Teknisk chef, kommun

Sök bland 25 lediga jobb som Teknisk chef, kommun och börja ditt nya yrkesliv idag!

Vill du leda framtidens vattenförsörjning?
Experis AB
Chefer inom arkitekt- och ingenjörsverksamhet

Vi söker en driven och strategisk verksamhetsområdeschef/ affärsområdeschef inom VA - en nyckelperson som vill göra verklig skillnad för samhällsutvecklingen i Västmanland, Östergötland eller Sörmland. Verksamhetsområdeschef/ Affärsområdeschef VA Det här är en chefsroll med stort ansvar - och med ännu större möjligheter. Du får en ledande position och sitter i bolagets ledningsgrupp. Du kommer att stå i centrum för utvecklingen av ett modernt, hållbart och robust vatten- och avloppssystem. Det handlar om mer än att hålla rören rullande - du blir ledaren som får människor, teknik och långsiktig samhällsplanering att mötas i en väloljad helhet. Tjänsten i korthet: * Du leder både människor, chefer och verksamhet, med personal- och resultatansvar. * Du sitter i ledningsgruppen och rapporterar till VD. * Du ansvarar för drift, underhåll, och utveckling och strategisk planering av VA-nätet. * Du skapar samverkan - både internt och med kunder, entreprenörer och andra externa aktörer. * Du håller blicken på både budget och framtidsvisioner. * Du säkerställer kvalitet, miljöhänsyn och regelefterlevnad i hela kedjan. Vi söker dig som: * Har relevant högskoleutbildning inom teknik, samhällsbyggnad eller liknande. * Har gedigen erfarenhet av att leda och utveckla människor och verksamheter på strategisk nivå. * Är en trygg, inspirerande ledare med analytisk förmåga och skarp kommunikationsstil. Här väntar en roll för dig som vill ta nästa steg i karriären och påverka på riktigt - i en verksamhet där hållbarhet, teknik och samhällsansvar står i fokus. Placeringsort? Någonstans i hjärtat av Mälardalen - Västmanland, Östergötland eller Sörmland. Vilket bolag? Det avslöjar vi längre fram - men vi kan lova att det är en stabil och långsiktig aktör med stark utvecklingsanda och framtidstro. Kontaktperson Vid intresse, kontakta Marie Gutke på [email protected] eller 070-377 54 27. Är du redo att forma framtidens VA? Skicka in din intresseanmälan och gör dig redo för en spännande resa.

4 juli 2025
Sista ansökan:
3 augusti 2025
Enhetschef | Strategiska enheten | Mölndals Stad
Mölndals kommun
Chefer inom arkitekt- och ingenjörsverksamhet

I Mölndals stad är vi stolta över att ha Sveriges viktigaste jobb där vi tillsammans skapar bästa möjliga vardag för våra medborgare. Med kunskap, mod och kreativitet utvecklar vi våra verksamheter och bidrar till att Mölndal blir en ännu bättre plats att leva och jobba i. Välkommen att göra skillnad i människors vardag varje dag! Vill du leda arbetet med Mölndals långsiktiga utveckling? Nu söker vi en engagerad och strategiskt driven chef till den strategiska enheten på Samhällsbyggnadsförvaltningen. Hos oss får du möjlighet att bidra till hållbar samhällsplanering, samverka med politik och organisation - och vara med och bygga morgondagens Mölndal. Samhällsbyggnadsförvaltningen arbetar övergripande för en hållbar utveckling av Mölndals stad, tätorter och landsbygd. Förvaltningen arbetar målmedvetet för att Mölndal ska bli en attraktiv, hållbar och framgångsrik stad i regionen. Samhällsbyggnadsförvaltningen ansvarar för den långsiktiga fysiska planeringen av staden och bygger och utvecklar den hållbara staden, utifrån en helhetssyn på stadsutveckling i samspel med dess omgivning. För närvarande arbetar förvaltningen aktivt tillsammans med Trafikverket och andra parter för att utveckla infrastrukturen genom, till och från Mölndal och att planera för en stadsutveckling för framtiden i samband med ny järnväg, Göteborg-Borås med utvecklat stationsläge i Mölndal. ARBETSUPPGIFTER Som enhetschef för strategiska enheten är du en central aktör i utvecklingen av Mölndals långsiktiga planering för mark- och vattenanvändning. Med ett tillitsbaserat och samverkande arbetssätt leder du enheten i det strategiska arbetet med översiktsplanering, bostadsförsörjning, strategisk mark- och vattenförvaltning samt naturvårdsarbete. Enheten tar fram övergripande planeringsunderlag och styrdokument. Du har det övergripande ansvaret för verksamheten, personalen och ekonomin inom enheten. I rollen driver du utvecklingsarbete, förbättrar arbetssätt och processer och säkerställer att enheten levererar välgrundade och hållbara planeringsunderlag. Du är föredragande i plan- och exploateringsutskottet och har en nära dialog med politiken. Strategiska enheten består idag av 8 kompetenta och engagerade medarbetare som tillsammans tar fram de strategiska ramarna för Mölndals stadsutveckling. För närvarande pågår och planeras arbete bland annat med fördjupad översiktsplanering i Lindome respektive Åby/Åbro och delar av Västra Balltorp, reviderad naturvårdsstrategi samt aktivt genomförande av vattenförvaltning. Inom kommande år planeras utveckling av markstrategi, strategiskt naturvårdsarbete samt strategiskt arbete mot översvämning. Strategiska enheten är en relativt ny enhet på förvaltningen. En viktig del av uppdraget är därför att fortsatt utveckla enheten och dess verksamhetsområden. Enheten är organiserad utanför de två avdelningarna för stadsutveckling respektive fastighet för att ges ett övergripande strategiskt ansvar för förvaltningens samhällsutvecklingsuppdrag. Du rapporterar till förvaltningschefen och är en del av förvaltningens ledningsgrupp, där du förväntas bidra utifrån ett helhetsperspektiv - med Mölndalsbornas bästa i fokus. I uppdraget ingår bland annat strategisk samhällsplanering med långsiktig planering av mark- och vattenanvändning såsom översikts- och detaljplanering, plangenomförande samt förvaltning och utveckling av Mölndals stads egna fastighetsbestånd, investeringsprojekt, mark och exploatering, trafikutveckling samt planering för användning och hänsynstagande av mark och vatten. Arbetet sker i en dynamisk och utvecklingsorienterad miljö, där vi tillsammans skapar de bästa förutsättningarna för stadens invånare och verksamheter. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har en relevant högskoleutbildning och flerårig erfarenhet av arbete inom samhällsplanering, fysisk planering eller liknande område. Du har erfarenhet som chef med ansvar för personal, budget och verksamhetsutveckling, och du är van att driva förändringsarbete i komplexa organisationer. Du har god förståelse för kommunal verksamhet och politiskt styrda processer och är trygg i att röra dig mellan strategiska perspektiv och operativa behov. Du har ett genuint intresse för långsiktig planering och har lätt för att se helheten och hitta balansen mellan olika intressen. Som ledare är du lyhörd, kommunikativ och tydlig. Du skapar engagemang, bygger tillit och arbetar aktivt för delaktighet och samskapande. Du motiveras av att nå resultat tillsammans med andra, har mod att prioritera och förmåga att leda enheten framåt i förändring. Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet från kommunal sektor eller annan politiskt styrd organisation. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. ÖVRIGT I den här rekryteringen samarbetar Mölndals Stad med Jefferson Wells. Vid frågor är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Anna Edemyr, [email protected] Vi arbetar med löpande urval så skicka in din ansökan omgående, dock senast 11 augusti. Vi ser fram emot att höra från dig Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen. Har du skyddade personuppgifter ska du INTE söka via systemet utan kontakta ansvarig rekryterande chef för hantering av din ansökan. Kontaktuppgifter hittar du i annonsen. Innan en eventuell anställning kommer vi att kontrollera medborgarskap. Är du inte medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du kunna uppvisa ett giltigt uppehåll-/arbetstillstånd eller kunna styrka att du är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

