Avdelningschef, statlig

Sök bland 13 lediga jobb som Avdelningschef, statlig och börja ditt nya yrkesliv idag!

Chef för verksamheten skydd mot olyckor och åtgärder inom befolkningsskydd
Regeringskansliet
Förvaltnings- och planeringschefer

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) har enligt förordning (2008:1002) med instruktion för Myndigheten för samhällsskydd och beredskap ansvar för frågor om skydd mot olyckor, krisberedskap och civilt försvar, i den utsträckning inte någon annan myndighet har ansvaret. Ansvaret avser åtgärder före, under och efter en olycka eller en kris. Från och med 1 juli 2025 är myndighetens uppgifter när det gäller skydd mot olyckor och åtgärder inom befolkningsskyddet organiserat inom en särskild del av myndigheten. Förändringen genomförs i syfte att tydliggöra den aktuella verksamheten inom myndigheten, men också för att tydliggöra verksamhet gentemot övriga aktörer som arbetar inom nämnda områden. Ansvaret som sektorsansvarig myndighet för beredskapssektorn räddningstjänst och skydd av civilbefolkningen ingår i den aktuella delen av MSB:s verksamhet liksom att stärka verksamhet som bidrar till att skydda civilbefolkningen vid ett angrepp mot svenskt territorium, såsom varningssystem, planering för utrymning och inkvartering, skyddsrum samt räddningstjänstens förmåga att agera under höjd beredskap. Övriga delar är till exempel att samordna kommunerna på nationell nivå och stödja dem med råd och information i deras verksamhet enligt lagen om skydd mot olyckor samt utföra tillsyn enligt samma lag och hantera statsbidrag som kommuner kan söka för att förebygga naturolyckor. Den tillträdande chefen ansvarar även för utbildningsverksamheten inom Skydd mot olyckor. Den tillträdande chefen kommer att leda och forma verksamheten när det gäller skydd mot olyckor och åtgärder inom befolkningsskyddet och tillsammans med myndighetschefen arbeta för att fullgöra myndighetens uppdrag, både externt och internt.  Regeringen beslutar om anställning som chef vid MSB. Anställningen kommer vara tidsbegränsad till 4 år med möjlighet till förlängning i 2 år. Chefen kommer att vara tillsvidareanställd vid MSB. Myndigheten har ca 1 300 anställda. I den aktuella verksamheten arbetar cirka 430 personer. Myndigheten är lokaliserad i Solna och Karlstad samt har skolor i Revinge och Rosersberg samt på Sandö. Myndighetsledningen är placerad i Solna. Kvalifikationer Vi söker dig som är dokumenterat god chef och ledare samt har • erfarenhet av att delta i arbete på ledningsnivå i större organisation, • erfarenhet av att leda genom andra chefer, • erfarenhet av strategiskt förändrings- och utvecklingsarbete på ledningsnivå, • goda kunskaper om statsförvaltningen och dess beslutsprocesser och förståelse för den politiska struktur som myndigheten verkar inom, • goda kunskaper om frågor inom eller nära verksamheten skydd mot olyckor och åtgärder inom befolkningsskyddet, • goda kunskaper i svenska och engelska, • akademisk examen eller motsvarande utbildning. Du ska också ha förmåga att • leda och utveckla verksamheten inom ramen för en god förvaltningskultur, • prioritera i en verksamhet med stor spännvidd och som bedrivs på flera håll i landet, • samverka, kommunicera och tydliggöra verksamhetens uppdrag för att skapa goda relationer med kommuner, andra myndigheter, aktörer och Regeringskansliet, • företräda verksamheten och kommunicera verksamhetens uppgifter på ett tydligt och förtroendeingivande sätt såväl internt och externt, som nationellt och internationellt, • arbeta strategiskt med kompetensförsörjning. Det är meriterande om du har • erfarenhet av arbete i Regeringskansliet, • erfarenhet av internationellt arbete, • kunskap om liknande utbildningsverksamhet. Endast den som är svensk medborgare kan utnämnas till chef för verksamheten skydd mot olyckor och åtgärder inom befolkningsskyddet.  Befattningen är placerad i säkerhetsklass. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer därför att genomföras före beslut om anställning. Mer information Mer information om befattningen lämnas av statssekreterare Johan Berggren och avdelningschef Per Bolinder. Frågor om anställningsvillkoren och rekryteringsprocessen besvaras av Helena Enström och Jan Lindberg Sezer, Kansliet för ledningsförsörjning till myndigheter. Du når dem via Regeringskansliets växel. tel. 08-405 10 00. Intresseanmälan Välkommen att registrera din intresseanmälan och CV i vårt rekryteringsverktyg senast den 10 augusti 2025.

3 juli 2025
Sista ansökan:
10 augusti 2025
Verksamhetsområdeschef till Arbetsförmedlingens nya kontrollverksamhet
Arbetsförmedlingen
Förvaltnings- och planeringschefer

