Universitetsadjunkt i kvalitetsteknik

Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem har verksamhet på både Campus Östersund och Campus Sundsvall. Vid institutionen bedrivs utbildning och forskning inom de ämnen som faller under områdena Kommunikation, Kvalitetsteknik och Informationssystem. Arbetsuppgifter Som universitetsadjunkt hos oss på kvalitetsteknik kommer du främst att undervisa inom de kurser inom ämnet som ges på grundläggande och avancerad nivå. En viktig del av dina arbetsuppgifter inkluderar pedagogisk utveckling, vilket medför att medverkan kommer att omfatta deltagande i utvecklingen av program och ämnesinnehåll samt bidrag till utformningen av nätbaserade kurser. Dessutom förväntas du aktivt medverka i ämnets utvecklings- och administrativa arbete relaterat till undervisningen. Utöver dina undervisningsåtaganden kan det även bli aktuellt att bistå med stöd till forskningsaktiviteter. Behörighet Den som ska anställas som universitetsadjunkt ska vara behörig enligt de krav som beskrivs i https://www.miun.se/anstallningsordning. Bedömningsgrunder Som bedömningsgrunder vid anställning av en universitetsadjunkt gäller graden av sådan skicklighet som är ett krav för behörighet för anställningen. Prövningen av den pedagogiska skickligheten ska ägnas lika stor omsorg som prövningen av andra behörighetsgrundande förhållanden. Som underlag för bedömning av kompetens används dels en bedömning av ämneskompetensen, den pedagogiska kompetensen, dels personliga egenskaper. Meriter från undervisning i ämnet kvalitetsledning eller kvalitetsteknik, eller motsvarande erfarenheter och kunskaper, är ett krav. Erfarenhet av olika pedagogiska arbetsformer, inklusive distansundervisning, anses meriterande, likaså är erfarenhet av utbildning på avancerad nivå värdefull. Den sökande förväntas även ha förmågan att självständigt driva, utveckla och genomföra utbildning på svenska, samt förmågan att arbeta både självständigt och i grupp. För ämneskompetens ingår: - Kunskap och färdighet inom kvalitetsteknik/kvalitetsledning - Kunskap och färdighet inom Ledarskap och kommunikation - Kunskap och färdighet inom processorienterade verksamhetsutveckling - Kunskap och färdighet inom förbättringsarbete samt lednings- och kvalitetsverktyg - Kunskap och färdighet inom Lean- teorier och processer För utvärdering av pedagogisk kompetens ingår: - Erfarenhet som lärare på universitetsnivå - Erfarenhet av studieplattform (ex. Moodle) - Erfarenhet som lärare inom distansundervisning - Erfarenhet av att handleda projektarbete eller uppsatser - Erfarenhet som lärare att handleda grupparbete Eftersom vi ofta arbetar i lärarlag i samband med undervisning lägger vi stor vikt vid din samarbetsförmåga men även att du är självständig. För att passa i rollen som universitetsadjunkt hos oss bör du vara ansvarstagande, ha god initiativförmåga samt vara flexibel. För utvärdering av personliga egenskaper ingår: - Förmåga att arbeta i team samt att bidra konstruktivt i lärarlag - Kapacitet att arbeta självständigt och ta egna initiativ inom ramen för arbetsuppgifterna - Ansvarstagande i alla delar av arbetsprocessen, från planering till genomförande och uppföljning av undervisning - God kommunikationsförmåga, både skriftligt och muntligt, för effektiv dialog med studenter, kollegor och andra intressenter - Initiativförmåga för att identifiera och utveckla metoder och innehåll - Flexibilitet i förhållande till arbetsuppgifter och förmågan att anpassa sig till förändrade omständigheter och behov i utbildningsmiljön - Förmåga att konstruktivt hantera feedback och reflektera över egen pedagogisk praktik för kontinuerlig förbättring Handläggning Beredning av anställningen fortgår i enlighet med https://www.miun.se/anstallningsordning. Anställning och tillträde Anställningen är ett vikariat på heltid från och med 2024-08-15 eller enligt överenskommelse/ dock längst tom 2025-08-14. Anställningsort: Östersund    Information Närmare upplysningar lämnas av proprefekt Anna Mårtensson, mailto:[email protected], tel +46 10 142 85 85, eller ämnesföreträdare Johan Lilja, mailto:[email protected], tel. +46 10 142 82 23. Ansökan Ansökningshandlingar ska vara på svenska eller engelska. Vi ser gärna att ditt personliga brev är skrivet på svenska. Till ansökan ska bifogas meritförteckning samt redogörelse för dokumenterad pedagogisk verksamhet. Välkommen med din ansökan via vårt rekryteringssystem senast 2024-05-23. Mittuniversitetet, med campus både i Sundsvall och Östersund, är ett lärosäte med närhet till studenter, kollegor och det omgivande samhället. Samtidigt befinner vi oss intill hav, skog och fjäll vilket skapar förutsättningar för en fantastisk livskvalitet. Här skapas ny kunskap genom internationellt framgångsrik forskning och utbildningar som bidrar till samhällsutvecklingen. På så sätt medverkar vi till en hållbar framtid och en bättre värld. Som anställd vid Mittuniversitetet ska du kunna förena arbete med fritid och ha en bra balans i livet. Vi erbjuder bland annat flexibla arbetstider, stöd för friskvårdsaktiviteter, löneutfyllnad vid föräldraledighet och sjukdom. Du får också generöst med semesterdagar. Välkommen till ett universitet där människor möts, inspireras och tänker nytt. Mittuniversitetet arbetar aktivt för lika villkor och strävar efter att ta tillvara de kvaliteter som mångfald och jämställdhet ger verksamheten. Dina personuppgifter behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen. Vi tar gärna emot frågor från dig som är intresserad av att jobba hos oss men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

