Välkommen till oss Risöskolan är en anpassad grundskola för elever med intellektuell funktionsnedsättning. Här går cirka 65 elever från förskoleklass till årskurs 9. Undervisningen sker i mindre grupper och enligt egen läroplan. Risöskolan utvecklar undervisning och verksamhet inom fritidshem och korttidstillsyn (KTT) så att alla elever når så långt som möjligt i sin kunskapsutveckling och i sin sociala utveckling. Risöskolans arbete vilar på grundpelarna kommunikation, tydliggörande pedagogik och beteendestöd. Dessa delar bidrar till ökad kunskapsutveckling och självständighet. Språkutvecklande arbetssätt och kontinuerlig fortbildning för medarbetare i alternativ och kompletterande kommunikation, AKK, ger eleverna möjlighet att uttrycka åsikter och känslor. Det bidrar till ökad delaktighet och självständighet, motivation och trygghet. Alla elever ska känna sig trygga på Risöskolan. Trygghet är en förutsättning för lärandet. Vår målsättning är att samtliga ska känna att de möts av vänlighet och respekt och att alla elever får utvecklas i sin egen takt utifrån sina förutsättningar. Vi arbetar ständigt för att kunna erbjuda elever en stimulerande och trygg miljö där eleverna utvecklar sina sociala och kunskapsmässiga förmågor så långt som möjligt. Din roll Då skolan växer söker vi flera elevassistenter. Arbetet som elevassistent syftar till att få eleverna att så långt som möjligt, och utifrån sina egna förutsättningar, utvecklas i enlighet med utbildningens mål. Du kommer att arbeta både under skoltid och på fritidshem/korttidstillsyn. Det kan röra sig om att hjälpa eleven att finna ro i sina studier eller vara behjälplig med att hitta individuella lösningar för att eleven ska kunna tillgodogöra sig kunskap. Det kan också handla om att träna på vardagliga uppgifter, ta emot och lämna vid skolskjuts, viss medicinering och handhavande utifrån rutiner egenvård med hjälp, stödja elever i olika aktiviteter på raster, i omklädningsrum, vid toalettbesök, måltider eller på utflykter, friluftsdagar med mera. Tillsammans med lärare och övrig personal på skolan arbetar du för att skapa en utvecklande, meningsfull och positiv miljö för eleverna. Omsorg och tillsyn av elever är också viktiga delar i uppdraget. Dina arbetsuppgifter innebär att under lärarens pedagogiska ansvar delta i genomförandet av undervisningen, att tillsammans med fritidspersonal ansvara för fritidsverksamheten och att tillsammans med arbetslaget svara för elevernas tillsyn och aktiviteter under raster, fritidshem och annan icke lektionsbunden tid. Din kompetens och erfarenhet Erfarenhet och kunskap om att arbeta i den anpassade skolan och kring intellektuell funktionsnedsättning, autism och alternativ kommunikation är ett krav. Du har erfarenhet av att arbeta i olika gruppkonstellationer och av att ta ansvar individuellt såväl som i grupp. Du är en utbildad barnskötare eller har likvärdig utbildning. Du tycker om att vistas ute/röra på dig både på land och i vatten och tycker om att arbeta med skapande. Du har goda erfarenheter av att arbeta med elever med problemskapande beteenden. Som person är du lugn, uthållig, initiativrik, flexibel, positiv och har en god samarbetsförmåga. Du behärskar det svenska språket i både tal och skrift. I ditt arbete är du tydlig och strukturerad. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Övrig information En plats. Vikariatet är från och med 2025-08-12 till och med 2026-01-12, eller enligt överenskommelse. Ansök senast den 30 juni 2025. En stor del av vår verksamhet klassas som samhällsviktig verksamhet. Tjänsten kan komma att krigsplaceras inom ramen för Sundbybergs stads roll i totalförsvaret.
