Enhetschef till personlig assistans, Funktionshinderomsorgen
Umeå kommun
Chefer inom socialt och kurativt arbete

Funktionshinderomsorgen i Umeå kommun vill i närhet och samspel vara en resurs som frigör och stärker människors förmåga att leva ett självständigt liv. Inom verksamhetsområdet personlig assistans finns idag finns idag 350 medarbetare som dagligen utför en personligt utformad assistans som ska genomsyras av hög kvalité, arbete med ständiga förbättringar och därmed gör skillnad i människors liv enligt LSS lagens intentioner. Den personliga assistansen ska ge ökade möjligheter för 70 brukare i hela kommunen, inklusive Holmsund, Sävar och Hörnefors att leva ett självständigt liv utifrån sina förutsättningar. Vi söker nu en engagerad och modig enhetschef till personlig assistans. Är du den vi söker? Dina arbetsuppgifter Som enhetschef hos ingår du i en grupp med 15 chefskollegor och du ansvarar för verksamhet, brukare, personal och ekonomi. Ditt huvudsakliga uppdrag är att se till att vi bedriver vår verksamhet med hög kvalitet där våra medarbetare ger det bästa stödet till våra brukare. Insatserna utförs i brukarens hem vilket ställer krav på dig att du kan vara en närvarande chef på distans. Chefsuppdraget hos oss är utvecklande och flexibelt, du får arbeta både med kvalitets och personalfrågor och du har möjlighet att påverka utvecklingen inom verksamhetsområdet. Dina arbetsuppgifter kan till exempel innebära att: systematiskt följa upp så att målen för kvalitet, arbetsmiljö och ekonomi uppnås se till att beslutade aktiviteter genomförs ge medarbetarna handledning och återkoppling i arbetet så att omsorgsarbetet utvecklas kommunicera värderingar och uppmuntra till dialog, samarbete och lärande. Det finns såklart stunder då enhetschefsuppdraget är utmanande. En sådan utmaning kan vara den arbetskraftsbrist som råder och du kommer behöva jobba en del med personalplanering, bemanning och rekrytering.  Som stöd i arbetet har du dina enhetschefskollegor, du ingår i ett team där ni har dialog och samverkar i gemensamma frågor. Du kommer rapportera till biträdande verksamhetschef som följer upp och stöttar dig i ditt uppdrag. Det finns också stödfunktioner inom administration, ekonomi och HR. Om dig Vi söker dig som har högskolutbildning, gärna socionom eller personalvetare, alternativt annan relevant utbildning. Du har tidigare erfarenhet som chef och vi ser gärna att du har erfarenhet från området personlig assistans eller erfarenhet från vård och omsorg.   Som enhetschef arbetar du ofta i ett högt tempo och du får vara med om att förutsättningar kan ändras snabbt. För att trivas i uppdraget måste du därför uppskatta att bli utmanad och vara lösningsfokuserad som person. Du är tydlig i din ledarroll och du arbetar målinriktat och systematiskt med ständiga förbättringar. Du är också prestigelös och klarar av att prioritera i pressade situationer. Som chef i Umeå kommun vill vi att du företräder kommunen på ett förtroendeingivande och positivt sätt. Du sätter medborgarnyttan i fokus och för dialog med dina medarbetare om mål och planer så att de förstår sin roll och betydelse för helheten. Det är också viktigt att du står för gemensamma värderingar och är en förebild för dina medarbetare. Du uppmuntrar dina medarbetare till nyfikenhet, kreativitet och samverkan och synliggör såväl den enskilde medarbetaren som arbetslaget. Det här får du hos oss: Ett nära samarbete och stöd från kollegor, chefer och HR  Ett chefs- och ledarutvecklingsprogram  Kontinuerlig kompetensutveckling  Flexibel arbetstid  Subventionerad friskvård Läs gärna mer om våra förmåner här. Välkommen med din ansökan! Vi vill att du bifogar CV och examensbevis. Följ oss på Linkedin!  Om Umeå kommun Umeå kommun är regionens största arbetsgivare med över 13 000 medarbetare. Kommunen har cirka 440 chefer och verksamheten är indelad i åtta förvaltningar. Våra jobb och vår värdegrund utgår från medborgarfokus, öppenhet, tillit och ständiga förbättringar. Umeå är en kulturstad i ständig utveckling. För att klara målet 200 000 invånare år 2050 behöver vi bli fler som arbetar för tillväxt och välfärd. Vi vet att olikheter berikar och välkomnar alla att söka jobb hos oss. De närmaste tio åren kommer vi att anställa omkring tusen medarbetare varje år. Vill du bli en av oss? Här kan du ta del av hur det är att leva och bo i Umeå: https://www.umea.se/flytta Umeå kommun ingår i tre förvaltningsområden för finska, meänkieli och samiska www.umea.se/minoriteter.  Som medarbetare hos oss i Umeå kommun kan du ta del av ett antal förmåner. Ta del av våra förmåner https://umea.se/jobbochforetagande/jobbochpraktik/kommunensomarbetsgivare/varaformaner.4.1b4d24fb1752122eb843bf.html Säljer du annonser eller erbjuder rekryteringsstöd? Var vänlig, kontakta inte oss om det! Vi väljer och kontaktar själva företag vi samarbetar med.

