Gruppledare inom socialtjänst
Sök bland 18 lediga jobb som Gruppledare inom socialtjänst och börja ditt nya yrkesliv idag!
Kom närmare - kom till Nykvarns kommun! Med naturen som granne och storstadens puls runt hörnet väntar ungefär 12 000 invånare på att just du och din insats ska göra skillnad i deras vardag. Vi är en relativt ung kommun - driv, ansvar och utvecklingsvilja präglar oss. Idag är vi cirka 800 engagerade medarbetare, och vi behöver bli fler. Är du en av dem? Vi på kontoret Välfärd och service är stolta över att göra skillnad i det lilla och stora. Korta beslutsvägar, nära till brukare och engagerade medarbetare gör det möjligt för var och en att bli specialist inom just sitt område. Vi utvecklas och förbättras ständigt och tar ansvar genom att ge rätt insats till rätt person i rätt tid. Barn och familjeenheten består av 13 medarbetare: En enhetschef, en gruppledare, två socialsekreterare i mottagningsgruppen, sju socialsekreterare i utredningsgruppen som arbetar med utredning/insats samt två socialsekreterare som har delat ansvar för familjerätt/familjehem. Vi erbjuder ett varierande arbete i en kompetent och engagerad arbetsgrupp. Gruppen har regelbunden extern handledning där gruppledaren ingår för närvarande. Vår ambition är att alltid utveckla vårt arbete framåt och just nu är vi en spännande utvecklingsfas i och med nya socialtjänstlagen. Nykvarns kommun strävar efter att vara en attraktiv arbetsplats med lika möjligheter för alla. Vi tillämpar individuell lönesättning och erbjuder våra anställda semesterväxling, friskvårdstimme och friskvårdsbidrag samt arbete med flextid. Vi arbetar i kontorslandskap i nya fräscha lokaler på gångavstånd från tågstationen som trafikeras av Mälartåg och det finns även gratis parkering att tillgå nära arbetsplatsen. Möjlighet finns att arbeta hemifrån en dag i veckan om arbetet tillåter. Vi arbetar ständigt för en positiv arbetsmiljö med ett stort fokus på friskfaktorer och vi tar alla ett gemensamt ansvar för att vi ska ha en utvecklande och välmående arbetsplats. Tillsammans bidrar vi till engagemang och skapar nya arbetssätt för att möta våra familjers behov. Vi på enheten för Barn och Familj ser fram emot att få dig som vår nya kollega! Gruppledare inom socialtjänst Arbetsuppgifter Som gruppledare spelar du en central roll i Barn- och familjeenheten som arbetar med hela målgruppen barn och unga 0-20 år. Du arbetsleder och ger stöd till socialsekreterarna i både beslutsfattande och i det sociala arbetet. Du stöttar socialsekreterarna genom prioriteringar, fördelar ärenden och coachning i vardagen. Genom ett operativt och nära ledarskap med tydliga förväntningar skapar du goda förutsättningar för utveckling, lärande och arbetsglädje. Du ansvarar för att arbetet inom arbetsgruppen håller god kvalitet med rättssäker handläggning. Du hanterar planeringen vid frånvaro och säkerställer att det dagliga arbetet fungerar. Stor vikt läggs vid att unga och deras familjer görs delaktiga i arbetet och får ett lyhört och professionellt bemötande där vi använder oss av Signs of Safety-förhållningssätt. Tillsammans med enhetschef och två seniora socialsekreterare ansvarar du för nyanställdas introduktion samt medverkar vid utveckling av enhetens rutiner och arbetssätt. I rollen som gruppledare samarbetar du nära enhetschef med att systematiskt och kontinuerligt planera, följa upp och utvärdera enhetens arbete. Det innebär att du: Är ett stöd till enhetschef i den dagliga operativa arbetsledningen och fördelning av arbetsuppgifter. Arbetsleder och ger stöd till socialsekreterare. Implementerar och följer upp arbetssätt - säkerställer efterlevnad av riktlinjer och rutiner. Är delaktig och tar ansvar för ett löpande förbättringsarbete/metodutveckling. Är beslutsfattande utifrån gällande delegationsordning. Skapar förutsättningar för samverkan och samarbete både internt och externt. Övrig information Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Provanställning kan komma att tillämpas. Vi vill att du innan anställning uppvisar ett utdrag ur belastningsregistret. Nykvarns kommun är ett finskt förvaltningsområde och vi ser det som meriterande om du talar finska. Kvalifikationer Krav: Socionomexamen Flerårig och aktuell erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänsten inom barn och unga Gedigen kunskap om lagstiftning och handläggningsprocesser inom området Goda kunskaper i BBIC Kunskap och erfarenhet att arbeta enligt Signs of Safety Mycket god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska. Rollen kräver att du är strukturerad och har förmågan att prioritera när det är akuta situationer. Meriterande: Erfarenhet av arbetsledning. Erfarenhet av familjehemsvård och/eller familjerätt Erfarenhet av dokumentationssystemet Procapita. Du har lätt för att bygga relationer och skapa ett gott klimat i arbetsgruppen. Du är trygg och stabil i din roll samt coachande och närvarande ledare med god förmåga att situationsanpassa ditt ledarskap. Du har lätt att samarbeta med andra och ser vikten av samverkan internt och externt. Du är engagerad, självgående och har lätt för att prioritera och effektivisera ditt arbete. Rättssäkerhet och barns behov är i ditt fokus. Vi är en enhet som präglas av tillit, ett nära samarbete och mycket arbetsglädje. Stor vikt kommer att läggas vid personlig vilja, förmåga och färdighet för tjänsten. Ansökan Intervjuer kan komma att ske löpande under rekryteringsprocessen. Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp. Läs mer här Vår hemsida https://nykvarn.se
