Anbudsansvarig/Bid Manager
Sök bland 10 lediga jobb som Anbudsansvarig/Bid Manager och börja ditt nya yrkesliv idag!
Summary As Tender Manager for Baxter you will play a key role in shaping the future success of the company by leading and executing the tender management process in Sweden. We are looking for someone who can develop the role by applying strong commercial understanding and collaboration skills, as well as by building networks. As project lead for all tenders, you will ensure that all tenders relevant for Baxter are identified, communicated and processed. The Tender Manager acts as a main point of contact to tender bodies on regional and national level. Essential Duties and Responsibilities Active participation in Nordic Bids & Tender team work Active participation in country management work Strategic stakeholder management Drive national tender negotiations for Baxter’s products in Sweden Internal coordination for implementing the commercial strategy in tenders Set up relevant tender management teams for new tenders Coordinate correct tender prices in collaboration with Commercial Analyze and develop new innovative tender strategies Proactively understand and apply innovation in Swedish tender work Qualifications Experience in tender management Commercial mindset Ability to represent Baxter to external stakeholders Skills to build customer relationships Ability to lead complex processes Financial awareness Good written and verbal communication skills, both in Swedish and English Structured way of working University or business degree (preferably in economics or health care system) Experience in working with the health care sector Knowledge of the industry value chain and regulatory environment Thorough knowledge of local tender, pricing and reimbursement processes Experience in sales/marketing preferable What we can offer Baxter’s aim is to save and sustain lives. In this role you will be a part of the Nordic Bids & Tender team. This role is a key role since you will be the project leader for all the tenders in Sweden. A challenging opportunity for you and also a chance to work in a diverse and experienced team with a great mix of people. Joining Baxter means joining a team that you can truly learn from! Independent position with an opportunity to build your own strategy and make a real impact A chance to further build your professional experience in the area of health care Internal training tailored to business needs and career goals Stability of employment in a recognizable and established company
Saltå Kvarn är ett svenskt ekologiskt matföretag grundat 1964. Vi tror på den goda maten, på att det vi äter ska smaka gott, vara hälsosamt och bidra till en planet i balans. Därför är våra produkter alltid ekologiska, varsamt förädlade och utan tillsatser. Vi omsätter 179 miljoner kronor (2022) och har ett sortiment som omfattar cirka 150 artiklar. Verksamheten finns i Järna och består av butik, kvarn och surdegsbageri samt en importverksamhet med bland annat torkad frukt, ris och dryck från utvalda ekologiska och biodynamiska odlare i olika delar av världen. Våra produkter finns i dagligvarubutiker över hela landet. Våra kunder finns även inom storhushåll, restauranger, bagerier och kaféer. Läs gärna mer på vår hemsida https://www.saltakvarn.se eller besök oss gärna i Järna och ta en fika i vårt Café eller handla i vår Butik. Instore Business söker för Saltå Kvarns räkning: Anbudshandläggare Foodservice Vill du vara med från start? Saltå kvarn står inför spännande förändringar och ska nu påbörja byggandet av sin nya försäljningsorganisation inom såväl Foodservice som Dagligvaruhandeln. Till den nya försäljningsorganisationen söker vi en analytisk och erfaren anbudshandläggare som är flexibel samt har mycket erfarenhet från anbudshantering och upphandlingar. Rollen arbetar mycket på egen hand genom bearbetning, inhämtning och analys av information, men har även täta kontakter med kunder och grossister. Tjänsten är en mycket viktig kugge i Saltå Kvarns foodervice-organisation och man rapporterar direkt till Säljledare Foodservice. Vi söker dig som: • har en bakgrund som anbudshandläggare inom Foodservice • är analytisk, noggrann och gillar affärer • är strukturerad och självgående • önskar jobba i en organisation som växer och utvecklas • har ett stort intresse för mat och matlagning I rollen som Anbudshandläggare kommer du arbeta i ett tätt samarbete med Säljledare, KAM Säljare