25 juni 2025
Sista ansökan:
17 augusti 2025
Chef för Arkitektur och Integration, IT

Vill du göra skillnad för Umeå? Vi söker en Chef för Arkitektur och Integration Av Umeåborna, för Umeåborna. Vi är ett energi- och kommunikationsbolag som ägs av Umeå kommun och alla som bor här. Med trygga och tillgängliga lösningar ser vi till att ett växande Umeå alltid är uppvärmt, upplyst och uppkopplat. Genom att sprida kunskap, driva samhällsprojekt och stötta ett levande föreningsliv är vi med och formar framtiden. Din roll i vårt team Du blir en del av en nyskapad IT organisation som kommer att vara en central del i Umeå Energis digitaliseringsresa. Du är en närvarande ledare som tar ansvar för uppdrag, individ och verksamhet. Du agerar med mod, engagemang och nyfikenhet. Som Chef för Arkitektur och Integration hos oss kommer du att: Ansvara för att implementera en IT/systemarkitektur för Umeå Energi. Underhålla & utveckla nödvändiga integrationer i linje med den övergripande IT strategin. Samordna arkitekturstyrning och samverkan mellan IT & de olika verksamheterna. Ha personalansvar för medarbetare i flertalet team. Tillsammans med medarbetare i ditt team se till att ha rätt förmågor & kompetenser för att ta er an dagens samt morgondagens utmaningar. Du blir en viktig del av ett engagerat team som alltid sätter Umeå i första rummet. Vi söker dig som har en stark bakgrund inom IT och ledarskap med förmåga att driva förändring och utveckling. Vi kan bli en bra match om du: Har relevant akademisk utbildning inom Systemvetenskap, Informatik, Industriell ekonomi, IT Management, Teknisk datavetenskap eller annan utbildning i kombination med likvärdig erfarenhet som är relevant för arbete i IT organisationens värdeflöden. Har flerårig & aktuell erfarenhet av arbete med IT-arkitektur &/eller systemintegration i komplexa IT-miljöer. Har god kunskap samt dokumenterad erfarenhet av arbete med IT-strategi, digitalisering och styrmodeller, gärna med insyn i ramverk som SAFe eller liknande. Har minst tre års ledarerfarenhet inom IT under de senaste fem åren.  Har dokumenterad erfarenhet av att leda förändringsarbete med goda resultat för både medarbetare och verksamhet. Trivs i en verksamhet i förändring och ser möjligheter där andra ser hinder. Det är meriterande om du har: Utbildning inom ledarskap, förändringsledning eller coaching/mentorskap. Kunskap om integrationsplattformar och verktyg för integration. Förståelse för datakvalitet, masterdata samt informationsflöden. Erfarenhet av att hantera integrationer mellan interna system & molntjänster. Erfarenhet av Energisektorn, kommunal eller offentlig verksamhet. Hos oss får du mer än ett jobb En arbetsplats där vi bryr oss om varandra och om Umeå/borna Möjlighet att utvecklas och göra skillnad - på riktigt Förmåner som gör vardagen lite enklare Läs mer om hur det är att arbeta hos oss på jobb.umeaenergi.se Välkommen med din ansökan senast 2025-08-15. Intervjuer sker löpande. Har du frågor om tjänsten kontakta rekryterande chef Patrik Jonsson ([email protected], 0706504559). Har du frågor kring rekryteringsprocessen kan du kontakta HR chef Maria Rönnholm ( [email protected], 076-1383874). Som samhällsviktig verksamhet är det viktigt för oss med en trygg arbetsmiljö för våra medarbetare samt att våra tillgångar och information är skyddade. Några av våra roller kräver säkerhetsprövning, om det är aktuellt för tjänsten du sökt så kommer du att få mer information kring det i ett senare skede. Vi ser fram emot att höra från dig! Välkommen till oss! Reklam? Nej tack. Vi har valt partner för rekryteringsannonsering.

25 juni 2025
Sista ansökan:
15 augusti 2025
Chefsarkitekt, IT
Umeå Energi AB
Systemanalytiker och IT-arkitekter m.fl.

Vill du göra skillnad för Umeå? Vi söker en Chefsarkitekt på Umeå Energi IT Av Umeåborna, för Umeåborna. Vi är ett energi- och kommunikationsbolag som ägs av Umeå kommun och alla som bor här. Med trygga och tillgängliga lösningar ser vi till att ett växande Umeå alltid är uppvärmt, upplyst och uppkopplat. Genom att sprida kunskap, driva samhällsprojekt och stötta ett levande föreningsliv är vi med och formar framtiden. Din roll i vårt team IT är ett eget område och vi gör nu om vår organisation för att bättre möta nya behov och skapa ännu bättre förutsättningar för utvecklingen på Umeå Energi. Tillsammans med CIO, tre chefer inom IT och vår Cybersäkerhetsexpert bildar du vårt IT Ledningsteam och leder Umeå Energis digitaliseringsresa. Som Chefsarkitekt hos oss kommer du att: Ansvara för att leda utvecklingen & förvaltningen av företagets IT-arkitektur. Fokusera på att skapa ordning & struktur i systemlandskapet och att säkerställa att IT-miljön stödjer verksamhetens nuvarande samt framtida behov. Med ett strategiskt och operativt angreppssätt bidra till en hållbar & effektiv IT-arkitektur som möjliggör digital transformation. Samordna de team inom IT samt utanför IT som behövs för att säkerställa att alla förstår målbilden för vår arkitektur och jobbar i linje med den. Du blir en viktig del av ett engagerat team som alltid sätter Umeå i första rummet. Vi söker dig som har en stark bakgrund inom IT som trivs i en verksamhet i förändring. Du ser möjligheter där andra ser hinder och har förmåga att driva förändring och utveckling.  Vi kan bli en bra match om du: Har relevant högskoleutbildning inom IT, datavetenskap eller motsvarande. Har minst 5 års aktuell erfarenhet av arbete med IT-arkitektur, systemdesign eller integrationsprojekt. Har erfarenhet av modern systemutveckling. Har kännedom om och erfarenhet av mikrotjänster, containerhantering, serverlös. arkitektur och molnstrategier (t.ex. hybrid cloud, multi-cloud). Har dokumenterad god teknisk kompetens inom IT-arkitektur, inklusive systemintegration, molnlösningar och tekniska standarder. Har förmåga att dokumentera och visualisera IT-arkitektur med hjälp av verktyg. Har förståelse för IT-säkerhet, dataskydd (GDPR), cybersäkerhet. Har god kompetens kring informationsarkitektur och dataplattformar. Meriterande i denna roll är om du har: Erfarenhet av förändringsledning. SAFe Agilist. Erfarenhet av att hantera komplexa systemmiljöer, gärna inom energisektorn eller offentlig verksamhet. Erfarenhet av digital transformation. Hos oss får du mer än ett jobb En arbetsplats där vi bryr oss om varandra och om Umeå/borna Möjlighet att utvecklas och göra skillnad - på riktigt Förmåner som gör vardagen lite enklare Läs mer om hur det är att arbeta hos oss på jobb.umeaenergi.se Välkommen med din ansökan senast 2025-08-15. Intervjuer sker löpande. Har du frågor om tjänsten kontakta rekryterande chef Patrik Jonsson ([email protected], 0706504559). Har du frågor kring rekryteringsprocessen kan du kontakta HR chef Maria Rönnholm ( [email protected], 076-1383874). Som samhällsviktig verksamhet är det viktigt för oss med en trygg arbetsmiljö för våra medarbetare samt att våra tillgångar och information är skyddade. Några av våra roller kräver säkerhetsprövning, om det är aktuellt för tjänsten du sökt så kommer du att få mer information kring det i ett senare skede. Vi ser fram emot att höra från dig! Välkommen till oss! Reklam? Nej tack. Vi har valt partner för rekryteringsannonsering.

