Sociologiska institutionen vid Stockholms universitet erbjuder en dynamisk forskningsmiljö med många ämnesöverskridande samarbeten och en stark internationell forskningsprofil. Institutionen grundades 1954 och har i dag ca 85 anställda och ca 600 studenter per läsår. Vi ger högkvalitativa kurser i sociologi på grund-, avancerad- och forskarnivå, och i demografi på avancerad- och forskarnivå. Vi är särskilt framstående inom områdena demografi, familjesociologi, genus och jämställdhet, kultursociologi, politisk sociologi, socialpolitik, sociala nätverk och social skiktning Mer information om oss finns på: https://www.su.se/sociologiska-institutionen/. Ämne/ämnesbeskrivning Sociologi. Arbetsuppgifter I anställningen ingår undervisning och administration. Undervisning utgör 85 % och administration 15 % av årsarbetstiden. I första hand omfattar arbetsuppgifterna undervisning och examination inom sociologi. Den sökande ska vara beredd att undervisa på grundläggande nivå inom teori, kvantitativa och kvalitativa metoder. Behörighetskrav Behörig att anställas är den som har avlagt examen från relevant högskoleutbildning eller har motsvarande kompetens samt har visat pedagogisk skicklighet. Samtliga läraranställningar vid Stockholms universitet förutsätter att den sökande har förmåga att samarbeta och lämplighet i övrigt för att fullgöra arbetsuppgifterna. Bedömningsgrunder Stor vikt fästs vid pedagogisk skicklighet och akademiska meriter. Vikt tillmäts dessutom administrativ förmåga samt förmåga att samverka med det omgivande samhället. Som merit räknas även annan skicklighet och erfarenhet som har betydelse för anställningen och de arbetsuppgifter som ingår i den Tillräcklig datorvana för att kunna hantera de olika system som används i undervisningen fordras. Om anställningen Anställningen avser heltid och är tidsbegränsad till 12 månader. Tillträde 1 augusti eller enligt överenskommelse. Anställningsformen adjunkt vid Stockholms universitet innebär inga befordringsmöjligheter till vetenskapliga anställningar på högre nivå. Vi erbjuder Hos oss får du dynamiken i samspelet mellan högre utbildning och forskning som gör Stockholms universitet till en spännande och kreativ miljö. Du arbetar i en internationell miljö och får förmånliga villkor. Universitetet ligger beläget i Nationalstadsparken med goda förbindelser till city. Stockholms universitet värnar om att vara en arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika rättigheter och möjligheter för alla. Kontakt Ytterligare information lämnas av biträdande studierektor Anna-Carin Haag, mailto:[email protected] Frågor om anställningsförfarandet kan ställas till administrativ chef Thomas Nordgren, mailto:[email protected] Ansökan Du söker anställningen via Stockholms universitets rekryteringssystem. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med universitetets anvisningar och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag. Universitetets anställningsordning, generella anvisningar och ansökningsmall på svenska finns på webbsidan: https://www.su.se/om-universitetet/jobba-på-su/att-söka-en-anställning. Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.
Södertörns högskola är ett lärosäte i Stockholm som utbildar, forskar och samverkar för en hållbar samhällsutveckling. Här studerar runt 14 000 studenter på cirka 80 program och över 300 kurser. Utbildning och forskning bedrivs inom humaniora, samhällsvetenskap, teknik och naturvetenskap. Högskolan erbjuder också lärarutbildning med interkulturell profil och polisutbildning. Mycket av forskningen handlar om frågor som rör Östersjö- och Östeuropaområdet. På Södertörns högskola blandas ämnen, perspektiv, människor och erfarenheter. Här finns de nyfikna och de ifrågasättande, de som söker oväntade kombinationer, utveckling och utmaningar. Medieteknik är ett tvärvetenskapligt teknikämne vid Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik. Ämnet har funnits vid Södertörns högskola sedan 2001 och är brett inriktat mot design, konstruktion och analys av digitala media. Medieteknik är högskolans näst största utbildningsämne och utgör en dynamisk och kreativ miljö för både forskning och utbildning. Vid avdelningen arbetar ca 30 lärare/forskare: professorer, lektorer och adjunkter, jämnt fördelat mellan kvinnor och män. Ämnet arrangerar kurser inom flera olika program vid högskolan och utgör huvudämne i tre av dessa: kandidatprogrammen Spelprogrammet; IT, medier och design samt det internationella masterprogrammet ”User Experience and Interactive Media Design”. Forskningen inom ämnet är mångvetenskaplig, där teknik- och designutforskande kombineras med samhällsvetenskapliga perspektiv. Vår forskning bedrivs huvudsakligen inom tre områden där vi samarbetar kring följande teman: upplevelser och användning, kritiska perspektiv och digital design samt framväxande medieteknologier. Arbetsuppgifter Arbetsuppgifterna består huvudsakligen av undervisning i spelutveckling på grundnivå inom Spelprogrammet. Även annan undervisning i ämnet medieteknik kan förekomma. Arbetsuppgifterna kan även inbegripa samverkan och administrativa arbetsuppgifter kan förekomma. Undervisning bedrivs på svenska och engelska. Behörighet Behörig att anställas som adjunkt i medieteknik är den som avlagt högskoleexamen i medieteknik eller annan utbildning som bedöms relevant alternativt har motsvarande kompetens, visat pedagogisk skicklighet samt har genomgått högskolepedagogisk utbildning om minst 7,5 högskolepoäng eller har motsvarande pedagogisk kompetens. Behörigheten innefattar även yrkesskicklighet som är av betydelse för anställningens ämnesinnehåll och arbetsuppgifter. Den sökande ska i övrigt ha de personliga förmågor som behövs för att fullgöra anställningen väl