Skolbibliotekarie
Arboga kommun
Bibliotekarier och arkivarier

Nu söker vi dig som vill vara med från start med att bygga upp ny skolbiblioteksverksamhet i Arboga kommun. Arboga bibliotek, centralt beläget vid Arbogaån, är ett integrerat folk- och skolbibliotek. Här finns även kommunens medborgarkontor. Personalen består av tio medarbetare som på olika sätt ingår i samarbeten med barnomsorg, skola, äldreomsorg och föreningslivet. Biblioteket lyder under kommunstyrelseförvaltningen och fritids- och kulturnämnden, som även ansvarar för föreningsstöd och Ekbacksbadet. Med hjälp av medel från Kulturrådet har biblioteket arbetat målmedvetet med läsfrämjandeinsatser genom att stärka samverkan med förskola, skola och fritidsgård. Det har öppnat upp för nya arbetssätt, nya läsfrämjandeaktiviteter och ett mer uppsökande arbete.  Arbetsuppgifter Med folkbiblioteket som bas, planerar och förbereder du utvecklandet av skolbiblioteksverksamhet, i dialog med grundskolan och folkbiblioteket i Arboga. Till att börja med ingår du i folkbibliotekets verksamhet och i dina arbetsuppgifter ingår då även ordinarie bibliotekssysslor, som informationstjänstgöring i folkbiblioteket och mediefrågor med fokus på skolbiblioteksdelen. Efter en inledande uppbyggnadsfas övergår tjänsten i huvudsaklig bemanning på skolenhet. I Arboga bibliotek medverkar du till att ge en biblioteksservice av hög kvalitet, och till att göra biblioteket angeläget och tillgängligt för alla. Kvalifikationer Biblioteksexamen eller motsvarande kompetens, med erfarenhet av arbete med barn och unga. Du bör vara kreativ och initiativrik samt ha förmåga att arbeta självständigt. Vi förutsätter att du har goda IT-kunskaper och är öppen för att använda digitala verktyg. Du bör ha ett stort intresse av att arbeta med människor. Vi värdesätter att du har ett stort intresse för läsning, litteratur och kunskapsorganisation, och att du uppskattar möten och samtal med besökare och låntagare. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Körkort Körkort är meriterande. Arbetstid och omfattning Tillsvidareanställning, heltid 100 %. Tillträde 2025-09-01 eller enligt överenskommelse. Lön Månadslön. Individuell lönesättning. Ansökan Sista ansökningsdag är 2025-08-03. Urval kan komma att ske fortlöpande, så välkommen med din ansökan redan idag!

11 juni 2025
Sista ansökan:
3 augusti 2025
Teatertekniker med bred kompetens
Kulturhuset Stadsteatern AB
Ljus-, ljud- och scentekniker

En teknikers drömtjänst! Välkommen till Kulturhuset Stadsteatern i Skärholmen. Här erbjuder vi dig en visstidsanställning på heltid, med få kvällar och helger på schemat och ett helt kulturhus med fokus på barn och unga. Mitt på Skärholmens torg ligger ett kulturhus för barn och unga. Här finns teater, en biograf och ungdomsverksamheten Stationen. Vi finns här för att Stockholms unga ska upptäcka allt kulturen har att ge – på sina villkor. Vårt fokus ligger helt på vår unga publik, men självklart är alla åldrar välkomna! Det här är vår verksamhet Kulturhuset Stadsteatern Skärholmen är en del av Kulturhuset Stadsteatern. Vårt uppdrag är att producera och spela scenkonst men också att visa film och ge utrymme för eget skapande för barn och unga. Vi arbetar med lokal förankring och har täta samarbeten med organisationer i vår stadsdel. Idag är vi cirka 20 personer som arbetar i olika funktioner och tillsammans med tillfälligt anställda är vi periodvis upp emot 40 personer. Det här innebär arbetet som tekniker hos oss Vi letar efter en teatertekniker med bred kompetens. Du som söker tjänsten ska ha erfarenhet av i första hand ljud- och ljusteknik men helst också scenteknik. Du kommer tillhöra den föreställningstekniska enheten där 5 personer arbetar idag. I enheten ingår ljud-, ljus-, scen- & kostymteknik.   Då vi är ett kulturhus så arbetar alla våra tekniker gränsöverskridande och utöver det som ingår i en teaterprocess kan du förväntas göra andra uppgifter. Ena dagen kanske du bygger en kuliss och kör en föreställning, andra dagen spikar du upp en utställning i Galleri Skäris eller skapar en sagoläsningshörna för den yngsta publiken. Eftersom vi även driver en biograf så kommer du arbeta löpande med biografen. Vi utbildar dig i vad du behöver kunna för detta. Din bakgrund och erfarenhet                                                                         Vi söker dig som har erfarenhet av arbete som teatertekniker inom professionell scenkonstverksamhet. Du är kunnig i teaterteknikens process och förutsättningar, såväl i det tekniska som det konstnärliga. Vad du som söker bör kunna Du förväntas kunna hantera ljud-, ljus- och scentekniskutrustning under föreställningar, repetitioner och evenemang. Du ska kunna vara delaktig i bygge och hantera rekvisita Du förväntas kunna köra föreställningar via Qlab. Det är meriterande om du också kan programmera i Qlab. Vi använder i dagsläget EOS Apex ljusbord och mixerbord från Yamaha. Det är meriterande om du har erfarenhet av just denna utrustning men det är inget krav. Du har erfarenhet av scenkonstverksamhet, gärna institutionsbunden Du har ett engagemang för vår målgrupp Du är självständig och lösningsinriktad samtidigt som du tycker om att arbeta i team. Du behöver kunna förstå talad och skriven svenska och till viss del även kunna tala svenska och gärna kunna kommunicera på engelska. Information om tjänsten Tjänsten är en visstidsanställning på heltid med start så snart som möjligt i augusti tom 31 december 2025 eller enligt överenskommelse. Arbetet är schemalagt och utförs främst på dagtid samt vissa kvällar och helger. Kulturhuset Stadsteatern vill tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten.  Fackliga företrädare Scen och Film avd 3 Urban Riismark [email protected] Akademikerföreningen når du via [email protected] Vi kommer att läsa ansökningar löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningsperiodens slut. De flesta av oss är på semester under juli månad varför vi med stor sannolikhet inte kommer svara förrän vi är tillbaka i augusti.

