Bolagsjurist

Sök bland 17 lediga jobb som Bolagsjurist och börja ditt nya yrkesliv idag!

Bolagsjurist
Eolus Vind AB (Publ).
Affärs- och företagsjurister

Vill du vara med och forma framtidens energilösningar? Sedan starten 1990 har vi gått från att vara pionjärer inom svensk vindkraft till att bli ett ledande börsnoterat bolag med verksamhet i flera länder. Med över tre decenniers erfarenhet utvecklar vi projekt inom förnybar energi. Nu söker vi en skicklig och affärsdriven Legal Counsel till vårt team i Malmö. Vilka är vi? Som bolagsjurist tillhör du vår juridikfunktion, som är ett litet men affärsnära team utspridda i Europa med bred kompetens och stort engagemang för att stötta verksamheten. Vi arbetar tätt tillsammans med den övriga organisationen i bolaget och förväntas att aktivt bidra till att uppnå affärsmålen. Din roll hos oss: Som bolagsjurist förväntas du att arbeta självständigt med stora och komplexa infrastrukturprojekt i Europa. Du kommer att bli dedikerad till de centraliserade funktionerna Construction och Procurement där du kommer att arbeta nära byggchefen och upphandlingschefen och ansvara för rättsliga frågor i projekten. Du kommer att:   Ansvara för att kontraktsförhandlingar leder till trygga och hållbara projektavtal och entreprenadavtal. Bidra till teamens förståelse för juridiska risker och möjligheter genom ett proaktivt arbetssätt och tydlig kommunikation. Fungera som juridiskt stöd för organisationen under projektens genomförande, exempelvis under byggskedet. Vi söker dig som: Har Juristexamen (LLM) och minst 5 års arbetslivserfarenhet från ledande advokatbyrå eller från att arbeta som bolagsjurist. Är van att arbeta självständigt och med integritet. Har erfarenhet av entreprenad- och projektavtal och gärna arbetat med FIDIC. Har arbetat inom energibranschen eller infrastrukturprojekt. Har förmåga att arbeta obehindrat på både svenska och engelska.  Meriterande: ytterligare språkkunskaper och internationell erfarenhet. Som person är du: Självgående, affärsorienterad och trygg i din juridiska kompetens.  En lagspelare som värderar samarbete och delar vår inställning att "laget går före jaget".  Prestigelös och omtänksam. Vad kan vi erbjuda dig? Marknadsmässiga villkor och förmåner som främjar hälsa och välmående för ett hållbart och långsiktigt arbetsliv. För att skapa en god balans mellan arbete och privatliv erbjuder vi bland annat föräldralön vid föräldraledighet, förkortad arbetstid (ATF) samt en hybrid arbetsplats för ökad flexibilitet i vardagen. Vi värnar om din hälsa och erbjuder därför friskvårdsbidrag på upp till 5 000 SEK per år, privat sjukvårdsförsäkring, årliga hälsoundersökningar samt TBE-vaccination. Utöver detta får du en årlig löneöversyn, tjänstepensionsavsättning och möjlighet att delta i vårt bonusprogram, där du kan erhålla upp till en extra månadslön beroende på resultat. Placering Tjänsten är på heltid med placering på vårt centrala kontor i Malmö. Goda pendlingsmöjligheter och en hybrid arbetsmiljö gör det enkelt att kombinera arbete och privatliv. Vår rekryteringsprocess? Skicka gärna in din ansökan senast den 31 juli. Vi påbörjar urvalet i början av augusti. Vi börjar med ett screeningsamtal där vi går igenom dina erfarenheter och förväntningar. Därefter följer en första intervju med fokus på din karriär och en andra intervju där vi lär känna dig på djupet. I slutintervjun träffar du din blivande chefs chef för en sista avstämning. Sedan kontaktar vi dina referenserför enavstämning, och därefter diskuterar vi ett erbjudande om anställning. Vi ser fram emot din ansökan!  Låter det intressant? Om du vill veta mer om denna roll, vänligen kontakta vår HR Business Partner Sara Åkesson på [email protected]. Ansök med ditt CV via vår karriärsida.

