Socionom

Sök bland 376 lediga jobb som Socionom och börja ditt nya yrkesliv idag!

Socionom sökes till skyddat kvinnoboende
Vital Empowerment AB
Socialsekreterare

Socionom sökes till skyddat boende med målgruppen kvinnor och barn som är utsatta för våld i nära relationer samt hedersrelaterat våld. Vill du vara med och hjälpa dessa kvinnor och barn till ett liv utan hot och våld? Empowerment metoden används i verksamheten i syfte att öka kvinnans självförtroende och självkänsla för att hon återigen ska kunna ta makten över sitt liv. Som medarbetare på kvinnoboendet får du möjlighet att hjälpa kvinnor till ett självständigt liv. Vi söker dig som har en god empatisk förmåga, förmåga att arbeta i team, ansvarstagande, stresstålig samt förmågan att planera och strukturera eget arbete. Som socionom på boendet håller vi i stödsamtal och genomför hot- och riskbedömning. Vi upprättar säkerhetsplaneringar och ger stöd vid kontakt med myndigheter, exempelvis vid brottsmål, vårdnadstvister, socialtjänst etc. Boendet har skyddat adress men är beläget med ca 30 minuters avstånd från centrala Örebro. Verksamheten begär utdrag ur belastningsregistret inför en nyanställning. HUVUDSAKLIGA ARBETSUPPGIFTER Riskbedömning enligt FREDA, PATRIARK och SARA Dokumentation och daglig journalföring Rapporter till våra uppdragsgivare Upprättning av genomförandeplan Praktisk hjälp med kvinnan som exempelvis ansökan om sekretessmarkering, myndighetskontakt och övriga viktiga aktörer kring kvinnan Stödsamtal, strukturerade samtal, krissamtal Barnsamtal Stöd vid rättsprocesser Kvinnogruppsmöten och husmöten Helhetsperspektiv med eget ansvar, struktur och prioritering Hämtning och körning vid placering KOMPETENSER SOM ÄR MERITERANDE Erfaren socionom Kunskaper om våld i nära relation och hedersrelaterat våld & förtryck Kulturkompetens BBIC, MI, FREDA, PATRIARK Erfarenhet, utbildning i barnsamtal ARBETSTIDER OCH VARAKTIGHET Heltid 6 månaders provanställning. Arbetstid 8.00-17.00, helgarbete och flexibilitet vid akuta ärenden Kvinnlig sökande. På grund av verksamhetens känsliga karaktär och kvinnans utsatthet Skicka CV och personligt brev så snart som möjligt, vi ser fram emot att höra från dig. Intervjuer sker löpande

24 mars 2025
Sista ansökan:
6 april 2025
Socialsekreterare till mottagning vuxna
Stockholms kommun
Socialsekreterare

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna. Vår del av staden ligger mellan sjöarna Drevviken och Magelungen. Här arbetar Farsta stadsdelsförvaltning, 1400 engagerade medarbetare som nu behöver en ny kollega. Hos oss får du nära till både tunnelbana och pendeltåg, butiker och restauranger. Och nära till ett bad på sommaren och långfärdskridskor på vintern. Välkommen till oss Tjänsten som socialsekreterare är placerad på Enheten mottagning vuxna. Enheten består av en grupp som arbetar med mottagning för vuxenärenden (beroende, socialpsykiatri, ekonomiskt bistånd, kriminalitet samt våld i nära relationer), ett relationsvåldsteam, sociala insatsgruppen för vuxna samt hyresrådgivare som arbetar vräkningsförebyggande. Totalt består enheten av tjugo medarbetare inklusive enhetschef och gruppledare. Mottagning vuxna erbjuder en lätt tillgänglig och sammanhållen socialtjänst genom en väg in oavsett målgruppstillhörighet. Arbetsplatsen präglas av högt engagemang hos både medarbetare och chefer. Vi har nedskrivna och väl utarbetade arbetsprocesser med tillhörande rutiner, styr och stöddokument som är ett stort stöd i det dagliga arbetet, speciellt när du kommer som ny till oss. Vi testar gärna nya arbetssätt och arbetar strukturerat med att ta tillvara på medarbetarnas idéer om hur vi kan utveckla verksamheten. Vi erbjuder: En chef som stöttar din utveckling. Det gör jag genom att kontinuerligt var 8e vecka följa upp din arbetssituation tillsammans med dig och där vi gör en plan kring din utveckling. En arbetsplats som strävar efter balans mellan arbete och privatliv. Därför lägger vi så långt det går inga möten innan 9 eller efter 15 och tillåter arbete hemifrån del av arbetstiden. Flexibel arbetstid, vilket innebär att du kan välja att påbörja arbetsdagen mellan 07-09 och sluta mellan 15-19 så länge det fungerar för verksamheten. En introduktion som anpassas efter dina behov och tidigare erfarenheter för att på bästa sätt ge dig rätt arbetsförutsättningar och en hållbar arbetssituation. Kollegialt stöd genom veckovis ärendedragning men också enskilt stöd i ärenden från närmsta gruppledare. Professionell utveckling, genom bland annat extern handledning och deltagande i MI-utbildning och efterföljande MI-grupp. Ett meningsfullt och stimulerande arbete där du kan göra skillnad Möjlighet att vara med i vår förändringsresa i omställningen till ny socialtjänstlag Friskvårdsbidrag Ljusa lokaler, nära till shoppingcentrum och 5 minuters avstånd till vatten och grönområden Din roll Som socialsekreterare hos oss arbetar du med klienten i centrum. Du arbetar med en bred målgrupp och kommer i kontakt med arbetslöshet, beroende, långvarig psykisk ohälsa, sjukskrivna, våld i nära relationer och kriminalitet med mera. Ditt uppdrag är att göra tillhörighetsutredningar, ta emot och utreda ansökningar från vuxna personer utifrån beroende, socialpsykiatri, ekonomiskt bistånd samt personer som vill lämna en kriminell livsstil. Du arbetar tätt tillsammans med dina kollegor i mottagningsfunktionen och ni har rullande schema för beredskap. Arbetet innebär även att ha en rådgivande funktion för både medborgare och kollegor samt arbeta motiverande och uppsökande mot de medborgare som är i behov av stöd från socialtjänsten. Din kompetens och erfarenhet Du har: • Socionomexamen • Aktuell erfarenhet av myndighetsutövning inom beroende, socialpsykiatri eller mottagningsfunktion Det är meriterande om du också har: • MI-utbildning • Erfarenhet av att delta i SIP Vi söker dig som kan utrycka dig väl i tal och skrift, arbetar självständigt och strukturerat, har god tillgänglighet och service, är lugn och stabil samt har ett positivt och lösningsfokuserat förhållningssätt. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet och att du passar bra in i arbetsgruppen. Provanställning kan komma att tillämpas.  Vänta inte med din ansökan, intervjuer kan komma att påbörjas under ansökningstiden. Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering. För att få arbeta hos Stockholms stad med barn, ungdomar, äldre och personer med funktionsnedsättning inkl. arbete i deras hem, måste du visa ett utdrag från belastningsregistret. Utdraget ska inte vara äldre än sex månader från utfärdandedatum.