Foodservice. Vi erbjuder: Vårt arbete kännetecknas av ett högt engagemang och hög servicegrad. Vårt mål är att utmana och uppmana våra kunder att använda mer ekologiska produkter! Genom ett nära samarbete med våra kunder så som grossister, restauranger, storhushåll och och Dagligvarubutiker skapar vi förutsättningar för och hjälper dem att välja ekologiska produkter av hög kvalitet. Hela verksamheten och alla kollegorna på Saltå Kvarn är ett tätt sammansvetsat team som kännetecknas av glädje & energi och där alla fyller en viktig funktion och det är högt i tak. Saltå Kvarns mål är att vara en trygg, inkluderande och framåtlutad arbetsgivare och arbetsplats - så om du vill arbeta i en organisation där du oavsett befattning har möjlighet att påverka och bidra till bolagets fortsatta utveckling ska du söka denna tjänst redan idag. Är du intresserad? Tjänsten omfattar heltid och är en tillsvidare-anställning. Ansökningstiden går ut 2023-12-10, intervjuer sker då ansökningstiden gått ut. Tillträde: April 2024 Geografisk placering: Rollen är stationerad vid kontoret i Järna, vi tillämpar hybridkontor. Observera att vi inte tar emot några ansökningar vi post eller mail - Ansökan skickas via/registreras länken/knappen "sök tjänsten" nedan i annonsen. Har du frågor kring tjänsten eller rekryteringsprocessen är du varmt välkommen att höra av dig till ansvarig rekryterare Liselott Nejdeblad Hallstensson på Instore Business. [email protected]
Hållbar textilservice för kunder med höga krav på service, kvalitet och hygien. Med Textilia blir våra kunders vardag enklare. Vi ser till att de alltid har rena och hela textilier av hög kvalitet – på rätt ställe, i rätt mängd, i rätt tid. Men vi nöjer oss inte där. Genom engagemang, transparens och innovation strävar vi alltid efter att hitta den allra bästa lösningen för varje enskild kund. Framför allt strävar vi efter att tillsammans med våra kunder hitta de mest hållbara lösningarna. Vi kan inte längre kompromissa med klimatet – att skapa en renare morgondag är vår mission och vårt allra viktigaste uppdrag. Idag är vi 750 medarbetare runt om i Sverige. Textilia är dessutom en del av den danska koncernen, så totalt sysselsätter vi närmare 2200 personer. Tack vare vår gemensamma värdegrund utvecklas vi tillsammans och strävar alla mot samma mål. Vi vill att våra medarbetare ska känna sig stolta över att arbeta på Textilia. Därför är engagemang, nytänkande, och affärsfokus ord som är otroligt viktiga för oss, både som leverantör och som arbetsgivare. Om tjänsten Då en av våra kollegor kommer att gå på föräldraledighet söker vi nu en vikarierande anbudskoordinator. Du kommer att ingå i ett ambitiöst och engagerat team som är placerade på Textilias huvudkontor i Örebro. Vi erbjuder dig ett spännande och omväxlande arbete och en avgörande roll i offert- och anbudsarbetet, där dina huvuduppgifter är att projektleda och ansvara för samtliga delar i offert- och anbudsprocessen. Det innebär att du kommer att ansvara för att bevaka nya upphandlingar samt att analysera och sammanställa information för att säkerställa kravuppfyllnad. Du kommer även att ta fram underlag för prissättning, skriva anbudstexter, granska och sammanställa anbud. Denna tjänst innebär mycket samarbete med andra funktioner inom organisationen. Du rapporterar till sortiment- och anbudschef. Dina egenskaper Du är en person som har en mycket god förmåga att formulera dig i skrift och sammanställa information. För att lyckas och trivas i den här rollen är du en god projektledare som gillar att arbeta strukturerat, är självgående och har ett flexibelt förhållningssätt. Du har en god samarbetsförmåga och är pedagogisk och tydlig i din kommunikation. Vem ska söka? Det är önskvärt om du har en akademisk utbildning från högskola eller Universitet, samt goda kunskaper i Excel. Det kommer att vara högt värderat om du tidigare har arbetat med offentliga upphandlingar och/eller mot offentlig sektor. Tveka inte att skicka in din ansökan till oss redan idag då tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdag. Rekrytering och bemanningsföretag ombeds att inte höra av sig. VI STÅR FÖR ETT ÖPPET OCH MÅNGKULTURELLT SAMHÄLLE På Textilia är vi stolta över många saker. Men vi är extra stolta över att vara en mångkulturell arbetsplats. Vi ser dagligen hur mångfald bidrar till en positiv utveckling - för individen, för Textilia som företag och för ett hållbart och öppet samhälle med plats för alla. Välkommen in i värmen.