Välkommen till oss Risöskolan är en anpassad grundskola för elever med intellektuell funktionsnedsättning. Här går cirka 65 elever från förskoleklass till årskurs 9. Undervisningen sker i mindre grupper och enligt egen läroplan. Risöskolan utvecklar undervisning och verksamhet inom fritidshem och korttidstillsyn (KTT) så att alla elever når så långt som möjligt i sin kunskapsutveckling och i sin sociala utveckling. Risöskolans arbete vilar på grundpelarna kommunikation, tydliggörande pedagogik och beteendestöd. Dessa delar bidrar till ökad kunskapsutveckling och självständighet. Språkutvecklande arbetssätt och kontinuerlig fortbildning för medarbetare i alternativ och kompletterande kommunikation, AKK, ger eleverna möjlighet att uttrycka åsikter och känslor. Det bidrar till ökad delaktighet och självständighet, motivation och trygghet. Alla elever ska känna sig trygga på Risöskolan. Trygghet är en förutsättning för lärandet. Vår målsättning är att samtliga ska känna att de möts av vänlighet och respekt och att alla elever får utvecklas i sin egen takt utifrån sina förutsättningar. Vi arbetar ständigt för att kunna erbjuda elever en stimulerande och trygg miljö där eleverna utvecklar sina sociala och kunskapsmässiga förmågor så långt som möjligt. Din roll Då skolan växer söker vi flera elevassistenter. Arbetet som elevassistent syftar till att få eleverna att så långt som möjligt, och utifrån sina egna förutsättningar, utvecklas i enlighet med utbildningens mål. Du kommer att arbeta både under skoltid och på fritidshem/korttidstillsyn. Det kan röra sig om att hjälpa eleven att finna ro i sina studier eller vara behjälplig med att hitta individuella lösningar för att eleven ska kunna tillgodogöra sig kunskap. Det kan också handla om att träna på vardagliga uppgifter, ta emot och lämna vid skolskjuts, viss medicinering och handhavande utifrån rutiner egenvård med hjälp, stödja elever i olika aktiviteter på raster, i omklädningsrum, vid toalettbesök, måltider eller på utflykter, friluftsdagar med mera. Tillsammans med lärare och övrig personal på skolan arbetar du för att skapa en utvecklande, meningsfull och positiv miljö för eleverna. Omsorg och tillsyn av elever är också viktiga delar i uppdraget. Dina arbetsuppgifter innebär att under lärarens pedagogiska ansvar delta i genomförandet av undervisningen, att tillsammans med fritidspersonal ansvara för fritidsverksamheten och att tillsammans med arbetslaget svara för elevernas tillsyn och aktiviteter under raster, fritidshem och annan icke lektionsbunden tid. Din kompetens och erfarenhet Erfarenhet och kunskap om att arbeta i den anpassade skolan och kring intellektuell funktionsnedsättning, autism och alternativ kommunikation är ett krav. Du har erfarenhet av att arbeta i olika gruppkonstellationer och av att ta ansvar individuellt såväl som i grupp. Du är en utbildad barnskötare eller har likvärdig utbildning. Du tycker om att vistas ute/röra på dig både på land och i vatten och tycker om att arbeta med skapande. Du har goda erfarenheter av att arbeta med elever med problemskapande beteenden. Som person är du lugn, uthållig, initiativrik, flexibel, positiv och har en god samarbetsförmåga. Du behärskar det svenska språket i både tal och skrift. I ditt arbete är du tydlig och strukturerad. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Övrig information Två vikariat, från och med 2025-08-12 till och med 2026-08-12, eller enligt överenskommelse. Ansök senast den 30 juni 2025. En stor del av vår verksamhet klassas som samhällsviktig verksamhet. Tjänsten kan komma att krigsplaceras inom ramen för Sundbybergs stads roll i totalförsvaret.
Välkommen till Ångsta skola Ångsta skola är en F-6 skola på glesbygden med 73 elever. Där arbetar vi i åldersblandade klasser och vi har möjligheter till att använda vår vackra skolgård som en del i undervisningen. Vi har även nära till Locknesjön där vi har aktiviteter med jämna mellanrum. Vår skola är en inspirerande arbetsplats där vi sätter eleven i fokus. Alla ska känna delaktighet, ansvar, respekt och trygghet. På Ångsta skolan har vi en positiv elevsyn och höga förväntningar. Vi har ett språkutvecklande arbetssätt i alla verksamheter och tar våra roller som vuxna förebilder på allvar. Det kollegiala lärandet är centralt för alla på skolan, vi lär av och med varandra för att utvecklaverksamheten. Vårt mål är att tillsammans med föräldrar och elever skapa en god verksamhet med hög kunskapsnivå och stor social kompetens som ger våra elever det bästa försättningar för att klara sig bra i livet. Tillsammans kan vi göra skillnad varje dag. Ditt nya jobb Som elevassistent på mellanstadiet hos oss kommer du att arbete som stöd för elever vid undervisning. Du kommer att agera som stöd även i det sociala samspelet om behovet finns och är den