Biblioteksassistent

Sök bland 9 lediga jobb som Biblioteksassistent och börja ditt nya yrkesliv idag!

Amanuens vid LTH:s bibliotek
Lunds Universitet
Arkiv- och biblioteksassistenter m.fl.

Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens främsta lärosäten. Här finns omkring 47 000 studenter och mer än 8 800 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor. Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Jämställdhet, lika villkor och mångfald är grundläggande principer för alla delar av vår verksamhet. Beskrivning av arbetsplatsen LTH Bibliotek ger användarnära service till fakultetens studenter, lärare och forskare samt till allmänheten inom de tekniska ämnena och arkitektur och design. LTH Bibliotek är lokaliserat i A-huset. Vi söker nu 3 amanuenser vid Lunds universitet, i första hand någon från utbildningarna vid LTH eller från ABM (Arkiv, Bibliotek och Museer), för extraarbete i bibliotekets informationsdisk. Arbetsuppgifter Som amanuens kan dina arbetsuppgifter variera och arbetsuppgifterna ska ge en inblick i den akademiska världen på den fakultet där du bedriver studier. I rollen kommer du att ge service i vår informationsdisk till LTH:s studenter och anställda. Arbetsuppgifterna innefattar huvudsakligen: - Bemanning av informationsdisken - Enklare biblioteksarbete så som lån, bokuppsättning och uppmärkning av böcker LTH erbjuder utbildningar både på svenska och engelska och du kommer att använda båda språken i bibliotekets lånedisk. En del ensamarbete ingår i disktjänstgöringen och du behöver kunna ta självständiga beslut utifrån givna ramar. Kvalifikationer Behörig att anställas som amanuens är den som är antagen till utbildning på grund- eller avancerad nivå vid fakulteten (eller närliggande ämne för de gemensamma institutionerna). Examen får inte vara uttagen. Krav för anställningen är: - antagen till utbildning vid LU - mycket goda kunskaper i svenska och engelska, i tal och skrift - goda IT-kunskaper - är ansvarstagande och självgående - är organiserad och har ett bra ordningssinne - god samarbetsförmåga - stark servicekänsla Meriterande för anställningen är: - student vid någon av LTH:s utbildningar eller vid ABM - erfarenhet av biblioteksarbete eller annat servicerelaterat arbete Det kommer läggas stor vikt vid personlig lämplighet. Hänsyn kommer att tas till hur den sökande genom sina personliga egenskaper, erfarenheter och kompetens bedöms komplettera och stärka arbetet inom biblioteksverksamheten samt bidra till dess framtida utveckling. Vi erbjuder Lunds universitet är en statlig myndighet som erbjuder goda anställningsvillkor. Med en anställning som amanuens får du som student en möjlighet att förena studier med arbete för att komplettera dina teoretiska kunskaper med praktisk arbetslivserfarenhet inom akademin. Läs mer på universitets webbplats om att https://www.lu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss Övrigt De tre anställningarna är tidsbegränsade under 1 september 2025 – 19 december 2025 och avser 10 % per person. Anställningen får inte påverka amanuensens studier negativt. Bestämmelser gällande utbildningsanställning som amanuens finns i Högskoleförordningen (SFS 2017:284), 5 kap 8-12 §§. https://www.medarbetarwebben.lu.se/anstallning/arbetstid/flextid-teknisk-och-administrativ-personal Så här söker du Ansökan ska innehålla CV och personligt brev med motivering till varför du är intresserad av anställningen och på vilket sätt anställningen matchar dina meriter. Vi ber dig bifoga utdrag från LADOK som intygar din behörighet. Ansökan bör även innehålla övrigt som du önskar åberopa (kopior av betyg, uppgifter till referenser, rekommendationsbrev etc.). Välkommen med din ansökan! LTH – Lunds Tekniska Högskola – är den tekniska fakulteten vid Lunds universitet. På LTH utbildar vi människor, bygger kunskap för framtiden och arbetar hårt för att utveckla samhället. Vi skapar utrymme för briljant forskning och inspirerar till kreativ utveckling av teknik, arkitektur och design. Här läser närmare 10 000 studenter. Varje år publicerar våra forskare – varav många verkar inom världsledande profilområden – omkring 100 avhandlingar och 2 000 vetenskapliga rön. En rad forskningsresultat och studentarbeten förädlas till innovationer. Tillsammans utforskar och skapar vi – till nytta för världen. Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.

16 maj 2025
Sista ansökan:
1 juni 2025
Vällingby bibliotek söker biblioteksassistent som gillar schemaläggning
Stockholms kommun
Arkiv- och biblioteksassistenter m.fl.

