Driftchef, data

Sök bland 35 lediga jobb som Driftchef, data och börja ditt nya yrkesliv idag!

Enhetschef cybersäkerhet

På FRA arbetar vi med något som ingen annan gör i Sverige, och det kan du bli en del av. Oavsett yrkesroll är vi med och gör samhällsnytta genom att bidra till ett meningsfullt syfte — tillsammans arbetar vi med unika uppgifter för Sveriges säkerhet och integritet. Vi erbjuder intressanta arbetsuppgifter med goda möjligheter till egen utveckling och vi är övertygade om att en blandning av människor med olika bakgrund skapar en dynamisk och kreativ arbetsmiljö – våra olikheter är vår styrka. Vill du arbeta med cyber threat hunting och teknisk rådgivning för att utveckla och stärka cybersäkerheten i Sverige? Vi söker nu en enhetschef till Cybersäkerhetskontoret. På FRA är varje arbetsuppgift en del av något större. Är du den vi söker kan vi erbjuda ett varierande arbete i en kunskapsintensiv miljö där du får vara med och göra skillnad varje dag. Ditt uppdrag Som Enhetschef hör du till kontoret för cybersäkerhet. Kontoret bidrar till att stärka skyddet mot kvalificerade IT-angrepp från utlandet hos samhällsviktig verksamhet i Sverige. Genom att identifiera och följa angriparna bakom dessa angrepp och bygga kunskap om deras tillvägagångssätt och motiv erbjuder vi såväl tekniska lösningar som rådgivning. I rollen ansvarar du för ledning och utveckling av enheten och dess verksamhet. Som enhetschef har du personal-, budget- och arbetsmiljöansvar samt hanterar rekrytering av ny personal. Utöver att leda verksamheten i enlighet med uppsatta mål och processer förväntas du som chef på FRA skapa förutsättningar för dina medarbetares lärande, kompetensutveckling och motivation. Du deltar i kontorets ledningsgrupp och arbetar kontinuerligt med kontorets utveckling samt kontorsgemensamma uppgifter. Hos oss blir du del av ett kontor under utveckling och du förväntas därför utveckla processer och etablera samarbetsformer. Rollen innefattar många kontaktytor, dels internt med övrig verksamhet dels externt med uppdragsgivare och andra samverkande myndigheter.  Resor förekommer i tjänsten, inrikes och utrikes. Du kan Vi söker dig som har: Några års erfarenhet av arbetsledande befattning Mycket goda kunskaper i svenska och engelska Datorvana Vi ser det som meriterande om du har: Utbildning inom informations-/IT-/cybersäkerhet Erfarenhet av personalansvar Erfarenhet av att leda inom teknisk verksamhet Erfarenhet av att leda specialister Erfarenhet av verksamhetsutveckling Erfarenhet av roll innefattande kontakt med kunder och uppdragsgivare Kunskap inom informations-/IT-/cybersäkerhet  Du är Vi kommer lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Som person är du trygg och stabil. Du har förståelse för människors olika förutsättningar och anpassar ditt sätt att förmedla information efter mottagaren. I ditt ledarskap skapar du engagemang och delaktighet för att nå gemensamma mål. Du bidrar även till samarbete genom att ta ansvar för hur ditt och din grupps arbete bidrar till helheten. Om FRA FRA har omvärlden som sin arena där varje arbetsuppgift är en del av något större. På ett eller annat sätt får du som medarbetare vara med och bidra till att skydda Sveriges integritet och oberoende i världen. Du är med och gör skillnad på riktigt, varje dag. Vår uppgift som underrättelsetjänst är att skydda Sverige mot de allvarligaste hot som kan riktas mot ett samhälle – militära angrepp, terrorism och cyberattacker. Vi skyddar det viktigaste vi har – vår trygghet, vår demokrati och vårt sätt att leva. Vi är experter på cyberområdet och signalspaning samt en larmklocka för militära hot. FRA leder sedan 2024 Nationellt cybersäkerhetscenter, NCSC vars uppdrag är att utveckla och stärka Sveriges förmåga att förebygga, upptäcka och hantera cyberhot. Som nyanställd på FRA får du en omfattande introduktionsutbildning och kontinuerlig kompetensutveckling, vilket ger dig möjlighet att utveckla dina färdigheter och bli ännu bättre på det du brinner för. Vår organisation är mångfacetterad och består av olika kompetenser och personligheter, där varje individ har unika egenskaper och förutsättningar. Vi strävar efter att skapa en miljö där alla känner sig välkomna och trygga. Utöver en stimulerande arbetsmiljö erbjuder vi också ett attraktivt förmånspaket, som du kan läsa mer om på www.fra.se . För mer information om Nationellt cybersäkerhetscenter besök www.ncsc.se För din trygghet. För vår demokrati. Varje dag. Året om. Mer information Arbetsplatsen är belägen i närheten av Drottningholm, ca 10 min från Brommaplan. Svenskt medborgarskap är ett krav då anställning vid FRA innebär placering i säkerhetsklass. Ett krav för att få anställning är godkänd säkerhetsprövning med registerkontroll. Säkerhetsprövningen kommer att genomföras i enlighet med bestämmelser i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Vi tillämpar sex månaders provanställning. För mer information är du välkommen att kontakta [email protected]. Fackliga företrädare nås på 010-557 46 00. Vi tar emot ansökningar via www.fra.se senast 2025-07-27. Referensnummer 2025FRA1337-2 . Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp. Sökord: informationssäkerhet, it-säkerhet, incidenthantering, it-incident, cyberangrepp, cyber threat hunt, hotjakt, cyberhot, myndighet, gruppchef, teamlead, statlig chef.

