Gruppledare inom socialtjänst
Sök bland 14 lediga jobb som Gruppledare inom socialtjänst och börja ditt nya yrkesliv idag!
Myndigheten för personer med funktionsnedsättning tillhör Omsorgskontoret i Södertälje kommun. Omsorgskontoret består av en myndighetsdel såväl som utförarorganisation inom verksamhetsområdena äldre och funktionsnedsättning. Nu söker vi en vikarierande gruppledare till myndigheten för personer med funktionsnedsättning. Myndigheten för personer med funktionsnedsättning består av en resultatenhetschef, fyra gruppledare, 25 LSS-handläggare samt två kontaktsekreterare. Vi erbjuder en spännande arbetsplats med stora utvecklingsmöjligheter. Här har du möjlighet att leda och utveckla LSS-handläggare och ha en nyckelroll för en välfungerande organisation hos oss. Som gruppledare på myndigheten förväntas du delta och vara aktiv i olika kompetenshöjandeforum och vara en viktig del i myndighetens utveckling. Vi använder oss av verksamhetssystemet Pulsen combine och har individens behov i centrum [IBIC] som arbetsmetod. Dina arbetsuppgifter Vill du arbeta som gruppledare? Vi söker dig som vill leda, inspirera och utveckla ett engagerat team inom myndighetsutövning. Hos oss får du en nyckelroll i arbetet med rättssäkerhet, kvalitet och effektivitet i beslut som påverkar människors vardag. Som gruppledare ansvarar du för att leda det dagliga arbetet, stötta medarbetare i komplexa ärenden och säkerställa att verksamheten följer aktuella lagar och riktlinjer. Du blir en viktig länk mellan medarbetarna och resultatenhetschefen och bidrar aktivt till både operativt och strategiskt utvecklingsarbete. Dina arbetsuppgifter inkluderar bland annat: - Operativt ledarskap av gruppens dagliga arbete samt strategiskt utvecklingsarbete - Att ge handledning och stöd i individärenden - Uppföljning av mål och resultat - Implementering av nya arbetssätt och rutiner - Samarbete med interna och externa aktörer Vem är du? Du är strukturerad och organiserad och har förmågan att planera, prioritera och leda handläggningsprocessen effektivt. Du är beslutsför och ansvarstagande och är mån om att fatta välgrundade beslut. Du har en god juridisk förmåga och kan tillämpa lagar och förordningar i praktiken. Du ser ett värde i samverkan och är duktig på att skapa relationer både internt och externt. Som ledare är du trygg och tydlig med förmåga att motivera, utveckla och coacha medarbetare. Du är pedagogisk och tydlig i din kommunikation Krav: - Socionomexamen, juristexamen eller motsvarande högskoleutbildning som argbetgivaren bedömer som likvärdig - Gedigen erfarenhet av myndighetsutövning, särskilt inom LSS - Erfarenhet av arbete med personer med funktionsnedsättning och kunskap kring myndighetsutövningen för målgruppen - Erfarenhet av ledarskap, gärna i en offentlig kontext. Meriterande: - Ledarskapsutbildning - Du har varit med i olika förändringsarbeten och organisationsförändringar - Erfarenhet av att arbeta i verksamhetssystemet Pulsen combine Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi erbjuder dig Varje dag går ca 6 000 personer till sitt jobb i Södertälje kommun. Vi har många olika roller hos oss och vill erbjuda dig ett meningsfullt jobb där du får möjlighet att bidra till samhället och samtidigt känna glädje. Som medarbetare hos oss får du möjlighet att utvecklas och sätta avtryck på riktigt. Som anställd i Södertälje kommun erbjuds du bl.a. trygga anställningsvillkor, ett generöst friskvårdsbidrag samt möjlighet att byta semesterdagstillägget mot extra lediga dagar. Inom vissa verksamheter finns även möjlighet till viss flexibilitet avseende arbetstid och arbetsformer. Vi har ett stort utbud av utbildningar och kompetenshöjande insatser för dig som medarbetare. För mer detaljerad information kring våra förmåner läs gärna mer på vår externa hemsida: https://www.sodertalje.se/formaner Vi erbjuder dig: - Ett utvecklande och intressant uppdrag - Goda möjligheter till kompetensutveckling - Årsarbetstid som är en modell för flexibel arbetstid - Friskvårdsbidrag - Handledning - Möjlighet att byta semesterdagstillägg mot lediga dagar Välkommen till oss! Urval och intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Chef till Mottagningsgruppen barn och unga. Placering: Solna Omfattning: Heltid Uppdragstid: 2025-08-20 – 2026-01-20 evt längre Om uppdraget Barn- och ungdomsenheten söker en erfaren och trygg chef till mottagningsgruppen. Gruppen består av 6–7 socialsekreterare och är i ett uppbyggnadsskede. Du kommer att ha personal- och arbetsmiljöansvar och förväntas arbeta nära medarbetarna med ett stödjande och vägledande ledarskap. Gruppen är ny och i behov av tydlig struktur och trygg ledning. Som chef behöver du skapa stabilitet, bygga förtroende och vägleda i det dagliga arbetet med barn och unga. Kvalifikationer Obligatoriska krav: Socionom examen Minst 5 års erfarenhet som chef inom socialt tjänsten Barn och Unga Dokumenterad erfarenhet av mottagningsarbete inom barn- och ungdomsvård. Meriterande: Erfarenhet av arbetssättet Signs of Safety. Kunskap i verksamhetssystemet Treserva. Egenskaper för att lyckas i rollen För att lyckas i uppdraget ser vi att du har:En socionomexamen och som har flerårig erfarenhet son Chef inom området barn och unga mottagning,Du ska vara självständig och självgående i din profession, ha god samarbetsförmåga och självklart ett respektfullt bemötande mot alla du möter i ditt arbete. Vidare ska du ha god dokumentationsförmåga och goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift. En trygg och stabil ledarstil.God förmåga att kommunicera tydligt och empatiskt.Styrka i att strukturera upp arbetssätt och rutiner. Hög