Ljusdesigner till Hide-a-lite

Är du en passionerad Ljusdesigner med ett brinnande intresse för att designa ljuslösningar? Vill du arbeta för ett starkt varumärke i belysningsbranschen? Då kan du vara den vi letar efter! Nu finns det en möjlighet att bli en del av vårt dedikerade team på Hide-a-lite, som ständigt strävar efter att skapa en ljus framtid tillsammans med våra kunder. Urval och Intervjuer sker löpande, varmt välkommen med din ansökan redan idag!  Om tjänsten Som Ljusdesigner hos oss är din huvuduppgift att erbjuda expertis och stöd inom ljusplanering till våra kunder, med hänsyn till deras unika behov. Du kommer att samarbeta nära våra kunder och säljteam i Sverige, Norge och Danmark under varumärket Hide-a-lite. Dina projekt kommer att spänna över en mängd olika miljöer inklusive industrier, kontor, restauranger, butiker, hotell, villor och utomhusområden. Att arbeta i ett högt tempo och samtidigt leverera ljussättningar med noggrannhet till kunder kommer vara en stor del av din vardag. I ditt arbete kommer du även ha kontakt med elektriker, elgrossister, konsulter och ibland slutkund.  Rollen innebär mycket eget ansvar i flera parallella projekt där du hanterar information och kravställningar från kund. Vår bransch är i ständig utveckling och vi är angelägna om att ligga i framkant. Därför är ditt intresse för belysning viktigt och vi tror att du har ett driv att vilja utvecklas tillsammans med oss. Att du kommer ha roligt på jobbet, det lovar vi!  Du välkomnas in i ett härligt och kompetent team på 13 personer med väldigt god sammanhållning och rapporterar till Chef för Ljusdesign. Tjänsten utgör en tillsvidareanställning på heltid. Placering på vårt huvudkontor i Bankeryd. Tillträde enligt överenskommelse.   Vid eventuella frågor: Kontakta Poolias Rekryteringskonsult Lovisa Fransson på [email protected] eller 072-987 27 50 Vem är du?  Vi söker dig som är utbildad Ljusdesigner eller motsvarande och har ett intresse för både teknik och design. Vi ser gärna att du har goda kunskaper i Dialux Evo och CAD samt talar och skriver flytande på svenska och engelska. Vi finner det mycket meriterande om du har kunskap inom Indesign och Illustrator eller har en teknisk bakgrund inom el.   Som person är du initiativrik och strukturerad. För dig faller det sig naturligt att be om hjälp när det behövs och du söker ständigt nya lösningar för din kund. Du är lyhörd, noggrann och känner dig trygg att självständigt kunna fatta egna beslut. Vidare behöver du ha en positiv inställning och vara duktig på att skapa och bygga kundrelationer på ett ödmjukt sätt. Vi värdesätter att du har en god förmåga att tydligt och professionellt förmedla ljuskunskap vidare till våra kunder. Att också kunna använda din kreativa sida i projekteringar och vid problemlösning ser vi som en styrka.   Vad vi erbjuder dig  När du blir en del av vårt team kan du förvänta dig en inspirerande familjär arbetsmiljö med en rad förmåner. Du kommer att få möjligheten att arbeta med ett starkt varumärke och bli en del av ett härligt team med kunniga kollegor med en positiv arbetskultur. Dessutom strävar vi efter att främja medarbetarnas utveckling och kunskap genom vår interna Hide-a-lite Business Academy. Genom vårt onboardingprogram underlättar vi din integration i organisationen. Hos oss är ditt välbefinnande och framgång av högsta prioritet.  Vi ser fram emot att få ta del av dina talanger! Om du gillar att tala inför grupp, är flerspråkig eller har andra färdigheter som kan vara till nytta för oss, är det något vi ser positivt på. Vi uppskattar mångfald och ser fram emot att dra nytta av dina unika styrkor i vårt team. Så, överraska oss gärna med det du har att erbjuda!  Om Elektro Elco och Hide-a-lite Vi skapar effektiva och attraktiva belysningslösningar för nordiska förhållanden. Varumärket Hide-a-lite ägs och marknadsförs av Elektro Elco AB. Vår kultur definieras av principen "We walk the extra MILE”, där varje bokstav i MILE representerar en viktig aspekt av hur vi agerar och samarbetar. Vi strävar efter att leva dessa värderingar varje dag, och det är genom att gå den extra milen som vi formar en framgångsrik och inkluderande arbetskultur. Vi delar med oss av – och är mottagliga för – varandras efterenheter och kunskap.  Elektro Elco ingår i koncernen OEM International som är ett av Europas ledande teknikhandelsföretag. Koncernen omsatte 2022 ca SEK 4,7 miljarder SEK och har ca 1000 anställda. Elektro Elco AB omsatte 2022 ca 510 miljoner SEK och har ca 110 anställda. Huvudkontoret ligger i Bankeryd med säljkontor i Sverige, Norge, Danmark och Finland.