29 juni 2025
Sista ansökan:
27 juli 2025
Drift- och utvecklingschef till Försvarsmaktens cyberförsvar i Stockholm

Vill du värna om Sverige och vår rätt att leva som vi själva väljer i en digitaliserad värld? Försvarsmaktens cyberförsvar söker nu Drift och utvecklingschef till vår tekniska avdelning. Vi söker dig som vill leda specialister, arbeta för implementering av moderna tekniker och som är redo att bidra med din kompetens och erfarenhet för att göra Sverige säkrare. Om befattningen Som Drift- och utvecklingschef har du en nyckelroll i att säkerställa att vår IT-miljö fungerar smidigt och utvecklas i linje med verksamhetens behov. Rollen innefattar både operativt och strategiskt arbete, där du leder och utvecklar specialister vid din avdelning. Rollen innebär också en stor del administration i form av personal, rutiner och processer. Avdelningen ansvarar för att den tekniska infrastrukturen är säker, tillgänglig och skalbar. Du arbetar nära andra delar av organisationen för att identifiera tekniska behov, förbättra processer och implementera innovativa lösningar. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är: • Leda, coacha och utveckla dina medarbetare, samt säkerställa kompetensförsörjning och kompetensutveckling vid din avdelning • Budgetansvar vid din avdelning samt kontaktperson för interna- och externa leverantörer • Utveckla och implementera långsiktiga strategier för organisationens tekniska utveckling som stödjer organisationens mål • Säkerställa en stabil och effektiv drift av våra IT-system, nätverk och servrar • Leda utvecklingsprojekt för att modernisera och optimera våra IT-tjänster • Tillsammans med andra delar av organisationen, tillse att IT-miljön uppfyller aktuella säkerhetsstandarder Rollen kräver både teknisk kompetens och starkt ledarskap, samt förmåga att tänka strategiskt och arbeta lösningsorienterat. Du kommer att spela en central roll i att säkerställa att vår IT-infrastruktur inte bara uppfyller dagens krav, utan också förbereder oss för framtidens utmaningar och möjligheter. Kvalifikationer • Dokumenterad erfarenhet av att leda och utveckla team inom IT • Erfarenhet av att arbeta med IT-drift och IT-utveckling, inklusive nätverk, servrar och molnlösningar • Erfarenhet av att planera och genomföra IT-relaterade utvecklingsprojekt • Dokumenterad kunskap och förståelse för IT-säkerhet • Akademisk utbildning inom IT, alternativt bakgrund som teknisk officer eller för oss relevant arbetslivserfarenhet • B-körkort Meriterande • Kunskap om och erfarenhet av molnplattformar som Azure, AWS eller Google Cloud • Erfarenhet av att implementera automatiserade lösningar av IT-drift och utveckling • Erfarenhet av liknande roll inom Försvarsmakten eller annan försvarsmyndighet • Erfarenhet av att utforma och implementera långsiktiga IT-strategier • Goda kunskaper inom agila arbetssätt   Personliga kvalifikationer För att lyckas i rollen som Drift och utvecklingschef söker vi en person som drivs av att tänka nytt och hitta kreativa lösningar. Som ledare är du trygg och inspirerande, med förmåga att engagera och utveckla ditt team. Du skapar en tydlig riktning och bygger kultur präglad av samarbete och tillit. Integritet är en självklar del av ditt ledarskap – du agerar etiskt och med hög professionalism i allt du gör. Du är ansvarstagande och har en stark känsla för att leverera resultat med kvalitet. Du tar ägandeskap för både små och stora frågor och ser till att de blir genomförda på bästa sätt. Övrigt Du bör inte berätta att du sökt tjänst hos Försvarsmakten för andra personer än dina närmst berörda. Anledningen till att vi ber dig vara återhållsam med information är att det finns tjänster inom området som omfattas av sekretess. För anställning vid Försvarsmakten krävs svenskt medborgarskap och anställningen innebär nationell och internationell arbetsskyldighet. Arbete på annan ort samt beredskap och skiftarbete kan förekomma. Resor i tjänsten kan förekomma både nationellt och internationellt. Anställningsformen är tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning om du inte är anställd inom Försvarsmakten. Placeringsort för tjänsten är Stockholm. Tillträde sker enligt överenskommelse. Frågor om tjänsten mejlas till [email protected] Din ansökan vill vi ha senast 27/7 - 2025, ansökan med meritförteckning skickas till: [email protected], ange referens 55551. Eller via brev till Försvarsmakten Högkvarteret/FST STRA Cyber, Att EWI, Lidingövägen 24, 107 85 Stockholm. Märk kuvertet ”Ansökan” och ange annonsens referens. -------------------------------------------------------- Information om Försvarsmakten och det rekryterande förbandet: I Högkvarteret (HKV) finns överbefälhavaren (ÖB) och generaldirektören (GD), vilka för närvarande har ungefär 1 000 medarbetare – både yrkesofficerare och civila experter. Högkvarteret utgörs av ledningsstaben, produktionsledningen, insatsledningen och militära underrättelse- och säkerhetstjänsten. I ledningsstaben ingår bland annat ekonomidirektören, personaldirektören, kommunikationsdirektören och chefsjuristen. Varje dag och varje timme gör våra medarbetare insatser som påverkar andra människors liv, både i stort och smått, och både på hemmaplan och runt om i världen. Försvarsmakten ger dig möjlighet att utvecklas som människa och växa i din professionella roll. Vi är en ansvarstagande arbetsgivare och har en öppen organisation där vi ställer upp för varandra. I Försvarsmakten finns en stark värdegrund som bygger på öppenhet, resultat och ansvar. Professionell utveckling och personlig hälsa värdesätts och uppmuntras. Det finns goda förutsättningar för intern karriärrörlighet, friskvård och bra balans mellan arbete och privatliv. Försvarsmakten tillvaratar de kvaliteter som mångfald och jämn könsfördelning tillför verksamheten. Vi välkomnar därför sökanden med olika bakgrund och erfarenheter i våra rekryteringar. En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. I anställningen ingår även en skyldighet att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning. Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas. Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

27 juni 2025
Sista ansökan:
27 juli 2025
Software Application Development Manager