25 april 2024
Sista ansökan:
23 maj 2024
Universitetsadjunkt i Psykologi

Institutionen för psykologi och socialt arbete bedriver sin verksamhet vid Campus Östersund. Vi forskar och utbildar inom socialt arbete och psykologins grundläggande områden. Arbetsuppgifter Anställningen som universitetsadjunkt omfattar framförallt undervisning i våra kliniskt tillämpade kurser på psykologprogrammet, framförallt inom klinisk psykologi och psykologisk behandling. I förekommande arbetsuppgifter ingår både undervisning, kursutveckling och administration. Adjunktstjänsten innefattar arbete med undervisning, exempelvis i form av föreläsningar, seminarier och laborationer, på campus och på distans, examination av kurs m.m. Vidare ingår även kursplanering, kursutveckling och administrativa uppgifter, så som schemaläggning, kurskoordination, betygsrapportering mm.   Behörighet Den som ska anställas som universitetsadjunkt ska vara behörig enligt de krav som beskrivs i https://www.miun.se/anstallningsordning.   Behörig att anställas som universitetsadjunkt är den som har avlagt en kandidatexamen med psykologi som huvudämne, genomgått högskolepedagogisk utbildning eller har förvärvat motsvarande kunskaper på annat sätt, samt visat pedagogisk skicklighet (https://www.miun.se/anstallningsordning).   Förutom den allmänna behörigheten för universitetsadjunkter krävs i detta fall även psykologexamen och svensk psykologlegitimation.  Övriga krav Arbetsuppgifterna kräver goda kunskaper i svenska, såväl i tal som i skrift. Du ska även kunna utföra administrativa och pedagogiska arbetsuppgifter.  Mycket stor vikt läggs vid personliga egenskaper. Vi söker dig som är lyhörd och har god samarbetsförmåga, samtidigt som du är strukturerad och självständigt kan planera och genomföra ditt arbete på ett ansvarsfullt sätt.    Bedömningsgrunder Som bedömningsgrunder vid anställning av en universitetsadjunkt gäller graden av sådan skicklighet som är ett krav för behörighet för anställningen. Prövningen av den pedagogiska skickligheten ska ägnas lika stor omsorg som prövningen av andra behörighetsgrundande förhållanden. Det är meriterande med dokumenterad erfarenhet av undervisning på akademisk nivå inom klinisk psykologi och psykologisk behandling. Det är meriterande med tidigare erfarenhet av att arbeta med lärplattformen Moodle.    De sökande bedöms utifrån pedagogisk skicklighet, arbetslivs- och undervisningserfarenhet, samt personliga egenskaper. Mycket stor vikt kommer att fästas vid pedagogisk skicklighet.   Handläggning Beredning av anställningen fortgår i enlighet med https://www.miun.se/anstallningsordning.  Anställning och tillträde Anställningen är ett vikariat på 50% av heltid under 12 månader, med tillträde 2024-07-01 t.o.m. 2025-06-20 eller enligt överenskommelse. Anställningsort: Östersund    Information Närmare upplysningar lämnas av proprefekt Anna Bjärtå, mailto:[email protected], 010-142 81 63, eller studierektor Lena Werner, mailto:[email protected], 010-142 87 77.   Ansökan Ansökningshandlingar ska vara på svenska eller engelska. Till ansökan ska bifogas styrkt meritförteckning, intyg över pedagogisk erfarenhet, pedagogisk skicklighet, referenser och en redogörelse av tidigare verksamhet och pedagogiskt arbete som är av betydelse för anställningen samt personligt brev. Se övriga instruktioner till sökande i https://www.miun.se/medarbetare/universitetet/huv/Namnd-och-rad/Anstallningsrad/handlaggningsordningar/. Välkommen med din ansökan via vårt rekryteringssystem senast 2024-05-15. Mittuniversitetet, med campus både i Sundsvall och Östersund, är ett lärosäte med närhet till studenter, kollegor och det omgivande samhället. Samtidigt befinner vi oss intill hav, skog och fjäll vilket skapar förutsättningar för en fantastisk livskvalitet. Här skapas ny kunskap genom internationellt framgångsrik forskning och utbildningar som bidrar till samhällsutvecklingen. På så sätt medverkar vi till en hållbar framtid och en bättre värld. Som anställd vid Mittuniversitetet ska du kunna förena arbete med fritid och ha en bra balans i livet. Vi erbjuder bland annat flexibla arbetstider, stöd för friskvårdsaktiviteter, löneutfyllnad vid föräldraledighet och sjukdom. Du får också generöst med semesterdagar. Välkommen till ett universitet där människor möts, inspireras och tänker nytt. Mittuniversitetet arbetar aktivt för lika villkor och strävar efter att ta tillvara de kvaliteter som mångfald och jämställdhet ger verksamheten. Dina personuppgifter behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen. Vi tar gärna emot frågor från dig som är intresserad av att jobba hos oss men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

24 april 2024
Sista ansökan:
15 maj 2024
Adjunkt i konst med inriktning mot text och skrivande