10 juni 2025
Sista ansökan:
3 augusti 2025
Nya Munken söker en Fokusbibliotekarie
Nya Munken AB
Bibliotekarier och arkivarier

Är du en engagerad bibliotekarie som brinner för elevers läsning, informationskompetens och skolutveckling? Vill du arbeta nära undervisningen och göra skillnad varje dag? Då är du den vi söker! Nya Munken är en fristående högstadieskola med 576 elever i årskurs 7 till 9 och arbetsplats för drygt 90 medarbetare. Skolan startade i sin nuvarande form 1993 och drivs som ett icke vinstutdelande aktiebolag. Vi arbetar för att ge eleverna goda kunskaper så att de klarar sig väl i gymnasiet och får en bra start i livet. Vi arbetar för att Nya Munken ska vara en trygg arbetsplats för både elever och personal, där lärandet är lustfyllt och där alla blir sedda, har lika värde och kan utvecklas utifrån sina egna förutsättningar och ambitioner. Som fokusbibliotekarie är du en nyckelperson i skolans pedagogiska arbete. Du ansvarar för att skolbiblioteket är en levande resurs som stärker elevernas språkutveckling, digitala kompetens och informationssökande. Du arbetar nära både lärare och skolledning. Vi söker dig som har examen i biblioteks- och informationsvetenskap eller likvärdig utbildning. Det innebär att du har bibliotekarie 180 hp, eller kandidatexamen 180 hp varav 90 hp i huvudämnet biblioteks- och informationsvetenskap. Du är pedagogiskt intresserad, har god digital kompetens samt intresse för ny teknik. Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av arbete som skolbibliotekarie eller annat pedagogiskt arbete inom skola. Fördjupad kunskap om MIK, medie- och informationskunnighet, är även meriterande. Vi ser gärna att du har en god kännedom och vana av skolans styrdokument, pedagogik och kompensatoriska hjälpmedel. Som person är du samarbetsinriktad, initiativtagande och strukturerad. Du uttrycker dig väl i tal och skrift. I rollen som fokusbibliotekarie på Nya Munken ingår uppdrag så som; att planera och genomföra läsfrämjande aktiviteter. stötta elever i informationssökning, källkritik och medieanvändning samverka med pedagoger för att integrera skolbiblioteket i undervisningen bygga och underhålla en aktuell och varierad mediesamling arbeta utifrån skolans styrdokument och fokusområden skapa en trygg, tillgänglig och inspirerande biblioteksmiljö inspirera till läsning och samtal om litteratur. bidrar till elevernas språkliga utveckling genom att synliggöra böcker, lyfta upp kunskap och möjliggöra kulturella upplevelser Nya Munken erbjuder dig som söker en kreativ och utvecklande tjänst där du gör verklig skillnad för elevernas lärande. Du har ansvar för skolbiblioteket som finns i våra lokaler och utvecklar verksamheten i samråd med skolledning, kollegium och utifrån våra elevers önskemål. Som fokusbibliotekarie har du även avsatt tid för att delta i fortbildning samt nätverk. Tjänsten är en heltidstjänst med tillträde under höstterminen 2025. Sista ansökningsdag: 6 augusti 2025 Skicka din ansökan med CV och personligt brev till [email protected] Vid frågor, kontakta Biträdande rektor Nina Petré [email protected] 013-1901802

