SUA-handläggare till FMTIS/GE Mitt
Försvarsmakten
Säkerhetsinspektörer m.fl.

På Försvarsmakten har du möjlighet att utöva din profession samtidigt som du tillsammans med dina kollegor bidrar till att skapa ett säkrare och tryggare samhälle. Vi värnar om våra medarbetare och erbjuder varierande och spännande arbetsuppgifter, utvecklingsmöjligheter, värdeskapande team och en balans mellan arbetsliv och privatliv.     Om enheten och staben  Handläggare SUA sökes till Genomförandeenhet Mitt (GE Mitt) med placering på GE Mitt Stab i Enköping. GE Mitt bedriver verksamhet som säkerställer Försvarsmaktens förmåga att kommunicera och leda, dygnet runt och året om. Enhetens avdelningar är utspridda på 6 orter i Militär region Mitt (MR M) och består till stor del av teknisk personal inom olika kompetensområden som till exempel IT, tele och transmission. Huvudsakliga arbetsuppgifter Säkerhetsprövning genomförs för att utreda om en individ kan anses vara pålitlig och lojal och ska klarlägga att en individ inte har några sårbarheter ut säkerhetssynpunkt. Tjänsten innebär att arbeta med personalutredningar av den som deltar, eller ska delta i Försvarsmaktens verksamhet. Detta är ett krav enligt säkerhetsskyddslagen om man skall delta i verksamhet med betydelse för Sveriges säkerhet, vilket Försvarsmaktens verksamhet innebär. Som säkerhetsprövare har du ett intresse och förståelse för mänskligt beteende. Du tycker om att arbeta i en roll där du genomför intervjuer och analyserar information och underlag för att sammanställa och driva dina utredningar. Du ansvarar för dina utredningar med gott självledarskap och har lätt att samarbeta med andra samt skapa och bibehålla förtroende både internt och externt. Det är viktigt att du vill lära dig och arbetar utifrån de regelverk och processer som styr säkerhetsprövningen. Samordna och genomföra säkerhetsutbildningar för konsulter utifrån rådande säkerhetsläge ingår även i arbetsuppgifterna samt utarbeta enhetens styrande och beskrivande dokument inom eget funktionsansvar.    KRAV Kvalifikationer • Lägst 3-årig gymnasieutbildning. • Erfarenhet av intervjuer för personbedömning, personutredning och personurval eller motsvarande som arbetsgivaren anser likvärdigt.  • Goda kunskaper i engelska och svenska både i tal och skrift. • För tjänsten goda kunskaper i Windowsmiljö (PC-vana). • Körkort. Personliga egenskaper För att passa i rollen som Säkerhetsprövare/SUA-handläggare krävs det att du är analytisk, strukturerad och noggrann. Du behöver kunna ta egna initiativ och självständigt driva ärenden inom eget verksamhetsområde på ett säkerhetsmedvetet sätt. Vidare tror vi att du har lätt för att samarbeta med andra, är inlyssnande i samtal, kan skapa ett förtroende med samtidigt ha stor integritet.  Då arbetet präglas av uppgifter med hög sekretess krävs ett gott omdöme och ett högt säkerhetsmedvetande.  Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.   MERIT • Utbildning inom underrättelse/säkerhetstjänst eller beteendevetenskap. • Tidigare arbete inom ramen för säkerhetstjänst. • Erfarenhet av omvärldsbevakning. • Tidigare anställning inom Försvarsmakten på relevant befattning. • Grundläggande militär utbildning.    Övrigt Tjänsten är en civil befattning Heltid Tillsvidareanställning, Försvarsmakten tillämpar sex månaders provanställning för dig som inte är anställd i myndigheten. Tillträde enligt överenskommelse. Arbetsort Enköping Arbetet innebär regelbundna resor inom landet med övernattning.   Upplysningar: Vill du veta mer om befattningen är du välkommen att kontakta Stabschef Sofia Fagerström För upplysningar angående anställningsvillkor kontakta Personalhandläggare Sandra Assisi   Fackliga företrädare: OFRS - Martin Sparr OFRO - Hekki Videll SEKO - Matz Felix SACO - Agnetha Landquist Samtliga nås via växeln på 019-393 500   Ansökan Välkommen med din ansökan senast 2025-08-31. Din ansökan ska innehålla CV samt ansökningsbrev där du motiverar varför du är lämpad för denna befattning.  Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats. -------------------------------------------------------- Information om Försvarsmakten och det rekryterande förbandet: Försvarsmaktens telekommunikations- och informationssystemförband, FMTIS, säkerställer Försvarsmaktens förmåga att kommunicera och leda - dygnet runt, året om. Förbandet har ett samlat ansvar för Försvarsmaktens tekniska ledningssystem som stödjer militära insatser till sjöss, på land och i luften – i Sverige och utomlands. Förbandet har över 1 800 medarbetare på mer än 30 orter runt om i landet. Läs mer på https://jobb.forsvarsmakten.se/fmtis En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras samt att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning. Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas. Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

27 juni 2025
Sista ansökan:
31 augusti 2025
Sjöfarts- och hamnskyddsinspektör
Transportstyrelsen
Säkerhetsinspektörer m.fl.

Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid. Om jobbet Sektionen för skydd och säkerhet inom hamn- och sjöfartsorganisation verkar för att de transportpolitiska målen uppnås och bidrar till ett konkurrenskraftigt, miljöanpassat och säkert transportsystem. Vi ansvarar för regelutveckling, tillståndsprövning och tillsyn bla inom sjöfarts- och hamnskydd. Som sjöfarts- och hamnskyddsinspektör kommer du in i ett spännande skede där du blir en del av en snabbt växande grupp engagerade medarbetare som bygger nytt! Du bidrar till att skapa och förbättra arbetssätt som levererar värde för både Transportstyrelsen och samhället i stort. Hos oss får du möjlighet att lära dig tillstånds- och tillsynsprocesserna och utvecklas i rollen som en del av en förvaltningsmyndighet. Dina arbetsuppgifter varierar från rutinärenden till komplexa utredningar, och du tar ansvar för att leverera utifrån sektionens uppdrag, samtidigt som du är en självklar lagspelare som stöttar dina kollegor. Hos oss är du viktig Gillar du att jobba tillsammans med andra och vill du utvecklas i din yrkesroll? Hos oss kan du förvänta dig karriärsutveckling, ett förtroendefullt chefs- och medarbetarskap och ett hållbart arbetsliv. Vi är en trygg arbetsgivare som månar om din hälsa med tid för friskvård på arbetstid, flexibla arbetstider, väl tilltaget antal semesterdagar och lediga klämdagar. https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-transportstyrelsen/jobba-hos-oss/ Du kommer att - vara både styrande och stödjande i tillstånds- och tillsynsarbetet för sjöfarts- och hamnskydd. Det omfattar både dokumentgranskning och besök i verksamheterna - delta i arbetet med regelutveckling - planera och genomföra interna och externa utbildningar och informationsaktiviteter - samverka och samarbeta på ett nationellt plan med andra myndigheter, intresseorganisationer och branschen - samverka med andra länder i sjöfarts- och hamnskyddsfrågor - tillsammans med dina kollegor, utveckla nya arbetssätt och ny metodik för hamnskydd. Tjänsteresor med övernattning ingår i arbetet, främst inom Sverige. Du måste ha - en eftergymnasial utbildning med inriktning mot skydd, säkerhet eller sjöfart, eller annan eftergymnasial utbildning i kombination med några års erfarenhet från skydds- eller säkerhetsområdet - aktuell arbetslivserfarenhet av utredning och analysarbete, t.ex. risk- och sårbarhetsanalys - mycket god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska - god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på engelska - B-körkort. Det är meriterande om du också har - erfarenhet av tillstånds- och tillsynsarbete - erfarenhet av arbete inom sjöfarts- och hamnskydd, t.ex. som CSO, PFSO, PSO eller SSO - yrkesmässig erfarenhet av organisationer inom den maritima sektorn - erfarenhet av offentlig förvaltning. Vi vill att du - är säkerhetsmedveten – du tänker igenom först innan du agerar - har god samarbetsförmåga – du arbetar bra med andra. Relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt. - har god analytisk förmåga – du arbetar bra med komplexa frågor. Analyserar och bryter ner problem i sina beståndsdelar och löser komplicerade problem - är självständig, - du tar ansvar för din uppgift och driver processer vidare - tar initiativ – du sätter igång aktiviteter och uppnår resultat. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Mer information Anställningen är tillsvidare med placering i Kista. Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. Som medarbetare hos oss finns möjlighet att arbeta på distans upp till tre dagar i veckan. Det är verksamhetens behov och karaktären på arbetsuppgifterna som avgör om och i vilken utsträckning det är möjligt. Tjänsten är säkerhetsklassad vilket innebär att man ska vara svensk medborgare och att säkerhetsprövning kommer att föregå beslut om anställning. Vid frågor är du välkommen att kontakta sektionschef Anna Bizzozero, via e-post [email protected]. ST, Mats Anderzén och Saco-S, Carola Sander nås via vår växel på 0771-503 503. Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss. Ansök Ansök via vår webbplats och bifoga ett komplett CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2025-7044 . Vi behöver din ansökan senast den 27 juli 2025. Har du skyddade personuppgifter, ska du skicka in din ansökan per post, kontakta rekryterande chef för information om hur du går tillväga. I dina ansökningshandlingar behöver du beskriva på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid utbildnings-/examensbevis samt tjänstgöringsintyg som styrker de kunskaper och erfarenheter som är relevanta för tjänsten uppvisas.  Välkommen att bli vår nya kollega! Kort om Transportstyrelsen Antal anställda: Ca 2000. Verksamhetsområden: Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten. Verksamhetsorter: Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro. Huvudkontoret ligger i Norrköping. https://www.transportstyrelsen.se/ Kort om avdelning Sjö- och luftfart Avdelning Sjö- och luftfart bidrar till ett konkurrenskraftigt, miljöanpassat och säkert transportsystem. Det gör vi genom att hålla register, utforma regler, pröva och ge tillstånd samt utöva tillsyn. Vi verkar också i många sammanhang på den internationella arenan. Vi finns i Norrköping, Göteborg, Malmö och Stockholm och har cirka 300 medarbetare som är organiserade i sex enheter och en stabsenhet.