och för att kunna företräda högskolan så att det gagnar verksamheten. För denna anställning krävs dessutom att den sökande behärskar undervisning på svenska och på engelska. Pedagogisk skicklighet visas genom gedigna och aktuella kunskaper av betydelse för anställningen, ett självreflekterande förhållningssätt till studenters lärande och erfarenheter samt den egna lärarrollen samt genom dokumenterad och väl vitsordad erfarenhet av planering, genomförande och utveckling av utbildning. Pedagogisk erfarenhet kan vara inhämtad genom verksamhet i högskola eller annan verksamhet. Bedömningsgrunder För denna anställning har nedanstående bedömningsgrunder fastställts (i rangordning). Nedanstående punkter ska vara dokumenterade. Den sökande ska ha (i prioritetsordning): • djup förståelse för spelutveckling och spelgrafik. • goda kunskaper inom centrala verktyg som Maya, Zbrush och/eller Substance Painter samt optimering av artefakter skapade för spelproduktion. • god förståelse för estetik, formgivning, och ljussättning. • goda kunskaper i minst en spelmotor. • erfarenhet av att producera ett spel, en interaktiv artefakt för visualiseringsändamål, eller annat projekt, med hjälp av en spelmotor. • grundläggande kunskaper i programmering. • yrkeserfarenhet inom speldesign. • pedagogisk skicklighet inom speldesign. • samverkansskicklighet. Ovanstående ska vara dokumenterat. För fullständig information om behörighet samt kriterier för bedömning av behörighet och bedömningsgrunder, se Södertörns högskolas anställningsordning. Personliga egenskaper • God samarbetsförmåga Anställningen Anställningen är tillsvidare med om fattning på 80-100% med tillträde enligt överenskommelse. Sex månaders provanställning kan komma att tillämpas. Ansökan Sista ansökningsdag är 2025-08-18. Ytterligare upplysningar Martin Jonsson, ämnessamordnare, tel: 08-608 49 43, epost: [email protected] Johan Bornebusch, avdelningsföreståndare, tel: 070-373 10 13, epost: [email protected] Marie Granroth, HR-generalist, tel: 08-608 4771, epost: [email protected] Välkommen med din ansökan! En ansökan som inte är komplett eller inkommer till Södertörns högskola efter sista ansökningsdag kan komma att avvisas. Den aktuella anställningen gäller under förutsättning att anställningsbeslutet vinner laga kraft. Fackliga kontaktpersoner: SACO: [email protected] ST: [email protected] SEKO: Henry Wölling tel: 08 -524 840 80, [email protected] Södertörns högskola har gjort ett medvetet medieval för denna rekrytering och vi undanber oss därför kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.
Vi har kraften från över 40 000 studenter och medarbetare. Studenter som ger framtidshopp. Medarbetare som varje dag bidrar till att Linköpings universitet tar sig an samtidens utmaningar. Vår värdegrund vilar på trovärdighet, tillit och trygghet. Genom att vara modiga, tänka fritt och göra nytt skapar vi tillsammans, med stora och små handlingar, en bättre framtid. Välkommen att söka jobb hos oss! Vi söker nu en postdoktor till Avdelningen för fordonssystem vid Institutionen för Systemteknik (ISY). Tjänsten fokuserar på feldiagnos och strukturell hälsomonitorering inom kompetenscentret SEDDIT (https://seddit.se). Dina arbetsuppgifter Du kommer att arbeta med feldiagnos med fokus på mekaniska anomalier genom övervakning av dynamiskt beteende. Forskningen fokuserar på feldiagnos av mekaniska fel (till exempel i fordonsapplikationer) med hjälp av exempelvis vibrations- och akustiska signaler. Forskningsfrågor inkluderar metodutveckling för feldetektion och isolering, system för skadeestimering, sensorplacering och prediktivt underhåll. Postdoktorstjänsten är en del av SEDDIT, som är ett kompetenscentrum vid Linköpings universitet och involverar flera akademiska och industriella partners. En viktig uppgift i denna tjänst är att hantera och identifiera forskningsprojekt tillsammans med forskare och industriella partners inom kompetenscentret. Som postdoktor kommer du i huvudsak bedriva forskning. Även undervisning kan ingå i arbetsuppgifterna, dock till högst en femtedel av arbetstiden. Dina kvalifikationer För att vara behörig till anställning som postdoktor har du avlagt doktorsexamen eller har en utländsk examen som bedöms motsvara doktorsexamen. Din examen ska vara avlagd senast vid tidpunkten då anställningsbeslutet fattas. Det är meriterande om din examen är avlagd högst tre år före sista ansökningsdag för denna anställning. Om det finns särskilda skäl kan den komma i fråga som avlagt doktorsexamen tidigare, exempelvis vid olika typer av lagstadgade ledigheter. Vi söker dig som har en doktorsexamen i maskinteknik eller liknande. Vi tror också att du har erfarenhet av strukturell mekanik och dynamik, strukturell hälsomonitorering och signalbehandling med hjälp av vibroakustiska signaler, samt feldiagnos. Du är tydlig i din kommunikation med andra och du har god förmåga att formulera dig på engelska, både muntligt och skriftligt. Du ska även ha förmågan att samarbeta med andra för att nå gemensamma mål. Vidare bör du ha förmågan att arbeta långsiktigt och målmedvetet, även när utmaningar uppstår. Vi ser också att du är strukturerad i ditt arbetssätt och kan planera och genomföra dina arbetsuppgifter på ett systematiskt sätt. Tjänsten kräver även en förmåga att identifiera och lösa problem på ett effektivt sätt, samt kunna se och förstå sammanhang och hur olika delar påverkar varandra. Din arbetsplats Du kommer att arbeta på Avdelningen för fordonssystem vid ISY. Avdelningen bedriver forskning samt grund- och forskarutbildning inom autonoma system, elektrifiering, batterisystem, diagnostik och prognostik, samt modellering och styrning av fordonsfunktioner. Läs mer här: https://liu.se/organisation/liu/isy/fs. För