Enköpings kommun är arbetsplatsen för dig som vill vara med och skapa det långsiktigt goda samhället. Här får du möjlighet till personlig utveckling samtidigt som du får chansen att göra verklig skillnad för alla som lever och verkar i Enköping. Vi förutsätter att du är kompetent, vetgirig och redo att axla ett stort ansvar. Vilka goda idéer vill du vara med och förverkliga? Vill du veta mer om oss som arbetsgivare? Titta in på vår jobbsida: enkoping.se/jobb Hos oss på Socialförvaltningen arbetar vi tillsammans för att hjälpa Enköpingsbor som på olika sätt befinner sig i svåra och utsatta livssituationer. Vi har en nära ledning och arbetar hela tiden aktivt med utveckling av organisationen. Som grund i vårt förhållningssätt har vi valt att ha motiverande samtal (MI) för dem vi är till för. En del av vår ledningsstruktur är att vi arbetar i tvärteam mellan avdelningarna. Med cirka 160 medarbetare på förvaltningen har vi goda förutsättningar för en välfungerande intern samverkan. För oss är du som medarbetare vår viktigaste resurs och vi vill att du ska trivas på din arbetsplats. Vi är varandras arbetsmiljö och strävar efter ett klimat som präglas av våra värdeord: ansvar, delaktighet, utveckling, rättssäkerhet, samverkan och bemötande. ARBETSUPPGIFTER Aktuell tjänst tillhör avdelningen för Samhällsvård. Avdelningen är fördelad på socialsekreterare som ansvarar för det placerade barnet samt familjehemssekreterare som arbetar med våra familjehem. Vi har ett nära samarbete med utbildningsförvaltningen där vi har ett skolteam som har sin fysiska arbetsplats på avdelningen med syfte att förbättra arbetet med obruten skolgång för placerade barn. Under 2024 har vi även utvecklat samarbetet med öppenvården för barn och unga genom att vi anställt familjebehandlare som är speciellt inriktade mot samhällsvården. Vi är en avdelning som tycker det är viktigt att man trivs och har kul på jobbet. Vi erbjuder en välorganiserad arbetsplats med stimulerande arbete och god teamkänsla. Samtliga teamledare på förvaltningen samarbetar i en sammanhållen process och återkommande samarbetsmöten. Vi professionella möts för dialog i de forum vi ser att vi behöver. Vi har stora krav på mötet för dem vi är till för. Detta synsätt återspeglar vårt pågående vardagliga arbete för en god värdegrund. Vi söker dig som är positiv, engagerad och intresserad av att fortsätta utveckla vårt uppdrag. Som teamledare inom avdelningen Samhällsvård så leder och fördelar du det dagliga arbetet i nära samarbete med avdelningens andra teamledare. Du vägleder socialsekreterarna i deras arbete och ger vid behov stöd och prioriterar arbetsuppgifter. Du ansvarar för att avdelningens arbete bedrivs rättssäkert med hög kvalité och med barnet i fokus. Du håller dig uppdaterad kring omvärldsfaktorer, metodutveckling och gällande lagstiftning. Vid förhandlingar i Förvaltningsdomstol och Tingsrätt företräder teamledare socialnämnden och för talan i aktuella frågor. I arbetet ingår även att samverka med övriga interna och externa aktörer då målet är att vi gör arbetet tillsammans för den enskilde medborgaren KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har socionomexamen, med kunskap och vilja att arbeta som teamledare för barnuppföljare på samhällsvården. Vi arbetar aktivt med vår organisation och strävar efter helhetssyn och helhetsperspektiv i vår förvaltning. Du har flera års erfarenhet av arbete med myndighetsutövning inom barn och unga inom socialtjänsten. Du ska ha god kunskap inom aktuell lagstiftning och kunna uttrycka dig väl i tal och skrift. Du har grundutbildning i BBIC. Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet. B körkort är ett krav eftersom bilkörning förekommer i tjänsten. För att annan examen ska anses vara relevant ska den innefatta eller kompletterats med högskolekurser enligt nedan; 1. socialt arbete (svårighetsgraden ska ha höjts stegvis), 2. socialrätt, 3. förvaltningsrätt, och 4. psykologi. Rekrytering kan komma att ske löpande. ÖVRIGT Varmt välkommen med din ansökan! Det är av yttersta vikt att kunder och klienter inom socialförvaltningens verksamheter kan känna trygghet i den omsorg som kommunen har ansvar för. Därför måste du visa upp ett utdrag från belastningsregistret innan erbjudande om anställning. Handläggningstiden för ett utdrag är cirka tre veckor och du beställer det själv via polisens webbplats. Beställ gärna utdraget samtidigt som du skickar in din ansökan så att du har allting klart om du går vidare i rekryteringsprocessen. Har du redan ett utdrag får det inte vara äldre än ett år. Beställ ditt utdrag från belastningsregistret på polisens webbplats här: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/kontrollera-dina-uppgifter-i-belastningsregistret/ För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länken för ansökan. Dina ansökningshandlingar omfattas av offentlighetsprincipen och kan därför komma att lämnas ut som allmän handling efter en sekretessprövning. Vill du veta mer om hur Enköpings kommun generellt sett hanterar personuppgifter så finns mer information på vår hemsida. För dig som har skyddad identitet så finns information om hur du söker tjänsten här: https://enkoping.se/foretag-och-arbete/jobba-i-enkoping.html#box-Personuppgiftersamtskyddadidentitet Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Har du idéer för framtiden och drivs du av utmaningar? I Haninge får du utvecklas tillsammans med trygga kollegor som vill göra skillnad redan idag. Just nu pågår ett av de mest ambitiösa förändringsarbetena i vår kommuns historia. Vi bygger en ny stad, cirka 20 minuter från Söder. Följ med på vår resa. Vill du vara med på vår utvecklingsresa för att bli en lättillgänglig, synlig och kunskapsbaserad socialtjänst med ett förebyggande arbetssätt? Hos oss på social- och äldreförvaltningen får du vara med och bidra till att framtidssäkra socialtjänsten. Vi arbetar utifrån våra målgruppers behov inom individ- och familjeomsorg, funktionshinderomsorg