10 juni 2025
Sista ansökan:
6 augusti 2025
Senior Accessibility Designer
IO Interactive AB
Designer inom spel och digitala medier

Senior Accessibility Designer As a Senior Accessibility Designer, you will play a key role in making our games more inclusive by designing and implementing accessibility features that remove barriers for players. You’ll collaborate across disciplines to integrate accessibility from the ground up, ensuring our titles are playable and enjoyable for as many players as possible. What You Will Do Design and improve accessibility features for our games, ensuring they meet the needs of players with diverse abilities. Implement accessibility features directly into our titles and our in-house engine (Glacier), where possible. Partner with production to pitch, develop and maintain an accessibility roadmap, ensuring accessibility is integrated across development. Work closely with Game Design and UX Design teams to integrate accessibility into core game mechanics and UI/UX. Work with Tech and Gameplay Programmer teams to ensure accessibility considerations are embedded in development. Act as an accessibility advocate, sharing knowledge and best practices across the studio. Conduct accessibility evaluations and playtests, incorporating feedback from players with disabilities. Stay updated on industry standards, ensuring compliance with accessibility guidelines (e.g., XAG, WCAG, PlayStation/Xbox standards). Contribute to accessibility documentation, creating resources to guide designers and developers in best practices. Prioritize accessibility features that make the game playable for larger and more diverse groups of players. While the primary focus of this role is accessibility, responsibilities may temporarily shift based on project needs and development priorities. Who You Are Experience in Game UX/Design with Accessibility Focus – Background in game development, UX design, or a related field. Knowledge of Accessibility Standards – Familiarity with XAG, WCAG, and best practices for inclusive game design. Understanding of Player Needs – Awareness of motor, cognitive, visual, and hearing disabilities, with a player-first approach to removing barriers. Design & Problem-Solving – Experience with UI/UX accessibility patterns. Strong Communication & Collaboration – Ability to advocate for accessibility, present ideas clearly, and work across teams. Project & Tool Experience – Comfortable with Jira, Confluence, and game engines like Unreal, Unity, or proprietary tools. Technical Knowledge (Bonus) – Familiarity with coding, Visual Studio, or scripting is a plus. Passion for Inclusive Design – A strong belief that games should be for everyone and a drive to push accessibility forward.

10 juni 2025
Sista ansökan:
10 juli 2025
Dokument controller
Randstad AB
Bibliotekarier och arkivarier

Arbetsbeskrivning Vi söker en noggrann och strukturerad Dokument controller för ett spännande långt uppdrag till en våra kunder norr om Uppsala. Som Dokument Controller kommer du att säkerställa korrekt dokumentation, du kommer ansvara för att organisera, uppdatera och följa upp dokumentflöden. Arbetet är på heltid, dagtid. Som konsult hos Randstad är du anställd hos oss och jobbar ute hos någon av våra kunder. Du har samma fördelar hos Randstad som hos andra arbetsgivare med kollektivavtal och förmåner som friskvårdsbidrag, företagshälsovård, försäkringar och rabatt på träningskort. Tjänsten kan innebära många kontakter och då är det är viktigt att du har en bra samarbetsförmåga. På Randstad strävar vi efter att erbjuda dig karriärmöjligheter, så att du kan utveckla din kompetens och få ett välfyllt CV. Söker du en arbetsgivare som erbjuder varierande uppdrag och nya kontaktnät kommer du att trivas hos oss. Urval sker löpande. Välkommen med din ansökan redan idag! Ansvarsområden Hantera och arkivera dokumentation Säkerställa att alla dokument är aktuella och följer riktlinjer Samordna och stödja interna avdelningar med dokumenthantering Kvalifikationer Flera års erfarenhet av dokumenthantering eller arkivering Goda organisatoriska färdigheter Noggrann och ansvarsfull utmärkt svenska i tal och skrift Om företaget Randstad På Randstad vet vi att alla människor har en plats på arbetsmarknaden. Med verksamhet över hela landet och inom alla kompetensområden hjälper vi människor att hitta ett jobb som känns bra, och där de får möjlighet att växa, utvecklas och uppnå sin fulla potential. Med närmare 600 000 anställda i 38 länder är Randstad världsledande inom HR-tjänster, med målsättningen att bli världens främsta och mest uppskattade partner på arbetsmarknaden. Genom att kombinera vår passion för människor med kraften i dagens teknologi hjälper vi människor och företag att uppnå deras fulla potential. Vi kallar det Human Forward.

