Bolagsjurist

Sök bland 24 lediga jobb som Bolagsjurist och börja ditt nya yrkesliv idag!

Legal Counsel till Internationella Engelska Skolan

Internationella Engelska Skolan (IES) är den största fristående aktören inom grundskolan i Sverige och utbildar fler än 32 000 elever i 46 skolor i hela landet. Vi är en tvåspråkig skolkoncern med en internationell atmosfär. Vi söker nu en Legal Counsel till vårt Legal-team. Vill du arbeta brett med varierande juridiska frågor i en dynamisk och internationell organisation? Då är detta rollen för dig! Arbetsbeskrivning Som Legal Counsel på IES kommer du att stötta verksamheten i ett brett spektrum av juridiska frågeställningar. Bland annat kommer du att arbeta med olika avtal, såsom inköpsavtal, IT-avtal och hyresavtal. Du kommer även att hantera skoljuridiska frågor kring bland annat tillstånd, inspektioner, anmälningar och statsbidrag. Arbete med GDPR, tvistiga avtal och överklaganden är också aktuellt. Tjänsten är placerad på vårt huvudkontor i norra Stockholm och du rapporterar till vår General Counsel. Vem är du? Vi söker dig som efter avslutad juristexamen har arbetat i ca 3 – 5 år på bolag, myndighet och/eller affärsjuridisk byrå. Du har en affärsjuridisk bakgrund och har erfarenhet av att arbeta med kommersiella avtal. Det är meriterande om du har suttit ting eller har arbetat med handläggning av ärenden på en myndighet eller domstol. Erfarenhet från skolvärlden är ett stort plus, men det viktigaste är att du har ett intresse för skoljuridik och vår verksamhet! För att lyckas i rollen behöver du vara en ansvarstagande person med ett stort eget driv. Du är van vid att arbeta självständigt och att utföra dina arbetsuppgifter på ett noggrant och strukturerat sätt. Du är analytisk och uttrycker dig väl skriftligt och muntligt. Det är av vikt att du kan förklara juridiken på ett pedagogiskt sätt och att du är pragmatisk och lösningsorienterad i din approach. Du kan hantera flera arbetsuppgifter samtidigt, omprioritera vid behov och hålla deadlines med bibehållen hög kvalitet. Vidare är det viktigt att du har mycket god samarbets- och kommunikationsförmåga och trivs i en internationell miljö. I rollen behöver du behärska svenska och engelska flytande i både tal och skrift. Du erbjuds: Vi erbjuder dig en varierande och spännande roll i en framåtlutad och fartfylld organisation. Tillsammans med dina kollegor på Legal har du en central och viktig roll i verksamheten. Tjänsten ger dig goda möjligheter till utveckling, både på ett professionellt och ett personligt plan. Hos oss arbetar du med medarbetare från olika delar av världen i en professionell och vänskaplig företagskultur där kunskap och kvalitet värdesätts. Som arbetsgivare är det viktigt för oss att skapa en arbetsplats som tar till vara talanger och tar hand om människor. På IES arbetar vi kontinuerligt med att utveckla våra medarbetare, fastställa tydliga mål och ge feedback under hela året. Ansökan Varmt välkommen med din ansökan så snart som möjligt via www.jurek.se. Urval sker löpande. I denna rekryteringsprocess samarbetar IES med Jurek Rekrytering & Bemanning. Vid eventuella frågor är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Caroline Lönnbark på telefonnummer 076 – 002 69 21 alternativt [email protected]. More about IES IES is the largest independent operator of compulsory schools in Sweden, and the fourth largest operator of all compulsory schools. IES recently celebrated its 30th year of educating students. It was founded in 1993 by Ms. Barbara Bergström, an American science teacher, with a strong belief in bilingual education and an orderly school environment. IES´s focus is on Swedish and English, where a blend of many languages and cultures becomes a way of life for the students, who learn in a truly international atmosphere and meet the world at school every day. Students have classmates and teachers who represent diverse cultures, which promotes an important global understanding. IES currently has more than 3,700 employees. IES has a small central organization, which encompasses support functions such as academic development, student health, HR, finance, payroll, IT, business development, property, communications and legal. Each school´s principal and employees focus on their most important assignment, i.e., running their schools. Principals have full responsibility for the school´s operations and employees. As a result of this approach, IES can continue to expand and maintain high academic quality without adding costs for support functions, as these are operated through the effective central organization. Since 2020, the majority owner is Paradigm Capital, a fund focused on investing in high quality companies in Northern Europe. IES´s aim is to become a world-leading education provider by contributing to society and creating high aspirations for future generations. For more information, visit our website www.engelska.se