Vill du leda uppbyggnaden av en ny, strategiskt viktig verksamhet med syfte att stärka kontrollen inom våra välfärdssystem? Vi söker en verksamhetsområdeschef med förmåga att leda i förändring, driva utveckling och forma en modern och sammanhållen kontrollverksamhet med stor samhällspåverkan. Verksamhetsområdets uppdrag  Arbetsförmedlingen kraftsamlar nu för att utveckla myndighetens kontrollverksamhet utifrån ett helhetsperspektiv. Ett nytt verksamhetsområde inrättas där myndighetens kontrollfunktioner samlas för att gemensamt och aktivt driva på rättsutveckling, nyttja ny teknik samt utveckla och förbättra strukturer, förmågor, processer och arbetssätt för en mer sammanhållen, proaktiv och modern kontrollverksamhet. Ambitionsnivån är hög – inte minst när det gäller att motverka utnyttjandet av våra välfärdssystem och den systempåverkande organiserade brottsligheten. Arbetsförmedlingens kontrollverksamhet ska säkerställa att de krav som gäller, för en arbetssökande, arbetsgivare, upphandlad aktör eller annan berörd verksamhet, efterlevs och att allmänna medel används på avsett sätt. Verksamheten är omfattande och avgörande för att myndigheten ska fullfölja sitt uppdrag inom det arbetsmarknadspolitiska området. Utöver att samla myndighetens befintliga kontrollverksamheter i det nya verksamhetsområdet ”Korrekta utbetalningar” ska verksamhetsområdet bygga upp strategiska och myndighetsövergripande förmågor i syfte att styra, leda, följa upp och utveckla myndighetens kontrollverksamhet. Verksamhetsområdeschefens uppdrag och ansvar Ditt uppdrag som verksamhetsområdeschef innebär det övergripande verksamhets-, budget- och personalansvaret för verksamheten samt ansvar för uppbyggnaden av det nya verksamhetsområdet och utveckling av densamma samt de strategiska förflyttningarna detta innebär. Du ingår i generaldirektörens ledningsgrupp och kommer tillsammans med generaldirektören och de andra verksamhetsområdena och avdelningarna att gemensamt ansvara för hela myndighetens resultat och fortsatta utveckling. Du säkerställer att verksamhetens resultat motsvarar fastställda mål och förväntningar. Att leda, planera och följa upp att verksamheten bedrivs effektivt inom givna ekonomiska ramar är en självklarhet för dig. Uppdraget innebär både direkt och indirekt ledarskap, och att leda en ledningsgrupp för en verksamhet med ca 500 medarbetare och chefer. Du kommer ha omfattande externa kontakter och företräda myndigheten i olika sammanhang, inklusive kontakter med media. En god kommunikativ och stilistisk förmåga är en förutsättning. Som verksamhetsområdeschef möjliggör du goda prestationer, hög trivsel och en god arbetsmiljö genom att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens chefskriterier. Du har ett genuint intresse av att leda och stötta andra, och skapar arbetsglädje. Du kan utmana och ifrågasätta för att skapa ett kontinuerligt lärande och verka för en kultur som är präglad av tillit, öppenhet och trygghet. Ditt arbete sker i starkt partnerskap i och utanför verksamhetsområdet och i god samverkan med fackliga parter. Kvalifikationer  Chefskap med verksamhets- och personalansvar där du lett chefer i minst två led Eller Chefskap med verksamhets- och personalansvar på region- eller avdelningsnivå inom Arbetsförmedlingen Samt Universitets-/högskoleutbildning med relevant inriktning för uppdraget om lägst 180 hp/120 p, eller motsvarande erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig Erfarenhet av att leda tvärfunktionell verksamhet Erfarenhet av att bygga upp och forma en verksamhet utifrån en övergripande målbild Erfarenhet av att driva utvecklingsarbete och leda medarbetare i förändring där bl.a. kommunikation av vision, mål och värdegrund varit centralt Arbetat i strategisk ledningsgrupp där du har företrätt ditt expertisområde och genom tillit och dialog drivit frågor genom andras ledarskap Övriga meriter för tjänsten  Erfarenhet av att arbeta inom kontrollverksamhet, välfärdsbrottslighet eller organiserad brottslighet Erfarenhet av arbete inom offentlig sektor Erfarenhet av samverkan med både interna samt externa samverkansparter såsom kommun, näringsliv, andra myndigheter och regioner Erfarenhet av geografiskt spridd organisation För att lyckas i rollen behöver du ha: Höga yrkesmässiga etiska normer och en stor personlig integritet God analytisk förmåga och vara bra på att hantera stora mängder information Lätt för samarbete och en god diplomatisk förmåga då arbetet till stor del handlar om att verka genom andra Utöver detta har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap och chefskap. Medarbetare på Arbetsförmedlingen: Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring Chefer är medarbetare på Arbetsförmedlingen som dessutom: Pekar ut riktning för sina medarbetare och följer upp prestationer Undanröjer hinder i vardagen och hanterar problem Skapar delaktighet i arbetet och främjar utveckling Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet för rollen. Vårt erbjudande Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid som kan komma inledas med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Placering: Solna, eller enligt överenskommelse. Resor i tjänsten kan förekomma eftersom medarbetare kommer finnas på flera orter i landet. Ansökan Välkommen med din ansökan senast 2025-08-31. Tjänsten är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning innefattande registerkontroll kommer att genomföras på slutkandidaten innan beslut om anställning fattas. Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk. Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. https://arbetsformedlingen.se/om-oss/jobba-hos-oss.

2 juli 2025
Sista ansökan:
31 augusti 2025
Förvaltningschef
Högskolan i Borås
Förvaltnings- och planeringschefer

Att vara chef vid Högskolan i Borås innebär att aktivt bidra till en högskola i ständig utveckling. Som förvaltningschef får du en central roll i högskolans strategiska arbete och en möjlighet att i nära samverkan med rektor och övrig ledning skapa långsiktiga värden för hela organisationen. Vi värnar om våra medarbetares välmående och erbjuder goda förutsättningar för balans mellan arbete och privatliv, där flexibla arbetstider, generösa semestervillkor och trygga anställningsförmåner är en självklar del av helheten. Vårt centrala läge i Borås ger dessutom utmärkta pendlingsmöjligheter och närhet till både stadens och regionens möjligheter. Strategiskt ansvar, samhällsnytta och utveckling i fokus – är du vår nya förvaltningschef? Välkommen med din ansökan och bli en del av en organisation där vi arbetar tillsammans för framtiden och för att göra skillnad! Ditt chefsuppdrag Som förvaltningschef är du högskolans högsta tjänsteperson och leder det gemensamma verksamhetsstödet – en organisation med cirka 200 medarbetare som varje dag bidrar till att skapa bästa möjliga förutsättningar för utbildning, forskning och samverkan. Vi söker dig som vill ta ett helhetsgrepp om en av högskolans mest centrala funktioner. Du rapporterar direkt till rektor och ingår i högskolans ledningsgrupp. Tillsammans med övriga ledningsmedlemmar bidrar du aktivt till högskolans strategiska utveckling, måluppfyllelse och kvalitetsarbete inom hela organisationen. Om rollen Som förvaltningschef har du ett övergripande ansvar för att leda och utveckla högskolans administration. Verksamhetsstödet är organiserat i nio avdelningar, där varje avdelning leds av en avdelningschef som rapporterar direkt till dig. Tillsammans säkerställer ni att verksamhetsstödet är ändamålsenligt, effektivt och anpassat efter verksamhetens behov. Du har en central roll i att samordna och utveckla det gemensamma stödet – i nära dialog med både ledning och verksamhet. I samverkan med akademicheferna arbetar du för att det administrativa stödet ska vara behovsanpassat, flexibelt och stödja både utbildning och forskning. Du har även ett särskilt ansvar för att vidareutveckla samarbetet mellan verksamhetsstödet och akademierna, med målet att stärka högskolans samlade kapacitet och effektivitet. Ditt ansvar omfattar både strategiska och operativa funktioner inom områden som ekonomi, personal- och organisationsfrågor, administrativa processer, stödsystem och övrig myndighetsutövning kopplad till högskolans kärnverksamhet. Du representerar även högskolan i externa sammanhang – i kontakt med bland annat Utbildningsdepartementet, Universitetskanslersämbetet (UKÄ), Sveriges universitets- och högskoleförbund (SUHF) samt i olika nätverk på lokal, regional, nationell och internationell nivå. Dina kvalifikationer  För att lyckas i rollen som förvaltningschef ser vi att du har en relevant akademisk examen och dokumenterad chefs- och ledarerfarenhet på hög administrativ nivå. Du har haft personal- och budgetansvar inom en större organisation och en ledarroll inom universitets- och/eller högskolesektorn. Du uttrycker dig mycket väl i tal och skrift, både på svenska och engelska och är van att kommunicera i komplexa sammanhang. Du har erfarenhet av att leda förändrings- och utvecklingsarbete och förståelse för utbildnings- och forskningsfrågor inom högre utbildning. Vidare har du en stark administrativ förmåga och erfarenhet av kvalitetsarbete, organisationsutveckling och värdegrundsarbete. Du är väl insatt i relevant lagstiftning och har mycket goda kunskaper inom förvaltningsrätt. Vi söker dig som är trygg och tydlig i rollen som arbetsgivarföreträdare och har erfarenhet av att hantera komplexa organisations- och personalfrågor. Du har också förmåga att samverka förtroendefullt med ledning, medarbetare, studenter, fackliga organisationer och externa aktörer. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du är en trygg och ansvarstagande ledare med integritet och en stark vilja att samarbeta. Du har lätt för att bygga förtroendefulla relationer och kommunicerar på ett tydligt och inkluderande sätt. Du är förtroendeingivande och har ett ledarskap som präglas av strategiskt tänkande, lyhördhet och handlingskraft. Du skapar goda förutsättningar för motivation, kreativitet och ett positivt arbetsklimat. Du är prestigelös, har förmåga att engagera andra, delegera ansvar och prioritera med helhetsperspektiv. Meriterande • Förhandlingsvana • Erfarenhet av arbete med säkerhets- och beredskapsfrågor Din anställning Tillsvidareanställning på heltid. Tillträde efter överenskommelse. Placeringsort Borås. Diarienummer: PA2025/127 Så här ansöker du Välkommen med din kompletta ansökan inklusive diarienummer och bilagor via vårt rekryteringssystem senast 17 augusti.  Guide för hur du ansöker i vårt rekryteringssystem och bilagor som ska bifogas Högskolan i Borås uppmuntrar ansökningar från personer med varierande bakgrunder, erfarenheter och synsätt eftersom detta berikar och stärker vår verksamhet. Vi eftersträvar jämn könsfördelning hos medarbetarna och värdesätter mångfald i verksamheten. Vill du veta mer? Högskolan i Borås är en statlig myndighet vilket innebär att du får särskilda förmåner, generös semester och en förmånlig tjänstepension. Våra förmåner Jobba hos oss Kontakta nedanstående personer om du vill veta mer om ditt nya jobb: Birgitta Alfraeus, HR-chef. Rektor Mats Tinnsten och förvaltningschef Anna Cregård nås via högskolans växel tfn 033-435 40 00. Observera att det kan vara något längre svarstider under sommaren på grund av semestertider. Facklig företrädare för Saco-S är Klas Håkan Alm som nås via högskolans växel tfn 033-435 40 00. Facklig företrädare för OFR/S nås via [email protected]. Vi undanber oss kontakt med rekryteringsföretag och annonsförsäljare i samband med denna rekrytering.

