Teknisk chef, kommun

Sök bland 11 lediga jobb som Teknisk chef, kommun och börja ditt nya yrkesliv idag!

Teknisk chef

En ny stab med inriktning på teknik och hållbarhet är nästa steg i vårt klimatstrategiska utvecklingsarbete. Nu söker vi en engagerad och driven ledare som har visioner, struktur och en stark vilja att driva arbetet framåt tillsammans med ett eget dedikerat team. Välkommen till Team Varbergs Bostad! Varbergs Bostad är Varbergs största hyresvärd med cirka 5 600 lägenheter. Varbergs vision är att utvecklas till Västkustens kreativa mittpunkt – en vision som är en stark ledstjärna i hela vårt arbete. Som ett positivt led i stadens utveckling och inom ramen för vårt uppdrag att bostadsförsörja ett växande Varberg har vi planer på att bygga 1 500 hyresrätter inom de närmaste åren. Som en aktiv samhällsaktör är vi med och formar framtidens boende utifrån livskvalitet, miljö och hållbarhet. Det jobb vi gör tillsammans idag kommer att lämna bestående avtryck i framtiden.  Arbetsuppgifter Du blir en del av vår förvaltningsavdelning och ansvarar för att utveckla och leda vår tekniska stabsenhet både utifrån ett strategiskt och operativt perspektiv, med budget- och personalansvar. I ditt team ingår en teknisk förvaltare, administrativ förvaltare, energiingenjör och drifttekniker. Utöver det har du även daglig kontakt med våra förvaltare, förvaltningskoordinatorer och vår driftpersonal. I rollen ingår att driva vårt klimatstrategiska arbete framåt samt utveckla bolagets arbete utifrån gällande krav på hållbarhet, så som bland annat CSRD. Du säkerställer att samtliga myndighetskrav efterföljs och har ansvar för övergripande förvaltningsfrågor inom teknik och miljö. Du kommer även att leda energieffektiviseringsprojekt och utveckla energiuppföljningsarbetet. Personliga egenskaper Som person är du trygg och stabil och kan på ett strukturerat och målmedvetet sätt leda och fördela arbetet på den tekniska stabsenheten. Du är lösningsorienterad och ser vad som behöver göras samt har en förmåga att utveckla nya, smartare arbetssätt framåt. Delaktighet är en del av vårt värdegrundsarbete, vilket du uppmuntrar till genom att skapa engagemang i gruppen med ett närvarande och kommunikativt ledarskap. Din bakgrund För att vara aktuell för tjänsten ska du ha en akademisk utbildning inom relevant område, så som civilingenjör eller annan teknisk utbildning. Du har tidigare arbetat i en ledande befattning och har därigenom erfarenhet av verksamhets-, ekonomi- och personalfrågor. Du bör även ha erfarenhet av arbete inom fastighetsbranschen sedan tidigare, samt ha erfarenhet av tekniska förvaltningsfrågor. Då tjänsten innebär att man ska kunna infinna sig på olika platser med kort varsel är B-körkort ett krav. Team Varbergs Bostad Vi erbjuder dig ett spännande och utvecklande arbete i ett företag som är bland de främsta i branschen. Vi ser oss som ett lag - Team Varbergs Bostad. Vi har roligt tillsammans och trivs med det vi gör. Då blir också resultatet bra, så som att vi i flera undersökningar får toppbetyg av hyresgästerna. Bakom detta ligger ett lagarbete som präglas av mod, ansvar och delaktighet. Hos oss får du en trygg anställning i en kreativ arbetsmiljö. Vi erbjuder även ett flertal andra förmåner så som friskvård, gemensamma personalaktiviteter och goda möjligheter till kompetensutveckling. Rekrytering sker löpande. Välkommen med din ansökan!