19 april 2024
Sista ansökan:
16 maj 2024
Contract Manager - Project

Research shows that women and other under-represented groups within our industry hesitate to apply unless they tick most boxes of a role description. At H2 Green Steel, we are building an impact company with sustainability at its core. We need a diverse, inclusive, and authentic team to rally behind our purpose of de-carbonizing hard-to-abate industries, starting with steel.So, if you are equally passionate about our purpose yet concerned that your experience doesn’t perfectly align with the qualifications stated in the job advert, we strongly encourage you to apply anyway. You may be just the right candidate, either for this role – or for another upcoming role in our rapidly growing business. About us: H2 Green Steel is on a mission to disrupt the global steel industry by producing green steel, with the end goal of bringing down CO2 emissions to zero. By using green hydrogen and fossil-free electricity instead of coal; water and heat will be our primary emissions. By 2030, our ambition is to produce 5 million tonnes of green steel annually in our fully integrated, digitalized, and sustainable plant in Boden, located in northern Sweden - currently in construction phase. But this is just the beginning – our expertise in green hydrogen will enable us to decarbonize other industries in addition to steel, and we look forward to what’s next in store for us. We are looking for talented, innovative, and purpose-driven people to join our rapidly growing and diverse team. Our employees get to learn everyday, implement the latest technology and test and put their ideas into practice. Together, we are building an impact company with sustainability at its core – for our people, customers, investors, society, and planet.Contract Manager - Project As our project procurement contract manager at H2GS, you ensure that procurement work and administrationof contracts within the project are executed professionally and according to requirements under the direction ofthe head of Contract Management.You will work with procurement activities within the project, and plan, organize your work to meet the projectdeliveries.You will be responsible for ensuring that corporate policies within procurement are properly handled in theproject.You will be involved in the creation of the ITT for developments and the tendering award process thereafterleading to managing Contracts through the execution lifecycle.We think that you have a background similar to this:-At least 5 years of substantial work experience as responsible for procurement or project contract work intechnical development projects, or aligned business areas where you can show your ability to transfer and useyour skill set to deliver the project goals.- Have solid successful track record and documented skills in contract management and preferably projectwork.-Team worker who can achieve specific goals and objectives with a view to constant improvement.- Capable of working in a fast track and ever changing environment with self-initiative and corporateresponsibility.- Knowledge of the mechanisms of EPC contracts – preferably under Swedish Law.- Master or bachelor within engineering or commercial (Other areas will be considered). Personal skills:-As a person you have a distinct business acumen enabling you to develop effective procurement/contractualstrategies.- Supported by strong analytical skills, networking skills you are able to influence suppliers and key stakeholdersin the organization.-You have a strong presence and are able to work in complex negotiation situations with contractors.- You have a structured working style enabling you to deliver input to business critical projects.-Able to work very independently and challenge specific projects and develop alternative solutions.Able to act as consultant for internal groups and management and use the right personal approach in order tohandle contractors successfully. - Good communication skills, both orally and in writing. This includes presentation skills (content andpresentation) and fluency in English.- Strong cross functional leadership skills, including an ability to work, build relationships and trust as well as getcommitment from both internal and external stakeholders. What we can offer you If you are passionate about making actual change and having a positive impact on society and our planet, H2 Green Steel offers a unique opportunity to be part of a fun and professional team with high ambitions. You will get the opportunity to shape your future career together with a company focusing on creating a culture where everyone can thrive and feel a sense of belonging. In the end, we know that H2 Green Steel’s growth and success is dependent on our people and we can’t wait to shape the future of steelmaking and other industries together as a team.

19 april 2024
Sista ansökan:
6 oktober 2024
Corporte Legal Director to The Swedish Club, Gothenburg

The Swedish Club was established in 1872, founded by shipowners. Today, we are a leading marine mutual insurer in international shipping, offering a full range of marine insurance. We are a mutual organisation, which means its members own the Club. Every member has met our demanding conditions of entry, and strategic decisions are taken by a Board of Directors made up of our members. Our head office is in Gothenburg, Sweden, with local offices in some of the world’s strategic shipping centres, Athens, Oslo, London, Hong Kong, and Singapore. We are a team-based organisation consisting of approximately 140 employees. For more information, please visit www.theswedishclub.se. About the role In the role of Corporate Legal Director, you hold a key position within The Swedish Club. You will be in charge of our Corporate Legal Function, consisting of three other legal professionals. You will have global responsibility for the organisation's legal matters and corporate governance, as well as being involved in the organisation's board work. You are part of our management team and report to our CEO and board. The role involves close collaboration with our entire organisation as well as contact with external stakeholders. We want you to be based at our headquarters in Gothenburg, where the majority of our teams are based. Regular travel to our other offices will be an exciting aspect of the role. Who are you? You have a Master of Laws and extensive experience in business law, regulatory work, and corporate governance. You likely come from the insurance industry, alternatively from banking or a law firm. You have a solid understanding of sanctions and risk management issues. Legal expertise and experience in maritime law are considered advantageous. As a leader, you are confident, communicative, and supportive. You are accustomed to balancing the legal perspective with the business aspect. You have the ability to combine analysis, structure, and risk assessment with a holistic view of the business. To succeed in this role, you also need experience with cross-functional collaborations and their challenges. You have the ability to build strong relationships through strong personal credibility, professionalism, and integrity. Finally, it's important that you have a high level of English proficiency, both verbally and in writing. Our offer We offer you a key role in an international environment where you will be surrounded by highly professional colleagues, many with unique specialist expertise. You will deal with complex and stimulating issues and regulations that are constantly influenced by the prevailing global situation. We will entrust you with significant responsibility, providing you with opportunities to develop in your professional role. Our corporate culture is ambitious and familial, which ensures that our employees thrive and stay with us. Our spacious headquarters is located by Göta Älv, and we offer you great employee benefits. Our core values in daily work are Proactive, Reliable, Committed - we hope and believe you share these values with us. Application In this recruitment process, The Swedish Club is collaborating with Jerrie, part of Maquire Group. If you have any questions, please contact the responsible recruitment consultant, Frida Garding Lindstrand, at +46 723 33 01 49 or [email protected]. Selection and interviews will be conducted continuously, so please submit your application as soon as possible, no later than May 3.

