Ekonomi & HR-ansvarig

Dr. Schärs historia började 1922 i Sydtyrolen, i hjärtat av Alperna, med en vision om att förbättra livet för människor med särskilda näringsbehov. Ända sedan företaget grundades har närheten till konsumenten varit vår ledstjärna. Vår kärnkompetens kombinerar de specifika, komplexa krav som ställs på näring med engagemang och livsglädje. Ansvar, utveckling och närhet är de värden som ger oss stabilitet och tillförlitlighet. Vi är ett familjeföretag med global räckvidd, med 18 anläggningar i 12 länder och 1760 anställda världen över och en omsättning på drygt 560 miljoner euro. Våra produkter finns tillgängliga i mer än 100 länder. Hållbart jordbruk är hjärtat i Schär. Att främja biologisk mångfald och leverera produkter av högsta kvalitet på bästa möjliga sätt innebär att vi erbjuder en bättre framtid för våra medarbetare, våra samhällen och vår planet. I januari 2024 förvärvade Dr. Schär Nordics Sempers glutenfria fabrik i Korsnäs, Falun och kontor i Sundbyberg. Dr. Schär Nordics söker Ekonomi & HR-ansvarig Därför ska du välja Dr. Schär Nordics Om du gillar utmaningar och är van att analysera och ta fram beslutsunderlag som bidrar till att verksamheten utvecklas, så finns här stora möjligheter att utvecklas som ledare i en tillverkningsindustri med högt ställda krav och förväntningar då vi är en av få unika tillverkare i världen av glutenfritt knäckebröd. Vi erbjuder dig Som Ekonomi & HR-ansvarig spelar du en nyckelroll i att hantera de finansiella och HR-relaterade uppgifterna hos Dr. Schär Nordics, dvs fabriken i Falun och kontoret i Sundbyberg. Rollen är bred och du är den som driver ekonomifrågorna på Nordics. Du arbetar nära VD i Falun och stöttar organisationen i såväl ekonomi- som HR-frågor. Organisatoriskt har vi en matrisorganisation och din chef är global finansdirektör på Dr. Schär och i vardagen kommer du arbeta närmast VD på fabriken i Falun. För HR-frågorna finns en streckad linje till global HR-direktör. Då vi är i en integreringsfas till Dr. Schär Nordics kommer du initialt säkerställa implementering och efterlevnad av företagets riktlinjer och regler inom ditt ansvarsområde; ekonomi och HR. Du är delaktig i det kontinuerliga förbättringsarbetet med att vidareutveckla och effektivisera ekonomifunktionen och HR-processerna och ser till att vi följer svensk lagstiftning inom områdena. Arbetsuppgifter inom ekonomi är bland annat produktionscontrolling, bokföring, månadsbokslut, finansiella rapporter och analyser, beslutsunderlag till VD och årsbokslut. Arbetsuppgifter kopplade till HR-området handlar om att säkerställa att policy, strategier och mål integreras och implementeras, rekrytering och introduktion av nyanställda, kompetensutveckling, avtalskrivning, utbildning, kommunikation, fackliga förhandlingar och bemanning. Du kommer alltså att ansvara för att upprätthålla finansiell stabilitet, effektivisera administrativa processer och främja en positiv samt produktiv arbetsmiljö för medarbetarna på företagets båda platser (fabriken i Falun och kontoret i Sundbyberg). I rollen har du stöd av Dr. Schärs globala funktioner och externa serviceleverantörer. Du har många interna och externa kontakter i rollen. Vad vi söker hos dig Vi söker dig som lockas av att komma in i ett bolag i en tillväxtfas, och som förstår att man i ett mindre bolag som Dr. Schär Nordics med sina drygt 20 medarbetare kommer få en bred roll och stora möjligheter att påverka och utvecklas i rollen. Rollen är ny hos oss och vi tror att framgångsfaktorer för att lyckas är att man är erfaren inom ekonomiområdet och även arbetat med HR-relaterade frågor i någon mån och är nyfiken på att lära sig mer inom det. Du är en handlingskraftig och självgående person med hög inneboende produktionstakt, som inte är rädd att praktiskt hjälpa till med det som behövs. Du har förmågan att såväl lyssna in andra som att själv ta ledningen och föra fram ett budskap. Egenskaper vi värdesätter hos dig förmåga att skapa struktur i ditt arbete, att du besitter en hög analytisk förmåga och en förmåga att skapa och bibehålla förtroendefulla relationer då rollen innebär många kontaktytor. Vi ser gärna att du har en examen inom ekonomiområdet och erfarenhet från en liknande roll i gränslandet mellan ekonomi/HR. Vi tror att du tidigare arbetat med ekonomi och controlling inom en tillverkande industri och har du erfarenhet av en chefsroll är det meriterande. Formella meriter vi ser att du har med dig när du kommer till oss är kunskaper inom finansiella principer, svensk handelsrätt och finansiell rapportering. Vi ser också att du är bekant med svensk arbetsrätt och arbetsmiljöfrågor. Då mycket kontakt kommer ske med våra andra kontor i Europa och i synnerhet med huvudkontoret i Italien, krävs att du talar och skriver flytande engelska. En del resor till Sundbyberg och huvudkontoret i Burgstall, Italien kan förekomma. Anställningen Tjänsten som Ekonomi & HR-ansvarig löper tillsvidare på heltid med placeringsort Falun. Du rapporterar i en matrisorganisation till Dr. Schärs globala finanschef, men arbetar närmast VD på fabriken i Falun och deltar i dennes ledningsgrupp. Tillträde sker snarast möjligt. Så här rekryterar vi I rekryteringen samarbetar vi med Hansson & Partners. Din ansökan lämnar du via hemsidan Hansson & Partners senast 5 maj. Vi tillämpar löpande urval i denna process vilket innebär att tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdag. Vi rekommenderar dig därför att ansöka så snart som möjligt! Urvalet baseras på dina tidigare erfarenheter samt på dina inneboende personliga förutsättningar (personlighetsprofil och logisk slutledningsförmåga). Vi arbetar kompetensbaserat för att främja en objektiv och icke-diskriminerande rekrytering, vilket bland annat innebär att vi kommer genomföra arbetspsykologiska tester samt djupintervjuer för att identifiera de kompetenser vi ser är viktigast för rollen. Vi kan även komma att genomföra bakgrundskontroller på slutkandidat. I enlighet med GDPR-lagstiftningen är det viktigt att din ansökan inte innehåller personuppgifter kring civilstatus, familjesituation, etniskt ursprung, ålder, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening, hälsa eller sexuell läggning.

