Naturärendehandläggare

Länsstyrelsens cirka 300 medarbetare arbetar som regeringens representant på regional nivå. Vårt uppdrag är att utveckla länet samt verka för att de nationella politiska målen får genomslag i länet. Vi arbetar för att vara en myndighet fri från diskriminering och vill tillvarata de kvalitéer som mångfald tillför verksamheten. Naturvårdsenheten är den största av länsstyrelsens sju enheter. Här arbetar vi bland annat med att med att bevara den biologiska mångfalden, främja friluftslivet, bilda och sköta om naturreservat, underhålla våra fjälleder, förvalta våra viltstammar, samt bedriva tillsyn och utfärda tillstånd. Hos oss arbetar experter inom dessa områden som gärna delar med sig av sin kunskap. Vi arbetar med respekt, professionalitet och öppenhet för länets invånare – tillsammans för en hållbar framtid! Beskrivning Naturskyddsfunktionen med 17 medarbetare är en av fyra funktioner inom Naturvårdsenheten. Vi arbetar främst med områdesskydd, åtgärdsprogram för hotade arter samt ärendehandläggning av naturärenden. Naturärendegruppen (fem personer) har ansvar för tillstånds-, dispens- och anmälningsärenden av Natura 2000, skyddade naturområden, strandskydd, terrängkörning, artskydd, biotopskydd m.m. I arbetet ingår även att granska kommunala strandskyddsdispenser och att svara på internremisser av betydelse för samhällsplanering, besöksnäring och landsbygdsutveckling. Tillsyn och information till verksamhetsutövare samt tillsynsvägledning till kommunerna är andra viktiga arbetsuppgifter. Arbetsuppgifter Vi söker en naturvårdshandläggare för ärendehandläggning enligt miljöbalken och terrängkörningslagen. I arbetet ingår: • granskning och överprövning av kommunala strandskyddsdispenser, • prövning av ansökan om upphävande av strandskydd vid små sjöar och vattendrag, • prövning av ansökan om att ta jordbruksmark ur produktion, • prövning av artskyddsdispenser, • prövning av terrängkörningsdispenser och tillstånd att medföra vapen på motorfordon samt • andra inom funktionen förekommande arbetsuppgifter (t.ex. att besvara interna och vid enstaka tillfällen externa remisser, tillsyn och tillsynsvägledning) Ditt specifika ansvarsområde kommer att bestämmas i samband med att rekryteringen avslutas. I tjänsten föreligger behov av viss flexibilitet då vi hjälper varandra vid ärendetoppar och vakanser. Kvalifikationer Du har högskoleutbildning inom naturvård, miljörätt eller annan utbildning som vi finner likvärdig. Du har minst ett års arbetslivserfarenhet av ärendehandläggning inom myndighet. Det är viktigt att du har kunskap och erfarenhet av ärendehandläggning inom naturvård, artskydd och strandskydd. Du är uthållig och uppträder stabilt även i stressade situationer. Du har god förmåga att ta ansvar för dina uppgifter inom ramen för myndighetens rutiner och processer. Du kan tillämpa och omsätta lagstiftning inom bl.a. 7-8 kap. miljöbalken till välmotiverade beslut. Vi sätter stort värde på din förmåga att som handläggare uttrycka dig korrekt. Du är noggrann och strukturerad, har samarbetsförmåga samt visar gott omdöme vid kontakter med sökanden. Praktisk erfarenhet av ärendehanteringssystemet Platina och geografiska informationssystem (ArcGIS) är meriterande. Foto: Göran Strand Vi erbjuder dig ett meningsfullt arbete med varierade arbetsuppgifter. Du kommer att göra skillnad för vårt län och samhälle. Länsstyrelsen är en bred myndighet vilket innebär att du ständigt får möjlighet att utvecklas och lära dig nya saker. Detta gäller inom flera politikområden. Som arbetsgivare har vi stort fokus på bra anställningsvillkor, ett aktivt arbetsmiljöarbete och hälsofrämjande friskvårdsaktiviteter. Vi är måna om samverkan med våra fackliga parter och kan erbjuda distansarbete. Vid en tillsvidareanställning på Länsstyrelsen kommer du krigsplaceras vid myndigheten. Beroende på tjänst kan det ingå tjänstgöring i krisstab och säkerhetsklassning. Vi inleder vanligtvis med provanställning vid tillsvidaretjänster. Information om hur vi behandlar dina personuppgifter hittar du på www.lansstyrelsen.se/dataskydd

8 maj 2024
Sista ansökan:
28 maj 2024
Project Developer – Ground-Mounted (GM) Solar

