Biståndsbedömare/Biståndshandläggare

Sök bland 29 lediga jobb som Biståndsbedömare/Biståndshandläggare och börja ditt nya yrkesliv idag!

Biståndshandläggare LSS till nystartad enhet inom Socialkontoret, heltid
Upplands-Bro kommun
Biståndsbedömare m.fl.

I Upplands-Bro kommun är vi cirka 2000 medarbetare som arbetar med att ge våra invånare och besökare bästa möjliga service och upplevelse av kommunen. Hos oss är du med och bygger en kommun där helhetssyn, engagemang och professionalitet genomsyrar organisationen och tillsammans arbetar vi med att utföra det gemensamma samhällsuppdraget. Nu finns det en unik möjlighet att komma till vår helt nybildade enhet för LSS! Som biståndshandläggare med inriktning LSS kommer du att arbeta med att utreda och bedöma behov av insatser enligt LSS-lagstiftningen, samt fatta beslut och följa upp insatser avseende målgruppen oavsett den sökandes ålder, dvs vi handlägger både barn- och vuxenärenden. Du kommer att arbeta för att säkerställa rättssäkerheten och delaktigheten enligt IBIC och arbetet innehåller nära samverkan både inom kommunen men också med externa parter. Vi söker dig som har: - Socionomexamen eller annan utbildning som vi bedömer som likvärdig. - Erfarenhet samt kunskap från att arbeta med myndighetsutövning inom LSS och med Individens behov i centrum (IBIC). Du har förmågan att prioritera och arbeta strukturerat med en fallenhet och stort intresse för socialt arbete. Du har lätt för att arbeta självständigt och ta egna initiativ men tycker även om att samarbeta med andra. Vi ser att du är en trygg person med god förmåga att kommunicera med andra både i tal och skrift och har ett intresse av att vara delaktig i den nya enhetens gemensamma utvecklingsarbete där stor möjlighet till att vara med och utveckla arbetet med LSS kommer finnas. Vi tar stor hänsyn till personlig lämplighet. Vad erbjuder vi dig? - Individuell introduktion utifrån dina behov. - Löpande ärendehandledning både enskilt och i grupp. - Kontinuerlig kompetensutveckling. - Friskvård via Epassi - Flextid och du arbetar 38,75 timmar per vecka. Enligt ordinarie arbetstid innebär detta att arbetsdagen avslutas kl.16.15 under hela året. Om oss! Vår arbetsplats är belägen centralt i Kungsängen, två minuters gångväg från pendeltåg, bussar och allmän service. Här finns den lilla kommunens fördelar med bland annat korta beslutsvägar, närhet till kollegor och stor möjlighet att vara delaktig i arbetets utveckling. Upplands-Bro kommun erbjuder dig som anställd ett nära ledarskap med tillgång till gruppledare/specialisthandläggare och enhetschef. Om tjänsten: Tjänsten är en tillsvidareanställning. Provanställning kan komma att tillämpas. Tillträde omgående eller enligt överenskommelse. Om rekryteringsprocessen: Du ansöker enkelt genom att bifoga CV men utan personligt brev. Du svarar istället på våra urvalsfrågor. De kandidater som bedöms uppfylla tjänstens skallkrav (dvs. utbildning, kunskap och erfarenhet) kommer att bjudas in för att genomföra ett arbetspsykologiskt test. Inför avtalsskrivning genomförs bakgrundskontroll på slutkandidat. Urval och intervjuer genomförs löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag. Välkommen med ansökan snarast! Alla erbjudanden om annonsering och hjälp i rekryteringsprocessen undanbedes.  Upplands-Bro kommun är en av Sveriges mest expansiva kommuner där utveckling står i centrum. Vi välkomnar dig till en arbetsplats där ledorden i vårt arbete och förhållningssätt är Helhetssyn, Engagemang och Professionalitet.

1 juli 2025
Sista ansökan:
1 augusti 2025
Handläggare inom LSS/socialpsykiatri
Nynäshamns kommun
Biståndsbedömare m.fl.

