Biståndsbedömare/Biståndshandläggare
Sök bland 68 lediga jobb som Biståndsbedömare/Biståndshandläggare och börja ditt nya yrkesliv idag!
Vill du vara med och göra skillnad för personer i behov av stöd? Vi söker nu nya kollegor som vill stärka våra team på både Enheten för äldre och Enheten för vårdplanering och uppföljning. Här får du möjlighet att arbeta med individanpassade insatser som gör en verklig skillnad och bidrar till en trygg och meningsfull vardag för de vi är till för. Är det dig vi söker? Båda enheterna har vuxit över tid, och med tanke på att flera kollegor går på planerade ledigheter söker vi nu nya medarbetare – två tillsvidareanställda, två vikarier för föräldralediga och fyra sommarvikarier. Hos oss möts du av ett starkt engagemang och en stolthet över vårt arbete. Vi strävar efter att alltid utvecklas och skapa de bästa möjliga förutsättningarna för våra medarbetare Dina arbetsuppgifter Du utreder, fattar beslut och följer upp insatser enligt SoL. Med individens behov i fokus arbetar du utifrån ett helhetsperspektiv och samverkar med anhöriga, vårdgivare och andra aktörer som är kopplade till individens behov. • På Enheten för vårdplanering och uppföljning är ditt fokus att stötta individer vid utskrivning från sjukhus, i nära samarbete med anhöriga, sjukhuspersonal och hemtjänstleverantörer. Vi handlägger också ärenden som handlar om hemtjänst, då framförallt serviceinsatser. • På Enheten för äldre arbetar du med individer som bor hemma eller på särskilt boende. Här samarbetar du brett med hemtjänsten för att säkerställa att insatser utförs enligt beslut. Du samverkar även med andra enheter inom socialtjänsten och hanterar inkomna orosanmälningar från allmänheten. Din kompetens Vi söker dig som är utbildad socionom eller har en annan relevant kandidatexamen kombinerad med utbildning i socialrätt. Tidigare erfarenhet av myndighetsutövning enligt SoL är meriterande. Vi använder dokumentationssystemet Pulsen Combine, så erfarenhet av detta eller liknande system är en fördel. För att trivas i rollen är det viktigt att du är modig, flexibel och bekväm med att arbeta i ett högt tempo. Vi ser gärna att du är van vid att hantera snabba processer och att du trivs med att arbeta i flera processer samtidigt. Det är viktigt att snabbt kunna ställa om och planera utifrån vad situationen kräver. B-körkort för manuell växellåda är ett krav för tillsvidareanställningarna samt de längre vikariaten. För sommarvikariaten är det meriterande. Vi erbjuder Hos oss får du en meningsfull och utvecklande roll där du blir en del av ett engagerat team som arbetar för att göra skillnad. Vi är stolta över vårt arbete och strävar alltid efter att skapa de bästa förutsättningarna för våra medarbetare. Vi tillämpar ett tillitsbaserat ledarskap och ser delaktighet som en självklarhet. Här välkomnar vi nya tankar och perspektiv och strävar alltid efter att förbättra våra processer Den nya socialtjänstlagen innebär nya och spännande möjligheter att utveckla vårt arbete – och hos oss får du vara med och påverka! Vi erbjuder en gedigen introduktion, kontinuerlig vägledning och stöd från erfarna kollegor och teamledare. Här får du möjlighet att växa i din yrkesroll och aktivt bidra till utvecklingen av vår verksamhet. Vi arbetar utifrån värdegrunden Alltid bästa möjliga möte och har ett lösningsfokuserat förhållningssätt som genomsyrar vårt arbete. Det finns möjlighet att kombinera arbete på plats med distansarbete, med upp till två dagar hemifrån per vecka. Vårt kontor ligger nära tåg- och busstation. Här blir du en del av något större! Med värme och respekt visar vi handlingskraft i det stora och det lilla. Vi lever vår värdegrund i mötet med varandra och de vi är till för. Varje dag, året runt ser vi till att Västerås fungerar. Tillsammans med dina ca 11 500 kollegor runt om i staden får du Sveriges viktigaste jobb. Läs mer om möjligheter, karriärvägar och om vårt erbjudande här:https://www.vasteras.se/jobbochkarriär (https://www.vasteras.se/jobbochkarriär) Övrig information Vi rekryterar 2 tillsvidaretjänster och 6 vikariat (2 längre vikariat som beräknas pågå till aug 2026 samt 4 vikariat för sommaren 2025). Innan du kan anställas behöver du visa upp ett godkänt utdrag från polisens belastningsregister. I samband med intervju behöver du styrka ditt medborgarskap. Det kan du göra med pass alternativt personbevis tillsammans med ID-handling. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du uppvisa att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.Alla erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.
