Avdelningschef, statlig

Sök bland 11 lediga jobb som Avdelningschef, statlig och börja ditt nya yrkesliv idag!

Divisionschefer Projektavdelningen - Eskilstuna

Fortifikationsverket söker tre divisionschefer till projektavdelningen. Är du en erfaren chef eller ledare som har erfarenhet av projektledning inom bygg- eller anläggningsbranschen? Söker du en övergripande roll där du får vara med och fördela projekt och följa upp verksamheten och säkerställa att uppsatta mål och resultat nås? Läs vidare och se om det är dig vi behöver! Fortifikationsverket är en statlig myndighet med uppdrag att förse försvarsnära myndigheter med säkra fastigheter. Vi äger och förvaltar vårt unika och breda fastighetsbestånd som finns över hela Sverige, samt bygger nytt när våra hyresgäster behöver.  Fortifikationsverket har sitt huvudkontor i Eskilstuna där ledningen för myndigheten och projektavdelningen i huvudsak är stationerade.  Projektavdelningen ansvarar som byggherre för att leda och genomföra tilldelade byggprojekt. Den operativa projektledande verksamheten är indelad i tre divisioner till vilka vi nu söker divisionschefer. Utöver avdelningschefen och de tre divisionerna finns en stabsenhet, en projektstödsenhet samt en projekteringsenhet. Avdelningen är under tillväxt idag har vi ca 150 medarbetare, varav ca 100 är projektledare. De tre divisionerna har ansvaret att leda genomförandet av tilldelade bygg- och anläggningsprojekt, från tidiga skeden till fullt färdiga projekt. Din vardag som divisionschef på en växande avdelning med många spännande projekt  Som divisionschef har du ett övergripande ansvar att inom givna ramar genomföra de till divisionen tilldelade bygg- och anläggningsprojekten. Projektgenomförandet inom divisionerna fördelas på tre till fem enheter där varje enhet leds av en chef. Enheterna består av 8-15 projektledare och en investeringsledare. I arbetsuppgifterna ingår att fördela projekt och följa upp verksamheten, du har kund- och myndighetskontakter. Du har personal- och arbetsmiljöansvar för tre till fem enhetschefer samt en controller och en administratör.   Rollen innebär att du deltar och bidrar aktivt i arbetet med ständiga förbättringar samt övrig utveckling av avdelningen, du ingår i avdelningens ledningsgrupp. Vad erbjuder du oss? Vi söker dig som har 4-årigt tekniskt gymnasieutbildning med inriktning bygg eller anläggning. Alternativt annan teknisk gymnasieutbildning kombinerat med universitets- och/eller högskolestudier inom bygg som vi bedömer ge likvärdiga kunskaper. Du har flerårig erfarenhet som chef eller ledare samt erfarenhet av projektledning inom bygg- eller anläggningsbranschen i en större byggherre/beställarorganisation. Alternativt har du mångårig erfarenhet från andra delar av byggbranschen som bedöms ge motsvarande kunskap. Vidare krävs det att du har goda kunskaper i svenska och Körkort klass B. Det är meriterande om du har erfarenhet av Fortifikationsverkets verksamhet, främst inom bygg och förvaltning. Vi ser gärna att du har kunskap om Försvarsmaktens verksamhet. Annan kunskap som är värdefull för rollen är inom fastighets- och entreprenadjuridik samt Lagen om offentlig upphandling (LOU). Har du goda kunskaper i Engelska är det fördelaktigt. Dina personliga egenskaper är mycket viktiga för oss och vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Vi söker dig som har en hög säkerhetsmedvetenhet. För tjänsten krävs det att du är strukturerad och arbetar enligt en tydlig process, organiserar och planerar sitt arbete väl, slutför det som påbörjats och håller deadlines. Du har lätt att föra fram din talan, argumentera och vinnas andras respekt. Vidare är du analytisk och trygg i dig själv vilket innebär att du kan stå för dina åsikter och har förmågan att skilja på sak och person. Vad erbjuder vi dig? Tillsammans med cirka 1100 kollegor på Fortifikationsverket runt om i landet jobbar du med ett unikt fastighetsbestånd för att stärka totalförsvaret i Sverige. Vi är stolta över det samhällsviktiga uppdrag vi har där vi genom att äga, utveckla och förvalta fastigheter för totalförsvaret bidrar till ett tryggt och fritt Sverige. Våra arbetsuppgifter är omväxlande, spännande och utmanande och kräver sin kompetens. Vi arbetar med basen i den statliga värdegrunden och vi eftersträvar jämn könsfördelning. Lika rättigheter och möjligheter är viktigt för oss. Här får du goda möjligheter till kompetensutveckling och vi jobbar för att du ska kunna ha en bra balans mellan arbete och fritid. Våra lokaler är centralt belägna med bara tio minuters promenad från Resecentrum i Eskilstuna.  Om anställningen Tjänsten är en tillsvidareanställning. Svenskt medborgarskap är ett krav, eftersom anställningar vid Fortifikationsverket är säkerhetsklassade. Det innebär att säkerhetsprövning och registerkontroll kommer att genomföras i enlighet med bestämmelser i säkerhetsskyddslagen. Vi välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter; har du skyddade personuppgifter kontaktar du den rekryteringsspecialist som finns namngiven så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Som tillsvidareanställd kommer du att krigsplaceras. Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast den 19 maj 2024. Vid ansökan kommer dina personuppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR). Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen. Frågor kring tjänsten? Välkommen att kontakta rekryterande chef Ulf Håkansson, 010-44 44 103 eller rekryteringsspecialist Sonja Sand, 010- 44 44 983. Det går även bra att kontakta våra fackliga representanter: Eric Bergman, Ledarna, Tommy Eriksson, SEKO, Karin Alm, SACO, de nås via vår växel, tfn 010-44 44 000. Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