Vill du göra skillnad för personer med funktionsvariation? Längtar du till en arbetsplats där du möts av kollegor som trivs på sitt jobb och som har närvarande chefer? Då behöver vi dig! Ta chansen och bli en av oss - välkommen till vårt team på Enheten för äldre och funktionsnedsättning. Arbetsuppgifter Som biståndshandläggare kommer du att utreda, fatta beslut och följa upp enligt Socialtjänstlagen/SoL och Lagen om särskilt stöd och service till vissa funktionshindrade/LSS. Vår målgrupp är unga och äldre som har behov av stöd utifrån gällande lagstiftning. Detta kan till exempel handla om insatser som boendestöd, personlig assistans, korttidsvistelse utanför det egna hemmet eller bostad med särskild service. Arbetet omfattar möten med brukare, anhöriga, förvaltare/gode män, samt samarbete med hälso- och sjukvård, andra myndigheter och samarbetsparter. Vi arbetar i verksamhetssystemet LifeCare och utreder enligt IBIC (individens behov i centrum). Om arbetsplatsen Socialförvaltningens huvuduppdrag är att erbjuda individanpassat stöd och service inom äldreomsorg, funktionsnedsättning, barn och familj, vuxen samt ekonomiskt bistånd. Vi finns på plats för kommuninvånarna genom livets alla skeden. Enheten för äldre och funktionsnedsättning består av cirka 25 medarbetare fördelade inom olika områden. Här arbetar biståndshandläggare inom äldre och funktionsnedsättning och LSS/socialpsykiatri samt en boendesamordnare. Enheten leds av enhetschef samt två gruppchefer. När du är introducerad och självständig i ditt arbete finns det möjligheter att arbeta hemifrån cirka två dagar i veckan. Det här söker vi hos dig För att lyckas i rollen har du: • socionomexamen eller annan av arbetsgivaren bedömd som likvärdig akademisk utbildning • grundläggande datakunskaper • goda kunskaper i det svenska språket såväl i tal som i skrift Det är meriterande om du har:  • erfarenhet av myndighetsutövning samt utredningsmetod enligt IBIC • kunskap om verksamhetssystemet LifeCare • B-körkort Personliga egenskaper vi letar efter Arbetet som biståndshandläggare är varierande och ställer stora krav på din förmåga att planera, strukturera och snabbt kunna ställa om. Det är därför viktigt att du är flexibel och lösningsfokuserad. För att lyckas som handläggare ser du bemötande, välgrundade beslut och hög rättssäkerhet som en viktig del i arbetet. Det är även viktigt att du kan uttrycka dig tydligt i tal och skrift så att ett rättssäkert budskap når fram. Du behöver vara en trygg och stabil person som kan samarbeta samt vara ansvarstagande och strukturerad även under stressade situationer. Enheten präglas av samarbetsanda där varje handläggares roll är viktig för helheten. Det här erbjuder vi dig • Hos oss får du göra skillnad i människors liv. Här har du nära till din chef och dina kollegor, påverkan och beslut.  • Nynäshamn är en lugn och trygg kommun. Tryggheten finns även i våra team – vi är prestigelösa, uppmuntrar och backar upp varandra när det behövs.  • Nynäshamns kommun är en del av Sveriges starkaste tillväxtregion. Vår resa ger dig möjlighet till utmaningar och varierande arbetsuppgifter. • Vi erbjuder fri tillgång till gym. Du får även friskvårdstimme eller friskvårdsbidrag. • Vi har en aktiv personalförening där du kan hyra stugor i fjällen och i skärgården. Du kan också delta i olika aktiviteter som till exempel padel, kajak och ridning. • Här har vi flextid och kortare arbetstid under sommaren. Det finns också möjlighet till distansarbete. Vår rekryteringsprocess Vi tillämpar löpande urval och använder en kompetensbaserad rekryteringsmetod för en rättvis och objektiv bedömning. Mångfald är en tillgång, och vi välkomnar alla sökande. Vissa tjänster kan kräva utdrag ur belastningsregistret. Vi ser fram emot din ansökan och hoppas att du vill bli en del av vårt team! Information om tjänsten Tillträde: enligt överenskommelse Anställningsform: Tillsvidareanställning - provanställning kan komma att tillämpas Sysselsättningsgrad: Heltid Antal lediga befattningar: 1 Ref. nr: SON/2025/0235/023

1 juli 2025
Sista ansökan:
29 juli 2025
Socialsekreterare/Biståndshandläggare Sollefteå kommun
Sollefteå kommun
Biståndsbedömare m.fl.