4 juli 2025
Sista ansökan:
11 augusti 2025
Enhetschef till Kartservice & VA-anslutning VA SYD
VA SYD
Chefer inom arkitekt- och ingenjörsverksamhet

Vill du jobba som ledare i en modern och målinriktad organisation med tydligt utvecklingsfokus? Tycker du att vatten- och miljöfrågor är en viktig del av vardagen och drivs du av att utveckla både teknik och människor? Då kan du vara vår nya enhetschef på Kartservice & VA-anslutning på avdelningen Distribution. Det här handlar jobbet om  Som enhetschef leder du din enhet mot VA SYDs vision och mål. Arbetsuppgifterna innebär bland annat att:  - leda och utveckla enhetens verksamhet, inklusive budget-, arbetsmiljö- och personalansvar - vara med och driva utvecklingen av arbetsprocesser på avdelningen och din enhet - bidra som medlem i avdelningens ledningsgrupp som leds av avdelningschefen för Distributionsavdelningen - ha en nyckelroll i att påverka enhetens arbetssätt och hela VASYDs digitaliseringsresa, då VA SYD är i början av en digital transformation. Enheten Kartservice & VA-anslutning består av 14 engagerade kollegor som ansvarar för inmätningar och utsättningar samt hanterar anslutningsfrågor och bygglovsärenden, besiktningar, och beräkningar av anläggningsavgifter. Enheten är ansvarig för samordna alla inmätningar som ska genomföras i den regionala infrastruktursatsningen Maxima, https://maxima.vasyd.se/ Avdelningen ansvarar för distribution av dricksvatten, spillvatten och dagvatten samt för produktion av dricksvatten. I uppdraget ingår även att vara anläggningsägare av ledningsnätet, pumpstationer samt vattenverk, med ansvar för funktion och att säkerställa att anläggningen lever upp till samtliga gällande lagar, regler och föreskrifter. Uppdraget är även att digitalisera vattendistributionen för att på så vis få en modern infrastruktur med möjlighet till bland annat energieffektiviseringar, styrning på kvalitet och ökade cirkulära vattenflöden.   Distribution har ca 150 medarbetare som delas upp i fem enheter, Dricksvatten, Avloppsvatten, Entreprenad, Kartservice & VA-anslutning och Samordning & Utredning, samt funktionen Smarta nät.  Vi erbjuder Du kommer till en innovativ och miljömedveten arbetsplats med hög kunskapsnivå, god gemenskap och stolthet över vårt samhällsviktiga uppdrag, där du ges mycket eget ansvar och möjlighet att påverka både arbetet och din egen kompetensutveckling. Vi värnar om våra medarbetare och satsar på delaktighet och utveckling samt balans mellan arbete och fritid och erbjuder bland annat friskvårdstid, friskvårdsbidrag och möjlighet till semesterdagsväxling. Vi arbetar aktivt för att VA SYD ska upplevas som en mycket bra arbetsplats av våra medarbetare.  Vem är du? Vi i söker dig som vill arbeta i en organisation med en tydlig miljöidentitet och leder i enlighet med våra kärnvärden kvalitet, engagemang och lyhördhet.  Som enhetschef drivs du av att skapa goda resultat, med en förmåga att leda och samordna arbetet på ett kommunikativt sätt. Rollen kräver ett tillitsbaserat och coachande ledarskap där du bygger relationer och gott samarbete med interna såväl som externa aktörer. Vi söker dig som är lösningsorienterad med ett affärsmässigt perspektiv utifrån verksamhetens helhetsbehov. Du har en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska. Dina erfarenheter Vi tror att du som söker har:   - flerårig erfarenhet av chefsrollen - högskoleutbildning inom relevant område, ex inom samhällsbyggnad, väg- och vattenbyggnad, miljö- eller VA-teknik - branscherfarenhet från liknande verksamhet, ex inom samhällsbyggnad eller VA-verksamhet är meriterande - erfarenhet av att förändringsledning Vill du vara med och driva på miljösmarta lösningar i samhällsbygget? Välkommen med din ansökan!  Vilka är VA SYD? VA SYD är en av Sveriges största VA- och avfallsorganisationer som storsatsar på hållbar avloppsrening och driver på miljösmarta lösningar i samhällsbygget. Vår verksamhet är igång dygnet runt, har över en halv miljon kunder och omsätter en och en halv miljard per år. Vi renar, kvalitetssäkrar och levererar dricksvatten och tar hand om det som spolas ner i våra avlopp för att vårda hav och vattendrag. Vi hanterar skyfall genom att skapa kreativa lösningar för vattnets väg och samlar in avfall för återvinning och återbruk. Vi motiverar och inspirerar våra kunder till att göra smarta miljöval. Övrig information På VA SYD arbetar vi med en kompetensbaserad rekryteringsprocess. Det innebär att alla sökande bedöms utifrån samma kriterier och prioriterade kompetenser. Våra intervjuer fokuserar på de kompetenser som är viktiga för rollen, vilka inkluderar yrkesmässig erfarenhet, kunskap och beteenden. På så vis kan vi matcha rätt kandidat för rollen och göra ett effektivt och rättvist urval. VA SYD bedriver samhällsviktig verksamhet och ställer därför höga krav på säkerhets- och sekretessmedvetande hos våra medarbetare. En del av våra tjänster är säkerhetsklassade, det innebär att du som sökande eventuellt behöver gå igenom en säkerhetsprövning innan anställning enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585). Vissa av våra anställningar kan även innebära en krigsplacering.

4 juli 2025
Sista ansökan:
3 augusti 2025
Produktionsteknisk Chef till DeLaval
Randstad AB
Chefer inom arkitekt- och ingenjörsverksamhet