närvaro och lyhördhet för gruppens behov. God samarbetsförmåga och förmåga att bygga starka relationer både internt och externt. Flexibilitet och lösningsfokus i en föränderlig vardag. Arbetsplats & arbetssätt Arbetet sker på plats i Solna. Enstaka hemarbetsdagar kan vara möjliga, men ska alltid stämmas av i förväg med hänsyn till gruppens behov och arbetsbelastning. Anställning Du kommer att bli anställd som konsult för Vårdlänken Bemanning & Rekrytering, med varierande arbetstider och tjänstegrad efter överenskommelse. Som konsult hos oss erbjuds du: • Konkurrenskraftig lön och intressanta uppdrag i olika verksamheter • Kollektivavtal, tjänstepension, friskvårdsbidrag och semesterersättning • Stora möjligheter att själv välja arbetsplats och arbetstider • Hjälp med resa och boende om du arbetar på annan ort • Introduktion och kontinuerlig coachning så att du snabbt kommer in i din roll • En dedikerad och tillgänglig konsultchef, som själv varit verksam inom ditt yrkesområde • Inbjudningar till seminarier och konsultträffar Vårdlänken är ett auktoriserat bemanningsföretag genom arbetsgivarorganisationen Almega – en trygghet för dig som konsult. Det innebär bland annat att vi har kollektivavtal och gedigna ansvars- och olycksfallsförsäkringar för våra konsulter, samt att vi betalar in till din tjänstepension från den allra första kronan du tjänar. Ansökan Varmt välkommen att skicka in din ansökan till oss via ansökningsformuläret. Urval och intervjuer sker löpande, så vi tar tacksamt emot din ansökan så snart som möjligt. Vid frågor om tjänsten, var vänlig kontakta kontaktpersonen nedan. På www.vardlanken.se/lediga-jobb presenterar vi alla våra lediga uppdrag. Om oss Vårdlänken Bemanning & Rekrytering förmedlar intressanta konsultuppdrag och tjänster till dig som är läkare, sjuksköterska, fysioterapeut, arbetsterapeut, socionom, chef eller har annan profession inom vård eller socialt arbete. Vårt mål är att ge dig ett flexibelt och utvecklande arbetsliv, samtidigt som vi tillsammans bidrar till en välfungerande vård- och omsorgssektor genom rätt kompetens på rätt plats. Vi har över 26 års erfarenhet av vårdbemanning. Våra kunder är både privata och offentliga aktörer inom hälsovård, sjukvård och omsorg över hela Sverige. Vi hjälper dem med skräddarsydda bemanningslösningar och hjälper även till att rekrytera personal till fasta tjänster. Det gör oss till helhetsleverantör av kompetens inom vård- och omsorgsområdet. Läs mer på www.vardlanken.se, samt följ oss på Linkedin: www.linkedin.com/company/vardlanken
Sätter du individens behov i fokus och vill skapa trygghet och god social service för oss som bor i Norrköping? Då kan du vara vår nya gruppledare! Vilka är vi? Socialkontoret i Norrköpings kommun arbetar för att sätta individens behov i fokus och har alltid barns bästa i första hand. Vi strävar efter att göra det enkelt att få hjälp och våra stöd- och behandlingsinsatser håller hög kvalitet och bygger på rättssäkra bedömningar. Vi vill hitta lösningar nära individen och bidra till en positiv förändring för denne. Tillsammans vill vi skapa trygghet och god social service för oss som bor i Norrköping. Boendestöd är en verksamhet som ger stöd till personer med psykiska funktionsnedsättningar där även samsjuklighet kan förekomma. Vi är en praktisk, pedagogisk och social insats som syftar till att stärka förmågan att klara vardagen i bostaden och ute i samhället. Nu söker vi 3 gruppledare till Boendestöd som vil vara med i vårt arbete att utveckla verksamheten! Dina arbetsuppgifter Som gruppledare har du en arbetsledande funktion vilket betyder att du på olika sätt leder och handleder dina kollegor och har mandat att fatta vissa beslut på verksamhetsnära nivå. Ditt ledarskap sker i kontinuerlig dialog med enhetschef som har det övergripande ansvaret för verksamheten. Du har, tillsammans med chef, uppdrag att bedriva och utveckla verksamheten så att de insatser vi erbjuder matchar individens behov, är av god kvalitet och är i linje med vad ekonomin tillåter. Du har kontinuerlig kontakta med brukare för att följa upp och utveckla vårt erbjudna stöd och arbetssätt. Du handleder medarbetare, utvecklar verksamheten, sköter administrativa uppgifter och hanterar vissa bemanningsfrågor. Du kommer även att delta i olika forum för samverkan. Tillsammans med enhetschefen är du verksamhetens ansikte utåt och länken mellan övriga medarbetare och enhetschef. Vem är du? Vi söker dig som har högskoleexamen som socionom eller annan högskoleexamen som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har tidigare erfarenhet av att leda kompetensutveckling- och utvecklingsarbete. Meriterande om du har erfarenhet av verksamhetsutveckling eller förändringsledning. Du har erfarenhet av socialt arbete och har kunskaper om socialtjänstlagen och verksamhetens målgrupp. Som person är du självgående och driver ditt arbete framåt på ett målinriktat sätt.Du har lätt att skapa kontakt med olika aktörer och har en god förmåga att inge förtroende i möten. Du är lyhörd och anpassar din kommunikation utefter dem du möter. Vidare är du skicklig i samarbetet med andra och bidrar till ett positivt arbetsklimat. Du har lätt för att anpassa dig till förändrade förutsättningar och är flexibel i ditt arbetssätt. För att trivas i rollen är du trygg i dig själv och har förmågan att fatta kloka beslut med hänsyn till all tillgänglig information och möjliga alternativ. Eftersom arbetet kan innebära resor krävs B-körkort för manuell växellåda. Välkommen med din ansökan! Information om tjänsten Antal lediga tjänster: 3 Anställningsform: Tillsvidareanställning på heltid Tillträdesdatum: Enligt