Vill du vara med och göra skillnad? Då är det kanske dig vi söker som medarbetare till Sollefteå kommun. Hos oss har du nära till storslagen natur och småstadscharm. Du kan njuta av ett varierat fritids- och kulturliv. För oss är det viktigt att du känner att ditt arbete är meningsfullt och att du ser din del i helheten. Du är med och utvecklar verksamheten mot kommunens övergripande vision och mål. Här bor människor med stark framtidstro, välkommen till oss! Som socialsekreterare/biståndshandläggare har du ett viktigt arbete, där du skapar värde för människor i din omgivning varje dag. Har du en utpräglad ansvarskänsla och människors individuella behov i fokus? Då har du chansen här då vi utökar med fler biståndshandläggare/socialsekreterare. Enheten ingår som en del i huvudenheten för vård och social omsorg och tillhör verksamheten Individ- och familjeomsorg (IFO). ARBETSUPPGIFTER Som socialsekreterare/biståndshandläggare arbetar du utifrån en helhetssyn och bemöter brukaren med utgångspunkt i att stärka den egna förmågan och individens fortsatta självständighet. Dina främsta arbetsuppgifter är att utreda och bedöma behov, följa upp de insatser du beviljar och säkerställa att insatsen tillgodoser individens behov gällande bland annat hemtjänst, dagverksamhet, växelboende, korttidsvistelse och särskilt boende för främst äldre personer. Du handlägger inom gällande lagstiftning (socialtjänstlagen), aktuella rättslägen samt fastställda riktlinjer. Vi jobbar med kontinuerlig ärendehandledning i grupp. Handläggning och dokumentation sker i verksamhetssystemet Life Care. Vi utgår ifrån IBIC-modellen i våra bedömningar för att beskriva, bedöma och följa upp den enskildes behov I dina arbetsuppgifter ingår även deltagande i nätverksmöten, skriva yttranden, ansvara för telefontid och ett aktivt deltagande i det löpande utvecklingsarbetet. Arbetet förutsätter en rättssäker handläggning där du som handläggare ska säkerställa att den sökanden är delaktig och får framföra sina synpunkter. Du har ett nära samarbete med den enskilde, anhöriga, utförare, kollegor samt andra professioner och myndigheter. Arbetet är inriktat mot kvalitet och rättssäkerhet med brukaren i fokus. Vi erbjuder dig stödstrukturer i form av introduktionsprogram, mentorskap, enhetsträffar, kollegial handledning, extern handledning, grundläggande och riktade utbildningsinsatser samt friskvårdstimme/friskvårdspeng. Hos oss blir du en viktig person! KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har socionomexamen eller likvärdig utbildning. Det bedöms meriterande om du har erfarenhet av tidigare arbete inom socialtjänsten. Du har intresse för att arbeta med människor som befinner sig i olika livsskeden. Du är självständig, har god samarbetsförmåga, är ansvarsfull och har förmåga att skapa förtroendefulla möten. Som person är du van att ta eget ansvar över din arbetsdag, planera och slutföra dina arbetsuppgifter på ett rättsäkert och effektivt vis. Dina arbetsuppgifter fodrar att du är flexibel, ser möjligheter i förändringar och är noggrann. Du kan uttrycka dig tydligt och välformulerat i tal och skrift. Socialtjänsten i Sollefteå strävar efter att arbeta systemiskt och du ska ha förmågan att se och arbeta utifrån människors egna styrkor och resurser. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. B-körkort är ett krav. ÖVRIGT I Sollefteå kommun är ett antal tjänster inplacerade i säkerhetsklass enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585). För de tjänsterna ingår säkerhetsprövning i anställningsförfarandet. Observera att vi endast tar emot ansökningar via Offentliga jobb. Första gången du söker ett jobb via Offentliga jobb, registrerar du dig på länken www.offentligajobb.se och skriver in dina uppgifter där. Du bör vara noggrann när du fyller i dina uppgifter, eftersom dina uppgifter ligger till grund för hanteringen. När vi mottagit din ansökan får du en bekräftelse via mail. Vi strävar efter mångfald och jämn könsfördelning inom Sollefteå kommun. Vi undanber oss vänligt men bestämt att bli kontaktade av annons och rekryteringsföretag.

1 juli 2025
Sista ansökan:
13 augusti 2025
Boendesamordnare
Borås kommun
Biståndsbedömare m.fl.

