Driftchef, data
Sök bland 39 lediga jobb som Driftchef, data och börja ditt nya yrkesliv idag!
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid. Om jobbet Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. IT-avdelningen är en viktig del för en hållbar utveckling och skapa nytta och värde i samhället. Enheten Infrastruktur och Drift består av sju sektioner: Applikationsdrift, Serverdrift, Infrastrukturdrift, Identitet och Behörighet, Process och Verksamhetsstöd, Digital Arbetsplats och Servicedesk. Enheten är idag i en förändring för att möta de framtida behoven, både organisatoriskt och i området IT-säkerhet. Vi söker en driftchef, som vill vara med på resan att skapa en modern och effektiv IT-drift som motsvarar verksamhetens behov. Som driftchef har du det övergripande ansvaret för Transportstyrelsens IT-drift där du implementerar kravställning från IT-säkerhet samt säkerställer att vi har en stabil drift som uppfyller verksamhetens behov samt vara en brygga mellan verksamheten och drift. Du har inget personalansvar. Du kommer att jobba nära sektionscheferna på enheten, enhetschefen samt enheten för IT-säkerhet. Ditt ledarskap Som driftchef är du trygg i att ta beslut och har bred teknisk kunskap. Som chef på Transportstyrelsen deltar du aktivt i ledningsgrupparbete där du bidrar till att både den egna verksamheten och Transportstyrelsen utvecklas på ett positivt sätt inom ramen för vårt uppdrag med medborgare och näringsliv i fokus. Du kommer att - arbeta med driftsäkerhet inom Transportstyrelsens infrastruktur och drift enligt gällande SLAer och OLAer - arbeta med att tydliggöra OLAer inom enheten som syftar till att leverera på SLAerna - arbeta med verksamhetsplanering - kort- och långsiktigt lednings- och styrgruppsarbete - arbeta med egna uppdrag/projekt - arbeta tillsammans med enhetschef i budgetfrågor - arbeta med uppföljning och rapportering - arbeta med processer och säkerställa att dessa följs. Du måste ha - relevant akademisk utbildning för uppdraget eller motsvarande erfarenhet som vi bedömer likvärdigt - bred teknisk kunskap inom it - Infrastruktur och drift - minst ett års erfarenhet av att ha arbetat som chef inom it med verksamhetsansvar - aktuell erfarenhet av att ha en ledarroll i en stor och komplex it-driftsorganisation - erfarenhet av att leda utvecklings- och förändringsarbete - mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift - goda kunskaper i engelska i tal och skrift - erfarenhet av arbete inom ITIL. Det är meriterande om du också har - flerårig erfarenhet av att ha arbetat som chef inom it med personal-, arbetsmiljö-, budget- och verksamhetsansvar - erfarenhet av områden med särskilda krav på informations-/it-säkerhet - erfarenhet av chefskap inom offentlig förvaltning - erfarenhet och kunskap kring upphandlingar enligt lagen om offentlig upphandling - certifiering inom ITIL - erfarenhet av att vara chef över chefer. Vi vill att du - är förändringsinriktad och mål- och lösningsfokuserad - är drivande och har en helhetssyn - är strategisk, strukturerad och analytisk i ditt arbetssätt - är initiativrik och entusiasmerande - har god förmåga att fatta beslut - är lyhörd, har en god kommunikativ förmåga och vågar ta diskussion för verksamhetens bästa - har lätt för att ta kontakter, skapa och behålla goda relationer både inom Transportstyrelsen och utanför myndigheten - har god förmåga att skapa engagemang hos medarbetarna - har öppet sinne, nyfikenhet och vilja att utveckla och utvecklas i takt med verksamhetens förändring. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Mer information Anställningen är tillsvidare med ett chefsförordnande på fyra år, med placering i Örebro. Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. Som medarbetare hos oss finns möjlighet att arbeta på distans upp till tre dagar i veckan. Det är verksamhetens behov och karaktären på arbetsuppgifterna som avgör om och i vilken utsträckning det är möjligt. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Vid frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Mariana Blaxmo, 010-495 6677, [email protected]. ST, Siv Nederman och Saco-S, Benedicte Johansson nås via vår växel på 0771-503 503. Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss. Ansök Ansök via vår webbplats och bifoga ett komplett CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2025-3091. Vi behöver din ansökan senast den 11 april 2025. Har du skyddade personuppgifter, ska du skicka in din ansökan per post, kontakta rekryterande chef för information hur du går tillväga. I dina ansökningshandlingar behöver du beskriva på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid utbildnings-/examensbevis samt tjänstgöringsintyg som styrker de kunskaper och erfarenheter som är relevanta för tjänsten uppvisas. Välkommen att bli vår nya kollega! Kort om Transportstyrelsen Antal anställda: Ca 2000. Verksamhetsområden: Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten. Verksamhetsorter: Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro. Huvudkontoret ligger i Norrköping. https://www.transportstyrelsen.se/ Kort om avdelning It Avdelning It består av fem enheter med tillhörande sektioner. Vi är cirka 300 medarbetare. Vi stöder samtliga avdelningar inom Transportstyrelsen både strategiskt och operativt i it-frågor. Vi arbetar med arkitektur, systemutveckling, förvaltning och drift av it-system samt infrastruktur.
