Enhetschef Utveckling och Arkitektur (vikariat)

Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill göra nytta för dem vi är till för! Växjö kommun är Kronobergs största arbetsgivare som varje dag, året runt, arbetar för våra invånare, företag och besökare. Tillsammans skapar vi en hållbar morgondag och en attraktiv kommun att bo, leva och verka i – idag och i framtiden. Det innebär ett arbete där vi utmanar oss att tänka nytt, lära och utvecklas med varandra. Vill du vara en del i ett stort sammanhang där du får vara med och göra skillnad på riktigt? Välkommen till oss på Växjö kommun! ARBETSUPPGIFTER Vår chefsarkitekt går på föräldraledighet och vi söker därför en vikarierande Enhetschef för vår grupp med utvecklare och arkitekter på IT- och digitaliseringsavdelningen. Gruppens uppdrag omfattar dels strategiska utvecklingsfrågor och arkitektur, dels vår samlade leveransförmåga för systemutveckling och BI. Du erbjuds en möjlighet att vara en viktig del av vår utveckling och leda gruppen till augusti 2025. En utveckling som är nödvändig för att våra verksamheter ska kunna möta de utmaningar vi som kommun står inför. Vi frigör tid för våra medarbetare så de kan fokusera på kärnan i sitt uppdrag, driver spännande initiativ för mer självständiga invånare och skapar förutsättningar för en alltmer datadriven verksamhet. Det här är en möjlighet för dig som kanske behöver en referens i meritförteckningen för att komma vidare i karriären, eller så kanske du vill pröva rollen som chef för att se om det är rätt väg för dig framåt. Då är det kanske dig vi söker. I rollen som enhetschef för denna grupp är du i praktiken Chefsarkitekt med utvecklingsresurser till ditt förfogande inom gruppen. Du deltar i avdelningens ledningsgrupp och har personalansvar för i dagsläget 10 personer. Du bidrar med ett kreativt och utvecklingsorienterat perspektiv där du och din grupp ofta har rollen att diskutera nya initiativ med verksamheten och vägleda rätt. Men framförallt är du ansvarig för att gruppen mår bra, att planering och åtagande fungerar och att ni stöttar vår verksamhet så de kommer framåt i sin utveckling. I din ansökan vill vi att du bifogar CV. Det personliga brevet ersätts med ett antal frågor som du besvarar när du gör din ansökan. KVALIFIKATIONER Krav: - utbildning inom datateknik/datavetenskap/systemvetenskap eller motsvarande kompetens förvärvad genom erfarenhet. - tidigare erfarenhet som ledare i någon form. Inte nödvändigtvis som chef. - god förmåga att kommunicera och planera - erfarenhet av systemutveckling krävs för att stötta och utveckla gruppens uppdrag Meriterande: - erfarenhet av chefsarbete med personalansvar. - erfarenhet av arkitektur Personliga egenskaper: Du är analytisk, handlingskraftig och kommunikativ med god språklig förmåga i svenska och engelska i tal och skrift. Du jobbar för att utveckla och skapa goda förutsättningar både för individerna i din grupp och gruppen som helhet. Du inspireras av och inspirerar andra, och bygger goda relationer med din förmåga att skapa struktur och förståelse hos olika målgrupper. Lika viktigt som det är att peka ut en riktning framåt är det såklart också att kunna jobba självständigt och ta ansvar för kvalitet och det du och gruppen åtar er att leverera. Vi granskar ansökningar löpande och rekryterar kontinuerligt under ansökningstiden. Vänta inte skicka in din ansökan nu och bli en del av vårt kreativa team!

15 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024
Head of IT/CIO to Bonava Group

At Bonava we are not only building houses, but we are also creating homes and neighbourhoods where people live their lives. As the Head of IT, you will lead our technology initiatives and drive our continuous IT development at Bonava. The role As the Head of IT at Bonava, you will play a central role in utilizing technology to drive business value and aligning IT initiatives with the organization’s goals. This position is critical for shaping the organization’s IT strategyand ensuring that technology investments support and enable business growth. You will be responsible for Bonava's central IT function consisting of three teams that together consist of 21 employees located in Bonava's various markets, and report to our CFO. In this role, you will also be responsible for overseeing the information security across our system landscape, ensuring our operations are robust and secure. Your responsibilities will include: Lead Bonava's IT department, ensuring technology initiatives align with business goals. Strategically plan and implement IT solutions to enhance efficiency and productivity. Manage a diverse, multinational team across Germany, Finland, and the Baltics, fostering collaboration. Communicate effectively with internal and external stakeholders, demonstrating the value of IT investments. Lead the team by developing and coaching team members to cultivate a motivated workforce. Efficiently manage the IT budget Skills & Requirements We are looking for a proactive individual with a solid background in IT, specifically with experience in leading international IT departments and working strategically with IT-related issues. To be successful in this role, you should have: Proven experience in IT delivery and strategy, demonstrating an ability to align IT initiatives with business objectives. Strong business acumen and excellent communication skills with various stakeholders, both internally and externally Ability to create understanding of IT costs and explain the value of IT investments. Empathetic leadership and ability to adapt communication to different groups. Proven experience in leading IT teams, showcasing successful people management and team development. While not essential, a background in the construction or real estate industry would be an asset. We consider it an advantage if you have expertise in assembling and managing multinational teams, fostering collaboration and inclusion across borders. Join our journeyWhen you apply, please submit your resume and cover letter in English. We are reviewing applications continuously, so please send your application as soon as possible. Our head office is in Stockholm, but the right candidate can also be based in our Helsinki and Fürstenwalde offices. If you have any specific questions regarding the position, please contact Sofie Logärd at [email protected] About the Company Bonava is a leading residential developer in Europe with the purpose to create happy neighbourhoods for the many. With its 1,300 employees, Bonava develops residential housing in Germany, Sweden, Finland, Estonia, Latvia and Lithuania. To date, the company has built about 40,000 homes and reported net sales of approximately SEK 13 Bn in 2023. Bonava’s shares and green bond are listed on Nasdaq Stockholm.

