Biståndshandläggare

Ulricehamns kommun är inne i en fortsatt tillväxtfas. På bara några år har vi gått från liten till större, utan att tappa vår identitet. I nära samarbete med medarbetare och invånare gör vi mesta möjliga samhällsnytta. För kommunen som arbetsgivare innebär det en unik bredd i uppdragen med goda möjligheter till utveckling för dig som anställd. I Ulricehamns kommun gör vi skillnad i människors vardag varje dag, året runt. Ulricehamns kommun arbetar målinriktat genom Vision 2040 tillsammans mot framtiden. - Var med och skapa den med oss! Sektor välfärd består av de fyra verksamheterna funktionsnedsättning, hemtjänst och hemsjukvård, individ- och familjeomsorg samt vård- och omsorgsboenden. Handläggarenheten inom sektor välfärd ansvarar för verksamheten inom myndighetsutövning mot äldreomsorg, biståndshandläggning, färdtjänst och bostadsanpassning. Handläggarenheten består av 18 medarbetare, varav 14 biståndshandläggare. 12 av dessa arbetar med brukare som bor i ordinärt boende utifrån geografiskt läge, två handläggare arbetar med kommunens korttidsenhet. Söker du en meningsfull och utmanande roll där du får möjlighet att göra verklig skillnad i människors liv? Då är detta din chans att bli en del av vårt team som biståndshandläggare! Välkommen med din ansökan! ARBETSUPPGIFTER Som biståndshandläggare kommer du att vara en nyckelperson i att tillgodose individuella behov och säkerställa att våra klienter får den bästa möjliga vård och stöd enligt Socialtjänstlagen (SoL). Ditt arbete kommer att innefatta noggranna utredningar, bedömning och beslut om lämpliga insatser, alltid med individens välbefinnande i fokus. Tjänsten innebär att kunna arbeta både självständigt och i team liksom förmågan att samverka smidigt med olika aktörer såsom utförarverksamheter, sjukvården och andra relevanta organisationer. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har en för uppdraget adekvat högskoleutbildning, exempelvis socionomutbildning eller annan utbildning som bedöms likvärdig. Vi ser gärna att du har yrkeserfarenhet som handläggare inom myndighetsutövning. Det är meriterande om du har utbildning inom IBIC samt om du har tidigare erfarenhet av verksamhetssystemet Treserva. Körkort är ett krav för tjänsten För att lyckas i uppdraget är du flexibel och har förmåga att planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt. Arbetet ställer vidare krav på att du är lösningsfokuserad, kan arbeta självständigt och har förmåga att bibehålla struktur även under press. Som person har du ett gott bemötande, har en god förmåga att samarbeta samt har intresse för att arbeta med människor inom målgruppen. ÖVRIGT Vänta inte med din ansökan - urval och intervjuer kommer att genomföras löpande under ansökningstiden. När du söker jobb hos oss tar vi endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem för hantering i enlighet med GDPR. Vänligen observera att enligt offentlighetsprincipen är ansökningshandlingar allmänna offentliga handlingar som lämnas ut på begäran. Om du som sökande omfattas av sekretess ombeds du ta kontakt med kontaktpersonen för annonsen. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