At Boeing, we innovate and collaborate to make the world a better place. We're committed to fostering an environment for every teammate that's welcoming, respectful and inclusive, with great opportunity for professional growth. Find your future with us. For more than 80 years, Jeppesen, a Boeing Company, has made it possible for pilots and their passengers to safely and efficiently reach their destinations. We are the world's leading provider of aeronautical data and operational support, combining our company's enduring spirit of innovation with a legacy of leadership in aviation to deliver 21st century navigation and optimization solutions. Jeppesen, A Boeing Company is looking for a Software Application Development Manager. The position will be based in Gothenburg, Sweden in our newly renovated office at Odinsgatan. About the position The Software Development and Advanced Technology department is now looking for a Line Manager who want to join us and be a part of driving a transition journey. We are on a journey to take our solutions into the cloud and at the same time continue to explore what modern technology such as AI and Quantum Computing can do to support our customers in the best possible way. Our development teams build world-leading optimization solutions targeting professional users as well as web-based solutions for airline personnel. As a line manager, you will be joining a team of 10 line managers and you will be leading 3-4 teams and about 15-20 team members. Both the leadership team and the development teams use agile principles to plan and perform their work. Position Responsibilities: As a line manager you will: Be accountable for your team's deliveries and performance Support your teams when they innovate, develop and maintain our software Coach both teams and team members to help them perform at their best Work closely with product management and the neighboring implementation department Be an active member of a leadership team that collaborates on a daily basis Drive continuous improvement across teams and departments Play an active part in our technical and cultural transformation journey Help create a workplace that gives you and your colleagues energy and make Jeppesen the best workplace in town Profile: Our leaders play an important role in nurturing our identity and company culture. We want our teams to apply an owner's mentality in everything they do and feel proud about what they do for our customers. This requires a special mindset and we believe our leaders play an important role in building and nurturing that culture. Required qualifications: Ability to speak and write English fluently Preferred qualifications: As a leader we believe that you: Have a background in the IT industry Have a track record of being a good coach to teams and people Are passionate about always improving ways of working and that you are eager to learn Are passionate about software development and new technology Are familiar with Agile and Lean principles Have track record of creating a safe, inclusive and collaborative working climate If you want to take part of our journey and would like to work in an international atmosphere, please submit your application in English. Relocation: This position does not offer relocation support. Show Sponsorship: Employer will initiate the visa application; however, the successful candidate will cover the cost of visa. Please apply ASAP for this role as recruitment may commence before the end date. If you join us you will get the chance to: Get professional skills development with our virtual learning tools and platforms e.g. (Digital Campus, LinkedIn Learning, Degreed, EdX, Enterprise Mentoring, and Communities of Excellence & Practice) Broaden your experience in international projects, technical workshops and hackathons Enjoy additional days off for Christmas break (December 24th-January 1st) Participate in employee recognition program Have Private Medical Insurance (Skandia) Grow as a leader in an international team And more... Please note that, due to the summer holiday period, there may be minor delays in the recruitment process.

26 juni 2025
Sista ansökan:
9 augusti 2025
Chef för Arkitektur och Integration, IT

Vill du göra skillnad för Umeå? Vi söker en Chef för Arkitektur och Integration Av Umeåborna, för Umeåborna. Vi är ett energi- och kommunikationsbolag som ägs av Umeå kommun och alla som bor här. Med trygga och tillgängliga lösningar ser vi till att ett växande Umeå alltid är uppvärmt, upplyst och uppkopplat. Genom att sprida kunskap, driva samhällsprojekt och stötta ett levande föreningsliv är vi med och formar framtiden. Din roll i vårt team Du blir en del av en nyskapad IT organisation som kommer att vara en central del i Umeå Energis digitaliseringsresa. Du är en närvarande ledare som tar ansvar för uppdrag, individ och verksamhet. Du agerar med mod, engagemang och nyfikenhet. Som Chef för Arkitektur och Integration hos oss kommer du att: Ansvara för att implementera en IT/systemarkitektur för Umeå Energi. Underhålla & utveckla nödvändiga integrationer i linje med den övergripande IT strategin. Samordna arkitekturstyrning och samverkan mellan IT & de olika verksamheterna. Ha personalansvar för medarbetare i flertalet team. Tillsammans med medarbetare i ditt team se till att ha rätt förmågor & kompetenser för att ta er an dagens samt morgondagens utmaningar. Du blir en viktig del av ett engagerat team som alltid sätter Umeå i första rummet. Vi söker dig som har en stark bakgrund inom IT och ledarskap med förmåga att driva förändring och utveckling. Vi kan bli en bra match om du: Har relevant akademisk utbildning inom Systemvetenskap, Informatik, Industriell ekonomi, IT Management, Teknisk datavetenskap eller annan utbildning i kombination med likvärdig erfarenhet som är relevant för arbete i IT organisationens värdeflöden. Har flerårig & aktuell erfarenhet av arbete med IT-arkitektur &/eller systemintegration i komplexa IT-miljöer. Har god kunskap samt dokumenterad erfarenhet av arbete med IT-strategi, digitalisering och styrmodeller, gärna med insyn i ramverk som SAFe eller liknande. Har minst tre års ledarerfarenhet inom IT under de senaste fem åren.  Har dokumenterad erfarenhet av att leda förändringsarbete med goda resultat för både medarbetare och verksamhet. Trivs i en verksamhet i förändring och ser möjligheter där andra ser hinder. Det är meriterande om du har: Utbildning inom ledarskap, förändringsledning eller coaching/mentorskap. Kunskap om integrationsplattformar och verktyg för integration. Förståelse för datakvalitet, masterdata samt informationsflöden. Erfarenhet av att hantera integrationer mellan interna system & molntjänster. Erfarenhet av Energisektorn, kommunal eller offentlig verksamhet. Hos oss får du mer än ett jobb En arbetsplats där vi bryr oss om varandra och om Umeå/borna Möjlighet att utvecklas och göra skillnad - på riktigt Förmåner som gör vardagen lite enklare Läs mer om hur det är att arbeta hos oss på jobb.umeaenergi.se Välkommen med din ansökan senast 2025-08-15. Intervjuer sker löpande. Har du frågor om tjänsten kontakta rekryterande chef Patrik Jonsson ([email protected], 0706504559). Har du frågor kring rekryteringsprocessen kan du kontakta HR chef Maria Rönnholm ( [email protected], 076-1383874). Som samhällsviktig verksamhet är det viktigt för oss med en trygg arbetsmiljö för våra medarbetare samt att våra tillgångar och information är skyddade. Några av våra roller kräver säkerhetsprövning, om det är aktuellt för tjänsten du sökt så kommer du att få mer information kring det i ett senare skede. Vi ser fram emot att höra från dig! Välkommen till oss! Reklam? Nej tack. Vi har valt partner för rekryteringsannonsering.

