Databasadministratör
Sök bland 24 lediga jobb som Databasadministratör och börja ditt nya yrkesliv idag!
NCC:s affärsområde NCC Green Industry Transformation söker nu en kund- och serviceorienterad Datasamordnare till vårt team i Gällivare. Vi står inför en historisk utveckling. Den tunga industrin ställer om och banar väg för en fossilfri framtid som skapar betydande värden inom ekonomi, teknisk utveckling och miljö. Som en viktig del av samhällsbyggandet i norra Sverige, där några av de mest avgörande satsningarna sker, söker vi nu rätt person för denna viktiga roll till ett av våra komplexa och stora infrastruktur- och industriprojekt. Vill du spela en nyckelroll för att informationsåtkomst flyter väl och användarvänligt inom ett spännande och komplext projekt? Då kan detta vara rollen för dig! Om rollen som Datasamordnare I detta projektöverskridande jobb arbetar du nära planering, projektering, produktion, projektledning och inte minst kund/beställare och stöttar dem gällande att all information sparas och finns tillgänglig genomgående under projektets livscykel, i enlighet med NCC:s informationshanteringsrutiner och företagsgemensamma riktlinjer. Alla projektmedlemmar samt externa partners ska ha tillgång till rätt information vid rätt tid. I andra ord: Din administration och ditt arbete med projektets information och dokumentation säkerställer att rätt information finns enkelt tillgängligt i rätt tid för alla berörda. Du jobbar också nära projektets Verksamhetsutvecklare. Vidare så säkerställer du att projektets struktur för dokument & informations-hantering matchar vår beställares arbetssätt, system och behov. Fler arbetsuppgifter Säkerställ rätt informations och datahanteringsstruktur samt accesser till information och arbetsytor Skapa, utveckla och underhålla informationslagring enligt NCC:s dokumentbibliotek Filemaster. Under den övergripande strukturen jobbar du med Microsoft 365 och ett stort antal av tillhörande applikationer. Skapa instruktioner och lathundar till alla projektmedlemmar - utifrån deras olika behov - för att säkerställa att alla vet hur och vart de hittar den information som berör dem Skapa leveranspaket och sammanställa ritningar samt upprätta tillhörande innehållsförteckning/försättsblad Ansvarig för granskningsärenden samt leveranser av projekteringshandlingar till beställare Kvalitetssäkring av leveranser och granskningsärenden utifrån dokumenttekniskt innehåll Din Profil Vi söker dig med rätt digitala kunskaper för att skapa bästa möjliga informationslagring, spridning och användarvänlighet gällande att hitta och jobba med information och dokumentation. Det är meriterande om du har erfarenhet från byggprojekt och kan de olika funktionernas och rollernas behov. Erfarenhet av liknande roll i annan typ av komplex verksamhet är dock också starkt meriterande. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi söker någon som är tålmodig, serviceinriktad och pedagogisk för att hjälpa alla i ett megaprojekt att på bästa sätt jobba med information, dokumentation och datalagring. Samt så är du strukturerad för att skapa rätt struktur och användarvänlighet. Vidare så har du driv och ägarskap för att äga, driva och utveckla ditt ansvarsområde. Du drivs också av att bidra till projektets framdrift genom att information finns enkelt tillgängligt för alla delar av projektorganisationen. Placeringsort Närvaron i Gällivare är satt till minst 50% av arbetstiden, en förutsättning för att lyckas med rollen, men det är möjligt att ta sig an denna spännande roll även för den som bor på annan ort. Övrig tid spenderas med fördel på en ort med NCC-kontor och/eller en ort med bra möjligheter att ta sig till Gällivare. T ex: Stockholm, Göteborg, Piteå, Kalix, Luleå, Jokkmokk, Kiruna, eller Kramfors. Kontakt och ansökan Vill du veta mer om tjänsten vänligen kontakta Rekryterande chef, Alexander Scazzocchio på 070 849 30 90. Alexander har semester till 4/8. För mer information om rekryteringsprocessen kontaktar du Rekryteringsspecialist André Söderholm på 072 202 88 65. Alexander har semester till 4/8. För den här tjänsten genomför vi bakgrunds-kontroll i enligt med NCC:s säkerhetskultur. Sista ansökningsdag 2025-08-30. Urval inleds i augusti och besked kommer en bit in i augusti. Vi har gjort våra val angående annonskanaler och rekryteringstjänster och undanbeder oss försäljningssamtal. NCC erbjuder Hos oss får du möjlighet att påverka och forma dokumenthanteringen i ett betydelsefullt projekt. Du blir en del av ett engagerat team och får arbeta i en organisation där dina insatser gör verklig skillnad. Vidare vill NCC vill vara en attraktiv arbetsgivare med medarbetare som trivs, utvecklas och mår bra. Därför erbjuder vi dig ett stort utbud av personalförmåner och interna utbildningar. NCC har kollektivavtal för alla medarbetare vilket ger dig en bra grundtrygghet och ett tydligt regelverk så att du vet vad som gäller för din anställning. Vi erbjuder även försäkringar, arbetstidsförkortning, friskvårdsbidrag, förskottssemester samt lunchförmån. Hos oss är du en betydelsefull medarbetare som bidrar till de landmärken som definierar våra städer och samhällen. Här tar våra medarbetare en aktiv roll i en företagskultur grundad på stabila värderingar och beteenden för en trygg och säker arbetsplats. Vår samlade kompetens och varierande bakgrund gör skillnad.