1 juli 2025
Sista ansökan:
18 december 2025
Bolagsjurist / Legal Counsel till Prima Vård – Malmö
Prima Vård Sverige AB
Affärs- och företagsjurister

Vill du vara en nyckelspelare i en växande vårdkoncern och bidra till att utveckla Sveriges framtida vård? Prima Vård söker nu en driven och affärsmässig bolagsjurist till vårt team i Malmö. Om Prima Vård Prima Vård är en av Sveriges ledande vårdaktörer inom primärvård, barn- och kvinnohälsa, psykiatri samt företagshälsovård. Vi finns på ca 100 platser runt om i Sverige och växer genom både organisk utveckling och företagsförvärv. Totalt har bolaget ca 3 400 medarbetare och gör 2–5 noga utvalda företagsförvärv årligen. Hos oss kombineras hög medicinsk kvalitet med ett modernt och hållbart ledarskap. Det stiftelsekontrollerade investeringsbolaget Nordstjernan är huvudägare i Prima sedan 2017 med ambition att bygga en internationell vårdkoncern. Om rollen Som bolagsjurist / legal counsel hos Prima Vård blir du en del av Primas centrala organisation och arbetar nära ledning, affärsområdeschefer och andra nyckelpersoner. Rollen är nyinrättad, bred och spänner över hela bolagsjuridiken, med fokus på: • Allmän bolagsjuridik: avtal och förhandling, upprättande av standardavtal, bolagsrättsliga frågor samt tvister. • M&A och företagsaffärer: medverkan i alla steg av förvärv och försäljningar – från due diligence och riskbedömning till förhandling och upprättande av transaktionsdokument. • Compliance: säkerställa att verksamheten följer gällande lagar och regelverk inom hälso- och sjukvård, inklusive dataskydd och patientsäkerhet. • Intern rådgivning: stödja chefer och andra medarbetare i juridiska frågor samt utbilda organisationen vid behov. Du rapporterar till vår VD och grundare Hugo Lewné och arbetar nära både centrala funktioner och våra vårdenheter runt om i landet.   Vem är du? Vi söker dig som har: • Juristexamen och minst 4–6 års erfarenhet från advokatbyrå eller som bolagsjurist, gärna med erfarenhet inom M&A, bolagsrätt, avtalsrätt och compliance • Förhandlingsvana och förmåga att driva ärenden självständigt • God kommunikativ förmåga och en prestigelös inställning – du trivs med att förklara juridiska frågor på ett affärsmässigt och lättförståeligt sätt • Erfarenhet från eller intresse för hälso- och sjukvårdssektorn är meriterande • Erfarenhet från börsnoterat företag eller börsintroduktion är meriterande • Goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift Vi erbjuder Hos Prima Vård blir du del av en dynamisk organisation i tillväxt där du får stort ansvar och möjlighet att utveckla både rollen och vår legala struktur. Vi värnar om ett öppet arbetsklimat, korta beslutsvägar och hög grad av delaktighet. Placering är på vårt kontor i centrala Malmö. Resor inom Sverige förekommer. Välkommen med din ansökan! Urval sker löpande, så vänta inte med att skicka in ditt CV och personliga brev. Har du frågor om tjänsten är du varmt välkommen att kontakta Nils Sjögren, Operativ Chef/COO på [email protected] eller 0739170424. Ansök idag och bli en del av Prima Vårds framtid! Prima Vård är ett familjegrundat vårdbolag med omkring 150 lokala vårdenheter med stor bredd. Bolaget har omkring 500 000 listade patienter i hälften av Sveriges regioner. Nordstjernan är sedan 2018 huvudägare med VD, Hugo Lewné, som minoritetsägare. Hugo grundade Prima Vård tillsammans med sin far, doktor Simon Larsson, med den uttalade ambitionen att bygga en högkvalitativ aktör inom svensk hälso- och sjukvård. Prima Vård har idag verksamhet inom fyra affärsområden med ca 3 400 medarbetare. Affärsområde Primärvård är störst med drygt 70 vårdcentraler under lokala varumärken. Utöver Primärvård har Prima Vård en stor verksamhet inom Affärsområde Barn- och Kvinnohälsa som bedrivs under varumärkena Mama Mia, BB Stockholm och Logopedbyrån Dynamica. Prima Vård driver också barnpsykiatri, vuxenpsykiatri och beroendevård inom Affärsområde Psykiatri. Därutöver har bolagets Affärsområde Arbetsliv tjänster mot företag och organisationer i 8 separata bolag. Prima Vård bytte 2022 namn från Lideta Hälsovård.