27 juni 2025
Sista ansökan:
27 juli 2025
Fartygsinspektör nationella fartyg till - Göteborg
Transportstyrelsen
Säkerhetsinspektörer m.fl.

Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid. Om jobbet För dig som drivs av ett arbete med flera kontaktytor och har erfarenhet till sjöss ges nu möjligheten att arbeta som Fartygsinspektör på sektionen för sjöfartstillsyn hos oss på Transportstyrelsen. I rollen kommer du utöva tillsyn av säkerheten, miljön och arbetsmiljön på fartyg och rederier. Arbetet som Fartygsinspektör för nationella fartyg är mycket utåtriktat och medför omfattande kontakter med sjöfarts- och varvsnäringen. Resor inom landet är vanligen förekommande. Hos oss är du viktig Gillar du att jobba tillsammans med andra och vill du utvecklas i din yrkesroll? Hos oss kan du förvänta dig karriärsutveckling, ett förtroendefullt chefs- och medarbetarskap och ett hållbart arbetsliv. Vi är en trygg arbetsgivare som månar om din hälsa med tid för friskvård på arbetstid, flexibla arbetstider, väl tilltaget antal semesterdagar och lediga klämdagar. https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-transportstyrelsen/jobba-hos-oss/ Du kommer att - besikta och inspektera fartyg - granska ritningar och teknisk dokumentation - utföra nybyggnads/ombyggnads och inflaggningsbesiktningar - utföra riskbaserad och händelsestyrd tillsyn. Du måste ha - avslutad gymnasieutbildning - erfarenhet från arbete på däck eller maskin ombord på fartyg eller annan erfarenhet från rederi, varv eller båtbyggeri som vi finner likvärdigt. - god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift både på svenska och engelska - b- körkort. Det är meriterande om du också har - examen för sjökapten, sjöingenjör, styrman eller maskinist med erfarenhet till sjöss - erfarenhet från tekniskt inspektionsarbete på fartyg vid varv/ombyggnation/nybyggnation - erfarenhet från teknisk avdelning på rederi - erfarenhet från ärendehantering/sak-handläggning inom myndighet. Vi vill att du - är självgående, dvs du tar ansvar för din uppgift. Strukturerar själv sitt angreppssätt och driver sin process vidare - har god samarbetsförmåga, dvs du arbetar bra med andra. Relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt - har gott omdöme, dvs du gör korrekta avvägningar och prioriteringar. Väger samman komplex information och olika typer av hänsynstaganden och visar omdöme vid uttalande, agerande och beslut - är strukturerad, dvs du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Sätter upp och håller tidsramar - har specialistkunskap, dvs du förstår de fackmässiga aspekterna av arbetet särskilt bra. Underhåller kontinuerligt sin specialistkunskap. Är en kunskapsresurs för andra. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Mer information Anställningen är tillsvidare med placering i Göteborg. Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Vid frågor är du välkommen att kontakta tf sektionschef Johan Borre, via e-post [email protected]. ST, Mats Anderzén och Saco-S, Carola Sander nås via vår växel på 0771-503 503. Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss. Ansök Ansök via vår webbplats och bifoga ett komplett CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2025-7045. Vi behöver din ansökan senast den 15 september 2025. Har du skyddade personuppgifter, ska du skicka in din ansökan per post, kontakta rekryterande chef för information om hur du går tillväga. I dina ansökningshandlingar behöver du beskriva på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid utbildnings-/examensbevis samt tjänstgöringsintyg som styrker de kunskaper och erfarenheter som är relevanta för tjänsten uppvisas.  Välkommen att bli vår nya kollega! Kort om Transportstyrelsen Antal anställda: Ca 2000. Verksamhetsområden: Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten. Verksamhetsorter: Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro. Huvudkontoret ligger i Norrköping. https://www.transportstyrelsen.se/ Kort om avdelning Sjö- och luftfart Avdelning Sjö- och luftfart bidrar till ett konkurrenskraftigt, miljöanpassat och säkert transportsystem. Det gör vi genom att hålla register, utforma regler, pröva och ge tillstånd samt utöva tillsyn. Vi verkar också i många sammanhang på den internationella arenan. Vi finns i Norrköping, Göteborg, Malmö och Stockholm och har cirka 300 medarbetare som är organiserade i sex enheter och en stabsenhet.

