Socionomkonsult Biståndshandläggning SoL, Hallands län

Nu har du möjlighet att prova rollen som konsult i ett uppdrag Biståndshandläggning SoL Uppdraget avser en områdeshandläggare, vilket handlar om att ansvara för ett geografiskt område där ärenden handläggs, följs upp och omprövas enligt Socialtjänstlagen, gällande exempelvis hemtjänst, dagomsorg, växelvård, trygghetslarm samt särskilt boende, för personer boende i området. ➡ Du behöver vara självgående och insatt i myndighetsutövningens olika delar ➡ Uppdraget är på heltid 3/6 - 30/8 ➡ Kommunen arbetar i Life Care och Combine 🖋️Registrera din ansökan redan idag så kontaktar vi dig inom kort. Som konsult får du möjlighet till en ny flexibel tillvaro, se nya platser och få nya erfarenheter! Med din kompetens får du komma in och förstärka och göra positiv skillnad där det verkligen behövs! CareOn har varit verksamma i mer än 20 år och är en resurs att räkna med. Vi är en trygg arbetsgivare åt dig som konsult och en kompetent leverantör till uppdragsgivaren. Tillsammans gör vi skillnad, varje dag, så Välkommen till oss! Kvalifikationer: socionomexamen med 5 års erfarenhet av socialtjänstens myndighetsutövning du bör kunna uttrycka dig väl i tal och skrift ha god kännedom om din arbetskapacitet och förmåga att arbeta självständigt ett flexibelt förhållningssätt till varierade arbetssätt och miljöer följa regler och instruktioner, sträva efter god kommunikation en trygg och lösningsorienterad inställning till att arbeta för individens bästa professionell inställning till att förstärka och utveckla arbetet på arbetsplatsen meriterande om du har utbildningar såsom BBIC, Signs of Safety, MI, ADAD Vi erbjuder: engagerade konsultchefer som också är socionomer och som stöttar dig inför och under uppdragstiden konkurrenskraftig lön trygg anställning med kollektivavtal, försäkring och tjänstepension regelbundna uppföljningar ett team som gör allt för att du ska trivas på ditt uppdrag en flexibel tillvaro och möjlighet att se nya platser Vi har ramavtal, uppdragsgivare och uppdrag över hela landet och den angivna kommunen kan vara, men behöver inte vara, den aktuella uppdragsgivaren i annonsen. Det kan alltså vara andra uppdragsgivare i kommunen eller i länet. Mer information om placering lämnas ut om det blir aktuellt med uppdrag. Våra ledord är kompetens, kunskap och kvalitet! www.careon.se Utbildningskrav: Socionomexamen

29 april 2024
Sista ansökan:
10 maj 2024
Socialsekreterare till Unga Vuxna i Nordost