30 juni 2025
Sista ansökan:
31 juli 2025
Legal Counsel
ABB AB
Affärs- och företagsjurister

At ABB, we help industries outrun - leaner and cleaner. Here, progress is an expectation - for you, your team, and the world. As a global market leader, we’ll give you what you need to make it happen. It won’t always be easy, growing takes grit. But at ABB, you’ll never run alone. Run what runs the world. This Position reports to: Division Lead Counsel IAEN Your Role: Own the Challenge Are you ready to make a strategic impact in a global technology leader? In this role, you will play a key part in ensuring that ABB continues to operate with the highest standards of ethics, integrity, and legal compliance. As Legal Counsel, you will act as a trusted advisor to ABB’s management and business stakeholders, offering expert legal guidance that supports both operational decisions and long-term strategy. Your responsibilities will include managing legal risks, ensuring compliance with laws and regulations, and promoting a strong integrity culture across the organization. You’ll review and negotiate commercial contracts, draft legal agreements, and support contract management in close collaboration with both business teams and colleagues within the Legal & Integrity (L&I) function. You will work closely with the existing Legal Counsel for Process Automation while also being part of ABB’s global Legal & Integrity community—an international team of highly skilled professionals across multiple jurisdictions. At ABB, we deliver integrated automation, electrical and digital solutions for customers in the process, hybrid, and marine industries. Our deep industry expertise, combined with cutting-edge technology, helps drive productivity, energy efficiency, sustainability, and safety in industrial operations worldwide. Key Responsibilities Provides end-to-end legal services to the Process Automation Business Area units in Sweden. Reviews and negotiates contracts, drafts commercial agreements and other contractual terms in collaboration with relevant business stakeholders, covering projects within Sweden and abroad. Provides legal and integrity related advice and acts as a business partner and advisor to the business stakeholders and occupies a seat at the table on local strategic business matters. Supports on legal issues in execution, including claim prevention and management, and where needed manages litigations. Supports where required with respect to Mergers & Acquisitions (M&A)/divestiture and investment transactions, including due diligence and integration activities. Supports anticipating future business and legal opportunities and challenges and developing appropriate legal strategies to address them. Identifies risks, external threats, and opportunities to the company, proactively and proposes appropriate strategies. Qualifications Possession of a Swedish law degree. 5 – 10 years of legal experience, preferably from working as an in-house counsel in a multinational company with technology focus. Candidates with experience in technology or project contracts from a well-recognized law firm will also be considered. Experience from working in multiple jurisdictions and from providing cross-border legal support Experience relevant industries – energy, mining, battery manufacturing, pulp and paper, automation is meriting, but not a must Good interpersonal, communication and negotiation skills and being able to work effectively with business clients. Fluency in English and Swedish is a must. Why ABB? We empower you to take initiative, challenge ideas, and lead with confidence. You’ll grow through meaningful work, continuous learning, and support that’s tailored to your goals. Every idea you share and every action you take contributes to something bigger. Be part of something bigger. This is where progress is powered, teams initiate action, and we move the world forward together. Run What Runs the World. More about us ABB provides a comprehensive range of integrated automation, electrical and digital systems and services for customers in the process, hybrid and maritime industries. These offerings, coupled with deep domain knowledge in each end market, help to optimize productivity, energy efficiency, sustainability and safety of industrial processes and operations. Legal Counsel: Marcus Bergström +46724644673, will answer your questions about the position. Union representatives - Sveriges Ingenjörer: Torbjörn Eriksson, +46 702 08 99 50; Ledarna: Leif Öhrberg, +46 724 64 40 16; Unionen: Tony Johansson, +46 730 66 99 06. All other questions can be directed to Talent Partner Irma Leijon, +46724612314. We look forward to reading your application in PDF format. Last day to apply is August 11, 2025. Please note that the interview process is ongoing, apply now to secure your spot in the recruitment process! Please note that to be eligible for employment at ABB Sweden, you will need to pass our pre-employment screening steps. This includes a reference check, a drug test, and could also include an extended background check. We kindly decline direct contact with staffing and recruitment agencies as well as sellers of additional job advertisements. We value people from different backgrounds. Could this be your story? Apply today or visit www.abb.com to read more about us and learn about the impact of our solutions across the globe.

27 juni 2025
Sista ansökan:
10 augusti 2025
Legal Counsel
ABB AB
Affärs- och företagsjurister

