Fryshuset gör det möjligt för unga att genom sina passioner förändra världen. Vi skapar gemenskaper där unga syns, hörs och räknas. På denna grund bedriver vi ett 60-tal olika verksamheter på flera orter runt om i Sverige. Vi är ca 730 anställda och arbetar inom områdena; skola, ungdomskultur, arbete & entreprenörskap samt föredöme & framtidstro. Fryshusets verksamheter sträcker sig från kultur och nöjen till projekt som direkt adresserar vår tids svåraste sociala problem. Vi tror att alla kan lyckas och är värda en chans till. Stiftelsen Fryshuset är en ideell organisation som är religiöst och politiskt oberoende. Fryshuset Grundskola Akalla är en F–6-skola som stöttar elevernas dagliga lärande i en trygg och kreativ miljö. Här får varje barn möjlighet att växa, utvecklas och känna sig sedd. Om rollen: Uppdraget består i första hand av pedagogiskt arbete med elever, enskilt och i grupp, tillsammans med arbetslag, bestående av lärare och resurspersoner, i ett nära samarbete. Även mentorskap för elever ingår i arbetsuppgifterna. Du behöver ha en vilja att delta och bidra i gemensam utbildning vilket är ett krav liksom vilja och förmåga till nära samarbete med kollegor, elever, vårdnadshavare, hemskola och externa samarbetspartners. Att arbeta med barn och unga med NPF - funktionsvariationer, vars beteenden utmanar omgivningen ställer stora krav på engagemang, inlevelseförmåga, bemötande, samarbete och uthållighet. Man behöver ha kunskap om funktionsnedsättningar men framför allt kunskap om hur man kan möta, motivera och kommunicera med den specifika eleven. Ett lågaffektivt bemötande (LAB), en tydliggörande pedagogik med visuellt stöd samt samarbetsbaserad problemlösning är grunden för vårt arbete. Det krävs också ett prestigelöst arbetsklimat för att kontinuerligt följa upp och ompröva arbets- och förhållningssätt för att utforma ett välfungerande stöd. Kontinuerligt stöd via specialpedagoger och övriga EHT på skolan. Kvalifikationer: Vi söker en legitimerad speciallärare med kunskap, vilja och ambition att fortsätta utveckla vår särskilda undervisningsgrupp tillsammans med befintlig personal. Det är ett krav på behörighet i svenska som andraspråk. Som person har du förmåga och vilja att arbeta i team, är trygg och stabil, har värme och humor och är relationsskapande. Flexibilitet med barnets bästa i fokus genomsyrar ditt arbete. Kunskap inom det specialpedagogiska området är en merit liksom erfarenhet av arbete med elever med NPF - funktionsvariationer. Det är även meriterande med kunskap i TAKK och flerspråkighet. Stor hänsyn tas till personlig lämplighet. Tjänsten är en tillsvidaretjänst på 100% och den kan komma att tillsättas löpande. Tillträde önskvärt den 11 augusti. Fryshuset tillämpar 6 månaders provanställning.