2 juli 2025
Sista ansökan:
17 augusti 2025
Regional Direktör , Planering Sydöstra regionen
Trafikverket
Förvaltnings- och planeringschefer

Trafikverket befinner sig i en spännande förändringsresa där vi ökar vårt fokus på kund, omvärld och samverkan. Vi stärker vår leveransförmåga och vår inre effektivitet samtidigt som vi har en allt viktigare roll i Sveriges samhälls- och beredskapsplanering. Söker du en roll där du i nära dialog med regioner, kommuner, myndigheter och näringsliv kan bidra till att utveckla samhällets infrastruktur? Vill du vara med och forma framtidens transporter i en tid då både långsiktig utveckling och beredskap står högt på agendan? Ta chansen att få vara med och bidra till att skapa ett tillgängligt Sverige och förverkliga visionen att alla ska komma fram smidigt, grönt och tryggt. Regional Direktör , Planering Sydöstra regionen Arbetsuppgifter Trafikverkets Sydöstra region består av Kalmar län, Jönköpings län och Östergötlands län. Som Trafikverkets regionala direktör möter du samhället och samverkansparter på såväl lokal som regional nivå och du är övergripande ansvarig för att tillsammans med regionala och kommunala samhällsaktörer utveckla den statliga infrastrukturen i regionen. Det övergripande uppdraget är att utifrån Trafikverkets ansvar: bidra till samhällsutvecklingen med ett samhällsekonomiskt effektivt och långsiktigt hållbart transportsystem för medborgare och näringsliv i regionen. bygga relationer och föra dialog samt förhandla med berörda parter om samhällsutveckling i åtgärder med medfinansieringslösningar. vara ansvarig för de avsiktsförklaringar och avtal som ingås på regional nivå. säkerställa att Trafikverket tillgodoser statens intressen för transportinfrastruktur i den fysiska planeringen och i regionala och kommunala planer. Du ansvarar för att planera framtidens väg- och järnvägsinfrastruktur inom regionen och som kreativ samhällsutvecklare har du alla fyra trafikslag i beaktande. Uppdraget omfattar även ansvar för att fatta beslut om, beställa och följa upp genomförande av de olika skedena avseende investeringsobjekt på väg- och järnvägssidan. Som regional direktör kommer du också ha en viktig roll i att leda den regionala ledningen i samordningen av Trafikverkets verksamhet inom den regionala geografin. Regionala ledningen består av dryga tiotalet regionala chefer med ansvar för olika leveranser. Trafikverket är en av regeringen utpekad beredskapsmyndighet vilket innebär att ha en förmåga att upprätthålla en fungerande infrastruktur under störda förhållanden så långt möjligt. Trafikverket är också sektorsansvarig myndighet för beredskapssektorn Transporter som innebär ett ansvar att samordna privata och offentliga organisationer i transportbranschen. Som regional direktör leder du det regionala arbetet för att bygga upp och öva vår beredskapsorganisation - både som beredskapsmyndighet och sektorsansvarig beredskapsmyndighet. Förutom din egen ledningsgrupp med fem regionala enhetschefer, ingår du i verksamhetsområde Planerings ledningsgrupp tillsammans med övriga regiondirektörer i landet och nationella avdelningschefer. Du rapporterar till chefen för verksamhetsområde planering och du har verksamhets-, budget- och personalansvar för regionens verksamhet, som består av cirka 55 medarbetare. Övrig information I denna rekrytering används webbaserade tester som en del i urvalet. Önskar du att arbeta delvis på distans? I den här tjänsten kan det finnas möjlighet att arbeta hemifrån upp till 40 procent av din arbetstid. #LI-Hybrid Anställningen inom Trafikverket är tillsvidare men chefsförordnandet är tidsbegränsat, inledningsvis på fyra år. Svenskt medborgarskap är ett krav då anställningen är placerad i säkerhetsklass. För anställning krävs också godkänt resultat i säkerhetsprövningen, som genomförs i enlighet med bestämmelser i säkerhetsskyddslagen (2018:585). I denna rekrytering samarbetar vi med Jefferson Wells och du är välkommen att kontakta chefsrekryterare Anna Arborelius på 072 537 50 11 eller Pär Gårdbro på 070 268 80 76. Kvalifikationer Vem är du? Som chef i Trafikverket drivs du av att få människor att växa genom ett närvarande ledarskap. Du skapar tillit och bygger förtroende med din kommunikativa förmåga. Du levererar resultat och driver samhällsutvecklingen framåt genom delaktighet och engagemang. Du utmanar och ifrågasätter och skapar en kultur som främjar ständiga förbättringar. Att inspirera, klargöra riktning och vara mottaglig för nya möjligheter och lösningar är en förutsättning för att lyckas. Vi söker dig som har: mångårig erfarenhet som chef och ledare med verksamhets-, budget- och personalansvar med goda resultat. erfarenhet av att leda andra chefer . verka på strategisk nivå genom att leda/ingå i strategisk ledningsgrupp. god kunskap och bred relevant erfarenhet av arbete inom samhällsplanering, infrastruktur och/eller samhällsutveckling. erfarenhet av att leda förändringsarbete i större organisationer. god förhandlingsvana och ett affärsmässigt förhållningssätt. universitets- eller högskoleutbildning om minst 180hp (120p) inom relevant område, alternativt annan relevant utbildning och erfarenhet som vi sammantaget bedömer likvärdig. god kommunikativ förmåga och talar samt skriver svenska obehindrat. Det är meriterande om du har: erfarenhet av arbete inom offentlig verksamhet eller annan statlig myndighet. erfarenhet av att leda geografiskt spridd verksamhet. Ansökan De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Om det inte står något annat i annonsen vill vi att du bifogar ditt CV. Vi har slutat begära in personligt brev eftersom vi inte har med det som del av urvalsunderlaget. Om du har skyddade personuppgifter ska du kontakta ansvarig chef för rekryteringen så att din ansökan blir hanterad enligt särskilda rutiner. Du hittar namn och kontaktuppgifter till chefen i annonsen.