överenskommelse Arbetstid: Dag Möjlighet till distansarbete: Nej Sista ansökningsdatum: 10 augusti Kontakt: Enhetschef Rosalinda Özdemir, [email protected], enhetsche Julia Westergren [email protected] eller enhetschef Eva Nilsson [email protected] På grund av semestrar, har vi begränsad tillgång till vår mejl och möjlighet att svara, men återkommer så snart vi kan Övrig information: Vi har valt att ta bort det personliga brevet, och ersätta det med urvalsfrågor relevanta för tjänsten. Det gör det lättare att göra en objektiv bedömning av din kompetens. Du skickar in ditt CV som vanligt. KÄNSLAN AV ATT BIDRA. MÖJLIGHETEN ATT PÅVERKA Att arbeta i Norrköpings kommun betyder att du är med och skapar välfärden. Våra 11 000 medarbetare bidrar och gör skillnad. Varje dag. Vi erbjuder en kreativ och dynamisk arbetsplats för nyfikna och öppna människor som vill ha mer än ett jobb. Tillsammans skapar vi Norrköpings framtid. Vi söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning. När du söker jobb hos oss i Norrköpings kommun använder du dig av vårt rekryteringsverktyg. Du påbörjar din ansökan genom att klicka på ansök längst ner i annonsen. Du som har skyddade personuppgifter ska inte skicka in din ansökan via vår hemsida. Ta en direktkontakt med rekryterande chef alternativt rekryteringsspecialist för att diskutera hur du bäst ansöker utifrån ditt skyddsbehov. Kontaktuppgifter finner du i annonsen. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Statens institutionsstyrelse, SiS, är en myndighet som ansvarar för individuellt anpassad tvångsvård för ungdomar med komplex psykosocial problematik och för vuxna med missbruk. SiS verkställer även sluten ungdomsvård. Det gör vi på ungdomshem och hem för vuxna med missbruk, över hela landet. Hos oss på SiS blir ditt arbetsliv en spännande utmaning. Oavsett var i vår organisation du arbetar, eller vilken tjänst du har, hjälper du till att skapa livsviktig förändring. SiS ungdomshem Johannisberg har verksamhet i Kalix och i Boden (enhet Sävastgården). Nu öppnar vi Sävastgården igen Under hösten 2025 kommer Sävastgården öppna igen, vill du vara en del av SiS ungdomshem och göra skillnad för våra ungdomar ska du söka nu! Inför uppstart kommer SiS grundutbildning att ske på plats, vilket innebär en stor utbildningsinsats på sammanlagt 10 veckor. Som Gruppledare skall du även genomgå andra för tjänsten viktiga utbildningar, dessa sker i Stockholm eller Göteborg. Arbetsbeskrivning Motiveras du av att hjälpa ungdomar i en utsatt livssituation? Gillar du dessutom att organisera, leda och planera? Sök jobbet som gruppledare på SiS! Som gruppledare bidrar du till en trygg och säker miljö för såväl placerade barn och ungdomar som medarbetare. I rollen arbetar du aktivt i det operativa vård- och behandlingsarbetet ute på avdelningen. Du ansvarar för att planera, operativt leda och fördela det dagliga arbetet. Du agerar förebild och främjar att arbetet bedrivs rättssäkert och i enlighet med gällande styrdokument, metoder och uppsatta mål. Du håller löpande enhetschefen på din avdelning uppdaterad i frågor som kan påverka arbetsmiljön, vård- och behandlingsmiljön eller brister i verksamheten. Introduktion och handledning av nya medarbetare ingår också i ditt arbete. Du ingår i ett team med enhetschef och behandlingssekreterare och ni kommer att ha ett nära samarbete för att tillsammans skapa goda resultat. Kvalifikationer För att trivas och lyckas i rollen som gruppledare motiveras du av att arbeta med och hjälpa människor i en utsatt livssituation. Det operativa arbetet och mötet med ungdomarna är ditt största fokus. Du är bra på att planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt och är tydlig i din kommunikation med andra. Samtidigt är du inlyssnande och bekräftande i ditt bemötande med ungdomarna och medarbetare samt bra på att bygga relationer. Du har ett professionellt förhållningssätt och en god förmåga att samarbeta samt att sätta dig in i andras perspektiv. Arbetet är ibland utmanande och kräver att du är stabil och behåller lugnet även i stressade situationer. Du ska också ha: • Relevant högskoleexamen på 180 poäng med inriktning mot samhälls-, vård- eller beteendevetenskap eller annan utbildning i kombination med arbetslivserfarenhet som SiS anser vara likvärdig • God förmåga att uttrycka dig i svenska språket, såväl skriftligt som muntligt. • Körkort B Det är meriterande om du har flerårig arbetslivserfarenhet av arbete inom SiS eller annan verksamhet med fokus på vård, behandling och säkerhet, såsom exempelvis socialtjänst, vård och behandling, kriminalvård eller annan relevant verksamhet. På SiS månar vi om ett gott ledarskap. Det innebär att du som ledare tar ansvar för helheten, agerar som en god förebild, driver utveckling, främjar ett gott samarbete och är tydlig i din kommunikation. Läs mer om vårt ledarskap Då vi är mitt i semesterperioden kan urval dröja något. Om du inte när den kontaktperson du önskar, ring växeln 010-453 20 00. Anställning: Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Med staten som arbetsgivare ingår en rad förmåner, läs mer om dessa här: https://www.stat-inst.se/jobba-hos-oss/formaner/ Ansökan: Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 3 augusti. SiS arbetar aktivt mot all form av diskriminering och välkomnar alla sökande. För arbete på våra institutioner gör SiS registerkontroll innan anställning. Inför rekryteringsarbetet har Statens institutionsstyrelse tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. OBS! Om du har skyddade personuppgifter ska du inte söka via rekryteringssystemet. Kontakta i stället den som står som kontaktperson i annonsen.
