Biståndshandläggare SoL

Gävle växer och är i stark utveckling. Vi erbjuder intressanta och utmanande jobb med goda möjligheter för dig att växa. I kuststaden Gävle har du nära till natur, kultur och upplevelser. Vill du vara med och ta Gävle in i framtiden? Nu söker vi dig som vill göra Gävle ännu bättre tillsammans med oss! Välfärd Gävles medarbetare gör Gävle tryggare för barn, unga och äldre, personer med funktionsnedsättning och människor i utsatta situationer. Vi jobbar även med att skapa de bästa förutsättningarna för vuxnas lärande och för personlig utveckling. Vi erbjuder framtidsyrken som både utmanar och utvecklar och du jobbar med sånt som är viktigt på riktigt. Tillsammans gör vi Gävle tryggare! Vår verksamhet består av biståndshandläggare, förste biståndshandläggare, boendesamordnare samt administratör. Målgruppen är personer över 18 år som ansöker om stöd och hjälp. Vår målgrupp ökar ständigt vilket ställer krav på att vår verksamhet vågar prova på nya arbetssätt för att bäst tillgodose välfärdens utmaningar. Hos oss provar vi nya arbetssätt och utvärderar kontinuerligt. Du kommer att ha en viktig roll där det tvärprofessionella teamarbetet är ett vedertaget arbetssätt. Du förväntas agera utifrån vår värdegrund i alla kontakter samt arbeta utifrån ett proaktivt arbetssätt. En kollega på arbetsplatsen uttrycker att det är meriterande att du tycker om höst, medans en annan kollega uttrycker att det är meriterande om du inte tycker om hösten. På myndighet SoL har vi alla olika infallsvinklar på saker och ting, men vi har tillsammans bestämt att vår arbetsmiljö ska genomsyras av acceptans, trygghet och positivitet där alla är lika viktiga. ARBETSUPPGIFTER Lockas du av ett arbete där dina kollegor prioriterar en acceptans för varandras olikheter och en tilltro till att alla gör så gott de kan utefter dennes förutsättningar? Då har vi jobbet för dig! Biståndshandläggare på Gävle kommun säkerställer en rättssäker utredningsprocess av god kvalité, och arbetar mot målet att rätt insats ska gå till rätt person i rätt tid. Myndighet SoL är nu i behov av biståndshandläggare i sitt team. Är det dig vi söker? Bra! Kom då och gör Gävle bättre tillsammans med oss. Arbetet som handläggare innebär att utreda och fatta beslut om behov av stöd och insatser enligt SoL. Du arbetar även med rådgivning, planering, samordning och uppföljning av besluten i nära samarbete med övriga biståndshandläggare, förste biståndshandläggare samt enhetschefer och andra aktörer både internt och externt. För att skapa en bättre tillgänglighet för medborgarna samt bättre arbetsmiljö har vi utvecklat verksamheten genom att arbeta i team. Varje team, bestående av biståndshandläggare, har ett gemensamt ansvar för kunder i ett geografiskt område. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har examen från socionomprogrammet eller sociala omsorgsprogrammet samt B-körkort och körvana då resor i tjänsten förekommer. Har du erfarenheter av handläggning, har arbetat inom äldreomsorgen eller yrkeserfarenhet i verksamhetssystemet Treserva så anses det meriterande. För att lyckas i din roll som biståndshandläggare har du förmågan att se vad som behöver prioriteras, är effektiv och använder resurserna för att på bästa sätt nå resultat. Du inger förtroende, skapar tilltro och tillit dessutom har du förmågan att sprida lugn och stabilitet. I ditt samarbete med andra har du ett prestigelöst förhållningssätt. Vidare har du en kommunikativ förmåga samt språklig säkerhet i både tal och skrift. Du anpassar dig till olika situationer och har förmågan att ändra ditt syn- och förhållningsätt. Du ser möjligheter i förändring. I enlighet med Gävle kommuns värdegrund har du ett gott bemötande, en god förmåga att samarbeta och värnar om hög kvalitet i ditt arbete. ÖVRIGT För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Gävle kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig att skicka in din ansökan digitalt via Visma Recruit, inte via e-post eller pappersformat. Om du har skyddad identitet ber vid dig att ta kontakt med rekryterande chef, skicka inte in din ansökan digitalt. Om du söker en deltidstjänst hos oss så finns ett beslut inom Gävle kommun som innebär att du som tillsvidareanställd medarbetare kan begära att du vill arbeta heltid. En sådan begäran kan innebära att du kan behöva utföra andra arbetsuppgifter än dina ordinarie. Gävle kommun hör till finskt förvaltningsområde. Om du därför utöver våra övriga kompetenskrav även talar finska, kan det vara en merit. Inför rekryteringsarbetet har Gävle kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

25 april 2024
Sista ansökan:
12 maj 2024
Semestervikarier - Biståndshandläggare Äldreomsorg