Välkommen till vår inspirerande gemenskap på Gnesta Waldorfskola! Om Skolan Skolan är vackert belägen på Gnestahöjden, tio minuters gångväg från Gnesta tågstation, 40 minuter från Stockholm C. Huvudman är en icke vinstdrivande förening som grundades 1993. Gnesta är en växande kommun och vi är en modern waldorfskola som ständigt växer och utvecklas med knappt 200 elever fördelade från förskoleklass till årskurs 9. och fritids. Gnesta Waldorfskola kännetecknas av en helhetssyn på eleverna som syftar till att utveckla hela människan – tanke, känsla och vilja. Några saker som utmärker vår pedagogik är att vi arbetar med ämnesöverskridande temaperioder och har som mål att integrera skapande aktiviteter som bild, hantverk och musik i alla skolans ämnen. Anställningen Tjänsten är en tillsvidareanställning på 40% som inleds med en provanställning på 6 månader. Startdatum är 11/8-25. Tjänstens beskrivning Som speciallärare på Gnesta Waldorfskola arbetar du förebyggande, främjande och åtgärdande med att hjälpa våra elever att nå kunskapskraven. Du kommer att arbeta tillsammans med våra lärare, i vårt EHT som består av specialpedagog, kurator, skolsköterska och rektor för att ge våra elever det de behöver för att utvecklas så långt som möjligt. Din kompetens Du har en examen som speciallärare. Du har ett starkt engagemang och intresse för att skapa de bästa förutsättningarna för eleverna. Du är analytisk, strukturerad och målinriktad. Du är kommunikativ och inspirerande. Du är flexibel i ditt arbetssätt och har lätt för att samarbeta. Du har grundläggande IT-kunskaper. Du har erfarenhet av Waldorfpedagogik eller ett intresse av att lära dig. Kvalifikationer Statlig lärarlegitimation eller waldorflärarlegitimation. Speciallärare Ansökan Om du är redo att ta dig an en utmaning och göra en positiv skillnad i elevernas liv, skicka in din ansökan bestående av ett personligt brev och ditt CV till [email protected]. Ange "Ansökan Speciallärare" i ämnesraden. Vi ser fram emot att välkomna en nyfiken och engagerad lärare till vårt team och fortsätta vår resa med att forma framtidens generation.
Med Bergslagens skogar i norr, Mälaren i söder och med ett rikt kulturarv som omfattar både en lång industrihistoria, ett kungligt slott och unik kulturmiljö kring Strömsholms kanal är Hallstahammars kommun en plats som lockar både besökare och nya invånare. Vi är en växande kommun med 16 600 invånare i en dynamisk region med närhet till såväl natur som storstad. Vi har ett företagsklimat som är bland det bästa i länet och vi levererar en välfärd med hög kvalitet. Vår vision är att vara en kommun där allt är enkelt och nära, där nytänkande och kreativitet är självklart. Givetvis visar vi ansvar och engagemang för att kunna skapa ett bättre samhälle och miljö för kommande generationer. Kort sagt så ska du hitta det goda livet i storstadens närhet i Hallstahammars kommun oavsett om du bor här, driver företag, arbetar i kommunen eller bara är här på tillfälligt besök. Är du legitimerad speciallärare som vill arbeta för att alla elever ska få en möjlighet att nå så långt som möjligt i sin kunskapsutveckling samt lära för livet? Då ska du läsa vidare och söka jobbet! Som anställd i kommunens skolor är du en del av vårt mål att alla elever ska bli sitt bästa jag och ges de bästa förutsättningarna för att lyckas. Lindboskolan är en F – 6 skola i Hallstahammars tätort. Skolan som är inrymd i rustade lokaler och har ca 460 elever fördelade på tre paralleller. I skolan finns även tre fritidshemsavdelningar. På Lindboskolan jobbar tre specialpedagoger som du kommer att ha ett nära samarbete med. Du kommer ingå i ett arbetslag där du kommer att ansvara för att samordna stödet för eleverna. Vår vision är att skolan ska vara en trygg plats där alla elever ska få en möjlighet att lyckas utifrån sina förutsättningar och bli sitt bästa jag. ARBETSUPPGIFTER Vi söker nu dig som vill vara med på Lindboskolans utvecklingsresa och bidra i elevhälsoteamet. I din roll ingår bland annat att: • Vara med och utveckla skolans elevhälsoarbete genom att bidra med specialpedagogisk kompetens i det främjande och förebyggande