25 juni 2025
Sista ansökan:
15 augusti 2025
Chef IT-drift, Support och Förvaltning

Vill du göra skillnad för Umeå? Vi söker en chef för IT-drift, Support och Förvaltning Av Umeåborna, för Umeåborna. Vi är ett energi- och kommunikationsbolag som ägs av Umeå kommun och alla som bor här. Med trygga och tillgängliga lösningar ser vi till att ett växande Umeå alltid är uppvärmt, upplyst och uppkopplat. Genom att sprida kunskap, driva samhällsprojekt och stötta ett levande föreningsliv är vi med och formar framtiden. Din roll i vårt team Vi gör nu om vår IT organisation för att bättre möta nya behov och skapa ännu bättre förutsättningar för utvecklingen på Umeå Energi. Du kommer att vara en av tre chefer som tillsammans med CIO, vår Chefsarkitekt och vår Cybersäkerhetsexpert bildar vårt IT Ledningsteam och leder Umeå Energis digitaliseringsresa. Som chef för IT-drift, Support och Förvaltning hos oss kommer du att: Ansvara operativt och taktiskt för att drift, support och förvaltning av de IT system som ligger under IT enhetens ansvar. Leda team, utveckla processer och se till att IT-tjänster möter både verksamhetens behov i nuläget och i framtiden. Ansvara för att vi upprätthåller en tillräckligt hög cybersäkerhetsnivå för Umeå Energis verksamheter och tjänster. Detta i samarbete med vår cybersäkerhetsexpert. Medarbetaransvar för medarbetare i flertalet team. Tillsammans med medarbetare i ditt team se till att ni har rätt förmågor och kompetenser för att ta er an dagens och morgondagens utmaningar. Du är en närvarande ledare som tar ansvar för uppdrag, individ och verksamhet. Du agerar med mod, engagemang och nyfikenhet. Du blir en viktig del av ett engagerat team som alltid sätter Umeå i första rummet.  Vi kan bli en bra match om du: Har relevant akademisk utbildning exempelvis inom Systemvetenskap, Informatik, Industriell ekonomi, IT Management, Teknisk datavetenskap eller annan utbildning i kombination med likvärdig erfarenhet som är relevant för arbete i IT-organisationens värdeflöden. Har flerårig, aktuell erfarenhet av arbete med IT-drift, support och förvaltning i komplexa IT-miljöer. Har kompetens och förståelse av hybridmiljöer (on-prem/cloud) Har aktuell erfarenhet av ITIL / IT Service Management eller liknande Har kunskap om Förvaltningsmodeller – exempelvis PM3 eller liknande modeller Har kunskap och erfarenhet av arbete med IT-infrastruktur, nätverk, plattformar, användarsupport, systemdrift Har minst tre års ledarerfarenhet inom IT under de senaste fem åren.  Har dokumenterad erfarenhet av att leda förändringsarbete med goda resultat för både medarbetare och verksamhet. Trivs i en verksamhet i förändring och ser möjligheter där andra ser hinder. Meriterande i denna roll är om du har: Kunskap om informationssäkerhet och IT-säkerhet (Cybersäkerhet) Utbildning inom ITIL Foundation (eller liknande) Scrum Master/SAFe-certifiering Erfarenhet av Energisektorn samt kommunal eller offentligverksamhet Erfarenhet av förändringsledning Utbildning inom ledarskap, coaching/mentorskap Hos oss får du mer än ett jobb En arbetsplats där vi bryr oss om varandra och om Umeå/borna Möjlighet att utvecklas och göra skillnad - på riktigt Förmåner som gör vardagen lite enklare Läs mer om hur det är att arbeta hos oss på jobb.umeaenergi.se Välkommen med din ansökan senast 2025-08-15. Intervjuer sker löpande. Har du frågor om tjänsten kontakta rekryterande chef Patrik Jonsson ([email protected], 0706504559). Har du frågor kring rekryteringsprocessen kan du kontakta HR chef Maria Rönnholm ( [email protected], 076-1383874). Som samhällsviktig verksamhet är det viktigt för oss med en trygg arbetsmiljö för våra medarbetare samt att våra tillgångar och information är skyddade. Några av våra roller kräver säkerhetsprövning, om det är aktuellt för tjänsten du sökt så kommer du att få mer information kring det i ett senare skede. Vi ser fram emot att höra från dig! Välkommen till oss! Reklam? Nej tack. Vi har valt partner för rekryteringsannonsering.