15 april 2024
Sista ansökan:
2 oktober 2024
Enhetschef för systemledning

Digg har idag ett flertal spännande utvecklingsinitiativ som komplement till vårt befintliga uppdrag. Bland annat handlar det om att utveckla det svenska e-legitimationssystemet, säker digital kommunikation, single digital gateway och min myndighetspost. Vi behöver därför växa för att kunna ta oss in i framtiden. Vill du vara med på resan? Läs mer om Digg här.  Om jobbet Digg har stora och viktigt utvecklingsuppdrag där it-avdelningens ansvarar för systemutveckling, applikationsdrift, övervakning och beredskap av våra it-tjänster. Den består av två enheter. Enheten för systemutveckling och drift som utvecklar, driftar och förvaltar våra it-tjänster samt enheten för systemledning som ansvarar för våra tjänsters lösningsarkitektur, it-tjänstehantering och tekniska produktledning. Systemledningen består av it-arkitekter, specialister, stödfunktioner och samordnare. Nu söker vi en enhetschef som trivs med och vill leda vår enhets utveckling och bidra till it-avdelningens uppdrag. Som enhetschef kommer du att: • Leda och skapa förutsättningar för dina medarbetare. • Ansvar för strategier, mål, planer och uppföljning inom enhetens verksamhet. • Verksamhets- och budgetansvar inom enheten. • Personal- och arbetsmiljöansvar för de underställda medarbetare som ingår i enheten. • Samverka med chefer och medarbetare inom avdelningen och Digg då många arbeten bedrivs tvärfunktionellt. • Leda förändrings- och utvecklingsarbete inom enheten samt bidra med erfarenhet till Diggs organisation. Om dig Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper i den här rekryteringen. Du är en god ledare vilket för oss betyder att du leder, motiverar och förser andra med befogenheter som krävs för att effektivt uppnå gemensamma mål. Du samordnar grupper och blir en referenspunkt för andra. Du skapar engagemang och delaktighet. Du har god samarbetsförmåga. Det betyder att du samarbetar bra med andra genom att du lyssnar, kommunicerar och kan ge och ta feedback på ett konstruktivt sätt. Du tar dig an uppgifter med nyfikenhet och fokuserar på ditt och andras lärande.  Du har helhetssyn. Du tar ansvar för att förstå och agera i enlighet med Digs roll och uppdrag på en övergripande nivå. Du har lätt för att sätta dig in i och växla mellan olika perspektiv och ser till hela verksamhetens bästa i beslut och handling. Du har följande erfarenheter och kunskaper: • Minst 5 års erfarenhet av att leda, som chef, en it-verksamhet med både systemutveckling och drift. • Minst 3 års erfarenhet av att arbeta med strategier, mål, planer och uppföljning. • Erfarenhet att leda förändrings- och utvecklingsarbete. • Förmåga att delegera och skapa förutsättningar för medarbetare i deras arbete. • God kunskap om hur du skapar ett välfungerande samarbete inom enheten och med andra samarbetspartners. • Goda kunskaper i både svenska och engelska. Meriterande erfarenheter och kunskaper: • Erfarenhet av it-tjänstehantering (ITSM). • Erfarenhet av it-controlling och fördelning av kostnader på it-tjänster. • Erfarenhet av it-arkitektur. Du har en akademisk utbildning (minst tre års akademiska studier) eller annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Om Digg och vad vi erbjuder Digg är en myndighet som arbetar brett med att stödja och samordna digitaliseringen av den svenska offentliga förvaltningen. Vi utvecklar digital infrastruktur och tjänster som hjälper andra offentliga aktörer i deras digitalisering. Vi säkerställer även att digital offentlig service är tillgänglig för alla. Hos oss arbetar omkring 140 engagerade personer som alla har en viktig roll i digitaliseringen av Sverige. Vi rekryterar långsiktigt och det är viktigt att du som medarbetare mår bra, har möjlighet att utvecklas på jobbet och trivs med det du gör. Diggs huvudkontor finns i centrala Sundsvall i moderna, aktivitetsbaserade lokaler. Vi har också ett mindre kontor i centrala Stockholm. Hos oss har du möjlighet att arbeta på distans upp till fyra dagar i veckan, utifrån verksamhetens behov. Läs mer om Digg som arbetsgivare och dina förmåner som medarbetare på Jobba med oss (digg.se) Om tjänsten Tjänsten är en tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse, som inleds med sex månaders provanställning. Placeringsort för den här tjänsten är Sundsvall. Resor förekommer, antalet kan variera över tid.  Då tjänsten är placerad i säkerhetsklass behöver du ha ett svenskt medborgarskap och en säkerhetsprövning och registerkontroll kommer genomföras. Läs mer om vad säkerhetsprövning innebär på Personalsäkerhet (sakerhetspolisen.se). Det kan även komma att bli aktuellt med beredskapstjänstgöring. Sök Vänta inte med att söka! Vi strävar efter att ha en så snabb, effektiv och fördomsfri process som möjligt och arbetar därför löpande med vårt urval och med cv-lös rekrytering. Ägna inte onödig tid åt att uppdatera ditt cv, svara istället på våra urvalsfrågor i ansökan. Sista ansökningsdag är 1 maj. Har du frågor om jobbet är du välkommen att kontakta avdelningschef Tomas Stenlund på tel 010-484 74 05. Fackliga kontaktpersoner är Arvid Perbo för Saco-S och Åsa Fridholm för ST. De nås via växeln på 0771-11 44 00. Vi tar gärna emot frågor från dig som är intresserad av att jobba hos oss men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

