Utbildningschef

Sök bland 8 lediga jobb som Utbildningschef och börja ditt nya yrkesliv idag!

Verksamhetschef till vårdbiträdesutbildningar inom EnRival Utbildning AB
Enrival AB
Chefer inom grund- och gymnasieskola samt vuxenutbildning

Om EnRival Utbildning AB Utbildning är en kritisk faktor för den som söker jobb. Oavsett hur duktig man är kräver arbetsgivaren nästan alltid en formell utbildning av något slag. EnRival Utbildning erbjuder tjänster som sluter gapet mellan utanförskap och anställningsbarhet. Vägen går via karriärvägledning och utbildning, fram till en stark position på arbetsmarknaden. Om tjänsten EnRival AB söker nu på uppdrag av EnRival Utbildning AB en Verksamhetschef för vårdbiträdesutbildningar. EnRival Utbildning AB är ett bolag inom Strigokoncernen. Med verksamhet på elva orter och ett nära samarbete med branschen, formar vi framtidens yrkeskunnande. Som Verksamhetschef får du ansvar för kvalitet, utveckling och genomförande av utbildningarna och säkerställer att våra insatser motsvarar arbetsmarknadens behov. Tjänsten innebär ett nära samarbete med verksamhetschefer, ledning samt externa aktörer som Arbetsförmedlingen, Vård- och omsorgscollege, och arbetsmarknadens parter. Ditt uppdrag Som Verksamhetschef kommer du att: • Leda och utveckla utbildningarna vid samtliga skolor • Säkerställa att utbildningarna håller hög kvalitet, följer förordningen om betygsrätt och följer upphandlingsdokument och huvudavtal • Säkerställa lärarkompetens och leda personalen ute på orterna • Säkerställa ekonomisk uppföljning och lönsamhet • Ansvara för utbildningsråd (planering, genomförande, dokumentation och återkoppling) • Implementera ett likriktat arbetssätt kring leveransen av utbildningen • Hantera schemaläggning, beläggning och leverantörsavtal • Tillsammans med administration arbeta med utbildningsstarter, APL och betygssättning amt ansvara för att alla krav på dokumentation och rapportering uppfylls. • Företräda utbildningen gentemot Arbetsförmedlingen, arbetsgivare och deltagare Tjänsten innebär resor till våra orter. Din profil Vi söker dig som: • Har erfarenhet av vuxenutbildning och rektorsbehörighet • Gärna har bakgrund från vården och förstår kompetensbehov på arbetsmarknaden • Har erfarenhet av ledarskap och att leda team • Är målinriktad, strukturerad och kommunikativ • Har god administrativ och organisatorisk förmåga • Klarar av att hantera ett högt tempo och många parallella processer Erfarenhet från utbildningsbranschen är meriterande men inte ett krav. Låter det intressant? Skicka in din ansökan med CV och personligt brev till [email protected] senast 2025-07-31. Märk din ansökan med ”Verksamhetschef EnRival AB” Har du frågor om tjänsten? Kontakta oss gärna!

1 juli 2025
Sista ansökan:
31 juli 2025
Samordnare med chefsuppdrag
Timrå kommun
Chefer inom grund- och gymnasieskola samt vuxenutbildning