Do you want to work in an exciting business segment and take part in the global green energy transition? Recap Energy is looking for a Project Developer – Ground-Mounted (GM) Solar. In this role, you will be supporting our Nordic GM development team in all project stages. As our Project Developer – Ground-Mounted Solar, you will be responsible for the management and compliance of all the procedures required for reaching ready-to-build. Main responsibilities Screening land areas using GIS tools. Compiling and presenting screening reports. Driving permit processes with relevant authorities. Managing relationships with external developers, service providers, landowners, permitting authorities, network operators, regulatory authorities, and other relevant stakeholders. Candidate profile GIS/CAD experience Supervisory skills, including being able to set priorities and manage processes. Excellent communication skills. Appropriate education in a related field, such as environmental science, engineering, geology, etc. Experience in project management or project development within renewable energy or environmental project management. Geotechnical knowledge and skills. Proven ability to manage external stakeholder relationships and develop partnerships. Experience in agriculture and forestry, previous work with Länsstyrelsen is a merit. Basic knowledge of contract law. Good knowledge of Excel. Good verbal and written skills in both Swedish and English. “B” driver license. Desired personal profile Team player. Ambitious and persistent mindset. Proactive attitude/solution finder. Excellent organizational and prioritization skills. We offer An exciting role in an essential and ever-growing business sector. Talented, diverse, and highly experienced teams. Competitive remuneration (details to be agreed/adjusted). Application Updated CV. PDFs only. Only shortlisted candidates will be contacted. About the company Recap is a lean, ambitious, and fast-growing company focused on renewable energy and energy storage investments. The company has an established presence in 5 different countries and is built over a horizontal hierarchy structure. Candidates who can keep pace will be able to grow rapidly with the company. Recap works exclusively with sustainable projects and has the vision of becoming one of Europe’s main references in sustainable investments in its segment. The selection will be made exclusively based on the candidate’s capabilities and fit for the position. All persons who match this job description are encouraged to apply for the position. Recap is an equal-opportunity employer and does not tolerate any discrimination. For more information about our company, visit us at: www.recapenergy.com

8 maj 2024
Sista ansökan:
25 oktober 2024
R4007112 EHS Leader (Open)

As a EHS Leader, you'll be an important support to the business in its commitment to ensure a safe workplace for all our employees as well as reducing the environmental impact of the business. You will drive continuous improvements in work environment and environmental performance as well as raise awareness and follow up on development. Operational targets and priorities are based both on local Swedish laws and regulations in the area as well as GE HealthCare's Group's internal EHS framework (Environment, Health & Safety). You will together with people in the local operations as well as the global EHS organization, work to ensure the business is conducted in accordance with legislation, environmental permits and management systems, as well as work with follow-up/reporting and further development of instructions and working methods. GE Healthcare is a leading global medical technology and digital solutions innovator. Our mission is to improve lives in the moments that matter. Unlock your ambition, turn ideas into world-changing realities, and join an organization where every voice makes a difference, and every difference builds a healthier world. Responsibilities Develop our systematic work environment management and environmental work both strategically and operationally and act as expert support in improvement work, both regarding legal requirements and internal guidelines and requirements. Support to the plant's management team in matters relating to health, safety and environment. Ensure legal compliance and adherence to GE HealthCare's EHS framework. Organize and lead relevant audits, inspections and supervisory visits. EHS related improvement work, exercises, risk analyses and investigations in the area of environment and work environment. In collaboration with colleagues within the GE HealthCare EHS organization and locally, develop instructions in the area and implement them in the business. Follow up and compile reports in the area of the environment and work environment. Support the line organization in the daily work environment and environmental work. Collaborate with managers across the business to development and improve the organization's work in the area. Has knowledge of best practices and how own area integrates with others; is aware of the competition and the factors that differentiate them in the market Uses some judgment and has some ability to propose different solutions outside of set parameters to address more complicated manufacturing processes with technical variety and/or interdependent production cycles. Uses technical experience and analytical thinking. Uses multiple internal and limited external sources outside of own teams to arrive at decisions. Acts as a resource for colleagues with less experience. May lead small projects with low risks and resource requirements. Explains information; developing skills to bring team members to consensus around topics within field. Conveys performance expectations and may handle sensitive issues. Qualifications and requirements This role requires advanced experience in the Environmental Health & Safety field. Knowledge level is comparable to a Bachelor's degree from an accredited university or college ( or a high school diploma with relevant experience). Experience and knowledge of Swedish work environmental regulations (SAM, OSA, AFS) Work permit to be able to work in Sweden Very good language knowledge in both English and Swedish Desired skills Strong oral and written communication skills. Strong ability to engage, motivate and inspire others. Ability to make decisions, document, plan, market, and execute programs. Inclusion and Diversity GE HealthCare is an Equal Opportunity Employer where inclusion matters. Employment decisions are made without regard to race, color, religion, national or ethnic origin, sex, sexual orientation, gender identity or expression, age, disability, protected veteran status or other characteristics protected by law. Behaviours We expect all employees to live and breathe our behaviors: to act with humility and build trust; lead with transparency; deliver with focus, and drive ownership – always with unyielding integrity. Total Rewards Our total rewards are designed to unlock your ambition by giving you the boost and flexibility you need to turn your ideas into world-changing realities. Our salary and benefits are everything you’d expect from an organization with global strength and scale, and you’ll be surrounded by career opportunities in a culture that fosters care, collaboration, and support.