24 april 2024
Sista ansökan:
19 maj 2024
Avdelningschef

Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens främsta lärosäten. Här finns omkring 47 000 studenter och mer än 8 800 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor. Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Jämställdhet, lika villkor och mångfald är grundläggande principer för alla delar av vår verksamhet. Sektionen Kommunikation, som är en av Universitetsförvaltningens tio sektioner, har i uppdrag att bidra till att öka universitetets synlighet, attraktivitet och kommunikativa förmåga och består av fyra avdelningar: Media och profilering, Akademiintendenturen, Webbavdelningen och Kommunikativt verksamhetsstöd. Sektionen har ca 45 medarbetare. För att möta en föränderlig omvärld behöver Lunds universitet agera snabbare och hitta nya arbetssätt för att fortsätta vara ett relevant och eftertraktat universitet. Därför behövs en kommunikationsfunktion som är snabbfotad, professionell och fokuserad på att stötta universitetets kärnverksamhet: utbildning, forskning och samverkan. Just nu pågår ett arbete med att skapa en ny organisation för universitetets gemensamma kommunikationsarbete vilket innebär att sektionen inom det närmsta året kan komma att få delvis nya uppdrag och en ny organisation. Den här tjänsten passar därför dig som vill vara med och bygga upp något nytt. Kommunikationsfrågorna står högt på ledningens agenda. Vi erbjuder Lunds universitet är en statlig myndighet vilket innebär att du får särskilda förmåner, generös semester och en förmånlig tjänstepension. Läs mer på universitetets webbplats om att vara anställd hos oss Jobba hos oss Arbetsuppgifter och ansvarsområden Vi söker en avdelningschef som vill vara med och utveckla den nya sektionen Kommunikation. Inledningsvis blir du chef för den befintliga webbavdelningen. Som avdelningschef kommer du att ha en viktig roll i att vara med att forma den nya avdelningen och dess uppdrag. Webbavdelningen består idag av tolv medarbetare som arbetar med att synliggöra Lunds universitet som ett attraktivt lärosäte på webben. Avdelningen hjälper universitetet att ta välgrundade och strategiska beslut om sin webbnärvaro, samt stöttar universitetets många webbpublicister i arbetet med att kommunicera via webben. Webbavdelningen ansvarar för de två universitetsgemensamma externa huvudwebbplatserna lu.se och lunduniversity.lu.se. Avdelningen har också ansvar för systemförvaltningen av den universitetsgemensamma webbplattformen, som webbpubliceringssystem, bloggverktyg, sökmotor och analys- och kvalitetssäkringsverktyg. Inom avdelningen finns välfungerande arbetsprocesser samt ambitiösa och utvecklingsinriktade medarbetare med hög kompetens inom områden som digital strategi- och konceptutveckling, informationsarkitektur, användarupplevelser, Design Management, digitalt redaktionellt arbete och användarstöd. Avdelningen har ett nära samarbete med universitetets webbutvecklare på sektionen IT. Du som avdelningschef kommer att rapportera till universitetets kommunikationsdirektör som även är sektionschef. Du blir en del i sektionens ledningsgrupp och kommer att vara engagerad i arbetet för att utveckla hela sektionen samt hela universitetets kommunikationsarbete och utvecklingen mot en mer kommunikativ organisation. Arbetsuppgifter - Verksamhets-, personal-, och budgetansvar för din avdelning. I det ingår arbetsmiljöansvar och att skapa goda förutsättningar för dina medarbetare att utföra sina uppdrag. - Leda och tillsammans med medarbetarna planera, genomföra, följa upp och kontinuerligt utveckla verksamheten inom avdelningen. - Övergripande utveckla och samordna universitetets arbete inom avdelningens ansvarsområden. - Fungera som biträdande systemägare för universitetets gemensamma webblösning Kvalifikationer Krav för anställningen är: - Väl vitsordad chefserfarenhet med verksamhets-, personal- och budgetansvar och erfarenhet av ledningsarbete på strategisk nivå - Gedigen erfarenhet att arbeta med kommunikationsverksamhet och bred förståelse för kommunikationsuppdraget - Gedigen erfarenhet av arbete med digitala plattformar, tjänster och system för kommunikationsarbete - Erfarenhet av förändringsledning och verksamhetsutveckling inom digital kommunikation - Erfarenhet av systemförvaltning - Erfarenhet av processutveckling och projektstyrning - Erfarenhet av att arbeta i en stor och komplex organisation - Relevant högskoleutbildning inom digital kommunikation, strategisk kommunikation eller motsvarande - God svenska och engelska i tal och skrift För att lyckas i rollen som avdelningschef på Lunds universitet behöver du förstå organisationens kultur och karaktär. Det är därför viktigt att du har en god strategisk och analytisk förmåga och klarar av att hantera komplexa frågor. Du har en god förmåga att skapa kontakter och nätverk. Du kan prioritera, sortera, strukturera och organisera ditt och dina medarbetares arbete. Som ledare är du prestigelös, rak i din kommunikation och har en nära dialog med dina medarbetare. Du är också bra på att se dina medarbetares kompetens och skapar förutsättningar för dem att utvecklas inom sina respektive ansvarsområden. Uppdraget kräver att du är nyfiken på och håller dig uppdaterad om utvecklingen inom AI, digitalisering och dataanalys och användarcentrerade processer. Meriterande för anställningen är: - Erfarenhet från offentlig sektor - Erfarenhet av iterativa processer - Förståelse för vad offentlig upphandling innebär - Relevant chefs- och ledarutbildning Intervjuer kommer att genomföras i Lund 22, 23 och 24 maj. Provanställning kan komma att tillämpas. Universitetet tillämpar individuell lönesättning. Ange gärna löneanspråk i din ansökan. Sektionen Kommunikation, som är en av Universitetsförvaltningens tio sektioner, har i uppdrag att bidra till att öka universitetets synlighet, attraktivitet och kommunikativa förmåga och består av fyra avdelningar: Media och profilering, Akademiintendenturen, Webbavdelningen och Kommunikativt verksamhetsstöd. Sektionen har ca 45 medarbetare. Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.