Välkommen till Lidköpings kommun!  Du letar efter nya utmaningar. Vi letar efter dig! Vi hoppas att du vill vara en del av en välkomnande och hållbar kommun som drivs av engagemang. Lidköping är en vacker stad som ligger vid Vänerns södra strand. Vi har siktet inställt på att utveckla och planera för framtidens Lidköping. Hos oss får du möjlighet att testa nytt och utvecklas samtidigt som du dagligen gör skillnad för invånare, företagare, föreningar och besökare i Lidköping. Vi behöver bli fler – varmt välkommen med din ansökan till Lidköpings kommun!    Vi söker dig som vill jobba som vikarierande biståndshandläggare sommaren 2024! Beskrivning Äldreomsorgen i Social Välfärd innehåller både hemvårdsenheter och särskilda boenden. Vi arbetar utifrån en teamorganisation där målsättningen är att erbjuda ett samordnat stöd på rätt nivå utifrån individens behov och önskemål. I ledningsteamet ingår enhetschefen på respektive enhet samt sjuksköterskor/distriktsköterskor, arbetsterapeut, sjukgymnast/fysioterapeut. Arbetsuppgifter: Som biståndshandläggare arbetar du med att utreda, bedöma och besluta om insatser enligt SoL. Du har ett nära samarbete med utförarna. Du ger service, information och stöd till brukare, närstående och organisationer mm. Samverkan sker med interna och externa samarbetspartners och myndigheter. Kvalifikationer: Vi söker dig som har/alternativt just nu studerar socionom-, social omsorg- eller annan motsvarande högskoleutbildning. Du bör ha erfarenhet och kunskaper om aktuell lagstiftning och myndighetsutövning inom vård- och omsorgsområdet. Dina personliga egenskaper är självständighet, initiativförmåga samt förmåga att skapa förtroendefulla möten och förmåga till samarbete. Du bör ha intresse och vara lyhörd för enskilda individers behov. Eftersom social dokumentation och kommunikation är viktiga i ditt arbete, behöver du ha goda kunskaper i svenska samt god datavana.  Körkort är ett krav. Vi önskar att du söker så snart som möjligt, dock senast 5 maj 2024. Urval och anställning kommer ske löpande under ansökningsperioden. Undrar du vad som finns att göra och se när du inte jobbar hos oss på Lidköpings kommun? Gå in på http://www.livetiskaraborg.se och upptäck alla Skaraborgs möjligheter! Lidköpings kommun vill att du skickar din ansökan via vårt rekryteringsverktyg Varbi. Du hittar en knapp längst ner i annonsen där du loggar in och söker tjänsten. Om du av något skäl inte kan söka så (t ex skyddad identitet), vänligen ta kontakt med annonsens kontaktperson för alternativ sökväg. Vi undanber oss samtal från bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

24 april 2024
Sista ansökan:
3 maj 2024
Biståndshandläggare äldreomsorg sökes för konsultuppdrag i Kronobergs län

Vill du bidra till gott socialt arbete och samtidigt uppnå din fulla potential? Till vår avtalskommun söker vi en socionom som har minst tre års erfarenhet av myndighetsutövning inom kommunal verksamhet. Känner du att det är dags att ta nästa steg i karriären och vill veta mer om konsultlivet, eller är du redan socionomkonsult och intresserad av att bredda ditt professionella nätverk? Oavsett om du föredrar att arbeta som anställd eller underkonsult ser vi fram emot att du kontaktar oss. Vi berättar gärna mer om uppdraget och hur det är att arbeta som socionomkonsult. Vi ser fram emot din kontakt! Arbetsuppgifter Du kommer att vara anställd av oss och uthyrd för att utföra sedvanliga arbetsuppgifter som biståndshandläggare inom äldreomsorgen. Du ansvarar för att utreda, bedöma behov och fatta beslut om bistånd för personer som är 65 år och äldre, främst enligt SoL. Även uppföljning av insatser ör en del av arbetet. Arbetet kräver lyhördhet för de äldres behov och innebär nära samarbete med vår uppdragsgivarens anställda. Du har dagligt stöd av en arbetsledare och en förste biståndshandläggare. Vi erbjuder Du kommer att vara anställd av Socionomera Bemanning AB. Som konsult hos oss erbjuds du goda och flexibla arbetsvillkor samt tydlighet kring vad som förväntas av dig. Vi månar om att du ska trivas och må bra i rollen som socionomkonsult och vi söker alltid långa samarbeten och relationer. Vi kan bland annat erbjuda dig: Schyssta anställningsvillkor enligt vårt kollektivavtal med Akademikerförbunden En lön som du förtjänar och en transparent lönepolicy Tjänstepension genom Collectum som anses ha ett av marknadens bästa pensionslösningar Försäkringar som grupplivsförsäkring och sjukförsäkring via Fora Introduktion och regelbunden arbetsmiljöuppföljning Intern och extern handledning Friskvårdspeng och fortbildningspeng Stöd av konsultchefer som själva är socionomer Snabb och smidig personlig service En arbetsgivare som lägger stort fokus på hållbart och etiskt agerande inom socionombemanning Ansökan Du är varmt välkommen att skicka in din ansökan till oss. Vill du hellre börja med att höra mer så är du välkommen att kontakta oss via [email protected] eller 040-300 352. Efter att vi har lärt känna varandra bestämmer du var, när och i vilken omfattning du vill arbeta, och vi bevakar att du matchas mot lämpliga uppdrag. Vi har fler än 100 ramavtal, som för dig innebär ett brett urval av intressanta uppdrag. Våra konsultchefer är socionomer med lång erfarenhet av arbete inom socialtjänsten vilket gör att vi har god kännedom om våra uppdragsgivares behov och dina villkor. Vi är vana problemlösare och vi kan erbjuda stöttning utifrån dina behov under hela uppdragsperioden. Om oss Socionomera Bemanning AB är ett auktoriserat bemanningsbolag och vi är specialiserade på uthyrning av socionomer. Vi är övertygade om att så gott som alla som väljer att arbeta med ett människovårdande yrke har omtanke om sina medmänniskor som främsta anledning. Vi vill göra allt vi kan för att underlätta för organisationer och personer som väljer att bry dig. Nordens största affärstidning Dagens Industri har utsett oss till Gasellvinnare och Skåne Läns snabbast växande bolag två år i rad, 2022 och 2023. Vill du hjälpa oss att ta nästa steg i utvecklingen? Läs mer om oss på vår hemsida www.socionomera.se.

