Behandlingsassistent för nattorganisationen
Statens Institutionsstyrelse
Behandlingsassistenter och socialpedagoger m.fl.

Statens institutionsstyrelse, SiS, är en myndighet som ansvarar för individuellt anpassad tvångsvård för ungdomar med komplex psykosocial problematik och för vuxna med missbruk. SiS verkställer även sluten ungdomsvård. Det gör vi på ungdomshem och hem för vuxna med missbruk, över hela landet. Hos oss på SiS blir ditt arbetsliv en spännande utmaning. Oavsett var i vår organisation du arbetar, eller vilken tjänst du har, hjälper du till att skapa livsviktig förändring. SiS ungdomshem Hässleholm är en låsbar institution med fyra behandlingsavdelningar, två avdelningar för mottagning och behovsbedömning (MBB) samt en öppen TFCO-enhet. Vi tar till övervägande del emot skolpliktiga pojkar men även flickor, med pågående kriminalitet och i vissa fall missbruk. Arbetsbeskrivning Vill du vara med och skapa den livsviktiga skillnaden för utsatta människor? Då är jobbet som behandlingsassistent på SiS en meningsfull utmaning. Målet med ditt uppdrag är att motivera våra ungdomar till nya och mindre riskfyllda sätt att leva. Som behandlingsassistent är du med och ser till att rutinerna på avdelningen fungerar som de ska. Du spelar en stor roll för stabiliteten och tryggheten för våra ungdomar och klienter. Du är med och bidrar till att säkerheten på institutionen upprätthålls enligt våra rutiner och  dokumentation är en viktig del av ditt arbete. Du kommer jobba med att bygga trygga relationer och medverkar till att våra ungdomar/klienter får den trygghet och säkerhet som de behöver för att bryta invanda beteenden. Tillsammans med ditt team av engagerade kollegor såsom behandlingspedagoger och behandlingssamordnare har ni möjlighet att nå goda resultat och bidra till förändring. Jobbet är många gånger krävande men också stimulerande, glädjefyllt och omväxlande.   Vår vision är att vara en plats för förändring och det genomsyrar vårt bemötande, vårt engagemang och vårt förhållningssätt.  Vår verksamhet pågår dygnet runt, och du som arbetar på natten ansvarar för ungdomarnas välmående och säkerhet och har som huvudfokus att främja deras sömnrutiner och att finnas där för dem vid behov. Natten är för många den jobbigaste tiden på dygnet, och sömnproblem är väldigt vanligt hos våra ungdomar vilket gör att en trygg vuxen som kan erbjuda stöd i form av samtal eller annat är en väldigt viktig pusselbit. Dokumentation är en viktig del av ditt arbete, och bidrar bland annat till rättssäkerhet, planering och uppföljning av vår verksamhet. Du bidrar till att säkerheten upprätthålls enligt våra rutiner och du medverkar att jobba mot ett ständigt bättre SiS. Arbetet kan variera mycket i intensitet från väldigt lugna nätter till nätter som kräver mycket av dig som behandlingsassistent men är också stimulerande, glädjefyllt och omväxlande. Du arbetar alltid vaken natt hos oss på pass som är förlagda mellan kl 21:00-08:00 på vardagar och 20:45-08:15 på helger. Ordinarie personal jobbar enligt ett rullande schema i team om fem behandlingsassistenter- och pedagoger. Nattetid finns även alltid en nattsamordnare/operativ ledare som är huvudansvarig för alla beslut. I denna rekryteringen kommer vi även att rekrytera för en roll som kommer att ha ett utökat ansvar för de besök och aktiviteter som hålls på institutionen. Ansvaret kommer bland annat att bestå av att kordinera bokningarna och att de tar hänsyn till säkerhetsapekter. Med det utökade ansvaret krävs att du har förmågan att se till ett helhetsperspektiv i hur planeringen av aktiviteter, bokningar och rättsprocesser utförs. Arbetstiden kommer för rollen att vara förlagt från eftermiddag då man ombesörjer bokningar av besök och aktiviteter, för att till kvällen ingå i nattorganisationen fram passet avslutas under tidig morgon. Som ny medarbetare kommer du att genomgå SiS grundutbildning på 10 veckor. I utbildningen varvas teori med en handledd introduktion och utbildningen rustar dig för behandlarrollen i SiS verksamhet. Kvalifikationer Din personliga lämplighet är nyckeln till livsviktig förändring. Därför behöver du ha en god förmåga att skapa engagemang och delaktighet. Lika viktigt är det att du har en grundmurad positiv människosyn, stor empatiskt förmåga och en förmåga att skapa goda relationer. Du har en god kommunikativ förmåga och kan behålla ditt lugn även i pressade situationer. Du har också förmåga att samarbeta med andra och delar gärna med dig av dina kunskaper till kollegor.  Du ska även ha: • Avslutad gymnasieutbildning • Erfarenhet av arbete med människor i utsatta livssituationer, t.ex. arbete inom psykiatri eller inom LSS omsorg • God svenska i tal och skrift Meriterande om du har: • Erfarenhet av arbete med våran målgrupp (skolpliktiga pojkar i kriminallitet, missbruk, gängtillhörighet) • B-körkort • Tidigare erfarenhet av nattarbete På SiS månar vi om ett gott medarbetarskap. Det innebär att du som medarbetare tar ansvar för ditt arbete, bidrar till utveckling och medverkar till ett gott samarbete. Läs mer om vårt medarbetarskap. Anställning:  Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.  Ansökan:  Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 31/7 SiS arbetar aktivt mot all form av diskriminering och välkomnar alla sökande. För arbete på våra institutioner gör SiS registerkontroll innan anställning. Inför rekryteringsarbetet har Statens institutionsstyrelse tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. OBS! Om du har skyddade personuppgifter ska du inte söka via rekryteringssystemet. Kontakta i stället den som står som kontaktperson i annonsen.