Arbetsbeskrivning Har du erfarenhet från tillverkningsindustrin och trivs i en ledande befattning? Vill du arbeta i ett innovativt företag där du kan bidra till en mer hållbar värld? Nu har du möjlighet att ansluta till oss på DeLaval i rollen som Produktionstekniks Chef! DeLaval är just nu inne i en digital förändringsresa där de investerar och satsar på att lägga om fabrikslayouten för att öka kapaciteten, detta med fokus på digitalisering och automation. Rollen ger dig möjligheten att kombinera ledarskap med praktisk ingenjörskonst och industrialisering av nya och innovativa produkter. DeLaval är världens största utvecklare, tillverkare och leverantör av mjölkproduktionslösningar. Vi erbjuder dig en arbetsplats som ingen annan, där toppmodern teknik går hand i hand med djurens välbefinnande. I den här rollen får du möjlighet att arbeta i en vacker miljö där du har fabriken, utvecklingen och laboratoriet tätt intill varandra, placerade i Tumba. Du kommer att vara en viktig del av fabrikens ledningsgrupp direktrapporterande till fabrikschefen. På DeLaval tror vi att mångfald i våra team får oss att utveckla bättre produkter och ha den bästa arbetsmiljön. Välkommen till oss! I den här rekryteringen samarbetar vi med Randstad. Om du har frågor rörande tjänsten eller rekryteringsprocessen, var god kontakta rekryteringskonsult Linda Cooper på [email protected], urval och intervjuer kommer att påbörjas i början av Augusti. Ansvarsområden Som Produktionsteknisk chef är du ansvarig för våra investeringar och utvecklingsprojekt. Rollen har det övergripande ansvaret att leda den tekniska utvecklingen och processutvecklingen i fabriken. Fabriken består av ca 150 medarbetare och har det globala ansvaret för att producera och leverera DeLavals Voluntary Milking System (VMS) som är en av våra viktigaste produkter. Vi monterar och testar även annan utrustning i DeLavals produktsortiment. Den produktionstekniska avdelningen består idag av 9 medarbetare som har olika roller för att tillsammans bidra till vår utveckling. Utifrån en ambitiös målbild och med ett innovativt tankesätt förväntas du skapa en tydlig strategi och riktning för ditt team. Du och ditt team kommer att spela en viktig roll för att se till att nya och befintliga produkter monteras på det mest effektiva sättet där hög kvalitet i alla led är en avgörande faktor. Du har en central roll i relationerna mellan fabriken, utvecklingsavdelningarna och teknikavdelningarna inom DeLaval där du har både externa och interna kontaktytor. Det produktionstekniska arbetet innebär att ständigt utmana och förbättra DeLavals produktionsprocess, metoder och verktyg där du har en avgörande roll i utvecklingsarbetet framöver.  Leda och utveckla produktionsteknikavdelningen och skapa ett sammanhållande team Definiera, schemalägga och optimera användningen av alla tillgängliga tekniska resurser för att uppnå önskade mål relaterat till effektivitet, produktivitet och kostnader för fabrikens övergripande plan Bidra till utvecklingen av fabrikslayouten och ta fram tekniska metoder och verktyg för att för att montera produkter och underlätta för medarbetare i produktion. Utveckla strategier och implementera planer för förbättrad säkerhet/kvalitet/leveransprestanda i linje med fabrikens vision Arbeta nära R&D och kvalitetsorganisationen Fasa in nya produkter och hjälpa till med befintliga produkter i produktion Leda och delta i fabriksprojekt, främst industrialiseringar av nya produkter  Hantera fabrikens investeringar i verktyg, utrustning och utvecklingsprojekt Kvalifikationer I denna rekrytering lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig som har en god förmåga att coacha, leda, bygga framgångsrika team och känner dig trygg i ditt ledarskap. Du är resultatinriktad, proaktiv och innovativ i ditt tankesätt och du motiveras av att finna nya tekniska lösningar och driva förbättringar. Då du kommer att leda och representera den produktionstekniska funktionen söker vi dig som är en driven, lyhörd och ödmjuk ledare. Du har integritet, är analytisk och har en förmåga att skapa långsiktiga mål och strategier. Universitetsexamen inom teknik Minst 5 års erfarenhet från tillverkningsindustri med fördel inom produktionsteknik God kunskap och intresse av tillverkningsprocesser, produktionstekniska verktyg och metoder Erfarenhet från en roll som ledare där du har arbetat med att skapa och utveckla framgångsrika team Erfarenhet av att använda Lean-metodik i ditt dagliga arbete Vana av att leda projekt och ansvara för budget Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift Vidare ser vi det som meriterande om du har erfarenhet och kunskap inom montering Om företaget Delaval International AB Vår vision är att göra en hållbar livsmedelsproduktion möjlig. Som ett företag byggt på Innovation arbetar vi ständigt med att hitta sätt att hjälpa våra kunder, mjölkbönder, göra mer med mindre genom att tillhandahålla världsledande mjölkningsutrustning och lösningar. Idag har DeLaval cirka 4500 passionerade medarbetare som verkar på mer än 100 marknader runt om i världen. DeLaval är en del av Tetra Laval-gruppen. Se mer på www.delavalcorporate.com

