Universitets- och högskoleadjunkt
Sök bland 39 lediga jobb som Universitets- och högskoleadjunkt och börja ditt nya yrkesliv idag!
Sapere Aude – våga vara vis – är vårt motto. Våra studenter och medarbetare utvecklar kunskap och kompetens som berikar individen och världen. Vår akademiska miljö präglas av nyfikenhet, mod och uthållighet, och grunden för vår verksamhet är jämställdhet, mångfald och ett demokratiskt synsätt. Vi finns i en aktiv, naturnära region och är en motor för hållbar utveckling i tät samverkan med det omgivande samhället. Karlstads universitet har ca 1 400 medarbetare och 17 300 studenter fördelade på två inspirerande campusmiljöer i Karlstad och Arvika. Läs mer om oss på: https://www.kau.se/jobba-hos-oss Beskrivning Institutionen för pedagogiska studier söker en utbildningsledare till kunskapsområdet utbildningsledarskap och skolutveckling. Placeringen är vid Rektorsutbildningen. Rektorsutbildningen genomför och medverkar i utbildningar samt utvecklings- och forskningsinsatser riktade till skolledare inom skola och förskola. En primär uppgift är ansvaret för den statliga befattningsutbildningen Rektorsprogrammet, 30 hp. Vi kan erbjuda en livaktig utbildnings- och forskningsmiljö med ett kreativt arbetslag som ständigt utvecklar verksamheten. På Institutionen för pedagogiska studier finns förutom ämnet pedagogiskt arbete också specialpedagogik samt idrott och hälsa. Vid institutionen finns utbildningsprogram mot ämneslärare, grundskolelärare, förskolelärare, yrkeslärare och speciallärare. Institutionen har idag runt 120 medarbetare. Arbetsuppgifter I anställningen ingår uppdragsutbildning och handledning i riktade insatser till skolor och förskolor. Du deltar i planering, utveckling och uppföljning av Rektorsutbildningens olika uppdrag. Att leda lärprocesser och handleda skolledare och andra nyckelpersoner i skolväsendet blir därmed centrala arbetsuppgifter. Uppdraget inbegriper även aktiv omvärldsbevakning. Behörighetskrav Behörig att anställas som utbildningsledare är den som har avlagt kandidatexamen i pedagogik/ pedagogiskt arbete eller annat ämnesområde som har relevans för anställningens innehåll och som genomfört högskolepedagogisk utbildning. Om högskolepedagogiskt utbildning saknas, kan anställning ändå ske under förutsättning att den anställde förbinder sig att genomföra utbildningen under de första två åren av anställningen. Lika vikt kommer att läggas vid prövningen av den sökandes vetenskapliga och pedagogiska skicklighet. För behörighetskrav i övrigt, se Karlstads universitets https://www.kau.se/files/2023-12/Anstallningsordningen Kau rev 220928_0.pdf. Bedömningsgrunder För att kunna särskilja sökanden kommer nedanstående bedömningsgrunder ”av särskild vikt”, ”av stor vikt” och ”meriterande” att beaktas i nämnd ordning. Observera att alla de meriter du önskar åberopa skall vara styrkta genom betyg, intyg eller liknande. Meriter som inte är verifierade kommer inte att beaktas och hela din ansökan kan komma att sorteras bort. Av särskild vikt är dokumenterad erfarenhet av lednings- och kvalitetsarbete i skolan, samt erfarenheter av att ha arbetat med riktade utbildningsinsatser inom området utbildningsledarskap och skolutveckling utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt. Av särskild vikt är också fördjupade kunskaper om hållbar utveckling inom fältet skolutveckling och utbildningsledarskap. Förmåga att arbeta självständigt och ta egna initiativ och ansvar är av stor vikt, liksom god samarbetsförmåga samt förmåga att skapa goda relationer med interna såväl som externa samarbetspartners. Vana att läsa, analysera och tolka såväl vetenskapliga texter som skolans författningar, samt en god muntlig och skriftlig kommunikationsförmåga är en förutsättning för att lyckas i uppdraget. Genomförd rektorsutbildning är meriterande. Villkor Anställningen är en tidsbegränsad anställning på deltid (25%) till och med 251231. Tillträde enligt överenskommelse. Ansökan Ansökan görs i universitetets webbaserade rekryteringsverktyg Varbi. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen, att eventuella handlingar på språk annat än svenska, norska danska eller engelska är översatta och att din kompetens är dokumenterad på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Komplett ansökan ska vara inne vid ansökningstidens slut. En ofullständig ansökan kan medföra att din kompetens inte kan prövas i alla avseenden. Ansökan ska innehålla: - CV - Personligt brev med beskrivning av den sökandes kvalifikationer i förhållande till anställningens innehåll. - Beskrivning av pedagogiska och yrkesmässiga meriter. - Kopior av relevanta betyg, examensbevis, intyg från tidigare verksamhetsmiljöer och rekommendationsbrev som styrker tidigare erfarenheter, inte minst personliga egenskaper. - Redogörelse för språkkunskaper, eventuella intyg på språkkurser o.d. - Två referenser, där minst en är från tidigare eller nuvarande chef Alla handlingar och publikationer som du önskar ska vara en del av din ansökan ska bifogas den digitala ansökan (inte länkar). Namnge varje uppladdat dokument så det tydligt framgår vad det innehåller. De underlag som inte kan skickas elektroniskt, exempelvis böcker och publikationer, ska skickas till nedanstående adress: Karlstads universitet HR-administratör 651 88 KARLSTAD Sista ansökningsdag: 2025-02-26 Ange referensnummer: REK2025/32 Välkommen med din ansökan! Karlstads universitet har gjort medieval för denna rekrytering och vi undanber oss därför kontakter med annonsförsäljare och säljare av rekryteringstjänster. HR Excellence in Research Karlstads universitet mottog i september 2020 utmärkelsen HR Excellence in Research. Utmärkelsen ges till arbetsgivare som har en stimulerande arbetsmiljö och goda villkor för forskare och kontinuerligt arbetar för att utveckla dessa. Utmärkelsen visar lärosätets engagemang för rättvis och transparent rekrytering samt gynnsam professionell utveckling för forskare. Läs mer på https://www.kau.se/jobba-hos-oss/karlstads-universitet-som-arbetsgivare/human-resources-strategi-forskare-hrs4r