24 april 2024
Sista ansökan:
12 maj 2024
Delområdeschef Infrastruktur

Allt vi gör, gör vi för Umeå Våra energi-och kommunikationslösningar spelar stor roll i våra kunders vardag. Varje dag. Hos oss arbetar du med samhällsviktiga tjänster, där du är en del i utvecklingen av en hållbar region. Vi erbjuder dig en varierad yrkesroll, där du får goda möjligheter att utvecklas och växa tillsammans med oss. Samtidigt som du kan bibehålla balansen mellan arbete och fritid. Ditt uppdrag Tjänsten som Delområdeschef inom Infrastruktur är en ny roll på Umeå Energi och här kommer du att få en roll som är central i bidragandet av samhällets omställning. Infrastruktur är Umeå Energis största område med en otrolig bredd av olika typer av leveranser.Dina team arbetar bland annat för att effektivt och säkert förverkliga utveckling av elnätsinfrastrukturen såväl som underhåll och anslutning av nya kunder. Elnätet är en central del i Umeå Energis Infrastruktur - Som i sin tur är en viktig förutsättning för att möta Umeås tillväxt och klimatmål. Ditt delområde är under uppbyggnad och vi är i en expansiv fas där vi formar verksamheten för att bättre möta samhällets behov av omställning genom elektrifiering. Delområdet kommer att bestå av några team och dina närmast underställda blir ett antal chefer. Du kommer att få stor möjlighet att vara med och vidareutveckla ett vid tillträde nyetablerat delområde där det kommer att vara ett stort fokus på att verksamheten arbetar säkert och att vi ökar vår leveransförmåga. Umeå är en expansiv stad och vi står inför stora investeringar i vårt elnät samtidigt som vi kontinuerligt underhåller och arbetar i elnätet med dygnet runt beredskap. Som Delområdeschef: Har du personal- och arbetsmiljöansvar och verkar för löpande kunskapsdelning och kompetensutveckling där du ansvarar för att stötta, coacha och utveckla dina ledare Har du ett helhetsansvar för att leda och utveckla dina medarbetare samt driva verksamheten tillsammans mot gemensamma mål Ansvarar du för att ditt delområde når mål kring kvalitet, kvantitet, tid och kostnad Ansvarar du för kontinuerlig dialog med våra interna kunder och säkerställer förutsättningar för ditt delområde som bidrar i samarbetet och driver det framåt Ingår du i områdesledningen för Infrastruktur, vilket innebär att aktivt bidra till att utveckla området för att effektivt säkra leveranser och möta framtida behov. Ansvarar du för verksamhetsutveckling och omvärldsbevakning tillsammans med ditt team och interna kunder. Kvalifikationer: Relevant högskoleutbildning eller utbildning som tillsammans med relevant erfarenhet bedöms likvärdig Dokumenterad ledarerfarenhet Erfarenhet av Energi- och Industribranschen alternativt bygg och anläggningsbranschen Goda språkliga kunskaper i tal och skrift på svenska och engelska B-körkort. Meriterande: Erfarenhet av att leda chefer Kunskap inom företagsekonomi, erfarenhet av upphandlingar (gärna offentliga upphandlingar) Erfarenhet av arbete i eller med elnätsprocesser Erfarenhet av förändringsledning Kompetens inom arbetsmiljö Kompetens inom ESA Ledningsgruppsarbete. Personliga egenskaper Vi söker dig som är en aktivt närvarande ledare som kan navigera med en analytisk och strategisk syn. Du har förmågan att hantera frågor av både operativ, taktisk och strategisk karaktär och rör dig enkelt mellan de olika perspektiven. Du är lojal, målinriktad och drivs av att skapa framdrift och nå mål. Du trivs att arbeta med uppföljning och drivs av att skapa förutsättningar, är inte rädd att agera om vi inte möter mål och att lyfta fram goda exempel. Vidare skapar du goda relationer både inom organisationen och externt samt arbetar för att främja samarbete så att vi på mest effektiva sätt nyttjar det engagemang och den kompetens som finns. Ditt ledarskap förmedlar en trygghet och transparens och vid frågetecken och osäkerhet och pekar du tydligt ut en riktning för dina medarbetare. Det finns en stor vilja hos dig att leverera resultat och göra skillnad, i vardagen för dina medarbetare, i verksamheten genom resultat och i Umeå regionen genom att bidra till elektrifieringen. Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper. Ansök direkt Välkommen med din ansökan via www.jobb.umeaenergi.se senast 2023-05-12. För mer information, kontakta gärna rekryterande chef Lisa Lydemar, 070-330 47 69. Fackliga företrädare når du via vår växel, 090-16 00 00. Som samhällsviktig verksamhet är det viktigt för oss med en trygg arbetsmiljö för våra medarbetare samt att våra tillgångar och information är skyddade. Som ett led i vårt systematiska säkerhetsarbete genomför vi därför en bakgrundskontroll på slutkandidaten för den här tjänsten. Några av våra roller kräver säkerhetsprövning, om det är aktuellt för tjänsten du sökt så kommer du att få mer information kring det i ett senare skede. Vi undanber oss samtal från säljare av rekryterings- och annonslösningar. Vi har gjort vårt val av kanaler. På jobb.umeaenergi.se kan du läsa mer om våra drivkrafter och utmaningar, samt ta del av några av våra medarbetares vardag.

22 april 2024
Sista ansökan:
12 maj 2024
Samhällsbyggnadschef

Vill du vara med att bygga Grästorps framtid? Vi är en kommun med stort fokus på samhällsutveckling och med en stark vision om att välkomna fler invånare och företag. Uppdraget som samhällsbyggnadschef i en mindre kommun är brett, och därför söker vi dig som trivs med stor variation i arbetet. I Grästorp arbetar vi tillitsbaserat, och du kommer att vara del av ett team med både chefer och medledare som tillsammans med Grästorps politiker arbetar för att utveckla kommunen. Som samhällsbyggnadschef har du en central roll i vår organisation. Du kommer att leda och utveckla arbetet inom samhällsbyggnadsverksamheten. Med din ledarskapserfarenhet och kunskap kommer du att vara ansvarig för att driva och genomföra strategiska projekt inom olika områden, säkerställa hög kvalitet och hållbarhet i våra bygg- och planeringsprocesser samt leda och inspirera verksamheten mot uppsatta mål. Vi söker dig som: - Trivs i ett tillitsbaserat ledarskap - Har akademisk utbildning med grund inom samhällsbyggnadsuppdraget - Har erfarenhet från kommunal verksamhet och hur en politiskt styrd organisation fungerar - Har flerårig erfarenhet av chefsbefattningar för att kunna axla rollen väl - Är driven, engagerad och har förmåga att snabbt kunna ställa om - Har god kommunikativ förmåga och trivs med att samarbeta med olika parter Vi i Grästorp erbjuder dig: - Möjlighet att vara med och forma framtiden i Grästorp - En spännande och utmanande roll i en kommun med en stark kultur med stort hjärta där alla hjälps åt - En positiv arbetsplats med engagerade kollegor och goda utvecklingsmöjligheter Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.  Vill du veta mer om tjänsten? Ta kontakt med kommundirektör, Eva Dahl. Du når henne på 0514-58061 eller [email protected] Varmt välkommen med din ansökan! Om Grästorps kommun Vi tänker helhet, innovation, digitalisering, värdskap och medledarskap i allt vi gör - det är Grästorp 5.0 Grästorp är den lilla kommunen som satsar stort! En av våra styrkor är att vi har nära till allt - vi har korta beslutsvägar och när du arbetar här har du stora möjligheter att påverka. Hos oss är du en medledare som arbetar under eget ansvar med hög tillit och i ständig dialog med de runt omkring dig. I Grästorp tänker vi helhet och att alla som arbetar här är en viktig pusselbit i den helheten. Vi skapar en stark känsla av tillhörighet genom att vara lyhörda, öppna och genom att ha ett välkomnande förhållningssätt. Vi väljer att se möjligheter i utmaningar och vill alltid utvecklas så vi kan bli bäst på att bli bättre. Vi är goda värdskapare och vi välkomnar dig! Övrigt För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons. Undrar du vad som finns att göra och se när du inte jobbar hos oss? Gå in på https://www.livetiskaraborg.se/ och upptäck alla Skaraborgs möjligheter!