I Timrå finns blandningen av allt du tycker om att fylla livet med; från äventyrliga aktiviteter till storslagen natur. Det bästa av två världar helt enkelt – där pulsen också får möta lugn och ro. Här finns tid att leva – här är tillvaron okrånglig. Hos oss har du chansen att göra skillnad, skapa mervärde och utvecklas professionellt samtidigt som du är med på en stor utvecklingsresa för hela regionen. Vi erbjuder dig en arbetsplats med korta beslutsvägar där vi lär oss medan vi arbetar och tar nya vägar när vi behöver. Vi arbetar för att göra det enklare att leva, växa och mötas med visionen - Timrå en stark kommun i en växande region! Vill du vara med och leda arbetet för en likvärdig, tillgänglig och utvecklande utbildning i Timrå kommun? Vi söker dig som vill arbeta strategiskt och operativt med att stärka skolornas förmåga att möta alla elevers behov. Hos oss får du vara med och driva utveckling på skolövergripande nivå – både inom elevhälsoområdet och bredare skolutveckling, inklusive anpassade grundskolan. Om uppdraget Som samordnare med chefsuppdrag har du ett kommunövergripande uppdrag att utveckla det främjande, förebyggande och åtgärdande arbetet i samtliga skolor, i nära samverkan med rektorer, elevhälsoteam, pedagoger samt barn- och utbildningsförvaltningen. Du leder ett tvärprofessionellt arbete och har ett särskilt ansvar för att samordna insatser, säkerställa kvalitet och bidra till likvärdighet i arbetssätt mellan skolorna. Du driver också utvecklingsarbete baserat på forskning och beprövad erfarenhet – inte bara inom elevhälsa, utan även inom breda skolutvecklingsfrågor som rör undervisning, trygghet och likvärdighet. Tjänsten har ett mindre chefsuppdrag centralt med personalansvar och budgetansvar.  Exempel på arbetsuppgifter: - Utveckla strukturer, processer och rutiner för ett likvärdigt och rättssäkert elevhälsoarbete - Stödja och samverka med skolornas lokala elevhälsoteam i strategiska och komplexa frågor - Driva utvecklingsinsatser som stärker undervisningens kvalitet, tillgänglighet och anpassning - Ansvara för samordning vid mottagande i anpassade grundskolan, i samverkan med rektorer och vårdnadshavare - Inventera behov och samordna kompetensutveckling - Utreda och följa upp inkomna klagomål - Diverse utredningsuppdrag - Delta i kommunövergripande nätverk och samverkan med externa aktörer och myndigheter - Bidra med underlag till analys, uppföljning och styrning inom barn- och utbildningsförvaltningen  Vi söker dig som har: - Lärarexamen - Specialpedagogexamen - Dokumenterad erfarenhet av ledarskap, samordning eller chefsuppdrag inom skola - Gedigen erfarenhet av elevhälsoarbete på såväl operativ som strategisk nivå - Kunskap om regelverk, styrdokument och kvalitetsarbete i skolväsendet - Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska Meriterande: - Erfarenhet av arbete inom eller i nära samverkan med anpassad grundskola - Erfarenhet av utredning, ärendehantering eller uppföljning av klagomål - Kunskap i digitala system för journalföring eller dokumentation, t.ex. Prorenata - Ledarskapsutbildning eller chefsförberedande program - Personliga egenskaper För att lyckas i rollen behöver du vara: - Strukturerad, ansvarstagande och ha god organisatorisk förmåga - Lyhörd och relationsskapande, med god samarbetsförmåga - Trygg i ditt ledarskap, med förmåga att entusiasmera och leda i förändring - Lösningsfokuserad och flexibel – med ett tydligt barn- och elevperspektiv - Förändringsbenägen och stimuleras av varierande arbetsuppgifter - Engagerad i frågor om likvärdig utbildning och långsiktig skolutveckling - Självständig och kunna fatta egna beslut Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet för den här tjänsten. Övrigt: Utdrag ur belastningsregistret krävs inför anställning Tjänstgöringsort: Timrå kommun Du ingår i barn- och utbildningsförvaltningens ledningsstruktur I denna rekrytering har vi gjort våra val av annonseringskanaler och undanber oss kontakt från rekryteringsbolag eller annonssäljare. Timrå kommun tillämpar rökfri arbetstid.