Socialförvaltningen Nordost arbetar för att ge invånare i nordöstra Göteborg en likvärdig och effektiv välfärd med möjlighet att leva trygga och självständiga liv. Förvaltningen ger stöd till individer och familjer enligt Socialtjänstlagen. Vi erbjuder också aktiviteter och mötesplatser som kan ge barn och ungdomar en meningsfull fritid. Dessutom arbetar förvaltningen aktivt med krisstöd, trygghetsfrågor, föreningsliv, folkhälsa samt kontakter med invånare och civilsamhälle. Välkommen till en levande förvaltning i ett dynamiskt stadsområde - här jobbar vi för gemenskap och öppenhet med fokus på dem vi är till för! ARBETSUPPGIFTER Nu söker vi en socialsekreterare till vår unga vuxna grupp då en av våra medarbetare går till ett annat uppdrag. Vuxenenheten 3 är en utredningsenhet inom socialförvaltningen Nordosts myndighetsutövning. Enheten präglas av humor och samarbetsvilja samt en önskan om att göra skillnad för varje individ. Enheten består av två grupper; en unga vuxna grupp (18-25) och en vuxengrupp (26 +) samt tre arbetsledare. Unga Vuxna gruppen består av 11 socialsekreterare och två arbetsledare. I unga vuxna gruppen ingår även socialsekreterare som arbetar riktat mot kriminalitet inom Team SIG. Som ny socialsekreterare på enheten får du ta del av ett introduktionsprogram och du kommer att få en egen mentor som stöttar under det första året. Enheten har sedan april 2023 ett samlat ansvar för myndighetsutövning avseende unga vuxna personer i hela Nordost. I ditt dagliga arbete som socialsekreterare i unga vuxna gruppen kommer du att utreda ansökningar och följa upp insatser utifrån socialtjänstlagen (SoL), lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU) och utifrån lagen om vård av missbrukare i vissa fall (LVM). Socialförvaltningen Nordost har fem vuxenenheter som arbetar med personer från 18 år. Vi har en mottagningsenhet som tar emot och fördelar ärenden till de andra utredningsenheterna, där Vuxenenheten 3 ingår. Därutöver har vi en enhet med utförarresurser av olika slag. Utgångspunkten för oss alla är socialtjänstlagen samt de politiskt fastställda målen. Arbetet präglas av intensiv samverkan med de andra enheterna inom socialförvaltningen men även med externa parter såsom Polis och sjukvård. Du arbetar aktivt med varje individ genom förändringsledning, upprättar en plan och stöttar individen i att genomföra denna. Stödet kan se olika ut beroende på behov av insats. Arbetet innebär myndighetsutövning med krav på rättssäkerhet, gemensamt förhållningssätt och likvärdiga bedömningar. Självklart erbjuds kontinuerlig metodhandledning av 1:e socialsekreterare där den egna grupperingen är en viktig del samt extern processhandledning. Arbetsplatsen präglas av ett gott arbetsklimat, gedigen erfarenhet och kompetens samt hjälpsamhet mot varandra. Möjlighet till hemarbete finns. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är utbildad socionom. Det är av stor vikt att du är förtrogen med de lagstiftningar och övriga bestämmelser som styr verksamheten. Du inser vikten av en rättssäker handläggning och förstår vad det innebär i praktiken. Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av myndighetsutövning med LVU och LVM, med utredningar, bedömningar och verkställande av beslut. För att passa in i rollen är det av stor vikt att du visar respekt och hänsyn för dem du möter i din yrkesroll. Du utgår ifrån allas lika värde och skapar en god atmosfär i mötet. Du har en öppen och positiv attityd då du har brukarens/kundens behov som utgångspunkt för ditt agerande. Vidare så behöver du ha lätt för att anpassa dig och ditt arbetssätt utifrån ändrade förutsättningar och ny information. Du kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt samt se möjligheter i förändringar. För att axla uppdraget är det av stor vikt att du kan arbeta effektivt under stress, kan balansera olika krav och behåller lugnet i svåra situationer. Du skiljer på sak och person och kan ta välgrundade beslut under tidspress. Varmt välkommen med din ansökan! ÖVRIGT För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen, uppfylla kraven i GDPR samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller brev. Har du skyddade personuppgifter skall du INTE ansöka via systemet utan kontakta rekryterande chef för hantering av din ansökan. Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter. Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Stadsområdet har goda kommunikationer och närhet till Göteborgs centrum. Här finns unika naturområden och en varierad bebyggelse där utveckling, förnyelse och expansion sker inom många områden. Stadsområdets struktur och mångfalden bland invånare och medarbetare gör arbetet hos oss utvecklande och lärorikt. Som anställd hos oss gör du en viktig insats för att Nordost ska vara ett attraktivt område att leva, verka och bo i. Genom ditt arbete är du med och utvecklar staden tillsammans med andra. Vill du vara en del av detta?

29 april 2024
Sista ansökan:
13 maj 2024
Socionom till skolsocialt team

I Varbergs kommun är vi cirka 5 000 medarbetare som delar en och samma verksamhetsidé: Vi ska förenkla människors vardag och inspirera dem att uppnå sina drömmar. Detta gör vi på väldigt många olika sätt, det finns mer än 135 olika yrken i vår breda verksamhet. Varberg växer och behoven av kommunens tjänster både ökar och förändras, därför behöver vi din kompetens. Vill du växa med oss? Socialförvaltningen erbjuder ett självständigt och omväxlande arbete inom vård och omsorg där du kan arbeta på varierande tider. Arbetar du med vård och omsorg i Varbergs kommun så är du i en organisation där vi sätter människors behov av hjälp i centrum. Det handlar också om att bemöta alla med respekt. Kvalitet inom socialt arbete betyder att vi levererar omsorg och service som motsvarar den enskildes behov. Vi arbetar utifrån ett rehabiliterande synsätt där vi i alla led fokuserar på de resurser och den vitalitet som finns hos varje människa. ARBETSUPPGIFTER Vill du vara en del i omställningen till den nya socialtjänstlagen? Vi vill vara redo för det nya och med det främjande arbetet i fokus utvecklar vi nu våra tidiga och samordnade insatser. En del i detta är att starta upp ett skolsocialt team och ett uppsökande team riktat mot ungdomar. Denna annons riktar sig mot det skolsociala teamet med uppdraget att bidra till goda förutsättningar för att alla barn ska trivas och lyckas i skolan. Genom att vara en del av skolsociala team stärker socialtjänsten det lagstadgade ansvaret att arbeta förebyggande för att förhindra att barn och unga far illa och får förutsättningar att i ett tidigt skede arbeta tillitsskapande och främjande. Målet är att genom ett teambaserat arbete kunna stärka barns närvaro, måluppfyllelse och trygghet i skolan I Varberg startar socialförvaltningen tillsammans med förskole- och grundskoleförvaltningen upp arbetet med en pilot riktad mot tre av kommunens F-9 skolor. Till detta söker vi nu två nya socialtjänstmedarbetare som tillsammans med utsedd personal från skolan ska arbeta operativt i främst skolmiljö med fokus på såväl system och grupper som individuella barn. Arbetet ska vara tidigt inriktat och bedrivas nära barnen och deras vårdnadshavare och nätverk, samt även nära skolpersonal, elevhälsa, socialtjänst och andra aktörer. Uppdraget kommer även innefatta att vara med och bidra till utvecklingen av formerna för skolsociala team i Varberg. Tjänsterna tillhör avdelningen för individ och familj, men exakt placering är ännu inte fastställt. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är socionom, eller har utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du behöver ha erfarenhet av familjearbete och ett extra driv för barn i skolmiljö. Det är meriterande om du även har erfarenhet av myndighetsutövning gällande barn och unga. Det är viktigt att du är en uthållig lagspelare som är trygg i din yrkesroll och bidrar med såväl dina delar som tar ansvar för teamets uppdrag i en helhet. Att se nödvändigheten av och tycka det är roligt att samarbeta och samverka är ett krav. Du behöver också ha en god förmåga att skapa förtroendefulla relationer och ha en helhetssyn där du sätter dig in i och har förståelse för andras perspektiv. Vi ser gärna att du även är intresserad av strukturerat utvecklings- och förbättringsarbete och känner dig trygg med att ta initiativ och vågar prova dig fram. ÖVRIGT Varbergs kommun har ett politiskt beslut om önskad sysselsättningsgrad. Detta innebär att den anställde har rätt att arbeta heltid eller önskad deltid. I denna annonsering har vi noggrant valt vilka annonsplatser vi vill annonsera i och undanber oss därför kontakt med annonsörer och bemanningsföretag.