At Svea Solar, we’re reshaping the future of renewable energy, and our native app is at the core of our mission to empower customers to take charge of their energy journey. Available to all our customers, the app provides real-time insights into solar energy generation, energy consumption, and battery storage. It’s a vital tool for a greener, smarter future. To take this platform to the next level, we’re searching for an Engineering Manager to lead and inspire our talented App Team. If you have a passion for leadership, technology, and sustainable innovation, we’d love to hear from you! The roleAs the Engineering Manager for our App Team, you’ll be part of a group of 6 dedicated engineers. Working closely with our Product Manager you’ll ensure that the team delivers products our customers love while maintaining technical excellence and fostering a culture of collaboration and growth. This role strikes a balance between people leadership and technical expertise. Key Responsibilities Help the team estimate work and planning of short and long term goals as well as updating PMs and stakeholders on changes Foster a positive and collaborative engineering culture that empowers the team to do their best work. Mentor and develop engineers, helping them advance their skills and careers. Ensure adherence to technical guidelines and continuously seek opportunities to improve processes and product quality. Work closely with the Product Manager to align technical efforts with business goals and ensure smooth communication across all of our software teams. Promote agile methodologies and help the team own their products from development to delivery. Are we a match? o thrive at Svea Solar, it’s important that our values align with yours, as they are the guiding stars that help us move forward. Our organizational language is English, so fluency is essential for this position. We’re looking for someone with experience in leadership within an agile product organization. If you also have the following, you’re likely a perfect fit for this role: A technical understanding or background, ideally with hands-on experience in software development (Experience as a software developer is advantageous.) Excellent communication and leadership skills, with the ability to align teams and stakeholders around shared goals. A strategic mindset, able to balance technical priorities with business needs. At Svea Solar we believe in Collaboration-first mentality which is why we work three days at the office to share ideas and better collaborate between the teams. If this sounds like you, we’d love to connect! Apply now and join us on our journey to create a brighter, greener future. What we offer At Svea Solar, we promote diversity and inclusion, as different perspectives drive innovation. Here, you will have the opportunity to grow professionally and contribute to the energy solutions of the future. As part of our team, you will play an important role in "The Power Shift" towards a greener future, focusing on teamwork, growth, and a fun working environment. Svea Solar – More Than Just Solar Panels Svea Solar is not only a leader in solar panel installations, but we also aim to be a long-term energy partner for our customers. We offer a broad product portfolio with smart solutions that enable our customers to optimize their energy usage. Our offerings includeheat pumps in collaboration with IKEA, electric vehicle chargers, batteries, electricity contracts, and our ownenergy optimization software (VPP). We are continuously working to develop new solutions that make a difference — both for our customers and for the climate. Application- We will start reviewing applications immediately, so don’t wait to apply! -Onthis page, you will find more information about our recruitment processes. - For the final candidate, we conduct a background check on criminal records. We warmly welcome your application! #LI-GA1 #LI-HYBRID
ISGR söker IT-manager ISGR (International School of the Gothenburg Region) är en fristående skola i centrala Göteborg med två sektioner; den nationella sektionen som följer den svenska läroplanen och den internationella sektionen som följer IB-programmet (International Baccalaureate), fördelat på två campus (Götaberg och Guldheden). ISGR erbjuder en trygg och dynamisk miljö där eleverna förbereds för en framgångsrik framtid! ISGR är ett helägt dotterbolag till Göteborgsregionens kommunalförbund vars medlemmar är Mölndal, Partille, Lerum, Kungsbacka, Kungälv, Öckerö, Stenungsund, Tjörn, Alingsås, Härryda, Ale, Lilla Edet och Göteborgs kommun. Besök gärna skolans hemsida för mer information: www.isgr.se Vill du leda en avdelning där teknik och service går hand i hand? ISGR söker en trygg och engagerad ledare med god kunskap inom IT och AV-teknik både i teori och praktik som vill fortsätta utveckla vår IT-verksamhet, skapa en stark teamkänsla och säkerställa en smidig och effektiv service för skolans elever och medarbetare. ISGR är en framåtblickande organisation med en tydlig vision för framtiden. Vi söker nu en IT-manager som vill arbeta både på en övergripande strategisk nivå inom IT och inköp/upphandling och i praktiken där du också är synlig och operativ med IT-support bland personal och för elever. Uppdraget Som IT-manager har du personalansvar där du leder ett mindre team inom IT, fördelat på två campus i centrala Göteborg. Rapportering sker till VD/Skolchef. Du driver skolans IT-utveckling framåt tillsammans med berörda, du bygger en stark kultur och säkerställer att servicen håller högsta kvalitet. Det här är en roll för dig som har erfarenhet av att leda i utvecklingsfaser och vet hur man skapar resultat genom tydlighet, engagemang och en vilja att driva förbättringar. Du har det övergripande ansvaret för att forma och stärka IT- och servicefunktioner, att leda och utveckla enheten med fokus på samverkan, innovation och förbättringsarbete. Du säkerställer att verksamheten är