24 april 2024
Sista ansökan:
8 maj 2024
Biståndshandläggare äldreomsorg sökes för konsultuppdrag i Kronobergs län

Vill du bidra till gott socialt arbete och samtidigt uppnå din fulla potential? Till vår avtalskommun söker vi en socionom som har minst tre års erfarenhet av myndighetsutövning inom kommunal verksamhet. Känner du att det är dags att ta nästa steg i karriären och vill veta mer om konsultlivet, eller är du redan socionomkonsult och intresserad av att bredda ditt professionella nätverk? Oavsett om du föredrar att arbeta som anställd eller underkonsult ser vi fram emot att du kontaktar oss. Vi berättar gärna mer om uppdraget och hur det är att arbeta som socionomkonsult. Vi ser fram emot din kontakt! Arbetsuppgifter Du kommer att vara anställd av oss och uthyrd för att utföra sedvanliga arbetsuppgifter som biståndshandläggare inom äldreomsorgen. Du ansvarar för att utreda, bedöma behov och fatta beslut om bistånd för personer som är 65 år och äldre, främst enligt SoL. Även uppföljning av insatser ör en del av arbetet. Arbetet kräver lyhördhet för de äldres behov och innebär nära samarbete med vår uppdragsgivarens anställda. Du har dagligt stöd av en arbetsledare och en förste biståndshandläggare. Vi erbjuder Du kommer att vara anställd av Socionomera Bemanning AB. Som konsult hos oss erbjuds du goda och flexibla arbetsvillkor samt tydlighet kring vad som förväntas av dig. Vi månar om att du ska trivas och må bra i rollen som socionomkonsult och vi söker alltid långa samarbeten och relationer. Vi kan bland annat erbjuda dig: Schyssta anställningsvillkor enligt vårt kollektivavtal med Akademikerförbunden En lön som du förtjänar och en transparent lönepolicy Tjänstepension genom Collectum som anses ha ett av marknadens bästa pensionslösningar Försäkringar som grupplivsförsäkring och sjukförsäkring via Fora Introduktion och regelbunden arbetsmiljöuppföljning Intern och extern handledning Friskvårdspeng och fortbildningspeng Stöd av konsultchefer som själva är socionomer Snabb och smidig personlig service En arbetsgivare som lägger stort fokus på hållbart och etiskt agerande inom socionombemanning Ansökan Du är varmt välkommen att skicka in din ansökan till oss. Vill du hellre börja med att höra mer så är du välkommen att kontakta oss via [email protected] eller 040-300 352. Efter att vi har lärt känna varandra bestämmer du var, när och i vilken omfattning du vill arbeta, och vi bevakar att du matchas mot lämpliga uppdrag. Vi har fler än 100 ramavtal, som för dig innebär ett brett urval av intressanta uppdrag. Våra konsultchefer är socionomer med lång erfarenhet av arbete inom socialtjänsten vilket gör att vi har god kännedom om våra uppdragsgivares behov och dina villkor. Vi är vana problemlösare och vi kan erbjuda stöttning utifrån dina behov under hela uppdragsperioden. Om oss Socionomera Bemanning AB är ett auktoriserat bemanningsbolag och vi är specialiserade på uthyrning av socionomer. Vi är övertygade om att så gott som alla som väljer att arbeta med ett människovårdande yrke har omtanke om sina medmänniskor som främsta anledning. Vi vill göra allt vi kan för att underlätta för organisationer och personer som väljer att bry dig. Nordens största affärstidning Dagens Industri har utsett oss till Gasellvinnare och Skåne Läns snabbast växande bolag två år i rad, 2022 och 2023. Vill du hjälpa oss att ta nästa steg i utvecklingen? Läs mer om oss på vår hemsida www.socionomera.se.