8 maj 2024
Sista ansökan:
7 juni 2024
Kvalitetssamordnare

Vi söker enKvalitetssamordnare Bytespunkt Slussen till Trafikmyndighet i Stockholm. Detta är ett konsultuppdrag. Du kommer vara anställd av Centio Consulting Group AB och arbeta som konsult. Tjänsten är på heltid. Uppdraget innebär ett nära samarbete med kunden vilket ställer stora krav på flexibilitet och samarbetsförmåga. Uppdraget Uppdraget omfattar en central roll i Bytespunkt Slussen. Du förväntas stötta Gruppens projektchef, biträdande projektchef samt projektledare.Kvalitetssamordnaren är ansvarig för att upprätta, införa, underhålla och ständigt förbättra dokument i enlighet med ledningssystem. I det arbetet ingår det att ta fram kvalitetsplaner, upprätta revisionsprogram, genomföra kvalitetsrevisioner samt kommunicera ut nya releaser av projekt- och programhandböcker. Kvalitetssamordnaren är även den som ser till att programmet arbetar i enlighet med uppsatta rutiner och processer. Du har även en central roll i framtagande av nya TJUT (tjänsteutlåtanden). Uppdraget kommer med specifikt omfatta: • Framtagande av beslutsunderlag till projektledare, bitr. projektchef och projektchef. Beslutsunderlag inför beslut i lednings- och styrgrupper.• Bistå projektledningen att säkerställa projektets arbetssätt genom att upprätta kvalitetssäkrande planer och rutiner (bland annat gällande kvalitetsstyrning, granskning, ändringshantering och dokumenthantering).• Upprätthålla och följa upp projektets kvalitetssäkrande planer och rutiner.• Sätta upp och ansvara för ändringsprocesser inom projektet.• Definiera och följa upp projektets kvalitetsmål.• Se till att kvalitetssäkrade planer och rutiner kommuniceras till samtliga berörda intressenter.• Rapportera till projektledningen samt koordinera kvalitetsarbete inom projektet.• Möjliggöra styrning och uppföljning av projektprocesserna genom tydliga mål och mätetal för processerna (KPI:er).• Säkerställa att kvalitetsrisker beaktas i projektets riskhantering.• Driva projektets förbättringsarbete i samarbete med övriga resurser på trafikförvaltningen. • Vid behov utbilda projektmedlemmar i kvalitetsfrågor.• Säkerställa ordning och reda för samtliga styrande dokument.• Vara programmets/projektets huvudsakliga kontakt gentemot avdelningens kvalitetsstrateg.• Säkerställa att program och projekt följer PPH samt övrigt regelverk• Representera programmet/projektet i IP kvalitetsnätverk för utbyte av kunskap och erfarenhet.• Representera TF och programmet/projektet i kontakt med olika externa parter och aktörer såsom myndigheter, leverantörer och entreprenörer.• Delta i projektrelaterade möten för att ta del av information om verksamhetens framdrift.Du måste känna dig trygg med att självständigt ta fram texter med en formell stil och korrekt grammatik. Krav (OBS, obligatoriska) Flytande svenska i tal och skrift. Erhållit examen som högskole- eller civilingenjör (ej yrkeshögskola). Minst 5 års erfarenhet som kvalitetssamordnare i projektform.I minst 3 projekt beredit och skrivit beslutsunderlag för projekt eller program.ISO 9001-utbildning alternativt erfarenhet av kvalitetsuppföljning med minst två olika kvalitetsledningssystem - Kvalitetsledningssystemen ska framgå i CV.Arbetat inom minst ett bygg- eller infrastrukturprojekt med en projektstorlek över 300 mnkr. Budget ska framgå i CVUtbildning inom XLPM, eller minst 3 års erfarenhet av att arbeta med metodiken i projekt. Ange i CV en referensperson för varje projekt och referenspersonens funktion samt kontaktuppgifter. Meriterande Hänvisa till minst ett projekt där man samordnat kvalititetsfrågor mellan projekt och en ledningsfunktion exempelvis: sektion/avdelning/företagsledning.Hänvisa till minst ett projekt där man självständigt tagit fram text till TJUT (tjänstemansutlåtande) i en offentlig verksamhet (kommun, region, stat). Om oss Centios övergripande mål är att vara ett konsultbolag som erbjuder smarta och hållbara lösningar som utvecklar samhället på ett positivt sätt. Våra medarbetare erbjuds villkor som är anpassade för individen. Det innebär att arbetstider, arbetsomfattning, arbetsplats och kompetensutveckling så långt som möjligt anpassas utifrån medarbetarens behov. Bland våra medarbetare hittar du engagerad personer som brinner för samhällsutveckling. Vi jobbar i små grupper där du kan bidra med dina erfarenheter samtidigt som du får ta del av andras kunskap och erfarenhet. För oss är det viktigt med välmående och att hitta en sund balans mellan arbete och fritid. Därför har vi en nollvision mot stress och sätter trivsel och hälsa främst. Läs gärna mer om oss på centio.se. Vänligen skicka ditt CV på svenska. Vi ser fram emot din ansökan!

