Boendestödjare till Ejdervägen
VÄXJÖ KOMMUN
Vårdare, boendestödjare

Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill göra nytta för dem vi är till för! Växjö kommun är Kronobergs största arbetsgivare som varje dag, året runt, arbetar för våra invånare, företag och besökare. Tillsammans skapar vi en hållbar morgondag och en attraktiv kommun att bo, leva och verka i – idag och i framtiden. Det innebär ett arbete där vi utmanar oss att tänka nytt, lära och utvecklas med varandra. Vill du vara en del i ett stort sammanhang där du får vara med och göra skillnad på riktigt? Välkommen till oss på Växjö kommun! ARBETSUPPGIFTER Vi söker dig som vill arbeta som boendestödjare på Ejdervägen som är ett särskilt boende som arbetar med personer med olika funktionsnedsättningar. På Ejdervägen bor nio personer som behöver ett individuellt anpassat stöd. Du som blir en del av vår arbetsgrupp kommer att ingå i en arbetsgrupp på elva personer varav två arbetar vaken natt. I vårt arbete möter vi individer med olika behov av pedagogiska och sociala stödinsatser och omvårdnad. Vi har i uppdrag att stärka den enskildes förmåga att leva ett självständigt liv och har en bred kunskap kring psykiska funktionsnedsättningar. Vårt arbete utgår alltid från erfarenhet och omtanke. Som boendestödjare kommer du både självständigt och tillsammans med kollegor att arbeta med att ge stöd till personer med psykisk- eller neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Stödet utformas och planeras individuellt tillsammans med individen. Insatserna är av såväl praktisk- som pedagogisk karaktär och utförs i hemmet och närmiljön. Du har en viktig roll i att ge ett socialt- och trygghetsskapande bemötande. I arbetsuppgifterna ingår även stöd i hushållssysslor samt att delta på fritidsaktiviteter, till exempel träna på gym. Vi hoppas att du tillsammans med oss vill medverka till att skapa värden och höja livskvalitén för den enskilde individen. Välkommen med din ansökan! KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har en examen från vård- och omsorgsprogrammet, barn och fritidsprogrammet eller annan likvärdig utbildning om 200 yrkeshögskolepoäng eller 120 högskolepoäng. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbeta med personer med funktionsnedsättning, har kunskap och erfarenhet av att arbeta med lågaffektivt bemötande samt att hantera utåtagerande situationer. Du har även god kännedom om det svenska samhället och dess olika funktioner. Som person är du flexibel, lyhörd, naturligt bemöter andra med värme och respekt samt trivs i en roll där ditt arbete bidrar till andras välbefinnande. Du måste kunna arbeta självständigt, ta egna initiativ och samtidigt vilja samarbeta med övriga personalgruppen mot gemensamma mål. Vi ser också att du har goda kunskaper i svenska språket och datorvana. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. B-körkort är ett krav och du behöver även kunna cykla. En ansökan till oss inkluderar ett utdrag ur belastningsregistret. Beställningen görs på polisens webbsida. Vi granskar ansökningar löpande och rekryterar kontinuerligt under ansökningstiden. ÖVRIGT Växjö kommuns anställda ska spegla den mångfald som finns i kommunen. Vi välkomnar sökande oberoende av till exempel ålder, kön och etnicitet. Som tillsvidareanställd blir du som regel krigsplacerad i vår organisation.

19 juni 2025
Sista ansökan:
20 juli 2025
Timvikarie inom Boendestöd i Norrort
Funkisgruppen AB
Vårdare, boendestödjare

Om Funkisgruppen Funkisgruppen ABerbjuder insatser enligt SoL och LSS, placering i skyddat boende, familjehem, personlig assistans samt arbetsmarknadsinsatser.De olika pusselbitarna i vår verksamhet bidrar till att skapa en helhet för individen – Vi löser livspusslet! Om tjänsten Vi söker just nu en dedikerad boendestödjare till kunder i Norrort Ett boendestöd är en social och praktisk stödinsats som syftar till att stärka den enskildes förmåga att så självständigt som möjligt hantera sitt vardagsliv, både inom och utanför hemmet. För arbetsuppgifter tillämpas kollektivavtalet för bransch Vård och behandlingsverksamhet sam omsorgsverksamhet (E) mellan Vårdföretagarna och Kommunal. Vad vi söker hos dig: Du är utbildad undersköterska eller har relevant utbildning inom vård och omsorg Du har ett flexibelt och kreativt tankesätt Du har en förmåga att se möjligheter och är pedagogisk Du har god datavana / applikationer Du kan arbeta dagtid, kvällar och helger Du behärskar svenska i tal och skrift Meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med målgruppen Vi lägger därtill stor vikt vid personlig lämplighet.  Registerutdrag Vid en anställning kommer vi att begära ett registerutdrag innan du får börja arbeta. Du beställer själv registerutdraget  från Polisen.  Arbetstid: Timvikarie under sommarmånaderna.  Dagtid, kvällar och helger.   Tillträde: Enligt överenskommelse  Intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden gått ut. Har du ytterligare frågor kring tjänsten är du välkommen att kontakta Helena Karlsson, [email protected] Välkommen med Din ansökan! Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

