Södertörns högskola är ett lärosäte i Stockholm som utbildar, forskar och samverkar för en hållbar samhällsutveckling. Här studerar runt 14 000 studenter på cirka 80 program och över 300 kurser. Utbildning och forskning bedrivs inom humaniora, samhällsvetenskap, teknik och naturvetenskap. Högskolan erbjuder också lärarutbildning med interkulturell profil och polisutbildning. Mycket av forskningen handlar om frågor som rör Östersjö- och Östeuropaområdet. På Södertörns högskola blandas ämnen, perspektiv, människor och erfarenheter. Här finns de nyfikna och de ifrågasättande, de som söker oväntade kombinationer, utveckling och utmaningar. Medieteknik är ett tvärvetenskapligt teknikämne vid Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik. Ämnet har funnits vid Södertörns högskola sedan 2001 och är brett inriktat mot design, konstruktion och analys av digitala media. Medieteknik är högskolans näst största utbildningsämne och utgör en dynamisk och kreativ miljö för både forskning och utbildning. Vid avdelningen arbetar ca 30 lärare/forskare: professorer, lektorer och adjunkter, jämnt fördelat mellan kvinnor och män. Ämnet arrangerar kurser inom flera olika program vid högskolan och utgör huvudämne i tre av dessa: kandidatprogrammen Spelprogrammet; IT, medier och design samt det internationella masterprogrammet ”User Experience and Interactive Media Design”. Forskningen inom ämnet är mångvetenskaplig, där teknik- och designutforskande kombineras med samhällsvetenskapliga perspektiv. Vår forskning bedrivs huvudsakligen inom tre områden där vi samarbetar kring följande teman: upplevelser och användning, kritiska perspektiv och digital design samt framväxande medieteknologier. Arbetsuppgifter Arbetsuppgifterna består huvudsakligen av undervisning i spelutveckling på grundnivå inom Spelprogrammet. Även annan undervisning i ämnet medieteknik kan förekomma. Arbetsuppgifterna kan även inbegripa samverkan och administrativa arbetsuppgifter kan förekomma. Undervisning bedrivs på svenska och engelska. Behörighet Behörig att anställas som adjunkt i medieteknik är den som avlagt högskoleexamen i medieteknik eller annan utbildning som bedöms relevant alternativt har motsvarande kompetens, visat pedagogisk skicklighet samt har genomgått högskolepedagogisk utbildning om minst 7,5 högskolepoäng eller har motsvarande pedagogisk kompetens. Behörigheten innefattar även yrkesskicklighet som är av betydelse för anställningens ämnesinnehåll och arbetsuppgifter. Den sökande ska i övrigt ha de personliga förmågor som behövs för att fullgöra anställningen väl och för att kunna företräda högskolan så att det gagnar verksamheten. För denna anställning krävs dessutom att den sökande behärskar undervisning på svenska och på engelska. Pedagogisk skicklighet visas genom gedigna och aktuella kunskaper av betydelse för anställningen, ett självreflekterande förhållningssätt till studenters lärande och erfarenheter samt den egna lärarrollen samt genom dokumenterad och väl vitsordad erfarenhet av planering, genomförande och utveckling av utbildning. Pedagogisk erfarenhet kan vara inhämtad genom verksamhet i högskola eller annan verksamhet. Bedömningsgrunder För denna anställning har nedanstående bedömningsgrunder fastställts (i rangordning). Nedanstående punkter ska vara dokumenterade. Den sökande ska ha (i prioritetsordning): • djup förståelse för spelutveckling och spelgrafik. • goda kunskaper inom centrala verktyg som Maya, Zbrush och/eller Substance Painter samt optimering av artefakter skapade för spelproduktion. • god förståelse för estetik, formgivning, och ljussättning. • goda kunskaper i minst en spelmotor. • erfarenhet av att producera ett spel, en interaktiv artefakt för visualiseringsändamål, eller annat projekt, med hjälp av en spelmotor. • grundläggande kunskaper i programmering. • yrkeserfarenhet inom speldesign. • pedagogisk skicklighet inom speldesign. • samverkansskicklighet. Ovanstående ska vara dokumenterat. För fullständig information om behörighet samt kriterier för bedömning av behörighet och bedömningsgrunder, se Södertörns högskolas anställningsordning. Personliga egenskaper • God samarbetsförmåga Anställningen Anställningen är tillsvidare med om fattning på 80-100% med tillträde enligt överenskommelse. Sex månaders provanställning kan komma att tillämpas. Ansökan Sista ansökningsdag är 2025-08-18. Ytterligare upplysningar Martin Jonsson, ämnessamordnare, tel: 08-608 49 43, epost: [email protected] Johan Bornebusch, avdelningsföreståndare, tel: 070-373 10 13, epost: [email protected] Marie Granroth, HR-generalist, tel: 08-608 4771, epost: [email protected] Välkommen med din ansökan! En ansökan som inte är komplett eller inkommer till Södertörns högskola efter sista ansökningsdag kan komma att avvisas. Den aktuella anställningen gäller under förutsättning att anställningsbeslutet vinner laga kraft. Fackliga kontaktpersoner: SACO: [email protected] ST: [email protected] SEKO: Henry Wölling tel: 08 -524 840 80, [email protected] Södertörns högskola har gjort ett medvetet medieval för denna rekrytering och vi undanber oss därför kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.