att läsa mer om ISY, gå in på: https://liu.se/artikel/lediga-tjanster-pa-isy. Om anställningen Anställningen är en tidsbegränsad anställning på två år med möjlighet till förlängning med en sammanlagd anställningstid på högst tre år. Anställningen som postdoktor är på heltid. Start 1 september, 2025 eller enligt överenskommelse. Säkerhetskontroll kan komma att genomföras innan beslut om anställning fattas. Lön och förmåner Universitetet tillämpar individuell lönesättning, lämna löneanspråk i din ansökan. Läs mer om förmåner för anställda här. Fackliga kontaktpersoner Information om fackliga kontaktpersoner, se Hjälp för sökande. Ansökan Du söker denna anställning genom att klicka på knappen ”Ansök” nedan. Din ansökan ska vara Linköpings universitet tillhanda senast den 8 augusti, 2025. Ansökan som inkommer efter sista ansökningsdag beaktas ej. Vi välkomnar sökande med olika bakgrund, erfarenheter och perspektiv, det berikar och utvecklar vår verksamhet. För oss är det självklart att värna om allas lika värde, rättigheter och möjligheter. Läs om vårt arbete med Lika villkor. Välkommen med din ansökan! Linköpings universitet har upphandlade avtal och undanber oss direktkontakt från bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.Vid Institutionen för medicin, Avdelningen för invärtesmedicin och klinisk nutrition, bedrivs forskning inom flera olika områden såsom osteoporos, endokrinologi, hematologi, gastroenterologi, hypertoni, lungmedicin och allergologi samt klinisk nutrition med forskningsfokus på kroppssammansättning och energimetabolism. Forskningen sker i tätt samarbete med sjukvården på både Sahlgrenska universitetssjukhuset och Mölndals sjukhus. Ämne Nutrition Ämnesbeskrivning Nutritionsforskningen vid Avdelningen för invärtesmedicin och klinisk nutrition omfattar både observationsstudier och randomiserade, kontrollerade koststudier. Forskningen syftar till att öka förståelsen för hur kost påverkar hälsa, med fokus på kardiometabola sjukdomar, biomarkörer för kostintag och kostens sammansättning. Traditionellt har studier på kost och hälsa fokuserat på kostens näringsprofil. Nya begrepp som kostdiversitet och ultra-processade livsmedel har etablerats och är föremål för fördjupad vetenskaplig analys. Arbetsuppgifter Detta postdoktorprojekt kommer att utgöras av två delar. I SCAPIS-datamaterialet klassificerar du kostdiversitet med olika index och analyserar dessa i relation till utfallsmått som beskriver samtidig kardiometabol hälsa. Du kommer också att bidra till att samla in data i kostinterventionsstudier av hälsoeffekter av ultra-processade livsmedel. Detta innefattar insamling och hantering biologiska prover, omhändertagande av studiedeltagare samt inmatning av deltagarrapporterade data. Även analyser av hälsoeffekter kan förekomma, tex effekter på aptit, energiintag, kardiometabol hälsa, mikrobiota eller biomarkörer för intag av ultra-processade livsmedel. Behörighet Behörig att anställas som postdoktor är den som innehar doktorsexamen i relevant ämnesområde, eller en utländsk examen som bedöms motsvara doktorsexamen. Detta behörighetskrav ska vara uppfyllt senast vid tidpunkten då anställningsbeslutet fattas. I första hand bör den komma i fråga som har avlagt examen högst tre år före ansökningstidens utgång. Även den som avlagt examen tidigare bör komma i fråga om det finns särskilda skäl. Med särskilda skäl avses ledighet på grund av sjukdom, föräldraledighet, förtroendeuppdrag inom fackliga organisationer, tjänstgöring inom totalförsvaret, eller andra liknande omständigheter samt klinisk tjänstgöring eller för ämnesområdet relevant tjänstgöring/uppdrag. Bedömningsgrunder Den sökande ska ha doktorsexamen inom ett område motsvarande eller liknande medicin, biomedicin, epidemiologi eller nutrition. Erfarenhet av att analysera kostdata i relation till hälsoutfall är ett krav, liksom gedigen kunskap om statistiska metoder för analys av kvantitativa data. Dokumenterad erfarenhet av arbete med interventionsstudier inom nutrition är meriterande. Meriterande är också erfarenhet av att arbete med data gällande tarmmikrobiota, kontinuerliga blodsockermätningar och/eller biomarkörer för kostintag. Som postdoktor krävs att du kan arbeta både självständigt och i samarbete med övriga inom forskargruppen. Du bör vara strukturerad och noggrann och ha ett professionellt och positivt bemötande. Projektet förutsätter god kännedom om svenska språket då SCAPIS datamängd samt rekrytering av försökspersoner görs på svenska. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Anställning Anställningsform: Tidsbegränsad anställning, 24 månader Omfattning: 100 % Placering: Institutionen för medicin, Göteborg Tillträde: Enligt överenskommelse Kontaktuppgifter för anställningen Linnea Bärebring Universitetslektor 031-786 3771 [email protected] Anna Winkvist Professor 031-786 3728 [email protected] Hanna Augustin Biträdande avdelningschef 031-786 3789 [email protected] Fackliga organisationer Fackliga företrädare vid Göteborgs universitet hittar du här: https://www.gu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss/hjalp-for-sokande Ansökan Bifoga doktorsexamensbevis vid ansökan, i de fall som examensbeviset ännu inte är utfärdat bifogas det senast vid den tidpunkt då anställningsbeslut skall fattas. Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att registrera din ansökan elektroniskt via hemsidan: https://www.gu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss/lediga-anstallningar. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag Ansökan ska vara inkommen senast: 2025-07-08 Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten. Universitetet tillämpar individuell lönesättning. Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.