19 juni 2025
Sista ansökan:
6 december 2025
Ledare till Kasper Sommarkollo för barn och ungdomar med funktionsnedsät...
Nytida AB
Vårdare, boendestödjare

Är du ansvarstagande, lösningsfokuserad och kreativ? Tycker om att arbeta som en del av ett team? Har du barnasinnet i behåll, gillar att leka och peppa andra? Har du dessutom erfarenhet av att arbeta med personer med autism eller intellektuell funktionsnedsättning? Då är det precis dig vi letar efter! Om Nytida Kasper Kollo Till Kasper Sommarkollo kommer barn, ungdomar och unga vuxna med högfungerande autism, Aspergers syndrom och/eller lindrig intellektuell funktionsnedsättning med målet att få två roliga sommarveckor. Där får de chans att testa på nya aktiviteter och träffa kompisar i en trygg miljö. Förutom sommarkollo har Kasper även verksamhet året om i form av helgläger. Våra kollogårdar ligger i Skåne och Östergötland. Kasper Sommarkollo ingår i Nytida som är en av Sveriges ledande aktörer inom LSS, SoL och skola med fokus på stöd och service till människor med funktionsnedsättning och psykosocial problematik. Som ledare på sommarkollo erbjuds du ett varierat och roligt jobb. Vår verksamhet tar alltid sin utgångspunkt i våra deltagares styrkor, intressen och drömmar vilket medför att aktiviteter och utflykter ser olika ut från period till period. Om rollen Som kolloledare arbetar du med 8-12 andra kolloledare. Du ansvarar för att planera och genomföra aktiviteter samt att engagera och motivera våra deltagare. Du ansvarar även för omvårdnad och stöd i moment så som hygien, städning och skötsel av lokala utrymmen tillsammans med personalgruppen samt social dokumentation. Det är av största vikt att du samarbetar och kommunicerar med dina kollegor för att hålla rutiner, säkerhet och göra kollo så roligt som möjligt för våra deltagare. Arbetstiden varierar och inkluderar såväl dags-, kvälls, och jourpass. Varje period är ca två veckor och vi ser gärna att du arbetar två perioder under sommaren. Anställningen är i form av visstidsanställning. Arbetsplats Som ledare på Kasper sommarkollo bor du tillsammans med dina kollegor på den kollogård du arbetar på. Vi har två gårdar i skåne och en i Östergötland. Boendesituationen kan beskrivas som enkel men mysig, där du delar rum med 2-3 andra kolloledare. Maten som serveras på sommarkollo är av enklare kost men då en kock finns på plats tas såklart hänsyn till allergier och matpreferenser. Din erfarenhet och kunskap Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Du är initiativtagande, lösningsorienterad samt redo att ta ansvar. Arbetet kan innebära att deltagares intressen, känslor, önskemål och behov gör att du som ledare behöver agera snabbt och ta initiativ till en helt ny eller annan aktivitet. Snabba förändringar och deltagare med förväntningar kräver att du är lugn, lyhörd, flexibel och kreativ. Du har ett starkt engagemang för människor och trivs med att jobba i team. Det är mycket önskvärt att du har erfarenhet av arbete med barn och ungdomar eller av arbete med personer med autismspektrumtillstånd och/eller intellektuell funktionsnedsättning. Vi arbetar med tydliggörande pedagogik och lågaffektivt bemötande och ser erfarenhet av dessa sedan tidigare som en stor fördel. Beskriv i din ansökan hur just dina erfarenheter kan bidra till att skapa ett bra team och en fantastisk kollosommar. Kom ihåg att även dina fritidsintressen kan bidra till ett roligt kollo för våra deltagare. Skriv om det är något du är duktig på och skulle tycka om att lära ut. På kollo kör vi bil till och från olika utflykter, B-körkort och körvana är ett krav. Om du uppger att du har körkort förväntas du kunna köra bilarna i tjänsten. Du behöver vara tillgänglig för arbete under perioden: 11/7-10/8 Utdrag ur belastningsregistret: Innan anställning efterfrågar vi utdrag, utan anmärkning, ur belastningsregistret: "Utdrag för arbete med barn med funktionsnedsättning". Länk: Barn med funktionsnedsättning | Polismyndigheten (polisen.se) Ansvarig rekryterare: Elin Topphem [email protected] Facklig kontakt: Kommunal, www.kommunal.se Sista ansökningsdatum: 2024-07-01 Vi arbetar med löpande urval så skicka in din ansökan så snart du kan

19 juni 2025
Sista ansökan:
1 juli 2025
Mobil stödperson
BODENS KOMMUN
Vårdare, boendestödjare