Strömstads kommun är en liten och nära organisation där alla är viktiga och arbetar tillsammans för att leverera bästa möjliga service. Barn- och utbildningsförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla utbildning för barns och elevers personliga och kunskapsmässiga utveckling. Vi arbetar utifrån helhetsidén att lärande och utveckling sker genom trygghet, glädje, lust och engagemang. Vi arbetar tillsammans för att all utbildningsverksamhet ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Vi söker dig som vill vara med i något nytt! Under hösten 2025 startar barn- och utbildningsförvaltningen upp en lärarpool vars syfte är att kvalitetssäkra elevernas utbildning vid ordinarie lärares frånvaro på vissa kommunens grundskolor skolor. Lärarpoolen kommer att vara ett komplement till Bemanningscentralen. Du får möjlighet att arbeta i olika skolmiljöer där din kompetens verkligen behövs. Det här är en chans att bredda din erfarenhet, träffa många nya kollegor och skapa betydelsefulla relationer med elever i olika åldrar och sammanhang. ARBETSUPPGIFTER Vi söker fyra heltidstjänster, men det kan även vara möjligt för dig att arbeta deltid. Tjänsterna är visstid under hösten 2025 och kan komma att förlängas. Du kommer att ha din huvudplacering på en av kommunens grundskolor, men kommer ibland behöva byta arbetsställe för att kunna stötta på andra enheter som har behov av en lärarvikarie. Med ett tydligt ledarskap gör du eleverna delaktiga i undervisningen och skapar en trygg, tillgänglig och inspirerande lärmiljö. Du bidrar med engagemang, struktur och nyfikenhet där det behövs som mest tillsammans med ordinarie personal. Rektor på din huvudplacering kommer att vara din närmsta chef. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är legitimerad lärare i grundskolan, antingen i årskurs F-6 eller 7-9. Merparten av tjänsterna kommer att vara riktade till högstadiet. För dig är det naturligt att anpassa dig till nya miljöer och tycker om variation. Du har lätt för att se vart din hjälp och kompetens behövs under arbetsdagen. Som person är du lugn och stabil och har förmågan att skapa en trygg miljö för alla elever. Vi ser även att du är nyfiken och vill utvecklas i ditt arbete. Din kreativitet smittar av sig på andra och skapar ett engagemang och motiverar till lärande. Du bidrar gärna med idéer och nya tankesätt för att driva verksamheten framåt. Du har en god förmåga att skapa professionella relationer med såväl elever, vårdnadshavare som kollegor. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Du kan kommunicera väl på svenska i både tal och skrift. Du behöver ha B-körkort och tillgång till egen bil. Vi intervjuar löpande så välkommen med din ansökan redan idag! ÖVRIGT Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Department of Plant Breeding SLU Department of Plant Breeding performs research and education addressing global challenges affecting our livelihoods and the environment. Within the plant breeding division, much of the work is focused on mapping the diversity, genetics and effects of interactions between genotype and environment, for different characteristics of plants. The acquired knowledge is then used to use conventional and new plant breeding methods to produce appropriate varieties in economically important plant species. Read more about the department of Plant Breeding: https://www.slu.se/en/about-slu/organisation/departments/vf_en/ Read more about our benefits and what it is like to work at SLU at https://www.slu.se/en/about-slu/work-at-slu/ Name of research project/thesis: Understanding the cross-kingdom movement of small RNAs in plant-pathogen interactions and its implications for control of potato late blight disease Research subject: Biochemistry and Molecular Biology Description: The role of small RNAs in plant-microbe interactions remains largely unexplored. As a doctoral student, you will investigate the interaction between potato and Phytophthora infestans, focusing on the role of small RNAs. Your research will include studying the cross-kingdom transport of small RNAs between potato and Phytophthora infestans using both potato and Nicotiana benthamiana as model systems. This position offers a unique opportunity to work at the interface of RNA biology and plant pathology, in close collaboration with leading experts in both fields. You will also have the chance to build a strong professional network by engaging with researchers from diverse disciplines and stakeholders, through seminars, workshops, and events organized by SLU. Qualifications: For this position, the applicants must have completed or in the process of completion of higher university degree (master of science) in biology, plant breeding, biotechnology, horticulture, or agronomy, emphasizing plant pathology, mycology, microbiology, molecular biology, plant breeding, and plant protection or equivalent. Documented laboratory work experience in molecular biology, plant pathology, small RNA studies and biological control is merit. The applicant should have the ability to work independently as well as in a team in a robust research environment. The candidate should have good communication skills (both oral and written) and a strong work ethic and be prepared to participate in teaching and supervision of master students. Place of work: Alnarp Forms for funding or employment: Employment (4 years) Starting date: According to agreement. Application: Click the “Apply” button to submit your application. The deadline is 2025-07-14. To qualify for third-cycle (Doctoral) courses and study programmes, you must have a second-cycle (Master’s) qualification. Alternatively, you must have conducted a minimum of four years of full-time study, of which a minimum of one year at second-cycle level. Applicants will be selected based on their written application and CV, degree project, copies of their degree certificate and transcript of records from previous first and second-cycle studies at a university or higher education institution, two personal references, and knowledge of English. More information about the English language requirements can be found here: https://www.slu.se/en/education/programmes-courses/doctoral-studies/application-admission-doctoral-studies/ Please note that applicants invited to interview must submit attested copies of their degree certificate, or equivalent, a transcript of records from previous first and second-cycle studies at a university or higher education institution. Applicants who are not Swedish citizens need to submit an attested copy of their passport’s information page containing their photograph and personal details. Read about the PhD education at SLU at www.slu.se/en/education/programmes-courses/doctoral-studies/ Academic union representatives: https://internt.slu.se/en/my-employment/employee-associations/kontaktpersoner-vid-rekrytering/ The Swedish University of Agricultural Sciences (SLU) has a key role in the development for sustainable life, based on science and education. Through our focus on the interaction between humans, animals and ecosystems and the responsible use of natural resources, we contribute to sustainable societal development and good living conditions on our planet. Our main campuses are located in Alnarp, Umeå and Uppsala, however, the university also operates at research stations, experimental forests and teaching sites throughout Sweden. SLU has around 3,000 employees, 5,000 students and doctoral students and a turnover of over SEK 3 billion. We are investing in attractive environments on all of our campuses. We strive to provide a work environment characterised by inclusivity and gender equality, where different experiences generate conversations between people and pave the way for science, creativity and development. Therefore, we welcome applications from people with diverse backgrounds and perspectives.