och äldreomsorg, för att invånarna i Haninge ska kunna leva ett självständigt liv. Vi har fokus på resultat och vad som skapar värde för dem vi är till för. Välkommen till oss! Välkommen att utvecklas med oss inom funktionshinderomsorgen Haninge kommun ligger i framkant och vi söker nu engagerad gruppledare till vår enhet Förebyggande och myndighet. Som en av de första kommunerna i Sverige att införa en första och andra linje inom funktionsstöd 2024 är vi ett team som ständigt strävar efter att möta behoven enligt den nya socialtjänstlagen. Om enheten Enheten består av två linjer, en första och en andra, och leds av två enhetschefer som tillsammans med tre gruppledare stöttar handläggarna i deras dagliga arbete. Vi har också stödfunktioner såsom administrativa assistenter, ekonomihandläggare och två placeringssamordnare. Vi ansvarar också för en utförarverksamhet där två kontaktsekreterare leder arbetet med att verkställa våra insatser inom ledsagarservice, avlösarservice, kontaktperson och kontaktfamilj. Detta är en central del i vårt arbete och våra kontaktpersoner spelar en viktig roll för att säkerställa att våra beslut leder till konkreta och rättssäkra insatser för både barn och vuxna. Vårt arbetssätt Vi är en enhet av kompetenta, engagerade och modiga medarbetare. För oss är det viktigt att arbeta enhetligt, professionellt och hjälpsamt. Vi värdesätter teamwork och rättssäkerhet i allt vi gör. Här arbetar vi tillsammans för att ge bästa möjliga stöd och service till både barn och vuxna inom socialtjänstens verksamhet. Ditt uppdrag Ditt uppdrag är att leda vår mottagning inom funktionshinderomsorgen. Du stöttar handläggarna i utredningar av personer under 65 år (ej personkrets enligt LSS) och säkerställer en rättssäker och effektiv handläggning. I ditt ansvar som gruppledare ingår: - Att leda ärendedragningar och vara ett stöd i prioriteringar, vägledning och det dagliga hanläggningsarbetet. - Löpande uppföljning i verksamheten, både självständigt och tillsammans med enhetschef. - Delta i metod- och utvecklingsarbete för att säkerställa att verksamheten når sina mål. - Samverka med olika aktörer, både internt och externt samt att representera oss i olika nätverk. - Gå in som tillförordnad enhetschef vid behov och ansvara för det dagliga arbetet. I rollen som gruppledare kommer du arbeta nära enhetschef och dina kollegor, både medarbetare och andra gruppledare för att skapa en sammanhållen och effektiv verksamhet. Du är en nyckelperson i att omvärldsbevaka och bidra till verksamhetens utveckling vilket kräver ett strukturerat arbetssätt och en förmåga att ha en helhetssyn. Det här söker vi hos dig Vi söker dig som vill vara en del av vårt dynamiska team och bidra till att skapa en trygg och rättssäker verksamhet. Du är noggrann, lösningsorienterad och har ett genuint intresse för att göra skillnad i människors liv. Krav vi ställer på sökande - Socionomexamen alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. - Teoretisk kunskap om lagstiftningarna LSS och/eller SoL. - Minst tre års dokumenterad erfarenhet av myndighetsutövning enligt LSS och SoL. - Du bör ha minst tre års erfarenhet av att handlägga ärenden inom socialtjänsten inom offentlig sektor och vana av att driva ditt arbete självständigt. - Det är viktigt att du som söker har god kännedom om vad som händer inom funktionshinderområdet och vilka utmaningar det kan komma att generera i framtiden. - God förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift och att du är väl förtrogen med svenska språket. Meriterande - Erfarenhet av att arbeta med målgruppen. - Kunskap av att arbeta med metoderna individbaserad systematisk uppföljning (ISU) och individens behov i centrum (IBIC). - Tidigare erfarenhet av att arbetsleda handläggare. - Erfarenhet av att utreda rätten till personlig assistans. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Din kompetens Som chef söker jag en ledare som är trygg i sig själv, har stark uthållighet och beslutsamhet. Du är en person som förblir lugn även under press och har en naturlig förmåga att samarbeta med andra. Jag värdesätter ett ledarskap där du leder teamet mot självständighet samtidigt som du ställer tydliga krav, följer upp arbetet noggrant och säkerställer att målen nås. Om du är en strukturerad och engagerad ledare som trivs med att utveckla både människor och processer då ser jag verkligen fram emot din ansökan. Välkommen att bli en del av vårt team! Övrigt Provanställning kan komma att tillämpas. Anställning kan ske först efter att ett godtagbart registerutdrag från Polisens erhållits Det här kan vi erbjuda dig Ett utvecklande arbete som engagerar och utmanar, tillsammans med kunniga kollegor och erfarna chefer. Vi sitter i ljusa trevliga kontorslokaler med goda parkeringsmöjligheter och närhet till köpcentrum, restauranger, naturområde med bad, skid- och löpspår samt till Handens pendeltågsstation. Vi har tillgång till gym i kommunhuset, friskvårdscheckar, årsarbetstid, klämdagar samt möjlighet till semesterväxling. För närvarande tillämpas ett distansarbetsavtal som innebär att du bereds möjlighet att, i samråd med dina kollegor, arbeta på annan plats än kontoret två dagar per vecka om verksamheten så tillåter. I rollen ges du möjlighet till extern ärendehandledning, juridisk handledning och kontinuerlig kompetensutveckling. Välkommen med din ansökan! I den här rekryteringen har vi redan gjort våra val av annonskanaler och samarbetspartners. Vi undanber oss vänligt men bestämt all form av hjälp med rekryteringen från utomstående aktörer. Haninge kommun ser mångfald som en styrka och välkomnar alla sökande. Vår kompetensbaserade rekryteringsmetodik syftar till att fokusera på individens kompetens och därigenom även motverka diskriminering.