strategiskt rustad för framtidens behov inom IT och service och uppfyller säkerhetskrav med ansvar för verksamhetsplanering, arbetsmiljö, kompetensförsörjning, budget och uppföljning. Upphandling och hantering av avtal kan du och du samarbetar med skolans IT-driftleverantörer och följer upp leveranser. Kvalifikationer Du har ett genuint intresse för teknik och god förståelse för hur IT kan stärka och effektivisera verksamheten. Som person är du prestigelös, praktisk och kommunikativ och har ett inkluderande ledarskap. Vi önskar att du som söker har: Flerårig aktuell erfarenhet av arbete som IT-ansvarig med personal- och budgetansvar Djup förståelse och god strategisk kunskap inom IT-infrastruktur, system och programvara med erfarenhet av IT-säkerhetsarbete och en god kunskap om nätverk Eftergymnasial utbildning inom teknik/IT Erfarenhet av upphandling i enlighet med ramavtal och en god ekonomisk förståelse God förmåga att leda och driva projekt/processer samt slutföra och implementera resultat Van vid outsourcad IT-drift, centrala IT-tjänster och relationsbyggande med IT-partners Kunskap om Google-miljö, Microsoft Server och Microsoft klientoperativsystem Praktisk erfarenhet inom IT och gärna utveckling av intranät i Sharepoint-miljö Erfarenhet av Wordpress för web är meriterande God kunskap i svenska och engelska i såväl tal som skrift. Eftersom vi är en internationell skola så är engelska vårt arbetsspråk inom många delar. Vi lägger stor vikt vid personlig erfarenhet och personliga egenskaper. ISGR strävar efter en jämn könsfördelning och värderar mångfald som en styrka som berikar och utvecklar vår verksamhet. Intervjuer och urval sker löpande så vänta inte med att skicka in ansökan. Vi ser fram emot att välkomna en ny IT-ansvarig till vårt team! Anställningsinformation Anställningsform: Heltid Anställning: Tillsvidare Tillträde: Snarast eller enligt överenskommelse Hur du ansöker Skicka din ansökan och CV senast den 6/5-25 via e-post till [email protected] Märk din ansökan med ”Ansökan ISGR IT-manager” Kontakt: VD/Skolchef: Annika Simonsson Bergqvist, [email protected] Kontakt facklig företrädare: Adriana Koscianska, Vision, [email protected] Vi undanber oss alla kontakter från rekryteringsföretag och/eller konsulter som önskar erbjuda tjänster eller hjälp i samband med denna rekrytering.
IT-förvaltningen är Region Gävleborgs centrala, gemensamma organisation för att leverera IT och digitala tjänster. Uppdraget är att skapa, anskaffa och upprätthålla IT-system och digitala lösningar för Region Gävleborgs alla verksamheter och att stödja i digital omställning. IT förvaltningen omfattar idag dessa områden: Infrastruktur, Verksamhetsutveckling, System och IT stab. IT-förvaltningen driver utveckling, drift, förvaltning och support av alla IT-tjänster till Region Gävleborgs samtliga verksamheter. Uppdraget är komplext då IT ska stödja och förenkla en omfattande och mångfacetterad verksamhet inom hälso- och sjukvård, kollektivtrafik, kultur, regional utveckling med mera. IT-förvaltningen sysselsätter cirka 150 medarbetare. Vi arbetar hårt för att få en förvaltning där alla går till jobbet med en varm känsla i magen och driver ordet snäll med dess innebörd. Nu söker vi en närvarande och inspirerande avdelningschef till vår IT - systemavdelning. ARBETSUPPGIFTER IT-verksamheten i Region Gävleborg är inne i en stark förändrings- och utvecklingsfas. Ökade krav på tillgänglighet, digitalisering och kvalitet förutsätter en IT-verksamhet som arbetar såväl här och nu som proaktivt och långsiktigt utifrån medborgarnas behov och förväntningar. Som avdelningschef för IT-systemavdelning leder du en avdelning på IT-förvaltningen. Du är direkt underställd IT-direktören och ingår i dennes ledningsgrupp tillsammans med övriga avdelningschefer och stödfunktioner. Du leder chefer och medarbetare som tillsammans ansvarar för cirka 70 medarbetare: IT-administrativa system, IT-stödsystem och IT-vårdsystem kan vara några av dessa men i och med att vi är i en organisationsutveckling kan detta förändras. Du har det övergripande ansvaret för personal, ekonomi och uppföljning. Som avdelningschef kommer du att • Utveckla och föra löpande dialog med underställda chefer och medarbetare • Sammanhålla och säkerställa budget i balans genom portföljstyrning och prioritering • Ha löpande uppföljning av bland annat ekonomi, verksamhetsplanering och arbetsmiljöåtgärder med underställda chefer och stödresurser • Vara engagerad som person i Region Gävleborg och ta ansvar för omvärldsbevakning och följa den regelutveckling som gäller för området så att avdelningen ligger i framkant • Vara drivande i en varm och snäll arbetsplats där vi har självledarskapet och ansvaret hos varje individ Hos oss får du • Möjlighet till kompetensutveckling och självledarskap • Stora möjligheter att utforma roll och verksamhet ta ansvar • En hälsofrämjande arbetsplats för ett långt och hållbart arbetsliv Som arbetsgivare är vi mån om dig som arbetstagare och vi arbetar därför aktivt med riktade friskvårdsinsatser för att främja en hälsosam livsstil. Läs mer om våra olika förmåner på Region Gävleborgs hemsida! https://www.regiongavleborg.se/jobb-och-utbildning/jobba-i-region-gavleborg/dina-formaner/ KVALIFIKATIONER Vi söker dig som kan ha många bollar i luften, tydlig och trygg ditt ledarskap. Du har erfarenhet av chefsrollen och är van att arbeta med uppföljning kring ekonomi och verksamhetsmål. Att leda och coacha med uppdraget i fokus är för dig en självklarhet samt en stor förmåga att samarbeta med andra inom organisationen. Våra arbetskamrater i andra förvaltningar och stödfunktioner är våra viktigaste kunder så vi kan prioritera Region Gävleborgs invånare. Du har förmågan att betrakta frågor ur ett helhetsperspektiv. Uppdraget kräver hög kompetens inom vårdområdet, egen drivkraft att leda verksamheten mot uppsatta mål, en utvecklad förmåga att skapa och upprätthålla goda relationer samt en stark kommunikativ förmåga. Som