Socionom

Sök bland 256 lediga jobb som Socionom och börja ditt nya yrkesliv idag!

Socionomkonsult Verksamhetsutvecklare Öppenvård

Nu har du möjlighet att prova rollen som konsult i ett uppdrag gällande verksamhetsutveckling inom öppenvård Vi söker dig med mångårig erfarenhet av ledarskap och verksamhetsutveckling. ➡Du har socionomexamen och lång erfarenhet av myndighetsarbete inom barn och unga, föräldrastöd/familjebehandling och familjecentraler ➡ Du förväntas självständigt arbeta med verksamhetsutveckling i enlighet med framtaget uppdrag och familjehub-stärkt stöd till barn mellan 6-12 år och deras föräldrar i utsatt område. ➡ Uppdraget är en heltid och startar 3/5 och pågår till 31/8 Vill du veta mer? 🖋️Registrera din ansökan redan idag så kontaktar vi dig inom kort. Som konsult får du möjlighet till en ny flexibel tillvaro, se nya platser och få nya erfarenheter! Med din kompetens får du komma in och förstärka och göra positiv skillnad där det verkligen behövs! CareOn har varit verksamma i mer än 20 år och är en resurs att räkna med. Vi är en trygg arbetsgivare åt dig som konsult och en kompetent leverantör till uppdragsgivaren. Tillsammans gör vi skillnad, varje dag, så Välkommen till oss! Kvalifikationer: socionomexamen med 5 års erfarenhet av socialtjänstens myndighetsutövning du bör kunna uttrycka dig väl i tal och skrift ha god kännedom om din arbetskapacitet och förmåga att arbeta självständigt ett flexibelt förhållningssätt till varierade arbetssätt och miljöer följa regler och instruktioner, sträva efter god kommunikation en trygg och lösningsorienterad inställning till att arbeta för individens bästa professionell inställning till att förstärka och utveckla arbetet på arbetsplatsen meriterande om du har utbildningar såsom BBIC, Signs of Safety, MI, ADAD Vi erbjuder: engagerade konsultchefer som också är socionomer och som stöttar dig inför och under uppdragstiden konkurrenskraftig lön trygg anställning med kollektivavtal, försäkring och tjänstepension regelbundna uppföljningar ett team som gör allt för att du ska trivas på ditt uppdrag en flexibel tillvaro och möjlighet att se nya platser Vi har ramavtal, uppdragsgivare och uppdrag över hela landet och den angivna kommunen kan vara, men behöver inte vara, den aktuella uppdragsgivaren i annonsen. Det kan alltså vara andra uppdragsgivare i kommunen eller i länet. Mer information om placering lämnas ut om det blir aktuellt med uppdrag. Våra ledord är kompetens, kunskap och kvalitet! www.careon.se Utbildningskrav: Socionomexamen

24 april 2024
Sista ansökan:
30 april 2024
Beteendevetare

Med 1 000 experter på närmare 100 enheter över hela landet är Falck Sveriges mest kompletta leverantör av tjänster inom hälsa och arbetsliv. Vi erbjuder företagshälsovård, kris- och personalstöd, organisations- och ledarskapsutveckling, omställnings- och karriärtjänster samt primärvård och hälsotjänster för privatpersoner. Falcks tjänster inom hälsa och arbetsliv når 1,2 miljoner människor över hela Sverige och bidrar till ett hållbart arbetsliv och privatliv för alla. Är du utbildad psykolog, socionom eller psykoterapeut med intresse för sambandet mellan arbete och hälsa och vill arbeta för att ge människor goda förutsättningar till ett hållbart arbetsliv och privatliv? Falck Hälsa och Arbetsliv fortsätter växa och söker nu en kollega med placering i Malmö. Som beteendevetare hos Falck är du med och påverkar i en av Sveriges framtidsbranscher där din breda kompetens är efterfrågad och högt värderad hos våra kunder som finns inom en mängd branscher; privat och offentlig sektor, större och mindre verksamheter. Du kommer att leverera både digitalt och fysiskt till både lokala och nationella kunder. Detta ger en intressant variation i ditt jobb och du kommer att möta en mängd olika kulturer och individer. Du kommer att jobba nära erfarna och hjälpsamma företagsläkare, företagssköterskor, fysioterapeuter, psykologer, beteendevetare, rehabsamordnare, arbetsmiljöingenjör mfl som jobbar konsultativt och samspelande med våra kunder och deras medarbetare med goda resultat. Tyngdpunkten i tjänsten är att genomföra insatser på individnivå, men även uppdrag på grupp- och organisationsnivå förekommer i form av exempelvis föreläsningar, kartläggningar och handledning av grupper. Vi söker dig som är psykolog, socionom, psykoterapeut eller motsvarande adekvat beteendevetenskaplig utbildning på lägst kandidatnivå med; • erfarenhet av stödsamtal där du använt dig av metodiker i samtal och behandling, gärna KBT, ACT eller FACT • erfarenhet av att möta människor med behov och frågeställningar kopplade till situationer där livet och arbetslivet möts • vana av att arbeta med grupper och att genomföra utbildningar • behärskar svenska och engelska i tal och skrift • god datavana samt intresse och gärna erfarenhet av att leverera i digitala verktyg och arbeta med online-baserade metoder. Som person är du; • trygg i din yrkesroll och jobbar systematiskt med analys, genomförande och uppföljning • drivande och har kunskap om sambandet mellan individ, grupp och organisation samt förmåga att omsätta det till effektiva insatser i relation till kund • kommunikativ med lyhördhet för kundens behov • en utpräglad lagspelare med förmåga att jobba med olika yrkeskompetenser såväl som självständigt Du känner igen dig i våra Winning Behaviours: • Vi bryr oss om • Vi bygger förtroende • Tillsammans skapar vi mer värde Vi erbjuder dig: • Kollektivavtal med bra förmåner • Tillgång till ett nära och coachande ledarskap, trevliga kollegor och ett bolag som värnar om hela människan! • Att jobba som en viktig nyckelresurs i tvärfunktionella team med spetskompetens inom hälsa och arbetsliv • Självständigt och omväxlande arbete men med kollegor över hela landet för kunskaps-och erfarenhetsutbyte i olika digitala/fysiska forum • Spännande arbetsplats med en enorm bredd av kompetens som borgar för ett kontinuerligt lärande i ett bolag under utveckling med interna möjligheter att växa • Ett kreativt utrymme att skräddarsy lösningar till våra kunder som finns representerade inom alla branscher, med möjlighet att påverka och skapa resultat på både individ-och organisationsnivå • Vara med och påverka i en av Sveriges framtidsbranscher i ett globalt bolag med muskler som fyller en viktig samhällsfunktion Övrigt: Tjänsten innehåller resor inom närområdet efter verksamhetens behov, vilket innebär att du måste ha körkort och gärna tillgång till egen bil. Tillsvidareanställning som inleds med 6 månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Arbetstid helgfria vardagar 8-17. Är du intresserad? Vid frågor är du välkommen att kontakta Konsultchef Sofie Jeppsson på [email protected] eller på telefon 040-174245. Välkommen med din ansökan senast 2024-05-19. Urval och intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdatum. Vi undanber oss kontakt med annonserings- och rekryteringsföretag.