25 juni 2025
Sista ansökan:
15 augusti 2025
Chef Utveckling & Leverans, IT

Vill du göra skillnad för Umeå? Vi söker en chef för Utveckling och Leverans, IT Av Umeåborna, för Umeåborna. Vi är ett energi- och kommunikationsbolag som ägs av Umeå kommun och alla som bor här. Med trygga och tillgängliga lösningar ser vi till att ett växande Umeå alltid är uppvärmt, upplyst och uppkopplat. Genom att sprida kunskap, driva samhällsprojekt och stötta ett levande föreningsliv är vi med och formar framtiden. Din roll i vårt team Vi gör nu om vår IT organisation för att bättre möta nya behov och skapa ännu bättre förutsättningar för utvecklingen på Umeå Energi. Du kommer att vara en av tre chefer som tillsammans med CIO, vår Chefsarkitekt och vår Cybersäkerhetsexpert bildar vårt IT Ledningsteam och leder Umeå Energis digitaliseringsresa.  Som chef för Utveckling och Leverans hos oss kommer du att: Ansvara för utveckling och leverans inom IT avdelningen samt leda arbetet med att ta fram, implementera och vidareutveckla digitala lösningar som stödjer affärernas och verksamheternas behov. Ansvara för att säkerställa att IT lösningar levereras i tid, med rätt kvalitet och inom budget, samt att samordna team inom IT och utanför IT som behövs för att utföra IT-utveckling och leverans på Umeå Energi. Ansvara för innovation och kontinuerlig förbättring för att möta framtida behov med avseende på arbetssätt och metoder. Ha personalansvar för medarbetare i flertalet team. Tillsammans med medarbetare i ditt team se till att ha rätt förmågor och kompetenser för att ta er an dagens och morgondagens utmaningar. Du blir en viktig del av ett engagerat team som alltid sätter Umeå i första rummet. Vi söker dig som har en stark bakgrund inom IT och ledarskap med förmåga att driva förändring och utveckling. Du är en närvarande ledare som tar ansvar för uppdrag, individ och verksamhet. Du agerar med mod, engagemang och nyfikenhet. Vi kan bli en bra match om du: Har relevant akademisk utbildning exempelvis inom Systemvetenskap, Informatik, Industriell ekonomi, IT Management, Teknisk datavetenskap eller annan utbildning i kombination med likvärdig erfarenhet som är relevant för arbete i IT-organisationens värdeflöden. Har god kunskap och dokumenterad erfarenhet av arbete med IT-strategi, digitalisering och styrmodeller, gärna med insyn i ramverk som SAFe eller liknande. Har flerårig och aktuell erfarenhet av Agila arbetssätt såsom Scrum, DevOps, Lean samt vana att leda team i en agil miljö. Har minst tre års ledarerfarenhet inom IT under de senaste fem åren.  Har dokumenterad erfarenhet av att leda förändringsarbete med goda resultat för både medarbetare och verksamhet. Trivs i en verksamhet i förändring och ser möjligheter där andra ser hinder. Meriterande i denna roll är om du har: Utbildning inom ledarskap, förändringsledning eller coaching/mentorskap Utbildning inom SAFe Agilist / Scrum Master / Product Owner Erfarenhet av energisektorn samt kommunal eller offentlig verksamhet Hos oss får du mer än ett jobb En arbetsplats där vi bryr oss om varandra och om Umeå/borna Möjlighet att utvecklas och göra skillnad - på riktigt Förmåner som gör vardagen lite enklare Läs mer om hur det är att arbeta hos oss på jobb.umeaenergi.se Välkommen med din ansökan senast 2025-08-15. Intervjuer sker löpande. Har du frågor om tjänsten kontakta rekryterande chef Patrik Jonsson ([email protected], 0706504559). Har du frågor kring rekryteringsprocessen kan du kontakta HR chef Maria Rönnholm ( [email protected], 076-1383874). Som samhällsviktig verksamhet är det viktigt för oss med en trygg arbetsmiljö för våra medarbetare samt att våra tillgångar och information är skyddade. Några av våra roller kräver säkerhetsprövning, om det är aktuellt för tjänsten du sökt så kommer du att få mer information kring det i ett senare skede. Vi ser fram emot att höra från dig! Välkommen till oss! Reklam? Nej tack. Vi har valt partner för rekryteringsannonsering.

25 juni 2025
Sista ansökan:
15 augusti 2025
Fastighetsförvaltare
Umeå kommun
Fastighetsförvaltare