Vill du vara med och bidra till satsningarna kring vår tids största utmaningar, och kunna påverka och lämna över något för framtida generationer att vidareutveckla? Då är Bodens Kommun en arbetsgivare för dig! Boden ligger i Norrbottens kustland, endast 3 mil från havet mellan två älvdalar. Här bor cirka 28 000 personer. Boden är en modern småstad med närhet till det mesta vilket skapar ett givande arbets- och fritidsliv, det vi kallar närhetsliv. Boden ligger i hjärtat av en etableringsintensiv region och är en viktig del av den gröna globala samhällsomställningen. Här skapas ett samhälle i tillväxt, rustat för att möta den gröna ny industrialiseringen, med smarta och hållbara lösningar för samverkan, boende, transporter, vardagen och ett modernt företagande. Med ett starkt stöd från kompetenta kollegor och chefer, får du mod att våga prova. Hos oss får du stort förtroende i en fantastisk miljö, där det finns möjlighet att utveckla dig själv och andra. Vill du veta mer om hur det är att jobba i Bodens kommun? Då kan du läsa mer här: www.boden.se/jobbaiboden Individ och familjeomsorgen och Boende och Stöd är i behov av samverkan kring personer med komplex problematik i form av beroendeproblematik och psykisk ohälsa. Vi välkomnar dig till ett spännande och intressant arbete där du kommer att kunna göra skillnad i våra klienters/brukares livskvalité. Vi ser att du är en person som har lätt för att skapa relationer med individer som av olika skäl har ett bristande förtroende för myndigheter och andra instanser. Vi förväntar oss att du har god förmåga till att skapa och upprätthålla professionella relationer både inom verksamheterna samt till externa samverkanspartners. Avser en heltidstjänst inom dessa två verksamhetsområden uppdelat om 50 % inom respektive verksamhet. Du kommer organisatoriskt tillhöra Individ- och familjeomsorgen ARBETSUPPGIFTER Du kommer att arbeta som en mobil stödperson med människor som är i behov av insatser i form av psykosocialt stöd. Det innebär att man stöttar personerna i deras vardag med struktur, meningsfulla aktiviteter samt stöttning att bibehålla drogfrihet. En viktig del i arbetet är att motivera personerna till sysselsättning/arbete. Individ-och familjeomsorgen  Du ingår i vår gemensamma öppenvård Team Stöd och närmaste kollegor är de två personer som arbetar i vårt mobila stödteam(MIST) Målgruppen har komplex problematik t ex i form av beroendeproblematik/psykisk ohälsa. Du kommer ha nära kontakt med AML och socialsekreterare, arbeta motiverande och vara ett stöd i introduktion och under pågående sysselsättning. Målgruppen som behöver stöd kan komma att förändras beroende på verksamhetens behov.   Boende-och stöd Du kommer att arbeta i tät samverkan med boendepersonal. Arbetet utgår utifrån ett relationsskapande perspektiv. Du blir ett "hjälp jag" till personen och arbetar sida vid sida med brukaren utifrån dennes behov och önskemål. Tillsammans med boendet arbetar du med att motivera brukaren till att ta emot det stöd och de insatser som krävs för att få en mer fungerande livssituation. Du kommer även att fungera som mentor/handledare för boendepersonal inom verksamheten i frågor som rör förhållningssätt till personer med komplex problematik. KVALIFIKATIONER Gymnasieutbildning, meriterande med eftergymnasial utbildning inom psykiatri, funktionsnedsättningar, beroendeproblematik. Krav på flerårig erfarenhet av arbete med personer med beroendeproblematik samt psykisk ohälsa. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. B-körkort är ett krav ÖVRIGT Vi värdesätter en jämn ålders- och könsfördelning samt mångfald inom alla yrkesområden. Vi har rökfri arbetstid. Vi erbjuder en friskvårdstimme i veckan och ett friskvårdsbidrag. Via vår hälsoportal kan du som medarbetare boka in dig på olika friskvårdsaktiviteter ex massage, prova-på-träning, föreläsningar mm. Följ oss gärna på Facebook och Instagram När du söker jobb hos oss vill vi att du använder vårt e-rekryteringssystem. Frågor om tjänsten besvaras av kontaktpersonerna i annonsen. Vi tackar vänligt men bestämt nej till all kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

19 juni 2025
Sista ansökan:
13 juli 2025
Boendestödjare timvikarie till Gjutarplans serviceboende
Nytida AB
Vårdare, boendestödjare