7 maj 2024
Sista ansökan:
26 maj 2024
Entusiasmerande ledare till nyhetsjagande redaktion - P4 Uppland söker plan

Uppland är en händelserik region och P4 Uppland har höga nyhetsambitioner – både vad gäller djuplodande granskningar och snabba raka händelsenyheter. Som planeringsredaktör krävs en lust och ett driv för lokal journalistik. Vi strävar efter att vara nära lyssnarna på alla plattformar. Du ska brinna både för det direktsända radioformatet och publiceringar i vår spellista i SR Play och sociala medier. Alltid med ljudet i fokus. En nyhetsdriven lagspelare - som vill se medarbetarna växa Vi söker dig som vill vara med och driva och utveckla vår journalistik på alla plattformar. Som planeringsredaktör ansvarar du för den planerade journalistiken, allt från morgondagen till på längre sikt. Där ryms både de större granskningarna, de korta raka nyheterna och den överraskande oväntade infallsvinkeln på aktuella frågor. Du är trygg, inkluderande och entusiasmerande, gillar att jobba i team, att utveckla medarbetare samt sprida nya arbetssätt och synsätt. I rollen som publiceringsredaktör ingår att tillsammans med ett gäng hängivna, duktiga kollegor utveckla vårt utbud i radioformat och digitalt. P4 Uppland har en stark tradition av granskande journalistik och har vunnit ett flertal Guldspadar. Den traditionen vill vi gärna behålla och vidareutveckla. Planeringsredaktören är direkt underställd kanalchefen och ingår i redaktionens ledningsgrupp och det strategiska arbetet. Viss schemaläggning och återkoppling ingår i arbetsuppgifterna. Vi söker dig som har: - Journalistutbildning eller likvärdig kompetens - Arbetsledarerfarenhet - Erfarenhet av redaktionellt nyhetsarbete - Erfarenhet av publiceringar i både radio och digitala ytor - Körkort - God lokalkännedom är meriterande Anställning Tjänsten som planeringsredaktör en tillsvidareanställning på heltid med placering i Uppsala. Ansökan och kontaktuppgifter Sista ansökningsdag är den 2 juni , men vi går igenom ansökningarna löpande så vänta inte med din ansökan. Tillträde 1 september eller enligt ök. Frågor om tjänsten: Kanalchef Markus Boger [email protected], tel. 070-598 08 09 Frågor om rekryteringen: HR-partner [email protected] Facklig kontakt: SJF: [email protected], Unionen: [email protected], samt [email protected] Varmt välkommen med din ansökan! I ett fritt och demokratiskt samhälle behövs en oberoende och opartisk radio. Att jobba på Sveriges Radio innebär därför att du, oavsett roll, är en värdefull del av ett viktigt uppdrag. Med ljudet i fokus ger vi röst åt fler röster, delar starka berättelser och förmedlar verkligheten ur flera perspektiv. Vi värnar om ett hållbart arbetsliv där du som medarbetare är vår viktigaste tillgång. Därför är dina förutsättningar att utvecklas och lära nytt något vi prioriterar. Sveriges Radios fokus framåt är att bli ett lika självklart val digitalt som analogt genom innovativa ljudformat som tilltalar fler lyssnare.

