Intermittent anställning som lärare i samiska

Umeå universitet är ett av Sveriges största lärosäten med över 37 000 studenter och cirka 4 700 anställda. Vid universitetet finns en mångfald av utbildningar av hög kvalitet och världsledande forskning inom flera vetenskapsområden, och här gjordes den banbrytande upptäckten av gensaxen CRISPR-Cas9 som tilldelats Nobelpriset i kemi. Vid Umeå universitet är allt nära. Våra sammanhållna campus gör det lätt att mötas, samarbeta och utbyta kunskap, något som gynnar en dynamisk och öppen kultur. Den samhällsomvandling och de stora gröna investeringar vi ser i norra Sverige skapar enorma möjligheter och komplexa utmaningar. För Umeå universitet handlar det om att bedriva forskning om – och mitt i – ett samhälle i omvandling. Men också om att leverera utbildningar för regioner som behöver expandera fort och hållbart. Det är helt enkelt här framtiden skapas. Är du intresserad av att veta mer? https://www.umu.se/jobba-hos-oss/om-universitetet-som-arbetsplats/   Institutionen för språkstudier vid Umeå universitets humanistiska fakultet bedriver utbildning och forskning i språk, litteratur och språkdidaktik inom svenska, engelska, finska, franska, italienska, lingvistik, meänkieli, ryska, samiska, spanska och tyska. För mer information om Institutionen för språkstudier besök: https://www.umu.se/institutionen-for-sprakstudier/ Intermittent anställning innebär att du kan bli erbjuden anställning under enstaka kortvariga anställningstillfällen under en viss ramperiod. Anställningstillfällena tidsbegränsas med stöd av LAS 5 § 1 p. Att stå till förfogande på detta sätt innebär att ett nytt anställningsförhållande inträder vid varje tillfälle du erbjuds och tackar ja till arbete. Vi söker nu en medarbetare som kan arbeta under ramperioden 2024-08-15 till 2025-06-30 när behov inom verksamheten uppstår. Huvudsakliga arbetsuppgifter I anställningen ingår till exempel undervisning på grundnivå i nordsamiska och utvecklingsarbete. VFU-besök kan ingå. Förutom undervisning ingår även undervisningsrelaterad administration samt planeringsmöten. Undervisningen sker på campus och nätbaserade kurser.  Kompetenskrav Behörig att anställas är den som har minst 90 hp akademiska studier i nordsamiska. Mycket goda kunskaper i nordsamiska och goda kunskaper i svenska samt förmåga att undervisa på dessa språk utgör ett krav för anställningen. Vi söker dig som är initiativtagande, självgående och flexibel och som har god samarbetsförmåga. Meriterande Det är meriterande med lärarexamen inriktad på förskola eller grundskola. Det är även meriterade med aktuell erfarenhet av undervisning i nordsamiska i skolan eller vid universitet eller högskola. Övriga upplysningar Du skickar din ansökan via vårt e-rekryteringssystem Varbi. Ansökan ska vara inkommen senast 2024-05-24 och ska innehålla CV/meritförteckning och dokumentation av formella meriter  (betyg/intyg).  Närmare upplysningar om anställningen lämnas av prefekt Daniel Andersson, [email protected]. Välkommen med din ansökan!  Umeå universitet vill erbjuda en jämställd och jämlik miljö där öppna samtal mellan människor med olika bakgrund och perspektiv lägger grunden för lärande, skaparkraft och utveckling. Vi välkomnar därför personer med olika bakgrunder och erfarenheter att söka den aktuella anställningen. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

3 maj 2024
Sista ansökan:
24 maj 2024
Adjunkter i statistik (flera tidsbegränsade anställningar)

vid Statistiska institutionen. Sista ansökningsdag: 2024-05-20. Statistiska institutionen tillhör Samhällsvetenskapliga fakulteten och har ca 35 medarbetare, varav ca 25 lärare och/eller forskare, 4 doktorander och övriga inom administration. Vi söker nu en eller flera adjunkter med varierad omfattning för tjänstgöring under höstterminen 2024. Arbetsuppgifter Arbetet innebär att bedriva undervisning inom det statistiska området. Den undervisning som anställningarna omfattar är kurser i första hand på grundnivå. Arbetsuppgifterna består typiskt av räkneövningar, datorlaborationer och i förekommande fall även föreläsningar. Bedömningar av inlämningsuppgifter ingår också i arbetsuppgifterna. Behörighetskrav Behörig att anställas är den som avlagt examen från statistisk högskoleutbildning på lägst grundnivå eller har motsvarande kompetens samt har visat pedagogisk skicklighet. Som allmänt behörighetskrav gäller att ha såväl förmåga att samarbeta som den förmåga och lämplighet i övrigt som behövs för att fullgöra arbetsuppgifterna väl. Bedömningsgrunder Vid urvalet av behöriga sökande läggs vikt vid pedagogisk skicklighet och erfarenhet av undervisning i statistik vid högskola och/eller universitet. God samarbetsförmåga och ett positivt förhållningssätt gentemot studenter och kollegor värderas högt. Stor vikt kommer att fästas vid personlig lämplighet. Anställningsvillkor  Anställningarna avser hel- eller deltid och är tidsbegränsade till maximalt sex månader. Tillträde och omfattning enligt överenskommelse. Anställningsformen adjunkt vid Stockholms universitet innebär inga befordringsmöjligheter till vetenskapliga anställningar på högre nivå. Stockholms universitet strävar efter att vara en arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla. Kontakt Upplysningar om anställningen lämnas av studierektor Jessica Franzén, tfn 08-16 29 86, [email protected]. Fackliga företrädare Ingrid Lander (Saco-S), tfn 0708-16 26 64, [email protected], Alejandra Pizarro Carrasco (Fackförbundet ST/OFR), tfn 08-16 34 89, [email protected], samt [email protected] (SEKO). Ansökan Du söker anställningen via Stockholms universitets rekryteringssystem. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag. Universitetets anställningsordning och anvisningar för sökande finns på webbsidan: att söka en anställning. Välkommen med din ansökan! Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.