personen som finns där för elever i inlärningssituationer och ger de omsorg. Du arbetar för att elever ska kunna nå sina mål och för att skapa positiv miljö för de i deras lärande. Därför i ditt arbete ska du kunna anpassa stödet enligt elevernas behov och förutsättningar. Som elevassistent arbetar du med enskilda elever eller med en grupp beroende på behovet. Vanliga arbetsuppgifter • Elevstöd i klassrummet och enskilt men också i olika aktiviteter på raster • Du ska stödja eleven/elever i att planera, prioritera och slutföra skolarbetet • Samarbeta med pedagoger och övrig personal Din kompetens Krav • Utbildad elevassistent eller har annan utbildning som arbetsgivare bedömer likvärdig • Goda kunskaper i svenska i både tal och skrift • Erfarenhet Meriterande • Du har god kunskap om skolans styrdokument och kan omsätta dessa i det dagliga arbetet. • Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet att arbeta med barn i behov av särskilt stöd och kan skapa relation. • Du har ett stort intresse för pedagogiska utmaningar och vågar utmana dig själv och dina kollegor till tankar om utveckling. • Du har körkort Vi söker dig! Du som strävar efter att utveckla varje elevs förmågor kunskapsmässigt och socialt. Som person är du flexibel, trygg och kan behålla lugnet i stressade situationer. Du utmanar och inspirerar eleverna och arbetar för ett aktivt elevinflytande. Du har också en god samarbetsförmåga och ser det som en självklarhet att ha en tydlig, öppen dialog med elever, kollegor och vårdnadshavare. Intervjuer sker löpande så vänta inte med din ansökan. Anställningsstart 4 augusti. Så går rekryteringen till I den här rekryteringen kommer vi att be dig om ett utdrag från belastningsregistret. Intervjuer kan ske löpande. Vi vill att du bifogar CV och personligt brev i din ansökan. Betyg/intyg behöver inte skickas med. Det ber vi dig komplettera med om det blir aktuellt med en intervju. Östersunds kommun har före annonsering övervägt val av annonseringskanaler och undanber sig därför samtal från rekryteringsfirmor och annonsförsäljare. Vad erbjuder vi? Östersunds kommun erbjuder dig förmåner så som betald semester från första anställningsåret, semesterväxling, friskvårdsbidrag eller friskvårdstimme. Via vår förmånsportal får du ta del av oberoende pensionsrådgivning och en mängd rabatter och erbjudanden. Du kan dessutom få snabbt och professionellt stöd från olika specialister, som till exempel psykologer, jurister och ekonomer, genom tjänsten Personalstöd. Du kan läsa mer om våra förmåner på vår hemsida: https://www.ostersund.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss/sa-har-jobbar-vi/lon-och-formaner.html Om Barn- och utbildningsförvaltningen Förändra världen på riktigt! Att jobba med Östersunds alla barn och ungdomar är att vara med och bygga samhället och förändra vår värld, både globalt och lokalt. Det är viktigt. På riktigt. Här arbetar vi med förskola, grundskola och den anpassade grundskolan.
Välkommen till oss Risöskolan är en anpassad grundskola för elever med intellektuell funktionsnedsättning. Här går cirka 65 elever från förskoleklass till årskurs 9. Undervisningen sker i mindre grupper och enligt egen läroplan. Risöskolan utvecklar undervisning och verksamhet inom fritidshem och korttidstillsyn (KTT) så att alla elever når så långt som möjligt i sin kunskapsutveckling och i sin sociala utveckling. Risöskolans arbete vilar på grundpelarna kommunikation, tydliggörande pedagogik och beteendestöd. Dessa delar bidrar till ökad kunskapsutveckling och självständighet. Språkutvecklande arbetssätt och kontinuerlig fortbildning för medarbetare i alternativ och kompletterande kommunikation, AKK, ger eleverna möjlighet att uttrycka åsikter och känslor. Det bidrar till ökad delaktighet och självständighet, motivation och trygghet. Alla elever ska känna sig trygga på Risöskolan. Trygghet är en förutsättning för lärandet. Vår målsättning är att samtliga ska känna att de möts av vänlighet och respekt och att alla elever får utvecklas i sin egen takt utifrån sina förutsättningar. Vi arbetar ständigt för att kunna erbjuda elever en stimulerande och trygg miljö där eleverna utvecklar sina sociala och kunskapsmässiga förmågor så långt som möjligt. Din roll Då skolan växer söker vi flera elevassistenter. Arbetet som elevassistent syftar till att få eleverna att så långt som möjligt, och utifrån sina egna förutsättningar, utvecklas i enlighet med utbildningens mål. Du kommer att arbeta både under skoltid och på fritidshem/korttidstillsyn. Det kan röra sig om att hjälpa eleven att finna ro i sina studier eller vara behjälplig med att hitta individuella lösningar för att eleven ska kunna tillgodogöra sig kunskap. Det kan också handla om att träna på vardagliga uppgifter, ta emot och lämna vid skolskjuts, viss medicinering