18 april 2024
Sista ansökan:
3 maj 2024
SSAB is looking for a Senior Legal Counsel

Do you want to contribute to shaping SSAB´s future and help us transform the global steel industry? Our future is nothing without our people. We are building the company of the future and want to be the first in the world to produce fossil-free steel, and our plans are well under way.   We are now looking for a highly skilled and experienced Senior Legal Counsel to strengthen our legal function. Placement in Helsinki or Stockholm. About SSAB SSAB is a global steel company structured across three steel divisions and two subsidiaries. SSAB has a strong global presence with employees in over 50 countries. Our production plants in Sweden, Finland and the US have an annual steel production capacity of approximately 8.8 million tons. About the role As Senior Legal Counsel, you will have a key role as a strategic legal partner within a whole spectrum of legal matters, and you will interact with stakeholders both internally and externally. Your main focus and responsibility is to be the go-to person in legal matters for Transformation Office management. Furthermore, you will develop and drive the legal function in relation to our Transformation Office, which is responsible for our journey towards fossil free steel production on Group level. The role includes overall legal support, including contracting, compliance and risk management to the Transformation Office. You will also support the SSAB Europe division in other various legal matters. You will be part of our Group legal team, and report to General Counsel for SSAB Europe and Ruukki Construction. The role is based in either Helsinki or Stockholm, and you will be working close to colleagues within the Transformation Office and the SSAB Europe division. Some travelling is required, mainly to our own production sites. The role is a permanent and full-time position with start date as soon as possible. Your main focus areas will be: • Responsibility for providing advice on legal and strategic issues related to the fossil free transformation project, including complex project contracts; • Independently handle (draft, review and negotiate) all types of commercial contracts and tender conditions; • Review and improve governance, compliance and risk models; • Advise on legal disputes and handle litigation/arbitration matters; • Provide legal training sessions to stakeholders; • Advise on various internal policies of SSAB; • Draft legal opinions and risk assessment reports when required; • Track and share legal and regulatory updates with stakeholders and legal team; • Providing general legal advice to the business; • Lead the work of external legal counsels on specific matters ranging from litigation to expert advice requests within expected cost constraints. Your qualifications To thrive in this role, we believe that you have the ability to work independently and that you are motivated to deliver to your stakeholders with quality and on time. You are a driven and social person with excellent collaboration and presentation skills. You have an analytical mindset and you´re comfortable working with both strategic and operational complex legal topics. You have the ability to build trust and support the organization in a professional and confidential way. Naturally, you have high integrity, and you pay attention to details. Applicants are expected to have • Master of Laws (LL.M.) from Swedish or Finnish University, or equivalent • At least eight years of experience from working with complex projects in a law firm or at a larger company • Excellent communication skills in Swedish and English. It is a plus if you also speak Finnish. What we offer In addition to being part of our journey towards becoming a fossil-free producer of steel, we offer a developing role with various tasks in an international context. You will have an important role in the company, and you will get the opportunity to participate in the development of an area that is crucial to SSAB´s future success. How to apply In this recruitment process, SSAB is supported by Jurek Rekrytering & Bemanning. Interviews will be carried out as applications are received so please apply as soon as possible via www.jurek.se. Please note that we do not accept applications by mail. For any questions, please contact recruitment consultant Caroline Lönnbark by phone 076 002 69 21 or by email at [email protected]