3 juli 2025
Sista ansökan:
28 juli 2025
Arbetsledande Nätansvarig med driv
Solör Bioenergi Fjärrvärme AB
Chefer inom arkitekt- och ingenjörsverksamhet

Vad brinner du för? Nu söker vi ännu en unik eldsjäl som vill vara med på vår resa mot en hållbar framtid. Som medarbetare på Solör Bioenergi gör du skillnad. Varje dag får du vara med och bidra till att fjärrvärme levereras till exempelvis sjukhus, skolor, industrier, lägenheter eller villor. Tack vare spill från skogsindustrin återvinner och producerar vi fjärrvärme med lägre miljöpåverkan. Var med och bidra till en trygg vardag för invånarna i Ale. Solör Bioenergis anläggning i Ale producerar årligen cirka 60 GWh ochvärmen som vi producerar distribueras vidare till olika typer av kunder i närområdet. Verksamheten står inför en spännande fas framöver när man ska bygga om och uppföra en ny produktionsanläggning och nu finns möjlighet att vara med på utvecklingsresan. Kanske är det du som vill ta nästa steg i karriären och bli vår nya arbetsledande Nätansvarig med möjligheten att få utveckla distributionen till våra kunder i Ale kommun? Om tjänsten I rollen som Nätansvarig med arbetsledande ansvar kommer du att spela en nyckelroll i att säkerställa en effektiv och driftsäker fjärrvärmeleverans till våra kunder. Du ansvarar för att planera, leda och följa upp både underhålls- och investeringsprojekt inom vårt distributionsnät. Du arbetar nära produktion, kunder, entreprenörer och myndigheter, alltid med fokus på säkerhet, kvalitet och långsiktig utveckling. Dina arbetsuppgifter kan ena dagen vara att jobba administrativt med att utveckla underhållsplaner, planera mätarbyten eller delta i budgetarbete, till att nästa dag vara ute i fält och leda entreprenörer eller göra inmätningar för kommande projekt. Som Nätansvarig är aldrig den ena dagen lik den andra och möjligheterna att själv kunna planera din arbetsdag är stora. Vem är du? För att trivas i rollen ser vi att du är en person som arbetar strukturerat och noggrant, med god förmåga att planera och prioritera ditt arbete och hålla ordning på detaljerna. Du är lösningsorienterad och har ett intresse för att analysera tekniska utmaningar och hitta effektiva, praktiska lösningar. Du är initiativtagande och tar ansvar för ditt arbete, driver frågor framåt och ser vad som behöver göras utan att vänta på direktiv. Du har också en god kommunikativ förmåga och samarbetar väl med både kollegor, kunder och externa aktörer. Du är trygg i dig själv och vågar fatta beslut, samtidigt som du tar ansvar för dina val. Slutligen har du ett starkt servicefokus, sätter kundens behov i centrum och strävar alltid efter att leverera hög tillgänglighet och kvalitet i det du gör. För att kunna utföra arbetet behöver du ha: Teknisk utbildning (exempelvis gymnasie-ingenjör eller likvärdig bakgrund) Minst 3 års erfarenhet inom fjärrvärme, energidistribution eller närliggande område God förmåga att dokumentera teknisk information och följa upp projekt Erfarenhet av projektledning och samordning Mycket god datorvana och erfarenhet av Office 365 samt tekniska stödsystem God kommunikativ förmåga i både tal och skrift på svenska Erfarenhet av arbete med externa aktörer, exempelvis myndigheter och kunder B-körkort Det är meriterande om du har: Tidigare erfarenhet inom liknande typ av uppdrag/tjänst Tidigare erfarenheter från arbetsledning Tidigare erfarenhet från driftteknik/produktion inom fjärrvärme Vad erbjuder vi? På Solör Bioenergi tycker vi om det unika. Hos oss är varje dag unik och eftersom vi är en decentraliserad organisation blir jobbet mångsidigt och lärorikt. Vår organisation är under snabb tillväxt och uppbyggnad så med oss får du stora möjligheter att utvecklas. Hälsa, balans och hållbarhet prioriteras på Solör Bioenergi så därför erbjuder vi våra anställda ett hälsopaket med förmånliga ersättningar. Dessutom finns en fördelaktig arbetstidsförkortning och många härliga kollegor i hela landet, från norr till söder. Övrigt Omfattning: Heltid. Tjänsten är förlagd dagtid men med beredskap. Provanställning kan komma att tillämpas. Tillträde: Snarast eller enligt överenskommelse. Placeringsort: Ale Kontakt: Viktoria McLellan Ernst (rekryteringsansvarig) [email protected] Sista ansökningsdag: 2025-08-18. Intervjuer kommer påbörjas efter sista ansökningsdag. Börja din unika karriär idag. Varmt välkommen till Solör Bioenergi, vi ser fram emot din ansökan! (Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men vi tackar vänligt nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster). Om oss Solör Bioenergi är en ledande aktör inom förnybar energi baserad på trädbränslen med 900 000 användare varje dag. Vi finns på 271 platser i framför allt Sverige och Norge där vi producerar och distribuerar fjärrvärme, ånga och el till bostäder, företag, offentliga verksamheter och industrier. Vår verksamhet omfattar även energiåtervinning av impregnerat trä och produktion av biobränsle, samt drift och underhåll av kommunala och privata VA-anläggningar.