27 juni 2025
Sista ansökan:
15 september 2025
Fartygsinspektör nationella fartyg - Stockholm
Transportstyrelsen
Säkerhetsinspektörer m.fl.

Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid. Om jobbet För dig som drivs av ett arbete med flera kontaktytor och har erfarenhet till sjöss ges nu möjligheten att arbeta som Fartygsinspektör på sektionen för sjöfartstillsyn hos oss på Transportstyrelsen. I rollen kommer du utöva tillsyn av säkerheten, miljön och arbetsmiljön på fartyg och rederier. Arbetet som Fartygsinspektör för nationella fartyg är mycket utåtriktat och medför omfattande kontakter med sjöfarts- och varvsnäringen. Resor inom landet är vanligen förekommande. Hos oss är du viktig Gillar du att jobba tillsammans med andra och vill du utvecklas i din yrkesroll? Hos oss kan du förvänta dig karriärsutveckling, ett förtroendefullt chefs- och medarbetarskap och ett hållbart arbetsliv. Vi är en trygg arbetsgivare som månar om din hälsa med tid för friskvård på arbetstid, flexibla arbetstider, väl tilltaget antal semesterdagar och lediga klämdagar. https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-transportstyrelsen/jobba-hos-oss/ Du kommer att - besikta och inspektera fartyg - granska ritningar och teknisk dokumentation - utföra nybyggnads/ombyggnads och inflaggningsbesiktningar - utföra riskbaserad och händelsestyrd tillsyn. Du måste ha - avslutad gymnasieutbildning - erfarenhet från arbete på däck eller maskin ombord på fartyg eller annan erfarenhet från rederi, varv eller båtbyggeri som vi finner likvärdigt. - god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift både på svenska och engelska - b- körkort. Det är meriterande om du också har - examen för sjökapten, sjöingenjör, styrman eller maskinist med erfarenhet till sjöss - erfarenhet från tekniskt inspektionsarbete på fartyg vid varv/ombyggnation/nybyggnation - erfarenhet från teknisk avdelning på rederi - erfarenhet från ärendehantering/sak-handläggning inom myndighet. Vi vill att du - är självgående, dvs du tar ansvar för din uppgift. Strukturerar själv sitt angreppssätt och driver sin process vidare - har god samarbetsförmåga, dvs du arbetar bra med andra. Relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt - har gott omdöme, dvs du gör korrekta avvägningar och prioriteringar. Väger samman komplex information och olika typer av hänsynstaganden och visar omdöme vid uttalande, agerande och beslut - är strukturerad, dvs du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Sätter upp och håller tidsramar - har specialistkunskap, dvs du förstår de fackmässiga aspekterna av arbetet särskilt bra. Underhåller kontinuerligt sin specialistkunskap. Är en kunskapsresurs för andra. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Mer information Anställningen är tillsvidare med placering i Stockholm. Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Vid frågor är du välkommen att kontakta Sektionschef Lotta Taxén, via e-post [email protected]. ST, Mats Anderzén och Saco-S, Carola Sander nås via vår växel på 0771-503 503. Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss. Ansök Ansök via vår webbplats och bifoga ett komplett CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2025-7092. Vi behöver din ansökan senast den 15 september 2025. Har du skyddade personuppgifter, ska du skicka in din ansökan per post, kontakta rekryterande chef för information om hur du går tillväga. I dina ansökningshandlingar behöver du beskriva på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid utbildnings-/examensbevis samt tjänstgöringsintyg som styrker de kunskaper och erfarenheter som är relevanta för tjänsten uppvisas.  Välkommen att bli vår nya kollega! Kort om Transportstyrelsen Antal anställda: Ca 2000. Verksamhetsområden: Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten. Verksamhetsorter: Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro. Huvudkontoret ligger i Norrköping. https://www.transportstyrelsen.se/ Kort om avdelning Sjö- och luftfart Avdelning Sjö- och luftfart bidrar till ett konkurrenskraftigt, miljöanpassat och säkert transportsystem. Det gör vi genom att hålla register, utforma regler, pröva och ge tillstånd samt utöva tillsyn. Vi verkar också i många sammanhang på den internationella arenan. Vi finns i Norrköping, Göteborg, Malmö och Stockholm och har cirka 300 medarbetare som är organiserade i sex enheter och en stabsenhet.

27 juni 2025
Sista ansökan:
15 september 2025
Säkerhetssamordnare
Lerums kommun
Säkerhetsinspektörer m.fl.