29 april 2024
Sista ansökan:
19 maj 2024
Personal till barnteam

2 personal sökes till barnteam på skyddat boende Vejbyhem VoB erbjuder skyddat boende och stödboende för både kvinnor och män. Verksamheten har lång erfarenhet av att ge skyddsinsatser samt psykosocialt och praktiskt stöd åt människor i utsatthet av olika slag. Inom Vejbyhem VoB arbetar vi utifrån visionen att "Alla har rätt till frihet att forma sitt liv". Det innebär att vi på alla sätt vi kan arbetar för att stärka våra klienter i att vara självständiga. Vi arbetar i nära dialog med våra uppdragsgivare inom socialtjänsten och alltid med klientens bästa i centrum. Vejbyhem VoB har en barnansvarig personal som ansvarar för och följer upp att barnen som kommer till det skyddade boendet får det stöd och den hjälp som de behöver och har rätt till. Med anledning av den nya lagen där skyddat boende blir en egen placeringsform och barn ska ha egna placeringsbeslut håller Vejbyhem på att utveckla ett barnteam. Därför söker vi nu efter två personal som vill vara med i uppstarten av detta barnteam tillsammans med barnansvarig och arbeta med såväl psykosocialt som praktiskt stöd till barnen som kommer till vårt skyddade boende. Att arbeta hos oss betyder engagemang och vilja att vara med och utveckla en verksamhet där du kommer att ha en betydande roll i stöd- och förändringsarbetet. Anställningen innebär varierande arbetsuppgifter och stor möjlighet att påverka och utforma ditt eget arbete och hur din arbetsdag ser ut. Arbetstiden är förlagd till dagtid men på grund av arbetets karaktär kan det ibland bli fråga om mer flexibla arbetstider såsom någon kväll/helg. Beredskapstelefon enligt uppgjort schema i personalgruppen kommer att ingå i tjänsten. För att trivas med att arbeta hos oss behöver du vara trygg i dig själv och kunna hantera oförutsedda situationer på ett lugnt och professionellt sätt. Det är bra om du har kännedom om och tidigare erfarenhet av att arbeta med våld i nära relationer. Du behöver vara flexibel och öppen för att arbetsdagen inte alltid blir som det var planerat, men ha inställningen att göra det bästa av dagen ändå! Din roll kommer att innebära att vara kontaktperson till barn i det skyddade boendet. Arbetet kommer att innehålla samtalsstöd utformat efter barnens ålder och behov, att ge barnen sammanhangsmarkering, information och skapa trygghet, förtroende och framtidshopp. Arbetet kan också innebära att ordna fritidsaktiviteter till barnen, följa med på polisförhör och samtal med barn och föräldrar tillsammans. Arbetet innebär samverkan med såväl kollegor som myndigheter och andra aktörer vilket du förutsätts vara positiv till. Du bör vara van vid dokumentation och journalföring. Vejbyhem har en enhet i Halland och en i Skåne och vi söker en person till vardera enhet. Tjänsten är en heltidsanställning där vi tillämpar provanställning. Du kommer att utgå från verksamhetens kontor men kommer behöva resa med tjänstebil i arbetet. Därav är det ett krav att du innehar minst B-körkort. Arbetsredskap tillhandahålls av Vejbyhem. Vi söker dig som har minst tvåårig eftergymnasial utbildning med inriktning socialt arbete eller motsvarande. Arbetslivserfarenhet från socialt arbete med barn och/eller familjer, är meriterande liksom vidareutbildning i någon av metoderna Trappan eller CAP (”stödgrupper för barn i familjer där det finns känslomässiga sjukdomar”). Om du känner igen dig i ovanstående är du varmt välkommen med din ansökan! OBS! Urval sker med löpande intervjuer så ansök gärna så snart som möjligt. Meriterande: Socionomexamen eller liknande Socialpedagog/behandlingspedagog Utbildad i Trappan eller stödgruppsmetoden CAP Dokumentationserfarenhet Erfarenhet av stöd/behandlingsarbete med barn, t.ex. som familjebehandlare, samtalsstöd med barn på öppen mottagning eller som kurator, eller tidigare arbete på skyddat boende Inför anställning hos oss ska ett utdrag ur misstanke- och belastningsregistret visas.