3 maj 2024
Sista ansökan:
20 maj 2024
Universitetsadjunkter till enheten för polisiärt arbete

Umeå universitet är ett av Sveriges största lärosäten med över 37 000 studenter och cirka 4 700 anställda. Vid universitetet finns en mångfald av utbildningar av hög kvalitet och världsledande forskning inom flera vetenskapsområden, och här gjordes den banbrytande upptäckten av gensaxen CRISPR-Cas9 som tilldelats Nobelpriset i kemi. Vid Umeå universitet är allt nära. Våra sammanhållna campus gör det lätt att mötas, samarbeta och utbyta kunskap, något som gynnar en dynamisk och öppen kultur. Den samhällsomvandling och de stora gröna investeringar vi ser i norra Sverige skapar enorma möjligheter och komplexa utmaningar. För Umeå universitet handlar det om att bedriva forskning om – och mitt i – ett samhälle i omvandling. Men också om att leverera utbildningar för regioner som behöver expandera fort och hållbart. Det är helt enkelt här framtiden skapas. Är du intresserad av att veta mer? https://www.umu.se/jobba-hos-oss/om-universitetet-som-arbetsplats/   Universitetsadjunkter till Enheten för polisiärt arbete Enheten för polisiärt arbete vid Umeå universitet söker 1–2 universitetsadjunkter. Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid, med sex månaders provanställning. Önskat startdatum är 2024-09-01 eller enligt överenskommelse.  Om arbetsplatsen Vid Enheten för polisiärt arbete bedrivs polisutbildning på uppdrag av Polismyndigheten. Vi har ständig utveckling för ögonen i vårt arbete med att utbilda professionella poliser som agerar för ett tryggare samhälle, för utveckling av svensk polis och för ett livslångt eget lärande. Inom huvudområdet polisiärt arbete erbjuds även fristående kurser samt ett magisterprogram. Vi bedriver också vidareutbildning av poliser liksom annan extern utbildning, samt extern forskningsverksamhet. Enheten leds av en föreståndare och har ca 30 anställda. Enheten köper också lärartjänster från flera andra institutioner och från Polismyndigheten - totalt är ett åttiotal medarbetare involverade i verksamheten. Arbetsuppgifter De huvudsakliga arbetsuppgifterna består av undervisning i de professionsnära inslagen som ingår i polisprogrammet. Utöver undervisning ingår även tillhörande administration och examination i arbetsuppgifterna. I anställningen ingår 10 procent kompetensutvecklingstid som främst ska användas till att bibehålla de professionsnära kompetenserna. Undervisningen på grundutbildningen genomförs på svenska. Behörighet Behörig att anställas som universitetsadjunkt är den som har examen på lägst magisternivå eller har någon annan yrkesskicklighet som är av betydelse med hänsyn till anställningens ämnesinnehåll och de arbetsuppgifter som ska ingå i anställningen. Bedömningsgrunder och avvägning mellan bedömningsgrunderna Specifika bedömningsgrunder är yrkesskicklighet inom områden med relevans för polisiärt arbete, samt pedagogisk skicklighet. Även vetenskaplig skicklighet ingår som en bedömningsgrund. Vid bedömning av yrkesskicklighet inom områden med relevans för polisiärt arbete, är erfarenhet av arbete inom Polismyndigheten eller annan brottsbekämpande verksamhet, meriterande. Särskild vikt ska fästas vid visad bredd och djup i verksamhetsutövning.  Vid bedömning av den pedagogiska skickligheten beaktas särskilt erfarenhet av undervisning eller utbildning. Pedagogisk högskoleutbildning är meriterande liksom erfarenhet från pedagogiskt utvecklingsarbete inom aktuellt ämnesområde. Vid bedömning av den vetenskapliga skickligheten beaktas särskilt erfarenhet av vetenskapligt arbete och vetenskaplig produktion. Särskild vikt ska fästas vid yrkesskicklighet inom områden av relevans för polisiärt arbete, samt vid pedagogisk skicklighet. Vid en avvägning mellan dessa bedömningsgrunder ska visad yrkesskicklighet tillmätas större vikt. Viss vikt ska även fästas vid vetenskaplig skicklighet. En allmän bedömningsgrund för lärare vid Umeå universitet är såväl god samarbetsförmåga, som den kompetens och lämplighet i övrigt som behövs för att fullgöra arbetsuppgifterna väl. Särskild vikt kommer att läggas vid att sökande ska kunna utföra administrativa och pedagogiska arbetsuppgifter som förutsätter god förståelse och bruk av svenska språket, eftersom undervisningen bedrivs på svenska. Vid tillsättning kommer universitetet främst att beakta den som efter en kvalitativ helhetsbedömning av kompetens och skicklighet bedöms ha de bästa förutsättningarna att genomföra aktuella arbetsuppgifter. Som person är du strukturerad, lösningsfokuserad och kan självständigt och tillsammans med kollegor organisera och genomföra undervisning. Behörighets- och bedömningsgrunderna återfinns i https://www.umu.se/globalassets/fristaende-webbar/regelverk/personal-lika-villkor-och-arbetsmiljo/anstallningsordning--for-larare-vid-umea-universitet2.pdf I rekryteringsprocessen kan det bli aktuellt med intervjuer, provföreläsningar och referenstagning. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Vi erbjuder dig Ett arbete i en stimulerande arbetsmiljö med goda möjligheter till egen kompetensutveckling. Ansökan - Din ansökan ska innehålla: - Personligt brev inklusive kontaktuppgifter - Meritförteckning/CV inklusive redogörelse av professionsnära kompetens - Redogörelse för eventuell Eventuell redogörelse för pedagogisk verksamhet - Eventuell redogörelseRedogörelse för eventuell för vetenskaplig verksamhet - Vidimerade kopior av relevanta examensbevis - Referenser inklusive kontaktuppgifterKontaktuppgifter till  två referenser  Närmare upplysningar om anställningen lämnas av Daniel Skog, föreståndare, 090-786 95 75 eller Tove Wedin, HR-samordnare, 090- 786 75 36. Vi ser fram emot att ta del av din ansökan! Umeå universitet vill erbjuda en jämställd och jämlik miljö där öppna samtal mellan människor med olika bakgrund och perspektiv lägger grunden för lärande, skaparkraft och utveckling. Vi välkomnar därför personer med olika bakgrunder och erfarenheter att söka den aktuella anställningen. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