15 april 2024
Sista ansökan:
1 maj 2024
IT-Chef

Jobbannons: IT-Chef - Customer First Är du en teknisk visionär redo att definiera framtidens IT-strategi? Om vårt företag: Customer First är en ledande aktör inom kundtjänstsystem som använder sig av avancerad AI och datadrivna strategier för att ständigt förbättra kundtjänstprocesser. Med en kultur som värdesätter innovation och kundnöjdhet, formar vi framtiden för kundinteraktioner. Vi har en världseldande proukt som samlar alla kommuntionskanaler och ärenden i ett system med en smart AI baserad fördelningsmotor. Med våra AI tjänster besvara vi ärenden automatisk. På Customer First strävar vi efter att ständigt ligga i framkant när det gäller teknisk innovation och säkerhet. Vi söker nu en skicklig IT-Ansvarig som är passionerad för att skapa robusta och säkra IT-infrastrukturer och som trivs i en dynamisk miljö där dina idéer och lösningar har direkt påverkan på vårt företags framgång. Om rollen: Som IT-Chef hos Customer First kommer du att: Administrera och optimera våra IT-system opererande på både Linux och Windows. Designa och förvalta avancerade nätverkslösningar, inklusive brandväggar och virtualiseringsteknologier. Stärka våra säkerhetsprotokoll, säkerställa dataskydd och förebygga säkerhetshot. Driva tekniska projekt tillsammans med vårt team för att effektivisera och förbättra våra kritiska applikationer. Rollen är en operativ roll Vi söker dig som: Har gedigen erfarenhet och djup teknisk kompetens inom IT-drift, systemadministration och nätverkssäkerhet. Besitter starka kunskaper inom Linux, Windows, nätverksteknik, och virtualisering. Har förmågan att kommunicera tydligt på svenska och engelska, både i tal och skrift. Uppvisar ledarskap, ansvarskänsla och en förmåga att arbeta både självständigt och i team. Vi har stor vikt vid att kandidaten har ett intresse för teknik och är ambitiös i sitt arbete. Vad vi erbjuder: En dynamisk roll där du kan arbeta med de senaste teknologierna och ha en central del i företagets tekniska beslutsprocesser. Möjlighet till professionell utveckling och avancemang inom företaget. Ett attraktivt optionsprogram för den rätta kandidaten. Fina lokaler med lunchmatsal i huset. Vi erbjuder Tesla som tjänstebil Är du den driven IT-Ansvarig vi söker? Skicka din ansökan till marknad@customerfirst. Vi ser fram emot att välkomna en nyckelspelare till vårt team som inte bara följer tekniska trender utan också skapar dem.