10 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024
CFO till Marbit

Är du redo för nästa steg i din karriär och vill vara en del av en framgångsrik entreprenadverksamhet? Marbit tillsätter nu en CFO som tillsammans med ledningen kan driva Marbit mot ytterligare lönsam tillväxt genom att arbeta verksamhetsnära och bidra i affären. Om tjänsten Marbit är ett väletablerat och framgångsrikt entreprenadbolag med en stabil position på marknaden. Företaget präglas av en stark teamkänsla, där alla bidrar med sitt expertområde mot gemensamma mål. Som CFO har du ett helhetsansvar för ekonomifunktionen och spelar en central roll i företagets strategiska planering och ekonomiska styrning. Teamet består för närvarande av två ekonomer och två administratörer. Du är ansvarig för bokslut och rapportering till ägare och styrelse och agerar som en aktiv affärspartner till platschefer och i nära dialog med VD. Du blir ansvarig för att utveckla och förbättra controllerarbetet, intern kontroll, processer och systemstöd. Du rapporterar till Marbits VD och har även tillgång till ett stort nätverk inom hela Vestumkoncernen. Vem är du? Du har flerårig erfarenhet som Controller eller i en liknande ledande ekonomiroll, gärna inom byggbranschen eller annan projektorienterad verksamhet Du har en akademisk examen, med fördel Civilekonom Du har goda kunskaper och erfarenheter av bokslut och rapportering enligt K3 Du har erfarenhet av projektuppföljning och successiv vinstavräkning Du har erfarenhet av att arbete med verksamhetsutveckling och förbättring av ekonomiska processer Du har goda kunskaper och erfarenheter av Excel och BI Svenska och engelska språkkunskaper Som person är du utvecklingsorienterad och alltid på jakt efter förbättring. Du är strukturerad och analytisk med förmågan att hantera komplexa finansiella frågor och leverera tydliga analyser. Du är även en skicklig kommunikatör som på ett tydligt sätt kan förmedla ekonomiska begrepp till olika intressenter inom företaget. Inte minst är du en ledare som skapar goda relationer och kan inspirera och motivera ditt team till framgång. Vad erbjuder vi? Vi erbjuder en spännande och utmanande position i ett stabilt företag med goda utvecklingsmöjligheter. Du kommer att ha en nyckelroll i vår fortsatta tillväxt och ha möjlighet att påverka och utveckla företagets ekonomiska strategier. Vi sitter i Bromma i fina lokaler och är en del av Vestumkoncernen som vi har ett nära samarbete med. Är du den CFO vi söker? Ansökan Ansök genom att besvara frågorna och ladda upp din profil nedan. För frågor och mer information om tjänsten, vänligen kontakta Lena Wadenby på 0702-943550 eller [email protected] Vi ser fram emot din ansökan! Om Marbit Sedan 1986 har Marbit framgångsrikt etablerat sig genom att utveckla, vårda och förbättra Stockholms parker, gator och torg. Företaget är specialiserat på två närbesläktade verksamhetsområden, markanläggning och utemiljö. Marbits breda erbjudande vad gäller typen av uppdrag de utför, och deras djupa kunskap som de tar med sig till projekten, är vad som får företaget att attrahera och bibehålla långa kundrelationer. Marbit arbetar med ledande kommunala, statliga och privata uppdragsgivare. Våra etiska riktlinjer speglar våra värderingar och vägleder vårt beteende. En av grundbultarna är att vi står för vad vi lovar, -Ett löfte är ett löfte. Marbit är certifierat för kvalitet, miljö och arbetsmiljö enligt Byggmästareföreningens normer BKMA. Företaget ägs av Vestum, är idag ca 80 anställda och sitter i fina lokaler i Bromma.