27 juni 2025
Sista ansökan:
31 juli 2025
Vägledare till Mötesplats Vårberg
STOCKHOLMS STADSMISSION
Behandlingsassistenter och socialpedagoger m.fl.

Vi söker dig som vill arbeta som vägledare hos oss på mötesplats Vårberg. Inom Stockholm Stadsmission har vi har flera öppna mötesplatser där bl.a. vägledare, kökspersonal, ombud och jurister arbetar tillsammans med att ge stöd med basbehov och långsiktigt stöd för varaktig förändring. Stödet sker både individuellt och i grupp till både vuxna, ungdomar och barnfamiljer. Vi erbjuder våra deltagare olika aktiviteter som t.ex. grupprådgivning och individuellt stöd och vi erbjuder också måltidsgemenskap genom frukost, lunch och middagar. Nu söker i dig som vill arbeta som vägledare hos oss. Arbetsuppgifter I rollen som vägledare planerar och genomför du gruppaktiviteter, bistår i grupprådgivningar och samtalsgrupper. Du arbetar med motivationsarbete i syfte att stödja våra deltagare till positiv förändring där t.ex. länkning till relevant stöd är en viktig del i ditt uppdrag. Vidare arbetar du för att öka deltagardelaktigheten i verksamheten samt planerar och genomför aktiviteter tillsammans med deltagarna. Praktiskt arbete i samband med måltider och hygien ingår, t.ex. hjälp med kösystem vid tvätt, bistå vid servering, förberedelse av lokalen etc. Viss administration ingår, t.ex. föra statistik och dokumentation. Även andra arbetsuppgifter kan förekomma. - Utbildad socialpedagog, behandlingsassistent eller motsvarande eftergymnasial utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. - Erfarenhet av att arbeta med barnfamiljer, ungdomar och utsatta grupper som lever i hemlöshet, missbruk och psykisk ohälsa. Utöver kunskaper i svenska är det meriterande om du pratar italienska, polska tigrinja eller rumänska. Även andra språkkunskaper kan vara relevanta. Som person är du lugn, har god samarbetsförmåga och har lätt för att skapa förtroende hos människor. Du är kommunikativ, tydlig och empatisk. Du drivs av viljan att bidra till ett mer inkluderande samhälle. Vi erbjuder ett aktivt arbete där du får chansen att göra skillnad tillsammans med dina kollegor. Vad vi erbjuder Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid (100%) med sex månaders inledande provanställning. Arbetstiden är 40 timmar/vecka på schemalagd arbetstid, ca 2 kvällar per vecka samt att det kan förekomma arbete på utvalda röda dagar under året. Verksamheterna har dagsläget öppet mån-fre 9-18. Tillträde 1 september eller enligt överenskommelse Ansökan Stockholms Stadsmission valt att ta bort det personliga brevet ur rekryteringsprocessen. Istället ställer vi urvalsfrågor vid ansökan för att få veta mer om din motivation/intresse samt hur väl du uppfyller tjänstens krav profil. I och med att barn besöker våra verksamheter begär vi alltid in ett utdrag ur belastningsregistret Intervjuer sker löpande. Välkommen med din ansökan! Stockholms Stadsmission är en idéburen organisation som arbetar för att skapa ett mänskligare samhälle för alla. Detta gör vi genom att arbeta med social omsorg, utbildning och arbetsintegration. Något som vi gjort ända sedan 1853 då vi bildades för att hjälpa dem som hade det sämst i samhället. Vårt mål är att alla ska få nya livschanser, stärka sin egenmakt och vara delaktiga i samhället. Stockholms Stadsmission erbjuder människor akut hjälp, råd och stöd till sociala rättigheter, boende, arbetsträning samt utbildning för att förebygga och bryta utanförskap. Vårt främsta verktyg är att människor stärker sin tro på sig själva och sin egen förmåga. På så sätt skapar vi tillsammans ett hållbart och mänskligare samhälle för alla.

27 juni 2025
Sista ansökan:
15 juli 2025
Handledare till Fontänhus Jämtland Härjedalen
Sveriges Fontänhus Riksförbund
Behandlingsassistenter och socialpedagoger m.fl.