Socialförvaltningen Hisingen är en del av socialtjänsten i Göteborgs Stad. Vi är en av fyra socialförvaltningar. Vi arbetar målmedvetet för att skapa en bättre vardag för invånarna på Hisingen. Vi erbjuder stöd inom individ- och familjeomsorg, socialjour, hjälp vid missbruk och i integrationsfrågor. Vi arbetar även med fritidsverksamhet samt förebyggande arbete kring till exempel folkhälsoarbete, samhällsplanering, lokalt trygghetsarbete och integrationsfrågor. Vill du ha ett viktigt och meningsfullt arbete där vi alla tillsammans utvecklar socialförvaltningen Hisingen. Välkommen med din ansökan! ARBETSUPPGIFTER Vi söker nu dig som vill bli metodhandledare för fältgruppen, ung-extra och KAA på Ung Hisingen. Ung Hisingen består av 27 medarbetare; ungdomssekreterare, fältsekreterare, kommunala aktivitetsansvaret, ung Extra, särskilt kvalificerade kontaktpersoner samt två metodhandledare. Ung Hisingens huvudsakliga uppdrag är att förhindra negativ utveckling hos unga 10-25 år inom kriminalitet, psykisk ohälsa och missbruk. Huvudfokus är att förhindra att unga hamnar i kriminalitet samt stötta dem som vill lämna sin kriminella kontext. Verksamheten ska arbeta med evidensbaserad praktik i sitt sociala arbete på ett rättssäkert och kvalificerat sätt med bedömning och genomförande av insatser i ett tidigt och förebyggande skede då oro för att den unge kan hamna i utanförskap finns. Insatserna bygger bland annat på biståndsbedömda ärenden från socialtjänsten, råd- och stödkontakter, samtal, nätverksarbete samt att bedriva uppsökande verksamhet kvällstid och främst då helgkvällar. Dessa insatser kan ske på olika nivåer - strukturell, grupp och individnivå. Vi arbetar fortlöpande med att mäta och följa upp resultat. Arbetet som metodhandledare är en arbetsledande funktion. Vi söker nu en metodhandledare tar vid arbetet när en av de nuvarande två metodhandledare lämnar för annat uppdrag. Det innebär att din huvudsakliga arbetsuppgift är att leda och fördela arbetet i grupperna, ge stöd och vägledning i det dagliga arbetet. Du skall stötta gruppen i utvecklingen av det strategiska fältarbetet samt skapa förutsättningar för att fler ungdomar kommer ut i sysselsättning. Som metodhandledare arbetar du med metodutveckling och tillsammans med enhetens medarbetare, andra metodhandledare och chef, driver du utvecklingen av nya och befintliga metoder som passar det dagliga arbetet, framåt. Du tar tillsammans med nuvarande metodhandledare emot nyanställda för introduktion, ordnar dagar för reflektion och målarbete. Du arbetar nära enhetschefen och lyfter frågor och utvecklingsmöjligheter till enhetschefen. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har socionomexamen eller annan treårig högskoleutbildning som motsvarar socionomexamen. Du skall ha arbetat med unga i riskzon under en längre tid och ha stort intresse av att arbeta med målgruppen unga och kriminalitet. Du har goda kunskaper om kommunal socialtjänst samt god kännedom kring myndighetsutövning och dess funktion. Du har god kännedom om aktuella metoder för enheten såsom systemteoretisk metod och motiverande samtal. Det är meriterande om du har kännedom om metoder som rör kriminalitet som livsstil. Vi söker dig som har förmågan att kunna se till helheten i organisationen. Du ska ha god förmåga att leda andra och ha ett öppet, tillitsfullt och förtroendeskapande förhållningssätt. Det är viktigt att du har en god analytisk förmåga och kan se situationer ur olika perspektiv. Du har samtidigt en helhetssyn och kan skapa engagemang kring enhetens uppdrag och tillsammans med medarbetare och andra enheter hitta bra lösningar för våra ungdomar Du är strukturerad, tar tydligt initiativ, kan arbeta drivande, självständigt och flexibelt. Du har en god känsla för din egen och andras roller i arbetet. Då enheten arbetar mycket i samverkan med andra enheter och aktörer är det viktigt att du har ett systemiskt förhållningssätt och kunskap om olika roller och uppdrag som rör enheten inte minst inom, men även utanför socialtjänsten. Arbetet ställer också krav på att kunna samarbeta på ett konstruktivt sätt med våra kollegor och uppdragsgivare inom våra myndighetsutövande enheter samt övriga resurser inom staden. Det är krav på att du har minst tre års erfarenheten av fältarbete eller av kvalificerat behandlingsarbete.