8 maj 2024
Sista ansökan:
25 oktober 2024
Biomedicinsk analytiker

Tillsvidareanställning | Heltid | Kollektivavtal | Tjänstepension | 28–35 dagars semester | Friskvårdsbidrag | Uppsala | Flex | Sista ansökningsdag 2024-05-xx  Ansök här: https://sva. varbi.com/se/what:job/jobID:723274/ Om arbetsplatsen, SVA  Statens veterinärmedicinska anstalt, SVA, är en expertmyndighet med ca 380 anställda, belägen på Ultunaområdet i Uppsala. SVA följer och analyserar utvecklingen av antibiotikaresistens hos djur och har som riskvärderande beredskapsmyndighet i uppgift att utreda smittsamma djursjukdomars uppkomst, orsak och spridningssätt och medverka i förebyggandet och bekämpandet av dessa. Myndigheten bedriver också forskning. SVA är en del av det civila försvaret och upprätthåller samhällsviktiga funktioner genom hög veterinärmedicinsk kompetens, övervakning och ackrediterade laboratorier. SVA:s avdelning för djurhälsa och antibiotikafrågor (DOA) har expertkunskap avseende djursjukdomar och antibiotika. I avdelningen ingår Sektionen for lantbrukets djur som utför diagnostik, forskning, rådgivning, utveckling och utbildning i frågor som rör infektionssjukdomar hos lantbrukets djur (idisslare, gris och fjäderfä). Arbetsuppgifter Vi erbjuder ett omväxlande och självständigt arbete där du i samarbete med dina kollegor utför laboratoriearbete inom sektionens ämnesområde. Arbetsuppgifterna innefattar framför allt diagnostik, främst serologisk men även bakteriologisk, av prover från gris och idisslare samt arbete i olika forsknings- och utvecklingsprojekt rörande samtliga djurslag inom lantbruket. Utöver det kan arbete med molekylärbiologiska metoder såsom PCR, samt viss administration i anslutning till laboratoriearbetet bli aktuellt. Dessutom kommer till viss del även diagnostik av patogener hos fisk samt laboratoriearbete inom antibiotikaresistensområdet förekomma eftersom vi inom avdelningen samarbetar vid frånvaro och tillfälliga arbetstoppar. Kvalifikationer Du är utbildad biomedicinsk analytiker (BMA) eller har en annan för tjänsten relevant utbildning. Du behöver ha goda kunskaper i svenska eller annat skandinaviskt språk samt engelska. Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du ska ha lätt för att samarbeta eftersom sektionens arbete sker i samverkan såväl med kollegor på andra avdelningar på SVA som med fältverksamma veterinärer, universitet och branschorganisationer. Du är strukturerad i ditt arbetssätt, noggrann och utvecklingsinriktad. Du har en önskan om att ditt arbete gör skillnad, du är nyfiken och du kan ta egna initiativ. Meriterande Erfarenhet av såväl serologisk som bakteriologisk diagnostik är meriterande. Dessutom är erfarenhet och kunskap inom klinisk veterinärmedicinsk diagnostik meriterande. Villkor Anställningen inleds med 6 månaders provanställning. Övrigt Med diagnostik, forskning och expertkunskap bidrar SVA till en god djurhälsa och minskad smittspridning mellan djur och människor. Med coronapandemin färskt i minnet vet vi att djursjukdomar kan bli ett hot i samhället och slå hårt mot Sveriges matförsörjning, hälsa och ekonomi. Som beredskapsmyndighet ingår SVA i sektorn Livsmedelsförsörjning och dricksvatten. SVA är en myndighet vilket innebär att alla meddelanden som skickas till oss blir allmänna handlingar. Har du skyddad identitet ska du inte söka jobbet här på webben, kontakta oss istället. Tester och arbetsprov kan förekomma i samband med rekryteringsprocessen. All tillsvidareanställd personal är krigsplacerad inom SVA.   Inför rekryteringsarbetet har SVA tagit en medveten aktiv ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi vill därför inte bli kontaktade av annonsförsäljare eller rekryteringsföretag.

8 maj 2024
Sista ansökan:
24 maj 2024
Biomedicinsk analytiker translational lungcancer forskning