Sundsvalls kommun har ungefär 8000 medarbetare och är betydelsefull för vårt samhälle. Vi är Sundsvalls största arbetsgivare med flera arbetsplatser inom olika verksamheter och runt 300 olika yrken. Inom Barn- och utbildningsförvaltningen möter våra ca 3 000 medarbetare tillsammans ca 16 000 barn och elever på fler än 130 enheter varje dag. Här finns möjligheten att ge dem förutsättningar för fortsatt lärande och utveckling. Politikernas och förvaltningens mål och viljeriktning är att alla barn och elever i Sundsvalls kommuns förskolor och skolor ska få likvärdiga förutsättningar att utvecklas, nå sina mål och bli aktiva medborgare med många möjligheter i livet. Kommunen har ett stort uppdrag i att skapa nytta för alla våra invånare. Oavsett verksamhet arbetar vi för samma sak, att vi ska vara en bra plats att bo, leva och verka på. Vår kommun deltar i den gröna omställningen i Norra Sverige. Vi är övertygade om att de rätta platserna för den omställningen är här. Som kommun förbereder vi oss för fullt för att växa bland annat genom att bereda mark, skapa nya utbildningsplatser, marknadsföra kommunen och välkomna nya invånare från hela världen. Sundsvalls Montessoriskola är belägen i det natursköna Sidsjöområdet, med närhet till både sjö och vacker skogsmiljö. Skolan har i dagsläget drygt 240 elever. På skolan finns fyra arbetslag: F-3, 4-6, 7-9 samt fritidshem. Vårt arbetssätt bygger på Montessoripedagogiken, vilket innebär att eleverna får möjlighet att utveckla eget ansvar för sin inlärning, under handledning av läraren. Arbetet sker delvis i åldersblandade grupper. Den förberedda miljön och det anpassade materialet fungerar som stöd för elevens lärande. ARBETSUPPGIFTER Du kommer att tillhöra fritidshemmets arbetslag, med undervisning i musik som en del av din tjänst. Det innebär att du både planerar aktiviteter kopplade till fritidshemmets rastverksamhet och eftermiddagsverksamhet, samt planerar och genomför musikundervisningen på skolan. Du är en av två pedagoger som undervisar i musik och samarbetar därför gärna med andra. Du utgår från elevens individuella behov i planering och genomförande av undervisningen, för att ge varje elev bästa möjliga inlärningssituation. Som pedagog arbetar du för att stärka elevens självkänsla både socialt och emotionellt. Du är insatt i, och arbetar i enlighet med, skolans likabehandlingsplan för att skapa studiero och trygghet samt förebygga alla former av kränkningar. Du deltar aktivt i arbetslagets kollegiala arbete arbetslaget är motorn för planering, bedömning och skolutveckling på skolan! Du deltar i och bidrar till den fortbildning som bedrivs utifrån skolans behov, både vad gäller undervisningen under skoldagen och fritidshemmets verksamhet. Du bidrar aktivt till arbetet med skolans systematiska kvalitetsarbete. Du arbetar enligt skolans styrdokument (läroplan, kursplan, lokala arbetsplaner samt skolans Ledarplan). Politikernas och förvaltningsledningens mål är att alla barn och elever i Sundsvalls kommuns förskolor och skolor ska få likvärdiga förutsättningar att utvecklas, nå sina mål och bli aktiva medborgare med många möjligheter i livet. Vi vill därför att även du ska vara en aktiv del i denna strävan. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är utbildad och legitimerad lärare i fritidshem med inriktning musik, gärna med Montessoriutbildning. Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med elever inom NPF-området (neuropsykiatriska funktionsnedsättningar). Du är flexibel och trygg i dig själv. Du är väl förtrogen med att planera och disponera din tid i ett förtroendeuppdrag, och har lätt för att samarbeta. Du har förmåga att ta initiativ och skapa goda relationer med både elever och vårdnadshavare. Du ser och förstärker det positiva hos eleverna och arbetar tillsammans med skolans övriga lärare för att skapa en förberedd lärmiljö som stödjer elevernas utveckling. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Välkommen med din ansökan. ÖVRIGT Är du intresserad av att läsa mer om Sundsvall? Klicka in på www.sundsvall.se eller är du intresserad av hur det vore att bo och arbeta i Sundsvall kan du läsa mer på www.nykommun.se/kommun/sundsvall/ Vid begäran skall betyg/ examensbevis/studieintyg/lärarlegitimation som styrker att du har rätt kvalifikationer för tjänsten lämnas in. Den som erbjuds en anställning skall lämna ett giltigt utdrag ur polisens belastningsregister enligt SFS 2000:873. Blankett för beställning av utdrag ur belastningsregistret hittar du på www.polisen.se. Tjänsten tillsätts under förutsättning att inte övertalighet uppkommer inom annan del av kommunen som gör att den tillsätts den vägen. Vi verkar för en drogfri arbetsmiljö och drogtest kan förekomma vid nyanställning av personal. Vi tillämpar rökfri arbetstid. I Sundsvalls kommun gillar vi olika och välkomnar medarbetare med olika bakgrund. Vi värnar om det värde som jämn könsfördelning samt mångfald tillför våra verksamheter och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Sundsvalls kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig söka tjänsten genom länken i denna annons. Är du även intresserad av att arbeta som räddningstjänstpersonal i beredskap/deltidsbrandman, klicka på länken: https://www.rtjmedelpad.se/om-oss/jobba-hos-oss/raddningstjanstpersonal-i-beredskap-rib Varmt välkommen med din ansökan! Vi undanber oss alla erbjudanden om annonsering- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Vill du vara med och göra verklig skillnad för ungdomar i en nyckelroll för framtidstro, studiemotivation och arbete? Då behöver vi dig! Nynäshamns