Ämnesområde Datalogi. Ämnesbeskrivning Datalogi är metodvetenskapen för konstruktion av programvara innefattande såväl teoretisk grund som ingenjörsmässig färdighet för utveckling av produkter och system som baseras på datorer. Arbetsuppgifter Arbetsuppgifterna omfattar kursansvar för masterexamensarbeteskurserna i datalogi, vilket inkluderar information, administration, vägledning av studenter före antagning, tilldelning av handledare, examinatorer och opponenter, stöd för nya handledare och examinatorer, stöd för studenter som upplever problem med handledningen från KTH eller uppdragsgivaren, uppföljning, kursvärdering och kursanalys. Adjunkten ska även själv vara handledare för ett antal masterexamensarbeten. Arbetsuppgifterna omfattar även undervisning, handledning och/eller kursadministration i kursmoment och kurser som förbereder för examensarbetet. I arbetet ingår att undervisa på engelska och kommunicera både på svenska och engelska. Behörighet Behörig att anställas som adjunkt är den som har - avlagt examen på grundnivå eller avancerad nivå inom ämnet för anställningen eller har motsvarande kompetens. - yrkesskicklighet som är av betydelse med hänsyn till anställningens ämnesinnehåll och de arbetsuppgifter som ska ingå i anställningen. - visat pedagogisk skicklighet. Bedömningsgrunder Som bedömningsgrunder vid anställning som adjunkt vid KTH gäller de bedömningsgrunder som anges i avsnitt 1.5. i KTH:s anställningsordning i förhållande till fastställd anställningsprofil. Det är av högsta betydelse att den sökande har - administrativ skicklighet. - pedagogisk skicklighet. Bedömningen av den pedagogiska skickligheten ska också avse personens förmåga till utveckling som lärare även på lång sikt. - ämnesmässig skicklighet av relevans för anställningens innehåll. Det är av näst högsta betydelse att den sökande har - forskarexamen inom ämnesområdet. - förmåga att samverka med det omgivande samhället. - förmåga att utveckla och leda verksamhet och personal, liksom samarbetsförmåga. Däri ingår att ha kunskap om mångfalds- och likabehandlingsfrågor med särskild fokus på jämställdhet. - yrkesskicklighet av relevans för anställningens innehåll. Det är även av betydelse att den sökande har - högskolepedagogisk utbildning. - skicklighet avseende utvecklingsarbete inom området. - yrkeserfarenhet utanför högskolan varav minst fyra år i kvalificerad befattning med anknytning till aktuellt ämnesområde. Fackliga representanter Kontaktuppgifter till https://www.kth.se/om/work-at-kth/fackrepresentanter-1.500898 . Ansökan Du som sökande har huvudansvaret för att ansökan är komplett utifrån annonsen. Ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (Central European Time/Central European Summer Time). Du ansöker via KTH:s rekryteringssystem. För mer information om KTH:s bedömning, se https://intra.kth.se/styrning/styrdokument/regler/rekrytering-1.661837 Övrigt Strävan efter jämställdhet, mångfald och lika villkor är både en kvalitetsfråga och en självklar del av KTH:s värdegrund. För information om behandling av personuppgifter i samband med rekrytering, https://www.kth.se/om/work-at-kth/processing-of-personal-data-in-the-recruitment-process-1.823440 Det kan förekomma att en anställning hos KTH är placerad i säkerhetsklass. Om så är fallet för just denna anställning görs en säkerhetsprövning av sökande i enlighet med säkerhetsskyddslagen (2018:585) efter samtycke. I dessa fall är en förutsättning för anställning att sökande blir godkänd efter säkerhetsprövning. Vi undanber oss all kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Om KTH KTH är ett av Europas ledande tekniska universitet och en viktig arena för kunskapsutveckling. Som Sveriges största universitet för teknisk forskning och utbildning samlar vi studenter, forskare och fakultet från hela världen. Vår forskning och utbildning omfattar såväl naturvetenskap som alla grenar inom teknik samt arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, historia och filosofi. https://www.kth.se/om/om-kth-1.885102
We have the power of over 40,000 students and co-workers. Students who provide hope for the future. Co-workers who contribute to Linköping University meeting challenges of today. Our fundamental values rest on credibility, trust and security. By having the courage to think freely and innovate, our actions together, large and small, contribute to a better world. We look forward to receiving your application! Work assignments You will work on fault diagnosis with a focus on mechanical anomalies through monitoring of dynamic behavior. The focus of the research is on fault diagnosis of mechanical failures (e.g. in automotive applications) using, for example, vibration and acoustic signals. Research questions include method development for fault detection and isolation, damage estimation systems, including sensor placement and predictive maintenance. The postdoc position is part of SEDDIT which is a competence center at Linköping University involving multiple academic and industrial partners. An important responsibility of the postdoc within SEDDIT is to manage and identify research projects together with researchers and industrial partners within the competence center. As postdoc, you will principally carry out research. A certain amount of teaching may be part of your duties, up to a maximum of 20% of working hours. Qualifications To be qualified to take employment as postdoc, you must have been awarded a doctoral degree or have a foreign degree that is deemed to be equivalent to a doctoral degree. This degree must have been awarded at the latest by the point at which LiU makes its decision to employ you. It is considered advantageous if your doctoral degree is no older than three years at application deadline for this job. If there are special reasons for having an older doctoral degree – such as taking statutory leave – then these may be taken into consideration. We are looking for someone with a doctoral degree in mechanical engineering or similar. We also think you have experience in structural mechanics and dynamics, structural health monitoring, and signal processing using vibroacoustic signals, and fault diagnosis. You communicate clearly with others and have a good ability