arbetet. • Verka/Bidra för hög kvalité i klassrumsundervisningen genom att handleda och stödja kollegor i det pedagogiska arbetet. *Vara sammanhållande ansvarig för arbetslagets arbete med särskilt stöd. • Genomföra pedagogiska utredningar och andra underlag. • Samarbeta förtroendefullt med vårdnadshavare, kollegor och externa aktörer för att skapa bästa möjliga förutsättningar för elevernas lärande och utveckling. KVALIFIKATIONER Du behöver ha erfarenhet av likande uppdrag så som speciallärare eller specialpedagog. Du besitter en god kommunikativ förmåga och kan utrycka dig mycket väl i tal och skrift i svenska språket. Du är lyhörd, med fötterna och hjärtat i verksamheten- både grundskola (låg- och mellanstadiet) och fritidshem. Du ser helheter och tar hänsyn till det större perspektivet, du förstår din roll och ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut. Det är av stor vikt att du är en lagspelare, att du ser styrkor i samarbete och ser det som självklart att vara en aktiv del i vårt elevhälsoteam. För att trivas i rollen är du strukturerad, tydlig och initiativtagande. Du har ett strategiskt förhållningssätt samt är mål- och resultatinriktad. Vi söker dig som: • Har en lärarlegitimation • Har specialpedagogisk examen och/eller speciallärarlegitimation, gärna med erfarenhet av båda rollerna. • Har god kännedom om skollag, läroplan och andra styrdokument samt en helhetssyn på elevhälsa och lärande. • Är lösningsfokuserad, flexibel samt besitter god förmåga att verka i en komplex verksamhet. • Önskvärt med kunskaper inom tidig läs- och skrivinlärning samt matematik. • Har en god förmåga att skapa pedagogiska lösningar utifrån elevers individuella behov. • Vill utvecklas tillsammans med kollegor och bidrar aktivt till skolans systematiska kvalitetsarbete. • Har en stark vilja att arbeta i team och bidra till ett positivt arbetsklimat. • Vill vara med och utveckla och stärka skolans elevhälsoarbete tillsammans med nya ledningen. ÖVRIGT Tjänsten kommer att tillsättas under förutsättning att erforderliga beslut fattas. Utdrag ur belastningsregistret ska kunna uppvisas innan anställning. Hallstahammars kommun ingår i finskt förvaltningsområde och vi ser gärna sökanden med kunskaper i finska i tal och skrift. Alla erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes vänligen men bestämt.
Statens institutionsstyrelse, SiS, är en myndighet som ansvarar för individuellt anpassad tvångsvård för ungdomar med komplex psykosocial problematik och för vuxna med missbruk. SiS verkställer även sluten ungdomsvård. Det gör vi på ungdomshem och hem för vuxna med missbruk, över hela landet. Hos oss på SiS blir ditt arbetsliv en spännande utmaning. Oavsett var i vår organisation du arbetar, eller vilken tjänst du har, hjälper du till att skapa livsviktig förändring. SiS ungdomshem Ryds brunn tar emot skolpliktiga pojkar med psykosocial problematik, kriminalitet och missbruk. Vill du vara med och skapa den livsviktiga förändringen för utsatta människor? Då är jobbet som lärare hos SiS en meningsfull utmaning. SiS ungdomshem Ryds brunn består av tre avdelningar med plats för 21 skolpliktiga pojkar; en MBB-avdelning (mottagning och behovsbedömning), en öppen och en låst behandlingsavdelning samt en grundskola. Arbetsbeskrivning Till vår skola på Ryds brunn söker vi nu en speciallärare. Drivs du av att hjälpa de mest utsatta ungdomarna i samhället så kan vi erbjuda en spännande tjänst med hög grad av variation och möjlighet till att verkligen göra skillnad. Vi kan erbjuda hög lärartäthet, goda läromedelsresurser samt pedagogisk handledning. SiS Ryds brunn tar i emot skolpliktiga pojkar utifrån ovan beskrivning. Eleverna är mellan 12 och 16 år men undervisningen tar sin utgångspunkt i var eleverna befinner sig kunskapsmässigt, inte sällan med en NPF och/eller IF-diagnos. Att arbeta som specialläraren är för oss nyckelroll i vårt arbete att ständigt utveckla vår verksamhet. Skolan har som mål att i samverkan med våra avdelningar förbereda våra ungdomar för vad som väntar efter placeringen. Detta innebär ett helhetsperspektiv med en balans mellan anpassning och utmaning. Det