person bör du vara strukturerad och analytisk samt ha dokumenterat goda ledaregenskaper. Du har förmåga att nå resultat och du når dessa genom ett inkluderande och förtroendeskapande ledarskap som får chefer, medarbetare och kollegor att vilja bidra till helheten. Vi arbetar med tillitsbaserat ledarskap i Region Gävleborg och förväntar oss att du omfattar och trivs med vår ledarfilosofi. Stor vikt kommer läggas vid din personliga ledarstil och lojalitet. Vi tror på framtidens vänliga ledarstil och att du är en person som bidrar till värme och skratt. För rollen krävs • lämplig akademisk utbildning eller motsvarande arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant • tidigare chefserfarenhet gärna inom IT-området • erfarenhet och lugn att arbeta med komplexa frågeställningar • god kunskap om vårdens arbetssätt och förutsättningar • goda kunskaper inom chefsutveckling och ledarskap • Omvärldskunskap • kunskap om portföljstyrning • mycket god skriftlig och muntlig förmåga i svenska och engelska Vi ser det som mycket meriterande om du har erfarenhet av att vara chef över chefer samt om du tidigare arbetat inom offentlig förvaltning eller politiskt styrd organisation. ÖVRIGT Med 7 500 medarbetare är vi länets största arbetsgivare. Det ger oss styrka att driva utvecklingen framåt för ett livskraftigt Gävleborg. Vårt uppdrag är spännande och komplext. Oavsett vilken roll du har hos oss hjälper du invånarna i länet och gör nytta i samhället. Vi ligger i framkant i samhällsutvecklingen och satsar på att du som medarbetare ska få växa och utvecklas. Hos oss får du använda hela din kraft för att tillsammans med dina kollegor skapa framtidens Gävleborg. Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare: Vi har redan beslutat var vi vill synas med våra platsannonser samt vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa annonsplats eller tjänster för pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.
Vill du leda ett engagerat utvecklingsteam och skapa en miljö där innovation och samarbete står i fokus? I över 90 år har Kontek varit en innovatör inom lön och HR. Varje teknikskifte har gjort oss starkare och med vår vision People-first technology som grund, slutar vi aldrig att drivas framåt. Nu söker vi en Development Manager som vill ta våra utvecklingsprocesser och team till nästa nivå. ARBETSUPPGIFTER Som Development Manager hos oss har du en nyckelroll i att leda och utveckla vårt utvecklingsteam. Teamet består av fullstackutvecklare och testare, varav åtta är baserade i Riga, Lettland, samt en utvecklare i Stockholm. I den här rollen har du personalansvar och fungerar som en mentor och coach för dina medarbetare, där du både stöttar deras professionella utveckling och säkerställer att de har rätt verktyg för att lyckas. Du motiverar, inspirerar och hjälper teamet att nå sina mål samtidigt som du ser till att vi levererar högkvalitativa lösningar inom givna tidsramar. Du driver kontinuerlig förbättring av våra arbetsprocesser och optimerar vårt sätt att arbeta. Genom nära samarbete med produktägare och andra nyckelpersoner ser du till att vi har en tydlig roadmap och att vi ständigt utvecklas mot våra långsiktiga mål. Dina främsta ansvarsområden: • Leda och utveckla utvecklingsteamet genom coachning, tydlig målstyrning och en stark kultur av lärande. • Optimera arbetsmetoder och processer säkerställa effektiva och agila utvecklingsflöden enligt branschstandard. • Planera och leverera prioritera och säkerställa att projekt når högsta kvalitet och hålls inom tidsramarna. • Kommunicera och engagera fungera som en brygga mellan utvecklingsteamet och övriga intressenter. KVALIFIKATIONER Vi tror att du är en trygg och lyhörd ledare med en stark teknisk förståelse och en passion för att utveckla både produkter och människor. Du motiveras av att skapa en kultur där innovation och lärande är i fokus, och där teamet känner sig både inspirerat och utmanat. För att lyckas i rollen ser vi gärna att du har: • Erfarenhet av att leda eller coacha utvecklingsteam, gärna inom molnbaserade tjänster. • En god förståelse för produktutveckling och agila metoder, och en vilja att ständigt utmana och förbättra processer. • Förmåga att skapa struktur, tydlighet och driv i utvecklingsprocesser. • Starka kommunikationsfärdigheter i både svenska och engelska, och en förmåga att skapa förtroende och engagemang på alla nivåer. • Ett analytiskt och lösningsorienterat mindset med förmåga att identifiera förbättringsområden och driva förändring framåt. • Erfarenhet av budgetansvar, där du har arbetat med att fördela resurser och följa upp ekonomiska mål för team och projekt. Och...givetvis har du en genuin nyfikenhet på ny teknik och använder AI-verktyg som en självklart del av din vardag. Känner du igen dig? Är du redo att ta nästa steg i din karriär och leda vårt utvecklingsteam framåt? Dela ett uppdaterat CV och svara på de frågor som du får till dig per automatik när du ansöker. Har du några frågor är du välkommen att kontakta Louise Björelind. Som en del av vår rekryteringsprocess genomförs bakgrundskontroller på slutkandidater i samarbete med SRI. Detta görs alltid med transparens och i dialog med dig som kandidat. ÖVRIGT På Kontek får du arbeta i en stabil och framåtblickande organisation där innovation och utveckling är en del av vår vardag. Vi tror på frihet under ansvar, teamwork och kontinuerligt lärande och vi ser fram emot att välkomna en ledare som vill växa tillsammans med oss! Vi erbjuder våra 170 medarbetare en flexibel vardag med möjlighet att arbeta ett par dagar i veckan på distans. De andra dagarna är din placeringsort Ljungby, Göteborg eller Stockholm. Kontek är en del av Visma, en internationell koncern som totalt består av cirka 200 bolag. Tack vare det finns också riktigt goda utvecklingsmöjligheter, outstanding nätverk och konkurrenskraftiga förmåner. Vi har dessutom roligt tillsammans och bygger vår gemenskap på flera olika sätt under året.