We are looking for a Technical Tender Specialist for Insulation and Components, Bushings and Tap-changers – a Transformer Business Unit in Ludvika, Sweden. In this role you will be part of a Sales team and focus on deliver quality customer service to satisfy customers. In close co-operation with customer and other Hitachi Energy teams, take actions to identify new Service business opportunities for Hitachi Energy. You will be a part of a team that has a passion for continuous improvements and quality assurance. We have fun at work and what we do is important with a direct impact on our customers, co-workers, and company’s success! Your responsibilities Be responsible and attend on meetings with customers and propose suitable optimized solutions as well as contracts in accordance with company’s tendering policies. Establishing and maintaining strong customer relationships through excellent service and your knowledge of customer needs. Find the right solutions on time at the right price and be responsible for both New Sales and Aftersales and offering upgrading to modern technology. Use tender processes and tools for proposal administration and offers as well as Risk Review guidelines. Closely follow up sales orders by cooperation with Project Management team. Live core values of safety and integrity, which means taking responsibility for your own actions while caring for your colleagues and the business. Your background We are looking for driven, dedicated and service-minded person who can work both independently and as well in a team. You have good communication, negotiation and presentation skills. You have electrical / technical background, and a couple of years work experience in sales. Fluency in English, both written and verbal is required. Swedish is beneficial. Proven ability to develop and manage customer relationships. You are a curious person with the drive to challenge yourself for continuous development in both short and long term. More about us We are interested to learn more about you and what you can contribute with so don’t hesitate to apply even though you don’t meet all requirements. A team with great cooperation and with diverse backgrounds is waiting for you to join! Welcome to apply by 2024-01-07! Applications will be reviewed on an ongoing basis so the sooner you show your interest the better. More information: Hiring Manager, Johanna Almen, +46 107-38 30 84, [email protected], will answer your questions about the position. Union representatives – Sveriges Ingenjörer: Håkan Blomquist, +46 107-38 31 52, Unionen: Yvonne Norgren, +4610 7383694, Ledarna: Christer Fridlund, +46 107-38 29 12. All other questions can be directed to Lead Recruiter Johanna Laiv, [email protected]
Är du tekniskt intresserad och har stor fallenhet för att driva och utveckla framgångsrika och lönsamma affärer? Axentia Technologies AB är i en kraftig tillväxtfas såväl nationellt som internationellt och söker dig som vill vara med på deras fortsatta framgångsresa! Axentia är ett innovativt företag med en fantastisk historia och spännande framtid. Här erbjuds du att bli en del i ett företag med hög kompetens i kombination med mycket hjärta. Ta chansen att växa med ett av Sveriges mest intressanta företag! I din roll som Bid Manager är ditt ansvar att samordna, stötta och hantera arbetet med upphandlingar och anbud tillsammans med Key Account Managers. Fokus ligger på kunden, produkten och marknaden i en bransch som andas framåtanda och med en stark produkt som bidrar till hållbarhet och bättre miljö. Ditt huvudfokus är att fungera som ett stöd åt våra Key Account Managers vid upphandlingar. Tillsammans identifierar och säkrar ni affärsmöjligheter och säkerställer att våra anbud och dokumentation runt affärerna är av hög kvalitet och uppfyller kraven och förväntningarna hos våra kunder och samarbetspartners. I din roll arbetar du även nära projektledare och vår utvecklingsavdelning.. Du rapporterar till Säljstödschef och placering