19 april 2024
Sista ansökan:
12 maj 2024
Manager System Design Sensor and Communication

Your Role We are looking for a Manager System Design Sensors and Communication to join our ERIEYE and Sensors department within Business Unit Airborne Early Warning, BU AEW. The System Design Sensor and Communication group is responsible for system design of sensors and communication parts for airborne surveillance solutions as well as sourced solutions included. As Manager System Design for the Sensors and Communication group, you will; * Lead and coach a group of experienced system engineers towards common strategic goals, and develop common tools and adopt processes to support and facilitate their work. * Support your team as technical manager in external contracts for development * Develop and grow your group's future capabilities through competence development, recruitment, cooperation, sourcing and improved ways-of-working. * Promote creativity, new ideas, business thinking and team spirit * Be Design Responsible for the identification system for command and control, IFF, Tactical Data Links as well as sourced systems for optical sensors and marine radars * Support programs and product management in new campaigns as well as development of road maps * Drive technical studies and technical/process improvement work * Be an active part of the ERIEYE and Sensor Leadership Team You will also contribute to the overall development of BU AEW as well as the Surveillance design and implementation organizations. Cooperation with technical product management as well as external suppliers and other organizations within Saab is also part of the daily work. This position offers great opportunities to travel nationally and/or internationally for both team work with colleagues, customer interactions and conferences. Airborne Early Warning a Business unit within Business Area Surveillance develops, delivers and maintains Airborne early Warning Systems such as the GlobalEye, a top performer of today´s AEW product in the World. GlobalEye is based on our own developed advanced radar ERIEYE that is integrated with other sensors into a Mission Systems. We offer a sustainable work environment where Leadership and Diversity is essential to our success and together as one with openness in our daily work, we meet the customers and future challenges. Your profile We are looking for someone with passion for our products and strong belief in the competence and commitment of our employees. You combine great leadership skills with a high interest and curiosity of technical areas. We believe you are an established leader with the ability to drive change and progress. You set clear goals and expectations and at the same time coach your employees for their personal development as well as the development of your group. Your communicative skills and ability to build relationships, share knowledge, inspire, motivate and empower the organization will be of outmost importance. As a leader you are also expected to set a healthy culture in your team. In order to have appropriate skills for this position we believe you have a Master Degree in Electrical Engineering or Engineering Physics or other relevant experience. You need to be able to combine strategic thinking with operational actions, strong business understanding and customer focus. You should have experience and understanding and ability to work in an international environment and should therefor also be available for international business travel and are fluent in both spoken and written Swedish and English. This position requires that you pass a security vetting based on the current regulations regarding security protection. For positions requiring security clearance additional obligations on citizenship may apply. What you will be a part of Behind our innovations stand the people who make them possible. Brave pioneers and curious minds. Everyday heroes and inventive troubleshooters. Those who share deep knowledge and those who explore sky-high. And everyone in between. ​ Joining us means making an impact together, contributing in our own unique ways. From crafting complex code and building impressive defence and security solutions to simply sharing a coffee with a colleague, every action counts. We encourage you to take on challenges, to create smart inventions and grow in our friendly and tech-savvy workspace. We have a solid mission to keep people and society safe. Saab is a leading defence and security company with an enduring mission, to help nations keep their people and society safe. Empowered by its 22,000 talented people, Saab constantly pushes the boundaries of technology to create a safer and more sustainable world. Saab designs, manufactures and maintains advanced systems in aeronautics, weapons, command and control, sensors and underwater systems. Saab is headquartered in Sweden. It has major operations all over the world and is part of the domestic defence capability of several nations. Read more about us here If you are interested in what benefits you can take part of as an employee at Saab in Sweden, you can read more about them here.