13 april 2024
Sista ansökan:
30 juni 2024
IT Manager - M3 Application Management

Alleima Tube IT och M3 Competence Center ansvarar för vårt affärssystem M3 som supporterar företagets affärsprocesser. Avdelningen består av en teknisk driftsorganisation och en projektorganisation som befinner sig i en utrullningsfas på flera produktions- och försäljningsenheter. Hit söker vi nu en ledare som drivs av utmaningen att utveckla systemet vidare för att kunna möta verksamhetens krav och bygga en stabil bas för framtiden. Hos oss kommer du att ta del av spännande utmaningar med stora möjligheter och personlig utveckling. Din roll I rollen som IT Manager för M3 Application Management får du en intressant roll där du har möjlighet att kombinera ledarskap med operativt arbete. Uppdraget handlar i stort om att möta de behov verksamheten har på systemfunktionalitet samt att planera, leda och säkerställa att utvecklingsuppdrag fullföljs på ett effektivt sätt. En annan del av rollen består i att strukturera och standardisera dokumentation kring våra affärsprocesser och systemlösningar. Till din hjälp har du ett kompetent och engagerat team där ni tillsammans säkerställer bästa möjliga leverans. Vanligt förekommande arbetsuppgifter: Hantera verksamhetens behov av ny systemfunktionalitet. Prioritera, estimera och allokera resurser för inkomna behov samt följa upp utvecklingsuppdrag internt såväl som externt gentemot våra samarbets-partners. Etablerar kontaktnät och relevanta forum för att säkerställda god slutanvändarkommunikation. Säkerställa att vi som systemägare och systemförvaltare fortsätter bygga en stabil bas av processdokumentation, systemlösningsdokumentation och instruktioner. Driva ständiga förbättringar inom vårt leveransområde på både strategisk och operativ nivå. Leda ett team av Business Process Specialists som delvis kommer vara projektresurser i pågående systemutrullningar, delvis resurser för att supportera live enheterna och förvaltningsuppdragen. Målet är att upprätthålla en god affärsrelation som är till nytta för våra systemanvändare och säkerställa att vi kan tillgodose verksamhetens behov. Till din hjälp har du en handfull direktrapporterande självgående medarbetare som har egna ansvarsområden inom leveransen. Placeringsort för tjänsten är i Sandviken alternativt Stockholm, Kista. Din Profil För att vara framgångsrik i rollen behöver du ha en relevant högskole- eller universitetsexamen som kan appliceras på verksamhetsansvaret. Vi ser att du har tidigare erfarenhet av en position i ledande befattning. Alternativt har du motsvarande arbetslivserfarenhet som bedöms likvärdig. Har du även erfarenhet av M3 eller andra ERP system i en producerande miljö ses det som meriterande. Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper som präglas av en förmåga att planera och prioritera samt ditt genuina intresse för ledarskap där du på ett framgångsrikt sätt leder dig själv och ditt team mot utsatta mål. Du är lyhörd för kundens behov och med hög känsla för service skapar ditt team, med dig i spetsen trovärdighet och värde för dina kunder. Tillsammans med dina personliga egenskaper behöver du även ha ett genuint intresse och förståelse för systemutveckling, IT-förvaltning och IT Service Management. Då vi är en global organisation och verkar i en internationell miljö krävs det att du kommunicerar obehindrat på svenska och engelska, i tal såväl som skrift. Vad du kan förvänta dig av oss På Alleima är vi övertygade om att mångfald och inkludering leder till en bättre arbetsplats för våra anställda, vårt företag och våra kunder. Vi bryr oss: Vi är stolta över det vi gör. Vi bryr oss om våra kunder, våra medarbetare, miljön, de samhällen där vi verkar och den framtid vi delar. Vi levererar: Vi levererar på våra åtaganden, med ett lösningsorienterat tankesätt gör vi det möjligt för våra kunder att vara deras allra bästa: Mer effektiva, lönsamma och hållbara Vi utvecklas: Vi utvecklas ständigt. Tillsammans tar vi ledningen för att främja material, ambitioner, industrier, oss själva – och samhällen till det bättre. Övrig information För mer information om tjänsten är du välkommen att kontakta: Viktoria Norwald, rekryterande chef, +46 70-693 44 00 För frågor angående rekryteringsprocessen, vänligen kontakta: Per Hammas, ansvarig rekryterare, +46 79-098 49 50 Fackliga kontaktpersoner: Maria Sundqvist, Akademikerföreningen, 070 651 73 81 Kjell-Åke Klockervold, Ledarna, 070 314 24 43 Mikael Larsson, Unionen, 070 307 30 48 Du är välkommen med din ansökan senast 2024-05-01. På Alleima är vårt uppdrag mycket mer än att leverera högkvalitativa produkter, teknologi och processer – genom samarbete utvecklar vi de bästa lösningarna efter våra kunders behov och att det är så vi uppnår våra affärsmål är bästa sättet att beskriva vårt dagliga arbete. Med nyfikna medarbetare och säkerheten som vår första prioritet, skapar vi en arbetsmiljö där Du kan utvecklas både som person och i ditt arbete. Med en tydlig riktning för vår resa, där vi nyttjar vår position som teknologiledare, progressiv affärspartner och där vi är drivande vad gäller hållbarhet, syftar vi till att bli ett ännu starkare bolag inom vår industri. Är Du redo att anta denna utmaning tillsammans med oss? Följ med på vår resa! www.alleima.com