och handhavande utifrån rutiner egenvård med hjälp, stödja elever i olika aktiviteter på raster, i omklädningsrum, vid toalettbesök, måltider eller på utflykter, friluftsdagar med mera. Tillsammans med lärare och övrig personal på skolan arbetar du för att skapa en utvecklande, meningsfull och positiv miljö för eleverna. Omsorg och tillsyn av elever är också viktiga delar i uppdraget. Dina arbetsuppgifter innebär att under lärarens pedagogiska ansvar delta i genomförandet av undervisningen, att tillsammans med fritidspersonal ansvara för fritidsverksamheten och att tillsammans med arbetslaget svara för elevernas tillsyn och aktiviteter under raster, fritidshem och annan icke lektionsbunden tid. Din kompetens och erfarenhet Vi vill att du har erfarenhet och kunskap om att arbeta i den anpassade skolan och kring intellektuell funktionsnedsättning, autism och alternativ kommunikation. Du har erfarenhet av att arbeta i olika gruppkonstellationer och av att ta ansvar individuellt såväl som i grupp. Du är en utbildad barnskötare eller har likvärdig utbildning. Du tycker om att vistas ute/röra på dig både på land och i vatten och tycker om att arbeta med skapande. Du har goda erfarenheter av att arbeta med elever med problemskapande beteenden. Som person är du lugn, uthållig, initiativrik, flexibel, positiv och har en god samarbetsförmåga. Du behärskar det svenska språket i både tal och skrift. I ditt arbete är du tydlig och strukturerad. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Övrig information Anställningarna är tills vidare heltidstjänster. Provanställning kan bli aktuellt. Tjänsterna påbörjas den 12 augusti, eller enligt överenskommelse. Ansök senast den 30 juni 2025. En stor del av vår verksamhet klassas som samhällsviktig verksamhet. Tjänsten kan komma att krigsplaceras inom ramen för Sundbybergs stads roll i totalförsvaret.
Vill du jobba med oss? Nyhemsskolan är en F-9 skola som även inrymmer anpassad grundskola. Skolan ligger med närhet både till centrum och naturen. Vi satsar mycket på kreativa lärmiljöer, både inom- och utomhus, vi har till exempel en jättefin skolskog. På F-6 går det 180 elever och på skolans fritidshemsavdelningar är cirka 100 barn inskrivna. Hos oss ska eleverna få den bästa starten för ett livslångt lärande! Verksamheten på Nyhemsskolan präglas av lärande, arbetsglädje, trygghet och trivsel. Eleverna och deras lärande är i fokus och vi har en övertygelse om att alla kan och vill utvecklas. Vi ser till elevens hela skoldag(skola och fritidshem) och vi vill motivera samt skapa lärande och lärmiljöer som präglas av inkludering, variation och interaktivitet. Dina framtida arbetsuppgifter På Nyhemsskolan har vi under flera år satsat på att utveckla våra lärmiljöer och rastaktiviteter. Vår fina skolskog ger också goda möjligheter till aktivitet och undervisning utomhus. Tillsammans arbetar vi fokuserat mot uppställda mål och för att alla elever ska ha likvärdiga möjligheter till maximalt lärande i en verksamhet fylld av lust och engagemang! Du kommer att få spännande och varierande arbetsuppgifter med stor möjlighet att ta egna initiativ. Som elevassistent hos oss kommer du att arbeta både under elevernas skoltid och på fritidshemmet. Arbetet kommer främst att innebära enskilt arbete, men till viss del även arbete i mindre grupp. Du stödjer eleven/eleverna i deras lärande med uppgifter som pedagogiskt ansvarig lärare utformat. Vem är du? Erfarenhet av arbete som elevassistent är meriterande, liksom kunskap om lågaffektivt bemötande. Även kunskap om NPF, ex autism och ADHD är meriterande. Du har god förmåga att samarbeta med andra människor och kan uttrycka dig väl i både tal och skrift på svenska. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Villkor Tjänsten tillsätts under förutsättning att erforderliga beslut fattas. Tjänsten är ett vikariat med chans till förlängning. Vi driver Finspång framåt! Finspång har ett rikt och varierat utbud av kultur, unika historiska miljöer och mötesplatser. Det är en levande industriort med ett starkt näringsliv med närhet till kringliggande städer. Tillsammans med näringslivet har Finspångs kommun fastslagit en gemensam vision att vi till år 2035 ska ha 30 000 invånare. Finspång utvecklas genom en drivkraft att möta samtiden och framtiden. Därför styrs kommunens verksamheter utifrån FN:s globala mål. Genom att agera lokalt för att påverka globalt vill vi bidra till en hållbar framtid för människor och miljö. Som medarbetare i Finspångs kommun är du vår viktigaste resurs. Du och dina kollegor förbättrar vardagen för andra – varje dag. Här får du möjlighet att göra skillnad, ge service till andra och ta ansvar för Finspångs utveckling. Tillsammans bygger vi stolthet och arbetsglädje på en arbetsplats som präglas av öppenhet och samarbete. Vi har en förmånsportal genom företaget Benify; Fördel Finspång, där alla våra medarbetare får ta del av förmåner, rabatter och andra erbjudanden av många olika slag, exempelvis friskvårdsbidrag. För att ge bästa möjliga service till våra kommuninvånare eftersträvar vi en personalsammansättning som speglar mångfalden i Finspångs kommun. I Finspångs kommun tillämpar vi rökfri arbetstid. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska ringa till annonsens kontaktperson som kommer att guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken. Innan anställning i Finspångs kommun ska giltig identitetshandling visas. Inför rekryteringsarbetet har Finspångs kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande
Ljungenskolan är en F-9 grundskola som även omfattar Vellinge kommuns anpassade grundskola, eller som vi brukar säga, Superskolan. Naturligtvis har vi även fritidshem. Skolan ligger i natursköna Ljunghusen och har goda bussförbindelser från Malmö. Ljungenskolan är en skola för alla elever, elever med intellektuell funktionsnedsättning likväl som elever med särskild begåvning. Vi har 580 elever och 100 personal. Tillsammans är vi fantastiska! ARBETSUPPGIFTER Vi söker en elevassistent som ska arbeta med elever i de yngre åren. Det är en fördel om du har erfarenhet och kunskap om autism. Du måste vara lugn och trygg i dig själv och ha ett lågaffektivt bemötande. Några års arbetslivserfarenhet är meriterande liksom kunskaper/erfarenhet av TAKK och av liknande arbete. Vi erbjuder dig ett givande och ansvarsfullt arbete med mycket glädje och härliga barn/ungdomar att arbete med! Observera vänligen att vi rekryterar fortlöpande under annonseringsperioden. Välkommen med din ansökan! KVALIFIKATIONER Elevassistentutbildning - Meriterande / Fördel ÖVRIGT Vi vill att det ska kännas bra både att bo och jobba i Vellinge kommun. För oss är mod, trovärdighet, glädje och omtanke viktigt för att trivas på arbetet och i vardagen. Vi har stort fokus på god service och gott bemötande såväl internt som externt. Våra medarbetare är vana vid korta beslutsvägar, goda utvecklingsmöjligheter och bra ledare (alla chefer får ledarskapsutbildning). Läs allt om försäkringar, tjänstepension och andra förmåner på Vellinge.se/jobba-hos-oss.
När du arbetar i Säters kommun arbetar du för framtidstro och livskvalitet för Säterborna. Med engagemang och samarbete arbetar vi för ett hållbart samhälle, och du är välkommen till oss! Med närhet till det mesta som ger livskvalitet, är det trivsamt och lätt att leva och jobba i vår kommun. Vill du arbeta på en liten skolenhet med elever på anpassad grundskola är detta tjänsten för dig! Vi välkomnar dig som kan och vill göra skillnad för våra elever på anpassad grundskola i Säters kommun. Anpassad grundskola i Säters kommun söker en visstidsanställd klassassistent med arbete mot enheten Kristineskolan. Enhet Kristineskolan är en verksamhet för elever i framförallt årskurs 1-6. Från och med i höst kommer skolans verksamhet att befinna sig i lokaler bakom Klockarskolan. Vårt budskapsmärke är Alla ska lyckas – Vi hjälps åt! Önskad start 4 augusti 2025 med arbete under hela läsåret 2025/2026 på vår skola. ARBETSUPPGIFTER Som klassassistent på anpassad grundskola arbetar du i team med speciallärare, elevassistenter/klassassistenter, elevhälsoteam och rektor för att tillsammans skapa lyckade och lärorika dagar för våra elever. Som anställd på anpassad grundskola har du en viktig roll i att forma en trygg miljö för våra elever och samtidigt skapa förutsättningar för dem att utvecklas utifrån sin förmåga. Du stödjer elever i deras lärande med uppgifter som pedagogisk ansvarig speciallärare utformat. Du ansvarar för elevers personliga omvårdnad utifrån elevens behov. Arbetet kan innebära en del lyft och enskilt arbete med elev. Du finns med som stöd vid elevernas sida under hela skoldagen, på lektioner, i matsituationer, under raster och eventuell fritidsvistelse. I dina uppgifter ingår även viss dokumentation. En betydande del av din tjänst innebär att du tillsammans med övriga elevassistenter/klassassistenter bemannar och driver anpassade grundskolans fritidshem. Fritidshem har öppet både före skolan och efter skoltid där samtliga elevassistenter/klassassistenter arbetar enligt schema under ledning av rektor. Under lov när skolan är stängd schemaläggs all tid på fritidshemmet. KVALIFIKATIONER Gymnasiebehörighet från barn- och fritidsprogrammet eller vård-och omsorgsprogrammet Du ska ha en grundutbildning inom barn- och fritidsprogrammet eller vård- och omsorgsprogrammet. Elevassistentutbildning Om du genomgått elevassistentbildning är detta meriterande. Erfarenhet av anpassad grundskola Det är meriterande ifall du har erfarenhet av att arbeta på anpassad grundskola Omvårdnads erfarenhet Det är meriterande om du har erfarenhet