19 april 2024
Sista ansökan:
17 maj 2024
DBT-ledare/Teknisk Projektledare

Drivs du av att se dina idéer bli verklighet? Välkommen till vår spännande och teknikintensiva värld. Vad du blir en del av Bakom våra innovationer finns alla de som har gjort det möjligt. Modiga pionjärer och kluriga tänkare. Vardagshjältar och kreativa problemlösare. De som delar djup kunskap och de som utforskar nya områden. Och alla däremellan. Här har du chansen att påverka och bidra på ditt unika sätt. Allt från att utveckla kod och bygga imponerande försvars- och säkerhetslösningar till att ta en kaffe med en kollega. Varje bidrag räknas. Vi ger dig möjlighet att anta utmaningar och skapa smarta innovationer. I vår vänliga och tekniksmarta värld finns plats för dig att växa. Vi finns här för att tillsammans skapa trygghet för människor och samhällen. Saab är ett ledande försvars- och säkerhetsföretag med uppdrag att hjälpa nationer att skydda sin befolkning och bidrar till trygghet för människor och samhällen. Med 22 000 talangfulla medarbetare utvecklar Saab teknik och lösningar för en säkrare och mer hållbar värld. Saab utvecklar, tillverkar och underhåller avancerade system inom flygteknik, vapen, ledningssystem, sensorer och undervattenssystem. Saab har sitt huvudkontor i Sverige men en global verksamhet där Saab är en del av många nationers försvarsförmåga. Läs mer om oss här Aerospace Systems ingår i affärsområdet Aeronautics. Vi utvecklar, industrialiserar och tillverkar flygplansstrukturer för den civila- och den militära marknaden. Aerospace systems ansvarar för utveckling, industrialisering, tillverkning och teknisk support av flygande strukturer inklusive system till affärsenhetens externa kunder som t.ex. Airbus, Boeing och Beyond Gravity. Vi ansvarar även för den struktur med flera integrerade system i flygplanet T-7A som utvecklats i partnerskap med Boeing. Inom avdelning Engineering ansvarar vi för kompetensområdena konstruktion, hållfasthet, vikt, produktionsteknik, verktygskonstruktion, metod- och teknikutveckling, automatisering, tekniskt produktionsstöd samt konfigurations- och ändringsstyrning. Vi söker nu en DBT-ledare/teknisk projektledare som ledare till våra utvecklingsprojekt. Du kommer att tillhöra området Development som omfattar sektionerna Design, Hållfasthet, och Tekniskt produktionsstöd. Vi arbetar som team med utvecklingsuppdrag, ändringstjänst och direkt operativt stöd till vår produktion. LEAN är grunden i den filosofi som gäller hos oss och utveckling av affärsmässighet och konkurrenskraft är viktiga mål. Nyutveckling bedrivs i projektform. Din roll DBT-ledaren (Design & Build Team) ansvarar för ledning av utvecklingsprojekt där leverabeln är producerbara ritningar/modeller med tillhörande analyser. Det betyder att du är teamledare/ teknisk projektledare för våra utvecklings- och/eller FoT-projekt . Vi arbetar i tvärfunktionella agila team med tex konstruktörer, beräkningsingenjörer och produktionstekniker i alla förekommande faser i produkternas livscykel. Eftersom Aerospace System verkar i en internationell miljö kan internationella tjänsteresor förekomma och dessutom kan en del arbete förläggas utomlands hos partners. Du är även en del av Developments ledningsgrupp där vi arbetar aktivt med den långsiktiga utvecklingen och planeringen av förmågeutveckling liksom ständig förbättring av våra arbetssätt. Din profil Du har ingenjörsutbildning på minst högskolenivå eller motsvarande med inriktning mot t.ex. hållfasthet, mekanik, konstruktion med flera års erfarenhet. Dessutom förväntas du ha flera års erfarenhet av att ha deltagit utvecklingsprojekt i någon av ovanstående roller samt ha erfarenhet av integration eller arkitektur för flygplansskrov eller -system. Det är en stor fördel om du har haft någon ledande roll tidigare dvs är van att skapa struktur, plan och vision för utvecklingsarbete. Du stimuleras av att samarbeta med personal inom den egna och inom andra avdelningar/sektioner i miljöer som ibland är internationella. Goda kunskaper i engelska är en förutsättning eftersom muntlig och skriftlig kommunikation med våra partners sker på engelska, samt att stor del av vår dokumentation är på engelska. Inom Aerospace Systems jobbar vi mycket med våra värderingar; Kunnande, Förtroende och Vilja. Vi värdesätter starkt individer som har ett öppet sinne med en vilja att uppnå mål och att utvecklas samt som gärna delar med sig av sina kunskaper och idéer. Vi ställer stor vikt vid samarbetsförmåga. Befattningen kräver att du genomgår och godkänns enligt vid var tid gällande bestämmelser för säkerhetsskydd. För befattningar där Saab har krav på säkerhetsklassinplacering kan, i förekommande fall, medföra krav på visst medborgarskap. Söker du stimulerande och utmanande arbete och känner du igen dig själv i beskrivningen ovan så hoppas vi att du skickar in din ansökan redan idag! Vänligen observera att vi arbetar med löpande urval och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum har gått ut.