23 april 2024
Sista ansökan:
12 maj 2024
Avdelningschef

Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens främsta lärosäten. Här finns omkring 47 000 studenter och mer än 8 800 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor. Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Jämställdhet, lika villkor och mångfald är grundläggande principer för alla delar av vår verksamhet. Lund University Commissioned Education (LUCE) är Lunds universitets avdelning för uppdragsutbildning. LUCE arbetar med att utveckla, sälja, stödja och kvalitetssäkra utbildningar från Lunds universitet som riktar sig mot yrkesverksamma. Avdelningen består i dagsläget av tjugotalet medarbetare, varav 2 av dem är gruppchefer. Avdelningen återfinns organisatoriskt vid sektionen Forskning, samverkan och innovation (FSI) på den Gemensamma förvaltningen. Ansvarsområden och arbetsuppgifter Vi söker en avdelningschef som på ett respektfullt och effektivt vis kan navigera genom en större förändringsprocess för avdelningen Uppdragsutbildning. Universitetsledningen har lagt ett förslag på att minska det universitetsgemensamma stödet till uppdragsutbildning. Detta är en av flera åtgärder för att få gemensamma förvaltningens ekonomi i balans. Det förslag som nu diskuteras inom universitetet innebär att det universitetsgemensamma stödet kommer att minskas. Om förslaget beslutas så kommer det medföra att avdelningschefens främsta arbetsuppgifter kommer att vara att hantera den kommande omorganisationen i nära samarbete med sektionschef och den centrala förvaltningsledningen. Som avdelningschef har du ansvar för avdelningens ekonomi, arbetsmiljö och personalfrågor. Du kommer också ingå i sektionens ledningsgrupp, som består av en sektionschef, fem avdelningschefer och en controller. Vi erbjuder Lunds universitet är en statlig myndighet vilket innebär att du får särskilda förmåner, generös semester och en förmånlig tjänstepension. Krav för anställningen är: -Akademisk examen omfattande minst 3 års heltidsstudier. -Dokumenterad erfarenhet av att vara chef med personalansvar, på svenskt universitet, för en större grupp. - Erfarenhet av organisatoriska förändringsprocesser - Ett utvecklat strategiskt förhållningssätt med hög dos av integritet och beslutsmod - Ett empatiskt och lyhört ledarskap -Erfarenhet av att leda arbetet på en enhet med mycket varierande arbetsuppgifter -Erfarenhet av att leda andra chefer -Mycket goda kunskaper i engelska och svenska Meriterande för anställningen är: - Erfarenhet av att arbeta på Lunds universitet Du är en kommunikativ och lyhörd person som tar dig an ditt arbete på ett strukturerat och metodiskt sätt. Du har erfarenhet av att leda en arbetsgrupp med varierande ansvarsområden och kompetens, med flera ingående roller. Arbetet kommer att ställa krav på att du har förmåga att hantera många frågor samtidigt, prioritera avdelningens arbetsuppgifter samt kan fatta beslut under tidspress. Vidare är du en person som är lösningsfokuserad och proaktiv i ditt arbetssätt. Du har självfallet lätt för att uttrycka dig skriftligt och muntligt både på svenska och engelska. Övrigt Anställningen är en tidsbegränsad anställning på 11 månader. Löpande intervjuer kan komma att genomföras under ansökningstidens gång. Universitetet tillämpar individuell lönesättning. Ange gärna löneanspråk i din ansökan. Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.

23 april 2024
Sista ansökan:
7 maj 2024
Direktör för Verksamhetsområde Tillstånd

Läkemedelsverket är en kunskapsintensiv myndighet, där du har nära till specialistkunskap, forskning, utbildning och engagerade kollegor. Vår arbetsmiljö präglas av generositet, kunskapsspridning och ständigt lärande. Vi som arbetar på Läkemedelsverket är stolta över vårt viktiga samhällsuppdrag: att bidra till den svenska folk- och djurhälsan. Vi kan nu erbjuda en intressant och spännande ledarroll och söker dig som inspireras av vårt uppdrag och vill leda, utveckla och skapa goda resultat med helhetssyn, engagemang, mod och målfokus.Vår verksamhet Verksamhetsområde Tillstånd säkerställer att de läkemedelsprodukter som görs tillgängliga på marknaden är säkra, effektiva och av god kvalitet. Detta sker bland annat genom att vi vetenskapligt utreder och regulatoriskt hanterar ansökningar om marknadsföringstillstånd, kliniska prövningsansökningar, rådgivningar och säkerhetsuppföljningar, samt genom att vi normerar och vägleder kring läkemedelsutveckling. Verksamhetsområdet består av ca 360 anställda, som är organiserade i sju enheter och en stab.  Läs mer om vårt uppdrag och vad det innebär att arbeta på Läkemedelsverket här: https://www.lakemedelsverket.se/sv/om-lakemedelsverket/jobba-pa-lakemedelsverket. Dina arbetsuppgifter Som direktör har du till uppgift att, med stöd av din ledningsgrupp, strategiskt leda verksamhetsområdet utifrån Läkemedelsverkets övergripande uppdrag, och du ansvarar för mål, planering, genomförande och uppföljning. Du verkar för helhetsperspektiv och god samverkan inom myndigheten, liksom för samverkan gentemot externa aktörer, såsom exempelvis andra myndigheter inom hälso- och sjukvård. Läkemedelsverket har även ett nära samarbete med andra medlemsländer i EU via den Europeiska Läkemedelsmyndigheten EMA. Som direktör har du ett viktigt uppdrag att följa och aktivt påverka det strategiska arbetet och tillståndsprocesserna inom EU samt Sveriges bidrag i den internationella läkemedelsutvecklingen. Du har personalansvar för verksamhetsområdets enhetschefer, rapporterar direkt till generaldirektören och ingår i generaldirektörens taktiska råd. Din bakgrund Vi söker en person med för uppdraget relevant akademisk examen; sannolikt med inriktning mot de medicinska-, farmaceutiska, eller naturvetenskapliga områdena. Du har god förståelse för området och det är meriterande med regulatoriskt kunnande, erfarenhet av läkemedelsvärdering och/eller läkemedelsutveckling, gärna i en internationell kontext.  För att leda vår tillståndsverksamhet ser vi att du behöver gedigen chefs- och ledarerfarenhet från kunskapsintensiv organisation, gärna från större verksamhet, där du ägnat dig åt ledningsgruppsarbete, att leda genom andra och framgångsrikt hanterat strategiska utvecklingsfrågor och långsiktigt förändringsarbete. Uppdraget kräver goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift. Dina personliga egenskaper Du är en engagerande och tydlig ledare med förmåga att inspirera andra. Du förmedlar långsiktiga mål och visioner och skapar ett utvecklande, prestigelöst klimat där chefer och medarbetare får ta ansvar, trivs och växer. Du har förmåga att se och skapa förståelse för helhetsperspektiv och hur förändrade förutsättningar påverkar verksamheten. Utifrån detta driver du fortlöpande utvecklingsarbete, vågar fatta modiga beslut, och ger förutsättningar för en effektiv och produktiv verksamhet. Arbetsuppgifterna kräver att du är en lyhörd person med mycket god förmåga att kommunicera och skapa goda, tillitsfulla relationer, såväl internt som externt. Du är en god företrädare för vår ledarfilosofi - att leda, styra, utveckla och företräda genom helhetssyn, mod, engagemang och målfokus. Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper. Bra att veta Sista ansökningsdag: 2024-05-13 Anställningsform: Tillsvidare/Visstid Tillträde: Enligt överenskommelse Enhet: Verksamhetsområde Tillstånd Diarienummer: 2.4.1-2024-034079 Vi tillämpar 6 månaders provanställning. Vi värdesätter mångfald och välkomnar sökande med olika bakgrund. På Läkemedelsverket får du goda förutsättningar för balans i livet. Vi erbjuder dig bland annat förmånliga semestervillkor, friskvårdsbidrag samt friskvård på arbetstid. I den mån arbetsuppgifterna tillåter finns det möjlighet att delvis arbeta på distans efter överenskommelse med chef. Läs mer om de förmåner du får hos oss här: https://www.lakemedelsverket.se/sv/om-lakemedelsverket/jobba-pa-lakemedelsverket/formaner-hos-oss Säkerhetsprövning med registerkontroll genomförs enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Du kommer vid en eventuell intervju att behöva styrka din identitet samt uppvisa examensbevis och relevanta intyg. All tillsvidareanställd personal vid Läkemedelsverket är krigsplacerad inom myndigheten. Kontakt Du är välkommen att kontakta generaldirektör Björn Eriksson. Du kan även kontakta de fackliga företrädarna Alexandra Braf, Saco och Pia Wictor, ST. Vi finns alla på telefon 018-17 46 00 eller nås genom e-post [email protected]. Välkommen med din ansökan! Denna rekrytering sker helt genom Läkemedelsverkets försorg. Vi undanber oss därför telefonsamtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