30 juni 2025
Sista ansökan:
10 augusti 2025
Snart söker vi vår nästa utbildningschef!
Experis AB
Chefer inom grund- och gymnasieskola samt vuxenutbildning

Vill du vara med och forma framtidens utbildning i en framåtblickande och växande kommun nära Göteborg? I Lerums kommun får du chansen att ta en ledande roll i ett sammanhang där utbildning står högt på agendan. Som utbildningschef blir du en strategisk nyckelperson som tillsammans med engagerade chefer, pedagoger och medarbetare driver utvecklingen framåt - både pedagogiskt och organisatoriskt. Vi söker dig som är en trygg och lyhörd ledare med erfarenhet av att leda utbildningsverksamhet på strategisk nivå. Du har ett starkt engagemang för barn och ungas lärande - och du vet hur viktiga goda förutsättningar är för både elever och medarbetare. Håll utkik - vi annonserar tjänsten under vecka 32! #Utbildningschef #LerumsKommun #Ledarskap #Skola #Strategi #Jobbmedmening #OffentligSektor #Utbildning

30 juni 2025
Sista ansökan:
3 augusti 2025
Utbildningschef till Hermods i Jönköping
Hermods AB
Chefer inom grund- och gymnasieskola samt vuxenutbildning

Hermods grundades 1898 och är ett av Sveriges äldsta utbildningsföretag. Våra gymnasie- och vuxenutbildningar samt yrkeshögskolor hjälper årligen cirka 70 000 studerande och deltagare med utbildning och jobbmatchning. Hermods är en del av AcadeMedia, norra Europas största utbildningsföretag. Hermods söker nu en engagerad och närvarande utbildningschef som vill leda och utveckla vuxenutbildningen i Jönköping från januari 2026. Uppdraget omfattar grundläggande och gymnasial vuxenutbildning – på plats och på distans. Om tjänsten I rollen som utbildningschef har du det samlade ansvaret för utbildningsverksamheten i Jönköping. Du leder den lokala enheten och ansvarar för både kvalitet, personal och resultat. Ditt uppdrag är att säkerställa att utbildningen bedrivs med hög kvalitet, enligt gällande regelverk och i nära samarbete med beställaren. Du ansvarar för ett team som består av lärare, administratörer, specialpedagog, speciallärare samt studie- och yrkesvägledare. Din vardag präglas av ett aktivt, närvarande och coachande ledarskap – du skapar en professionell, trygg och utvecklande lärmiljö för både elever och medarbetare. Som utbildningschef arbetar du i ett nära samspel med huvudmannens rektor och andra nyckelpersoner inom vuxenutbildningen. För att lyckas i rollen behöver du förstå vikten av en god samverkansrelation och ha förmåga att bygga förtroende och föra en konstruktiv dialog i det gemensamma uppdraget. Du är även en del av en regional ledningsgrupp under ledning av regionchef, där du tillsammans med andra utbildningschefer driver utveckling och kvalitet inom Hermods vuxenutbildning. Vi söker dig som: • Är en tydlig och kommunikativ ledare med förmåga att skapa engagemang, struktur och delaktighet • Har erfarenhet av att leda utbildningsverksamhet med personal- och budgetansvar • Har god pedagogisk förståelse och gärna erfarenhet från vuxenutbildning • Är lösningsfokuserad, trygg i att fatta beslut och har en god analytisk förmåga • Trivs i en roll där du får kombinera strategiskt ansvar med ett nära och operativt ledarskap • Har lätt för att bygga goda relationer – både internt och externt, med ett särskilt fokus på samarbete med huvudmannen I ditt uppdrag ingår att: • Ansvara för verksamheten i Jönköping på heltid, med stationering på plats • Leda och coacha medarbetare – inklusive lärare, administrativ personal, studie- och yrkesvägledare samt elevstödjande funktioner • Säkerställa att verksamheten bedrivs i enlighet med gällande lagar, avtal och kvalitetskrav • Arbeta aktivt med ekonomi, budget och resursplanering • Följa upp och utveckla verksamheten i enlighet med Skolverkets riktlinjer och kommunens uppdrag • Arbeta nära huvudmannens rektor och andra nyckelpersoner i ett gott, professionellt samarbete • Vara Hermods kontaktperson gentemot beställaren och företräda verksamheten i samverkansmöten Kvalifikationer: • Akademisk examen eller andra meriter/erfarenheter som bedöms likvärdiga • Dokumenterad erfarenhet av ledarskap med personal- och budgetansvar • God kännedom om styrdokument och krav inom vuxenutbildning • Erfarenhet från liknande roll eller verksamhet är meriterande • Rektorsexamen är meriterande (men titeln "rektor" används inte i detta uppdrag) Varför Hermods? Hermods är en av Sveriges äldsta och största utbildningsaktörer och en del av AcadeMedia. Hos oss får du ett meningsfullt uppdrag – att leda en utbildningsverksamhet där vuxna får möjlighet att stärka sin framtid. Vi erbjuder ett sammanhang där kvalitet, utveckling och professionellt ledarskap står i centrum. Anställningsvillkor: • Heltid, tillsvidareanställning • Tillträde enligt överenskommelse men tidigast i november 2025 • Sista ansökningsdag: 3 augusti Frågor? Har du frågor kontakta Maria Råstam, Regionchef syd [email protected] 0733 – 71 05 82