24 april 2024
Sista ansökan:
8 maj 2024
Förste handläggare med inriktning metodutveckling

ARBETSUPPGIFTER Myndighet Vård och omsorg i Vellinge kommun söker en förste handläggare med inriktning metodutveckling. Som förste handläggare kommer du att arbeta utifrån Socialtjänstlagen/SoL samt Lag (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade/LSS. Vår målgrupp är kommuninvånare som har behov av stöd utifrån gällande lagstiftning. Från och med 2025 införs ny Socialtjänstlag. Myndighet Vård och omsorg ska implementera nya arbetssätt. Vill du vara en del av samhälls- och välfärdsutvecklingen? Sök till oss på Myndighet Vård och omsorg som förste handläggare med inriktning metodutveckling. I ditt arbete som förste handläggare arbetar du som en metodutvecklare, du arbetar utifrån organisationens mål och arbetar med att utreda och implementera ny Socialtjänstlag på enheten. Du är ett lättillgängligt och nära stöd, du leder och ger handledning i det dagliga arbetet. Vidare ser du handläggarnas potential och har ett coachande förhållningssätt. Du deltar i introduktion av nyanställda och har en viktig roll i att skapa och bibehålla en god miljö på enheten. Du ansvarar för metodhandledning och håller dig uppdaterad inom aktuell forskning, rättspraxis samt lagstiftning på området. I din roll ska du bidra till att handläggarna arbetar likvärdigt och effektivt. Ditt uppdrag som förste handläggare innebär även att du bistår enhetschefen i olika verksamhetsfrågor, planering och uppföljning av medarbetarnas och enhetens olika mål. Utifrån uppdraget kommer du att samarbeta med andra aktörer, både internt och externt. Du kan förvänta dig ett nära och tillitsbaserat ledarskap från din närmaste chef. Du får också kompetenta och erfarna kollegor i arbetsgruppen. Vi går en spännande framtid till mötes med förändringar som påverkar och utvecklar myndighetsutövningen. Utmaningarna är många och komplexa. Därför är det viktigt att du har en gedigen erfarenhet av respektive lagrum. Arbetet utgår från ett helhetsperspektiv kring den enskilde och med dennes behov i centrum, vilket ofta sker i samarbete med anhöriga, vårdgivare, hälso- och sjukvård, andra myndigheter och samarbetsparter. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har socionomexamen. Du har kunskaper om gällande lagstiftning i Socialtjänstlagen, LSS-lagen och Förvaltningslagen. I arbetet behöver du ha en gedigen erfarenhet inom myndighetsutövning och vara väl förtrogen med tillämpningen av för oss gällande lagar, föreskrifter och förordningar. Du behöver ha goda kunskaper och erfarenheter av den problembild våra målgrupper har för att kunna metodhandleda och vara stöd i fattandet av väl avvägda beslut. Då uppdraget innebär att leda andra, behöver du som person vara trygg och ha uppnått en personlig såväl som yrkesmässig mognad. Du har lätt för att uttrycka dig både i tal och skrift. Vi ser även att du har goda IT kunskaper. Du är pedagogisk, lyhörd och rak i din kommunikation och har god förmåga att anpassa din kommunikation efter mottagare, målgrupp och situation. I rollen som förste handläggare hos oss är det viktigt att du brinner för utvecklingsarbete, att du är samarbetsorienterad och förändringsbenägen. Du ser möjligheter och får medarbetare att växa då du tillsammans med enhetschef är en viktig del för att skapa en god och hållbar arbetssituation för handläggarna. Du behöver ha en god förmåga att förstå verksamheten ur såväl brukarperspektiv som medarbetar- och arbetsgivarperspektiv. Förutom den formella kompetensen kommer stor vikt att läggas vid personlig lämplighet. Körkort B är ett krav. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Omfattning 100% Projektanställning 2 år med möjlighet till förlängning. Löpande urval kommer att ske. Välkommen in med din ansökan! Beslutsmässig Fattar sina beslut utifrån en snabb och rimlig konsekvensanalys. Informerar relevanta personer om beslutet. Samarbete Uppmärksammar andras synpunkter och kompetens samt ger dem utrymme i gruppen på ett sätt som gynnar helheten. Identifierar och utvecklar relationer. Bidrar till att förtydliga för gruppen dess arbetsuppgifter och mål. Delar med sig av sin kunskap. Strategisk Identifierar visioner och långsiktiga mål samt planerar aktiviteter för att nå dit. Strukturerad Planerar, organiserar och prioriterar sitt arbete på ett effektivt sätt. Bygger strukturer som även andra kan arbeta utifrån. Sätter upp och håller tidsramar. ÖVRIGT Vi vill att det ska kännas bra både att bo och jobba i Vellinge kommun. För oss är mod, trovärdighet, glädje och omtanke viktigt för att trivas på arbetet och i vardagen. Vi har stort fokus på god service och gott bemötande såväl internt som externt. Våra medarbetare är vana vid korta beslutsvägar, goda utvecklingsmöjligheter och bra ledare (alla chefer får ledarskapsutbildning). Läs allt om försäkringar, tjänstepension och andra förmåner på Vellinge.se/jobba-hos-oss.