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna. Kultur är en viktig del av Stockholms nervsystem och berör miljontals människor varje år. På Kulturförvaltningen arbetar vi tillsammans för att stärka kulturlivet i Stockholm. Vi skapar möjligheter för stadens invånare och besökare att ta del av och själva skapa kultur. Hos oss råder ett öppet arbetsklimat där medarbetarna i allra högsta grad är delaktiga i utvecklingen. Var med och bidra till att Stockholm växer med kultur! Välkommen till oss Enheten Hässelby-Vällingby/Bromma är en del av Stockholms stadsbibliotek och består av sex bibliotek – Alvik, Blackeberg, Brommaplan, Hässelby gård, Hässelby villastad och Vällingby. På enheten arbetar cirka 30 medarbetare. Din roll Vällingby bibliotek är enhetens största bibliotek och du kommer att ingå i ett arbetslag med cirka 13 personer. Du kommer att bemanna biblioteket och möta och vägleda våra besökare. Dessutom kommer du att arbeta med att schemalägga personal i hela enheten. I tjänsten ingår regelbundet samarbete med alla bibliotek i enheten och tjänstgöring på andra bibliotek i enheten kan förekomma. Denna roll passar dig som trivs med att arbeta på kvällar och helger. Dina arbetsuppgifter kommer bland annat att bestå av: • Att möta, vägleda och hjälpa Stockholms stadsbiblioteks användare. • Att hjälpa till och självständig planera den dagliga bemanningen i enheten och hantera sjukanmälningar och vikariebeställningar. • Att utföra bokuppsättning och liknande uppgifter kopplade till bibliotekets verksamhet. • Att utgöra stöd och hjälp till bibliotekets användare för de tjänster och den teknik som är tillgänglig via biblioteket. • Att vara delaktig i genomförande av bibliotekets publika program och aktiviteter. Din kompetens och erfarenhet Du som söker ska: • Ha godkänd utbildning på gymnasienivå • Kommunicera obehindrat i tal och skrift på svenska • Ha goda IT-kunskaper och hantera skrivare, scanner och kopiatorer obehindrat • Ha erfarenhet av eller intresse för schemaläggning • Ha intresse för läsfrämjande, informations- och litteraturförmedling Intressanta erfarenheter kan vara: • Erfarenhet av serviceyrken, inom till exempel detaljhandeln • Erfarenhet av arbete med barn och ungdomar, funktionshindrande, nationella minoriteter eller personer med annat modersmål än svenska Som person söker vi dig som är serviceinriktad, initiativtagande och har god samarbetsförmåga. Vidare har du god social kompetens samt är en flexibel person som gillar både rutinarbete och kreativa utmaningar. Motivera i din ansökan varför just du skulle passa till denna tjänst! Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

14 maj 2025
Sista ansökan:
28 maj 2025
Digitaliseringsassistent till KvinnSam
Göteborgs Universitet
Arkiv- och biblioteksassistenter m.fl.

Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.Göteborgs universitetsbibliotek är ett av landets största bibliotek och består av åtta bibliotek med olika ämnesinriktningar. Göteborgs universitetsbibliotek svarar i första hand för informationsförsörjningen vid Göteborgs universitet, men har också ett nationellt och regionalt ansvar. Biblioteket bedriver en framgångsrik verksamhet som samtidigt har stora framtida utvecklingsmöjligheter. Humanistiska biblioteket ger i första hand service till studenter och forskare inom Humanistiska fakulteten och Konstnärliga fakulteten. Våra unika samlingar lockar även en bred allmänhet och vi har många besökare. Med ca 70 anställda är vi den största enheten inom Göteborgs universitetsbibliotek. Verksamheten är organiserad i sex team som leds av varsin teamledare. KvinnSam är nationellt bibliotek för genusforskning och universitetsgemensam forskningsinfrastruktur vid Göteborgs universitet. KvinnSam leds av en föreståndare samt en biträdande föreståndare. Sammanlagt arbetar åtta universitetsbibliotekarier, en arkivarie och en forskningssamordnare i teamet. Vårt projekt har koppling till det riksomfattande projektet Demokrati100 (Riksbankens jubileumsfond och Kungliga biblioteket (2018-2021), som uppmärksammade demokratins/rösträttens genombrott i Sverige. KvinnSams projekt ska lyfta arkivet från Kvinnliga Medborgarskolan vid Fogelstad. Vi söker nu en engagerad digitaliseringsassistent för en tidsbegränsad anställning.  Arbetsuppgifter  Som digitaliseringsassistent hos oss kommer du tillsammans med övriga i teamet digitalisera arkivet från Kvinnliga Medborgarskolan vid Fogelstad. Det kan handla om att inventera och hantera relevant arkivmaterial, skapande och applicering av metadata, registrering av dokumentposter i arkivplattformen Alvin. I arbetsuppgifterna ingår också digitisering av arkivmaterialet, transkribering av dokument i verktyget Transkribus och tillgängliggörande av materialet publikt på vår webbplats.  Kvalifikationer  Du skall ha en Universitets- eller högskoleutbildning motsvarande minst en kandidatexamen i ett ämne som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten. Relevant utbildning kan till exempel vara digital humaniora eller arkivvetenskap. Vi vill att du har kunskaper i digitalisering och arbete med metadata i digitaliseringsprocesser samt erfarenhet av arbete i Transkribus. Du har goda IT-kunskaper och kommunicerar väl på både svenska och engelska. Vidare vill vi att du erfarenhet av att ha digitiserat arkivmaterial i specialutrustade maskiner, gärna Zeutschel OS 15000. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete med arkiv och en god förståelse för arkivsamlingars uppbyggnad, då gärna specifikt föreningars arbetssätt. Som kollega är du engagerad, lyhörd och du trivs med att arbeta tillsammans med andra. Du arbetar självständigt med dina arbetsuppgifter och uppdrag, är noggrann, samt bidrar till att teamet når gemensamt uppsatta mål. Vi ser gärna att du har lätt för dig att se sammanhang och du har en helhetssyn på både dina arbetsuppgifter och hur det bidrar till en större kontext. Arbetsgivaren kommer främst att beakta den som efter en helhetsbedömning anses ha de bästa förutsättningarna att genomföra och utveckla ovan angivna arbetsuppgifter. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.  Anställning  Anställningen är en tidsbegränsad anställning på heltid under ca elva månader med placering vid de Humanistiska biblioteken. Tillträde i juni månad eller enligt överenskommelse.  Kontaktuppgifter för anställningen  Har du frågor om anställningen är du välkommen att kontakta: Rebecca Willoughby Forsell, Biträdande bibliotekschef 031-786 46 20 [email protected] Anna-Lena Bergquist, Biträdande föreståndare KvinnSam 031-786 17 17 [email protected]  Fackliga organisationer  Fackliga företrädare vid Göteborgs universitet hittar du här: https://www.gu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss/hjalp-for-sokande   Ansökan  Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen "Ansök". Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag.  Ansökan ska vara inkommen senast: 2025-05-28   Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten. Universitetet tillämpar individuell lönesättning. Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

13 maj 2025
Sista ansökan:
28 maj 2025
Amanuenser, Samhällsvetenskapliga fakultetens bibliotek
Lunds Universitet
Arkiv- och biblioteksassistenter m.fl.

Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens främsta lärosäten. Här finns omkring 47 000 studenter och mer än 8 800 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor. Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Jämställdhet, lika villkor och mångfald är grundläggande principer för alla delar av vår verksamhet. Beskrivning av arbetsplatsen Samhällsvetenskapliga fakulteten vid Lunds universitet är ett av landets ledande kunskapscentra för forskning och utbildning inom samhälls- och beteendevetenskap, har ca 5700 helårsstudenter och verksamhet både i Lund och Helsingborg. Samhällsvetenskapliga fakultetens bibliotek (Sambib) är beläget i kvarter Paradis i Lund, och amanuenserna vi söker kommer endast arbeta där. Vi söker minst 3 amanuenser. Vi erbjuder Lunds universitet är en statlig myndighet och erbjuder goda anställningsvillkor. Med en anställning som amanuens får du som student en möjlighet att förena studier med arbete för att komplettera dina teoretiska kunskaper med praktisk arbetslivserfarenhet inom akademin. Läs mer på universitets webbplats om att Jobba hos oss.   Arbetsuppgifter Du kommer att ge service i vår informationsdisk, för i huvudsak studenter och anställda på Samhällsvetenskapliga fakulteten. I arbetet ingår enklare biblioteksarbete som lånehantering, att bemanna vår informationsdisk, ställa tillbaka böcker på hyllorna, hjälpa till vid utskrifter/kopiering och grundläggande IT-service, samt på bibliotek i övrigt förekommande assistentuppgifter. Krav för anställningen: - Pågående universitetsstudier vid Lunds universitet, på grundnivå eller avancerad nivå - Mycket god svenska i tal och skrift. - God engelska i tal och skrift. - Du ligger i fas med dina studier. Meriterande för anställningen: - Student på ABM eller någon av Samhällsvetenskapliga fakultetens utbildningar - Erfarenhet av biblioteksarbete, främst från universitets- och högskolebibliotek. Du behöver ha servicekänsla, samarbetsförmåga och ett gott ordningssinne. En del ensamarbete ingår i disktjänstgöringen. Du behöver vara bekväm med detta, och kunna ta självständiga beslut. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Arbetstid Anställningen är tidsbegränsad, fyra-tio månader, med start från 2025-08-25, eller enligt överenskommelse. Du arbetar enligt schema två pass per vecka, mestadels kväll eller helg, men även dagtid. Övrigt Bestämmelser gällande utbildningsanställning som amanuens finns i Högskoleförordningen (HF) 5 kap 8-12 §. Intervjuerna beräknas äga rum i vecka 23. Välkommen med din ansökan! Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler. Samhällsvetenskapliga fakulteten vid Lunds universitet är ett av landets ledande kunskapscentra för forskning och utbildning inom samhälls- och beteendevetenskap. Med verksamhet i både Lund och Helsingborg, över 700 anställda och cirka 5 700 helårsstudenter är fakulteten en av Lunds universitets största. Vi erbjuder en kreativ akademisk miljö med engagerade studenter och medarbetare. Vår huvuduppgift är att utveckla, förmedla och förvalta kunskap om samhälle, människa och organisationer i en miljö som präglas av öppenhet, tolerans och nyfikenhet. Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.