8 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024
Erfaren ekonomichef till Ventrafiken

Rederi AB Ventrafiken bedriver färjetrafik mellan Landskrona och Ven, som det enda rederiet året om. Trafiken utförs på uppdrag av Landskrona stad och Region Skåne, samt på kommersiell basis. I rederiet finns två bilfärjor – M/S Uraniborg och M/S Stjerneborg. Vårt kontor finns i ljusa fina lokaler på Skeppsbron i Landskrona. Företaget har 24 anställda (men betydligt fler under högsäsong) och omsatte 2023, 41 Mkr www.ventrafiken.se Senior/erfaren ekonomichef till Rederi AB Ventrafiken Vår nuvarande, mycket uppskattade ekonomichef, går inom kort i pension, och därför söker vi nu en ersättare som kan axla manteln. Vi söker dig som är en senior och erfaren ekonomichef, som vill leda och driva vår ekonomiavdelning på Ventrafiken. Fokus är att säkerställa korrekt och effektiv hantering av företagets ekonomiska processer. Du kommer även att stötta Landskrona Hamn AB med din ekonomiexpertis samt eventuell utveckling av administrationen i bolaget. Som ekonomichef hos oss, kommer du att vara en nyckelspelare i att säkerställa att företagets ekonomi är välskött och i linje med gällande regelverk. Rollen innebär också att ingå i ledningsgruppen där du får möjlighet att bidra till företagets övergripande strategiska beslut och framgång. Vi är ett förhållandevis litet bolag, vilket betyder att du i din roll får göra både stort och smått. Du uppskattar de mer avancerade ekonomiuppgifterna men även den enklare dagliga/löpande administrationen. Dina huvudsakliga ansvarsområden: · Kund/leverantörsreskontra · Kassa/bank · Bokföring/kontering · Anläggningsredovisning · Fakturering · Back-up för löneutbetalning. · Redovisning pensioner KPA/Fora · Posthantering · Ekonomisk rapportering · Skatter och avgifter · Momsredovisning · Årsbokslut och deklarationer · Ansvarig för Kassarapporter · Informationssäkerhetsansvar Ekonomi · Ingår i Ledningsgruppen Kvalifikationer: · Relevant högskoleutbildning inom ekonomi, företagsekonomi eller liknande · Minst 10 års erfarenhet av att vara ansvarig för en ekonomifunktion i sin helhet · Gedigen kunskap om redovisning, ekonomistyrning, lagar och regler inom ekonomi- och personalområdet · Starka analytiska färdigheter och förmåga att tolka och använda finansiell information för beslutsfattande · God kommunikationsförmåga och förmåga att samarbeta med olika intressenter · Självständig, trygg och självgående i ditt arbete men en teamspelare i organisationen Vi erbjuder en trevlig arbetsmiljö med familjär känsla och en sund företagskultur. Du kommer att rapportera till VD för Rederi AB Ventrafiken. Om detta låter intressant ber vi dig omgående skicka in din ansökan till vår samarbetspartner i denna rekrytering Jenny Månsson på www.adeptus.se. Vänligen maila in CV och personligt brev till [email protected] Vi kommer löpande att göra urval och kalla till intervjuer och avslutar rekryteringen så snart vi hittat rätt person, så vänta inte! Har du frågor kring tjänsten är du välkommen att kontakta Jenny på mail eller tel: 0703-318506