Socialförvaltningen Sydväst är en av fyra socialförvaltningar i Göteborgs Stad med runt 900 medarbetare. I stadsområdet Sydväst bor cirka 120 000 invånare och området stäcker sig från Billdal till Högsbohöjd och till södra skärgården. Förvaltningens uppdrag är att barn, unga och vuxna ska kunna leva ett tryggt och självständigt liv och att barn och unga har en rik fritid. Förvaltningen jobbar också för att stötta personer i hemlöshet till ett varaktigt boende. Genom samverkan med civilsamhälle, lokalt näringsliv och andra aktörer ska vi öka folkhälsan och tryggheten i området. I socialförvaltningen Sydväst vill vi ta tillvara på engagemanget hos alla medarbetare. Hos oss kan du påverka både ditt eget jobb och andras liv. ARBETSUPPGIFTER Vi söker nu dig som vill arbeta som 1:e socialsekreterare på vår enhet! Som 1:e socialsekreterare kommer du att ingå i arbetsledningen på enheten, som består av enhetschef och ytterligare en 1:e socialsekreterare. Ditt uppdrag kommer att vara att leda och fördela det dagliga arbete för medarbetarna i jourgruppen och i kontaktverksamheten. Tjänsten som 1:e socialsekreterare innebär hög grad av samverkan såväl internt som externt. Varmt välkommen med din ansökan! KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har socionomexamen samt har erfarenhet av arbetsledning. Du behöver även ha erfarenhet av att arbeta med familjehem, kontaktfamiljer, kontaktpersoner och stödfamiljer. De personliga egenskaperna vi värdesätter är att du tar initiativ, sätter i gång aktiviteter och uppnår resultat oavsett om du arbetar ensam eller tillsammans med andra. Du har ett starkt engagemang och entusiasm för ditt arbete. Du arbetar bra med andra genom att du lyssnar, visar intresse och respekt. Du förstår det gemensamma uppdraget och arbetar för att det ska bli så bra som möjligt. Du kan se ditt arbete som en del i ett större sammanhang och förstår hur det påverkar och påverkas av andra delar av organisationen. Du samverkar med andra i övergripande frågor för att skapa värde. Du tar hänsyn till olika informationskällor och perspektiv samt kan anpassa andras idéer till den egna verksamheten. ÖVRIGT För att uppfylla kraven i GDPR samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller brev. Har du skyddade personuppgifter skall du INTE ansöka via systemet utan kontakta rekryterande chef för hantering av din ansökan. Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter. Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda, undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Chef till Mottagningsgruppen barn och unga. Placering: Solna Omfattning: Heltid Uppdragstid: 2025-08-20 – 2026-01-20 evt längre Om uppdraget Barn- och ungdomsenheten söker en erfaren och trygg chef till mottagningsgruppen. Gruppen består av 6–7 socialsekreterare och är i ett uppbyggnadsskede. Du kommer att ha personal- och arbetsmiljöansvar och förväntas arbeta nära medarbetarna med ett stödjande och vägledande ledarskap. Gruppen är ny, osäker och i behov av tydlig struktur och trygg ledning. Som chef behöver du skapa stabilitet, bygga förtroende och vägleda i det dagliga arbetet med barn och unga. Kvalifikationer Obligatoriska krav: Socionom examen Minst 5 års erfarenhet som chef inom socialt tjänsten Barn och Unga Dokumenterad erfarenhet av mottagningsarbete inom barn- och ungdomsvård. Meriterande: Erfarenhet av arbetssättet Signs of Safety. Kunskap i verksamhetssystemet Treserva. Egenskaper för att lyckas i rollen För att lyckas i uppdraget ser vi att du har:En socionomexamen och som har flerårig erfarenhet son Chef inom området barn och unga mottagning,Du ska vara självständig och självgående i din profession, ha god samarbetsförmåga och självklart ett respektfullt bemötande mot alla du möter i ditt arbete. Vidare ska du ha god dokumentationsförmåga och goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift. En trygg och stabil ledarstil.God förmåga att kommunicera tydligt och empatiskt.Styrka i att strukturera upp arbetssätt och rutiner. Hög närvaro och lyhördhet för gruppens behov. God samarbetsförmåga och förmåga att bygga starka relationer både internt och externt. Flexibilitet och lösningsfokus i en föränderlig vardag. Arbetsplats & arbetssätt Arbetet sker på plats i Solna. Enstaka hemarbetsdagar kan vara möjliga, men ska alltid stämmas av i förväg med hänsyn till gruppens behov och arbetsbelastning. Anställning Du kommer att bli anställd som konsult för Vårdlänken Bemanning & Rekrytering, med varierande arbetstider och tjänstegrad efter överenskommelse. Som konsult hos oss erbjuds du: • Konkurrenskraftig lön och intressanta uppdrag i olika verksamheter • Kollektivavtal, tjänstepension, friskvårdsbidrag och semesterersättning • Stora möjligheter att själv välja arbetsplats och arbetstider • Hjälp med resa och boende om du arbetar på annan ort • Introduktion och kontinuerlig coachning så att du snabbt kommer in i din roll • En dedikerad och tillgänglig konsultchef, som själv varit verksam inom ditt yrkesområde • Inbjudningar till seminarier och konsultträffar Vårdlänken är ett auktoriserat bemanningsföretag genom arbetsgivarorganisationen