29 april 2024
Sista ansökan:
29 maj 2024
Processamordnare

Individ- och familjeomsorgen Är strukturerad och har god kännedom om Individ- och familjeomsorgen? Arbetar du gärna med organisationen som helhet och gillar att analysera? Vi söker nu en processamordnare vars uppdrag är att arbeta med samverkan genom beredningsgruppen för barn- och unga , samarbetsorgan för barn- och unga samt olika lokala samverkansgrupper. Hos oss inom Individ- och familjeomsorgen i Jönköpings kommun lägger vi stor vikt vid att tillsammans arbeta framåt mot och utveckla framtidens socialtjänst. Vi hjälps åt, lär av varandra och stimuleras av att dagligen vara med och utveckla och ta ansvar för verksamheten. Vi söker nu en ny processamordnare som vill vara med och fortsätta utveckla samverkansorganisationen och samarbetet med ledningsgrupp, enhetschefer, medarbetare och medborgare. Din arbetsplats blir på socialförvaltningens stab som ligger centralt i Jönköping. Ditt nya jobb I jobbet som processamordnare kommer du att arbeta inom kommunens förvaltningsövergripande organisationsstruktur kring barn och unga, från politik och förvaltningsledningar till samverkansgrupperna ute på kommunens olika lokala samverkansområden (LSG). Jönköpings samverkansstruktur består av samverkansgrupper på olika nivåer: Samarbetsorgan för barn och ungdom (SBU) på högsta politiska och tjänstemannanivå, Beredningsgrupp för barn och ungdom (BBU) på chefsnivå och Lokala samverkansgrupper (LSG och SGG) som arbetar i verksamheter omkring barn och unga. Utöver detta finns nätgrupper och områdesgrupper. Inom uppdraget ingår även arbetsuppgifter så som att bidra till och medverka i informationsutbyte/träffar, delta i lokala samverkansgrupper, omvärldsbevaka området samt följa upp och utvärdera samverkansarbetet. Fokus i denna roll är arbetsuppgifter med inriktning på BBU och samverkan inom de lokala samverkansområdena (LSG). Du kommer att arbeta efter ledning av BBU´s ordförande Susanne Törnvall och tillsammans med processamordaren från utbildningsförvaltningen, som har motsvarande tjänst. Du arbetar på uppdrag av BBU, där du arbetar med handlingsplaner för fortsatt samverkan inom område fysisk/psykisk/social hälsa för barn och unga. Vidare verkar du för en synkronisering av BBU:s arbete, handlingsplaner och barnbokslutet. Fokus är att förbättra de hälsofrämjande insatserna för barn- och unga samt samverkan mellan och inom organisationer. Du ska även arbeta med att de barn och unga som behöver särskilt stöd får detta och att de möts av en helhet och fokus ska vara rätt insats är på rätt plats i rätt tid. I arbetet ingår också att följa upp och utvärdera verksamheten. Detta görs genom att arbeta med utvecklingen av ledningsstrukturer för samverkan samt genom att följa upp aktuell handlingsplan. Du sammanställer återkommande redogörelser och skrivelser till nämnd och du kommer också, vid efterfrågan, att ta fram nulägesanalyser för olika enheter inom området och presentera dessa. Din kompetens Du är utbildad socionom. Du har arbetserfarenhet från område barn- och unga samt mycket god kunskap om individ-och familjeomsorgen som organisation. Du är förankrad i Socialförvaltningens värdegrund. Erfarenhet av ledningsstöd, förvaltningsövergripande arbete och kommunal verksamhet är meriterande. För att trivas i denna roll tror vi att du är en person som är ansvarstagande och trygg i dig själv. Du har förmåga att skapa och jobba i många olika relationer och med flera olika yrkesroller. Eftersom du både kommer arbeta självständigt och i grupp krävs att du känner dig bekväm i båda roller. Du inger förtroende och har ett flexibelt förhållningssätt och kan anpassa ditt budskap och bemötande utifrån personen och gruppen du möter på ett skickligt sätt. Givetvis brinner du för frågor som rör ledningsstöd, analysarbete samt samverkan. Som processamordnare arbetar du strukturerat och har förmåga att planera och prioritera ditt arbete. Du har ett helhetsperspektiv på verksamheten, ser detaljer och mindre delar och kan sätta in dessa i ett större sammanhang. Dina personliga egenskaper kommer, förutom relevant yrkeserfarenhet, att väga tungt. B-körkort är ett krav. Vad erbjuder vi? Länk till förmånslistan på jonkoping.se: https://www.jonkoping.se/naringslivarbete/jobbaijonkopingskommu (https://www.jonkoping.se/naringslivarbete/jobbaijonkopingskommun.4.74fef9ab15548f0b8001425.html) Övrigt Rekryteringen avser tillsvidaretjänst, heltid, med tillträde och avslut enligt överenskommelse. Arbetstiden är förlagt till vardagar mån-fre, kontorstider med möjlighet till flexibel arbetstid i den mån arbetet tillåter. Rollen är renodlad mot de lokala samverkansområdena (LSG). Du kommer medverka i flera, redan fastställda möten, vilket gör att du styr din egen arbetstid utifrån och kring dessa möten. Urval sker löpande och intervjuer kommer att hållas torsdagen den 23 maj. Var medveten om att du behöver planera in så du kan komma denna dag om du blir kallad till intervju. Ansökan ska innehålla personligt brev, CV samt inscannat socionomexamensbevis. Du ska också bifoga tjänstgöringsintyg som visar vilka anställningar du haft, omfattningen av dem och vilken titel du hade. Ansökningar som saknar detta kommer inte att behandlas. Du bör också bifoga relevanta underlag som visar på dina tidigare erfarenheter av ledningsstöd, samordning och analysarbete. Innan anställning är aktuell görs en registerkontroll där du ska uppvisa ett utdrag från belastningsregistret. I denna rekrytering gäller utdraget som heter ”Kontrollera egna uppgifter i belastningsregistret”. Välkommen med din ansökan! Upplysningar Helena Stenow, funktionschef Individ- och familjeomsorgen Tel: 036-10 37 71 Fackliga representanter: Fackliga företrädare på socialförvaltningen - Jönköpings kommun (jonkoping.se) (https://www.jonkoping.se/fackligasoc) Följ oss i sociala medier: Facebook: Jobba i socialförvaltningen Instagram: @jobbaisocialförvaltningen Jönköpings kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt alla samtal om annonserings- och rekryteringshjälp.