Mariestad är vackert beläget vid Vänerns strand och erbjuder ett enklare liv i en spännande och hållbar miljö. Som en del av Biosfärsområdet Vänerskärgården med Kinnekulle präglas staden av närheten till Europas största insjöskärgård och natursköna omgivningar. Utveckling av hamnområdet, stadens parker och universitetsutbildningar är några av kommunens stora satsningar. Dacapo Mariestad är en kommunal utbildningsplattform i en unik studiemiljö. Vi tror på livslångt lärande med hållbarhet i fokus. Verksamheten bedriver eftergymnasiala utbildningar såsom yrkeshögskoleutbildningar i egen regi, och högskoleutbildningar på distans samt föreläsningar och kortkurser. Produktionstekniker är en utbildning i samarbete med Skövde Yrkeshögskola och är framtagen i nära samverkan med branschen. Till den söker vi nu en huvudlärare i produktionsteknik för framtidens automatiserade industri. ARBETSUPPGIFTER Tjänsten är placerad på Dacapo i centrala Mariestad i en anrik byggnad omsvept av grönskande miljö längs Tidanån. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter innebär ansvar för; • Helhetsansvar för planering och undervisning på utbildningen • Bedömning och betygssättning • Handledning • Inhämtning av offerter för gästlärare och gästföreläsare • Bistå i utbildningens ansökningsprocess • Uppföljning och rapportering till enhetschef • Arbeta nätverksbyggande med företag som är kopplade till utbildningens områden • Arbeta med kvalitetsarbete och ansvar för att uppfylla utbildningens lärandemål Då vi samverkar med Skövde yrkeshögskola förekommer viss undervisning där. KVALIFIKATIONER För tjänsten som huvudlärare i produktionsteknik bör du ha relevant utbildning och gedigen arbetserfarenhet inom industrin. Du ska kunna arbeta självständigt, vara organiserad och ha god planeringsförmåga. Vi ser också att du är öppen, nyfiken för nya idéer och omvärldsbevakar för att utbildningen ska hållas uppdaterad och attraktiv för dagens arbetsmarknad. Som person är du utåtriktad och ha lätt för att skapa och bibehålla goda relationer. För att lyckas i din yrkesroll ser vi att du har ett genuint intresse för pedagogik. Förutom att få möjligheten att arbeta med kompetenta och trevliga kollegor och medarbetare kan vi erbjuda dig; • Möjlighet till visst distansarbete • Semesterväxling • Löneväxling till pension • Försäkringsförmåner • Förmånscykel • Tillgång till gratis inomhus- och utomhusbad • Friskvård kommer att införas under våren 2025 Rekrytering sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum. Vi tillämpar provanställning. När du gör din ansökan vill vi ha ett cv där dina tidigare meriter framgår. Det personliga brevet kan du däremot utesluta, istället för du besvara några urvalsfrågor. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och goda referenser. Varmt välkommen att visa ditt intresse för tjänsten! ÖVRIGT Mariestad är framtidskommunen med tydlig riktning, vi ska växa! Här finns jobb, grön omställning, god kommunal service och framtidstro. Detta genomsyrar hela vår verksamhet. Vi står i startgroparna för en mycket spännande resa med planerade storsatsningar inom flera områden. Etableringarna kommer att innebära stora möjligheter för platsen och organisationen att växa och utvecklas. Vill du vara med och skapa drömlägen tillsammans? Bli en del av vårt lag när vi formar framtidens Mariestad! Vi hanterar endast ansökningar digitalt. Ansökningar som inkommer via e-post eller pappersformat kommer inte att hanteras. Vid ett anställningserbjudande ber vi dig att visa ett utdrag från polisens belastningsregister. Varmt välkommen med din ansökan! Undrar du vad som finns att göra och se när du inte jobbar hos oss? Gå in på www.livetiskaraborg.se och upptäck alla Skaraborgs möjligheter! Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Örebro universitet skapar framtiden genom internationellt konkurrenskraftig forskning och erbjuder professionsinriktade utbildningar som tillhör landets bästa. Nu kan du söka jobbet som universitetsadjunkt i socialt arbete med inriktning samtalsmetodik och få möjlighet att vara med på Örebro universitets fortsatta resa med samhällsuppdraget forskning och utbildning i fokus. Ämnesområde Ämnesområdet för anställningen är socialt arbete. Bakgrund Ämnet socialt arbete är en del av Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap (BSR). Vid BSR finns en unik kombination av huvudområden i form av socialt arbete, psykologi, rättsvetenskap och kriminologi som möjliggör samarbeten över ämnesgränserna, möten och utbyte av kompetens samt goda möjligheter för tvärvetenskapliga forskningsprojekt. Vid BSR erbjuds fristående kurser och