24 april 2024
Sista ansökan:
19 maj 2024
Värnpliktskonsulent

Försvarsmakten är under stor tillväxt och söker nu en värnpliktskonsulent till Totalförsvarets Skyddscentrum (SkyddC) i Umeå. Hos oss får du en omväxlande vardag där du som värnpliktskonsulent gör skillnad genom att stötta både våra värnpliktiga under deras grundutbildning och den personal som arbetar med att utbilda. Du möter dem i deras verklighet och är med och bidrar till att upplevelsen av Försvarsmakten, SkyddC och grundutbildningen är positiv.   Om personalavdelningen I rollen som Värnpliktskonsulent kommer du att arbeta på personalavdelningen som tillhör Stabsenheten. I dagsläget består personalavdelningen av 6 medarbetare. Stabsenheten ansvarar för samordning, ledning och uppföljning av SkyddC. Här arbetar både militär och civil personal. Huvudsakliga arbetsuppgifter Som värnpliktskonsulent kommer du att arbeta med stöd till värnpliktiga som genomför grundutbildning. Värnpliktskonsuleten har goda kunskaper om psykosociala faktorer och arbetet handlar exemplevis om att bedriva hälsofrämjande- och förebyggande psykosocialt arbete som kan bestå av att ge utbildning/information om inryckningsstress och värdegrundsarbete, detta till både värnpliktiga och befäl vid SkyddC. Arbetet kan även innebära stödjande, motiverande samtal av icke-klinisk karaktär såväl på individ- som på gruppnivå. På SkyddC är värnpliktskonsulenten tillika värnpliktshandläggare och sakkunnig i juridiska frågor som rör tillämpning av lagar och förordningar avseende totalförsvarspliktiga under grund- och repetitionsutbildning. Det rör exempelvis värnpliktigas rättigheter, skyldigheter och förmåner. En stor del av arbetet görs i nära samarbete med utbildningsbefäl på grundutbildningen och Försvarshälsan vid SkyddC.  KRAV Kvalifikationer • Akademisk examen om minst 180 HP från universitet eller högskola (exempelvis socionom, beteendevetare) eller annan utbildningsbakgrund som arbetsgivaren bedömer likvärdig. • Minst två års aktuell och relevant arbetslivserfarenhet. • God förmåga att uttrycka sig på svenska och engelska i tal och skrift. • B-körkort • God datavana och färdighet i officepaket. Personliga egenskaper För att trivas i tjänsten ska du ha lätt för att möta människor och du ska vara serviceinriktad med ett rådgivande och lyhört förhållningssätt.  Vi ser att du är ansvarstagande, prestigelös och har förmågan bygga och bibehålla förtroendefulla relationer. Samtidigt innebär tjänsten krav på personlig integritet eftersom du tar del av känslig information. Du är lösningsfokuserad och har god förmåga att självständigt hantera uppkomna arbetsuppgifter. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. MERITERANDE  • Tidigare erfarenhet av Försvarsmakten förvärvad exempelvis genom godkänd grundutbildning med värnplikt eller godkänd grundläggande militär utbildning (GMU) på minst 3 månader inom försvarsmakten. • Utbildning i Motiverande samtal (MI). • Erfarenhet av arbete med unga vuxna, (18-19 åringar). • Aktuell och relevant arbetslivserfarenhet från Försvarsmakten eller annan statlig myndighet. • Erfarenhet av konsultativt arbete. • Erfarenhet av krishantering. Övrigt Anställningsform: Tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning. Sysselsättningsgrad: Heltid. Arbetsort: Umeå. Tillträdesdatum: Så snart som möjligt enligt överenskommelse. Lön: Individuell lönesättning tillämpas. För upplysningar om befattningen eller rekryteringsprocessen kontakta: Fredrik Andersson, Jenny Ökvist eller Camilla Nilsson Telefon: vxl 090-17 55 00. Fackliga företrädare: OFR/O: Mikael Mosten OFR/S: Per Eriksson SACO: Eric Uhlin Frankel SEKO: Mattias Jonsson Alla nås via vxl 090-17 55 00 Ansökan Välkommen med din ansökan senast 2024-05-15. Din ansökan ska innehålla CV samt ansökningsbrev där du motiverar varför du är lämpad för denna befattning. Bifoga även vidimerad kopia av examensbevis, betyg eller andra intyg som du bedömer styrker kompetenser/krav/meriterande för tjänsten. I vårt rekryteringssystem ReachMee kommer du också att få svara på ett antal frågor kopplat till det vi söker i denna rekrytering. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats. -------------------------------------------------------- Information om Försvarsmakten och det rekryterande förbandet: Totalförsvarets skyddscentrum, SkyddC, i Umeå är Försvarsmaktens kunskapscentrum för skydd mot strålning, smitta och gift så kallade CBRN-händelser. Enheten utvecklar inte bara Försvarsmaktens förband inom området utan säkerställer också förmågan vid Försvarsmaktens övriga delar. SkyddC arbetar därför med både utbildning och utvecklingsfrågor samt ansvarar för att vidmakthålla nationell och internationell beredskap på området. Centrumets funktion är försvarsgemensam vilket innebär ett löpande samarbete med ett antal myndigheter inom vårt sakområde. Vid SkyddC arbetar drygt 140 civilt och militärt anställda. Budgeten för enheten omsluter cirka 140 miljoner kronor per år. Varje dag och varje timme gör våra medarbetare insatser som påverkar andra människors liv, både i stort och smått, och både på hemmaplan och runt om i världen. Försvarsmakten ger dig möjlighet att utvecklas som människa och växa i din professionella roll. Vi är en ansvarstagande arbetsgivare och har en öppen organisation där vi ställer upp för varandra. I Försvarsmakten finns en stark värdegrund som bygger på öppenhet, resultat och ansvar. Professionell utveckling och personlig hälsa värdesätts och uppmuntras. Det finns goda förutsättningar för intern karriärrörlighet, friskvård och bra balans mellan arbete och privatliv. Försvarsmakten tillvaratar de kvaliteter som mångfald och jämn könsfördelning tillför verksamheten. Vi välkomnar därför sökanden med olika bakgrund och erfarenheter i våra rekryteringar. En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. I anställningen ingår även en skyldighet att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning. Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas. Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