Vill du jobba med Oracle i en trygg, tekniktung miljö med samhällskritisk betydelse? Bli DBA på Teracom! Brinner du för databaser och vill ta ett brett tekniskt ansvar? Som Databasadministratör på Teracom får du inte bara arbeta med drift och förvaltning av Oracle, utan också bidra i arbetet med att framtidssäkra IT-miljön genom införande av nya system. Här finns stor teknisk bredd, hög säkerhetsnivå och goda möjligheter att utvecklas – exempelvis inom molntjänster, nya databastyper och applikationer. En perfekt roll för dig som både gillar stabil drift och att ligga i teknikens framkant. Vi erbjuder dig • En spännande och samhällsviktig roll med stora utvecklingsmöjligheter • Arbete med att stärka och framtidssäkra systemlösningar. • Möjlighet att ta ansvar och påverka tekniska val och standarder • En stabil och trygg arbetsgivare med hög säkerhetsmedvetenhet Det här gör du hos oss Du blir del av en expertfunktion inom databaser och arbetar nära andra DBA:er och IT-specialister. I rollen kommer du bland annat att: • Arbeta med Oracle-databaser • Delta vid införande av nya system och lösningar • Agera utvecklingsstöd inom databasmiljöerna • Driva förbättringsarbete och automation i systemmiljön Ditt team och arbetsplats Du kommer att arbeta nära erfarna DBA: er, tekniker och arkitekter inom IT-infrastruktur, där kunskapsdelning och lärande är en naturlig del av vardagen. Kulturen präglas av högt i tak, hjälpsamhet och en gemensam strävan efter att utveckla och förbättra verksamhetens IT-miljö. Tjänsten är placerad på Teracoms huvudkontor i Stockholm, med möjlighet till distansarbete. Vissa arbetsmoment kan dock kräva att du infinner dig på kontoret. Mer om dig För att lyckas i rollen har du god erfarenhet av arbete som sysadmin inom Linux och med Oracle-databaser. Du trivs i en roll där du både tar ansvar för drift och bidrar till vidareutveckling. Du är noggrann och analytisk, med förmåga att felsöka och lösa tekniska problem på ett strukturerat sätt. Det är också viktigt att du är nyfiken, samarbetar väl med andra och gärna vill utvecklas vidare – exempelvis inom cloud eller nya teknologier. Det är mycket meriterande om du även har erfarenhet av CassandraDB eller andra databaser så som Postgres, MariaDb eller MySQL. Det är även meriterande med scriptning i Bash eller om du arbetat med IFS. Du behöver inte kunna allt från början – här finns kollegor att lära av och en miljö som uppmuntrar teknisk nyfikenhet och vidareutveckling. För anställning krävs ett godkänd drog- och alkoholtest samt att godkänd bakgrundskontroll liksom godkänd säkerhetsprövning med registerkontroll genomförs. Detta eftersom anställningen innefattar säkerhetsklassning. Med anledning av detta krävs svenskt alternativt nordiskt medborgarskap. Så här får vi kontakt I den här rekryteringen har vi valt att samarbeta med Ada Digital som strävar efter en transparent, inkluderande och snabbrörlig rekryteringsupplevelse. Vi vill veta mer om dig och din potential! Du söker tjänsten enkelt och behöver inte bifoga några dokument. Det räcker med en motivering till varför du söker tjänsten och om du saknar CV kan du bifoga din LinkedIn-profil. Följ sedan din ansökan live via vår hemsida. Urvalet sker löpande och tjänsten kan bli tillsatt före sista ansökningsdatum. Är du nyfiken och vill veta mer innan du söker? Hör av dig till ansvarig rekryterare. Vi ser fram emot att få kontakt med dig!