3 juli 2025
Sista ansökan:
18 augusti 2025
Gruppchef till enheten Byggprojektledning
Nacka kommun
Chefer inom arkitekt- och ingenjörsverksamhet

Vill du leda samhällsviktiga byggprojekt i en av Sveriges mest expansiva kommuner? Delar du vår vision om att vara bäst på att vara kommun och vill ta nästa steg i din ledarkarriär inom bygg och anläggning? Då kan rollen som gruppchef för Byggprojektledning vara något för dig! Vi söker dig som vill kombinera strategiskt ledarskap med operativ närvaro och driva projekt som bidrar till framtidens Nacka. Enheten för byggprojektledning är en nybildad del av natur, trafik och fastighetsprocessen i Nacka kommun, med uppdrag att säkerställa hög kvalitet och effektivitet i kommunens fastighets- och anläggningsprojekt. Enheten ansvarar för att möta behovet av genomförandekompetens för investeringsportföljerna inom kommunstyrelsen samt natur- och trafiknämnden. Som gruppchef leder du en grupp om åtta erfarna byggprojektledare som planerar, driver och följer upp projekt inom samhällsfastigheter och infrastruktur, exempelvis skolor, idrottsanläggningar, gator, torg och parker – från tidiga skeden till färdig leverans. Ditt uppdrag Som gruppchef är du ansvarig för att leda, utveckla och samordna gruppens arbete. Du arbetar både strategiskt och operativt, med ansvar för personal, arbetsmiljö, ekonomi och resultat. Du förväntas driva utveckling kopplat till arbetssätt, kvalitetssäkring och målstyrning – i linje med kommunens styrande dokument, program och strategier. Rollen omfattar till exempel: - Strategisk ledning och vidareutveckling av byggprojektledningsverksamheten - Budget- och resultatansvar - Personalansvar och medarbetarutveckling - Projekt- och uppdragsstyrning inom bygg och anläggning - Samverkan inom kommunen samt med externa parter. Du rapporterar till enhetschef och ingår i enhetens ledningsgrupp. Är det här du? Vi tror att du är en trygg och driven ledare som får energi av att skapa resultat tillsammans med andra. Du har en god helhetssyn och förmåga att växla mellan strategiskt tänkande och operativt agerande. Du är van att ta ansvar, kommunicerar tydligt och arbetar strukturerat mot mål och resultat. Du bygger goda relationer både internt och externt och trivs i en miljö där utveckling är i fokus. Din erfarenhet - Högskoleutbildning inom bygg, samhällsbyggnad eller annan relevant teknisk inriktning - Flera års erfarenhet av projektledning inom byggprojekt – gärna inom både fastighet och anläggning - Chefserfarenhet med budget- och personalansvar - Goda kunskaper i entreprenadjuridik samt lagen om offentlig upphandling (LOU) - Erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation eller mot en styrelse är meriterande - Mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift Vi erbjuder  I Nacka får du möjlighet att arbeta i en kommun som vill vara bäst i Sverige på att vara kommun, och som har öppenhet och mångfald som sin vision och en grundläggande värdering att lita på människors kunskap, vilja och förmåga. Intresserad? Om du vill bli en del av Nacka kommun, tveka inte att skicka in din ansökan! För mer information om tjänsten är du välkommen att kontakta enhetschef Markus Ekbom på [email protected] eller viahttps://www.linkedin.com/in/markusekbom/ Vi ser fram emot din ansökan! Sista ansökningsdag är 2025-08-31 Då denna annons annonseras under semestertid kan det, under juli, vara svårare att besvara frågor om rekryteringen. Urval till tjänsten pågår löpande. Nacka är en av Sveriges mest attraktiva och välrenommerade kommuner. Med fokus på mål, resultat, hållbart medarbetarengagemang och ständig utveckling strävar Nacka efter att bli bäst på att vara kommun. Nacka kommun är arbetsgivaren för dig som med stor frihet förnyar och gör skillnad.

