Socionom

Sök bland 167 lediga jobb som Socionom och börja ditt nya yrkesliv idag!

Barnsocionom
Staffanstorps kommun
Socialsekreterare

Staffanstorp är en ung och expansiv kommun med snart 27 000 invånare, ett av Sveriges bästa näringslivsklimat, attraktiva boendemiljöer och skolor i den absoluta rikstoppen. Våra cirka 1200 medarbetare arbetar för att skapa en högkvalitativ service, trygghet och livskvalitet för våra invånare. Oavsett om du lär barn att läsa och räkna, erbjuder kultur och musik, ger trygghet och vård eller utvecklar kommunens gator och torg så bidrar du till att skapa bra dagar för dem som lever och verkar i Staffanstorp. Som medarbetare i kommunen är du del av en organisation med hög delaktighet och snabba beslutsvägar. Du kommer ha ett stort kollegialt stöd där vi tillsammans arbetar för att förverkliga idéer och tankar. Våra verksamheter präglas av tillit till varandra och ett närvarande ledarskap. Vill du ha ett meningsfullt arbete där du gör skillnad, välkommen till oss! ARBETSMARKNADSFÖRVALTNINGEN Arbetsmarknadsförvaltningen har ett brett ansvarsområde och omfattar bland annat individ- och familjeomsorg, arbetsmarknadsinsatser, vuxenutbildning och integration. Grundläggande principer för vårt arbete är helhetssyn och den enskildes delaktighet och ansvar. Våra olika stödinsatser, vårdinsatser och behandlingsinsatser syftar alla till att stärka förmågan till förändring och oberoende. Arbetsmarknadsförvaltningen består av fem enheter; barn och familj, stöd och behandling, vuxen, etablering och vägledning samt kvalitets- och verksamhetsstöd. ARBETSUPPGIFTER En av våra duktiga medarbetare går vidare till en annan tjänst inom enheten. Vi söker därför en barnsocionom till enheten Barn och familj. Vi är en liten kreativ, nyfiken, och lösningsfokuserad arbetsgrupp som gillar att jobba i team runt våra mest sårbara och utsatta barn. Känner du igen dig? Då kommer du att trivas hos oss! Du som barnets socionom arbetar med myndighetsutövning och målet är att följa upp de barn som är placerade i familjehem. Du ansvarar för att följa vården och tillser barnens hälsa, utveckling och upplevelser av vården. Du ser till att barnen får alla sina behov tillgodosedda, så som omsorg i familjehemmet, relation till biologiska nätverket, bra skolgång, god hälsa och rätt till delaktighet. Ibland behöver du utreda nya behov som barnen får och i utredningsarbetet använder vi oss av modellen Signs of Safety för att öka delaktigheten och säkerheten i våra bedömningar och ger därmed en ökad trygghet för de familjer vi möter. I arbetet ingår också ansvaret för att de biologiska föräldrarna erbjuds det stöd som de behöver kring barnens behov, delaktighet och förståelse för insatsen och de krav runt umgänge samt de förändringar som behöver ske för att en återförening ska kunna bli möjlig. Du är alltså en naturlig del av barnens liv och en viktig person i deras liv. Vi arbetar utifrån ett systemiskt och lösningsfokuserat förhållningssätt och håller hög kvalité på våra utredningar och insatser. Vi håller oss uppdaterad med ny forskning och är måna om att inte fastna i gamla rutiner. Vårt jobb är inte alltid enkelt men alltid meningsfullt och det är det som gör vårt arbete så viktigt! Om du tycker detta låter spännande hoppas vi att du är rätt person. Välkommen att utmanas hos oss! KVALIFIKATIONER Det vi erbjuder dig, är ett utmanade, varierande och meningsfullt arbete med fantastiska och engagerade kollegor och chefer. Genom att arbeta i en mindre kommun har du också nära till dina samarbetspartners vilket gör vägarna till åtgärd kortare och smidigare. Vi söker dig som har socionomexamen och en positiv inställning. Meriterande är om du har erfarenhet av familjehemsvård, utredningsarbete, kunskaper inom SOL (Socialtjänstlagen), LVU (Lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga) och datasystemet Lifecare. Du bör ha en god förmåga att uttrycka dig väl och lättförståeligt i både tal och skrift. Övriga utbildningar som MI och Signs of Safety är meriterande. Vid sidan av kraven på kompetens och erfarenhet läggs stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du behöver också ha körkort och köra bil. Som vår nya kollega erbjuder vi dig: - en stark teamkänsla - stöttning och vägledning i det dagliga arbetet - introduktion, Staffanstorps kommun är med i Yrkesresan - intern såväl som extern handledning, - friskvård. - flextid Vi hoppas att just Du blir en del av vårt team. Välkommen med din ansökan! ÖVRIGT Vill du veta mer om hur det är att arbeta i Staffanstorps kommun gå till: www.staffanstorp.se/jobb-och-foretagande/jobbahososs/ Staffanstorps kommun tillämpar rökfri arbetstid. Inför rekryteringsarbetet har Staffanstorps kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Vi har planerat in intervjuer den 26/9 kl. 8:30, 1/10 kl. 9:30 och kl.14:00, 3/10 kl. 10:00 och kl. 11:30 och kl. 13:30 samt kl. 15:00. och för en anställning kommer du att behöva lämna ett aktuellt polisregister då vårt arbete vänder sig till barn.