17 april 2024
Sista ansökan:
13 maj 2024
Avdelningschef inom ledningssystem

Är du en erfaren och trygg chef som tidigare har arbetat i en komplex verksamhet med flera gränsytor och beroenden? Är du såväl mål- och resultatorienterad som kommunikativ och samarbetsorienterad? Som myndighet i försvarssektorn är vårt uppdrag att leverera det som vårt svenska försvar behöver, viktigare än någonsin. Vi befinner oss just nu i en tid där du som chef kommer att vara en nyckelperson i att skapa en ännu mer dynamisk och leveranssäker organisation. Vill du bidra till att göra Sverige och världen säkrare? Då kan du vara den vi söker som chef för en nyinrättad avdelning inom teknikområdet nät och transmission på vårt verksamhetsområde ledningssystemmateriel. Arbetsuppgifter Som chef på FMV företräder du myndigheten enligt FMV vision, verksamhetsidé och mål. Du ansvarar för att en effektiv och ändamålsenlig verksamhet uppnås samt har övergripande verksamhets-, personal-, arbetsmiljö - och resultatansvar för avdelningen. Rollen som avdelningschef innebär också att genom sitt ledarskap skapa delaktighet och engagemang, i enlighet med FMV:s ledarskapsprinciper samt ansvara för kompetensförsörjningen inom avdelningen och se till att medarbetarnas kompetens underhålls och utvecklas i linje med FMV:s behov. Verksamheten inom området Nät har växt och är idag utsprid på flera avdelningar och enheter men kommer från 1 juli 2024 samlas på en nyinrättad avdelning. Som avdelningschef leder du fyra enhetschefer och tillsammans med medarbetarna kommer ni att forma och utveckla den nya avdelningens uppdrag och arbetssätt. En viktig del i ditt arbete är att bidra till att medarbetarna på dina underställda enheter arbetar gemensamt så att samtliga resurser används på ett sådant sätt att helheten inom ledningssystemområdet optimeras. Som avdelningschef ingår du i verksamhetsområdets ledningsgrupp och förväntas bidrar aktivt i ledningsgruppens arbete samt stödjer och rapporterar till överordnad chef. Tjänsten är placerad i Stockholm. I tjänsten kan resor ingå, såväl inom som utom Sverige. Vi söker dig som Du har relevant akademisk utbildning eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt som vi bedömer som likvärdig. För tjänsten behöver du ha flerårig chefserfarenhet med verksamhet-, arbetsgivar- och ekonomiansvar samt har arbetat i en verksamhet med flera gränsytor, olika affärsområde samt beroenden inom egen och mellan andra avdelningar. Vidare ser vi att du har erfarenhet av samordning, planering, genomförande och uppföljning av projekt, produktion och ekonomi. Tjänsten ställer goda kunskaper i svenska och engelska, i såväl tal som skrift. Meriterande är om du har erfarenhet av förändringsledning och varit chef över chefer, för att på så sätt lett genom andra. Vi ser det som en fördel om du har arbetat inom offentlig verksamhet eller med offentlig upphandling. Önskvärt men inget krav är erfarenhet inom relevant teknikområde. Som chef på FMV skapar du förutsättningar för dina medarbetares och FMV:s utveckling. Därför behöver du ha förmåga att sätta in skeenden i ett större perspektiv och förstå din roll i dem. Din ledarstil kännetecknas av en stark vilja till utveckling, vilket syns när du tydliggör mål och ramar för verksamheten. I handling visar du omtanke om såväl medarbetare som andra samarbetspartners. Du förstår också att en effektiv och leveranssäker organisation bygger på en öppenhet inför olikheter. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. I urvalsarbetet kan vi komma att genomföra tester med stöd av extern leverantör. Om oss FMV:s verksamhetsområde Ledningssystemmateriel ansvarar för att utveckla, upphandla och vidareutveckla materiel och tjänster inom IT och ledningssystemområdet till Försvarsmakten, till exempel anläggningar, batterier, mobila kommunikationssystem, försvarets telenät samt operativa och taktiska informationssystem. FMV – Försvarets materielverk På FMV är du med och bidrar till att göra Sverige och världen säkrare. Vi upphandlar, utvecklar och levererar materiel och tjänster till det svenska försvaret. I vår vision ”Rätt materiel för ett starkare försvar” ryms vårt arbete och våra leveranser till Försvarsmakten av allt från helikoptrar, ubåtar, stridsflygplan och snörade kängor till kompasser, radarstationer, pansarterrängbilar och kuddar. Bredden i vårt uppdrag ger dig möjligheten att jobba med spännande innehåll, människor och projekt. Vi sätter värde på ömsesidigt förtroende och på ett hållbart arbetsliv. Därför erbjuder vi alla våra anställda ett brett utbud av utbildningar, kompetensutveckling och träning. Vill du vara med och utveckla framtidens försvar? Sök tjänsten via FMV:s webbplats. Vi vill ha dina ansökningshandlingar på svenska. Våra fackliga företrädare är SACO Kari Lehto, OFR/S Pia Edström, OFR/O Arne Molander och SEKO Peter Andersson. Alla nås på telefon 08-782 4000 (FMV Växel). #LI-Hybrid #ELRO1 Har du frågor om tjänsterna eller rekryteringsprocessen är du varmt välkommen att kontakta rekryterare Ellinor Rosengren på [email protected]. Sista ansökningsdag är 2024-05-05. Välkommen med din ansökan. FMV finns för landet, i många delar av landet. Som medarbetare hos oss får du både en trygg och utmanande anställning och ett stort eget ansvar. För att jobba hos oss behöver du vara svensk medborgare och genomgå en säkerhetsprövning, i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Vi tillämpar provanställning och som anställd kommer du att krigsplaceras utifrån totalförsvarets behov. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via FMV:s webbplats eller via vår registratur. Vi har redan gjort vårt medieval, därför undanber vi oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