24 april 2024
Sista ansökan:
24 maj 2024
Biståndshandläggare inom äldreomsorg vikariat

Värnamo kommun ligger mitt i Småland, där E4 möter väg 27, i en tillväxtregion med Gnosjöanda och hög sysselsättning. Som medarbetare hos oss arbetar du med människan i fokus och skapar en värdefull arbetsdag, som ger värde för såväl dig som för medborgarna. Beskrivning Enheten Myndighet inom omsorgsförvaltningen består av enhetschef, samordnare, biståndshandläggare inom äldreomsorg respektive funktionshinderomsorg samt avgiftshandläggare. Vi har våra kontor i ljusa och fräscha lokaler på Expo-området i Värnamo. I samma fastighet finns också några av våra närmsta samverkanspartners: Förebyggande samt Vård och Rehab. Vi söker nu en biståndshandläggare inom äldreomsorg för vikariat (föräldraledighetsvikariat). Hos oss får du vara del av en grupp med stort engagemang och som arbetar tillsammans för verksamhetens utveckling. Vi arbetar utifrån arbetssättet Individens behov i centrum (IBIC) och använder verksamhetssystemet Combine. Som stöd i handläggningsarbetet finns bland annat juridisk handledning att tillgå. Alla våra verksamheter arbetar utifrån Värnamo kommuns värdegrund MURAS: Människan i fokus, Utveckling, Respekt, Arbetsglädje, Samverkan. Välkommen med din ansökan! Arbetsuppgifter Som biståndshandläggare inom äldreomsorg handlägger du ärenden enligt socialtjänstlagen (SoL). Du utreder, bedömer behov och fattar beslut om insatser enligt SoL samt följer upp beslutade insatser. Arbetet innebär många kontakter med brukare, deras anhöriga och ställföreträdare/ombud och samverkan med verkställare och andra samarbetspartners, såväl interna som externa. Tillsammans med dina kollegor på enheten arbetar du för ett gott arbetsklimat, för att säkerställa rättssäkerheten och med att utveckla verksamheten. Arbetet innebär många kontakter med brukare, deras anhöriga och ställföreträdare/ombud och samverkan med verkställare och andra samarbetspartners, såväl interna som externa. Tillsammans med dina kollegor på enheten arbetar du för ett gott arbetsklimat och för att säkerställa rättssäkerheten. Kvalifikationer Vi söker dig som har examen från Socionomprogrammet, Sociala omsorgsprogrammet eller motsvarande utbildning som av arbetsgivaren bedöms likvärdig. Du har kunskap om för området gällande lagstiftningar, förordningar och föreskrifter samt om handläggning och dokumentation inom socialtjänstens område. För att klara uppdraget krävs förmåga att inhämta uppgifter, sammanställa, analysera och utvärdera olika handlingsalternativ för att kunna göra bedömningar som leder till välmotiverade beslut.  Som person behöver du vara trygg i dig själv, ansvarstagande, noggrann och strukturerad. Du ska kunna planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt vilket också kräver att du är flexibel. Eftersom arbetet innebär många kontakter med olika samarbetspartners behöver du vara relationsskapande och lyhörd. Du behöver kunna uttrycka dig väl i svenska språket, såväl muntligt som skriftligt, och kunna anpassa din kommunikation till den du har kontakt med. Om du har erfarenhet av verksamhetssystemen Combine, Cosmic Link eller arbetssättet IBIC är detta meriterande, liksom erfarenhet av handläggning enligt SoL. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.     Villkor B-körkort erfordras. Kommungemensam riktlinje medger sporadiskt distansarbete upp till två dagar/vecka om verksamheten tillåter. Distansarbetsavtal upp till 50 % av arbetstiden kan vara möjligt vid längre pendlingsavstånd. Urval och intervjuer kan ske löpande under rekryteringstiden. Tjänsten är ett föräldraledighetsvikariat t.o.m. 2025-05-31 med möjlighet till förlängning. Tjänsten tillsätts under förutsättning att erforderliga beslut fattas.    I Värnamo kommun annonseras alla tillsvidareanställningar på heltid. Om du i stället önskar deltid och verksamheten kan tillgodose en lägre sysselsättningsgrad är det givetvis en möjlighet. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna tjänstetillsättning.

23 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024
Biståndshandläggare inom äldreomsorg