Almega – en trygghet för dig som konsult. Det innebär bland annat att vi har kollektivavtal och gedigna ansvars- och olycksfallsförsäkringar för våra konsulter, samt att vi betalar in till din tjänstepension från den allra första kronan du tjänar. Ansökan Varmt välkommen att skicka in din ansökan till oss via ansökningsformuläret. Urval och intervjuer sker löpande, så vi tar tacksamt emot din ansökan så snart som möjligt. Vid frågor om tjänsten, var vänlig kontakta kontaktpersonen nedan. På www.vardlanken.se/lediga-jobb presenterar vi alla våra lediga uppdrag. Om oss Vårdlänken Bemanning & Rekrytering förmedlar intressanta konsultuppdrag och tjänster till dig som är läkare, sjuksköterska, fysioterapeut, arbetsterapeut, socionom, chef eller har annan profession inom vård eller socialt arbete. Vårt mål är att ge dig ett flexibelt och utvecklande arbetsliv, samtidigt som vi tillsammans bidrar till en välfungerande vård- och omsorgssektor genom rätt kompetens på rätt plats. Vi har över 26 års erfarenhet av vårdbemanning. Våra kunder är både privata och offentliga aktörer inom hälsovård, sjukvård och omsorg över hela Sverige. Vi hjälper dem med skräddarsydda bemanningslösningar och hjälper även till att rekrytera personal till fasta tjänster. Det gör oss till helhetsleverantör av kompetens inom vård- och omsorgsområdet. Läs mer på www.vardlanken.se, samt följ oss på Linkedin: www.linkedin.com/company/vardlanken
Vi utökar temporärt arbetsledningen för barn och unga med ytterligare en 1:e socialsekreterare. Har du stor kunskap om hur människor och samhället fungerar och ser helheten i ditt arbete? Har du förmågan att visa empati för dina medmänniskor och vill göra skillnad? Tycker du om att leda andra människor till utveckling? Då kan det vara dig vi söker! Höjdpunkter med jobbet • Du gör skillnad för andra • Leda och utveckla dedikerade medarbetare • Ingen dag är den andra lik Visste du: - att i Leksands kommun erbjuder vi hybridarbete, arbete på distans upp till två dagar i veckan? - att som socialsekreterare har du fem extra lediga dagar varje år, utöver dina semesterdagar, samt möjlighet till semesterväxling? - varje medarbetare i kommunen erbjuds friskvårdsbidrag? Dina arbetsuppgifter Som 1:e socialsekreterare hos oss är din huvudsakliga arbetsuppgift att, tillsammans med din närmaste kollega och enhetschef, leda det vardagliga arbetet inom socialtjänstens barn- och ungdomgrupp. Uppdraget innebär bland annat att handleda socialsekreterarna och hjälpa dem att prioritera sitt arbete, handlägga utredningar och uppföljningar enligt Socialtjänstlagen och LVU vid behov, träffa klienter digitalt eller fysiskt på kontoret, samt delta i extern och intern samverkan, allt för att på bästa sätt kunna vara till hjälp för våra kommuninvånare. Möjlighet finns till hybridarbete, arbete på distans. Du kommer i din roll som 1:e socialsekreterare hos oss att vara en viktig del i omställningsarbetet mot en ny socialtjänstlag. Utifrån den nya lagstiftningen går vi mot en mera förebyggande, tillgänglig, jämställd och kunskapsbaserad socialtjänst. Detta är en tidsbegränsad tjänst inom barn- och ungdomsgruppen under ett år med start 1 september. Din profil • Du är utbildad socionom eller innehar annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. • Du har erfarenhet av handläggning av socialtjänstens barn- och ungdomsärenden, både enligt Socialtjänstlagen och LVU, och känner dig trygg i samtliga handläggningsmoment. • Om du har erfarenhet av en liknande roll sedan tidigare är det meriterande. • Då arbetsuppgifterna innebär löpande dokumentation krävs att du kan hantera digitala arbetsverktyg. • Erfarenhet avverksamhetssystemet Lifecare är meriterande. • B-körkort är ett krav. Du innehar ledaregenskaper och tycker om att både arbeta själv och utveckla andra mot uppställda mål. För att klara av tjänsten behöver du vara en trygg och stabil person med god självinsikt - som kan skilja på det personliga och det professionella. Du behöver även vara en fena på att planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt och hålla uppsatta tidsramar. Då tjänsten innebär att du jobbar med människor som kan befinna sig i en svår social och utsatt situation förväntas du visa omdöme vid uttalanden, ageranden och beslut samt vara tillmötesgående i ditt bemötande och ha en god samarbetsförmåga. Om arbetsplatsen Inom IFO Barn och Unga möter vi barn, ungdomar och deras familjer som har behov av insatser i olika former. Vi lägger stort fokus på intern och extern samverkan för att ge bästa möjliga stöd och hjälp till våra medborgare. Vår styrka är att vi är måna om, och ställer upp för varandra och skapar arbetsglädje även i svåra situationer. Vi är alla olika men kompletterar varandra på ett bra sätt! Sociala sektorn är den största av fyra sektorer i Leksands kommun. Sektorn ansvarar för omsorg av äldre och personer med funktionsnedsättning, socialpsykiatri, hälso- och sjukvård (HSR), individ och familjeomsorg (IFO), öppenvård och myndighetsutövning och består av cirka 550 tillsvidareanställda medarbetare och 200 vikarier. Vi erbjuder dig För oss är det viktigt att alla våra