7 maj 2024
Sista ansökan:
2 juni 2024
Tolk i arabiska

Vill du ha ett ansvarsfullt och intressant arbete där du bidrar till att skydda Sverige och demokratin? Har du betydande språkkunskaper inom det arabiska språket? Då ska du söka jobbet som tolk hos Säkerhetspolisen. Välkommen med din ansökan! Vårt uppdrag är Sveriges säkerhet. Det här är ditt uppdrag Som tolk är du ett språkstöd till myndighetens olika verksamheter. I rollen ingår tolkning av arabiska till svenska och svenska till arabiska samt även viss skriftlig översättning. Du deltar i operativa ärenden och delger löpande skriftligt och muntligt översatt material samt översätter även data från olika typer av källor. Ditt arbete berör många delar av myndigheten och samarbete och samverkan är centralt i din roll och en förutsättning för att lyckas med uppdraget. Inflödet av beställningar till funktionen varierar och periodvis kan arbetsbelastningen vara högre än vanligt. Du ingår i en grupp med engagerade kollegor där ni hjälper varandra och delar med er av er kunskap för att som grupp ha en samlad kompetens som har både bredd och djup. Du bidrar även aktivt till verksamhetens kontinuerliga arbete inom metod- och verksamhetsutveckling. Din placering är på huvudkontoret i Solna. Ibland kan du behöva arbeta utanför vanlig kontorstid, det vill säga kvällar och helger. Resor inom och utanför Sverige förekommer. De här kvalifikationerna söker vi hos dig Svenskt medborgarskap Har tillägnat dig arabiska språket vid universitet och/eller studier på motsvarande nivå nationellt eller utomlands Mycket goda och breda kunskaper i det arabiska språket i tal och skrift Minst 2 års dokumenterad praktisk erfarenhet av arbete som tolk Mycket god förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift Mycket god förmåga att kommunicera på engelska i tal och skrift Goda IT-kunskaper Du som söker kan också ha kompetens som tillför bredd och kompletterande perspektiv. Kan du bidra med något eller flera av följande är det meriterande: Erfarenhet av översättningsarbete Dokumenterad användning av den arabiska språkkompetensen i tidigare arbeten Akademiska studier eller akademisk examen, till exempel i språk, statsvetenskap eller juridik Erfarenhet av arbete inom svensk offentlig förvaltning Studier i ett arabiskspråkigt land Intresse för säkerhets-, utrikes- och/eller försvarspolitik Vana att använda olika IT-system Det här är kollegan vi söker Som tolk är du ansvarsfull och har stor vilja att förmedla kulturell förståelse. Du har ett tydligt samhällsintresse och motiveras av att vara en viktig del i arbetet för ett säkrare Sverige. Du är trygg i din roll och tar dig an ditt uppdrag som tolk med stort engagemang och professionalism. Som person är du prestigelös och har lätt för att skapa och upprätthålla förtroendefulla kontakter. Du arbetar lika bra självständigt som i grupp och har god förmåga att samarbeta med olika yrkeskategorier. Du är analytiskt lagd och besitter en god förmåga till kritiskt tänkande. Du har ett lösningsorienterat synsätt, är bra på att ta egna initiativ och är van att självständigt driva ditt arbete framåt. Med god förmåga att på ett noggrant och tålmodigt sätt arbeta med flera uppdrag samtidigt har du lätt för att skifta mellan planerad och händelsestyrd verksamhet. Stundtals kan arbetstempot vara högt så du är van att växla i tempo och har lätt för att strukturera och prioritera bland dina arbetsuppgifter. Säkerhetspolisen ställer höga krav på säkerhet- och sekretess, därför förutsätter vi att du har ett högt säkerhetsmedvetande. Anställningsvillkor Svenskt medborgarskap är ett krav, då anställning vid Säkerhetspolisen innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs också godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Det här är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Vi tillämpar individuell lönesättning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. På vår hemsida, www.sakerhetspolisen.se, kan du läsa mer om hur det är att arbeta hos oss samt om våra förmåner. Så tar du kontakt med oss Du är välkommen att ringa rekryterande chef, tfn 010-568 76 42. För information om rekryteringsprocessen, kontakta HR-enheten, tfn 010-568 70 06. Fackliga företrädare: Polisförbundet, tfn 010-568 70 03, SACO, tfn 010-568 70 04 och ST, tfn 010-568 70 02. Så ansöker du Ansökan sker via vår hemsida, www.sakerhetspolisen.se Ansökan ska ha kommit in senast 2024-05-29. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver om du har arbetslivserfarenhet från platstolkning och/eller distanstolkning. Beskriv även på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och eventuella meriter samt hur dina personliga egenskaper bidrar i rollen. Urval och intervjuer kommer ske löpande. Öppen för alla Vi fokuserar på din kompetens, inte dina övriga förutsättningar. Vi är öppna för att anpassa rollen eller arbetsplatsen efter dina behov.

7 maj 2024
Sista ansökan:
29 maj 2024
Bibliotekarie/verksamhetsledare till Stångby bibliotek, Lunds kommun

Nu söker dig som tillsammans med kollegor vill vara med och utveckla Stångby bibliotek vid Folkbiblioteken i Lund! Om rollen och dina arbetsuppgifter Stångby är ett område i Lund som växer snabbt och som har en stor inflyttning av framför allt barnfamiljer. Biblioteksverksamheten har väl etablerade samarbeten med föreningar och andra lokala aktörer och målet är att biblioteket ska utvecklas till ett nav i lokalsamhället. Som verksamhetsledare kommer du att tillsammans med kollegor arbeta för att utveckla dessa samarbeten och att ta arbetet med profilering och målgruppsanpassning vidare. Verksamhet för barn och unga är prioriterat. Stångby bibliotek är meröppet och fokus är att fylla Torngården med verksamhet – under såväl bemannade öppettider som under meröppet. Utöver ovan ansvarsområden deltar du i det dagliga arbetet på biblioteket och har en viktig roll i att möta och vägleda våra användare i biblioteksrummet oavsett det gäller litteratur, information eller digitala verktyg. Enhet Stadsdelsbibliotekens uppdrag är att utveckla och driva biblioteksverksamhet i lokalsamhället. Stadsdelsbiblioteken ska vara aktiva, synliga och angelägna mötesplatser för lärande, läsande, samtal och kultur. Medskapande och dialog är centralt och biblioteket arbetar aktivt med att möjliggöra användardriven verksamhet. I tjänsten ingår kvälls- och helgtjänstgöring. Vi söker dig Vi söker dig som har examen inom biblioteks- och informationsvetenskap, eller annan relevant utbildning som vi bedömer som likvärdig.  Vi erbjuder dig Välkommen till en verksamhet som befinner sig i en spännande utvecklingsfas. Vi ger dig kontinuerlig kompetensutveckling och jobbar aktivt med kollegialt lärande. Vi sätter stort värde på att dela med oss av vår kunskap till varandra och utvecklas tillsammans. Som medarbetare hos oss erbjuds du en rad förmåner med fokus på balans, trygghet och hälsa. Lunds kommun är en stor organisation med många spännande verksamheter och möjligheter för medarbetare till utveckling. Som medarbetare får du även tillgång till vår förmånsportal där du enkelt kan se dina förmåner och administrera dessa. https://lund.se/arbete-och-lediga-jobb/sa-ar-det-att-arbeta-med-oss/det-har-ger-vi-dig-som-medarbetare Om rekryteringsprocessen I den här rekryteringsprocessen har vi valt att ta bort det personliga brevet och ersatt det med urvalsfrågor för att bidra till en inkluderande och likvärdig rekrytering. Om arbetsplatsen Folkbiblioteken i Lund stärker människors delaktighet i det demokratiska samhället genom litteratur, information, kunskap och kultur. Vi är tillgängliga för alla och har särskilt fokus på prioriterade målgrupper och sammanhang där vi gör störst skillnad. Folkbiblioteken i Lund består av Stadsbiblioteket, tio stadsdelsbibliotek och det digitala och rörliga biblioteket. Folkbiblioteken i Lund arbetar strategiskt och målmedvetet med inkluderingsfrågor och hbtq+ för att skapa en inkluderande miljö för såväl våra besökare som kollegor. Kultur- och fritidsförvaltningens cirka 350 medarbetare arbetar med att ge lundaborna tillgång till meningsfulla fritidsaktiviteter och berikande kulturupplevelser, nu och i framtiden. Vi brinner för kultur, bibliotek, idrott och fritid, och arbetar för att skapa förutsättningar och tillgång till stimulerande livsmiljöer och aktiviteter som inte bara ökar livskvalitén, utan också främjar god hälsa och aktivt intellekt. Det gör vi genom att tänka stort om smått och vara lyhörda för vad medborgare och föreningar önskar och behöver. Här får du plats att växa. Inom Lunds kommun sätter vi kunskapen i centrum och skapar möjligheter att utvecklas i arbetslivet. Vi erbjuder en inkluderande arbetsmiljö, och chans att påverka och göra skillnad. Vill du bli en av oss?