3 maj 2024
Sista ansökan:
27 maj 2024
Universitetsadjunkt med inriktning mot kulturskolepedagogik och drama

På Institutionen för estetiska ämnen vid Umeå universitets humanistiska fakultet, samlas omkring 45 trevliga kollegor som förenas i sitt engagemang för estetiska uttryck och kunskapsområden. Ett av våra viktiga uppdrag är att ge lärarutbildning inom skolans estetiska ämnen bild, musik och slöjd. Vi har också ett professionsinriktat kursutbud inom grafisk design, design och kläder och musikproduktion. Därtill bedriver vi forskning, både på vetenskaplig och konstnärlig grund, inom estetiska kunskapsområden. Detta gör vår arbetsplats till en kreativ miljö där människor med olika skapande intressen möts: trä, metall och textil, modedesign, bild och form, foto, ljud och musik med mera. För mer information om vad vi gör, besök gärna institutionens hemsida https://www.umu.se/institutionen-for-estetiska-amnen/. Som statligt anställd har du även många förmåner som du kan läsa mer om här: https://www.aurora.umu.se/min-anstallning/preboarding/min-anstallning Institutionen för estetiska ämnen söker nu en universitetsadjunkt i estetiska ämnen med inriktning mot kulturskolepedagogik och drama. Beskrivning av arbetsuppgifter I arbetsuppgifterna ingår undervisning i kurser med inriktning mot kulturskolans verksamhet, i synnerhet inom området kulturskolepedagogik, drama och skolmusikal. I arbetsuppgifterna ingår även att, inom ramen för Kulturskoleklivet, driva kursutveckling och delta i institutionens samverkan med regionens kulturskolor. Personen vi anställer förväntas därtill medverka i kurser inom grund- och förskollärarutbildningen som behandlar estetiska lärprocesser och där flera estetiska uttrycksformer utöver drama, såsom bild och musik, också ingår och samverkar. Det är därför önskvärt med en bred estetisk kompetens och erfarenhet av pedagogisk verksamhet i flera åldersgrupper.  Undervisningen sker mestadels på campus och anställningens innehåll kommer att variera i enlighet med att kursutbud och institutionens övriga uppdrag förändras. Till undervisning hör föreläsningar, handledning, praktisk färdighetsträning, workshops, seminarieledning och bedömning. I övrigt ingår undervisningsrelaterad administration, kursplanering och utvecklingsarbete, samt att delta aktivt i institutionens övriga verksamhet och utveckling. Av anställningens omfattning ingår 10% kompetensutvecklingstid, som ska användas till att följa ämnesområdets utveckling och att utveckla kompetens med relevans för institutionens verksamhet.  Behörighet Behörig att anställas som universitetsadjunkt i estetiska ämnen med inriktning mot kulturskolepedagogik och drama är den som har examen på lägst magisternivå inom aktuellt område eller har någon annan yrkesskicklighet som är av betydelse med hänsyn till anställningens ämnesinnehåll och de arbetsuppgifter som ska ingå i anställningen.  För behörighet till aktuell anställning krävs yrkeserfarenhet och yrkesskicklighet från professionellt arbete inom kulturskolan.  Goda språkkunskaper i svenska samt förmåga att undervisa på detta språk utgör ett krav för anställningen. Bedömningsgrunder för urvalet  Specifika bedömningsgrunder är:  - Dokumenterade kunskaper inom kulturskolepedagogik och drama - Professionskompetens från undervisning inom drama och teater i kulturskola, ungdomsskola och vuxenutbildning - Undervisningserfarenhet från universitet inom kulturskolepedagogik med visad hög kvalitet - Erfarenhet av utvecklingsarbete i samverkan med omgivande samhälle och kulturskola - Erfarenheter av pedagogisk verksamhet i tvärkonstnärliga sammanhang där estetiska uttrycksformer utöver drama och teater ingår, såsom bildskapande och musikskapande  Övriga bedömningsgrunder: - God samarbetsförmåga - Förmåga till studieadministration - Övrig lämplighet som anses utgöra förutsättning för fullgott genomförande av arbetsuppgifter  Avvägning mellan bedömningsgrunder Särskild vikt ska fästas vid dokumenterade kunskaper inom kulturskolepedagogik och drama; professionskompetens från undervisning inom drama och teater i kulturskola, ungdomsskola och vuxenutbildning; undervisningserfarenhet från universitet inom kulturskolepedagogik med visad hög kvalitet. Stor vikt ska fästas vid erfarenhet av utvecklingsarbete i samverkan med omgivande samhälle och kulturskola. Vikt ska fästas vid erfarenheter av pedagogisk verksamhet i tvärkonstnärliga sammanhang där estetiska uttrycksformer utöver drama och teater ingår, såsom bildskapande och musikskapande. Därutöver ska vikt fästas vid övriga bedömningsgrunder.  Ansökan Ansökan ska innehålla: 1. Personligt brev med motivering till varför du söker anställningen 2. CV 3. Relevanta betyg och intyg som styrker uppgifter i CV Ansökan ska göras i universitets e-rekryteringssystem Varbi och vara inkommen senast 2024-05-24. Alla handlingar ska lämnas in i elektronisk form. Behörighets- och bedömningsgrunderna för anställning av lärare återfinns i anställningsordning för lärare vid Umeå universitet: https://www.umu.se/regelverk/personal-lika-villkor-och-arbetsmiljo/anstallningsordning-for-larare-vid-umea-universitet2/ Övrigt  Anställningen är tills vidare på 40 %, med tillträde 2024-08-01 eller enligt överenskommelse.  Anställningen är placerad i Umeå och hög närvaro i miljön är ett krav. Närmare upplysningar om anställningen lämnas av prefekt Stina Wikberg ([email protected], 090-786 58 66) Välkommen med din ansökan!