11 april 2024
Sista ansökan:
1 maj 2024
Biståndshandläggare SoL

Tillsvidaretjänst, heltid inom verksamhet Myndighet och Resurs   En av våra kollegor ska bege sig vidare på nya äventyr och vi söker därför efter en biståndshandläggare, riktad mot äldreomsorg. Vill du ingå i en arbetsgrupp där hjälpsamhet, förtroende, glädje, och respekt är ledord? Då ska du söka tjänsten som biståndshandläggare!   Arbetsbeskrivning Som biståndshandläggare är du delaktig i att skapa goda förutsättningar och bra kvalitet för den person som du möter. Du arbetar med att utreda, bedöma, fatta beslut och följa upp utifrån den enskildes behov av hjälp och stöd enligt Socialtjänstlagen, SoL. Centralt i biståndshandläggarens arbete är att ha kontakt med den enskilde, deras anhöriga eller legala företrädare. Det innebär även nära samverkan med kommunens utförare och HSL personal samt vårdcentral, slutenvård. I Karlshamns kommun har vi stort fokus på teamsamverkan. Kvalifikationer Du har socionomexamen eller annan av arbetsgivaren prövad likvärdig högskoleutbildning och gärna erfarenhet av kvalificerat arbete med utredning och behovsbedömning utifrån Socialtjänstlagen. Goda kunskaper om dokumentation och att du kan uttrycka dig tydligt och koncist i det svenska språket, både i tal och skrift är nödvändigt. Du är en god organisatör med förmåga att prioritera och strukturera arbetet samt arbeta självständigt. Du har god förmåga att upprätta goda relationer och du är serviceinriktad i ditt sätt att arbeta. Du ska ha en stor vana att hantera datorn som arbetsredskap. Har du erfarenhet av att utreda enligt IBIC och/eller Life Care så är det meriterande. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet då du representerar myndigheten och kommunen. Den vi söker måste ha en förståelse och respekt för politiskt styrd verksamhet. Erfarenhet av verksamhetsområdet är meriterande. Tjänsten kräver även att du har B-körkort, manuell växellåda.  Övrigt   Tillträde enligt överenskommelse.  Arbetstidens förläggning är på vardagar dagtid. Individuell lönesättning tillämpas, ange löneanspråk i ansökan.  Som tillsvidareanställd inom Karlshamns kommun får du tillgång till vår personalklubb som erbjuder friskvårdsaktiviteter, föreläsningar, medlemsrabatter m.m. För mer information kontakta Enhetschef Pernilla Risberg 0454–563039   Fackliga företrädare för Vision & Akademikerförbundet SSR nås via kommunens servicecenter tele: 0454-810 00 Sista ansökningsdag 2024-05-02 Intervjuer kan komma att hållas löpande så skicka in din ansökan redan idag!

9 april 2024
Sista ansökan:
2 maj 2024
Biståndshandläggare SoL

Tillsvidaretjänst, heltid inom verksamhet Myndighet och Resurs   En av våra kollegor ska bege sig vidare på nya äventyr och vi söker därför efter en biståndshandläggare, riktad mot äldreomsorg. Vill du ingå i en arbetsgrupp där hjälpsamhet, förtroende, glädje, och respekt är ledord? Då ska du söka tjänsten som biståndshandläggare!   Arbetsbeskrivning Som biståndshandläggare är du delaktig i att skapa goda förutsättningar och bra kvalitet för den person som du möter. Du arbetar med att utreda, bedöma, fatta beslut och följa upp utifrån den enskildes behov av hjälp och stöd enligt Socialtjänstlagen, SoL. Centralt i biståndshandläggarens arbete är att ha kontakt med den enskilde, deras anhöriga eller legala företrädare. Det innebär även nära samverkan med kommunens utförare och HSL personal samt vårdcentral, slutenvård. I Karlshamns kommun har vi stort fokus på teamsamverkan. Kvalifikationer Du har socionomexamen eller annan av arbetsgivaren prövad likvärdig högskoleutbildning och gärna erfarenhet av kvalificerat arbete med utredning och behovsbedömning utifrån Socialtjänstlagen. Goda kunskaper om dokumentation och att du kan uttrycka dig tydligt och koncist i det svenska språket, både i tal och skrift är nödvändigt. Du är en god organisatör med förmåga att prioritera och strukturera arbetet samt arbeta självständigt. Du har god förmåga att upprätta goda relationer och du är serviceinriktad i ditt sätt att arbeta. Du ska ha en stor vana att hantera datorn som arbetsredskap. Har du erfarenhet av att utreda enligt IBIC och/eller Life Care så är det meriterande. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet då du representerar myndigheten och kommunen. Den vi söker måste ha en förståelse och respekt för politiskt styrd verksamhet. Erfarenhet av verksamhetsområdet är meriterande. Tjänsten kräver även att du har B-körkort, manuell växellåda.  Övrigt   Tillträde enligt överenskommelse.  Arbetstidens förläggning är på vardagar dagtid. Individuell lönesättning tillämpas, ange löneanspråk i ansökan.  Som tillsvidareanställd inom Karlshamns kommun får du tillgång till vår personalklubb som erbjuder friskvårdsaktiviteter, föreläsningar, medlemsrabatter m.m. För mer information kontakta Enhetschef Pernilla Risberg 0454–563039   Sista ansökningsdag 2024-05-02 Intervjuer kan komma att hållas löpande så skicka in din ansökan redan idag!