Värnamo kommun ligger mitt i Småland, där E4 möter väg 27, i en tillväxtregion med Gnosjöanda och hög sysselsättning. Som medarbetare hos oss arbetar du med människan i fokus och skapar en värdefull arbetsdag, som ger värde för såväl dig som för medborgarna. Beskrivning Enheten Myndighet inom omsorgsförvaltningen består av enhetschef, samordnare, biståndshandläggare inom äldreomsorg respektive funktionshinderomsorg samt avgiftshandläggare. Vi har våra kontor i ljusa och fräscha lokaler på Expo-området i Värnamo. I samma fastighet finns också några av våra närmsta samverkanspartners: Förebyggande samt Vård och Rehab. Vi söker nu en biståndshandläggare inom äldreomsorg för tillsvidareanställning. Hos oss får du vara del av en grupp med stort engagemang och som arbetar tillsammans för verksamhetens utveckling. Vi arbetar utifrån arbetssättet Individens behov i centrum (IBIC) och använder verksamhetssystemet Combine. Som stöd i handläggningsarbetet finns bland annat juridisk handledning att tillgå. Alla våra verksamheter arbetar utifrån Värnamo kommuns värdegrund MURAS: Människan i fokus, Utveckling, Respekt, Arbetsglädje, Samverkan. Välkommen med din ansökan! Arbetsuppgifter Som biståndshandläggare inom äldreomsorg handlägger du ärenden enligt socialtjänstlagen (SoL). Du utreder, bedömer behov och fattar beslut om insatser enligt SoL samt följer upp beslutade insatser. Arbetet innebär många kontakter med brukare, deras anhöriga och ställföreträdare/ombud och samverkan med verkställare och andra samarbetspartners, såväl interna som externa. Tillsammans med dina kollegor på enheten arbetar du för ett gott arbetsklimat, för att säkerställa rättssäkerheten och med att utveckla verksamheten. Arbetet innebär många kontakter med brukare, deras anhöriga och ställföreträdare/ombud och samverkan med verkställare och andra samarbetspartners, såväl interna som externa. Tillsammans med dina kollegor på enheten arbetar du för ett gott arbetsklimat och för att säkerställa rättssäkerheten. Kvalifikationer Vi söker dig som har examen från Socionomprogrammet, Sociala omsorgsprogrammet eller motsvarande utbildning som av arbetsgivaren bedöms likvärdig. Du har kunskap om för området gällande lagstiftningar, förordningar och föreskrifter samt om handläggning och dokumentation inom socialtjänstens område. För att klara uppdraget krävs förmåga att inhämta uppgifter, sammanställa, analysera och utvärdera olika handlingsalternativ för att kunna göra bedömningar som leder till välmotiverade beslut.  Som person behöver du vara trygg i dig själv, ansvarstagande, noggrann och strukturerad. Du ska kunna planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt vilket också kräver att du är flexibel. Eftersom arbetet innebär många kontakter med olika samarbetspartners behöver du vara relationsskapande och lyhörd. Du behöver kunna uttrycka dig väl i svenska språket, såväl muntligt som skriftligt, och kunna anpassa din kommunikation till den du har kontakt med. Om du har erfarenhet av verksamhetssystemen Combine, Cosmic Link eller arbetssättet IBIC är detta meriterande, liksom erfarenhet av handläggning enligt SoL. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.     Villkor B-körkort erfordras. Kommungemensam riktlinje medger sporadiskt distansarbete upp till två dagar/vecka om verksamheten tillåter. Distansarbetsavtal upp till 50 % av arbetstiden kan vara möjligt vid längre pendlingsavstånd. Urval och intervjuer kan ske löpande under rekryteringstiden.   I Värnamo kommun annonseras alla tillsvidareanställningar på heltid. Om du i stället önskar deltid och verksamheten kan tillgodose en lägre sysselsättningsgrad är det givetvis en möjlighet. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna tjänstetillsättning.

23 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024
Biståndshandläggare funktionsnedsättning

Vi är en trygg grupp som består utav sex vuxenhandläggare, två barnhandläggare, en enhetschef, en biträdande enhetschef samt avtals- och boendesamordnare. I övrigt består enheten av ytterligare en grupp, där handläggs ärenden inom socialpsykiatri och beroende. Vi har ett nära samarbete inom hela enheten, det kollegiala stödet är viktigt för oss. Vi erbjuder ett omväxlande arbete i samverkan med både externa och interna samarbetspartners. Vi tillhör omsorgs- och socialförvaltningen som är en av våra sex förvaltningar i Lidingö stad. Hos oss arbetar cirka 800 medarbetare med att stötta våra invånare i livets alla skeenden. Vi jobbar med äldreomsorg, socialpsykiatri, funktionsnedsättning samt individ och familjeomsorg. Vi sätter alltid individens behov i centrum. ARBETSUPPGIFTER Enheten för personer med funktionsnedsättning och vuxna söker en erfaren handläggare för handläggning av insatser enligt LSS och SoL för vuxna med olika funktionsnedsättningar. Vi utreder enligt IBIC i verksamhetssystemet Lifecare. Vi har regelbundna ärendedragningar i grupp och lärandecirklar där vi arbetar gemensamt med vår metodutveckling. Vi har även extern processhandledning samt juridiskt stöd. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har en socionomexamen. Du ska ha minst ett års erfarenhet av myndighetsutövning och handläggning inom LSS och SoL. Det är meriterande om du har erfarenhet av att utreda personlig assistans enligt LSS. Det är också meriterande om du har arbetat i verksamhetssystemet Lifecare, har utbildning i MI samtalsmetodik samt erfarenhet av IBIC. Du har god kommunikativ förmåga och förmåga att på ett pedagogiskt sätt formulera dig på svenska i tal och skrift. Du har hög servicekänsla och arbetar processinriktat, både självständigt och i samarbete med andra. Du är en utvecklingsinriktad person med förmåga att tänka i nya banor samt har ett professionellt förhållningssätt. Din goda förmåga till nätverkande hjälper dig då du behöver inhämta information för att komma vidare och nå goda resultat i ditt arbete. Som person ser vi gärna att du är flexibel, positiv, öppen och möter människor med respekt, nyfikenhet och intresse. I Lidingö stad arbetar vi utifrån värdeorden engagerad, professionell och initiativrik. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet, det kollegiala stödet är någonting som värderas högt inom enheten. ÖVRIGT Staden tillämpar individuell lönesättning. Tillträde enligt överenskommelse. Tjänsten inleds med provanställning. Välkommen till Lidingö stad! Här kan du njuta av närheten till natur & skärgård med endast 15 minuters avstånd till T-centralen. Vi vill vara en attraktiv arbetsgivare som erbjuder utvecklingsmöjligheter. Vi vill ständigt förbättras och strävar efter att vara en lärande organisation i framkant. Om du delar vår passion för utvecklande ledarskap, ett aktivt medarbetarskap och en inkluderande arbetsplats är det till oss du ska söka för att bli en del av oss i Lidingö stad! Tillsammans kan vi skapa en meningsfull och berikande arbetsmiljö där vi kan växa och göra skillnad tillsammans. Lidingö stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering så att varje person bedöms utifrån sin kompetens och att vi motverkar diskriminering. Inför rekryteringsarbetet har Lidingö stad tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