12 april 2024
Sista ansökan:
1 maj 2024
IT-chef Norconsult Sverige

Att utveckla ett hållbart samhälle kräver engagemang, helhetssyn och förmåga att knyta ihop enskilda expertkunskaper till en komplett lösning. Detta är en del av vardagen för oss på Norconsult. Vi är en av Nordens största rådgivare inom samhällsplanering och projektering. Med helhetsperspektiv och tydlig miljöprofil hjälper vi våra uppdragsgivare att lyckas på resan från vision till verklighet. Job DescriptionTill vårt huvudkontor i Göteborg söker vi nu en IT-chef som drivs av att utveckla både medarbetare och portfölj, och som vill arbeta både strategiskt och verksamhetsnära. Drivs du av att bygga för framtiden och har erfarenhet av förändringsarbete? Då är detta en spännande roll i ett företag med höga ambitioner. Norconsult är det stora bolaget med det lilla företagets kultur med korta beslutsvägar, nära till medarbetarna och med en entreprenöriell och samarbetsbetonad anda. Vi är en av Nordens största rådgivare inom samhällsplanering och projektering och våra medarbetare anlitas som expertstöd i många viktiga och spännande samhällsprojekt. Hösten 2023 noterades vi på Oslobörsen, vilket ställde högre krav på oss att öka kvaliteten och utmana oss själva att bli ännu skickligare inom vårt verksamhetsstöd. Centralt i detta är en IT-verksamhet i framkant och av den anledningen söker vi nu rätt person för att leda detta viktiga arbete. IT-avdelningen utgår från huvudkontoret i Göteborg och består av åtta erfarna medarbetare. Avdelningen arbetar i en matrisorganisation tillsammans med koncernens IT-funktion i Norge i frågor gällande strategi, infrastruktur, säkerhet, support, licenser, nätverk, projektledning samt inköp och leverans. Matrisorganisationen ger goda möjligheter för att både dela erfarenhet och kunskap, nyttja fördelarna som kommer av att ingå i en större organisation, och samtidigt värna om de lokala behoven i Sverige. I rollen som IT-chef har du ansvar för såväl budget som personal, och leder och utvecklar IT-avdelningen enligt en Business Partner modell mot den svenska verksamheten. Genom det är du ansvarig för att: Utveckla ett nära samarbete med verksamheten, förstå de lokala behoven och omsätta detta genom att styra bolagets IT-utveckling. Identifiera och implementera förbättringar av lokala IT-processer. Bevaka företagets IT-aktiviteter för att säkerställa efterlevnad av lag- och kundkrav samt processer inom dataskyddsområdet. Coacha och utveckla medarbetarna. Hantera externa leverantörsrelationer. Rekrytera och arbeta med strategisk kompetensförsörjning. Din profil För oss är det viktigt att du har en gedigen ledarerfarenhet med personal- och resultatansvar och drivs av att möjliggöra verksamhetens utveckling i symbios med IT och teknik. Du innehar en strategisk höjd samtidigt som du även motiveras av att hitta effektiviseringar och förbättringar av nuvarande processer. Som person är du kommunikativ och pedagogisk samtidigt som du besitter en analytisk och strukturerad förmåga. Du förstår att nyckeln till utveckling ligger i relationsbyggande med de olika delarna av verksamheten. Vi söker dig som har relevant högskoleutbildning eller kompetens som vi bedömer som likvärdig. Du har dokumenterad erfarenhet av framgångsrikt förändringsarbete som du har lett och även erfarenhet av digitaliseringsarbete på strategisk nivå. Det är meriterande om du har en bakgrund från en samhällsbyggnadsaktör likt vår, alternativt en offentlig aktör ur vår kundgrupp. Du behöver obehindrat behärska svenska och engelska i tal och skrift för att kunna verka i rollen, men det är inget krav att något av dessa språk är ditt modersmål. Därutöver innebär  matrisorganisationen och det täta samarbetet med koncern-IT att mycket av kommunikationen sker på såväl svenska som norska. Vi är Norconsult Norconsult är ett av Nordens ledande konsultföretag inom samhällsbyggnad som kombinerar ingenjörskonst, arkitektur och digital expertis i projekt av alla storlekar, för privata och offentliga kunder. Genom innovation och samarbete, och med vårt syfte ”Varje dag förbättrar vi vardagen”, söker vi ständigt efter hållbara, effektiva och samhällsnyttiga lösningar. Vi är 6300 medarbetare i koncernen och 1300 medarbetare i Sverige utspridda på 40 kontor. Med över 130 kontor i Norge, Sverige, Danmark, Island, Polen och Finland kombinerar vi tvärfacklig expertis med lokal närvaro. För Norconsult är allas lika värde en grundförutsättning. Målsättningen är att våra medarbetare ska ha samma möjligheter att nå sin fulla potential oavsett vem de är eller hur de identifierar sig. En större bredd av perspektiv hjälper oss att förstå samhällets alla delar, utmanar oss i våra uppdrag och leder till en högre grad av innovation. Vi välkomnar därför medarbetare med olika bakgrund och erfarenheter. Du behöver behärska svenska obehindrat i tal och skrift för att kunna verka i rollen, men det är inget krav att det är ditt modersmål.   Bekanta dig med din blivande chef: (4) Fredrik Blom | LinkedIn Välkommen med din ansökan! Observera att vi endast tar emot elektroniska ansökningar. Our OfferEn anställning i ett företag som till 100 % ägs av sina medarbetare Spännande och intressanta projekt Bra anställningsvillkor och goda karriärmöjligheter Kompetensutveckling Samarbete med många olika kompetenser över hela Sverige och i olika länder NA

11 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024
IT Projektledare till Fasadgruppen i Stockholm!

Vi söker en initiativrik IT Projektledare till vår växande koncern. Forma IT-miljön i en entreprenöriell kultur på Nordisk basis! Välkommen till Fasadgruppen! Här tror vi på långsiktiga relationer och ett engagemang som sträcker sig över hela Norden. Ta dig an den centrala rollen som IT Projektledare hos oss i Stockholm! Här får du möjligheten att leda och utveckla vår IT, samtidigt som du stärker vår digitala miljö genom nära samarbete med andra centrala funktioner inom koncernen. Vi erbjuder dig • Möjligheten att aktivt påverka och forma IT landskapet. Din roll som IT Projektledare ger dig inflytande över företagets framtida utveckling. • En dynamisk och föränderlig arbetsmiljö där ingen dag är den andra lik. Utmanas och utvecklas kontinuerligt genom varierande arbetsuppgifter och ständig framåtrörelse. • Ett centralt beläget kontor i Stockholm med en hybrid arbetsmodell. Det här gör du hos oss I rollen som IT Projektledare tar du dig an den första centrala IT-rollen hos oss. Du tar ägandeskap för vår IT-miljö genom att bland annat: • Projektleda och hantera externa IT-konsulter vi samarbetar med. • Löpande upprätthålla all väsentlig dokumentation gällande IT samt representera och delta i sammankomster för Fasadgruppens räkning. • Upprätthålla kontakter med underleverantörer och inventera infrastrukturen hos nyförvärvade bolag i koncernen. • Ansvara för IT-säkerhet, utforma framtida planer för informationssäkerhet och resurser. • Delta i upprättandet av interna IT-policys. Ditt team och arbetsplats Du rapporterar direkt till CFO och arbetar nära flera centrala funktioner hos oss. Arbetet är baserat i Stockholm med möjlighet till delvis remote-arbete. Då vi har verksamhet i de andra nordiska länderna och flertalet dotterbolag blir det naturligt att resor ingår i tjänsten. Mer om dig Vi söker dig som har erfarenhet av en liknande roll där du arbetat brett över IT. Du gillar att röra dig mellan operativt och strategiskt arbete i en prestigelös miljö. Vidare har du en vana av att arbeta nära externa leverantörer och ha många kontaktytor internt. Det är en fördel om du även har kunskap inom IT- och informationssäkerhet. För att trivas i rollen är det avgörande att du är självgående och gillar att ta egna initiativ i en föränderlig miljö. Det är värdefullt om du har förmågan att lyfta blicken och ta ett helhetsperspektiv när du arbetar inom ditt område då vår organisationsstruktur präglas av viss komplexitet. Så här får vi kontakt I den här rekryteringen har vi valt att samarbeta med Ada Digital som strävar efter en transparent, inkluderande och snabbrörlig rekryteringsupplevelse. Vi vill veta mer om dig och din potential! Du söker tjänsten enkelt och behöver inte bifoga några dokument. Det räcker med en motivering till varför du söker tjänsten och om du saknar CV kan du bifoga din LinkedIn-profil. Följ sedan din ansökan live via vår hemsida. Urvalet sker löpande och tjänsten kan bli tillsatt före sista ansökningsdatum. Är du nyfiken och vill veta mer innan du söker? Hör av dig till ansvarig rekryterare. Vi ser fram emot att få kontakt med dig!