19 juni 2025
Sista ansökan:
3 augusti 2025
Tillfälligt Ledningsstöd, Verksamhetschef Grundskola
Marks kommun
Chefer inom grund- och gymnasieskola samt vuxenutbildning

Är du en person som värdesätter utveckling, engagemang och omtänksamhet i ditt arbetsliv? Då skulle vi passa bra ihop – för det gör vi också. Genom att jobba hos oss är du med och bidrar till en bättre vardag för tusentals människor i Marks kommun. Inte minst din egen. Hos oss får du möjlighet att växa – både som person men också i din yrkesroll, samtidigt som det du jobbar med får ett helt samhälle att växa. Oavsett vad dina arbetsuppgifter är så kommer du göra livet för alla de som bor och verkar här lite enklare. Och det är något vi värdesätter högt. Vår vision är att vara en nära kommun med människan i fokus. Nära varandra, vår omvärld och framtiden. Vi vill vara ett närvarande samhälle som med lugn och värme står bakom ryggen och tar emot våra 35 000 invånare, 3 600 medarbetare och tusentals företagare. Då blir varenda medarbetare hos oss betydelsefull. Tillsammans ser vi till att ett helt samhälle fungerar. Din arbetsplats kommer att finnas i kommunhuset i Kinna, även om du i ditt uppdrag kommer att röra dig mellan förvaltningens förskolor och grundskolor. ARBETSUPPGIFTER Barn- och utbildningsförvaltningens vision är Motivation för lärande - Lust att lära mer. Med utgångspunkt i relationens betydelse för lärande, med tidiga insatser och genom att vara en lärande organisation vill vi skapa goda livschanser för barn och unga i Mark. Mer om vad det betyder för oss kan du läsa om i vår verksamhetsplan som vi gärna delar med oss av om du mejlar: [email protected] Det är angeläget att du upplever att de värden och strategier som lyfts fram i planen är förenliga med din syn på skolverksamhet. Bakgrund till uppdraget: Barn- och utbildningsförvaltningen står inför flera utmaningar de kommande åren. Ett vikande elevunderlag kommer att kräva hårda och tydliga prioriteringar i verksamheten samtidigt som flera skolor står inför behov av renoveringar och/eller strukturella förändringar. Samtidigt görs ett stort arbete för att lyfta studieresultaten. En del underhållsbehov av lokaler är av akut karaktär vilket kommer att kräva tillfälliga lösningar lokalmässigt under en tid samtidigt som en ny struktur i både kvalitetsutveckling och annan organisering behöver sättas. Uppdragsgivaren kommer att ge ytterligare sammanhang och bakgrund för de kandidater som bedöms vara aktuella för uppdraget. Som tillfälligt ledningsstöd/ verksamhetschef kommer du att: Tillsammans med tre övriga verksamhetschefer kommer du att bidra till ledningsorganisationen av förvaltningens rektorer. Du kommer att tillsammans med verksamhetschef för grundskolan fördela ansvar för grundskolans uppdrag under en begränsad tid. Inledningsvis fram till årsskiftet men med möjlighet till förlängning ytterligare ett halvår. Det finns även möjlighet att samtala om tjänstens omfattning, allt mellan 75-100% Du kommer att vara delaktig i förvaltningens ledningsgrupp och med din erfarenhet utgöra ett