29 april 2024
Sista ansökan:
15 maj 2024
Socialsekreterare till försörjningsstödet

Individ- och familjeomsorgen Vill du ha ett varierande och utvecklande arbete där en dag aldrig är den andra lik? Välkommen att söka tjänsten som socialsekreterare till försörjningsstöd hos oss på Öxnehaga! Hos oss inom område Försörjningsstöd i Jönköpings kommun lägger vi stor vikt vid att tillsammans arbeta framåt mot och utveckla framtidens socialtjänst. Vi hjälps åt, lär av varandra och stimuleras av att dagligen vara med och utveckla och ta ansvar för verksamheten. Vi erbjuder dig som medarbetare 7 timmars arbetsdag där arbetet är förlagt till dagtid måndag till fredag, individuell lönesättning och ett arbete i en arbetsgrupp med en stark gruppkänsla och engagerade och duktiga kollegor. För oss är du som medarbetare viktig och när du kommer till oss får du en bra introduktion och nära stöd i arbetet från arbetsledningen. Ditt nya jobb Som socialsekreterare hos oss på Öxnehaga arbetar du med handläggning av ekonomiskt bistånd och med processer som syftar till att människor ska bli självförsörjande. Vår arbetsgrupp består av tjugotal kollegor och vi har ett nära samarbete med kommunens arbetsmarknadsavdelning, Arbetsförmedlingen, sjukvården och Försäkringskassan. Vi arbetar med MI och använder MIX som utredningsmodell. I arbetet mot målet att individen ska bli självförsörjande utgår vi från varje individs förutsättningar. Tillsammans med den enskilde försöker vi att genom samtal skapa processer där personen får insikt i sina resurser och förutsättningar. Arbetet är varierande då vi möter olika former av social problematik och även utvecklande då du får stödja personer i utsatta situationer. Vad erbjuder vi? Länk till förmånslistan på jonkoping.se: https://www.jonkoping.se/naringslivarbete/jobbaijonkopingskommun.4.74fef9ab15548f0b8001425.html Din kompetens Vi söker dig som har socionomexamen. Det är meriterande om du som söker har erfarenhet av handläggning av försörjningsstöd/ekonomiskt bistånd, MIX samt att du är väl insatt i socialtjänstlagen och har MI utbildning. Det är även meriterande om du har ett B-körkort. Som person har du en god samarbetsförmåga, är flexibel och nyfiken. Du är van vid att arbeta i högt tempo och är intresserad av och har förmåga att motivera och stödja människor i processer som leder till självförsörjning. Du kan vidare prioritera och strukturera ditt arbete på ett effektivt sätt. Körkort är meriterande. Vi lägger vi stor vikt vid personlig lämplighet. Upplysningar Rekryteringen avser en tillsvidaretjänst, heltid, med tillträde 2024-10-01. Ansökan ska innehålla personligt brev, CV samt inscannat socionomexamensbevis. Du ska också bifoga tjänstgöringsintyg som visar vilka anställningar du haft, omfattningen av dem och vilken titel du hade. Ansökningar som saknar detta kommer inte att behandlas. Vi tillämpar individuell lönesättning. Under oktober månad kommer alla tre områdeskontor för försörjningsstödet flytta in i gemensamma lokaler i centrala Jönköping. Urval kommer att ske löpande och intervjuer kommer genomföras den 22:a och 24:e maj på Oxhagsgatan 59, Huskvarna. Välkommen med din ansökan! Kontakt Sofia Nyström, enhetschef Tel: 036-10 66 61 Fackliga representanter: https://www.jonkoping.se/fackligasoc Tillsammans gör vi Jönköpings kommun bättre – för alla. Välkommen att söka tjänsten! https://www.jonkoping.se/ Följ oss i sociala medier: Facebook: Jobba i socialförvaltningen Instagram: @jobbaisocialförvaltningen Jönköpings kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt alla samtal om annonserings- och rekryteringshjälp.