Konstfack är Sveriges största konstnärliga högskola inom konst, design och konsthantverk. Sedan 1844 har vi utbildat en mängd olika yrkesgrupper inom dessa fält samt bild- och slöjdlärare. Vi bedriver både konstnärlig och vetenskaplig utbildning/forskning och har idag cirka 900 studenter och 200 anställda.www.konstfack.se Vi rekryterar utifrån kompetens och i enlighet med skolans strävan efter ökad mångfald och frihet från diskriminering. Anställningen är placerad på Institutionen för konst, som är en av 4 institutioner på Konstfack. På institutionen studerar ett åttiotal studenter uppdelade i ett kandidat- (180 p) respektive ett masterprogram (120 p) samt fristående kurser. Antalet sökande till institutionen är ca 750 per år. Utbildningarnas mål är att ge studenterna de fördjupade teoretiska och praktiska kunskaper som krävs för att utveckla ett självständigt och relevant konstnärskap med förankring i samtiden. Studenten ska kritiskt kunna reflektera över de kulturella, idéhistoriska och sociopolitiska sammanhang som hen skapar eller väljer att verka i. Utöver dessa mål ska utbildningen även bidra till: • Att diskutera och utveckla konstnärens roll i samhället • Att förbereda studenterna för ett professionellt konstnärskap i Sverige såväl som internationellt • Att främja tvärdisciplinära samarbeten och kunskapsutbyten • Att skapa en studiemiljö som präglas av konstnärlig pluralism och intersektionella perspektiv • Att studentinflytande ska prägla hela utbildningen såväl formellt som reellt • Att utveckla den konstnärliga forskningsmiljön   Huvudsakliga arbetsuppgifter • Delta i utvecklingen av och leda grundläggande kurs i skrivande • Ansvara för institutionens uppsatshandledning på grundläggande och avancerad nivå • Koordinera och undervisa på fristående-/postmasterkurs • Kontinuerlig utveckling av pedagogik och kursinnehåll • Delta i institutionsgemensamma beredande och beslutande organ • Ingå i ett arbetslag för ämnesområdet konsthistoria, teori och skrivande • I anställningen ingår också administration och andra förekommande arbetsuppgifter vid institutionen Arbetsuppgifterna innefattar även kompetens- och ämnesutveckling, vilket innebär utvecklingsarbete inriktat på pedagogik, metoder och begrepp inom ämnesområdet, samt att kontinuerligt bidra med och utveckla relevanta nätverk samt söka samarbeten med utbildningar och andra läroinstitutioner inom ämnesområdet.  Anställningen Anställningen omfattar 50 procent av heltid i högst fem år med möjlighet till förnyad anställning i ytterligare högst fem år. Önskat tillträde är i augusti 2024 eller enligt överenskommelse. Arbetstiden är förlagd på Konstfack med flera tillfällen varje arbetsvecka. Distansarbete från utlandet är inte möjligt. Behörighetskrav och bedömningsgrunder Behörighetskrav och bedömningsgrunder vid anställning av lärare finns angivna i högskole­förordningen samt i Konstfacks anställningsordning. Med behörighetskrav avses minimikraven som behöver uppfyllas för att vara aktuell för anställningen. Med bedömnings­grunder avses de faktorer som bedöms utöver behörighetskraven, om behörighetskraven är uppfyllda. Behörighetskraven för den här anställningen är: • Examen från konstnärlig högskoleutbildning på minst grundläggande nivå eller motsvarande kompetens inom ämnesområdet • En aktiv konstnärlig verksamhet inom text och skrivande • Dokumenterad erfarenhet av undervisning och handledning inom litterär gestaltning • Erfarenhet av att skriva inom olika genrer • Goda språkfärdigheter i engelska • Goda språkfärdigheter i svenska eller annat skandinaviskt språk Bedömningsgrunderna för den här anställningen är: • God pedagogisk förmåga • Erfarenhet av skrivpedagogiskt arbete inom konstnärlig utbildning på högskolenivå • Erfarenhet av litterärt och konstnärligt skrivande • Erfarenhet av att ha skrivit akademisk uppsats på minst kandidatnivå • Goda ämnesteoretiska kunskaper • God orientering inom samtidskonsten • Dokumenterad kunskap inom konsthistoria • Förmåga och vilja att vidareutveckla ämnesområdet inom studentgruppen såväl som inom utbildningsprogrammen • God samarbetsförmåga och förmåga att tillsammans med kollegor bidra till institutionens utveckling • Förmåga att föra en problematiserande och reflekterande dialog utifrån intersektionella perspektiv   Högskolepedagogisk utbildning För arbete som professor, lektor och adjunkt (med en anställningstid längre än två år) krävs att den anställde har genomgått högskolepedagogisk utbildning på Konstfack eller vid annat lärosäte, eller på annat sätt har förvärvat motsvarande kunskaper. En sökande som i övrigt bedöms behörig men som saknar högskolepedagogisk utbildning ska påbörja utbildningen (motsvarande 7,5 hp) för att förvärva den saknade behörigheten senast inom ett år från anställningens början.   Kontakt Kontakta prefekt Gunilla Muhr, 08-450 42 57 eller gunilla.muhr(a)konstfack.se, om du vill veta mer om anställningen. För allmänna anställningsvillkor och anställningsförfarandet svarar HR-handläggare Sara Karlgren, 08-450 41 34, HR(a)konstfack.se. Fackliga företrädare nås genom Konstfacks växel, 08-450 41 00.  Ansökan och urval Välkommen med din kompletta elektroniska ansökan märkt med diarienummer KF2024/VO2P/30 senast den 14 maj 2024. Ansökan ska innehålla: • CV (max 3 A4) • Dokumentation av dina pedagogiska meriter. En mall för detta samt information om Konstfacks syn på pedagogisk skicklighet finns på https://www.konstfack.se/sv/Om-Konstfack/Jobba-pa-Konstfack/Pedagogisk-skicklighet-och-dokumentation-av-pedagogiska-meriter/ • Personligt brev (max 3 A4) inklusive redogörelse för: • Egen praktik inom ämnesområdet • Visioner om ämnets utveckling på Konstfack • Ett representativt urval av egna arbeten (max 5 st) • Examensbevis och andra relevanta betyg/intyg. Vi kommer att be om två referenser från de kandidater som senare i processen blir inbjudna till intervju: en student och en chef/uppdragsgivare.