Vill du vara en del av ett team som arbetar med utvecklingsfrågor inom socialtjänsten? Har du erfarenhet av individ och familjeomsorg och/eller socialpsykiatri? Vill du bidra till kvalitetssäkring och metodutveckling? Då kan detta vara tjänsten för dig! Social- och arbetsmarknadsförvaltningen i Borlänge kommun består av tre verksamhetsområden. Metodstödjargruppen arbetar verksamhetsövergripande med kompetens och utvecklingsstöd riktat mot enheterna inom Individ- och familjeomsorgen (IFO) samt Arbetsmarknad och ekonomiskt bistånd. Som metodstödjare hos oss blir du en del av ett engagerat team som driver utveckling, kvalitetssäkring och kompetensstöd inom socialtjänsten. Vi arbetar lösningsfokuserat med en mix av allvar och skratt och tar oss an våra uppdrag tillsammans men med mycket självständighet. Vårt arbete utgår från Borlänge kommuns värdegrund: • Jag finns här för Borlängebon • Jag gillar utmaningar • Jag möter varje människa med öppenhet ARBETSUPPGIFTER Som metodstödjare arbetar du inom tre huvudområden: kompetenssäkring, kvalitetssäkring och enhetsspecifikt stöd. Dina arbetsuppgifter innefattar bland annat: • Introduktion av nyanställda och kompetensutveckling av medarbetare • Aktivt arbete med kvalitets- och ledningsfrågor • Utredning och hantering av avvikelser (Lex Sarah) • Utredning av klagomål och synpunkter • Stöd i metodutveckling, t.ex. MI, Signs of Safety, ASI • Utbildning och metodstöd inom relevanta områden • Omvärldsbevakning och spridning av information kring domar, nya lagförslag och rapporter • Vidareutveckling av arbetssätt inom socialtjänsten • Kontrollera och följa upp HVB och stödboenden. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har: • Socionomexamen eller annan relevant högskoleutbildning • Mångårig erfarenhet av arbete inom socialtjänst/IFO och/eller socialpsykiatri • Goda kunskaper om socialtjänstens ansvar och lagstiftning • Mycket goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska samt goda kunskaper i engelska • Goda IT-kunskaper, särskilt inom Officepaketet (Word, Excel, PowerPoint) samt verksamhetssystem • B-körkort (krav), då tjänsten innebär resor inom verksamheten • Erfarenhet/utbildning IBIC, Signs of Safety • Kunskaper om systematiskt kvalitetsarbete enligt SOSFS 2011:9 Meriterande kompetenser • Erfarenhet av att hålla utbildningar och ge metodstöd (starkt meriterande) • Erfarenhet/utbildning inom BBIC, ASI, FREDA, Patriark, ADAD • Erfarenhet av verksamhetssystem såsom Lifecare avvikelser, Lifecare utförare/myndighet och Viva Som metodstödjare behöver du vara en analytisk och lösningsorienterad person med en god förmåga att se helheten. Du har lätt för att identifiera problem, analysera situationer och utveckla lösningar. Din flexibilitet och förmåga att snabbt ta in ny kunskap gör att du kan anpassa dig till förändrade förutsättningar och hitta nya arbetssätt som skapar värde för verksamheten. Du har ett tydligt fokus på de personer som vi är till för och väger in hur beslut och förändringar kan påverka dessa. Ditt arbetssätt präglas av god planeringsförmåga och struktur. Du har förmågan att prioritera arbetsuppgifter, följer upp och samordnar resurser på ett effektivt sätt. För att lyckas i rollen behöver du även ha en relationsskapande förmåga. Du bygger tillitsfulla samarbeten och har lätt för att etablera förtroendefulla kontakter, både internt och externt. Du ser vikten av samverkan och är skicklig på att skapa en inkluderande arbetsmiljö där olika perspektiv tas tillvara. Dina kommunikativa färdigheter är en av dina styrkor du uttrycker dig tydligt och enkelt, både i tal och skrift. Du har en god förmåga att lyssna aktivt och anpassa din kommunikation till olika målgrupper. Slutligen är du en person som förhåller dig positiv och lösningsfokuserad även i utmanande situationer. Du tar även initiativ till förändringar som leder till förbättringar i verksamheten. Vi ser fram emot din ansökan! ÖVRIGT I samband med intervju behöver du som kandidat uppvisa bevis om medborgarskap i Sverige/EU/EES eller giltigt arbets- uppehållstillstånd. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Borlänge kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via länken digitalt och inte på annat sätt. Välkommen med din ansökan! ANNONSSÄLJARE OCH KANDIDATFÖRMEDLINGSFÖRETAG UNDANBEDES VÄNLIGT OCH BESTÄMT!
Hultagården söker ny medarbetare som skall vara föreståndarens ersättare! Eftersom den nuvarande andremannen fortsätter sin karriär så behöver vi tillsätta en person som har erfarenhet av att arbeta som ledare samt med personer med komplicerade behov och autism. Om du vill du ha ett mycket givande jobb så är detta något för dig! I arbetet får du göra verklig skillnad för personer med särskilda behov. Tycker du dessutom om att arbeta i ett gott och glatt gäng så är detta jobbet för dig! Vi söker nu en erfaren medarbetare för placering i Landvetter. Hultagårdsgruppen har bostad med särskild service inom LSS och SoL samt daglig verksamhet och söker nu som sagt nya medarbetare -män och kvinnor för både dag, kväll, helg till våra LSS verksamheter. För att arbeta hos oss vill vi att du är en go och glad person med ett gott och varmt hjärta, och trivs med att hjälpa personer med särskilda behov i det dagliga livet. Du får göra allt ifrån att planera och leda arbetet till att laga mat, gå på promenad och liknande. Vi vill att du har: Goda kunskaper och erfarenheter i och av autism Goda kunskaper i svenskt tal och skrift Stort engagemang och intresse av att arbeta pedagogiskt stödjande Adekvat högskoleutbildning Körkort för bil Erfarenheter av ledarskap Välkommen med din ansökan innan den 21/2, 2025 till: [email protected] eller brevledes till: Hultagårdsgruppen, Valåsgatan 35 412 74 Göteborg Vill du veta mera så ring gärna: Föreståndare, Clara Bergström, 0707327236, eller Verksamhetschef, Carina Linde-Rahr, 0736638014 Varmt Välkommen! #jobbjustnu