11 september 2024
Sista ansökan:
25 september 2024
Biträdande verksamhetschef HVB Unga
Team Olivia Omsorg AB
Socialsekreterare

Om Active OmsorgActive OmsorgsHVB- hem har en unik struktur där klienterna bor i en egen lägenhet i ett hyreshus, med egen trappuppgång och en personallägenhet som bas. Målgruppen är pojkar och flickor i åldern 14-20 med psykosocial problematik. Vi bedriver helt individuell behandling för klienterna. Behandlingen sker främst i klienternas lägenheter och i sociala situationer utanför boendet. Vi skräddarsyr behandlingsinsatserna utifrån klientens individuella behov, vår behandlingsbas är DBT, KBT och MI. Om rollen Som biträdande verksamhetschef kommer du att vara verksamhetschefens högra hand. Dinhuvuduppgift på uppdrag av verksamhetschef är att leda och driva arbetet på boendet. Du ansvarar för den dagliga driften, verksamhetsplaneringen och ger medarbetarna de bästa förutsättningarna för att leverera en kvalitativ vård- och omsorg. Du har ett delegerat ansvar för personal, ekonomi och kvalitet. Du följer upp verksamhetens mål och bidrar i det systematiska kvalitetsarbetet. Huvudsakliga arbetsuppgifter: Ansvara för den operativa verksamheten, personal och schemaläggning Bedriva löpande kvalitets- och verksamhetsutveckling Ansvara för matchning och inskrivningsbeslut för klienter Bedriva ett gott samarbete med anhöriga, kund och beställare Säkerställa att avtal, uppdrag och regelverk efterföljs Följa uppbeläggning utifrån budget och uppsatta mål samt samarbeta med säljfunktionen Vem är du?Du har en stark drivkraft för och erfarenhet av arbete med HVB unga. Du ser nu ditt nästa steg i en arbetsledande roll och vill kanske framåt avancera till rollen som ytterst ansvarig som verksamhetschef och stå på tillståndet för verksamhet. Active omsorgbefinner sig i en utvecklingsfas och vi ser därför att du är snabblärd, kommunikativ och våga ta ett stort ansvar. Vidare har du ett lösningsfokuserat förhållningssätt, med förmåga att jobba proaktivt och mot uppsatta mål. I ditt dagliga arbete skapar du ett gott samarbete med medarbetare, anhöriga och externa kontakter. Kvalifikationer: Högskoleutbildning såsom socionom, beteendevetare eller annan likvärdig utbildning enligt krav från Inspektionen för vård och omsorg (IVO) Utbildning i socialrätt 7,5 hp (om ej utbildad socionom) Erfarenhet av arbete inom HVB-vård och/eller inom socialtjänstens område Mycket goda kunskaper i det svenska språket, såväl i tal som i skrift B-körkort Meriterande om du därtill har; Utbildning inom metodik för socialt arbete, tex. lågaffektivt bemötande, MI, KBT eller Repulse Erfarenhet av arbete som ledare Erfarenhet av budgetarbete och ekonomisk analys Tidigare erfarenhet från arbete inom privat omsorgsverksamhet PlaceringStörsta delen av din arbetstid är förlagd i verksamheten för att möjliggöra det nära ledarskapet. Vad kan vi erbjuda dig?Hos oss får du bidra med att utveckla vår organisation och ett av branschens ledande företag. Vi erbjuder dig spännande uppdrag med möjlighet att skapa relationer med kunder, medarbetare och uppdragsgivare på alla nivåer. Hos oss har du stöttande chefer nära samt övriga centrala stödfunktioner inom koncernen. Om rekryteringsprocessenSista ansökningsdag är 2024-09-30. Rekrytering sker löpande, och tjänsten kan tillsättas under ansökningstiden. Vi välkomnar dig att skicka in din ansökan så snart som möjligt. För slutkandidat kommer utdrag ur belastningsregister hämtas. Om tjänstenTillsvidareanställning med 6 månaders provanställning. Tjänstgöringsgrad: heltid, tillsvidareTillträde: Enligt överenskommelse Har du frågor om tjänsten kontakta [email protected] eller [email protected] Varmt välkommen med din ansökan!

11 september 2024
Sista ansökan:
30 september 2024
Barnsekreterare
Landskrona kommun
Socialsekreterare