7 maj 2024
Sista ansökan:
21 maj 2024
Språkrådet söker en Språkteknolog

Om uppdraget Du kommer att arbeta inom Nationella språkbanken med att utveckla en nationell e-infrastruktur för forskning i språkteknologi, språkvetenskap samt andra ämnesområden som bedriver forskning baserad på språkliga data. Du kommer att arbeta för avdelningen Språkbanken Sam som drivs av Institutet för språk och folkminnen i samverkan med Språkbanken Text på Göteborgs universitet och Språkbanken Tal på KTH. Om arbetet Du kommer att utveckla verktyg och metoder för att systematiskt samla in, lagra, bearbeta och tillgängliggöra språkliga material för forskning. Genom vårt Sweclarin-centrum kommer du att arbeta aktivt med att sprida kunskap om och göra våra språkresurser tillgängliga för human- och samhällsvetenskaplig forskning i Sverige och Europa inom ramen för det europeiska forskningsinfrastrukturnätverket Clarin. Om dig: Kvalifikationskrav: • Erfarenhet av att arbeta med språkteknologiska verktyg och system, och kan hantera korpusar i text och tal • Erfarenhet av att arbeta med tillgängliggörande av språkinfrastruktur för forskning och utveckling • Har deltagit i forskningsprojekt och har ett kontaktnätverk inom forskningsvärlden • Tidigare erfarenhet av att presentera och publicera vetenskapliga artiklar i nationella och internationella sammanhang • Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska Meriterande: • Forskarutbildning inom något av områdena språkteknologi, datorlingvistik, datavetenskap eller annan likvärdig meritering • Erfarenhet av att hantera arkivmaterial i text och tal med språk- och talteknologiska metoder • Kunskaper i lexikografi, terminologi, flerspråkighet och andra språk än svenska och engelska Personliga egenskaper: • Flexibel och lyhörd som person • Bra på att arbeta självständigt • Mycket god samarbetsförmåga och kan relatera till andra på ett lyhört och smidigt sätt • Bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete Stor vikt kommer läggas vid personliga egenskaper Viktigt att veta Placering är på Avdelningen Språkrådet, Stockholm. Resor i tjänsten kan förekomma Anställningen är heltid och är en tillsvidare tjänst, provanställning i sex månader. Tillträde är snarast möjligt eller enligt överenskommelse. Är du intresserad? Välkommen att skicka din ansökan i form av CV och personligt brev! Sista ansökningsdag är 2024-05-28. I ditt CV ska det framgå år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Ladda även upp examensbevis/betyg om det är ett krav i tjänsten. I denna rekrytering samarbetar Isof med rekryteringsföretaget Adecco. Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du varmt välkommen att kontakta rekryteringskonsult Lina Sävström på tel. 073 - 684 70 58 eller via mejl [email protected]. Vad vi gör och erbjuder Som anställd på myndigheten får du del av förmåner såsom bra semestervillkor och pension. Vi på Isof vill främja en god och hållbar hälsa och balans mellan arbete och fritid. Vi erbjuder bland annat friskvårdstimme, friskvårdsbidrag, och subventionerad läkarvård. Läs gärna mer om hur det är att jobba på Isof och vad vi erbjuder Att jobba på Isof | Institutet för språk och folkminnen