10 juni 2025
Sista ansökan:
31 juli 2025
ARKIVARIE VID MUST
Försvarsmakten
Bibliotekarier och arkivarier

Om enheten Du blir en del av Must kontor för verksamhetsstöd som består av olika stödfunktioner och som lämnar stöd till så väl interna som externa aktörer. Vid kontoret för verksamhetsstöd finns avdelningen för Kommunikation och Samband, där arkivfunktionen är placerad. Vid arkivfunktionen arbetar arkivarier samt samordnaren för utlämningsärenden och sekretessgranskning. Vi är en dynamisk arbetsplats som kännetecknas av samarbete, flexibilitet, stort eget ansvar, engagerade kollegor och ett närvarande ledarskap. Huvudsakliga arbetsuppgifter Vi söker dig som har flerårig erfarenhet som arkivarie och är redo för nya utmaningar. I din roll som arkivarie kommer du att ingå i ett team där du tillsammans med dina kollegor ansvarar för arkivtjänsten, och arbetar med både fysiska och digitala handlingar. I arbetsuppgifterna ingår att vårda, ordna och förteckna arkivbestånd. Arbetsuppgifterna innefattar även framtagning och revidering av planer, beskrivningar, rutiner och andra styrdokument, bevarande- och gallringsutredningar, samt att planera och följa upp verksamhetens mål. Du kommer att delta i projekt och utvecklingsarbeten inom informationsförvaltningsområdet och delta i Försvarsmaktens digitala utveckling. Som arkivarie vid Must fungerar du som expertstöd till verksamheten och en viktig del i detta är att samordna sakfrågor samt utbilda och informera i arkiv- och dokumenthanteringsfrågor. Du kommer vid behov även att arbeta med utlämningsärenden och sekretessgranskning. Kvalifikationer • Akademisk examen inom relevant ämnesområde, varav minst 60 hp arkivvetenskap • Flerårig arbetslivserfarenhet som arkivarie • Dokumenterad erfarenhet av utvecklingsarbete inom området arkiv- och dokumenthantering • Erfarenhet av att hantera information som omfattas av sekretess • Mycket god datorvana • En väl utvecklad kommunikativ förmåga i tal och skrift, på svenska och engelska Meriterande • God kännedom om offentlig förvaltning • Erfarenhet från Försvarsmaktens verksamhet • Erfarenhet av utbildningsverksamhet • Erfarenhet av digitalt utvecklingsarbete inom områden så som e-arkiv och dokument – och ärendehanteringssystem • Erfarenhet av att hantera utlämningsärenden Personliga egenskaper Vi söker dig som är noggrann, strukturerad och har ett gott ordningssinne. Du besitter en god förmåga att planera, prioritera och leverera dina uppgifter inom utsatt tid, även under kortare tidsramar. Du har en god initiativförmåga och är lösnings- och förbättringsfokuserad, samt har en förmåga att se långsiktiga konsekvenser. Som person är du även positiv, prestigelös och flexibel och du har lätt för att skapa kontakter, samarbeta och bygga relationer med andra människor. Då arbetet omfattar hantering av säkerhetsskyddsklassificerad information krävs även att du är ansvarstagande, har ett genomgående högt säkerhetsmedvetande och hög integritet. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Ovan ställda kvalifikationer ska på begäran kunna verifieras genom intyg, referenser samt arbets- eller urvalstester. För att myndighetens uppdrag ska vara framgångsrikt förutsätts att alla medarbetare uppträder enligt den värdegrund som finns. Försvarsmaktens värdegrund slår vakt om alla människors lika värde, rättvisa och jämlikhet och främjar demokrati och mänskliga rättigheter (läs mer på www.forsvarsmakten.se). Övrigt Anställningsform: Tillsvidareanställning som inleds med provanställning om sex månader. Tillträde: Enligt överenskommelse Arbetsort: Stockholm. Resor i tjänsten kan förekomma. Det finns ingen möjlighet till distansarbete i denna roll. För upplysningar om befattningen eller rekryteringsprocessen kontakta:  [email protected], vänligen skriv ”Arkivarie” i ämnesraden. Fackliga företrädare Fackliga representanter nås via [email protected]. Varmt välkommen med din ansökan senast 2025-08-15. I ditt CV och personliga brev vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Du ansöker vi jobb.forsvarsmakten.se Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats. -------------------------------------------------------- Militära underrättelse- och säkerhetstjänsten (Must) är en del av Försvarsmaktens högkvarter i Stockholm. Vi ger regeringen och Försvarsmakten kvalificerade beslutsunderlag om omvärldsutvecklingen och hot mot Sveriges och Försvarsmaktens säkerhet. Vår vision är ”Ett säkrare Sverige i en osäker värld”. Must är en kunskapsorganisation och erbjuder både spännande och för Sverige angelägna arbetsuppgifter. Här arbetar både officerare och civila experter inom olika områden, t ex statsvetenskap, IT, ekonomi, teknik, matematik och HR. En stor del av Must verksamhet omfattas av sekretess och vi ber dig därför att inte berätta att du sökt jobb hos Must för andra personer än dina närmaste. Läs gärna mer om Must och vår verksamhet här Varje dag och varje timme gör våra medarbetare insatser som påverkar andra människors liv, både i stort och smått, och både på hemmaplan och runt om i världen. Försvarsmakten ger dig möjlighet att utvecklas som människa och växa i din professionella roll. Vi är en ansvarstagande arbetsgivare och har en öppen organisation där vi ställer upp för varandra. I Försvarsmakten finns en stark värdegrund som bygger på öppenhet, resultat och ansvar. Professionell utveckling och personlig hälsa värdesätts och uppmuntras. Det finns goda förutsättningar för intern karriärrörlighet, friskvård och bra balans mellan arbete och privatliv. Försvarsmakten tillvaratar de kvaliteter som mångfald och jämn könsfördelning tillför verksamheten. Vi välkomnar därför sökanden med olika bakgrund och erfarenheter i våra rekryteringar. En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. I anställningen ingår även en skyldighet att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning. Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas. Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