Landskrona är på frammarsch på många plan. Nya områden med havsnära boende växer fram och allt fler företag väljer att etablera sig just här. Läget mitt i Öresundsregionen med närhet till bad och stad, natur och kultur lockar allt fler till inflyttning, etablering och besök. I Landskrona stad med drygt 3300 medarbetare arbetar vi efter vår värdegrund BRA, där B står för bemötande, R för resultat och A för ansvar. Vår värdegrund ska genomsyra all vår verksamhet och vi ska vara en arbetsplats där du känner arbetsglädje och stolthet. Här finns utrymme för dig med mod och handlingskraft och du får möjlighet att utvecklas. Vill du vara med och påverka utvecklingen i en av Skånes mest spännande städer? Välkommen med din ansökan! Individ- och familjeförvaltningen arbetar med socialt arbete riktat till barn, unga, vuxna och familjer inom socialtjänstens olika områden. Vi satsar på hög kvalitet i verksamheten och strävar efter att kunna erbjuda varierade insatser utifrån den enskildes behov. Målet är alltid detsamma; att människor ska kunna leva sina liv av egen kraft. Vi börjar under hösten arbetet med att anpassa våra verksamheter till den kommande nya socialtjänstlagen. För närvarande har vi tre verksamhetsområden, barn och unga, vuxna respektive gemensamma resurser. Som organisation befinner vi oss i ett spännande digitaliseringsskede! Socialtjänsten behöver utveckla sina arbetssätt för att nå ut till invånare på fler arenor och genom nya format. Om du har tankar och idéer kring hur vi som organisation kan använda oss och dra nytta av digitalisering i våra uppdrag ser vi detta som en intressant merit. VÄLKOMMEN TILL OSS! ARBETSUPPGIFTER I din roll som barnsekreterare möter du och ansvarar för följa upp vården av de barn som är placerade i familjehem. Barnen kan vara placerade i sitt nätverk eller utanför och i olika delar av landet. Arbetet som barnsekreterare är varierande och du kommer att ha kontakt med många olika samarbetspartners kring barnet. Arbetsuppgifter innefattar bland annat att; • Ge stöd till det biologiska nätverket och arbeta med de tredelade föräldraskapet • Genomföra utredningar enligt SOL och LVU och följa upp beviljade insatser • Skriva yttranden till andra myndigheter i pågående ärenden • Bereda handlingar till utskott och nämnd KVALIFIKATIONER Du behöver ha en socionomexamen, ha körkort och vara bekväm med att köra såväl manuell som automatväxlad bil. Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av myndighetsutövning och familjehemsvård. Det är även meriterande om du har förmåga att arbeta strukturerat, kan organisera och planera ditt arbete . I rollen som barnsekreterare är det av vikt att du kunna hantera stress på ett konstruktivt sätt liksom att du har en analytisk förmåga. Vid anställningsintervjun ska examensbevis uppvisas. Innan anställning lämnas även ett utdrag ur misstanke- och brottsregister från Polismyndigheten. Om du går vidare i rekryteringsprocessen kommer vi att påbörja intervjuer, 20/9, 23/9 och 25/9 ÖVRIGT Arbetsgivarinformation: landskrona.se/jobbailandskronastad För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Landskrona stad använder vi rekryteringsverktyget Visma Recruit. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via Visma Recruit genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du till Visma Recruit 0771-10 10 29. En ansökan till Landskrona stad är en allmän handling och dina personuppgifter hanteras enligt GDPR. Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling samt annonserings- och rekryteringshjälp.

11 september 2024
Sista ansökan:
27 september 2024
AnnSam söker Socionom! Uppdrag som Biståndshandläggare i Sävsjö.
Annsam AB
Socialsekreterare

AnnSam AB, som bemannat omsorg sedan 1999, söker nu Socionom för uppdrag som Biståndshandläggare i Sävsjö!   Perioden: 2 månader med möjlighet till förlängning, Arbetstid: Måndag- fredag kl.08:00-17:00 Erfarenhet: Svensk socionomexamen och  5års erfarenhet som biståndshandläggare   Journalsystem:  Pulsen Combine Ev. övrigt:  Som socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd möter man främst vuxna med svårigheter att försörja sig själva. De huvudsakliga arbetsuppgifterna är myndighetsutövning enligt gällande lagstiftning och socialförvaltningens riktlinjer för ekonomiskt bistånd. Ref.nr:  Dis esource     Att arbeta som Bemanningskonsult hos AnnSam: Vi på AnnSam är måna om att tillsätta rätt konsult till rätt uppdrag, detta för att ha nöjd personal och nöjda kunder. Hos oss kan du få uppdrag på heltid, deltid eller extra pass när du vill tjäna lite extra. Du kan även hyras ut som underkonsult om du ha ett eget bolag. Rollen som bemanningskonsult  innebär att du ansvarar för bedömning och uppföljning av patienternas vårdbehov.   AnnSam erbjuder sina konsulter: - Tydlig och ärlig information. - Personlig kontakt och service. - Konkurrenskraftiga löner. - Timlön utbetalas månadsvis alt. var 14:e dag. - Tjänstepensions lösning. - Möjlighet till löneväxling. - Semesterersättning. - Sjuklön. - Reseersättning vid arbete på annan ort. - Försäkring under ditt arbete. - Inskolning så att du kan känna dig trygg. - Boende i samband med uppdraget. - Arbeta som underkonsult via eget bolag. För att bli anställd hos oss så behöver du:     - Godkänd svensk legitimation. - Erfarenhet som legitimerad, minst 1 år.   - Kunna uttrycka dig väl på svenska i både tal och skrift.   - Vana av att arbeta med databaserade journalsystem. - B-Körkort kan vara ett krav på vissa uppdrag. -  Meriterande är ett Varmt hjärta och ett Glatt leende!   Om AnnSam AB:   AnnSam AB är ett personligt bemanningsföretag vars ägare och VD har en lång erfarenhet som Sjuksköterska och av att bedriva vårdbemanning.   För att hålla hög kvalitet fokuserar vi på uthyrning av Allmän Sjuksköterskor, Specialist Sjuksköterskor, Arbetsterapeuter och Fysioterapeuter.   Vårt mål är att alltid ha en nära och personlig kontakt med både kunder och personal, vi erbjuder dig god service och ett nära samarbete.       AnnSam har avtal med häften av Sveriges kommuner och även regionernas nationella avtal vilket ger bemanningsuppdrag i stora delar av Sverige. Berätta gärna för oss var du önskar uppdrag så söker vi i vår kundbas!   Välkommen till AnnSam, vi  har bemannat vården med Sjuksköterskor sedan 1999. Hos oss kan du känna dig trygg!   Se samtliga vår uppdrag på vår hemsida, vi ser fram emot din ansökan!   www.annsam.se   [email protected] Tel: 016-55 12  450

11 september 2024
Sista ansökan:
19 september 2024
Projektledare (socialtjänstlagen) sökes till kommun norr om Stockholm!