ledningsstöd på flera plan i förvaltningens arbete. Du kommer att vara direkt underställd förvaltningschef. Du kommer att stödja chefer i deras samverkan med såväl ledning, personal och fackliga organisationer. Vi värdesätter en kultur där samverkan på alla nivåer är grundläggande och där dialog och öppenhet genomsyrar organisationen och bidrar till att nå gemensamma mål. KVALIFIKATIONER Du har en akademisk utbildning som arbetsgivaren anser är relevant för uppdraget samt en pedagogisk erfarenhet som ger dig god förståelse för verksamhetens uppdrag och processer. Du har flera års erfarenhet av ledningsarbete inom grundskolan på hög nivå och har arbetat i roller som verksamhetschef/förvaltningschef. Du har också arbetat som rektor i grundskolan och har en bred förståelse för vad den rollen innebär. Du har stor erfarenhet av förändringsarbete innefattande såväl organisation som kultur och har en blick och förmåga för att skapa tydliga sammanhang för alla inblandade på kort och lång sikt. Du är van att fatta beslut med målsättningen att få en budget i balans. Du har en erkänt god kommunikativ förmåga, stor integritet och är beslutsför i sammanhang som har många och föränderliga parametrar på agendan. Du har också förmåga att röra dig från strategisk nivå till att kunna operationalisera föreslagna åtgärder tillsammans med berörda.  Du har en stor insikt i hur det är att arbeta i en politiskt styrd organisation och förmår att navigera på alla politiska nivåer i beslutssystemet. Du behöver vara van att driva processer på ett mycket självständigt sätt. God samarbetsförmåga, struktur och engagemang ser vi som självklarheter för uppdraget. Din förmåga att skapa förtroende, även i utmanande situationer, är en viktig förutsättning för framgång i denna roll. Du är väl förtrogen med systematiskt arbetsmiljöarbete, särskilt vid större organisationsförändringar. Vi söker dig som är en senior ledare. Erfarenhet av att vara chef över rektorer är ett absolut krav. Stor vikt läggs vid personliga egenskaper. ÖVRIGT Vi som jobbar inom Marks kommun utvecklar gemensamt vår tillsammanskultur genom att vi är engagerade, omtänksamma och utvecklande, till långsiktig nytta för individ och samhälle. I våra tjänster lägger vi stor vikt vid din personliga lämplighet. Som arbetsgivare främjar vi lika rättigheter, skyldigheter och möjligheter för alla medarbetare och värdesätter de kvaliteter som mångfald och en jämn könsfördelning kan tillföra verksamheten. Marks kommun erbjuder olika personalförmåner såsom exempelvis attraktivt friskvårdsbidrag, rabatterat årskort på Västtrafik, hyrcykel, pensions- och semesterväxling, samt möjlighet till distansarbete- och flexibel arbetstid utifrån verksamhetens behov och utformning. Det är också enkelt att pendla hit från exempelvis Göteborg, Borås och Varberg. Vi undanber oss vänligen men bestämt kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

18 juni 2025
Sista ansökan:
5 juli 2025
Utbildningschef till gymnasieområde Skånegatan
GÖTEBORGS KOMMUN
Chefer inom grund- och gymnasieskola samt vuxenutbildning