Regeringskansliets enhet för drift och underhåll Förvaltningsavdelningens verksamhet är sedan 1 september 2024 indelad i sex avdelningar. Flera av avdelningarna har genomgått en omorganisation som trätt i kraft vid årsskiftet. Nu rekryteras till nya befattningar som enhetschefer och sektionschefer vid dessa avdelningar. Digitaliseringsavdelningen består sedan årsskiftet av fyra enheter. En enhet för drift och underhåll, en enhet för utveckling, en enhet för teknisk styrning och innovation samt enheten kontaktcenter. Din arbetsdag. Sveriges morgondag. Vi söker nu sektionschef till sektionen för klient och mobilitet. Som chef för sektionen ansvarar du för drift, förvaltning och utveckling av Regeringskansliets klient-, mobilitet- och utskriftslösningar. I rollen ingår budget, verksamhets- och personalansvar. Du ingår i enhetsledningen, är en del av enhetens chefsgrupp där du aktivt bidrar till förändrings- och utvecklingsarbete. Sektionen har 13 medarbetare som hanterar samtliga klientplattformar, mobilitetslösningar och utskriftshantering. Du har också ansvar för it-säkerheten i sektionens leveranser. Sektionens leveranser ska bidra till kontinuitet, tillgänglighet, kostnadseffektivitet och säkerhet enligt väl avvägda nivåer för att möta nuvarande och kommande behov inom Regeringskansliet och utlandsmyndigheterna. Vi arbetar med löpande utveckling av både arbetssätt, kompetens, leverans- och organisationsindelning varför gruppens ansvarsområden kan komma att justeras över tid. I din roll bidrar du till effektivisering genom att verka för en miljö som stimulerar till samarbete samt utveckla sektionens del i enhetens gemensamma arbetssätt och leveranser i takt med förändrade verksamhetsbehov och it-branschens utbud. Som sektionschef företräder du också verksamheten i många olika sammanhang, såväl internt som externt. Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se. Din bakgrund Vi söker dig som högskole- eller universitetsutbildning inom för tjänsten relevant område eller annan lämplig utbildning i kombination med arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer vara relevant för befattningen. Har du även genomgott relevanta ledarskapsutbildningar är det meriterande. Du har även erfarenhet av en chefsroll inom relevant IT-område med leverans-, personal- och budgetansvar. Du har erfarenhet av att både operativt och strategiskt leda grupper/funktioner med leveranser inom teknikområdet. Vidare har du kunskap om tekniska lösningar för applikationer och kunskap om ITIL. Du har även kunskap om inköp, upphandling och avtalsförvaltning. Det är meriterande om du erfarenhet av att leda arbete med inköp och upphandlingar enligt LOU och har kunskap om offentlig upphandling – LOU. Kunskap om tekniska lösningar för hantering av säkerhetsskyddad information samt kunskap om it-säkerhet och generella ramverk är också meriterande. Det är vidare meriterande med kunskap om tjänste-, förvaltnings-, leverans och projektstyrning. Du behöver kunna uttrycka dig mycket väl i tal och skrift både på svenska och engelska. Dina egenskaper I rollen som sektionschef behöver du ha god ledarförmåga och du skapar engagemang och delaktighet. Som ledare visar du tillit genom att coacha och delegera, för att generera lösningar och frigöra medarbetares potential. Du har en förmåga att skapa förtroendefullt samarbete på alla nivåer både internt och externt samt att du värdesätter goda relationer. Som ledare har du även förmåga att omsätta uppsatta övergripande mål till praktisk handling och resultat samt att du har en problemlösande och analytisk förmåga. Du har även en vilja att utvecklas och lära nytt och är initiativrik som person. Vi fäster stor vikt vid personliga egenskaper. Övrigt Du anställs tillsvidare med ett tidsbegränsat förordnande som chef. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. Är du intresserad? Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta enhetschef Jens Storberget på 08- 405 39 48. Du är också välkommen att kontakta rekryteringsspecialist Siri Hågefalk på 08-405 87 83. Fackliga kontaktpersoner är Johan Strokirk för Saco och Jan Wahlströmför ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 25:e mars. Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.