för tjänsten är på vårt huvudkontor i Mjärdevi, Linköping. Vi söker dig som har teknisk bakgrund och tidigare erfarenhet av att arbeta med upphandlingar och anbud. Då vi är ett utvecklingsbolag med hög innovationstakt värdesätter vi att du finner inspiration i kombinationen av försäljning och teknik. Vi ser också att du har en för tjänsten lämplig eftergymnasial utbildning. Du bör trivas i en affärsutvecklande roll där du tillsammans med Key Account Manager får ta stort ansvar för helheten i affären. Du har ett gott affärssinne med ett tydligt ekonomiskt tänk och god förståelse för betydelsen av lönsamma affärer. Din sociala kompetens och kommunikationsförmåga är god och du har en har en grundtrygghet i din yrkesprofession, som medför att du uppfattas som pålitlig och förtroendeingivande i alla lägen. Du behärskar svenska och engelska flytande i tal och skrift. Meriterande om du talar andra språk. För att trivas hos oss så bör du som person vara ödmjuk och flexibel. Vi är stolta över våra team och våra produkter, det vill vi att du ska vara också! Varmt välkommen med Din ansökan! Headquartered in Mjärdevi Science Park, Linköping, Sweden, Axentia creates and develops cutting edge Display Systems for the public transport sector as well as cost-effective Alarm Systems for rescue organizations. With over 15 years of experience and a dedicated staff, Axentia has become a major player in these business areas. Axentia has a unique competence in low power electronics design, mobile network communication and FM data broadcasting which are corner stone technologies in our product portfolios.
Hitachi Energy has an exciting opportunity for a Senior Bid & Proposal Manager, your task will be to craft our bid strategy for large and complex pursuits. You will be managing a diverse team of technical and commercial competencies, ensuring that Hitachi Energy´s offering is professionally conveyed to client. Your base will be in Ludvika, and you will be part of the HVDC product group within Hitachi Energy. HVDC technology has been on the market for the past 60 years and is used to transmit power over long distances with minimal losses, using overhead lines, underground and submarine cable systems. Responsibilities: You will be leading a Bid & Proposal team of technical, legal, tax, insurance, and commercial experts from early pursuit stage to contract signing and execution handover. Digesting and translating client requirements and needs into a competitive overall solution based on the Hitachi Energy portfolio. You should be enticed by working with complex tenders from both a technical and commercial aspect and thrive in a high performing international environment. Living Hitachi Energy's core values of safety and integrity, which means taking responsibility for your own actions while caring for your colleagues and the business. Your background: Experience of large-scale system sales and tendering or project management of mega projects Technical and commercial experience from HVDC systems or similar is an advantage as you will be working close to the HVDC Technology. Good leadership skills and a structured approach is required to be leading the tendering team through challenges. Communicative and outgoing, especially since the position entails interaction with a wide variety of stakeholders, both internal and external across all organizational levels. More about us Are you ready for an exciting new challenge? Does the above description sound like you? Welcome to apply by December 1st. Applications will be reviewed on an ongoing basis, so don’t delay – apply today! Recruiting Manager Louise Hellman, [email protected] will be happy to answer your questions regarding this position. Union representatives - Sveriges Ingenjörer: Mikael Hjort, +46 107-38 29 86; Unionen: Fredrik Holmgren, +46 107-38 21 85; Ledarna: Christer Fridlund, +46 107-38 29 12. All other questions should be directed to Talent Partner Magnus Rönnholm, [email protected].