This is an exciting opportunity to work with a talented team in a fast-paced international environment. You will have the chance to contribute to the success of global content programming operations, gain valuable experience, and enhance your expertise in rights management. OM TJÄNSTEN Are you an organized and detail-oriented professional with a passion for managing content rights? As a Rights Management Administrator, you will play a key role in supporting the Programming and Acquisitions team, focusing on rights data, budget administration, and content rights management. You will contribute to managing complex rights data and systems while ensuring accuracy and supporting expansion into new markets. ARBETSUPPGIFTER Work tasks * Work in the rights management system to enter, update, and manage complex program data, rights, and information to ensure accuracy according to contracts and legal documents. * Validate and process invoices in the rights management system, supporting the Finance team with required documentation. * Administer programming budget files proactively, ensuring they are well maintained and up to date. * Support intercompany rights administration, including controlling invoices and managing rights flows. * Generate rights reports for business stakeholders using query tools. VI SÖKER DIG SOM - Fluent in English, both written and spoken - 2-3 years of administrative experience and ability to process high volumes of complex data with precision - Ability to quickly adapt to new systems and tools - Excellent proficiency in Excel It is meritorious if you have - Prior experience working with rights management systems and complex rights data - Experience with query tools to create data reports (Knowledge in SQL preferred) - Experience with SAP and invoicing To succeed in the role, your personal skills are: - Organized and thorough, while maintaining a strategic perspective - Collaborative team player with excellent interpersonal skills - Self-motivated, responsible, and proactive - Fast learner who enjoys working in an agile and dynamic environment Our recruitment process This recruitment process is handled by Academic Work and it is our client’s wish that all questions regarding the position is directed to Academic Work. Our selection process is continuous and the advert may close before the recruitment process is completed if we have moved forward to the next phase. The process includes two tests: one personality test and one cognitive test. The tests are tools to find the right talent for the right position, to enable equality, diversity, and a fair process.
What makes Cognizant a unique place to work? The combination of rapid growth and an international and innovative environment! This is creating a lot of opportunities for people like YOU — people with an entrepreneurial spirit who want to make a difference in this world. At Cognizant, together with your colleagues from all around the world, you will collaborate on creating solutions for the world's leading companies and help them become more flexible, more innovative and successful. And this is your chance to be part of the success story: we are looking for an Informatica Data Management Cloud Administrator to join our team in Sweden. About the team Cognizant collaborates with all major hyperscale’s and relevant software vendors in the data and AI space. This includes partnerships with industry leaders such as AWS, Microsoft, Google, Snowflake, and Databricks. Our comprehensive approach ensures that we leverage the best tools and technologies to deliver scalable, secure, and efficient solutions. Additionally, we are supported locally by our dedicated Centres of Excellence, which operate both nearshore and offshore. These centres provide specialized expertise and resources, ensuring that we can meet the unique needs of our clients and drive innovation in AI and data cost effectively. About the role An IDMC (Informatica Data Management Cloud) Administrator manages and maintains an Informatica IDMC environment, ensuring high availability, performance, and security. This role requires expertise in IDMC platform administration, data integration, and data governance processes, along with the ability to provide technical support and troubleshoot issues. The position is crucial for ensuring the smooth operation of the Informatica platform and providing strategic solutions for future growth. Key responsibilities Configure and maintain connections to cloud and on-premises data sources and targets. Deploy and schedule data integration jobs, workflows, and task flows. Troubleshoot job failures, performance issues, and integration errors. Implement and enforce data security policies, including encryption, masking, and access control. Maintain metadata and data lineage using Informatica Cloud Data Governance and Catalog (CDGC). Support version control and deployment processes using CI/CD tools (e.g., Git, Azure DevOps). Automate administrative tasks using scripts or built-in IDMC automation features. Collaborate with data engineers and architects to support integration and data quality initiatives. Requirements Proficiency in Informatica IDMC platform components: Cloud Data Integration (CDI) Cloud Application Integration (CAI) Informatica Data Quality (IDQ) Cloud Data Governance and Catalog (CDGC) Skills in scheduling, monitoring, and troubleshooting data integration jobs and taskflows. Knowledge of data security practices: encryption, masking, and access control. Experience with cloud platforms like Azure, AWS, or Google Cloud. Understanding of API integration and web services (REST/SOAP). Ability to use monitoring tools and generate audit and usage reports. What you can expect Become part of a ‘flag ship’ success story - We go through enormous growth! Organization driven by technology – We have a tremendous technology backbone Environment where you can make your own ideas reality Drive your own career Market conforms benefits For more information contact: [email protected] The Cognizant community: We are a high caliber team who appreciate and support one another. Our people uphold an energetic, collaborative and inclusive workplace where everyone can thrive. Cognizant is a global community with more than 300,000+ associates around the world. We don’t just dream of a better way – we make it happen. We take care of our people, clients, company, communities and climate by doing what’s right. We foster an innovative environment where you can build the career path that’s right for you. About us: Cognizant is one of the world's leading professional services companies, transforming clients' business, operating, and technology models for the digital era. Our unique industry-based, consultative approach helps clients envision, build, and run more innovative and efficient businesses. Headquartered in the U.S., Cognizant (a member of the NASDAQ-100 and one of Forbes World’s Best Employers 2024) is consistently listed among the most admired companies in the world. Learn how Cognizant helps clients lead with digital at www.cognizant.com Cognizant is an equal opportunity employer. Your application and candidacy will not be considered based on race, color, sex, religion, creed, sexual orientation, gender identity, national origin, disability, genetic information, pregnancy, veteran status or any other characteristic protected by federal, state or local laws. If you have a disability that requires reasonable accommodation to search for a job opening or submit an application, please email [email protected] with your request and contact information. Disclaimer: Compensation information is accurate as of the date of this posting. Cognizant reserves the right to modify this information at any time, subject to applicable law. Applicants may be required to attend interviews in person or by video conference. In addition, candidates may be required to present their current state or government issued ID during each interview.