24 mars 2025
Sista ansökan:
7 april 2025
Barnets socialsekreterare
ÖSTRA GÖINGE KOMMUN
Socialsekreterare

Östra Göinge kommun med drygt 14 000 invånare är centralt belägen i södra Sverige. Här möter det öppna jordbrukslandskapet den gröna skogsbygden. I Östra Göinge finns det goda livet med tryggt boende, bra skolor, storslagen natur, brett kulturutbud, livskraftigt föreningsliv och goda kommunikationer. Östra Göinge är en av landets modigaste och mest innovativa kommuner. Här har motgång vänts till framgång och här växer stolta göingar! Östra Göinge kommun har målsättningen att vara socialsekreterares och biståndshandläggares förstahandsval. Hos oss har du stor möjlighet att utvecklas i arbetet som socialsekreterare. Vi erbjuder en positiv och inspirerande arbetsmiljö med kunniga, trevliga och glada kollegor där du ges möjlighet att lära nytt och ta eget ansvar. Självklart anpassar vi introduktionen efter dina individuella behov och erbjuder utbildning, regelbunden handledning och arbetsledning. Hos oss är det viktigt att du utvecklas, trivs, mår bra och känner arbetsglädje. ARBETSUPPGIFTER Vi söker nu en modig och trygg barnsekreterare som vill vara med på vår förändringsresa. Vi är i början av vårt arbete med att utveckla vår placeringsenhet både med medarbetare, temaledare och kompetens. Vi är ett positivt team bestående av två familjehemssekreterare, två barnsekreterare och en teamledare som vi nu vill utöka med ytterligare två Barnsekreterare och söker därför vår nästa kollega! Hos oss arbetar vi utifrån ett helhetsperspektiv med fokus på barnets behov, välmående och utveckling. Vi tror att samarbete, såväl internt som externt, är av högsta vikt för att ge våra barn och unga de bästa förutsättningarna i livet. Vi är den lilla kommunen som har nära till beslut och där mandat delegeras långt ner i organisationen hos oss får du därför både ansvar och möjlighet att använda din kompetens fullt ut. Dina arbetsuppgifter kommer att vara: • Uppföljning av insatser för placerade barn och unga • Regelbunden kontakt med barnet, biologiska föräldrar och familjehem • Nära samarbete med våra familjehemssekreterare • Dokumentation såsom journalföring, omprövningar och övervägande • Omvärldsbevakning I din roll kommer det viktigast vara att bygga relationer och samverka med barn, föräldrar, familjens nätverk och med andra verksamheter som familjen har kontakt med. Du kommer att ha ett nära samarbete med dina tre närmaste kolleger, våra familjehemssekreterare och övriga utredare. Det kommer också ingå i ditt arbete att våga tänka och testa nytt, självklart inom ramen för de lagar och regler som omger ditt verksamhetsområde. Vi håller på att implementera Signs of Safety och arbetar utifrån detta. Hos oss har du stor möjlighet att utvecklas i arbetet som socialsekreterare. Vi erbjuder en positiv och inspirerande arbetsmiljö med kunniga, trevliga och glada kollegor där du ges möjlighet att lära nytt och ta eget ansvar. Vi anpassar självklart introduktionen efter dina individuella behov och erbjuder utbildning och regelbunden arbetsledning. Exempelvis kommer du att ingå i en arbetsgrupp med en teamledare, två familjehemssekreterare, och tre barnsekreterare men även med arbetsgruppen barn och unga som består av en teamledare, en mottagningssekreterare och fem utredare. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är genuint intresserad av att arbeta enligt ovanstående, du som känner att det här teamet vill jag bli en del av eller som tänker att den här tjänsten, i den här kommunen, låter som klippt och skuren för mig här kan jag trivas och bidra med min kompetens. Med andra ord så söker vi dig som verkligen har intresse för rollen och som tror på vårt sätt att arbeta och organisera oss men även kan tänka sig att utvecklas som socialsekreterare. Självklart behöver du också uppfylla de lite mer formella kraven. Ibland dessa ingår att du ska ha Socionomexamen. Tidigare erfarenhet av utredningsarbete inom socialtjänsten, helst med barn och unga, är också meriterande men lika viktigt är din personliga lämplighet, ditt engagemang och din inställning. Som person har du förmåga att lyssna in olika perspektiv och att samarbeta med andra. Du är även bra på att strukturera ditt arbete, prioritera och genomföra arbetsuppgifterna du har. Vidare är du förtrogen med gällande lagstiftning och har god förmåga att uttrycka dig i det svenska språket i tal och skrift. Du är intresserad av att lära och utvecklas i arbetet och tar ett eget ansvar för löpande kunskapsutveckling. Innan anställning erbjuds ska utdrag ur belastningsregistret lämnas. Körkort klass B erfordras. ÖVRIGT Varmt välkommen till Östra Göinge kommun- Skånes gröna hjärta! Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter här: https://www.ostragoinge.se/behandling-av-personuppgifter/ I Östra Göinge kommun strävar vi efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Östra Göinge kommun tillämpar rökfri arbetstid. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligen men bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