9 maj 2025
Sista ansökan:
23 maj 2025
Biblioteksassistenter och värdar till Agnes Kulturhus
Gävle kommun
Arkiv- och biblioteksassistenter m.fl.

Gävle kommun erbjuder intressanta och utmanande jobb med goda möjligheter för dig att växa. I kuststaden Gävle har du nära till natur, kultur och upplevelser. Vill du vara med och ta Gävle in i framtiden? Nu söker vi dig som vill göra Gävle ännu bättre tillsammans med oss! Styrning och stöd Gävle har ansvaret för den strategiska utvecklingen på övergripande nivå nära politiken. Våra medarbetare jobbar med helheten och samordnar arbetet som är gemensamt för alla sektorer inom Gävle kommun. Tillsammans gör vi Gävle hållbart och utvecklande! Livsmiljö Gävles medarbetare gör Gävle vackrare, säkrare och mer händelserikt. Varje dag ger vi människor upplevelser samtidigt som vi bygger, utvecklar och påverkar dagens och framtidens samhälle. Dina insatser har stor påverkan på gävlebornas vardag. Vi erbjuder dig ett betydelsefullt, stimulerande och utvecklande arbete. Vi gör så att Gävle växer och ger gävleborna spännande upplevelser. Agnes Kulturhus är Gävle Kommuns nya satsning på en mötesplats för kultur och bildning mitt i centrala Gävle. Ett nytt stadsbibliotek utgör basen för denna mötesplats och en samlokalisering mellan bibliotek, övrig kulturverksamhet som konsthall och komplementsbiograf skapar här ett mervärde för Gävleborna. Här ska alla kunna mötas, utvecklas och växa som människor utifrån var och ens förutsättningar. ARBETSUPPGIFTER Biblioteksassistenter arbetar i informationsdisk med alla där förekommande uppgifter och ser till att besökaren alltid är i fokus och får bästa service. De utför administrativt arbete och andra biblioteksrelaterade uppgifter samt bokuppsättning.  Värdar tar emot och vägleder besökare rätt, samarbetar med ordinarie personal och stärker upp där det behövs. De hjälper besökare med enklare frågor som boklån, IT-handledning och visar dem till rätt plats eller person. Värdar bemannar informationsdisk, datortorg, digital studio och VR-rum samt kreativa ytor. De är väl bekanta med övriga verksamheter i Agnes kulturhus och guidar besökare rätt, och även bokuppsättning förekommer. KVALIFIKATIONER Biblioteksassistenter bör ha en slutförd gymnasieutbildning som bedöms relevant av arbetsgivaren. Erfarenhet av arbete på bibliotek och bibliotekens digitala tjänster och verktyg, såsom Book-IT, är meriterande. Erfarenhet av mediehantering och inläggning av medier är också värdefullt. Goda kunskaper om och intresse för ny teknik samt pedagogisk förmåga är viktigt. Avslutade kurser på universitet eller högskola inom litteraturvetenskap, biblioteks- och informationsvetenskap, eller andra relevanta ämnen är meriterande. Dessutom krävs mycket hög social kompetens och förmåga att lätt ta kontakt med människor och samarbeta med andra. Värdar bör ha en slutförd gymnasieutbildning som bedöms relevant av arbetsgivaren. Goda kunskaper om och intresse för ny teknik och gärna praktiskt kreativa uttryck är önskvärt. Pedagogiskt intresse och förmåga är viktigt, liksom erfarenhet av att samarbeta, planera och genomföra publika event på bibliotek eller inom kulturområdet. För att trivas i båda dessa roller tror vi att du är initiativrik och engagerad, pedagogisk och lösningsorienterad med fokus på besökarens behov. Du är bra på att involvera andra och se möjligheter i utmaningar, naturlig i att ta initiativ i sociala sammanhang och skapa förtroendefulla relationer. Du har också god förmåga att samarbeta med föreningsliv, studieförbund med flera. Schemalagd arbetstid är viktigt då stadsbiblioteket är öppet 365 dagar om året, vilket innebär att kunna arbeta kvällar, helger och storhelger. ÖVRIGT För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Gävle kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig att skicka in din ansökan digitalt via Visma Recruit, inte via e-post eller pappersformat. Om du har skyddad identitet ber vid dig att ta kontakt med rekryterande chef, skicka inte in din ansökan digitalt. Om du söker en deltidstjänst hos oss så finns ett beslut inom Gävle kommun som innebär att du som tillsvidareanställd medarbetare kan begära att du vill arbeta heltid. En sådan begäran kan innebära att du kan behöva utföra andra arbetsuppgifter än dina ordinarie. Gävle kommun hör till finskt förvaltningsområde. Om du därför utöver våra övriga kompetenskrav även talar finska, kan det vara en merit. Inför rekryteringsarbetet har Gävle kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