av omvårdnadsarbete såsom personlig hygien, sondmatning Erfarenhet av tydliggörande pedagogik Det är meriterande ifall du har erfarenhet av arbeta med tydliggörande pedagogik (bildstöd, teckenkommunikation och PECS) Du har förmågan att arbeta med andra människor; att lyssna, visa empati och respekt. Du är prestigelös och uppmärksammar och belönar andras bidrag. Du har förmågan att skapa och bibehålla goda relationer, både intern och externt. Du samarbetar väl med personer i olika sammanhang och funktioner. Du har förmågan att följa instruktioner, procedurer, lagstadgade krav och policy, samt förhålla dig till uppsatta tidsplaner. Du har förmågan att anpassa dig till förändrade förhållanden. Du uppmuntrar och stödjer förändringsinitiativ. Du har lätt för att anpassa ditt beteende i förhållande till andra människors behov. ÖVRIGT För den som blir erbjuden arbete hos oss kommer utdrag ur polisens belastningsregister begäras in. Minst två referenser kommer tas för de kandidater som är aktuella för tjänsten. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss kontakt med media-säljare, rekryteringssajter och liknande. Önskar man kontakt med facklig representant hänvisar vi till kommunens växel: 0225-55000
Södervångskolan ligger i Vellinge tätort, med gröna omgivningar och goda pendlingsmöjligheter. Södervångs verksamheter omfattar en förskola samt en tvåparallellig (bortsett från två årskurser) F-9-skola med fritidshemsverksamhet för elever i årskurs F-6. Fritidshemmet har stor betydelse för våra elevers trygghet, utveckling och lärande. Vår skola kännetecknas av ett positivt klimat. Här möts du av engagerade, kreativa och professionella kollegor samt härliga barn och ungdomar. Utmärkande för vår skola är att en del av eleverna i i årskurserna 4-9 går i musikklass, dit elever från hela kommunen är välkomna att söka. Vi är också stolta över vår framgångsrika skolidrottsförening som aktiverar våra fritidsbarn under ledning av elever i högstadiet samt vår rastverksamhet som drivs av fritids och engagerar eleverna i åk F-6. Vi vill rekommendera dig att ta en titt på Södervångskolans Facebooksida där vi presenterar en del av våra aktiviteter. Vårt arbete utgår från värdegrundsorden glädje, omtanke, mod och trovärdighet. ARBETSUPPGIFTER Tjänsten består i arbete med att stötta elever under skoldagen och därefter på fritids på eftermiddagen. Arbetsuppgifterna följer elevernas och verksamhetens behov. Du samarbetar med den pedagogiska personalen i arbetslaget och övrig personal på skolan. Undervisningen under skoltid sker under ledning av lärare men som elevresurs har du en viktig person genom att bidra till att utveckla omsorg, utveckling och lärande. På fritids är du delaktig i att utveckla elevernas sociala, emotionella och praktiska förmågor. Våra elevresurser deltar i regelbundna grupphandledningsträffar under ledning av skolkurator och skolpsykolog. Tjänsten är en tillsvidareanställning med start 11 augusti. KVALIFIKATIONER Relevanta utbildningar och erfarenheter är givetvis meriterande men vi lägger också stor vikt vid personlig lämplighet. Vi vill att du har kunskaper och erfarenhet av barn med neuropsykiatriska funktionsvariationer (NPF). Du utgår från att barn gör rätt om de kan och att vi som vuxna i verksamheten behöver skapa förutsättningar för barnen att göra rätt. Du kan hantera situationer med utåtagerande elever och tillämpar lågaffektivt bemötande. Du arbetar för elevernas delaktighet och inkludering. Vi ser gärna att du har kunskaper om tydliggörande pedagogik. Du har förmågan att självständigt styra ditt arbete efter aktuella behov hos elever och verksamhet - du ser var du behövs och vad du behöver göra. Detta kräver att du är lyhörd både för elevernas behov och gentemot dina kollegor. Du har lätt för att anpassa dig efter situationen samt efter ändrade förutsättningar och förändringar. Då tjänsten är delad mellan två verksamheter krävs att du är prestigelös och har lätt för att samarbeta med dina kollegor från olika yrkeskategorier. Du ser möjligheter istället för svårigheter och bidrar med din positiva människosyn till trivsel på arbetsplatsen, för både barn och vuxna. Vi ser fram emot att läsa din ansökan! ÖVRIGT Vi tillämpar löpande urval och vill därför uppmana dig att inkomma med din ansökan så snart som möjligt. Tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum. Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Vi vill att det ska kännas bra både att bo och jobba i Vellinge kommun. För oss är mod, trovärdighet, glädje och omtanke viktigt för att trivas på arbetet och i vardagen. Våra medarbetare är vana vid korta beslutsvägar, goda utvecklingsmöjligheter och bra ledare (alla chefer får ledarskapsutbildning). Läs allt om försäkringar, tjänstepension och andra förmåner på Vellinge.se/jobba-hos-oss.