27 juni 2025
Sista ansökan:
10 augusti 2025
Verksamhetsutvecklare med chefsuppdrag vid Akademin för polisiärt arbete
Högskolan i Borås
Förvaltnings- och planeringschefer

Högskolan i Borås erbjuder mer än bara ett jobb – här är du med och påverkar och bidrar till utveckling. Vi vill att du ska må bra både på och utanför jobbet. Därför erbjuder vi bland annat flexibla arbetstider, ett generöst semesteravtal och bra villkor vid föräldraledighet. Det finns även möjlighet till internationell kompetensutveckling genom studier eller praktik utomlands. Med vårt centrala läge har du nära till stadens utbud och goda pendlingsmöjligheter. Vi växer – och söker fler kollegor Akademin för polisiärt arbete befinner sig i en expansiv fas, bland annat på grund av ett ökat uppdrag från Polismyndigheten. Därför behöver vi nu bli fler! Hos oss får du goda möjligheter att vara med och påverka både innehåll och inriktning i en växande akademisk miljö. Se våra andra lediga tjänster vid akademin på hb.se Huvudområdet Polisiärt arbete Polisiärt arbete utgår från polisens uppdrag och omfattar teorier, metoder och arbetsrutiner som präglar det polisiära yrket. Det är ett flervetenskapligt fält där juridik, kriminologi, psykologi och statsvetenskap är centrala ämnesområden. Läs mer om polisärt arbete och vår verksamhet i stort på hb.se Ditt chefsuppdrag Som proprefekt har du det dagliga ansvaret inom tilldelat område vid Institutionen för polisutbildning eller Institutionen för polisiärt arbete och ansvarar inför prefekt för områdets verksamhetsplanering. Det omfattar såväl medarbetare som verksamhet och organisation i relation till utbildning vid akademin. Medarbetare kan utgöras av såväl akademiskt anställd personal vid högskolan som av polislärare anställda vid Polismyndigheten och placerade vid högskolan. Du kan dessutom komma att ha ansvar för arbetsledning och arbetsmiljö för medarbetare anställda vid andra institutioner vid högskolan samt för medarbetare anställda vid andra lärosäten. Som chef förväntas du agera utifrån ett strategiskt och långsiktigt högskolegemensamt perspektiv. Du arbetar mot högskolans gemensamma och övergripande mål utifrån strategier och policys och inom givna ekonomiska ramar. Du ingår i akademichefens ledningsgrupp och är delaktig i akademins strategiska verksamhetsutveckling. Som proprefekt har du prefekt som närmsta chef. I rollen beslutar du i enlighet med akademins organisations- och beslutsordning, leder och utvecklar institutionens verksamhet utifrån högskolans behov, mål och omvärldens krav samt är en god ledare och arbetsgivarföreträdare som värnar en god arbetsmiljö. Proprefekt förväntas att, tillsammans med medarbetarna, inom givna ramar, utveckla och förvalta verksamheten med god kvalitet. Du förväntas även stödja dina medarbetare i planering, genomförande och utvärdering av utbildning. Du verkar även i nära samarbete med studenter. Samverkan med företrädare för professionsområdet ser vi som en viktig uppgift för rollen. Dina kvalifikationer  Vi söker dig som har: • Examen på akademisk nivå inom område som arbetsgivaren bedömer relevant för institutionens verksamhet. • Dokumenterad ledningserfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant för områdets verksamhet. • Dokumenterad erfarenhet av pedagogiskt utvecklingsarbete. • God kunskap om akademiska organisationer och verksamheter. • Goda kunskaper i det svenska och engelska språket i tal och skrift. • Erfarenhet av utvecklingsarbete likväl som förvaltande arbete. • God administrativ förmåga. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och söker dig med förmåga att vara en god arbetsgivarföreträdare. Ditt ledarskap präglas av tydlighet, lyhördhet, förtroende och prestigelöshet, vilket skapar goda förutsättningar för delaktighet och engagemang i organisationen. Du har god samarbetsförmåga och bidrar aktivt till ett öppet och konstruktivt arbetsklimat. Din problemlösningsförmåga och flexibilitet gör att du snabbt kan anpassa dig till förändrade förutsättningar och hitta konstruktiva lösningar. Du arbetar självständigt och strukturerat, tar ansvar för helheten och har ett metodiskt arbetssätt som säkerställer kvalitet och kontinuitet i både utvecklande och förvaltande arbete. Meriterande:  • Chefserfarenhet inom akademisk och/eller polisiär verksamhet. • Erfarenhet av pedagogiskt utvecklingsarbete inom professionsutbildning. • Erfarenhet av att ha undervisat inom område relevant för akademins verksamhet. • Erfarenhet av utvecklingsarbete inom akademisk verksamhet. • Dokumenterad erfarenhet av att arbeta med uppdragsutbildning i nära samarbete med uppdragsgivaren inom universitet/högskola. Anställningsform och uppdragets villkor Du erbjuds en tillsvidareanställning på heltid som verksamhetsutvecklare vid Akademin för polisiärt arbete med sex månaders provanställning. Tillträde 1 december 2025 eller enligt överenskommelse. Inom ramen för denna grundanställning kommer du att ha ett tidsbegränsat chefsuppdrag. Chefsuppdraget gäller i normalfallet för en period om tre år, med möjlighet till förlängning i ytterligare tre år. Uppdraget är på heltid. När chefsuppdraget avslutas återgår du till din grundanställning som verksamhetsutvecklare. Diarienummer: PA2025/133 Placeringsort Borås. Din intresseanmälan Välkommen med din kompletta ansökan inklusive diarienummer och bilagor via vårt rekryteringssystem senast 17 augusti.  Guide för hur du ansöker i vårt rekryteringssystem ReachMee. Högskolan i Borås uppmuntrar ansökningar från personer med varierande bakgrunder, erfarenheter och synsätt eftersom detta berikar och stärker vår verksamhet. Vi eftersträvar jämn könsfördelning hos medarbetarna och värdesätter mångfald i verksamheten. Vill du veta mer? Under sommaren kan våra kontaktpersoner nås under olika veckor beroende på semester. Du är välkommen att höra av dig till någon av dem om du vill veta mer om ditt nya jobb: Eva-Lotta Andersson Lidén, rekryterande chef - nås under vecka 26-27 och 29. Anna Kängström, proprefekt - nås under vecka 28. Stina Sundling, akademichef - nås under vecka 30 och framåt. Facklig företrädare för Saco-S är Martin Behre som nås via högskolans växel tfn 033-435 40 00. Facklig företrädare för OFR/S nås via [email protected]. Vi undanber oss all direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser.