Regionens hus Regionens ledningskontor är en del av Region Uppsala, en av Uppsala läns största arbetsgivare. Ledningskontoret ska stödja den politiska ledningen och förvaltningarna så att den politiska inriktningen får genomslag i Region Uppsalas olika verksamheter och regionen kan axla sin roll, regionalt och nationellt. Ledningskontoret leds av regiondirektören och har en styrande, stödjande och samordnande roll i Region Uppsala. På Ledningskontoret finns avdelningen för ekonomi och styrning, avdelningen för regional utveckling, IT-avdelningen, HR-avdelningen, hälso- och sjukvårdsavdelningen, information- och kommunikationsavdelningen samt avdelningen för planering och utveckling. Ledningskontoret har cirka 1 000 medarbetare. Vill du utvecklas och bidra till Region Uppsalas utveckling - välkommen att arbeta med oss! Vår verksamhet Vill du vara med och bygga framtidens vårdlogistik? Region Uppsala har påbörjat en omfattande resa med att utveckla regionens logistiska förmåga. Som en del i detta arbete har regionen etablerat en central Logistikfunktion med uppdraget att genom central ledning säkerställa en robust och effektiv materialförsörjning till hälso- och sjukvården. Just nu befinner sig Region Uppsala i en expansiv fas där vi ska implementera ett nytt affärssystem samt driftsätta ett centrallager i egen regi. Centrallagret kommer att fungera som navet i regionens materialförsörjning till hälso- och sjukvården samt vara en viktig del i regionens satsning på ökad försörjningsberedskap. Ditt uppdrag Vi söker en driven och strukturerad Masterdatakoordinator som vill vara med och bygga upp regionens logistikförmåga. Som Masterdatakoordinator blir du en nyckelspelare i vår organisation, där du ansvarar för att säkerställa kvalitet, struktur och effektiv hantering av masterdata inom vårt affärssystem. Du kommer att arbeta med att skapa, uppdatera och underhålla masterdata samt utveckla processer och rutiner för att förbättra datakvaliteten. Det är en kommunikativ roll med flertalet kontaktytor både inom regionens verksamheter och med externa parter. I rollen ingår även att: • Säkerställa att masterdata hanteras enligt interna och externa krav. • Analysera och förbättra masterdataprocesser i samarbete med olika organisationer. • Delta i utveckling och implementering av systemstöd för masterdatahantering. • Stötta organisationen med rapportering och analyser baserade på masterdata. Då tjänsten är ny kommer du att vara delaktig i att forma både rollen och ansvarsområdet. Dina kvalifikationer Vi söker dig som har: • Relevant eftergymnasial utbildning inom ekonomi, IT, logistik eller annat relevant område alternativt motsvarande arbetslivserfarenhet. • Minst 4 års erfarenhet av att arbeta med masterdata och datakvalitet • God förståelse för datamodeller och databashantering • God förmåga att analysera och strukturera stora mängder data • Goda kunskaper i Excel och andra analysverktyg • God kunskap och erfarenhet av affärssystem (Dynamics 365, SAP eller liknande). Stor vikt läggs vid personliga egenskaper. Din kompetens För att lyckas i rollen tror vi att du är: • Noggrann och strukturerad med ett öga för detaljer. • Lösningsorienterad och analytisk. • Kommunikativ och pedagogisk, med förmåga att samarbeta med olika funktioner i organisationen. • Van att arbeta självständigt och ta initiativ. Vi erbjuder en spännande roll där du får vara med och utveckla vår masterdatahantering och bidra till en mer effektiv och datadriven organisation. Välkommen med din ansökan! Intervjuer kommer att ske löpande under ansökningsperioden. Vi erbjuder Tillsvidareanställning på heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Som arbetsgivare vill vi skapa förutsättningar för att våra medarbetare ska ha det bra, så att man kan känna sig trygg och ha kvalitet i livet utanför jobbet. Förutom att vi har ett av Sveriges bästa kollektivavtal erbjuder vi subventionerade UL-biljetter och ett förmånligt friskvårdsbidrag. Vi erbjuder också våra medarbetare en flexibel arbetsplats, med möjlighet att arbeta delvis på distans utifrån överenskommelse. Hos oss får du förmåner som gör skillnad, läs om förmånerna här (https://regionuppsala.se/jobba-hos-oss/bli-var-nya-kollega/formaner/). Vi erbjuder Kontakta Maria Karlsson logistikchef, [email protected] Fackliga representanter: Vision - Christianne Simson, 018-611 32 51 SACO - Örjan Olsmats, 072-209 45 44 Övriga fackförbund nås via Region Uppsalas växel 018-611 00 00. Vill du jobba med oss? Välkommen med din ansökan via länken nedan. Vi gör intervjuer löpande, så vänta inte med din ansökan. Region Uppsala värdesätter de kvaliteter som jämn könsfördelning och mångfald tillför verksamheten och ser gärna sökande av alla kön och med olika födelsebakgrund, funktionalitet och livserfarenhet. Region Uppsala krigsplacerar all tillsvidareanställd personal utifrån totalförsvarets behov. Detta innebär för den enskilda medarbetaren inga förpliktelser i fredstid utan är enkom en planeringsåtgärd. Inför beslut om anställning, sker kontroll av misstanke- och belastningsregister