Nu söker vi en boendestödjare till vårt team på Gjutarplans serviceboende i Kallhäll. Tjänsten är timvikariat deltidstjänst på ca 60-70% Om Gjutarplan Serviceboendet ligger mitt i Kallhälls centrum som är fullt av liv och rörelse med bland annat tåg- och busstation i närheten. Det är samtidigt nära till naturen och dess stillhet. Inpå knuten har vi skog, Järvafältet och Mälaren, och inte långt härifrån ligger Ängsjö friluftsområde. På verksamheten bor 5 personer med lindrig intellektuell funktionsnedsättning. Du kommer att arbeta med hyresgästerna i hemmet där du skall hjälpa och stödja hyresgästen att trivas och utvecklas genom att ge ett individuellt stöd och engagemang i deras dagliga liv. Du kommer att ingå i en personalgrupp. Om rollen I rollen som boendestödjare utgår du från de boendes individuella behov och önskemål och ger stöd i det dagliga livet utifrån ett pedagogiskt förhållningssätt. Tillsammans med övriga medarbetare arbetar du med målet att göra dagen meningsfull och innehållsrik. Du stödjer och vägleder med bland annat personlig omvårdnad, måltider, medicinhantering, städning, samhällskontakter och kommunikation. En viktig del i arbetet är att stimulera och motivera den boende till att utveckla sina förmågor och att skapa möjligheter till en aktiv och meningsfull fritid. I dina uppgifter ingår även att dokumentera och planera utifrån genomförandeplaner. Arbetstiden är förlagd dagtid, kvällstid, helger samt sovande jour. Du har en gruppchef nära dig som delar av sin tid arbetar i verksamheten. Det kan även vara en framtida karriärmöjlighet för dig.   Din erfarenhet och kunskap Du som söker har gymnasieutbildning inom vård och omsorg eller annan likvärdig utbildning. Du har goda kunskaper i svenska i både tal och skrift, god datorvana och erfarenhet av dokumentation. Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med målgruppen. I övrigt är inte ditt CV det viktigaste. Om du har rätt egenskaper, ger vi dig stöd och möjlighet att växa.   Du har en positiv grundsyn, ett starkt engagemang för människor och är ansvarstagande. Du trivs med att jobba i team och stötta dina kollegor och har alltid våra brukares bästa som utgångspunkt i allt du gör.  Inom Nytida är vi i ständig utveckling. Hos oss kan du växa som person samtidigt som du gör skillnad för andra. Vår kultur genomsyras av våra värderingar – respekt, ansvar, enkelhet och kunskap.  Det här får du hos oss:  Förmånsportal med rabatter och erbjudanden Ledarskapsutbildade chefer nära dig En gemensam pedagogik för att ge den bästa omsorgen och stödet till våra omsorgstagare Karriär- och utvecklingsmöjligheter  Kollektivavtal  Övrigt Anställningsform: Timvikariat  Lön: Vi tillämpar individuell lönesättning Tillträdesdag: Snarast Sista ansökningsdag:2025-06-31 Registerkontroll: Utdrag ur belastningsregister behöver uppvisas inför en eventuell anställning För mer information kontakta: [email protected] Facklig kontakt: Kommunal, www.kommunal.se Ansökan Välkommen att ansöka via knappen ”Skicka ansökan” nedan. Vänta inte med att ansöka då vi gör urval löpande. Vill du läsa mer om hur det är att jobba inom Nytida klicka här.   Om du blir kallad till en intervju behöver du kunna styrka att du har rätt att arbeta i Sverige, genom att uppvisa att du har medborgarskap inom EU/EES eller ett giltigt arbetstillstånd.   Nytida ger stöd till barn, unga och vuxna för hela livets behov inom funktionsnedsättning och psykosocial problematik. Vi erbjuder boende, daglig verksamhet, stöd till individ och familj samt skola på cirka 400 enheter runt om i landet. Vi ska vara kvalitetsledande i allt vi gör och vår vision är att göra världen lite bättre, en människa i taget. Våra medarbetare arbetar med varje persons livskvalitet och trygghet i fokus. Nytida ingår i företagsgruppen Ambea. www.nytida.se

18 juni 2025
Sista ansökan:
30 juni 2025
ARBETSHANDLEDARE DAGLIG VERKSAMHET
Sävsjö kommun
Vårdare, boendestödjare