Anpassad grundskola och anpassad gymnasieskola i Köping har cirka 160 elever och 110 medarbetare fördelat på fyra olika skolområden. Vi finns integrerade på Skogsbrynsskolan, Scheeleskolan och Ullvigymnasiet. Nygårdsskolan är vår egen skola där elever med stort vårdbehov går. Skolorna har även olika fritids, vilket antingen kan vara ett fritidshem (Skollagen) eller fritids under LSS (Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade). Våra elever har en intellektuell funktionsnedsättning men kan även ha fler diagnoser som autism, ADHD, ADD, språkstörning och fysiska funktionsvariationer. Eleverna läser antingen ämnen eller ämnesområden beroende på behov av stöd. Flera av eleverna har en personal nära sig hela tiden. Eleverna har stort behov av tydliggörande pedagogik med bland annat visuellt stöd och tecken som alternativ kommunikation (TAKK). Vi värdesätter ett tydligt och strukturerat ledarskap där du skapar en trygg miljö som lägger grunden för elevernas lärande. Vårt mål är att alla elever ska lämna skolan med goda kunskaper, stor tilltro till sig själva och sitt lärande för att kunna välja sin bästa väg i framtiden. Vill du vara en del av oss och var med och utveckla vår fantastiska skola? ARBETSUPPGIFTER Du kommer att jobba med en elev som är i extra behov av stöd på anpassad skola/Scheeleskolan. Du kommer att hämta upp/lämna eleven i hemmet. Du kommer att ha täta kontakter med vårdnadshavare. Eleven har reducerat schema och kommer att vara i skolan 4 timmar om dagen. Du är med eleven under skoldagen och stöttar under lektioner och raster. Ofta är du ett hjälpjag för eleven och behöver ligga ett steg före. Ibland behöver du ordna med schemabrytande aktiviteter. Del av arbetstid är avsatt för planering. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har erfarenhet av arbete inom anpassad skola eller har erfarenhet av arbete med personer med intellektuell funktionsnedsättning eller andra diagnoser. Det här jobbet är för dig som kan jobba självständigt men ser samarbete som en självklar förutsättning för elevernas och verksamhetens utveckling. I arbetet ingår att skapa goda relationer till elever, kollegor och vårdnadshavare. Du arbetar strukturerat och har lätt att uttrycka dig i tal och skrift. Personliga egenskaper: Det är viktigt att du är lugn och inkännande och bra på relationsbyggande. Du behöver vara flexibel och kunna anpassa dig till nya situationer. Vid rekryteringen lägger vi stor vikt vid personlig lämplighet. Tjänsten är på 75% fram till vecka 44 med chans till förlängning. Tillsättning av tjänsten sker under förutsättning att erforderliga beslut tas. ÖVRIGT Vår kommun Köping ligger i Västra Mälardalen mellan Örebro, Västerås och Eskilstuna. Med våra 26 000 invånare är vi en lagom stor kommun där nära samarbeten blir möjliga. Att arbeta i kommunen är betydelsefullt och gör direkt skillnad i köpingsbornas vardag. Köpings kommun har gjort sitt medieval för rekrytering och undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Vill du vara med och skapa de bästa förutsättningarna för en likvärdig utbildning? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning ska nå målen för sin utbildning. Vi driver egna specialskolor på olika orter i Sverige. Vi erbjuder också stöd till förskolor och skolor i hela landet för att tillsammans skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Dessutom fördelar vi statsbidrag och utvecklar läromedel. Tillsammans röjer vi hindren! Vi hoppas att du som söker, med din bakgrund och din kompetens, kan bidra till att öka vår mångfald. Vi arbetar engagerat för att allas lika värde ska bli verklighet. Tillsammans använder vi samarbete och kompetens för att lösa uppdrag. Att utveckla ledarskapet och att öka mångfalden är några saker som just nu finns på vår agenda. Tillsammans bidrar vi till hållbarhet i samhället ekonomiskt, socialt och miljömässigt. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb Alla elever har rätt till en skola som ger dem möjlighet att utvecklas utifrån egna förutsättningar. SPSM driver skolor på uppdrag av staten. Vi erbjuder eleverna en lärmiljö som ger dem möjlighet till delaktighet, lärande och utveckling. Vi erbjuder ett meningsfullt, stimulerande och viktigt pedagogiskt arbete på våra skolor. Åsbackaskolan ligger i Örebro och erbjuder undervisning från förskoleklass till och med årskurs 10 för elever med medfödd dövblindhet och elever som är döva eller har hörselnedsättning i kombination med intellektuell funktionsnedsättning. Vår personal är teckenspråkskunnig med hög specialkompetens om våra målgruppers behov. Vi erbjuder boende för de för elever som inte kan pendla varje dag till skolan. Åsbackaskolan tar emot elever från hela Sverige som är döva eller har en hörselnedsättning i kombination med en intellektuell funktionsnedsättning eller är dövblindfödda och som följer den anpassade grundskolans kursplaner inriktning ämnesområden. Vi erbjuder våra elever en miljö som ger möjlighet till delaktighet och utveckling. Alla kan delta i det sociala samspelet, känna tillhörighet och utvecklas som individer i en tvåspråkig utbildning i teckenspråkig miljö. På Åsbackaskolan menar vi att utveckling och lärande sker i alla miljöer och under dygnets alla timmar i ett livslångt perspektiv. Vår övergripande målsättning är att ge alla våra elever förutsättningar att lära och att kunna leva ett så självständigt liv som möjligt. Vi lägger stor vikt vid att utveckla elevers lust och önskan till social samvaro, samspel och kommunikation i en teckenspråkig miljö. Undervisningen är anpassad utifrån varje elevs förutsättningar och behov. Vi arbetar med upplevelsebaserat lärande som pedagogisk metod. På Åsbackaskolan har vi en mycket god tillgång till olika professioner i vårt elevhälsoteam och på digitala lärverktyg i en välutrustad IT-miljö. Vi är cirka 11 medarbetare som arbetar på skolan alternativt på våra elevboenden. ARBETSUPPGIFTER Arbetet som elevassistent ställer stora krav på din förmåga att exempelvis vara lyhörd och flexibel. Du ska kunna möta elever i olika situationer och som också kan behöva en hjälpande hand under sin skoldag och på fritids. Det kan också uppstå komplexa och utmanande situationer där du med ditt lugn som elevassistent ger eleven ett tryggt bemötande. Du kommer som elevassistent att ingå i ett arbetslag med lärare och tillsammans med dem planerar ni elevernas skoldagar som kan innebära att undervisningen kan förläggas utanför skolområdet KVALIFIKATIONER Vi söker dig som: • har utbildning från barn- och fritidsprogrammet, assistentutbildning eller annan likvärdig kompetens. • har utbildning och/eller erfarenhet av arbete med elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, lågaffektivt bemötande, intellektuell funktionsnedsättning och med elever som är dövblinda En förutsättning för att Du ska kunna arbeta hos oss är att Du kan svenskt teckenspråk då vår teckenspråkiga miljö är mycket viktig. IT-kunskaper Du ska kunna de i skolan vanligt förekommande programmen. Det är meriterande om du: • har erfarenhet av att samverka och vara ett komplement i ett arbetslag • har ett lösningsfokuserat förhållningssätt som även är engagerande, vägledande och motiverande. På skolan finns även elevboende för vissa elever och därmed ställs det krav på samarbetsförmåga med både personal på elevboendet och med andra yrkesgrupper kopplade till elevens skoldag Vi har tillgång till interaktiva skrivtavlor i alla klassrum, så erfarenhet och kunskap i att hantera sådana hjälpmedel är meriterande. Vi värdesätter att du: • är självständig • är bra på relationsskapande • har en hög samarbetsförmåga • har omdöme • är strukturerad ÖVRIGT Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning. I händelse av samhällskris kan du komma att arbetsledas mellan myndighetens verksamhetsområden utifrån din placeringsort. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Välj ett jobb för att visa detaljer