24 mars 2025
Sista ansökan:
14 april 2025
Familjebehandlare till Öppenvården
ÖSTRA GÖINGE KOMMUN
Socialsekreterare

Östra Göinge kommun med drygt 14 000 invånare är centralt belägen i södra Sverige. Här möter det öppna jordbrukslandskapet den gröna skogsbygden. I Östra Göinge finns det goda livet med tryggt boende, bra skolor, storslagen natur, brett kulturutbud, livskraftigt föreningsliv och goda kommunikationer. Östra Göinge är en av landets modigaste och mest innovativa kommuner. Här har motgång vänts till framgång och här växer stolta göingar! På Öppenvården i Östra Göinge kommun jobbar vi med frivilliga och öppenvårdande insatser såsom samtal och olika typer av gruppverksamhet och verkställer även biståndsärenden kopplat till både barn och vuxna. Vi har ett nära samarbete med olika aktörer så som skola och BVC. På Öppenvården arbetar två fältassistenter, två vuxenbehandlare, en behandlingspedagog och fyra familjebehandlare varav en är samordnare för Familjens hus. ARBETSUPPGIFTER I din roll som familjebehandlare arbetar du med barn, unga och deras familjer som har behov av stöd och insatser knutet till relationer, omsorgsförmåga och beteende. Du håller även i föräldragrupper tillsammans med dina kolleger och vi håller även på att utveckla vårt arbete inom TSI (Tidiga samordnade insatser). Öppenvården arbetar på bistånd från socialtjänsten, men har även rådgivande samtal, och din uppgift blir att stärka föräldrarollen, arbeta för att förbättra relationerna i familjen och stödja familjen så att vardagen och familjelivet fungerar så bra som möjligt och för att förebygga placering. Arbetet innebär också att hitta effektiva öppenvårdslösningar tillsammans med familjen och att samverka med andra resurser som kan tänkas finns i familjens närmiljö. KVALIFIKATIONER Vi vill att du har socionomexamen eller en annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig utifrån uppdraget. Det är meriterande om du har yrkeserfarenhet av behandlingsarbete med barn, ungdomar och familjer samt någon vidareutbildning i tex KIBB, ACT och/eller Magelungen samt att du har erfarenhet att hålla barngrupper och/eller föräldrastödsgrupper. Du behöver ha goda kunskaper i social dokumentation med god förståelse för hur man arbetar med genomförandeplaner. För att trivas i uppdraget tror vi att du är nyfiken och ödmjuk inför människors olika livssituationer. Du har ett systemiskt och salutogent förhållningssätt samt god förmåga att skapa hållbara relationer. Du är flexibel och har förmåga att ställa om och tänka nytt om uppdraget kräver det. Du tar dig fram självständigt i ditt arbete och är beredd att ta stort ansvar för ditt uppdrag. I gengäld erbjuds du en stimulerande arbetsplats där du har nära tillgång till stöd och hjälp från såväl kollegor som ledning. Vi utgår från att du är trygg i din profession, positiv, målinriktad och organiserad samt har en stor drivkraft när det gäller din tro på individens förmåga att utvecklas och nå framgång. Du har goda kunskaper i svenska både i tal och skrift och att du har vana av att arbeta med olika digitala verktyg i ditt dagliga arbete. Du skall ha en helhetssyn över individens och familjens olika behov och en god överblick över hela insatskedjan som finns tillgänglig för individ och familj. Stor vikt läggs vid personliga egenskaper. B-körkort krävs för tjänsten. Utdrag ur polisens belastningsregister krävs för tjänsten. ÖVRIGT Varmt välkommen till Östra Göinge kommun- Skånes gröna hjärta! Vi tillämpar löpande urval och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden gått ut. Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter här: https://www.ostragoinge.se/behandling-av-personuppgifter/ I Östra Göinge kommun strävar vi efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Östra Göinge kommun tillämpar rökfri arbetstid. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligen men bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