Regeringskansliets enhet för drift och underhåll Förvaltningsavdelningens verksamhet är sedan 1 september 2024 indelad i sex avdelningar. Flera av avdelningarna har genomgått en omorganisation som trätt i kraft vid årsskiftet. Nu rekryteras till nya befattningar som enhetschefer och sektionschefer vid dessa avdelningar. Digitaliseringsavdelningen består sedan årsskiftet av fyra enheter. En enhet för drift och underhåll, en enhet för utveckling, en enhet för teknisk styrning och innovation samt enheten kontaktcenter. Din arbetsdag. Sveriges morgondag. Vi söker nu sektionschef till sektionen för operativ säkerhet. Som chef för sektionen ansvarar du för drift, förvaltning och utveckling av Regeringskansliets operativa säkerhet. I rollen ingår budget, verksamhets- och personalansvar. Du ingår i enhetsledningen, är en del av enhetens chefsgrupp där du aktivt bidrar till förändrings- och utvecklingsarbete. Sektionen har 14 medarbetare som övervakar trafiken internt och externt, leder incidenthantering, har hand om certifikatshantering och är central i det övergripande it-säkerhetsarbetet. Sektionens leveranser ska, förutom säkerhet, bidra till kontinuitet, tillgänglighet, kostnadseffektivitet och säkerhet enligt väl avvägda nivåer för att möta nuvarande och kommande behov inom Regeringskansliet och utlandsmyndigheterna. Vi arbetar med löpande utveckling av både arbetssätt, kompetens, leverans- och organisationsindelning varför gruppens ansvarsområden kan komma att justeras över tid. I din roll bidrar du till effektivisering genom att verka för en miljö som stimulerar till samarbete samt utveckla sektionens del i enhetens gemensamma arbetssätt och leveranser i takt med förändrade verksamhetsbehov och it-branschens utbud. Som sektionschef företräder du också verksamheten i många olika sammanhang, såväl internt som externt. Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se. Din bakgrund Vi söker dig som högskole- eller universitetsutbildning inom för tjänsten relevant område eller annan lämplig utbildning i kombination med arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer vara relevant för befattningen. Har du även genomgott relevanta ledarskapsutbildningar är det meriterande. Du har även erfarenhet av en chefsroll inom relevant IT-område med leverans-, personal- och budgetansvar. Du har erfarenhet av att både operativt och strategiskt leda grupper/funktioner med leveranser inom det tekniska säkerhetsområdet. Vidare har du kunskap om tekniska lösningar för hantering av säkerhetsskyddad information samt kunskap om ISO 27000 och ITIL. Du har även kunskap om inköp, upphandling och avtalsförvaltning. Det är meriterande om du har erfarenhet av att i offentlig sektor och/eller en global organisation leda och ansvara för arbetsgrupper/funktioner med tekniska ansvarsområden. Det är även meriterande med erfarenhet av inköp/ upphandling samt av att hantera och förvalta större avtal och leverantörskontakter. Erfarenhet av kunskap om EU- och NATO-regelverk är också meriterande. Det är vidare meriterande att du har kunskap om offentlig upphandling – LOU. Det är även meriterande om du har kunskap om tjänste-, förvaltnings-, leverans och projektstyrning samt om du har kunskap om it-arkitektur-arbete. Du behöver kunna uttrycka dig mycket väl i tal och skrift både på svenska och engelska. Dina egenskaper I rollen som sektionschef behöver du ha god ledarförmåga och du skapar engagemang och delaktighet. Som ledare visar du tillit genom att coacha och delegera, för att generera lösningar och frigöra medarbetares potential. Du har en förmåga att skapa förtroendefullt samarbete på alla nivåer både internt och externt samt att du värdesätter goda relationer. Som ledare har du även förmåga att omsätta uppsatta övergripande mål till praktisk handling och resultat samt att du har en problemlösande och analytisk förmåga. Du har även en vilja att utvecklas och lära nytt och är initiativrik som person. Vi fäster stor vikt vid personliga egenskaper. Övrigt Du anställs tillsvidare med ett tidsbegränsat förordnande som chef. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. Är du intresserad? Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta enhetschef Jens Storberget på 08- 405 39 48. Du är också välkommen att kontakta rekryteringsspecialist Siri Hågefalk på 08-405 87 83. Fackliga kontaktpersoner är Johan Strokirk för Saco och Jan Wahlströmför ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 25:e februari Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.
Är du redo att ta nästa steg i din karriär och leda utvecklingen av framtidens teknik? Vi söker nu flera erfarna Tech Leads för att stärka kunders IT-organisation i en tid av tillväxt och innovation. Varmt välkommen med din ansökan! Som Tech Lead får du en nyckelroll i att utveckla innovativa lösningar för IT-organisationer samtidigt som du leder ett team med djup expertis inom IT. Vi söker Tech Leads till flera områden: * Workplace * ServiceNow * Nätverk * Databaser * Virtualisering * Automatisering * Mainframe * Microsoft Server Vi söker också en Team Manager Operation Support som kommer att leda och utveckla ett team med ansvar för ITSM, övervakning, rapportering och testautomatisering. Din roll som Tech Lead Som Tech Lead är du en nyckelspelare i att driva tekniska initiativ och leda implementationer inom ditt specialistområde. Du kommer att samarbeta med andra team och intressenter för att säkerställa att lösningarna möter både tekniska och affärsmässiga krav. I din roll är det viktigt att du delar din expertis och agera mentor till kollegor för att stärka teamets tekniska kompetens. Du ser även till att säkerställa att lösningarna är skalbara, hållbara och framtidssäkra. Vi söker dig som har: Vi söker dig som har en relevant högskole- eller