17 april 2024
Sista ansökan:
15 maj 2024
Enhetschef Fiber

Vad roligt att du är intresserad av att jobba hos oss! Här i västra Värmland, bland vidsträckta sjöar och grönskande skogar, finns en stark glöd som sprider värme och lyser upp. Glöden är vår vision och ledstjärna. I Arvika kommunkoncern jobbar idag cirka 2 700 kompetenta medarbetare. Välkommen du också! Teknik i Väst är en del av Arvika kommunkoncern och vi har cirka 150 medarbetare. Bolaget ansvarar för driften av fiber för Arvika och Årjängs nät. Även drift och skötsel inom områdena gator och vägar, vatten och avlopp samt renhållning för Arvika och Eda kommuner ingår i Teknik i Västs ansvar. Bolaget hanterar även verksamheterna elnät, fjärrvärme och kraft för Arvika.  Vår vision är att vara ett föredöme som samhällsnyttigt bolag och vi får fina resultat i både medarbetar- och kundundersökningar, vilket vi är mycket stolta över. Tillsammans bidrar vi till en bekväm vardag för dem som verkar och lever i Arvika, Eda och Årjäng. Enheten Fiber består av 10 medarbetare som arbetar som bland annat teknikutvecklare, fibertekniker och projektörer. Enheten utför uppdrag åt Arvika Kommunnät AB, Eda kommun och Årjängs Nät AB. Åtta av medarbetarna har placering i Arvika och två medarbetare är stationerade i Årjäng. Arbete sker över gränserna. I enhetens uppdrag ingår beredskapsarbete.  Arbetsuppgifter Som enhetschef blir ditt uppdrag att leda den dagliga verksamheten, ansvara för nybyggnationer, avtalshantering, drift och underhåll samt att driva utvecklingen av enhetens arbete framåt och att skapa hållbara rutiner.  Förutom egen personal anlitar enheten externa entreprenörer för schakt och installationer. Enhetschefen ansvarar för upphandlingar och avtal.  Chefen ansvarar tillsammans med avdelningschef för att mål för enheten formuleras och uppnås, och att dessa är i linje med vision, värdegrund och varumärke för bolaget. I takt med att allt fler tjänster kopplas till fibernätet ökar kraven på driftsäkerhet i näten. Enhetschefen ansvarar för att verksamheten följer de lagkrav och direktiv som finns.  Som enhetschef har du också personalansvar, budgetansvar, arbetsmiljöansvar och daglig arbetsledning.  Kvalifikationer Du har minst gymnasiekompetens men vi ser gärna att du även har en relevant eftergymnasial utbildning. För att du ska kunna utföra ett gott arbete krävs att du har arbetslivserfarenhet inom fiber, el, tele eller annan teknisk verksamhet. Det är även meriterande om du har tidigare ledarerfarenhet. Vi ser gärna att du tidigare arbetat med att utveckla arbetssätt och skapa rutiner. Som person har du förmåga att leda och motivera andra, skapa delaktighet och engagemang så att ni tillsammans når gemensamma mål. Du är strukturerad och kan planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt. Vi ser också att du är självgående, har en god samarbetsförmåga, ett gott omdöme och har lätt för att anpassa dig till förändrade förutsättningar. Det är också av stor vikt att du är en stabil person som kan behålla lugnet i stressiga situationer och att du har en god helhetssyn där du tar hänsyn till det större perspektivet. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Du har goda kunskaper i det svenska språket, både i tal och skrift. Svenska används som arbetsspråk. Du behöver också ha förmåga att förstå och göra dig förstådd i tal och skrift i det engelska språket. Övrigt Arvika kommunkoncern samarbetar med Varbi i rekryteringsärenden och det är också vårt rekryteringsverktyg för att hantera ansökningar samt ett led i att kvalitetssäkra vår rekryteringsprocess. Du söker jobbet genom länken i annonsen. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot andra sökande. Vi har gjort vårt medieval och vill därför ej bli kontaktade av säljbolag.

12 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024
Chief Manufacturing Engineer

Drivs du av att se dina idéer bli verklighet? Välkommen till vår spännande och teknikintensiva värld. Din roll Vill du vara med att utveckla framtidens stridsflygplan? Området Production Engineering arbetar med industrialisering av flygande produkter både internt och externt. Vi söker nu en kreativ, nytänkande och målmedveten CME som vill ta ett övergripande produktionstekniskt ansvar för hur vi ska industrialisera nästa generations Fighter. Bli en del av framtiden och jobba sida vid sida med ingenjörer, visionärer och innovatörer i världsklass, alla förenade av en gemensam passion för att uppnå det extraordinära inom framtidens stridsflyg. Du kommer att verka inom BU Advanced Programs som har ansvar för utveckling av framtidens stridsflygplanssystem. Genomförande av uppdragen kommer att kräva effektiva design- och produktionslösningar, och en snabb utveckling i iterativa cykler. Detta arbete behöver präglas av förmåga till nytänkande och innovation. En levande demonstrationsverksamhet, inklusive bl.a. rapid-prototyping, är en central förmåga i denna helhet. Du kommer att tillhöra sektionen Technical Management & Methodology som verkar inom området Production Engineering. Inom Production Engineering finns det många års erfarenhet av Industrialisering av både civila och militära flygande produkter. Området ansvarar för att tillhandahålla resurser med rätt kompetens för att kunna realisera en design till färdig produkt. Inom Advanced Programs kommer du att ha det övergripande produktionstekniska ansvaret för genomförande av konceptstudier och industrialiseringsuppdrag för framtida stridsflygplanssystem och dess teknologier, funktioner och system. Arbetet karaktäriseras av högt tempo och anpassade tillvägagångssätt med 6-12 månaders ledtid från idé till demonstration. Din uppgift blir att leda det produktionstekniska arbetet och tillse att vi skapar förutsättningar att kunna ta en design från idé till en verklig produkt. Du kommer agera tvärfunktionellt och arbeta med ett team av dedicerade ingenjörer från flertalet organisationer där ni tillsammans kommer behöva arbeta fram enkla lösningar för att vi snabbt ska ta oss igenom produktionsflödet. Du kommer vara drivande i att tillse att vi har förutsättningar att etablera ett produktionssystem både för demonstrationsförmåga och kommande prototyper & plattformar. Den totala verksamheten kommer genomföras i parallella spår med en långsiktig strategisk målbild inom Fighter Production. Du kommer att ingå i systemledningen inom Advanced Programs. Din profil Du är strukturerad, målmedveten och lösningsorienterad. Du är en lagspelare som är samarbetsinriktad med en hög förmåga att utveckla goda relationer och nätverk som leder till åtagande, stabilitet och ett positivt driv i organisationen. Du är tydlig, engagerad och vägledande i din kommunikation, och du vill verka för en kultur som är tillåtande och experimentell. För att lyckas med ditt uppdrag behövs ett kontinuerligt engagemang i ditt teams vardag där du motiverar och stöttar teamet och dess medlemmar med de förutsättningar som krävs för att nå verksamhetens målsättningar, där en del av resan mot målen är att utveckla sina kunskaper och förmågor. Att verka för en arbetsmiljö med tydliga målsättningar, relevant förändring tillsammans med kontinuerligt lärande är viktiga delar i din totala uppgift. En lämplig bakgrund är civilingenjör eller motsvarande med bred erfarenhet från produktionstekniskt arbete inom flertal teknikdomäner. Det är meriterande med erfarenhet av ledarskap och projektledning, samt yrkeserfarenhet från en internationell miljö. Engelska är koncernspråk men viss dokumentation på svenska förekommer och därför bör både engelska och svenska behärskas väl, både muntligt och skriftligt. Befattningen kräver att du genomgår och godkänns enligt vid var tid gällande bestämmelser för säkerhetsskydd. För befattningar där Saab har krav på säkerhetsklassinplacering kan, i förekommande fall, medföra krav på visst medborgarskap. Vad du blir en del av Bakom våra innovationer finns alla de som har gjort det möjligt. Modiga pionjärer och kluriga tänkare. Vardagshjältar och kreativa problemlösare. De som delar djup kunskap och de som utforskar nya områden. Och alla däremellan. Här har du chansen att påverka och bidra på ditt unika sätt. Allt från att utveckla kod och bygga imponerande försvars- och säkerhetslösningar till att ta en kaffe med en kollega. Varje bidrag räknas. Vi ger dig möjlighet att anta utmaningar och skapa smarta innovationer. I vår vänliga och tekniksmarta värld finns plats för dig att växa. Vi finns här för att tillsammans skapa trygghet för människor och samhällen. Saab är ett ledande försvars- och säkerhetsföretag med uppdrag att hjälpa nationer att skydda sin befolkning och bidrar till trygghet för människor och samhällen. Med 22 000 talangfulla medarbetare utvecklar Saab teknik och lösningar för en säkrare och mer hållbar värld. Saab utvecklar, tillverkar och underhåller avancerade system inom flygteknik, vapen, ledningssystem, sensorer och undervattenssystem. Saab har sitt huvudkontor i Sverige men en global verksamhet där Saab är en del av många nationers försvarsförmåga. Läs mer om oss här Område Production Engineering är en del av avdelning Fighter Production, inom Saab Aeronautics. Området Production Engineering består av ytterligare 9 områden; Manufacturing Enginerering Structual Assembly, Manufacturing Enginerering Final Assembly, Manufacturing Enginerering Composite, Manufacturing Enginerering Detail Parts, Tool Design Structual Assembly, Tool Design Composite, Tool Design Final Assembly, Project management & Planning Office. Vänligen observera att vi arbetar med löpande urval och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum har gått ut.