Högsby kommun Vill du arbeta i en mindre kommun med korta beslutsvägar och god samverkan mellan verksamheterna? Då är du välkommen att söka jobb hos oss i Högsby kommun. Vi vill göra Högsby kommun ännu bättre. Det gör vi tillsammans med våra invånare, ett starkt förenings- och näringsliv, och såklart med dig som anställd. Vi hoppas att du delar samma inställning som oss, och att du blir vår nya medarbetare! Vi söker dig som vill vara vår nye medarbetare inom Individ-och familjeomsorgen och arbeta som enhetssamordnare för vår öppenvårdsenhet. Idag finns det åtta medarbetare på enheten som arbetar med barnfamiljer, ungdomar, vuxna med skadligt bruk och beroende och våld samt med boendestöd. Som anställd på Individ- och familjeomsorgen hos oss får du - trevliga kollegor - en god introduktion - flera personalförmåner, bland annat ett generöst friskvårdsbidrag, flexavtal, möjlighet till semester- och pensionsväxling och möjlighet att arbeta på distans. - kompetensutveckling och kontinuerlig handledning. ARBETSUPPGIFTER Enhetssamordnare har ett ansvar över arbetsfördelningen på sin enhet och har hand om gruppernas kontinuerliga veckomöten. Du stöttar i ärendehandledning och säkerställer att behandlingsprocessen sker i enlighet med vårdplaner och genomförandeplaner. Du leder ärendediskussioner och ger feedback på behandlarnas arbete. Du har kunskaper i olika föräldrastödsmetoder. En av dina viktigaste uppgifter är att vara tillgänglig och finnas som ett stöd och vägledning i det dagliga där du prestigelöst agerar operativt när behovet finns. På öppenvården barn och vuxna samt boendestöd innebär arbetet att: • Verkställa beslut utifrån uppdrag av socialsekreterare. • Arbeta med behandling utifrån evidensbaserade metoder. • Delta och bidra till verksamhetsförändringar i enlighet med politiska beslut. • Ansvara för rättssäkerhet genom att bland annat upprätta genomförandeplaner och kontinuerlig journalföring. Du samarbetar med övriga enhetssamordnare, medarbetare samt chefer. Du ingår i ledningsgrupp på IFO och förväntas leda mot beslutade mål tillsammans med IFO-chef I rollen ingår även att hålla utbildningar, upprätta och uppdatera rutiner samt säkerställa att medarbetaren har rätt kompetens för sitt uppdrag. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har en socionomexamen alternativt en kandidatexamen med kurser inom socialt arbete och socialrätt som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Det är önskvärt att du har erfarenhet gällande BBIC och dokumentation samt tidigare erfarenhet av myndighetsutövning. Erfarenhet av en nära arbetsledande funktion, exempelvis, 1:e socialsekreterare eller enhetssamordnare, är meriterande. Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbetsledning på utförarsidan, men även erfarenhet av myndighetsutövning är ett stort plus, då enhetssamordnare går in för varandra under semesterperioder. Arbetet innefattar många kontaktytor både internt och externt samt mycket dokumentation, därav är det ett krav att du har goda kunskaper i det svenska språket i tal och skrift. Då resor i tjänsten kan förekomma behöver du även ha B-körkort. Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper. Som person har du lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Då rollen innebär arbetsledning är det en förutsättning att du har en god förmåga att självständigt och flexibelt kunna prioritera och genomföra arbetet. Denna förmåga gör att du även kan ge stöd till medarbetarna att upprätthålla en god struktur. I stressade eller pressade situationer är du lugn, stabil och kontrollerad samt behåller ett realistiskt perspektiv på situationer och fokuserar på rätt saker. Du har en god förmåga att lyssna in olika perspektiv och lösa konflikter på ett konstruktivt sätt samt arbetar bra med andra. Du är en viktig förebild och ska bidra till ett positivt förhållningssätt. Slutkandidat för tjänsten ska uppvisa giltigt svenskt medborgarskap/arbetstillstånd innan tillsättning av tjänsten. ÖVRIGT Högsby kommun samarbetar med rekryteringsverktyget OffentlígaJobb. Vi ber dig därför att söka tjänsten via "sök jobbet här"-funktionen på denna sida, då urvalet sker i en databas där kompetens, utbildning, arbetslivserfarenhet och andra kvalifikationer bedöms utifrån ditt ansökningsformulär. När vi mottagit din ansökan får du en bekräftelse via mail. Vi undanber oss alla erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp i samband med denna annons.
På Norrtälje kommun är vi stolta över att vara en del av samhällets demokratiska grund och att vara en del av våra invånares så viktiga vardag. I vår breda verksamhet med våra kunskaper och erfarenheter, har vi en gemensam drivkraft – vi vill få människor och möjligheter att växa. Vi är stolta över varandra och hur vi tillsammans berikar livet för våra invånare. Om tjänsten Välkommen till den nybildade enheten för ekonomiskt bistånd i Norrtälje kommun! Enhetens mål är att med hög rättssäkerhet utreda och bedöma rätten till ekonomiskt bistånd samt stötta kommuninvånare till ekonomisk trygghet genom självförsörjning som håller över tid! Vi arbetar även förebyggande med att förhindra att kommuninvånares problematik förvärras. Vi söker nu en gruppledare som vill vara med på vår resa att forma arbetet med ekonomiskt bistånd! Arbetsbeskrivning Som gruppledare har du ett övergripande ansvar för att leda och fördela det dagliga arbetet på enheten. Du ansvarar även för rättssäkerheten och kvalité i ärenden och blir enhetschefens förlängda arm. Du coachar socialsekreterarna i deras arbete. Ett smakprov på de spännande arbetsuppgifter som du som gruppledare har är: • Leda och fördelar det dagliga arbetet på enheten. • Aktivt arbeta för att enheten når sina mål. • Löpande hålla i ärendedragningar och ärendegenomgångar. • Stötta medarbetarna i arbetet med individärenden och genomföra riskbedömningar. • Omvärldsbevaka. • Kartlägga enhetens och medarbetarnas utvecklingsbehov. • Sammankalla och hålla samverkansmöten, både med externa och interna samverkanspartners. • Hålla i arbetsmiljösamtal och återkoppla till enhetschef. Utmaningarna Enheten för ekonomiskt bistånd är en nybildad enhet, även om liknande