25 juni 2025
Sista ansökan:
15 augusti 2025
Chef IT-drift, Support och Förvaltning

Vill du göra skillnad för Umeå? Vi söker en chef för IT-drift, Support och Förvaltning Av Umeåborna, för Umeåborna. Vi är ett energi- och kommunikationsbolag som ägs av Umeå kommun och alla som bor här. Med trygga och tillgängliga lösningar ser vi till att ett växande Umeå alltid är uppvärmt, upplyst och uppkopplat. Genom att sprida kunskap, driva samhällsprojekt och stötta ett levande föreningsliv är vi med och formar framtiden. Din roll i vårt team Vi gör nu om vår IT organisation för att bättre möta nya behov och skapa ännu bättre förutsättningar för utvecklingen på Umeå Energi. Du kommer att vara en av tre chefer som tillsammans med CIO, vår Chefsarkitekt och vår Cybersäkerhetsexpert bildar vårt IT Ledningsteam och leder Umeå Energis digitaliseringsresa. Som chef för IT-drift, Support och Förvaltning hos oss kommer du att: Ansvara operativt och taktiskt för att drift, support och förvaltning av de IT system som ligger under IT enhetens ansvar. Leda team, utveckla processer och se till att IT-tjänster möter både verksamhetens behov i nuläget och i framtiden. Ansvara för att vi upprätthåller en tillräckligt hög cybersäkerhetsnivå för Umeå Energis verksamheter och tjänster. Detta i samarbete med vår cybersäkerhetsexpert. Medarbetaransvar för medarbetare i flertalet team. Tillsammans med medarbetare i ditt team se till att ni har rätt förmågor och kompetenser för att ta er an dagens och morgondagens utmaningar. Du är en närvarande ledare som tar ansvar för uppdrag, individ och verksamhet. Du agerar med mod, engagemang och nyfikenhet. Du blir en viktig del av ett engagerat team som alltid sätter Umeå i första rummet.  Vi kan bli en bra match om du: Har relevant akademisk utbildning exempelvis inom Systemvetenskap, Informatik, Industriell ekonomi, IT Management, Teknisk datavetenskap eller annan utbildning i kombination med likvärdig erfarenhet som är relevant för arbete i IT-organisationens värdeflöden. Har flerårig, aktuell erfarenhet av arbete med IT-drift, support och förvaltning i komplexa IT-miljöer. Har kompetens och förståelse av hybridmiljöer (on-prem/cloud) Har aktuell erfarenhet av ITIL / IT Service Management eller liknande Har kunskap om Förvaltningsmodeller – exempelvis PM3 eller liknande modeller Har kunskap och erfarenhet av arbete med IT-infrastruktur, nätverk, plattformar, användarsupport, systemdrift Har minst tre års ledarerfarenhet inom IT under de senaste fem åren.  Har dokumenterad erfarenhet av att leda förändringsarbete med goda resultat för både medarbetare och verksamhet. Trivs i en verksamhet i förändring och ser möjligheter där andra ser hinder. Meriterande i denna roll är om du har: Kunskap om informationssäkerhet och IT-säkerhet (Cybersäkerhet) Utbildning inom ITIL Foundation (eller liknande) Scrum Master/SAFe-certifiering Erfarenhet av Energisektorn samt kommunal eller offentligverksamhet Erfarenhet av förändringsledning Utbildning inom ledarskap, coaching/mentorskap Hos oss får du mer än ett jobb En arbetsplats där vi bryr oss om varandra och om Umeå/borna Möjlighet att utvecklas och göra skillnad - på riktigt Förmåner som gör vardagen lite enklare Läs mer om hur det är att arbeta hos oss på jobb.umeaenergi.se Välkommen med din ansökan senast 2025-08-15. Intervjuer sker löpande. Har du frågor om tjänsten kontakta rekryterande chef Patrik Jonsson ([email protected], 0706504559). Har du frågor kring rekryteringsprocessen kan du kontakta HR chef Maria Rönnholm ( [email protected], 076-1383874). Som samhällsviktig verksamhet är det viktigt för oss med en trygg arbetsmiljö för våra medarbetare samt att våra tillgångar och information är skyddade. Några av våra roller kräver säkerhetsprövning, om det är aktuellt för tjänsten du sökt så kommer du att få mer information kring det i ett senare skede. Vi ser fram emot att höra från dig! Välkommen till oss! Reklam? Nej tack. Vi har valt partner för rekryteringsannonsering.