medarbetare hittar en balans mellan jobb och hem, känner trygghet i sin anställning och en ökad livskvalitet genom att jobba i kommunen. Lyckas vi med det finns det goda förutsättningar att också lyckas med vår gemensamma uppgift, som är: Vi gör det vi ska genom att ta gemensamt ansvar för vårt demokratiska uppdrag, använda våra resurser klokt och alltid hålla fokus på dem vi är till för. Vi gör det bra och är stolta över vårt arbete och de resultat vi når, och vi välkomnar engagerade och modiga medarbetare som vill utveckla och förbättra tillsammans med oss. Vi gör det tillsammans genom att samarbeta och lära av varandra. Dialogen är viktig för oss, och vi hittar nya lösningar tillsammans med dem vi är till för, med tillit, omtanke och respekt. Vi strävar efter ett hälsofrämjande arbetsklimat, arbetstillfredsställelse, gemenskap och personlig utveckling. Kompetensutveckling är en självklarhet, och vi uppmuntrar våra medarbetare att vidareutvecklas genom kurser, utbildningar och nätverkande. På vår hemsida har vi samlat information om hur det är att arbeta hos oss. För mer information vänligen se www.leksand.se/jobbahososs För dig som sökande har vi möjlighet att erbjuda medflyttandeservice, se vidare www.rekryteringslots.se Din ansökan För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Leksands kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länken. Ansökningshandlingarna består av CV och personligt brev. Om anställning blir aktuell behöver du uppvisa ett utdrag ur belastningsregistret. Provanställning kan tillämpas. Sista ansökningsdatum 2025-08-03 Tillsättning sker efter överenskommelse. Vi granskar CV:n löpande så det är bra om du skickar in din ansökan så fort som möjligt. Läs mer www.leksand.se , följ oss också på sociala medier. Välkommen med din ansökan! Facklig företrädare: Henrik Övervall Facklig företrädare för SSR 0247-80318 [email protected]
Statens institutionsstyrelse, SiS, är en myndighet som ansvarar för individuellt anpassad tvångsvård för ungdomar med komplex psykosocial problematik och för vuxna med missbruk. SiS verkställer även sluten ungdomsvård. Det gör vi på ungdomshem och hem för vuxna med missbruk, över hela landet. Hos oss på SiS blir ditt arbetsliv en spännande utmaning. Oavsett var i vår organisation du arbetar, eller vilken tjänst du har, hjälper du till att skapa livsviktig förändring. SiS ungdomshem Ryds brunn tar emot skolpliktiga pojkar med psykosocial problematik, kriminalitet och missbruk. Till hösten inför vi en ny befattning i vår verksamhet och därför söker vi nu efter dig som vill arbeta som operativa ledare hos oss på SiS ungdomshem Ryds brunn. Arbetsbeskrivning Vill du vara med och skapa den livsviktiga skillnaden för utsatta människor? Då är jobbet som operativ ledare ett meningsfullt arbete. I rollen som operativ ledare ansvarar du för institutionsövergripande samordning och arbetsledning av det löpande arbetet utanför kontorstid, på kvällar och nätter i syfte att främja en trygg vård- och arbetsmiljö. Du vägleder och stärker dina kollegor i arbetet och säkerställer att arbetet bedrivs rättssäkert och i enlighet med gällande styrdokument, metoder och uppsatta mål. Konkret innebär det bland annat att du ansvarar för incidentledning vid larmsituationer och vidtar nödvändiga åtgärder efter inträffad incident. Du förmedlar uppmärksammade brister och avsteg från rutiner till berörda chefer. Du upprättar och uppdaterar säkerhetsbedömningar samt fattar beslut om tvångsåtgärder enligt LVU, LSU och LVM i enlighet med SiS arbets- och delegationsordning. Övriga arbetsuppgifter som kommer att ingå är att ansvara för tjänstekläder, andra lämpliga administrativa uppgifter samt att vara instruktör/utbildare i konflikthantering. Arbetet kan många gånger vara stressigt där flera beslut och händelser kan inträffa samtidigt, där är du den trygga ledare som leder och fördelar arbetet till alla medarbetare i tjänst. Kvalifikationer För att trivas och lyckas i rollen tror vi att du är en stabil person som behåller lugnet även i stressade situationer. Du har en vilja och förmåga att agera utifrån gällande beslut, riktlinjer och policys. Du har en helhetssyn och agerar utifrån verksamhetens bästa. Vidare är du strukturerad i ditt arbete och har en god förmåga att planera och prioritera på ett effektivt sätt. Du ska även ha: - Lämplig högskoleutbildning såsom socionom, beteendevetare eller annan likvärdig högskoleutbildning, alternativt som lägst tvåårig yrkeshögskola (behandlingspedagog) tillsammans med erfarenhet av arbete inom SiS eller liknande verksamhet. - Flerårig erfarenhet av arbete inom SiS eller annan verksamhet med fokus på vård, behandling och säkerhet, såsom exempelvis socialtjänst, vård och behandling, kriminalvård eller annan relevant verksamhet. - Erfarenhet av att leda, prioritera och samordna en arbetsgrupp. På SiS månar vi om ett gott ledarskap. Det innebär att du som ledare tar ansvar för helheten, agerar som en god förebild, driver utveckling, främjar ett gott samarbete och är tydlig i din kommunikation. Läs mer om vårt ledarskap Anställning: Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid/deltid 85-100 % och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Arbetstiden är fördelad på kväll, natt men även vissa dagpass förekommer. Ansökan: Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 3 augusti, 2025 Tester och arbetsprover kan komma att ingå i rekryteringsprocessen. SiS arbetar aktivt mot all form av diskriminering och välkomnar alla sökande. För arbete på våra institutioner gör SiS registerkontroll innan anställning. Inför rekryteringsarbetet har Statens institutionsstyrelse tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. OBS! Om du har skyddade personuppgifter ska du inte söka via rekryteringssystemet. Kontakta i stället den som står som kontaktperson i annonsen.