18 april 2024
Sista ansökan:
30 april 2024
Chefsjurist SPV

Statens tjänstepensionsverk, SPV, är en statlig myndighet och en av Sveriges största leverantörer av pensionstjänster. Vi hanterar tjänstepensioner och försäkringar åt arbetsgivare på det statliga området och har över 1 100 000 kunder både statligt anställda, före detta statligt anställda och pensionärer. Vårt kontor finns i Sundsvall. SPV:s verksamhet är organiserad i enheter och leveransområden som leds av enhetschefer och av leveranschefer. SPV har även särskilda roller med tillhörande ansvarsområden, däribland chefsjurist. SPV:s medarbetare ingår i team som finns på de olika enheterna. Vi ser att samarbete mellan de olika chefsrollerna och teamen är en viktig nyckel för en väl fungerande verksamhet. Samtliga chefer ingår i SPV:s ledningsforum och rapporterar till generaldirektören. Vi söker nu en chefsjurist med ansvar för två leveransområden som vill vara med och utveckla vår verksamhet framåt. ARBETSUPPGIFTER Tjänsten innebär ett ansvar både som chefsjurist och leveranschef. Arbetsuppgifterna är mångfacetterade och komplexa, med ett stort ansvar och stora möjligheter att få arbeta med många olika typer av frågor och rättsområden. Du kommer att arbeta nära generaldirektören och myndighetens övriga chefer. I tjänsten ingår inte personalansvar. Ditt arbete ligger inom tre roller: • som myndighetens chefsjurist • som leveranschef för leveransområdet Rättslig styrning • som leveranschef för leveransområdet Pensionsbestämmelser och administrera nämnder. Som chefsjurist har du ett övergripande ansvar för den juridiska tolkningen i frågor som rör myndighetens verksamhet. Det innebär bland annat att besluta rättsliga ställningstaganden för SPV:s tillämpliga regelverk, att uttala sig om den rättsliga kvaliteten, att fatta beslut i skadeståndsärenden och att företräda myndigheten vid domstol. Som leveranschef för leveransområdet Rättslig styrning ansvarar du för att det finns väl fungerande processer som säkerställer att SPV lever upp till gällande rätt och beslutade tolkningar. Du ansvarar även för att följa upp den rättsliga kvaliteten inom verksamheten. Som leveranschef för leveransområdet Pensionsbestämmelser och administrera nämnder ansvarar du för att SPV har en enhetlig och korrekt tillämpning av bestämmelser som reglerar pensioner och andra förmåner inom SPV:s uppdrag. Vidare ansvarar du för arbetet med de nämnder som SPV administrerar samt för att säkerställa relationer med parterna inom det statliga kollektivavtalsområdet. I din roll som leveranschef ansvarar du för att identifiera nödvändiga insatser inom dina områden och säkerställa att det finns ekonomiska medel för att utföra dessa inom ramen för myndighetens verksamhetsplanering. Du ansvarar också för att den verksamhet som bedrivs inom dina leveransområden följer gällande regelverk och ryms inom angivna ekonomiska ramar, samt att regelbundet följa upp och rapportera avvikelser. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har juristexamen eller motsvarande kompetens och erfarenhet som vi bedömer som likvärdig. Du har bred juridisk kompetens och minst fem års erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete. Vidare har du erfarenhet av ledande befattning med dokumenterat goda resultat. Du har mycket goda kunskaper i svenska, i såväl tal som skrift. Det är meriterande om du har: • erfarenhet från statlig förvaltning och pensionsområdet, eller från ett av områdena • mycket goda kunskaper i förvaltningsrätt, sekretesslagstiftning samt regler om behandling av personuppgifter • erfarenhet av arbete med upphandlingsrätt • goda kunskaper i engelska, i såväl tal som skrift. Som person: • har du god samarbetsförmåga. Du arbetar bra med andra människor och relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Du lyssnar, kommunicerar och löser eventuella konflikter på ett konstruktivt sätt. • har du en god ledarskapsförmåga. Du kan leda och motivera för att effektivt nå gemensamma mål. Du samordnar grupper och blir en referenspunkt för andra samt skapar engagemang och delaktighet. • har du en strategisk förmåga. Du tänker strategiskt och har ett brett perspektiv på frågor. Ser på sakers långsiktiga betydelse och vidare konsekvenser och anpassar sina handlingar till detta. • har du ett gott omdöme. Du gör korrekta avvägningar och prioriteringar. Du väger samman komplex information och olika typer av hänsynstaganden samt visar gott omdöme när du uttalar dig, agerar och tar beslut. • har du en helhetssyn. Du ser helheter och tar hänsyn till det större perspektivet. Du förstår din roll, men ser till hela verksamhetens bästa när du agerar och tar beslut. • kommunicerar du på ett tydligt sätt. Du talar välformulerat och engagerat i enskilda möten samt i såväl små som stora grupper. Du lyssnar och är mottaglig för motparten och anpassar dig till situationen. Säkerhet har hög prioritet för oss på SPV. Den här tjänsten är säkerhetsklassad vilket innebär att vi gör en säkerhetsprövning (klass 2) enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585), innan vi tar beslut om att anställa en ny medarbetare. Du måste också ha svenskt medborgarskap för att kunna få den här sortens säkerhetsklassade tjänst. Slutkandidaterna i rekryteringsprocessen kan komma att genomgå tester som en del av urvalsprocessen. ÖVRIGT Hos oss blir du varmt välkomnad. Här jobbar 250 engagerade personer och vi tycker det är viktigt att du trivs hos oss. Vi ser rekrytering som en långsiktig investering och tycker det är viktigt att du som medarbetare mår bra, har balans i livet och ges möjlighet att utveckla dina talanger. Vår verksamhet vilar på den gemensamma statliga värdegrunden och vägleder oss i det dagliga arbetet. Mer information om oss som arbetsgivare och de anställningsförmåner du erbjuds finns under Jobba på SPV på SPV.se. Vi avsäger oss vänligen men bestämt, alla erbjudanden om hjälp med annonsering och rekrytering.