Vi söker Nu efter en duktig projektledare med socionomexamen till en kommun norr om Stockholm! Kommunen står inför arbete med att kunna möta den nya socialtjänstlagen. Arbetsgruppen behöver en projektledare vars syfte blir att undersöka vad som blir bästa väg framåt för kommunen utifrån förutsättningar samt undersöka hur andra kommuner har gjort. Detta är en spännande roll där du är med och formar hur kommunen arbetar utifrån nya socialtjänstlagen. Projektledaruppdraget startar i mitten av september 2024 och pågår året ut, med möjlighet till förlängning. Arbetsomfattningen är deltid, 35%. I syfte att vara aktuell för rollen så ser vi att du har en socionomexamen med minst 10 års erfarenhet och god kunskap om socialtjänstlagen, du behöver vidare ha minst 3 års dokumenterad erfarenhet av att leda projekt. Det är meriterande om du har god kännedom om gällande kommun samt har vana av att samverka med andra samhällsaktörer. Du ska vara självständig i ditt arbete, ha god samarbetsförmåga både inom och utanför förvaltningen samt vara bra på att skriva rapporter. Goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift är ett krav. Du ska kunna arbeta på plats hos kommunen. B-körkort är ett krav för tjänsten. Arbetsuppgifter Du kommer i din roll som projektledare att göra en omvärldsbevakning, för att ta reda på hur andra kommuner gör och vad som blir bästa vägen framåt för kommunen när det kommer till att möta den nya socialtjänstlagen.  Anställning Du kommer att bli anställd som konsult för Vårdlänken Bemanning Rekrytering, med varierande arbetstider och tjänstegrad efter överenskommelse. Som konsult hos oss erbjuds du: • Konkurrenskraftig lön och intressanta uppdrag i olika verksamheter • Kollektivavtal, tjänstepension, friskvårdsbidrag och semesterersättning • Stora möjligheter att själv välja arbetsplats och arbetstider • Hjälp med resa och boende om du arbetar på annan ort • Introduktion och kontinuerlig coachning så att du snabbt kommer in i din roll • En dedikerad och tillgänglig konsultchef, som själv varit verksam inom ditt yrkesområde • Inbjudningar till seminarier och konsultträffar Vårdlänken är ett auktoriserat bemanningsföretag genom arbetsgivarorganisationen Almega – en trygghet för dig som konsult. Det innebär bland annat att vi har kollektivavtal och gedigna ansvars- och olycksfallsförsäkringar för våra konsulter, samt att vi betalar in till din tjänstepension från den allra första kronan du tjänar. Ansökan Varmt välkommen att skicka in din ansökan till oss via ansökningsformuläret. Urval och intervjuer sker löpande, så vi tar tacksamt emot din ansökan så snart som möjligt. Vid frågor om tjänsten, var vänlig kontakta kontaktpersonen nedan. På www.vardlanken.se/lediga-jobb presenterar vi alla våra lediga uppdrag. Om oss Vårdlänken Bemanning Rekrytering förmedlar intressanta konsultuppdrag och tjänster till dig som är läkare, sjuksköterska, fysioterapeut, arbetsterapeut, socionom, chef eller har annan profession inom vård eller socialt arbete. Vårt mål är att ge dig ett flexibelt och utvecklande arbetsliv, samtidigt som vi tillsammans bidrar till en välfungerande vård- och omsorgssektor genom rätt kompetens på rätt plats. Vi har över 26 års erfarenhet av vårdbemanning. Våra kunder är både privata och offentliga aktörer inom hälsovård, sjukvård och omsorg över hela Sverige. Vi hjälper dem med skräddarsydda bemanningslösningar och hjälper även till att rekrytera personal till fasta tjänster. Det gör oss till helhetsleverantör av kompetens inom vård- och omsorgsområdet. Läs mer på www.vardlanken.se, samt följ oss på Linkedin: www.linkedin.com/company/vardlanken

11 september 2024
Sista ansökan:
18 oktober 2024
Socialsekreterare till Barn och Unga i Socialförvaltningen Nordost
GÖTEBORGS KOMMUN
Socialsekreterare