At ABB, we help industries outrun - leaner and cleaner. Here, progress is an expectation - for you, your team, and the world. As a global market leader, we’ll give you what you need to make it happen. It won’t always be easy, growing takes grit. But at ABB, you’ll never run alone. Run what runs the world. This Position reports to: Division Lead Counsel IAEN Your Role: Own the Challenge Are you ready to make a strategic impact in a global technology leader? In this role, you will play a key part in ensuring that ABB continues to operate with the highest standards of ethics, integrity, and legal compliance. As Legal Counsel, you will act as a trusted advisor to ABB’s management and business stakeholders, offering expert legal guidance that supports both operational decisions and long-term strategy. Your responsibilities will include managing legal risks, ensuring compliance with laws and regulations, and promoting a strong integrity culture across the organization. You’ll review and negotiate commercial contracts, draft legal agreements, and support contract management in close collaboration with both business teams and colleagues within the Legal & Integrity (L&I) function. You will work closely with the existing Legal Counsel for Process Automation while also being part of ABB’s global Legal & Integrity community—an international team of highly skilled professionals across multiple jurisdictions. At ABB, we deliver integrated automation, electrical and digital solutions for customers in the process, hybrid, and marine industries. Our deep industry expertise, combined with cutting-edge technology, helps drive productivity, energy efficiency, sustainability, and safety in industrial operations worldwide. Key Responsibilities Provides end-to-end legal services to the Process Automation Business Area units in Sweden. Reviews and negotiates contracts, drafts commercial agreements and other contractual terms in collaboration with relevant business stakeholders, covering projects within Sweden and abroad. Provides legal and integrity related advice and acts as a business partner and advisor to the business stakeholders and occupies a seat at the table on local strategic business matters. Supports on legal issues in execution, including claim prevention and management, and where needed manages litigations. Supports where required with respect to Mergers & Acquisitions (M&A)/divestiture and investment transactions, including due diligence and integration activities. Supports anticipating future business and legal opportunities and challenges and developing appropriate legal strategies to address them. Identifies risks, external threats, and opportunities to the company, proactively and proposes appropriate strategies. Qualifications Possession of a Swedish law degree. 5 – 10 years of legal experience, preferably from working as an in-house counsel in a multinational company with technology focus. Candidates with experience in technology or project contracts from a well-recognized law firm will also be considered. Experience from working in multiple jurisdictions and from providing cross-border legal support Experience relevant industries – energy, mining, battery manufacturing, pulp and paper, automation is meriting, but not a must Good interpersonal, communication and negotiation skills and being able to work effectively with business clients. Fluency in English and Swedish is a must. Why ABB? We empower you to take initiative, challenge ideas, and lead with confidence. You’ll grow through meaningful work, continuous learning, and support that’s tailored to your goals. Every idea you share and every action you take contributes to something bigger. Be part of something bigger. This is where progress is powered, teams initiate action, and we move the world forward together. Run What Runs the World. More about us ABB provides a comprehensive range of integrated automation, electrical and digital systems and services for customers in the process, hybrid and maritime industries. These offerings, coupled with deep domain knowledge in each end market, help to optimize productivity, energy efficiency, sustainability and safety of industrial processes and operations. Legal Counsel: Marcus Bergström +46724644673, will answer your questions about the position. Union representatives - Sveriges Ingenjörer: Torbjörn Eriksson, +46 702 08 99 50; Ledarna: Leif Öhrberg, +46 724 64 40 16; Unionen: Tony Johansson, +46 730 66 99 06. All other questions can be directed to Talent Partner Irma Leijon, +46724612314. We look forward to reading your application in PDF format. Last day to apply is August 11, 2025. Please note that the interview process is ongoing, apply now to secure your spot in the recruitment process! Please note that to be eligible for employment at ABB Sweden, you will need to pass our pre-employment screening steps. This includes a reference check, a drug test, and could also include an extended background check. We kindly decline direct contact with staffing and recruitment agencies as well as sellers of additional job advertisements. We value people from different backgrounds. Could this be your story? Apply today or visit www.abb.com to read more about us and learn about the impact of our solutions across the globe.

27 juni 2025
Sista ansökan:
10 augusti 2025
Bolagsjurist till LBS Group
Lbs, Lule Building System AB
Affärs- och företagsjurister