3 juli 2025
Sista ansökan:
31 augusti 2025
Enhetschef till VA-ledningsnät
Sollefteå kommun
Chefer inom arkitekt- och ingenjörsverksamhet

Vill du vara med och göra skillnad? Då är det kanske dig vi söker som medarbetare till Sollefteå kommun. Hos oss har du nära till storslagen natur och småstadscharm. Du kan njuta av ett varierat fritids- och kulturliv. För oss är det viktigt att du känner att ditt arbete är meningsfullt och att du ser din del i helheten. Du är med och utvecklar verksamheten mot kommunens övergripande vision och mål. Här bor människor med stark framtidstro, välkommen till oss! Tjänsten som enhetschef VA-ledningsnät är placerad inom kommunens tekniska verksamhet. Inom verksamheten jobbar ett drygt 60-tal medarbetare inom gata/park, projekt och utredning, VA samt avfall och återvinning. Vårt arbetsområde är hela kommunen och vi svarar för några av samhällets mest grundläggande funktioner. Verksamheten är indelad i fem enheter vilka samarbetar med varandra i den dagliga driften. Välkommen med din ansökan! ARBETSUPPGIFTER Som enhetschef ansvarar du för att inom enheten planera, leda och följa upp arbetet med VA-ledningsnätet. Detta innebär daglig drift och underhåll samt ansvaret för investeringsprojekt. Dina uppgifter är också att arbeta mot verksamhetens mål samt jobba med att utveckla verksamheten. I tjänsten ingår ekonomi, arbetsmiljö och personalansvar. Inom verksamheten arbetar vi med ett IT-stöd för vårt VA-ledningsnät och där kommer du att ha en aktiv roll. Du kommer i tjänsten samarbeta med övriga enhetschefer samt leda de projektledare som tillhör enheten för VA-ledningsnät. Uppdraget innebär även kontakter med våra kunder, entreprenörer och myndigheter i olika VA-tekniska frågeställningar. Som enhetschef ingår du i den tekniska verksamhetens ledningsgrupp. Tjänsten innebär beredskapstjänstgöring. Vi erbjuder dig spännande och varierande arbetsuppgifter inom ett av samhällets viktigaste områden - infrastruktur. Placering av tjänsten är i Sollefteå. KVALIFIKATIONER Vi ser gärna att du har en teknisk utbildning på lägst gymnasienivå eller motsvarande relevant arbetslivserfarenhet. Meriterande är tidigare erfarenheter av att leda och ansvara för medarbetare, arbeten och projekt inom väg och vatten. Du har ett genuint intresse för att leda en verksamhet och dess medarbetare och är aktiv i arbetsmiljöfrågor. Du är van vid att göra uppföljningar och analyser. Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga ledaregenskaper och din förmåga att skapa goda relationer och kontaktnät med medarbetare, entreprenörer och medborgare. Du har goda kunskaper och vana av data och kan använda olika IT-verktyg som kommunen arbetar med. Körkort B är ett krav samt att du behärskar svenska språket i tal och skrift. ÖVRIGT I Sollefteå kommun är ett antal tjänster inplacerade i säkerhetsklass enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585). För de tjänsterna ingår säkerhetsprövning i anställningsförfarandet. Observera att vi endast tar emot ansökningar via Offentliga jobb. Första gången du söker ett jobb via Offentliga jobb, registrerar du dig på länken www.offentligajobb.se och skriver in dina uppgifter där. Du bör vara noggrann när du fyller i dina uppgifter, eftersom dina uppgifter ligger till grund för hanteringen. När vi mottagit din ansökan får du en bekräftelse via mail. Vi strävar efter mångfald och jämn könsfördelning inom Sollefteå kommun. Vi undanber oss vänligt men bestämt att bli kontaktade av annons och rekryteringsföretag.