Vi har bestämt oss! Vi ska bli en kommun i framkant – och har allt som krävs för att lyckas. Korta beslutsvägar, samarbete över verksamhetsgränser och viljan att våga mer. Våra höga ambitioner ger dig med eget driv möjligheter att växa och skapa positiv förändring för medborgarna. Som medarbetare i Ekerö kommun får du en värdefull roll i vår unika övärld – och vi ser fram emot din ansökan. SOCIALFÖRVALTNINGEN - VERKSAMHETSOMRÅDE FUNKTIONSNEDSÄTTNING ansvarar för socialförvaltningens insatser till personer med funktionsnedsättning i enlighet med LSS och SoL. Inom verksamhetsområdet finnns en myndighetsenhet, nio boenden med särskild service, daglig verksamhet, boendestöd, personlig assistans, ledsagar -och avlösarservice, en öppen träffpunkt samt ett korttidsboende för både barn och vuxna. Arbetsbeskrivning Vi tror på dig och din förmåga – därför ger vi dig stort utrymme i din roll. Många som jobbar hos oss uppskattar förtroendet och ansvaret de får i vår kommun, eftersom det bidrar till mycket lärande och utveckling i vardagen. För att lyckas är du trygg i dig själv, ditt yrke och har förmågan att både ta för dig – och sätta gränser. Vi söker arbetsledare/stödpedagog till verksamheter för personer med funktionsnedsättning Med fokus på medborgarens självbestämmande söker vi en arbetsledare med uppdrag att leda och utveckla det pedagogiska arbetet inom verksamheter för personer med funktionsnedsättning. Din roll kommer att ha fokus på: • Att med brukaren i fokus leda, utveckla och följa upp det pedagogiska arbetet så att detta stärker den enskilde brukarens självständighet och autonomi. • Att tillsammans med medarbetare och enhetschef säkerställa en god kvalitet i verksamheten som utgår från den enkilde brukarens förutsättningar och behov. • Att granska och säkerställa att dokumentation genomförs enligt gällande rutiner och riktlinjer samt säkerställa att samtliga brukare har en aktuell genomförandeplan. • Att i samråd med enhetschef ansvara för och planera den dagliga driften på enheterna. • Att i stödja enhetschefen vid implementering av nya arbetssätt och metoder samt följa upp dessa kontinuerligt. • Att leda och ge stöd till verksamheten att arbeta utifrån övergripande rutiner och processer samt att skapa lokala rutiner för arbetet. • Att tillsammans med bemanningskoordinator schemaplanera utifrån brukaren och brukargruppens behov av stöd och serviceinsatser. • Medverka till att de ekonomiska resurserna används så effektivt som möjligt och att målen kan uppnås. Du kommer tillsammans med enhetschef ha ansvar för 3 gruppbostäder inom Ekerö kommun. Kvalifikationer För att du ska lyckas med uppdraget ska du: • Vara en god ledare och förebild i det pedagogiska arbetet. • Ha påbörjat eller avslutat utbildning till stödpedagog, socionom, beteendevetare och ha erfarenhet av arbete med personer med funktionsnedsättning. • Ha kunskap och förmåga att bygga goda relationer och nätverk med den enskilde individen, dess nätverk, medarbetare och kollegor. • Ha förmåga att planera sitt arbete och att arbeta självständigt parallella processer. • Vara initiativrik, fantasifull och våga pröva nytt med brukaren i fokus. Tillträde: 2025-09-15 Omfattning: Heltid Anställningsform: Tillsvidare Om Ekerö kommun Vi är en mängd olika verksamheter som tillsammans skapar en unik kommun – där vi alla hjälps åt över enhets- och verksamhetsgränser. Vi lever vår värdegrund som innebär ett stort engagemang, god kommunikation med öppen dialog och ett professionellt förhållningssätt. Som en mindre kommun i stockholmsregionen kan vi både erbjuda närhet till varandra och en ambitiös utvecklingsresa. För att bli en kommun i framkant behöver vi fylla på med nya perspektiv, och vi hoppas att du vill vara med och bidra med dina. Ekerö kommun vill vara en attraktiv arbetsgivare och strävar efter ett tydligt fokus på hållbarhet. Under förutsättning att verksamhetens möjlighet att uppfylla sina mål kvarstår, har kommunen en positiv inställning till distansarbete när så är möjligt. Vi erbjuder t.ex. friskvårdsbidrag, löneväxling till pension, växling av semesterdagstillägg till lediga dagar och rökfri arbetstid. För att kvalitetssäkra vår rekryteringsprocess ber vi dig att skicka in ansökan digitalt, och inte via e-post eller post. Vi har redan tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring och vill inte ha kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter och liknande.