25 juni 2025
Sista ansökan:
15 augusti 2025
Chef Utveckling & Leverans, IT

Vill du göra skillnad för Umeå? Vi söker en chef för Utveckling och Leverans, IT Av Umeåborna, för Umeåborna. Vi är ett energi- och kommunikationsbolag som ägs av Umeå kommun och alla som bor här. Med trygga och tillgängliga lösningar ser vi till att ett växande Umeå alltid är uppvärmt, upplyst och uppkopplat. Genom att sprida kunskap, driva samhällsprojekt och stötta ett levande föreningsliv är vi med och formar framtiden. Din roll i vårt team Vi gör nu om vår IT organisation för att bättre möta nya behov och skapa ännu bättre förutsättningar för utvecklingen på Umeå Energi. Du kommer att vara en av tre chefer som tillsammans med CIO, vår Chefsarkitekt och vår Cybersäkerhetsexpert bildar vårt IT Ledningsteam och leder Umeå Energis digitaliseringsresa.  Som chef för Utveckling och Leverans hos oss kommer du att: Ansvara för utveckling och leverans inom IT avdelningen samt leda arbetet med att ta fram, implementera och vidareutveckla digitala lösningar som stödjer affärernas och verksamheternas behov. Ansvara för att säkerställa att IT lösningar levereras i tid, med rätt kvalitet och inom budget, samt att samordna team inom IT och utanför IT som behövs för att utföra IT-utveckling och leverans på Umeå Energi. Ansvara för innovation och kontinuerlig förbättring för att möta framtida behov med avseende på arbetssätt och metoder. Ha personalansvar för medarbetare i flertalet team. Tillsammans med medarbetare i ditt team se till att ha rätt förmågor och kompetenser för att ta er an dagens och morgondagens utmaningar. Du blir en viktig del av ett engagerat team som alltid sätter Umeå i första rummet. Vi söker dig som har en stark bakgrund inom IT och ledarskap med förmåga att driva förändring och utveckling. Du är en närvarande ledare som tar ansvar för uppdrag, individ och verksamhet. Du agerar med mod, engagemang och nyfikenhet. Vi kan bli en bra match om du: Har relevant akademisk utbildning exempelvis inom Systemvetenskap, Informatik, Industriell ekonomi, IT Management, Teknisk datavetenskap eller annan utbildning i kombination med likvärdig erfarenhet som är relevant för arbete i IT-organisationens värdeflöden. Har god kunskap och dokumenterad erfarenhet av arbete med IT-strategi, digitalisering och styrmodeller, gärna med insyn i ramverk som SAFe eller liknande. Har flerårig och aktuell erfarenhet av Agila arbetssätt såsom Scrum, DevOps, Lean samt vana att leda team i en agil miljö. Har minst tre års ledarerfarenhet inom IT under de senaste fem åren.  Har dokumenterad erfarenhet av att leda förändringsarbete med goda resultat för både medarbetare och verksamhet. Trivs i en verksamhet i förändring och ser möjligheter där andra ser hinder. Meriterande i denna roll är om du har: Utbildning inom ledarskap, förändringsledning eller coaching/mentorskap Utbildning inom SAFe Agilist / Scrum Master / Product Owner Erfarenhet av energisektorn samt kommunal eller offentlig verksamhet Hos oss får du mer än ett jobb En arbetsplats där vi bryr oss om varandra och om Umeå/borna Möjlighet att utvecklas och göra skillnad - på riktigt Förmåner som gör vardagen lite enklare Läs mer om hur det är att arbeta hos oss på jobb.umeaenergi.se Välkommen med din ansökan senast 2025-08-15. Intervjuer sker löpande. Har du frågor om tjänsten kontakta rekryterande chef Patrik Jonsson ([email protected], 0706504559). Har du frågor kring rekryteringsprocessen kan du kontakta HR chef Maria Rönnholm ( [email protected], 076-1383874). Som samhällsviktig verksamhet är det viktigt för oss med en trygg arbetsmiljö för våra medarbetare samt att våra tillgångar och information är skyddade. Några av våra roller kräver säkerhetsprövning, om det är aktuellt för tjänsten du sökt så kommer du att få mer information kring det i ett senare skede. Vi ser fram emot att höra från dig! Välkommen till oss! Reklam? Nej tack. Vi har valt partner för rekryteringsannonsering.

25 juni 2025
Sista ansökan:
15 augusti 2025
Digitaliseringschef

Lilla Edets kommun är en av kommunerna i Göteborgsregionen, gynnsamt belägen längs Göta älv med närhet till Göteborg, Trollhättan och Uddevalla. De goda kommunikationerna ger oss möjligheten att fortsätta växa och utvecklas.  Vi är stolta över våra cirka 1 500 medarbetare som dagligen arbetar för att skapa bästa möjliga förhållanden för våra drygt 14 500 invånare, våra företag och för alla som besöker oss. Hos oss har vi nära till varandra och tack vare vår storlek har du goda möjligheter att påverka och utveckla våra verksamheter.  Här njuter du också av vacker älvmiljö, rik natur och spännande spår av unik historia. I Lilla Edets kommun arbetar vi ständigt för ökad livskvalité och glädje i vardagen, både för våra invånare och för dig som väljer att jobba hos oss. Väl mött i Göta älvdalens pärla - vi gör det tillsammans! Beskrivning Är du en strategisk, drivande och kommunikativ ledare med ett brinnande intresse för digitalisering och verksamhetsutveckling? Vill du vara med och forma framtidens kommunala tjänster? Då kan du vara den vi söker. Lilla Edets kommun befinner sig i en spännande utvecklingsfas. Vi söker nu en digitaliseringschef som med mod, helhetssyn, bred teknisk förståelse samt kunskaper inom IT vill leda vårt arbete med digital transformation, innovation och verksamhetsutveckling. Här får du ett meningsfullt uppdrag i en organisation som värdesätter samarbete, nytänkande och hållbar samhällsutveckling. Som digitaliseringschef kommer du att ha en nyckelroll i att driva utvecklingen av digitala lösningar som stärker vår service till invånare och näringsliv och som ökar kvalitet och automation i arbetet vi gör. Om uppdraget Som digitaliseringschef har du en nyckelroll i att leda och möjliggöra kommunens digitala utveckling och framtidens service till invånare, näringsliv och medarbetare. Som chef är ditt uppdrag att på ett engagerande och inspirerande sätt leda, coacha och utveckla verksamheten som präglas av öppenhet, kreativitet och utveckling, där innovation uppmuntras och tas tillvara. Vidare ingår att säkerställa en robust och tydlig förvaltningsmodell för kommunens digitala system och plattformar, där verksamhetssystem hanteras och vidareutvecklas på rätt nivå för att möta verksamhetens behov. Samordna och följa upp övergripande digitaliseringsuppdrag, erbjuda stöd i förändringsledning och metodfrågor till olika delar av organisationen samt driva informations-/cybersäkerhetsfrågor. Du leder en avdelning med kompetenser inom IT, digitalisering och verksamhetsutveckling, och verkar i nära samarbete med kommunens kärnverksamheter inom alla sektorer, kommunala bolaget Soltak samt externa samarbetspartners. I rollen som digitaliseringschef ansvarar du för att: - Utveckla och implementera strategier för kommunens digitalisering, med fokus på långsiktiga mål och samhällsnytta. - Säkerställa att kommunen följer lagar och direktiv inom IT- och informationssäkerhet, såsom ISO 27000, NIS2 och att de digitala verktygen ger förutsättningar att arbeta i enlighet med GDPR. - Leda arbetet med större digitala plattformar som täcker hela verksamheten. - Stärka samverkan med externa aktörer såsom det kommunala bolaget Soltak, närliggande kommuner och stödfunktioner. - Stötta verksamheten i förändringsledning, kompetensutveckling och öka den digitala mognaden. Förväntningar Vi söker dig som är en trygg och modig ledare med ett genuint intresse för digitaliseringens möjligheter i offentlig sektor. Du är både strategisk och operativ, med förmåga att skapa engagemang, struktur och resultat. Du har relevant akademisk utbildning och erfarenhet av ledarskap, både som chef och kollega, i komplexa utvecklingsfrågor. Du har erfarenhet av ledningsarbete med utvecklingsfokus, projekt- och processledning. Vi ser gärna att du är en erfaren chef som arbetat i politisk styrd organisation och har god förståelse för kommunal verksamhet. Vi söker dig som har: - Högskoleexamen inom systemvetenskap, digital verksamhetsutveckling eller annan relevant utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. - Erfarenhet av att leda digitaliserings- eller IT-verksamhet, gärna inom offentlig sektor och näringslivet. - God förståelse för informationssäkerhet, dataskydd och relevanta regelverk (GDPR, NIS2, ISO 27000) - Dokumenterad erfarenhet av förändringsledning, projekt- och processledning - Förmåga att kommunicera på ett tydligt, inspirerande och målgruppsanpassat sätt - Erfarenhet av att leda med utvecklande och tillitsbaserat ledarskap och att bygga starka team med olika kompetenser - Ett intresse för innovation, nätverkande och samverkan Vi erbjuder Vi erbjuder dig ett meningsfullt och utvecklande uppdrag i en organisation med korta beslutsvägar, engagerade kollegor och stark framtidstro. Vi är måna om att du ska må bra och erbjuder flexibel arbetstid, möjlighet till distansarbete, friskvårdsbidrag, kompetensutveckling, möjlighet till semesterväxling och dessutom en fantastisk plats att arbeta på. Välkommen att söka till en arbetsplats där vi bryr oss om varandra, arbetar tillsammans och tänker nytt!