8 maj 2025
Sista ansökan:
25 maj 2025
Biblioteksvärdar / studentmedarbetare
Riksantikvarieämbetet
Arkiv- och biblioteksassistenter m.fl.

Riksantikvarieämbetet är den nationella myndighet som leder och stödjer arbetet med att bevara, använda och utveckla kulturarvet. Våra verksamheter finns i Visby, Stockholm och Tumba och vi bedriver även publik verksamhet vid besöksmålet Glimmingehus. Vi är cirka 250 anställda.  Vitterhetsakademiens bibliotek, Riksantikvarieämbetet, är nationellt specialbibliotek för forskning och utveckling inom kulturarvsområdet. Starka ämnesområden är arkeologi, medeltidens konst och arkitektur, numismatik, kulturmiljövård och museologi. Våra viktigaste målgrupper är studenter, forskare och yrkesverksamma inom kulturarvssektorn, men biblioteket är tillgängligt för alla. Vi har omfattande tryckta samlingar och ett växande utbud digitala resurser. Biblioteket har tolv tillsvidareanställda medarbetare och vi finns tillsammans med Riksantikvarieämbetets arkiv i vackra, historiskt intressanta lokaler på Östermalm i centrala Stockholm. Nu söker vi två studentmedarbetare / biblioteksvärdar som under sin studietid vill jobba extra, bygga på sin arbetslivserfarenhet från ett specialbibliotek med spännande ämnesområden och bidra till att vårt bibliotek uppfattas som öppet och välkomnande. Dina arbetsuppgifter Som biblioteksvärd ska du i första hand möta bibliotekets användare i informations- och forskarservice på eftermiddagar och onsdagskvällar. Även andra arbetsuppgifter kan bli aktuella, till exempel viss omflyttning av samlingar, genomgångar av material och medverkan i digitiseringsarbete. Din kompetens Vi söker dig som idag studerar biblioteks- och informationsvetenskap. Vi ser det som meriterande om du förutom biblioteks- och informationsvetenskap studerat arkeologi, museologi, kulturmiljövård, konstvetenskap eller annat närliggande ämne. Du ska totalt ha fullgjort minst 60 högskolepoäng. Vidare har du tidigare erfarenhet från serviceyrken, gärna inom biblioteksverksamhet eller liknande. Du har en god kommunikativ förmåga på både svenska och engelska i tal och skrift och du har en god IT-kompetens och har lätt för att sätta dig in i och arbeta med olika IT-miljöer. Som person är du självständig och initiativrik. Efter introduktion hos oss kan du utifrån givna uppdrag och förutsättningar leda dig själv i det dagliga arbetet, organisera ditt arbete effektivt och prioritera bland dina arbetsuppgifter. Du har ett tydligt användarfokus och du har lätt för att samarbeta och skapa kontakter. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Övrigt Anställningen är en tidsbegränsad anställning i enlighet med det statliga avtalet om villkor för tidsbegränsad anställning som studentmedarbetare. För att vara aktuell för denna anställningsform behöver du uppfylla följande: - Du har en pågående högskoleutbildning på heltid - Du ska ha minst 60 högskolepoäng fullgjorda och godkända. - Du har inte påbörjat en forskarutbildning Sysselsättningen är 20-25 % av en heltidsanställning. Du arbetar enligt ett schema som vi fastställer i överenskommelse med dig. Anställningen pågår under höstterminen 2025. Introduktionsutbildning med lön kommer att äga rum vid cirka tre tillfällen under andra halvan av augusti. Välkommen med din ansökan senast den 21 maj 2025 med CV och personligt brev där du ska ge en kort motivering till varför du skulle passa för detta uppdrag. Märk din ansökan med referensnummer RAÄ-2025-1528. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem. Vi planerar att genomföra intervjuer under första halvan av juni.