8 april 2024
Sista ansökan:
2 maj 2024
Biståndshandläggare, semestervikariat

Hällefors kommun har ett fantastiskt läge i det natursköna Bergslagen, mellan storstad och landsbygd. Stockholm, Göteborg och Oslo når du på omkring tre timmar. Länshuvudstaden Örebro ligger inom en timmes bilresa. Medarbetar- och ledaruppdraget i Hällefors kommun utgår från medborgar- och brukarperspektiv. I Hällefors kommun har vi ett förhållningssätt som utgår från delaktighet, förtroende, öppenhet och respekt för varandra och varandras uppgifter, funktioner och perspektiv. Hällefors kommun är ett finskt förvaltningsområde. Här värdesätts finska språkkunskaper. Beskrivning Är du en lagspelare som tycker om att ha många bollar i luften och dra nytta av en mindre kommuns fördelar? Hällefors kommun går in i ett omställningsarbete med fokus på kvalité inom biståndshandläggningen där vi ser över såväl organisation, metoder och insatser. Vi söker en engagerad biståndshandläggare som vill vara en viktig kugge i detta arbete under en tid. Arbetsuppgifter Som biståndshandläggare inom äldreomsorgen och funktionsstöd kommer du i ditt dagliga arbete att utreda behov av insatser och fatta beslut enligt Socialtjänstlagen och LSS. I arbetet ingår bland annat att arbeta med rådgivning, planering, samordning och uppföljning. Du kommer att ha ansvar för ett geografiskt område där du handlägger ärenden gällande exempelvis hemtjänst, särskilt boende, växelvård, korttidsvård, boendestöd och trygghetslarm för personer boende i området. Du kommer också att handlägga och besluta insatser enligt LSS. I Hällefors kommun strävar vi efter en god samverkan vilket medför att det förekommer många kontakter med olika yrkeskategorier. Idag består arbetsgruppen av tre biståndshandläggare som är underställda enhetschef och är samlokaliserade med övriga socialtjänsten i nya lokaler centralt i Hällefors. Organisatoriskt är biståndshandläggningen placerad som en del av kommunens myndighetskontor. Vi har flera anställda som pendlar från olika orter inom länet och vi försöker underlätta för pendlare. Vi tar hänsyn till det individuella hos just dig och anpassar introduktionen så att du på ett tryggt och säkert sätt kommer in i arbetet och får en bra arbetsrelation till dina arbetskollegor.  Vi erbjuder dig ett varierande arbete med möjlighet att planera dina arbetsdagar och använda din flextid på ett sätt som passar dig. Kvalifikationer Vi söker dig som har socionomexamen eller annan motsvarande högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Som person agerar du lugnt i stressande lägen och kan sätta dig in i andra människors situation. Du har gott omdöme i arbetet och vill bidra i enhetens metodutveckling. Du arbetar självständigt och strukturerat genom att prioritera, organisera och planera ditt arbete väl. Du är lugn, flexibel och stabil samt har förmågan att behålla ett realistiskt perspektiv på situationer som uppstår i det dagliga arbetet som myndighetsutövare. Du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och är uthållig i ditt arbetssätt. Vi förutsätter att du är en empatisk, trygg person med god personlig mognad, god samarbetsförmåga samt att du bidrar till ett gott arbetsklimat. Du ska ha god förmåga till reflektion och analys samt uttrycka dig väl i både tal och skrift. Du har även god datavana och B-körkort. Med fördel har du kunskaper inom IBIC, KUBEN och verksamhetssystemet Viva ÄO och Life Care. Erfarenhet är bra och viktigt men som arbetsgivare lägger vi stor vikt på dig som person och vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet. Urval och intervjuer kan komma att ske löpande. Villkor Tjänsten är ett semestervikariat heltid med ev. möjlighet till förlängning.  I Hällefors kommun har du som medarbetare ett flertal förmåner. Några av förmånerna är extra semesterdagar när du når en viss ålder, friskvårdsbidrag och ett riktigt bra tjänstepensionsavtal. Vissa avtalsområden har även möjlighet att växla semesterdagstillägget till fler semesterdagar.  https://skr.se/skr/tjanster/rapporterochskrifter/publikationer/saghejtilldittkollektivavtal.65598.html Tänk på att inte lämna känsliga uppgifter, eftersom ansökningen är en offentlig handling. För mer information om kommunen, besök http://www.hellefors.se För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Hällefors kommun använder vi rekryteringsverktyget Varbi. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via Varbi genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Vi har valt att själva genomföra rekryteringsprocessen och undanber oss alla former av erbjudande från annonserings- och bemannings-/rekryteringsföretag.