25 juni 2025
Sista ansökan:
17 augusti 2025
Enhetschef Flygenheten Skavsta
Kustbevakningen
Förvaltnings- och planeringschefer

Kustbevakningen är en civil statlig beredskapsmyndighet som ansvarar för sjöövervakning och miljöräddningstjänst till sjöss på uppdrag av regering och riksdag. Under beredskapen för miljöräddning arbetar vi förebyggande med miljöövervakning, samtidigt som vi främjar en hållbar havsmiljö. Vi bedriver även tillsyn och kontroll av fiske, tull, gräns, jakt och naturvård till sjöss. Dessutom arbetar vi för att öka tryggheten genom sjötrafikövervakning och har ständig beredskap för sjöräddning. Dygnet runt, året om finns vi på plats längs Sveriges kust, där vi skyddar liv och miljö, nu och för framtiden. Kustbevakningen är en arbetsplats som präglas av samarbete och engagemang över områdesgränserna. Här finns engagerade medarbetare med varierande kompetenser vilket skapar en dynamisk arbetsplats med ständiga möjligheter att lära nytt. Kustbevakningen arbetar med och har stort fokus på medarbetarskap och ledarskap och det är därför viktigt att din värdegrund stämmer överens med Kustbevakningens – helhetssyn, välvilja och engagemang. Kustbevakningen erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter och rättigheter till alla. Beskrivning Kustbevakningens organisationsstruktur består av en nationell ledning för hela verksamheten med sex avdelningar som arbetar med ett nationellt perspektiv. Flygenheten tillhör den operativa avdelningen och är lokaliserad vid Skavsta flygplats, Nyköping. Under flygenheten finns flygkuststationen, som är en egen organisatorisk enhet bestående av en stationschef samt personal som utgör flygplanens besättningar. Som chef för Flygenheten kommer du att vara placerad vid flygkuststationen på Skavsta, alternativt vid något av Kustbevakningens kontor i Stockholm, Karlskrona eller Göteborg. Inom Flygenheten arbetar ett 40-tal personer. För att underlätta hanteringen av ansökningar tar vi in samtliga ansökningar i samma annons. För att söka tjänsten, klicka här: Sök tjänsten här Arbetsuppgifter Som chef för Flygenheten innefattar dina huvudsakliga ansvars- och arbetsområden ledning, uppföljning, förvaltning och utveckling av verksamheten. Du har ett särskilt ansvar att säkerställa att verksamheten utförs med flygsäkerheten i fokus och att det råder balans mellan uppgifter och resurser. Som arbetsgivarrepresentant bedriver du ett tillitsbaserat ledarskap och verkar för att agera efter Kustbevakningens värdegrund. I anställningen ingår budget-, personal- och arbetsmiljöansvar. Du rapporterar till avdelningschefen och ingår i dennes ledningsgrupp där du förväntas ta en aktiv roll för helheten och i synnerhet bidra med kompetens i frågor som rör den flygande verksamheten. Du arbetar även nära den biträdande enhetschefen, flygkuststationschefen och med övriga chefer i den operativa avdelningen för att nå målen med verksamheten. Enheten är även delvis organiserad som ett flygbolag där enhetschefen har en tillikauppgift som Accountable Manager. Den dagliga operativa verksamheten sker i samverkan med övriga enheter på operativa avdelningen, övriga myndigheten och i samverkan med andra myndigheter. Flygenhetens medverkan i internationella aktiviteter medför att nationella och internationella kontakter är en naturlig del av verksamheten. Tjänsteresor ingår i anställningen, både in- och utrikesresor. Kvalifikationer Vi söker dig som har: Eftergymnasial utbildning relevant för tjänsten, alternativt likvärdig utbildning eller erfarenhet som vi på Kustbevakningen bedömer som relevant. Aktuell och relevant arbetslivserfarenhet av att vara chef eller ledare. Mycket goda kunskaper i svenska, i tal och skrift. Mycket goda kunskaper i engelska, i tal och skrift. B-körkort. Det är meriterande om du har: Genomförd grundutbildning inom Kustbevakningen. Relevant arbetslivserfarenhet inom Kustbevakningens flygverksamhet, alternativt annat likvärdigt arbete inom flygbranschen som har innefattat luftfartssystem, kvalitetssystem och ledningssystem. Relevant arbetslivserfarenhet som Accountable Manager. Relevant erfarenhet av personal- och budgetansvar. Erfarenhet av att genomföra eller delta i förändringsarbete. Vi söker dig som kan arbeta strategiskt och målinriktat för att åstadkomma engagemang och resultat samt har god förmåga att driva förändring och fatta beslut i pressade situationer. Du är analytisk, kommunikativ och pedagogisk och har en fallenhet för att planera och organisera. Du arbetar med helhetssyn och motiveras av att tillsammans med andra ta ansvar för utvecklingen av Kustbevakningens hela verksamhet. Stor vikt läggs vid personliga egenskaper och förmågor. Som en del i urvalsprocessen kommer tester att användas. Villkor Anställningen är tillsvidare och kan komma att inledas med sex månaders provanställning. Tillträde 2025-10-01 eller enligt överenskommelse. Annonsering kommer pågå under semestermånaderna, och vi beräknar påbörja urval av kandidater i början av augusti. För anställning krävs svenskt medborgarskap, godkänt drogtest samt säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen. För rollen krävs även godkännande från Transportstyrelsen som Accountable Manager. Kustbevakningen erbjuder möjlighet till utbildning inom detta. Kustbevakningen medverkar i utlandsuppdrag och internationella insatser. I anställningen ingår därför en skyldighet att tjänstgöra utomlands i de fall det krävs för verksamheten. Vid tillsvidareanställning medföljer även en skyldighet att krigsplaceras. För att underlätta hanteringen av ansökningar tar vi in samtliga ansökningar i samma annons. För att söka tjänsten, klicka här: Sök tjänsten här Övrigt För att kvalitetssäkra och effektivisera rekryteringsarbetet använder vi ett elektroniskt ansökningsformulär i samarbete med Varbi för samtliga lediga jobb. Fyll i din ansökan så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Kustbevakningen är en statlig myndighet och det innebär att uppgifterna som du lämnar till oss kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Normalt gäller ingen sekretess för de uppgifter som behandlas i databasen. Om du har skyddade personuppgifter ska du kontakta den kontaktperson som finns angiven i annonsen. Inför rekryteringsarbetet har Kustbevakningen tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

24 juni 2025
Sista ansökan:
31 juli 2025
Enhetschef Flygenheten Karlskrona
Kustbevakningen
Förvaltnings- och planeringschefer