Som Bolagsjurist på LBS Group får du en nyckelroll i att stötta koncernens verksamhet med juridisk kompetens. Du arbetar med allt från anbudsstöd och avtalsgranskning till förhandling, kravhantering och bolagsrätt. Fokus ligger på projekterings-, integrations- och leveransavtal, men rollen spänner över hela vår verksamhet – från bolagsrätt och upphandling till dagligt projektstöd. Våra avtal följer ofta standarder som ABT 06, AB 04, NU, NLM, Orgalime och FIDIC, och du är ett stöd både i svenska och internationella affärer. Du samarbetar nära projektledning, inköp, affärsområdeschefer och ledning – och är med och bygger upp vår juridikfunktion. Rollen kan även innefatta andra juridiska områden som exempelvis dataskydd, compliance eller internationella samarbeten, beroende på din bakgrund och ditt intresse. Vi söker dig som har några års erfarenhet – men är även öppna för dig som är nyutexaminerad med rätt inställning och driv. Rollen anpassas efter din erfarenhet. Kvalifikationer Har juristexamen (eller är på väg att avsluta dina studier) Har intresse för bolagsjuridik, entreprenadrätt och affärsjuridik Kommunicerar tydligt – både internt och externt Behärskar svenska och engelska i tal och skrift Har du erfarenhet av entreprenadjuridik eller energibranschen är det ett stort plus. Kunskaper om ABT 06, NU, NLM eller FIDIC är meriterande, men inget krav. Personliga egenskaper Strukturerad Analytisk  Lösningsorienterad Varför arbeta hos oss? LBS Group är ett snabbväxande elkraftbolag som erbjuder helhetslösningar inom bland annat batterilager (BESS), stationer, vindkraft, industri och elnät. Vi är entreprenörsdrivna och lösningsorienterade – och hos oss får du: En viktig roll i vår fortsatta tillväxtresa Vara med och forma hur vi arbetar juridiskt inom hela koncernen Flexibla arbetsformer – distansarbete är fullt möjligt Ett team som kombinerar teknisk höjd med affärsfokus En kultur där samarbete, ansvar och prestigelöshet är självklara värden Vi jobbar nära varandra och sätter laget före jaget – alltid med högt engagemang Ansökan Välkommen med din ansökan! Vi intervjuar löpande och tillsätter så snart vi hittar rätt person.

17 juni 2025
Sista ansökan:
4 december 2025
Avtalscontroller
Frilans Finans Sverige AB
Affärs- och företagsjurister

Vi söker dig som jurist till oss på Frilans Finans!  Är du nyexaminerad jurist och vill få praktisk erfarenhet av avtalsgranskning? Drömmer du om att kombinera dina studier med ett flexibelt arbete? Då har vi jobbet för dig! Vi söker en jurist till rollen som avtalscontroller till en tillsvidareanställning. Denna roll är perfekt för dig som nyligen tagit juridisk examen och som vill arbeta inom avtalsrätt. Du kommer att få en unik möjlighet att tillämpa dina teoretiska kunskaper i verkliga situationer och utveckla dina färdigheter. Om tjänsten Som avtalscontroller kommer du att vara en del av vårt engagerade supportteam (Klientstöd), som består av cirka 20 hängivna medarbetare. Vårt team arbetar för att ge bästa möjliga råd och stöd till egenanställda som kontaktar oss med en mängd olika frågor. Du kommer att få kontinuerligt stöd från vår bolagsjurist för att säkerställa att avtalsgranskningen håller högsta kvalitet, samtidigt som du är en integrerad del av supportteamet. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer att vara: Granska, korrigera och signera avtal av varierande omfattning och komplexitet. Ge juridisk rådgivning och stöd till våra egenanställda via telefon, chatt och e-post. Hantera allmänna supportärenden när avtalsgranskning inte förekommer, exempelvis fakturafrågor, löneärenden, avdrag samt momsrelaterade frågor. Vi erbjuder stor flexibilitet i arbetstiderna så att du kan kombinera jobbet med dina studier på bästa sätt. För att samarbetet med vårt supportteam, som arbetar vanliga kontorstider, ska fungera smidigt ser vi gärna att du är tillgänglig på kontoret (Stockholm eller Uppsala), minst två gånger i veckan under kontorstid. Din personlighet Frilans Finans värdeord är caretaking, ansvarstagande, möjliggörande och premium tech. Caretaking är något vi värderar högt och som står för hög serviceinställning, empati, noggrannhet, och god kommunikation. Vi bryr oss om varandra och det är därför viktigt att vara förstående och lyssna av kollegor och tillsammans hitta en bra väg framåt. Som person tror vi att du är bra på att samarbeta samt att skapa och bibehålla förtroendefulla relationer. Du trivs med att arbeta både självständigt och med ditt team för att nå de gemensamma målen i teamet. Du är ansvarstagande och strukturerad samt att du har en god samarbetsförmåga.   Vi ser gärna att du har Nyligen avlagd examen inom juridik. Ett brinnande intresse för avtalsrätt och juridik. Minst gymnasiekompetens, gärna med inriktning mot ekonomi eller juridik. Tidigare erfarenhet inom support, kundtjänst eller service. Förmåga att uttrycka dig obehindrat på svenska och engelska, både skriftligt och muntligt. Stort engagemang samt förmåga att arbeta noggrant och strukturerat.  Meriterande om du talar och skriver obehindrat på ytterligare språk. Trivsam arbetsplats Vi vet att glada och motiverade medarbetare bidrar till en mer trivsam och roligare arbetsplats. Därför erbjuder vi alla anställda företagsmassage, friskvårdsbidrag, och en friskvårdstimme på arbetstid varje vecka avsedd för träning.   Vilka vi är och vad vi gör Frilans Finans har sedan starten 1999 hjälpt fler än 100 000 egenanställda att fakturera utan att ha eget företag. Genom egenanställning kan man till exempel ta betalt för arbete som utförs vid sidan av sitt ordinarie jobb, testa om en affärsidé lyfter utan att starta företag, eller bedriva verksamhet utan att behöva lägga energi på administration och pappersarbete – man behöver bara göra sin grej!   Att arbeta hos Frilans Finans Under 2021 omsatte vi drygt 1,4 miljarder men vi är fortfarande en liten och familjär organisation med drygt 60 medarbetare. Vi är en idéburen och värdestyrd organisation där beslutsvägarna är korta och avstånden mellan avdelningarna likaså. Beslut sker ofta genom en rådgivningsprocess men ibland kan det också bli ad-hoc då läget snabbt kan förändras. Vi tror därför på medarbetare som är möjliggörande och ser lösningar istället för problem. Vår organisationskultur genomsyras av viljan att hjälpa varandra och våra egenanställda. Vi får energi från våra egenanställda och den nytta vår verksamhet skapar, för dem och för samhället. I Sverige där vi är marknadsledande inom egenanställning, där denna form att jobba blir allt mer etablerad. I Norge börjar hjulen snurra allt snabbare och i Frankrike, Finland och Danmark är vi på väg upp ur startblocken. Så vår resa har bara börjat… Vill du följa med?   Geografisk placering Du har möjlighet att arbeta delvis på distans efter upplärning, men vi ser gärna att du arbetar på något av våra kontor i Uppsala eller Stockholm, resor till respektive kontor kan förekomma. Villkor Start enligt överenskommelse. Omfattning: Heltid Urval och intervjuer sker löpande så vänta inte med att skicka in din ansökan. Välkommen in med din ansökan!