3 maj 2024
Sista ansökan:
24 maj 2024
Universitetsadjunkt i välfärdsrätt, vikariat

Vi har kraften från över 40 000 studenter och medarbetare. Studenter som ger framtidshopp. Medarbetare som varje dag bidrar till att Linköpings universitet tar sig an samtidens utmaningar. Vår värdegrund vilar på trovärdighet, tillit och trygghet. Genom att vara modiga, tänka fritt och göra nytt skapar vi tillsammans, med stora och små handlingar, en bättre framtid. Välkommen att söka jobb hos oss! Universitetsadjunkt i välfärdsrätt, vikariat, 30 % Dina arbetsuppgifter Avdelningen för Socialt arbete bedriver forskning, utbildning på grundläggande och avanceradnivå samt forskarutbildning inom avdelningens båda huvudområden; socialt arbete och välfärdfärdsrätt. Avdelningens största uppdrag är Socionomprogrammet, 210 hp. Som universitetsadjunkt välfärdsrätt i socialt arbete undervisar du på grundnivå och avancerad nivå, framför allt på svenska, i kurser där det välfärdsrättsliga perspektivet är särskilt betydelsefullt. Vissa valbara kurser ges på engelska. Arbetet inkluderar att delta i kursutveckling och även att ha kursansvar. Du är flexibel och har förmåga att röra dig mellan olika typer av pedagogiska och vetenskapliga sammanhang. Du delar med dig av kunskap och bidrar till arbetsgruppens professionella utveckling, kollegiala arbetssätt och sociala gemenskap. Att du är närvarande och aktiv ser vi som självklart för att du ska kunna utföra dina uppgifter på bästa sätt och trivas i arbetsgemenskapen.  Dina kvalifikationer Vi söker dig som har en utbildningsbakgrund inom juridik och har avlagt magisterexamen eller har motsvarande kompetens, samt har visat pedagogisk skicklighet. För denna anställning kommer särskild vikt att fästas vid den pedagogiska skickligheten. Gällande pedagogisk skicklighet kommer följande att bedömas: • Krav för anställningen är dokumenterad erfarenhet av undervisning i högre utbildning. • Särskilt meriterande är dokumenterad tidigare erfarenhet av undervisning i kurser med välfärdsrättslig inriktning. • Meriterande är tidigare erfarenhet av att undervisa vid socionomprogram. Då undervisning sker framför allt på svenska, endast enstaka kurser på engelska, så • ska du kunna uppvisa förmåga att undervisa på både svenska och engelska. Din arbetsplats Läs mer om vår verksamhet vid Institutionen för kultur och samhälle och Avdelningen för socialt arbete (SOCARB) - Linköpings universitet (liu.se) Om anställningen Vikariat, 30%, tillträde enligt överenskommelse – 2025-06-30   Lön och förmåner Linköpings universitet tillämpar individuell lönesättning. Läs mer om förmåner för anställda här. Fackliga kontaktpersoner Information om fackliga kontaktpersoner, se Hjälp för sökande. Ansökan Välkommen att söka denna anställning genom att klicka på knappen "Ansök" nedan. Din kompletta ansökan inklusive bilagor ska vara Linköpings universitet tillhanda senast den 22 maj. Ansökningar och/eller ansökningshandlingar som inkommer efter sista ansökningsdag beaktas ej. Publikationer, i pdf- eller word-format, bifogas i ansökningsformuläret. Publikationer som du inte har i digital form skickas per post i tre exemplar till Linköpings universitet, Registrator, 581 83 Linköping. Publikationerna ska vara Linköpings universitet tillhanda senast sista ansökningsdag. Tryckta publikationer skickas inte tillbaka, då handlingar som inkommer till Linköpings universitet bevaras eller gallras enligt gällande gallringsregler.   Vi välkomnar sökande med olika bakgrund, erfarenheter och perspektiv, det berikar och utvecklar vår verksamhet. För oss är det självklart att värna om allas lika värde, rättigheter och möjligheter. Läs om vårt arbete med Lika villkor. Välkommen med din ansökan! Linköpings universitet har upphandlade avtal och undanber oss direktkontakt från bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.