24 april 2024
Sista ansökan:
14 maj 2024
Universitetsadjunkt i Psykologi

Institutionen för psykologi och socialt arbete bedriver sin verksamhet vid Campus Östersund. Vi forskar och utbildar inom socialt arbete och psykologins grundläggande områden. Arbetsuppgifter Anställningen som universitetsadjunkt omfattar framförallt undervisning i våra kliniskt tillämpade kurser på psykologprogrammet, framförallt inom neuropsykologi och utredningsmetod. I förekommande arbetsuppgifter ingår både undervisning, kursutveckling och administration. Adjunktstjänsten innefattar arbete med undervisning, exempelvis i form av föreläsningar, seminarier och laborationer, på campus och på distans, examination av kurs m.m. Vidare ingår även kursplanering, kursutveckling och administrativa uppgifter, så som schemaläggning, kurskoordination, betygsrapportering mm.   Behörighet Den som ska anställas som universitetsadjunkt ska vara behörig enligt de krav som beskrivs i https://www.miun.se/anstallningsordning. Behörig att anställas som universitetsadjunkt är den som har avlagt en kandidatexamen med psykologi som huvudämne, genomgått högskolepedagogisk utbildning eller har förvärvat motsvarande kunskaper på annat sätt, samt visat pedagogisk skicklighet (https://www.miun.se/anstallningsordning). Förutom den allmänna behörigheten för universitetsadjunkter krävs i detta fall även psykologexamen och svensk psykologlegitimation.   Övriga krav Arbetsuppgifterna kräver goda kunskaper i svenska, såväl i tal som i skrift. Du ska även kunna utföra administrativa och pedagogiska arbetsuppgifter. Mycket stor vikt läggs vid personliga egenskaper. Vi söker dig som är lyhörd och har god samarbetsförmåga, samtidigt som du är strukturerad och självständigt kan planera och genomföra ditt arbete på ett ansvarsfullt sätt.    Bedömningsgrunder Som bedömningsgrunder vid anställning av en universitetsadjunkt gäller graden av sådan skicklighet som är ett krav för behörighet för anställningen. Prövningen av den pedagogiska skickligheten ska ägnas lika stor omsorg som prövningen av andra behörighetsgrundande förhållanden. Det är meriterande med dokumenterad erfarenhet av undervisning på akademisk nivå inom neuropsykologi, samt klinisk erfarenhet inom utredning. Det är meriterande med tidigare erfarenhet av att arbeta med lärplattformen Moodle.   De sökande bedöms utifrån pedagogisk skicklighet, arbetslivs- och undervisningserfarenhet, samt personliga egenskaper. Mycket stor vikt kommer att fästas vid pedagogisk skicklighet. Handläggning Beredning av anställningen fortgår i enlighet med https://www.miun.se/anstallningsordning.   Anställning och tillträde Anställningen är ett vikariat på 50% av heltid under 12 månader, med tillträde 2024-08-01 t.o.m. 2025-07-31 eller enligt överenskommelse. Anställningsort: Östersund    Information Närmare upplysningar lämnas av proprefekt Anna Bjärtå, mailto:[email protected], 010-142 81 63, eller studierektor Lena Werner, mailto:[email protected], 010-142 87 77.   Ansökan Ansökningshandlingar ska vara på svenska eller engelska. Till ansökan ska bifogas styrkt meritförteckning, intyg över pedagogisk erfarenhet, pedagogisk skicklighet, referenser och en redogörelse av tidigare verksamhet och pedagogiskt arbete som är av betydelse för anställningen samt personligt brev. Se övriga instruktioner till sökande i https://www.miun.se/medarbetare/universitetet/huv/Namnd-och-rad/Anstallningsrad/handlaggningsordningar/. Välkommen med din ansökan via vårt rekryteringssystem senast 2024-05-15. Mittuniversitetet, med campus både i Sundsvall och Östersund, är ett lärosäte med närhet till studenter, kollegor och det omgivande samhället. Samtidigt befinner vi oss intill hav, skog och fjäll vilket skapar förutsättningar för en fantastisk livskvalitet. Här skapas ny kunskap genom internationellt framgångsrik forskning och utbildningar som bidrar till samhällsutvecklingen. På så sätt medverkar vi till en hållbar framtid och en bättre värld. Som anställd vid Mittuniversitetet ska du kunna förena arbete med fritid och ha en bra balans i livet. Vi erbjuder bland annat flexibla arbetstider, stöd för friskvårdsaktiviteter, löneutfyllnad vid föräldraledighet och sjukdom. Du får också generöst med semesterdagar. Välkommen till ett universitet där människor möts, inspireras och tänker nytt. Mittuniversitetet arbetar aktivt för lika villkor och strävar efter att ta tillvara de kvaliteter som mångfald och jämställdhet ger verksamheten. Dina personuppgifter behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen. Vi tar gärna emot frågor från dig som är intresserad av att jobba hos oss men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