24 april 2024
Sista ansökan:
15 maj 2024
Socionom/Kurator till NP-LARO mottagningen, Trollhättan

NU-sjukvården är en del av Västra Götalandsregionen och är ett av Sveriges större länssjukhus. Vi finns på NÄL (Norra Älvsborgs Länssjukhus) i Trollhättan och Uddevalla sjukhus. Sjukhusets upptagningsområde omfattar 280 000 invånare. Tillsammans är vi cirka 5 000 medarbetare som varje dag arbetar för att ge god och säker specialistsjukvård. Vi finns på västkusten och vårt område erbjuder en varierad natur med både hav, berg, skog och sjö. Om verksamheten På vår mottagning kommer du att erbjudas ett spännande och utmanade uppdrag. Du kommer att vara en del av vår arbetsgrupp på 12 personer. Arbetsgruppen består av läkare, medicinska sekreterare, sjuksköterskor, psykologer, arbetsterapeut, och kurator. Vi har ett nära samarbete med ytterligare två psykiatriska mottagningarna som är lokaliserade i samma hus. Vår ambition är att erbjuda och skapa förutsättningar för stimulerande och utvecklande arbete på vår mottagning med väl inarbetade kollegor och en god arbetsgemenskap med olika inriktningar under samma tak. Psykiatriska öppenvårdsmottagningen ses som basen i den specialistpsykiatriska verksamheten där målet är att, så långt som möjligt, utreda, diagnostisera, behandla och rehabilitera i patientens närmiljö. Målgruppen är i första hand personer som har behov av utredning och behandling av neuropsykiatriska diagnoser inom specialistpsykiatrins ansvarsområde, samt personer som behandlas för opioidberoende genom LARO ( äkemedelsassisterad behandling vid opioidberoende). Om tjänsten Ditt uppdrag inom vår verksamhet är att arbeta med kvalificerat behandlingsarbete. Du kommer att utföra: Psykoterapeutiska behandlingar Pedagogiska gruppbehandlingar Anhörigintervjuer Basutredningar Vi erbjuder dig Vår ambition är att erbjuda och skapa förutsättningar för intressanta arbetsuppgifter. Vi värdesätter och förutsätter ett tydligt teamarbete för att få tillgång till hela teamets samlade kompetens och vi har ett tydligt patientfokus. Du har tillgång till regelbunden handledning inom kliniken. Kvalifikationer Psykoterapeut, socionomexamen, socialpedagog, legitimerad sjuksköterska alternativt likvärdig högskoleutbildning med psykoterapeutisk grundutbildning steg 1 eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer lämplig. För uppdraget krävs även att du har god kommunikativ förmåga, kan arbeta självständigt och i grupp, är flexibel, patientfokuserad samt att du agerar professionellt och har ett gott bemötande mot patienter och kollegor. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och förutsätter att du uppskattar att samarbeta i team, där allas kompetenser kan tas tillvara. Detta för att vi tillsammans skall uppnå bästa möjliga behandlingsresultat. Övrigt Tjänsten avser tillsvidareanställning. Intervjuer kommer att ske löpande under ansökningstiden. Om Västra Götalandsregionen Västra Götalandsregionen finns till för människorna i Västra Götaland. Vi ser till att det finns god hälso- och sjukvård för alla. Vi arbetar för en hållbar utveckling och tillväxt, bra miljö, förbättrad folkhälsa, ett rikt kulturliv och goda kommunikationer i hela Västra Götaland. Västra Götalandsregionen arbetar aktivt för att digitalisera fler arbetssätt. För att vara en del av den digitala omvandlingen har du med dig grundläggande färdigheter och kan använda digitala verktyg och tjänster. Du kan söka information, kommunicera, interagera digitalt, är riskmedveten och har motivation att delta i utvecklingen för att lära nytt. Vill du veta mer om Västra Götalandsregionen kan du besöka vår introduktion till nya medarbetare på länken https://www.vgregion.se/introduktion.  Du kan även läsa mer i presentation om https://mellanarkiv-offentlig.vgregion.se/alfresco/s/archive/stream/public/v1/source/available/sofia/rs4011-467070786-672/surrogate. VGR krigsplacerar alla tillsvidareanställda medarbetare Ansökan Västra Götalandsregionen ser helst att du registrerar din ansökan via rekryteringssystemet. Om du som sökande har frågor om den utannonserade tjänsten eller av särskilda och speciella skäl inte kan registrera dina uppgifter i ett offentligt system - kontakta kontaktperson för respektive annons. Till bemannings-, förmedlings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings-, förmedlings- och rekryteringsföretag samt andra externa aktörer och försäljare av ytterligare jobbannonser. Västra Götalandsregionen har upphandlade avtal.