15 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024
Sektionschef teknisk bevakning

Försvarsmakten befinner sig i en expansionsfas och på en omfattande tillväxtresa. Försvarsmaktens Telekommunikations- och Informationssystemförband (FMTIS) utökar nu organisationen i Härnösand med en Sektionschef inom Teknisk Bevakning, vill du bli en av oss? Med teknisk bevakning menas den teknik med säkerhetsprodukter som ersätter eller kompletterar manuell bevakning. Vanligt förekommande delsystem som skapar tekniska bevakningssystem är: • Inbrottslarm • Passerkontrollsystem • Kameraövervakningssystem • IT-säkerhetssystem Om Tjänsten Som Sektionschef på FMTIS utgör du en viktig del i ett framgångsrikt team, i en myndighet som är i stark tillväxt. Tillsammans med kompetenta och engagerade medarbetare och kollegor kommer du ha ett stort ansvar kombinerat med stora utvecklingsmöjligheter inom ditt ansvarsområde, vi söker dig som gillar att ta dig an utmaningar. Om verksamheten FMTIS har fem enheter som utför drift- och underhåll av Försvarsmaktens ledningssystem. Genomförandeenhet (GE) Norr är en av dem. GE Norr har en geografisk spridning som i stort sett omfattar Norrland. Placering kommer att vara vid Genomförandeavdelning (GA) Härnösand. GA Härnösand består av en sektion som ska bli två sektioner med olika inriktningar. Som sektionschef för Teknisk Bevakning arbetar du direkt under avdelningschefen men stödjer verksamheten inom enhetens område. Sektionen svarar även för installationer och förläggning av fiber och kopparkabel samt underhåll på dessa. Huvudsakliga arbetsuppgifter Du leder och fördelar arbetet inom din sektion med stöd av avdelningschef samt övriga sektionschefer inom enheten i GE Norr. Du ansvarar för dina medarbetares individuella utveckling och genomför bland annat medarbetarsamtal, schemaläggning samt utbildningsplanering. Du kommer aktivt delta i produktionen som innefattar drift och underhåll av Försvarsmaktens Tekniska bevakningssystem. I övrigt sedvanliga arbetsuppgifter för en första linjens chef så som att: • Företräda, leda och utveckla personal och verksamhet • Svara för planering, kvalitetssäkring och uppföljning av produktion • Implementera verksamhetsstyrning och mål för den egna verksamheten • Ansvara för arbetsmiljö och säkerhetsfrågor • Medverka vid ekonomiskt uppföljnings- och prognosarbete • Samverka med lokala kunder samt andra förband och myndigheter inom totalförsvaret • Samverka med leverantörer • Leda eller medverka i tillfälligt organiserade arbetsgrupper eller projekt (t ex vid nyinstallationer) • Rekrytering och säkerhetsprövning av personal Arbetet är omväxlande och utförs i huvudsak i Försvarsmaktens lokaler vid Sollefteå/Östersund Garnison. Resor förkommer även nationellt främst inom enhetens ansvarsområde. KRAV Kvalifikationer • Eftergymnasial utbildning med teknisk inriktning eller motsvarande kunskaper som kan bedömas likvärdiga av arbetsgivaren • Erfarenhet från att vara chef med personalansvar eller annan aktuell arbetsledande eller projektledande roll inom teknik som arbetsgivaren bedömer likvärdig • God förmåga att kommunicera i tal och skrift, såväl på svenska som på engelska • Körkort lägst B för manuell växellåda Personliga egenskaper Vi söker dig som har lätt att samarbeta, kommunicera och samverka med andra då arbetet har många kontaktytor, såväl internt som externt. Du är ansvarskännande och har ett coachande ledarskap, är strukturerad, tekniskt lagd och kvalitetsmedveten samtidigt som du har förmåga att prioritera under tidspress. Andra egenskaper vi söker hos dig är god analytisk problemlösningsförmåga, säkerhetsmedvetenhet och att du har lätt för administrativt arbete. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Meriterande • God erfarenhet av administrativt arbete och förmåga att organisera och strukturera eget arbete • Erfarenhet och kunskap om underhåll på tekniska bevakningssystem • Yrkeserfarenhet inom Försvarsmakten, helst från lednings- och sambandsfunktionen eller logistikfunktionen • Personlig kännedom om Försvarsmaktens verksamhet, organisation, garnisonsorter och kontaktvägar etc • Arbete i system PRIO främst inom personal, förnödenhetsförsörjning och teknisk tjänst Övrigt Anställningsform: tillsvidareanställning. Försvarsmakten tillämpar sex månaders provanställning för dig som inte är anställd i myndigheten. Sysselsättningsgrad: Heltid. Arbetsort: Härnösand/Sollefteå. Tillträdesdatum: Snarast eller enligt överenskommelse. Tjänsten är en civil befattning. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Upplysningar om befattningen Anneli Salomonsson Mikael Lönnroth Information om rekryteringsprocessen Johan Bäcklund Fackliga företrädare SACO Agnetha Landqvist SEKO Matz Felix OFR/S Martin Sparr OFR/O Heikki Videll Samtliga nås via växeln på 0505-45 10 00 Ansökan Välkommen med din ansökan senast 2024-05-03. Din ansökan skall innehålla CV samt ett ansökningsbrev. Berätta i ansökningsbrevet varför du är intresserad av tjänsten och vad du tror att du kan bidra med tack vare ditt intresse och dina erfarenheter. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats. -------------------------------------------------------- Information om Försvarsmakten och det rekryterande förbandet: Försvarsmaktens telekommunikations- och informationssystemförband, FMTIS, säkerställer Försvarsmaktens förmåga att kommunicera och leda - dygnet runt, året om. Förbandet har ett samlat ansvar för Försvarsmaktens tekniska ledningssystem som stödjer militära insatser till sjöss, på land och i luften – i Sverige och utomlands. Förbandet har över 1 800 medarbetare på mer än 30 orter runt om i landet. Läs mer på https://jobb.forsvarsmakten.se/fmtis En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras samt att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning. Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas. Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