Vill du vara med och bygga upp en helt ny verksamhet och göra skillnad för människor med psykisk ohälsa? Vi söker en engagerad handledare som vill arbeta sida vid sida med oss på Fontänhuset. Som handledare på Fontänhuset Jämtland Härjedalen kommer du att stötta och arbeta tillsammans med medlemmar och verksamhetschef i driften av verksamheten genom ett jämställt och demokratiskt arbetssätt. Om oss Vi är i etableringsfas och söker två handledare som vill vara en del av att bygga upp Fontänhuset Jämtland Härjedalen! Fontänhus är en medlemsbaserad verksamhet för personer med erfarenhet av psykisk ohälsa och socialt utanförskap. Genom en arbetsinriktad vardag skapar vi en trygg och meningsfull miljö där medlemmar och handledare arbetar sida vid sida. Vi följer Fontänhusmodellen, en internationellt erkänd metod för psykosocial rehabilitering. Våra värderingar grundar sig i respekt, delaktighet och gemenskap. Om tjänsten Som handledare kommer du att arbeta nära medlemmar för att underhålla och utveckla verksamheten. Du deltar närvarande och stödjande i det dagliga arbetet, sida vid sida med medlemmar. Tillsammans med våra medlemmar är grunden i arbetet den arbetsinriktade dagen, där vi arbetar med arbetsuppgifter som driver föreningen framåt och våra medlemmar mot en större självständighet. De praktiska arbetsuppgifterna kan till exempel vara att laga mat i vårt kök, städa och underhålla våra lokaler, kontorsuppgifter, trädgårdsarbete och uppdatera sociala medier/hemsida. Utöver det praktiska arbetet håller du i stödsamtal, introducerar nya medlemmar, håller föreläsningar om vårt arbete, tar emot praktikanter, lotsar i myndighetskontakter och vård, håller i sociala aktiviteter, friskvård och helgdagsfiranden. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter · Stödja medlemmarnas återhämtning genom att arbeta sida vid sida i den dagliga verksamheten. · Delta i och driva klubbhusets arbetsinriktade dag, exempelvis inom kök, administration, reception och studieenhet. · Motivera och engagera medlemmar att delta aktivt i verksamheten och ta ansvar. · Skapa struktur och rutiner i den dagliga verksamheten tillsammans med medlemmar. · Arbeta för att stärka medlemmars självkänsla, ansvarstagande och arbetsförmåga. · Bidra till ett tryggt och inkluderande sammanhang, där medlemmar känner sig sedda och delaktiga. · Planera och delta i möten, utbildningar och sociala aktiviteter i och utanför Fontänhuset. · Stödja medlemmar i kontakt med myndigheter, arbetsplatser, praktik eller studier vid behov. · Bidra till en trygg, inkluderande och respektfull miljö där alla känner sig sedda och välkomna. · Hålla stödsamtal och introducera nya medlemmar i verksamheten. · Samarbeta med chef, medlemmar och externa aktörer för att utveckla verksamheten. · Dokumentation och viss administration kopplat till verksamheten och medlemstödet ingår också. Kvalifikationer För att vara aktuell för tjänsten krävs att du har: · Slutfört relevant utbildning inom socialt arbete eller beteendevetenskapligt område, alternativt annan utbildning som bedöms likvärdig. · Erfarenhet av arbete med personer som lever med psykisk ohälsa. · B-körkort. Det är meriterande om du har: · Erfarenhet av arbete inom arbetsrehabilitering och gärna erfarenhet av att arbeta med Individual Placement and Support, Supported Employment och/eller Supported Education. · Kunskap om samhällets stöd- och trygghetssystem såsom sjukvård, Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen och kommunala insatser. · Erfarenhet av att arbeta i uppstart av verksamhet. · Erfarenhet/vana inom; sociala medier/film/grafisk design, matlagning och/eller renovering. Vi söker dig som är: · Självständig och initiativtagande. Du tar egna initiativ, är självgående och tar ansvar för att driva processer framåt. · Relationsskapande. Bygger och underhåller relationer och inger trygghet samt inkluderar och lyfter andra. · Trygg och stabil. Har en god förmåga att hantera stress och utmaningar samtidigt som du bibehåller ett positivt synsätt. Vi erbjuder: · Ett meningsfullt och varierat arbete i en verksamhet som gör skillnad. · Kollektivavtal och goda anställningsvillkor. · Heltidsanställning · Provanställning 6 månader. Övrigt För denna tjänst krävs att du är drogfri och inte förekommer i polisens belastningsregister. Vi förväntar oss att du delar Fontänhusets värdegrund och att inga aktiviteter eller uttalanden från dig strider mot dessa. Ansökan och urvalsprocess Skicka din ansökan senast söndag 2025-07-20 Din ansökan ska innehålla: · CV · Personligt brev på ett A4 där du beskriver kort och kärnfullt varför dina kvalifikationer matchar den här tjänsten. Dessa kommer bedömas efter hur väl de matchar de kvalifikationer som nämns ovan. Bifoga ansökningshandlingar som PDF-filer och skicka via e-post till kontaktpersonen nedan. De kandidater som bäst matchar kravprofilen kallas till intervju. Vi ser fram emot att höra från dig! Kontaktperson Maj Elgendahl, verksamhetschef, E-post: [email protected] Fontänhus Jämtland Härjedalen har valt rekryteringskanaler och undanber sig kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande

27 juni 2025
Sista ansökan:
20 juli 2025
Programledare till Frivården med placering på anstalten Hällby
Kriminalvården
Behandlingsassistenter och socialpedagoger m.fl.