2 maj 2024
Sista ansökan:
22 maj 2024
Adjunkt i projektledning inom industriell systemteknik

Ämnesområde Projektledning inom industriell systemteknik. Ämnesbeskrivning Ämnesområdet omfattar tillämpade ingenjörskunskaper inom projektstyrning, kravhantering, samt systemtekniska kunskaper inom mekatronik, elektroteknik och produktutveckling. Det centrala är det multidisciplinära samarbetet och dess relation till de ingående ingenjörsdisciplinerna. Arbetsuppgifter Adjunkten förväntas medverka i och driva undervisning inom kurser med fokus på elektrotekniska projekt, industriell projektstyrning, samt projektstöd som moduler i olika kurser samt även bedriva kursutveckling i samarbete med lärare verksamma inom de tekniska områdena inom skolan. Adjunkten skall utveckla studenternas färdigheter i projektledning, både praktiskt och vetenskapligt, samt säkerställa ämnets progression i kurserna. Samarbetet med lärare från olika teknikområden är viktig för ämnets relevans. Bland arbetsuppgifterna ingår även att bistå skolans lärare med stöd, t.ex. gästföreläsningar/moduler i fler projektkurser än de ovan nämnda. Kurserna omfattar i huvudsak undervisning på svenska på grundnivå, men kommer även innefatta engelska på avancerad nivå. Därutöver förväntas adjunkten ha en aktiv roll i enhetens pedagogiska utveckling. Behörighet Behörig att anställas som adjunkt är den som har - avlagt examen på grundnivå eller avancerad nivå inom ämnet för anställningen eller har motsvarande kompetens. - yrkesskicklighet som är av betydelse med hänsyn till anställningens ämnesinnehåll och de arbetsuppgifter som ska ingå i anställningen. - visat pedagogisk skicklighet. Bedömningsgrunder Som bedömningsgrunder vid anställning som adjunkt vid KTH gäller de bedömningsgrunder som anges i avsnitt 1.5. i KTH:s anställningsordning i förhållande till fastställd anställningsprofil. Det är av högsta betydelse att den sökande har - pedagogisk skicklighet. Bedömningen av den pedagogiska skickligheten ska också avse personens förmåga till utveckling som lärare även på lång sikt. - administrativ skicklighet, visad genom exempelvis kursansvar, innefattande planering, kursutveckling, undervisning och uppföljning. - ämnesmässig skicklighet av relevans för anställningens innehåll, dvs inom både projektledning och en elektroteknisk tillämpning. - förståelse för hur tekniska och professionella färdigheter samverkar för att skapa ingenjörsexpertis - förmåga att undervisa på svenska och engelska. Det är av näst högsta betydelse att den sökande har - yrkesskicklighet av relevans för anställningens innehåll. - yrkeserfarenhet utanför högskolan, av ingenjörsarbete inom ämnesområdet. - avlagd forskarexamen av relevans för anställningens innehåll. - högskolepedagogisk utbildning. - förståelse för system som ingenjörskoncept, inklusive systemdesign, modellering och simulering, systemoptimering, och systemintegration. Det är även av betydelse att den sökande har - förmåga att samverka med det omgivande samhället. - förmåga att utveckla och leda verksamhet och personal, liksom samarbetsförmåga. Däri ingår att ha kunskap om mångfalds- och likabehandlingsfrågor med särskild fokus på jämställdhetsamarbetsförmåga. Fackliga representanter Du hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter på https://www.kth.se/om/work-at-kth/fackrepresentanter-1.500898. Ansökan Du som sökande har huvudansvaret för att ansökan är komplett utifrån annonsen. Ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (Central European Time/Central European Summer Time). Du ansöker via KTH:s rekryteringssystem. För mer information om KTH:s bedömning, se https://intra.kth.se/styrning/styrdokument/regler/rekrytering-1.661837 Övrigt Strävan efter jämställdhet, mångfald och lika villkor är både en kvalitetsfråga och en självklar del av KTH:s värdegrund. För information om behandling av personuppgifter i samband med rekrytering, https://www.kth.se/om/work-at-kth/processing-of-personal-data-in-the-recruitment-process-1.823440 KTH Relocation bistår med hjälp i frågor om etablering i Sverige och på KTH, https://www.kth.se/en/om/work-at-kth/relocation Vi undanber oss all kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.   Om KTH KTH är ett av Europas ledande tekniska universitet och en viktig arena för kunskapsutveckling. Som Sveriges största universitet för teknisk forskning och utbildning samlar vi studenter, forskare och fakultet från hela världen. Vår forskning och utbildning omfattar såväl naturvetenskap som alla grenar inom teknik samt arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, historia och filosofi. https://www.kth.se/om/om-kth-1.885102

2 maj 2024
Sista ansökan:
24 maj 2024
Universitetsadjunkt i informatik med inriktning mot mjukvaruutveckling