16 juni 2025
Sista ansökan:
3 december 2025
Biträdande jurist inom skatt till Baker McKenzie
Jurek Recruitment & Consulting AB
Affärs- och företagsjurister

Baker McKenzie är en internationellt topprankad advokatbyrå och en av världens ledande inom affärsjuridik. Hos oss får du möjlighet att utvecklas som jurist på en arbetsplats med starkt fokus på den enskilda medarbetaren. Hela vår kultur bygger på att alla ska utvecklas till sin fulla potential.   Vi ska nu förstärka vår skattegrupp med ytterligare en biträdande jurist. Arbetsbeskrivning Du kommer att arbeta som biträdande jurist i vår skattegrupp där du tillsammans med dina kollegor kommer att arbeta brett med många olika typer av skattefrågor. Bland uppdragsgivarna finns många av de främsta svenska och internationella företagen. Många av våra uppdrag innebär gränsöverskridande arbete och du kommer att arbeta nära dina kollegor i andra länder på en daglig basis. Du kommer att vara en av byråns skatteexperter och ge kvalificerad rådgivning till såväl byråns klienter som dina kollegor inom andra rättsområden och många av dina uppdrag kommer att innebära medverkan i internationella projekt och transaktioner. Dina arbetsuppgifter innefattar även omvärldsbevakning och att följa upp nya lagar och regler. Tjänsten är placerad i moderna lokaler centralt belägna på Vasagatan i Stockholm. Vem är du? Vi söker dig som har en juristexamen med gedigen grund inom skatterätt. Vi ser att du har minst 3-4 års relevant arbetslivserfarenhet efter din examen, antingen från advokatbyrå eller revisionsbolag.  Vi ser gärna att du är en generalist med bred erfarenhet. Tidigare erfarenhet av internationella omstruktureringar och gränsöverskridande arbete är meriterande. För att trivas i rollen bör du känna igen dig i nedan påståenden: • Trivs med att arbeta i ett högt tempo i en internationell organisation • Mycket god samarbetsförmåga och social förmåga • Van att hålla deadlines och kan arbeta självständigt • Ser helheten i affären och är lösningsorienterad • Har mycket god stresstålighet och förmåga att hantera ett växlande arbetstempo • Har god analytisk förmåga och är noggrann och strukturerad • Du arbetar obehindrat på både engelska och svenska. Du erbjuds Du får möjlighet att komma till en internationell organisation där verksamheten är fokuserad till respektive Practice Group oavsett land eller kontor. Genom vårt utvecklingsprogram "the Bakery" coachar vi dig steg för steg till spetskompetens både på svenska och engelska - vi fokuserar på din personliga utveckling och ditt ledarskap oavsett var i karriären du befinner dig. Du kommer att få delta i Baker McKenzie egna konferenser runt om i Europa och erbjudas möjlighet att arbeta från Baker McKenzies andra kontor utomlands. Hos oss är jämställdhet och mångfald självklarheter och vi värnar vår företagskultur som bygger på vänskap, teamarbete och förtroende. Du kommer till en social arbetsplats med många gemensamma aktiviteter såsom träningspass på boutiquegym, fotbollsturneringar utomlands och AW:s på Stockholmskontoret. Ansökan Välkommen med din ansökan så snart som möjligt via www.jurek.se. Urval sker löpande. I denna rekryteringsprocess samarbetar Baker McKenzie med Jurek Recruitment & Consulting. Vid eventuella frågor är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Lovisa Zedendahl på [email protected]. Om verksamheten Vi är ett sammansvetsat team på 125 personer i Stockholm med den internationella byråns alla fördelar. Vi sitter för närvarande i trevliga lokaler centralt på Vasagatan 7 och erbjuder dig en stimulerande, inkluderande och trevlig arbetsmiljö. Tillsammans arbetar vi över rättsområden och landsgränser för att bistå våra klienter på bästa sätt. Baker McKenzie grundades i Chicago 1949 och idag är vi fler än 13 000 medarbetare på 74 kontor i 45 länder. I Sverige finns Baker McKenzie sedan 1991.