24 mars 2025
Sista ansökan:
14 april 2025
Samordnare till socialtjänst barn och unga i Järva
Stockholms kommun
Socialsekreterare

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna. Välkommen till oss Vi som arbetar på Socialtjänst barn och unga har ett stort engagemang för de familjer vi arbetar med och för det område vi arbetar i. Att i arbetet få möjlighet att träffa människor från hela världen är både intressant och givande. Vi söker nu en samordnare som vill vara med och utveckla Socialtjänst barn och unga. Socialtjänst barn och unga utgörs av två barnenheter, tre ungdomsenheter, enhet familjehemsvård och enhet internt stöd. Inom området barn och unga månar vi om och stöttar varandra, vi värdesätter också våra olikheter och varierande bakgrunder. Att utveckla verksamheten och hitta nya arbetssätt är något som vi tycker både är roligt och viktigt. Området leds av en områdeschef och sju enhetschefer som ansvarar för personal, arbetsmiljö och budget. Här finns en tydlig struktur i arbetet och välutvecklade rutiner och att utveckla verksamheten och hitta nya arbetssätt är något som vi tycker både är roligt och viktigt. Välkommen med din ansökan! Vi erbjuder Då området är nytt sedan årsskiftet kommer du får vara med att utveckla rollen att täcka hela området barn, unga och familjehemsvård. Som medarbetare erbjuder vi dig medarbetarförmåner så som flexibel arbetstid, sommar- och vinterarbetstid och möjlighet till semesterväxling och ett friskvårdsbidrag. Läs gärna mer om våra förmåner här. Din roll som samordnare Som samordnare står du främst för områdets introduktion av nya medarbetare, bevakar utbildningar och står för områdets grund- och fortbildningar för socialsekreterarna. Utvecklingen av socialsekreterarna sker mest i grupp. Samordnarna och gruppledare har ett tätt och nära samarbete vilket ger oss en möjlighet att på ett tryggt sätt stödja socialsekreterarna in i yrket. Du kommer vara delaktig i utvecklingsarbetet på området, driva processer och ansvara för metodutvecklingen. Du kommer inte handlägga egna ärenden. Din kompetens och erfarenhet Vi söker dig som har: Socionomexamen. Minst fyra års erfarenhet och vana vid arbete inom myndighetsutövning barn och ungdom Utbildning i och erfarenhet av arbete med stöd av BBIC. God kunskap och erfarenhet av att arbeta i Stockholms stads verksamhetssystem Paraplyet Mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska. Det är meriterande med: Erfarenhet av liknande arbete som tex mentor, metodutvecklare eller motsvarande inom socialtjänst. Kunskap och erferenhet av Signs of safety. Kunskap och erfarenhet av SAVRY/ EARL. Erfarenhet av att handleda och hålla i grupper Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och vid följande kompetenser; Vi söker dig som trivs att vara ett stöd för dina kollegor. Med din pedagogiska förmåga för du på ett tydligt sätt vidare din kunskap och erfarenhet och blir därmed en kunskapsresurs för andra. Du är van att förbereda presentationer och känner dig bekväm i att hålla genomgångar inför grupp. Vidare motiverar du andra att nå uppsatta mål, samt samarbetar väl tillsammans med andra människor och är trygg och stabil i din yrkesroll.  Din ansökan Urval kan komma att göras löpande under ansökningstiden. Arbetsprover kan komma att tillämpas. Vi rekryterar utan det personliga brevet i denna rekrytering för att stärka fokus på de kompetenser och erfarenheter som efterfrågas för denna roll. Vid bedömningen av din ansökan kommer vi endast att utgå ifrån ditt CV och ett antal frågor du får besvara i samband med att du söker tjänsten. Vi önskar att du svarar konkret och kortfattat på frågorna, och att det finns en tydlig koppling mellan dina svar och ditt CV. Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering. Välkommen till Järva stadsdelsförvaltning! För att möta dagens och framtidens utmaningar bildades Järva stadsdelsförvaltning 2023. I vår stadsdelsförvaltning utvecklar vi stöd och service med fokus på alla Järvabor. Våra verksamheter präglas av samarbete, mod, empati och respektfullt bemötande. Vi eftersträvar öppen kommunikation och respekt för olikheter och vi tror att mångfald och en jämn könsfördelning bidrar till att utveckla vår verksamhet. Vi hoppas att du som söker vill utvecklas tillsammans med oss. https://start.stockholm/om-stockholms-stad/organisation/stadsdelsforvaltningar/jarva/ kan du läsa mer om Järva stadsdelsförvaltning.