7 maj 2025
Sista ansökan:
21 maj 2025
Skolbiblioteksassistent 60 % till Hedda Anderssongymnasiet och Svaneskolan
Lunds kommun
Arkiv- och biblioteksassistenter m.fl.

Om oss Hedda Anderssongymnasiet är Lunds kommuns nyaste kommunala gymnasieskola inriktad på kreativitet, handlingskraft och företagsamhet. Tillsammans tar vi de första stegen mot att skapa en bättre framtid, för oss alla. Hedda startade 2018 och har i nuläget 1000 elever på ekonomi-, teknik-, samhällsvetenskaps- och naturvetenskapsprogrammet. Hösten 2023 flyttade verksamheten in i det nybyggda skolhuset på Svanevägen med plats för 1650 gymnasieelever och 350 grundskoleelever. Nu har vi plats att växa vidare! Du kan läsa mer om oss på vår hemsida: https://lund.se/heddagymnasiet På Svaneskolan 7-9 har vi eleverna och kunskapen i centrum. Vi finns i centrala Lund med 5 minuters gångväg från stationen. Skolan har en hög måluppfyllelse och ett lugnt arbetsklimat samt flera uppskattade idrottsprofiler. Svaneskolan har ca 360 elever och 30 pedagoger. Skolan arbetar med både analogt och digitalt lärande som naturliga inslag i undervisningen. För oss på Svaneskolan är det viktigt att eleverna känner lust att lära och har inflytande över sitt eget lärande. Lärare, elevhälsoteam och specialpedagoger arbetar tillsammans för att alla elever ska kunna lyckas. Du kan läsa mer om oss på vår hemsida: https://lund.se/forskola-och-skola/grundskola/grundskolor-i-lund/svaneskolan Vi erbjuder dig Som medarbetare hos oss erbjuds du en rad förmåner med fokus på balans, trygghet och hälsa. Lunds kommun är en stor organisation med många spännande verksamheter och möjligheter för medarbetare till utveckling. Som medarbetare får du även tillgång till vår förmånsportal där du enkelt kan se dina förmåner och administrera dessa. https://lund.se/arbete-och-lediga-jobb/sa-ar-det-att-arbeta-med-oss/det-har-ger-vi-dig-som-medarbetare Arbetsuppgifter Som skolbiblioteksassistent på Hedda Anderssongymnasiet och Svaneskolan kommer du att bli delaktig i att utveckla vårt nya gemensamma skolbibliotek vidare tillsammans med skolans två bibliotekarier. Biblioteket är en viktig pedagogisk funktion i båda verksamheterna och utgör dessutom en central plats i den gemensamma byggnadens välkomnande bottenvåning. I din roll kommer du att var den som har huvudansvar för att ankomstregistrera och vid behov reklamera media. Du kommer att ha hand om bokuppsättning, kravhantering och hålla ordning i biblioteket. Du kommer också att vara delaktig i arbetet vid informationsdisken i biblioteket där du kommer att möta både elever och personal. Det finns eventuellt möjlighet att utöka tjänsten, tidsbegränsat under läsåret 25/26. När skolan växer vidare finns det möjlighet att tjänsten utökas stadigvarande. Vi söker dig som Vi söker dig som brinner för struktur och ordning, men också är genuint intresserad av att arbeta med barn och ungdomar.  Du har grundläggande bibliotekskunskap och det är meriterande om du har arbetat på högstadiet eller gymnasiet tidigare. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och värdesätter din förmåga att möta eleverna utifrån deras kunskaper och behov. Har du erfarenhet av Book-It är det också meriterande. Vi tillämpar löpande rekrytering. För att få arbeta med barn eller elever inom förskola och skola behöver du kunna uppvisa ett godtagbart utdrag ur belastningsregistret: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/skola-eller-forskola/ Utbildningsförvaltningen ansvarar för gymnasieskola, anpassad gymnasieskola, vuxenutbildning, internationell grundskola och modersmålsverksamhet och har drygt 1 200 anställda. Som anställd här är du delaktig i att bedriva utbildning av hög kvalitet, och med ett stort engagemang för våra elever. Vi rustar eleverna för framtiden – med målet att varje elev ska nå sin fulla potential som människa och medborgare. Här får du plats att växa. Inom Lunds kommun sätter vi kunskapen i centrum och skapar möjligheter att utvecklas i arbetslivet. Vi erbjuder en inkluderande arbetsmiljö, och chans att påverka och göra skillnad. Vill du bli en av oss?

4 maj 2025
Sista ansökan:
27 maj 2025
Biblioteksvärdar till Universitetsbiblioteket
Karlstads Universitet
Arkiv- och biblioteksassistenter m.fl.