24 april 2024
Sista ansökan:
9 maj 2024
Ny spännande roll! Sök tjänsten som skolsocionom

Har du idéer för framtiden och drivs du av utmaningar? I Haninge får du utvecklas tillsammans med trygga kollegor som vill göra skillnad redan idag. Just nu pågår ett av de mest ambitiösa förändringsarbetena i vår kommuns historia. Vi bygger en ny stad, cirka 20 minuter från Söder. Följ med på vår resa.    Vill du vara med på vår utvecklingsresa för att bli en lättillgänglig, synlig och kunskapsbaserad socialtjänst med ett förebyggande arbetssätt? Hos oss på social- och äldreförvaltningen får du vara med och bidra till att framtidssäkra socialtjänsten. Vi arbetar utifrån våra målgruppers behov inom individ- och familjeomsorg, funktionshinderomsorg och äldreomsorg, för att invånarna i Haninge ska kunna leva ett självständigt liv. Vi har fokus på resultat och vad som skapar värde för dem vi är till för. Välkommen till oss! Välkommen att utvecklas med oss Första linjens socialtjänst Haninge kommun anpassar sig inför framtidens socialtjänst och har därför inrättat en första linjens socialtjänst. Här har vi samlat tidiga och förebyggande råd- och stödinsatser med mål att kunna erbjuda kommuninvånarna hjälp i ett tidigt skede så allvarlig problematik förebyggs. Vi skall finnas nära kommuninvånarna och det skall bli enklare att komma i kontakt med socialtjänsten. För att utveckla det förebyggande arbetet startar vi skolsociala team och söker nu två skolsocionomer! De skolsociala teamen kommer att tillhöra socialtjänstens förebyggandeteam och ha en tät samverkan med skolan. Förebyggarteamet består i dagsläget av åtta erfarna och engagerade kollegor och utökas nu med två skolsocionomer. Ditt uppdrag Ditt uppdrag som skolsocionom är att arbeta med målinriktade insatser till elever i årskurs 1-9 med upprepad skolfrånvaro. Insatserna ska leda till ökad skolnärvaro, ökad måluppfyllelse och ökat välbefinnande på och utanför skolan. Arbetet sker i nära samverkan med elevhälsoteam och lärare och tillsammans med skolans personal bildar du ett team kring eleven. I Haninge inleder vi arbetet med ett pilotprojekt i Vega skola. Tillsammans med kollegor, enhetschef, och verksamhetsutvecklaren ansvarar du för att implementera och utveckla arbetet med skolsocionomer och skolsociala team i Haninge. Visst kvälls- och helgjobb förekommer.  Det här söker vi hos dig Rollen passar dig som har erfarenhet av socialt förändringsarbete med barn, ungdomar och familjer och är bra på relationsskapande arbete. Du trivs med att arbeta med många kontaktytor inom kommunen men också i nära samarbete med föräldrar och eleven. Du har engagemang, kompetens och erfarenhet av att i samverkan arbeta förebyggande i syfte att motverka att barn och unga riskerar ogynnsam utveckling.   Vi lägger stor vikt vid gott professionellt bemötande mot våra klienter, samarbetspartners och varandra. För att trivas hos oss behöver du vara en lagspelare som vill arbeta i ett team där vi stöttar varandra och hjälps åt.  För tjänsten krävs att du har: - Socionomexamen - Mångårig erfarenhet av socialt arbete med barn, ungdomar och familjer Det är meriterande om du har: - Erfarenhet av tvärprofessionella team och samverkan med andra myndigheter - Erfarenhet av arbete på skola - Erfarenhet från socialtjänstens mottagning, utredning, öppenvård eller annan motsvarande verksamhet med målgruppen barn och unga - Erfarenhet av verksamhetsutveckling Din kompetens: Tjänsten kräver att du kan anpassa dig utifrån nya situationer eftersom det är verksamhet under utveckling.  Vid rekryteringen läggs stor vikt vid personlig lämplighet och följande kompetenser: - Du driver på ett självgående sätt dina uppgifter framåt - Du är förtroendeingivande och har god samarbetsförmåga - Kommunikativ förmåga - Du har kunskap och förmåga att dokumentera korrekt och rättssäkert Det här kan vi erbjuda dig Ett utvecklande arbete som engagerar och utmanar, tillsammans med kunniga kollegor och erfarna chefer. Vi sitter i ljusa trevliga kontorslokaler med goda parkeringsmöjligheter och närhet till köpcentrum, restauranger, naturområde med bad, skid- och löpspår, samt till Handens pendeltågsstation, endast 20 minuter från T-centralen. Vi har fri tillgång till gym i kommunhuset, rökfri arbetstid, friskvårdscheckar, årsarbetstid, klämdagar samt möjlighet till semesterväxling. Välkommen med din ansökan!  I den här rekryteringen har vi redan gjort våra val av annonskanaler och samarbetspartners. Vi undanber oss vänligt men bestämt all form av hjälp med rekryteringen från utomstående aktörer. Haninge kommun ser mångfald som en styrka och välkomnar alla sökande. Vår kompetensbaserade rekryteringsmetodik syftar till att fokusera på individens kompetens och därigenom även motverka diskriminering.