3 juli 2025
Sista ansökan:
10 augusti 2025
Är du vår nya plan- och bygglovschef?
Vadstena kommun
Chefer inom arkitekt- och ingenjörsverksamhet

Var med och forma framtidens Vadstena!  Vi söker en engagerad plan- och bygglovschef som vill leda en kunnig avdelning och vara en del av utvecklingen av vår unika kulturhistoriska kommun. Hos oss får du en central roll i samhällsbyggnadsförvaltningen, där du arbetar nära både politik och medborgare, med fokus på hållbarhet, kvalitet och tillväxt. Samhällsbyggnadsförvaltningens uppdrag är att möjliggöra en växande befolkning, bidra till en hållbar utveckling och skapa trygga och attraktiva miljöer för medborgare, företagare och besökare. Förvaltningen är indelad i tre avdelningar: • Plan och bygglov samt GIS • Fastighet och exploatering • Måltid och lokalvård Som plan- och bygglovschef blir du en viktig del i att förverkliga kommunens ambitioner om ett hållbart och attraktivt Vadstena. Här får du arbeta i en nära, engagerad organisation där samarbete och dialog står i fokus. Läs mer om oss på www.vadstena.se ARBETSUPPGIFTER I rollen som plan- och bygglovschef är du en nyckelperson i samhällsbyggnadsförvaltningen. Du är direkt underställd samhällsbyggnadschefen och ingår i förvaltningens ledningsgrupp. Du har ansvar för avdelningens arbete med fysisk planering, GIS, bygglov, tillsyn och strandskydd.  Du har fullt ansvar för budget, personal och verksamhetens mål och resultat. I ditt uppdrag ingår att leda ett kunnigt team med tre medarbetare inom olika kompetensområden, men även egen ärendehandläggning ingår. Du har ett tydligt ledarskap i ärendeberedning och beslutsunderlag, och driver dialog med exploatörer, fastighetsägare, myndigheter, invånare och politiker.  Den politiska viljeförklaringen för mandatperioden lägger ett stort fokus på utveckling av kommunen och företagsklimatet. De uppdrag som är kopplade till viljeförklaringen innebär för samhällsbyggnadsförvaltningen främst fokus på stadsutveckling utifrån besökarnas, invånarnas och företagarnas perspektiv, med hänsyn till vårt unika kulturarv.  Vadstena kommun tillämpar ett tillitsbaserat styrsystem och arbetar aktivt med uppföljning genom Agenda 2030. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har: • Relevant akademisk utbildning alternativt annan erfarenhet som vi kan bedöma likvärdig • Bred kompetens och flerårig erfarenhet inom plan- och bygglagens tillämpning • Tidigare erfarenhet av chefs- eller ledarroller, gärna i en politiskt styrd organisation • Erfarenhet av budget- och verksamhetsansvar • God kännedom om aktuella lagrum, styrdokument och myndighetsutövning i en kommunalverksamhet  Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Som chef har du ett närvarande ledarskap och leder din organisation med tillit, enkelhet och tydlighet. Du har förmågan att skapa delaktighet och samsyn och har ett stort engagemang för verksamheten. Du tycker om att samarbeta med andra, såväl inom kommunen som med andra aktörer och tycker om att etablera och underhålla relationer. Det är även viktigt att du är strategisk i ditt arbete för att utveckla Vadstena på kort och lång sikt.  Tjänsten kan komma att placeras i säkerhetsklass. Bakgrundskontroll kommer att genomföras innan anställning. ÖVRIGT I denna rekryteringsprocess tillämpar vi ett löpande urval, vilket innebär att kandidater kan bli kontaktade innan sista ansökningsdatum har passerat. Vi tar enbart emot ansökningar via vårt rekryteringssystem som du når via länken under "ansökan". Vi undanber oss vänligen men bestämt kontakt med mediesäljare och rekryterare. Glöm inte att motivera så utförligt som möjligt varför just du är lämplig för denna tjänst och att uppdatera relevant information för tjänsten i ditt CV.

27 juni 2025
Sista ansökan:
4 augusti 2025
Driftchef VA till Västervik Miljö & Energi
Skill Rekrytering & Bemanning AB
Chefer inom arkitekt- och ingenjörsverksamhet