Är du redo för en meningsfull karriär där du gör skillnad? Bli biståndshandläggare på Omvårdnadsenheten i Söderhamn! Ditt uppdrag Vi söker en engagerad och ansvarsfull biståndshandläggare som vill vara med och forma framtiden för äldre och funktionsnedsatta medborgare i vår kommun. Vår huvudsakliga uppgift är att utreda, besluta och följa upp bistånd och insatser i enlighet med socialtjänstlagen (SoL) och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Tillsammans arbetar vi för att utveckla vår enhet och bidra till Söderhamns kommuns vision och samhällsutveckling. Vad kan du förvänta dig? Som biståndshandläggare är du en viktig del av vårt team, där du får möjlighet att arbeta nära våra medborgare och bygga relationer. Din roll innebär att handlägga och utreda behov av olika insatser, som hemtjänst, trygghetslarm och dagverksamhet, samt att fatta beslut som har stor betydelse för individernas välmående. Du kommer även att följa upp insatser för att säkerställa att de medborgare vi stödjer får den hjälp de behöver. Du kommer att ingå i ett kompetent och stöttande team med handläggare som socialt stöttar varandra i ärenden. Arbetet sker i team om två eller fler medarbetare, vilket innebär att samarbete och kunskapsutbyte står i fokus. Du kommer att arbeta nära kollegor, chefer och specialister inom myndighetsutövning, vilket skapar en trygg och inspirerande arbetsmiljö. Utveckling och stöd i fokus För att säkerställa högsta kvalitet och likvärdighet i våra bedömningar erbjuder vi regelbunden ärendehandledning. Vi arbetar utifrån IBIC (Individens Behov i Centrum), ett behovsinriktat och systematiskt arbetssätt som inkluderar strukturerad dokumentation, vilket gör att vi kan erbjuda våra medborgare den bästa möjliga servicen. Beskrivning av arbetsplatsen Omvårdnadsenheten är en del av Myndighetsavdelningen inom sektor Välfärd, där vi samarbetar med Försörjningsenheten och Vuxenenheten. På vår enhet arbetar ett engagerat team bestående av biståndshandläggare, LSS-handläggare, boendesamordnare, specialist samt enhetschef. Din kompetens Vi söker dig som har en högskoleutbildning inom socionomprogrammet eller annan relevant utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har goda kunskaper inom myndighetsutövning samt god förståelse för gällande lagstiftning. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete som biståndshandläggare eller LSS-handläggare. Det är dessutom en fördel om du har erfarenhet av verksamhetssystemet Lifecare samt kunskaper om att arbeta enligt IBIC (Individens Behov i Centrum). Du har god förmåga att uttrycka dig på svenska, både i tal och skrift. Eftersom resor ingår i tjänsten är B-körkort ett krav. Personliga egenskaper Vi söker en person som ser möjligheter och tar egna initiativ. Du delar gärna med dig av dina kunskaper och erfarenheter till kollegor och bidrar aktivt till ett positivt arbetsklimat. Det är viktigt att du kan planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt, samt att du kan sätta upp och hålla tidsramar. Vi värderar en helhetssyn och ser gärna att du förstår det större perspektivet, samt din roll och hur den påverkar hela verksamheten. Du strävar efter att kontinuerligt upprätthålla hög kvalitet i ditt arbete, alltid med kunden i fokus. Om du delar våra värderingar och har en passion för att göra skillnad, vill vi gärna höra från dig! Tillsammans kan vi skapa en positiv inverkan på människors liv och bidra till ett hållbart och inkluderande samhälle. Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper. Vi hanterar ansökningar löpande, så vänta inte med att skicka in. Välkommen med din ansökan! Vi erbjuder Att du mår bra är viktigt för oss! Söderhamns kommun arbetar aktivt med hälsa, friskvård och arbetsmiljö. Hos oss har du friskvårdsbidrag och tillgång till gym. För oss är det också viktigt att det finns en balans mellan arbete och fritid och vi är måna om att våra medarbetare får chans till den återhämtning de behöver. Läs mer om några av våra förmåner: https://www.soderhamn.se/underwebbar/jobba-hos-oss/formaner-och-fordelar.html I skärgårdskommunen Söderhamn - där Hälsingland möter havet, tänker vi nytt och stort. Vi har viljan att växa till 28 000 invånare och utgår varje dag från Söderhamnarna och deras behov när vi formar och utvecklar vår verksamhet. Tillsammans gör vi skillnad för individer och samhälle. Vi använder oss av kompetensbaserad rekrytering för att skapa en inkluderande och rättvis process. Det innebär att vi bedömer kandidater utifrån deras kompetenser, erfarenheter och förmågor på ett jämställt samt jämlikt sätt. Vårt mål är en objektiv rekrytering där alla har samma möjligheter att visa vad de kan bidra med. I den här rekryteringen har vi redan gjort våra val av annonskanaler och samarbetspartners. Vi undanber oss vänligt men bestämt all form av hjälp med rekryteringen från utomstående aktörer.