Sävsjö kommun är en liten kommun där det finns stora möjligheter att växa. I den lilla kommunen är det nära mellan människor – mellan dig och dina kollegor och mellan medarbetare och chefer. Tillsammans arbetar vi för att ge våra invånare bästa möjliga service och i våra team får du chans att ta plats, utvecklas och bidra. Daglig verksamhet är organiserad i SIA (Sysselsättning, Intergration, Arbetsmarknad). SIA är organiserad i IFO (Individ och Familjeomsorgen) som ryms i Socialförvaltningen ARBETSUPPGIFTER Deltagarna på daglig verksamhet har olika förutsättningar och står inför olika möjligheter, utmaningar och svårigheter . Som arbetshandledare är det din uppgift att stödja deltagarna i deras dagliga arbete genom ett pedagogiskt arbetssätt och ett lågaffektivt bemötande. Vi arbetar med IBIC (individens behov i centrum). I tjänsten ingår att vara kontaktman, göra genomförandeplan och dokumentera enligt IBIC i vårt dokumentationssystem Pulsen Combine. Målsättningen är att erbjuda en meningsfull sysselsättning som, utifrån individens förutsättning och önskemål lyfter självkänslan och leder till självständighet. Vi arbetar med basgrupper i verksamheten , för närvarande har vi sex olika basgrupper. En stor del av arbetet innebär att hitta lämpliga arbetsuppgifter till deltagarna och och motivera till att komma vidare i sin utveckling. Daglig verksamhet är i ständig förändring så du behöver vara flexibel, ha en kreativ syn på din roll och vara beredd på att uppdrag och aktiviteter förändras utifrån deltagarens behov. Det dagliga arbetet kan bestå av olika aktiviteter såsom musik, träning, uteaktiviteter, sinnesrum, hantverk, omvårdnad, social färdighetsträning, legoarbete, handledning på företagsförlagd verksamhet och anskaffning av praktikplatser tillsammans med en eller flera arbetshandledare. På daglig verksamhet jobbar vi med fokus på hälsa. Det innebär att vi har arbetsuppgifter/sysselsättning som inkluderar mat rörelse i olika former. Den här tjänsten innebär att du kommer att vara på en arbetsplatsförlagd praktikplats, företaget finns i Stockaryd. Här kommer du att vara ansvarig för deltagarna, men även ha den dagliga kontakten med företaget. Från företaget får du arbetsordrar som deltagarna ska utföra. Du är ansvarig för att kontrollera att arbetet är korrekt utfört innan utförd order återgår till företaget. KVALIFIKATIONER Du ska ha avslutad gymnasieutbildning med pedagogiskt innehåll och tidigare erfarenhet av arbete inom daglig verksamhet LSS.  Du ska ha arbetat med handledning av människor med funktionshinder. I alla situationer stöttar vi deltagare till att nå sina uppsatta mål och på det sättet får varje individ en vardag som fylls med sysselsättning/arbete. Din roll är att kunna handleda på ett professionellt sätt till att deltagaren kan utföra det som är på schemat. Du måste vara flexibel i din handledning och kunna ställa frågan om din handledning var den bästa, eller om du måste ändra ditt förhållningssätt till deltagaren. Du ska ha kunskap och erfarenhet av att IBIC (individens behov i centrum) och dokumentation. Det gäller genomförandeplaner samt den sociala dokumentationen som ska göras.  Vi ser att du har erfarenhet av att vara kontaktman. Det innebär att du har ett extra ansvar för en brukare. Det ingår att dokumentera genomförandeplaner. Du har kontakt med LSS handläggare och de personer som står deltagaren nära exempelvis god man eller anhörig Som person är du flexibel. Du anpassar dig efter förändringar och varierande arbetsuppgifter, ändrar arbetssätt och metod utan att förlora fokus på målet. Vi ser att du har bra samarbetsförmåga. Du kan anpassa dig till nya arbetssätt, tycker om att ta nya kontakter och samarbetar med alla.  Vi har krav på gott bemötande, förändringsvillighet, reflekterande förhållningssätt och arbete efter överenskomna mål. Vi fäster stor vikt vid att du kan anpassa arbetsuppgifter och aktiviteter utifrån brukarens egna förmåga. Du lyssnar, reflekterar och löser utmaningar på ett konstruktivt sätt vilket leder till att du skapar förtroende och ett gott samarbete. I gruppen skapar du engagemang och delaktighet genom att inspirera till arbetsglädje och visa på goda exempel. Du har förmåga att arbeta självständigt, har stor ansvarskänsla, tar egna initiativ samt har ett engagemang och öppenhet för utveckling på arbetsplatsen. Du är positiv och engagerad i dina arbetsuppgifter och kan uttrycka dig i tal och skrift. Du ska vara intresserad av att skapa struktur både administrativt och i det pedagogiska arbetet. Som person ska ha tydligt kroppsspråk. Du måste även ha ett eget driv i ditt arbete. Tjänsten innebär arbete på träindustri vilket gör att du måste ha erfarenhet av industriarbete och förståelse för hur en orderprocess på en industri fungerar Stor vikt kommer att läggas på personligt lämplighet B-körkort är ett krav. ÖVRIGT Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Välkommen med din ansökan!

18 juni 2025
Sista ansökan:
4 juli 2025
Boendestödjare inom hemmaplanslösningar missbruk/beroende
Ale kommun
Vårdare, boendestödjare