17 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024
PostNord söker bolagsjurist med inriktning bolagsrätt och M&A

År 1624 grundade Christian IV den danska posten och 1636 grundade Axel Oxenstierna den svenska posten. PostNord är idag en av Nordens ledande aktörer inom kommunikations- och logistiklösningar och hanterar årligen 245 miljoner paket och 1.1 miljarder brev och annan post. Koncernen omsätter ca 40 miljarder kronor och har ca 26 000 anställda över hela Norden.   Vi söker nu en bolagsjurist med inriktning mot bolagsrätt, aktiemarknadsrätt och M&A till vårt Legal Affairs-team på huvudkontoret i Solna. Det här är rollen för dig som vill arbeta nära affären i en koncern som befinner sig på en spännande förändringsresa! Arbetsbeskrivning Legal Affairs tillhandahåller juridiska tjänster till hela PostNord-koncernen. I rollen som bolagsjurist kommer du arbeta med ett särskilt fokus och ansvar för bolagsrätt, aktiemarknadsrätt och M&A innebärande bland annat: • Att upprätta, granska och förhandla komplexa avtal samt vara drivande i olika projekt relaterade till ovan angivna områden. • Administrativ förvaltning av koncernens bolag och säkerställande av regelefterlevnad. • Bolagsrättsligt löpande stöd och färdigställande av bolagsrättslig dokumentation. Du kommer även stötta verksamheten med andra affärsjuridiska frågor som är en del av den dynamiska vardag som det innebär att vara bolagsjurist på PostNord. Du rapporterar till PostNords chefsjurist. Vem är du? Vi söker dig som efter avslutad juristexamen har arbetat som jurist i flera år på advokatbyrå och/eller bolag. Du har en bred erfarenhet av bolagsrätt, aktiemarknadsrätt, M&A samt andra affärsjuridiska frågor och avtalsområden. Du är van vid att självständigt upprätta och förhandla kommersiella avtal och vara en drivande och självklar del av ett team. För att lyckas och trivas i rollen behöver du vara serviceinriktad och pragmatisk samt ha ett gott affärssinne. Du är en engagerad person som arbetar proaktivt och tar initiativ som du driver ända in i mål. Eftersom du i denna roll kommer att hantera många olika avtal behöver du vara en duktig förhandlare. Arbetet kommer att kräva täta externa och interna kontakter, både med personer på koncernnivå och på varierande nivåer inom koncernens olika dotterbolag. Det är därmed nödvändigt att du är en öppen och social person med förmåga att skickligt kommunicera med andra i tal och skrift både på svenska och engelska. Tjänsten ställer krav på flexibilitet och prestigelöshet samt förmåga att ta stort eget ansvar. Du erbjuds: Vi erbjuder dig en självständig och bred roll på ett bolag som gör en spännande förändringsresa. Tillväxten inom e-handeln, att kunderna vill kunna ta emot leveranser på många olika sätt samt att detta måste ske med metoder som är hållbart för planeten, skapar många intressanta utmaningar som kräver nytänkande. I september 2023 blev vi först i Norden att kunna erbjuda svanenmärkta e-handelstransporter. Du kommer till ett erfaret och trevligt team och får arbeta affärsnära med omväxlande juridiska frågeställningar. Vi har fina nyrenoverade kontorslokaler och vi har en hybrid arbetsplats där det ges möjlighet att arbeta hemifrån ett par dagar i veckan. Ansökan Välkommen med din ansökan så snart som möjligt via www.jurek.se. Urval sker löpande. I denna rekryteringsprocess samarbetar PostNord med Jurek Rekrytering & Bemanning. Vid eventuella frågor är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Caroline Lönnbark på telefonnummer 076-0026921 alternativt [email protected]. Om verksamheten PostNord är ledande inom logistik och kommunikation till, från och inom Norden. Vi gör vardagen enklare med våra paket- och logistiktjänster i Sverige, Danmark, Norge och Finland. Som del av samhällsuppdraget delar vi ut post till privatpersoner och företag i Sverige och Danmark. Utöver det erbjuder PostNord Strålfors kommunikationslösningar som ger företag helt nya möjligheter att skapa starkare och personligare kundrelationer. PostNord bildades genom samgåendet mellan Post Danmark A/S och Posten AB 2009 och ägs till 40 procent av den danska staten och till 60 procent av den svenska staten. Rösterna är fördelade 50/50. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna.