I Sotenäs kommun strävar vi efter en mångfald bland anställda och ser därför gärna sökande med olika bakgrund och livserfarenhet. Här genomsyras vårt arbete av våra gemensamma ledord: Öppenhet, Delaktighet och Helhetssyn. Kommunen erbjuder alla tillsvidareanställda möjlighet till heltid. Verksamhet Omsorgsförvaltningen omfattar förvaltningens samtliga enheter Verksamhet Omsorgsförvaltningen omfattar förvaltningens samtliga enheter Vill du göra skillnad och utvecklas i en dynamisk arbetsmiljö? Vi förstärker nu teamet ytterligare och söker därmed en biståndshandläggare! Hos oss blir du en del av ett engagerat team med gott samarbete och hög trivsel. Här får du möjlighet att växa i din yrkesroll samtidigt som du bidrar till att förbättra livet för de individer vi stöttar. Vårt fokus är att skapa värde för våra medborgare genom ett professionellt och hjärtligt bemötande. Om tjänsten Brinner du för att hjälpa andra och skapa en positiv förändring i samhället? Vi söker nu en engagerad och empatisk biståndshandläggare som vill vara en del av vårt team och bidra till att ge människor den hjälp och det stöd de behöver för ett värdigt och självständigt liv. Som biståndshandläggare hos oss kommer du att hantera ärenden inom flera områden. Vi arbetar utifrån en uppdelning mellan handläggarna, men då vi är ett litet team är det viktigt att ha en grundkunskap inom flera områden Vi söker dig som: Har en högskola/YH utbildning med beteendevetenskaplig inriktning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer adekvat för uppdraget. Är en god kollega som värdesätter samarbete och gemenskap. Har en flexibel inställning och lätt kan anpassa dig till förändrade förutsättningar. Är strukturerad, självständig och har ett genuint engagemang för människor. Erfarenhet av arbete med LSS är meriterande, men vi välkomnar även dig som är nyutexaminerad och redo att lära dig! Vi erbjuder: En roll där du gör skillnad och bidrar till att stärka individens livskvalitet. Ett meningsfullt arbete där du påverkar människors vardag En trygg och utvecklande arbetsplats med engagerade kollegor Möjlighet att växa och utvecklas inom din profession En arbetsplats med positiv arbetskultur och ett hjälpsamt team Vill du bli en del av vårt team? - Ansök nu! Intervjuer sker löpande, så vänta inte med att höra av dig! Vi ser fram emot att välkomna en ny kollega som delar vår passion för att göra skillnad! Om du som sökande har frågor om den utannonserade tjänsten eller av särskilda och speciella skäl inte kan registrera dina uppgifter i ett offentligt system - kontakta kontaktperson för respektive annons. Säkerhetsprövning En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. Krigsplacering En anställning hos oss kan omfattas av krigsplacering vilket du få information om i de fall det blir aktuellt. Sotenäs - havets kommun Sotenäs ligger längst ut mot Västerhavet mitt i Bohuslän mellan storstäderna Göteborg och Oslo. I kommunen bor ca 9 000 människor i kustsamhällen som Smögen, Kungshamn, Hunnebostrand, Bovallstrand, Hovenäset och Malmön. Fördelarna med att arbeta och leva i Sotenäs kommun är många: Sveriges vackraste natur, havsnära bostäder, bra skolor, möjlighet till en aktiv fritid och en trygg kommun. Information till kandidatförmedlare, rekryteringskonsulter och annonssäljare Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser
Trivs du med att driva utveckling och vill ha en närvarande, vägledande roll? Som teamledare hos oss har du förmånen att leda mitt i verksamheten och verkligen göra skillnad. Kom och bli en del av den förändringsresa vi har påbörjat, där du får möjlighet att bidra till att hela verksamhetsområdet utvecklas för att möta framtidens behov. Dina arbetsuppgifter Som en av tre teamledare fungerar du som ett konsultativt stöd för biståndshandläggarna i det dagliga arbetet. Du vägleder i komplexa ärenden, fördelar arbetsuppgifter och hjälper varje medarbetare att prioritera genom regelbundna uppföljningar. I en verksamhet som ständigt utvecklas ser du möjligheter och skapar stabilitet samt samsyn i teamet. Kvalitets- och processarbete är en naturlig del av ditt arbete. Du identifierar utvecklingsområden, tar initiativ och driver förbättringar tillsammans med enheten – allt för att skapa effektiva och kvalitativa processer som gynnar den enskilde. Du representerar enheten i olika samverkansforum, både internt inom staden och externt. Dessutom deltar du aktivt i olika projekt och driver enhetens frågor framåt. För oss är samarbete avgörande – vi stöttar varandra och värdesätter kollegialt