8 april 2024
Sista ansökan:
8 maj 2024
Plant Controller (Financial Manager) till IAC Group Sweden AB

IAC Group Sweden AB is looking for a commited and ambitous plant controller (financial manager) with high drive and experience from manufacturing. Your main responsibilities will be : Actively and closely work together with General Manager and Plant Management team to achieve budgeted EBITDA and cash flow. Member of Plant Management team. Full finance responsibility for P&L, balance sheet and cash flow forecasting. Lead and co-ordinate preparation of budget, forecast, weekly flash and cash flow forecast. Deliver accurate and complete monthly financial results with variance analysis. Be a business partner in improving and planning for the future. Review and challenge costs. Work close to business. Support in preparation of capital investment requests and costing for future business wins Qualifications University degree in accounting preferably with 5 years’ experience from manufacturing industry and with previous experience of leading team. Good ability to structure and prioritize work tasks. Hands on committed personality with urge to improve processes. Good problem-solving skills Fluent written and spoken English/Swedish.

3 april 2024
Sista ansökan:
17 maj 2024
Plant Controller (Financial Manager) till IAC Group Sweden AB

IAC Group Sweden AB is looking for a commited and ambitous plant controller (financial manager) with high drive and experience from manufacturing. Your main responsibilities will be : Actively and closely work together with General Manager and Plant Management team to achieve budgeted EBITDA and cash flow. Member of Plant Management team. Full finance responsibility for P&L, balance sheet and cash flow forecasting. Lead and co-ordinate preparation of budget, forecast, weekly flash and cash flow forecast. Deliver accurate and complete monthly financial results with variance analysis. Be a business partner in improving and planning for the future. Review and challenge costs. Work close to business. Support in preparation of capital investment requests and costing for future business wins Qualifications University degree in accounting preferably with 5 years’ experience from manufacturing industry and with previous experience of leading team. Good ability to structure and prioritize work tasks. Hands on committed personality with urge to improve processes. Good problem-solving skills Fluent written and spoken English/Swedish.

3 april 2024
Sista ansökan:
17 maj 2024
Plant Controller (Financial Manager) till IAC Group Sweden AB

IAC Group Sweden AB is looking for a commited and ambitous plant controller (financial manager) with high drive and experience from manufacturing. Your main responsibilities will be : Actively and closely work together with General Manager and Plant Management team to achieve budgeted EBITDA and cash flow. Member of Plant Management team. Full finance responsibility for P&L, balance sheet and cash flow forecasting. Lead and co-ordinate preparation of budget, forecast, weekly flash and cash flow forecast. Deliver accurate and complete monthly financial results with variance analysis. Be a business partner in improving and planning for the future. Review and challenge costs. Work close to business. Support in preparation of capital investment requests and costing for future business wins Qualifications University degree in accounting preferably with 5 years’ experience from manufacturing industry and with previous experience of leading team. Good ability to structure and prioritize work tasks. Hands on committed personality with urge to improve processes. Good problem-solving skills Fluent written and spoken English/Swedish.