Vård- och äldreförvaltningen är en av Borås Stads största förvaltningar. Tillsammans utför vi ett meningsfullt arbete med fokus på dem vi är till för. Viktiga ledstjärnor i vårt arbete är professionalism, lärande och engagemang. Delar du vårt intresse för socialt arbete med fokus på våra äldre? Vill du vara en del av en arbetsgrupp med breda kunskaper och ett stort engagemang och utveckla både dig själv och vår verksamhet tillsammans med oss? Vi erbjuder dig ett givande och omväxlande arbete i en god arbetsmiljö. Välkommen med din ansökan! Vård- och äldreförvaltningens myndighetsverksamhet ansvarar för biståndshandläggning, boendeplanering, bostadsanpassning, avgiftshandläggning samt vårdplanering. Verksamheten har ca 90 medarbetare varav ungefär hälften är biståndshandläggare som arbetar i team utifrån geografiska områden. Ledningsfunktionen består av en verksamhetschef samt fyra enhetschefer. Vi har våra kontor på Ramnåsgatan 1 som ligger i närheten av Centralstationen och Resecentrum med vackra Ramnaparken runt knuten. För oss är arbetsglädje och trivsel viktigt och någonting vi ständigt arbetar med. Här är du en del av ett team som hjälper varandra och som värnar om varandras olikheter och styrkor. Vi arbetar utifrån väl inarbetade rutiner och en tydlig struktur, vilket ger en stabil grund för en trygg och rättssäker verksamhet. Boendesamordnare Arbetsuppgifter Vi söker nu en boendesamordnare som huvudsakligen kommer att arbeta med att verkställa beslut om korttidsvistelse, men det kommer även att vara aktuellt med att verkställa beslut inom dagverksamhet samt vård- och omsorgsboende. Du arbetar utifrån förvaltningslagen och socialtjänstlagen med fokus på att tillgodose goda boende- och vistelseformer utifrån biståndshandläggarnas bedömningar. Arbetet är processorienterat och i din roll säkerställer du en snabb flödesstruktur för att ständigt belägga våra platser. En förutsättning för en effektiv och kvalitativ boendesamordning är att ha en aktiv och bra dialog och ett gott samarbete med förvaltningens olika verksamheter. Detta för att kunna matcha individers behov med befintliga platser inom respektive verksamhet på bästa möjliga sätt. Du har också ett nära samarbete med såväl interna som externa samarbetspartners som bland annat lokalförsörjningsförvaltningen och sjukhus samt den enskilde och dess anhöriga. Utöver arbetsuppgifterna som är kopplade till förvaltningens interna boendesamordning kommer administrativa arbetsuppgifter som inte är direkt knutna till boendesamordning att tillkomma. Övrig information Förutom meningsfulla arbetsuppgifter, goda arbetsvillkor och professionella arbetskamrater erbjuds du som anställd inom Borås stad flera personalförmåner, bland annat i form av friskvårdsbidrag, fria bad i kommunens simhallar, förmånscykel och en mängd aktiviteter som personalföreningen MerKraft anordnar. Intervjuer genomförs från v. 31. Välkommen med din ansökan! Kvalifikationer Vi söker dig som har socionomexamen och god kompetens inom socialt arbete kopplat till äldreomsorg, gärna från erfarenheter inom biståndshandläggning eller annan myndighetsutövning. Din förmåga att vara kommunikativ, lyhörd och lösningsfokuserad gör att du har lätt för att skapa och bibehålla goda relationer. Du ser det som en självklarhet att samarbeta och samverka på ett professionellt sätt med alla dina kontakter. Du behöver självständigt kunna planera, strukturera och prioritera i ditt arbete. Det är också viktigt att du trivs i en miljö där arbetsdagen är varierad eftersom vissa dagar är mer intensiva än andra och plötsliga situationer ställer krav på flexibilitet och förmåga att prioritera om. Du är van vid att arbeta i olika IT- system och du har goda kunskaper i svenska både i tal och skrift. Ansökan Din ansökan med bifogade dokument skickar du via vår ansökningsfunktion som du når via "Sök tjänst" nedan.

30 juni 2025
Sista ansökan:
20 juli 2025
Biståndshandläggare
Malung-Sälens kommun
Biståndsbedömare m.fl.

Malung-Sälens kommun har ca 10 000 invånare och ligger i natursköna Dalarna, hit kan du flyga till och från vår internationella flygplats i Sälen. Här finns Sälenfjällen som gör oss till norra Europas största vinterturismdestination. Malung- Sälens fantastiska natur, stora evenemang och upplevelser gör att vi bland annat kan erbjuda dig livskvalitet, möjligheter till ett aktivt friluftsliv och en trygg miljö för barn att växa upp i. Malung-Sälens medarbetare är nyckeln till framgång, därför vill vi skapa de bästa förutsättningarna för ett hållbart arbetsliv, för att du ska trivas, må bra och känna arbetsglädje. Som anställd hos oss erbjuder vi en rad förmåner bland annat: • Friskvårdsbidrag eller friskvårdtimme där verksamheten tillåter • Egen kommun-massör med förmånliga priser på friskvårdsmassage • Tillsvidareanställd och månadsavlönad personal erbjuds säsongskort till Sälenfjällens anläggningar till förmånligt pris • Flexibla arbetstider när det är möjligt Välkommen till en arbetsplats där respekt, omtanke och trygghet är grunden för allt vi gör! ARBETSUPPGIFTER Letar du efter ett spännande och varierande arbete där du får möjligheten att vara med och göra skillnad? Individ- och familjeomsorgen (IFO) är en del av socialförvaltningen i Malung-Sälens kommun, vi arbetar evidensbaserat och har alltid klienten i fokus. Hos oss arbetar 26 engagerade medarbetare och nu söker vi en vikarierande kollega för tjänsten som biståndshandläggare.  Som biståndshandläggare inom vård och omsorg, främst äldreomsorgen, arbetar du på ett rättssäkert sätt med utredning, beslut samt uppföljning avseende behov och insatser enligt Socialtjänstlagen (SoL). Du kommer att arbeta som biståndshandläggare med utredning, beslut samt uppföljning avseende behov och insatser.  Du kommer arbeta som en viktig länk mellan våra invånare som har behov av hjälp samt stöd i vardagen och vår övriga Socialförvaltning då du verkställer politiska beslut och kommunicerar våra uppdrag. Som handläggare ansvarar du för att möten med brukare och anhöriga håller en god kvalitet samt att samverkan med både interna och externa aktörer leder framåt. Du kommer arbeta enskilt i många ärenden men är en del av en arbetsgrupp där dialog och samråd med dina närmaste kollegor och arbetsledare är en naturlig del av det dagliga arbetet. KVALIFIKATIONER Vi söker dig med relevant akademisk utbildning. Exempelvis utbildad socionom, social omsorgsexamen, juridisk utbildning eller annan utbildning arbetsgivaren anser likvärdig och värdefull.  Erfarenhet av myndighetsutövning inom SoL riktat mot vård och omsorg samt kunskap om organisationen är meriterande. Du har kunskaper om gällande lagstiftning och dokumentation, samt god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift. Rättssäkerhet och god kvalitet är en självklarhet för dig. För att bli framgångsrik i arbetet krävs det att du är stabil och trygg i dig själv. Du har en hög grad av flexibilitet, kan hantera en stor variation av ärenden och bidrar till ett gott samarbetsklimat. Du är empatisk och tydlig i mötet med brukare samt har god förmåga att samarbeta med dina kollegor. Genom gott omdöme driver du ditt arbete strukturerat och självständigt. Erfarenhet av Treserva är meriterande. B-körkort är ett krav då resor förekommer i tjänsten. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Vi rekryterar löpande så tveka inte med din ansökan redan idag! ÖVRIGT För att se alla våra pågående rekryteringar, se www.malung-salen.se/ledigajobb. Om du har tidigare erfarenhet från arbete inom vår organisation kan interna referenser komma att tas. Tjänsten tillsätts under förutsättning att erforderliga politiska beslut fattas. Vi har inför rekryteringsprocessen beslutat om de medieval som ska göras i rekryteringen. Med anledning av detta motsäger vi oss all kontakt gällande annonsering, rekryteringshjälp och bemanningsförslag vänligen, men bestämt.