25 juni 2025
Sista ansökan:
17 augusti 2025
Teamchef Klient till Digitaliseringsavdelningen

Vill du leda ett engagerat team och utveckla framtidens digitala arbetsmiljö för Helsingborgs stad? Vi söker en driven och teknikintresserad ledare som vill vara med och skapa förutsättningar för effektiva och smarta arbetssätt i en av Sveriges mest digitalt mogna kommuner. Om arbetsplatsen Helsingborgs stad är en modern arbetsgivare med cirka 11 000 medarbetare och 470 chefer. Vår stadsledningsförvaltning leder, utvecklar och samordnar kommunens övergripande och gemensamma verksamheter. Enheten Teknik & Design är en del av digitaliseringsavdelningen och har ansvar för att säkerställa en modern, stabil och kostnadseffektiv IT-miljö för hela stadens organisation. Teknik & Design driver utveckling inom IT-infrastruktur, drift, IT-säkerhet, klientnära tjänster och arkitektur. Vår arbetsplats finns i nyrenoverade lokaler i centrala Helsingborg med moderna samarbetsytor och flexibel arbetsmiljö. Arbetsuppgifter Som teamchef för Klientteamet leder du ett team med cirka 10 systemtekniker och har ett helhetsansvar för teamets verksamhet, personal, budget och resultat. Teamet arbetar med: • Exchange, M365 och samarbetsverktyg (t.ex. SharePoint) • Klientplattformar för mobil och dator samt Citrix • Applikationshantering Du är en del av enhetens ledningsgrupp och rapporterar till enhetschefen för Teknik & Design. Du växlar mellan operativ ledning och strategiskt utvecklingsarbete, och samarbetar nära med tjänsteägare och andra teamchefer. Dina arbetsuppgifter inkluderar: • Leda, coacha och utveckla medarbetare • Verksamhetsplanering och måluppföljning • Arbetsmiljöansvar och facklig samverkan • Budgetansvar och ekonomisk uppföljning • Stöd till tjänsteägare i utveckling och förvaltning • Förbättringsarbete enligt ITIL (incident, request, change) Vi söker dig som har en bakgrund inom IT-drift och förståelse för teknisk infrastruktur. Du har haft personalansvar och har en förmåga att leda både i vardagen och genom förändring. Du är kommunikativ, strukturerad och trygg i beslutsfattande. Kvalifikationer • Högskoleutbildning inom IT eller motsvarande erfarenhet • Tidigare chefserfarenhet med personalansvar • God förståelse för och har arbetat i ITIL processer • Drivit team med ansvar inom Klientnära tjänster. • Erfarenhet av budgetarbete och förändringsledning • Förmåga att kombinera teknisk förståelse med ett helhetsperspektiv Personliga egenskaper: • Mod och driv att fatta och genomföra beslut • Nyfikenhet och stort teknikintresse • Förmåga att kommunicera begripligt, även i komplexa frågor • God samarbetsförmåga och van att bygga relationer Vi erbjuder dig: • Ett varierande och meningsfullt arbete med stort påverkansutrymme • Ett friskvårdsbidrag på 3 000 kronor per år • Flexibel arbetsmiljö i centrala Helsingborg • En arbetsplats som förespråkar balans mellan arbete och fritid Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen kommer att genomföras. Vi ställer höga krav på säkerhets- och sekretessmedvetande. Välkommen med din ansökan! Att jobba i Helsingborgs stad Vill du vara med och skapa en bättre stad tillsammans med helsingborgarna? Då ska du jobba i Helsingborgs stad. Här kan du använda din kreativitet och drivkraft till att göra livet lättare och tryggare för våra invånare, besökare och näringsliv. Tillsammans med nyfikna och hjälpsamma kollegor gör du skillnad i människors liv, både idag och i framtiden. Ett bra jobb idag, en bättre stad imorgon. Här kan du läsa mer om hur det är att jobba i staden: https://helsingborg.se/arbete/sa-ar-det-att-jobba-i-staden/ Övrig information Sista ansökningsdag: 11 augusti 2025 Anställningsform: Tillsvidare Omfattning: Heltid Tillträdesdatum: Enligt överenskommelse Antal tjänster: 1   För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget ReachMee. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via ReachMee genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken. Fackliga företrädare https://intranat.helsingborg.se/hr/samverkan-och-delaktighet/fackliga-foretradare/ Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