24 april 2024
Sista ansökan:
15 maj 2024
Universitetsadjunkter i orofacial smärta och käkfunktion

Malmö universitet Malmö universitet är ett nyskapande, urbant och internationellt lärosäte som tack vare engagerade och erfarna medarbetare bidrar till samhällsutveckling. Hos oss arbetar lärare, forskare och andra medarbetare med olika kompetenser tillsammans för att bedriva utbildning och forskning av hög kvalitet. Alla yrkeskategorier och roller är viktiga. Du är välkommen att söka jobb hos oss!   Här kan du läsa mer om hur det är att arbeta på Malmö universitet: Jobba hos oss     För att se annonsen i sin helhet samt ansöka, vänligen gå till Malmö universitets hemsida för lediga jobb   Malmö University Malmö University is an innovative, urban, and internationally-oriented academic institution that, thanks to its committed and experienced staff, contributes to societal development. Here, teachers, researchers, and other employees with various competencies work together to conduct high-quality education and research. All professional categories and roles are important. You are welcome to apply for a job with us! Here you can learn more about what it's like to work at Malmö University: Work with us To see the advertisement and apply, please visit Malmö University’s website for job opportunities

24 april 2024
Sista ansökan:
12 maj 2024
Universitetsadjunkt i Oral hälsa

Malmö universitet Malmö universitet är ett nyskapande, urbant och internationellt lärosäte som tack vare engagerade och erfarna medarbetare bidrar till samhällsutveckling. Hos oss arbetar lärare, forskare och andra medarbetare med olika kompetenser tillsammans för att bedriva utbildning och forskning av hög kvalitet. Alla yrkeskategorier och roller är viktiga. Du är välkommen att söka jobb hos oss!   Här kan du läsa mer om hur det är att arbeta på Malmö universitet: Jobba hos oss     För att se annonsen i sin helhet samt ansöka, vänligen gå till Malmö universitets hemsida för lediga jobb   Malmö University Malmö University is an innovative, urban, and internationally-oriented academic institution that, thanks to its committed and experienced staff, contributes to societal development. Here, teachers, researchers, and other employees with various competencies work together to conduct high-quality education and research. All professional categories and roles are important. You are welcome to apply for a job with us! Here you can learn more about what it's like to work at Malmö University: Work with us To see the advertisement and apply, please visit Malmö University’s website for job opportunities

24 april 2024
Sista ansökan:
15 maj 2024
Amanuens för arbete som basgruppshandledare för IT-programmets termin 5

Vi har kraften från över 40 000 studenter och medarbetare. Studenter som ger framtidshopp. Medarbetare som varje dag bidrar till att Linköpings universitet tar sig an samtidens utmaningar. Vår värdegrund vilar på trovärdighet, tillit och trygghet. Genom att vara modiga, tänka fritt och göra nytt skapar vi tillsammans, med stora och små handlingar, en bättre framtid. Välkommen att söka jobb hos oss! Vi söker nu fem amanuenser för arbete som basgruppshandledare på IT-programmets termin 5. För mer information om anställningen https://web103.reachmee.com/ext/I011/853/main?site=6&validator=c5f766a55eafbb016232008485a24b49&lang=SE?rmpage=job&rmjob=24310&rmlang=SE Dina arbetsuppgifter Dina arbetsuppgifter kommer att bestå i basgruppshandledning enligt PBL-metoden termin 5 på IT-programmet. Dina kvalifikationer För att kunna anställas som amanuens måste du vara antagen till högskoleutbildning på grundnivå eller avancerad nivå.  Du ska ha goda studieresultat och vara intresserad av att undervisa och att stödja andra studenter i deras lärande. Det är meriterande om du har slutfört alla moment i termin 5 på IT-programmet och har egna erfarenheter av att studera enligt PBL eller har motsvarande kunskaper. Erfarenhet av egen väl fungerande undervisning är meriterande. Det är meriterande om du är student vid LiU. Om anställningen Uppdraget är tidsbegränsat och gäller under höstterminen 2024, fem månader à 14 % för en grupp. Anställning som amanuens kan aldrig vara mer än 50 % av en heltid. En anställning som amanuens regleras i 5 kap. Högskoleförordningen. Tillträde enligt överenskommelse. Lön och förmåner Linköpings universitet tillämpar individuell lönesättning. Läs mer om förmåner för anställda https://liu.se/jobba-pa-liu/formaner. Fackliga kontaktpersoner Information om fackliga kontaktpersoner, se https://liu.se/jobba-pa-liu/hjalp-for-sokande. Ansökan Välkommen att söka denna anställning senast den 29 maj 2024.  Vi välkomnar sökande med olika bakgrund, erfarenheter och perspektiv, det berikar och utvecklar vår verksamhet. För oss är det självklart att värna om allas lika värde, rättigheter och möjligheter. Läs om vårt arbete med Lika villkor. Välkommen med din ansökan! Linköpings universitet har upphandlade avtal och undanber oss direktkontakt från bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.