Vill du bidra till medicinsk forskning av toppkvalitet? Vi vill rekrytera en biomedicinsk analytiker till vårt forskarteam för translational lungcancer forskning vid https://ki. se/onkpat. Vi söker dig som vill ansluta dig till vårt team och främst arbeta med att hantera våra blodprover från lungcancerpatienter med fokus på extracellulära vesiklar. Din roll Du kommer att vara en av nyckelpersonerna i som arbetar med prover från våra kliniska studier inom lungcancer med fokus på strålbehandling, immunterapiblockerare och precision cancermedicin. Ditt dagliga arbete kommer att innefatta förberedelse av blod, plasma, pleural- och bronkialvätska samt till viss del tumörprover från dessa prover. Ditt fokus kommer att ligga på isolering av extracellulära vesiklar och efterföljande analys av deras innehåll, men du kommer också att delta i ex vivo-odling av lungcancerceller/-vävnad, experimentella behandlingar och molekylära analyser av dessa. Vem är du? - Vi söker dig med examen från utbildningen till biomedicinsk analytiker eller liknande. - Vi vill att du är självständig i förberedelsen av plasmaprover och vävnadsprover från cancerpatienter med hjälp av standardiserade protokoll. - Det är meriterande om du har dokumenterad erfarenhet av att arbeta med extraktion av DNA/RNA/protein, isolering av extracellulära vesiklar samt kunskap om metoder som krävs för vesikelanalyser såsom storleksbegränsande kromatografi, partikelkaraktärisering, western blotting och masspektrometri. - Vi värdesätter också om du är självständig i odling av cancerceller ex vivo och har erfarenhet av bedömning av cellöverlevnad, siRNA-metodik och immunofluorescensmikroskopi. - Eftersom KI använder elektronisk dokumentation av forskningsresultat i BIONOVA Notebook, skulle vi vilja att du har kunskap i detta eller liknande program. - Som en del av vårt team kommer du att delta i våra nationella och internationella samarbeten inom lungcancerområdet. - Vi begär därför att du kan kommunicera på professionell engelska både muntligt och skriftligt. Vad erbjuder vi? En kreativ, internationell och inspirerande miljö fylld av kompetens och nyfikenhet. Karolinska Institutet är ett av världens ledande medicinska universitet. Vår vision är att driva utvecklingen av kunskap om livet och verka för en bättre hälsa för alla. Här bedriver vi framgångsrik medicinsk forskning och har det största utbudet av medicinska utbildningar i Sverige. Som universitet är Karolinska Institutet en statlig myndighet. Det gör att du får goda förmåner genom vårt kollektivavtal. Medarbetare på KI erbjuds också möjlighet till ett flexibelt arbetssätt. Det innebär att om den verksamhet du jobbar i tillåter, så kan du arbeta en del av din arbetstid på distans. Du får även träna fritt i våra moderna friskvårdsanläggningar där utbildad personal finns på plats.   Institutionen för Onkologi/Patologi bedriver basal-, translationell- och klinisk cancerforskning. Du kommer mötas av en stimulerande forskningsmiljö för cancerrelaterad forskning med veckovisa seminarier där du kan fördjupa din teoretiska och praktiska kunskap. Placering: Institutionen för Onkologi/Patologi, Forskningsgrupp Ekman/Tema Lewensohn, Bioclinicum, Solna https://ki.se/om-ki/tio-skal-att-valja-karolinska-institutet https://ki.se/forskning/grupper/precision-cancer-medicine-i-lungcancer-preklinisk-translationell-och-klinisk#tab-start  Ansökan Varmt välkommen med din ansökan senast den 22 maj. Ansökan ska göras via rekryteringssystemet Varbi. I denna rekrytering söker du med ditt CV utan personligt brev. I ansökningsformuläret kommer du istället att få svara på några frågor om varför du söker jobbet.  Vid tillsvidareanställning tillämpar Karolinska Institutet 6 månaders provanställning. Vill du göra skillnad – och bidra till en bättre hälsa för alla? Sök jobb hos oss

8 maj 2024
Sista ansökan:
22 maj 2024
Biomedicinsk analytiker

Institutionen för ekologi   Anställningen är placerad vid institutionen för ekologi vid Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) i Uppsala, där det nationella referenslaboratoriet (NRL) för bihälsa är beläget. Vid institutionen för ekologi finns även en forskargrupp inom området bihälsa, internationellt känd för grund- och tillämpad forskning om bihälsa och infektionssjukdomar hos bin. Vid institutionen för ekologi, SLU, utförs empirisk och teoretisk forskning för ett hållbart skogsbruk och jordbruk samt effektiv naturvård. Vår forskning på populationer, samhällen och ekosystem utgör grunden för att studera hur markanvändning och klimatförändringarna påverkar djur, växter och jord. Vi söker lösningar som kan förbättra balansen mellan växthusgaser, bevara hotade arter, gynna biologisk mångfald och ekosystemtjänster samt ge skydd mot skadeinsekter i skog, jordbrukslandskap och stad. Läs mer om våra förmåner och hur det är att jobba vid SLU på https://www.slu.se/om-slu/jobba-pa-slu/ Om jobbet Vi söker en biomedicinska analytiker till NRL för bihälsa där analys av prover inskickade från biodlingar med misstänkt sjukdom utförs. I analysmetoderna ingår mikrobiologiska metoder som odling av bakterier och mikroskopi, samt PCR-baserade och immunologiska metoder. Din bakgrund  Biomedicinsk analytikerexamen och erfarenhet av mikrobiologiskt laboratoriearbete är meriterande. Vi söker dig som har en god samarbetsförmåga, är ansvarstagande, kan arbeta självständigt och utför dina uppgifter effektivt. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Kontakter med myndigheter och biodlare förutsätter att du har mycket god kommunikationsförmåga både muntligt och skriftligt på svenska. Placering: Uppsala. Anställningsform: Tidsbegränsad anställning 3-6 mån, enligt överenskommelse. Med ev. möjlighet till förlängning. Omfattning:  100%. Tillträde: Snarast, enligt överenskommelse. Ansökan: Välkommen med din ansökan via ansökningsknappen nedan senast 2024-05-22. Fackliga kontaktpersoner: https://internt.slu.se/min-anstallning/facket/kontaktpersoner/   Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) har en nyckelroll i utvecklingen för hållbart liv, grundad i vetenskap och utbildning. Genom vårt fokus på samspelen mellan människa, djur och ekosystem och ett ansvarsfullt brukande av naturresurserna bidrar vi till en hållbar samhällsutveckling och goda livsvillkor på vår planet. Huvudorter är Alnarp, Umeå och Uppsala, men verksamhet bedrivs också på forskningsstationer, försöksparker och utbildningsorter i hela landet. SLU har drygt 3000 medarbetare, 5000 studenter och forskarstuderande och en omsättning på över tre miljarder kronor. Universitetet satsar på attraktiva miljöer på sina campusområden. Vi arbetar för en jämställd och inkluderande arbetsmiljö där öppna samtal mellan människor med olika erfarenheter lägger grunden för vetenskaplighet, kreativitet och utveckling. Vi välkomnar därför personer med olika bakgrunder och perspektiv att söka den aktuella anställningen.