10 juni 2025
Sista ansökan:
15 augusti 2025
Senior Material Artist
Arrowhead Game Studios AB
Designer inom spel och digitala medier

If you’re looking to make the best co-op games in the world, you’ve come to the right place. We're proud to have some of the best game makers and collaborators in the industry working with us. What's more, we're a fun bunch of game developers, who love to indulge in our passion for video games together. Our games are not for everyone. Are they for you? We are now looking for a Senior Material Artist Who you are:We're looking for someone who is friendly and helpful, but also hardworking and efficient. You are a person dedicated to material art for creating and optimizing materials and shaders that enhance the visual quality of the game. You will be acting as a bridge between the art and technical art teams. We see that you have; Minimum 5 years experience in the games industry from a similar role (AA or AAA). Experience of a full AA/AAA dev cycle from conception to release. Work very independently and assume responsibility. Knowledge on PBR rendering. A good understanding of light / material interactions, both in game engines and in the physical world. Work with current industry standard Programs (Substance Designer/ Substance Painter, etc.). Created or worked with shaders using for instance HLSL. Strong collaborative and communication skills across disciplines. Great English communication skills, both written and spoken. What you'll do: As a Senior Material Artist you will; Create and tweak materials based on project requirements and feedback. Design, develop, and optimize materials and shaders to meet both artistic and performance goals. Collaborate closely with artists and technical artists across departments. Research and implement new tools and workflows for improved efficiency and visual fidelity. Troubleshoot material-related issues in the game engine. Maintain and document a reusable materials library. Mentor junior and mid-level team members, promoting best practices. How to apply If you think that this position matches your background and skills, we would love to hear from you. Please submit your CV in English as soon as possible. We ask that your application always include relevant work samples or a link to your portfolio. We interview candidates continuously and hire when we find a good fit. Practical InformationScope: Full-time: 40 hours per week with initial 6 month probation period. Location: Office first, hybrid solution possible. You need to be eligble to work in Sweden. We are a pet friendly office! You can expect to find dogs and occasionally some cats around. What we offerArrowhead Game Studios is a growing team of about 100+ people, best known for our co-op titles. Despite our size, we remain a friendly and down to earth bunch, who love to indulge in our passion for video games together. Located in a newly built, custom-tailored offices on the Hammarby Kaj waterfront, we enjoy everything Stockholm has to offer. A thriving game dev scene, along with all types of activities are immediately available on our doorstep. Our talented developers are crucial to our success, therefore we put a lot of emphasis in creating and maintaining a prosperous culture. We’re committed to open and transparent communication. Your ideas are welcomed, valued, appreciated - the ceiling for creative discussions is high. We also have numerous work benefits for all our employees. You can read about them here!