24 mars 2025
Sista ansökan:
7 april 2025
Värnpliktskonsulent till Utbildningsbataljonen
Försvarsmakten
Socialsekreterare

Som värnpliktskonsulent är du en del av Marinbasens stöd till värnpliktiga under grundutbildningen avseende deras psykosociala hälsa. Att vara ett stöd både till värnpliktiga och till befäl, så att man som värnpliktig kan tillgodogöra sig utbildningen på bästa sätt. Detta syftar till att optimera stridsvärdet. Du har huvudansvaret för ett kompani om ca 250 värnpliktiga och arbetar tillsammans med en värnpliktskonsulent som har huvudansvaret för ett annat kompani. Det är ett spännande och betydelsefullt arbete med ett viktigt uppdrag i vårt samhälle. Om enheten Utbildningsbataljonen har en central roll i tillväxten inom Marinen. Enheten ansvarar för grundutbildning av värnpliktiga som ska placeras i krigsförbanden, ta anställning vid olika marina förband eller läsa vidare till officerare. Utbildningsbataljonen består av en bataljonsstab och två utbildningskompanier. Arbetsplatsen är belägen inom Örlogsbasen och vid Kungsholmsfort i Karlskrona. Huvudsakliga arbetsuppgifter Värnpliktskonsultentens huvudsakliga arbetsuppgifter är att ge stödjande, motiverande och coachande samtal till värnpliktiga. Du samarbetar även med befäl inom utbildningsbataljonen, försvarshälsan, soldathemsföreståndaren och fältpastorn. I befattningen ingår det att samverka med försvarshälsan som genomför vidare bedömning om vårdbehov och rehabilitering. Ge vägledning i samband med rehabilitering av värnpliktig. Du samverkar även med relevanta externa aktörer i så som kommun, region, försäkringskassan och kammarkollegiet. Som värnpliktskonsulent arbetar du med förebyggande åtgärder som informationsträffar och utbildningar i frågor som rör psykosocial hälsa, stresshantering och sociala rättigheter. Arbetet sker huvudsakligen i stabmiljö, men det kan förekomma att tidvis arbeta i fältmiljö för att erbjuda stöd på plats. Vid behov kan arbetet ske på kväll och helg vid enstaka tillfälle. Resor i tjänsten förekommer vid enstaka tillfälle. KRAV Kvalifikationer • Socionomexamen, beteendevetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren finner relevant • B-körkort Personliga egenskaper Vi söker dig som är lyhörd, lösningsfokuserad och har ett stort engagemang för att stötta unga människor. Du har förmåga att arbeta både självständigt och i grupp. Vidare är du kommunikativ och har lätt att bygga förtroendefulla relationer med personer du möter i arbetet. Du har ett professionellt förhållningssätt och trivs i en miljö där du får hantera olika typer av utmaningar. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. MERITERANDE • Erfarenhet av arbete med ungdomar eller unga vuxna • Erfarenhet av arbete med stödjande och kurativa samtal • Motiverande samtal (MI) eller annan samtalsutbildning • Genomförd värnplikt eller GMU För att myndighetens uppdrag ska vara framgångsrikt förutsätts att alla medarbetare uppträder enligt den värdegrund som finns. Försvarsmaktens värdegrund slår vakt om alla människors lika värde, rättsvisa och jämlikhet och främjar demokrati och mänskliga rättigheter (läs mer på www.forsvarsmakten.se). Övrigt Anställningsform: Tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Sysselsättningsgrad: Heltid. Arbetsort: Karlskrona. Tillträdesdatum: Snarast enligt överenskommelse. Upplysningar om befattningen Joakim Sirland Carita Augustsson Upplysningar om rekryteringsprocessen Lena Krusberg Fackliga företrädare OFR/O: Johnas Mård PFR/S: Jan Wasberg SACO: [email protected] Samtliga personer ovan nås via växeln: 01082-85 000 SECO: Jan-Anders Nilsson, nås via växeln: 01082-471 000 Ansökan Välkommen med din ansökan senast 2025-04-30. Din ansökan ska innehålla CV och ansökningsbrev där du motiverar varför du är lämpad för denna befattning samt svar på angivna urvalsfrågor. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats. -------------------------------------------------------- Information om Försvarsmakten och det rekryterande förbandet: Marinbasens övergripande uppgift är att stödja de marina förbanden med bland annat logistik i form av transporter, basering, bevakning och sjukvård, både hemma och utomlands. Marinbasen har sitt huvudsäte i Karlskrona, men bedriver verksamhet där behov finns, exempelvis i Berga/Muskö, söder om Stockholm och i Göteborg. Andra stora uppgifter för Marinbasen är övervakning av Sveriges 2700 km långa kust med territorialhav. Varje dag och varje timme gör våra medarbetare insatser som påverkar andra människors liv, både i stort och smått, och både på hemmaplan och runt om i världen. I Försvarsmakten finns en stark värdegrund som bygger på öppenhet, resultat och ansvar. Professionell utveckling och personlig hälsa värdesätts och uppmuntras. Det finns goda förutsättningar för intern karriärrörlighet, friskvård samt bra balans mellan arbete och privatliv. En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. I anställningen ingår även en skyldighet att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning. Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas. Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

24 mars 2025
Sista ansökan:
30 april 2025
Socionomer sökes
Omhu bemanning AB
Socialsekreterare