13 juni 2025
Sista ansökan:
12 juli 2025
Bolagsjurist med fokus på IT avtal och DORA
Jurek Recruitment & Consulting AB
Affärs- och företagsjurister

För ett försäkringsbolag söker vi nu en interim bolagsjurist med erfarenhet av kommersiella avtal, med särskilt fokus på IT-avtal, outsourcing, god kunskap inom DORA och regulatoriska frågor inom finanssektorn. Uppdraget startar i september och löper initialt till december, med möjlighet till förlängning. Om uppdraget Som bolagsjurist kommer du att stödja affärsverksamheten i avtalsrelaterade frågor, främst kopplade till upphandling och leverans av IT-tjänster. Arbetet är operativt och omfattar upprättande och förhandling av IT-avtal. Du hanterar frågor som rör: • DORA och riskbedömning i IT-kontrakt • Tyngre avtalsförhandlingar och kravställning • Juridisk granskning vid outsourcing och utkontraktering • Regulatoriska krav kopplade till AI-förordningen och GDPR Du arbetar tillsammans med ytterligare två jurister i teamet och bidrar med din expertis i pågående upphandlingar. Vem är du? • Är bolagsjurist med flerårig erfarenhet av kommersiella avtal • Har särskild kunskap om IT-avtal och erfarenhet från försäkring eller finans • Har god förståelse för DORA, GDPR, AI-förordningen och outsourcingregelverk • Är självgående, kommunikativ och kommer snabbt in i nya organisationer • Trivs i ett operativt, affärsnära sammanhang Vi erbjuder Detta är ett interimsuppdrag med start i september i september, som kommer löpa på till minst december. Vår kund är ett försäkringsbolag och har sina lokaler centralt i Stockholm och tillämpar hybridarbete. Detta är ett heltidsuppdrag men kunden är även öppen för en deltidslösning om ca 80 % om det är att föredra för dig som konsult. Vid frågor är du varmt välkommen att kontakta ansvarig konsultchef Evelina Thimper på [email protected]   Om oss Jurek Recruitment & Consulting grundades 2006 av serieentreprenören Shervin Razani och är ett växande företag med fokus på flexibla och kundanpassade rekryterings- och konsulttjänster. Vi rekryterar och hyr ut talanger inom en mängd områden, från studenter till erfarna akademiker med specialistkompetens. Våra uppdrag spänner över områdena juridik, ekonomi, HR, marknad/kommunikation, administration och management. Då varje uppdrag är unikt arbetar vi för att alltid skapa en perfekt match för våra konsulter och kunder. Konsult hos Jurek År 2024 utsågs vi till en av Sveriges 100 mest attraktiva arbetsgivare av Karriärföretagen. Det är fint att få ett kvitto på vårt viktiga arbete med att erbjuda unika karriär- och utvecklingsmöjligheter. Som konsult hos oss får du chansen att arbeta på spännande arbetsplatser inom olika branscher och vid din sida har du alltid en dedikerad konsultchef som stöttar dig under ditt uppdrag och hjälper dig framåt i din karriär. Du kommer dessutom att bjudas in på flera spännande nätverksträffar och aktiviteter tillsammans med konsultchefer och övriga konsulter på Jurek. Nyfiken på att veta mer om hur det är att konsulta via oss? Spana in vad våra konsulter säger här: https://jurek.se/konsult-hos-oss-pa-jurek