Socialförvaltningen Nordost arbetar för att ge invånare i nordöstra Göteborg en likvärdig och effektiv välfärd med möjlighet att leva trygga och självständiga liv. Förvaltningen ger stöd till individer och familjer enligt Socialtjänstlagen. Vi erbjuder också aktiviteter och mötesplatser som kan ge barn och ungdomar en meningsfull fritid. Dessutom arbetar förvaltningen aktivt med krisstöd, trygghetsfrågor, föreningsliv, folkhälsa samt kontakter med invånare och civilsamhälle. Välkommen till en levande förvaltning i ett dynamiskt stadsområde - här jobbar vi för gemenskap och öppenhet med fokus på dem vi är till för! ARBETSUPPGIFTER Till enheten Barn och Unga 7 söker vi nu en socialsekreterare som vill arbeta och utveckla vår verksamhet tillsammans med oss. På Barn och Unga tar vi emot orosanmälningar, gör förhands- och riskbedömningar, utreder anmälningar och ansökningar samt fattar beslut om och följer upp insatser enligt SoL och LVU. Enheten är en av elva enheter på avdelning Barn och Unga i Socialförvaltning Nordost. Vår enhet består av 12 handläggare, två 1:e socialsekreterare samt enhetschef, vilket möjliggör en nära arbetsledning. Som socialsekreterare på Barn och Unga utreder du familjers behov av bistånd och skydd utifrån gällande lagstiftning och fastställda riktlinjer efter inkommen anmälan/ansökan. Du handlägger ärenden enligt SoL/LVU och följer även upp beviljade bistånd samt medverkar till att familjens egna resurser och lösningar tillvaratas. Vi arbetar ofta med komplexa ärenden med utsatthet, hedersproblematik och ofta förekommer inslag av våld i människornas liv. Inom området arbetar vi med flera utvecklingsområden exempelvis kring hedersrelaterat våld, vi implementerar förbättrad dokumentation, samverkan med trygghetssamordnare, förebyggande arbete med fältassistenter och samverkansteam på skolorna. Vi arbetar alltid med barnens behov i centrum och har implementerat Signs of Safety och LÖSA som förhållningssätt i utredningsarbetet. Vi arbetar utifrån FAS-modellen, vilket ger möjlighet och utrymme till att planera och strukturera sitt arbete på ett effektivt sätt. Som anställd i Göteborgs stad och Socialförvaltningen Nordost har du tillgång till metodhandledning, utbildningar, löpande kompetensutveckling och extern handledning. Inom förvaltningen har en kompetensutvecklingsplan tagits fram där du som medarbetare erbjuds fortlöpande utbildningar inom området som är kopplade till din tidigare erfarenhet och kompetens. Du kommer även att erbjudas en strukturerad introduktion och handläggarskola av vår introduktionsansvariga socialsekreterare. Du erbjuds också en mentor som finns till för att ge det stöd du har behov av på din nya tjänst. Om du tycker om att ta dig an intressanta arbetsuppgifter och få möjlighet till att fortsätta utvecklas i din roll som socialsekreterare i ett meningsfullt arbete så ser vi fram emot din ansökan! KVALIFIKATIONER För att vara kvalificerad för tjänsten krävs det att du har en socionomexamen. Vi ser helst att du har erfarenhet av myndighetsutövning med barn och unga som målgrupp, vi ser gärna erfarna handläggare som söker våra tjänster. Vi söker dig som har god insikt i och förståelse för socialtjänstens uppdrag i förhållande till andra huvudmän. Vi söker dig som har en trygg grund att stå på, som är engagerad och vill göra skillnad för barn och unga i Nordost. Som anställd inom socialförvaltningen Nordost ingår du i en stor och specialiserad organisation. Detta gör att du får goda möjligheter till stöd och kunskapsutbyte med kollegor, samtidigt som det ställer krav på god samarbetsförmåga. Vi söker dig som trivs med att arbeta i en utvecklingsorienterad arbetsgrupp, i en politiskt styrd organisation där du förstår helheten och tillsammans med dina kollegor arbetar för att genomföra mål och uppdrag. Som socialsekreterare förväntas att du klarar av att ta ansvar och självständigt driva utvecklingen i dina egna ärenden och fatta beslut inom ramen för ditt uppdrag. I svåra situationer behåller du lugnet, agerar rationellt och kan bemöta andra med empati samtidigt som du följer lagar och riktlinjer för en rättvis och rättssäker process. I arbetet med handläggning ingår en stor del dokumentation, därför är det viktigt att du trivs med administrativa uppgifter samt kan uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift. Goda datakunskaper är ett krav och kunskaper i sociala dokumentationssystem ser vi som meriterande. Urval och intervju kommer att ske löpande så skicka in din ansökan redan idag. Varmt välkommen med din ansökan! ÖVRIGT För tjänster som innebär direkt och regelbunden kontakt med barn under 18 år behöver du kunna uppvisa ett giltigt utdrag ur belastningsregistret innan du börjar arbeta hos oss. Utdraget beställs direkt från Polisens hemsida https://polisen.se/belastningsregistret?mtm_campaign=utdrag&mtm_kwd=post0623 För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen, uppfylla kraven i GDPR samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller brev. Har du skyddade personuppgifter skall du INTE ansöka via systemet utan kontakta rekryterande chef för hantering av din ansökan. Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter. Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Stadsområdet har goda kommunikationer och närhet till Göteborgs centrum. Här finns unika naturområden och en varierad bebyggelse där utveckling, förnyelse och expansion sker inom många områden. Stadsområdets struktur och mångfalden bland invånare och medarbetare gör arbetet hos oss utvecklande och lärorikt. Som anställd hos oss gör du en viktig insats för att Nordost ska vara ett attraktivt område att leva, verka och bo i. Genom ditt arbete är du med och utvecklar staden tillsammans med andra. Vill du vara en del av detta?