30 juni 2025
Sista ansökan:
20 juli 2025
Biståndshandläggare till biståndsenheten (vikariat)
Heby kommun
Biståndsbedömare m.fl.

På biståndsenheten trivs vi på jobbet och har högt i tak. Vi söker nu en lyhörd och initiativrik biståndshandläggare som vill vara med i vårt viktiga uppdrag mot våra målgrupper. Välkommen med din ansökan.     Rollen   - Du handlägger ärenden inom framför allt äldreomsorg men även ärenden som rör färdtjänst/riskfärdstjänst.  - Du utreder, bedömer och beslutar om insatser enligt socialtjänstlagen. Du följer också upp och omprövar redan beviljade insatser.   - Du har kontakt med den enskilde, anhöriga eller legala företrädare, och övriga professioner runt den enskilde.   - Du söker aktivt information om nya domar för att hålla dig uppdaterad kring rättsläget.   - Du arbetar självständigt till stor del, men också i nära samarbete med kollegor, teamledare och chef.     Det här är vi  Nu har du chans att bli en del av biståndsenheten. En av våra stjärnor går på tjänstledighet och vi söker därför en vikarie.   Här trivs vi på jobbet och med varandra och ser fram emot att träffa dig. Vi är ett glatt och sammanhållet gäng på sju biståndshandläggare. Vi är engagerade i att göra det så bra som möjligt för våra målgrupper inom områdena äldre, LSS och socialpsykiatri.   Hos oss är dagarna omväxlande och du har stor frihet i hur du lägger upp ditt arbete. Vår arbetsplats kännetecknas av gott samarbete, inflytande och korta beslutsvägar.    Du kommer till en lättsam grupp där vi har högt i tak. Vi ser fram emot dina idéer, ditt engagemang och din vilja att bidra till utveckling.     Är det här du?  Vi vill att du:   - har relevant högskole-/universitetsexamen såsom socionom, sociala omsorgsprogrammet eller likvärdig utbildning  - har goda IT-kunskaper och god svenska (i tal och skrift) - har B-körkort  - är initiativrik, lyhörd, ansvarstagande och har en helhetssyn i ditt arbete  - är flexibel och skicklig på att prioritera och strukturera  - vill skapa goda relationer och verka för en god stämning - ett gott bemötande är självklart för dig!     Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av att arbeta med biståndshandläggning.   Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.   Vi gör urval och intervjuer löpande, så tveka inte, sök redan nu!   Vi ger dig mer än ett jobb Hos oss får du en trygg anställning med många förmåner. Att du känner att du utvecklas på arbetet ser vi som en nyckel till att trivas. Som arbetsgivare tycker vi det är viktig att lyssna på våra medarbetare; vi värdesätter din kompetens och uppskattar att få höra dina tankar och idéer. Heby Kommun är en växande landsbygdskommun med närhet, trygghet och livskvalitet. Vi påverkar människors liv och tillsammans skapar vi möjligheterna. Vi är 1100 kollegor som ser fram emot att välkomna dig! Läs gärna mer om våra förmåner och medarbetare på http://www.heby.se och följ oss på https://www.linkedin.com/company/1802496/admin/dashboard/ och https://www.facebook.com/HebyKommun/. Din ansökan och övriga handlingar som ingår i rekryteringsprocessen blir allmän handling när du registrerar din ansökan i vårt rekryteringssystem Varbi. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

30 juni 2025
Sista ansökan:
16 juli 2025
Biståndshandläggare äldreomsorg
Knivsta kommun
Biståndsbedömare m.fl.