10 juni 2025
Sista ansökan:
27 november 2025
Barn- och ungdomsbibliotekarie (vikariat)
Storfors kommun
Bibliotekarier och arkivarier

Storfors kommun, belägen i östra Värmland, är hem för cirka 3800 invånare. Vi är stolta över vår närhet till naturen och de möjligheter till aktivt friluftsliv den erbjuder. Tillsammans med ett fint förenings- och kulturliv, högkvalitativ barnomsorg och skolor samt ett mångfacetterat näringsliv är Storfors en plats där människor trivs och växer. Nu har du chansen att vara med och ge våra kommuninvånare en ännu bättre livskvalitet och en trygg vardag. Beskrivning Då vår nuvarande barn- och ungdomsbibliotekarie går på föräldraledighet söker vi nu en vikarie som vill engagera sig i Storfors kommuns biblioteksverksamhet. Biblioteksverksamheten i Storfors kommun består av ett folkbibliotek och ett skolbibliotek. Folkbiblioteket har öppet 30 timmar/vecka (vardagar) och skolbiblioteket är i nuläget bemannat fyra dagar i veckan. Personalgruppen består av tre personer. Vi erbjuder ett roligt, utvecklande och kreativt arbete med stor möjlighet att forma och utveckla biblioteksverksamheten tillsammans med övrig bibliotekspersonal.  Arbetsuppgifter Du kommer att ha ansvar för barn- och ungdomsverksamheten på biblioteken i Storfors. Det innebär allt från högläsning och boksamtal till inköp av medier och långsiktig planering av programverksamhet. Vi är en liten personalskara som hjälps åt med arbetsuppgifterna och tjänstgöring i referens/utlåningsdisken är en naturlig del av detta. Vi strävar efter att ha ett folkbibliotek som är relevant för alla som bor och verkar i kommunen. Vi provar gärna nya grepp och det är självklart att ett bibliotek är mycket mer än den som ryms inom fyra väggar. Du är med och planerar och genomför uppsökande verksamhet, hjälper oss att vara närvarande och aktiva på webben och i sociala medier och du ser till att vi erbjuder barn och unga ett utbud som lockar. Vi har en fin barnavdelning, ett ”hängrum” för de lite äldre barnen samt nyrenoverade grupprum som vi fyller med aktiviteter. På skolbiblioteket ingår det i dina arbetsuppgifter att förvalta och utveckla bibliotekets roll i elevernas lärande och att samverka med lärarna i detta uppdrag. Det handlar först och främst om lässtimulering men också om informationssökning och källkritik. Du kommer möta barn från åk 0 till 9, inklusive anpassad grundskola. Du har ansvar för inköp och gallring av medier och du är behjälplig med tjänster för barn med behov av anpassad läsning. Förutom Kroppa- och Vargbroskolan som ligger i centralorten kommer du även besöka Bjurtjärns skola som är en liten skola på landet. I och med att Storfors bibliotek är en del av Bibliotek Värmland (som är ett samarbete mellan Värmlands läns samtliga kommuner) har du tillgång till ett stort nätverk av kunniga och engagerade biblioteksmedarbetare. Vi delar bland annat katalog, bibliotekssystem och webbplats men vi gör också andra satsningar tillsammans och det finns goda möjligheter för dig att vara med att utveckla samarbetet ytterligare. Kvalifikationer Vi söker dig som har en akademisk examen i biblioteks- och informationsvetenskap eller annan relevant utbildning. Meriterande är om du har erfarenhet av att arbeta läsfrämjande med barn och unga samt med elever i behov av särskilt stöd.  Körkort B. Som person är du flexibel, tar egna initiativ och driver överenskomna processer självständigt. Du är inte rädd för att pröva nya saker - inklusive ny teknik - och har lätt för att skapa kontakter och trivs med att framträda inför och möta grupper av olika slag. Du tycker helt enkelt om att jobba med människor - både bibliotekens användare och med kollegor och samarbetspartners - och du är mån om att kommuninvånarna ska få ut så mycket som möjligt av sitt bibliotek. Att jobba med bibliotek och kultur är ett roligt, viktigt och utvecklande uppdrag. Varmt välkommen med din ansökan!  Tillsammans gör vi Storfors bibliotek ännu bättre! Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.  Övrigt Tjänsten är ett vikariat på heltid under perioden 2025-08-18 till 2026-10-31. Storfors kommun tillämpar rökfri arbetstid.  Din ansökan ska vara oss tillhanda senast 2025-07-20. Vi hanterar löpande de ansökningar som kommer in och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag så vänta inte med din ansökan. För att få arbeta med barn och unga måste vi ha ett godkänt utdrag från polisens belastningsregister. Beställ ett direkt (via post eller Bank-ID) i samband med att du skickar in din ansökan då normal handläggningstid hos Polisen är cirka två veckor. Välj registerutdrag för arbete med barn i annan verksamhet. Blanketten för att söka utdraget ur belastningsregister hittar du på Polisens hemsida https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/barn-annan-verksamhet/ För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med dig som sökande vill vi att du skickar in din ansökan digitalt via länken i denna annons. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