universitetsutbildning. Du har minst fem års erfarenhet inom ditt tekniska specialistområde och dokumenterad erfarenhet av att leda tekniska projekt eller team i komplexa IT-miljöer. Din tekniska kompetens är djupgående, och du har en stark förmåga att analysera och lösa komplexa problem. Du har erfarenhet av att implementera och optimera tekniska lösningar som inte bara möter verksamhetens behov utan också är skalbara och framtidssäkra. Som person är du pedagogisk och samarbetar väl med olika intressenter. Du har en stark drivkraft att ständigt utvecklas och håller dig uppdaterad inom nya teknologier för att säkerställa att du och teamet ligger i framkant. Om Experis Experis är ett ledande, globalt konsultbolag inom IT/Tech med över 600 konsulter på uppdrag i Sverige och 22 000 konsulter runt om i världen. Via Experis får du tillgång till en stor variation av spännande uppdrag hos våra intressanta kunder inom både privat och offentlig sektor. På Experis får du en personlig konsultchef och kontinuerlig kompetensutveckling så att du kan hålla dig ajour med ny teknik. Experis, som är en del av ManpowerGroup, har ett långsiktigt hållbarhetsarbete (Working to change the world - ESG strategy) med målsättningen att bidra till att lösa kompetensbristen av bland annat IT-resurser. Vi på Experis är ett värderingsstyrt bolag, och allt vi gör genomsyras av våra värderingar People, Knowledge och Innovation. People | Vi inkluderar och välkomnar alla oavsett roll, funktion eller ansvar. Vi värderar kompetens och har förtroende för att individen tar eget ansvar och levererar inom ramen för sin rollbeskrivning. Vi är prestigelösa och vårt arbetsklimat bygger på öppenhet och trygghet. Knowledge | Vi har ett "growth mindset" och håller oss relevanta på marknaden genom att ständigt förflytta och höja vår egen kompetens, våra konsulters samt våra lösningar/erbjudanden. Innovation | Vi vågar testa nytt och misslyckas. Det kräver mod. Vi har ett utifrån och in-fokus och arbetar hela tiden med värdeskapande aktiviteter för våra målgrupper. Vad kan vi erbjuda dig? På Experis är vi stolta över våra konsulter och tillsammans hittar vi rätt utmaningar för dig. Vi har höga förväntningar på dig, men i gengäld erbjuder vi dig goda utvecklings- och karriärmöjligheter. Förutom möjligheten att utveckla dina kunskaper ute på spännande uppdrag erbjuds du provanställning enligt kollektivavtal, marknadsmässig månadslön, reglerad semester och semestersättning, friskvårdsbidrag, tjänstepension och försäkring, samt många andra förmåner - precis som det alltid ska vara. Ansökan Låter detta intressant? Sök jobbet redan idag, urval sker löpande! Vi tar inte emot ansökningar via mail, men om du har frågor är du välkommen att kontakta Ellen Egnell på [email protected].
Om tjänsten Den här tjänsten är en direktrekrytering vilket innebär att rekryteringsprocessen sker genom Bravura och du anställs direkt hos Studieförbundet Vuxenskolan. Tjänsten är en tillsvidareanställning på 100%. Studieförbundet Vuxenskolas värdegrund Studieförbundet Vuxenskolan är en idéburen organisation med bred folkbildningsverksamhet över hela landet. Vår värdegrund hävdar principen om människors lika värde baserat på de grundläggande mänskliga rättigheterna. Vår syn på bildning bygger på människans förmåga att själv forma sitt liv tillsammans med andra människor. Den utgår från individens rättigheter och skyldigheter att som aktiv medborgare ta ansvar för en samhällsutveckling som stärker den liberala demokratin. Du erbjuds Du erbjuds en viktig roll där du får ett ansvar för att ta fram och driva deras IT-strategi, vara med och driva IT-projekt och vara en central del i deras digitala utveckling. Du kommer att arbeta både strategiskt och operativt med att förvalta, utveckla och säkerställa att deras IT-lösningar möter verksamhetens behov. Vi ser helst att du är stationerad i Stockholm, men det finns möjlighet att arbeta på distans med två fasta dagar varje månad på kontoret i Stockholm. Arbetsuppgifter I rollen som IT-ansvarig har du en nyckelroll i Studieförbundet Vuxenskolans digitala transformation. Du ansvarar för att leda och koordinera IT-projekt från start till mål, säkerställa att IT-system integreras och fungerar optimalt i nära samarbete med systemägare internt. En viktig del av arbetet är att identifiera, implementera och driva utvecklingen av IT-säkerhetskrav samt efterlevnad av GDPR. Du arbetar också proaktivt med att utveckla IT-lösningar och ser till att administrationen av Microsoft 365 sker effektivt. Du fungerar som en länk mellan IT-enheten och övriga enheter som stödjer organisationen med lösningsorienterad kunskap. Tjänsten ingår i enheten Ekonomi, Lön och IT. • Ansvara för IT-strategi och utvecklingsplaner i linje med organisationens behov • Implementera, övervaka och följa upp IT-säkerhetsåtgärder samt säkerställa efterlevnad av GDPR • Leda och samordna IT-projekt från initiering till genomförande • Tekniskt och operativt ansvar för utveckling och förvaltning av webbplattformen • Hantera licenser och avtal med IT-leverantörer samt säkerställa kostnadseffektivitet • Ansvara för IT-support och genomföra användarutbildningar • Utveckla och optimera användningen av Microsoft 365 inom organisationen Utbildning, erfarenhet och personliga egenskaper • Relevant högskoleutbildning eller motsvarande arbetslivserfarenhet • Erfarenhet av administration inom Microsoft 365 • Erfarenhet av systemadministration och IT-drift • Meriterande med kunskap inom säkerhetsfrågor och GDPR-efterlevnad • Meriterande med erfarenhet av kravställning och utvärdering av leverantörer vid systemupphandling • Goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift samt goda kunskaper i engelska Vi söker dig som drivs av att göra skillnad och vill bidra till en organisation med ett