24 april 2024
Sista ansökan:
13 maj 2024
Familjehemssekreterare till placeringsenheterna

Barn och ungdom placering Vill du bidra till att placerade barn och unga får bästa möjliga vård? Har du talang för att stötta och handleda vuxna personer, i komplexa sociala system? Inom område placering arbetar du som familjehemssekreterare mot målet att skapa en god och trygg uppväxtmiljö för barnet/den unge genom att vara den tillitsfulle stöttepelaren som våra familjehem lutar sig mot. Låter det som något för dig? Varmt välkommen med din ansökan! Inom område barn och ungdom placering arbetar drygt 60 medarbetare i olika roller. Våra socialsekreterare följer upp barnets vård och har kontakt med biologisk familj/nätverk. Våra familjehemssekreterare rekryterar, utreder och handleder våra uppdragstagare. Vårt skolteam med specialpedagoger och psykolog stöttar barnet i skolan. Vårt arbete har stor betydelse för barn- och ungdomars liv och känslan av att skapa värde och göra konkret skillnad är påtaglig. Många av oss är erfarna och har arbetat flera år inom området placering. Hos oss får du stöd och daglig arbetsledning av våra teamledare och våra kvalificerade handläggare. Utöver detta finns det 2 enhetschefer samt en områdeschef som ansvarar för medarbetare, deras arbetsmiljö och enheternas budget. Avdelning barn och ungdom myndighet satsar nu på morgondagens arbetsliv och arbetsmiljö genom att anställa fler socialsekreterare och erbjuda flexibla arbetssätt, bra balans mellan arbetsliv och privatliv samt ett höjt friskvårdsbidrag på 3000 kr per år. Som medarbetare är du vår främsta och viktigaste tillgång och vi har därför satsat på höjda löner och tydliga karriärvägar. Vi har flexibla arbetstider och det finns möjligheter att förlägga sin arbetstid på annan plats. Vi sitter i fräscha, nyrenoverade lokaler på Bolandsgatan 10. Vår helt nya vision är: "Att bedriva rättssäker familjehemsvård med hjärta". Här kan du läsa mer om avdelningens kompetens och befogenhetstrappa (https://www.uppsala.se/contentassets/29eb46da587245019262b9fad9ecbf1b/kompetens--och-befogenhetstrappa-2023_socialforvaltningen_57fb.pdf). Här kan du läsa mer om lönelyft och tydliga karriärvägar i Uppsala (https://socionomkarriar.se/2023/09/20/lonelyft-och-tydliga-karriarvagar-i-uppsala/). Ditt uppdrag Ditt grunduppdrag som familjehemssekreterare är att ansvara för att utreda matchande familjehem, ge stöd och handledning inför och under placeringstiden samt att dokumentera löpande i journal. Vi utreder uppdragstagare bland annat enligt Nya Kälvestensintervjun och socialstyrelsens vinjetter. Vi ger kvalificerade stödinsatser till våra uppdragstagare bland annat genom MAFI-filmningar och handledning. I tjänsten ingår resor i hela landet i samband med att du gör uppföljningar och besöker familjehemmen och barnen. Du samarbetar tätt med barnets socialsekreterare och gör besök ihop med dem och/eller vårt skolteam. Vid utredande av våra uppdragstagare deltar du i analyser och matchningar av barnets behov och uppdragstagarens möjligheter att tillgodose dessa behov och du presenterar familjehemsförslag för ansvarig barnhandläggare samt skriver utredningar av uppdragstagare till nämnd. Du har alltid barnets bästa i fokus för att på bästa sätt matcha och stötta uppdragstagarna i deras uppdrag kring det familjehemsplacerade barnet. Våra familjehemssekreterare är organiserade i flera funktioner: • Jourhemsgruppen tar fram/tillsätter och stödjer jourhem för kortare tids placeringar. • Familjehemsrekryteringsgruppen (FamRek) rekryterar, utbildar och grundutreder uppdragstagare. • Stadigvarande familjehemssekreterare matchar/utreder och stöttar/handleder familjehem för längre tids placeringar. Olika reflektionsgrupper med mera hålls av alla funktioner för deras respektive målgrupp. Din bakgrund Vi söker dig som har socionomexamen och erfarenhet av att ge stöd till familjehem. Har du erfarenhet av att vägleda och stötta uppdragstagare i svåra samtal är det en fördel. Erfarenhet av myndighetsutövning är meriterande och vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbeta i verksamhetssystemet Lifecare och mycket god kännedom om socialtjänstlagen. Arbetet kräver goda kunskaper i svenska i tal och skrift och god dator- och systemvana. Har du kunskaper i andra språk än svenska och engelska är det en fördel. Eftersom resor förekommer i tjänsten är det ett krav att du har B-körkort. Som person är du strukturerad och har förmågan att planera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt. Du är bra på att se sammanhang och lösa komplexa frågor och problem och samarbetar bra med andra och relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Dessutom är du en flexibel person som har förmågan att se möjligheter i förändringar och anpassa dig efter situationen. Upplysningar Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: Anna Lindsjö, enhetschef placeringsenhet 1, 018-727 64 72 Anna Engqvist, enhetschef placeringsenhet 2, 018-265 59 01. Fackliga företrädare: Akademikerförbundet SSR/saco, Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 24 34 Vision, Sofia Venemalm, 018-727 12 13. Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 26 59. I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen. Om vår organisation Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen (SCF) leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Stab SCF, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen. Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på Jobba hos oss - Uppsala kommun (https://www.uppsala.se/foretag-och-arbete/jobb-och-karriar/jobba-hos-oss/bli-en-av-oss/) Inom socialförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst. Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp. Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

24 april 2024
Sista ansökan:
26 maj 2024
Socialsekreterare till placeringsenheterna