kommun söker nu en engagerad KAA-koordinator som med värme, struktur och drivkraft vill stödja ungdomar som inte påbörjat eller fullföljt gymnasiet. Målet är tydligt - att fler unga ska återgå till studier, praktik eller meningsfull sysselsättning. Det här är en roll för dig som tror på ungas potential, förstår kraften i relationer och vill arbeta i samverkan med andra för att bygga starka broar mellan individ och samhälle. Välkommen till vårt team! Tjänsten är ett vikariat på ett år och med goda förutsättningar till förlängning alternativt tillsvidareanställning. Arbetsuppgifter I rollen som KAA-koordinator har du ett lagstadgat uppdrag att följa upp ungdomar mellan 16 och 20 år som inte är inskrivna i gymnasieskolan. Arbetet är både administrativt och praktiskt: • följa upp ungdomar 16–20 år enligt skollagens krav, registrera och dokumentera • ta kontakt, skapa tillit och erbjuda individanpassade handlingsplaner • stödja ungdomar i deras väg mot studier, praktik eller arbete • samordna insatser och bygga relationer med skola, vårdnadshavare, arbetsgivare och myndigheter • hålla i motiverande samtal och jobb- studiestödjande aktiviteter (till exempel CV, intervjuträning) • vara en vägledande och samordnande länk mellan ungdomen och de möjligheter som finns inom kommunen och utanför kommunen • delta i samverkansforum som SSPF och SIG • rapportera enligt lagkrav till SCB och andra instanser Om arbetsplatsen Näringslivs- och arbetsmarknadsförvaltningens uppdrag är att stärka Nynäshamns kommun som en attraktiv plats för företagare. Vi tillgodoser behovet av kompetens genom att erbjuda unga och vuxna utbildningar på Nynäshamns gymnasium och Campus Nynäshamn. Vi arbetar också för att öka möjligheterna för personer som står långt från arbetsmarknaden att etablera sig, eller återkomma till, arbetslivet. Tjänsten är placerad inom utbildningsavdelningen och omfattar både Nynäshamns gymnasium och Campus Nynäshamn – kommunens lärcentrum för vuxnas lärande. Du är placerad vid Nynäshamns Gymnasium och har nära samarbete med elevhälsa, socialtjänst, Ung i Nynäs, arbetsmarknadsenheten och skolledare. Vi arbetar för att skapa goda förutsättningar för lärande oavsett i vilken livsfas man befinner sig, och vi tror starkt på det livslånga lärandet. Om du attraheras av att arbeta i samverkan med andra och förstår betydelsen av mångfald och inkludering är det här en passande tjänst för dig. Om du delar övertygelsen att sedd och bekräftad kan utvecklas till stolt och efterfrågad, då ska du söka detta uppdrag. Det här söker vi hos dig För att lyckas i rollen har du: • eftergymnasial utbildning inom studie- och yrkesvägledning, socialt arbete, beteendevetenskap eller motsvarande • erfarenhet av att arbeta med ungdomar i utsatthet • god kännedom om utbildningssystemet och arbetsmarknaden • erfarenhet av dokumentation, digitala system och myndighetskontakter Det är meriterande om du har: • utbildning i MI eller annan samtalsmetodik • erfarenhet av samverkan i tvärprofessionella team (till exempel SSPF/SIG) • kunskap om NPF, psykisk ohälsa, trauma eller ungdomar med låg tilltro till myndigheter • B-körkort Personliga egenskaper vi letar efter Du är trygg, relationskapande och tydlig i din kommunikation. Du arbetar självständigt och strukturerat, och har förmågan att skapa tillit och motivation hos ungdomar. Du trivs i en samverkande miljö och har lätt att bygga relationer med olika professioner. Du tar initiativ, följer upp och är lösningsfokuserad även i komplexa situationer. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Det här erbjuder vi dig • Hos oss får du göra skillnad i människors liv. Här har du nära till din chef och dina kollegor, påverkan och beslut. • Nynäshamn är en lugn och trygg kommun. Tryggheten finns även i våra team – vi är prestigelösa, uppmuntrar och backar upp varandra när det behövs. • Nynäshamns kommun är en del av Sveriges starkaste tillväxtregion. Vår resa ger dig möjlighet till utmaningar och varierande arbetsuppgifter. • Vi erbjuder fri tillgång till gym. Du får även friskvårdstimme eller friskvårdsbidrag. • Du har möjlighet till semester- och pensionsväxling. • Vi har en aktiv personalförening där du kan hyra stugor i fjällen och i skärgården. Du kan också delta i olika aktiviteter som till exempel padel, kajak och ridning. • Du har möjlighet att till viss del arbeta hemifrån. Vår rekryteringsprocess Vi tillämpar löpande urval och använder en kompetensbaserad rekryteringsmetod för en rättvis och objektiv bedömning. Mångfald är en tillgång, och vi välkomnar alla sökande. Vissa tjänster kan kräva utdrag ur belastningsregistret. Vi ser fram emot din ansökan och hoppas att du vill bli en del av vårt team! Information om tjänsten Tillträde: enligt överenskommelse Anställningsform: Tidsbegränsad anställning Sysselsättningsgrad: Heltid Antal lediga befattningar: 1 Ref. nr: CN/2025/0055/023
