighet. Täby kommun erbjuder Vi erbjuder dig ett intressant, utmanande och meningsfullt arbete där din insats kommer ha stor betydelse för de inblandade. Du är med och gör skillnad i människors liv. På vår hemsida www.taby.se kan du läsa mer om våra förmåner och hur det är att arbeta i Täby kommun. Om rekryteringsprocessen I Täby kommun genomförs rekrytering utifrån metodiken kompetensbaserad rekrytering. Rekryteringen omfattar även olika typer av bakgrundskontroller för en kvalitetssäkrad process. Innan en eventuell anställning i Täby kommun ombeds du som kandidat verifiera relevanta utbildningar och arbetslivserfarenhet samt uppvisa ett utdrag ur Polisens belastningsregister ”Utdrag från belastningsregistret för enskild person enligt 9 § 1 stycket lagen (1998:620) om belastningsregister”. Utdraget ska uppvisas i obrutet kuvert och går att beställa på Polisens hemsida Kontrollera egna uppgifter, e-tjänst | Polismyndigheten (polisen.se). Är du inte medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du kunna uppvisa ett giltigt uppehåll-/arbetstillstånd eller kunna styrka att du är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Behandling av personuppgifter När du registrerar din ansökan kommer Täby kommun att behandla dina personuppgifter för att administrera din ansökan. Kommunstyrelsen i Täby kommun är personuppgiftsansvarig för dessa behandlingar. Läs gärna mer om hur Täby kommun behandlar personuppgifter på Personuppgifter - Täby kommun (taby.se). Vi vill upplysa om att din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen, vilket innebär att dina ansökningshandlingar kan begäras ut. Övrigt Låter det intressant? Registrera din ansökan på vår hemsida genom knappen ”Ansök”. Vi kan tyvärr inte ta emot ansökningar via mail eller brev. Sista ansökningsdag är 2025-07-11. Urval och intervjuer sker löpande under ansökningstiden. Tjänsten är ett vikariat på 6 mån med möjlighet till förlänging. Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons. Om Täby kommun Täby är en av Sveriges mest välskötta kommuner med stor valfrihet, välfärdstjänster av hög kvalitet, attraktivt näringslivsklimat och stabil ekonomi. Skolorna i kommunen uppvisar toppresultat, förskolorna erbjuder en trygg och stimulerande miljö och vid kommunens äldreboenden är nöjdheten stor. Läget är attraktivt med närhet till både Stockholm och Arlanda, samtidigt som tillgången till skog, hav och strövområden ger möjlighet till naturupplevelser och rekreation. Täby utvecklas med nya attraktiva och trygga miljöer och genom att befintliga områden vidareutvecklas – hållbart, med omsorg om kulturarv och där större sammanhängande grönområden värnas. Halva Täby ska vara grönt och hela Täby hållbart. Trafik och infrastruktur ska fungera i vardagen och utvecklas för framtiden. Social omsorg är ett av Täby kommuns verksamhetsområden. Här ger vi stöd och service till Täbyborna inom områdena äldreomsorg, individ- och familjeomsorg och funktionsnedsättning.