24 juni 2025
Sista ansökan:
11 augusti 2025
Driftchef till samhällsviktiga kommunikationstjänster

MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld med fokus på utveckling av det civila försvaret. Vi stärker Sveriges förmåga att fungera i kris och till och med krig. Det betyder att alla våra medarbetare bidrar till beredskap och motståndskraft. Från norr till söder sprider vi kunskap och agerar för att skydda liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter. Den 1 januari byter vi namn till Myndigheten för civilt försvar. Vill du göra skillnad och tillsammans med oss arbeta för ett säkrare samhälle? Då kanske du är vår nästa kollega! Vi söker nu en driftchef för samhällsviktiga kommunikationstjänster – en ledare som vill ta ansvar för och bygga upp driften av våra samhällskritiska tjänster och bidra till en robust och pålitlig kommunikationsinfrastruktur. Ledarskapet hos oss utgår från tillit, medmänsklighet och viljan att arbeta tillsammans. Vi utgår från att vi gör vårt bästa och vill varandra väl. Att agera i linje med det innebär att medverka till ökad trygghet och ett hållbart arbetsliv. Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter Som driftchef och tillika biträdande verksamhetschef ansvarar du för verksamhet, personal och budget. Du ingår i verksamhetens ledningsgrupp och bidrar till utveckling för såväl driftenheterna som hela verksamheten. Som driftchef har du personalansvar för de fyra enhetscheferna och ingår i verksamhetens driftorganistion. Som chef ansvarar du för att driva verksamhetens frågor på en strategisk och operativ nivå tillsammans med dina medarbetare och chefer. Du ska leda och styra med verksamhetens, avdelningens och myndighetens mål och medarbetar- och ledarkriterier som utgångspunkt. I din roll ingår samverkan både internt inom MSB och externt gentemot andra organisationer. Som driftchef ansvarar du för att bygga upp den operativa leveransen av våra samhällsviktiga kommunikationstjänster – med fokus på hög tillgänglighet, stabil drift och ett långsiktigt underhåll. Du leder arbetet med att planera, implementera och förvalta vår nätverksinfrastruktur, med målet att skapa en teknisk miljö som är robust, pålitlig och optimerad för prestanda. I din roll säkerställer du att våra kundåtaganden uppfylls på ett strukturerat, resurseffektivt och förutsägbart sätt. Du ansvarar för att rätt insatser prioriteras vid rätt tidpunkt, så att aktiviteter ger önskat resultat och motsvarar användarnas och samhällets behov. Ditt arbete är avgörande för att våra tjänster ska fungera när de behövs som mest. Dina kunskaper och kompetenser Vi söker dig som har: - Relevant akademisk utbildning inom telekommunikation, IT, nätverksteknik eller motsvarande erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. - Minst 5 års erfarenhet av ledande roller inom drift och underhåll av större IT-miljöer eller telekommunikationsnät. - Erfarenhet av chefsrollen och erfarenhet att leda verksamhet och medarbetare. - Erfarenhet av att styra verksamhet mot uppsatta mål och inom ekonomiska ramar. - Kunskaper och erfarenheter om IT-säkerhet, kontinuitetsplanering, risk- och sårbarhetsplanering inkl. katastrofhantering. - God förmåga att obehindrat tala och skriva på svenska och engelska.  Det är meriterande om du har: - Erfarenhet av säkerhetsskyddsarbete. - Erfarenhet av leverantörsstyrning. - Erfarenhet av arbete inom statlig myndighet. - Erfarenhet av att leda andra ledare. Som chef och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterad, utvecklingsinriktad, coachande och dialoginriktad, har god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme. https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/ Vi söker en ledare som motiverar och förser sina medarbetare med de befogenheter som krävs för att nå uppsatta mål. Du har en naturlig förmåga att samordna grupper, skapa engagemang och delaktighet samt fungera som en tydlig referenspunkt i organisationen. Du är beslutsam och har kapacitet att fatta snabba och välgrundade beslut, även under press och i situationer med begränsad information. Vidare uppvisar du gott omdöme i såväl prioriteringar som kommunikation och agerande, och har förmågan att väga samman komplex information och olika hänsynstaganden för att fatta balanserade och långsiktigt hållbara beslut. Om anställningen Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning med ett tidsbegränsat chefsförordnande på fyra år. Din placeringsort kommer att vara Stockholm och resor i anställningen förekommer. Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Om oss Inom avdelningen cybersäkerhet och säkra kommunikationer finns verksamheten för samhällsviktiga kommunikationstjänster som ansvarar för säkra, skyddade och tillgängliga kommunikationstjänster till samhällsviktiga verksamheter. I verksamheten ingår utveckling, utbyggnad, förvaltning, drift och kundanslutning av Rakel (Radiokommunikation för effektiv ledning), SGSI (Swedish Government Secure Intranet) och WIS (Webbaserat Informationssystem). Enheten drift och nätövervaknings uppgift är att säkerställa drift och nätövervakning för stabil operativ leverans avseende tjänsteleveranser och systemen i produktion.  Vi erbjuder flera förmåner som till exempel möjlighet till friskvårdstimme, friskvårdsbidrag och förmånliga semestervillkor och pensionsavtal. Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering. https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/ Vill du veta mer? Har du frågor är du välkommen att kontakta verksamhetschef Ronny Harpe. Fackliga företrädare är Carl Önne (Saco-S), Jan Herremo (ST) och Ann-Britt Paradis eller Leif Fröhlen (Seko). Samtliga nås via växelnumret 0771-240 240 (SEKO).  Urvalsarbetet planeras att starta under vecka 33-34.  Välkommen med din ansökan senast den 10 augusti 2025.