lärande. Din kompetens Vi söker dig som är utbildad socionom, beteendevetare eller har en annan relevant examen som innefattar socialrätt. Du har tidigare erfarenhet av myndighetsutövning inom LSS eller SoL, samt kunskap om respektive målgrupp. För oss är ditt intresse för ledarskap och verksamhetsutveckling en avgörande framgångsfaktor i rollen. Du motiveras av att inspirera andra och hjälpa dem att bli självständiga i sina roller. Som person är du lugn och trygg och visar mod när det behövs. Du har ett utvecklingsinriktat arbetssätt och trivs med att arbeta i förändring samt att driva egna processer framåt. B-körkort för manuell växellåda är meriterande men inget krav. Vi erbjuder Hos oss blir du en del av ett engagerat team på 25 personer där vi stöttar varandra och arbetar tillsammans mot gemensamma mål. Vi delar med oss av kunskap och uppmuntrar nya idéer. Vårt uppdrag är att utreda och besluta om individuellt behovsprövat bistånd samt att följa upp beviljade insatser enligt socialtjänstlagen för enskilda som är 18 år och äldre. Vi går tillsammans en spännande tid till mötes med den nya socialtjänstlagen, som för med sig både utmaningar och möjligheter – och hos oss får du vara med och påverka! Du får varierande arbetsuppgifter och stora möjligheter att utvecklas i din roll. Vi tillämpar ett tillitsbaserat ledarskap och ser delaktighet som en självklarhet. Här välkomnar vi nya tankar och perspektiv och strävar alltid efter att förbättra våra processer. Dessutom har vi flextidsavtal och möjlighet att arbeta på distans när verksamheten tillåter, vilket ger en bra balans mellan arbete och fritid. Här blir du en del av något större! Med värme och respekt visar vi handlingskraft i det stora och det lilla. Vi lever vår värdegrund i mötet med varandra och de vi är till för. Varje dag, året runt ser vi till att Västerås fungerar. Tillsammans med dina ca 11 500 kollegor runt om i staden får du Sveriges viktigaste jobb. Läs mer om möjligheter, karriärvägar och om vårt erbjudande här:https://www.vasteras.se/jobbochkarriär (https://www.vasteras.se/jobbochkarriär) Övrig information Innan du kan anställas behöver du visa upp ett godkänt utdrag från polisens belastningsregister. I samband med intervju behöver du styrka ditt medborgarskap. Det kan du göra med pass alternativt personbevis tillsammans med ID-handling. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du uppvisa att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.Alla erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.
Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna. Välkommen till oss! På Södermalm bor ca 21 000 personer som är 65 år eller äldre. Av dessa har ca 3 500 personer någon form av biståndsbedömd insats, i första hand enligt socialtjänstlagen. Beställarenhetens uppdrag är att bevilja rätt stöd och insatser, på ett sådant sätt att den äldres tillvaro präglas av hög kvalitet, trygghet och självbestämmande. Beställarenheten på avdelningen för äldreomsorg Nu rekryterar vi biståndshandläggare för de olika teamen på enheten som kan stötta upp i verksamheten under våren och sommaren. Vi söker dig som brinner för målgruppen äldre och vill vara med att driva, vidareutveckla och kvalitetssäkra arbetet inom vår verksamhet. Hos oss på beställarenheten arbetar idag 65 medarbetare, varav 44 biståndshandläggare. Enheten leds av av en områdeschef och tre enhetschefer, två gruppledare samt två controllers. Biståndshandläggarna är uppdelade i fyra team som arbetar efter geografiskt indelade områden. Dessutom finns ett särskilt team av biståndshandläggare som hanterar ärenden där behoven är mera komplexa. På enheten finns också biståndshandläggare som har ansvar för personer boende på vård- och omsorgsboenden och som även har en samordnande roll för korttidsvård och dagverksamhet. Utöver det finns ett team som handlägger färdtjänst- och riksfärdtjänstärenden. Enheten har flera stödfunktioner som bland annat ansvarar för avgiftshantering, fakturering, och bokning av transporter. Vi erbjuder På beställarenheten har vi hög trivsel och en god arbetsmiljö. För att få en god och trygg start hos oss får du som nyanställd en introduktion som är anpassad utifrån dina erfarenheter och ditt behov. Du får möjlighet att samla på dig värdefull erfarenhet av socionomyrket redan under din studietid och får jobba med kollegor med lång erfarenhet. Stadsdelsförvaltningen har nya och moderna lokaler på Virkesvägen i Hammarby sjöstad i närheten av Mårtensdal (tvärbana) och Gullmarsplan (t-bana). Din roll Som vikarierande biståndshandläggare