utbildningsprogram på grund-, avancerad och forskarutbildningsnivå. Inom ämnet, och på enheten för, socialt arbete vid Örebro universitet ges socionomprogrammet, hälso- och sjukvårdskuratorsprogrammet (avancerad nivå), fristående kurser på grundläggande och avancerad nivå, olika uppdragsutbildningar, samt forskarutbildning. Forskningen i socialt arbete behandlar olika aspekter av sociala relationers betydelse och strukturella förutsättningar för socialt förändringsarbete med människor med svåra levnadsvillkor i olika livsfaser inom yrkesliv och institutioner. Forskningen inom ämnet rör såväl studier av sociala problematiker kring barn och ungas utsatthet, vuxna och äldre, som förutsättningar och villkor för socialt arbete samt sociala insatser i anslutning till detta. Arbetsuppgifter Som universitetsadjunkt ägnar du dig huvudsakligen åt undervisning inom utbildning på främst grundnivå, samt därtill hörande samverkan. En universitetsadjunkt bör även bidra till universitetets utveckling. Den sökande ska bedriva undervisning inom socionomprogrammet främst inriktat mot samtalsmetodik och i färdighetsträning rörande samtal inom socialt arbete på en grundläggande nivå samt på en fördjupande nivå. Den sökande kan även, i mån av formell behörighet, komma att handleda kandidat- och magister/masteruppsatser på enhetens program och fristående kurser. Behörighet Behörig att anställas som universitetsadjunkt är den som visat pedagogisk skicklighet och avlagt examen på lägst magisternivå (eller motsvarande) inom relevant område. Annan teoretisk kompetens i kombination med relevant erfarenhet från ämnesområdet kan prövas motsvara magisterexamen. Bedömningsgrunder Vid Örebro universitet grundas lärandet i vetenskap och beprövad erfarenhet och utgår från universitetspedagogisk och didaktisk forskning och reflektion. Lärare ska ha förmåga att informera, att samverka med det omgivande samhället och att verka för nyttiggörande av universitetets forskning. Nationell och internationell erfarenhet och mobilitet ska beaktas. Dessutom prövas den sökandes lämplighet. Med lämplighet avses att den sökande ska uppvisa sådana personliga egenskaper som krävs för att fullgöra de aktuella arbetsuppgifterna, kunna samverka med övrig personal och bidra till utveckling av verksamheten. Pedagogisk skicklighet Vid Örebro universitet sammanfattas pedagogisk skicklighet i kategorierna pedagogiskt förhållningssätt, förverkligandet av pedagogiskt förhållningssätt samt professionell utveckling som lärare. Den sökandes pedagogiska meriter dokumenteras enligt Örebro universitets mall för pedagogisk portfölj och relaterar tydligt till Örebro universitets pedagogiska grundsyn. Den pedagogiska skickligheten ska visas genom tidigare meriter från undervisning eller liknande lärsituationer. Den sökande ska även kunna redogöra för hur ett vetenskapligt förhållningssätt tillämpas i undervisningen. Övriga bedömningsgrunder • Undervisningsspråket är svenska vilket förutsätter att sökande ska kunna kommunicera, både skriftligt och muntligt, på svenska språket. • Tjänstens innefattar att undervisa i både kvantitativa och kvalitativa metoder, vilket innebär att kunskaper i olika forskningsmetoder på avancerad nivå är ett krav. • Den sökande ska ha kunskapsmässiga färdigheter och praktiska erfarenheter som väl motsvarar innehållet på de kurser som personen ska undervisa i. • Att vara disputerad i socialt arbete, samt inom nämnda undervisningsområden, är en merit. • Vi fäster stor vikt vid hög närvarograd i verksamheten. Information Anställningen är 20-30% under ca 4 månader med start 1 mars 2025 eller enligt överenskommelse. Örebro universitet tillämpar individuell lönesättning. Närmare upplysningar om anställningen lämnas av enhetschef Björn Johansson 019-303502, [email protected] Vid Örebro universitet förväntar vi oss att alla medarbetare är öppna för utveckling och förändring, tar ansvar för sin egen arbetsinsats och kvalitet, visar engagemang att samverka och bidra till utveckling samt visar respekt för andra genom ett konstruktivt och professionellt förhållningssätt. Örebro universitet arbetar aktivt med lika villkor och jämställdhet och för att vår arbetsmiljö ska präglas av öppenhet, tillit och respekt. Vi värdesätter de kvaliteter mångfald tillför verksamheten. Ansökan Du gör din ansökan på vår hemsida genom att klicka på knappen "Ansök". En komplett ansökan ska innehålla följande elektroniska dokument: • Ett personligt brev med motivering till hur du kan bidra till universitetets fortsatta utveckling • CV med relevant beskrivning av samlad kompetens • Pedagogisk portfölj (enligt Örebro universitets riktlinjer) • Kopior av relevanta betyg/intyg som styrker behörighet och krav Endast handlingar skrivna på svenska, engelska, norska eller danska kan bedömas. Mer information för dig som sökande hittar du på vår Lediga-jobb-sida: https://www.oru.se/jobba-hos-oss/lediga-jobb/information-for-dig-som-sokande-och-sakkunnig/ Sista ansökningsdag är 2025-02-21. Välkommen med din ansökan! Då vi i samband med den här rekryteringen redan har gjort våra val vad gäller externa samarbetspartners och marknadsföring undanber vi oss kontakt med rekryteringsföretag och annonssäljare. Enligt Riksarkivets föreskrifter måste vi arkivera en omgång ansökningshandlingar exkl. publikationer i två år efter att tillsättningsbeslutet vunnit laga kraft.
Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem har verksamhet på både Campus Östersund och Campus Sundsvall. Vid institutionen bedrivs utbildning och forskning inom de ämnen som faller under områdena Kommunikation, Kvalitetsteknik och Informationssystem. Arbetsuppgifter I vikariatet ingår undervisning, rättning och handledning inom ämnet medie- och kommunikationsvetenskap, i såväl kurser på grundnivå som på avancerad nivå, både på campus och distans. Behörighet Den som ska anställas som universitetsadjunkt ska vara behörig enligt de krav som beskrivs i https://www.miun.se/medarbetare/styrdokument/ny-styrning-planering-och-uppfoljning/Personal/Anstalla-personal/?item=311447. För behörighet som universitetsadjunkt krävs minst 180 högskolepoäng omfattande minst 90 högskolepoäng eller motsvarande kompetens inom medie- och kommunikationsvetenskap. Avlagd kandidatexamen i medie- och kommunikationsvetenskap eller annat närliggande område samt formell utbildning inom högskolepedagogik är meriterande. Meriterande är också om den sökanden har disputerat inom medie och kommunikationsvetenskap eller har erfarenhet forskningsprojekt inom ämnet. Bedömningsgrunder För denna anställning finns följande bedömningsgrunder: - Relevanta ämneskunskaper för anställningens innehåll och de arbetsuppgifter som ingår. - Erfarenhet av undervisning och handledning inom området medie- och kommunikationsvetenskap, för såväl kvalitativa som kvantitativa metoder. - Förmåga och bedriva och utveckla undervisning och annan pedagogisk verksamhet med varierande undervisningsmetoder. - Erfarenhet av distansundervisning. - Erfarenhet av att föreläsa, planera och hålla i workshops och seminarier. - Teoretiska kunskaper som relaterar till kurser inom områden som strategisk kommunikation, organisationskommunikation och examensarbete inom medie- och kommunikationsvetenskap samt vetenskaplig teori och metod, i synnerhet kvantitativinnehållsanalys. - Erfarenhet av att vara kursansvarig på universitetsnivå. - Erfarenhet av att jobba med digitala undervisningsverktyg som till exempel lärplattformar och onlinemötesverktyg. - Erfarenhet av forskning och forskningsprojekt. - Förmåga att planera, organisera och prioritera arbete på ett effektivt sätt. - Förmåga att samverka med det omgivande samhället inom verksamhetsområdet. Personliga egenskaper Särskild hänsyn kommer att tas till samarbetsförmåga och hur den sökande genom sin erfarenhet och kompetens bedöms komplettera och stärka institutionen och dess framtida utveckling. Övriga bedömningsgrunder Mycket god muntlig och skriftlig förmåga på svenska och engelska. Handläggning Beredning av anställningen följer de former som anges i högskoleförordningens 4 kap. och fortgår i enlighet med https://www.miun.se/medarbetare/styrdokument/ny-styrning-planering-och-uppfoljning/Personal/Anstalla-personal/?item=311447. Anställning och tillträde Anställningen är ett vikariat på 75%, från och med 2025-03-01, eller enligt överenskommelse, dock längst till och med 2025-06-19. Anställningsort: Sundsvall Information Närmare upplysningar lämnas av proprefekt Lottie Jangdal [email protected] 010-142 84 81, och studierektor Kristina Jämtelid, [email protected] 010-142 81 27. Se även institutionens hemsida [http://www.miun.se/kki]. Ansökan Ansökningshandlingar ska vara på svenska eller engelska. Till ansökan ska bifogas CV och personligt brev, intyg om genomförd utbildning samt eventuella vetenskapliga publikationer eller övriga dokument som önskas åberopas. Välkommen med din ansökan via vårt rekryteringssystem senast 2025-02-28. Mittuniversitetet, med campus både i Sundsvall och Östersund, är ett lärosäte med närhet till studenter, kollegor och det omgivande samhället. Samtidigt befinner vi oss intill hav, skog och fjäll vilket skapar förutsättningar för en fantastisk livskvalitet. Här skapas ny kunskap genom internationellt framgångsrik forskning och utbildningar som bidrar till samhällsutvecklingen. På så sätt medverkar vi till en hållbar framtid och en bättre värld. Som anställd vid Mittuniversitetet ska du kunna förena arbete med fritid och ha en bra balans i livet. Vi erbjuder bland annat flexibla arbetstider, stöd för friskvårdsaktiviteter, löneutfyllnad vid föräldraledighet och sjukdom. Du får också generöst med semesterdagar. Välkommen till ett universitet där människor möts, inspireras och tänker nytt. Mittuniversitetet arbetar aktivt för lika villkor och strävar efter att ta tillvara de kvaliteter som mångfald och jämställdhet ger verksamheten. Dina personuppgifter behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen. Vi tar gärna emot frågor från dig som är intresserad av att jobba hos oss men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Sjuksköterskeprogrammet är en del av Fakulteten för hälsovetenskap som ger utbildningar på grund- och avancerad nivå och inbegriper program kopplat till omvårdnads- och folkhälsovetenskap, oral hälsa och samhällsvetenskap. Det erbjuds också masterutbildning i integrerad hälsovetenskap samt forskarutbildning inom ämnet vårdvetenskap, område personcentrering för hälsa och välbefinnande. Sjuksköterskeprogrammet utgör den större delen av fakultetens utbildningar. I grundutbildningen ingår bl.a en kurs som löper genom hela programmet med fokus på handledning, etik, ledarskap och profession – (HELP). Vidare har vi Hälsopunkten som är en studentledd hälsomottagning där studenter i sjuksköterskeprogrammet erbjuder allmänheten en undersökning med fokus på hälsa och levnadsvanor, kliniskt träningscentrum med simuleringsverksamhet. Vi har också specialistsjuksköterskeprogram med inriktningarna distriktssköterska och vård av äldre. För att ta del av fakultetens utbildningsutbud gå in på vår webbsida https://www.hkr.se/program/sjukskoterskeprogrammet/specialistutbildningar/ Arbetsuppgifter I arbetsuppgifterna som universitetsadjunkt ingår undervisning, företrädesvis inom grundprogrammet på sjuksköterskeutbildningen. Undervisningen innefattar olika undervisningsformer som till exempel campusförlagda storföreläsningar, seminarier, workshops samt kliniska färdighetsövningar i form av scenarioträning i metod- och simuleringsrum där studenter får träna inför sin framtida yrkesroll. Även nätbaserad undervisning samt handledning av examensarbete på grundnivå, bedömning av studenters övriga arbeten och VFU-verksamhetsförlagd utbildning ingår i arbetsuppgifterna. Vidare kommer du arbeta med kursutveckling samt administrativt arbete. Vi arbetar med personcentrering och du ges möjlighet att påverka, göra skillnad och att vara innovativ. Möjlighet till kombinationstjänst kan finnas framöver. Som ny kollega hos oss får du en mentor, gemenskap, närhet till kollegor och studenter och frihet under ansvar. Högskolan Kristianstads värderingar är engagemang, närhet och öppenhet. Behörigheter och önskvärda kvalifikationer Vi söker dig som är legitimerad specialistsjuksköterska med magisterexamen inom hälsovetenskap eller annat närliggande område. Vi vill att du har varit kliniskt verksam som legitimerad specialistsjuksköterska i närtid och det är önskvärt att du arbetat inom psykiatri. Det är även meriterande om du har erfarenhet från att handleda studenter eller kollegor. Din förmåga att kommunicera i tal och skrift på svenska är god då undervisningen huvudsakligen bedrivs på svenska. Självklart är du en van datoranvändare. Körkort är ett krav eftersom du behöver ta dig till olika VFU-platser. Högskolepedagogisk utbildning är meriterande, annars förväntas du genomgå högskolepedagogisk utbildning om minst 15 hp som en del i din kompetensutvecklingsplan under anställningens två första år. Stor vikt kommer att läggas på personliga egenskaper och i ditt arbete kan du ta initiativ, inspirera och bidra till att skapa en god arbetsmiljö. Självklart samarbetar du gärna och bra med andra på ett lyhört och smidigt sätt och har en empatisk förmåga. Du tar ansvar för din uppgift och är strukturerad i ditt arbete. Engagemang för undervisning som visar sig i ett intresse för förnyelse och utveckling är också av betydelse. Du är pedagogisk och har god förståelse för hur andra tar till sig kunskap och lyssnar samt anpassar dig till situationen. I ditt arbete är du kulturellt medveten, värdesätter olikheter och förstår hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar en själv och andra. Övrigt Täjnsten är en tillsvidareanställning på heltid med start enligt överenskommelse. Vi tillämpar vanligtvis provanställning. Placering är på vårt vackra campus i Kristianstad med goda parkeringsmöjligheter och närhet till buss och tåg. Viss undervisning kan förläggas till kvällstid eller helger och även till annan ort än Kristianstad. Ansökan Välkommen med din ansökan tillsammans med CV och personligt brev. Betyg och intyg som styrker det du har uppgivit i ansökan tar du med dig vid en eventuell intervju. Vi kommer att ha den första intervjun digitalt. Vi kommer att påbörja intervjuer under ansökningstiden så välkommen med din ansökan snarast möjligt. Sista ansökningsdag är 2025-02-23. Vi erbjuder stimulerande arbetsuppgifter, flexibla arbetstider och möjlighet till hybridarbete. Att arbeta hos oss innebär nära samarbete med engagerade kollegor och korta beslutsvägar. Hos oss finns stora möjligheter till kompetensutveckling och att vara med och utveckla verksamheten. Här jobbar vi tillsammans, med starkt engagemang och en positiv kollegial anda i en akademisk miljö.