Vi söker dig som vill vara med och forma morgondagens Ale. Hos oss är du med och levererar service och tjänster av bästa kvalitet till Aleborna. Tillsammans skapar 2 500 medarbetare ett Ale, kommunen som fokuserar på invånarna och deras behov. Bli en av oss! Om arbetsplatsen Salutogent förhållningssätt och lågaffektiva principer genomsyrar arbetsplatsen. Arbetsgruppen är engagerad i sitt arbete och besitter tillsammans en stor samlad erfarenhet och kunskap. Arbetet som boendestödjare utgår från kontoret som finns i Älvängen. Arbetsgruppen har en arbetsledare som stöttar i det vardagliga arbetet och bland annat planerar besöken hos brukare i systemet TES. Vi arbetar med att verkställa de beslut gällande boendestöd som socialtjänst myndighet fattar. Arbetsuppgifter Boendestödet i Ale är inriktat i fyra målgrupper, varav en av dem är missbruk/beroende där det inom den gruppen arbetar tre stycken boendestödjare. Vi söker nu en boendestödjare inom missbruk/beroende som kommer att vara med i utvecklandet av kommunens hemmaplanslösningar när brukare som varit placerade återvänder till kommunen. Du kommer jobba för att brukaren ska vara fortsatt nykter och drogfri, få en fungerande vardag samt för att skapa förutsättningar för återgång i samhället efter placering. Vi jobbar starkt lösningsfokuserat med fokus på att hitta lösningar framåt. Vi arbetar tillsammans med brukare för att brukarna ska bli så självständiga som möjligt. Arbetet som boendestödjare består av att arbeta motiverande, stödjande och vägledande. Vad som ingår i uppdragen varierar utifrån vad brukaren behöver stöttning utifrån. En del av våra brukare har djur, vilket du behöver känna dig bekväm med. Arbetet med brukaren dokumenteras i Treserva, där skriver vi anteckningar i journal, gör genomförandeplaner och följer upp genomförandeplaner.  Hos oss får du möjlighet att göra skillnad och skapa positiva förändringar i våra besökares liv. Sök tjänsten idag och ta steget mot ett meningsfullt arbete! Kvalifikationer Arbetsgemenskapen är viktig och vi förväntar oss att du tar ansvar för både gruppens arbete och våra brukare. I tjänsten ingår att delta och vara aktiv på arbetsplatsträffar och verksamhetsmöten.  Krav Eftergymnasial utbildning är ett krav så som behandlings- eller socialpedagog, socionom eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig eller relevant. Arbetslivserfarenhet inom missbruk och beroende är ett krav. Krav på B-körkort då vi är Sveriges längsta kommun. Då inriktningen på tjänsten är ny utifrån hemmaplanslösningar så behöver du vara initiativtagande och tycka om att utveckling. Empatisk förmåga behövs för att vara lyhörd utifrån brukares behov. Vi tror på ett nära samarbete för att skapa en väg framåt för brukarna, du behöver därför ha en god förmåga till samverkan. Med din förmåga till självständighet planerar, genomför och följer du upp insatserna, du behöver därför arbeta strukturerat. På vår arbetsplats kan det hända oplanerade saker under en arbetsdag som gör att man behöver kunna prioritera om, du behöver vara flexibel utifrån det. Meriterande Det är meriterande med utbildning exempelvis från yrkeshögskola/kvalificerad yrkesutbildning, pedagogutbildning, boende- eller aktiveringspedagog, socionomutbildning eller annan för arbetet adekvat utbildning. Det är meriterande om du har arbetat med flera av målgrupperna inom personer med funktionsvariation, psykiatri eller neuropsykiatri.  Övrigt Arbetstiden är förlagd till 40 timmar per vecka.  För tjänsten krävs uppvisande av utdrag från polisens belastningsregister, utan anmärkningar. https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/ Om du går vidare i rekryteringen kan du enligt Ale kommuns bestämmelser behöva göra ett språktest. Om du har skyddade personuppgifter vänligen kontakta chef direkt gällande hur du ska göra din ansökan. Intervjuer kan påbörjas innan ansökningstiden har gått ut. Har du skyddade personuppgifter ska du INTE söka via systemet utan kontakta rekryteringsansvarig för hantering av din ansökan. För att underlätta rekryteringsarbetet ber vi dig att bifoga relevanta intyg och betyg för tjänsten du söker samt vid eventuell intervju ha möjlighet att uppvisa giltig ID-handling. Vi har endast möjlighet att ta emot ansökningar via Varbi. Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.  Dina personuppgifter behandlas i Varbi under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen. Ansökan raderas 24 månader efter avslutande av rekrytering. Om du har ett Varbi-konto kan du använda redigeringen av din profil för att radera, ladda upp och redigera information. Kontakta annars Ale kommun. Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

18 juni 2025
Sista ansökan:
1 juli 2025
Boendehandledare till gruppbostad i centrala stan.
Piteå kommun
Vårdare, boendestödjare