hos oss blir du en viktig funktion för att Södermalms äldre invånare ska få rätt stöd. Ditt uppdrag är att utreda, besluta och följa upp behovet av insatser enligt socialtjänstlagen (SoL). Du gör hembesök, ansvarar för utskrivningar från sjukhus och har regelbunden kontakt med de äldre, deras närstående och andra aktörer. Dokumentation är en central del av arbetet. Du skriver utredningar, beslut och beställningar samt journalför i Stockholms stads verksamhetssystem Paraplyet. Du uttrycker dig väl i tal och skrift och följer fattade beslut. I arbetet ingår även samverkan med andra aktörer såsom utförare, primärvård, sjukhus och andra enheter inom socialtjänsten. Din kompetens och erfarenhet Vi söker dig med ett driv och som brinner för vår målgrupp. Du bemöter människor på ett respektfullt och empatiskt sätt och har god förmåga att förmedla hopp i en komplex livssituation. Du tycker om att samarbeta och gör det genom att ha ett öppet, tillmötesgående och problemlösande förhållningssätt. I samverkan med andra bjuder du in till dialog, lyssnar aktivt och anpassar kommunikationen utifrån rådande situation. Du planerar och organiserar ditt arbete på ett effektivt sätt och har lätt att förhålla dig till ändrade omständigheter. Som person är du trygg, stabil och har förmågan att behålla ett realistiskt perspektiv på situationer som uppstår i det dagliga arbetet som myndighetsutövare. Du: läser till socionom och har kommit en bit på din utbildning. Du kan också ha annan akademisk utbildning som vi bedömer som likvärdig behärskar mycket god svenska i både tal och skrift Det är mediterande: om du har erfarenhet av äldreomsorg. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet, motivation och engagemang för tjänsten. Varmt välkommen med din ansökan! Övrigt Intervjuer kan komma att ske löpande under rekryteringsperioden. Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering. Välkommen till Södermalms stadsdelsförvaltning! Södermalm är en kulturell och levande stadsdel i innerstaden med engagerade invånare och ett stort hjärta. Hos oss kan du verkligen göra skillnad. Tillsammans med våra Södermalmsbor utvecklar vi en ännu bättre stadsdel att leva, verka och bo i. Som medarbetare hos oss har du en trygg anställning med schyssta villkor, där vi tror att mångfald och jämn könsfördelning bidrar till att stärka vår verksamhet. Vi gillar att tänka nytt – vi hoppas att du som söker vill utveckla Södermalm tillsammans med oss! https://start.stockholm/om-stockholms-stad/organisation/stadsdelsforvaltningar/södermalm/ kan du läsa mer om Södermalms stadsdelsförvaltning och du får även gärna besöka vår https://facebook.com/södermalmsdf.
Tillsammans! Med mod, engagemang och flexibilitet gör vi skillnad- så tänker vi i socialförvaltningen Järfälla. Tänker du också i de banorna, och drivs att skapa goda möten? Socialförvaltningen i Järfälla kommun ansvarar för äldreomsorg och funktionsnedsättning, individ- och familjeomsorg samt vård och omsorg. Avdelningen för äldreomsorg och funktionsnedsättning består av sju olika delar varav Myndighet äldre och Myndighet funktionsnedsättning ansvarar för myndighetsutövningen. Myndighet funktionsnedsättning består av tre enheter, Biståndsenheten LSS vuxen och assistans, Biståndsenheten LSS barn och unga och Biståndsenheten SOL. Utöver handläggare, har vi även en områdeschef, tre enhetschefer, tre platssamordnare, två handläggare för bostadsanpassningsbidrag, tre gruppledare. På Biståndsenheten SoL arbetar vi efter värdegrunden, tepH Med transparens, effektivitet och professionalitet har vi hållbarhet och helhetssyn i fokus. Arbetsplatsen kännetecknas av glädje, rätt insats till rätt brukare, utveckling och en god sammanhållning. För oss är det viktigt att du vill utvecklas tillsammans med verksamheten, bidra med din personlighet och erfarenhet samt har förmåga att ta eget ansvar och finna glädje i att hjälpa dina kollegor. Biståndsenheten SoL består av tre handläggare som arbetar på vår mottagning med helt nya ärenden, fem handläggare som arbetar med handläggning inom socialpsykiatri och tre handläggare som arbetar med handläggning inom somatiska funktionsvariationer och en gruppledare med ett nära operativt stöd. Det skulle vara kul om just du delar vår värdegrund och vill bli en del av vår arbetsplats. Vi söker en medarbetare som är intresserad av att arbeta som Biståndshandläggare inom funktionsnedsättning SoL för brukare mellan 18-64 år. ARBETSUPPGIFTER Arbetet som handläggare på Biståndsenheten SoL är viktigt, inspirerande och utvecklande. Tillsammans