11 april 2024
Sista ansökan:
2 maj 2024
Enhetschef VA teknik

Arbetsbeskrivning Brinner du för VA-frågor och strategisk planering? Nu söker vi en enhetschef till enheten VA-teknik som består av 14 duktiga medarbetare som på olika sätt bidrar till en fungerande VA-försörjning, nu och i framtiden.  Enheten VA-teknik ansvarar för den långsiktiga planeringen över hur kommunens VA-nät behöver byggas ut, förnyas och förändras. Enheten ansvarar för att identifiera de projekt som behöver genomföras och under projektens genomförande agerar vi som kravställare. Vidare ansvarar enheten för utformning av kommunens VA-taxa och att ta in VA-verksamhetens intäkter i form av brukningsavgifter, nya anslutningar, avtal mm. Enheten fungerar på olika sätt som stöd till enheten VA-drift för bland annat utredande arbete, miljörapporter, statistik mm. Enheten har också hand om verksamhetens ledningsnätskarta samt genomför inmätningar. I din roll som enhetschef kommer du sitta i en ledningsgrupp med enhetschefer från varje område inom verksamhetsområde Teknik så som VA-drift, Byggledning väg och VA, Hamn, Trafik-Gata-Park, Renhållning och Entreprenad. Utöver VA-drift kommer du ha ett tätt samarbete med enheten för byggledning som ansvarar för genomförandet av kommunens VA-projekt. Genom att vara en närvarande och coachande chef bidrar du till ett välmående och fungerande team. Tillsammans arbetar ni för en fungerande VA-försörjning och för utvecklingen av enhetens arbetsprocesser.  Kungälvs kommun är inne i en omfattande VA-utbyggnad med stort fokus på kommunens kustzon. Just nu pågår flera olika stora överföringsledningsprojekt och därefter ska utbyggnad ske i olika befintliga områden. Kungälvs kommun är en expansiv kommun och har valt att strukturera sina projekt genom portföljstyrning. Styrningen av projekten sker i olika styrgrupper och som enhetschef VA-teknik kommer du att vara med i styrgruppen för Infrastruktur. I denna styrgrupp sitter du med i en kravställande roll och har också ansvaret att ha överblicken kring sambanden mellan olika VA-projekt. En viktig del av din roll är att kunna beskriva orsaken till att projekten behövs och kunna hjälpa till med konsekvensbeskrivningar vid behov av prioriteringar inom projektportföljen.   I denna rekrytering samarbetar Kungälvs kommun med Randstad. Välkommen med din ansökan senast den 8 maj. Urval och intervjuer kommer att ske löpande, ansök därför så snart som möjligt. Din ansökan kan komma att bli offentlig. Vid frågor är du välkommen att kontakta ansvariga rekryteringskonsulter Jenny Gillard [email protected] eller Ida Nilsson [email protected] För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar mångfald. Ansvarsområden ·        Ekonomi-, personal- och verksamhetsansvar ·        Säkerställa verksamhetens mål och grunduppdrag ·        Budgetarbete ·        Arbeta för ett givande nära samarbete med andra enheter och externa parter. ·        Efterleva arbetsmiljölagstiftning och lagstiftning kopplat till VA-området ·        Utveckla arbetsprocesser för enheten samt arbeta fram och följa upp enhets- och individmål ·        Upprätta ärenden och föredra för politiska utskott och kommunstyrelse ·        Säkerställa medarbetarnas kompetensutveckling ·        Säkerställa att verksamheten har ett medborgarperspektiv Kvalifikationer ·        Relevant högskoleutbildning, gärna inom väg- och vattenbyggnad, alternativt motsvarande utbildning och/eller arbetslivserfarenhet från relevant område ·        Några års arbetslivserfarenhet inom samhällsbyggnadsområdet, gärna inom VA-området ·        Goda kunskaper i svenska i såväl tal som skrift ·        Ledarerfarenhet ·        B-körkort Meriterande ·        Erfarenhet som projektledare ·        Dokumenterat personal-, ekonomi- och/eller verksamhetsansvar ·        Erfarenhet av att arbeta nära politiken via nämndarbete i en politiskt styrd organisation Du har ett coachande och analytiskt förhållningsätt. Du är samarbetsvillig och resultatorienterad men även självgående och initiativtagande med ett strategiskt och brett perspektiv på frågorna. Du bjuder in till dialog för att skapa delaktighet och uppmuntrar till ett arbetsklimat präglat av kreativa och innovativa lösningar. Som person har du självinsikt och är prestigelös. Du har en förmåga att se dig själv och din verksamhet i sitt sammanhang och ur ett större perspektiv. Vi är måna om att hitta rätt person till uppdraget och lägger därför stor vikt vid personliga egenskaper. Du gillar att utveckla både verksamheter och medarbetare. Om företaget Randstad På Randstad vet vi att alla människor har en plats på arbetsmarknaden. Med verksamhet över hela landet och inom alla kompetensområden hjälper vi människor att hitta ett jobb som känns bra, och där de får möjlighet att växa, utvecklas och uppnå sin fulla potential. Med närmare 600 000 anställda i 38 länder är Randstad världsledande inom HR-tjänster, med målsättningen att bli världens främsta och mest uppskattade partner på arbetsmarknaden. Genom att kombinera vår passion för människor med kraften i dagens teknologi hjälper vi människor och företag att uppnå deras fulla potential. Vi kallar det Human Forward.