Kustbevakningen är en civil statlig beredskapsmyndighet som ansvarar för sjöövervakning och miljöräddningstjänst till sjöss på uppdrag av regering och riksdag. Under beredskapen för miljöräddning arbetar vi förebyggande med miljöövervakning, samtidigt som vi främjar en hållbar havsmiljö. Vi bedriver även tillsyn och kontroll av fiske, tull, gräns, jakt och naturvård till sjöss. Dessutom arbetar vi för att öka tryggheten genom sjötrafikövervakning och har ständig beredskap för sjöräddning. Dygnet runt, året om finns vi på plats längs Sveriges kust, där vi skyddar liv och miljö, nu och för framtiden. Kustbevakningen är en arbetsplats som präglas av samarbete och engagemang över områdesgränserna. Här finns engagerade medarbetare med varierande kompetenser vilket skapar en dynamisk arbetsplats med ständiga möjligheter att lära nytt. Kustbevakningen arbetar med och har stort fokus på medarbetarskap och ledarskap och det är därför viktigt att din värdegrund stämmer överens med Kustbevakningens – helhetssyn, välvilja och engagemang. Kustbevakningen erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter och rättigheter till alla. Beskrivning Kustbevakningens organisationsstruktur består av en nationell ledning för hela verksamheten med sex avdelningar som arbetar med ett nationellt perspektiv. Flygenheten tillhör den operativa avdelningen och är lokaliserad vid Skavsta flygplats, Nyköping. Under flygenheten finns flygkuststationen, som är en egen organisatorisk enhet bestående av en stationschef samt personal som utgör flygplanens besättningar. Som chef för Flygenheten kommer du att vara placerad vid flygkuststationen på Skavsta, alternativt vid något av Kustbevakningens kontor i Stockholm, Karlskrona eller Göteborg. Inom Flygenheten arbetar ett 40-tal personer. För att underlätta hanteringen av ansökningar tar vi in samtliga ansökningar i samma annons. För att söka tjänsten, klicka här: Sök tjänsten här Arbetsuppgifter Som chef för Flygenheten innefattar dina huvudsakliga ansvars- och arbetsområden ledning, uppföljning, förvaltning och utveckling av verksamheten. Du har ett särskilt ansvar att säkerställa att verksamheten utförs med flygsäkerheten i fokus och att det råder balans mellan uppgifter och resurser. Som arbetsgivarrepresentant bedriver du ett tillitsbaserat ledarskap och verkar för att agera efter Kustbevakningens värdegrund. I anställningen ingår budget-, personal- och arbetsmiljöansvar. Du rapporterar till avdelningschefen och ingår i dennes ledningsgrupp där du förväntas ta en aktiv roll för helheten och i synnerhet bidra med kompetens i frågor som rör den flygande verksamheten. Du arbetar även nära den biträdande enhetschefen, flygkuststationschefen och med övriga chefer i den operativa avdelningen för att nå målen med verksamheten. Enheten är även delvis organiserad som ett flygbolag där enhetschefen har en tillikauppgift som Accountable Manager. Den dagliga operativa verksamheten sker i samverkan med övriga enheter på operativa avdelningen, övriga myndigheten och i samverkan med andra myndigheter. Flygenhetens medverkan i internationella aktiviteter medför att nationella och internationella kontakter är en naturlig del av verksamheten. Tjänsteresor ingår i anställningen, både in- och utrikesresor. Kvalifikationer Vi söker dig som har: Eftergymnasial utbildning relevant för tjänsten, alternativt likvärdig utbildning eller erfarenhet som vi på Kustbevakningen bedömer som relevant. Aktuell och relevant arbetslivserfarenhet av att vara chef eller ledare. Mycket goda kunskaper i svenska, i tal och skrift. Mycket goda kunskaper i engelska, i tal och skrift. B-körkort. Det är meriterande om du har: Genomförd grundutbildning inom Kustbevakningen. Relevant arbetslivserfarenhet inom Kustbevakningens flygverksamhet, alternativt annat likvärdigt arbete inom flygbranschen som har innefattat luftfartssystem, kvalitetssystem och ledningssystem. Relevant arbetslivserfarenhet som Accountable Manager. Relevant erfarenhet av personal- och budgetansvar. Erfarenhet av att genomföra eller delta i förändringsarbete. Vi söker dig som kan arbeta strategiskt och målinriktat för att åstadkomma engagemang och resultat samt har god förmåga att driva förändring och fatta beslut i pressade situationer. Du är analytisk, kommunikativ och pedagogisk och har en fallenhet för att planera och organisera. Du arbetar med helhetssyn och motiveras av att tillsammans med andra ta ansvar för utvecklingen av Kustbevakningens hela verksamhet. Stor vikt läggs vid personliga egenskaper och förmågor. Som en del i urvalsprocessen kommer tester att användas. Villkor Anställningen är tillsvidare och kan komma att inledas med sex månaders provanställning. Tillträde 2025-10-01 eller enligt överenskommelse. Annonsering kommer pågå under semestermånaderna, och vi beräknar påbörja urval av kandidater i början av augusti. För anställning krävs svenskt medborgarskap, godkänt drogtest samt säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen. För rollen krävs även godkännande från Transportstyrelsen som Accountable Manager. Kustbevakningen erbjuder möjlighet till utbildning inom detta. Kustbevakningen medverkar i utlandsuppdrag och internationella insatser. I anställningen ingår därför en skyldighet att tjänstgöra utomlands i de fall det krävs för verksamheten. Vid tillsvidareanställning medföljer även en skyldighet att krigsplaceras. För att underlätta hanteringen av ansökningar tar vi in samtliga ansökningar i samma annons. För att söka tjänsten, klicka här: Sök tjänsten här Övrigt För att kvalitetssäkra och effektivisera rekryteringsarbetet använder vi ett elektroniskt ansökningsformulär i samarbete med Varbi för samtliga lediga jobb. Fyll i din ansökan så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Kustbevakningen är en statlig myndighet och det innebär att uppgifterna som du lämnar till oss kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Normalt gäller ingen sekretess för de uppgifter som behandlas i databasen. Om du har skyddade personuppgifter ska du kontakta den kontaktperson som finns angiven i annonsen. Inför rekryteringsarbetet har Kustbevakningen tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

24 juni 2025
Sista ansökan:
31 juli 2025
Enhetschef Flygenheten Göteborg
Kustbevakningen
Förvaltnings- och planeringschefer