Institutionen för växtförädling SLU Institutionen för växtförädling bedriver forskning och utbildning kring globala utmaningar som påverkar våra försörjningsmöjligheter och vår livsmiljö. Avdelningen för växtförädling arbetar härvid med att kartlägga diversitet, genetik och effekter av interaktioner mellan genotyp och miljö, för olika egenskaper hos växter. Vi använder oss sedan av denna kunskap för att med hjälp av konventionella och nya växtförädlingsmetoder ta fram ändamålsenliga sorter inom ekonomiskt betydelsefulla växtslag. Läs mer on institutionen för växtförädling: https://www.slu.se/om-slu/organisation/institutioner/vaxtforadling/ Läs mer om våra förmåner och hur det är att jobba inom SLU på https://www.slu.se/om-slu/jobba-pa-slu/ Namn på forskningsprojekt/avhandlingsarbete: Förståelse av små RNA:s rörelse mellan riken i växt-patogeninteraktioner och dess betydelse för bekämpning av potatisbladmögel Forskarutbildningsämne: Biokemi och molekylärbiologi Innehållsbeskrivning: Betydelsen av små RNAs i växters interaktioner med mikrober är till stor del okänd. Du kommer som doktorand i detta projekt att undersöka mekanismer för växt- mikrob-interaktioner med fokus på transporten av små RNA i filamentösa patogeninteraktioner med olika värdväxter. Du kommer att studera mekanismerna för korsrikstransport av små RNA mellan växt- och filamentösa patogener. Därmed får du den unika möjligheten att vara delaktig i ett projekt i nära samarbete med RNA-biologer och växtpatologer. Du kommer att ha möjlighet att utveckla nya kontakter med många forskare och intressenter genom olika seminarier och evenemang organiserade av SLU. Kvalifikationer: För denna tjänst måste den sökande ha avlagt eller håller på att slutföra högre högskoleexamen (Master of Science) i biologi, växtförädling, bioteknik, trädgårdsodling eller agronomi, med tonvikt på växtpatologi, mykologi, mikrobiologi, molekylärbiologi, växtförädling och växtskydd eller motsvarande. Dokumenterad erfarenhet av laborativt arbete inom molekylärbiologi, växtpatologi, små RNA-studier och biologisk bekämpning är meriterande. Den sökande ska ha förmåga att arbeta självständigt såväl som i ett team i en robust forskningsmiljö. Kandidaten ska ha god kommunikationsförmåga (både muntligt och skriftligt) och en stark arbetsmoral samt vara beredd att delta i undervisning och handledning av master studenter. Placering: Alnarp Försörjningsform: Anställning som doktorand (4 års utbildning) Tillträde: Enligt överenskommelse. Ansökan Välkommen med din ansökan via ansökningsknappen senast den 2025-07-14. För att vara behörig till utbildning på forskarnivå krävs avlagd examen på avancerad nivå eller minst fyra års heltidsstudier varav minst ett år på avancerad nivå. Urval bland de behöriga sökande baseras på: skriftlig ansökan inklusive meritförteckning; examensarbete, kopior av examensbevis och registerutdrag från tidigare studier på grund- och avancerad nivå vid universitet eller högskola, två personliga referenser, kunskaper i engelska. Mer information om krav på engelskakunskaper finns på följande sida:https://www.slu.se/utbildning/program-kurser/forskarutbildning/att-bli-doktorand/ Observera att den/de sökande som blir kallade till intervju ska lämna in vidimerade kopior av examensbevis, eller motsvarande, och registerutdrag från tidigare studier på grund- och avancerad nivå vid universitet eller högskola, samt att de sökande som har utländskt medborgarskap också ska lämna in en vidimerad kopia av den sida i passet som innehåller foto och personinformation. Läs mer om SLU:s forskarutbildning på www.slu.se/utbildning/program-kurser/forskarutbildning/ Fackliga kontaktpersoner: https://internt.slu.se/min-anstallning/facket/kontaktpersoner/ Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) har en nyckelroll i utvecklingen för hållbart liv, grundad i vetenskap och utbildning. Genom vårt fokus på samspelen mellan människa, djur och ekosystem och ett ansvarsfullt brukande av naturresurserna bidrar vi till en hållbar samhällsutveckling och goda livsvillkor på vår planet. Huvudorter är Alnarp, Umeå och Uppsala, men verksamhet bedrivs också på forskningsstationer, försöksparker och utbildningsorter i hela landet. SLU har drygt 3000 medarbetare, 5000 studenter och forskarstuderande och en omsättning på över tre miljarder kronor. Universitetet satsar på attraktiva miljöer på sina campusområden. Vi arbetar för en jämställd och inkluderande arbetsmiljö där öppna samtal mellan människor med olika erfarenheter lägger grunden för vetenskaplighet, kreativitet och utveckling. Vi välkomnar därför personer med olika bakgrunder och perspektiv att söka den aktuella anställningen.
✨ Hej, du där ute! Är du redo att ta steget in i den inspirerande världen av lärande och att bli en del av Täby kommuns gemenskap? Vi söker en trygg och stabil lärare till Skolhagenskolan, vår dynamiska skola för årskurs 7 till 9. Med fokus på inkludering och positiv energi, är vi på jakt efter någon som vill hjälpa våra elever att blomstra och nå sina personliga mål. Vad du kommer att göra Hos oss kommer du att: • Skapa individanpassad undervisning som motiverar och lyfter elevernas framsteg och utveckling. • Bygga en välkomnande och värderande atmosfär där varje elev känner sig sedd och inspirerad. • Engagera dig i vårt pågående kvalitetsförbättringsarbete och roliga utbildningsinitiativ. • Samarbeta med ett passionerat och dedikerat team för att stärka skolans hälsofrämjande insatser. • Nyttja våra introduktions- och mentorskapsprogram för att ta din egen utveckling till nästa nivå. Vad vi erbjuder På Täby kommun får du: • Friskvårdstillägg på 2500 kronor för att stötta din hälsa och få en extra energiboost. • Möjligheter till kompetensutveckling genom vår Täby Akademi – låt dina färdigheter blomma och växa! • En arbetsmiljö som sprudlar av samarbete och positivitet, där kollegialt lärande står i fokus. • En chans att göra skillnad för elever med särskilda behov, i en miljö som verkligen värdesätter personlig utveckling. • En harmonisk balans mellan arbete och fritid så du kan njuta av livet och karriären till fullo! Vem vi söker Vi letar efter dig som är en entusiastisk och kunnig utbildare, stabil och trygg i ditt pedagogiska arbetssätt. Din passion för lärandet, tillsammans med din positiva energi, inspirerar både dina elever och kollegor. Med ett öppet sinne och en vilja att ständigt förbättra och lära nytt, bidrar du till en inkluderande och stöttande skolmiljö. Varför Täby? Skolhagenskolan ligger i den grönskande delen Täby Kyrkby, och erbjuder en varm atmosfär som välkomnar både personal och elever. Här har du möjligheten att forma framtidens möjligheter med ett erfaret och engagerat team. Om detta låter som något du vill vara en del av, tveka inte! Täby kommun väntar på dig där lärande och utveckling alltid är i centrum. 