I Knivsta går framtidsandan att ta på. Läget mellan Stockholm och Uppsala, bara ett stenkast från Arlanda, är attraktivt och Knivsta växer så det knakar. Varje dag bygger vi aktivt det hållbara samhället med närhet till både storstad och vilsam natur. Vill du arbeta i en innovativ framtidskommun där du utvecklas och kan göra skillnad? Och sympatiserar du med våra gemensamma värderingar delaktighet, engagemang och tydlighet? Välkommen till oss! ARBETSUPPGIFTER Biståndshandläggning enligt socialtjänstlagen. Du handlägger även ärenden om färdtjänst och riksfärdtjänst. I arbetet ingår att utreda ansökningar och följa upp fattade beslut. Vi har ett nära samarbete med kommunens arbetsterapeuter i bedömningen av brukares behov av stöd. Vi har ett rullande schema för ansvar vid utskrivningar från slutenvården. Vår boendesamordnare ansvarar för uppföljningar på särskilda boenden. KVALIFIKATIONER • Examen från socionom- eller sociala omsorgsprogrammet, eller annan utbildning som bedöms som likvärdig. • Du har några års erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänsten, gärna inom äldreområdet. • Du har erfarenhet av att arbeta enligt IBIC (individens behov i centrum). För att passa i rollen ser vi gärna att du är en person som är strukturerad i ditt arbete genom att planera aktiviteter i god tid. Du använder tiden effektivt och arbetar systematiskt, organiserat och metodiskt. Du ser till att arbetet slutförs och följer upp resultatet. Du visar respekt och hänsyn för dem du möter i din yrkesroll. Du utgår ifrån allas lika värde och skapar en god atmosfär i mötet. Du har en öppen och positiv attityd då du har brukarens behov som utgångspunkt för ditt agerande. Du är intresserad av att samarbeta med de aktörer som finns kring brukaren. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. ÖVRIGT Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras, om man inte redan är krigsplacerad av annan aktör. Läs mer om krigsplacering på www.knivsta.se Knivsta kommun vill ta tillvara de kvaliteter som jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Använd länken i annonsen för att söka tjänsten. Har du frågor om tjänsten är du välkommen att höra av dig till kontaktpersonen i annonsen. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen. Varmt välkommen med din ansökan! Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

30 juni 2025
Sista ansökan:
27 juli 2025
Biståndshandläggare till Hemgångstödet
Kristianstads kommun
Biståndsbedömare m.fl.

Kristianstads kommun har drygt 7 000 medarbetare som gör skillnad i människors vardag, varje dag. Hos oss hittar du medarbetare som brinner för välfärden och vill utveckla idéer till verklighet. Kristianstads kommun erbjuder flera olika karriärvägar så att du kan utvecklas genom hela arbetslivet. Du blir en del av ett team på totalt 29 medarbetare bestående av biståndshandläggare, sjuksköterskor, arbetsterapeuter, fysioterapeuter och undersköterskor. Vi arbetar tillsammans genom hela kundprocessen från planering på sjukhuset till att hemgångsstödstiden avslutas, cirka tre veckor efter hemkomst. Syftet med Hemgångsstöd är att skapa en trygg övergång från sjukhus eller korttidsboende till hemmet. Vi fokuserar på återhämtning, träning och rehabilitering i hemmiljö alltid med individens bästa i centrum. Vårt team har ett nära och gott samarbete med Region Skåne. Välkommen till ett meningsfullt arbete där du varje dag får bidra till att någon annan kan leva ett bättre liv. Ansök idag och bli en viktig del av vår framtid! ARBETSUPPGIFTER Som biståndshandläggare har du självständigt ansvar för handläggning, uppföljning och utvärdering av insatser enligt SoL inom omsorgsförvaltningen. Du samarbetar med flera i teamet och är underställd enhetschefen som du kommer att ha närhet till. Dina arbetsuppgifter innebär att utreda enskild människas rätt till stöd och hjälp utifrån sina behov och förutsättningar. Huvudsakligen innebär det att utreda, besluta och följa upp insatser enligt SoL. Det dagliga arbetet innefattar vårdplaneringar, dokumentation, individuella möten och samverkan med övrig personal, anhöriga och andra externa myndigheter. Dokumentation sker i Life Care. Som biståndshandläggare förväntas du bidra till att verksamheten håller en hög kvalitet med nöjda kunder. Du bidrar till ett gott arbetsklimat och teamkänsla utifrån ledorden: trygghet, självständighet och delaktighet. Vi har fin arbetsgemenskap och har ett utvecklande yrke med en mångfald av möten. KVALIFIKATIONER Du som söker har socionomexamen eller annan examen som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi vill att du har goda kunskaper i för området gällande lagstiftningar och har du erfarenhet av handläggning enligt SoL är det meriterande. Det är en fördel om du även har erfarenhet av handläggning i verksamhetssystemet Life Care. Eftersom dokumentation och kommunikation igår i rollen krävs goda kunskaper i det svenska språket i tal och skrift. B-körkort för manuell växellåda är ett krav. Som person är du självständig och utvecklingsinriktad med förmåga att ta ansvar. Du har lätt för att samarbeta och kommunicera i tal och skrift. Du ska även ha beslutsförmåga samt förmåga att omsätta mål och visioner till praktisk handling. ÖVRIGT Omsorgsförvaltningens verksamhet riktar sig till äldre och personer som har behov av funktionsstöd samt till personer med behov av hemsjukvård. Verksamheten är funktionsindelad i fyra verksamhetsområden: stöd i ordinärt boende, stöd i vård- och omsorgsboende, hälso- och sjukvård samt funktionsstöd. I förvaltningen finns också myndighetsenheten, riksgymnasiet och hjälpmedelscentrum i Östra Skåne. I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid. Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer alternativt lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via medborgarcenter 044-13 50 00. Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.