Omhu Sverige söker socionomer till HVB-hem i Norge Kvalifikationer Socionomexamen eller likvärdig utbildning Om jobbet Som bemanningssocionom hos Omhu Bemanning får du möjlighet att välja bland många spännande uppdrag. Hos oss arbetar du enligt ett rullande schema: först tre dygn följt av sju lediga dagar, sedan fyra dygn med efterföljande sju lediga dagar – därefter upprepas cykeln. Uppdragen är förlagda i Oslo-regionen, vilket innebär att du kan bo kvar i Sverige och pendla med kollektivtrafik eller bil. När du arbetar på HVB-hem i Norge bor du på boendet under dina arbetspass. Anledningen till att vi rekryterar socionomer från Sverige är att man i Norge ställer krav på att personal vid HVB-hem har relevant högskoleutbildning. Det är inget krav att du talar eller skriver norska. Hos Omhu Bemanning får du alla förutsättningar att utveckla din karriär, samtidigt som du får möjlighet att uppleva nya platser och arbetsmiljöer. Arbetsuppgifter Som socionom kommer du att arbeta tillsammans med andra för att motivera och vägleda ungdomarna till ökad aktivitet, delaktighet och självständighet. Du stöttar dem i vardagliga rutiner och uppgifter, ger individuell omsorg och bidrar till att skapa en meningsfull vardag. Arbetstiden är schemalagd, där du arbetar mellan 07:00 och 23:00. Under natten sover du i ett eget rum på boendet, medan en nattvakt finns på plats. Under dagen ingår två timmars vilotid, som du kan använda för träning eller avkoppling på ditt rum. Kvalifikationer Vi söker dig som: Är utbildad socionom eller har en likvärdig högskoleutbildning Har erfarenhet av liknande arbete (meriterande men ej krav) Har B-körkort (krav) Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Vi söker dig som är flexibel, anpassningsbar och har lätt för att samarbeta. Övrigt I Norge är det vanligt att även behandlingspersonal på ”golvet” har en högre utbildningsnivå, då detta anses leda till bättre resultat. På grund av de högre kompetenskraven erbjuder Norge även högre löner – som svensk socionom kan du räkna med en lön som är cirka 30 % högre än i Sverige. Om anställningen Tillträde: Enligt överenskommelse Omfattning: Heltid/ deltid Varaktighet: Tillsvidare Anställningsform: Tillsvidare- eller tidsbegränsad anställning Arbetsplats Oslo-regionen, Norge. Kontakt & ansökan För att söka tjänsten, skicka din ansökan till: [email protected]

24 mars 2025
Sista ansökan:
23 april 2025
Socialt ansvarig samordnare
Götene kommun
Socialsekreterare

Som medarbetare i Götene kommun blir du en del av en helhet där engagemang och samarbete över gränser är en självklarhet. Här värdesätter vi mod och nytänk i allt vi gör och vi eftersträvar arbetsplatser som stimulerar kreativitet, initiativförmåga och ansvarstagande. Hos oss får du möjlighet att bidra till meningsfulla och samhällsnyttiga insatser som gör skillnad i människors vardag. Vi har en tydlig vision – vi ska bli Sveriges bästa landsbygdskommun. Götene kommun är platsen där man, ung som gammal eller mitt i livet, känner trygghet och har förutsättningar att utvecklas. Här står barnen i centrum. Vi tar vara på varje ung individs drivkraft och kreativitet genom att erbjuda en utbildning i toppklass, ett rikt kulturliv och en meningsfull fritid som ger barn och unga möjlighet att utvecklas till sina bästa jag. Lugnet, gemenskapen och enkelheten hos oss tillsammans med pulsen i städerna runt oss ger förutsättningar för ett rikt liv, oavsett var i livet man befinner sig. Runt knuten väntar Vänern och Kinnekulle med ett friluftsliv som många bara kan drömma om. Vill du vara med och forma Sveriges bästa landsbygdskommun? Läs mer om Götene kommun på http://www.gotene.se , och vad livet i Skaraborg har att erbjuda på https://www.livetiskaraborg.se/kommuner/gotene https://www.youtube.com/watch?v=nCtx-cGrzis Beskrivning Götene kommun söker nu en socialt ansvarig samordnare (SAS). Du kommer att ha en central roll i att säkerställa att verksamheten uppfyller lagar, föreskrifter och beslut och du initierar och driver förbättringsarbetsåtgärder när du ser att kvaliteten behöver höjas inom socialtjänstens verksamhetsområden. I uppdraget som SAS kommer du att projektleda införandet av nya socialtjänstlagen som träder i kraft 1 juli 2025. Som projektledare vill vi att du omvärlds bevakar området och ger kommunen övergripande information, att du administrerar processen om införandet och att du är en inspiratör för kommunens alla sektorer. Du ska i ditt uppdrag vara den som leder förändringsarbetet i likställdhet med den nya lagen och arbeta nära kommunens chefer. Du kommer att ingå i en styrgrupp. Kvalitetsarbete Du kommer att stödja verksamheterna i det systematiska kvalitetsarbetet samt bidrar till utveckling av rutiner och arbetssätt. Du granskar processer för bedömning, beslut och verkställighet och samverkan inom socialtjänsten är ändamålsenlig och väl fungerande. Du kommer även att hantera kommunens avvikelser i Life Care. Din närmsta chef kommer att vara socialchefen i Götene kommun och du kommer att ingå i ett team med medicinska ansvarig samordnare (MAS), verksamhetsutvecklare samt områdeschefer Kvalifikationer För att lyckas i rollen krävs socionomexamen eller annan relevant högskoleutbildning, flera års erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänsten, samt goda kunskaper i lagstiftning och social dokumentation. Du har erfarenhet av kvalificerat utredningsarbete. Arbetet kräver att du är skicklig på att samarbete. Vidare är du kommunikativ och kan förmedla information och idéer på ett tydligt sätt såväl muntliga som skriftliga. Du säkerställer att ditt budskap går fram och anpassar in kommunikation efter mottagare, målgrupp och situation. Som person är du analytisk och kan på ett effektivt sätt identifiera och analysera kärnan i ett problem samt föreslå möjliga lösningar. Du har förmåga att se samband och kan dra logiska slutsatser utifrån begränsad och/eller komplex information. Du är strukturerad och kan arbeta självständigt. Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Du tar ansvar för din uppgift, driver arbetet framåt, ser till att arbetet slutförs i tid och följer upp resultat. Villkor Tjänsten är en tillsvidareanställning på 100%.  Urval och intervjuer kan komma att ske löpande under annonserings tiden, så skicka in din ansökan redan idag.    Vi tar endast emot ansökningar elektroniskt via vår hemsida. Bemannings-och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser undanbedes. Götene kommun tillämpar rökfri arbetstid. Götene kommun strävar mot jämställdhet och mångfald i våra verksamheter och arbetar därför aktivt för en jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald.