5 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024
Biståndshandläggare SoL

Tierp är en kommun med en organisation i rätt storlek för dig som vill ha nära till chef, kollegor, politik och kunder. Här finns utrymme för både personlig utveckling och samverkan i organisationen. Vår kommun erbjuder varierande boendemiljöer, havsnära natur, historia, kultur och god service. Tierp har Stockholm, Uppsala och Gävle inom pendlingsavstånd och erbjuder också möjlighet att arbeta delvis på distans. Våra värderingar är viktiga och tillsammans arbetar vi för att förverkliga våra värdeord: respekt, ansvar, kundfokus, mod och framtidstro. Tierps kommun kännetecknas av kundsfokus och framtidstro. Vi söker dig som visar respekt, tar ansvar och har mod att tänka nytt i arbetet som biståndshandläggare hos oss. Inom vård och omsorg arbetar vi för att ha en verksamhet med hög kvalité som är värdeskapande för våra kunder. ARBETSUPPGIFTER Till sommaren kommer en av biståndshandläggarna att vara tjänstledig för studier och därför söker vi nu efter dennes efterträdare. Som handläggare har du ett helhetsperspektiv och utgår från individens behov. Arbetet innebär bland annat att ta emot ansökningar från den enskilde, utreda, fatta beslut samt dokumentera. I det dagliga arbetet har du kontakt med den enskilde i form av hembesök, telefonsamtal och du samverkar med slutenvården samt övrig personal och anhöriga. Vi utreder enligt modellen IBIC, Individens Behov i Centrum. Du arbetar självständigt men också i nära samarbete med kollegor, andra professioner och verksamheter både internt och externt. Tierps kommun är stor till ytan och du behöver kunna resa i tjänsten på dagtid. Om du trivs med omväxlande, intressanta och stimulerande arbetsuppgifter som ställer krav på förmågan att kombinera kunskap med förståelse för helheten, då är detta tjänsten för dig! KVALIFIKATIONER Socionomexamen eller sociala omsorgsprogrammet ÖVRIGT Vi eftersträvar mångfald där våra medarbetares bakgrund, erfarenheter, kunskaper och personlighet berikar kommunen. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen. Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

5 april 2024
Sista ansökan:
6 maj 2024
1:e Biståndshandläggare

Vi söker en utvecklingsintresserad 1:e biståndshandläggare till Biståndsenheten i Falköpings kommun! 1:e biståndshandläggare är en ny roll hos oss och vi söker dig som vill vara med att utveckla och driva processer tillsammans med oss. Enheten består av en enhetschef, biståndshandläggare, samordnare LSS, socialsekreterare LSS samt administrativ personal och färdtjänsthandläggare.  Vad kan vi erbjuda dig? Tjänsten som 1:e biståndshandläggare innebär att du har en viktig funktion där du arbetar nära och stöttar enhetens nio biståndshandläggare i ärenden. Du kommer att ge handläggarna metodstöd i ärendehandläggning och juridiska frågor, där målet är att stödja handläggarnas självständiga och ansvarstagande arbetssätt. Vidare ansvarar du för omvärldsbevakning samt att främja och underlätta samverkan och samarbete internt och externt.  I rollen krävs det att du har en god förmåga att samverka med andra enheter men även med externa aktörer. Du har en roll som ledare, utan att vara chef, där du på ett effektivt sätt kan identifiera och analysera kärnan i ett problem samt föreslå lösningar. Det är av stor vikt att du har en helhetssyn och kan förstå verksamheten utifrån olika nivåer och perspektiv. Du ska vara strukturerad och tydlig i ditt arbetssätt. Du behöver även ha ett gott bemötande samtidigt som du säkerställer att de vi är till för får ett gott bemötande.  På biståndsenheten arbetar vi utifrån arbetssättet, Individens behov i centrum (IBIC) och vi använder Viva som verksamhetssystem.  Vad söker vi hos dig? Vi söker dig som har socionomexamen eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.  Vi söker dig som är utvecklingsintresserad och är engagerad i frågor som rör myndighetsutövning inom bistånd och målgruppen äldre. Det är ett krav att du har goda kunskaper gällande lagstiftning och erfarenhet av myndighetsutövning samt har datavana. Du är stresstålig och flexibel och ser till att det som behöver göras blir gjort. Du ser hellre möjligheter än svårigheter och tycker om utmaningar i att hitta konstruktiva lösningar på komplexa problem. Du är ödmjuk och lyhörd inför andras uppfattningar. Du har lätt för samverkan både internt och externt samt har god förmåga att arbeta självständigt och i team.  Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av ledarskapsrollen sedan tidigare. Körkort är ett krav för tjänsten. Falköpings kommun Falköpings kommun eftersträvar att vara en inkluderande arbetsgivare och värdesätter de kvalitéer som mångfald tillför våra verksamheter för att skapa en hållbar utveckling. Vår gemensamma värdegrund utgår ifrån att vi som medarbetare är till för Falköpingsborna. Vi erbjuder meningsfulla och viktiga arbeten, goda utvecklingsmöjligheter och ett gott arbetsklimat med engagerade kollegor. Undrar du vad som finns att göra och se när du inte jobbar hos oss? Gå in på https://www.livetiskaraborg.se/och upptäck alla Skaraborgs möjligheter! Övrigt För att hantera ansökningar använder vi Varbi. Du söker jobbet genom länken i annonsen. Om du av något skäl inte kan söka via Varbi (t.ex. skyddad identitet), vänligen ta kontakt med annonsens kontaktperson för alternativ sökväg. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