Teknik- och fastighetsförvaltningen inom Umeå kommun levererar en väl fungerande vardag för kommunens invånare, brukare och verksamheter. Umeå växer och vi är en viktig del i Umeås fortsatta utveckling. Inom Teknik och fastighet finns verksamheterna Fastighet, Gator och parker, IT, Måltidsservice och Städ- och verksamhetsservice.  Fastighet är uppdelad i 4 sektorer: Bygg och fastighetsteknik, Fastighetsförvaltning, Fastighetsdrift samt Administration och strategiskt stöd.  Fastighet är en av Umeås större byggherrar och förvaltare av lokaler. Vi förvaltar ca 830 000 m2 egna fastigheter samt hyr in ca 190 000 m2.  Vår verksamhet skapar goda förutsättningar för kommunens verksamheter som inkluderar viktig samhällsservice för barn, äldre och personer som behöver särskilt stöd.  Nu söker vi en fastighetsförvaltare till vårt team! Välkommen att söka! Vi erbjuder Som arbetsgivare är vi måna om en god arbetsmiljö samt professionellt bemötande och hög servicenivå till våra medborgare. Vill du vara en del i att förbättra och utveckla ett hållbart och robust Umeå med goda livsmiljöer kan det här vara ett jobb för dig! Som medarbetare hos oss i Umeå kommun kan du även ta del av ett antal förmåner. Läs mer om våra förmåner här. Dina arbetsuppgifter Som fastighetsförvaltare företräder du Umeå Kommun som lokalförsörjare, fastighetsägare och hyresvärd. I arbetsuppgifterna ingår lokalplanering samt anskaffning genom att initiera nyproduktion och förhyrningar samt förvaltning och avveckling av lokaler. Det innebär ett övergripande ansvar för att planera, initiera och samordna händelser och processer samt ansvar för budget och kundkontakter under fastighetens hela livscykel. Du kommer att arbeta i en grupp av fastighetsförvaltare och jobbar även nära byggprojektledare och driftområdeschefer. Om dig För att lyckas i denna roll tror vi att du har teknisk högskoleutbildning, gärna med inriktning bygg/förvaltning, eller likvärdiga kunskaper. Det är meriterande om du har utbildning på högskolenivå med ekonomisk eller juridisk inriktning. Du har insikt och kunskap i byggtekniska samband, lokalmöjligheter och dess begränsningar. Erfarenhet av samordning, projekt- eller processledning är meriterande. Då tjänsten innebär totalansvar för ekonomi krävs intresse och en god förståelse för budget- och prognosarbete. En stor del av tjänsten innebär att bygga upp och upprätthålla både interna och externa kundrelationer varför det krävs god servicemedvetenhet, lyhördhet och ett professionellt förhållningssätt. Du har förmåga att lyfta blicken och se helheten samtidigt som du har en god prioriteringsförmåga. Vi förutsätter att du behärskar det svenska språket och att du är en god kommunikatör och har lätt för att uttrycka dig i såväl tal som skrift. Din samarbetsförmåga är god och du skapar goda långsiktiga relationer med kollegor, kunder och övriga samarbetspartners. B-körkort är ett krav.  Du kan antingen bifoga ditt cv alternativt fylla i dina uppgifter direkt i ansökningsformuläret. Välkommen med din ansökan! Följ Umeå kommun på Linkedin! Om Umeå kommun Umeå kommun är regionens största arbetsgivare med över 13 000 medarbetare. Kommunen har cirka 440 chefer och verksamheten är indelad i åtta förvaltningar. Våra jobb och vår värdegrund utgår från medborgarfokus, öppenhet, tillit och ständiga förbättringar. Umeå är en kulturstad i ständig utveckling. För att klara målet 200 000 invånare år 2050 behöver vi bli fler som arbetar för tillväxt och välfärd. Vi vet att olikheter berikar och välkomnar alla att söka jobb hos oss. De närmaste tio åren kommer vi att anställa omkring tusen medarbetare varje år. Vill du bli en av oss? Här kan du ta del av hur det är att leva och bo i Umeå: https://www.umea.se/flytta Umeå kommun ingår i tre förvaltningsområden för finska, meänkieli och samiska www.umea.se/minoriteter.  Som medarbetare hos oss i Umeå kommun kan du ta del av ett antal förmåner. Ta del av våra förmåner https://umea.se/jobbochforetagande/jobbochpraktik/kommunensomarbetsgivare/varaformaner.4.1b4d24fb1752122eb843bf.html Säljer du annonser eller erbjuder rekryteringsstöd? Var vänlig, kontakta inte oss om det! Vi väljer och kontaktar själva företag vi samarbetar med.

25 juni 2025
Sista ansökan:
10 augusti 2025
Koordinator lägenheter
Umeå kommun
Övriga handläggare