8 maj 2024
Sista ansökan:
22 maj 2024
Miljötillståndshandläggare till E.ON Energidistrubution

Är du en kvalitetsmedveten, ansvarstagande och samarbetsinriktad person med ett genuint miljö- och samhällsintresse? Är du dessutom en person som gillar sociala kontakter, samarbete och har ett tekniskt intresse? I så fall kan detta vara den perfekta rollen för dig! Här får du chansen att få in foten hos en stor och attraktiv arbetsgivare. Hos E.ON erbjuder vi dig möjligheten att driva projekt och tackla utmanande arbetsuppgifter. Vänta inte med din ansökan! OM TJÄNSTEN "Tillsammans med våra kunder och partners skapar vi på E.ON superkrafter. Krafter som kan möta några av samhällets största utmaningar. Omställningen till förnybar energi och utvecklingen av det elektrifierade samhället är två exempel. Det här är saker som sker här och nu, där du kan vara med och bidra." Academic Work söker nu en miljötillståndshandläggare till E.ONs avdelning Tillstånd & Rättigheter i Malmö. Du kommer att ingå i ett team bestående av 6 personer som jobbar inriktat mot miljötillstånd. Avdelningens främsta huvuduppgift är att bistå E.ON-koncernen i olika tillstånds- och marktillträdesprocesser kopplade till byggnation av kraftledningar och transformatorstationer. Teamet har ett nära samarbete som präglas av en positiv och engagerad kultur med stark laganda. Du erbjuds - Ett konsultuppdrag på 6 månader med goda möjligheter till förlängning - En roll med utmanande arbetsuppgifter som ger dig att växa i ett stort bolag med många utvecklingsmöjligheter - Ett team med härlig känsla och stort engagemang som hjälper varandra - Möjligheten att bli en aktiv del i E.ON-koncernens framväxt och i förlängning bidra till ett hållbart samhälle Som konsult för Academic Work erbjuder vi stora möjligheter för dig att växa professionellt, bygga ditt nätverk och skapa värdefulla kontakter för framtiden. Läs mer om vårt konsulterbjudande. ARBETSUPPGIFTER Arbetsuppgifter * Ansvar för tillståndsprocesser för kraftledningar och transformatorstationer, från planeringsstadiet fram till inskickad ansökan och färdigbyggd anläggning. * Arbeta med nätkoncessioner, miljökonsekvensbeskrivningar, dispenser och anmälningsärenden enligt ellagen, miljöbalken, kulturmiljölagen med mera * Löpande kontakt med kollegor i anda funktioner inom företaget VI SÖKER DIG SOM - Har ett genuint miljö- och samhällsintresse - Kan kommunicera obehindrat på svenska för att kunna läsa och tolka avtal samt skriva tillståndsansökningar och yttranden - Har god systemvana inom Office-paketet - Har en akademisk examen inom lämpligt område så som exempelvis biologi, miljö, jurik eller lantmäteri Det är meriterande om du har - Tidigare erfarenhet från liknande roll inom energibranschen, annan liknande verksamhet eller myndighet Kunskap kan erhållas genom utbildning, erfarenhet eller att vara självlärd. För att lyckas i rollen har du följande personliga egenskaper: - Innovativ - Självgående - Affärsinriktad Vår rekryteringsprocess Denna rekryteringsprocess hanteras av Academic Work och vår kunds önskemål är att alla frågor rörande tjänsten skickas till Academic Work. Vi tillämpar löpande urval och annonsen kan därmed komma att tas ned innan sista ansökningsdag om det är så att vi har gått vidare till urvals- och intervjufas. Rekryteringsprocessen innehåller två urvalstest: ett personlighetstest och ett test i kognitiv förmåga. Testerna är ett verktyg för att kunna hitta den kandidat med högst potential för tjänsten samt främja jämlikhet, mångfald och en rättvis rekryteringsprocess. INFORMATION OM FÖRETAGET Läs mer om E.ON här!

7 maj 2024
Sista ansökan:
8 juni 2024
Avfallsexpert till SRV Återvinning!