15 april 2024
Sista ansökan:
3 maj 2024
Avdelningschef till Verksamhetsstöd

Riksantikvarieämbetet är den nationella kulturarvsmyndigheten. Vi gör kulturarvet till en del av samhällsutvecklingen genom att ge förutsättningar till att kulturarvet bevaras, används och utvecklas. Våra verksamheter finns i Visby, Stockholm och Tumba och vi bedriver även publik verksamhet vid besöksmålet Glimmingehus. Vi är cirka 250 anställda.  Avdelningen för verksamhetsstöd ansvarar för att förvalta och utveckla myndighetens administrativa processer och rutiner och är ett strategiskt och operativt stöd till verksamheten och myndighetens ledning. I avdelningen ingår enheterna planerings-och ledningsstöd, ekonomi, HR, juridik, kommunikation och service. På avdelningen arbetar ca 60 medarbetare, med placering både i Stockholm och i Visby. Dina arbetsuppgifter Som chef för avdelningen för verksamhetsstöd är din viktigaste uppgift att säkerställa att det operativa stödet, tillsammans med våra styr- och ledningsprocesser, ger myndigheten bästa tänkbara förutsättningar för att på ett effektivt, modernt och enhetligt sätt genomföra uppdraget, nå mål och skapa ett hållbart och utvecklande arbetsklimat. Avdelningens ansvar innefattar bland annat myndighetens ekonomistyrning, upphandling, planerings- och uppföljningsprocesser, juridiskt stöd, kompetensförsörjning liksom det övergripande ansvaret för myndighetens varumärke och kommunikation. Ansvar för lokalförsörjning och service samt säkerhetsfrågor med en roll som säkerhetsskyddschef ingår också i uppgifterna.  Som avdelningschef har du en viktig roll att utveckla, planera, genomföra och följa upp avdelningens verksamhet. Du har ansvar för avdelningens resultat, personal och ekonomi. Du rapporterar till Riksantikvarien som är myndighetens chef och du ingår i myndighetens ledningsgrupp. De närmaste åren ska avdelningen utveckla arbetsplatsen och våra kontor så att de bättre stödjer verksamhetens behov utifrån en hybrid arbetsplats, dvs både fysisk och digital miljö. Ett arbete pågår med att utveckla den myndighetsgemensamma kompetensförsörjningen och att mer systematiskt arbeta med prioriteringar av både verksamhet och resurser. Sedan några år tillbaka arbetar avdelningen också med att utveckla en samordnad och proaktiv myndighetskommunikation. Din kompetens Du har en, för uppdraget, relevant akademisk utbildning gärna med inriktning på ekonomi. Du har flerårig erfarenhet av att vara chef/leda andra chefer med gott resultat samt flerårig erfarenhet av att leda verksamhet i en liknande roll. Du har också erfarenhet av att leda/driva verksamhetsutveckling och att samla olika funktioner till ett gemensamt stöd. För att lyckas i rollen ska du också i tidigare roller arbetat med strategisk ekonomistyrning och lednings- och planeringsfrågor. Det är meriterande om du har erfarenhet från offentlig förvaltning gärna från statlig verksamhet och med det fått kunskap om god förvaltningskultur. Det är också meriterande med erfarenhet av att driva digital transformation och digitalisering. . Du har ett strategiskt/övergripande perspektiv och förmåga att leda genom vision och mål. Du är van att hantera komplexa uppdrag och är skicklig på att analysera problembilder för att hitta lösningar. Du är en tydlig och modig ledare som visar vägen framåt. Du har förmåga att inspirera och engagera samt tydligt företräda och förmedla budskap. Du är lyhörd och kommunikativ i ditt arbete med att få verksamheten att arbeta mot samma mål och fokusera på resultat. Du är bra på att samarbeta och är prestigelös och empatisk i ditt ledarskap. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Övrigt Anställningen är en tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning med placering i Visby. För de flesta arbeten kan vi erbjuda viss del distansarbete. Resor i tjänsten förekommer men vi arbetar för att välja "digitalt först". Då anställningen är placerad i säkerhetsklass kommer en säkerhetsprövning att genomföras vid eventuell anställning. Anställningen kräver att du är svensk medborgare. Välkommen med din ansökan senast 2024-05-12. Märk din ansökan med diarienr RAÄ-2024-1331. Läs mer om avdelningen https://www.raa.se/kontakta-oss/avdelningen-for-verksamhetsstod/.

12 april 2024
Sista ansökan:
12 maj 2024
Avdelningschef till Genomförandeavdelning