7 maj 2024
Sista ansökan:
28 maj 2024
Språkvårdare fackspråk och terminologi

Vill du arbeta på en myndighet där språk och kultur står i centrum? Institutet för språk och folkminnen (Isof) söker nu en Språkvårdare fackspråk och terminologi till avdelningen Språkrådet. Detta är en visstidsanställning t.o.m. 2024-12-31 på heltid. Isof är en statlig myndighet som samlar in, bygger upp och sprider kunskap om språk och kultur i vårt flerspråkiga Sverige. Om jobbet Avdelningen Språkrådet ansvarar för språkvården i Sverige som rör svenska språket och arbetar med klarspråk, språkpolitik, språkteknologi, terminologi och lexikografiskt arbete. Språkrådet består av ca 20 medarbetare. Vi värdesätter ett trevligt arbetsklimat och stöttar varandra dagligen. Då vi är en mindre statlig myndighet samarbetar vi alla i organisationen för att bidra och uppnå myndighetens mål. Arbetsuppgifter: Arbetet som språkvårdare i fackspråk och terminologi innebär att bedriva terminologi- och språkvårdsarbete, framför allt för att hjälpa myndigheter att uppfylla paragraf 12 i språklagen, och att bidra med fackspråkligt perspektiv i språkvårdsarbetet på Isof. Det innebär bland annat följande: • Direkt stödja myndigheter i form av möten, seminarier, workshoppar • Besvara termfrågor • Skriva poster i vår frågedatabas Frågelådan • Bistå med att driva termgrupper • Skriva på webben eller artiklar om aktuella projekt och termfrågor • Presentera terminologiverksamheten i föredrag på konferenser och seminarier • Arbeta med Rikstermbanken • Nätverka med olika samarbetsgrupper och referensgrupper • Värna fackspråk och terminologi inom Isofs verksamhetsområde. Om dig: Kvalifikationskrav: • Relevant akademisk språkvetenskaplig examen på minst kandidatnivå, till exempel från språkvetarprogrammet eller språkkonsultprogrammet • God dokumenterad erfarenhet av terminologiskt arbete som anställd inom offentlig verksamhet, samt god kännedom om offentlig verksamhet • Erfarenhet av kunskapsspridning i form av att hålla föredrag, skriva texter för olika ändamål, ge råd och rekommendationer • Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska • Goda IT-kunskaper, Officepaketet 2010 eller senare Meriterande: • Dokumenterad erfarenhet av projektledning • Erfarenhet av tidigare arbete med termbanker • Erfarenhet av annan typ av språkvårdsarbete inom offentlig verksamhet, exempelvis klarspråksarbete och översättning • Tidigare erfarenhet av utrednings-, utvecklings-, forsknings- eller uppföljningsarbete med koppling till terminologiarbete • Förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på fler språk än svenska och engelska Personliga egenskaper: • Flexibel, lyhörd och pedagogisk • Bra på att arbeta självständigt • Kan ta egna initiativ och driva projekt från idé till handling • Mycket god samarbetsförmåga • Välorganiserad, noggrann och bra på att strukturera och planera ditt arbete • God analytisk förmåga Stor vikt kommer läggas vid personliga egenskaper. Viktigt att veta Placering är på Avdelningen Språkrådet, Stockholm. Resor i tjänsten kan förekomma i huvudsak till myndighetens olika kontor i Uppsala och Göteborg men även övriga delar av landet. Anställningen är en visstidsanställning t.o.m. 2024-12-31 på heltid. Tillträde är snarast möjligt eller enligt överenskommelse. Är du intresserad? Välkommen att skicka din ansökan i form av CV och personligt brev! Sista ansökningsdag är 2024-05-28. I ditt CV ska det framgå år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Ladda även upp examensbevis/betyg om det är ett krav i tjänsten. I denna rekrytering samarbetar Isof med rekryteringsföretaget Adecco. Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du varmt välkommen att kontakta rekryteringskonsult Lina Sävström på tel. 073 - 684 70 58 eller via mejl [email protected]. Vad vi gör och erbjuder Som anställd på myndigheten får du del av förmåner såsom bra semestervillkor och pension. Vi på Isof vill främja en god och hållbar hälsa och balans mellan arbete och fritid. Vi erbjuder bland annat friskvårdstimme, friskvårdsbidrag, och subventionerad läkarvård. Läs gärna mer om hur det är att jobba på Isof och vad vi erbjuder Att jobba på Isof | Institutet för språk och folkminnen.