Barn och ungdom placering Har du erfarenhet av arbete med myndighetsutövning och är tydlig i din kommunikation? Vill du ha ett arbete där du får göra stor skillnad och påverka barn och ungdomars liv? Då kan rollen som socialsekreterare hos oss på barn och ungdom placering vara något för dig! Vi satsar på morgondagens arbetsliv och erbjuder flexibla arbetssätt. Varmt välkommen med din ansökan! Inom område barn och ungdom placering arbetar drygt 60 medarbetare i olika roller. Våra socialsekreterare följer upp barnets vård och har kontakt med biologisk familj/nätverk. Våra familjehemssekreterare rekryterar, utreder och handleder våra uppdragstagare. Vårt skolteam med specialpedagoger och psykolog stöttar barnet i skolan. Vårt arbete har stor betydelse för barn- och ungdomars liv och känslan av att skapa värde och göra konkret skillnad är påtaglig. Många av oss är erfarna och har arbetat flera år inom området placering. Hos oss får du stöd och daglig arbetsledning av våra teamledare och våra kvalificerade handläggare. Utöver detta finns det 2 enhetschefer samt en områdeschef som ansvarar för medarbetare, deras arbetsmiljö och enheternas budget. Avdelning barn och ungdom myndighet satsar nu på morgondagens arbetsliv och arbetsmiljö genom att anställa fler socialsekreterare och erbjuda flexibla arbetssätt, bra balans mellan arbetsliv och privatliv samt ett höjt friskvårdsbidrag på 3000 kr per år. Som medarbetare är du vår främsta och viktigaste tillgång och vi har därför satsat på höjda löner och tydliga karriärvägar. Vi arbetar med tillitsbaserad arbetstid och har flexibla arbetstider och det finns möjligheter att förlägga sin arbetstid på annan plats. Vi sitter i fräscha, nyrenoverade lokaler på Bolandsgatan 10. Vår helt nya vision är: "Att bedriva rättssäker familjehemsvård med hjärta". Här kan du läsa mer om avdelningens kompetens och befogenhetstrappa (https://www.uppsala.se/contentassets/29eb46da587245019262b9fad9ecbf1b/kompetens--och-befogenhetstrappa-2023_socialforvaltningen_57fb.pdf). Här kan du läsa mer om lönelyft och tydliga karriärvägar i Uppsala (https://socionomkarriar.se/2023/09/20/lonelyft-och-tydliga-karriarvagar-i-uppsala/). Ditt uppdrag Som socialsekreterare inom område placering är du främst ansvarig för att följa upp det placerade barnet/den unges vård. Du träffar bland annat våra placerade barn och gör hembesök hos dem i deras familjehem. Du håller barnsamtal utifrån barnets ålder och mognad, du skriver övervägningar/omprövningar av vården och du utreder behov och fattar myndighetsbeslut (utifrån delegation) kring det placerade barnet. Vi arbetar med barn/unga som är placerade utifrån både socialtjänstlagen (SoL) och lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU) och du kommer att göra bedömningar och analyser kring barnens behov utifrån dessa och andra relevanta lagrum. Arbete med barnet/den unges biologiska föräldrar samt nätverk är även det en stor del av din tjänst där till exempel fråga om umgänge kan komma att vara en del av dina arbetsuppgifter. Även andra arbetsuppgifter relevanta för tjänsten förekommer. Resor i hela Sverige är också en del av tjänsten. Vi arbetar med längre placeringar och jobbar (förutom med rättssäkerheten som första rättesnöre) på att bygga tillit och skapa relationer till våra barn/unga/uppdragstagare samt deras biologiska nätverk. Din bakgrund Vi söker dig som har socionomexamen och erfarenhet av arbete med myndighetsutövning. En förutsättning för den här tjänsten är att du ska ha mycket god kännedom om socialtjänstlagen och goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska. Vi ser gärna att du har erfarenhet av barnens behov i centrum (BBiC) och Signs of Safety. Har du goda kunskaper om de utredningsmetoder och bedömningsinstrument som används inom socialtjänsten är det meriterande. Eftersom resor i hela Sverige ingår i tjänsten är det ett krav att du har B-körkort. Som person är du bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete. Du har lätt att fatta beslut utifrån tillgänglig information och agera därefter. Jobbet passar dig som är kommunikativ och tydlig och som anpassar ditt sätt att kommunicera så att dina budskap når fram på rätt sätt. Upplysningar Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: Anna Lindsjö, enhetschef placeringsenhet 1, 018-727 64 72 Anna Engqvist, enhetschef placeringsenhet 2, 018-265 59 01. Fackliga företrädare: Akademikerförbundet SSR/saco, Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 24 34 Vision, Sofia Venemalm, 018-727 12 13. Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 26 59. I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen. Om vår organisation Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen (SCF) leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Stab SCF, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen. Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på Jobba hos oss - Uppsala kommun (https://www.uppsala.se/foretag-och-arbete/jobb-och-karriar/jobba-hos-oss/bli-en-av-oss/) Inom socialförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst. Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp. Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

24 april 2024
Sista ansökan:
12 maj 2024
Metodhandledare till Barn- och familjecentrum