Försvarsmaktens Telekommunikations- och Informationssystemförband (FMTIS) söker en Avdelningschef till Genomförandeavdelning Härnösand. Detta är en befattning för dig som gillar att arbeta i ett högt tempo där du får växla mellan långsiktig planering, till att djupdyka och fatta beslut i operativa sakfrågor. Om enheten FMTIS har fem enheter som utför drift- och underhåll av Försvarsmaktens ledningssystem. Genomförandeenhet (GE) Norr är en av dem. GE Norr har en geografisk spridning som i stort sett omfattar Norrland. Enhetsledning med stab finns i Boden. En av avdelningarna i GE Norr är Genomförandeavdelning Härnösand. Avdelningen består i nuläget av ca 15 medarbetare fördelat på två sektioner med olika inriktningar som leds av en sektionschef. Huvudsakliga arbetsuppgifter Som avdelningschef har du ansvar för hela verksamheten samt leder avdelningens personal och lyder under enhetschefen samt är närmast chef för sektionscheferna. Detta innefattar bland annat: • Personalansvar som bland annat innefattar stöd i vardagen till samtlig personal, rekrytering, rehabilitering, medarbetarsamtal, utvecklings- och utbildningsplaner för personal  • Säkerställa att avdelningen håller ekonomisk budget etc • Sätter mål, utifrån enhetens och förbandets mål, för verksamheten och styr gruppen mot dessa • Arbetar med uppföljning och kvalitetssäkring • Bedriva verksamhet inom produktion, projekt och övningsverksamhet • Deltar i enhetens ledningsgrupp • Samverkar med kunder och externa aktörer • Tillsammans med skyddsombud och sektionschefer driver du systematiskt arbetsmiljöarbete, verksamhetssäkerhetsarbete samt säkerhetsarbete för hela avdelningen KRAV Kvalifikationer • Militär utbildning motsvarande OF2 alt. SO7 eller utbildning och erfarenheter som enhetschef bedömer som motsvarande • Dokumenterad erfarenhet av tidigare roll med personalansvar • B-körkort • Erfarenhet av arbetsmiljöarbete, riskbedömning och rehabilitering • Goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift Personliga egenskaper För att trivas som avdelningschef är du driven, social och har ett coachande och situations anpassat ledarskap. Du är analytisk och drivs av resultat som både kan mätas i produktionsresultat samt kundnöjdhet. Du är lyhörd och inlyssnande avseende verksamheterna vi stödjer. För oss är det viktigt att du är mån om din personal och ser till deras utveckling samt skapar trivsel och motivation i arbetsgruppen. Det är viktigt att du är en problemlösare som kommer med egna förslag på lösningar. Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper och lämplighet.  MERITERANDE • Erfarenhet av att leda chefer eller ledningsgrupp • Kunskap och erfarenhet från Försvarsmaktens organisation och ledningsstödsystem • Erfarenhet av Försvarsmaktens IT system, exempelvis SAP • Erfarenhet från arbete med ITIL och IT-styrning • Erfarenhet av att arbeta med målstyrning; resultat och uppföljningsarbete • Önskvärt med erfarenhet från IT/tele/teknik För att myndighetens uppdrag ska vara framgångsrikt förutsätts att alla medarbetare uppträder enligt den värdegrund som finns. Försvarsmaktens värdegrund slår vakt om alla människors lika värde, rättsvisa och jämlikhet och främjar demokrati och mänskliga rättigheter (läs mer på www.forsvarsmakten.se). Övrigt Anställningsform: Tillsvidareanställning. Försvarsmakten tillämpar sex månaders provanställning för dig som inte är anställd i myndigheten. Sysselsättningsgrad: Heltid. Arbetsort: Härnösand. Tillträdesdatum: Snarast eller enligt överenskommelse. Militär befattning. Resor inom tjänsten förekommer. Upplysningar om befattningen Patrik Eriksson Upplysningar om rekryteringsprocessen Johan Bäcklund Fackliga företrädare SACO Agnetha Landqvist SEKO Matz Felix OFR/S Martin Sparr OFR/O Heikki Videll Samtliga nås via växeln på 019-39 35 00. Ansökan Välkommen med din ansökan senast 2024-05-02. Din ansökan bör innehålla CV samt ansökningsbrev där du motiverar varför du är lämpad för denna befattning. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats. -------------------------------------------------------- Information om Försvarsmakten och det rekryterande förbandet: Försvarsmaktens telekommunikations- och informationssystemförband, FMTIS, säkerställer Försvarsmaktens förmåga att kommunicera och leda - dygnet runt, året om. Förbandet har ett samlat ansvar för Försvarsmaktens tekniska ledningssystem som stödjer militära insatser till sjöss, på land och i luften – i Sverige och utomlands. Förbandet har över 1 800 medarbetare på mer än 30 orter runt om i landet. Läs mer på https://jobb.forsvarsmakten.se/fmtis En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras samt att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning. Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas. Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

10 april 2024
Sista ansökan:
2 maj 2024
Avdelningschef till Sveriges geologiska undersökning

Samhället förändras i rask takt och SGU:s uppdrag är att möta samhällets behov av geologisk information. Därför behöver också SGU utvecklas och förändras. Som avdelningschef på SGU får du en viktig roll i denna utvecklingsresa. Vi söker nu dig som vill ta över ledarskapet för avdelningen Mineralresurser. Avdelningen Mineralresurser består av tre enheter med cirka 60 medarbetare. Vi är en kunskapsintensiv verksamhet som spänner över hela värdekedjan för råvaruförsörjning, från kartläggning till gruvdriftsfrågor ur ett statligt perspektiv. I uppdraget ingår bland annat att bygga och dela kunskap så väl nationellt som internationellt, utredningsarbete och arbete med policyfrågor. Genom geologisk information och kunskaper om landets tillgångar skapas goda förutsättningar för ett hållbart nyttjande av landets mineralresurser. Arbetsuppgifter Som avdelningschef har du ett övergripande ledaruppdrag där du arbetar långsiktigt med såväl myndighetens som avdelningens utveckling. Uppdraget förutsätter helhetssyn och samverkan med andra, såväl internt som externt. Du rapporterar till generaldirektören och ingår i myndighetens ledningsgrupp där ni tillsammans leder och följer upp verksamhetens resultat samt driver utvecklings- och förändringsarbete på en strategisk och myndighetsövergripande nivå. I rollen som avdelningschef leder du avdelningens ledningsgrupp med fokus på utveckling inom verksamhetens uppdrag. Du har det övergripande ansvaret för personal, kompetensförsörjning, arbetsmiljö samt det verksamhetsmässiga och ekonomiska resultatet. Du är kommunikativ och tydlig och har god förmåga att leda genom andra. Ditt ledarskap präglas av tillit, engagemang och delaktighet. Kompetens Vi söker dig som har: för tjänsten relevant universitets- eller högskoleutbildning inom ett för uppdraget relevant område, t.ex., inom naturvetenskapligt eller samhällsvetenskapligt område. Alternativt så har du annan utbildning i kombination med vad arbetsgivaren bedömer som för tjänsten relevant erfarenhet flera års erfarenhet från chefsroll med verksamhetsansvar, personalansvar och ekonomiskt ansvar aktuell erfarenhet av att ha personalansvar och operativt leda chefer erfarenhet av ledningsgruppsarbete mycket god förmåga att uttrycka dig väl i svenska i både tal och skrift god förmåga att uttrycka dig engelska i både tal och skrift Meriterande erfarenheter och kompetens: erfarenhet av förändringsledning erfarenhet av att leda medarbetare på distans erfarenhet av arbete på statlig myndighet Personliga kvalifikationer Vi söker dig som är skicklig på att leda genom andra med förmåga att skapa tillit och engagemang genom delaktighet. Du är en god kommunikatör med erfarenhet av att strategiskt planera, prioritera, koordinera och följa upp såväl pågående som nya uppdrag inom verksamheten. Genom ett förhållningssätt som präglas av nytänkande och framåtanda driver du utveckling. Du har lätt för att bygga förtroendefulla relationer och samarbeten såväl internt som externt. Om anställningen Anställningsform: Tillsvidareanställning på heltid, där vi tillämpar sex månaders provanställning. Chefsförordnandet är tidsbegränsat. Tillträde sker enligt överenskommelse. Anställningsort: Uppsala Tjänsten är säkerhetsklassad och en säkerhetsprövning inklusive registerkontroll enligt kommer att utföras på slutkandidat. För tjänsten krävs svenskt medborgarskap och en godkänd säkerhetsprövning innan beslut om anställning fattas. Ansökan Välkommen med din ansökan senast den 2024-04-30. Intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden. Dina meriter ska kunna styrkas genom uppvisande av originalhandlingar eller styrkt meritförteckning. Vi tillämpar ett inkluderande synsätt och eftersträvar mångfald ur alla aspekter. SGU använder ett webbaserat rekryteringssystem som du ansöker genom via vår webbplats. Vill du veta mer, hör av dig till Generaldirektör Anneli Wirtén eller HR-chef Maria Wijkström via SGU:s växel 018-17 90 00 eller våra fackliga företrädare: Peter Åkerhammar, telefon 018-17 92 96 för Saco-S och Annika Törnkvist, telefon 018- 17 92 29 för ST-geologiska. Rekryteringen utför SGU i egen regi och vi undanber oss därmed telefonsamtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare. Om SGU Sveriges geologiska undersökning (SGU) är myndigheten för frågor om berg, jord och grundvatten i Sverige. Vi tillhandahåller geologisk information för samhällets behov på kort och lång sikt. SGU sorterar under Klimat- och näringslivsdepartementet. Vår vision är att Sverige har en hållbar samhällsutveckling, att mark och vattenområden används och utvecklas för de ändamål de är bäst lämpade samt att mineralnäringen och andra naturresursbranscher är livskraftiga och ansvarstagande. SGU har idag cirka 290 anställda varav merparten arbetar i Uppsala. Övriga är stationerade på kontoren i Lund, Göteborg, Malå och Luleå. Läs mer på www.sgu.se Diarienummer: 411-875/2024