11 september 2024
Sista ansökan:
2 oktober 2024
Enhetschef till Hägersten Älvsjö stadsdelsförvaltning, familjehemsvård
Stockholms kommun
Socialsekreterare

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna. Hägersten-Älvsjö är en av 11 stadsdelsförvaltningar i Stockholms stad med drygt 3000 medarbetare. I dag är vi ett av stadens största stadsdelsområden med ca 130 000 invånare. I Hägersten-Älvsjö har du nära till staden, kommunikationer och naturen. Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med möjligheter för dig att utvecklas i din roll. Vi erbjuder Ett spännande, meningsfullt och roligt uppdrag som enhetschef inom verksamhetsområdet barn, unga och familj. Din roll Som enhetschef har du budget, personal- och arbetsmiljöansvar för en familjehemsenhet. Du ingår i områdets ledningsgrupp med områdeschef, fem övriga enhetschefer och två verksamhetsutvecklare. Utöver ditt personalansvar blir en stor del av din roll att arbeta med effektivteten både i din enhet samt tillsammans med dina chefskollegor för hela området med fokus på ekonomi. Du utvecklar enheten med fokus på dina medarbetare för att hela tiden kunna hjälpa våra medborgare professionellt, effektivt och med god kvalitet. Tillsammans med verksamheten sätter du upp och anpassar mål samt säkerställer att enheten presterar i enlighet med dem. Vi söker dig med erfarenhet av familjehemsvård och med engagemang att utveckla nya arbetssätt tillsammans med de två gruppledare som ingår i enheten. Du kommer vara delaktig i vår satsning i form av projektet ”Förstärkt familjehemsvård” som innebär behandlarstöd till familjehem, biologiska föräldrar och placerade barn och unga. Din kompetens och erfarenhet Socionomexamen. Flera års erfarenhet som chef/ledare. Flera års erfarenhet av myndighetsutövning inom familjehemsvård. Erfarenhet av arbete i politiskt styrd organisation. Meriterande Att leda andra chefer. Som person är du strukturerad och kan planera, organisera och prioritera dina arbetsuppgifter på ett effektivt sätt. Då tjänsten innebär många kontaktytor såsom facklig samverkan, nätverkande, gemensamma måluppfyllelser mellan enheter, avdelningar och andra förvaltningar är det viktigt att du vill och har förmåga att samarbeta. Du styrs av mål- och resultattänkande i prioriteringar, planering och agerande samt kan förändra inriktning när målen ändrar sig. Vidare tänker du strategiskt och har ett brett perspektiv på frågorna samt har mod att prova nytt. Övrigt Länk Klicka gärna på länken om du vill läsa på om våra förmåner: Förmåner för medarbetare - Stockholms stad (jobba.stockholm) Vi rekryterar utan det personliga brevet i denna rekrytering för att stärka fokus på de kompetenser och erfarenheter som efterfrågas för denna roll. Vid bedömningen av din ansökan kommer vi endast att utgå ifrån ditt CV och ett antal frågor du får besvara i samband med att du söker tjänsten. Vi önskar att du svarar konkret och kortfattat på frågorna, och att det finns en tydlig koppling mellan dina svar och ditt CV. Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, etnisk tillhörighet, religion, funktionsnedsättning och ålder. Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

10 september 2024
Sista ansökan:
25 september 2024
Teamledare med handläggaransvar inom LSS/Socialpsykiatri och bistånd äldre
Skinnskattebergs kommun
Socialsekreterare