10 april 2024
Sista ansökan:
10 maj 2024
Enhetschef IT Leverans 2

Sveriges vackraste arbetsplats söker en Enhetschef till IT Leverans 2 med placering i Norrköping Sjöfartsverket är mitt i en förnyelseresa där IT och digitalisering är centrala delar. Som chef för en IT-Leveransenhet tillhör du Sjöfartsverkets IT-avdelning som i dagsläget består av cirka 90 medarbetare. Inom avdelningen arbetar vi ständigt med att förbättra oss och vår vision är högt satt - vi siktar på att bli ”Sveriges mest utvecklande IT-avdelning”. Hos oss får du chansen att samarbeta med vår häftiga kärnverksamhet för att de ska kunna sjömäta, navigera till sjöss, hantera nautisk information och hålla vattenvägarna öppna året runt. Tätt samarbete skapar förutsättningar för snabba beslutsvägar och smidig samverkan mellan olika roller och enheter. Arbetssättet är agilt, vilket gör att vi ges stora möjligheter att komma med nya idéer och att vi snabbt kan anpassa oss till nya förutsättningar. En IT-Leveransenhet består av ca 20 personer, medarbetare och konsulter, som är fördelade över flera tvärfunktionella team med kompetenser inom ledning, systemutveckling, arkitektur, test och krav. Ledningsfilosofin är tillitsbaserad.  Arbetsuppgifter I rollen som enhetschef arbetar du både strategiskt och taktiskt. Du planerar enhetens arbete i samråd med tjänsteansvariga och uppdragsledare, som ansvarar för det operativa arbetet. Enheten arbetar tätt tillsammans med kärnverksamheten och har tillsammans ett helhetsansvar för hela livscykeln (från nyutveckling till avveckling) för alla dess IT-tjänster. Du har ett budget-, resultat- och personalansvar med tillhörande arbetsmiljöansvar för samtliga medarbetare inom enheten. Du ser till att kommunikation och samarbeten fungerar väl både internt och externt och du bygger nätverk för att underlätta verksamheten.  Du förväntas fortlöpande skapa förutsättningar för förbättrings- och utvecklingsarbeten inom din gruppering, med målet att effektivisera arbetssätt och rutiner. I uppdraget ingår också att utveckla din verksamhet i nära samarbete med andra delar inom och utanför IT-avdelningen för att stötta Sjöfartsverkets behov och upprätthålla en tillförlitlig leverans av tjänster. Du ingår ledningsgruppen för IT och rapporterar direkt till IT-direktören. Vem är du? För att vara aktuell för rollen som enhetschef på en IT-Leveransenhet krävs det att du har en akademisk utbildning inom IT alternativt gedigen erfarenhet som vi bedömer som likvärdig. Vi söker dig som har tidigare erfarenhet av att coacha tvärfunktionella team och du har flera års erfarenhet av att arbeta med kompetensförsörjning i större organisationer. Du har i tidigare roller haft budgetansvar och du är van att arbeta utifrån agila principer. Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska. Det är meriterande om du har erfarenhet av att leda förändringsarbete, om du har arbetat i roller som produktägare, förvaltningsledare eller likvärdigt samt om du har erfarenhet av att arbeta i en styrgrupp. Det är också meriterande om du har erfarenhet av metodutveckling inom utveckling. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Anställningen förutsätter att du är prestigelös, lyhörd, har ett starkt driv och att du har förmåga att bygga relationer och upprätthålla ett gott samarbete. Viljan att utveckla sig själv och andra är central. Som ledare på Sjöfartsverket driver du förändringar och uppnår förbättringar genom att vara coachande och kommunikativ. Du förstår värdet av en stabil och kvalitativ leverans och har förmågan att se samband i större sammanhang. Din förmåga att motivera medarbetarna är också viktig i vidareutvecklingen av enheten och IT-avdelningen i dess helhet. Du har en genuin kunskap och erfarenhet av tillitsbaserat ledarskap i praktiken och du kan och vill delegera operativa uppgifter till dina medarbetare. Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med bakgrundskontroll samt registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare.  Varför ska du välja Sjöfartsverket? Sjöfartsverket är ett tjänsteproducerande affärsverk inom transportsektorn. Vår arbetsmiljö är unik och vårt uppdrag är unikt – Sveriges vackraste arbetsplats. Vårt uppdrag är att utveckla transport och sjöfart i linje med riksdagens och regeringens beslut. Vår affärsidé är att erbjuda effektiva sjövägar, moderna tjänster och maritimt partnerskap för tillväxt, konkurrenskraft och hållbar utveckling. Sjöfartsverket erbjuder en trivsam arbetsmiljö med goda möjligheter att förena arbetsliv och privatliv, det kan till exempel finnas möjlighet till enskild överenskommelse om distansarbete några dagar i veckan. Vi har en tydlig identitet och ett starkt varumärke. Vi är en utvecklingsinriktad organisation och arbetar ständigt för att utveckla våra medarbetare samt för att upprätthålla våra nöjda kunder. Är vi rätt organisation för dig är det en självklarhet för dig att agera på ett professionellt, öppet och engagerat sätt. Vårt arbete utgår från den statliga värdegrunden, vi arbetar också aktivt för jämställdhet, mångfald och inkludering och ser det som en självklarhet att du delar vår uppfattning. Hur och när? Den här rekryteringen gäller en tillsvidareanställning som beräknas tillsättas snarast enligt överenskommelse Sjöfartsverket kan komma att tillämpa sex månaders provanställning. Befattningen kan innebära krigsplacering vid Sjöfartsverket.  Intervjuer kommer att hållas v. 19-20. Upplysningar: Chef IT-direktör Magnus Gustavsson, 010-4786475 eller [email protected] Fackliga företrädare:  Saco-S Nina Renbjörk, OFR/ST Sigge Gustafsson, Seko Ib Bergström, samtliga kan nås via vår växel 0771-630000.  Ansökan: Registrera din ansökan senast den 1e maj 2024. Diarienummer: 24-02138 Sjöfartsverket gör kontinuerliga och aktiva val kring exponering och rekryteringsstöd i varje rekrytering. Vi undanber oss därför direktkontakt av annonsförsäljare, bemannings- och rekryteringsföretag.