29 april 2024
Sista ansökan:
19 maj 2024
Vikarierande familjebehandlare

Med Bergslagens skogar i norr, Mälaren i söder och med ett rikt kulturarv som omfattar både en lång industrihistoria, ett kungligt slott och unik kulturmiljö kring Strömsholms kanal är Hallstahammars kommun en plats som lockar både besökare och nya invånare. Vi är en växande kommun med 16 600 invånare i en dynamisk region med närhet till såväl natur som storstad. Vi har ett företagsklimat som är bland det bästa i länet och vi levererar en välfärd med hög kvalitet. Vår vision är att vara en kommun där allt är enkelt och nära, där nytänkande och kreativitet är självklart. Givetvis visar vi ansvar och engagemang för att kunna skapa ett bättre samhälle och miljö för kommande generationer. Kort sagt så ska du hitta det goda livet i storstadens närhet i Hallstahammars kommun oavsett om du bor här, driver företag, arbetar i kommunen eller bara är här på tillfälligt besök. ARBETSUPPGIFTER Som familjebehandlare kommer du att ingå i ett team bestående av familjebehandlare och en teamledare på Familjecentrum, som är en del av Individ- och familjeomsorgen i Hallstahammar. Vi arbetar med förändringsarbete i familjer, främst utifrån beviljade insatser från socialtjänsten, och har även gruppverksamhet och förebyggande insatser i olika former. Vi har kontinuerlig och nära samverkan med förskola, skola, hälso- och sjukvård och övriga aktörer inom området. KVALIFIKATIONER Vi söker en socionom som brinner för att arbeta med familjer, barn och ungdomar med ofta komplex problematik. Önskvärda utbildningar/kompetenser är Komet, LFT, HAP, ABC, Trappan, våld i nära relation och systemteori. Du ska även kunna arbete i en miljö där djur förekommer. Viss kväll- och helgtjänstgöring kan förekomma. Vi söker dig som har: - socionomexamen eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig - tidigare erfarenhet av att arbeta med förändringsarbete inom socialtjänst. Meriterande om det skett inom området barn, unga och familj - minst 1 års erfarenhet av arbete inom socialtjänst, inriktning barn, unga och familj - erfarenhet av att samverka och samarbeta med andra aktörer, interna och externa - körkort för manuellt växlad bil Som person ser vi att du är relationsskapande och har lätt för att samarbeta såväl med de familjer du möter i ditt arbete, den egna arbetsgruppen som med andra samarbetspartners internt och externt. Hos dig är barnens rättigheter en ledstjärna, vilket syns i ditt dagliga arbete. Du har god förmåga till analys och reflektion. Du är ödmjuk inför familjers skiftande livsvillkor. Du bidrar även till vårt klimat som bygger på en positiv, prestigelös och förbättringsinriktad kultur. För att trivas i rollen som familjebehandlare är det viktigt att du är självgående och tar ansvar för dina arbetsuppgifter. Att du kan planera, organisera och driva dina processer vidare självständigt. Du har förmågan att sätta upp tydliga mål och arbeta mot dessa. Du besitter även en flexibilitet som gör att du kan förhålla dig positiv till ändrade omständigheter samt anpassa ditt synsätt och dina handlingar utifrån situationen. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. ÖVRIGT Hallstahammars kommun ingår i finskt förvaltningsområde och vi ser gärna sökanden med kunskaper i finska i tal och skrift. Alla erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes vänligen men bestämt.

29 april 2024
Sista ansökan:
13 maj 2024
Förste socialsekreterare till Unga Vuxna