We strive to be world leaders in electric power by helping countries to have greener, stronger, and cleaner electricity. By bringing sustainable energy to more and more people, we can reduce our impact on the planet. When you work with us, you will therefore be part of a higher purpose where each department contributes. Together we can encourage the next innovation - to make life better for everyone. We are looking for a Tendering Manager to drive the growth of our eMobility product portfolio of the Global Product Group (GPG) Grid and Power Quality Solutions and Services (GPQSS). You aim to develop and drive the tendering team for eMobility, Rail and Hydrogen Solutions within the Global Center of Competence (GCoC). In this interesting role you will take part influencing our customers on our solutions and translate customer needs and challenges into a competitive offer from Hitachi Energy. You will work in close co-operation with internal stakeholders at the GCoC team, as well as other Hitachi Energy units, Front-end sales, Local Operating Units etc. You are open and welcoming in your leadership and understand the ONE Hitachi approach. Your responsibilities As a Tender Manager you will act as a manager for the local tender team located in Switzerland, England and Italy, currently 6 people. Develop complete tenders with your team - support and work close together with the team in the local market. Delivering on sales targets together with head of sales and tendering. Driving the results engaging and leveraging on the team capabilities. Communicating to different stakeholders both internal and external. Understanding defined responsibilities, internal processes, tools and act accordingly. Taking ownership and acting in an independent, collaborate way. Living Hitachi’s core values of safety and integrity, which means taking responsibility for your own actions while caring for your colleagues and the business. Your background To be successful in this role, you are familiar with transportation and hydrogen technologies. You hold a bachelor’s degree in electrical engineering. International experience Your ability to work independently as well as in a team collaborating with others. Experience working in project related business, experience in rail applications is a bonus Experience working in complex tenders Experience cost calculations and Full Cost Models Experience in gate and risk review process You are used to take ownership of assigned tasks More about us You are welcome to apply by December 1. Applications will be reviewed on an ongoing basis, so don’t delay – apply today! More information: Hiring Manager Peter Nilsson, [email protected], will answer your questions about the position. Union representatives – Sveriges Ingenjörer: Stefan Andersson, +46 107-38 08 21, Unionen: Ingrid Rinaldo, +46 107-38 58 19, and Karin Ulvemark, +46 107-38 51 42. Ledarna: Christer Fridlund, +46 107-38 29 12. All other questions can be directed to Lead Helena Stefansdottir, +46 76-830 97 48, [email protected].
Är du tekniskt intresserad och har stor fallenhet för att driva och utveckla framgångsrika och lönsamma affärer? Axentia Technologies AB är i en kraftig tillväxtfas såväl nationellt som internationellt och söker dig som vill vara med på deras fortsatta framgångsresa! Axentia är ett innovativt företag med en fantastisk historia och spännande framtid. Här erbjuds du att bli en del i ett företag med hög kompetens i kombination med mycket hjärta. Ta chansen att växa med ett av Sveriges mest intressanta företag! I din roll som Bid Manager är ditt ansvar att samordna, stötta och hantera arbetet med upphandlingar och anbud tillsammans med Key Account Managers. Fokus ligger på kunden, produkten och marknaden i en bransch som andas framåtanda och med en stark produkt som bidrar till hållbarhet och bättre miljö. Ditt huvudfokus är att fungera som ett stöd åt våra Key Account Managers vid upphandlingar. Tillsammans identifierar och säkrar ni affärsmöjligheter och säkerställer att våra anbud och dokumentation runt affärerna är av hög kvalitet och uppfyller kraven och förväntningarna hos våra kunder och samarbetspartners. I din roll arbetar du även nära projektledare och vår utvecklingsavdelning.. Du rapporterar till Säljstödschef och placering för tjänsten är på vårt huvudkontor i Mjärdevi, Linköping. Vi söker dig som har teknisk bakgrund och tidigare erfarenhet av att arbeta med upphandlingar och anbud. Då vi är ett utvecklingsbolag med hög innovationstakt värdesätter vi att du finner inspiration i kombinationen av försäljning och teknik. Vi ser också att du har en för tjänsten lämplig eftergymnasial utbildning. Du bör trivas i en affärsutvecklande roll där du tillsammans med Key Account Manager får ta stort ansvar för helheten i affären. Du har ett gott affärssinne med ett tydligt ekonomiskt tänk och god förståelse för betydelsen av lönsamma affärer. Din sociala kompetens och kommunikationsförmåga är god och du har en har en grundtrygghet i din yrkesprofession, som medför att du uppfattas som pålitlig och förtroendeingivande i alla lägen. Du behärskar svenska och engelska flytande i tal och skrift. Meriterande om du talar andra språk. För att trivas hos oss så bör du som person vara ödmjuk och flexibel. Vi är stolta över våra team och våra produkter, det vill vi att du ska vara också! Varmt välkommen med Din ansökan! Headquartered in Mjärdevi Science Park, Linköping, Sweden, Axentia creates and develops cutting edge Display Systems for the public transport sector as well as cost-effective Alarm Systems for rescue organizations. With over 15 years of experience and a dedicated staff, Axentia has become a major player in these business areas. Axentia has a unique competence in low power electronics design, mobile network communication and FM data broadcasting which are corner stone technologies in our product portfolios.