23 april 2024
Sista ansökan:
6 maj 2024
Handläggare, färdtjänst och avgifter

Vi söker en engagerad och driven handläggare som vill göra verklig skillnad för de vi är till för! Varje dag går vi till jobbet med inställningen att ge det bästa stödet till de kommuninvånare som behöver oss. För oss är det viktigt att du värdesätter goda samarbeten, visar tillit till andra och bidrar med öppenhet och nytänkande! I Klippans kommun är vi 1600 kollegor som varje dag jobbar med samma fokus - att finnas till för våra invånare, företag och besökare. Vi är alla en viktig del av helheten och vill vara en kommun med stolta medarbetare och stolta Klippanbor. En röd tråd i vår strävan efter en gemensam kultur är att vi alla försöker leva efter våra kärnvärden "Vilja varandras framgång", "Våga sticka ut" och "Kul i jobbet". Den politiska visionen är en kommun i utveckling där vi tillsammans skapar livskvalitet. Nyfiken? Läs mer på klippan.se/kollegaiklippan Inom avdelning myndighet/öppenvård har du kollegor som jobbar med myndighetsutövning över hela socialtjänstens ansvarsområde och med öppenvård riktad mot barn, familjer och vuxna. Du kommer också ha kollegor som arbetar på Familjens hus. Vi är en avdelning med starkt fokus på utvecklings- och förbättringsarbete och just nu arbetar vi för fullt med omställning till den nya socialtjänstlagen och räknar givetvis att du är med på den resan. Vi har en kompetensutvecklingsplan som erbjuder dig att ta del av kompetensfrämjande insatser oavsett erfarenheter och kunskapsnivå inom yrket. Hos oss får du ett ledarskap där din chef finns nära dig i vardagen, tillgänglig för att stötta och stärka, ge uppskattning och återkoppling. Nu söker vi på enhet Myndighet Bistånd/LSS en ny kollega. På enheten är vi 14 personer som arbetar med handläggning enligt socialtjänstlagen, LSS, färdtjänst, avgifter, dödsbo och alkohol- och serveringstillstånd. Hos oss får du genom ett nära ledarskap möjlighet att utveckla verksamheten och din egna kompetens. Välkommen till oss! ARBETSUPPGIFTER Du kommer handlägga ärenden om färdtjänst enligt färdtjänstlagen samt avgifter inom socialtjänstens område. Som färdtjänsthandläggare utreder, bedömer och beslutar du sökandes rätt till färdtjänst och riksfärdtjänst utifrån gällande lagstiftning, praxis och regelverk. Gällande avgifter utreder, bedömer och beslutar du vilken avgift som är aktuell för olika insatser inom Socialförvaltningens ansvarsområde. I tjänsten ingår även ansvar för förvaltningens arkiv, arkivhantering samt övriga administrativa arbetsuppgifter kring alkohol- och serveringstillstånd (myndighetsutövningen kring alkohol- och serveringstillstånd sköts av extern part). I rollen har du kontakt med kommuninvånare för att ta emot ansökningar och utreda dessa men även för att ge information, råd och stöd. Vi erbjuder dig ett självständigt arbete där du har möjlighet att forma dagen själv utefter dina arbetsuppgifter. Vidare erbjuder vi dig en god introduktion i samtliga arbetsuppgifter och möjlighet till kompetensutveckling inom ansvarsområdena. Du kommer arbeta i team med en kollega och du samverkar med andra kollegor inom kommunen. I ditt uppdrag ingår att ta fram relevanta styrdokument inom dina ansvarsområden. KVALIFIKATIONER Vi välkomnar dig som har socionomexamen. Alternativt har du annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du är drivande och identifierar utvecklingsområden och tar initiativ till förbättringar utifrån uppkomna behov och krav. I ditt arbete utgår du från helheten, har god planeringsförmåga och arbetar med god framförhållning. Du trivs med att ha varierande arbetsuppgifter. Därtill har du mycket god administrationsförmåga samt goda kunskaper i svenska språket i såväl tal som skrift. Du har kännedom om tjänstens olika verksamhetsområden och tillhörande lagstiftning. Du är bekväm med att arbeta i flera olika digitala verksamhetssystem. Det är meriterande om du tidigare har arbetat med myndighetsutövning. Då resor kan förekomma i arbetet är det en fördel om du har B-körkort. ÖVRIGT Vi söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning. För att kvalitetssäkra vår rekryteringsprocess arbetar vi i ett kompetensbaserat rekryteringsverktyg. Vi kommer gå igenom urvalet löpande och kan komma att kalla kandidater till intervju innan ansökningstiden har gått ut. Om du blir kallad till intervju vill vi att du kan styrka dina meriter med intyg och betyg. För allas trevnad är vår arbetstid rökfri. Om du blir erbjuden tjänst ska du uppvisa giltigt utdrag från Polisens belastningsregister.