Upptäck Skinnskattebergs kommun – där arbetsliv och livskvalitet går hand i hand! Skinnskattebergs kommun - där historiens djup möter framtidens möjligheter och där karriären utvecklas i en sammanhållen och mångfacetterad miljö. Vi är stolta över att kunna erbjuda förmåner till våra blivande medarbetare, som till exempel möjlighet till semesterväxling och friskvårdsbidrag. Som en tillåtande organisation, uppmuntrar vi till stort eget ansvar och möjligheten att utvecklas både personligt och professionellt. Här i hjärtat av Bergslagen finner du inte bara en arbetsplats, utan en levande gemenskap där varje individ spelar en avgörande roll. Utforska vårt rika kulturarv och låt dig inspireras av den naturliga skönheten som omger oss. Skinnskattebergs kommun erbjuder en perfekt balans mellan en fullstor verksamhet i ett litet format och en livsstil där lugnet i våra skogar och sjöar ger en känsla av harmoni och tillhörighet. Skinnskattebergs kommun tillhör finskt förvaltningsområde, vilket innebär att kunskaper i det finska språket är meriterande och ger dig en extra fördel i din karriär hos oss. Sök Sveriges viktigaste jobb och bli en del av vår gemenskap här i Skinnskattebergs kommun! Tillsammans kan vi göra skillnad och forma en framtid där varje individ är betydelsefull.Verksamheten Hos oss får du ett utvecklande arbete där du tillsammans med andra är med och gör skillnad. Ett omväxlande och roligt arbete med en engagerad arbetsgrupp med hög kompetens inom området. Stöd från enhetschef, socialt ansvarig samordnare (SAS) och övrig ledningsgrupp. Vi har också påbörjat arbetet inför omställningen till nya socialtjänstlagen, vilket ger stora möjligheter till att kvalitetsutveckla det sociala arbetet. Skinnskattebergs kommun erbjuder en perfekt balans mellan en fullstor verksamhet i ett litet format och en livsstil där lugnet i våra skogar och sjöar ger en känsla av harmoni och tillhörighet. Arbetsuppgifter Som teamledare ansvarar du för att leda och fördela det dagliga arbetet och vägleda gällande lagstiftning, riktlinjer och rutiner samt ger metodhandledning enskilt till din kollega på bistånd äldre. Som teamledare ansvarar du för metodutveckling och du behöver hålla dig uppdaterad inom områdena LSS, socialpsykiatri samt bistånd äldre gällande lagstiftning och direktiv samt ansvara för implementering i det dagliga arbetet. Som handläggare kommer du att utreda, besluta och följa upp insatser i ärenden inom LSS och SoL socialpsykiatri. På arbetsplatsen har vi ett gott kollegialt stöd samt ett välkomnande klimat där vi samarbetar och hjälper varandra. I rollen ingår att vara tillgänglig och ge nära stöd i det dagliga arbetet. Du leder metodmöten och har individuella ärendegenomgångar samt företräder socialtjänsten i nämnd. Vi arbetar ständigt med att utveckla vår verksamhet, i stort och smått, och du förväntas ta en aktiv del i detta genom deltagande i olika arbetsgrupper och enskilda uppdrag. I nära samarbete med enhetschef och teamledare kommer du att vara med och bidra till verksamhetsområdets utveckling framåt. Tillsammans arbetar gruppens två teamledare tätt för att möta behoven hos de vi är till för och vi hjälps åt med de utmaningar som uppkommer. Det är av största vikt att du ser fördelarna med en god samverkan både internt och externt då det är avgörande för en fungerande verksamhet. Kvalifikationer Vi söker dig som har en socionomexamen, beteendevetenskaplig utbildning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du bör ha minst några års erfarenhet av myndighetsutövning/utredningsarbete inom LSS och SoL socialpsykiatri. Du ska vara förtrogen med lagstiftning och regelverk inom socialtjänsten samt hålla dig uppdaterad kring förändringar i aktuell lagstiftning. Du utrycker dig väl i tal och skrift och har ett strukturerat arbetssätt. För oss är det mycket viktigt att Du trivs hos oss och därför erbjuder vi dig bland annat handledning, kompetensutveckling och friskvård. Körkort B är ett krav. Personliga egenskaper Din profil: Du behöver ha ett ledarskap som kännetecknas av personlig mognad och tydlighet samt att du som teamledare bidrar med ett aktivt medarbetarskap. Arbetet kräver att du är kommunikativ, tydlig och lyhörd. Genom att vara intresserad och nyfiken får du medarbetarna att känna sig sedda och utvecklas i rollen. Du är professionell, trygg och stabil i din yrkesroll och handlar i enlighet med fattade beslut. Du har förmåga att ta självständiga beslut där du agerar inom ramen för ditt uppdrag. Du har förmåga att arbeta utifrån mål och att säkerställa god kvalitet. Du har även förmåga att anpassa dig själv och ditt arbetssätt utifrån ändrade förutsättningar och du har förståelse för hur det är att arbeta i en politisk styrd organisation. Du behöver ha ett positivt synsätt och se möjligheter i förbättringsarbete. Då du har en arbetsledande roll förväntas du även ta ansvar för helheten. Arbetstid/Varaktighet Tjänsten är tills vidare, heltid med tillträde enligt överenskommelse. Intervjuer kan komma att ske under ansökningstiden. Provanställning kan komma att tillämpas. Innan anställning ska utdrag ur belastningsregistret uppvisas. Varmt välkommen med din ansökan! Fackliga företrädare nås via kommunens växel, 0222- 51 55 00. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

10 september 2024
Sista ansökan:
1 oktober 2024
SVEA BOENDE SÖKER NY FAMILJEHEMSKONSULENT (vikariat)
Svea Work AB
Socialsekreterare

SVEA BOENDE SÖKER NY FAMILJEHEMSKONSULENT (vikariat) Vem kan söka tjänsten? Du behöver ha en högskoleutbildning på minst 180 hp i socialt arbete (t.ex socionom, socialpedagog, beteendevetare). Du ska ha arbetat inom socialt arbete, gärna med barn samt familjer i minst 2 år. Tidigare erfarenhet som familjehemskonsulent är meriterande men inget krav. Det viktigaste är att du har hjärtat på rätt plats, stor passion för ditt arbete och viljan att hjälpa andra människor. Arbetsbeskrivning Vi söker dig som är självgående och strukturerad. Du ska vara van att handleda eller att ha motiverande och stöttande samtal. Du ska ha god kunskap och kännedom kring socialtjänstlagar och barnkonventionen. Du kommer ha varierande arbetsuppgifter så som utreda jour-och familjehem, göra hembesök, dokumentera journalföra, skriva månadsrapporter, handleda familjehem samt göra placeringsmatchningar. Du behöver vara ödmjuk, god människokännare, trygg i dig själv samt ha ett brinnande intresse för att hjälpa barn och ungdomar. Vårt arbetssätt är flexibelt och ”frihet under ansvar” för att kunna vara så tillgängliga som möjligt för våra familjer. I tjänsten ingår också resande, korta som långa resor, och B-körkort är ett krav. Tjänsten är på heltid med start i oktober och vikariatet är ett år framöver med god möjlighet till förlängning. God introduktion utlovas. Plats Våra konsulenter utgår från vårt centrala kontor i Göteborg, med möjlighet arbeta hemifrån vissa dagar, samt en del resande. Sista ansökningsdag Ansökningar behandlas löpande. Söker du efter en ny arbetsgivare med kompetensmöjligheter kan detta vara något för dig. Varmt välkommen in med din ansökan! Skicka in ditt CV och personligt brev till Tilda Hansson, [email protected]. Vi ser fram emot din ansökan! Företags information: Svea Work är en del av Svea Partners koncernen och är ett rekryterings-och bemanningsföretag som arbetar tillsammans med våra uppdragsgivare och medarbetare för att hitta rätt person för rätt uppdrag. För oss på Svea Work är det betydelsefullt att göra skillnad och bidra med samhällsnytta. En del av resultat skänker Svea Work till Svea Foundation som i sin tur hjälper ensamstående föräldrar och barn.