24 april 2024
Sista ansökan:
29 maj 2024
Två universitetsadjunkter i byggnadsteknik

Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (NDH) har verksamhet på Campus Östersund och Campus Sundsvall, där vi utbildar och bedriver forskning inom institutionens ämnen med fokus på hållbar utveckling. I Östersund bedrivs forskning och utbildning inom byggnadsteknik, ekoteknik, miljövetenskap och miljöteknik. Ämnet byggnadsteknik är tvärvetenskapligt med fokus på hållbart byggande och hållbar samhällsbyggnad. Ämnet samverkar med många olika aktörer inom och utanför universitetet och har en stark regional närvaro med ett regionalt branschråd kopplat till ämneskollegiet.  Vi söker dig som brinner för undervisning och som vill vara en del av vårt ämneskollegium och därmed vårt högskoleingenjörsprogram, Byggingenjör Hållbart byggande 180 hp. Programmet har en stark miljöprofil som genomsyrar alla kurser och programmet ges både på Campus Östersund och på distans. Utbildningen bedrivs i nära samverkan med företag och myndigheter i regionen.   Arbetsuppgifter Anställningarna omfattar undervisning, utbildningsadministration och utvecklingsarbete inom områdena byggnadsproduktion, projektering, byggplanering, byggnadsteknik och samhällsplanering. Uppdrag som kursansvarig kan vara aktuellt. Då många av ämnets kurser ges på distans, sker en stor del av undervisningen via nätbaserade lärplattformar.   Behörighet Den som ska anställas som universitetsadjunkt ska vara behörig enligt de krav som beskrivs i https://www.miun.se/anstallningsordning. För behörighet som universitetsadjunkt vid Mittuniversitetet krävs minst 180 högskolepoäng, omfattande minst 90 högskolepoäng inom ämnet eller motsvarande inom det ämnesområde anställningarna avser. Du ska ha bred kompetens inom ovan angivna ämnesområden.   Bedömningsgrunder Som bedömningsgrunder vid anställning av en universitetsadjunkt gäller graden av sådan skicklighet som är ett krav för behörighet för anställningarna. Prövningen av den pedagogiska skickligheten ska ägnas lika stor omsorg som prövningen av andra behörighetsgrundande förhållanden. Praktisk yrkeserfarenhet från byggbranschen liksom erfarenhet av undervisning är meriterande. Du bör ha intresse av att samarbeta och arbeta med utveckling av kurser i nära samverkan med det lokala näringslivet. Goda kunskaper i svenska både i tal och skrift är ett krav. Goda kunskaper i engelska språket är meriterande.   Personliga egenskaper Eftersom vi ofta arbetar i lärarlag lägger vi stor vikt vid din samarbetsförmåga, och ser gärna att du är flexibel, har god initiativförmåga och kan ta ansvar.   Handläggning Beredning av anställningarna följer https://www.miun.se/anstallningsordning.   Anställning och tillträde Anställningarna är särskilda visstidsanställningar med omfattningen 20-30% av heltid from 2024-06-17 tom 2025-06-11 eller enligt överenskommelse. Anställningsort: Östersund   Information Närmare upplysningar lämnas av proprefekt Håkan Wiklund, mailto:[email protected].   Ansökan Ansökningshandlingar ska vara på svenska eller engelska. Till ansökan ska bifogas meritförteckning, redogörelse för dokumenterad vetenskaplig och pedagogisk verksamhet. Välkommen med din ansökan via vårt rekryteringssystem senast 2024-05-15. Mittuniversitetet, med campus både i Sundsvall och Östersund, är ett lärosäte med närhet till studenter, kollegor och det omgivande samhället. Samtidigt befinner vi oss intill hav, skog och fjäll vilket skapar förutsättningar för en fantastisk livskvalitet. Här skapas ny kunskap genom internationellt framgångsrik forskning och utbildningar som bidrar till samhällsutvecklingen. På så sätt medverkar vi till en hållbar framtid och en bättre värld. Som anställd vid Mittuniversitetet ska du kunna förena arbete med fritid och ha en bra balans i livet. Vi erbjuder bland annat flexibla arbetstider, stöd för friskvårdsaktiviteter, löneutfyllnad vid föräldraledighet och sjukdom. Du får också generöst med semesterdagar. Välkommen till ett universitet där människor möts, inspireras och tänker nytt. Mittuniversitetet arbetar aktivt för lika villkor och strävar efter att ta tillvara de kvaliteter som mångfald och jämställdhet ger verksamheten. Dina personuppgifter behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen. Vi tar gärna emot frågor från dig som är intresserad av att jobba hos oss men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