Socialförvaltningen Sydväst är en av fyra socialförvaltningar i Göteborgs Stad med runt 900 medarbetare. I stadsområdet Sydväst bor cirka 120 000 invånare och området stäcker sig från Billdal till Högsbohöjd och till södra skärgården. Förvaltningens uppdrag är att barn, unga och vuxna ska kunna leva ett tryggt och självständigt liv och att barn och unga har en rik fritid. Förvaltningen jobbar också för att stötta personer i hemlöshet till ett varaktigt boende. Genom samverkan med civilsamhälle, lokalt näringsliv och andra aktörer ska vi öka folkhälsan och tryggheten i området. I socialförvaltningen Sydväst vill vi ta tillvara på engagemanget hos alla medarbetare. Hos oss kan du påverka både ditt eget jobb och andras liv. ARBETSUPPGIFTER Som 1:e socialsekreterare på Unga Vuxna i socialförvaltningen Sydväst behöver du vara bekväm i och ha kompetens av all myndighetsutövning inom Sol, LVU och LVM. Unga vuxna arbetar med helheten, både övrigt bistånd och försörjningsstöd för personer i ålder 18 - 24 år. Unga Vuxna består av åtta socialsekreterare med stor kompetens och erfarenhet, en 1:e socialsekreterare och enhetschef. Vi ska nu utöka med ytterligare en 1:e socialsekreterare. Unga Vuxna tillhör Vuxenenheten i SF Sydväst tillsammans med missbruks- och boendegruppen samt Mottaget Vuxen, som delar enhetschef med Unga Vuxna. Unga Vuxnas ärenden är komplexa, vi arbetar med hela individens behov i nära samverkan med viktiga aktörer. Målgruppen befinner sig i en expansiv ålder där mycket händer i livet, och det är viktigt att vi möter klienten utifrån en helhetssyn. Vi utreder ansökningar och följa upp insatser utifrån socialtjänstlagen (SoL), lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU) och i vissa fall utifrån lagen om vård av missbrukare i vissa fall (LVM). Därför är det mycket viktigt och ett krav att du som 1:e socialsekreterare besitter erfarenhet och kunskaper om all denna myndighetsutövning, även ekonomiskt bistånd. Dina främsta arbetsuppgifter som 1:e socialsekreterare är att arbetsleda socialsekreterarna i vardagen, vara uppdaterad på förändringar i samhället som kan påverka vårt arbete och metodhandleda enskilda socialsekreterare och arbetsgruppen. I din roll som 1:e socialsekreterare kommer du att vara föredragande i det sociala utskottet och även i Förvaltningsrätt och Kammarrätt. Du kommer även att tillsammans med dina 1:e kollegor och enhetschefer arbeta med att utforma rutiner och arbetsmetoder. Du kommer att erbjudas processhandledning med dina 1:e kollegor inom Vuxenenheten. Du har eget kontorsrum för att kunna vara tillgänglig för spontana frågor från socialsekreterarna och ha mindre möten i. Vår arbetsplats har ett centralt läge i Sydväst och nära Frölunda torg med dess utbud. Välkommen med din ansökan! KVALIFIKATIONER Du ska ha socionomexamen med lång och gedigen erfarenhet av myndighetsutövande socialtjänst, samt att du har lång erfarenhet av att ha en arbetsledande position. I din roll som 1:e socialsekreterare måste du vara väl förtrogen med den lagstiftning som styr Unga Vuxnas arbete och uppdrag såsom Sol, LVU och LVU. DU behöver även ha god förmåga och erfarenhet av att omsätta din kunskap i praktiken. Du måste vara trygg med att fatta snabba beslut i vardagen och att finnas tillgänglig för dina medarbetare i akuta situationer. Du har lätt för att anpassa dig och ditt arbetssätt utifrån ändrade förutsättningar och ny information. Du kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt samt se möjligheter i förändringar. Du lyssnar på andra människor i syfte att förstå deras behov. Du söker aktivt efter andras synpunkter och perspektiv samt är mottaglig för dem genom att visa respekt, hänsyn och omtanke. Du arbetar för sammanhållning i arbetsgruppen och ser misslyckanden som något att lära sig av och skapar utrymme för dialog. Du motiveras av tydligt definierade mål och har förmåga att omvandla dessa till en konkret handling. Med fokus på målet kan du omprioritera arbetet vid ändrade förutsättningar eller behov. Du följer upp och rapporterar resultat och måluppfyllelse. Du har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Genom att vara intresserad och skapa förståelse för andra verkar du för ett respektfullt arbetsklimat. Du förstår det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten. ÖVRIGT Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Har du skyddade personuppgifter ska du INTE söka via systemet utan kontakta ansvarig rekryterande chef via telefon för hantering av din ansökan. Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter. Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda, undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

28 april 2024
Sista ansökan:
13 maj 2024
Gryning söker biträdande enhetschef till Sunnerö i Alingsås