🌟 Så ta steget in i vår inspirerande miljö där du kan växa både professionellt och personligt, och var med och skapa meningsfulla liv och gemenskap för både våra elever och dig själv! Om Täby kommun Täby är en av Sveriges mest välskötta kommuner med stor valfrihet, välfärdstjänster av hög kvalitet, attraktivt näringslivsklimat och stabil ekonomi. Skolorna i kommunen uppvisar toppresultat, förskolorna erbjuder en trygg och stimulerande miljö och vid kommunens äldreboenden är nöjdheten stor. Läget är attraktivt med närhet till både Stockholm och Arlanda, samtidigt som tillgången till skog, hav och strövområden ger möjlighet till naturupplevelser och rekreation. Täby utvecklas med nya attraktiva och trygga miljöer och genom att befintliga områden vidareutvecklas – hållbart, med omsorg om kulturarv och där större sammanhängande grönområden värnas. Halva Täby ska vara grönt och hela Täby hållbart. Trafik och infrastruktur ska fungera i vardagen och utvecklas för framtiden. Inom utbildnings verksamhetsområde arbetar vi mot högt uppsatta verksamhetsmål och meritvärdena för Täbys kommunala grundskolor ligger i toppskiktet i landet. Täby akademi för pedagogisk professionsutveckling, i samarbete med nationella och internationella lärosäten såsom Harvard, bidrar till att kommunens pedagoger och skolledare tillhör spetsen i Sverige. Vi arbetar långsiktigt och systematiskt för att Täby ska ha Sveriges högsta utbildningskvalitet där lärandet är tillgängligt för varje elev.
Välkommen till Askersund! Hos oss får du alla fördelarna med att arbeta i en liten kommun. Här värdesätter vi skapandet av nära relationer, modet att påverka och det engagemang som genomsyrar vårt arbete. Vi har jobb som märks och tillsammans gör vi skillnad varje dag, alla på olika sätt men alltid med kommunens invånare i fokus. Utbildningsförvaltningen ansvarar för kommunens barnomsorg och utbildningsverksamhet från förskola och fritids till förskoleklass, grundskola, anpassad skola. Vår vision är att Askersunds kommun skall erbjuda varje barn och ungdom en förskola och skola som gör att framtiden är till för alla. En framtid fylld av möjligheter. Alla elever ska också minnas sin skoltid som trygg, rolig och lärorik. Utbildningsförvaltningens olika verksamheter har ett tydligt gemensamt fokus på alla barn och elevers förutsättningar för fullföljda studier. ARBETSUPPGIFTER Askersunds kommun har tolv förskolor som är utspridda på åtta orter i kommunen. Vår förskoleorganisation består förutom av våra engagerade pedagoger, av en rektor samt två biträdande rektorer, två specialpedagoger och andra stödfunktioner. Vi har ett gott samarbete med BVC och IFO för att ge alla kommunens barn de bästa förutsättningarna i starten på det livslånga lärandet. Vi har sedan vårterminen 2023 två planeringspedagoger anställda. De arbetar på kommunens alla förskolor efter ett uppgjort schema. De planerar och organiserar verksamhet för barngruppen när ordinarie pedagoger planerar. Nu till höstterminen 2025 kommer en av våra planeringspedagoger ta sig an ett nytt uppdrag i kommunen och därför söker vi efter en engagerad och erfaren förskollärare som vill axla uppdraget som planeringspedagog. Du kommer till ett väl inarbetat och uppskattat koncept och får arbeta med en erfaren förskollärarkollega. Vi söker dig som är har erfarenhet, mod, engagemang och en vilja att vara med och utveckla ett arbetssätt som lyfter kvaliteten för både barn och pedagoger i kommunens förskolor. Teamet utgår från Askersunds centralort, arbetstiderna är förlagda mellan 07:30 till 16:30. Vi förväntar oss att du kan arbeta självständigt, är flexibel och trygg i din profession. Du har god kännedom om förskolans uppdrag och har lätt att anpassa dig i olika situationer samt har lätt att skapa god kontakt med barn och pedagoger. Tjänsten kräver körkort och tillgång till bil eftersom du ska kunna arbeta på kommunens alla tolv förskolor. Intervjuer kommer ske löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag. Låter det som en spännande och utmanande tjänst? Hör av dig! KVALIFIKATIONER Tjänsten kräver körkort B och tillgång till egen bil. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. ÖVRIGT Askersunds kommun - vår pärla vid Sveriges hemligaste skärgård. Askersund är en plats där historisk skönhet möter naturens vilda underverk. Inte att förglömma vår unika skärgård som är en skatt som bara väntar på att utforskas. Det som gör Askersunds kommun ännu mer speciell är dess invånare! 