Sapere Aude – våga vara vis – är vårt motto. Våra studenter och medarbetare utvecklar kunskap och kompetens som berikar individen och världen. Vår akademiska miljö präglas av nyfikenhet, mod och uthållighet, och grunden för vår verksamhet är jämställdhet, mångfald och ett demokratiskt synsätt. Vi finns i en aktiv, naturnära region och är en motor för hållbar utveckling i tät samverkan med det omgivande samhället. Karlstads universitet har ca 1 400 medarbetare och 17 300 studenter fördelade på två inspirerande campusmiljöer i Karlstad och Arvika. Läs mer om oss på: https://www.kau.se/jobba-hos-oss Beskrivning Institutionen för pedagogiska studier söker en utbildningsledare till kunskapsområdet utbildningsledarskap och skolutveckling. Placeringen är vid Rektorsutbildningen. Rektorsutbildningen genomför och medverkar i utbildningar samt utvecklings- och forskningsinsatser riktade till skolledare inom skola och förskola. En primär uppgift är ansvaret för den statliga befattningsutbildningen Rektorsprogrammet, 30 hp. Vi kan erbjuda en livaktig utbildnings- och forskningsmiljö med ett kreativt arbetslag som ständigt utvecklar verksamheten. På Institutionen för pedagogiska studier finns förutom ämnet pedagogiskt arbete också specialpedagogik samt idrott och hälsa. Vid institutionen finns utbildningsprogram mot ämneslärare, grundskolelärare, förskolelärare, yrkeslärare och speciallärare. Institutionen har idag runt 120 medarbetare. Arbetsuppgifter I anställningen ingår uppdragsutbildning och handledning i riktade insatser till skolor och förskolor. Du deltar i planering, utveckling och uppföljning av Rektorsutbildningens olika uppdrag. Att leda lärprocesser och handleda skolledare och andra nyckelpersoner i skolväsendet blir därmed centrala arbetsuppgifter. Uppdraget inbegriper även aktiv omvärldsbevakning. Behörighetskrav Behörig att anställas som utbildningsledare är den som har avlagt kandidatexamen i pedagogik/ pedagogiskt arbete eller annat ämnesområde som har relevans för anställningens innehåll och som genomfört högskolepedagogisk utbildning. Om högskolepedagogiskt utbildning saknas, kan anställning ändå ske under förutsättning att den anställde förbinder sig att genomföra utbildningen under de första två åren av anställningen. Lika vikt kommer att läggas vid prövningen av den sökandes vetenskapliga och pedagogiska skicklighet. För behörighetskrav i övrigt, se Karlstads universitets https://www.kau.se/files/2023-12/Anstallningsordningen Kau rev 220928_0.pdf. Bedömningsgrunder För att kunna särskilja sökanden kommer nedanstående bedömningsgrunder ”av särskild vikt”, ”av stor vikt” och ”meriterande” att beaktas i nämnd ordning. Observera att alla de meriter du önskar åberopa skall vara styrkta genom betyg, intyg eller liknande. Meriter som inte är verifierade kommer inte att beaktas och hela din ansökan kan komma att sorteras bort. Av särskild vikt är dokumenterad erfarenhet av lednings- och kvalitetsarbete i skolan, samt erfarenheter av att ha arbetat med riktade utbildningsinsatser inom området utbildningsledarskap och skolutveckling utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt. Förmåga att arbeta självständigt och ta egna initiativ och ansvar är av stor vikt, liksom god samarbetsförmåga samt förmåga att skapa goda relationer med interna såväl som externa samarbetspartners. Vana att läsa, analysera och tolka såväl vetenskapliga texter som skolans författningar, samt en god muntlig och skriftlig kommunikationsförmåga är en förutsättning för att lyckas i uppdraget. Genomförd rektorsutbildning är meriterande. Villkor Anställningen är en tidsbegränsad anställning på deltid (25%) till och med 251231. Tillträde enligt överenskommelse. Ansökan Ansökan görs i universitetets webbaserade rekryteringsverktyg Varbi. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen, att eventuella handlingar på språk annat än svenska, norska danska eller engelska är översatta och att din kompetens är dokumenterad på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Komplett ansökan ska vara inne vid ansökningstidens slut. En ofullständig ansökan kan medföra att din kompetens inte kan prövas i alla avseenden. Ansökan ska innehålla: - CV - Personligt brev med beskrivning av den sökandes kvalifikationer i förhållande till anställningens innehåll. - Beskrivning av pedagogiska och yrkesmässiga meriter. - Kopior av relevanta betyg, examensbevis, intyg från tidigare verksamhetsmiljöer och rekommendationsbrev som styrker tidigare erfarenheter, inte minst personliga egenskaper. - Redogörelse för språkkunskaper, eventuella intyg på språkkurser o.d. - Två referenser, där minst en är från tidigare eller nuvarande chef Alla handlingar och publikationer som du önskar ska vara en del av din ansökan ska bifogas den digitala ansökan (inte länkar). Namnge varje uppladdat dokument så det tydligt framgår vad det innehåller. De underlag som inte kan skickas elektroniskt, exempelvis böcker och publikationer, ska skickas till nedanstående adress: Karlstads universitet HR-administratör 651 88 KARLSTAD Sista ansökningsdag: 2025-02-26 Ange referensnummer: REK2025/32 Välkommen med din ansökan! Karlstads universitet har gjort medieval för denna rekrytering och vi undanber oss därför kontakter med annonsförsäljare och säljare av rekryteringstjänster. HR Excellence in Research Karlstads universitet mottog i september 2020 utmärkelsen HR Excellence in Research. Utmärkelsen ges till arbetsgivare som har en stimulerande arbetsmiljö och goda villkor för forskare och kontinuerligt arbetar för att utveckla dessa. Utmärkelsen visar lärosätets engagemang för rättvis och transparent rekrytering samt gynnsam professionell utveckling för forskare. Läs mer på https://www.kau.se/jobba-hos-oss/karlstads-universitet-som-arbetsgivare/human-resources-strategi-forskare-hrs4r