Individ- och familjeomsorgsförvaltningen befinner sig i en spännande fas där verksamheten förändras och utökas för att möta behoven hos invånarna i Borås Stad. Under hösten 2023 har vi startat upp Barn- och familjecentrum där vi arbetar med nya arbetssätt, metoder och implementerar Signs of Safety. Verksamheten består av två myndighetsutövande enheter med socialsekreterare, metodhandledare och enhetschefer. Läs mer om oss Vår verksamhet söker en metodhandledare till Barn- och familjecentrum. Vi är stolta över att du kommer till en arbetsplats med väl upparbetade rutiner och en tydlig struktur, vilket utgör grunden för en trygg och rättssäker verksamhet. Vi har ett stort fokus på att göra barn och unga ännu mer delaktiga i kontakten med oss och har en god samverkan med övriga enheter inom IFO. Som metodhandledare är en väsentlig del i uppdraget att ha ett övergripande ansvar att implementera Signs och Safety. Övrig extern samverkan är en också en viktig del av vårt arbete. Du får möjligheten till specialisering och ett spännande, meningsfullt samt utvecklande arbete som vår blivande metodhandledarkollega. I arbetsledningen finns en god sammanhållning med gott stöd av kollegor. Du kommer arbeta i nära samverkan med enhetschef och övriga metodhandledare. Du ges möjlighet att självständigt lägga upp din arbetstid då vi har ett förmånligt flextidsavtal. Det finns även möjlighet till tillfälligt distansarbete. Metodhandledare till Barn- och familjecentrum Arbetsuppgifter Centralt i ditt arbete är att genom ett situationsanpassat ledarskap vägleda och ge metodstöd till socialsekreterare i det dagliga arbetet av ärendehandläggning och juridiska frågor. I ditt uppdrag som metodhandledare kommer du även arbeta med en övergripande utveckling av verksamheten där stort fokus är att göra barn och unga ännu mer delaktiga och verka för en god intern och extern samverkan. Du kommer ingå i olika arbetsgrupper på en organisatorisk nivå. Du kan också vara ställföreträdande för enhetschefen vid dennes frånvaro. Övrig information Kvalifikationer Vi söker dig med socionomexamen där du har behörighet att utreda och fatta beslut inom den sociala barnavården. Du har en gedigen erfarenhet av myndighetsutövning och förstår uppdraget på ett djupgående sätt. Du är mycket självständigt, fungerar som en resurs för kollegor och har förmågan att se organisationen i ett helhetsperspektiv där du är en del av arbetsledningen. Din kommunikationsförmåga är mycket god, både muntligt och skriftligt, och du kan entusiasmera andra i arbetet. Du är skicklig på dokumentation och har en mycket god administrativ förmåga som gör att du kan strukturera och prioritera ditt arbete effektivt. Samverkan och samarbete, både internt och externt, är en självklarhet för dig där du är van vid olika former av möten och kan inneha både en stödjande och styrande roll. Du har även genomfört vidareutbildningar som är relevanta för myndighetsutövning, såsom Signs of Safety. B-körkort är ett krav. Tidigare erfarenhet där du varit i arbetsledande eller ledande roller är meriterande, liksom erfarenhet av socionomarbete inom andra verksamheter. Flexibilitet, kreativitet och en vilja att driva förändringar är egenskaper som kännetecknar dig och du har förmågan att snabbt kunna anpassa dig till nya förutsättningar. Som metodhandledare är du professionell och mogen i ditt förhållningssätt. Du är skicklig på att skapa och underhålla relationer både internt och externt, och du ser möjligheter till förbättringar i ditt arbete. Du är utåtriktad i yrkesmässiga sammanhang och agerar som en förebild för andra. Intervjuer kommer ske fortlöpande så vänta inte med din ansökan. Ansökan Din ansökan med bifogade dokument skickar du via vår ansökningsfunktion som du når via "Sök tjänst" nedan.

24 april 2024
Sista ansökan:
26 maj 2024
Barnhandläggare till en kommun i Stockholms län!

Vi söker Nu efter en erfaren socionom till ett konsultuppdrag som barnhandläggare i en kommun norr om Stockholm! Konsultuppdraget börjar i mitten av juni och pågår under hösten och vintern 2024. Viss möjlighet till distansarbete under sommarperioden. Du får ta del av ett härligt och engagerat team som brinner för att hjälpa barn. Vi ser att du som söker är en lyhörd och lösningsorienterad individ som har en självklar respekt för såväl klienter som kollegor. Du har en socionomexamen och minst tre års yrkeserfarenhet inom det aktuella kompetensområdet. Dessutom har du vana av att arbeta utifrån BBIC, samt myndighetsutövning och handläggning enligt SoL och LVU. Uppfyller du kriterierna och kan arbeta under efterfrågad period? Då är du varmt välkommen att ta kontakt med oss! Arbetsuppgifter Dina arbetsuppgifter innefattar sedvanliga arbetsuppgifter som barnhandläggare. Följa upp familjehemsplacerade barn, göra övervägande/omprövningar, utreda behov om insatser, umgängen med föräldrar, genomföra hemtagningsutredningar och vårdnadsöverflyttningar. Dokumentation sker i Lifecare. Anställning Du kommer att bli anställd som konsult för Vårdlänken Bemanning Rekrytering, med varierande arbetstider och tjänstegrad efter överenskommelse. Som konsult hos oss erbjuds du: • Konkurrenskraftig lön och intressanta uppdrag i olika verksamheter • Kollektivavtal, tjänstepension, friskvårdsbidrag och semesterersättning • Stora möjligheter att själv välja arbetsplats och arbetstider • Hjälp med resa och boende om du arbetar på annan ort • Introduktion och kontinuerlig coachning så att du snabbt kommer in i din roll • En dedikerad och tillgänglig konsultchef, som själv varit verksam inom ditt yrkesområde • Inbjudningar till seminarier och konsultträffar Vårdlänken är ett auktoriserat bemanningsföretag genom arbetsgivarorganisationen Almega – en trygghet för dig som konsult. Det innebär bland annat att vi har kollektivavtal och gedigna ansvars- och olycksfallsförsäkringar för våra konsulter, samt att vi betalar in till din tjänstepension från den allra första kronan du tjänar. Ansökan Varmt välkommen att skicka in din ansökan till oss via ansökningsformuläret. Urval och intervjuer sker löpande, så vi tar tacksamt emot din ansökan så snart som möjligt. Vid frågor om tjänsten, var vänlig kontakta kontaktpersonen nedan. På www.vardlanken.se/lediga-jobb presenterar vi alla våra lediga uppdrag. Om oss Vårdlänken Bemanning Rekrytering förmedlar intressanta konsultuppdrag och tjänster till dig som är läkare, sjuksköterska, undersköterska, fysioterapeut, arbetsterapeut, socionom, chef eller har annan profession inom vård eller socialt arbete. Vårt mål är att ge dig ett flexibelt och utvecklande arbetsliv, samtidigt som vi tillsammans bidrar till en välfungerande vård- och omsorgssektor genom rätt kompetens på rätt plats. Vi har över 25 års erfarenhet av vårdbemanning. Våra kunder är både privata och offentliga aktörer inom hälsovård, sjukvård och omsorg över hela Sverige. Vi hjälper dem med skräddarsydda bemanningslösningar och hjälper även till att rekrytera personal till fasta tjänster. Det gör oss till helhetsleverantör av kompetens inom vård- och omsorgsområdet. Läs mer på www.vardlanken.se, samt följ oss på Linkedin: www.linkedin.com/company/vardlanken