10 april 2024
Sista ansökan:
9 maj 2024
Överkalix kommun söker Teknisk Chef

Överkalix kommun ligger i hjärtat av Norrbotten och genomkorsas av polcirkeln vilket ger oss ljusa somrar och snörika vintrar. Vi ligger mitt i den gröna omställningen och har en tydligt uttalad ambition att vara med på tillväxttåget. Vi behöver fler medborgare, fler livskraftiga företag, en modern, framåtlutad översiktsplan och en tydlig vinkling mot hållbarhet.  Teknisk chef Beskrivning av tjänsten Vi söker en teknisk chef som vill vara en viktig del av det transformations- och innovationsarbete som måste till i en föränderlig värld. Ditt uppdrag är att i Överkalix kommun ansvara för den tekniska avdelningens verksamhet. Verksamheten omfattar idag drift och investeringar i kommunens fastigheter, fritidsanläggningar, vatten- och avloppsanläggningar, renhållning, gator och parker samt kost- och lokalvård. Tekniska avdelningen har också ansvar för kommunens upphandlingsverksamhet. Som teknisk chef ansvarar du för att vi automatiserar, energirenoverar och digitaliserar oss till effektivare resursutnyttjande i hela den tekniska verksamheten. Stor vikt kommer också att läggas på hållbarhetsarbete där kommunen siktar på att leda utvecklingen för att bli klimatneutrala. Som teknisk chef ingår du i kommunens ledningsgrupp och är direkt underställd kommundirektören. Du har en viktig roll i kommunens utvecklingsarbete att skapa ett jämställt, tryggt samhälle med bra och hållbar miljö, infrastruktur och samhällsservice. Kvalifikationer  Vi söker dig som har adekvat akademisk utbildning, exempelvis civilingenjör eller motsvarande. Du har tidigare erfarenhet av befattningar där du haft såväl personal- som ekonomiansvar. Du har också god förståelse för det kommunala uppdraget och den politiska processen.  Det är viktigt att du har god samarbetsförmåga och kan skapa arbetsglädje, både inom din egen avdelning och andra delar i förvaltningen. Du kan kommunicera effektivt och har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Du är en engagerad och drivande men samtidigt prestigelös ledare som är lyhörd och har lösningsfokus. Vi ser gärna att du har dokumenterad erfarenhet av förändringsledning. Övrigt B-körkort   Varaktighet/ Arbetstid Tillsvidareanställning. Sysselsättningsgraden är 100 %. Lön Månadslön. Ansökan Vi vill ha din ansökan senast 2024-05-05. Intervjuer kan påbörjas redan under ansökningstiden.   Skicka in din ansökan via formuläret i denna annons. Kontaktpersoner Jan Johansson, Kommundirektör, telefon 0926-740 02, 070-347-40-26   Fackliga företrädare nås via kommunens växel, telefon 0926-740 00  Vår uppgift som kommun är att erbjuda god service med hög kvalitet till invånarna och att verka för att Överkalix ska vara en attraktiv kommun att växa upp, utbildas, bo, arbeta och åldras i. Vi vill att du blir en del av det!  För att trivas bra hos oss ska du dela Överkalix kommuns gemensamma värdegrund, där ledorden är: engagerad, respektfull, ansvarstagande och professionell. Vi erbjuder en trivsam arbetsmiljö, varierande arbetsuppgifter och att du som medarbetare får en god balans mellan arbete och fritid. Som anställd hos Överkalix kommun har du möjlighet till friskvård. Vissa av våra arbetsplatser har flextid och det kan finnas möjlighet till distansarbete, beroende på arbetsplats och arbetsuppgifter. Vi tillämpar rökfri arbetstid. Personuppgifterna i din ansökan kommer att sparas i 24 månader. Om du blir anställd sparas dina uppgifter i personakten, annars raderas de sedan två år gått.  ------------------------------------- Annonssäljare, rekryteringsföretag med flera undanbedes att kontakta oss i denna rekrytering. Vi har klart vilka rekryteringskanaler som vi vill använda oss av. Vänligen respektera detta.