innebär även att anpassa för kunskapsutveckling i en trygg miljö här och nu - utveckla färdigheter, förmågor och strategier för där och då. Du kommer att tillsammans med skolledning och övriga professioner delta i vårt systematiska kvalitetsarbete. Det kan leda till såväl handledning som utbildningsinsatser av dig som speciallärare. Vidare förväntas du genomföra pedagogiska kartläggningar av olika omfattning beroende på syfte, det kan vara för särskilt stöd men också som en del i det utredningsuppdrag som institutionen har. Du kommer att komplettera en grupp lärare som arbetar mycket i team för att bygga en verksamhet som motiverar eleverna till pedagogisk utveckling. Undervisningen och handledning sker i små grupper och individanpassas i så stor utsträckning som möjligt. Handledning av elever ingår och du kommer att vara mentor för 2-4 elever Kvalifikationer Du är behörig speciallärare Du har B-körkort God svenska i tal och skrift Det är önskvärt med erfarenhet av NPF och IF. Det är även meriterande med erfarenhet av skolutveckling samt kartläggning och utredningsarbete. Som person trivs du med att samarbeta med andra yrkesprofessioner. Du har en stor empatisk förmåga samt god förmåga att uppmuntra, motivera och sätta tydliga gränser. Du har ett starkt engagemang och intresse för att skapa de bästa förutsättningarna för eleverna. Du är flexibel i ditt arbetssätt och har lätt för att samarbeta med både kollegor och olika professioner. Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet. På SiS månar vi om ett gott medarbetarskap. Det innebär att du som medarbetare tar ansvar för ditt arbete, bidrar till utveckling och medverkar till ett gott samarbete. Läs mer om vårt medarbetarskap. Anställning: Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Ansökan: Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 250727 Tester och arbetsprover kan komma att ingå i rekryteringsprocessen. SiS arbetar aktivt mot all form av diskriminering och välkomnar alla sökande. För arbete på våra institutioner gör SiS registerkontroll innan anställning. Inför rekryteringsarbetet har Statens institutionsstyrelse tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. OBS! Om du har skyddade personuppgifter ska du inte söka via rekryteringssystemet. Kontakta i stället den som står som kontaktperson i annonsen.
Nya Skolan startade 2001 med en tydlig och uttalad vision. Vi ville ta ett nytt grepp, vara en ny sorts skola. Vi är vad vi heter och är stolta över vår verksamhet. Varje dag arbetar vi med vår vision tillsammans med våra elever i sann Nya Skolan-anda, vilken beskrivs nedan genom följande begrepp: - Trygghet & tillhörighet - Självkänsla & självförtroende - Engagemang & bekräftelse - Samverkan & samarbete - Struktur & ordning - Ramar & regler Nya Skolans grundskolor F-9 Beskrivning Vi söker nu två legitimerade speciallärare, eller med motsvarande adekvat utbildning, till vårt engagerade och kunniga elevhälsoteam på Nya Skolan. Är du en engagerad och driven speciallärare? Då har vi en spännande möjlighet för dig! Är du en person som brinner för att stötta elever i deras utveckling och som älskar att göra skillnad? Då kan det vara just dig vi söker! Som speciallärare på Nya Skolan förväntas du vara ansvarsfull, initiativtagande och positiv. Arbetet innebär att komplettera lärandet och stödja våra elevers allmänna utveckling, vilket förutsätter både flexibilitet och en förmåga till struktur. Du kommer att ha ett nära samarbete med pedagoger, övriga professioner i elevhälsoteamet samt rektorer. Tjänsten kräver god förmåga att möta olikheter. På Nya Skolan arbetar vi i en central elevhälsa, vilket innebär att tjänsten innefattar arbete både mot Trollhättan och Lilla Edet. I rollen som speciallärare kommer du att arbeta både direkt med elever i behov av stöd och med specialpedagogisk handledning. Du arbetar verksamhetsöverskridande från förskoleklass till årskurs 9. I ditt arbete ska du vara med och utreda behov, planera åtgärder och metoder så att eleverna på bästa sätt kan tillgodogöra sig undervisningen. I ditt pedagogiska ledarskap är du tydlig, kreativ, stimulerande och