avseende samtliga arbetssökanden som i den sökta anställningen kan komma att arbeta inom psykiatrisk sjukvård, habilitering, vård av barn och ungdom eller tvångsvård av missbrukare. Denna rekrytering sker helt genom Region Uppsalas försorg och vi undanber oss telefonsamtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.Statsvetenskapliga institutionen är en internationell akademisk miljö som välkomnar studenter, forskare och personal från hela världen. Vår forskning handlar om ämnen såsom politiska institutioner, val, opinion och demokrati, internationell och europeisk politik, miljöpolitik, korruption och politiska idéer. Vi anordnar årligen ett stort antal forskningsseminarier och workshops inom institutionens olika forskningsområden. Vi erbjuder utbildning på alla nivåer på både svenska och engelska. Totalt studerar omkring 1 400 personer hos oss, och vi är ungefär 170 anställda. Mer information om institutionen finns på vår hemsida www.pol.gu.se. Kompetenscenter för datainteroperabilitet (KDI) – Göteborgs universitet Kompetenscentret för datainteroperabilitet (KDI) är en självständigt forskningsnod vid Göteborgs universitet. Centrets uppdrag är att utveckla avancerade metoder för dataintegration och harmonisering inom jämförande demokratiforskning. Genom att vidareutveckla deterministiska, probabilistiska och statistiska länkningsmetoder möjliggör KDI för forskare att kombinera olika datakällor – såsom enkätdata, medietexter och institutionella register – till sammanhängande och interoperabla dataset som möjliggör tvärnationella analyser. KDI är en självständig enhet men utgör samtidigt en central del av den europeiska forskningsinfrastrukturen MEDem (Monitoring Electoral Democracy), som samlar ett nätverk av servicecentra runtom i Europa. MEDem erbjuder en samarbetsplattform för jämförande forskning om demokrati med målet att överbrygga utmaningen med fragmenterade data genom gemensamma verktyg, standarder och utbildningsresurser. Tillsammans bidrar KDI och MEDem-nätverket till en framtid där integrerade och högkvalitativa data ger forskare möjlighet att undersöka demokratins dynamik med precision och räckvidd. KDI:s huvudsakliga fokus är att utveckla och förfina metoder för: • Deterministisk länkning: koppla samman data via stabila identifierare (t.ex. landskoder, partinamn, valår). • Probabilistisk länkning: möjliggöra samkörning av data även när identifierare är otydliga eller saknas, exempelvis i medietexter eller sociala medier, genom användning av flera svaga identifierare (t.ex. namn, parti, distrikt, år). • Statistisk länkning: möjliggöra integration av data även i frånvaro av överlappande identifierare. Syftet med KDI är att stärka Sveriges position inom europeisk demokratiforskning genom att komplettera och vidareutveckla befintliga nationella dataplattformar såsom V-Dem, QoG, SNES och SOM. Genom innovativa verktyg, metoder och utbildningsinsatser ger KDI forskare bättre förutsättningar att undersöka demokratiska frågor med ökad metodologisk skärpa och analytisk fördjupning. Statsvetenskapliga institutionen vid Göteborgs universitet söker nu en databasansvarig till kompetenscentret för datainteroperabilitet (KDI). Anställningen är tillsvidare, 100 % av heltid. Läs mer om anställningen och sök på lediga anställningar på Göteborgs universitet. Arbetsuppgifter Arbetet omfattar i huvudsak att etablera KDI vid Göteborgs universitet och inom MEDem-nätverket genom att bidra till ett antal centrala leveranser, såsom: • Utveckla konceptuella ramverk och metodpapper som tydliggör centrala idéer för datalänkning inom demokratiforskning och som vägleder interoperabilitetsstrategier. • Utveckla länkningsprotokoll och interoperabilitetsstandarder för att säkerställa enhetliga processer vid dataintegration. • Utveckla programvarupaket, inklusive kod i R, Python och STATA, som stödjer deterministiska och probabilistiska länkningstekniker. • Utveckla Statistical Linkage Keys (SLK) för att möjliggöra säker dataintegration även när identifierare saknas eller är osäkra. • Utforma utbildningsmaterial och teknisk dokumentation som stöd för forskare i användningen av metoderna. • Bidra till MEDems ansökan till ESFRI:s vägledningsdokument, med målet att säkra MEDems långsiktiga roll i det europeiska forskningsinfrastrukturlandskapet. I den inledande fasen kommer fokus ligga på att: • Kartlägga befintliga datakällor och forskningsnätverk för att identifiera potentiella projekt för interoperabilitet. • Utföra datahantering inom olika typer av samhällsvetenskapliga data, såsom enkätdata, geodata, tidsserier och textdata med hjälp av R/STATA/Python. • Utveckla metodologiska rutiner för deterministisk, probabilistisk och statistisk datalänkning. • Arbeta med relationsdatabaser, inklusive att skapa, modifiera och ställa frågor i PostgreSQL. • Dokumentera samtliga processer ovan i teknisk dokumentation med hjälp av LaTeX och Markdown. I ett senare skede kan arbetsuppgifterna även omfatta: • Utveckling av riktlinjer och god praxis för samverkan med andra servicecenter. • Utformning av utbildningsmaterial. • Utveckling av programvara för att underlätta datalänkning. • Medförfattarskap till metodologiska vetenskapliga publikationer. Arbetet sker i nära samverkan med den nationella forskningsinfrastrukturen DEMSCORE vid Göteborgs universitet. Den som anställs kommer bland annat att samarbeta med DEMSCORE:s databasansvarige. Ansökan ska vara inkommen senast: 2025-08-11 Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten. Universitetet tillämpar individuell lönesättning. Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.Statsvetenskapliga institutionen är en internationell akademisk miljö som välkomnar studenter, forskare och personal från hela världen. Vår forskning handlar om ämnen såsom politiska institutioner, val, opinion och demokrati, internationell och europeisk politik, miljöpolitik, korruption och politiska idéer. Statsvetenskapliga institutionen vid Göteborgs universitet rankas som den främsta i Sverige och en av de 10-15 främsta i Europa inom sitt ämnesområde, enligt den globala Shanghai-rankningen av akademiska ämnen för 2024. Vi anordnar årligen ett stort antal forskningsseminarier och workshops inom institutionens olika forskningsområden. Vi erbjuder utbildning på alla nivåer på både svenska och engelska. Totalt studerar omkring 1 400 personer hos oss, och vi är ungefär 170 anställda. Mer information om institutionen finns på vår hemsida www.pol.gu.se. Demscore (akronym för forskningsinfrastruktur för Democracy, Environment, Migration, Social policy, Conflict, and Representation) som bygger en avancerad och innovativ e-infrastruktur som ger användarna fri tillgång till harmoniserad och kvalitetssäkrad data från flera av världens mest framstående samhällsvetenskapliga forskningsinstitut. Statsvetenskapliga institutionen vid Göteborgs universitet är värd för Demscore-konsortiet som även inkluderar Stockholms, Uppsala och Umeå universitet. Data tillhandahålls av Demscores partnermoduler: • Varieties of Democracy, världens största datainsamlingsprojekt inom demokrati • Uppsala Conflict Data Program/Violence Early-Warning System, världsledande leverantör av data om väpnade konflikter och organiserat våld • Quality of Government, som tillhandahåller några av de största och mest omfattande dataseten om samhällsstyrning • Comparative Policy Laboratory, sammanför högkvalitativa data om social-, miljö- och migrationspolitik • Representative Democracy, som kombinerar ledande dataset om nationella/lokala regeringar i hela Europa/OECD För mer information: https://www.demscore.se Statsvetenskapliga institutionen söker nu en databasansvarig till Demscore. Anställningen är ett vikariat på två år på 80% av heltid med start hösten 2025. Läs mer om anställningen och sök på lediga anställningar på Göteborgs universitet. Arbetsuppgifter Den framgångsrika kandidaten kommer att arbeta under ledning av och i samarbete med Demscores databasansvariga, som arbetar deltid för projektet. De huvudsakliga arbetsuppgifterna omfattar programmeringsuppdrag för att underhålla Demscores infrastruktur. De viktigaste milstolparna i rollen är att förbereda de halvårsvisa datauppdateringarna av infrastrukturen. Mer specifikt kan uppgifterna inkludera: • Sammanfogning av data och datarensning i R • Arbeta med Demscores datapipeline med skript i R, SQL och bash för att genomföra de halvårsvisa uppdateringarna av infrastrukturen • Underhåll och uppdatering av webbservrar för databaser och hemsidan • Utföra databearbetningsuppgifter relaterade till samhällsvetenskapliga data • Undersöka dataharmoniseringsförslag och identifiera potentiella konflikter mellan dataset och deras identifierande enheter • Skapa och generera strukturerade texter med hjälp av LaTeX och RMarkdown • Skapa och ändra tabeller i PostgreSQL • Utveckla Demscores pipeline för att göra ytterligare nedladdningsfunktioner tillgängliga i nedladdningsgränssnittet • Förbättra och utöka Demscores grafverktyg på hemsidan • Teknisk dokumentation av alla processer som beskrivs ovan Andra uppgifter kan inkludera • Förbereda workshops där Demscores forskningsinfrastruktur introduceras för olika typer grupper (t.ex. studenter, forskare etc.) • Samordning av de halvårsvisa datauppdateringarna tillsammans med partnermodulerna • Administrativt arbete med datahantering, t.ex. etiska prövningar och tillhandahållande av en FAIR-datahanteringsplan • I samarbete med andra teammedlemmar arbeta med finansieringsansökningar Utöver ovanstående är det en prioritet för Demscore under de kommande två åren att utöka de typer av data och antalet dataset som integreras i infrastrukturen. Den framgångsrika kandidaten förväntas därför ägna tid åt att utveckla och utöka infrastrukturen som helhet och nedladdningsgränssnittet i synnerhet med nya funktioner för att effektivisera dataintegrationen och öka användbarheten för forskarsamhället. Ansökan ska vara inkommen senast: 2025-08-10 Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten. Universitetet tillämpar individuell lönesättning. Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.