Sapere Aude – våga vara vis – är vårt motto. Våra studenter och medarbetare utvecklar samhällsviktig kunskap som berikar individen och världen. Vår akademiska miljö präglas av nyfikenhet, mod och öppenhet och det är nära mellan människor, roller, ämnen och forskning. Grunden för vår verksamhet är jämställdhet, mångfald och ett demokratiskt synsätt. Vi finns i Värmland, en naturnära och kulturrik region där vi är en motor för hållbar utveckling i tät samverkan med samhället.   Karlstads universitet har ca 1 400 medarbetare och 17 700 studenter fördelade på två inspirerande campusmiljöer i Karlstad och Arvika. Läs mer om oss på: https://www.kau.se/jobba-hos-oss Är du duktig på att ge service till andra, har gott ordningssinne och vill arbeta vid Karlstads/Ingesunds universitetsbibliotek under tiden du bedriver dina studier? Sök anställning som biblioteksvärd hos oss. Beskrivning Universitetsbiblioteket är en central resurs för all undervisning och forskning vid Karlstads universitet. Verksamheten omfattar förutom biblioteksverksamhet även skrivhandledning. Biblioteket är i ständig utveckling och söker kontinuerligt nya vägar för att uppnå en effektiv informationsförsörjning till sina målgrupper. Kommunikation och lyhördhet gentemot studenter, lärare och forskare präglar verksamheten vid biblioteket. Musikhögskolan Ingesunds (MHI) bibliotek är en del av Karlstads universitetsbibliotek. Nu ska ett antal biblioteksvärdar tillsättas vid biblioteket för att bemanna biblioteket under kvällar och helger. Vid MHI kommer biblioteksvärdarna att arbeta vid bibliotekets instrumentutlåning. Arbetsuppgifter Biblioteksvärdarna är studenter som vid sidan av sina studier ska tjänstgöra vid biblioteket under kvällar och helger, respektive tjänstgöra i MHI-bibliotekets instrumentutlåning. Arbetsuppgifterna består i vägledning av studenter och andra besökare, hantering av utlån, reservationer och återlämning i bibliotekets datasystem Koha, uppsättning av böcker samt andra vid biblioteket förekommande arbetsuppgifter. Vid MHI:s bibliotek består arbetsgifterna i att hantera instrumentutlåningen genom att registrera utlån och återlämning i Koha-systemet samt andra vid instrumentutlåningen förekommande arbetsuppgifter. Kvalifikationer Du ska vara antagen till utbildning på grundnivå eller avancerad nivå. I första hand kommer du vara aktuell som; - Bedriver heltidsstudier på högskolenivå (6 kap. 2 § högskoleförordningen) och - Fullgjort godkända studier motsvarande minst 60 högskolepoäng samt - Ej påbörjad forskarutbildning Som biblioteksvärd ska du ha god organisatorisk förmåga, samarbetsförmåga, flexibilitet och noggrannhet samt hög servicenivå. Det är meriterande om du som söker har goda kunskaper i Koha-systemet. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Du har även goda kunskaper i såväl svenska som engelska. Villkor Anställningen som biblioteksvärd kommer vara en tidsbegränsad anställning enligt avtal om villkor för tidsbegränsad anställning som studentmedarbetare eller som en särskild visstidsanställning. Anställningens omfattning är i normalfallet ca 10-15 % av heltid, vilket ungefär motsvarar ett arbetspass om tre timmar en vardagskväll i veckan samt ett pass om fem timmar varannan lördag. Biblioteksvärdarna vid MHI kommer att arbeta dagtid. Arbetets förläggning regleras via ett på förhand uppgjort schema. Andra procentsatser kan förekomma enligt överenskommelse. Tillträde fr.o.m. terminsstart höstterminen 2025-09-01  t.o.m. terminens slut 2026-01-18, enligt överenskommelse. Vid anställning enligt avtal om villkor för tidsbegränsad anställning som studentmedarbetare kan anställningen komma att förlängas kommande termin, dock sammanlagt med fyra tillfällen maximalt för en och samma medarbetare enligt 3 §. Anställningstidens längd i respektive anställning kan som längst sammanfalla med längden på den termin som anställningen av viss arbetstagare är avsedd att pågå. Vid anställning enligt särskild visstidsanställning kan anställningen förlängas upp till maximalt 360 dagar. Ansökan Ansökan görs via Karlstads universitets webbaserade rekryteringsverktyg Varbi. Du ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen. Komplett ansökan ska vara inne vid ansökningstidens slut. En ofullständig ansökan kan medföra att din kompetens inte kan prövas i alla avseenden. Ansökan ska bestå av: - Personligt brev med beskrivning av dina kvalifikationer och intressen i förhållande till anställningens innehåll. - CV med minst två referenspersoner, (ex lärare eller tidigare chef). - Intyg på fullgjorda godkända studier motsvarande minst 60 högskolepoäng. - Intyg på pågående studier, (ex antagningsbevis). Alla handlingar som du önskar ska vara en del av din ansökan ska bifogas den digitala ansökan. Ange i din ansökan om du söker till Karlstad eller Ingesund. Ange Ref.nr. REK2025/104. Sista ansökningsdag: 2025-05-20. Välkommen med din ansökan! Karlstads universitet har gjort medieval för denna rekrytering och vi undanber oss därför kontakter med annonsförsäljare och säljare av rekryteringstjänster. HR Excellence in Research Karlstads universitet mottog i september 2020 utmärkelsen HR Excellence in Research. Utmärkelsen ges till arbetsgivare som har en stimulerande arbetsmiljö och goda villkor för forskare och kontinuerligt arbetar för att utveckla dessa. Utmärkelsen visar lärosätets engagemang för rättvis och transparent rekrytering samt gynnsam professionell utveckling för forskare. Läs mer på https://www.kau.se/jobba-hos-oss/karlstads-universitet-som-arbetsgivare/human-resources-strategi-forskare-hrs4r