med dina kollegor kommer du att utreda, bedöma och fatta beslut om insatser enligt SoL och Lagen om riksfärdtjänst. I arbetet ingår det att du samarbetar med den enskilde, dennes närstående, med kollegor, utförare och andra professioner internt och externt. Du kommer att ges goda möjligheter att påverka och bidra till det utvecklingsarbete som pågår i verksamheten på flera sätt. Du arbetar nära dina kollegor och har god tillgång till arbetsledning och administrativt och juridiskt stöd. Vi erbjuder dig: • Roliga och stimulerande arbetsuppgifter • Personliga möten med sökanden och deras anhöriga • Fantastiska kollegor • Stora möjligheter till påverkan • En genomtänkt introduktion med nära stöd av gruppledare och kollegor • Nära samarbete med våra utförare • Regelbunden juridisk handledning • Friskvårdsbidrag • Distansarbetsavtal • Semesterväxling • Årsarbetstid • Förkortad arbetstid, dag före röd dag och lediga klämdagar om arbetet så tillåter • Nära till pendeltåg och buss • Benify, förmånsportal med olika förmåner och rabatter Blir du aktuell för tjänsten kommer vi begära att du lämnar referenser från tidigare arbetsgivare. KVALIFIKATIONER Du har en socionomexamen eller liknande högskoleutbildning. Eftersom enheten arbetar med IBIC som utredningsmetod i systemet Lifecare handläggare och Lifecare SP för utskrivning av ärenden från sjukhuset, är det meriterande i fall du har erfarenhet av att jobba med det. Erfarenhet av myndighetsutövning Socialtjänstlagen är meriterande. Har du även yrkeserfarenhet med personer med funktionsnedsättning är det också meriterande. Rollen som handläggare ställer krav på att du är strukturerad, flexibel, självgående och handlar i enlighet med gällande lagstiftning. Du har god samarbetsförmåga samt personlig mognad och en fallenhet för att skapa goda professionella relationer till andra. Du har lätt för att kommunicera i tal och skrift och har kunskap om handläggning och dokumentationsföreskrifterna enligt Socialstyrelsen. Du stimuleras av att vara med och utveckla och förbättra vår verksamhet. ÖVRIGT Järfälla har norra Stockholms mest spännande geografiska läge och växer snabbt. Vi erbjuder en arbetsplats med stor variation, goda utvecklingsmöjligheter och arbetar efter visionen Järfälla för alla framåt. Läs mer om hur det är att jobba hos oss på länken nedan! Järfälla kommun arbetar med en kompetensbaserad rekryteringsprocess för en fördomsfri rekrytering. Vi på Socialförvaltningen arbetar tillsammans oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, etnisk tillhörighet, religion, funktionsnedsättning och ålder. Olikheter berikar och möjliggör utveckling för alla framåt! Vi genomför begränsade bakgrundskontroller för slutkandidaterna vid detta anställningsförfarande. I denna rekrytering utför vi bakgrundskontroll på alla som går vidare i processen. Bakgrundskontroller genomförs endast i den utsträckning det är relevant för den aktuella tjänsten. I de fall utdrag ur belastningsregistret är lagstadgat kommer du även behöva uppvisa ett sådant utdrag. Vi insamlar muntligt och skriftligt samtycke. För mer information om hur vi arbetar med bakgrundkontroller, se www.jarfalla.se/bakgrundskontroller Löpande intervjuer och tillsättning av tjänst innan ansökningstiden gått ut kan komma att ske. Vi jobbar utifrån verksamheternas behov och tillsätter därefter. Vi har både digitala och fysiska intervjuer och kontaktar kandidater via angiven mail /mobil. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Är du en person som drivs av utveckling och vill vara med och bidra i förändringsarbete? Sök då vår tjänst som biståndshandläggare! Social- och omvårdnadsförvaltningen står inför en övergång med anledning av nya Socialtjänstlagen. Denna förändring innebär att vi behöver anpassa våra rutiner och processer samt arbeta förbyggande för att säkerställa efterlevnad av de nya lagkraven. Vi ser därför ett behov av att anställa ytterligare en biståndshandläggare som vill vara en del av detta skifte. Tidaholms kommun erbjuder den lilla kommunens fördelar med närhet till varandra, till idéerna och till besluten. Vi som arbetar här gör det för att vi vill ge bästa möjliga service till våra medborgare. Som arbetsgivare värnar vi om din livskvalitet. Det är viktigt att du som anställd trivs och mår bra, därför satsar vi på en hälsofrämjande arbetsplats med bra arbetsvillkor, ett gott ledarskap och uppmuntrar ditt engagemang. Vi erbjuder rökfri arbetstid och friskvårdsbidrag. Om arbetet Tjänsten är ett vikariat på heltid fram till årsskiftet, med möjlighet till