Kustbevakningen är en civil statlig beredskapsmyndighet som ansvarar för sjöövervakning och miljöräddningstjänst till sjöss på uppdrag av regering och riksdag. Under beredskapen för miljöräddning arbetar vi förebyggande med miljöövervakning, samtidigt som vi främjar en hållbar havsmiljö. Vi bedriver även tillsyn och kontroll av fiske, tull, gräns, jakt och naturvård till sjöss. Dessutom arbetar vi för att öka tryggheten genom sjötrafikövervakning och har ständig beredskap för sjöräddning. Dygnet runt, året om finns vi på plats längs Sveriges kust, där vi skyddar liv och miljö, nu och för framtiden. Kustbevakningen är en arbetsplats som präglas av samarbete och engagemang över områdesgränserna. Här finns engagerade medarbetare med varierande kompetenser vilket skapar en dynamisk arbetsplats med ständiga möjligheter att lära nytt. Kustbevakningen arbetar med och har stort fokus på medarbetarskap och ledarskap och det är därför viktigt att din värdegrund stämmer överens med Kustbevakningens – helhetssyn, välvilja och engagemang. Kustbevakningen erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter och rättigheter till alla. Beskrivning Kustbevakningens organisationsstruktur består av en nationell ledning för hela verksamheten med sex avdelningar som arbetar med ett nationellt perspektiv. Flygenheten tillhör den operativa avdelningen och är lokaliserad vid Skavsta flygplats, Nyköping. Under flygenheten finns flygkuststationen, som är en egen organisatorisk enhet bestående av en stationschef samt personal som utgör flygplanens besättningar. Som chef för Flygenheten kommer du att vara placerad vid flygkuststationen på Skavsta, alternativt vid något av Kustbevakningens kontor i Stockholm, Karlskrona eller Göteborg. Inom Flygenheten arbetar ett 40-tal personer. För att underlätta hanteringen av ansökningar tar vi in samtliga ansökningar i samma annons. För att söka tjänsten, klicka här: Sök tjänsten här Arbetsuppgifter Som chef för Flygenheten innefattar dina huvudsakliga ansvars- och arbetsområden ledning, uppföljning, förvaltning och utveckling av verksamheten. Du har ett särskilt ansvar att säkerställa att verksamheten utförs med flygsäkerheten i fokus och att det råder balans mellan uppgifter och resurser. Som arbetsgivarrepresentant bedriver du ett tillitsbaserat ledarskap och verkar för att agera efter Kustbevakningens värdegrund. I anställningen ingår budget-, personal- och arbetsmiljöansvar. Du rapporterar till avdelningschefen och ingår i dennes ledningsgrupp där du förväntas ta en aktiv roll för helheten och i synnerhet bidra med kompetens i frågor som rör den flygande verksamheten. Du arbetar även nära den biträdande enhetschefen, flygkuststationschefen och med övriga chefer i den operativa avdelningen för att nå målen med verksamheten. Enheten är även delvis organiserad som ett flygbolag där enhetschefen har en tillikauppgift som Accountable Manager. Den dagliga operativa verksamheten sker i samverkan med övriga enheter på operativa avdelningen, övriga myndigheten och i samverkan med andra myndigheter. Flygenhetens medverkan i internationella aktiviteter medför att nationella och internationella kontakter är en naturlig del av verksamheten. Tjänsteresor ingår i anställningen, både in- och utrikesresor. Kvalifikationer Vi söker dig som har: Eftergymnasial utbildning relevant för tjänsten, alternativt likvärdig utbildning eller erfarenhet som vi på Kustbevakningen bedömer som relevant. Aktuell och relevant arbetslivserfarenhet av att vara chef eller ledare. Mycket goda kunskaper i svenska, i tal och skrift. Mycket goda kunskaper i engelska, i tal och skrift. B-körkort. Det är meriterande om du har: Genomförd grundutbildning inom Kustbevakningen. Relevant arbetslivserfarenhet inom Kustbevakningens flygverksamhet, alternativt annat likvärdigt arbete inom flygbranschen som har innefattat luftfartssystem, kvalitetssystem och ledningssystem. Relevant arbetslivserfarenhet som Accountable Manager. Relevant erfarenhet av personal- och budgetansvar. Erfarenhet av att genomföra eller delta i förändringsarbete. Vi söker dig som kan arbeta strategiskt och målinriktat för att åstadkomma engagemang och resultat samt har god förmåga att driva förändring och fatta beslut i pressade situationer. Du är analytisk, kommunikativ och pedagogisk och har en fallenhet för att planera och organisera. Du arbetar med helhetssyn och motiveras av att tillsammans med andra ta ansvar för utvecklingen av Kustbevakningens hela verksamhet. Stor vikt läggs vid personliga egenskaper och förmågor. Som en del i urvalsprocessen kommer tester att användas. Villkor Anställningen är tillsvidare och kan komma att inledas med sex månaders provanställning. Tillträde 2025-10-01 eller enligt överenskommelse. Annonsering kommer pågå under semestermånaderna, och vi beräknar påbörja urval av kandidater i början av augusti. För anställning krävs svenskt medborgarskap, godkänt drogtest samt säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen. För rollen krävs även godkännande från Transportstyrelsen som Accountable Manager. Kustbevakningen erbjuder möjlighet till utbildning inom detta. Kustbevakningen medverkar i utlandsuppdrag och internationella insatser. I anställningen ingår därför en skyldighet att tjänstgöra utomlands i de fall det krävs för verksamheten. Vid tillsvidareanställning medföljer även en skyldighet att krigsplaceras. För att underlätta hanteringen av ansökningar tar vi in samtliga ansökningar i samma annons. För att söka tjänsten, klicka här: Sök tjänsten här Övrigt För att kvalitetssäkra och effektivisera rekryteringsarbetet använder vi ett elektroniskt ansökningsformulär i samarbete med Varbi för samtliga lediga jobb. Fyll i din ansökan så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Kustbevakningen är en statlig myndighet och det innebär att uppgifterna som du lämnar till oss kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Normalt gäller ingen sekretess för de uppgifter som behandlas i databasen. Om du har skyddade personuppgifter ska du kontakta den kontaktperson som finns angiven i annonsen. Inför rekryteringsarbetet har Kustbevakningen tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

24 juni 2025
Sista ansökan:
31 juli 2025
Enhetschef Flygenheten Stockholm
Kustbevakningen
Förvaltnings- och planeringschefer