Vid Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT bedrivs utbildning och forskning inom biblioteks- och informationsvetenskap, informatik och pedagogik. Institutionen för informationsteknologi har drygt 25 medarbetare, tre kandidatutbildningar och en magisterutbildning inom informatik. Vid institutionen finns en framgångsrik forskningsmiljö inom informationsteknologi med ett flertal större externfinansierade projekt, exempelvis inom data-driven innovation och tjänsteutveckling, intelligent dataanalys och IT service management. Institutionen har också en stark samverkan med näringslivet inom både forskning och utbildning, bland annat via den nystartade Techarena Borås. Läs mer på Institutionen för informationsteknologi. Nu finns det en spännande möjlighet att bli universitetsadjunkt vid Institutionen för informationsteknologi! Hos oss är du inte bara en lärare, utan en uppskattad och värdefull del i verksamhetens utveckling. Arbetsbeskrivning Dina arbetsuppgifter kommer att vara varierade och inkludera undervisning i form av föreläsningar, handledning och seminarieverksamhet, samt examination inom våra utbildningar i informatik med huvudsaklig inriktning mot programutveckling. Utöver undervisning ingår även deltagande i pedagogisk utveckling, kursutveckling, skapande av kursmaterial och andra administrativa uppgifter. Du kommer att vara involverad i kurser på grundnivå inom programmen Dataekonomutbildningen, Systemvetarutbildningen och Systemarkitekturutbildningen med inriktning mot programutveckling, vilket inkluderar handledning av uppsatsarbeten på kandidatnivå inom informatik. Fokus i undervisningen ligger på system- och programutveckling med olika programmeringsspråk och ramverk för olika plattformar. Exempelvis kommer du att undervisa i programspråk som C# och Python samt ramverk som .Net, DevOps och Azure, både för stationära plattformar och för webb och mobil. Andra möjliga ämnen inkluderar mjukvaruarkitektur, testautomation, AI och testdriven utveckling. Institutionen för informationsteknologi befinner sig i ett expansivt skede inom såväl utbildning som forskning. Vi har flera utbildningsprogram och den utlysta tjänsten har också en undervisningsinriktning. Institutionen driver emellertid flera forskningsprojekt som inkluderar både seniora och juniora forskare. Kvalifikationer  För anställningen krävs: • avlagd magisterexamen eller ha motsvarande vetenskaplig kompetens inom informatik eller annat relevant ämne för tjänstens inriktning (tex datavetenskap) • visad pedagogisk skicklighet • erfarenhet av undervisning inom program- och systemutveckling • dokumenterade kunskaper i ramverket .Net och programspråket C# • dokumenterade kunskaper i databashantering • dokumenterade kunskaper i applikationsutveckling för webb och/eller mobil • goda och dokumenterade kunskaper i svenska och engelska, både tal och skrift Det är meriterande med dokumenterad erfarenhet av: • relevant yrkeslivserfarenhet inom mjukvaruutveckling • ansvar för kursutvecklingsarbete inom grundutbildning • tillämpad artificiell intelligens • DevOps • erfarenhet av samarbete med privat- och/eller offentlig sektor. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet och förmåga att samverka inom ett lärarlag. Ett generellt behörighetskrav för tillsvidareanställning som lärare är genomgången högskolepedagogisk utbildning motsvarande 10 veckors heltidsstudier, eller motsvarande kompetens. En anställd som saknar högskolepedagogisk utbildning kan genomgå utbildningen under de två första åren av anställningen. Om anställningen Anställningsform: Tillsvidareanställning, sex månaders provanställning kan komma att tillämpas. Sysselsättningsgrad: 100 % eller enligt överenskommelse Tillträde: Snarast eller enligt överenskommelse. Placeringsort: Borås Diarienummer: PA2024/83 Kontakt Upplysningar om anställningen lämnas av Alen Doracic telefon 033-435 40 81. Facklig företrädare är Maria Ferlin, Saco-S. Fackliga företrädare nås via högskolans växel tfn 033-435 40 00. Facklig företrädare för OFR/S nås via [email protected]. Ansökan Du ansöker om anställningen via vår hemsida genom att klicka på ”Ansök” längst ned i annonsen. För mer information om hur du ansöker, besök sidan Hjälp för sökande.  Skriv tydligt i din ansökan vad du söker för anställning och ange diarienummer. En komplett ansökan ska innehålla följande elektroniska dokument:  • Försättsblad/personligt brev med kort motivering till din ansökan där sökt befattning och ämne framgår. • CV med översiktlig förteckning av utbildningar och arbetslivserfarenhet i kronologisk ordning, inklusive referenser och löneanspråk. • Meritportfölj enligt Högskolan i Borås riktlinjer (Ladda ner mall) • Relevanta examensbevis som styrker behörighet och krav i anställningen. • Eventuellt intyg på genomgången högskolepedagogisk utbildning. • Eventuella övriga relevanta intyg/betyg/dokument som styrker behörighet och krav i anställningen. Efter sista ansökningsdag kan inga kompletteringar göras elektroniskt.  Välkommen med din ansökan senast vid midnatt 2024-05-26 (CET, Central European Time).  Övrigt Högskolan som arbetsplats innebär en anställning med bra villkor och förmåner. Vårt moderna campus ligger mitt i city med promenadavstånd från Resecentrum. Härifrån erbjuds bra pendlingsmöjligheter. För oss är det en självklarhet att verka för en hållbar samhällsutveckling i hela vår verksamhet och att arbeta för att främja mångfald, jämställdhet och tillgänglighet. Fakta om Högskolan i Borås Jobba hos oss Inför denna rekrytering har Högskolan i Borås tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.

2 maj 2024
Sista ansökan:
26 maj 2024
Universitetsadjunkt i polisiärt arbete med uppdrag som proprefekt