11 500 starka individer som kallar denna plats sitt hem, och vi är stolta över att vara deras gemenskap. Vi är något över 1 000 medarbetare som arbetar tillsammans för att se till att vår kommun fortsätter att blomstra. Vi välkomnar och värdesätter olikheter och ser till att vår arbetsplats är öppen för alla. Vår vision är att Askersunds kommun ska vara en plats där det är attraktivt att leva och hållbart bo och verka i. Vi ska bidra till våra invånares möjligheter att ha en bra vardag. Kom och bli en del av vår gemenskap och låt oss tillsammans fortsätta att bygga en plats vi är stolta över att kalla hemma med lust, mod och engagemang. Vi känner oss stolta över vårt Askersund! Besök gärna: https://www.visitaskersund.se/ Observera att vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Hej! Vi är glada över ditt intresse för att bli en del av Luleå kommun. Hos oss får du möjlighet att arbeta i en stimulerande och utvecklande miljö, där vi strävar efter att ge dig en bra medarbetarupplevelse. Du blir en del av en engagerad, kompetent och ansvarstagande organisation som värdesätter dig och din kompetens. Hos oss får du möjlighet att utvecklas och växa i din yrkesroll. Läs mer om våra anställningsförmåner och vad vi kan erbjuda dig - www.lulea.se/anstallning Visst låter det intressant att arbeta med utveckling av barns och elevers hälsa och lärande i ett starkt team med hög och unik kompetens? Resurscentrums Barn- och elevhälsa är en enhet med olika spetskompetenser som stöttar alla förskole- och grundskoleenheter inom Arbetsmarknads- och utbildningsförvaltningen. Vi har fokus på hälsofrämjande och förebyggande insatser men är även ett stöd i det komplicerade och utmanande arbete som skolor kan befinna sig i. Allt vårt arbete sker i ett tillsammansskap med enheterna där utgångspunkten är skolornas behov och förutsättningar. Resurscentrums Barn- och elevhälsa har en grundsyn att barn och elever som mår bra lär sig lättare och barn och elever som lär sig mår bättre, vilket är ledstjärnan som vi utgår från i vårt vardagliga arbete. Den lokala elevhälsan på skolenheten är hjärtat i elevhälsoarbetet. De centrala specialpedagogerna vid Resurscentrum stödjer och förstärker det lokala elevhälsoarbetet genom ett nära samarbete. Tillsammans med engagerade kollegor kommer du att stödja Luleås vision: Med hjärtat hos varje elev utvecklar vi tron på framtiden. Tillsammans gör vi skillnad! ARBETSUPPGIFTER Vi söker en specialpedagog mot grundskolans verksamhet som i sitt uppdrag har fokus på tillgängliga och inkluderande lärmiljöer och som tar sin utgångspunkt i aktuell forskning och beprövad erfarenhet. En del i uppdraget är att omhänderta mottagande av nyanlända elever i grundskolan. Som specialpedagog vid Resurscentrum Barn- och elevhälsa har du ett självständigt och varierat arbete. Du ingår i en kompetent och driven personalgrupp där du inom Resurscentrum Barn- och elevhälsa samarbetar med specialpedagoger, skollogoped samt skolpsykologer. Inom grundskolan samarbetar du tillsammans med övriga elevhälsoprofessioner, pedagoger samt rektorerna på enheterna för elevernas hälsa, lärande och utveckling. Du kommer stötta skolorna i det komplicerade och utmanande arbetet de befinner sig i samtidigt som du kommer driva utvecklingsarbete ur ett hälsofrämjande och förebyggande perspektiv på individ-, grupp- och organisationsnivå. Arbete mot andra skolformer kan vara aktuellt. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har: • Grundlärarexamen med inriktning mot svenska för årskurs 1-6 • Specialpedagogexamen • Körkort och tillgång till egen bil i tjänsten Det är meriterande om du har kunskap och erfarenhet av: • Utvecklingsuppdrag inom skola där perspektivet i huvudsak har varit hälsofrämjande och förebyggande • Utvecklat tillgängliga lärmiljöer inom skola • Handledning och konsultation till rektor och pedagogisk personal • Mottagande och kartläggning av nyanlända elever • Flerspråkighet, svenska som andraspråk och nyanlända elever Arbetet ställer krav på att du är självständig och strukturerad. Då rollen innebär mycket samverkan både inom Resurscentrum samt med personal på skolorna så är en nyckel till att lyckas i rollen att du har god samarbetsförmåga. Du behöver vara en trygg och stabil person som har god förmåga att hantera och möta människor. Det är också viktigt att du är flexibel och lösningsinriktad då vi i vår roll ständigt behöver anpassa oss och tänka nytt utifrån verksamhetens behov och förutsättningar. Du har ett salutogent synsätt. Anställningsform: Semestertjänst Tillträde: 1 oktober 2025 eller enligt överenskommelse Om du blir aktuell för tjänsten kommer du att behöva visa upp ett godkänt utdrag ur belastningsregistret. Varmt välkommen med din ansökan! ÖVRIGT Luleå kommun är en av Norrbottens största arbetsgivare med en stark framtidstro. Vi arbetar för att skapa en växande och livskraftig kommun med plats för 100 000 invånare. Vårt mål är ett hållbart samhälle med livskvalitet för både dagens och framtidens Luleåbor. Här spelar vi alla en viktig roll - varje dag, året om, för Luleå. Vi strävar efter jämställdhet och ser mångfald som en styrka. Vi välkomnar medarbetare med olika bakgrunder och arbetar för en tillgänglig arbetsmiljö för alla. Luleå kommun ser heltid som en rättighet och deltid som en möjlighet. Att bo i Luleå innebär en balans mellan arbete och fritid. Här kan du njuta av norrländska vintrar, ljusa somrar och en trygg, familjevänlig miljö. I Luleå finns ett rikt kulturliv, friluftsliv och en stark gemenskap med fokus på innovation och hållbarhet. Tips! Vill du flytta till Luleå? www.flyttatilllulea.se Nyfiken på andra spännande jobb? www.lulea.se/ledigajobb Följ oss på Luleå kommuns LinkedIn