trygg. Arbetet förutsätter både flexibilitet och förmåga till struktur. Tjänsten kommer att kräva att du har ett engagemang och driv. Du brinner för elevernas utveckling och du arbetar bra både i grupp och självständigt. Du har lätt för att skapa förtroendefulla relationer. Vi på Nya Skolan förväntar oss att du är ansvarsfull, initiativtagande och positiv. Du ser Nya Skolans koncept som grund i din planering och i utförandet av ditt arbete. Vi söker dig som är legitimerad speciallärare, ämnesbehörighet i svenska, svenska som andraspråk och specialisering mot språk-, skriv- och läsutveckling ses som meriterande. Vi söker dig som: - har en positiv människosyn med höga förväntningar på eleverna och tror att alla kan lyckas - är lyhörd för varje elevs förutsättningar och behov - tror på det relationella förhållningssättet - tar tillvara på elevernas intressen och nyfikenhet - tar ansvar och tycker att det är intressant att fortsätta växa i din profession - har en god reflektionsförmåga samt en lösningsfokuserad grundinställning Som speciallärare är du en del av skolans elevhälsoteam där rektor, biträdande rektor, specialpedagog, kurator och skolsköterska deltar. Vi har tillsammans ansvar för att arbeta främjande, förebyggande och stödjande för samtliga elever, men även med riktade insatser. Du, tillsammans med specialpedagogen, ansvarar för att ha en överblick över verksamhetens specialpedagogiska behov. Elevhälsans uppgift är att handleda och stötta lärare och fritidshemspersonal i arbetet med elever i behov av särskilt stöd. Som en del av vårt elevhälsoteam är du positivt inställd till utveckling av verksamheten och den pedagogiska miljön. Du är kreativ, initiativtagande och självgående samt har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Vi använder oss av IKT-verktyg såsom Ipad och smartboards i vår verksamhet och i kommunikation med eleverna. Det är därför önskvärt att du har vana av att arbeta med IKT-verktyg. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Villkor Tjänsten tillsätts omgående eller enligt överenskommelse. Vi tillämpar 6 månaders provanställning och rekrytering sker löpande. Läs gärna mer om våra verksamheter på https://nyaskolan.se/ Pedagogerna på Nya Skolan Våra pedagoger arbetar i arbetslag där man har ett gemensamt ansvar för alla elever som ingår i arbetslaget. När eleverna är i skolan är pedagogerna i verksamheten. På eftermiddagarna förbereder, dokumenterar och planerar pedagogen verksamheten tillsammans i sitt arbetslag. På Nya Skolan har vi en holistisk syn på både kunskap och våra elever Pedagogiskt arbetar vi med helheter. Vi vill lära barnen att se sammanhang och att utveckla ett medvetet och reflekterat tänkande. Vi arbetar ämnesövergripande och hittar gärna nya, kreativa vägar, för att stimulera elevernas sökande efter kunskap. Nya Skolan arbetar med åldersintegrerade grupper. Indelningen är flexibel och anpassas efter pedagogiska behov och barnens intressen och mognad. Tillsammans skapar vi en atmosfär där kunskap är kul och lärande är ett spännande äventyr!
Östra Göinge kommun med drygt 14 000 invånare är centralt belägen i södra Sverige. Här möter det öppna jordbrukslandskapet den gröna skogsbygden. I Östra Göinge finns det goda livet med tryggt boende, bra skolor, storslagen natur, brett kulturutbud, livskraftigt föreningsliv och goda kommunikationer. Östra Göinge är en av landets modigaste och mest innovativa kommuner. Här har motgång vänts till framgång och här växer stolta göingar! ARBETSUPPGIFTER Vi söker dig som är legitimerad lärare i matematik med en påbyggnad som speciallärare. Du älskar att arbeta med det stärkande arbetet kring eleverna på Snapphaneskolan som behöver ditt särskilda stöd. Du har ett nära samarbete med vår andra speciallärare i matematik och speciallärare i svenska/engelska samt vår övergripande specialpedagog. Tillsammans utgör ni vårt team för särskilt stöd! I din roll som speciallärare i matematik kommer du att ansvara för arbetet i matematik med elever i mindre grupper eller arbeta tillsammans med lärare i klassrum. Du lägger ditt schema utifrån behov som ni i teamet för särskilt stöd tillsammans