3 april 2024
Sista ansökan:
1 maj 2024
Biståndshandläggare

Vi söker dig som gillar variation i arbetet och drivs av möjligheten att kunna utvecklas! Är du socionom? Eller har du annan högskoleutbildning som kan vara passande i rollen som handläggare på bistånd? Är du därtill mån om att trivas på jobbet och önskar vara en del av en engagerad arbetsgrupp så skicka in din ansökan idag! Krokom, kommunen mitt i Jämtland Krokom är en kommun med dryga 15 000 invånare, mitt i Jämtlands län. Kommunen växer befolkningsmässigt för varje år, både vad gäller invånare och nyföretagande eftersom människor inte bara flyttar hit utan även stannar kvar. Vi arbetar aktivt för att få fler företag, fler boende och fler besökare. Krokoms kommun ingår i samiskt förvaltningsområde, vilket innebär att arbeta för att stärka det samiska språket, att synliggöra kulturen och ge samerna inflytande. Socialförvaltningen är en stor förvaltning både sett till antal medarbetare och till bredden på uppdrag. Vi är indelade i fem verksamhetsområden och finns i hela kommunen. Här ansvarar vi för att ge vård och omsorg, stöd och service samt hälsa och sjukvård till våra medborgare som har behov av det, i alla skeden av livet. Vi gör skillnad på riktigt! Biståndsenheten tillhör verksamhetsområdet Bistånd, Hälsa- och sjukvård. På enheten arbetar enhetschef, 1:e biståndshandläggare, biståndshandläggare, SoL/LSS-handläggare, avgiftshandläggare samt anhörigkonsulent. Vi är en liten arbetsgrupp där du har nära samarbete med kollegor och enhetschef. Vi tycker att det är viktigt att trivas på jobbet! Vi är måna om varandra och jobbar för en jämn arbetsfördelning och ett nära kollegialt samarbete. Vi har årsarbetstid med möjlighet till flex och att styra över ditt schema. Här får du friskvård på arbetstid och det finns möjlighet till distansarbete i viss mån, om arbetet tillåter. Vi har även semesterväxling. En dag som Biståndshandläggare På Biståndsenheten utreder vi rätten till stöd och omsorg enligt SoL (socialtjänstlagen) och LSS (lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade). Enheten ansvarar även för avgiftshandläggningen för äldreomsorgen samt erbjuder olika typer av stöd till anhöriga. Enheten samarbetar med många olika aktörer både internt och externt, då vi anser att teamarbete är viktigt. På bistånd har vi återkommande träffar för avstämning, kompetensutveckling och kollegialt stöd. Vi arbetar ständigt med kvalité och förbättringar på enheten något samtliga medarbetare är engagerade i på olika sätt. Dina arbetsuppgifter i huvudsak: - Handlägga ärenden utifrån SoL och ev LSS. - Utreda behov av hjälp och stöd utifrån gällande lagstiftning och praxis. Fatta beslut om insatser och följa upp beslut. - Träffa individer i behov av hjälp och stöd, åka på hembesök, delta vid olika samverkansmöten och SIP. - Delta i arbete med verksamhetsutveckling på enheten i diverse arbetsgrupper och vid metodträffar. Vi använder oss av utredningsmetoden IBIC (Individens behov i centrum). Den dagliga dokumentationen sker i verksamhetssystemet Viva och vi genomför vårdplaneringar och SIP i dokumentationssystemet Cosmic Link tillsammans med regionen. ”Hälsning från din blivande chef” Jag vill att alla medarbetare på vår enhet ska känna ett driv och en möjlighet till utveckling. Jag försöker vara lyhörd inför det och arbetar för att du ska kunna bidra med din kunskap och känna en öppenhet för dina idéer. Så skicka in din ansökan, vi kan behöva just din kunskap! Din kompetens Krav för tjänsten är att du: - har högskoleutbildning som bedöms lämplig utifrån rollen som handläggare på bistånd, exempelvis socionom, eller annan utbildning som bedöms relevant av rekryterande chef. - har dokumentationserfarenhet och datorvana - har körkort - uttrycker dig väl i tal och skrift Meriterande är om du också har: - Erfarenhet av handläggning utifrån SoL, LSS eller annan lagstiftning - Erfarenhet inom målgrupperna funktionsvarierade och äldre - Erfarenhet från arbete inom andra myndigheter Ditt arbete präglas av individfokus, gott bemötande och omdöme. Du har god förmåga att prioritera och att skapa överblick och struktur i ditt arbete, även i brådskande situationer. Du är kommunikativ och lösningsorienterad i mötet med medborgare. Du ser möjligheter och är positiv i ditt arbete. Övrig information Tillsvidare på heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Sista ansökningsdag: 2024-04-30. Vi har en löpande rekrytering, så vänta inte med din ansökan, eftersom tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden tar slut. Du kommer få en god introduktion där du får möjlighet att vara ”ny på jobbet” och successivt introduceras i arbetet. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med säljare. Fackliga representanter nås genom kommunens kundcenter, 0640-161 00 Välkommen med din ansökan!