Lerums kommun är känd för sina natursköna platser med sjöar och skog. Kommunen har 3200 medarbetare och 43 000 invånare men räknar med att växa rejält inom de närmsta åren. Lerum ligger endast 20 minuters resväg från Göteborg och står idag inför en utvecklingsintensiv period med många spännande projekt på gång, allt ifrån skola till bostäder. Kommunen arbetar för att säkra både god service, hög välfärd och ett blomstrande företagsklimat. Som säkerhetssamordnare i Lerums kommun är du anställd på Säkerhets- och beredskapsenheten som tillhör verksamhetsområdet Kansli, Säkerhet och Kund under Förvaltningsledningen. Enheten består för närvarande av en enhetschef, en säkerhetssamordnare och två krisberedskapssamordnare. ARBETSUPPGIFTER I uppdraget ingår bland annat arbetsuppgifter som: • Skyddet av de förtroendevalda, den demokratiska processen och val. • Samordning av förvaltningens arbete mot välfärdsbrottslighet. • Hantering av verksamhetsnära akuta händelser kopplat till hot, våld och mängdbrott. • Planera och samordna trygghetsskapande åtgärder kopplat till polisens Trygghetsundersökningar, DESO. • Framtagande av rapporter, handlingsplaner rutiner och checklistor. I rollen arbetar du också med att genomföra hotbedömningar och risk och sårbarhetsanalyser kopplat till personsäkerhet, PDV och evenemang. Du agerar som sakkunnig vid intresseavvägningar och konsekvensbedömningar enligt Kamerabevakningslagen kopplat till GDPR. Du agerar också som sakkunnig vid gällande NIS 2 och CER direktivet med inriktning på fysisk säkerhet och personsäkerhet. En annan del av rollen är att du är delaktig och drivande i arbetet med Trygghetsrådet kopplat till nulägesblid och åtgärdsplan. Du samverkar med externa aktörer som polis, bevakningsföretag, näringslivet och civilsamhället. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har en relevant högskoleutbildning eller annan eftergymnasial utbildning och erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Vi ser att du har har flerårig arbetslivserfarenhet, med fördel inom säkerhetshetsområdet kopplat till trygghetsskapande och brottförebyggande arbetet. Det är även meriterade att du har erfarenhet av att offentlig förvaltning eller politisk styrd organisation samt av att arbeta med större projekt. Som person ser vi att du är ansvarstagande, resultatorienterad, har kunden i fokus och samtidigt en hög nivå av säkerhetsmedvetenhet. En pedagogisk förmåga och en förmåga att genomföra kunskapshöjande utbildningsinsatser kopplat till säkerhet är vidare viktigt för att lyckas i rollen.  Vi ser också att du har en god förmåga att arbeta självständigt, i grupp och i nätverk. Att du kommunicerar på ett respektfullt, lättförståeligt och tydligt sätt och agerar lugnt och metodiskt vid akuta händelser. Du har god förmåga att utrycka sig i tal och skrift på svenska och engelska. Har du även andra språkkunskaper är detta meriterande.  B-körkort är ett krav. ÖVRIGT Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Vi fäster stor vikt i bedömningen av personlig lämplighet kopplat till tjänstens arbetsuppgifter och enhetens sammansättning. Säkerhetsprövning enligt Säkerhetsskyddslagen kommer att genomföras innan vi fattar beslut om anställning. Välkommen med din ansökan!

27 juni 2025
Sista ansökan:
31 augusti 2025
Väktare och ordningsvakter
Kristersson, Robin
Väktare och ordningsvakter

S.S.T söker väktare och ordningsvakter för heltid samt behovs anställning. Vi söker dig som vill jobba med rondering ifrån bil samt lite kameraövervakning. Du måste ha minst VU1 för att snabbt kunna komma igång. B-körkort är ett krav då rondering utförs med bil. Ordningsvaktsutbildning är meriterande, dock inte ett krav, är du rätt person kan vi skicka dig på den utbildningen. Vi söker även utbildade ordningsvakter för timanställning, uppdrag främst i Sollefteå kommun, lön efter överenskommelse. Skicka din ansökan på e-post med en kort beskrivning av dig själv samt kontaktuppgifter så återkommer vi och berättar mer om arbetsuppgifterna. S.S.T är av länsstyrelsen ett auktoriserat bevakningsbolag med kollektivavtal Lön enligt kollektivavtal.