Om rollen Som driftchef för VA har du det övergripande ansvaret för driften av våra anläggningar för dricksvatten och avloppsrening. Du ser till att verksamheten uppfyller krav på kvalitet, kvantitet, miljö och arbetsmiljö – och att resurserna används på ett effektivt och hållbart sätt. I rollen kombinerar du ett närvarande ledarskap med ett strategiskt perspektiv. Du ansvarar för att leda, utveckla och följa upp arbetet inom VA-drift och du spelar en nyckelroll i att fortsatt leda verksamheten med kvalité samt driva förändring och förbättringar – både i arbetssätt och i teknik. Tillsammans med andra chefer, stödfunktioner och externa aktörer samordnar du insatser och prioriteringar för att bygga en driftorganisation som är robust, effektiv och framtidssäkrad. Exempel på arbetsuppgifter; Leda och följa upp det dagliga och långsiktiga arbetet inom VA-drift Identifiera förbättringsmöjligheter och driva förändrings- och utvecklingsinitiativ Genomföra riskbedömningar och leda det systematiska arbetet inom denna samhällsviktiga verksamhet Säkerställa efterlevnad av lagkrav, arbetsmiljöansvar och tillståndshantering samt kontakter med lokala och regionala myndigheter Samverka och nätverka inom branschen Initiera och driva utredningar, projekt samt delta i investeringsarbete Planera och prioritera i nära samverkan med underhåll och övriga funktioner Ansvara för din avdelnings budget och bidra aktivt till ekonomiskt och verksamhetsmässigt resultat Du har personalansvar för nio medarbetare och ingår i produktionsenhetens ledningsgrupp. Din profil Vi söker dig som är en trygg och erfaren ledare med starkt intresse för teknik, hållbar samhällsutveckling och förbättringsarbete. Du har en eftergymnasial utbildning inom exempelvis teknik, industri eller liknande område, eller så har du motsvarande erfarenhet från drift- eller processintensiv verksamhet. Du har god förståelse för hur teknik, organisation och ekonomi samverkar, och du trivs med att arbeta både operativt och strategiskt. Erfarenhet av att leda verksamheter med krav på kvalitet, säkerhet och miljö är viktigt – likaså vana att arbeta med budget, målstyrning och resultatansvar. Som ledare är du tydlig, kommunikativ och närvarande. Du har förmågan att skapa struktur, engagemang och tillit i teamet, och du motiveras av att leda i förändring. Du har ett lösningsorienterat förhållningssätt, kan identifiera förbättringsområden och har modet att driva förändrings- och utvecklingsarbete – både i arbetssätt och teknik. Ledarskapet är avgörande i denna roll – hos oss handlar det om att vara en förebild, möjliggöra utveckling och få människor att vilja jobba tillsammans. Vi tror att goda resultat skapas genom samverkan, struktur och förtroendefulla relationer – och vi söker dig som delar den synen. Du talar och skriver svenska flytande samt innehar B-körkort. Det är meriterande om du tidigare arbetat inom samhällsviktig verksamhet. Om företaget Västervik Miljö & Energi AB är ett kommunägt företag, med verksamhet inom energi, miljö och infrastruktur, som erbjuder tjänster/produkter inom elnät, stadsnät, elhandel, vatten, fjärrvärme, avfall och återvinning samt energitjänster. Vi utvecklar och levererar lokala hållbara miljö- och energitjänster för kundernas behov. Med engagemang och innovation leder och utvecklar vi miljö- och energitjänster för framtida generationer. Vi erbjuder; Vi erbjuder en arbetsplats som är omtyckt av både medarbetare och kunder. Här får du ett viktigt arbete i en expansiv och utvecklande bransch, där din roll är avgörande för att skydda samhällskritisk infrastruktur. Som en del av ett medelstort företag i stark tillväxt får du arbeta i en organisation där beslutsvägarna är korta och möjligheten att påverka är stor. Vi erbjuder flexibel arbetstid och en inkluderande arbetsmiljö där vi värdesätter varandra, vår goda stämning och den stolthet vi känner över vårt arbete och vår nära relation till verksamheten. Ansökningsförfarande Har du frågor kring tjänsten eller rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta ansvarig rekryterare Susanne Öman, 013-32 94 08 alt [email protected]. Sista ansökningsdag är 20 juli. Urvalsarbetet påbörjas v 30. Den här tjänsten är säkerhetsklassad tack vare den samhällsviktiga verksamhet som det innebär att arbeta inom energi- och infrastrukturbranschen. Därför kan registerkontroll och utökad personprövning genomföras på slutkandidat. Välkommen med din ansökan! #LI-DNI

27 juni 2025
Sista ansökan:
20 juli 2025
Teknisk chef
Hedemora kommun
Chefer inom arkitekt- och ingenjörsverksamhet

Vi söker en teknisk chef till Samhällsenheten. Samhällsenheten är en del av Näringsliv- och Samhällsutvecklingsavdelningen. Avdelningen består av Näringslivs-, Plan- och Samhällsenhet. Totalt är det 13 stycken medarbetare. Näringslivsutvecklare, Samordnare för Skola/Arbetsliv, Planarkitekter, Klimat- och Miljöstrateg, Landskapsstrateg, Tekniker, Projektledare, Tekniskchef samt Avdelningschef. Avdelningen ligger under Kommunstyrelseförvaltningen och har Kommundirektör som chef. ARBETSUPPGIFTER I rollen som Teknisk chef med ansvar för markfrågor har du ansvar för exploateringsfrågor samt kommunens långsiktiga markinnehav. Rollen innebär ett proaktivt och utåtriktat arbete med både externa kontakter och nära samarbeten inom den kommunala organisationen. Du ansvarar för att leda och fördela arbetet inom enheten och har personal och budgetansvar för Samhällsenheten. Du kommer att vara ett stöd i sakfrågor och stötta medarbetarna i deras yrkesroll. Du kommer att rapportera till chef för Näringsliv- och Samhällsutvecklingsavdelningen. Vi erbjuder: https://hedemora.se/kommun-och-demokrati/sa-fungerar-kommunen/arbeta-hos-oss/personalformaner/ KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har erfarenhet av och ett stort intresse för samhällsbyggnadsfrågor och som vill vara en del i utvecklingen av Hedemora Kommun. Du är en trygg och ödmjuk ledare med förmåga att skapa förutsättningar för att alla ska känna att de utvecklas, utmanas och uppskattas. Du är kommunikativ och har en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Vi ser att du har god ekonomiskförståelse, gärna med erfarenhet av ekonomistyrning i projekt. Du ska ha relevant högskoleutbildning exempelvis inom lantmäteri, samhällsbyggnad eller annan utbildning, alternativt erfarenhet, som vi anser likvärdig. Det är meriterande om du redan arbetat som chef eller ledare inom tekniskförvaltning, samhällsbyggnad eller exploateringsprocesser. Det är även meriterande om du har erfarenhet av arbete inom kommunal verksamhet eller annan politiskt styrd organisation. B-körkort är ett krav. ÖVRIGT Som medarbetare inom Hedemora kommun är det viktigt att du delar den gemensamma värdegrunden KRAM som står för Kundfokus, Respekt, Ansvar och Mod. Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Vi har gjort vårt medieval och undanber oss all kontakt från annonsförsäljare samt rekryteringsbolag. Välkommen med Din ansökan!

26 juni 2025
Sista ansökan:
20 juli 2025