Är du passionerad för data och vill vara med och säkra kvaliteten inom en av bankens viktigaste områden? Som Data Steward får du en central position där du ansvarar för datamodellering, styrning av kritiska dataelement och kvalitetskontroller. Tillsammans med olika intressenter bidrar du till att skapa en trygg och transparent datagrund som stödjer både affärsbeslut och tekniska processer. Starten är omgående, så skicka in din ansökan redan idag! OM TJÄNSTEN Swedbank söker nu fyra Data Stewards till Risk Data Domain inom Group Risk. I denna roll arbetar du för att skapa en stabil datagrund för deras riskberäkningar, där du hanterar och säkerställer datakvalitet, klassificerar och styr kritiska dataelement, och bygger en förståelse för informationens flöde genom deras system. Du erbjuds - En möjlighet att vara del av Swedbanks datadrivna resa, där du får arbeta i nära samarbete med agila team och intressenter inom hela banken för att bygga robusta och kvalitativa datalösningar. - En tillsvidareanställning med fast månadslön hos Academic Work. Goda chanser till överrekrytering till Swedbank finns för rätt kandidat! ARBETSUPPGIFTER Arbetsuppgifter * Utveckla och underhålla informationsmodeller. * Hantera teknisk och affärsmässig härledning (lineage) av data. * Beskriva och klassificera kritiska dataelement. * Identifiera viktiga dataelement och säkerställa att de uppfyller våra kvalitetskrav genom datakontroller och styrning. * Kravinsamling för datakvalitetskontroller. * Koordinera uppdrag som involverar intressenter från flera organisatoriska enheter. * Arbeta nära olika intressenter och säkerställa effektiv datastyrning och kvalitet. VI SÖKER DIG SOM - Har en master- eller kandidatexamen inom exempelvis datavetenskap, business intelligence eller statistik. - Har kunskap om dataanalys från tidigare erfarenheter. - Har erfarenhet av stakeholder management och att skapa samförstånd kring datakvalitet och governance. - Har god förmåga att koordinera och driva projekt framåt. - Är analytisk, strukturerad och gillar problemlösning. - Är flytande i svenska och engelska, både i tal och skrift. Vår rekryteringsprocess Denna rekryteringsprocess hanteras av Academic Work och vår kunds önskemål är att alla frågor rörande tjänsten skickas till Academic Work. Vi tillämpar löpande urval och kommer plocka ner annonsen när tillräckligt många kandidater har nått slutskedet i rekryteringsprocessen. Vid ansökan efterfrågas ett CV. Personligt brev använder vi inte som urvalsmetod och behöver därför inte bifogas. Rekryteringsprocessen innehåller två urvalstest: ett personlighetstest och ett test i kognitiv förmåga. Testerna är ett verktyg för att kunna hitta den kandidat med högst potential för tjänsten samt främja jämlikhet, mångfald och en rättvis rekryteringsprocess.
Job description For this position, you need to have at least 5 years experience from Mongo DB and AWS (cloud and on prem.) As an Application Database Specialist, you will be part of a team of specialists in the Database area. Responsibilities • You will be involved in managing PostgreSQL, MongoDB, and Oracle Databases both on cloud AWS and on prem. This includes Daily operation, tuning, capacity planning and consolidation. • With SQL development knowledge you will be involve in new development /enhancement along with product development team and supporting them with runtime activities • You will be involved in discussion with the different projects regarding their needs and guide them to a suitable solution. • You will be working together with the Domain Architect to create new solutions and secure our deliveries. • You will work with traditional DBA tasks and at the same time contribute to improve our database platform • You will be helping with automation, quality, stability and security with regards to our databases Qualifications • Good Experience in handling PostgreSQL & MongoDB database in production. (Mandatory skill at least 3 years hands-on managing PROD systems) • Good Experience handling database in AWS (Amazon web Services) and good cloud engineering knowledge (Mandatory skill) • Advanced working SQL knowledge and experience working with relational databases, query authoring (SQL) and/or good knowledge of MongoDB. • Ability to work independently and drive activities. • Development Experience in Database area will have added advantage. • Experience in implementing changes to larger database environments • Knowledge of monitoring tools outside of CloudWatch is an advantage • Ability to leveraging best practices in continuous integration and delivery is an advantage • Experience in handling On-Call support About the company Randstad At Randstad, we see the possible in people. With business all over Sweden and in all areas of expertise, we help people find work that feels good, where they get the opportunity to develop and realize their true potential. With close to 600 000 employees in 38 countries, Randstad is the global leader in the HR services industry. Our mission is to become the world’s most valued working life partner. By combining our passion for people with the power of today’s technology, we support people and organizations in realizing their true potential. We call it Human Forward.