Ägs av kommuner – drivs av engagemang! I över 20 år har Gryning erbjudit HVB- och öppenvård för barn, ungdomar och familjer, jour- och familjehem, beroendevård, lägenheter med stöd, insatser mot hedersrelaterat våld och förtryck samt LSS-boende. Vi erbjuder rådgivning och utbildning samt hjälper till med placeringar. Gryning ägs av kommunerna i Västra Götaland via de fyra kommunalförbunden. ARBETSUPPGIFTER Vad innebär tjänsten? Som biträdande enhetschef är du underställd enhetschefen och arbetsleder i dagliga frågor, operativt och administrativt. I rollen ingår hantering av personalärenden och schemauppgifter samt ett visst budgetansvar. Du ansvarar för att ge medarbetare förutsättningar att utföra sitt arbete. Metodhandledning av medarbetare och att driva olika utvecklingsarbeten är också något som ingår i rollen såsom externa och interna kontakter, samverkan med såväl myndigheter och uppdragsgivare samt kollegor inom Gryning. Du är en del av enhetens ledningsgrupp där vi erbjuder utveckling i funktion som person. Fokus i ditt uppdrag är övergripande ansvar i behandlingsarbetet, bemanning samt utveckling av medarbetare. KVALIFIKATIONER Vem är du? Du har akademisk examen, förmodligen som socionom, socialpedagog, beteendevetare eller annan relevant utbildning och arbetslivserfarenhet inom socialtjänst och/eller institutionsvård. Vi söker en tydlig ledare som vill driva en verksamhet som ger människor möjlighet att växa med professionellt stöd. Tidigare ledarerfarenhet är meriterande. Vi söker Dig som har god samarbetsförmåga och är lyhörd i mötet med andra människor. För att passa för den här tjänsten krävs tydlig kommunikation och styrka att kunna inspirera till engagemang och delaktighet. Du arbetar strukturerat med planer, mål och uppföljning samt har förmåga att se större sammanhang. Viktigt är även att du är utvecklingsinriktad och intresserad av att driva frågor för att ständigt förbättra verksamheten. Då resor ingår i arbetet är det ett krav att du har körkort. Stor vikt kommer att läggas på personlig lämplighet. ÖVRIGT Vi erbjuder • Kontinuerlig chefsutveckling • En engagerad och utvecklande ledningsgrupp • En engagerad arbetsgrupp i en kreativ miljö • Ett arbete där du är med och påverkar utvecklingen av verksamheten • En kultur som präglas av kunskap, kvalitet och delaktighet • Handledning, kompetensutveckling och olika former av medarbetardialoger • Friskvårdsbidrag Vi ser fram emot din ansökan! Urval och intervjuande sker löpande så välkommen med din ansökan redan i dag. Innan anställning görs utdrag ur misstanke- och belastningsregistret. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

26 april 2024
Sista ansökan:
26 maj 2024
Gryning söker biträdande enhetschef till Sunnerö i Alingsås

Ägs av kommuner – drivs av engagemang! I över 20 år har Gryning erbjudit HVB- och öppenvård för barn, ungdomar och familjer, jour- och familjehem, beroendevård, lägenheter med stöd, insatser mot hedersrelaterat våld och förtryck samt LSS-boende. Vi erbjuder rådgivning och utbildning samt hjälper till med placeringar. Gryning ägs av kommunerna i Västra Götaland via de fyra kommunalförbunden. HVB-verksamheten Sunnerö öppnades upp i Alingsås november 2022. Verksamheten har 6 platser för flickor och pojkar 8 t.o.m. 11 år och vänder sig till ensamplacerade barn som har behov av omsorg, behandling och kompletterande utredningar. Vi har verksamhet dygnet runt. Nuvarande biträdande enhetschef går vidare till annat uppdrag inom Gryning och vi söker nu en efterträdare, med tillträde enligt överenskommelse. ARBETSUPPGIFTER Vad innebär tjänsten? Som biträdande enhetschef är du underställd enhetschefen och arbetsleder i dagliga frågor, operativt och administrativt. I rollen ingår hantering av personalärenden och schemauppgifter samt ett visst budgetansvar. Du ansvarar för att ge medarbetare förutsättningar att utföra sitt arbete. Metodhandledning av medarbetare och att driva olika utvecklingsarbeten är också något som ingår i rollen såsom externa och interna kontakter, samverkan med såväl myndigheter och uppdragsgivare samt kollegor inom Gryning. Du är en del av enhetens ledningsgrupp där vi erbjuder utveckling i funktion som person. Fokus i ditt uppdrag är övergripande ansvar i behandlingsarbetet, bemanning samt utveckling av medarbetare. KVALIFIKATIONER Vem är du? Du har akademisk examen, förmodligen som socionom, socialpedagog, beteendevetare eller annan relevant utbildning och arbetslivserfarenhet inom socialtjänst och/eller institutionsvård. Vi söker en tydlig ledare som vill driva en verksamhet som ger människor möjlighet att växa med professionellt stöd. Tidigare ledarerfarenhet är meriterande. Vi söker Dig som har god samarbetsförmåga och är lyhörd i mötet med andra människor. För att passa för den här tjänsten krävs tydlig kommunikation och styrka att kunna inspirera till engagemang och delaktighet. Du arbetar strukturerat med planer, mål och uppföljning samt har förmåga att se större sammanhang. Viktigt är även att du är utvecklingsinriktad och intresserad av att driva frågor för att ständigt förbättra verksamheten. Då resor ingår i arbetet är det ett krav att du har körkort. Stor vikt kommer att läggas på personlig lämplighet. ÖVRIGT Vi erbjuder • Kontinuerlig chefsutveckling • En engagerad och utvecklande ledningsgrupp • En engagerad arbetsgrupp i en kreativ miljö • Ett arbete där du är med och påverkar utvecklingen av verksamheten • En kultur som präglas av kunskap, kvalitet och delaktighet • Handledning, kompetensutveckling och olika former av medarbetardialoger • Friskvårdsbidrag Vi ser fram emot din ansökan! Urval och intervjuande sker löpande så välkommen med din ansökan redan i dag. Innan anställning görs utdrag ur misstanke- och belastningsregistret. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

26 april 2024
Sista ansökan:
26 maj 2024