10 april 2024
Sista ansökan:
1 maj 2024
Enhetschef IT Plattformstjänster

Sveriges vackraste arbetsplats söker en Enhetschef till IT-plattformstjänster med placering i Norrköping Att arbeta som Enhetschef på Sjöfartsverkets IT-avdelning Plattformsenheten består av ett tiotal medarbetare inom olika specialistområden av tekniker, såsom Windows, Linux, Dba, integration och plattformsarkitektur. I rollen som enhetschef arbetar du både strategiskt och taktiskt. Du ser till att kommunikation och samarbeten fungerar väl både internt och externt och du bygger nätverk. Du arbetar med kompetensförsörjning, planering och skapar förutsättningar till enheten för att bedriva en optimerad verksamhet för att stötta Sjöfartsverkets behov och upprätthålla tillförlitliga IT-plattformar. Arbetsuppgifter I rollen som enhetschef leder och planerar du enhetens arbete i samråd med tjänsteansvariga, som ansvarar för det operativa arbetet. Du har ett budget-, resultat- och personalansvar med tillhörande arbetsmiljöansvar för samtliga medarbetare inom gruppen. Enheten ansvarar för Sjöfartsverkets IT-plattformar. Du förväntas fortlöpande skapa förutsättningar för förbättrings- och utvecklingsarbeten inom din gruppering, med målet att effektivisera arbetssätt och rutiner. I uppdraget ingår också att utveckla din verksamhet i nära samarbete med andra delar inom och utanför IT-avdelningen. Enheten har ett extra fokus kring leverans av tjänster och plattformar som uppfyller regelefterlevnad kring IT-säkerhet och intilliggande områden vilket gör att erfarenheter från agila arbetssätt och agil styrning är viktigt att ha.  Du ingår ledningsgruppen för IT och rapporterar direkt till IT-direktören. Vem är du? För att vara aktuell för rollen som enhetschef på plattformsenheten ser vi att du har en akademisk utbildning inom IT alternativt flerårig gedigen erfarenhet som vi bedömer likvärdig. Vi söker dig som har tidigare erfarenhet av att coacha tvärfunktionella team och du har i tidigare roller arbetat med IT-intensivt förändringsarbete. Du har flera års erfarenhet av att arbeta med resursplanering i större organisationer samt du har erfarenhet av metodutveckling inom IT. Du har i tidigare roller haft budgetansvar och du är van att arbeta utifrån agila principer. Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift både på svenska och engelska. Det är meriterande om du erfarenhet av att leda förändringsarbete, arbetat i roller som Produktägare eller likvärdigt samt om du har erfarenhet av att arbeta i en styrgrupp. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi ser att du är prestigelös, lyhörd, har ett starkt driv, förmåga att bygga relationer och upprätthålla ett gott samarbete. Viljan att utveckla sig själv och andra är central. Som ledare på Sjöfartsverket driver du förändringar och uppnår förbättringar genom att vara coachande och kommunikativ. Du förstår värdet av en stabil och kvalitativ leverans och har förmågan att se samband i större sammanhang. Din förmåga att motivera medarbetarna är också viktig i vidareutvecklingen av enheten och IT-avdelningen. Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med bakgrundskontroll samt registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare.  Varför ska du välja Sjöfartsverket? Sjöfartsverket är ett tjänsteproducerande affärsverk inom transportsektorn. Vår arbetsmiljö är unik och vårt uppdrag är unikt – Sveriges vackraste arbetsplats. Vårt uppdrag är att utveckla transport och sjöfart i linje med riksdagens och regeringens beslut. Vår affärsidé är att erbjuda effektiva sjövägar, moderna tjänster och maritimt partnerskap för tillväxt, konkurrenskraft och hållbar utveckling. Sjöfartsverket erbjuder en trivsam arbetsmiljö med goda möjligheter att förena arbetsliv och privatliv, det kan till exempel finnas möjlighet till enskild överenskommelse om distansarbete några dagar i veckan. Vi har en tydlig identitet och ett starkt varumärke. Vi är en utvecklingsinriktad organisation och arbetar ständigt för att utveckla våra medarbetare samt för att upprätthålla våra nöjda kunder. Är vi rätt organisation för dig är det en självklarhet för dig att agera på ett professionellt, öppet och engagerat sätt. Vårt arbete utgår från den statliga värdegrunden, vi arbetar också aktivt för jämställdhet, mångfald och inkludering och ser det som en självklarhet att du delar vår uppfattning. Hur och när? Den här rekryteringen gäller en tillsvidareanställning som beräknas tillsättas snarast. Sjöfartsverket kan komma att tillämpa sex månaders provanställning. Befattningen kan innebära krigsplacering vid Sjöfartsverket.  Intervjuer kommer att hållas v-19-20. Upplysningar: Chef Magnus Gustavsson, 010-478 64 75 eller [email protected] Fackliga företrädare:  Saco-S Nina Renbjörk, OFR/ST Sigge Gustafsson, Seko Ib Bergström, samtliga kan nås via vår växel 0771-630000.  Ansökan: Registrera din ansökan senast den 1e maj 2024. Diarienummer: 24-0285 Sjöfartsverket gör kontinuerliga och aktiva val kring exponering och rekryteringsstöd i varje rekrytering. Vi undanber oss därför direktkontakt av annonsförsäljare, bemannings- och rekryteringsföretag.