to express yourself in English, both verbally and in writing. You should also have the ability to collaborate with others to achieve common goals. Furthermore, you should also possess the ability to work with a long-term focus and determination, while effectively managing challenges as they arise. We highly value a structured approach to work, where you plan and execute your tasks in a methodical and well-organized manner. The role also requires the ability to identify and solve problems effectively, as well as see and understand contexts and how different parts affect each other. The workplace You will work in the division of Vehicular Systems at the Department of Electrical Engineering at Linköping University. The division conducts research as well as undergraduate and graduate education in autonomous systems, electrification, battery systems, diagnostics and prognostics, and modeling and control of vehicle functions. Read more here: https://liu.se/en/organisation/liu/isy/fs. For more information about ISY, click here: https://liu.se/en/article/open-positions-at-isy. The employment This employment is a temporary contract of two years with the possibility of extension up to a total maximum of three years. The employment is full-time. Starting by 2025-09-01 or by agreement. Background screening may come to be carried out before any decision on employment is made. Salary and employment benefits The university applies individual salaries. More information about employee benefits is available here. Union representatives Information about union representatives, see Help for applicants. Application procedure Apply for the position by clicking the “Apply” button. Your application must be received no later than August 8, 2025. Applications and documents received after the date above will not be considered. Please attach your selected research publications electronically, in pdf or word format, in the application template. Research publications, e.g. monographs, which cannot be sent electronically should be sent in three sets by mail to the University Registrar at Linköping University, University Registrar, S-581 83 Linköping, Sweden. The publications must be received by Linköping University no later than the deadline for application. Please note that printed publications will not be returned. They will be archived at Linköping University. In the event of a discrepancy between the English translation of the job announcement and the Swedish original, the Swedish version shall take precedent. We welcome applicants with different backgrounds, experiences and perspectives - diversity enriches our work and helps us grow. Preserving everybody's equal value, rights and opportunities is a natural part of who we are. Read more about our work with: Equal opportunities. We look forward to receiving your application! Linköping university has framework agreements and wishes to decline direct contacts from staffing- and recruitment companies as well as vendors of job advertisements.
Sapere Aude – våga vara vis – är vårt motto. Våra studenter och medarbetare utvecklar samhällsviktig kunskap som berikar individen och världen. Vår akademiska miljö präglas av nyfikenhet, mod och öppenhet och det är nära mellan människor, roller, ämnen och forskning. Grunden för vår verksamhet är jämställdhet, mångfald och ett demokratiskt synsätt. Vi finns i Värmland, en naturnära och kulturrik region där vi är en motor för hållbar utveckling i tät samverkan med samhället. Karlstads universitet har ca 1 400 medarbetare och 17 700 studenter fördelade på två inspirerande campusmiljöer i Karlstad och Arvika. Läs mer om oss på: https://www.kau.se/jobba-hos-oss Hos oss är du är med och utbildar morgondagens sjuksköterska! Institutionen för hälsovetenskaper Läs fullständig annons här: https://kau. varbi.com/what:job/jobID:835735/ Institutionen för hälsovetenskaper utgörs av tre ämnesmiljöer; omvårdnad, folkhälsovetenskap och oral hälsa och tillhör Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap. Institutionen verkar för att gemensamt bygga ett starkt hälsoområde. Här får du möjlighet att arbeta inom en utbildnings- och forskningsmiljö som stimulerar till samverkan mellan olika ämnesmiljöer. Inom ämnet omvårdnad bedrivs sjuksköterskeutbildning, specialistsjuksköterskeutbildningar (ambulanssjukvård, intensivvård, operationssjukvård och distriktssköterska), fristående kurser, uppdragsutbildningar och forskarutbildning. Omvårdnad utgör huvudområde i examen på grundnivå (kandidatnivå) och avancerad nivå (magisterexamen) samt ämne i examen på forskarnivå (licentiat- och doktorsexamen). Det är ca 800 studenter inskrivna i något av våra program. Arbetsuppgifter Vi erbjuder ett varierande arbete med undervisning framförallt på campus men undervisning på distans kan förekomma. Du får möjlighet att arbeta med planering och undervisning, främst inom våra program, men även inom fristående kurser och uppdragsutbildningar. Även handledning av examensarbeten inom sjuksköterskeprogrammet ingår vanligen. Samverkan med vårdverksamheter i det omgivande samhället är en viktig del av arbetet. Viktiga samverkansparter är Region Värmland, Värmlands kommuner men också andra regioner och kommuner i landet. Du kan få rollen som klinisk adjunkt och då ansvara för studenter i verksamhetsförlagd utbildning (VFU) och samverka med handledare. Undervisning sker även i samband med VFU vilket kan medföra dagresor inom regionen. Samverkan regionalt och nationellt kan innebära vissa resor i anställningen. Har du specialistsjuksköterskeutbildning inom någon av de inriktningar vi ger, kan det bli aktuellt med undervisning inom aktuellt specialistsjuksköterskeprogram. Behörighetskrav För anställningen krävs magisterexamen inom omvårdnad/vårdvetenskap/vårdpedagogik eller annan examen som kan bedömas likvärdig. Då undervisning och studentkontakt mestadels sker på svenska är goda kunskaper i svenska ett krav. Enligt Karlstads universitets anställningsordning ska lärare ha de personliga egenskaper som krävs för att fullgöra anställningen väl såväl som genomförd högskolepedagogisk utbildning. Om utbildningen saknas, kan en anställning ändå ske, under förutsättning att den anställde förbinder sig att genomföra den under