26 juni 2025
Sista ansökan:
26 juli 2025
Stationskoordinator, KS Karlskrona
Kustbevakningen
Tull- och kustbevakningstjänstemän

Kustbevakningen är en civil statlig beredskapsmyndighet som ansvarar för sjöövervakning och miljöräddningstjänst till sjöss på uppdrag av regering och riksdag. Under beredskapen för miljöräddning arbetar vi förebyggande med miljöövervakning, samtidigt som vi främjar en hållbar havsmiljö. Vi bedriver även tillsyn och kontroll av fiske, tull, gräns, jakt och naturvård till sjöss. Dessutom arbetar vi för att öka tryggheten genom sjötrafikövervakning och har ständig beredskap för sjöräddning. Dygnet runt, året om finns vi på plats längs Sveriges kust, där vi skyddar liv och miljö, nu och för framtiden. Kustbevakningen är en arbetsplats som präglas av samarbete och engagemang över områdesgränserna. Här finns engagerade medarbetare med varierande kompetenser vilket skapar en dynamisk arbetsplats med ständiga möjligheter att lära nytt. Kustbevakningen arbetar med och har stort fokus på medarbetarskap och ledarskap och det är därför viktigt att din värdegrund stämmer överens med Kustbevakningens – helhetssyn, välvilja och engagemang. Kustbevakningen erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter och rättigheter till alla. Beskrivning Kustbevakningen söker en stationskoordinator med placering vid kuststation Karlskrona. Som stationskoordinator arbetar du i en ledande befattning närmast stationschefen och biträdande stationschef. Vidare arbetar du tillsammans med befälhavare och den operativa kustbevakningspersonalen på stationen. Arbetsuppgifter Som stationskoordinator kommer du bland annat att arbeta med verksamhetsplanering, analys, styrning och uppföljning samt i övrigt vara ett administrativt stöd. Det ingår intern samverkan med bland annat nationella handläggare och närliggande stationer samt extern samverkan med samverkande aktörer såsom polis, SSRS, Räddningstjänst med flera. I tjänsten ingår att planera, genomföra och utvärdera pådrag och insatser samt planera och genomföra övningar som bedöms relevanta, allt i tät dialog med stationschef och nationell samordnare. I övrigt kommer stationskoordinatorn ha lokalt anpassade arbetsuppgifter enligt stationschefens arbetsledning. I tjänsten ingår inte personalansvar. Kvalifikationer Du har en hög förståelse och kunskap om Kustbevakningens operativa verksamhet, dess uppdrag och har god helhetssyn. Det är meriterande att ha genomgått Kustbevakningens grundutbildning och att ha erfarenhet från ledande befattning i Kustbevakningen. Du arbetar strukturerat och självständigt samtidigt som du har en god förmåga att skapa dialog och att bygga relationer både internt som externt. Du är driven, kreativ och initiativrik med mycket god administrativ förmåga. Vidare har du en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska såväl som på engelska. Vi förutsätter att du har god datorvana. När vi anställer lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper och förmågor. Villkor Anställningen är en tidsbegränsad anställning med start så snart som möjligt eller enligt överenskommelse och till och med 2027-02-28, med möjlighet till tillsvidareanställning. Placeringsort är Karlskrona. Intervjuer kan komma att hållas löpande, men tillsättning av tjänsten kommer inte att ske innan sista ansökningsdag. För anställning krävs svenskt medborgarskap, körkort för personbil (utan trafikvillkor automatväxel), drogtest samt säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen. Kustbevakningen medverkar i utlandsuppdrag och internationella insatser. I anställningen ingår därför en skyldighet att tjänstgöra utomlands i de fall det krävs för verksamheten. Vid tillsvidareanställning medföljer även en skyldighet att krigsplaceras. Övrigt För att kvalitetssäkra och effektivisera rekryteringsarbetet använder vi ett elektroniskt ansökningsformulär i samarbete med Varbi för samtliga lediga jobb. Fyll i din ansökan så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Kustbevakningen är en statlig myndighet och det innebär att uppgifterna som du lämnar till oss kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Normalt gäller ingen sekretess för de uppgifter som behandlas i databasen. Om du har skyddade personuppgifter ska du kontakta den kontaktperson som finns angiven i annonsen. Inför rekryteringsarbetet har Kustbevakningen tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

26 juni 2025
Sista ansökan:
16 juli 2025
Badvärd till Paradiset, timvikariat
ÖRNSKÖLDSVIKS KOMMUN
Övrig bevaknings- och säkerhetspersonal