7 maj 2024
Sista ansökan:
28 maj 2024
SSAB - Produktionsstrateg

Vill du vara en del i den gröna omställningen och har du en vilja att vara med i SSAB Luleås resa att tillverka fossilfritt stål? Då har du nu möjlighet att söka en spännande och utmanade roll där du kommer arbete med att förändra dagens produktionsapparat för att möjliggöra framtidens fossilfria stålproduktion. Placeringsort Luleå. Att bli en del av SSAB-familjen innebär att följa med på en resa. En resa som vi tror är avgörande för planetens framtid och hållbarhet. Stål har varit ett av de viktigaste materialen för vår samhällsutveckling och kommer att vara det även i framtiden. I våra hem, i broar som förbinder våra städer och i morgondagens bilar. På SSAB är vi stolta över vår historia och vårt ledarskap inom höghållfast stål. Samtidigt är vi medvetna om att stålproduktion är en av de branscher som släpper ut mest växthusgaser i världen. Det måste förändras. Vi har därför utvecklat världens första fossilfria process för stålproduktion och omkring 2030 kommer vi att vara i stort sett fossilfria. Som en del av SSAB kommer du att vara viktig för att förverkliga detta mål och därmed bidra till en grön omställning av hela stålindustrin. Om tjänsten SSAB Luleå står inför en spännande framtid där vi kommer ställa om hela vår befintliga verksamhet, vi kommer bygga en helt ny produktionsanläggning med stålverk, varmvalsning och kallvalsning och fortsätta SSAB:s resa mot fossilfri ståltillverkning. Att arbete i vår nya anläggning skiljer sig ifrån dagens produktion, kompetensfrågan kommer därför vara av yttersta vikt, där vi ska utbilda vår nuvarande personal till att kunna producera fossilfritt stål. Vi behöver därför just dig som besitter kunskap i valsning av stål och ser kunskapsutbyte som en självklarhet. I den här tjänsten arbetar du i ett nära samarbete med dagens produktion och SSAB Academy för att planera och strukturera genomförandet av kompetensresan mot den nya produktionsanläggningen. Dina huvudsakliga ansvarsområden Genomlysning över hur utbildningsinsatserna skall genomföras i Luleå. Arbetar inom SSAB Academy för att ta fram utbildningsmaterial samt utbilda inom området valsning. Ta fram möjliga arbetssätt för ett utökat utbyte mellan SSABs olika siter. Stöttar avdelningen i kunskapsöverföringen från dagens produktion i Luleå till vår nya produktionsanläggning. Genomför utredningar, undersökningar och ”benchmarkar” mellan SSAB:s olika siter. Om dig Vi söker dig som är kommunikativ, bra på att organisera, tar ansvar för uppgifter och gärna utbyter erfarenhet med andra. Du är självgående, men trivs med att arbete såväl självständigt som i grupp. Har du en bakgrund inom valsning av stål ses det som särskilt meriterande. Du är van att utrycka dig på engelska i såväl tal som skrift. Vårt erbjudande På SSAB är mångfald och inkludering en del av vår kultur. Vi använder våra värderingar – drivande, äkta och steget före – i vårt dagliga beslutsfattande, alltid med kunden i fokus. Det gör oss alla till lagspelare, med en gemensam strävan att förbättra oss. När du börjar på SSAB blir du en del av en organisation med passionerade problemlösare som arbetar tillsammans med viktiga utmaningar. Vi kommer att stödja din tillväxt genom att erbjuda en säker och vänlig arbetsplats som bidrar till balansen mellan arbete och privatliv. På SSAB har du möjlighet att bredda dina kunskaper och växa. Vi erbjuder ett brett spektrum av uppskattade förmåner till våra medarbetare. Här är några exempel på det: Vinstdelning Flexibla villkor för arbetstidsförkortning Friskvårdsbidrag Rekryteringsprocessen 1. Ansök 2. Intervju 3. Referenstagning 4. Hälsoundersökning 5. Signera Bakgrundskontroll kan komma att genomföras som en del i rekryteringsprocessen. Har du frågor angående tjänsten? Kontakta gärna rekryterande chef Jonas Lövgren via mail, [email protected] Vi undanbeder oss kontakter från rekryteringsföretag, annonssäljare och liknande beträffande denna annonsering. Facklig information lämnas av Akademikerföreningen, Unionen och Ledarna som nås via vår växel på tfn 0920-920 00. Några ord från din blivande chef "Jag som kommer att bli din chef heter Jonas Lövgren och är chef för avdelningen produktionsomställning. Med siktet inställt på vår framtida fossilfria stålproduktion kommer du arbeta med kompetensresan för all vår personal för att möjliggöra produktion i vår nya anläggning. Vill du vara en del av lagbygget inför vår gröna omställning? Då ska du ta tillfället i akt och söka den här tjänsten. Varmt välkommen med din ansökan". SSAB är ett Norden- och USA-baserat stålföretag som bygger en starkare, lättare och mer hållbar värld genom förädlade stålprodukter och tjänster. Tillsammans med våra partners har SSAB utvecklat SSAB Fossil-free™ steel och planerar att återuppfinna värdekedjan från gruvan till slutkunden, vilket i stort sett eliminerar koldioxidutsläpp från vår egen verksamhet. SSAB Zero™, ett till stor del koldioxidutsläppfritt stål baserat på återvunnet stål, stärker ytterligare SSABs ledande position och vårt heltäckande hållbara erbjudande oberoende av råvaran. SSAB har anställda i över 50 länder och produktionsanläggningar i Sverige, Finland och USA. SSAB är börsnoterat på Nasdaq Stockholm och sekundärnoterat på Nasdaq Helsingfors. Följ med oss på resan! www.ssab.com, Facebook, Instagram, LinkedIn, X och YouTube.