med rektor ser på skolan. Du kan också få uppdrag att handleda lärare och resurspersoner i ditt ämne, plocka fram uppgifter till elever som har behov av annat material, göra kartläggningar, ta fram screeningar, ta ansvar för att elever kommer vidare till utredningar, hjälpa till med ansökningar om tilläggsbelopp mm. Vi är ett härligt kollegium där olika professioner såsom lärare, specialpedagog, speciallärare i matematik/svenska/engelska, socialpedagoger, resurspersoner med flera finns representerade. Vi har ett elevhälsoteam som träffas varje vecka där rektor, biträdande rektor, speciallärare, specialpedagog, socialpedagoger, skolpsykolog, skolsköterska och skolkurator ingår. Alla, förutom vår skolpsykolog är dessutom stationerade på vår skola och är därför en naturlig del av den dagliga verksamheten. Förutom professionerna ovan finns naturligtvis även en administratör. På vår skola uppmanas alla medarbetare att tänka kreativt och komma med nya idéer, vilket gör att du har stora möjligheter att påverka din arbetssituation. Vi söker därför dig som verkligen gillar att utveckla och utvecklas i din roll som speciallärare. Du drivs av möjligheten att ge skolans elever den bästa starten de kan få utifrån sina förutsättningar och behov. Vi erbjuder dig stimulerande och varierande arbetsuppgifter med engagerade kollegor och fantastiska elever. Du kommer att vara en viktig kugge i vårt framgångsrika utvecklingsarbete där ett inkluderande förhållningssätt och samverkan är av stor betydelse. Grundstenarna i vår organisation är öppenhet, engagemang och ansvar. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är legitimerad lärare i matematik med en påbyggnad som speciallärare. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete som speciallärare. För att lyckas i rollen ser vi att du är en lugn och trygg person med hög personlig mognad. Arbetsuppgifterna ställer höga krav på dina förmågor att ta initiativ, arbeta flexibelt och ha god samarbetsförmåga. Du har god självinsikt, är trygg i dig själv och i ditt pedagogiska ledarskap samt har en god förmåga att ta ledarskapet. Du har höga förväntningar på eleverna, tror på att alla kan lyckas och är beredd att skapa de bästa förutsättningarna för detta. Det är nödvändigt att du är en person som inte ger upp, utan att du har förmågan att hålla i och hålla ut i ditt arbete. Du har själv förmågan att strukturera, planera och prioritera dina arbetsuppgifter och du är van vid att arbeta självständigt. Du har en välutvecklad kommunikativ och pedagogisk förmåga och vi tror även att du har en hög förmåga att utveckla goda relationer. Du är strukturerad och är van vid att dokumentera. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper med fokus på ledarskap, social kompetens och initiativförmåga. Du har goda kunskaper i det svenska språket och uttrycker dig väl i både tal och skrift. Är du flerspråkig är det meriterande. Utdrag ur polisens belastningsregister för förskola- och skola ska uppvisas innan anställning kan erbjudas. ÖVRIGT Varmt välkommen till Östra Göinge kommun- Skånes gröna hjärta! Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter här: https://www.ostragoinge.se/behandling-av-personuppgifter/ I Östra Göinge kommun strävar vi efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Östra Göinge kommun tillämpar rökfri arbetstid. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligen men bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Ockelbo kommun är en Plats att växa och vi som arbetar här värnar om våra medborgare och att ständigt utveckla kommunen. Vår vision är att vara en attraktiv arbetsgivare och att vi som arbetar här är stolta och engagerade i våra arbeten. En viktig framgångsfaktor tror vi är att skapa samma möjligheter att växa för våra medarbetare som för våra medborgare och i vår lilla kommun med ca. 500 medarbetare finns det möjligheter att göra skillnad – på riktigt! Här arbetar alla verksamheter i närhet till varandra och med korta beslutsvägar blir delaktighet och möjlighet att påverka en naturlig del i vardagen. Vi erbjuder alla våra månadsanställda medarbetare olika förmåner