förlängning. Du kommer ingå i ett team om 6 biståndshandläggare som har ett genuint intresse för arbetsuppgifterna och vi erbjuder kollegial samt extern handledning regelbundet. Vi värnar om en god arbetsmiljö, där gott bemötande är en viktigt del. I rollen som biståndshandläggare har du ett helhetsperspektiv och utgår från individens behov. Du utreder, beslutar och följer upp insatser enligt IBIC. För att kunna ha ett helhetsperspektiv krävs lyhördhet och samverkan med sökande, anhöriga och andra yrkeskategorier både internt och externt. Du gör beställningar till utförare och arbetar i verksamhetssystemet Life Care. Du har stor möjlighet att påverka och planera din dag självständigt. Kvalifikationer Vi söker dig som är nyfiken och kreativ och vill ha utmaningar och bidra i utvecklings- och förändringsarbete. Du är väl förtrogen med de lagar som styr verksamheten och det är önskvärt att du har erfarenhet inom området. Du förväntas ha god organisationsförmåga samt kunskaper i svenska språket för att kunna uttrycka dig tydligt i tal och skrift. För att vara aktuell för vikariatet som biståndshandläggare ska du ha högskoleutbildning; socionom, social omsorg eller annan utbildning som arbetsgivaren finner likvärdig. Körkort är ett krav. Tillträde enligt överenskommelse. Urval och intervjuer kan komma att ske fortlöpande under ansökningstiden, ansök därför redan idag, dock senast 2025-04-13. Kontaktuppgifter till fackliga representanter hittar ni här: https://tidaholm.se/ledigajobb Vi tar endast emot ansökan via vår hemsida https://tidaholm.se/ledigajobb Livet i Skaraborg är en webbplats som visar möjligheterna som finns i Skaraborg. På https://www.livetiskaraborg.se kan du läsa mer om fritidsaktiviteter, boende och mycket annat. Välkommen med din ansökan! Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Är du utbildad socionom och vill skapa värdefulla möten mellan människor? Nu söker vi på Vård- och äldreförvaltningen dig som har erfarenhet av myndighetsutövning sen tidigare och som vill göra skillnad för dem vi är till för. Här kan du träffa några av dina blivande kollegor och läsa mer om hur det är att arbeta som biståndshandläggare hos oss. Titta också gärna in på vårt instagramkonto och ta del av vår vardag. I förvaltningens myndighetsverksamhet arbetar ca 50 biståndshandläggare uppdelade i olika team utifrån geografiska områden. Våra kontor ligger på Ramnåsgatan 1 i närheten av Centralstationen och Resecentrum med vackra Ramnaparken intill. För att underlätta balansen mellan arbete och fritid finns möjlighet till flextid när arbetet tillåter. Du har också tillgång till flera olika förmåner. Utöver friskvårdsbidraget anordnar vår prisbelönta personalklubb MerKraft olika aktiviteter och du har gratis inträde till stadens badanläggningar. Det finns också möjlighet att t ex. hyra cykel/elcykel med bruttolöneavdrag och på Ramnåsgatan 1 finns också ett café där medarbetare kan köpa smörgåsar, enklare sallader, fika m.m. Vi erbjuder dig en trevlig arbetsplats med vänliga kollegor och en trygg anställning med omväxlande arbete i en god arbetsmiljö. För oss är arbetsglädje, engagemang och respekt viktigt. Tillsammans utvecklar vi verksamheten och oss själva. Som nyanställd får du en individuellt anpassad introduktion för att komma in i arbetet på bästa sätt. Du får stöd och hjälp av enhetschef, metodhandledare och erfarna kollegor. Biståndshandläggare sökes - gärna finsktalande! Arbetsuppgifter Som biståndshandläggare hos oss jobbar du för att både yngre och äldre personer ska kunna leva ett gott liv varje dag. Arbetet handlar framförallt om att möta människor, utreda, bedöma, fatta beslut och ompröva beslut om insatser enligt Socialtjänstlagen. Det innebär enskilda möten, avstämningar med sjukhus och samverkan med övrig personal, anhöriga och externa myndigheter. Vi utreder enligt modellen IBiC, Individens Behov i Centrum. Du arbetar självständigt men också i nära samarbete med kollegor och andra professioner och verksamheter. Övrig information Intervjuer kan komma att genomföras under ansökningstiden. Välkommen till oss! Kvalifikationer Du som söker har en examen från socionomprogrammet eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av myndighetsutövning. Körkort är ett krav. Som biståndshandläggare behöver du ha förmågan att planera, strukturera och prioritera i ditt arbete. Du behöver också ha bra kommunikativ förmåga. Goda kunskaper i finska är meriterande. Ansökan Din ansökan med bifogade dokument skickar du via vår ansökningsfunktion som du når via "Sök tjänst" nedan.