Är du en noggrann och strukturerad person som trivs i en stödjande roll? Nu söker Bravida en administratör till sin centrala biladministration i Stockholm. Här får du möjlighet att arbeta i en bred och varierad roll med fokus på administration, systemuppdateringar och dokumenthantering – i en miljö där din insats verkligen gör skillnad. Om tjänsten Vi på Perido söker nu en administratör till vår kund Bravida, ett service- och installationsföretag med anställda på fler än 150 orter i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Tjänsten är placerad på deras huvudkontor i södra Stockholm. Dina arbetsuppgifter I rollen som administratör hos Bravidas ansvarar du för att stödja verksamheten med olika administrativa uppgifter kopplade till bolagets fordonsflotta och dokumenthantering. Du arbetar med att effektivisera rutiner och säkerställa att information hanteras korrekt i både interna system och i kontakt med externa parter. Arbetsuppgifter: Hantera inkommande ärenden via en gemensam inkorg Administrera fordonsändringar, exempelvis byte av bil eller förare Hantera leasingavtal och ha kontakt med leasingbolag Uppdatera och underhålla interna system, såsom ekonomisystem och Excel Skapa, strukturera och underhålla blanketter, manualer och stöddokument i Word Ge administrativt stöd till chefer och medarbetare i organisationen Dina egenskaper I rollen som administratör är det viktigt att du är strukturerad och noggrann, då du hanterar detaljerad information och ansvarar för att dokument och processer är korrekta och uppdaterade. Du har ett prestigelöst och enkelt sätt, vilket gör det lätt för kollegor att samarbeta med dig och be om stöd. Eftersom rollen innebär att ge service och stöd till andra, trivs du med att arbeta i team och bidra till att skapa en välfungerande arbetsmiljö där alla kan göra sitt jobb på bästa sätt. Låter detta som en spännande tjänst? Vi ser fram emot att läsa din ansökan, varmt välkommen med den redan idag! Kvalifikationer: Erfarenhet av administration och service God datorvana, särskilt Excel och Word Förmåga att kommunicera obehindrat i tal och skrift Omfattning och tillträde Heltid, uppdrag initialt 6 månader via Perido, därefter möjlig överrekrytering till kunden. Start 2025-09-01. Ansökan Ansökan görs på vår hemsida perido.se/. Klicka på knappen ansök i annonsen för aktuell tjänst och fyll i dina uppgifter samt bifoga CV. Vi rekommenderar att du skickar in din ansökan så snart som möjligt då urval sker löpande. Notera att viss information gällande uppdraget och/eller kundföretaget medvetet kan ha utlämnats från annonsen, först vid kontakt med ansvarig rekryterare får du all information som du behöver. De flesta frågor eller funderingar kan du hitta svar på under perido.se/vanliga-fragor/. Om du fortfarande inte hittat svaret du söker är du välkommen att kontakta oss på [email protected] så svarar någon av våra rekryteringskommunikatörer dig. Ange alltid tjänstens referensnummer 35302 i ämnesraden. Vänligen notera att vi endast tar emot ansökningar på vår hemsida och att vi inte har möjlighet att svara på hur du ligger till i processen. Om Perido Varför heter företaget Perido? Det kommer från det latinska ordet Peridoneus som betyder ”väl matchad”. Att matcha vår konsults kompetens och karriärinriktning med våra kunders behov är det vi är allra bäst på! Perido är ett konsult- och rekryteringsföretag inom tjänstemannasektorn som hjälper dig till nästa steg i yrkeslivet och vår vision är att alla ska trivas och vara engagerade på jobbet. Vi har vuxit stadigt sedan starten 2003 och har över 1500 medarbetare över hela landet, varav ett femtiotal interna medarbetare på våra huvudkontor i Stockholm och Göteborg. Som konsult hos oss blir du en viktig del av vår organisation och du växer tillsammans med oss genom att förstärka med din kompetens ute i våra kunders organisationer. Läs mer om oss på Perido: https://perido.se/om-oss/.
Välj ett jobb för att visa detaljer
Visar 1 till 10 av 24 jobb