Umeå universitet är ett av Sveriges största lärosäten med över 37 000 studenter och cirka 4 700 anställda. Vid universitetet finns en mångfald av utbildningar av hög kvalitet och världsledande forskning inom flera vetenskapsområden, och här gjordes den banbrytande upptäckten av gensaxen CRISPR-Cas9 som tilldelats Nobelpriset i kemi. Vid Umeå universitet är allt nära. Våra sammanhållna campus gör det lätt att mötas, samarbeta och utbyta kunskap, något som gynnar en dynamisk och öppen kultur. Den samhällsomvandling och de stora gröna investeringar vi ser i norra Sverige skapar enorma möjligheter och komplexa utmaningar. För Umeå universitet handlar det om att bedriva forskning om – och mitt i – ett samhälle i omvandling. Men också om att leverera utbildningar för regioner som behöver expandera fort och hållbart. Det är helt enkelt här framtiden skapas. Är du intresserad av att veta mer? https://www.umu.se/jobba-hos-oss/om-universitetet-som-arbetsplats/ Institutionen för Kost- och måltidsvetenskap söker en adjungerad universitetsadjunkt inom drycker och värdskap. Anställningen är en tidsbegränsad anställning på deltid (25 - 35 %) under perioden 1 juni 2025 - 31 maj 2027 eller enligt överenskommelse. Sista ansökningsdag är den 26 februari 2025. Huvudsakliga arbetsuppgifter De huvudsakliga arbetsuppgifterna består av undervisning inom de professionsnära inslagen inom Gastronomiprogrammet samt fristående kurser inom drycker. I arbetsuppgifterna ingår planering, genomförande, utvärdering och rapportering av undervisning i kurser och program. Undervisningen omfattas främst av praktiska moment kopplat till dryck och matsalshantverk, men även föreläsningar, seminarier, handledning och teoretiska examinationer i form av PM och rapporter ingår. Undervisningen kommer främst att omfatta ämnesområden relaterade till vin- och dryckeskunskap, vinprovningsmetodik och matsalshantverk. Tjänstgöringsort är Umeå. Undervisningen sker både på campus och på distans via lärplattform (Canvas). Behörighet Enligt Anställningsordningen för lärare vid Umeå universitet är den behörig att anställas som universitetsadjunkt som har examen på lägst magisternivå eller har någon annan yrkesskicklighet som är av betydelse med hänsyn till anställningens ämnesinnehåll och de arbetsuppgifter som ska ingå i anställningen. Bedömningsgrunder och avvägning mellan bedömningsgrunderna Som bedömningsgrund för den nu aktuella anställningen gäller i första hand graden av sådan skicklighet som utgör krav för behörighet för anställningen. Särskild vikt kommer att läggas vid kompetens inom olika vinstilar och drycker samt kunskaper om världens vinområden. Stor vikt kommer att läggas vid prövningen av de erfarenhetsbaserade kunskaper inom matsalshantverk som inkluderar bland annat dryckeskunskap och serveringserfarenhet. Meriterande är erfarenhet av undervisning inom ovan nämnda ämnesområde samt förmågan att variera undervisningsmetoder och examinationsformer i relation till förväntade studieresultat och ämnets karaktär. God administrativ förmåga är meriterande. En allmän bedömningsgrund för lärare vid Umeå universitet är såväl god samarbetsförmåga, som den kompetens och lämplighet i övrigt som behövs för att fullgöra arbetsuppgifterna väl. Om anställningen Den som anställs som adjungerad universitetsadjunkt ska ha sin huvudsakliga yrkesverksamhet utanför högskolan. Innan anställningen ingås ska en skriftlig överenskommelse om villkoren för anställningen mellan universitetet och huvudarbetsgivaren upprättas. En förutsättning för anställningen är således att huvudarbetsgivaren tillåter den sökande att adjungeras med en omfattning på 25–35% vid universitetet. Din ansökan Du ansöker via vårt rekryteringssystem Varbi senast 26 februari 2025. Logga in och sök via knappen längst ner på sidan. I rekryteringsprocessen kan det bli aktuellt med intervju, arbetsprov och referenstagning. Mer om oss Institutionen för Kost- och måltidsvetenskap utbildar studenter på både grundläggande och avancerad nivå för flera olika professioner med kost- och måltidsvetenskap som bas. Vår forskning är huvudsakligen inriktad mot tvärvetenskapliga aspekter av mat och måltider. Institutionen har ett 50-tal medarbetare. Besök gärna vår hemsida för ytterligare information, https://www.umu.se/institutionen-for-kost-och-maltidsvetenskap/. Välkommen med din ansökan! Umeå universitet vill erbjuda en jämställd och jämlik miljö där öppna samtal mellan människor med olika bakgrund och perspektiv lägger grunden för lärande, skaparkraft och utveckling. Vi välkomnar därför personer med olika bakgrunder och erfarenheter att söka den aktuella anställningen. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Södertörns högskola är ett lärosäte i Stockholm som utbildar, forskar och samverkar för en hållbar samhällsutveckling. På högskolan finns drygt 13 500 studenter, cirka 80 program och 340 kurser. Utbildning och forskning bedrivs inom humaniora, samhällsvetenskap, teknik och naturvetenskap. Högskolan erbjuder också polisutbildning och lärarutbildning med interkulturell profil. Mycket av forskningen handlar om frågor som rör Östersjö- och Östeuropaområdet. På Södertörns högskola blandas ämnen, perspektiv, människor och erfarenheter. Här finns de nyfikna och de ifrågasättande, de som söker oväntade kombinationer, utveckling och utmaningar. Södertörns högskola har sedan 2015 bedrivit polisutbildning på uppdrag av Polismyndigheten, och har idag cirka 800 studenter som läser polisprogrammet. Polisprogrammet ges i dagsläget i tre olika varianter, det ordinarie programmet på campus och på distans, samt den funktionsinriktad polisutbildningen (FPU). Institutionen för polisiärt arbete (IPA) har idag ca 120 medarbetare, varav merparten är lärare med polisiär kompetens som är inlånade från Polismyndigheten. Vid institutionen samverkar vi även med lärare och forskare från andra institutioner på högskolan. Utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, varför vi strävar efter att öka lärarnas och forskarnas vetenskapliga kompetens kontinuerligt. Utöver polisprogrammet finns det också möjlighet att läsa till en kandidatexamen i polisiärt arbete samt från hösten 2025 även en magisterexamen i polisvetenskap. Institutionen har behov av att förstärka det egna lärarkollegiet, och därför söker vi nu nya medarbetare till institutionen. För fullständig information se nedanstående länk: https://www.sh.se/ledigajobb?rmpage=job&rmjob=8416&rmlang=SE Anställningen Anställningen är tillsvidare på heltid med tillträde 2025-04-01 eller enligt överenskommelse. Sex månaders provanställning kan komma att tillämpas. Ansökan Sista ansökningsdag är 2025-02-17 Ytterligare upplysningar Fredrik Winberg, avdelningsföreståndare, [email protected] Anna Lindvall, HR-generalist, [email protected]
Hälsohögskolan är en del av Jönköping University och ger akademiska utbildningar inom hälsa, vård och socialt arbete. Hälsohögskolan har en omfattande samverkan med det omgivande samhället såväl regionalt som nationellt och internationellt. Därigenom byggs en stark och attraktiv akademisk miljö samtidigt som Hälsohögskolan medverkar i samhällets förnyelse och utveckling. Jönköping Academy Jönköping Academy for Improvement of Health and Welfare (JA) bildades 2009 genom ett gemensamt initiativ mellan Jönköping University och Region Jönköpings län. Den främsta målsättningen med centrumbildningen är att stärka samarbetet kring forskning och utbildning genom att samproducera mastersprogrammet i kvalitetsförbättring och ledarskap, ett av Jönköping Universitys mest sökta masterprogram. Den forskning som bedrivs är praktiknära med starka kopplingar till hälsa, vård och välfärd med särskilt fokus på kvalitetsförbättring, förändringsledning, resiliens, innovation, jämlik hälsa och välfärd. Forskningen inkluderar såväl samskapande som interaktiva metoder för att kunskaperna ska användas och nyttiggöras i praktiken. Hälsa och välfärdsområdet står inför stora utmaningar som inbegriper såväl kompetensförsörjning som digitalisering som stödjer tjänsteutbud för de invånare som är behov av hälso- och sjukvård eller välfärdstjänster. Det finns olika angreppsätt för dessa utmaningar, där förbättringsvetenskap och förändringsledning är arbetssätt som kan möta dessa olika utmaningar. Arbetsuppgifter I denna tjänst får du möjlighet att utveckla och bedriva interaktiv forskning inom Jönköping Academy:s praktiknära relevanta områden. Du får också vara med i planering och genomförande av projekt genom att tillsammans med andra forskare skriva fram större forskningsansökningar, förbereda etikansökningar, rekrytera deltagare till forskningsprojekt samt samla och analysera data. Du förväntas att självständigt bedriva forskning, publicera vetenskapliga artiklar, samt medverka i forskningsteamets pågående forskning, vilket ger möjlighet till akademisk meritering. En viktig uppgift är att arbeta nära de praktiska verksamheter som vi bedriver forskningen tillsammans med. Du anställs på avdelningen för kvalitetsförbättring och ledarskap. I tjänsten ingår undervisning enligt överenskommelse, som högst 20 %. Kvalifikationer Vi söker dig som har en doktorsexamen som är relevant för området förbättringsvetenskap och förändringsledning inom hälsa och välfärd, och som har avlagt din examen högst tre år innan ansökningstidens utgång. Du är en motiverad och drivande person som trivs med att arbeta tillsammans i team. Detta syns också genom din goda förmåga att skapa nätverk och kontakter, såväl med andra forskare som med personer inom praktisk verksamhet. Undervisning och forskning sker på både svenska och engelska vilket kräver att du har goda språkliga kompetenser i tal och skrift på både svenska och engelska Det är meriterande om du har erfarenhet av tvärvetenskaplig forskning samt erfarenhet av både kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder. Vi ser gärna att du har uppvisat självständighet som forskare genom referee-granskade publikationer och har erfarenhet av att skriva forskningsansökningar. Det är även meriterande om du har: - Erfarenhet av samskapande metoder och samverkan i forskning - Kunskap inom Kvalitetsförbättring och ledarskap - Erfarenhet från praktisk verksamhet inom hälsa och välfärd Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. För fullständiga behörighetskrav för en tjänst som Postdoktor vid Jönköping University, se tillämpliga delar i: https://ju.se/download/18.44c54c5f18bb4becfe24af4/1699612197923/Bestämmelser för anställning av lärare vid Jönköping University - Anställningsordning.pdf. Vad erbjuder vi? Hos oss hittar du gemenskap i en utvecklingsinriktad grupp som har stort engagemang i sitt arbete och har roligt tillsammans. Vi arbetar i nära samverkan med omgivande samhälle/praktiken, där du ges möjlighet att meritera dig och utvecklas som akademiker. Vid Jönköping University arbetar människor från alla världens hörn inom flera olika områden med en stor samlad