de första två årens anställning. För behörighetskrav i övrigt hänvisas till Karlstads universitets anställningsordning. Bedömningsgrunder Stor vikt kommer att läggas vid: Klinisk erfarenhet som sjuksköterska. Erfarenhet av undervisning och/eller handledning på högskolenivå inom sjuksköterskeutbildning eller specialistsjuksköterskeutbildning. Personliga egenskaper som god förmåga till självständigt arbete och planering av egna arbetet, lyhördhet, samarbetsförmåga, initiativförmåga och engagemang i verksamheten. Meriterande är: Specialistsjuksköterskeexamen som ambulanssjuksköterska, distriktssköterska, intensivvårdssjuksköterska, operationssjuksköterska eller psykiatrisjuksköterska. Förmåga att samverka med omgivande samhälle. Erfarenhet av forskning och vetenskaplig produktion. Goda kunskaper i engelska. Villkor Tillsvidareanställning på heltid med start 2025-11-01 eller enligt överenskommelse. Provanställning kan tillämpas. Ansökan Ansökan görs i universitetets webbaserade rekryteringsverktyg Varbi. Välkommen med din ansökan! Karlstads universitet har gjort medieval för denna rekrytering och vi undanber oss därför kontakter med annonsförsäljare och säljare av rekryteringstjänster. HR Excellence in Research Karlstads universitet mottog i september 2020 utmärkelsen HR Excellence in Research. Utmärkelsen ges till arbetsgivare som har en stimulerande arbetsmiljö och goda villkor för forskare och kontinuerligt arbetar för att utveckla dessa. Utmärkelsen visar lärosätets engagemang för rättvis och transparent rekrytering samt gynnsam professionell utveckling för forskare. Läs mer på https://www.kau.se/jobba-hos-oss/karlstads-universitet-som-arbetsgivare/human-resources-strategi-forskare-hrs4r
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.Institutionen för odontologi bedriver utbildning och forskning inom det odontologiska området. Institutionen ger tre utbildningsprogram och en kompletterande utbildning för tandläkare med examen utanför EU/ESS, samt fristående kurser på avancerade nivå. Verksamheten bedrivs vid 13 avdelningar i nära samarbete med andra institutioner vid Sahlgrenska akademin och Folktandvården Västra Götaland. Ämne Odontologi Ämnesbeskrivning Odontologi omfattar läran om tänder, käkar, relaterade strukturer och vävnader, dess utveckling, funktioner och sjukdomar. Arbetsuppgifter De huvudsakliga arbetsuppgifterna för den universitetsadjunkt som söks är att undervisa på tandläkarprogrammet. Även klinikförberedande undervisning på andra program inom institutionen kan förekomma. Viss undervisning kan även vara aktuell inom klinikförberedande kurser inom programmet för kompletterande utbildning av utländska tandläkare (KUT). Adjunkten skall inom ramen för programmet medverka vid revidering av utbildningsplan/kursplaner, liksom i utveckling av prekliniska och kliniska inom tandläkarprogrammet samt i pedagogiska utvecklingsarbeten. Behörighet Behörighet för anställning som lärare finns angivna i Göteborgs universitets anställningsordning. Behörig att anställas som universitetsadjunkt i odontologi är den som dels visat pedagogisk skicklighet, dels genomgått högskoleutbildning på lägst avancerad nivå eller har motsvarande kompetens eller någon annan skicklighet som är av betydelse med hänsyn till anställningens ämnesinnehåll och de arbetsuppgifter som ska ingå i anställningen. För denna anställning krävs även svensk legitimation som tandläkare. Minst 5 års klinisk erfarenhet av arbete inom svensk allmäntandvård som tandläkare krävs. Bedömningsgrunder Bedömningsgrunder vid anställning som lärare finns angivna i Göteborgs universitets anställningsordning. Vid bedömningen sätts pedagogisk skicklighet i första hand. Klinisk skicklighet och administrativ skicklighet viktas lika och sätts i andra hand. Vid bedömning av pedagogisk skicklighet kommer särskild vikt att läggas vid förmåga till undervisning, planering, genomförande och utvärdering av undervisning. Skickligheten ska vara väl dokumenterad på ett sätt som gör det möjligt att bedöma kvaliteten i undervisningen. Erfarenhet av undervisning och kursutveckling inom det odontologiska området är meriterande, liksom erfarenhet av pedagogiskt utvecklingsarbete. Vid bedömningen av den kliniska skickligheten ska särskild vikt fästas vid dokumenterad erfarenhet av kliniskt arbete, inom ämnesområdet för anställningen. Även den sökandes administrativa skicklighet, förmåga att samverka med det omgivande samhället och att informera om utbildningen nationellt och internationellt kommer att tillmätas vikt. Anställning Tillsvidareanställning på heltid, 100% med placering vid institutionen för odontologi. Tillträde enligt överenskommelse. Övriga upplysningar Saknar den sökande formell högskolepedagogisk utbildning vid Göteborgs universitet förväntas den sökande att senast inom ett år från anställningstillfället ha genomgått högskolepedagogisk utbildning eller på annat sätt tillägnat sig motsvarande kunskaper. Prövningen av sådana högskolepedagogiska meriter ska ske i särskild ordning i enlighet med beslut av rektor. Kontaktuppgifter för anställningen Peter Lingström, prefekt vid institutionen för odontologi. E-post: [email protected], telefon: 031-786 29 32. Fackliga organisationer Fackliga företrädare vid Göteborgs universitet hittar du här: https://www.gu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss/hjalp-for-sokande Ansökan Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen ”Ansök”. Ansökan ska utformas enligt Sahlgrenska akademins anvisningar för läraranställningar. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag. Notera särskilt att följande dokument ska bifogas: - Intyg genomförd högskoleutbildning på lägst avancerad nivå - Svensk tandläkarlegitimation - Dokument gällande visad pedagogisk skicklighet - Övriga intyg/bevis/betyg som styrker sökandes kvalifikationer Det material som inte kan bifogas ansökan digitalt ska märkas tydligt med referensnummer PAR 2025/516 och skickas till: Göteborgs universitet Sahlgrenska akademin HR-avdelningen Box 400 405 30 Göteborg Ansökan ska vara inkommen senast: 2025-07-03 Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten. Universitetet tillämpar individuell lönesättning. Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.