Vid Akademin för polisiärt arbete erbjuder vi Polisprogrammet, en ledande uppdragsutbildning i samarbete med Polismyndigheten. Vår unika utbildning kombinerar teori med avancerad färdighetsträning i moderna övningsmiljöer och med engagerade lärare. Här samarbetar poliser, jurister, kriminologer och idrottsvetare för att forma framtidens poliser. Hos oss integreras olika kunskapsområden genom problembaserad undervisning och fältstudier. Akademins mål är tydligt - att utbilda poliser med en balanserad koppling mellan känsla och förnuft, med fokus på vår värdegrund och ledorden engagemang, lärande och delaktighet. Detta präglar hela vår verksamhet. Läs mer på Jobba hos oss på Akademin för polisiärt arbete. Nu söker vi en engagerad och kvalificerad universitetsadjunkt som är redo att ta steget in i en chefsroll som proprefekt. Om du har viljan och kompetensen så ser vi fram emot din ansökan och möjligheten att arbeta tillsammans för att fortsätta vara en av Sveriges mest populära polisutbildningar. Välkommen med din ansökan! Om ämnet polisiärt arbete Inom polisiärt arbete studeras ämnesinnehåll, teorier, metoder och arbetsrutiner som ligger till grund för det polisiära arbetet. Huvudområdet Polisiärt arbete vilar på en akademisk, flervetenskaplig bas och befinner sig i gränslandet mellan samhällsvetenskap, beteendevetenskap, medicin, teknik och humaniora. Juridik, kriminologi, psykologi och statsvetenskap utgör särskilt viktiga komponenter. Huvudområdet Polisiärt arbete innefattar polisiär tjänstfärdighet vilken är grundad i beprövad erfarenhet och i tilltagande utsträckning vetenskapliga studier. Arbetsbeskrivning Uppdraget som proprefekt Som proprefekt har du det dagliga ansvaret inom tilldelat område vid Institutionen för polisutbildning Campus och ansvarar inför prefekt för områdets verksamhetsplanering. Det omfattar såväl medarbetare som verksamhet och organisation i relation till utbildning vid akademin. Medarbetare utgörs av såväl akademiskt anställd personal vid högskolan som av polislärare anställda vid Polismyndigheten och placerade vid högskolan. Du kan dessutom komma att ha ansvar för arbetsledning och arbetsmiljö för medarbetare anställda vid andra institutioner vid högskolan samt för medarbetare anställda vid andra lärosäten. Som chef förväntas du agera utifrån ett strategiskt och långsiktigt högskolegemensamt perspektiv. Du arbetar mot högskolans gemensamma och övergripande mål utifrån strategier och policys och inom givna ekonomiska ramar. Du ingår i akademichefens ledningsgrupp och är delaktig i akademins strategiska verksamhetsutveckling. Som proprefekt har du prefekt som närmsta chef. I rollen beslutar du i enlighet med akademins organisations- och beslutsordning, leder och utvecklar institutionens verksamhet utifrån högskolans behov, mål och omvärldens krav samt är en god ledare och arbetsgivarföreträdare som värnar en god arbetsmiljö. Du verkar även i nära samarbete med studenter och medarbetare. Arbetsuppgifter som universitetsadjunkt Som universitetsadjunkt vid akademin har du en betydande roll i att inspirera och utbilda blivande polisaspiranter. Ditt ansvarsområde sträcker sig från undervisning, utveckling och administration till handledning av examensarbeten inom akademins olika utbildningar, huvudsakligen i Polisprogrammet samt i Kandidatpåbyggnad i polisiärt arbete med inriktning mot brottsutredning. Arbetet inkluderar allt från att planera och genomföra engagerande föreläsningar, till att utveckla undervisningen och säkerställa dess kvalitet och effektivitet genom uppföljning. Som universitetsadjunkt hos oss är du en del av ett team av dedikerade lärare vid polisutbildningen samt företrädare för professionsområdet där samverkan är i fokus. Akademins arbete präglas av ett kollegialt samarbete varför god samarbetsförmåga med övriga lärare vid akademierna och samverkan med företrädare för professionsområdet är viktigt. Kvalifikationer  För detaljerad information om de kvalifikationer som krävs för anställningen, vänligen se högskolans hemsida: hb.se/lediga-anstallningar Om anställningen Anställningsform: Tillsvidareanställning som universitetsadjunkt, sex månaders provanställning kan komma att tillämpas. Sysselsättningsgrad: 100 % Tillträde: Enligt överenskommelse Placeringsort: Borås Villkor för uppdrag som proprefekt: 3 år med möjlighet till förlängning i ytterligare 3 år. Uppdragets omfattning är heltid där eventuellt utrymme för forskning och annan verksamhet bestäms individuellt utifrån verksamhetens behov. Till uppdraget ingår ett funktionstillägg med 7 000 kr/månad enligt lokalt villkorsavtal (Dnr 1082-23). Diarienummer: PA2024/79 Kontakt Upplysningar om anställningen lämnas av akademichef Stina Sundling via telefon 033-435 41 30. Facklig företrädare är Martin Behre, Saco-S. Fackliga företrädare nås via högskolans växel tfn 033-435 40 00. Facklig företrädare för OFR/S nås via [email protected]. Ansökan Du ansöker om anställningen via vår hemsida genom att klicka på ”Ansök” längst ned i annonsen. För mer information om hur du ansöker, besök sidan Hjälp för sökande.  Skriv tydligt i din ansökan vad du söker för anställning och ange diarienummer. En komplett ansökan ska innehålla följande elektroniska dokument:  • Försättsblad/personligt brev med kort motivering till din ansökan där sökt befattning och ämne framgår. • CV med översiktlig förteckning av utbildningar och arbetslivserfarenhet i kronologisk ordning, inklusive referenser och löneanspråk. • Meritportfölj enligt Högskolan i Borås riktlinjer (Ladda ner mall) • Relevanta examensbevis som styrker behörighet och krav i anställningen. • Eventuellt intyg på genomgången högskolepedagogisk utbildning. • Eventuella övriga relevanta intyg/betyg/dokument som styrker behörighet och krav i anställningen. Efter sista ansökningsdag kan inga kompletteringar göras elektroniskt.  Välkommen med din ansökan senast vid midnatt 2024-05-23 (CET, Central European Time).