16 april 2024
Sista ansökan:
30 april 2024
IP- jurist

Om Plejd Plejd är ett snabbväxande och innovativt svenskt techbolag inom smart belysning och hemautomation. Vi brinner för att göra elektrikerns vardag enklare genom att utveckla produkter och tjänster som utnyttjar den nya tekniken på rätt sätt. Med vår position i framkant av belysningsautomation har vi etablerat oss som en tongivande aktör på den svenska marknaden. Vi är ett integrerat fullstack-företag med intern expertis och vi stoltserar med en diversifierad grupp av specialister inom områden som produktion, automation, elektronik, mekanik, inbyggda system, apputveckling och moln/backend-teknologier. Allt under ett tak. Om tjänsten Rollen som bolagsjurist hos oss är bred och spänner över flera verksamhetsområden, med ett särskilt fokus på immaterialrätt. I denna position kommer du att ansvara för processen kring design, varumärken och patent, strategiskt övervaka marknaden, skydda våra immateriella tillgångar och hålla ett öga på andras IP-aktiviteter. Du kommer att arbeta självständigt inom det affärsjuridiska området, samtidigt som du är en del av och samverkar med vårt övriga legal-team. Du agerar också rådgivare till organisationen, med målet att optimera och skydda företagets tillgångar på bästa möjliga sätt. Om dig Vi söker dig som har en juristexamen och minst tre års erfarenhet av att arbeta med design, upphovsrätts och varumärkesrättsliga frågor, antingen från advokatbyrå eller bolag. Du är kommunikativ, strategisk och har inga problem med att sätta prestige åt sidan. Ett starkt intresse för teknik ses som mycket meriterande, eftersom det är den bransch vi är verksamma inom, både hårdvara och mjukvara. Din förmåga att vara anpassningsbar och flexibel kommer att vara avgörande, eftersom vi arbetar i en miljö med snabba förändringar och snabba beslut.Du behöver också ha utmärkt förmåga att uttrycka dig i skrift och tal på såväl svenska som engelska.Låter detta intressant?Skicka in din ansökan. Rekryteringen sker löpande. Vi kan komma att tillämpa tester som en del av vår urvalsprocess.Vi har valt att själva sköta rekryteringen till denna tjänst, och tackar därför nej till all eventuell hjälp från dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

15 april 2024
Sista ansökan:
2 oktober 2024
Verksjurist med inriktning entreprenad