Mälardalens universitet (MDU) är Sveriges nyaste universitet. Med vår vision, att vara ett progressivt och samverkande universitet där vi tillsammans formar en hållbar framtid, vill vi göra verklig skillnad. Vill du vara med och bidra till vår utveckling? Tillsammans bidrar vi till en mer hållbar framtid genom kunskap och innovation. Vi anser att ny kunskap och nya perspektiv bäst skapas och uppnås i samverkan med andra - kollegor, studenter, näringsliv och offentlig sektor såväl nationellt som internationellt. På Akademin för utbildning, kultur och kommunikation (UKK) läser våra studenter främst på program inom lärarutbildningar, men det erbjuds även program och kurser inom språk och kommunikation, matematik/tillämpad matematik, fysik, musik och opera samt den förberedande utbildningen tekniskt basår. MDU:s forskningsinriktning utbildningsvetenskap och matematik är en del av akademin. Vårt arbete sker i samverkan med det omgivande samhället och internationella partners. Employment information Employment: Tidsbegränsad anställning Period of employment/Start date: 1 October 2025 – 30 September 2027 Scope: Heltid Number of positions: 1 Closing date for application: 5 August 2025 Campus location: Västerås School: Akademin för utbildning, kultur och kommunikation For information and a detailed description of the basic eligibility requirements and assessment criteria that apply to lecturers, please consult the https://www.mdu.se/en/malardalen-university/about-mdu/work-with-us/job-opportunities Position description As a lecturer, your main tasks are teaching. Teaching also includes supervision, examination, course evaluation and course development. Collaboration is an integral part of the University's research and education mission and as a lecturer you actively contribute to the University's development work. The tasks also include general administration and competence development as well as participating in the daily activities, in the work of the subject and the academy. This position involves teaching a variety of English courses, primarily focusing on language proficiency and different types of communication, including academic writing. The position may also involve teaching other English courses, e.g. in the teacher training programmes, and supervising theses and degree projects. It may also include translation and/or language review of the university's internal and external communications, policy documents and so on. In order to succeed and thrive in the role of lecturer, you will need to contribute to and be active in the work of the subject group and higher organizational units, for example by participating in various meetings, events and development efforts. Qualification requirements The qualification requirements for appointment as a lecturer at Mälardalen University are a Master’s degree or equivalent competence, as well as documented teaching skills. Teaching skills shall be well documented in such a way that their quality can also be assessed. In order to be employed as a teacher at MDU, training in higher education teaching and learning, or equivalent acquired knowledge, is required. A person appointed as a lecturer but lacking training in higher education teaching and learning will be offered in-house training within two and a half years. The requirements regarding training in higher education teaching and learning at Mälardalen University correspond to ten weeks of study. In addition to the basic eligibility requirements according to the Appointment Regulations for MDU, some additional requirements apply to this position. For this particular position, you are further expected to have an excellent command of spoken and written English, including the ability to teach in and about English and to communicate at an academic level in the language. Assessment criteria The assessment criteria will be based partly on the degree of skill required for the position and partly on the ability and suitability otherwise required to carry out the work duties. In addition to the basic eligibility assessment criteria according to the Appointment Regulations for Mälardalen University, there are also some other criteria that apply to this position: • previous experience in teaching and developing English courses at university level with a focus on technical English, business communication and/or academic English, but also English courses in teacher education • experience in the supervision of theses and degree projects • good knowledge of ICT and digital teaching • higher academic education than Master's level • previous experience in translation and language review (Swedish-English) This job posting is shortened. To access the complete version, including the full assessment criteria, please visit https://www.mdu.se/en/malardalen-university/about-mdu/work-with-us/job-opportunities Application The application is to be completed online. Please submit your application by clicking on the "Apply" button below. The scientific publications that you do not have in digital form are to be sent by post in three copies to: Mälardalen University Division of Human Resources Ref.no: 2025/1630 Box 883 SE-721 23 Västerås, SWEDEN The applicant is responsible for ensuring that the application is complete in accordance with the advertisement and will reach the University no later than closing date for application. We look forward to receiving your application! Union representatives: Saco-S [email protected] Susanne Meijer ST-OFR/S, phone: +46 21-10 14 89 We decline all contact with recruiters and sellers of advertisements. We have made our strategic choices for this recruitment. Please note that Annaliina Gynne is available to answer questions during the following periods: 12/6-25/6, 7-8/7, 1-5/8. #LI-AE1