24 april 2024
Sista ansökan:
15 maj 2024
Universitetsadjunkt i socialt arbete

Vi söker en universitetsadjunkt i socialt arbete för tidsbegränsad anställning vid Institutionen för beteendevetenskap-, social- och rättsvetenskap. Ämnesområde Ämnesområdet för anställningen är socialt arbete. Bakgrund Ämnet socialt arbete vid Örebro universitet ingår tillsammans med psykologi, rättsvetenskap och kriminologi i Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap (BSR). Inom ämnet, och på enheten för, socialt arbete vid Örebro universitet ges socionomprogrammet, hälso- och sjukvårdskuratorsprogrammet (avancerad nivå), fristående kurser på grundläggande och avancerad nivå, olika uppdragsutbildningar, samt forskarutbildning. Forskningen i socialt arbete behandlar olika aspekter av sociala relationers betydelse och strukturella förutsättningar för socialt förändringsarbete med människor med svåra levnadsvillkor i olika livsfaser inom yrkesliv och institutioner. Forskningen inom ämnet rör såväl studier av sociala problematiker kring barn och ungas utsatthet, vuxna och äldre, som förutsättningar och villkor för socialt arbete samt sociala insatser i anslutning till detta. Arbetsuppgifter En universitetsadjunkt ska huvudsakligen ägna sin tid åt undervisning inom utbildning på främst grundnivå samt därtill hörande samverkan. Som universitetsadjunkt i Socialt arbete vid Örebro universitet ägnas som utgångspunkt 70 % av din arbetstid åt undervisning, medan 20 % är vikt åt kompetensutveckling och 10 % åt administration. En universitetsadjunkt bör även bidra till universitetets utveckling.  Den sökande ska bedriva undervisning inom socionomprogrammet då främst på kursen Socialt arbete som vetenskap och profession samt Socialt arbete i en globaliserad värld. Den sökande kan även, i mån av formell behörighet, komma att handleda kandidat- och magister/masteruppsatser på enhetens program och fristående kurser. Behörighet Behörig att anställas som universitetsadjunkt är den som visat pedagogisk skicklighet och avlagt examen på lägst magisternivå (eller motsvarande) inom relevant område. Annan teoretisk kompetens i kombination med relevant erfarenhet från ämnesområdet kan prövas motsvara magisterexamen. Bedömningsgrunder Vid Örebro universitet grundas lärandet i vetenskap och beprövad erfarenhet och utgår från universitetspedagogisk och didaktisk forskning och reflektion. Lärare ska ha förmåga att informera, att samverka med det omgivande samhället och att verka för nyttiggörande av universitetets forskning. Nationell och internationell erfarenhet och mobilitet ska beaktas. Dessutom prövas den sökandes lämplighet. Med lämplighet avses att den sökande ska uppvisa sådana personliga egenskaper som krävs för att fullgöra de aktuella arbetsuppgifterna, kunna samverka med övrig personal och bidra till utveckling av verksamheten. Pedagogisk skicklighet Vid Örebro universitet sammanfattas pedagogisk skicklighet i kategorierna pedagogiskt förhållningssätt, förverkligandet av pedagogiskt förhållningssätt samt professionell utveckling som lärare. Den sökandes pedagogiska meriter dokumenteras enligt Örebro universitets mall för pedagogisk portfölj och relaterar tydligt till Örebro universitets pedagogiska grundsyn. Den pedagogiska skickligheten ska visas genom tidigare meriter från undervisning eller liknande lärsituationer. Den sökande ska även kunna redogöra för hur ett vetenskapligt förhållningssätt tillämpas i undervisningen. Övriga bedömningsgrunder • Undervisningsspråket är svenska vilket förutsätter att sökande ska kunna kommunicera, både skriftligt och muntligt, på svenska språket. • Tjänstens innefattar att undervisa i både kvantitativa och kvalitativa metoder, vilket innebär att kunskaper i olika forskningsmetoder på avancerad nivå är ett krav. • Den sökande ska ha kunskapsmässiga färdigheter och praktiska erfarenheter som väl motsvarar innehållet på de kurser som personen ska undervisa i. • Att vara disputerad i socialt arbete, samt inom nämnda undervisningsområden, är en merit. • Vi fäster stor vikt vid hög närvarograd i verksamheten. Information Anställningen är 70 till 100 % under 6 månader med start 1 september eller enligt överenskommelse. Örebro universitet tillämpar individuell lönesättning. Närmare upplysningar om anställningen lämnas av bitr. enhetschef John Brauer 019-30 21 47, e-post: [email protected] eller enhetschef Anna Petersén tfn 019-30 34 45, e-post: [email protected] eller Vid Örebro universitet förväntar vi oss att alla medarbetare är öppna för utveckling och förändring, tar ansvar för sin egen arbetsinsats och kvalitet, visar engagemang att samverka och bidra till utveckling samt visar respekt för andra genom ett konstruktivt och professionellt förhållningssätt. Örebro universitet arbetar aktivt med lika villkor och jämställdhet och för att vår arbetsmiljö ska präglas av öppenhet, tillit och respekt. Vi värdesätter de kvaliteter mångfald tillför verksamheten. Ansökan Du gör din ansökan på vår hemsida genom att klicka på knappen "Ansök". En komplett ansökan ska innehålla följande elektroniska dokument: • Ett personligt brev med motivering till hur du kan bidra till universitetets fortsatta utveckling • CV med relevant beskrivning av samlad kompetens • Pedagogisk portfölj (enligt Örebro universitets riktlinjer) • Kopior av relevanta betyg/intyg som styrker behörighet och krav Endast handlingar skrivna på svenska, engelska, norska eller danska kan bedömas. Mer information för dig som sökande hittar du på vår Lediga-jobb-sida: https://www.oru.se/jobba-hos-oss/lediga-jobb/information-for-dig-som-sokande-och-sakkunnig/ Sista ansökningsdag är 2024-05-08. Välkommen med din ansökan! Då vi i samband med den här rekryteringen redan har gjort våra val vad gäller externa samarbetspartners och marknadsföring undanber vi oss kontakt med rekryteringsföretag och annonssäljare. Enligt Riksarkivets föreskrifter måste vi arkivera en omgång ansökningshandlingar exkl. publikationer i två år efter att tillsättningsbeslutet vunnit laga kraft.