10 april 2024
Sista ansökan:
1 maj 2024
Avdelningschef Kraftsystem och elmarknad

Svenska kraftnät är en av de viktigaste aktörerna för en hållbar energiomställning. Som avdelningschef IT för Kraftsystem och elmarknad erbjuds du ett av Sveriges viktigaste IT-jobb, i vilket du varje dag kommer att bidra till Sveriges elförsörjning. Vi är i dag ca 500 personer på IT och kommer att växa ytterligare de kommande åren. Detta för att kunna skapa förutsättningar för Sverige att kunna fördubbla sin elproduktion och nå klimatmålen genom att helt ställa om till fossilfri energi. För att lyckas kommer vi att använda oss av den senaste tekniken för att öka kapaciteten i vår infrastruktur och samtidigt öka utvecklingstakten kring system, digitalisering och processer. Vill du jobba och utvecklas i en växande organisation och tillsammans med underbara medarbetare skapa en framåtlutad och robust IT-organisation, sök dig till oss! Om tjänsten Som avdelningschef har du ansvar för verksamhetsplan, budget och direkt personalansvar för chefer samt indirekt ansvar för all personal inom avdelningen Kraftsystem och elmarknad som omfattar sju enheter och 170 medarbetare. Avdelningen har det övergripande strategiska och operativa leveransansvaret av de IT-lösningar som möjliggör att Svenska kraftnät når sina mål för att kunna upprätthålla systemansvaret med balansering av transmissionsnätet. Under kommande år är det stort fokus på verksamhetsutveckling och förbättringsarbete. Svenska kraftnät är inne i en förändringsperiod där vi skapar förutsättningar för energiomställning och ingår i nordiska samt europeiska projekt och samarbeten. Detta kräver att det finns en kompetens och erfarenhet av organisations- och verksamhetsutveckling.  Som avdelningschef inom IT är man del av IT-ledning och har utöver sitt vertikala ansvar även ett horisontellt ansvar för IT-divisionens totala utveckling och leverans. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter och ansvarsområden inkluderar bland annat: • Personal- och budgetansvar • Resursplanering • Att ingå i ledningsgruppen för IT-divisionen • Att driva verksamhetsutveckling • Ansvar för leveransuppföljning inom applikationsleveranserna • IT-leveransavtal inom applikationsleveranserna • Ansvar för verksamhetsutveckling och omvärldsbevakning • Att representera IT-divisionen i olika styrgrupper för att utveckla effektiva IT-lösningar  Om dig Personliga egenskaper För att bli framgångsrik i den här rollen ser vi att du är resultatorienterad och är bra på att hitta lösningar i en organisation som är i stark tillväxt. Som person är du samarbetsorienterad och har lätt för att sätta dig in i andras situation då du kommer ha många kontaktytor inom och utanför avdelningen. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Skallkrav Du har en akademisk utbildning inom IT eller energi. Du har också • Erfarenhet av personal- och budgetansvar samt varit chef över chefer • Arbetat i en IT-ledningsgrupp • Varit chef i en samhällskritisk /säkerhetskritisk verksamhet med höga tillgänglighetskrav • Erfarenhet av IT-systemutvecklingsystemförvaltning och praktisk erfarenhet av de marknadsledande IT-styrformer • Arbetat med IT inom en myndighet • Arbetat inom eller har erfarenheter av energibranschen • Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift Meriterande De är en fördel, men inget krav, om du har erfarenhet av • Att leda utifrån agila värderingar och arbetssätt • Internationellt arbete • Förändringsledning Bra att veta • Tjänsten är placerad i Sundbyberg • Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid • Resor förekommer i denna tjänst • Sista ansökningsdag är den 29 april 2024. Vi tar inte emot personligt brev i samband med din ansökan • Tjänsten är en tillsvidareanställning • I denna rekryteringsprocess tillämpas tester Kontakta gärna rekryterande chef Lars Jansson, 010 475 88 24, alternativt ansvarig rekryterare Victoria Waltenberg, 010 350 90 45. Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, 010 475 84 77 och Mikael Hedenheim, ST, 010 475 84 68. Du når oss också via e-post: [email protected]. Övrig information Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning. För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras. För mer information om säkerhetsprövning Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar. Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss: Lär känna oss på Svenska kraftnät

9 april 2024
Sista ansökan:
29 april 2024