Svenska kraftnät är en av de viktigaste aktörerna för en hållbar energiomställning. Som verksjurist erbjuds du ett av Sveriges viktigaste juristjobb, i vilket du varje dag kommer att bidra till Sveriges elförsörjning. Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige. Välkommen till Gemensamma funktioner - en integrerad del av Svenska kraftnät som ska lösa de gemensamma utmaningarna. Gemensamma funktioner stöttar hela organisationen och jobbar dagligen för att förverkliga Svenska kraftnäts gemensamma mål. Divisionen består av kommunikation, HR, rättsavdelning, inköp, säkerhet och beredskap, fastighet och hållbarhet. Vi behöver kreativa, innovativa förmågor med olika kompetenser – är du en av dem? Läs mer om vår arbetsplats här: Vår arbetsplats | Svenska kraftnät (svk.se) Om tjänsten Vi söker nu dig som är jurist och har erfarenhet av arbete med entreprenad- och konsulträtt och viss erfarenhet av och intresse för upphandlingsrätt. Ta chansen och sök till en av Sveriges viktigaste och mest spännande arbetsplatser! Tjänsten innebär arbete med de entreprenadavtal som finns på marknaden, med anpassning av standardavtalen efter verksamhetens behov. Arbetet sker i nära samarbete med både inköps- och projektverksamheten. Det är därför även intressant för oss om du har erfarenhet av att hantera praktiska frågor med koppling till offentlig upphandling. Arbetet kan även komma att innefatta arbete med andra slags leverantörsavtal och andra rättsområden. Svenska kraftnäts har två enheter med jurister. Enheterna bidrar, tillsammans med chefsjuristen, till att säkerställa att Svenska kraftnäts verksamhet efterlever relevant lagstiftning och vägleder verksamheten proaktivt avseende dess legala förutsättningar. Enheterna består i dag av drygt 30 erfarna verksjurister som arbetar självständigt inom en stor bredd av juridiska områden. Verksamheten växer och rekrytering av ytterligare jurister inom andra områden pågår. Tjänsten avser en tillsvidareanställning och är placerad på vårt huvudkontor i Sundbyberg eller i Göteborg. Dina arbetsuppgifter. Fyra verksjurister arbetar i dag med att stödja verksamheten med juridisk rådgivning avseende upphandling och leverantörsavtal. Vi behöver nu stärka upp med ytterligare en kvalificerad verksjurist med inriktning mot entreprenad och intresse för upphandling. Rollen innefattar bland annat att ge juridiskt stöd; • vid upprättande och upphandling av entreprenadkontrakt. • i pågående entreprenader bl.a. genom rådgivning och medverkande vid förhandlingar med entreprenören. • avseende avtal med andra nätägare där bl.a. förutsättningarna för anläggningsprojekt anges.   Om dig Dina personliga egenskaper För att trivas i rollen ser vi att du har en god samarbetsförmåga och tycker om att arbeta med andra då du kommer att ha många kontaktytor både inom och utanför myndigheten. Du är självgående och tar ansvar för dina arbetsuppgifter och kan själv driva dina frågor framåt. I rollen är det också viktigt att du har hög integritet, ett gott omdöme samt är lösningsorienterad och därmed har förmågan att hitta lämpliga lösningar för de frågor som uppstår i verksamheten. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Skallkrav: Du ska ha en svensk juristexamen eller jur.kand.examen. Du ska även ha följande. • Minst fem års relevant juridiskt arbete från domstol, kommun, statlig myndighet, advokatbyrå, företag eller annan organisation. • Minst tre års erfarenhet av kvalificerat arbete av entreprenad- och konsulträtt samt goda kunskaper om AB-systemet och AMA AF. • Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift. Meriterande krav: • Erfarenhet av offentlig upphandling. • Erfarenhet av mät- och ersättningsregler (MER). • Erfarenhet av andra standardavtal för anläggningsprojekt, såsom FIDIC.  Bra att veta • Tjänsten är placerad i Sundbyberg eller Göteborg. • Möjlighet till distansarbete upp till 50 %. • Resor förekommer i denna tjänst, främst vid placering i Göteborg. • Publiceringsdag:            15 april 2024. • Sista ansökningsdag:       6 maj 2024. • Tjänsten är en tillsvidareanställning utan provtjänstgöring. För mer information är du välkommen att följande personer; Rekryterande chef,  Maria Örtenholm, tel.nr 010-350 93 20. Ansvarig rekryterare, Lennart Jansson, tel.nr 010-350 91 49. Fackliga representanter. Emma Thornberg, SACO, telefon 010-475 84 77. Mikael Hedenheim, ST, telefon 010-475 84 68. Du når oss också via e-post: [email protected].   Övrig information Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning. För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras. För mer information om säkerhetsprövning Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar. Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss: Lär känna oss på Svenska kraftnät

15 april 2024
Sista ansökan:
6 maj 2024
Vi söker bolagsjurist till Sveafastigheter

Sveafastigheter äger, förvaltar och utvecklar långsiktigt hyresrätter i tillväxtregioner i hela landet, med ett lokalt engagemang för varje plats och ett starkt hållbarhetsfokus. Vi arbetar för att erbjuda en bredd av hyresrätter som efterfrågas av många, som står sig över tid och där människor trivs och känner sig trygga. Läs gärna mer på www.sveafastigheter.se Vi växer och söker nu vår första bolagsjurist. I rollen kommer du att självständigt hantera en stor del av bolagets löpande juridik. Du kommer att arbeta nära verksamheten och är ett internt juridiskt stöd till organisationen vad gäller hyresrättsliga-, entreprenadrättsliga och bolagsrättsliga ärenden samt övriga juridiska frågor. Du arbetar även ibland med transaktioner och är bolagets beställare av juridiska tjänster. Vidare säkerställer du även bolagets regelefterlevnad. Du kommer att ha ett nära samarbete med bolagets VD, som du även rapporterar till. Vem är du Du har en juristexamen och minst fem års erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete från advokatbyrå eller annat bolag, företrädesvis fastighetsbolag. Har du dessutom erfarenhet av bank-och finans, aktiemarknadsrätt eller skatterätt är det meriterande. Arbetet innebär varierande arbetsuppgifter och tidvis mycket att göra varför det är viktigt att du är driven och trivs att arbeta i ett högt tempo. Du är kreativ, har entreprenörsanda och ett starkt intresse för affärer. Du trivs att arbeta självständigt och som en del av ett team. Du arbetar effektivt utan att ge avkall på noggrannheten. Vidare är du lösningsorienterad, strukturerad och ansvarstagande. Du kommer att ha många kontaktytor både internt och externt varför vi tror att du är förtroendeingivande och har lätt för att knyta kontakter och skapa relationer. Som person är du initiativtagande, prestigelös och utåtriktad. Du talar och skriver svenska och engelska obehindrat. Du erbjuds Du erbjuds ett intressant arbete med varierande arbetsuppgifter inom olika rättsområden. Tjänsten är en spännande utmaning på en arbetsplats med korta beslutsvägar där du direkt får ta ett stort ansvar. Ansökan I denna rekrytering samarbetar Sveafastigheter med Jurek Law. För mer information kring tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult, Ulriikka Järnefelt på telefon 0766 33 14 40. Låter detta som din nästa utmaning? Varmt välkommen att söka tjänsten via www.jurek.se