bl.a. möjlighet att semesterdagsväxla så beroende på ålder kan du ha upp emot 37 semesterdagar på ett år. Vi har även 2 000 kr i friskvårdsbidrag varje år samt tillgång till Falck Personalstöd. För oss är det också viktigt att alla medarbetare har möjlighet att kunna förena arbetsliv med privatliv. Vill du ha ett meningsfullt arbete där du är med och utvecklar vår kommun tillsammans med oss? ARBETSUPPGIFTER Vi söker två engagerade speciallärare till Ockelbo grundskola som tillsammans med sitt arbetslag vill skapa de bästa förutsättningarna och en trygg skoldag för alla elever. Du ansvarar för att tillsammans med övriga speciallärare i kommunen planera, genomföra och utvärdera specialundervisningen i grundskolorna i Ockelbo kommun. Våra fyra skolenheter är Åbyggeby f-3, Gäveränge f-3 och Perslundaskolan med årskurs 46 samt 7-9. Som speciallärare samarbetar du med dina lärarkollegor inom grundskolan mot ökad måluppfyllelse och är ett stöd till pedagoger likväl som till elever. Huvudsakliga arbetsuppgifter innefattar • Planera, genomföra och utvärdera anpassningar och insatser • Stödja elevers särskilda behov och olika satsningar som kan behövas • Undervisning • Skapa och utveckla en god miljö för lärande utifrån läroplan och styrdokument KVALIFIKATIONER Vi ser att du som söker är legitimerad lärare med påbyggnadsutbildning till speciallärare, gärna inom matematik. Tidigare erfarenhet av arbete som speciallärare ser vi som meriterande. Du står stadigt i skolans styrdokument och kan använda din kunskap på ett effektivt sätt i ditt dagliga arbete. Du har en god didaktisk och pedagogisk förmåga och kan genom detta skapa studiero och en god lärandemiljö. Utifrån forskning och beprövad erfarenhet utvecklar och förbättrar du ditt arbete enskilt och i samarbete med andra. För att lyckas i uppdraget har du ett professionellt förhållningssätt, är trygghetsskapande och arbetar för goda relationer med elever, vårdnadshavare och kollegor. Du är en engagerad pedagog som tar ansvar för elevers resultat och lägger stor vikt i att anpassa din undervisning utifrån dina elevers olika förutsättningar och behov. Denna annons gäller två tjänster varav en är tillsvidare och en är ett vikariat på 4-6 månader. Provanställning kan komma att tillämpas vid tillsvidareanställning. Utdrag ur belastningsregistret krävs vid anställning. ÖVRIGT Inom Ockelbo kommun finns ett politiskt beslut om att utdrag ur belastningsregistret krävs vid nyanställning. Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Bor du utanför Ockelbo? Det är närmare än du tror; med X-trafik tar det 22 minuter från Gävle, 35 minuter från Sandviken och 35 minuter från Bollnäs att komma hit. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Varmt välkommen med din ansökan!
Vi är en friskola med 200 elever som ligger i Malmö. Vi söker nu en ny speciallärare/ SVA-lärare på heltid inför höstterminen 2025. Kvalifikationer -Har speciallärarutbildning. - Har tidigare erfarenhet av arbete som speciallärare. -Tycker om utmaningar. -Är flexibel och ser möjligheter. -Har förmåga att möta barn och vuxna i olika situationer. -Har goda IT-kunskaper och erfarenhet av arbete med alternativa verktyg. -Har god vana i att dokumentera och uttrycka sig i tal och skrift. -Trivs med att samarbeta och ser fördelarna med att arbeta tillsammans mot uppsatta mål. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Arbetsuppgifter Som special/SVA-lärare på Boukefs Privatskola kommer du ansvara för och leda det speciallärar-arbetet framåt. Du kommer att arbeta med kunskaper och färdigheter till barn och elever med behov av särskilt stöd från förskoleklass till och med år 9. -Du kommer att arbeta handledande med arbetslagen och tillsammans kommer ni att arbeta nära eleverna. Större delen av ditt arbete kommer att vara direkt knutet till eleverna, som stöd för dem i såväl kunskapsutveckling som socialt samspel. -Din kompetens och känsla när det gäller helhetssyn på barns utveckling och lärmiljöns betydelse för barnets lärande är avgörande för elevernas och pedagogernas utveckling. -Du bidrar med att skapa goda lärmiljöer både i och utanför klassrummet.