25 mars 2024
Sista ansökan:
30 april 2024
Biståndshandläggare semestervikariat

Robertsfors kommun är kustkommunen med öppenhet mellan människor, idéer och platser. Här bor och arbetar människor för att få ut ännu mer av livet. Robertsfors kommun står inför en historiskt expansiv period med sitt attraktiva läge mellan städerna Skellefteå och Umeå. Längs norrlandskusten satsas miljardbelopp i investeringar på både infrastruktur och i företagsetableringar, vilket innebär spännande utvecklingsmöjligheter för Robertsfors kommun.  Robertsfors har den mindre kommunens fördel, nämligen närheten mellan människor och till beslutsfattare. Kommunen är dessutom inom bekvämt pendlingsavstånd från de större grannkommunerna Umeå och Skellefteå och är en del av Umeåregionen. När Norrbotniabanan är färdigställd, med sitt resecentrum i centrala Robertsfors halveras pendlingstiden mellan Robertsfors och grannstäderna. Robertsfors kommun har drygt 750 månadsanställda.  Är du nyfiken på arbetet som deltidsbrandman? http://blideltidsbrandman.nu/ Mer om att arbeta i Robertsfors kommun https://robertsfors.infocaption.com/720.guide   Arbetsuppgifter Söker du ett meningsfullt och utvecklande arbete där du kan göra skillnad? Som Biståndshandläggare ska du arbeta med individen i Centrum. Du har en betydelsefull roll och syftet är att hitta den bästa lösningen för brukaren genom dialog med den enskilde och dennes anhöriga. Dina arbetsuppgifter består av att utreda, fatta beslut och följa upp insatser enligt socialtjänstlagen. Du samverkar med relevanta samverkanspartners, så som andra aktörer inom socialtjänsten, regionen och våra utförare. Du har stöd i det dagliga arbetet av kollegor. Kvalifikationer Socionomexamen alternativt socionomstudent Villkor Vikariat heltid under perioden 2024-06-10 - 2024-08-16. Du som arbetar hos oss i sommar kan ha rätt till bonus om du arbetar minst 4 veckor. https://robertsfors.infocaption.com/900.guide Utdrag ur belastningsregister efterfrågas.  Har du skyddad identitet kontaktar du HR-konsult Elin Isaksson, 0934-14099, så får du hjälp med att skicka in din ansökan.  Robertsfors kommun gör inför varje rekrytering ett aktivt val av annonsplats och eventuellt rekryteringsstöd. Vi kontaktar själva de vi väljer att annonsera hos. Därför undanber vi oss alla erbjudanden om köp av annonsplats eller rekryteringsstöd. Vi ber om respekt för detta. Vill du veta mer om vår rekryteringsprocess? https://robertsfors.infocaption.com/730.guide