10 juni 2025
Sista ansökan:
20 juli 2025
Bibliotekarie till S:t Iliansskolan och Munksundskolan
Enköpings kommun
Bibliotekarier och arkivarier

Enköpings kommun är arbetsplatsen för dig som vill vara med och skapa det långsiktigt goda samhället. Här får du möjlighet till personlig utveckling samtidigt som du får chansen att göra verklig skillnad för alla som lever och verkar i Enköping. Vi förutsätter att du är kompetent, vetgirig och redo att axla ett stort ansvar. Vilka goda idéer vill du vara med och förverkliga? Vill du veta mer om oss som arbetsgivare? Titta in på vår jobbwebbplats: https://enkoping.se/jobb Upplevelseförvaltningen ansvarar för kultur-, idrott och fritidsfrågor i Enköping och har cirka 150 medarbetare med stor kompetens inom två verksamhetsområden och ett ledningsteam. Vi är i ett expansivt skede med bland annat renovering och utveckling av kulturhus Joar och ny fritidsgård med idrottshall på Lillsidan. Enheten Kultur konst och bibliotek har ett rikt och mångsidigt kulturutbud med inspirerande och tillgängliga bibliotek för litteratur, läsande och lärande i dialog med kommuninvånare och lokala aktörer.  Vi har även i uppdrag att ansvara för skolbiblioteksverksamheten på kommunens grundskolor. Nu söker vi dig som tycker om att arbeta med barn och unga och vill driva skolbiblioteksverksamhet på två av kommunens skolor. ARBETSUPPGIFTER Skolbiblioteksverksamheten ingår i den pedagogiska verksamheten på skolan där du har en viktig roll i att bidra till elevernas måluppfyllelse. Du stödjer och inspirerar i det läsfrämjande arbetet och lär eleverna ett källkritiskt förhållningssätt. Du samverkar med skolledning och pedagogisk personal kring elevernas lärande och stärker deras läs-och kommunikationsförmåga i en vidgad textvärld. Huvuddelen av arbetstiden är förlagd till S:t Iliansskolan som är en åk 4-9-skola. En mindre del av tjänsten är förlagd på Munksundsskolan (åk F-6) och stadsbiblioteket. KVALIFIKATIONER Högskoleexamen i biblioteks-och informationsvetenskap och pedagogisk utbildning eller annan utbildning som arbetsgivaren finner likvärdig. Vi söker dig som: - har kunskaper och erfarenhet av att förmedla och inspirera till läsning av barn-och ungdomslitteratur så väl som vuxenlitteratur. - har god förståelse för hur barn och unga tar till sig kunskap och kan utveckla deras möjligheter att förstå, värdera, använda och uttrycka sig via medier och andra informationskanaler. - behärskar svenska väl, både i tal och skrift Som person är du: - serviceinriktad med intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra. Du är uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. - flexibel, initiativrik och når resultat. För att lyckas i ditt uppdrag är det av stor betydelse att du är utåtriktad och bra på att skapa kontakter och bygga relationer med elever och pedagoger. ÖVRIGT Varmt välkommen med din ansökan! Vi arbetar med löpande urval, vänligen skicka in din ansökan snarast.  Det är viktigt att besökare och deltagare kan känna trygghet i de verksamheter, lokaler och anläggningar som Upplevelseförvaltningen ansvarar för. Därför behöver du visa upp ett utdrag från belastningsregistret innan erbjudande om anställning (Utdrag för arbete med barn i annan verksamhet än skola och barnomsorg). Har du redan ett utdrag får det inte vara äldre än ett år. Här beställer du ditt belastningsregister: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/kontrollera-dina-uppgifter-i-belastningsregistret/ För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länken för ansökan. Dina ansökningshandlingar omfattas av offentlighetsprincipen och kan därför komma att lämnas ut som allmän handling efter en sekretessprövning. Vill du veta mer om hur Enköpings kommun generellt sett hanterar personuppgifter så finns mer information på vår hemsida. För dig som har skyddad identitet så finns information om hur du söker tjänsten via länken nedan: https://enkoping.se/underwebbar/jobb-och-karriar-i-enkoping/jobba-hos-oss/var-rekryteringsprocess.html Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