Samhällsbyggnadsförvaltningens uppdrag är att aktivt verka för att bygga en säker, trygg och hållbar kommun med en god miljö för alla som bor, verkar och besöker Örnsköldsvik. Vi söker dig som sätter säkerheten först, men som samtidigt står för ett gott värdskap, är engagerad och genomför ditt uppdrag med ett leende. Du hälsar på kunden och är positiv i din utstrålning, du är flexibel, och interagerar gärna med våra gäster för att skapa minnesvärda upplevelser för alla. Vi söker både dig som bara kan arbeta kvällar och helger likväl som dig som även kan arbeta på dagtid. Paradiset Bad Spa Träning är en del av samhällsbyggnadsförvaltningen och ansvarar för att erbjuda invånarna en kvalitativ och trygg bad-, spa- och träningsanläggning. Paradiset strävar efter att vara en mötesplats där människor kan träffas över generationsgränser, umgås, träna och koppla av. Paradisets gemensamma syfte är att skapa glädjefulla och energigivande upplevelser för alla! En god badvärd sätter gästen i första rummet. Du kommer att ansvara för säkerhet och bevakning samt att sköta om fastigheten. Du kommer även att få lära dig hur man håller en aufguss-sittning, i vår spa-avdelning.  På Paradiset är vi totalt 24 tillsvidareanställda där alla har målsättningen att vara i framkant när det gäller utveckling inom bad- och spaverksamheten med högt kvalitetstänkande och med våra gäster i fokus. Vid eventuell anställning ska utdrag ur Polisens belastningsregister visas upp för arbetsgivaren. Vi ser gärna språkkunskaper i finska och/eller någon av de samiska varieteterna då Örnsköldsviks kommun ingår i både finskt och samiskt förvaltningsområde. I vår kommun är ett antal tjänster placerade i säkerhetsklass så säkerhetsprövning kan komma att ske. Dessa tjänster kräver svenskt medborgarskap. I denna rekrytering har vi gjort våra val av annonseringskanaler och undanber oss kontakt från rekryteringsbolag eller annonssäljare.

26 juni 2025
Sista ansökan:
17 augusti 2025
Brandlarmstekniker till Östersund
Presto AB
Brandingenjörer och byggnadsinspektörer m.fl.

Presto hjälper företag och organisationer att skydda sina verksamheter mot brand och olycka. Som medarbetare på Presto är du med och gör skillnad. Vi räddar liv tillsammans med våra kunder. Vi söker dig som Vill spendera dina dagar hos olika kunder på varierande uppdrag. Du brinner för att bygga relationer och förstå kunderna, deras verksamhet och behov. Vi söker dig med rätt inställning och attityd, yrkesspecifikutbildning får du av oss på plats. Utveckling ligger i vårt DNA och som medarbetare på Presto drivs du av en lärande kultur, att utvecklas i din roll men även vara med och utveckla verksamheten och branschen. Du har ambitioner och ser möjligheter i utmaningarna du ställs inför, en chans att lära dig och dina kollegor något nytt. För att lyckas i rollen behöver du även: B-körkort Utbildning med teknisk inriktning, el/tele eller styr/regler. Erfarenhet av kvartalsprover och driftsättning av brandlarmanläggningar. Meriterande är behörig ingenjör SBF-110.  Kunna uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska Naturligtvis delar du vår vision och värdesätter ditt uppdrag att rädda liv tillsammans. Om rollenSom brandlarmstekniker har du ett mycket viktigt uppdrag med målet att skapa trygghet för människor i vardagen. Du är ute i omväxlande miljöer hos våra kunder och servar, felsöker, justerar, kompletterar och utför revisioner på brandlarmanläggningar. Du bokar  in och utför uppdragen i tid med kunden i fokus genom att leverera trygghet och enkelhet. Väl ute hos kund jobbar du med att lyfta blicken och informera samt hjälpa kunden med att åtgärda eventuella brister i brandskyddet. Tillsammans med din region och övriga kollegor på Presto jobbar vi resultatfokuserat för att nå budget och i slutändan rädda flera liv tillsammans. Vi erbjuder Utvecklingsmöjligheter inom en långsiktig och stabil bransch som funnits länge. Internutbildning via Presto Academy, vi utbildar dig inom rollens olika verksamhetsområden. Kollektivavtal, arbetstidsförkortning, kollektivavtalsenliga försäkringar inklusive tjänstepension. Till din fritid erbjuder vi friskvårdsbidrag via Epassi, rabatterade priser hos SJ, Elite hotels, Scandic, Sats och Nordic Wellness samt tillgång till livsstilsverktyget. Vill du jobba tillsammans med oss? Vi som jobbar på Presto har olika bakgrund och erfarenhet med en gemensam drivkraft att växa och att arbeta tillsammans som ett lag. Det är kombinationen av våra olikheter som gör oss starka tillsammans. Vi strävar efter att rekrytera medarbetare med olika bakgrund för att spegla samhället och våra kunders mångfald. Stämmer ovan in på dig? Tveka då inte, skicka in din ansökan idag!  Vi kommer hantera ansökningar från och med början på Augusti. Våra rekryteringsprocesser är kompetensbaserade och vi använder Alva Labs för att säkerställa en fördomsfri rekrytering. Dessa ger oss en indikation på hur väl du matchar rollbeskrivningen. Vi går löpande igenom ansökningarna, vänta därför inte med att skicka in din ansökan. Slutkandidater kommer genomgå en säkerhetsprövning, inklusive belastningsregister, kreditprövning och drogtest. Tjänsten är heltid, måndag till fredag från kl. 07:00 till 16:00 med arbete på depå och eventuellt andra orter inom regionen. Vi tillhandahåller servicebil och anställningen inleds med 6 månaders visstidsanställning med avsikt att sedan fortsätta med tillsvidareanställning.  Om PrestoSedan starten 1959 har vi alltid satt säkerheten främst. Det är vilka vi är, det är vad vi gör och det ligger i vårt DNA . Vi har ett ansvar att driva verksamheten på bästa möjliga sätt och vara ett föredöme i vår bransch. Inte bara just nu, utan även för kommande generationer . Årligen servar vi brandskydd och förebygger risker på fler än 75.000 verksamheter och fastigheter Vi återvinner över 70.000 släckare i vår fabrik i Katrineholm och utbildar 100 000 deltagare inom säkerhet.