14 februari 2024
Sista ansökan:
30 april 2024
Biståndshandläggare, sommarvikariat

I Region Gotland kan du utvecklas och växa, både som individ och tillsammans med andra. När du arbetar hos oss bidrar du till att Gotland blir en ännu bättre plats för människor i livets alla delar. Vi gör varandra bättre. Myndighetsavdelningen Myndighetsavdelningen arbetar med myndighetsutövning enligt socialtjänstlagen (SoL) och enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Avdelningen består av tre enheter, Handläggarenheten, Mottagningsenheten samt Funktionshinderenheten. Vi utreder, beslutar och följer upp insatser till personer som på grund av ålder eller funktionsnedsättning är i behov av stöd och omsorg. Vi har ett viktigt uppdrag som gör skillnad för andra människor. Vi är ett glatt gäng på ca 60 medarbetare. Samtliga enheter söker medarbetare till sommaren. Välkommen att bli en del av oss! Dina arbetsuppgifter Som biståndshandläggare arbetar du med att handlägga ärenden enligt gällande lagstiftning. Du utgår från riktlinjer och gällande rutiner för att på ett rättssäkert sätt utreda behov och fatta beslut. I uppdraget ingår att samverka med andra myndigheter och samverkanspartners. Arbetet kräver stor lyhördhet för den enskildes behov. Vem är du? Du har socionomexamen eller är under pågående socionomutbildning. Alternativt har du annan likvärdig högskoleutbildning. B-körkort är ett krav. Det är meriterande om du har erfarenhet av handläggning sedan verksamhetsförlagd utbildning, eller tidigare sommarjobb. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbeta enligt utredningsmetoden IBIC och i verksamhetssystemet Treserva. Du har god förmåga att genomföra möten med flera parter, både i digital och fysisk form. Du behöver ha en personlig mognad och god förmåga att se och lyssna in behov. Vidare ser du samarbete som en självklar och viktig del i ditt arbete. Uppdraget kräver att du har en god struktur och är noggrann i ditt arbetssätt. Du har mycket god kommunikativ förmåga i både tal och skrift då möten och dokumentation är grundläggande i arbetet. Urval och intervjuer sker löpande under rekryteringsprocessen.  Inför beslut om anställning görs bakgrundskontroll genom utdrag ur belastningsregistret. Om socialförvaltningen Som en del av Region Gotland arbetar vi på socialförvaltningen med sociala insatser som rådgivning, stöd och behandling. Våra verksamhetsområden är socialtjänst, hemsjukvård, äldreomsorg och omsorg om personer med funktionsnedsättning på hela Gotland. Dygnet runt möter vi människor i alla åldrar och med olika behov; barn, familjer, vuxna och äldre. Tillsammans möjliggör vi goda förutsättningar till vård, stöd och service genom hela livet. Om Region Gotland Region Gotland är inte bara Gotlands största arbetsgivare, vi är också den enda regionen i Sverige som har kommunala-, hälso- och sjukvårdsuppgifter och regionalt utvecklingsansvar i en och samma organisation. Det tillsammans med vårt ö-läge skapar förutsättningar för gott samarbete över våra verksamhetsområden. Vi är över 6700 medarbetare. Tillsammans arbetar för ett hållbart, inkluderande och välmående samhälle för alla som besöker, bor och verkar på Gotland. Vi är drivande i att skapa en trygg och hållbar utveckling över hela ön. Gotland är en fantastisk plats att leva på, med ett rikt kulturliv, orörd natur och en kreativ entreprenörsanda. Vi är över 61 000 personer som har valt att bo här året om, och vi vill gärna bli fler! Vill du ha information om Gotland som plats att bo och leva på, läs mer på https://gotland.com/leva-bo/flytta-hit/ Genom instagramkontot @viarregiongotland visar vi bredden av våra yrken och vilken betydelse vårt arbete har för samhället. Varje vecka visar en ny medarbetare upp sin arbetsvardag. Övrigt Region Gotland arbetar enligt kompetensbaserad rekryteringsmetod som syftar till att se varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.  Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar sökande med olika bakgrund och kön.  Tjänsten ledigförklaras under förutsättning att den ej behöver komma i anspråk för medarbetare med företrädesrätt samt att tjänsten fortsatt är vakant. I takt med att omvärlden förändras arbetar Region Gotland i större utsträckning med kvalitet och säkerhet i rekryteringsprocessen. Det innebär att du som kandidat kan komma att omfattas av vissa kontroller inför anställning. Vilka kontroller som tjänsten du söker kan omfattas av får du information om inför eller under intervjun. Inför samtliga anställningar behöver du som kandidat visa upp ID-handling och personbevis. Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