2 maj 2024
Sista ansökan:
23 maj 2024
Universitetsadjunkt i redovisningsrätt och skatterätt till terminskurs 5

Juridiska fakulteten i Uppsala är Nordens äldsta juridiska fakultet och fanns redan när universitetet grundades år 1477. Här finns en utbyggd och väl ansedd grundutbildning och forskarutbildning. Vid fakulteten finns Juridiska institutionen, där omkring 200 personer har sin anställning. Arbetsuppgifter Undervisning i redovisningsrätt och skatterätt på terminskurs 5. Till arbetsuppgifterna hör att förbereda, planera och genomföra undervisning framförallt i seminarieform, att följa utvecklingen inom anställningens rättsområden samt även viss kursadministration. I arbetsuppgifterna ingår även examination. I övrigt ingår arbetsuppgifter enligt lokalt kollektivavtal. Beskrivning av ämnesområdet Ämnena på terminskurs 5 har följande huvudsakliga inriktning. Redovisningsrätten omfattar en introduktion till löpande bokföring, upprättande av balans- och resultaträkning samt avslutande av den löpande bokföringen. Redovisningsrätten utgår från redovisningslagstiftningen och undervisningen omfattar löpande bokföring, upprättande av balans- och resultaträkning samt nyckeltal. Skatterätten täcker inkomstskatterätt och mervärdesskatterätt med fokus på metodfrågor, skatterättsliga mål och principer med fördjupning inom vissa delområden. Kvalifikationskrav Juristexamen. Administrativ skicklighet genom förmåga att planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt och för ändamålet anpassat sätt samt genom förmåga att ange och hålla tidsramar. Arbetet sker i hög grad i lärarlag varför vikt kommer att läggas vid förmåga att samarbeta. Förmåga att undervisa på svenska är ett krav. Önskvärt/meriterande i övrigt Tidigare undervisningserfarenhet, inklusive erfarenhet av alla nivåer på juristprogrammet, pedagogiska ledningsuppgifter inom relevanta områden samt forskningserfarenheter. Även andra arbeten med inslag av för kursen relevanta juridiska uppgifter är meriterande. Om anställningen Anställningen är tidsbegränsad till 6 månader. Omfattningen är 100%. Tillträde 2024-08-19 eller enligt överenskommelse. Placeringsort: Uppsala. Upplysningar om anställningen lämnas av:  Kursföreståndare Mikael Ek e-post: [email protected] Välkommen med din ansökan senast den 20 maj 2024, UFV-PA 2024/1527. Uppsala universitet är ett brett forskningsuniversitet med stark internationell ställning. Det yttersta målet är att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra skillnad i samhället. Vår viktigaste tillgång är alla 7 600 anställda och 53 000 studenter som med nyfikenhet och engagemang gör Uppsala universitet till en av landets mest spännande arbetsplatser. Läs mer om våra förmåner och hur det är att jobba inom Uppsala universitet https://uu.se/om-uu/jobba-hos-oss/ Vi undanber oss erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp. Ansökan tas emot i Uppsala universitets rekryteringssystem.

30 april 2024
Sista ansökan:
20 maj 2024
Universitetsadjunkt i associationsrätt till terminskurs 5

Juridiska fakulteten i Uppsala är Nordens äldsta juridiska fakultet och fanns redan när universitetet grundades år 1477. Här finns en utbyggd och väl ansedd grundutbildning och forskarutbildning. Vid fakulteten finns Juridiska institutionen, där omkring 200 personer har sin anställning. Arbetsuppgifter Undervisning i associationsrätt på terminskurs 5. Till arbetsuppgifterna hör att förbereda, planera och genomföra undervisning framförallt i seminarieform, att följa utvecklingen inom anställningens rättsområden samt även viss kursadministration. I arbetsuppgifterna ingår även examination. I övrigt ingår arbetsuppgifter enligt lokalt kollektivavtal. Beskrivning av ämnesområdet Associationsrätten omfattar allmän associationsrätt, särskilt aktiebolagsrätt, samt regleringen som omfattar kapitalmarknaderna och associationer verksamma på kapitalmarknaderna. Kvalifikationskrav Juristexamen. Administrativ skicklighet genom förmåga att planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt och för ändamålet anpassat sätt samt genom förmåga att ange och hålla tidsramar. Arbetet sker i hög grad i lärarlag varför vikt kommer att läggas vid förmåga att samarbeta. Förmåga att undervisa på svenska är ett krav. Önskvärt/meriterande i övrigt Tidigare undervisningserfarenhet, inklusive erfarenhet av alla nivåer på juristprogrammet, pedagogiska ledningsuppgifter inom relevanta områden samt forskningserfarenheter. Även andra arbeten med inslag av för kursen relevanta juridiska uppgifter är meriterande. Om anställningen Anställningen är tidsbegränsad till 9 månader. Omfattningen är 40%. Tillträde 2024-08-01 eller enligt överenskommelse. Placeringsort: Uppsala. Upplysningar om anställningen lämnas av:  Kursföreståndare Daniel Stattin e-post: [email protected]. Välkommen med din ansökan senast den 20 maj 2024, UFV-PA 2024/1525. Uppsala universitet är ett brett forskningsuniversitet med stark internationell ställning. Det yttersta målet är att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra skillnad i samhället. Vår viktigaste tillgång är alla 7 600 anställda och 53 000 studenter som med nyfikenhet och engagemang gör Uppsala universitet till en av landets mest spännande arbetsplatser. Läs mer om våra förmåner och hur det är att jobba inom Uppsala universitet https://uu.se/om-uu/jobba-hos-oss/ Vi undanber oss erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp. Ansökan tas emot i Uppsala universitets rekryteringssystem.

30 april 2024
Sista ansökan:
20 maj 2024