24 mars 2025
Sista ansökan:
13 april 2025
Socialsekreterare neuropsykiatri och socialpsykiatri
Ekerö kommun
Socialsekreterare

Vi har bestämt oss! Vi ska bli en kommun i framkant – och har allt som krävs för att lyckas. Korta beslutsvägar, samarbete över verksamhetsgränser och viljan att våga mer. Våra höga ambitioner ger dig med eget driv möjligheter att växa och skapa positiv förändring för medborgarna. Som medarbetare i Ekerö kommun får du en värdefull roll i vår unika övärld – och vi ser fram emot din ansökan. ENHETEN FÖR PERSONER MED FUNKTIONSNEDSÄTTNING arbetar med myndighetsutövning för personer under 65 år med någon form av funktionsnedsättning i Ekerö kommun. Enheten består av två team med 5-6 handläggare i vardera, ena teamet handlägger ansökningar och följer upp insatser för personer inom socialpsykiatri och neuropsykiatri. Andra teamet handlägger ansökningar för personer som har en intellektuell funktionsnedsättning eller någon form av rörelsehinder/sjukdom. Utöver detta finns på enheten en boende- och avtalssamordnare och en enhetschef.Jobba i Ekerö kommun Arbetsbeskrivning Vi tror på dig och din förmåga – därför ger vi dig stort utrymme i din roll. Många som jobbar hos oss uppskattar förtroendet och ansvaret de får i vår kommun, eftersom det bidrar till mycket lärande och utveckling i vardagen. För att lyckas är du trygg i dig själv, ditt yrke och har förmågan att både ta för dig – och sätta gränser. Vi söker nu en vikarie för ett längre vikariat till teamet som handlägger och utreder ansökningar inom socialpsykiatri/neuropsykiatri för unga vuxna och upp till 65 år. Hos oss ingår du i en harmonisk och prestigelös grupp där vi samverkar och stöttar varandra över teamgränserna. Vi arbetar med Ekerömetoden som du kan läsa mer om i länken nedan. För att trivas hos oss är du engagerad, genuint intresserad av att möta och förstå människor och nyfiken på att lära nytt och att utvecklas. Vi erbjuder dig ett varierat, självständigt och kvalificerat arbete med en spännande målgrupp. Vi sitter centralt i Ekerö centrum, 15 minuter från Brommaplan eller 5 minuter från Färjeläget Jungfrusund (Ekeröleden). Hos oss får du arbeta med följande arbetsuppgifter: • Myndighetsutövning, kvalificerade utredningar och bedömningar av ansökningar enligt LSS och SoL • Samverkan med både externa och interna samarbetspartners i syfte till att stärka den enskildes möjligheter att leva ett självständigt liv • Möjlighet att aktivt delta i att utveckla enhetens kvalitets- och utvecklingsarbete. Vi arbetar med regelbundna ärendehandledningar i grupp, metodmöten och tillämpar mentorskap för nyanställda. Du har regelbundna avstämningar med chef. Vi har extern processhandledning samt juridiskt stöd. Det är nära dialog och lyhört klimat i Ekerö kommun! Läs mer om Ekerömetoden genom att klicka här. Kvalifikationer För att du ska lyckas med uppdraget ska du ha: • högskoleutbildning som socionom eller annan likvärdig utbildning • kunskap om gällande lagstiftning inom SoL och LSS • god datorvana (bl a Office 365) Tidigare erfarenhet av myndighetsutövning är meriterande men för dig som är ny inom området så finns vi här för att stötta dig in i din nya yrkesroll. Det är även meriterande om du har erfarenhet kring MI samtalsmetodik. För oss är det självklart att du har ett genuint intresse för funktionshinderfrågor. Vi kommer att påbörja urval och intervjuer under ansökningsperioden så skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt. Tillträde: Snarast, enligt överenskommelse Omfattning: Heltid Anställningsform: Visstid, vikariat tom 2026-02-28 med möjlighet till förlängning Så tar du dig till Ekerö kommun Om Ekerö kommun Vi är en mängd olika verksamheter som tillsammans skapar en unik kommun – där vi alla hjälps åt över enhets- och verksamhetsgränser. Vi lever vår värdegrund som innebär ett stort engagemang, god kommunikation med öppen dialog och ett professionellt förhållningssätt. Som en mindre kommun i stockholmsregionen kan vi både erbjuda närhet till varandra och en ambitiös utvecklingsresa. För att bli en kommun i framkant behöver vi fylla på med nya perspektiv, och vi hoppas att du vill vara med och bidra med dina. Ekerö kommun vill vara en attraktiv arbetsgivare och strävar efter ett tydligt fokus på hållbarhet. Under förutsättning att verksamhetens möjlighet att uppfylla sina mål kvarstår, har kommunen en positiv inställning till distansarbete när så är möjligt. Vi erbjuder t.ex. friskvårdsbidrag, löneväxling till pension, växling av semesterdagstillägg till lediga dagar och rökfri arbetstid. För att kvalitetssäkra vår rekryteringsprocess ber vi dig att skicka in ansökan digitalt, och inte via e-post eller post. Vi har redan tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring och vill inte ha kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter och liknande.