Torsås kommun - en kommun med närhet och livskvalité i södra Kalmar län. Kommunen, med ca 7 000 invånare, kan beskrivas som ett Sverige i miniatyr. Här finns havet, kusten, stränderna, slättlandet, sjöarna och skogarna. Näringslivet domineras av tillverkningsindustrin men har också en stor potential inom besöksnäring och andra områden. Här kan vi erbjuda en hög livskvalitet med närhet och stor trygghet för invånare och besökare. Torsås kommun har fem förvaltningar och två helägda bolag. I Torsås kommun vågar vi hitta på nya lösningar, tänka stora tankar och komma med spännande idéer. För att lyckas jobbar vi nära varandra. Vi samarbetar mot ett gemensamt mål; att ge alla som bor här de bästa förutsättningarna för ett gott liv. Att vi har nära till varandra märks genom att vi tar tillvara på varandras styrkor. Att förvaltningar och verksamheter arbetar nära varandra gör också att det aldrig är långt mellan medarbetare och chef, vilket i sin tur leder till att vi har korta beslutsvägar och nära samarbete. Torsås kommuns värdegrund bygger på orden Delaktighet, Utveckling, Tydlighet och Trygghet. Ett förhållningssätt som varje medarbetare och förtroendevald visar i det dagliga arbetet och i möte med medborgare och kunder. ARBETSUPPGIFTER Vi söker dig som vill ha ett utvecklande och intressant uppdrag där vi tillsammans arbetar för att ge medborgaren en rättssäker service. Att arbeta som biståndshandläggare i Torsås kommun är det perfekta jobbet för dig som har ett intresse för både människor och juridik. Arbetet innebär, att på delegation av socialnämnden, utreda, bedöma och besluta om insatser och stöd till personer enligt socialtjänstlagen och lagen om särskild service till vissa funktionshindrade. Du har en möjlighet att utvecklas i din yrkesroll tillsammans med kompetenta arbetskamrater. En viktig del i arbetet är förmågan att kunna samarbeta och samverka med den enskilde, med anhöriga, kollegor, andra professioner inom kommunen samt externa aktörer. I Torsås kommunen kan du förvänta dig att du kommer lära dig alla delar av yrket som biståndshandläggare samt få vara med och påverka förändringar. KVALIFIKATIONER Du har socionomexamen eller annan högskoleutbildning som bedöms likvärdig. Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet av handläggning inom socialtjänsten eller funktionsstöd. Du är en god kommunikatör med stor förmåga att samarbeta, bygga nätverk och skapa kontakter. Tjänsten kräver att du på ett tydligt sätt kan tillämpa lagar och förordningar utifrån din specifika roll, men också utifrån de villkor som gäller all kommunal/offentlig verksamhet. Vidare har du stor förmåga att uttrycka dig tydligt och koncist i tal och skrift samt organisera och prioritera ditt arbete. Erfarenhet av arbete i verksamhetssystemet LifeCare är önskvärd. Du har en god förståelse för arbete i en politiskt styrd organisation. Vi lägger stor vikt vid din personliga lämplighet. ÖVRIGT Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen (GDPR) Varmt välkommen med din ansökan!
Torsås kommun - en kommun med närhet och livskvalité i södra Kalmar län. Kommunen, med ca 7 000 invånare, kan beskrivas som ett Sverige i miniatyr. Här finns havet, kusten, stränderna, slättlandet, sjöarna och skogarna. Näringslivet domineras av tillverkningsindustrin men har också en stor potential inom besöksnäring och andra områden. Här kan vi erbjuda en hög livskvalitet med närhet och stor trygghet för invånare och besökare. Torsås kommun har fem förvaltningar och två helägda bolag. I Torsås kommun vågar vi hitta på nya lösningar, tänka stora tankar och komma med spännande idéer. För att lyckas jobbar vi nära varandra. Vi samarbetar mot ett gemensamt mål; att ge alla som bor här de bästa förutsättningarna för ett gott liv. Att vi har nära till varandra märks genom att vi tar tillvara på varandras styrkor. Att förvaltningar och verksamheter arbetar nära varandra gör också att det aldrig är långt mellan medarbetare och chef, vilket i sin tur leder till att vi har korta beslutsvägar och nära samarbete. Torsås kommuns värdegrund bygger på orden Delaktighet, Utveckling, Tydlighet och Trygghet. Ett förhållningssätt som varje medarbetare och förtroendevald visar i det dagliga arbetet och i möte med medborgare och kunder. ARBETSUPPGIFTER Vi söker dig som vill ha ett utvecklande och intressant uppdrag där vi tillsammans arbetar för att ge medborgaren en rättssäker service. Att arbeta som biståndshandläggare i Torsås kommun är det perfekta jobbet för dig som har ett intresse för både människor och juridik. Arbetet innebär, att på delegation av socialnämnden, utreda, bedöma och besluta om insatser och stöd till personer enligt socialtjänstlagen och lagen om särskild service till vissa funktionshindrade. Du har en möjlighet att utvecklas i din yrkesroll tillsammans med kompetenta arbetskamrater. En viktig del i arbetet är förmågan att kunna samarbeta och samverka med den enskilde, med anhöriga, kollegor, andra professioner inom kommunen samt externa aktörer. I Torsås kommunen kan du förvänta dig att du kommer lära dig alla delar av yrket som biståndshandläggare samt få vara med och påverka förändringar. Tjänsten är ett vikariat på ett år med möjlighet till förlängning. KVALIFIKATIONER Du har socionomexamen eller annan högskoleutbildning som bedöms likvärdig. Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet av handläggning inom socialtjänsten eller funktionsstöd. Du är en god kommunikatör med stor förmåga att samarbeta, bygga nätverk och skapa kontakter. Tjänsten kräver att du på ett tydligt sätt kan tillämpa lagar och förordningar utifrån din specifika roll, men också utifrån de villkor som gäller all kommunal/offentlig verksamhet. Vidare har du stor förmåga att uttrycka dig tydligt och koncist i tal och skrift samt organisera och prioritera ditt arbete. Erfarenhet av arbete i verksamhetssystemet LifeCare är önskvärd. Du har en god förståelse för arbete i en politiskt styrd organisation. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. ÖVRIGT Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen (GDPR) Varmt välkommen med din ansökan!
Välj ett jobb för att visa detaljer
Visar 1 till 10 av 68 jobb