Teknik- och fastighetsförvaltningen inom Umeå kommun levererar en väl fungerande vardag för kommunens invånare, brukare och verksamheter. Umeå växer och vi är en viktig del i Umeås fortsatta utveckling. Inom Teknik och fastighet finns verksamheterna Fastighet, Gator och parker, IT, Måltidsservice och Städ- och verksamhetsservice.  Fastighet är uppdelad i fyra sektorer: Bygg och fastighetsteknik, Fastighetsförvaltning, Fastighetsdrift samt Administration och strategiskt stöd.  Fastighet är en av Umeås större byggherrar och förvaltare av lokaler. Vi förvaltar cirka 870 000 m2 egna fastigheter samt hyr in ca 200 000 m2.  Vår verksamhet skapar goda förutsättningar för kommunens verksamheter som inkluderar viktig samhällsservice för barn, äldre och personer som behöver särskilt stöd.  Nu söker vi en koordinator med inriktning mot lägenheter till vårt team inom förvaltning! Välkommen med din ansökan! Vi erbjuder dig Som arbetsgivare är vi måna om en god arbetsmiljö samt professionellt bemötande och hög servicenivå till våra medborgare. Vill du vara en del i att förbättra och utveckla ett hållbart och robust Umeå med goda livsmiljöer kan det här vara ett jobb för dig! Som medarbetare hos oss i Umeå kommun kan du även ta del av ett antal förmåner. Läs mer om våra förmåner här. Dina arbetsuppgifter Som koordinator är du avtalspart för kommunens bostadsrättslägenheter och förhyrda lägenheter. Du ansvarar för samordning och handläggning av lägenheter, främst för målgrupper som har bosociala behov, flyktingmottagning samt elevboenden. I uppdraget ingår även övergripande arbete med hela lägenhetsbeståndet, exempelvis uppföljning av vakanser. I arbetsuppgifterna ingår planering, optimering, koordinering och fördelning av lägenhetsbeståndet som till största delen hyrs in av externa fastighetsägare eller utgörs av bostadsrätter. Du kommer också att arbeta med att initiera förhyrningar och inköp av bostadsrätter samt avveckling av lägenheter. Det innebär ett övergripande ansvar för att planera, initiera och samordna händelser och processer samt ansvar för budget, och kontakter under lägenhetens hela livscykel. Du är kommunens handläggare och kontaktperson för lägenhets- och hyresfrågor för interna verksamheter och externa hyresgäster samt externa fastighetsägare/aktörer. Det innebär bland annat hyreskalkyler, hyresförhandlingar, fördelning av lägenheter mellan olika interna verksamheter/ hyresgäster, vilka har andrahandsavtal med den boende. Där så förekommer, även förstahandsavtal med externa bostadshyresgäster. Samordning och hantering av ärenden relaterade till lägenheterna som störningar, avbetalningsplaner, samt standardhöjande åtgärder såsom mindre anpassningar och bostadsanpassningar ingår också i arbetsuppgifterna. Om dig Vi söker dig med eftergymnasial utbildning med inriktning mot bostadsjuridik, förvaltning eller annat relevant område. Du har erfarenhet av en samordnande funktion mellan olika aktörer. Erfarenhet och kunskap avseende bostadsförvaltning, bostadsjuridiska frågor och ekonomi är meriterande. Då en stor del av tjänsten innebär att bygga upp och upprätthålla både interna och externa relationer krävs det att du är en trygg och kommunikativ person med god samarbetsförmåga.  Du behöver också vara ansvarstagande, självständig och strukturerad med en god administrativ förmåga. B-körkort är ett krav.  Du kan antingen bifoga ditt cv alternativt fylla i dina uppgifter direkt i ansökningsformuläret. Välkommen med din ansökan! Följ Umeå kommun på Linkedin! Om Umeå kommun Umeå kommun är regionens största arbetsgivare med över 13 000 medarbetare. Kommunen har cirka 440 chefer och verksamheten är indelad i åtta förvaltningar. Våra jobb och vår värdegrund utgår från medborgarfokus, öppenhet, tillit och ständiga förbättringar. Umeå är en kulturstad i ständig utveckling. För att klara målet 200 000 invånare år 2050 behöver vi bli fler som arbetar för tillväxt och välfärd. Vi vet att olikheter berikar och välkomnar alla att söka jobb hos oss. De närmaste tio åren kommer vi att anställa omkring tusen medarbetare varje år. Vill du bli en av oss? Här kan du ta del av hur det är att leva och bo i Umeå: https://www.umea.se/flytta Umeå kommun ingår i tre förvaltningsområden för finska, meänkieli och samiska www.umea.se/minoriteter.  Som medarbetare hos oss i Umeå kommun kan du ta del av ett antal förmåner. Ta del av våra förmåner https://umea.se/jobbochforetagande/jobbochpraktik/kommunensomarbetsgivare/varaformaner.4.1b4d24fb1752122eb843bf.html Säljer du annonser eller erbjuder rekryteringsstöd? Var vänlig, kontakta inte oss om det! Vi väljer och kontaktar själva företag vi samarbetar med.

25 juni 2025
Sista ansökan:
10 augusti 2025
Universitetsadjunkt i datavetenskap
Umeå Universitet
Övriga universitets- och högskolelärare

Umeå universitet är ett av Sveriges största lärosäten med över 37 000 studenter och cirka 4 700 anställda. Vid universitetet finns en mångfald av utbildningar av hög kvalitet och världsledande forskning inom flera vetenskapsområden, och här gjordes den banbrytande upptäckten av gensaxen CRISPR-Cas9 som tilldelats Nobelpriset i kemi. Vid Umeå universitet är allt nära. Våra sammanhållna campus gör det lätt att mötas, samarbeta och utbyta kunskap, något som gynnar en dynamisk och öppen kultur. Den samhällsomvandling och de stora gröna investeringar vi ser i norra Sverige skapar enorma möjligheter och komplexa utmaningar. För Umeå universitet handlar det om att bedriva forskning om – och mitt i – ett samhälle i omvandling. Men också om att leverera utbildningar för regioner som behöver expandera fort och hållbart. Det är helt enkelt här framtiden skapas. Är du intresserad av att veta mer? https://www.umu.se/jobba-hos-oss/om-universitetet-som-arbetsplats/ Om institutionen för datavetenskap Institutionen för datavetenskap har haft en historiskt stark tillväxt under det senaste decenniet. Institutionen är involverad i flera nationella och internationella forskningsprojekt och består av en diversifierad grupp människor från olika nationaliteter, bakgrunder och fält. Att skapa en inkluderande forskningsmiljö där medarbetare har en hög delaktighet är en viktig faktor i vår hållbara utveckling. Läs mer på https://www.umu.se/institutionen-for-datavetenskap/ Om anställningen Vi söker en universitetsadjunkt i datavetenskap. Anställningen omfattar undervisning och administration i samband med kursgenomförande. Anställningen inkluderar 20 % tid för kompetensutveckling som kan disponeras i samråd med institutionsledningen. Behörighetskrav Behörig att anställas som universitetsadjunkt är den som har examen på lägst magisternivå eller har någon annan yrkesskicklighet som är av betydelse med hänsyn till anställningens ämnesinnehåll och de arbetsuppgifter som ska ingå i anställningen. Mycket god förmåga att kommunicera på såväl svenska som engelska både i skrift och tal är ett krav. Arbetsuppgifter - Undervisning inom datavetenskap på grundnivå. - Planering, genomförande och utvärdering av kurser med många studenter. - Ytterligare administrativa uppgifter relaterade till kursgenomförande. Bedömningsgrunder Som bedömningsgrund gäller i första hand graden av allmän och specifik pedagogisk skicklighet, i andra hand administrativ skicklighet och samarbetsförmåga. Den allmänna pedagogiska skickligheten styrks om möjligt genom dokumenterad erfarenhet av undervisning inom högskolan, till exempel i rollen som amanuens, eller framgångsrikt genomförande av andra kunskapsförmedlande uppgifter inom eller utanför högskolan. I det ingår ett reflekterande förhållningssätt till studenters lärande och den egna lärarrollen. Erfarenheter av utveckling av undervisningsmaterial är meriterande. Den specifika pedagogiska skickligheten syftar på kandidatens förmåga att förmedla datavetenskapliga metoder och koncept i ett undervisningssammanhang och styrks på ett likadant sätt som den allmänna pedagogiska skickligheten. Praktisk erfarenhet av programvaruutveckling i näringslivet är starkt meriterande. En allmän bedömningsgrund är såväl god samarbetsförmåga, som den kompetens och lämplighet i övrigt som behövs för att fullgöra arbetsuppgifterna väl. Villkor Anställningen är tillsvidare med tillträde enligt överenskommelse. Ansökan Din ansökan ska innehålla: - Personligt brev där du beskriver dig själv och varför du söker jobbet - CV - Dokumentation av formella meriter (betyg, examensbevis, kursintyg etc.) - Övriga handlingar som du vill lägga till - Kontaktinformation till två personer som är villiga att lämna referenser Ansökan ska skrivas på engelska eller svenska. Kontakt: Närmare upplysningar lämnas av Frank Drewes, [email protected] Du ansöker via vårt e-rekryteringssystem Varbi senast 2025-08-10 Tillträde 2025-11-01 eller enligt överenskommelse.   Välkommen med din ansökan!       Umeå universitet vill erbjuda en jämställd och jämlik miljö där öppna samtal mellan människor med olika bakgrund och perspektiv lägger grunden för lärande, skaparkraft och utveckling. Vi välkomnar därför personer med olika bakgrunder och erfarenheter att söka den aktuella anställningen. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