Vår vision är att Göteborg ska vara en internationellt ledande utbildnings- och kunskapsstad. Utbildningsförvaltningen i Göteborg bedriver verksamhet inom kommunal gymnasieskola, vuxenutbildning, yrkeshögskola, anpassad gymnasieskola, komvux som anpassad utbildning, studie- och yrkesvägledning, modersmål samt skolutveckling. I vårt arbete har vi ett tydligt elevfokus som sätter kunskap och färdigheter i ett sammanhang där inre motivation, medskapande och lust att lära är viktiga ingredienser. Vi arbetar utifrån alla människors lika värde och rättigheter. Tillsammans skapar vi en arbetsmiljö där både elever och medarbetare är delaktiga och verkar för varandras framgång. ARBETSUPPGIFTER Som utbildningschef får du ett spännande och ansvarsfullt uppdrag. Du har det övergripande ansvaret för verksamhet, ekonomi, personal, arbetsmiljö och kvalitet för våra fyra kommunala gymnasieskolor: Burgårdens gymnasium, Bernadottegymnasiet, Katrinelundsgymnasiet och Motorbranschens tekniska gymnasium (MTG). Dessutom leder du en serviceorganisation som inkluderar fastighetsansvar, administration, lokalvård, vaktmästeri och skolmåltider. Denna service leds av en områdesservicechef som rapporterar direkt till dig. Totalt omfattar området cirka 380 anställda och omkring 2 800 elever. Du utvecklar verksamheten mot framtidens gymnasieskola i enlighet med utbildningsnämndens mål och uppdrag. I fokus sätter du ökad kvalitet i undervisningen för att öka elevernas lärande. Detta gör du genom att utveckla och säkerställa ett kollegialt lärande och samarbetskultur på alla nivåer baserat på forskning, beprövad erfarenhet och omvärldsbevakning. Du leder, utvecklar och säkrar rektorernas förutsättningar för ett gott pedagogiskt ledarskap. Ditt fokus är de nationella målen och utveckling av undervisningen. I din områdesledningsgrupp fastställer du strategiska och operativa mål och strategier för verksamheten. Du samverkar med andra organisationer, såväl inom som utanför Göteborgs Stad, i syfte att uppnå goda resultat ur ett hela-staden-perspektiv. KVALIFIKATIONER Du har adekvat högskoleutbildning. Tjänsten kräver att du har erfarenhet av arbete som ledare i en politiskt styrd organisation, företrädesvis inom utbildningssektorn. Du har erfarenhet av att leda samverkan med fackliga organisationer. Du är tydlig i din ledarroll och du har erfarenhet av att leda genom andra chefer. Ditt ledarskap syns genom att du leder, motiverar och förser andra med befogenheter som krävs för att effektivt nå gemensamma mål. Du samordnar gruppen och blir en referenspunkt för andra. Du skapar engagemang och delaktighet och inspirerar till arbetsglädje. Du har mycket god förmåga att fatta beslut och ta ansvar. Du tänker strategiskt och har ett brett perspektiv på frågor. Du tar stort ansvar för ditt uppdrag, strukturerar själv ditt angreppssätt och driver dina processer framåt, sätter upp och håller tidsramar. Du kommunicerar på ett tydligt sätt och säkerställer att budskap når fram och att förväntningarna är klara för alla berörda parter. Du har en väl utvecklad förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på såväl svenska som engelska. Vidare är du medveten om betydelsen av gymnasieskolors varumärke och har idéer om hur verksamhetens attraktionskraft kan öka. Du är intresserad av omvärldsfrågor och förstår samhällsförändringars betydelse för den egna verksamheten. Du har erfarenhet av samverkan med branscher/näringsliv och andra organisationer. ÖVRIGT Till din intervju behöver du ha med dig pass/nationellt id och eventuellt bevis på uppehållstillstånd om du har ett medborgarskap utanför EU/EES. Detta för att vi som arbetsgivare behöver säkerställa din identitet samt säkra att du har rätt att arbeta i Sverige. Med hänvisning till lagarna som reglerar registerkontroll så måste den som erbjuds denna tjänst uppvisa utdrag ur belastningsregistret innan anställningsavtal kan upprättas. Till de tjänster där det finns krav på utbildning kommer du som går vidare i rekryteringsprocessen att få lämna in underlag som styrker din utbildning, t.ex. legitimation eller examensbevis. Du kan även bifoga dem direkt i din ansökan.