Brinner du för miljön och ser dig själv som en tydlig ledare som är organiserad och driven? Tror du på teamwork och att tillsammans kommer vi längst och vill vara med i arbetet mot en hållbar miljö? Då är den här rollen som Avfallsexpert hos SRV Återvinning något för dig! Den här tjänsten är en fantastisk möjlighet för dig som vill medverka i SRV:s utvecklingsresa. De jobbar på ett professionellt sätt, förenklar för varandra och uppnår gemensamma mål tillsammans därav värdegrunden Professionell – Enkel – Tillsammans för miljön som genomsyrar hela organisationen. Sök tjänsten redan idag – urval sker löpande! OM TJÄNSTEN På SRV genomför man just nu sin största förändringsarbete någonsin, där målet är att skapa ett modernt företag inom återvinningsbranschen. Just nu söker de dig som vill bli en del av SRV och jobba som expert inom avfallshantering och skapa nöjdhet för deras kunder och göra skillnad för miljön. Den här tjänsten är en fantastisk möjlighet för dig som vill medverka till förflyttningen från ett traditionellt återvinningsbolag till ett modernt serviceföretag. Du kommer att tillhöra ett team med 2 specialister, 6 avfallstekniker och din teamleader. Som avfallsexpert bidrar du med din expertis till att det avfall som inkommer till SRV behandlas korrekt med syfte att fasa ut giftiga ämnen ur kretsloppet. Du tillsammans med avfallspecialister och avfallstekniker kommer att säkra framdrift för sektionen avfallshantering genom att: - Delta i utvecklingsuppdrag på sektionen. - Jobba med systematiskt kvalitetsarbete och ständiga förbättring som bidrar till utveckling av sektionen. - Att stötta och guida med sakfrågor inom området avfall/farligt avfall i organisationen. - Att skapa riktlinjer/rutiner och förslag till prioriteringar. - Att ansvara för övergripande uppföljning av SRV:s kemiska avfall. - Utifrån verksamhetens aktuella och framtida behov identifiera och ta fram förslag på åtgärder som är värdeskapande för verksamheten. SRV värnar vi om en sund arbetsmiljö. Som medarbetare på SRV har du tillgång till friskvårdsbidrag, subventionerad massage, hälsoundersökningar, försäkringar, tjänstepension och subventionerad lunch. Det finns även möjlighet till hybridarbete på de tjänster som har förutsättningar för det. "Som ledare är jag tydlig, organiserad och driven. Jag inspireras av människor som är engagerade, inkluderande och vill vara med i arbetet mot en hållbar miljö. Jag tror på teamwork och att tillsammans kommer vi längst. Min roll är att skapa förutsättningar, stötta dig och din utveckling. Vi hoppas du vill bli en del av oss! /Atefeh Julaei - din blivande chef" VI SÖKER DIG SOM - Är högskoleexaminerad miljöingenjör/ miljövetare/ kemiingenjör. - Har minst två års arbetslivserfarenhet från klassning av farligt avfall så du har kännedom kring det. - Har dokumenterad erfarenhet inom både farligt avfall och icke-farligt avfall genom arbetslivserfarenhet. - Har mycket goda kunskaper i hantering av processteknik inom området farligt avfall. - Har en god vana att hantera datasystem och en teknisk förståelse. - Talar och skriver flytande på svenska och engelska. - Har B-körkort och egen bil så du kan ta dig lätt och smidigt till arbetsplatsen. Det finns inte någon kommunalförbindelse. Vi kommer i denna rekrytering att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. För att lyckas i rollen ser vi att du som person: kommunicerar på ett tydligt och pedagogiskt sätt, är strukturerad, systematisk och noggrann. Du har mycket god samarbetsförmåga och trivs att jobba med andra. Du har en flexibel inställning och anpassar dig efter nya situationer och omständigheter. Du är engagerad och driven och jobbar mot resultat genom att följa upp processen. Du har vidare god självinsikt och förmåga att kunna ge och ta emot konstruktiv feedback. Du är självgående och aktiv problemlösare som är villig att ta på dig utmaningar men också firar framgångar med dina kollegor. Vår rekryteringsprocess Rekryteringsprocessen hanteras av Academic Work och SRV Återvinnings önskemål är att alla frågor rörande tjänsten hanteras av Academic Work. Vi går igenom urvalet löpande och annonsen kan stängas ner innan tjänsten är tillsatt om vi gått över till urvals- och intervjufasen. Tjänsten är en direktrekrytering till SRV Återvinning! INFORMATION OM FÖRETAGET SRV Återvinning AB är ett expansivt processorienterat tjänsteföretag som erbjuder kundanpassad, konkurrenskraftig och miljöriktig avfallshantering. SRV Återvinning är ett aktiebolag ägt av fem kommuner på Södertörn: Huddinge, Haninge, Botkyrka, Salem och Nynäshamn. Kommunerna har gett SRV i uppdrag att sköta insamling och hantering av hushållssopor. De är idag cirka 270 anställda och tar emot mer än 200 000 ton avfall varje år. SRV hämtar sopor från cirka 152 000 hushåll i ägarkommunerna. Företaget har också 3 000 företags- och verksamhetskunder – allt från små och stora företag till bostadsrättsföreningar, förskolor och organisationer.