Montessoriskolan Floda Säteri söker nu en speciallärare med erfarenhet av att arbeta med de äldre eleverna i grundskolan. Är du nyfiken på att arbeta i en unik miljö med proffsiga kollegor, härliga ungdomar och med en pedagogik som hjälper dig utveckla din undervisning och dig själv som människa? Då vår nuvarande speciallärare flyttar öster ut, behöver vi hitta en ny kraft som arbetar och stöttar de äldre eleverna. Vi söker en trygg och kunnig lärare som vet hur viktiga relationerna mellan skolan, hemmet och eleven är. Vi vill att du har montessoriutbildning, eller erfarenhet av att arbeta i en sådan miljö, alternativt att du vill lära dig. Du blir en del av vårt EHT- arbetslag med stöd av specialpedagoger och speciallärare, kurator, ssk, skolläkare och skolpsykolog. Mestadels kommer du att arbeta i vår Studio med att stödja våra elever, men arbete i klass tillsammans med ämneslärare kan också förekomma. Samarbetet med ämneslärarna är grunden för att hjälpa eleverna att lyckas utifrån sina förutsättningar. På Floda Säteri arbetar du nära elever, föräldrar, kollegor och skolledning och blir en viktig del av att utveckla verksamheten vidare för att nå varje enskild elevs lärande på bästa sätt. Vi drivs av en idéell föräldraförening och behöver en person som är ansvarstagande, lösningsfokuserad och som tycker om att arbeta tillsammans med andra mot ett specifikt mål. Skolan är helt fristående och har inga vinstintressen. Floda Säteri har en flera hundra år lång historia och de senaste 30 åren har Montessoriskolan huserat i lokalerna. Idag finns drygt 360 barn från förskola till och med högstadium. Vi är en skola med hög lärartäthet och mycket goda förutsättningar att ge våra barn den start i livet alla barn förtjänar. Hos oss är barnens intresse, lust och glädje utgångspunkten för deras lärande. Arbetet på skolan präglas av en helhetssyn och vi arbetar i 1-16 års perspektivet. Läs mer om skolan på vår hemsida www.montessorifloda.se Välkommen med din ansökan!
Ditt uppdrag Som speciallärare hos oss blir du en viktig del av ett engagerat elevhälsoteam och arbetar nära lärare och skolledning för att ge eleverna det stöd de behöver för att lyckas. Varje dag arbetar vi för att alla elever ska få rätt förutsättningar att utvecklas, både kunskapsmässigt och socialt. Du leder arbetet med stödinsatser inom läs- och skrivutveckling/matematikutveckling med värme, tydlighet och ett inkluderande förhållningssätt. Ditt huvudsakliga ansvar består av att kartlägga, planera, genomföra och följa upp insatser för elever i behov av särskilt stöd inom läs-, skriv- och matematik, i samverkan med andra pedagoger. Du arbetar både enskilt med elever, i grupp och handledande gentemot kollegor för att stärka undervisningen på grupp- och individnivå. Du är van vid att använda evidensbaserade metoder och följer elevernas utveckling systematiskt. Arbetet innebär att du sätter upp mål, organiserar resurser, har god förmåga att planera ditt arbete och att ställa om vid behov. Du uppmuntrar och stödjer förändringsinitiativ. Mentorskap eller annat elevnära arbete kan ingå i tjänsten beroende på din profil och intresse. För att ansöka vill vi att du har Erfarenhet av att arbeta med elever i behov av särskilt stöd i matematik-, språk-, läs- och skriv åk 5-9. Speciallärarexamen med inriktning mot språk-, läs- och skrivutveckling alternativt matematikutveckling. Svensk lärarlegitimation. För att lyckas i rollen vill vi att du är Strukturerad och lösningsfokuserad med god förmåga att anpassa undervisningen utifrån varje elevs behov. Empatisk och relationsskapande, med ett starkt engagemang för elevernas utveckling. Samarbetsinriktad och trygg i att handleda och stödja kollegor. Övrigt Enligt skollagen krävs utdrag ur polisens belastningsregister innan anställning inom gymnasieskola och anpassad gymansieskola. Du beställer utdraget via Polisens hemsida på https://polisen.se/belastningsregistret?mtm_campaign=utdrag&mtm_kwd=post0623
Välj ett jobb för att visa detaljer