kompetens. Detta skapar en kreativ och stimulerande miljö att verka inom och ger en härlig känsla när man går till jobbet! Vi erbjuder bra villkor och förmåner. Information om anställningen Tjänsten är en tidsbegränsad anställning på heltid under två år, med tillträde enligt överenskommelse. Du kommer erbjudas årsarbetstid för lärare där anställningens villkor regleras i villkorsavtalet och kompletterande kollektivavtal vid Jönköping University. Individuell lönesättning tillämpas. Ansökan Om du är intresserad av att arbeta i en forskningsmiljö med stark samverkan och möjligheter till utveckling, ser vi fram emot din ansökan! Välkommen med din ansökan senast 3 mars. Ansökan ska innehålla: - CV med personligt brev - Styrkt meritförteckning - Referenser - Vidimerade intyg och examensbevis - Publikationslista - Kort beskrivning (max 2 sidor, exklusive referenser) av den forskning inom området som bidrar till utvecklingen av området ovan enligt beskrivningen ovan. Bilagor föredras i PDF-format. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är oss tillhanda senast sista ansökningsdag. En ofullständig ansökan kan medföra att din kompetens inte kvalitativt kan prövas i alla avseenden. Jönköping University strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla. Vi värdesätter de kvaliteter som jämn könsfördelning och mångfald som tillför verksamheten. Vi ser därför gärna sökande av alla kön och med olika födelsebakgrund, funktionalitet och livserfarenhet. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt alla samtal om annonserings- och rekryteringshjälp. Jönköping University är ett modernt lärosäte som kännetecknas av sin internationalisering och entreprenörsanda. Här finns välkvalificerade, uppfinningsrika och företagsamma medarbetare från hela världen. Vi utvecklar ny kunskap och delar kompetens genom hållbara samarbeten med näringsliv, offentlig sektor och andra akademiska institutioner. Vi erbjuder en jämlik och inkluderande arbetsplats och vi välkomnar sökande med olika bakgrund. Läs mer om oss på https://ju.se/
Institutionen för arkeologi, antik historia och kulturvård är en flerämnesinstitution som bedriver undervisning och forskning i ämnena antikens kultur och samhällsliv, arkeologi, assyriologi, egyptologi, kulturvård, osteologi, och global miljöhistoria. Vi har en utbildnings- och forskningsmiljö som präglas av en stor kunskapsbredd och professionalism. Institutionen har sin verksamhet både i Uppsala (Campus Engelska Parken) och i Visby (Campus Gotland). Arbetsuppgifter I tjänsten som vikarierande universitetsadjunkt ingår undervisning, forskning och administration. I undervisningen ingår kursansvar, kursadministration och examination. Undervisning omfattar kurser i akkadiska och sumeriska samt Främre Orientens äldre kulturer och historia. Även handledning vid uppsatsskrivande uppsatsskrivande på kandidat- och avancerad nivå samt enstaka föreläsningar och seminarier på institutionens övriga kurser inom arkeologi och egyptologi ingår i tjänsten. Kvalifikationer Behörig att anställas som vikarierande universitetsadjunkt är den som har minst en masterexamen i Assyriologi, eller har uppnått motsvarande vetenskapliga kompetens. Ett krav är att den pedagogiska skickligheten, den vetenskapliga kompetensen och yrkesskickligheten är relevant för anställningens ämnesinnehåll och de arbetsuppgifter som ska ingå i anställningen. Därutöver krävs enligt Uppsala universitets anställningsordning att den sökande besitter pedagogisk skicklighet som har visats genom dokumenterade meriter inom utbildning och undervisning. För att uppnå pedagogisk skicklighet ska den sökande ha genomgått, för verksamheten relevant, högskolepedagogisk utbildning, omfattande minst fem veckor eller på annat sätt förvärvat motsvarande kunskaper. Dessutom gäller som allmänt behörighetskrav för lärare att den sökande ska ha de personliga egenskaper som krävs för att fullgöra anställningen väl. Mycket god samarbetsförmåga är ett krav. Då mycket av undervisningen sker på engelska är det ett krav att den sökande kan undervisa på engelska. Meriterande Att kunna undervisa på svenska samt erfarenheter av utbildningsplattformen Canvas/Studium är meriterande. Ansökningsförfarande Fullständig ansökan ska inges via Uppsala universitets rekryteringssystem och omfatta: - Examensbevis masterexamen eller doktorsexamen - Ansökningsbrev - Curriculum Vitae - Redovisning av vetenskapliga meriter - Redovisning av pedagogiska meriter Upplysningar om anställningen lämnas av: Prefekt Karl-Johan Lindholm, tel. 018-471 20 81 mailto:[email protected] Om anställningen Anställningen är tidsbegränsad mellan 2025-03-15 - 2026-01-31 med eventuell förlängning, omfattning minst 60 % av heltid. Välkommen med din ansökan senast den 19 februari 2025 UFV-PA 2025/255. Uppsala universitet är ett brett forskningsuniversitet med stark internationell ställning. Det yttersta målet är att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra skillnad i samhället. Vår viktigaste tillgång är alla 7 600 anställda och 53 000 studenter som med nyfikenhet och engagemang gör Uppsala universitet till en av landets mest spännande arbetsplatser. Läs mer om våra förmåner och hur det är att jobba inom Uppsala universitet https://uu.se/om-uu/jobba-hos-oss/ Anställningen kan komma att säkerhetsprövas. Vid säkerhetsprövning är en förutsättning för anställning att sökande blir godkänd. Vi undanber oss erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp. Ansökan tas emot i Uppsala universitets rekryteringssystem.
Välj ett jobb för att visa detaljer
Visar 1 till 10 av 39 jobb