Kriminalvården växer – vi bygger nytt, bygger om och bygger till och söker nu fler medarbetare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för anstalter, frivård, häkten och klienttransporter. Läs mer om frivården Eskilstunas verksamhet på vår hemsida: https://www.kriminalvarden.se/kontakt/hitta-och-kontakta/verksamhet/frivardskontor/eskilstuna/#verksamhet Anstalten Hällby är en anstalt i högsta säkerhetsklass 1, med drygt 250 platser. Platserna är i huvudsak så kallade normalplatser. Målgruppen för anstaltens klienter är män med varierande strafftider. Som programledare tillhör du Frivården Eskilstuna, men du kommer att ha din placering på anstalten Hällby där du utför ditt dagliga arbete. Du kommer att tillhöra en arbetsgrupp där ni blir sex programledare som arbetar nära andra befattningar på anstalten. ARBETSUPPGIFTER Som en viktig del av arbetet med att förebygga återfall i brott och arbeta efter Kriminalvårdens vision "Bättre ut" bedrivs omfattande programverksamhet för klienter både i grupp och enskilt. Behandlingsprogrammen är manualstyrda och bedrivs med hög kvalitet och enligt principerna för evidensbaserad praktik. De bygger företrädelsevis på kognitiv beteendeterapi samt social inlärningsteori. Vid anstalten Hällby bedrivs program riktade mot missbruk samt s.k. allmänkriminalitet. Det sammansatta programutbudet innebär att du parallellt kan komma att leda flera olika program. Programledarens huvudsakliga arbetsuppgifter är att tillsammans med kriminalvårdsinspektör och övriga programledare planera, leda, utveckla och följa upp programverksamheten på anstalten. Som programledare förväntas du samverka i klientarbetet med övrig personal på anstalten. Tillsammans med övrig personal svarar du för säkerhets och ordningsfrågor under behandlingsarbetet. Viktigt är ett gott samarbete såväl med andra programledare som med övrig personal på anstalten. I tjänsten ingår förutom att leda program även administrativa arbetsuppgifter. Arbetet med klienterna sker utifrån ett kognitivt förhållningssätt. Som programledare arbetar du med behandling i grupp för ett antal intagna med betoning på grupprocess. Du har även enskilda samtal som en del i behandlingen. Inför att bedriva behandlingsprogram kommer du att utbildas internt och genomgå certifieringsprocesser för att kunna leda de behandlingsprogram som är aktuella. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är trygg, stabil och har självinsikt. Du har förmåga att kommunicera på ett tydligt sätt och har lätt för att samarbeta med andra människor. I stressiga situationer behåller du ditt lugn och har förmågan att göra korrekta avvägningar och prioriteringar. Du har god förståelse för hur människan tar till sig kunskap och anpassar ditt sätt att förmedla budskap utifrån mottagarens förutsättningar. Det är också viktigt att du vill arbeta mot uppsatta mål och fokusera på resultat. Du ska även ha en fysisk status som möjliggör att agera fysiskt om situationen så kräver. För att trivas och lyckas i ditt uppdrag är det viktigt att du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen och tron på att människan är utvecklingsbar. Du är även medveten om och har förståelse för hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra. Vidare förväntas du med ditt förhållningssätt bidra till att alla blir likvärdigt bemötta. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Vi söker dig som har: • Akademisk examen (lägst kandidatnivå) med beteendevetenskaplig inriktning såsom socionom eller beteendevetare, alternativt annan akademisk examen i kombination med erfarenhet som Kriminalvården bedömer relevant • Goda kunskaper i svenska språket i såväl tal som skrift • B-körkort Det är meriterande om du har: • Övriga utbildningar med behandlingsinriktning som Kriminalvården bedömer relevanta • Klientnära kriminalvårdserfarenhet • Övrig klientnära arbetslivserfarenhet inom vård och behandling eller inom socialt arbete • Erfarenhet av arbete med KBT-baserade insatser och/eller utbildning i KBT • Relevanta språkkunskaper ÖVRIGT För att bli aktuell för anställning inom Kriminalvården krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande lämplighet, omdöme, säkerhets- och sekretessmedvetande och att du följer gällande lagar. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som gäller för Kriminalvårdens verksamhet. Vissa befattningar är placerade i säkerhetsklass och då kommer en säkerhetsprövning med registerkontroll att genomföras innan beslut om anställning fattas. För vissa säkerhetsklassade tjänster krävs svenskt medborgarskap. Kriminalvården välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Läs mer om säkerhetsprövningen på: https://www.kriminalvarden.se/jobba-hos-oss/rekryteringsprocessen/sakerhetsprovning-vid-rekrytering/ Befattningen kan innebära krigsplacering vid Kriminalvården. Läs mer om krigsplacering på: https://www.kriminalvarden.se/jobba-hos-oss/rekryteringsprocessen/krigsplacering/ Provanställning kan komma att tillämpas. Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald. För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.

27 juni 2025
Sista ansökan:
23 juli 2025
Socialpedagog till Tunabergsskolan
Uppsala kommun
Behandlingsassistenter och socialpedagoger m.fl.

Välkommen till utbildningsförvaltningen. Vi erbjuder förskola, grundskola och gymnasieskola för barn och ungdomar mellan 0 och 20 år. Tillsammans jobbar vi mot målet att alla elever ska nå bästa möjliga kunskapsresultat. Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på https://www.uppsala.se/jobb/ Vill du ha ett mångsidigt jobb där du får arbeta stödjande med våra elever och bidra till att eleverna utvecklas mot deras uppsatta mål? Har du erfarenhet av att planera och leda grupper i olika aktiviteter och har kunskaper i konflikthantering? Då kan den här rollen passa dig!  Tunabergsskolan är en grundskola med 570 elever i årkurs 6-9. Vi har höga resultat och arbetar systematiskt med att utveckla vår verksamhet. Här kan du läsa mer om Tunabergsskolan (https://tunabergsskolan.uppsala.se/).  Beskrivning av arbetsuppgifter I arbetet ingår att vara en extra vuxen för eleverna på skolan. Du ska kunna vara ett språkrör för eleverna, hjälpa elever till lektioner och stödja eleverna pedagogiskt och socialt. Du bidrar till att eleven utvecklas mot målen och är en förebild i det sociala samspelet. Du ska ha samtal med elever både enskilt och i grupper och som en del i förebyggande värdegrundsarbete. Kontakt och samarbete med vårdnadshavare ingår. Tillsammans med en kollega utreder du kränkningsärenden och incidenter på skolan. Du arbetar nära våra elever under hela skoldagen och mycket av arbetet sker bland eleverna i skolans korridorer. I uppdraget ingår även att:  • vara ett språkrör för eleverna, vara den trygga vuxna och bygga relationer • vara ett stretchband i verksamheten (hjälpa andra elever till lektioner, vara med i stödet) • utreda kränkningsärenden på skolan i samråd med kurator • ha en skolvärdsroll på rasterna • utreda incidenter som händer på skolan • vara med på läxhjälpen, omprovstid, studieverkstad • arbeta med lovskola på loven och tillhöra vaktmästeri / administration på loven. Kvalifikationer Vi söker dig som har socialpedagogutbildning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten. Du ska ha erfarenhet av arbete på grundskola och att planera och leda grupper i olika aktiviteter. Det är också viktigt att du har kunskaper i konflikthantering och det är ett krav att du har erfarenhet av arbete med elever med psykosociala utmaningar och med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF).  Som person tar du initiativ till aktiviteter för att uppnå resultat. Du har lätt för att anpassa dig till ändrade förutsättningar och ser möjligheter i förändringar. Vidare är du en utåtriktad och socialt aktiv person som har god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt.  Upplysningar Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: Maya Plaza, biträdande rektor, 018-727 66 25. Facklig företrädare: Sveriges lärare, Elisa Eriksson, 018-727 26 59. Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 26 59.   I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

27 juni 2025
Sista ansökan:
11 augusti 2025
Finjagården söker samordnare
Finjagården AB
Behandlingsassistenter och socialpedagoger m.fl.