verksamheter har funnits tidigare. I och med detta finns det i dagsläget många ”barnsjukdomar” som kan vara utmanande, men det ger dock goda möjligheter att vara med i att skapa något nytt! Som första linjens arbetsledare är du den första personen socialsekreterare kommer att vända sig till. Det kan vara utmanande att både vara tillgänglig för socialsekreterarna och samtidigt utföra andra delar i uppdraget och ställer höga krav på struktur och flexibilitet. Kvalifikationer För den här tjänsten krävs att du har en socionomexamen eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Vidare krävs arbetslivserfarenhet av arbetet med ekonomiskt bistånd samt körkort. Meriterande om du har tidigare erfarenhet av att leda andra eller systemet Lifecare. Du har en empatisk förmåga samt en god förmåga till samverkan och dialog. Du är självgående och tar ansvar för ditt arbete. Du är flexibel och kan prioritera bland dina arbetsuppgifter när så krävs. Som person är du kreativ, stabil, gillar utveckling och kan hantera stressiga situationer på ett konstruktivt sätt. För att du ska kunna arbeta med detta roliga, men ibland svåra uppdrag, krävs att du har en personlig mognad och en positiv grundsyn. Vi behöver ditt positiva driv och ditt engagemang! Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Du tycker, precis som vi att det är kul att komma till jobbet! Om arbetsplatsen På enheten ekonomiskt bistånd arbetar en enhetschef, femton socialsekreterare, två handläggare, två administratörer, en specialistsocionom och två gruppledare. Vår arbetsplats ligger centralt i Norrtälje, nära till busskommunikationer. Vi söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning. Idag erbjuder vi anställda: • Mentorskap för nyanställda • Regelbunden handledning och ärendedragningar • Kontinuerlig fortbildning med bland annat lärandefrukostar • Möjlighet till semesterväxling om du förväntas arbeta ett helt kalenderår • Friskvårdsbidrag Anställningsform Heltid. En tillsvidareanställning, provanställning kan komma att tillämpas. Tillträde enligt överenskommelse. Urvalsarbete och intervjuer sker löpande under annonseringstiden. Om ossVi är Norrtälje – en kommun där gamla traditioner möter nya idéer. Där närheten till storslagen natur och storstadspuls finns inom räckhåll. Här är vi drygt 3 400 medarbetare som varje dag arbetar för att våra drygt 66 000 invånare ska få leva i ett tryggt och välmående samhälle. Här vill vi göra plats för olika perspektiv, tankar och behov. Vi vill hjälpas åt och dela lärdomar, framgångar och glädje medan vi tillsammans utvecklar Norrtälje kommun. Läs gärna mer om vår värdegrund Invånaren först - Allas lika värde - Höga förväntningar och Vår vision Global livsstil – lokalt liv Vi erbjuder mindre hyreslägenheter under det första året på din nya anställning – så att du i lugn och ro får tid att hitta din drömbostad. Närheten till Stockholm, Uppsala, Arlanda och Kapellskär gör att resten av världen alltid finns inom räckhåll. Norrtälje kommun ingår i finskt förvaltningsområde och vi ser positivt på om du är finsktalande eller om du kan något av minoritetsspråken alternativt annat språk. Ansökningshandlingar till denna tjänst är att betrakta som offentliga handlingar som vi kan komma att lämna ut på begäran. Vi har valt våra samarbetspartners i denna rekrytering och undanber oss därför kontakt med försäljare av rekryteringstjänster.
Vår grupp som arbetar med myndighetsutövning för personer med beroendeproblematik, kriminalitet och avhopp behöver en ny gruppledare. Vi tänker att du som jobbat länge med frågorna och är redo för en ny utmaning, kanske är den vi söker. Intresserad? Socialförvaltningen i Järfälla ansvarar för områdena äldreomsorg, funktionsnedsättning och individ- och familjeomsorg (IFO). Inom IFO är vi 220 engagerade och kompetenta medarbetare som finns till för våra invånare och som vill erbjuda en socialtjänst med god kvalitet. På vuxenenheten ansvarar vi för myndighetsutövning för personer med erfarenhet av våld i nära relation och hedersproblematik, beroendeproblematik och personer som vill lämna en kriminell livsstil, samt övriga vuxna. Enheten består av 16 personer: 1 enhetschef, 2 gruppledare (en VINR och en missbruk), 12 socialsekreterare (4 st VINR och 8 st beroende) och 1 boendekonsulent. Järfälla är en tillväxtkommun med höga ambitioner om en enad kommun. Vår arbetsplats präglas av gemenskap, välvilja och engagemang för de vi är till för. Vi letar efter en person som vill axla rollen som gruppledare för att säkerställa myndighetsutövningen, driva samverkan, stötta utvecklingen och bidra till helheten på enheten. Är du rätt person erbjuder vi en stöttande och utvecklande chef, en gruppledarkollega med stort driv och en arbetsgrupp som både är trygga i arbetet och roliga att arbeta med. Vi månar både om varandra och våra medborgare! ARBETSUPPGIFTER Som gruppledare är du ansvarig för det operativa arbetet. Du ansvarar för stöd till socialsekreterarna i myndighetsutövningen för personer med beroendeproblematik eller som vill lämna en kriminell livsstil. Du leder och fördelar det dagliga arbetet genom hög tillgänglighet, flexibelt ledarskap och nära samarbete med enhetschef. Du genomför individuella och gemensamma ärendedragningar, ärendegranskning, planering och uppföljning tillsammans med socialsekreterarna. Du säkerställer brukarfokus och rättssäkerhet i individärendena. Du kommer ha delegation enligt fastställd delegeringsordning. Du har inte arbetsmiljöansvar men har tilldelade arbetsuppgifter. Du förväntas driva samverkan i individärenden och representera enheten i samverkansforum. Du verksamhetsutvecklar och introducerar ny personal. I ledningsgruppen täcker vi för varandra vid frånvaro, varför du kan räkna med att även handleda kollegor i ärenden som rör våld i nära relation. Du kommer få stort utrymme att driva arbetet med beroendefrågor på enheten. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har: • Socionomutbildning eller annan likvärdig utbildning och erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig • Arbetslivserfarenhet av myndighetsutövning för målgruppen • Goda kunskaper om lagstiftning inom området • Eftersom utredning och dokumentation är en viktig del av arbetet är det av stor vikt att du har en god kommunikationsförmåga i både tal och skrift • Utbildning i ASI Som person är du stabil och trygg, kunnig, mogen och stresstålig. Du har gott omdöme, är strukturerad i ditt arbetssätt och har mycket god samarbetsförmåga. Du är också duktig på att tänka flexibelt och kreativt, ställa adekvata krav och följa upp utfall. Du kan planera ditt eget arbete, driva fler processer samtidigt, är socialt kompetent och noggrann. Meriterande är: • Erfarenhet av arbetsledning, gärna som gruppledare • Teoretisk fortbildning eller praktisk erfarenhet av målgruppen • Kunskaper i verksamhetssystemet Lifecare • Utbildning i MI • Vana att verksamhetsutveckla • Kunskap om VINR Vi erbjuder dig: • Kompetensutveckling • Möjlighet till semesterväxling • Årsarbetstid • Extern handledning Urval görs löpande så vänta inte med din ansökan. Stor vikt kommer läggas på personlig lämplighet. Sökord: Järfälla kommun, IFO, gruppledare, vuxenenhet, missbruk, beroendeproblematik ÖVRIGT Järfälla har norra Stockholms mest spännande geografiska läge och växer snabbt. Vi erbjuder en arbetsplats med stor variation, goda utvecklingsmöjligheter och arbetar efter visionen Järfälla för alla framåt. Läs mer om hur det är att jobba hos oss på www.jarfalla.se/jobbaijarfalla Vi genomför begränsade bakgrundskontroller för slutkandidaterna vid detta anställningsförfarande. Bakgrundskontroller genomförs endast i den utsträckning det är relevant för den aktuella tjänsten. Vi insamlar muntligt och skriftligt samtycke. För mer information om hur vi arbetar med bakgrundskontroller, se www.jarfalla.se/bakgrundskontroller Eftersom Järfälla kommun är ett finskt förvaltningsområde är finska språket meriterande. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Statens institutionsstyrelse, SiS, är en myndighet som ansvarar för individuellt anpassad tvångsvård för ungdomar med komplex psykosocial problematik och för vuxna med missbruk. SiS verkställer även sluten ungdomsvård. Det gör vi på ungdomshem och hem för vuxna med missbruk, över hela landet. Hos oss på SiS blir ditt arbetsliv en spännande utmaning. Oavsett var i vår organisation du arbetar, eller vilken tjänst du har, hjälper du till att skapa livsviktig förändring. SiS ungdomshem Bergsmansgården tar emot icke skolpliktiga flickor. Institutionen ligger i Fjugesta, tre mil väster om Örebro. Flickorna kommer till oss för att de har psykosocial problematik samt problem med kriminalitet eller drogmissbruk. Arbetsbeskrivning Motiveras du av att hjälpa ungdomar/klienter i en utsatt livssituation? Gillar du dessutom att organisera, leda och planera? Sök jobbet som gruppledare på SiS! Som gruppledare bidrar du till en trygg och säker miljö för såväl placerade barn och ungdomar/klienter som medarbetare. I rollen arbetar du aktivt i det operativa vård- och behandlingsarbetet ute på avdelningen. Du ansvarar för att planera, operativt leda och fördela det dagliga arbetet. Du agerar förebild och främjar att arbetet bedrivs rättssäkert och i enlighet med gällande styrdokument, metoder och uppsatta mål. Du håller löpande enhetschefen på din avdelning uppdaterad i frågor som kan påverka arbetsmiljön, vård- och behandlingsmiljön eller brister i verksamheten. Introduktion och handledning av nya medarbetare ingår också i ditt arbete. Du ingår i ett team med enhetschef och behandlingssekreterare och ni kommer att ha ett nära samarbete för att tillsammans skapa goda resultat. Kvalifikationer För att trivas och lyckas i rollen som gruppledare motiveras du av att arbeta med och hjälpa människor i en utsatt livssituation. Det operativa arbetet och mötet med ungdomar/klienter är ditt största fokus. Du är bra på att planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt och är tydlig i din kommunikation med andra. Samtidigt är du inlyssnande och bekräftande i ditt bemötande med ungdomar/klienter och medarbetare samt bra på att bygga relationer. Du har ett professionellt förhållningssätt och en god förmåga att samarbeta samt att sätta dig in i andras perspektiv. Arbetet är ibland utmanande och kräver att du är stabil och behåller lugnet även i stressade situationer. Du ska också ha: • Relevant högskoleexamen med inriktning mot samhälls-, vård- eller beteendevetenskap eller annan utbildning i kombination med arbetslivserfarenhet som SiS anser vara likvärdig. • Flerårig meriterad arbetslivserfarenhet av arbete inom SiS eller annan verksamhet med fokus på vård, behandling och säkerhet, såsom exempelvis socialtjänst, vård och behandling, kriminalvård eller annan relevant verksamhet. • God förmåga att uttrycka dig i svenska språket, såväl skriftligt som muntligt. På SiS månar vi om ett gott ledarskap. Det innebär att du som ledare tar ansvar för helheten, agerar som en god förebild, driver utveckling, främjar ett gott samarbete och är tydlig i din kommunikation. Läs mer om vårt ledarskap Anställning: Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Med staten som arbetsgivare ingår en rad förmåner, läs mer om dessa här: https://www.stat-inst.se/jobba-hos-oss/formaner/ Ansökan: Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 2025-02-12 Kontaktperson för tjänsten är rekryterande chef Pierre Sahlin tel. 010-4532821. Fackliga företrädare: Linda Eriksson, Seko, 010-4532811 Henrik Isgren, SACO-S, 010-453 56 26 Per Gidlöf, ST, 010-453 78 04 SiS arbetar aktivt mot all form av diskriminering och välkomnar alla sökande. För arbete på våra institutioner gör SiS registerkontroll innan anställning. Inför rekryteringsarbetet har Statens institutionsstyrelse tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. OBS! Om du har skyddade personuppgifter ska du inte söka via rekryteringssystemet. Kontakta i stället den som står som kontaktperson i annonsen.
Välj ett jobb för att visa detaljer
Visar 1 till 10 av 18 jobb