Vill du arbeta med både omvårdnad, tydliggörande pedagogik och dagliga aktiviteter? Då är jobbet som boendehandledare någonting för dig! Här arbetar du med personer som har intellektuella-, psykiatriska och/eller fysiska funktionsnedsättningar. Du är viktig då du varje dag möjliggör en bra livssituation för våra brukare. Vi erbjuder individuell kompetensutveckling utifrån dina och verksamhetens behov. Kom och jobba med oss, vi ser fram emot din ansökan!  Arbetsuppgifter   Du ger praktiskt stöd samt handleder de boende för att skapa delaktighet i deras dagliga liv. Målet är att, utifrån den enskildes behov och resurser, stödja och möjliggöra en bra livssituation.  I arbetet ingår det att planera, dokumentera och följa upp insatser tillsammans med den enskilde samt dina kollegor. Du deltar vid arbetsplatsträffar och metodträffar samt ansvarar för att upprätta och arbeta efter de boendes genomförandeplaner. Vi arbetar med olika metoder så som tydliggörande pedagogik och lågaffektivt bemötande.  Kvalifikationer   Du har slutförd gymnasial utbildning, som Vård- och omsorgsprogramet, Barn- och fritidsprogramet eller annan pedagogisk utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Det är meriterande om du har kunskaper i dokumentation, erfarenhet av arbete med målgruppen samt om du har erfarenhet av tydliggörande pedagogik och lågaffektivt bemötande (LAB). Det är också meriterande om du har kunskap och erfarenhet av insulin samt erfarenhet att jobba med psykiatrisk vård och omvårdnad. Arbete med personer som har olika funktionsnedsättningar kräver god kompetens baserad på personlig lämplighet, samarbete, mognad, flexibilitet och arbetslivserfarenhet. Det är viktigt att du: - Kan tillvarata och stärka den enskildes resurser med ett pedagogiskt arbetssätt. - Är trygg och professionell i din roll som boendehandedare. - Är initiativrik, flexibel och har en god samarbetsförmåga. - Vill bidra till att utveckla verksamheten. Mer om tjänsten   Tjänsten är tillsvidare heltid med möjlighet till deltid. Schemalagd arbetstid dag, kväll- och helg. Vi använder oss av schemaverktyget TimeCare. Samplanering med andra verksamheter kan förekomma. Tillträde 2025-09-01 eller enligt överenskommelse. Välkommen med din ansökan senast 2025-07-06.   För samtliga tjänster skall "Blankett för att kontrollera egna uppgifter - Begäran om utdrag från belastningsregistret för enskild person (442.3)"www.polisen.se - uppvisas i obrutet kuvert Dina ansökningshandlingar är allmänna handlingar och hanteras enligt offentlighetsprincipen. Har du beslut om skyddade personuppgifter ber vi dig kontakta annonsens kontaktperson för alternativ sökväg.  Om arbetsplatsen   Socialtjänsten är en av kommunens åtta förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med pitebor, näringsliv och föreningar utvecklar vi Piteå till en ännu bättre plats att bo, leva och verka i.   Move to Pitea – för dig som vill flytta till Piteå   Letar du bostad, vill du veta mer om skola och barnomsorg eller är du nyfiken på kultur- och fritidsutbudet? Inflyttarservice Piteå erbjuder dig stöd från start till mål.   Läs mer:   www.pitea.se

18 juni 2025
Sista ansökan:
6 juli 2025
Stålbogavägens kortidshem söker sommarvikarier
Attendo LSS AB
Vårdare, boendestödjare

Unika Stålbogavägens korttidshem söker sommarvikarie. Introduktion sker under juni och det finns möjlighet att fortsätta som timvikarie efter sommaren vid ordinarie personals frånvaro. Vi ser fram emot att välkomna nya kollegor som vill vara en del av vårt team och bidra till en trygg, rolig och utvecklande vistelse för våra barn och ungdomar. Om oss  Unika Stålbogavägens korttidshem är beläget i Bandhagen/Högdalen, nära tunnelbana och buss. Det går enkelt att köra bil till oss och du kan parkera gratis utanför vår verksamhet. Vi erbjuder en trygg och stimulerande miljö för barn och ungdomar mellan 6-21 år med intellektuell funktionsnedsättning och med eller undra tilläggsdiagnoser så som autism/ADHD. Vårt mål är att skapa en meningsfull och glädjefylld fritid där varje individ får utvecklas utifrån sina behov och förmågor. Vi har bemanning dygnet runt, vilket innebär varierande arbetspass- morgon, dag, kväll, helg, vaken natt och sovande jour.  Om rollen Vi söker dig som har ett pedagogiskt förhållningssätt och en förståelse för målgruppen. Du har ett genuint intresse för att arbeta med barn och ungdomar och sätter alltid individens behov i fokus. Du är engagerad, flexibel och lyhörd, samt trivs med att samarbeta i team samtidigt som du kan arbeta självständigt och ta ansvar. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. För att trivas i rollen ser vi även att du Har god fysisk förmåga och trivs i en aktiv arbetsmiljö. Har ett pedagogiskt och lyhört förhållningssätt och kan skapa trygghet för barn och ungdomar. Är flexibel, ansvarsfull och samarbetar väl med både kollegor och vårdnadshavare. Vi erbjuder dig Ett meningsfullt och utvecklande arbete där du får göra skillnad. Ett härligt och engagerat team där samarbete och glädje står i fokus. Möjlighet till timanställning både före och efter sommaren. Introduktion och handledning för att du ska känna dig trygg i din roll. Krav Minst 18 år. Mycket goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift. God datorvana och erfarenhet av dokumentation inom omsorgsyrken. Tidigare erfarenhet av arbete inom LSS. Barnskötare eller undersköterska   Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Meriterande:  Pågående eller avslutad utbildning inom vård- och omsorgsprogram, barn- och fritidsprogram eller eftergymnasiala utbildningar som stödpedagog, socialpedagog eller högskoleutbildning inom relevant område. Erfarenhet av tydliggörande pedagogik, AKK och/eller lågaffektivt bemötande.  B-körkort. För att skapa kontinuitet för våra boende ska du kunna arbeta en längre sammanhängande period under juni-augusti.  AnställningsvillkorAnställningsform: Timvikarie Tjänstgöringsgrad: Varierar. Tillträde: Snarast möjligt.  Kollektivavtal: Vi är kollektivavtalsbundna till Vårdföretagarna/Kommunal, Bransch E. Vad kan vi erbjuda dig?Attendo är en trygg arbetsgivare som kan erbjuda dig som vill goda möjligheter att ta mer ansvar eller att gå vidare till nya roller. Vi erbjuder dig som medarbetare utbildningsmöjligheter, kollektivavtal, friskvård samt flera andra förmåner och personalrabatter via vår förmånsportal AttendoPlus, i samarbete med Benifex. Om rekryteringsprocessenFöre eventuell anställning ska utdrag ur belastningsregistret tillsammans med giltig fotolegitimation visas upp. Om du blir kallad till en intervju behöver du kunna styrka att du har rätt att arbeta i Sverige, genom att uppvisa att du har medborgarskap inom EU/EES eller ett giltigt arbetstillstånd. Sista ansökningsdag 2025-06-30, urval och intervjuer sker löpande, så vänta inte med din ansökan. Utdrag ur belastningsregistret Enligt lag krävs ett utdrag ur Polisens belastningsregister i samband med anställning. Länk till blanketten finns här. Begär "digitalt registerutdrag" till din digitala brevlåda i samband med att du skickar in din ansökan för att underlätta i rekryteringsprocessen. Om Attendo/UnikaUnika är en del av Attendo, som är ett av Nordens största omsorgsföretag och startades 1985. Vi är verksamma inom LSS. Våra värderingar omtanke, engagemang och kompetens vägleder oss dagligen i vårt arbete för att alla ska uppleva trivsel, delaktighet, gemenskap och arbetsglädje. Välkommen med din ansökan!Tillsammans för en meningsfull vardag! Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta: Verksamhetschef Chatarina Rehnström, [email protected]