30 juni 2025
Sista ansökan:
20 juli 2025
Biståndshandläggare
BODENS KOMMUN
Biståndsbedömare m.fl.

Vill du vara med och bidra till satsningarna kring vår tids största utmaningar, och kunna påverka och lämna över något för framtida generationer att vidareutveckla? Då är Bodens Kommun en arbetsgivare för dig! Boden ligger i Norrbottens kustland, endast 3 mil från havet mellan två älvdalar. Här bor cirka 28 000 personer. Boden är en modern småstad med närhet till det mesta vilket skapar ett givande arbets- och fritidsliv, det vi kallar närhetsliv. Boden ligger i hjärtat av en etableringsintensiv region och är en viktig del av den gröna globala samhällsomställningen. Här skapas ett samhälle i tillväxt, rustat för att möta den gröna ny industrialiseringen, med smarta och hållbara lösningar för samverkan, boende, transporter, vardagen och ett modernt företagande. Med ett starkt stöd från kompetenta kollegor och chefer, får du mod att våga prova. Hos oss får du stort förtroende i en fantastisk miljö, där det finns möjlighet att utveckla dig själv och andra. Vill du veta mer om hur det är att jobba i Bodens kommun? Då kan du läsa mer här: www.boden.se/jobbaiboden ARBETSUPPGIFTER Socialförvaltningen söker två medarbetare till Biståndsenheten. Handläggning/myndighetsutövning enligt gällande lagstiftning och delegation. Huvudsakliga arbetsuppgifter är att utreda, bedöma och besluta om bistånd enligt socialtjänstlagen inom verksamhetsområdena hemtjänst och äldreboende. KVALIFIKATIONER Socionom eller högskoleutbildning med inriktning social omsorg eller annan högskoleutbildning som bedöms likvärdig. Erfarenhet av myndighetsutövning inom socialt arbete är en merit. Körkort erfordras. Egenskaper vi söker hos dig: Arbetet ställer krav på god kommunikativ förmåga, muntligt såväl som skriftligt. Din samarbetsförmåga är god, du har ett lyhört förhållningssätt och kommunicerar tydligt såväl som pedagogiskt. I myndighetsrollen krävs en god förmåga att kunna göra objektiva och sakliga bedömningar samt att fatta tydliga beslut i enlighet med gällande regelverk och rättspraxis. Social kompetens och empatisk förmåga. Ansvarstagande och flexibel. God samarbetsförmåga. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. ÖVRIGT Vi värdesätter en jämn ålders- och könsfördelning samt mångfald inom alla yrkesområden. Vi har rökfri arbetstid. Vi erbjuder en friskvårdstimme i veckan och ett friskvårdsbidrag. Via vår hälsoportal kan du som medarbetare boka in dig på olika friskvårdsaktiviteter ex massage, prova-på-träning, föreläsningar mm. Följ oss gärna på Facebook och Instagram När du söker jobb hos oss vill vi att du använder vårt e-rekryteringssystem. Support i e-rekryteringssystemet kan du få via 0771-693 693 Frågor om tjänsten besvaras av kontaktpersonerna i annonsen. Vi tackar vänligt men bestämt nej till all kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

30 juni 2025
Sista ansökan:
13 juli 2025
Ekonomihandläggare/biståndshandläggare
Stockholms kommun
Biståndsbedömare m.fl.