7 maj 2024
Sista ansökan:
8 juni 2024
Handläggare områdesskydd

Länsstyrelsens cirka 300 medarbetare arbetar som regeringens representant på regional nivå. Vårt uppdrag är att utveckla länet samt verka för att de nationella politiska målen får genomslag i länet. Vi arbetar för att vara en myndighet fri från diskriminering och vill tillvarata de kvalitéer som mångfald tillför verksamheten. Naturvårdsenheten är den största av länsstyrelsens sju enheter. Här arbetar vi bland annat med att med att bevara den biologiska mångfalden, främja friluftslivet, bilda och sköta om naturreservat, underhålla våra fjälleder, förvalta våra viltstammar, samt bedriva tillsyn och utfärda tillstånd. Hos oss arbetar experter inom dessa områden som gärna delar med sig av sin kunskap. Vi arbetar med respekt, professionalitet och öppenhet för länets invånare – tillsammans för en hållbar framtid! Beskrivning Ett av Länsstyrelsens uppdrag är att, utifrån olika aktörers ansvarsområden, leda och samordna det regionala arbetet avseende naturvård, biologisk mångfald, friluftsliv, vilt- och rovdjursförvaltning, invasiva främmande arter samt havs- och vattenmiljö. Av regleringsbrevet framgår att Länsstyrelserna ska prioritera skydd av skogar och akvatiska områden med höga naturvärden. Arbetet med områdesskydd är placerat på Naturskyddsfunktionen, en av Naturvårdsenhetens fyra funktioner, i arbetsgruppen områdesskydd. Arbetet, som avser både reservatsbildning och slutförande, sker utifrån den nationella strategin för formellt skydd av skog respektive den nationella strategin för skydd av sjöar och vattendrag med höga natur- och kulturvärden samt med hänsyn till äganderätten och regeringens ambitioner om frivilligt formellt skydd. Arbetsgruppen består i dagsläget av nio personer. Arbetsuppgifter Arbete med områdesskydd av främst terrestra naturmiljöer i Jämtlands län.  I arbetet ingår att föra löpande dialog med markägare och dennes ombud, presentera förslag till avgränsning av kommande områdesskydd för markägare, att diskutera avgränsningar av området och föreskrifter, att hålla samråd med kommuner, att genomföra konsultation med samiska företrädare, att skriva fördelningsplan, att beställa värdering och förhandling, att ta fram områdesbeskrivningar och artlistor inför kommande beslutsunderlag samt upprätthålla lagstadgad registervård i VicNatur och andra IT-stöd. Det dagliga arbetet sker inom arbetsgrupp områdesskydd. Regelbunden avstämning sker även med kollegor på andra enheter. Bildande av områdesskydd ställer höga krav på samverkan och lyhördhet för att fånga upp synpunkter från markägare, förvaltare, samebyar, SSR, andra myndigheter m.fl. Extern samverkan sker med berörda parter inklusive Naturvårdsverket och Havs- och vattenmyndigheten. Kvalifikationer Vi söker dig som är högskoleutbildad, gärna med inriktning naturvetenskap med biologisk kompetens eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant eller likvärdig. Du ska ha minst 6 månaders erfarenhet av att jobba med områdesskydd (bilda och skriva) eller annan arbetslivserfarenhet som är relevant för rollen. Arbetet förutsätter att du har erfarenhet av att digitalisera och använda ArcGIS. Då arbetet innefattar resor är även B-körkort ett krav.  Det är meriterande om du har: - Arbetslivserfarenhet av områdesskydd inom statlig myndighet - Erfarenhet av att arbeta med myndighetshandläggning - Erfarenhet av att använda VicNatur Som person är du lyhörd för andras åsikter, du har god samarbetsförmåga, är noggrann och strukturerad samt visar gott omdöme i din tjänstemannautövning. Du är också mål- och resultatinriktad med en god förmåga att formulera välmotiverade beslut utan att fastna i detaljer.  Villkor Tjänsten kan komma att övergå till en tillsvidaretjänst efter avslutat vikariat beroende på budget 2025 Foto: Per Danielsson Vi erbjuder dig ett meningsfullt arbete med varierade arbetsuppgifter. Du kommer att göra skillnad för vårt län och samhälle. Länsstyrelsen är en bred myndighet vilket innebär att du ständigt får möjlighet att utvecklas och lära dig nya saker. Detta gäller inom flera politikområden. Som arbetsgivare har vi stort fokus på bra anställningsvillkor, ett aktivt arbetsmiljöarbete och hälsofrämjande friskvårdsaktiviteter. Vi är måna om samverkan med våra fackliga parter och kan erbjuda distansarbete. Vid en tillsvidareanställning på Länsstyrelsen kommer du krigsplaceras vid myndigheten. Beroende på tjänst kan det ingå tjänstgöring i krisstab och säkerhetsklassning. Vi inleder vanligtvis med provanställning vid tillsvidaretjänster. Information om hur vi behandlar dina personuppgifter hittar du på www.lansstyrelsen.se/dataskydd

7 maj 2024
Sista ansökan:
28 maj 2024