Mälardalens universitet (MDU) är Sveriges nyaste universitet. Med vår vision, att vara ett progressivt och samverkande universitet där vi tillsammans formar en hållbar framtid, vill vi göra verklig skillnad. Vill du vara med och bidra till vår utveckling? Tillsammans bidrar vi till en mer hållbar framtid genom kunskap och innovation. Vi anser att ny kunskap och nya perspektiv bäst skapas och uppnås i samverkan med andra - kollegor, studenter, näringsliv och offentlig sektor såväl nationellt som internationellt. På Akademin för utbildning, kultur och kommunikation (UKK) läser våra studenter främst på program inom lärarutbildningar, men det erbjuds även program och kurser inom språk och kommunikation, matematik/tillämpad matematik, fysik, musik och opera samt den förberedande utbildningen tekniskt basår. MDU:s forskningsinriktning utbildningsvetenskap och matematik är en del av akademin. Vårt arbete sker i samverkan med det omgivande samhället och internationella partners. Anställningsinformation Anställningsform: Tidsbegränsad anställning Anställningsperiod/tillträde: 2025-10-01 till 2027-09-30 Omfattning: Heltid Antal anställningar: 1 Sista ansökningsdag: 2025-08-05 Stationeringsort: Västerås Akademi/enhet/sektion: Akademin för utbildning, kultur och kommunikation För en utförlig beskrivning av de grundläggande behörighetskrav och bedömningsgrunder som gäller för en anställning som universitetsadjunkt vid MDU, hänvisas till https://www.mdu.se/om-mdu/jobba-med-oss/lediga-jobb Arbetsuppgifter Som universitetsadjunkt är dina huvudsakliga arbetsuppgifter undervisning. Till undervisning hör även handledning, examination, kursutvärdering, kursutveckling. Samverkan är en integrerad del av universitetets forsknings- och utbildningsuppdrag och som universitetsadjunkt bidrar du aktivt till universitetets utvecklingsarbete. I arbetsuppgifterna ingår även allmän administration och kompetensutveckling samt att delta i den dagliga verksamheten, i ämnets och akademins arbete. För den här anställningen ingår undervisning i olika engelskkurser, i första hand med inriktning mot språkfärdighet och olika typer av kommunikation, inklusive akademiskt skrivande. Anställningen kan också komma att innefatta undervisning i andra engelskkurser t.ex. inom lärarprogrammen, samt handledning av självständiga arbeten. Även översättning och/eller språkgranskning av universitetets interna och externa kommunikation, styrdokument och liknande kan ingå. För att lyckas och trivas i rollen som adjunkt behöver du bidra till och vara aktiv i arbetet i ämnesgruppen och på överordnade organisatoriska enheter, till exempel genom att delta i olika möten, evenemang och utvecklingsinsatser. Behörighetskrav Vi söker dig som har visat pedagogisk skicklighet och har en magisterexamen i relevant ämne för anställningen, eller motsvarande kompetens. Den pedagogiska skickligheten ska vara dokumenterad på ett sådant sätt att det går att bedöma kvaliteten på det tidigare arbetet. För att anställas som lärare vid MDU efterfrågas högskolepedagogisk utbildning eller motsvarande kunskaper. Den som anställs men saknar högskolepedagogisk utbildning kommer erbjudas att genomgå sådan i anställningen inom två och ett halvt år. Den högskolepedagogiska utbildningen vid Mälardalens universitet motsvarar tio veckors utbildning. För denna anställning tillkommer följande behörighetskrav, utöver de som är fastställda i Anställningsordning vid MDU. Du förutsätts ha utmärkta kunskaper i engelska i tal och skrift, inklusive förmågan att undervisa om och på engelska och att kommunicera på akademisk nivå på språket. Bedömningsgrunder Som bedömningsgrund ska dels graden av den skicklighet som krävs för anställningen gälla, dels den förmåga och lämplighet i övrigt som krävs för att kunna utföra arbetsuppgifterna väl. Utöver de bedömningsgrunder som är fastställda i Anställningsordning vid MDU, kommer särskild vikt att läggas vid följande för denna anställning: • tidigare erfarenheter av undervisning och utveckling av engelskkurser på högskolenivå med inriktning mot teknisk engelska, affärskommunikation och/eller akademisk engelska, men även engelskkurser inom lärarutbildning • erfarenhet av handledning av självständiga arbeten • goda kunskaper i IKT och digital undervisning • högre akademisk utbildning än magisternivå • tidigare erfarenhet av översättning och språkgranskning (språkparet svenska-engelska) Vid en samlad bedömning av lämplighet läggs även vikt vid personliga förmågor. Alla anställda vid MDU förväntas samarbeta och bemöta kollegor och studenter med respekt, ta ansvar för verksamheten och de egna arbetsuppgifterna samt bidra till en god arbetsmiljö. Vikt läggs också på att du kan arbeta både självständigt och tillsammans med andra, samt har utmärkt social kompetens i rollen som lärare såväl som kollega. Du ska kunna förhålla dig till givna ramar såsom kursplaner och tidigare undervisningssätt men även bidra med egna initiativ, innovationer och lösningar. Du ska även ha en god förmåga att anpassa dig till olika studentgrupper med skiftande behov samt visa motivation att erbjuda god utbildning med gällande förutsättningar. Vi värdesätter även de kvaliteter som en jämn ålders- och könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Ansökan Du gör din ansökan genom att klicka på knappen ”Ansök” nedan. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag. Välkommen med din ansökan! Fackliga representanter: Saco-S [email protected] Susanne Meijer ST-OFR/S, tel: 021-10 14 89 Vi undanber oss all kontakt med försäljare av annonser. Vi har gjort våra strategiska val för denna rekrytering. OBS! Annaliina Gynne är tillgänglig att besvara frågor under följande perioder: 12/6-25/6, 7-8/7, 1-5/8. #LI-AE1
Välj ett jobb för att visa detaljer