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna. Vill du göra skillnad i Stockholmarnas vardag, och jobba i en spännande och växande stadsdel? Hos oss får du utvecklas och växa med uppgiften. Vi arbetar för att hitta nya innovativa arbetssätt för ett hälsosamt och meningsfullt åldrande. Till stöd för detta har vi ett innovationscentrum med framstående välfärdsteknik inom vård och omsorg. Tillsammans arbetar vi för att vara ett stadsdelsområde i en trygg stad att växa upp, leva och att åldras i. Välkommen till oss En av våra medarbetare går snart i pension och vi söker därför en ekonomihandläggare/biståndshandläggare till ett varierat och meningsfullt arbete. Tjänsten är placerad på Enheten för administration och ekonomi inom Avdelning funktionsnedsättning socialpsykiatri äldreomsorg. Vi erbjuder Som ekonomihandläggare/biståndshandläggare hos oss erbjuder vi dig bland annat: Sommararbetstid (förkortad arbetstid under perioden maj-augusti) Möjlighet till flexibel arbetstid Möjlighet att delvis arbeta hemifrån Möjlighet att växla semesterdagstillägget mot fler semesterdagar Friskvårdsbidrag Din roll I din roll som ekonomihandläggare/biståndshandläggare arbetar du huvudsakligen med avgifts- och fakturahantering. I uppdraget ingår bland annat att: Säkerställa att den enskilde debiteras rätt avgift och att rätt ersättning betalas till utförare. Attestera fakturor. Handlägga ansökan om utökat förbehållsbelopp och reducerad hyra. Hantera avstämning/utbetalning av hemvårdsbidrag. Handlägga överklagan gällande avgifter. Bidra med kunskap och kompetens till biståndshandläggare för att säkerställa ekonomiska processer inom avdelningen. Ta fram underlag i samband med revisioner och granskningar. Du kommer ingå i en grupp med andra ekonomihandläggare/biståndshandläggare som har samma arbetsuppgifter. Gruppen stöttar och täcker upp för varandra vid behov. Din kompetens och erfarenhet Du som söker ska ha: Socionomexamen. Erfarenhet av arbete som biståndshandläggare. Goda datorkunskaper. Goda kunskaper i det svenska språket, både muntligt och skriftligt. För att lyckas i rollen är du stabil, noggrann och strukturerad. Du tar ansvar för ditt arbete och driver uppgifter framåt. Vidare har du en förmåga att styra om och prioritera arbetsuppgifter utifrån nya omständigheter. Eftersom du kommer arbeta i en grupp tillsammans med andra ekonomihandläggare/biståndshandläggare är det viktigt att du har en god samarbetsförmåga. Enheten för administration och ekonomi Enheten för administration och ekonomi är en ny enhet inom myndighetssidan på Avdelning funktionsnedsättning, socialpsykiatri, äldreomsorg från och med den 1 april 2025. Enhetens uppdrag är främst att ge stöd i administrativa och ekonomiska processer till beställarenheterna inom avdelningen. Enheten ansvarar för verksamhetsuppföljning enligt socialtjänstlagen och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade på uppdrag av socialförvaltningen och äldreförvaltningen. Enheten handlägger även ärenden om färdtjänst, riksfärdtjänst och kommunalt bostadsbidrag för personer med funktionsnedsättning samt i övrigt förekommande administrativa och ekonomiska processer som tidigare innefattats inom de båda beställarenheterna. Enheten leds av en enhetschef. På enheten arbetar administrativa assistenter, biståndshandläggare, ekonomihandläggare, verksamhetscontroller ekonomi samt verksamhetscontrollers uppföljning. Övrigt Vi rekryterar utan personligt brev för att stärka fokus på de kompetenser och erfarenheter som efterfrågas för denna roll. Vid bedömningen av din ansökan kommer vi endast att utgå ifrån ditt CV och ett antal frågor du får besvara i samband med att du söker tjänsten. Vi önskar att du svarar konkret och kortfattat på frågorna, och att det finns en tydlig koppling mellan dina svar och ditt CV. Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering. Enskede Årsta Vantör är en av 11 stadsdelsförvaltningar i Stockholms stad. Som en del av Stockholms stad erbjuder förvaltningen förskola och fritid, omsorg om äldre och funktionsnedsatta, socialtjänst, förebyggande och trygghetsskapande arbete, stadsutveckling och parkskötsel till våra 105 000 stockholmare som bor i stadsdelsområdet. Vi står inför spännande utmaningar när Enskede Årsta Vantörs stadsdelsområde växer och helt nya stadsdelar byggs. Cirka 18 000 nya lägenheter planeras till år 2030. För att få arbeta hos Stockholms stad med äldre och personer med funktionsnedsättning i deras hem måste du visa ett utdrag från belastningsregistret. Utdraget ska inte vara äldre än 6 månader från utfärdande datum.

29 juni 2025
Sista ansökan:
27 juli 2025