29 april 2025
Sista ansökan:
20 maj 2025
Vi söker två biblioteksassistenter till ArkDes bibliotek
Statens Centrum För Arkitektur och Design
Arkiv- och biblioteksassistenter m.fl.

ArkDes är Sveriges nationella centrum för arkitektur och design och en statlig myndighet. Vi är ett museum, ett kunskapscenter och en arena för debatt och diskussion om framtidens arkitektur och design. Vi bjuder in allmänheten till att reflektera, debattera och påverka designens och arkitekturens roll i samhället. Vi är en förlängning av gatan, en del av staden, ett forum att lyfta de stora frågorna om vad det innebär att vara människa, hur strukturer formar våra beteenden och hur vårt agerande formar framtiden. Vi är en öppen plats för eftertanke och debatt, en plats för många röster att höras, en plats som synliggör systemet inifrån systemet. Vi söker nu två biblioteksassistenter för tidsbegränsade anställningar med timlön för bemanning eftermiddagar tisdag-fredag och söndagar fr.o.m. januari 2025 t.o.m. 20 juni 2025. Dina arbetsuppgifter I arbetsuppgifterna ingår att öppna biblioteket, bemanna informationsdisken i biblioteket, hjälpa besökare till rätta, söka fram litteratur och artiklar, registrera låntagare och låna ut och fjärrlåna böcker. Vidare ingår bokuppsättning och medverkande i aktuella biblioteksprojekt. Tjänstgöring i ArkDes övriga verksamhet kan förekomma, vilket kan innebära att inventera samlingar och att vara museivärd och bemanna Unboxing i utställningssalarna. Kvalifikationer Krav Vi söker dig som studerar eller har studerat arkitektur, konstvetenskap eller andra ämnen vi bedömer som likvärdiga. Du ska ha dokumenterad arbetslivserfarenhet från bibliotek, museum eller annat serviceyrke med många kundkontakter. Du är serviceinriktad, ansvarstagande och van vid att självständigt lösa uppgifter. Vidare har du stor datavana. Vi har en blandad publik med många utländska besökare så goda kunskaper i svenska och engelska är ett krav. Meriterande kvalifikationer. Det är meriterande om du har jobbat med ArkDes samlingar eller bibliotek tidigare, om du har erfarenhet av bibliotekssystemet Koha samt om du har goda kunskaper i svensk/nordisk arkitekturhistoria. Förutom goda kunskaper i svenska och engelska (som är ett krav) är andra språkkunskaper meriterande Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. ArkDes välkomnar sökande som kompletterar myndigheten avseende jämställdhet och mångfald. Anställningarna Anställningarna är tidsbegränsade (särskilda visstidsanställningar - SÄVA) fr.o.m. januari 2025 t.o.m. 20 juni 2025 (tjänstgöring enligt schema) med lön per timme. Arbetstiden är förlagd eftermiddagar tisdag-fredag och söndag och kommer att uppgå till 8-16 timmar per vecka, eventuellt mer vid behov. Lokalt arbetstidsavtal finns. Arbetsplats Arbete sker på plats på Skeppsholmen. Tillträde Januari 2025 Ansökan Ansökan ska vara ArkDes tillhanda senast den 20 december 2024. Ange diarienr AM2024-193. Länk för att söka finns på vår hemsida under Lediga tjänster - www.arkdes.se/om-oss/lediga-tjanster/ Kontaktpersoner Upplysningar lämnas av Karin Glasemann, biträdande enhetschef för intendenterna. Fackliga företrädare är Adolfo Vega och Stefan Mossfeldt för ST och Johanna Fogel för SACO-S. Samtliga nås via vår växel på telefon: 08-520 23 500.

6 januari 2025
Sista ansökan:
20 juni 2025