17 juni 2025
Sista ansökan:
3 augusti 2025
Technical Trainer
Hitachi Energy Sweden AB
Chefer inom grund- och gymnasieskola samt vuxenutbildning

The Opportunity The Technical Trainer is responsible for delivering high-quality training programs to internal and external personnel, ensuring they are equipped with the necessary skills and knowledge to perform their roles effectively. This role involves developing and conducting training sessions, assessing trainee performance, and maintaining training records in accordance with Hitachi Energy's certification and training policies. The technical trainer should actively work planning and scheduling the needs and accommodate requests on training for the portfolio belonging to the product service centers responsibility. How you’ll make an impact: Training Delivery: Conducts theoretical and practical training on high voltage (HV) products, especially Live Tank Breakers (LTB), for both internal and external audiences. Curriculum Development: Designs and updates training materials to align with current product standards and industry practices. Standardization: Ensures training content is consistent across centers and complies with Global Product Group (GPG) Training and Certification policies. Assessment & Certification: Evaluates trainee performance, issues certifications, and maintains accurate training records. Compliance & Safety: Adheres to HSE standards and promotes a strong safety culture among trainees. Continuous Improvement: Incorporates feedback and stays current with HV product developments to enhance training effectiveness. Your background: Former field service engineer within the high voltage industry, preferably with several years of experience. You are a practical person with pragmatic skills and have a ear for the customers voice, you are not afraid to talk in front of others and lead. Organized and meticulousness is key, you need to organize trainings and prepare for the scope of training. Both in theoretical aspects of the training as well for hands on elements. Tutoring and or teaching is meriting. What we offer Collective agreement Flexible working time Health care and wellness allowance Fantastic career possibilities within Hitachi Energy both within Sweden and globally Mentor to support you throughout onboard phase Various trainings and education supporting employee development​ Diversified company with over 70+ nationalities working in Sweden Supplementary compensation for parental leave Employee Benefit Portal with thousands of discounts and perks More about us We are eager to learn more about you and the unique contributions you can bring to our team. Please note that while our selection process is ongoing and the position may be filled before the advertisement expires, interviews will begin after the summer holidays, starting in August—so if you're interested, don't wait to apply! Recruiting Manager Håkan Enbäck, [email protected] will answer your questions about the position. Union representatives - Sveriges Ingenjörer: Philip Bengtsson, +46 107-38 25 17; Unionen: Michael Fosselius, +46 107-38 46 19; Ledarna: Frank Hollstedt, +46 107-38 70 48. All other questions can be directed to Talent Acquisition Partner Eva Schölin, [email protected]

13 juni 2025
Sista ansökan:
9 december 2025
Förvaltningschef Kultur- och utbildningsförvaltningen
Munkedals kommun
Chefer inom grund- och gymnasieskola samt vuxenutbildning