10 juni 2025
Sista ansökan:
29 juni 2025
Bibliotekarie till Örsundsbroskolan och filialbibliotek
Enköpings kommun
Bibliotekarier och arkivarier

Enköpings kommun är arbetsplatsen för dig som vill vara med och skapa det långsiktigt goda samhället. Här får du möjlighet till personlig utveckling samtidigt som du får chansen att göra verklig skillnad för alla som lever och verkar i Enköping. Vi förutsätter att du är kompetent, vetgirig och redo att axla ett stort ansvar. Vilka goda idéer vill du vara med och förverkliga? Vill du veta mer om oss som arbetsgivare? Titta in på vår jobbwebbplats: https://enkoping.se/jobb Upplevelseförvaltningen ansvarar för kultur-, idrott och fritidsfrågor i Enköping och har cirka 150 medarbetare med stor kompetens inom två verksamhetsområden och ett ledningsteam. Vi är i ett expansivt skede med bland annat renovering och utveckling av kulturhus Joar och ny fritidsgård med idrottshall på Lillsidan. Enheten Kultur, konst och bibliotek skapar ett rikt och mångsidigt kulturutbud med inspirerande och tillgängliga bibliotek för litteratur, läsande och lärande i dialog med kommuninvånare och lokala aktörer. Vi har tre bibliotek, en biblioteksbuss och ett bibliotek på nätet. Vi har även i uppdrag att ansvara för skolbiblioteksverksamheten på kommunens grundskolor. Nu söker vi dig som tillsammans med oss vill utveckla skol-och folkbiblioteksverksamheten i Örsundsbro. Byggnation av ny skola (F-9) med filial-och skolbibliotek pågår. ARBETSUPPGIFTER Skolbiblioteksverksamheten ingår i den pedagogiska verksamheten på skolan där du har en viktig roll i att bidra till elevernas måluppfyllelse. Du stödjer och inspirerar i det läsfrämjande arbetet och lär eleverna ett källkritiskt förhållningssätt. Du samverkar med skolledning och pedagogisk personal kring elevernas lärande och stärker deras läs-och kommunikationsförmåga i en vidgad textvärld. Du bidrar till att utveckla elevernas digitala kompetens med fokus på informationsfärdigheter och förståelse för informationssökningsprocesser. Filialbiblioteket ska vara en aktiv lokal aktör på orten. Ditt uppdrag är att arbeta läsfrämjande med fokus på barn och vuxna. Tjänstgöringen är främst förlagd till Örsundsbro bibliotek, men även passtjänstgöring på stadsbiblioteket och biblioteksbussen ingår. KVALIFIKATIONER Högskoleexamen i biblioteks-och informationsvetenskap och pedagogisk utbildning eller annan utbildning som arbetsgivaren finner likvärdig - har kunskaper och erfarenhet av att förmedla och inspirera till läsning av barn-och ungdomslitteratur så väl som vuxenlitteratur. - har god förståelse för hur barn och unga tar till sig kunskap och kan utveckla deras möjligheter att förstå, värdera, använda och uttrycka sig via medier och andra informationskanaler. - behärskar svenska väl, både i tal och skrift Som person är du: - serviceinriktad med intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra. Du är uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. - flexibel, initiativrik och når resultat  För att lyckas i ditt uppdrag är det av stor betydelse att du är utåtriktad och bra på att skapa kontakter och bygga relationer med elever och pedagoger. ÖVRIGT Varmt välkommen med din ansökan! I vissa rekryteringar arbetar vi med löpande urval och du kan därför komma att höra ifrån oss innan angiven sista ansökningsdag.  Det är viktigt att besökare och deltagare kan känna trygghet i de verksamheter, lokaler och anläggningar som Upplevelseförvaltningen ansvarar för. Därför behöver du visa upp ett utdrag från belastningsregistret innan erbjudande om anställning (Utdrag för arbete med barn i annan verksamhet än skola och barnomsorg). Har du redan ett utdrag får det inte vara äldre än ett år. Här beställer du ditt belastningsregister: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/kontrollera-dina-uppgifter-i-belastningsregistret/ För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länken för ansökan. Dina ansökningshandlingar omfattas av offentlighetsprincipen och kan därför komma att lämnas ut som allmän handling efter en sekretessprövning. Vill du veta mer om hur Enköpings kommun generellt sett hanterar personuppgifter så finns mer information på vår hemsida. För dig som har skyddad identitet så finns information om hur du söker tjänsten via länken nedan: https://enkoping.se/underwebbar/jobb-och-karriar-i-enkoping/jobba-hos-oss/var-rekryteringsprocess.html Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

10 juni 2025
Sista ansökan:
29 juni 2025