Vill du erbjudas ett spännande och utvecklande arbete och tillsammans med oss göra skillnad i vårt mål att ge samtliga klienter ett liv värt att leva. Då har du möjligheten att söka tjänsten som Samordnare på Finjagården. Vi söker nu samordnare till våra enheter Villan, en till en lösning, stödboende och Utsluss. Villan arbetar med personer som har en samsjuklighet. Tillståndet är i åldern 18-50 år och har 7 platser. I utsluss och stödboende kan våra klienter göra den sista delen i sin behandling för att öka sin självständighet. På 1-1 lösning skräddarsyr vi helt upplägget i behandlingen för klienter med det behovet. Om oss Finjagården ligger i Finja och har funnits sedan 1970 talet. Behandlingen på Finjagården utgår från ett biopsykosocialt synsätt. Det innebär att vi arbetar utifrån biologiska, sociala och psykologiska faktorer och hur de påverkar klienten på olika sätt i livet. Terapeut, kontaktperson och sjuksköterska samarbetar i team kring klienten utifrån uppdrag. Finjagården erbjuder småskalig och högspecialiserad behandling för vuxna personer med personlighetsproblematik, neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, depression, missbruk, självskadebeteende, ångest, OCD, ätstörning och trauma. Vi utför även psykiatriska utredningar. Med strukturerade behandlingsmetoder som KBT, DBT, ACT, Compassionfokuserad terapi, CRA, Unified Protocol samt traumabehandling i form av PE, EMDR och Written exposure kompletterat med ett kvalitetssystemkompletterad med ett kvalitetssystem, säkerställs dokumenterade behandlingsresultat. Ett kvalitetssystem med uppföljning för såväl klienter, närstående som uppdragsgivare skapar insyn, medverkan och trygghet. Vi tror starkt på att det är viktigt att man gör en personlig commitment (åtagande) att verkligen vilja jobba hos oss. Kring arbetstider, funktionsbeskrivning, behandlingsmodeller och vår vision. Att arbeta hos oss passar inte alla. Men för de det passar har vi en mycket attraktiv arbetsplats att erbjuda. Vi erbjuder en plats för dig som anställd att individuellt växa genom att få arbeta med och bidra till att ge våra klienter en chans att nå det liv det vill leva. Arbetsuppgifter Som Samordnare kommer du att vara navet på enheterna. Du kommer att arbeta med en kollega då det finns två samordnartjänster. Du kommer att arbeta operativt nära och tillsammans med enhetschef . Ni kommer tillsammans med enhetschef arbeta med enheternas dagliga drift. Ni kommer ha ansvar för bemanning och schema. En viktig del i arbetet är att skapa engagemang och delaktighet samt finnas där som stöd till personalen. Tjänsten kommer att vara 50 % administrativ och 50 % med arbete som behandlingscoach. Det innebär att samordnaren t.ex. kan täcka upp för personal vid sjukdom. Till din hjälp i rollen som samordnare har du olika stödfunktioner som till exempel HR, Ekonomi, Fastighet och IT. Du får kontinuerligt stöd genom handledning. För oss är det viktigt att jobba tillsammans där vi hjälper och inspirerar varandra. Vi erbjuder Vi erbjuder en spännande roll där ingen dag är den andra lik och du får möjlighet att påverka och styra arbetet i riktning mot uppsatta mål. Du erbjuds ett flexibelt jobb med frihet under ansvar i en välkomnade och hjärtlig kultur med högt i tak och goda utvecklingsmöjligheter. Vem är du? Du är lyhörd och tydlig i rollen om samordnare. Du skapar engagemang och samarbetar bra med personal. Till detta är du en handlingskraftig och resultatorienterad lagspelare med god självkännedom. Du har en god kommunikativ förmåga där du har lätt för att skapa och vidmakthålla kontakter samt har en god förmåga för struktur och logistik. Du har goda administrativa färdigheter samt vet vad behandling innebär. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Kvalifikationer: -Utbildad behandlingspedagog eller liknande utbildning som arbetsgivaren anser vara likvärdig. - B körkort Meriterande: - Erfarenhet av målgruppen - Erfarenhet av att arbeta som samordnare innan - Erfarenhet av driva ett förändringsarbete Övrigt Anställningsform: Tillsvidare, vi tillämpar sex månaders provanställning Sysselsättningsgrad: 100% Arbetstid: Dagtid, förtroendearbetstid Tillträde: Enligt överenskommelse Rekrytering sker löpande, vid intresse skicka snarast din ansökan (CV och personligt brev) till [email protected] Vid ev kallelse till intervju medtag referenser, utbildningsintyg samt utdrag från polisen enligt HVB-hem: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/hvb-hem/ Välkommen med din ansökan till oss!

27 juni 2025
Sista ansökan:
27 juli 2025
Behandlingspedagoger till SiS Ungdomshem Fagared, enhet Öxnevalla
Statens Institutionsstyrelse
Behandlingsassistenter och socialpedagoger m.fl.