24 april 2024
Sista ansökan:
8 maj 2024
Universitetsadjunkt i folkhälsovetenskap

Mälardalens universitet (MDU) är Sveriges nyaste universitet. Med vår vision, att vara ett progressivt och samverkande universitet där vi tillsammans formar en hållbar framtid, vill vi göra verklig skillnad. Vill du vara med och bidra till vår utveckling? Tillsammans bidrar vi till en mer hållbar framtid genom kunskap och innovation. Vi anser att ny kunskap och nya perspektiv bäst skapas och uppnås i samverkan med andra - kollegor, studenter, näringsliv och offentlig sektor såväl nationellt som internationellt. På akademin för hälsa, vård och välfärd läser våra studenter till bland annat beteendevetare, folkhälsovetare, fysioterapeuter, sjuksköterskor, socionomer och specialistsjuksköterskor. Hos oss finns forskningsinriktningen hälsa och välfärd. Vårt arbete sker i samverkan och i strategiska avtal med regioner, kommuner och företag i regionen.Anställningsinformation Anställningsform: Tidsbegränsad anställning, vikariat Omfattning: Heltid Antal anställningar: 1 Sista ansökningsdag: 2024-05-15 Stationeringsort: Västerås Akademi/enhet/sektion: Akademin för hälsa, vård och välfärd (HVV) Anställningen är ett vikariat på två år. Anställningsstart snarast eller efter överenskommelse. För en utförlig beskrivning av de grundläggande behörighetskrav och bedömningsgrunder som gäller för en anställning som universitetsadjunkt vid MDU, hänvisas till  Anställningsordning vid Mälardalens universitet Arbetsuppgifter   Som universitetsadjunkt är dina huvudsakliga uppgifter undervisning inom folkhälsovetenskapliga ämnet vid främst sjuksköterskeprogrammet och folkhälsovetenskapliga programmet, på campus och på distans. Till undervisning hör även handledning, examinationer, kursutvärdering och kursutveckling. Samverkan är en integrerad del av universitetets forsknings- och utbildningsuppdrag och som universitetsadjunkt bidrar du aktivt till universitetets utvecklingsarbete. I arbetsuppgifterna ingår även allmän administration och kompetensutveckling samt att delta i den dagliga verksamheten, i ämnets och akademins arbete.   Behörighetskrav Vi söker dig som har visat pedagogisk skicklighet och har en magisterexamen eller motsvarande kompetens. Den pedagogiska skickligheten ska vara dokumenterad på ett sätt att det går att bedöma kvaliteten på det tidigare arbetet. För att anställas som lärare vid MDU efterfrågas högskolepedagogisk utbildning eller motsvarande kunskaper. Den som anställs men saknar högskolepedagogisk utbildning kommer erbjudas att genomgå sådan i anställningen inom två och ett halvt år. Den högskolepedagogiska utbildningen vid Mälardalens universitet motsvarar tio veckors utbildning. För denna anställning tillkommer följande behörighetskrav, utöver de som är fastställda i Anställningsordning vid MDU.  Du ska ha god muntlig och skriftlig kommunikationsförmåga i svenska på den nivå som krävs för att utföra ordinarie arbetsuppgifter inom undervisning och administration. Bedömningsgrunder Som bedömningsgrund ska dels graden av den skicklighet som krävs för anställningen gälla, dels den förmåga och lämplighet i övrigt som krävs för att kunna utföra arbetsuppgifterna väl.  Utöver de bedömningsgrunder som är fastställda i Anställningsordning vid MDU, kommer särskild vikt att läggas vid följande för denna anställning.  Det är meriterande om du har minst magister- eller master i folkhälsovetenskap. Meriterande är även tidigare erfarenheter av att planera för, genomföra och utvärdera utbildning inom ämnet folkhälsovetenskap eller motsvarande. Vidare är det meriterande att ha erfarenhet inom handledning av uppsatser på grundnivå inom folkhälsovetenskap eller motsvarande. Önskvärt är att du har vana av att använda digitala verktyg och program såsom office-paketet (word, excel, powerpoint), lärplattformen canvas, Zoom och Teams. Vid en samlad bedömning av lämplighet läggs även vikt vid personliga förmågor. Alla anställda vid MDU förväntas samarbeta och bemöta kollegor och studenter med respekt, ta ansvar för verksamheten och de egna arbetsuppgifterna samt bidra till en god arbetsmiljö. Vi värdesätter god samarbetsförmåga, noggrannhet och drivkraft att utveckla och genomföra undervisning. För uppdraget behöver sökande kunna tala klart och välformulerat, ha god initiativförmåga, ha förmåga att arbeta självständigt och lösningsfokuserat samt vara vara flexibel och anpassa sig efter olika situationer som kan uppstå i det dagliga arbetet.                                                                                               Vi värdesätter även de kvaliteter som en jämn ålders- och könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Ansökan Du gör din ansökan genom att klicka på knappen ”Ansök” nedan. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag. Välkommen med din ansökan! Fackliga representanter: Saco-S [email protected] Susanne Meijer ST-OFR/S, tel: 021-10 14 89 Vi undanber oss all kontakt med försäljare av annonser. Vi har gjort våra strategiska val för denna rekrytering.

24 april 2024
Sista ansökan:
15 maj 2024