Socialförvaltningen Hisingen är en del av socialtjänsten i Göteborgs Stad. Vi är en av fyra socialförvaltningar. Vi arbetar målmedvetet för att skapa en bättre vardag för invånarna på Hisingen. Vi erbjuder stöd inom individ- och familjeomsorg, socialjour, hjälp vid missbruk och i integrationsfrågor. Vi arbetar även med fritidsverksamhet samt förebyggande arbete kring till exempel folkhälsoarbete, samhällsplanering, lokalt trygghetsarbete och integrationsfrågor. Vill du ha ett viktigt och meningsfullt arbete, välkommen till oss på Socialförvaltningen Hisingen! ARBETSUPPGIFTER Unga vuxna-enheten möter unga vuxna i åldern 18 - 24 med psykosocialt stödbehov och som är boende på Hisingen. Vi utreder, fattar beslut och följer upp bistånd enligt SoL, LVU samt LVM. Unga vuxna är i en expansiv ålder och de vi möter har ofta komplexa och sammansatta behov i vilka missbruk, kriminalitet, våld, psykisk ohälsa samt bostadslöshet förekommer. Ofta har de en lång historia med kunskapsluckor inom utbildning och arbete samt omsorgsbrister under uppväxt. Enheten består idag av 10 socialsekreterare och två 1:e socialsekreterare. Då en av nuvarande 1:e socialsekreterarna till hösten tillträder tjänsten som enhetschef på Unga vuxna enheten uppstår en lucka och vi söker därför en ersättare. Som 1:e socialsekreterare på enheten har du delat arbetsledningsansvar med nuvarande 1:e socialsekreterare. Uppdraget som 1:e socialsekreterare innebär bland annat att: • Leda och fördela det dagliga arbetet. • Ge stöd och vägledning i det dagliga arbetet vilket sker både enskilt och i grupp. • Företräder enheten vid individutskottets sammanträden samt nämnden i förvaltningsdomstolarna. • Planerar och bidrar till genomförande av verksamhetsplan tillsammans med chef. • Driver utvecklingsarbetet på enheten. • För statistik och följer tillsammans med chef och ekonom upp kostnader för boende och vård. • Samverkar med andra vårdgivare och internt med andra enheter och 1:e socialsekreterare. • Inspirerar till arbetsglädje och positivt medarbetarskap. • Bidrar till medarbetarnas professionella utveckling och självledarskap. • Du ser till att arbetet sker i enlighet med gällande lagstiftning och bedrivs utifrån aktuell kunskap, beprövad erfarenhet och utifrån rättssäkerhet. KVALIFIKATIONER Då vi tillämpar lagstiftning utifrån såväl frivillig vård enligt SoL som tvångsvård enligt LVU och LVM söker vi dig som har lång praktisk erfarenhet av det sociala arbetet inom myndighetsutövning. Du är socionom och det är meriterande om du har erfarenhet av socialtjänstens olika delområden, ekonomiskt bistånd samt övrigt bistånd. Då vi möter unga vuxna med komplexa behov vill vi att du har särskild kunskap inom områdena missbruk, våld, hedersproblematik, kriminalitet samt erfarenhet av personer med funktionsvariationer. Enheten arbetar mycket framgångsrikt och har kommit långt med utvecklingsarbete inom olika områden som MI och ASI. Tidigare erfarenhet av detta är därför meriterande. På vår enhet jobbar vi utifrån en helhetssyn på både problem och lösningar. Det är viktigt att i rollen som 1:e socialsekreterare kunna förmedla hopp och att ha en positiv syn om att förändring är möjligt samt att genom ett coachande arbetssätt bidra till arbetslust och arbetsglädje. Som 1:e socialsekreterare behöver du kunna vara både analyserande, stödjande, gränssättande och pådrivande både i förhållande till kollegor och andra samarbetspartners. Har du erfarenheter som vilar på systemteoretisk grund är det meriterande. Du har goda IT-kunskaper och har förmågan att uttrycka dig väl i skrift då dokumentation är en vanligt förekommande uppgift inom myndighetsutövning. Kunskap i Treserva är meriterande. Det är även meriterande om du har körkort. På vår enhet trivs vi och vi bidrar tillsammans till en god arbetsmiljö. Du erbjuds olika personalförmåner såsom friskvårdspeng, företagshälsovård, processhandledning och att emellanåt kunna jobba hemifrån. Urval och intervjuer sker löpande så ansök redan idag!
Välj ett jobb för att visa detaljer
Visar 1 till 10 av 14 jobb