Statens institutionsstyrelse, SiS, är en myndighet som ansvarar för individuellt anpassad tvångsvård för ungdomar och för vuxna med missbruk. Det gör vi på ungdomshem och hem för vuxna med missbruk, över hela landet. Hos oss på SiS blir ditt arbetsliv en spännande utmaning. Oavsett var i vår organisation du arbetar, eller vilken tjänst du har, hjälper du till att skapa livsviktig förändring. SiS ungdomshem Fagared tar emot icke skolpliktiga pojkar med psykosociala problem, kriminalitet och missbruk. Vi har avdelningar i Lindome, i Öxnevalla och i Göteborg. Arbetsbeskrivning Vill du vara med och skapa en livsviktig förändring för utsatta människor? Då är jobbet som behandlingspedagog hos SiS en meningsfull utmaning. Uppdraget som behandlingspedagog på våra behandlingsavdelningar, på enhet Öxnevalla i Horred, Marks kommun är utmanande och komplext men samtidigt väldigt givande. På enhet Öxnevalla har vi två låsbara behandlingsavdelningar där du som behandlingspedagog kommer jobba med att bygga trygga relationer och medverkar till att våra ungdomar får den trygghet och säkerhet som de behöver för att bryta invanda beteenden. För denna uppgift söker vi nu ett antal nya medarbetare. Målet med ditt uppdrag är att skapa hopp, framåtrörelse och meningsfullhet i livssituationer som stukats av psykosociala problem, utanförskap och missbruk. Du kommer jobba med att bygga trygga relationer, men också med utvalda och väl fungerande behandlingsmetoder. Att göra den resan i olika skeden av ungdomarnas liv, är ett tufft och utmanande arbete på alla plan. Du arbetar i ett team av engagerade kollegor och med er samlade kompetens har ni möjlighet att skapa nå bra resultat. Vi arbetar utifrån våra värdeord; Respekt, Omtanke och Tydlighet. Vår vision är att vara en plats för förändring och det genomsyrar vårt bemötande, vårt engagemang och vårt förhållningssätt.  Arbetstiden är enligt schema: dag, kväll och helg. Som ny medarbetare kommer du att genomgå SiS grundutbildning på 10 veckor. I utbildningen varvas teori med en handledd introduktion och utbildningen rustar dig för behandlarrollen i SiS verksamhet. Kvalifikationer För att lyckas i ditt arbete har du en grundmurad positiv människosyn. Du är motiverad att hjälpa människor i en utsatt livssituation och du delar SiS värdegrund, att vara en plats för förändring. Vidare har du en god förmåga att skapa engagemang och delaktighet hos våra ungdomar. Som person är du trygg i dig själv och har lätt för att skapa relation med ungdomar likväl som med övriga i personalgruppen. Du har en god kommunikativ förmåga och kan behålla ditt lugn även i pressade situationer. Du har lätt för att samarbeta med andra och du kan hantera konflikter på ett konstruktivt sätt. Du ska också ha:  • Examen från 2-årig eftergymnasial utbildning vid folkhögskola eller yrkeshögskola (KY/YH) med inriktning mot socialt/pedagogiskt behandlingsarbete eller utbildning från högskola som vi bedömer likvärdig • B- körkort • God svenska i tal och skrift På SiS månar vi om ett gott medarbetarskap. Det innebär att du som medarbetare tar ansvar för ditt arbete, bidrar till utveckling och medverkar till ett gott samarbete. Läs mer om vårt medarbetarskap. Anställning:  Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Ansökan:  Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 31 juli 2025. SiS arbetar aktivt mot all form av diskriminering och välkomnar alla sökande. För arbete på våra institutioner gör SiS registerkontroll innan anställning. Inför rekryteringsarbetet har Statens institutionsstyrelse tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. OBS! Om du har skyddade personuppgifter ska du inte söka via rekryteringssystemet. Kontakta i stället den som står som kontaktperson i annonsen.

27 juni 2025
Sista ansökan:
31 juli 2025
Behandlingsassistenter till SiS Ungdomshem Fagared, enhet Öxnevalla
Statens Institutionsstyrelse
Behandlingsassistenter och socialpedagoger m.fl.

Statens institutionsstyrelse, SiS, är en myndighet som ansvarar för individuellt anpassad tvångsvård för ungdomar och för vuxna med missbruk. Det gör vi på ungdomshem och hem för vuxna med missbruk, över hela landet. Hos oss på SiS blir ditt arbetsliv en spännande utmaning. Oavsett var i vår organisation du arbetar, eller vilken tjänst du har, hjälper du till att skapa livsviktig förändring. SiS ungdomshem Fagared tar emot icke skolpliktiga pojkar med psykosociala problem, kriminalitet och missbruk. Vi har avdelningar i Lindome, i Öxnevalla och i Göteborg. Arbetsbeskrivning  Vill du vara med och skapa den livsviktiga skillnaden för utsatta människor? Då är jobbet som behandlingsassistent på SiS en meningsfull utmaning. Enhet Öxnevalla i Horred, Marks kommun består av två låsbara behandlingsavdelningar där du som behandlingsassistent kommer jobba med att bygga trygga relationer och medverkar till att våra ungdomar får den trygghet och säkerhet som de behöver för att bryta invanda beteenden. För denna uppgift söker vi nu ett antal nya medarbetare. Målet med ditt uppdrag är att skapa hopp, framåtrörelse och meningsfullhet i livssituationer som stukats av psykosociala problem, utanförskap och missbruk. Att göra den resan i olika skeden av ungdomarnas liv, är ett tufft och utmanande arbete på alla plan. Du spelar en stor roll för stabiliteten och tryggheten för våra ungdomar och står för basen i det dagliga livet som skolgång, städning, matlagning med mera. Du är med och bidrar till att säkerheten på institutionen upprätthålls enligt våra rutiner. Dokumentation är en viktig del av ditt arbete. Du arbetar i ett team av engagerade kollegor och med er samlade kompetens har ni möjlighet att skapa nå bra resultat. Vi arbetar utifrån våra värdeord; Respekt, Omtanke och Tydlighet. Arbetstiden är enligt schema dag, kväll och helg. Som ny medarbetare kommer du att genomgå SiS grundutbildning på 10 veckor. I utbildningen varvas teori med en handledd introduktion och utbildningen rustar dig för behandlarrollen i SiS verksamhet. Kvalifikationer Din personliga lämplighet är nyckeln till livsviktig förändring. Därför behöver du ha en god förmåga att skapa engagemang och delaktighet. Lika viktigt är det att du har en grundmurad positiv människosyn, stor empatisk förmåga och en förmåga att skapa goda relationer. Du har en god kommunikativ förmåga och kan behålla ditt lugn även i pressade situationer. Du har också förmåga att samarbeta med andra och delar gärna med dig av dina kunskaper till kollegor.  Du ska även ha: • Avslutad gymnasieutbildning • Erfarenhet av arbete med människor i en utsatt livssituation t.ex. inom psykiatri, HVB- verksamhet, eller vård- och omsorg.  • B- körkort  • God svenska i tal och skrift På SiS månar vi om ett gott medarbetarskap. Det innebär att du som medarbetare tar ansvar för ditt arbete, bidrar till utveckling och medverkar till ett gott samarbete. Läs mer om vårt medarbetarskap. Anställning:  Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.  Ansökan:  Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 31 juli 2025. SiS arbetar aktivt mot all form av diskriminering och välkomnar alla sökande.   SiS arbetar aktivt mot all form av diskriminering och välkomnar alla sökande. För arbete på våra institutioner gör SiS registerkontroll innan anställning. Inför rekryteringsarbetet har Statens institutionsstyrelse tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. OBS! Om du har skyddade personuppgifter ska du inte söka via rekryteringssystemet. Kontakta i stället den som står som kontaktperson i annonsen.