31 januari 2024
Sista ansökan:
30 april 2024
Semestervikariat Biståndshandläggare SoL och LSS

Hos oss i biståndsverksamheten arbetar cirka 40 medarbetare, vårt härliga gäng består av biståndshandläggare, bostadsanpassningshandläggare och administrativ handläggare. Uppdraget som biståndshandläggare kan vara tufft, därför är det viktigt att vi stöttar och finns där för varandra – vi tror starkt på att tillsammans kan vi överkomma alla hinder som dyker upp längs vägen. Vi är stolta över vår fina sammanhållning där vi har nära till humor och skratt och där det är viktigt för oss att vi är samspelta för att kunna ge det där lilla extra till våra Borlängebor. Vi arbetar alla aktivt med värdegrundsarbetet via våra värdegrundsambassadörer, det är därför en självklarhet att den tilltalar även dig, den lyder: - Jag finns här för Borlängebon - Jag gillar utmaningar - Jag möter varje människa med öppenhet ARBETSUPPGIFTER Verksamheten ansvarar för myndighetsutövning/biståndshandläggning för Borlängebor med olika former av funktionshinder. Ditt kärnuppdrag är att med Borlängebon i fokus utreda behov av insatser och fatta beslut enligt socialtjänstlagen (SoL) och lag om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) samt följa upp beslutade insatser. Du inhämtar tillräckliga underlag för att göra en rättssäker biståndshandläggning och du kommer hålla i utredningssamtal med Borlängebor som befinner sig i olika livssituationer. Du kommer också ha en nära samverkan med Region Dalarna, försäkringskassan, skola och andra myndigheter som finns kopplade till uppdraget. Vi utgår ifrån arbetsmetoden IBIC (Individens behov i centrum) som stödjer och säkerställer att Borlängebon ges rätt stöd. Vårt mål inom verksamheten är en skyndsam och rättssäker handläggning där dokumentationen sker i verksamhetssystemet Lifecare. Verksamheten är indelad i olika team utifrån olika målgrupper. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har examen eller studerar till socionom alternativt har utbildning och/eller arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du ska ha kunskap att med lagstöd kunna dokumentera och fatta beslut i ärenden. Eftersom arbetet innefattar mycket dokumentation och möte med Borlängebor vill vi att du har goda kunskaper i det svenska språket, både i tal och skrift. Behärskar du ytterligare språk utöver svenska, har erfarenhet av arbetsmetoden IBIC, MI-samtal samt har tidigare arbetslivserfarenhet av biståndshandläggning och/eller myndighetsutövning anses det som meriterande. Vi söker en social och utåtriktad person som med öppenhet möter våra Borlängebor. Du har förmåga att anpassa ditt förhållningssätt efter individens enskilda behov samtidigt som du är modig och kan på ett pedagogiskt sätt förmedla både positiva och negativa beslut till berörda parter. Du är duktig på att prioritera och strukturera dina arbetsuppgifter. Du är en fena på att tänka lösningsfokuserat och analytiskt då du kommer att analysera en stor mängd underlag där du behöver kunna dra slutsatser och fatta rättssäkra beslut. Avslutningsvis är det viktigt att du är duktig på att samarbeta internt och externt och att du genuint vill vara med och bidra till en god samverkan mellan kollegor och chefer. Tjänsten förutsätter att du har B-körkort för manuellt växlad bil. Vill du bli en del av vårt team? Då ser vi fram emot att få läsa din ansökan! Intervjuer/rekrytering sker löpande under ansökningstiden. ÖVRIGT För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Borlänge kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via länken digitalt och inte på annat sätt. Välkommen med din ansökan! ANNONSSÄLJARE OCH KANDIDATFÖRMEDLINGSFÖRETAG UNDANBEDES VÄNLIGT OCH BESTÄMT! Om du har frågor om registreringen av din ansökan, kontakta Vismas telefonsupport på tel 0771-693 693.

8 januari 2024
Sista ansökan:
31 maj 2024