22 juni 2025
Sista ansökan:
10 augusti 2025
IT-ansvarig (Head of IT & Infrastructure) till WeMinds stabskontor
Wemind AB
IT-chefer

WeMind är kvalitetsledande inom svensk öppenvårdspsykiatri och vår viktigaste byggsten är självklart våra medarbetare. För oss är det viktigt med en trygg och trivsam arbetsmiljö där varje medarbetare har en stimulerande arbetssituation. Tillsammans jobbar vi för att ständigt förbättra psykiatrin i Sverige och genom effektiv, jämlik och evidensbaserad vård gör vi skillnad på riktigt. Att jobba som IT -ansvarig på WeMind Vi söker en IT-ansvarig som ska leda, samordna och vidareutveckla WeMinds IT-funktion. Rollen innebär ett övergripande ansvar för all IT-infrastruktur, systemförvaltning och telefoni, inklusive kravställning mot extern IT-partner (Advania) och samordning av lokal IT-support. Som IT-ansvarig driver du såväl det strategiska som operativa arbetet inom IT-området och säkerställer att det stödjer verksamhetens behov – särskilt vid uppstarter och avveckling av verksamheter och system. WeMind strävar efter att i alla situationer sätta patienternas behov i första rummet och att våra medarbetare har en god digital arbetsmiljö är en förutsättning för detta, vilket du din funktion kontinuerligt verkar för. Du rapporterar till vår Affärsutvecklingschef som ingår i WeMinds koncernledning. Ansvarsområden Ha övergripande ansvar för IT-miljön i hela organisationen, inklusive infrastruktur, klienter och applikationer Fungera som intern beställare och koordinator gentemot Advania och andra externa IT-leverantörer Driva och projektleda uppstarter och avveckling av verksamheter och tillhörande IT-stöd Ansvara för företagets telefoni, inklusive operatörskontakter och teknisk drift Sakgranska fakturor som rör IT- och telekomkostnader Samordna lokal IT-support samt säkerställa tekniskt stöd till verksamheten Ansvara för förvaltning och livscykelhantering av befintliga system Säkerställa att IT-lösningar uppfyller krav på tillgänglighet, prestanda, informationssäkerhet och regelefterlevnad (ex. GDPR, NIS2) Upprätta och följa upp IT-budget, licenser och investeringar Utveckla interna riktlinjer, policies och IT-relaterade rutiner Vara rådgivande till ledning och rapportera status, risker och tekniska behov Din arbetsplats Det dagliga arbetet på WeMinds stabsorganisation, med stödfunktioner som vårdkvalitet, ekonomi, HR, kommunikation och säkerhet, präglas av prestigelöshet, samarbete och öppenhet. Vårt stabskontor ligger vid Fridhemsplan med bra kommunikationsmöjligheter i nära anslutning. Det är en arbetsplats med fin gemenskap och stor stolthet över den vård WeMind bedriver. Om digI rollen som IT ansvarig stimuleras du av att samarbeta och på ett prestigelöst sätt försöka hitta de bästa lösningarna på de utmaningar som verksamheten möter. Kvalifikationer Eftergymnasial utbildning inom IT, systemvetenskap, datateknik, elektroteknik eller ingenjörsutbildning Erfarenhet av projektledning, särskilt kopplat till IT-implementeringar och verksamhetsövergångar Vana att samarbeta med externa IT-leverantörer, inklusive styrning och kravställning Teknisk kompetens inom IT-infrastruktur, nätverk, telefoni, klientmiljöer och Microsoft 365 Meriterande Har haft övergripande IT-ansvar i medelstort eller större företag Erfarenhet av arbete med Google Workspace/Google-miljöer Kunskap inom informationssäkerhet, cybersäkerhet och regelefterlevnad (t.ex. GDPR, NIS2) Erfarenhet från vårdverksamhet eller annan reglerad bransch Personliga egenskaper Strukturerad och ansvarstagande – du driver ditt område självständigt Kommunikativ och trygg i dialog med både verksamhet och teknikleverantörer Har ett verksamhetsnära och lösningsfokuserat förhållningssätt Van att fatta beslut inom sitt ansvarsområde och hantera komplexa IT-frågor WeMinds viktigast byggsten är självklart våra medarbetareFör oss är det viktigt med en trygg och trivsam arbetsmiljö där varje medarbetare har en stimulerande arbetssituation och att du dessutom har roligt på jobbet. Läs mer om vårt erbjudande. Trygg anställning genom kollektivavtal med tillhörande försäkringar och pension Individuell lönesättning Flexibel arbetssituation med möjlighet till visst distansarbete Friskvård via Epassi Din ansökanVi intervjuar löpande under ansökningsperioden och tjänsten kan komma att tillsättas under perioden så vänta inte med att skicka in din ansökan. Anställningsform: Tillsvidareanställning, vi tillämpar provanställning Omfattning: Heltid 100% Placering: WeMinds stabskontor på Sankt Eriksgatan 44 Tillträde: enligt överenskommelse För frågor och mer information är du varmt välkommen att kontakta Affärsutvecklingschef Paul Howard på [email protected] Vi ser fram emot att höra från dig och att få berätta mer om oss och hur vi arbetar på WeMind Varmt välkommen med dig ansökan! Paul Howard  Inom WeMind tillämpas kontroll av yrkeslegitimation och utdrag ur belastningsregistret före beslut om anställning enligt gällande riktlinjer.

18 juni 2025
Sista ansökan:
5 december 2025