7 maj 2024
Sista ansökan:
7 juni 2024
Arkivarie med ansvar för E-arkiv

Till stadskansliet i Södertälje kommun söker vi nu en arkivarie att arbeta med vårt e-arkiv. Arbetet sker tillsammans med stadsarkivarien och vår övriga arkivpersonal. Du kommer även att samarbeta med en rad specialistroller i kommunen. Stadsarkivet tillhör organisatoriskt stadskansliet som i sin tur är en del av kommunstyrelsens kontor.    Dina arbetsuppgifter I rollen som arkivarie ingår att vara systemförvaltare för kommunens e-arkiv och utifrån ett utvecklingsstrategiskt perspektiv vara med och styra digitala informationsflöden. I den här rollen kommer du att ha en viktig roll i den fortsatta resan mot digitalisering och nya arbetssätt. I ditt arbete kommer du att ha såväl strategiska som operativa uppgifter och du kommer bland annat att ansvara för: - stöd och samordning inom digital arkiv- och informationshantering - bevaka strategiska informationshanteringsfrågor i kommunens verksamheter - fånga utvecklingsbehov i nära dialog med användarna och de olika verksamheterna - leda leveransprojekt till e-arkivet i samverkan med levererande verksamheter och e-arkivets leverantör - utforma vägledningar och annan dokumentation och hantera systeminställningar i e-arkivet - kravdialog med externa systemleverantörer och interna leverantörer så som IT och annan backoffice   Vem är du? Vi söker dig som har arbetat några år som arkivarie och har erfarenhet av att arbeta med e-arkiv och digital informationshantering, gärna i offentlig verksamhet. Som person tar du initiativ, är flexibel och lösningsorienterad. Du är positivt inställd till de möjligheter som finns med digitala arbetssätt och vill vara med och utveckla detta i kommunens verksamheter. I tjänsten förekommer både ensamarbete och arbete inom ramen för projekt, med arbetsuppgifter som kan vara repetitiva såväl som syfta till utveckling av verksamheten. Denna omväxlande typ av arbete där du planerar och organiserar dina uppgifter ensam såväl som tillsammans med andra är något du är bekväm med. Krav: - Utbildning inom arkiv- och informationsvetenskap eller motsvarande utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig varav minst 60 hp arkivvetenskap - Några års arbetslivserfarenhet som arkivarie eller motsvarande och erfarenhet av att arbeta med e-arkiv och/eller digital informationshantering samt långsiktigt digitalt bevarand - Mycket goda kunskaper i svenska, både i skrift och tal Meriterande: - Kunskap om de regelverk som styr arkiv- och informationshantering samt ha arbetat med klassificeringsstrukturer - Utbildning i systemvetenskap - Erfarenhet från arbete med e-arkiv i offentlig verksamhet Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.   Vi erbjuder dig Varje dag går ca 6 000 personer till sitt jobb i Södertälje kommun. Vi har många olika roller hos oss och vill erbjuda dig ett meningsfullt jobb där du får möjlighet att bidra till samhället och samtidigt känna glädje. Som medarbetare hos oss får du möjlighet att utvecklas och sätta avtryck på riktigt. Som anställd i Södertälje kommun erbjuds du bl.a. trygga anställningsvillkor, ett generöst friskvårdsbidrag samt möjlighet att byta semesterdagstillägget mot extra lediga dagar. Inom vissa verksamheter finns även möjlighet till viss flexibilitet avseende arbetstid och arbetsformer. Vi har ett stort utbud av utbildningar och kompetenshöjande insatser för dig som medarbetare. För mer detaljerad information kring våra förmåner läs gärna mer på vår externa hemsida: https://www.sodertalje.se/formaner Stadskansliet har sina lokaler både i Södertälje kommuns stadshus och i våra arkivlokaler under Mariekällskolan samt Heijkensköldska gården. Beroende på vilken typ av arbetsuppgift du jobbar med kan din arbetsplats variera. Anställningen är en tillsvidareanställning.  Välkommen till oss!   Övrigt Urval och intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden. Södertälje kommun arbetar med kompetensbaserad rekryteringmetodik i syfte om att motverka diskriminering och främja mångfald på arbetsplatsen. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

7 maj 2024
Sista ansökan:
29 maj 2024
Business Intelligence Analyst to Retail BI & Analytics