Kustbevakningen är en civil statlig beredskapsmyndighet som ansvarar för sjöövervakning och miljöräddningstjänst till sjöss på uppdrag av regering och riksdag. Under beredskapen för miljöräddning arbetar vi förebyggande med miljöövervakning, samtidigt som vi främjar en hållbar havsmiljö. Vi bedriver även tillsyn och kontroll av fiske, tull, gräns, jakt och naturvård till sjöss. Dessutom arbetar vi för att öka tryggheten genom sjötrafikövervakning och har ständig beredskap för sjöräddning. Dygnet runt, året om finns vi på plats längs Sveriges kust, där vi skyddar liv och miljö, nu och för framtiden. Kustbevakningen är en arbetsplats som präglas av samarbete och engagemang över områdesgränserna. Här finns engagerade medarbetare med varierande kompetenser vilket skapar en dynamisk arbetsplats med ständiga möjligheter att lära nytt. Kustbevakningen arbetar med och har stort fokus på medarbetarskap och ledarskap och det är därför viktigt att din värdegrund stämmer överens med Kustbevakningens – helhetssyn, välvilja och engagemang. Kustbevakningen erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter och rättigheter till alla. Beskrivning Kustbevakningens organisationsstruktur består av en nationell ledning för hela verksamheten med sex avdelningar som arbetar med ett nationellt perspektiv. Flygenheten tillhör den operativa avdelningen och är lokaliserad vid Skavsta flygplats, Nyköping. Under flygenheten finns flygkuststationen, som är en egen organisatorisk enhet bestående av en stationschef samt personal som utgör flygplanens besättningar. Som chef för Flygenheten kommer du att vara placerad vid flygkuststationen på Skavsta, alternativt vid något av Kustbevakningens kontor i Stockholm, Karlskrona eller Göteborg. Inom Flygenheten arbetar ett 40-tal personer.   Arbetsuppgifter Som chef för Flygenheten innefattar dina huvudsakliga ansvars- och arbetsområden ledning, uppföljning, förvaltning och utveckling av verksamheten. Du har ett särskilt ansvar att säkerställa att verksamheten utförs med flygsäkerheten i fokus och att det råder balans mellan uppgifter och resurser. Som arbetsgivarrepresentant bedriver du ett tillitsbaserat ledarskap och verkar för att agera efter Kustbevakningens värdegrund. I anställningen ingår budget-, personal- och arbetsmiljöansvar. Du rapporterar till avdelningschefen och ingår i dennes ledningsgrupp där du förväntas ta en aktiv roll för helheten och i synnerhet bidra med kompetens i frågor som rör den flygande verksamheten. Du arbetar även nära den biträdande enhetschefen, flygkuststationschefen och med övriga chefer i den operativa avdelningen för att nå målen med verksamheten. Enheten är även delvis organiserad som ett flygbolag där enhetschefen har en tillikauppgift som Accountable Manager. Den dagliga operativa verksamheten sker i samverkan med övriga enheter på operativa avdelningen, övriga myndigheten och i samverkan med andra myndigheter. Flygenhetens medverkan i internationella aktiviteter medför att nationella och internationella kontakter är en naturlig del av verksamheten. Tjänsteresor ingår i anställningen, både in- och utrikesresor.   Kvalifikationer Vi söker dig som har: - Eftergymnasial utbildning relevant för tjänsten, alternativt likvärdig utbildning eller erfarenhet som vi på Kustbevakningen bedömer som relevant. - Aktuell och relevant arbetslivserfarenhet av att vara chef eller ledare. - Mycket goda kunskaper i svenska, i tal och skrift. - Mycket goda kunskaper i engelska, i tal och skrift. - B-körkort. Det är meriterande om du har: - Genomförd grundutbildning inom Kustbevakningen. - Relevant arbetslivserfarenhet inom Kustbevakningens flygverksamhet, alternativt annat likvärdigt arbete inom flygbranschen som har innefattat luftfartssystem, kvalitetssystem och ledningssystem. - Relevant arbetslivserfarenhet som Accountable Manager. - Relevant erfarenhet av personal- och budgetansvar. - Erfarenhet av att genomföra eller delta i förändringsarbete. Vi söker dig som kan arbeta strategiskt och målinriktat för att åstadkomma engagemang och resultat samt har god förmåga att driva förändring och fatta beslut i pressade situationer. Du är analytisk, kommunikativ och pedagogisk och har en fallenhet för att planera och organisera. Du arbetar med helhetssyn och motiveras av att tillsammans med andra ta ansvar för utvecklingen av Kustbevakningens hela verksamhet. Stor vikt läggs vid personliga egenskaper och förmågor. Som en del i urvalsprocessen kommer tester att användas.   Villkor Anställningen är tillsvidare och kan komma att inledas med sex månaders provanställning. Tillträde 2025-10-01 eller enligt överenskommelse. Annonsering kommer pågå under semestermånaderna, och vi beräknar påbörja urval av kandidater i början av augusti. För anställning krävs svenskt medborgarskap, godkänt drogtest samt säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen. För rollen krävs även godkännande från Transportstyrelsen som Accountable Manager. Kustbevakningen erbjuder möjlighet till utbildning inom detta. Kustbevakningen medverkar i utlandsuppdrag och internationella insatser. I anställningen ingår därför en skyldighet att tjänstgöra utomlands i de fall det krävs för verksamheten. Vid tillsvidareanställning medföljer även en skyldighet att krigsplaceras. Övrigt För att kvalitetssäkra och effektivisera rekryteringsarbetet använder vi ett elektroniskt ansökningsformulär i samarbete med Varbi för samtliga lediga jobb. Fyll i din ansökan så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Kustbevakningen är en statlig myndighet och det innebär att uppgifterna som du lämnar till oss kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Normalt gäller ingen sekretess för de uppgifter som behandlas i databasen. Om du har skyddade personuppgifter ska du kontakta den kontaktperson som finns angiven i annonsen. Inför rekryteringsarbetet har Kustbevakningen tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

24 juni 2025
Sista ansökan:
31 juli 2025
Interimschef | Jefferson Wells | Stockholm
Experis AB
Förvaltnings- och planeringschefer

Har du gedigen chefserfarenhet från offentlig sektor och trivs i roller där du får bygga upp struktur och driva förändring? Jefferson Wells söker nu en interimschef till ett uppdrag hos en statlig myndighet i Stockholm. I rollen får du leda en ny enhet med ansvar för styrning, planering och uppföljning - ett uppdrag med både strategiskt ansvar och operativ påverkan. Ort: Stockholm Start: Enligt överenskommelse Omfattning: Heltid Om jobbet som interimschef Uppdraget innebär att vara chef för en nybildad enhet med ansvar för att driva och samordna myndighetens interna styrning. Enheten arbetar med planering, uppföljning, remisshantering, samordning av ärenden och samverkan med myndighetens ledningskansli. Som interimschef förväntas du bygga upp enhetens struktur, etablera effektiva arbetssätt samt skapa tydlighet kring enhetens roll. Du kommer även att samverka med andra chefer och avdelningar i styrningsfrågor. Enheten ansvarar också för utvecklingsportföljen och portföljkontoret, vilket innebär att ta fram beslutsunderlag för ledningsgruppen i frågor som rör verksamhets- och IT-utveckling. Överlämning till ny chef ingår i uppdragets avslutande fas. Exempel på arbetsuppgifter: * Leda och etablera en ny enhet med fokus på styrning och planering * Säkerställa strukturerade arbetssätt och processer * Driva förändringsledning inom ramen för intern styrning * Samverka med andra enheter och ledningskansli * Ansvara för myndighetens utvecklingsportfölj och portföljkontor Den vi söker Vi söker dig som har flerårig erfarenhet av att arbeta som chef inom offentlig sektor och är van vid att leda förändringsarbete på strategisk nivå. Du har god kunskap om myndighetsstyrning och har arbetat med planering och uppföljning i statlig verksamhet. För att kvalificera dig för tjänsten krävs att du uppfyller samtliga nedan ställda krav: * Akademisk utbildning inom statsvetenskap, samhällsvetenskap, ekonomi, alternativt annan inriktning eller livärdigt * Minst fem (5) års chefserfarenhet med verksamhets-, personal- och budgetansvar inom offentlig sektor * Minst fem (5) års aktuell erfarenhet av arbete med myndighetsstyrning, planering och uppföljning på statlig myndighet aktuell erfarenhet av förändringsledning och verksamhetsutveckling på myndighetsövergripande nivå * Erfarenhet av att med dokumenterat gott ledarskap arbeta med förändringsledning och omorganisationer på myndighet * God förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska och engelska Tydliggör i din ansökan hur du uppfyller samtliga ställda krav och ange längden på dina erfarenheter. Om Jefferson Wells Jefferson Wells är ett konsult- och rekryteringsbolag specialiserat kompetensförsörjning av chefer och specialister. Jefferson Wells unika expertis och branscherfarenhet gör att vi kan få verksamheter att växa och erbjuda en långsiktig karriärutveckling för våra kandidater. Jefferson Wells finns på ett 50-tal orter i Sverige och i mer än 50 länder världen över och är en del av ManpowerGroup. Med vårt omfattande nätverk kan vi erbjuda mängder av spännande lediga jobb. Hur du ansöker För att söka tjänsten klickar du på "Ansök nu" och skapar ett konto hos oss. Notera att vi inte tar emot ansökningar via mail. Vi arbetar med löpande urval och ser fram emot din ansökan snarast.

17 juni 2025
Sista ansökan:
17 juli 2025