24 april 2024
Sista ansökan:
5 juni 2024
Socialsekreterare till Barn och ungdom

Hos oss får du en tillitsbaserad arbetsplats med ett starkt kollegialt stöd. Vi är stolta över att varje dag göra skillnad för barn och unga med en hög grad av rättssäkerhet. Barn och ungdom består av tre lika stora enheter som alla jobbar mot samma mål. Varje enhet har en enhetschef, tre teamledare, en seniorhandläggare och ska vara ett tjugotal socialsekreterare. Utöver dessa har varje enhet också flera biträdande socialsekreterare som bistår socialsekreterare i det dagliga arbetet. Vi arbetar enhetsvis men när det behövs arbetar vi tillsammans över enhetsgränserna. Hos oss finns möjlighet till hemarbete två dagar i veckan. I vårt nybyggda Socialtjänstens hus precis vid stationsområdet sitter alla myndighetsutövande enheter i individ- och familjeförvaltningen. Närheten till varandra underlättar i samverkan för att våra klienter ska kunna få den bästa möjliga hjälpen. Här kan du läsa intervjuer med personer som idag arbetar på socialtjänsten https://www.vasteras.se/naringsliv-och-arbete/jobb-och-karriar/vara-yrken/jobba-inom-socialtansten-2.html Följ gärna Individ- och familjeförvaltningen på Instagram: https://www.instagram.com/iffvasteras/ ARBETSUPPGIFTER Du ansvarar för att barn och ungdomar, 0-18år, får sina behov utredda. Du fattar också beslut om insatser och följer upp så att de får god vård och sina rättigheter tillgodosedda. Vi månar om att dina kunskaper och kompetenser tas tillvara utifrån vårt breda uppdrag. Det skapar möjlighet för viss inriktning i din tjänst, både vad gäller målgrupp men också vart i handläggningsprocessen du vill befinna dig. För att verkligen lyckas i vårt uppdrag behöver du samverka med viktiga aktörer, både interna som externa. Vi jobbar med ett sammanhållet arbetssätt för att familjerna i så stor utsträckning som möjligt ska ha kontakt med samma socialsekreterare. Vi utvecklar vårt arbete utifrån den samhällsutveckling som sker. Just nu har vi fokus på tre målgrupper, barn och ungdomar i riskzon för kriminalitet, barn och ungdomar med funktionsnedsättningar och psykiatrisk problematik och barn och ungdomar som är placerade i jour och familjehem. Här får du ett nära ledarskap med flera teamledare på varje enhet som stöttar dig i ditt dagliga arbete. Utöver teamledarna finns också chefer, specialister och andra stödfunktioner. Det finns alltid någon att vända sig till vid behov. När du kommer till oss får du en gedigen introduktion anpassad efter dina behov. Alla får extern handledning en gång i månaden. Här kan du luta dig mot tydliga riktlinjer men får också vara med att påverka. Allt för att du ska kunna gå hem för dagen och känna att du verkligen har bidragit till vårt viktiga uppdrag. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är färdigutbildad socionom eller har relevant utbildning och är validerad sedan tidigare. Vi söker både dig som är ny i yrket och dig som har erfarenhet sedan tidigare. Socialtjänstlagen och LVU är grunden du står på i ditt arbete och dina kunskaper inom dessa områden är viktiga. Dokumentation är en självklar del i vardagen och därför behöver du ha goda kunskaper i svenska, tal och skrift. Du är flexibel och ser möjligheter i förändringar. Vi tror också att du är prestigelös och har en förmåga att vara tydlig och anpassa din kommunikation. För oss är det viktigt att du är intresserad av socialt arbete och går till jobbet för att du vill och vågar göra skillnad för utsatta människor i samhället. Då resor ingår i tjänsten är det bra om du har B-körkort. I den här rekryteringen kommer vi att be dig om ett utdrag ur belastningsregistret. Intervjuer kommer att ske löpande så skicka gärna in din ansökan redan idag! ÖVRIGT Välkommen till Västerås stad - Västmanlands största arbetsgivare. Vi är 11 000 kollegor som tillsammans får en hel stad att fungera. Vi vet att det är i våra möten vi kan göra skillnad, oavsett om det är i våra verksamheter eller digitalt. Därför är vår värdegrund Alltid bästa möjliga möte en viktig del i vårt uppdrag. För att få en stolt och välfungerande stad och nå vår vision om staden utan gränser vill vi också att våra medarbetare ska spegla mångfalden i samhället. Läs mer om möjligheter, karriärvägar och om vårt erbjudande här: https://www.vasteras.se/jobbochkarriär I samband med intervju behöver du styrka ditt medborgarskap. Det kan du göra med pass alternativt personbevis tillsammans med ID-handling. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du uppvisa att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen. Alla erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.

24 april 2024
Sista ansökan:
26 maj 2024