viktigt samhällsuppdrag. Du har ett genuint intresse för ideell sektor samt folkbildning och ser värdet i att arbeta i ett förbund där kunskap och samarbete står i centrum. För att lyckas i rollen är du en lösningsorienterad och serviceinriktad person som trivs i en varierad roll där du får arbeta både strategiskt och operativt. Du har en pedagogisk förmåga och kan förklara tekniska frågor på ett tydligt och lättförståeligt sätt. Vidare är du strukturerad och analytisk, med förmåga att driva IT-projekt och utvecklingsinitiativ framåt i en organisation där kommunikation och relationsskapande är nyckeln till framgång. Övrig information Start: Enligt överenskommelse Plats: Stockholm Lön: Enligt överenskommelse Vi använder en kompetensbaserad metodik i alla rekryteringsprocesser för att säkerställa fördomsfria urval. Vi jobbar också med löpande urval, vilket innebär att vi tar ner annonsen när tillräckligt många kandidater har ansökt. Om du blir aktuell för tjänsten kommer vi att kontakta dig för en första telefonintervju. Oavsett om du går vidare i processen eller inte så kommer du att få återkoppling på din ansökan. Har du frågor om tjänsten eller kring din ansökan är du välkommen att kontakta ansvarig rekryterare Navid Parsa på [email protected] eller 070 – 434 17 71. Vi rekommenderar att du skickar in din ansökan omgående då vi gör ett löpande urval. Välkommen med din ansökan! #Brillante
Kriminalvården växer – vi bygger nytt, bygger om och bygger till och söker nu fler medarbetare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för anstalter, frivård, häkten och klienttransporter. Vill du vara med och bidra till ett tryggare samhälle? Vår IT-avdelning genomför en stor satsning med fokus på en digital Kriminalvård. Tillsammans jobbar vi för att skapa förutsättningar och lösningar som gör skillnad i vår verksamhet. IT-avdelningen är under stark tillväxt. Hos oss får du goda möjligheter att växa och kompetensutvecklas efter dina förutsättningar och intresseområden. Vi söker dig som har ett stort IT-intresse, kunskaper som kan berika vår digitaliseringsresa och som vill vara med och göra skillnad i samhället inom just din profession. ARBETSUPPGIFTER Nu söker vi en gruppchef till Datacenter IT. Gruppen ansvarar för servrar inom infrastrukturtjänsterna vilka möter verksamhetens krav avseende funktionalitet, tillgänglighet, kvalitet och säkerhet. Som gruppchef leder du ca 15 anställda IT-tekniker, IT-specialister, tekniska arkitekter och konsulter. Inom ditt ansvarsområde har du ett helhetsansvar för personal, verksamhet och budget. Gruppen jobbar i en komplex och utmanande IT-miljö där arbetet både är behovsdrivet och verksamhetsnära. Vår IT-miljö är omfattande och varierande och innefattar allt från modern infrastruktur till system som vi utvecklar själva. Gruppen befinner sig i en spännande förändringsfas där nya tjänster etableras och IT-avdelningens organisation och uppdrag växer kommande år. Som ledare får du goda möjligheter att fortsatt utveckla IT-avdelningens verksamhet. Du är en förebild som engagerar och tar tillvara medarbetarnas initiativ. Du ansvarar för gruppens arbete med kontinuerliga förbättrings- och förändringsarbeten och är delaktig i att skapa en attraktiv arbetsplats med god arbetsmiljö. Tillsammans med dina chefskollegor arbetar du i sektionens ledningsgrupp för att planera och följa upp verksamhetens utveckling. KVALIFIKATIONER Som gruppchef i Kriminalvården förväntas du kunna leda och motivera dina medarbetare mot gemensamma mål. Du är lugn och stabil och kommunicerar på ett tydligt sätt. Vidare kan du arbeta bra med komplexa frågor samt ta initiativ och nå resultat. Du är utåtriktad och socialt aktiv samt skapar kontakter och underhåller relationer. För oss är det viktigt att du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen samt tron på människans vilja och förmåga att utvecklas. Du är även medveten om och har förståelse för hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra. Vidare förväntas du med ditt förhållningssätt bidra till att alla blir likvärdigt bemötta. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Vi söker dig som har: • Akademisk utbildning/högskoleexamen eller erfarenhet som Kriminalvården bedömer relevant. • Flerårig erfarenhet av ledande roller inom IT, exempelvis som gruppchef/teamledare/projektledare. • Väl vitsordad erfarenhet av arbets- och personalledning. • Goda kunskaper i svenska språket i såväl tal som skrift. • Kunskap om IT-säkerhet. Det är meriterande om du har: • Dokumenterad ledarskapsutbildning. • Relevant erfarenhet från annan offentlig verksamhet. • Erfarenhet av ledarskap i en organisation i förändring. • Erfarenhet av ITIL. • Relevanta språkkunskaper i engelska. • B-körkort ÖVRIGT Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. För att arbeta hos oss behöver du genomgå en säkerhetsprövning i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning innefattande en säkerhetsprövningsintervju med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Vid säkerhetsprövningen utreds du som person, din bakgrund och dina relationer ur ett säkerhetsperspektiv. Du behöver vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. I samband med din anställningsintervju får du mer information om säkerhetsprövning. Läs mer om säkerhetsprövningen på: https://www.kriminalvarden.se/jobba-hos-oss/rekryteringsprocessen/sakerhetsprovning-vid-rekrytering/ Befattningen kan innebära krigsplacering vid Kriminalvården. Läs mer om krigsplacering på: https://www.kriminalvarden.se/jobba-hos-oss/rekryteringsprocessen/krigsplacering/ Provanställning kan komma att tillämpas. Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald. För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.
Välj ett jobb för att visa detaljer
Visar 1 till 10 av 39 jobb