10 september 2024
Sista ansökan:
10 oktober 2024
Socialsekreterare
Strängnäs kommun
Socialsekreterare

Utredningsenheten består av två arbetsgrupper, barnutredare och vuxenutredare. Vid årsskiftet kommer vuxenutredarna tillhöra vuxenenheten och enheten kommer från 2025 ha sitt fokus på barn och unga 0-18 (21). Utredningsenheten och enheten mottagnings- och familjeenheten delar korridor och har ett nära samarbete. Utredningsenheten har två gruppledare och mottagnings- och familjeenheten har två gruppledare. De fyra gruppledarna har ett nära samarbete i vardagen och täcker för varandra vid frånvaro. Gruppledarna på utredningsenheten arbetsleder 12 barnutredare och 3 vuxenutredare. Vi är en engagerad arbetsgrupp som ser det som en självklarhet att arbeta med den enskildes behov i fokus. Vi tror på utveckling av vår verksamhet och genom ett aktivt medarbetarskap samt ett tillitsbaserat ledarskap ser vi gärna att du vill vara med och bidra till vårt arbete med ständiga förbättringar. I verksamhetsområdets uppdrag ingår att möta våra medborgare med adekvat information, göra kvalitativa bedömningar samt fatta rättssäkra beslut. Vi visar engagemang, vi arbetar för att uppnå enhetens mål, vi är nyfikna och arbetar med de motgångar som uppstår som ett team. Du erbjuds friskvårdsbidrag, extern handledning, hemarbete i viss mån, flexavtal och reflektionstimme för återhämtning 60 min i veckan. Vi söker nu ytterligare två socialsekreterare som vill arbeta med oss och stötta våra barn och föräldrar! ARBETSUPPGIFTER I uppdraget ingår bland annat att utreda enligt BBIC och i enlighet med aktuell lagstiftning, fatta rättssäkra beslut samt att följa upp beslutade insatser. Detta innebär att, med respekt för individen, möta människor som många gånger kan befinna sig i kris. Arbetsuppgifter omfattar bland annat: • Ta emot och utreda ansökningar och anmälningar enligt SoL. • Göra skyddsbedömningar. • Fatta kvalitetssäkrade beslut. • Bedöma behov av insatser och följa upp beviljade insatser. • Bereda ärenden enligt LVU. • Tillsammans med arbetsledning företräda i förvaltnings- och kammarrätt. • Dokumentera: bland annat journalanteckningar, vårdplaner och beslutsunderlag. • Samverka intern och externt. • Aktivt söka information om nya domar och att använda dig av juridiska databaser för att hålla dig uppdaterad kring rättsläget. • Delta i vårt gemensamma arbete med ständiga förbättringar. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har: • examen som socionom eller som beteendevetare med påbyggnad som uppfyller behörighetskraven för socionom, • goda kunskaper om lagstiftning och myndighetsutövning, • god förmåga att formulera dig tydligt i tal och skrift på svenska, • grundläggande IT-kunskaper, • giltigt körkort med B-behörighet. Det är meriterande om du har: • arbetslivserfarenhet av/inom utredningsarbetet med barn och unga ålder 0-18 (21) år. • arbetslivserfarenhet av myndighetsutövning inom andra delar av socialtjänsten. • utbildning i PATRIARK, ADAD, BBIC, MI mm • arbetat i verksamhetssystemet Treserva. I rollen som utredare förväntas du vara engagerad, driven och ansvarstagande. Du är flexibel och har förmåga att driva flera komplexa utredningar samtidigt. Din förmåga att kommunicera och skapa förtroende hos såväl den enskilde som anhöriga och samarbetspartners är avgörande för att du ska lyckas i din roll. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och vi vill att du delar kommunens värdegrund utveckling, respekt, öppenhet och tydlighet. Urvalet sker löpande, så skicka in din ansökan redan idag och bli en del i vårt team! ÖVRIGT Vi är en attraktiv tillväxtkommun med drygt 38 000 invånare i hjärtat av Mälardalen. Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället. Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb med goda möjligheter att påverka och utvecklas. I Strängnäs kommun arbetar drygt 2 500 kunniga och kompetenta medarbetare. Tillsammans arbetar vi för att göra invånarnas vardag så bra som möjligt, nu och i framtiden. Våra medarbetare trivs hos oss, det ser vi i vår årliga medarbetarundersökning. I organisationen arbetar vi aktivt med vår vision och vår värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet. Vi vill att du som medarbetare trivs och bygger vår framtida kommun tillsammans med oss. Vi behöver din kompetens, ditt engagemang och dina erfarenheter. Tillsammans gör vi varandra bättre! Med hänsyn till medarbetares, kollegors, kunders och brukares hälsa tillämpar Strängnäs kommun rökfri arbetstid. För arbete med barn och ungdom ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas innan anställning. Många av våra medarbetare arbetar på varierande tider och då kollektivtrafiken inte passar alla våra arbetstider är det viktigt att du som söker den typen av roller säkerställer att du kan ta dig till och från arbetsplatsen utan att vara beroende av kollektivtrafik. Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. I samband med att du har sökt arbete hos oss och för att vi ska kunna hantera din ansökan, behandlar Strängnäs kommun dina personuppgifter. Du kan läsa mer om vad detta innebär via vår hemsida; https://www.strangnas.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-rattssakerhet/personuppgifter-i-strangnas-kommun Strängnäs kommun har gjort medieval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

10 september 2024
Sista ansökan:
24 september 2024