22 april 2024
Sista ansökan:
13 maj 2024
Biståndshandläggare Äldreomsorg

Vill du ha ett arbete där du får möjligheten att göra skillnad för våra invånare, då är du varmt välkommen att söka jobb hos oss! Gnosjö kommun är en liten kommun i västra Småland med cirka 9 200 invånare och ungefär 900 kommunanställda. På vår arbetsplats är kontaktvägarna korta och det finns en närhet till de olika förvaltningarna, som bara den lilla kommunen kan erbjuda. Kommunen har ett starkt näringsliv, som präglas av den välkända Gnosjöandan, där samarbete, klurighet och ett lösningsorienterat förhållningssätt, visar på att allt är möjligt. Denna anda präglar även invånarna och hela kommunen. Vi erbjuder dig ett meningsfullt arbete på en spännande arbetsplats, där det finns stora utvecklingsmöjligheter, då vi välkomnar engagemang och nya idéer. Myndighet och social välfärd är en del av socialförvaltningen. Här finns all myndighetsutövning inom förvaltningen. Inom Barn och unga, respektive Vuxen, arbetar socialsekreterare, biståndshandläggare och socialassistenter/administratörer i nära samverkan. Vi arbetatar med ständiga förbättringar och ser kontinuerligt över vårt kvalitetsarbete. Arbete med arbetsmiljö och trivsel är centralt och följs återkommande upp på olika sätt. År 2022 genomfördes en omorganisation och det finns nu två enhetschefer inom området myndighetsutövning, Barn och unga, samt Vuxen. Enhetscheferna leder och fördelar arbetet för respektive enhet. ARBETSUPPGIFTER Som biståndshandläggare SoL inom äldreomsorg, ingår du en grupp om totalt fyra biståndshandläggare, där ni ansvarar för att utreda och bedöma behov, besluta och följa upp insatser enligt socialtjänstlagen, samt skicka uppdrag om beslutade insatser till utförare. Vi arbetar i verksamhetssystemet Combine och utreder enligt IBIC (Individens behov i centrum) och fokuserar på den enskildes resurser och behov. Vi arbetar även i regionens system Cosmic Link, där vi utreder och planerar för en trygg och hemgång för de som varit inlagd på sjukhus och är i behov av stöd vid utskrivning och hemgång. Du ska utföra uppföljning och kvalitetssäkring av den beviljade insatsen i de enskilda ärendena. I arbetet ingår samverkan med andra myndigheter, organisationer och enskilda. Du arbetar självständigt men också i nära samarbete med kollegor, andra professioner och verksamheter, både internt och externt. Om du trivs med omväxlande, intressanta och stimulerande arbetsuppgifter, som ställer krav på att kombinera kunskap med förståelse för helheten, då är detta tjänsten för dig. Vi vill att du ska trivas, må bra och utvecklas med oss i Gnosjö kommun. Vi erbjuder dig därför; • Konkurrenskraftig lön • Kompetensutveckling • Handledning • Friskvårdsbidrag • Distansarbete till viss del när verksamheten tillåter det • Årlig trivselpeng till arbetsgrupp • Fritidsklubb med resor, bio- och teaterbesök till reducerad kostnad • En verksamhet med goda relationer • En verksamhet med den lilla kommunens fördelar. Beslutsvägarna är korta och det finns en närhet till våra politiska beslutsfattare • En verksamhet, som hjälps åt över gränserna, där vi bryr oss om varandra KVALIFIKATIONER Vi söker dig, som har examen från socionomprogrammet, eller annan utbildning som innefattar socialrätt om 15-30 högskolepoäng och som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Erfarenhet av myndighetsutövning inom SoL, samt god kännedom om övrig lagstiftning som styr och reglerar verksamheten. Vi har Combine som verksamhetssystem och arbetar även i en del regionens verksamhetssystem, Cosmic Link. Du har god social kompetens och lätt för att samarbeta med andra, men också god förmåga att arbeta självständigt. Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Du bör vara flexibel, ha empatisk förmåga och lätt för att kommunicera med enskilda brukare, anhöriga och kollegor, med flera. Du ska kunna arbeta strukturerat och kunna bidra till att utveckla arbetsformer. Ditt arbetssätt bör präglas av engagemang, drivkraft och förmåga att ta eget ansvar. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Tjänsten kräver att du har B-körkort och god datorvana. Erfarenhet av biståndshandläggning och vana med att arbeta i Combine och Cosmic Link är meriterande. ÖVRIGT För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Gnosjö kommun, samt möjliggöra god kommunikation med våra sökanden, ber vi dig skicka din ansökan via vårt rekryteringsverktyg "Offentliga jobb". Ansök direkt via länken i annonsen. Välkommen med din ansökan! Inför rekryteringsarbetet har Gnosjö kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

21 april 2024
Sista ansökan:
6 maj 2024