8 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024
Enhetschef | Fastighetsutveckling | Mölndals Stad

Vill du vara med och utforma morgondagens Mölndal samt bli en viktig och central del i vår nya Samhällsbyggnadsförvaltning? Arbetsuppgifter Som enhetschef inom fastighetsutveckling har du ett spännande och varierande arbete med stort eget ansvar, och en mycket viktig roll i Mölndals stads fortsatta utveckling. I rollen ingår huvudansvar för lokalförsörjningsprocessen samt den strategiska fastighetsplaneringen i staden. Du kommer att ansvara för ett team som består av ett antal sakkunniga inom olika fastighetsrelaterade områden, lokalstrateg, systemansvarig, ritningshandläggare samt administratör. Teamet är just nu under uppbyggnad och planeras vara komplett till årsskiftet 2024/2025. Tillsammans med ditt team arbetar du både strategiskt och operativt för att nå uppsatta mål. Ett arbete pågår med att utveckla och implementera processer och arbetssätt så en viktig del i rollen blir att ansvara för, och driva detta arbete vidare. I tjänsten kommer du ha mycket samarbete med övriga förvaltningar i staden, såväl som med våra kommunala bolag. Huvudsakliga ansvarsområden: * Engagera och stödja medarbetarna inom enheten för att säkerställa en god arbetsmiljö samt positiva resultat och utveckling utifrån enhetens övergripande mål och strategier. * Ansvara för stadens strategiska fastighetsplanering & lokalförsörjningsprocess * Ansvara för enhetens verksamhetsplan samt leda, planera och följa upp verksamheten i relation till uppsatta mål och säkerställa att enheten utvecklas enligt fastställd budget, mål och planer. * Aktivt bidra till utveckling av arbetssätt och rutiner inom enheten * Bidra till att skapa goda relationer och samarbeten både internt och externt Du ingår i avdelningens ledningsgrupp och rapporterar till Fastighetschefen. Kvalifikationer För att lyckas i rollen ser vi att du har en mångårig erfarenhet från bygg- eller fastighetsbranschen. Du har antingen en ingenjörsutbildning som bas eller så har du tillgodogjort dig kunskaperna i arbetslivet. Du har god erfarenhet och en bred helhetsförståelse inom fastighet och lokaler. Du har även erfarenhet av att utveckla och implementera processer, främja samarbete i arbetsgrupper och skapa gemensamma arbetssätt. Du besitter gedigen ekonomisk kompetens och har erfarenhet av budgetarbete. Erfarenhet ifrån kommunal eller annan offentlig verksamhet är starkt meriterande. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig med god ledarskapsförmåga, som är trygg och lyhörd i ditt ledarskap. Vidare är du modig och trivs med att driva förbättrings- och utvecklingsarbete samt hitta smarta arbetssätt. Du har även ett helhetsperspektiv och en strategisk höjd, samtidigt som du är prestigelös och kan växla mellan strategiska och operativa frågor. Vi erbjuder dig en spännande organisation som präglas av tillväxt, utveckling och framåtanda. Om arbetsplatsen I Mölndals stad är vi stolta över att ha Sveriges viktigaste jobb där vi tillsammans skapar bästa möjliga vardag för våra medborgare. Med mod och kreativitet utvecklar vi våra verksamheter och bidrar till att Mölndal blir en ännu bättre plats att leva och jobba i. Välkommen att göra skillnad i människors vardag varje dag! Fastighetsavdelningen i Mölndals stad ansvarar för att förvalta, bygga, hyra in och utveckla lokaler för kommunens nuvarande och framtida behov. Vi har många pågående och kommande projekt som kräver hög kompetens och god samverkan. Våra processer och arbetssätt är ständigt under utveckling där vi arbetar tillsammans för bästa möjliga Mölndal för våra invånare och besökare. Fastighetsavdelningen består av ett 30-tal medarbetare samt fyra chefer. Avdelningen arbetar för hela staden och tillhör sedan årsskiftet 2024 den nya Samhällsbyggnadsförvaltningen. Samhällsbyggnads­förvalt­ningen ansvarar för den fysiska planeringen av staden och arbetar övergripande för en hållbar utveckling av Mölndals stad, tätorter och landsbygd med en god infrastruktur. I förvaltningens uppdrag ingår bland annat strategisk samhällsplanering, översikts- och detaljplanering, plangenomförande samt förvaltning och utveckling av Mölndals stads egna fastighetsbestånd, investeringsprojekt, mark och exploatering, trafikutveckling samt långsiktig planering av mark- och vattenanvändning. Sök tjänsten idag! I den här rekryteringen samarbetar Mölndals Stad med Jefferson Wells. Vid frågor är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Anna Edemyr, 0727 - 30 52 46, [email protected] Vi arbetar med löpande urval så skicka in din ansökan omgående, dock senast 21 april. Vi ser fram emot att höra från dig!

28 mars 2024
Sista ansökan:
27 april 2024