Välkommen till Linnéuniversitetet! Här möter du 2 200 medarbetare och 40 000 studenter som tillsammans följer visionen att sätta kunskap i rörelse för en hållbar samhällsutveckling. Hos oss bedrivs forskning och utbildning med blicken mot framtiden. Vår närhet till näringsliv, både lokalt och globalt, ger oss lång räckvidd och möjlighet till förändring som skapar avtryck. Allt som behövs är en plats där idéer får utrymme att mötas och växa. Det är det vi skapat – och du är inbjuden. Change starts here! Sjöfartshögskolan vid fakulteten för teknik ligger vid havskanten mitt i Kalmar och har omkring 500 studenter, på plats och på distans. Med engagemang, ny teknik och erfarenhet formar vi morgondagens ledare inom sjöfart och drift. Vi erbjuder bland annat moderna utbildningar till sjökapten och sjöingenjör samt inom drift- och underhållsteknik. För oss är det viktigt att skapa möten mellan studenter, forskare och näringsliv, och vi arbetar aktivt för en ökad jämställdhet inom lärarkåren och branschen. Forskningen inom ämnet sjöfartsvetenskap analyserar den internationella sjöfartens förutsättningar, dagliga verksamhet och konsekvenser för miljö och människors hälsa. Verksamheten ombord på fartyg är av centralt intresse, inte minst samspelet mellan människor och mellan människa och teknik. Vår forskning om arbetsliv, organisation, kommunikation, sjösäkerhet, riskhantering, energieffektivisering och sjöfartens påverkan på miljön utnyttjar teorier och metoder från andra samhällsvetenskapliga, naturvetenskapliga och tekniska ämnesområden. Vårt erbjudande Du kommer till en arbetsplats som präglas av dynamik och där individen kan växa i rollen som forskare och lärare. Det finns många förmåner med att arbeta på Linnéuniversitetet. Friskvårdsbidrag, generös semester och läkemedelsersättning är bara några i raden. Läs mer på lnu.se (Dina förmåner). Ämnesområde för befattningen: Sjöfartsvetenskap Placeringsort tillsvidare: Kalmar. Eftersom Linnéuniversitetet finns i både Växjö och Kalmar kan resor mellan orterna förekomma. Anställningens omfattning: 100 % i 4 år (50 % forskning, 50 % undervisning / administration). Anställningen kan förlängas, dock inte med mer än sammanlagt två år, om det krävs mer tid för att uppfylla syftet med anställningen på grund av sjukskrivning, föräldraledighet eller andra särskilda skäl. Tillträde: Tillträde enligt överenskommelse. Enligt Högskoleförordningen (HF 4 kap 12 c§) ska en biträdande lektor efter ansökan befordras till lektor om hen dels har behörighet för en anställning som lektor, dels vid en prövning bedöms lämplig för en sådan anställning enligt de bedömningsgrunder som är aktuella för anställningen. En sådan befordran innebär en tillsvidareanställning som lektor. Ansökan och prövning om befordran till lektor ska ske inom anställningsperioden som biträdande lektor. Arbetsbeskrivning: Arbetsuppgifterna omfattar hela forskningscykeln och börjar med att identifiera forskningsutmaningar genom litteraturstudier eller diskussioner med industriella partners. Olika forskningsutmaningar kräver olika forskningsmetoder, t.ex. fallstudier, kontrollerade experiment och blandade metoder. Befattningshavaren ska publicera resultat i internationella tidskrifter och konferenser och delta aktivt i det akademiska samfundet genom att utföra akademiska tjänster, såsom konferensorganisation och peer review. Deltagande i internationella forskningsnätverk med gemensamma projektansökningar och publikationer uppmuntras. Den anställde kommer också att undervisa, handleda eller delta i andra uppgifter vid institutionen i en omfattning av cirka 50% av heltid. Denna del av tjänsten omfattar utveckling av kurser, examination och att agera som kursansvar för kurser relaterade till sjöfartsvetenskap inom sjökaptens- och sjöingenjörsprogrammen samt på magisternivå. Handledning av examensarbeten på kandidat- och masternivå ingår också. Formell pedagogisk meritering, såsom högskolepedagogisk utbildning och handledarutbildning, är en väsentlig del av tjänsten. Vid anställningens början kommer vi tillsammans att skapa en forsknings- och undervisningsplan som kommer att användas för att följa upp och utvärdera progressionen. Planen kommer att följas upp efter halva tiden (ca två år) för att säkerställa att så goda förutsättningar som möjligt ges för att uppnå målen för befordran. För att läsa annonsen i sin helhet samt söka tjänsten klicka här: https://lnu.se/mot-linneuniversitetet/jobba-hos-oss/lediga-jobb/?rmpage=job&rmjob=8655&rmlang=SE Välkommen med din ansökan senast den 31 augusti! Kontaktpersoner: Prefekt Fredrik Hjorth, [email protected], 0480-497621 HR-partner, Karolina Arvidsson, [email protected], 0740-708177 Vill du veta mer om Fakulteten för teknik? Läs mer på Lnu.se: https://lnu.se/mot-linneuniversitetet/Organisation/fakulteten-for-teknik/ Linnéuniversitetet har ambitionen att tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning och mångfald tillför organisationen. Linnéuniversitetet har ambitionen att tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning och mångfald tillför organisationen. Registrera din ansökan via knappen "Ansök" längst ned i annonsen. Din ansökan ska utformas enligt Mall för ansökan som du hittar i Kompletterande riktlinjer - Anställningsordning under rubriken "viktiga dokument" längst ned under annonsen. De meriter Du åberopar ska Du styrka med intyg och de ska bifogas digitalt i din ansökan. Övriga handlingar, t ex olika typer av vetenskapliga arbeten, ska skickas in digitalt tillsammans med ansökan. Ansökan och övriga handlingar ska märkas med anställningens diarienummer. Alla handlingar som åberopas ska vara inkomna till universitetet senast kl. 23.59 sista ansökningsdagen. Vi undanber oss telefonsamtal från försäljare av jobbannonser. Linnéuniversitetet är en arbetsgivare som uppfyller kraven i den Europeiska stadgan för forskare och följer riktlinjerna för rekrytering. Därför har universitetet fått HR Excellence in Research-certifieringen. Vänligen notera att legitimation ska uppvisas vid intervjutillfället.
Välj ett jobb för att visa detaljer