27 juni 2025
Sista ansökan:
31 juli 2025
Pedagogisk samordnare sökes till stöd i boende vuxen
Lunds kommun
Behandlingsassistenter och socialpedagoger m.fl.

Brinner du för ett arbete där du får vara en del av att bekämpa hemlösheten? Är du inställd på att det krävs tid och tålamod att arbeta med förändring? Är du, liksom vi, inställda på att flexibilitet och kreativa lösningar är en viktig del för att nå våra mål? Är du van vid att coacha och vägleda i det dagliga arbetet, vågar tänka "utanför boxen" samt har några års erfarenhet av att arbeta med liknande målgrupp? Ser du lösningar i stället för problem? Är du nyfiken och har lätt att skapa relation? Vågar du utmana dina kollegor att tänka i nya banor? Då kanske just du är personen vi söker. Om rollen och dina arbetsuppgifter Som pedagogisk samordnare kommer du att stödja och vägleda kollegorna och vara delaktig i det dagliga arbetet inom enheten i samråd med enhetschef. Du inspirerar och entusiasmerar och är en trygg person i det dagliga arbetet genom att bland annat närvara vid överlämningar och följa upp arbetet som utförs.  Du kommer att stödja enhetschefen i enhetens utvecklings- och förbättringsarbete. Du är även en resurs i samarbete med enhetschef och verksamhetsutvecklare att inhämta och sprida ny kunskap om pedagogiska förhållningsätt och metoder för verksamheten. Du utgör ett metodstöd för att öka och vidmakthålla användandet av MI som förhållningssätt,  följa upp genomförandeplaner och planeringen i det dagliga arbetet tillsammans med kontaktpersonerna. Du samverkar med viktiga aktörer för målgruppen samt är ett stöd till kollegor i kontakten med brukare och specifika samverkanspartners såsom t.ex. socialsekreterare, Goda män, vårdnadshavare, läkare med flera. Du kommer att vara delaktig i att utföra ordinarie arbetsuppgifter som socialrådgivare och vid behov utföra insatser i boendet. Kan också bli aktuellt att vara kontaktperson i lite svårare ärenden. Vi söker dig som Du har avslutad utbildning som socionom, beteendevetare, behandlingspedagog eller socialpedagog (minst 2-årig eftergymnasial utbildning) eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Det är meriterande om du har utbildning i och erfarenhet av att arbeta med MI, lågaffektivt bemötande, ACT, traumamedveten omsorg och KBT samt tidigare erfarenhet av att vägleda och coacha kollegor i det dagliga arbetet. Du ska ha arbetat med beroendeproblematik och gärna inriktning psykiatri, ha kunskap om dolda funktionsnedsättningar, psykisk ohälsa m.m. Du har god erfarenhet av att ha arbetat med genomförandeplaner. Vi ser även att du behöver  - ha ett självständigt arbetssätt och förmåga till självledarskap - kunna skapa struktur för att utföra dina arbetsuppgifter - vara skicklig i att coacha andra - B-körkort Vi erbjuder dig Som medarbetare hos oss erbjuds du en rad förmåner med fokus på balans, trygghet och hälsa. Lunds kommun är en stor organisation med många spännande verksamheter och möjligheter för medarbetare till utveckling. Som medarbetare får du även tillgång till vår förmånsportal där du enkelt kan se dina förmåner och administrera dessa. https://lund.se/arbete-och-lediga-jobb/sa-ar-det-att-arbeta-med-oss/det-har-ger-vi-dig-som-medarbetare Om oss Hos oss får du ett varierat, självständigt och viktigt arbete med lundabor som har eller har haft ett skadligt bruk eller beroende och behöver stöd för att bli fri från det samt har levt i hemlöshet. Du får en gedigen introduktion i arbetet och goda möjligheter till kompetensutveckling. Vår enhet präglas av en positiv anda och vi engagerar oss för att hitta det bästa stödet för våra brukare.  På enheten för stöd i boende Vuxen arbetar vi med personer som har eller har haft ett skadligt bruk eller beroende och som är i behov av stöd för att bli fri från sitt beroende. I enheten ingår ett genomgångsboende med 21 lägenheter samt två olika komplex 15 minuters cykelväg bort med ytterligare 5 respektive 13 lägenheter bort. Boendet är tillfälligt med syfte att kartlägga och arbeta med de olika stödbehov som finns och hjälpa brukarna vidare till mer permanenta boende-lösningar. I snitt bor brukarna hos oss 6-18 månader. Vi som arbetar här är sex socialrådgivare, en pedagogisk samordnare och en enhetschef samt ett chefstöd. Vi arbetar på schema och var tredje helg. Samordnaren arbetar måndag till fredag och kommer att ha flextid utifrån verksamhetens behov.  Vårt arbetssätt utvecklas kontinuerligt för att kunna möta lundabornas behov på bästa sätt och vi hoppas att du vill vara med och hjälpa oss att bli ännu bättre.   Vi är en del av arbetsmarknads- och socialförvaltningen där cirka 600 medarbetare ger stöd till de lundabor som behöver socialtjänstens insatser. Tillsammans ser vi till att barn och unga får en så bra uppväxt som möjligt. Vi utgår från hela familjens situation och att ingen ska fara illa. Det handlar om att ge stöd till vuxna med skadligt bruk och beroende eller psykiska funktionsnedsättningar, till dem som behöver ekonomiskt bistånd, god man, förvaltare eller stöd för att kunna studera eller arbeta, samt till flyktingar. Här får du plats att växa. Inom Lunds kommun sätter vi kunskapen i centrum och skapar möjligheter att utvecklas i arbetslivet. Vi erbjuder en inkluderande arbetsmiljö, och chans att påverka och göra skillnad. Vill du bli en av oss?