12 april 2024
Sista ansökan:
3 maj 2024
Parkering Malmö söker bolagsjurist

Parkering Malmö är ett expansivt kommunalt bolag med uppdrag att bygga och förvalta mobilitet- och parkeringsmöjligheter i Malmö. Vi erbjuder helhetslösningar för parkering i egna anläggningar och på uppdrag av andra fastighetsägare.   Vi söker nu en bolagsjurist med inriktning mot offentlig upphandling och entreprenadrätt. Det här är rollen för dig som vill arbeta brett med olika juridiska frågeställningar på ett bolag som befinner sig i en spännande utvecklingsfas! Arbetsbeskrivning I rollen som bolagsjurist på Parkering Malmö kommer du att stödja verksamheten med juridisk rådgivning inom bland annat offentlig upphandling, entreprenadrätt och fastighetsjuridik. Du kommer även att stötta organisationen inom andra rättsområden och exempelvis arbeta med tvister och kommersiella avtal. Vidare kommer du vara rådgivande i frågor relaterade till exempelvis allmänna handlingar och GDPR. Rollen innebär många kontaktytor både internt och externt, och du kommer att vara bolagets representant i olika forum och nätverk inom bland annat Malmö stad. Rollen är ny och du får därmed möjligheten att bygga upp juristfunktionen från grunden. Du kommer att arbeta nära ledningsgruppen och du rapporterar till bolagets VD. Tjänsten är en tillsvidareanställning med placering på vårt kontor i Hyllie. Vem är du? Vi söker dig som efter avslutad juristexamen har arbetat i minst tre år på advokatbyrå, bolag eller i offentlig verksamhet. Du är van vid att arbeta med offentlig upphandling och har du dessutom erfarenhet av att arbeta med entreprenadrätt är det särskilt meriterande. Det är även fördelaktigt om du tidigare har arbetat brett inom affärsjuridiken med exempelvis avtal, fastighetsrätt och tvister. För att lyckas i rollen behöver du vara en analytisk och affärsmässig person med förmåga att arbeta strukturerat och självständigt. Du kommer att arbeta nära många olika delar av verksamheten vilket innebär att du behöver ha lätt för att samarbeta och lösa problem tillsammans med andra. Mycket god kommunikationsförmåga på svenska, både i tal och skrift, är ett krav. Du erbjuds: Vi erbjuder dig en ny och spännande roll på ett växande bolag som bidrar till hållbar stadsutveckling i Malmö. Du blir en del av ett trevligt team i en organisation som arbetar aktivt med mångfald och ser nyttan med en blandad persongrupp samt värdesätter den kunskap och erfarenhet som detta medför. Ansökan Välkommen med din ansökan så snart som möjligt via www.jurek.se. Urval sker löpande. I denna rekryteringsprocess samarbetar Parkering Malmö med Jurek Rekrytering & Bemanning. Vid eventuella frågor är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Caroline Lönnbark på telefonnummer 076-002 69 21 alternativt [email protected]. Om verksamheten På Parkering Malmö arbetar ca 70 medarbetare och vår gemensamma värdegrund – Kompetent, Öppen och Positiv – är kärnan för hur vi uppträder och bemöter såväl varandra som allmänheten. Vi äger idag 11 mobilitets-/parkeringshus och förvaltar sammanlagt över 35 000 parkeringsplatser. Som del av Malmö stad och dess intensiva tillväxt, befinner sig Parkering Malmö i en spännande utvecklingsfas. Vi har redan startat vår resa mot en vision där bolaget tar en aktiv roll i hållbar stadsutveckling genom att utveckla innovativa tjänster och lösningar – med fokus på hållbar parkering, trygg parkering och digital parkering. Dessutom kommer vi de närmast åren att bygga ytterligare mobilitets-/parkeringshus där hållbarhet och mobilitet står på agendan. Som ett led i detta har Parkering Malmö har skrivit under LFM30 (Lokal färdplan för klimat-neutral bygg- och anläggningssektor i Malmö till 2030). Läs gärna mer om oss på www.pmalmo.se

11 april 2024
Sista ansökan:
30 april 2024