Vad roligt att du är intresserad av att jobba hos oss! Här i västra Värmland, bland vidsträckta sjöar och grönskande skogar, finns en stark glöd som sprider värme och lyser upp. Glöden är vår vision och ledstjärna. I Arvika kommunkoncern jobbar idag cirka 2 700 kompetenta medarbetare. Välkommen du också! Beskrivning Nu söker vi dig som vill arbeta som personlig assistent i ASTA-gruppen (assistans som tillhör alla). ASTA-gruppen är en grupp på tio personliga assistenter som inte är kopplade till en specifik brukare utan rycker in där det behövs - där behovet finns inom den kommunala assistansen. Vi söker en person till ett långtidsvikariat på grund av tjänstledighet för studier. Vikariatet gäller i 10 månader med möjlighet till förlängning, start från vecka 35. Arbetsuppgifter Att arbeta som personlig assistent innebär att assistera en annan människa med allt vad det innebär. Arbetet är inte nödvändigtvis att förändra, förbättra eller välja åt brukare och ibland innebär jobbet bara att finnas till hands, vara beredd och redo att assistera. Som personlig assistent i ASTA-gruppen har man varierande arbetsuppgifter. Det handlar bland annat om att vara behjälplig vid dubbelassistans där behov finns, rekrytera personal vid sjukdom, trygghetsringning, administrativa uppgifter samt rycka ut om det fattas personal hos någon av brukarna. Arbetet i ASTA-gruppen innebär att arbeta med flera olika brukare och ge dessa hjälp med grundläggande behov, strukturerad träning i olika former under dagen samt medicinsk omvårdnad. Arbetet kräver stor lyhördhet gentemot brukare samt flexibilitet när det gäller schema och arbetsplats. I ASTA-gruppen kan arbetsuppgifterna skifta fort så man bör vara flexibel och kunna ställa om snabbt. Kvalifikationer Vi söker dig som har omvårdnad-, barn och fritids-, friskvård och hälsa-, personlig assistent utbildning och/eller annan utbildning/erfarenhet som av arbetsgivaren bedöms lämplig. Önskvärt är att du har erfarenhet från funktionshinderområdet genom arbete, uppdrag eller relationer i din närhet. Vi ser gärna erfarenhet av arbete som personlig assistent med anhöriga i samma hushåll. Du har ett genuint intresse av att vilja arbeta med människor, ett professionellt förhållningssätt med stor respekt för integritet och sekretess, samarbetsförmåga, är flexibel och initiativ- och ansvarstagande. Du behöver även vara fysiskt stark då arbetet innebär en del förflyttningar och engagemang vid brukares regelbundna träningstillfällen. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Det är önskvärt att du har vana av att använda digitala verktyg som dator, mobil och läsplatta. Körkort för manuell växellåda är ett krav om du ska arbeta i ASTA-gruppen. Du bör inte vara allergiker då djur kan finnas i brukarnas hem. Vi tillämpar rökfri arbetstid. Låter detta som ett jobb för dig önskar vi din ansökan senast 13 juli 2025. Urval sker löpande. Övrigt Arvika kommunkoncern samarbetar med Varbi i rekryteringsärenden och det är också vårt rekryteringsverktyg för att hantera ansökningar samt ett led i att kvalitetssäkra vår rekryteringsprocess. Du söker jobbet genom länken i annonsen. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot andra sökande. Vi har gjort vårt medieval och vill därför ej bli kontaktade av säljbolag.
Har du inte fått sommarjobb ännu? Vi har en tjänst kvar! I arbetsuppgifterna ingår att hjälpa en kvinnlig assistansberättigad person med det hon behöver hjälp med under dagen och även att köra hennes bil. Arbetsplatsen är där den assistansberättigade befinner sig. Den assistansberättigades bostad är i Domsjö utanför Örnsköldsvik och i bostaden finns även två katter. Arbetstiderna är förlagd på dagtid och kvällar samt helg. Tjänsten är ett vikariat som sträcker sig tom 2025-08-31. Start omgående. Stor möjlgihet finns att arbeta på timanställning till hösten. Rekrytering sker löpande och kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag, så skicka in din ansökan redan idag. Företagsinformation Vad Access Assistans erbjuder dig: Stöd för din hälsa och ditt välmående genom friskvårdsbidrag. Konkurrenskraftiga löner och pensionslösningar för ekonomisk trygghet. Kollektivavtal som säkerställer rättvisa arbetsvillkor och trygghet i din anställning. Möjligheten att vara del av ett engagerat och empatiskt team som arbetar för att skapa en positiv och inkluderande arbetsmiljö. Tillsammans hjälper vi våra kunder att leva ett så självständigt och rikt liv som möjligt. Om du känner att du vill vara en del av denna resa, ser vi fram emot din ansökan!
Välj ett jobb för att visa detaljer