24 mars 2025
Sista ansökan:
14 april 2025
Föräldrarådgivare/Ungdomsbehandlare, Individ- och familjeomsorgen
Skellefteå kommun
Socialsekreterare

I Skellefteå kommun jobbar vi tillsammans över gränserna, i en arbetskultur som präglas av en ovanligt stark framtidstro. Med fler människor ökar också behovet av bra stöd där vi strävar efter att alla ska få en vardag som funkar bättre. Föräldrasupporten och Ungdomssupporten söker nu en engagerad medarbetare för ett vikariat under hösten 2025 där rollen kan komma att kombineras mellan de båda verksamheterna. Som föräldrarådgivare/ungdomsbehandlare är du en värdefull samhällsbyggare i framtidens Skellefteå. Socialkontoret är kommunens största förvaltning. En av förvaltningens avdelningar är individ- och familjeomsorgen (IFO) som arbetar med stöd till barn, unga och deras familjer. IFO är uppdelad i tre verksamhetsgrenar: Barn och unga utredning, Vuxen utredning och verkställighet samt Barn och unga verkställighet. Inom verksamhetsgrenen för Barn och unga verkställighet finns den Förebyggande enheten som består av Fältverksamheten, Föräldrasupport och Ungdomssupport samt Familjerådgivningen, Familjecentralen och Centrum mot våld. Vi vet att en ny start kräver trygghet därför hjälper vi dig att hitta bostad när du blir en del av Skellefteå kommun. Välkommen med din ansökan! ARBETSUPPGIFTER I din roll på föräldrasupporten arbetar du tillsammans med föräldrarna för att hitta gemensamma lösningar som såväl stärker den egna föräldraförmågan som relationen till barnet, vilket gynnar barnets utveckling. På ungdomssupporten ger du råd- och stödsamtal till ungdomar och unga vuxna, ett individuellt anpassat stöd utifrån den unges egna behov. I arbetet på föräldrasupporten och ungdomssupporten ingår, förutom att hålla enskilda samtal, även samverkan med både interna och externa samverkanspartners. I rollen får du även möjlighet att leda både föräldragrupper och/eller ungdomsgrupper samt delta i det främjande och förebyggande arbetet på bred front. Vi vill även att du medverkar i den fortsatta utvecklingen av det förebyggande arbetet i Skellefteå kommun. Visst kvällsarbete förekommer. KVALIFIKATIONER Du är utbildad socionom eller har en annan utbildning eller erfarenhet som bedöms likvärdig. Vi vill att du har erfarenhet av att samtala med och vägleda föräldrar och/eller ungdomar/unga vuxna och det är meriterande om du har erfarenhet av att leda grupper. Det är viktigt att du kan arbeta självständigt såväl som tillsammans med andra samt förmåga att prioritera ditt arbete och driva utveckling. Du bör känna dig trygg i din yrkesroll, hantera situationer professionellt och förmåga att skapa förtroendefulla relationer. För tjänsten krävs grundläggande datakunskaper samt B-körkort. ÖVRIGT Socialkontorets medarbetare ger vård, omsorg och stöd till människor i hela Skellefteå. De kan vara äldre, människor med fysisk eller psykisk funktionsnedsättning eller enskilda och familjer i behov av särskilt stöd under en period. Vår verksamhet finns runt om i hela kommunen och hos oss finns specialister inom flera områden inom vård, omsorg, kost, stöd och aktivering för funktionsnedsatta, missbruksvård, familjerådgivning och mycket mer. Med empati, kunskap och engagemang bidrar socialkontoret till att skapa ett Skellefteå där alla får plats. Läs mer om Skellefteå här: http://portal.skelleftea.se/ Kontakt från rekryterings- och bemanningsföretag samt annonsförsäljare undanbeds.

24 mars 2025
Sista ansökan:
3 april 2025