3 april 2024
Sista ansökan:
10 maj 2024
Plant Controller (Financial Manager) till IAC Group Sweden AB

IAC Group Sweden AB is looking for a commited and ambitous plant controller (financial manager) with high drive and experience from manufacturing. Your main responsibilities will be : Actively and closely work together with General Manager and Plant Management team to achieve budgeted EBITDA and cash flow. Member of Plant Management team. Full finance responsibility for P&L, balance sheet and cash flow forecasting. Lead and co-ordinate preparation of budget, forecast, weekly flash and cash flow forecast. Deliver accurate and complete monthly financial results with variance analysis. Be a business partner in improving and planning for the future. Review and challenge costs. Work close to business. Support in preparation of capital investment requests and costing for future business wins Qualifications University degree in accounting preferably with 5 years’ experience from manufacturing industry and with previous experience of leading team. Good ability to structure and prioritize work tasks. Hands on committed personality with urge to improve processes. Good problem-solving skills Fluent written and spoken English/Swedish.

3 april 2024
Sista ansökan:
17 maj 2024
Plant Controller (Financial Manager) till IAC Group Sweden AB

IAC Group Sweden AB is looking for a commited and ambitous plant controller (financial manager) with high drive and experience from manufacturing. Your main responsibilities will be : Actively and closely work together with General Manager and Plant Management team to achieve budgeted EBITDA and cash flow. Member of Plant Management team. Full finance responsibility for P&L, balance sheet and cash flow forecasting. Lead and co-ordinate preparation of budget, forecast, weekly flash and cash flow forecast. Deliver accurate and complete monthly financial results with variance analysis. Be a business partner in improving and planning for the future. Review and challenge costs. Work close to business. Support in preparation of capital investment requests and costing for future business wins Qualifications University degree in accounting preferably with 5 years’ experience from manufacturing industry and with previous experience of leading team. Good ability to structure and prioritize work tasks. Hands on committed personality with urge to improve processes. Good problem-solving skills Fluent written and spoken English/Swedish.

3 april 2024
Sista ansökan:
17 maj 2024
Plant Controller (Financial Manager) till IAC Group Sweden AB

IAC Group is looking for a commited and ambitous plant controller (financial manager) with high drive and experience from manufacturing. Your main responsibilities will be : Actively and closely work together with General Manager and Plant Management team to achieve budgeted EBITDA and cash flow. Member of Plant Management team. Full finance responsibility for P&L, balance sheet and cash flow forecasting. Lead and co-ordinate preparation of budget, forecast, weekly flash and cash flow forecast. Deliver accurate and complete monthly financial results with variance analysis. Be a business partner in improving and planning for the future. Review and challenge costs. Work close to business. Support in preparation of capital investment requests and costing for future business wins Qualifications University degree in accounting preferably with 5 years’ experience from manufacturing industry and with previous experience of leading team. Good ability to structure and prioritize work tasks. Hands on committed personality with urge to improve processes. Good problem-solving skills Fluent written and spoken English/Swedish.

3 april 2024
Sista ansökan:
17 maj 2024
Plant Controller (Financial Manager) till IAC Group Sweden AB

IAC Group is looking for a commited and ambitous plant controller (financial manager) with high drive and experience from manufacturing. Your main responsibilities will be : Actively and closely work together with General Manager and Plant Management team to achieve budgeted EBITDA and cash flow. Member of Plant Management team. Full finance responsibility for P&L, balance sheet and cash flow forecasting. Lead and co-ordinate preparation of budget, forecast, weekly flash and cash flow forecast. Deliver accurate and complete monthly financial results with variance analysis. Be a business partner in improving and planning for the future. Review and challenge costs. Work close to business. Support in preparation of capital investment requests and costing for future business wins Qualifications University degree in accounting preferably with 5 years’ experience from manufacturing industry and with previous experience of leading team. Good ability to structure and prioritize work tasks. Hands on committed personality with urge to improve processes. Good problem-solving skills Fluent written and spoken English/Swedish.

3 april 2024
Sista ansökan:
17 maj 2024