Vill du jobba i den lilla kommunen med de stora möjligheterna? Varmt välkommen till oss i Munkedals kommun! Kultur- och utbildningsförvaltningen vill erbjuda den utbildning, omsorg och inspiration som våra små och stora medborgare behöver genom livets olika utvecklingsskeden. Kultur och utbildningsförvaltningen består av två avdelningar - avdelning skola och avdelning förskola och kultur och fritid. I verksamheterna inom avdelning skola ingår alla skolformer från förskoleklass till vuxenutbildning samt elevhälsan. Avdelning förskola innefattas av kommunens alla förskolor och dagbarnvårdarna samt kultur och fritid bestående av bibliotek, kulturskolan och ung fritid. Munkedals kommun är på en utvecklingsresa med fokus på tillväxt, samverkan och samarbete och söker en förvaltningschef som vill göra verklig skillnad i arbetet med att forma framtidens skola, kultur och utbildning. Vi söker en engagerad och utvecklande förvaltningschef, som vill leda vår kultur- och utbildningsförvaltning, med fokus på att skapa en trygg och stimulerande miljö för barn och ungdomar med goda resultat.  Vi erbjuder dig - En attraktiv arbetsgivare med starkt utvecklingsfokus och stabil politik med vilja att satsa. - Ett utvecklande chefsuppdrag där du gör verklig skillnad i en organisation som går i takt med den demografiska utvecklingen. - Ett intressant och omväxlande arbete i en stimulerande och positiv arbetsgemenskap. Du erbjuds genuint kollegialt stöd och en erfaren och engagerad ledningsgrupp. - Våra medarbetares hälsa är viktig för oss, både på och utanför arbetet, därför erbjuder vi bland annat ett generöst friskvårdsbidrag, rabatter på gymkort samt tillgång till träningslokalen Styrkan.  Beskrivning av jobbet Ditt uppdrag blir att leda förvaltningen i takt med den demografiska utvecklingen – med utvecklade processer, struktur och en kultur med fokus på kvalitet, effektivitet och ekonomi i balans samt säkerställer att gällande lagar och riktlinjer följs. Du förväntas vara en tydlig länk mellan politik och verksamhet, med förmåga att översätta politiska mål till konkreta resultat, och säkerställa en tydlig och tillitsfull dialog. Uppdraget innebär att vara ett stöd till politiken i det strategiska arbetet med att ta tillvara kommunens potential avseende skolutveckling och resultat. Du leder två avdelningschefer (avdelning skola och avdelning förskola, kultur och fritid), ingår i kommunens övergripande ledningsgrupp och rapporterar till kommundirektör.  Vidare har du god förståelse för samhälls- och demokratiuppdraget och för den mindre kommunens utmaningar där vikten av sammanhållning och ett gemensamt mål är viktigt att förmedla, både internt mellan avdelningarna och externt mot näringsliv, föreningsliv och medborgare. Som vår ambassadör representerar du kommunen i lokala och regionala nätverk. Ditt engagemang och din insikt i hur kultur påverkar elever, ungdomar och medborgarnas livskvalitet är också av betydelse för tjänsten. Tillsammans med dina medarbetare skapar du delaktighet och gemenskap och du leder genom våra värdeord mod, engagemang, tydlighet och tillit.  Vi söker dig som har: - en relevant akademisk examen - en gedigen erfarenhet av att leda en skolförvaltning eller motsvarande verksamhet genom andra chefer - erfarenhet av strategisk verksamhetsutveckling och förändringsledning - mångårig erfarenhet av kommunal budgetprocess och ekonomistyrning - vana av att arbeta i en politiskt styrd organisation där dialog, förankring och resultat står i centrum - meriterande med rektorsutbildning eller skolchefsutbildning Du är tydlig och trygg i ditt ledarskap och kan både bygga struktur och inspirera till nytänkande. Du förstår värdet av samverkan – internt och externt – och ser kultur och utbildning som kärnan i ett hållbart samhälle. Om du tror på att ledarskap handlar om att arbeta aktivt för att skapa en god arbetsmiljö och en kultur där alla medarbetare känner sig delaktiga och uppskattade, då har vi ett givande uppdrag för dig. Vi vill informera dig om - För tjänsten krävs det att du har B-körkort. - Tjänsten är säkerhetsklassad och säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan anställning i enlighet med säkerhetsskyddslagen. - Intervjuer planeras att genomföras i augusti, preliminärt v. 34 och 35.  Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald och jämn könsfördelning tillför verksamheten och ser därför gärna sökanden med olika bakgrund och livserfarenhet till tjänsten. Vår kommun Munkedals kommun ligger belägen mellan Göteborg och Oslo. Pendlingsmöjligheterna är många tack vare närheten till motor- och järnväg. Kommunen har ca 10 350 invånare och inom kommunens organisation arbetar cirka  900 medarbetare. Munkedal omges av fantastisk natur från det typiskt bohuslänska med salta bad och dramatiska berg till vacker fjällnatur med bra fiske- och vandringsmöjligheter. Vi har ett välmående näringsliv med stor potential, föreningar inom varierade områden, ett stort utbud av aktiviteter och mycket mer. Allt detta tillsammans med vår organisation och alla våra invånare utgör det grunden för vad som gör vår kommun till det den är. Tillsammans är vi Munkedals kommun! Varmt välkommen med din ansökan - vi ser fram emot att höra från dig! Vi undanber oss vänligt men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

12 juni 2025
Sista ansökan:
3 augusti 2025