9 april 2024
Sista ansökan:
30 april 2024
Avdelningschef Juridik och planprövning

Drivs du av att få människor att växa och att ni tillsammans vidareutvecklar en juridikfunktion i framkant? Vill du bidra till samhällsnytta och vara del i att forma framtidens transportinfrastruktur? Här är jobbet! Avdelningschef Juridik och planprövning Arbetsuppgifter Vår chef har gått vidare i karriären och blivit Chefsjurist på Trafikverket. Vi söker nu dig som nu vill ta över och bli vår avdelningschef inom entreprenad-, upphandlings- och järnvägsjuridik. Avdelningens uppdrag är att vara en driven servicefunktion inom framförallt de tre rättsområdena till Trafikverkets hela verksamhet, mer specifikt till Trafikverkets ledning, chefer och projektledare. De tjugotal självgående och mycket kompetenta juristerna på avdelningen arbetar brett inom sina rättsområden. Juristerna bistår verksamheterna med juridisk rådgivning, som omsätts till praktiska och operativa ställningstaganden. Flertalet ärenden är av stor komplexitet eller av massmedialt intresse. Även deltagande i externa forum och juridiska processer förekommer. Du leder gruppen genom starkt engagemang, förtroende, öppenhet, och i samarbete med medarbetarna och övriga avdelningar inom Juridik och planprövning. Tillsammans med dina medarbetare kommer du att ansvara för att säkerställa ett enhetligt juridiskt förhållningssätt och enhetliga juridiska ställningstaganden och att på ett effektivt och tillgängligt sätt sprida information om författningar, juridisk praxis och vanliga frågor och svar som rör de rättsområden som avdelningen svarar för. Du verkar också för att inom avdelningen utveckla och förbättra arbetssätt, samarbete och teamarbete mellan medarbetarna och Trafikverkets övriga verksamhet. Du leder medarbetare både på placeringsorten och på distans. Tjänsteresor förekommer, men i begränsad omfattning. Rollen som avdelningschef är dynamisk och du kommer ha stora möjligheter att påverka rollen och avdelningens arbete. Som avdelningschef har du personal-, budget- och verksamhetsansvar för din avdelning. Du kommer rapportera till Chefsjurist och ingår i Juridik och planprövnings ledningsgrupp, där vi arbetar aktivt tillsammans för att bidra till hela Trafikverkets utveckling. Övrig information Önskar du att arbeta delvis på distans? I den här tjänsten har du som vill möjlighet att ha en dialog kring att arbeta hemifrån eller från ett annat Trafikverkskontor ett par dagar i veckan. Anställningen inom Trafikverket är tillsvidare men chefsförordnandet är tidsbegränsat, inledningsvis på 4 år. Trafikverket samarbetar med andra arbetsgivare i Dalarna gällande medflyttarfrågor, detta genom Rekryteringslots. Mer information om detta hittar du på www.rekryteringslots.se. Intervjuer är planerade att genomföras vecka 20. Dessförinnan kommer två webbaserade tester vara en del i urvalsarbetet. Vi använder främst mail (från mejladress: [email protected]) för att göra utskick och kallelser. Kvalifikationer Vem är du Som chef i Trafikverket drivs du av att få människor att växa genom ett närvarande ledarskap. Du skapar tillit och bygger förtroende med din kommunikativa förmåga. Du levererar resultat och driver samhällsutvecklingen framåt genom delaktighet och engagemang. Du utmanar och ifrågasätter och skapar en kultur som främjar ständiga förbättringar. Att inspirera, klargöra riktning och vara mottaglig för nya möjligheter och lösningar är en förutsättning för att lyckas. Vi söker dig som har erfarenhet av en ledande roll där du antingen är chef över eller arbetsleder en grupp jurister har flerårig erfarenhet av att ge juridiskt stöd inom några eller något av rättsområdena entreprenadrätt, offentlig upphandling, järnvägsjuridik har juristexamen om 270 hp (180 p) kommunicerar obehindrat på svenska i tal och skrift Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta i en offentligt styrd verksamhet Ansökan De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör.  Som sökande till Trafikverket kan du eventuellt behöva gå igenom en säkerhetsprövning. Den innehåller säkerhetsprövningssamtal och registerkontroll innan anställning, om tjänsten är placerad i säkerhetsklass. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap för säkerhetsklassade tjänster. Vi har en central juridikfunktion som ger fullservice till hela Trafikverket i hela landet. Till exempel driver juristerna ärenden i samtliga stora investeringsprojekt. Vårt arbete omfattar allt från förvaltnings- och entreprenadrätt till miljö- och skadeståndsrätt, men även mer verksamhetsinriktade rättsområden som väg- och järnvägsjuridik och expropriationsrätt. På Trafikverket jobbar vi med att göra Sverige närmare. Vi tror på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där den gemensamma nämnaren är pålitlighet, engagemang och mod. För det är så vi bäst representerar vårt samhälle. #LI-Hybrid

8 april 2024
Sista ansökan:
28 april 2024