26 juni 2025
Sista ansökan:
13 december 2025
Chemical Safety Officer
Lunds Universitet
Säkerhetsinspektörer m.fl.

Lund University was founded in 1666 and is repeatedly ranked among the world’s top universities. The University has around 47 000 students and more than 8 800 staff based in Lund, Helsingborg and Malmö. We are united in our efforts to understand, explain and improve our world and the human condition. Lund University welcomes applicants with diverse backgrounds and experiences. We regard gender equality and diversity as a strength and an asset. Your team The Safety Group at MAX IV, led by the Head of Safety, is structured into three specialized sub-groups: Experimental Safety, Radiation Safety, and General Safety. Together, we are a team of 18 dedicated professionals with expertise across key safety areas including radiation, chemical, fire, laser, machine, environmental safety, and security. Our mission is to support projects and operations at MAX IV by ensuring compliance with Swedish safety regulations and legal requirements. Operating in the dynamic and demanding environment of a cutting-edge research facility, we take pride in enabling scientific exploration while maintaining the highest standards of safety. Would you like to work at one of the brightest light sources in the world? MAX IV is looking for a dedicated Chemical Safety Officer to join our Experimental Safety Group. In this key role, you’ll support and evaluate user experiments across our various experimental stations, known as Beamlines. Each experiment at MAX IV requires a thorough risk assessment, and you will be involved throughout the entire process - from initial planning to final approval. With approximately 20–30 experiments taking place each week, and over 750 conducted annually, your expertise will directly contribute to ensuring safe, cutting-edge research in a highly dynamic environment. Key Responsibilities: - Support Experimental Safety Processes: Ensure overall safety in experimental work processes - Evaluate Safety Aspects: Assess and provide solutions for gas and chemical safety in user experiments - Assist Beamline Scientists: Provide support concerning safety requests, logistics, and requirements related to gases and chemicals - Infrastructure Support: Aid relevant groups in developing new infrastructure associated with chemicals and gases - User Operations Safety: Assist in maintaining safe operations for user activities at the beamlines - Experiment Hall Safety: Implement and support safety measures in the experimental halls Qualifications: - Educational Background: - Ph.D. in Chemistry or Chemical Engineering or equivalent - Experience: - Practical knowledge and experience in handling hazardous chemicals/gases - Proficiency in chemical/gas safety management - Language Skills: - Excellent command of spoken and written English Seen as merits:  - Experience in conducting chemical/gas risk assessments for experiments, particularly in synchrotron facilities - Understanding of technical systems on a synchrotron beamline, gained through work experience or user activity in such facilities - Proficiency in the Swedish language is considered a strong asset As a person you are pragmatic and solutions oriented with strong collaboration and communication skills. You are service-minded as well as proactive in addressing safety concerns. What we offer When you join our MAX IV team, you step into a world of front edge science. We make the invisible visible by supporting scientist from all over the world, generating scientific results for the benefit of society. We offer you a multicultural work environment with great opportunities for personal development with respect for a healthy work-life balance. Would you like to work in a challenging and supporting environment? Then join us and take the opportunity to make a real difference! For further information, please visit: https://www.lunduniversity.lu.se/about-lund-university/work-lund-university http://www.sweden.se https://www.maxiv.lu.se/about-us/careers/compensation-benefits/ Probation period may apply.    MAX IV is a Swedish national large-scale research infrastructure hosted by Lund University. It provides scientists from Sweden and abroad, with intense x-rays and state-of-the-art instrumentation for research in areas such as engineering, physics, structural biology, chemistry and nanotechnology. Its 16 beamlines receive up to 2 000 scientists annually, conducting ground-breaking experiments in materials and life sciences using the brilliant X-rays. We kindly decline all sales and marketing contacts.

26 juni 2025
Sista ansökan:
31 juli 2025