26 juni 2025
Sista ansökan:
18 juli 2025
Behandlingspedagog till Patia Stödboende Nacka
Patia AB
Behandlingsassistenter och socialpedagoger m.fl.

Har du erfarenhet av att arbeta med klienter i behov av stöd? Vi söker nu en behandlingspedagog som vill ta nästa steg i sin karriär och göra skillnad i människors liv. Om verksamheten På Stödboende Nacka tar vi emot vuxna fr 21 år med olika former av social och psykosocial problematik som föranleder svårigheter för den enskilde att hantera sin vardag. Vårt mål är att den enskilde efter placering ska vara väl inkluderad i samhället och ha resurser och förutsättningar för att klara av att leva ett självständigt liv präglat av drogfrihet och stabilitet. Vi stödjer vi den enskilde med att samordna och integrera övriga insatser av vikt för ett liv präglat av kvalitet och stabilitet - så som sjukvård, psykiatri, beroendevård och kriminalvård. Vi ser en god samverkan som ett viktigt led i att skapa förutsägbarhet och struktur i vardagen, faktorer som är avgörande för en bestående beteendeförändring. Om tjänsten Vi söker nu en behandlingspedagog till vår verksamhet med en sysselsättningsgrad på ca 80%. Tjänsten innebär arbete under både vardag och kväll samt var 4:e helg. Tillträde sker enligt överenskommelse. Som behandlingspedagog kommer du att spela en viktig roll i vårt arbete med att stödja och hjälpa klienter till en bättre och stabilare livssituation. Du arbetar nära våra klienter och andra aktörer för att skapa en individuell och hållbar genomförandeplan. Dina arbetsuppgifter I din roll som behandlingspedagog kommer du att ansvara för kontaktmannaskap. Ditt arbete innefattar bland annat: Genomföra motiverande samtal och erbjuda stöd i myndighetskontakter. Arbeta med social färdighetsträning och stödja klienter i deras utveckling. Samverka med andra viktiga aktörer för klientens utveckling och hälsa. Utföra administrativa arbetsuppgifter som daglig journalföring och upprättande samt revidering av genomförandeplaner och riskanalyser. Ansvara för månatlig rapportering till ansvarig socialsekreterare. Vi söker en relationsorienterad behandlingspedagog som har förmågan att möta människor med olika behov och personligheter. Du är trygg i dig själv och kan anpassa ditt arbetssätt för att skapa meningsfulla relationer med klienter, vilket är en viktig egenskap för att arbeta framgångsrikt inom socialt arbete och klientnära stöd. För att lyckas i denna roll bör du vara flexibel och ha en engagerad attityd, vilket gör att du kan hantera olika situationer och utmaningar i arbetet på ett professionellt sätt. Din drivkraft och passion för att bidra till individers utveckling och välmående är avgörande för att skapa långsiktiga förändringar i deras liv. Med ett starkt intresse för socialt arbete, beteendeförändring och att stötta människor i svåra livssituationer, kommer du att spela en viktig roll i att främja klienternas hälsa och välmående. Dina kvalifikationer För att vara aktuell för tjänsten som behandlingspedagog ser vi att du uppfyller följande krav: Eftergymnasial utbildning motsvarande minst två års heltidsstudier (400 YH-poäng eller 120 HP), exempelvis som behandlingspedagog, socialpedagog eller socionom. Minst 2 års arbetslivserfarenhet inom socialt arbete och god kännedom om socialtjänstlagen. Du behärskar det svenska språket obehindrat i både tal och skrift. B-körkort är ett krav. Tidigare arbete med beroendeproblematik, psykossjukdomar, psykisk ohälsa, kriminalitet eller samsjuklighet är meriterande Om du går vidare i rekryteringsprocessen, kommer vi att be om ett utdrag från polisens misstanke- och belastningsregister för HVB-hem samt utdrag avseende kontroll av egna uppgifter. Vi ber dig att beställa utdragen i samband med att du gör din ansökan. Tänk på att bifoga ditt examensbevis tillsammans med din ansökan som styrker de efterfrågade kvalifikationerna (maskera gärna de fyra sista siffrorna i personnumret enligt GDPR). Om examensbeviset inte bifogas, kan vi inte handlägga din ansökan. Provanställning på sex månader tillämpas på Patia. Varmt välkommen in med din ansökan!

26 juni 2025
Sista ansökan:
13 december 2025