25 juni 2025
Sista ansökan:
10 augusti 2025
Speciallärare i matematik, Grubbeskolan
Umeå kommun
Speciallärare och specialpedagoger m.fl.

Vi har en gemensam strategi för utbildningen i vår kommun: att skapa en sammanhållen utbildningskedja som bidrar till ökad likvärdighet, förbättrade studieresultat och attraktiv utbildning. Hos oss ska alla barn, unga och vuxna ha möjlighet att nå sin fulla potential och utveckla sina kunskaper och färdigheter. Vi vet att det bygger på engagerade, kunniga och professionella medarbetare som bedriver en undervisning av hög kvalitet. Vi gör skillnad varje dag och är stolta över vårt uppdrag. Vårt arbete bidrar till barn och ungas framtidstro. Vi samverkar för att barn och elever ska utvecklas och ha en trygg uppväxt. Vi lär barn att läsa, skriva och räkna. Vi bidrar till att utveckla barns fantasi och tro på sin egen förmåga. Vi stödjer barn och elever att leva ett självständigt liv. Vi har Sveriges viktigaste jobb - vårt uppdrag är att ge unga framtidstro Grubbeskolan är en skola för elever i årskurs 7–9. Vi har en skolgård och en konstgräsplan som inbjuder till aktivitet. Vårt fokus är kunskap, trygghet och trivsel. Här finns också profilklasser i musik. Personalen är behörig och engagerad och vi har en god föräldrasamverkan. Grubbeskolan är en av Umeå kommuns övningsskolor vilket innebär att man under läsåret tar emot lärarstudenter på deras verksamhetsförlagda utbildning, VFU. Häng gärna med på en digital rundtur här! Vi söker nu en trygg speciallärare i matematik! Dina arbetsuppgifter Du kommer att arbeta med elever i årskurserna 7-9 som är i behov av specialpedagogisk kompetens. Du ingår i en grupp med speciallärare och specialpedagog som tillsammans med resten av elevhälsoteamet och rektor arbetar för att tillgodose elevernas behov. I tjänsten kommer du att arbeta elevnära med specialundervisning samt handleda kollegor i pedagogiska frågeställningar och dokumentera. Du kommer också att vara knutet till ett av de pedagogiska arbetslagen som nära specialpedagogiskt stöd, samt ingå i det lokala teamet för ökad skolnärvaro. Om dig Vi söker dig som har en speciallärarexamen med behörighet i matematik. Du har/har ansökt om legitimation. Du har även erfarenhet av arbete i skola, gärna inom åk 7-9. Meriterande för denna tjänst är om du har lärarlegitimation i de naturorienterande ämnena. Du tycker om att arbeta nära skolans pedagoger, har god samarbetsförmåga och samtidigt förmåga att utmana dina kollegor i nya tankesätt. Du är väl förtrogen med Umeå kommuns dokument rörande elevhälsoarbete eller motsvarande. Framförallt är du lösningsfokuserad och gillar utmaningar! Till följd av lagen om lämplighetskontroll ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas vid anställning. Har du lärarlegitimation bifoga denna. Välkommen med din ansökan!  Om Umeå kommun Umeå kommun är regionens största arbetsgivare med över 13 000 medarbetare. Kommunen har cirka 440 chefer och verksamheten är indelad i åtta förvaltningar. Våra jobb och vår värdegrund utgår från medborgarfokus, öppenhet, tillit och ständiga förbättringar. Umeå är en kulturstad i ständig utveckling. För att klara målet 200 000 invånare år 2050 behöver vi bli fler som arbetar för tillväxt och välfärd. Vi vet att olikheter berikar och välkomnar alla att söka jobb hos oss. De närmaste tio åren kommer vi att anställa omkring tusen medarbetare varje år. Vill du bli en av oss? Här kan du ta del av hur det är att leva och bo i Umeå: https://www.umea.se/flytta Umeå kommun ingår i tre förvaltningsområden för finska, meänkieli och samiska www.umea.se/minoriteter.  Som medarbetare hos oss i Umeå kommun kan du ta del av ett antal förmåner. Ta del av våra förmåner https://umea.se/jobbochforetagande/jobbochpraktik/kommunensomarbetsgivare/varaformaner.4.1b4d24fb1752122eb843bf.html Säljer du annonser eller erbjuder rekryteringsstöd? Var vänlig, kontakta inte oss om det! Vi väljer och kontaktar själva företag vi samarbetar med.