17 juni 2025
Sista ansökan:
10 juli 2025
Utbildad Boendestödjaren Stockholm 75%
Livis Omsorg AB
Vårdare, boendestödjare

Livis Omsorg AB bygger på hög omsorgskvalitet, respekt för alla, personligt engagemang och individuellt anpassade lösningar. För oss är varje uppdrag unikt och målsättningen är att ge den service som kan förväntas för en lugn och trygg vardag. Kvalifikationer Vi söker dig som är utbildad undersköterska med psykiatri som inriktning eller likvärdig utbildning inom social/vård och omsorg. Du har datavana samt kunskaper i svenska där du har god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift. Du har erfarenhet av att arbeta med målgruppen psykiskt funktionsnedsatta. Det är meriterande om du har utbildning/erfarenhet i vård- och stödsamordning samt erfarenhet inom socialpsykiatrin. Som person vill vi att du är strukturerad, har en mycket god samarbetsförmåga, är relationsskapande samt har en god förmåga att bemöta andra människor. Vi vill också att du bidrar med engagemang och delaktighet. Arbetsuppgifter Som boendestödjaren arbetar du för närvarande måndag-fredag. Du utför både sociala och praktiska stödinsatser för att stärka och stödja individer i deras förmåga att hantera vardagen, såväl inom som utanför bostaden. Det primära syftet är att stödja människor med psykiska funktionsnedsättningar att så långt möjligt själva möta och hantera vardagslivet i olika situationer. Målsättningen är att bidra till en återhämtningsprocess som på sikt kan göra boendestödet överflödigt. Det kan handla om att ge stöd och handledning i att utföra olika sysslor i hemmet t.ex. städ, tvätt och matlagning samt stödja i ekonomi och kontakt med andra myndigheter, men också om att vidga vardagslivet utanför hemmet genom att stödja till kontakter för socialt umgänge. Boendestödet ska vara utformat med hänsyn till individens skiftande behov med utgångspunkt i enskild genomförandeplan. Genomförandeplanen upprättas i samråd med den enskilde och har sin utgångspunkt i de insatser som den enskilde blivit beviljad i sitt beslut om boendestöd. Förmåga att sköta dokumentation är ett måste. Du samarbetar med kollegor och övriga viktiga samarbetspartners. Samt har uppdraget att som boendestödjare upprätta och följa upp genomförandeplan, har kontakt med anhöriga, förvaltare/god man samt medverkar vid vårdplanering och andra sammankomster. Öppen för alla Vi fokuserar på din kompetens, inte dina övriga förutsättningar. Vi är öppna för att anpassa rollen eller arbetsplatsen efter dina behov.

17 juni 2025
Sista ansökan:
17 juli 2025