Vi söker en passionerad Junior Bid Manager för att vara en del av vårt team i Jönköping. I rollen som Junior Bid Manager är din främsta uppgift att arbeta med anbud till offentliga upphandlingar. Arbetet innebär att ta ansvar för hela anbudsprocessen vilket bland annat innefattar att skapa struktur, ta fram material, samordna och kvalitetssäkra. Du arbetar tätt tillsammans med dina kollegor i BID-teamet såväl som samverkar med personer runtom i organisationen. Som Junior Bid Manager på Consid kommer du att få möjligheten att växa och utvecklas i rollen samtidigt som du bidrar till vår fortsatta framgångsresa. Om dig Vi tror att du har lätt för att skapa goda och förtroendeingivande relationer med personer på olika befattningsnivåer. Vi tror också att du besitter en stark initiativförmåga och är affärs- och resultatdriven med en vilja att nå högt uppsatta mål. För att trivas i rollen behöver du älska utmaningar och uppskattar variationen mellan mycket utmanande, intensiva och professionella säljcase samt sociala events och aktiviteter. Du är kreativ, nytänkande och serviceinriktad med förmåga att förstå och tillgodose kundens behov. Vidare har du även förmågan att uttrycka dig mycket väl både i tal och skrift. För att lyckas i rollen krävs en mycket god förmåga att planera och skapa struktur samt en mycket hög grad av noggrannhet. Vi lägger stor vikt vid ditt driv och vilja att lära eftersom vi tror att det är avgörande för att lyckas i rollen. Är du redo att anta utmaningen och växa tillsammans med oss? Vänta inte med din ansökan, vi ser fram emot att träffa dig. Din kompetens God organisatorisk- och kommunikativ förmåga God analytisk förmåga Hög förmåga att hantera, skriva och kvalitetssäkra text Meriterande Relevant postgymnasial utbildning Tidigare erfarenhet av försäljning Tidigare erfarenhet av anbudsarbete
I rollen som Bid Manager på Consid är din främsta uppgift att arbeta med anbud till offentliga upphandlingar. Arbetet innebär att ta ansvar för hela anbudsprocessen vilket bland annat innefattar att skapa struktur, leda, ta fram material, samordna och kvalitetssäkra. Du fokuserar på att utveckla nya affärsmöjligheter samt att bidra i arbetet med att maximera utfallet av samarbeten med kunder vi vunnit avtal med. Du ansvarar för hela anbudsprocessen från början till slut men arbetar tätt tillsammans med vårt centrala BID-team. Om dig: Vi tror att du har lätt för att skapa goda och förtroendeingivande relationer med personer på olika befattningsnivåer. Vi tror också att du besitter en stark initiativförmåga och är affärs- och resultatdriven med en vilja att nå högt uppsatta mål. För att trivas i rollen behöver du älska utmaningar och uppskattar variationen mellan mycket utmanande, intensiva och professionella säljcase samt sociala events och aktiviteter. Du är kreativ, nytänkande och serviceinriktad med förmåga att kunna läsa av, förstå och tillgodose kundens behov. Vidare har du även förmågan att uttrycka dig mycket väl både i tal och skrift. För att lyckas i rollen krävs en mycket god förmåga att planera och skapa struktur samt en mycket hög grad av noggrannhet. Din kompetens: Civilekonom-/civilingenjörexamen eller motsvarande God organisatorisk och kommunikativ förmåga God analytisk förmåga God erfarenhet av att hantera, skriva och kvalitetssäkra text Meriterande: Tidigare erfarenhet av arbete med anbudsarbete, gärna med koppling till IT Tidigare erfarenhet av försäljning Tidigare erfarenhet inom IT-konsultbranschen
Visar 1 till 10 av 10 jobb