25 juni 2025
Sista ansökan:
30 juli 2025
Farmaceuter till Kronans Apotek i Umeå Renmarkstorget

Välkommen till vår värld! 👑 Vår vision är en värld som mår bra, och du kan hjälpa oss att göra den visionen verklig. Vi tror att meningsfulla arbetsuppgifter, starka teamrelationer och en generös dos skratt skapar en arbetsmiljö som inspirerar och stärker oss och alla våra kunder. Med fokus på både här och nu, samt på framtiden - bidrar vi tillsammans till en värld som mår bra! 🌍🧡🚀 Nu har du chansen att vara med och forma ett nytt team från grunden – ett team där din kompetens, din energi och ditt engagemang kommer att ha verklig betydelse. Det här är inte bara ett nytt jobb – det är en nystart, där du får möjlighet att påverka arbetssätt, kultur och laganda från dag ett. Tillsammans bygger vi ett starkt, inspirerande och kundfokuserat apoteksteam. Vi letar även efter Apotekstekniker.Din roll som farmaceut för Kronans Apotek i Umeå Renmarkstorget Vi söker två drivna och engagerade farmaceuter till vårt helt nya apotek i hjärtat av centrala Umeå. Det här är en unik möjlighet för dig som vill vara med från början – att tillsammans med oss bygga upp verksamheten, forma rutiner och skapa en stark teamkultur från grunden. Våra kunder är en blandad målgrupp med allt från barnfamiljer och äldre till egenvårds- och receptkunder, vilket ger en omväxlande och meningsfull arbetsdag. Du blir en del av ett nytt, engagerat team där vi tillsammans tar ansvar för apotekets utveckling och där varje medarbetare spelar en viktig roll i att leverera kundupplevelser i absolut toppklass. Här gör vi skillnad – varje dag.Det dagliga arbetet är omväxlande och innefattar allt ifrån rådgivning och försäljning av läkemedel och egenvårdsprodukter till att arbeta med lagerhållning, kampanjarbete, kvalité och utveckling. I rollen ingår även följande ansvarsområden och arbetsuppgifter: - Du ansvarar för att expediera ut rätt läkemedel till varje kund och erbjuda bästa möjliga kundrådgivning samt skapa kundupplevelse i världsklass. - Skapa delaktighet inom apoteket och verka för en god gruppdynamik genom bra samarbete med dina kollegor. Apoteket är öppet 9-18 på vardagar, i dagsläget stängt på lördagar. Söndagar stängt. Vi erbjuder en tillsvidareanställning på hel/deltid och du välkomnas till apotekschef Amandas team. Önskad start omgående/enligt överenskommelse. 🔶 Detta är en unik chans för dig som vill vara med från början, göra skillnad och växa i ett nytt sammanhang. Välkommen till ett nytt kapitel – vi ser fram emot att skapa det tillsammans med dig! 🚀 Vi söker dig som är legitimerad receptarie eller apotekare. För att trivas i rollen tror vi att du brinner för att hjälpa våra kunder till en god läkemedelsanvändning och hälsa. Vi tror också att du trivs allra bäst när du får vara en del av ett engagerat team som arbetar mot tydligt uppsatta mål. På apoteket hjälps vi alla åt med det dagliga arbetet och tillsammans skapar vi en trevlig, välmående och trygg arbetsmiljö där vi växer, har roligt och delar med oss av våra framgångar. Till vår hjälp finns en stark region och serviceorganisation samt kollegor över hela landet. Din ansökanOm detta låter som rätt utmaning för dig tveka inte att skicka din ansökan till oss. Urval och intervjuer kommer att ske löpande. I din ansökan vill vi ha ditt CV eller din LinkedInprofil. Personligt brev? Det kan du skippa! Vi är intresserade av din kompetens, lära känna dig gör vi vid en eventuell intervju. I slutet av rekryteringsprocessen tillämpar vi en bakgrundskontroll på samtliga personer vi vill anställa, oavsett roll eller funktion. Då vi enbart tillämpar detta på slutkandidat informerar vi mer om det längre fram. Har du frågor om tjänsten går det bra att kontakta Amanda Törmänen på: [email protected] Varmt välkommen med din ansökan! 😊 Kärnan inom Kronans Apotek handlar om att vi ska må bra tillsammans. När vi har meningsfulla uppgifter, omfamnar varandras olikheter och delar många skrattar kan vi göra stor skillnad tillsammans. Strävan om att må bra är något vi delar med våra fackliga parter och tillsammans arbetar vi för en värld som mår bra. För att komma i kontakt med facklig representant Stephanie Nielsen från Unionen, maila [email protected] och facklig representant Aisha Karimi från Sveriges Farmaceuter, maila [email protected]. Så vilken väg vill du ta för att upptäcka din fulla potential? Leda, bredda eller djupa – valet är ditt! Vi tror på att varje medarbetare har sin egen unika resa att göra, och vi är här för att stötta dig på den resan. Genom Må-bra samtal och vår kompetenstidsplan skräddarsyr vi en utvecklingsväg som passar just dig. Kanske vill du bli apotekets stjärna i kundservice, eller kanske lockar det dig att dyka djupare in i vår digitala värld? Möjligheterna är oändliga! 🚀

25 juni 2025
Sista ansökan:
31 augusti 2025