Company Description Sales is a global function within the H&M brand with the mission of growing and engaging our customer base, as well as growing and developing our sales channels. By holding the responsibility for our regions and bringing together expertise from both business and digital & tech perspectives, Sales plays a key role in delivering on our brand plan - to elevate H&M through product, experience, and brand providing aspirational fashion at an unbeatable price. The mission of the Retail Unit at Sales is to grow and transform the portfolio by building exceptional store experiences – securing high productivity, financial resilience and a strong brand. This is done through holistic retail strategies, fueled by tech innovation and enabled through our global network of teams and partners. Job Description The Retail BI & Analytics team is a team gathering data competencies within the newly formed Retail unit including Data Analysts, Data Scientists, Product Data Analysts and Business Intelligence Analysts. The role of Business Intelligence Analyst within Retail BI & Analytics team works closely together other teams within Retail, driving front-end Business Intelligence reporting projects as well as working together with the data teams at Business Tech for back-end requirements. As a Business Intelligence Analyst at Retail you will be transforming and visualizing large amounts of data for hundreds of users in a complex data environment using the Microsoft Power BI platform. If you love building things, solving technical problems and learning quickly, you will feel right at home. But this is more than a technical role. To succeed you will need to take initiative, manage your own projects, communicate clearly with many stakeholders, and strive to truly understand our business. If you want this combination of high expectations on both technical and non-technical skills this role is for you. In the role you: Build and maintain reports, data models and BI solutions that take Retail’s analytical capabilities to the next level Work with a wide range of stakeholders within Global Retail as well as Expansion teams globally to understand their analytical needs and make sure our reports have a strong business impact Share your technical knowledge and contribute to the H&M BI and data community Work with Business Tech teams to establish a data environment that fully supports the front-end needs Qualifications As a person we believe that you are a true role model of H&M values and that you are an ambitious, flexible and communicative team player, full of drive and optimism. You effectively collaborate with a group of diverse people to achieve set goals and targets. You have a genuine passion for growing businesses and creating results. You thrive in an entrepreneurial setting where you are constantly looking for possibilities to develop more efficient ways of working. Additionally, we see that you: Have an academic degree in business or engineering Have a genuine interest in creating business value out of data Are self-driven, pragmatic, structured and thorough in your deliveries Are experienced in working with large data sets and complex problems Are a team player and enjoy sharing your knowledge with colleagues Are eager to learn and actively follow the latest developments in BI tech, and have the drive to realize its potential As well as have technical skills in: Report creation in Microsoft Power BI (or similar) including data modelling and transformation Data visualization and data storytelling SQL Skills in related Microsoft Power Platform tools, such as Power Apps and Power Automate is also meriting Additional Information This is a permanent role, based in Stockholm and reporting to Tobias Klingberg, Head of Retail BI & Analytics. If you feel your experience, skills and ambitions are right for this role, please apply and attach your CV. If you have any questions about the role and/or the process, please contact Sarah Assem. H&M Group is committed to creating a Diverse & Inclusive environment and we are actively looking for qualified candidates irrespective of race, gender, gender identity, sexual orientation, ethnicity, religion, national origin, disability, or age. At H&M Group we strive to have a fair and inclusive recruitment process. Why kindly ask you to not attach cover letter in your application as they often contain information that can easily trigger unintentional biases.

7 maj 2024
Sista ansökan:
6 juni 2024
Temporary- Junior Pattern maker to Kids Girl - Kids Assortment H&M

Job Description Do you want to be part of strengthening H&M kids’ assortment? Be part of a creative team that works in agile and collaborative ways with the kid’s customer in focus? Are you curious and driven to meet our customer´s expectations and beyond? Are you a creative Junior Pattern maker with a passion for Kid’s fashion? Then we would love to meet you! Job Description Working at the Kids Assortment you will specialize in how the body grows and develops. You get the chance to be creative and enjoy the challenge of working with kid´s collection. We have come far in the digital journey and work at a fast pace to capture the needs and wants for our exciting ever-changing customer. Junior Pattern maker is responsible to support the Pattern maker to create desired silhouette and maintain good fit in all sizes (2-10+ Years), always with the customer in focus. Youe will work with a diversity of product types and materials, both woven and Jersey. Together with the Pattern maker and the product team, you secure sustainability and profitability when creating the collection. You understand and support the process for creating, updating, and communicating correct fit and size technical package. Always based on pattern maker and design goals, our customer, fit and size strategies, product type and timeline throughout the product development. You support and gradually take responsibility for fitting sessions. Together with Pattern maker you work in close collaboration with production and supplier in the product development. You will learn and support in creating pre-worked material and components, know your sections silhouettes and components. As a Junior Pattern Maker at the Kids division, you will work in a fast-paced environment with new challenges and exciting projects for the Kids customer. Kids assortment is a dynamic workplace where high pace, collaborative mindset, willingness to always improve our product creations are a natural part of our everyday. Qualifications About you: We are looking for a driven and curious Junior Pattern maker, who loves girls’ fashion. Acting in line with our values, and with a customer focus, you support the Pattern Maker in creating silhouettes in all sizes. You contribute to increased customer value, meaningful growth, and profitability by supporting from the idea stage throughout the product development. Degree within Pattern Making and/or at least 1-3 years of work experience Basic knowledge working with patterns, fit and technical solutions Basic knowledge working in 3D CLO or other 3D systems is meriting Have a good eye for size & proportions and basic knowledge of grading and body Basic knowledge for materials and fabrics, production process and how garments are made Creative problem solver Customer centric mindset with clear understanding of the target customer Self-reliant and independent but also a true team player Effective and structured Flexible and adaptable Prestige-less Additional Information The assignment is temporary position- fulltime, 11 months. Starting from 12 August . Located at the H&M Head office in Stockholm. Do you find this position interesting and suitable for you? Please apply here with CV in English and latest day to apply 2024-05-19 (Interviews will be held continuously) At H&M Group we strive to have a fair and inclusive recruitment process. Why kindly ask you to not attach cover letter in your application as they often contain information that can easily trigger unintentional biases. H&M is committed to creating a Diverse & Inclusive environment and we are actively looking for qualified candidates irrespective of race, gender, gender identity, sexual orientation, ethnicity, religion, national origin, disability or age. We look forward to hearing from you

7 maj 2024
Sista ansökan:
6 juni 2024