10 juni 2025
Sista ansökan:
10 juli 2025
SBP Kredit söker jurist
Jurek Recruitment & Consulting AB
Affärs- och företagsjurister

SBP Kredit grundades 2016 av Johan Björklund och Matts Kastengren och har för närvarande ett 10-tal medarbetare. Med en tydlig affärsidé att finansiera mindre och medelstora fastighetsprojekt i Sverige möjliggör SBP Kredit projekt som annars kanske inte skulle bli av. SBP Kredit är en dagligt börshandlad fond som är tillgänglig för alla investerare på lika villkor. SBP Kredit är inne i en expansiv fas och är ett bolag under snabb utveckling. Nu söker de sin första jurist som kommer att arbeta affärsnära i en spännande och utvecklande roll! Arbetsbeskrivning I rollen som SBP Kredits första jurist kommer du att vara en aktiv del i affärsverksamheten och utgöra en nyckelspelare i deras arbete med att utveckla befintliga processer. Du ges ett stort eget ansvar och stora möjligheter att vara med och påverka. Det är en varierande roll där du är involverad i hela kreditprocessen från offertstadie till utbetalning. Du kommer att ha ett nära samarbete med övriga kollegor på bolaget och rapportera till VD, Matts Kastengren. Tjänsten är placerad på SBP Kredits kontor på Kungsgatan 71 i Stockholm. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer att innefatta följande: - Agera sekreterare i kreditutskottet; - Kontinuerligt ansvara för och utveckla kreditprocessen; - Samarbeta med kundansvarig kring juridisk struktur för krediter; - Kvalitetssäkra kreditavtal och säkerheter; och - Säkerställa att utlåning sker i enlighet med SBPs regelverk. Vem är du? Vi söker dig som har en svensk juristexamen och runt 2-5 års erfarenhet av kreditjuridik från en välrenommerad advokatbyrå eller från annan relevant verksamhet, såsom bank. Det är meriterande om du har arbetat med krediter relaterade till fastighetsprojekt. Du har dessutom en utmärkt förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska såväl som engelska. Som person är du ambitiös och driven och tar ett stort ansvar för dina arbetsuppgifter och bidrar aktivt med din kompetens för att utveckla verksamheten. Du är en lösningsorienterad person med ett innovativt tankesätt och har en stark analytisk förmåga. För att lyckas i rollen behöver du även vara kommunikativ då allt arbete sker i nära samarbete med kollegor. Du erbjuds Du kommer till ett spännande bolag där du får stora möjligheter att vara med och påverka din roll och situation utifrån din drivkraft och ditt engagemang. SBP Kredit har en stor stabilitet med god lönsamhet i grunden och är under snabb utveckling vilket gör att du kommer till en dynamisk och framåtblickande verksamhet. Du får en balanserad arbetsmiljö där du får möjlighet att arbeta med kompetenta och engagerade kollegor. Om verksamheten Grundarna Johan Björklund och Matts Kastengren har lång erfarenhet från fastighet och finans samt projektutveckling. Anledningen till att de startade SBP Kredit från första början var att de upptäckte en strukturell brist i banksystemet. Det saknades en effektiv finansiering av fastighetsprojekt och ur detta föddes SBP Kredit. Sedan starten 2016 har krediter uppgående till 6,7 miljarder kronor beviljats. Kreditportföljen är fördelad över hela Sverige med fokus på områden med hög befolkningstäthet. Du kan läsa mer om verksamheten här: https://sbpkredit.se/om-oss/  Ansökan I denna rekryteringsprocess samarbetar SBP Kredit AB med Jurek Recruitment & Consulting. För frågor om tjänsten är du varmt välkommen att kontakta Linn Marthinussen på telefon: +46 76 002 69 41 alternativt via email [email protected] eller Lovisa Zedendahl på telefon +46 76 495 49 42 alternativt via email [email protected]. Vänligen notera att vi inte tar emot ansökningar via email utan ansökan sker via Jureks hemsida www.jurek.se

9 juni 2025
Sista ansökan:
9 juli 2025
Bolagsjurist till Sysav i Malmö
Experis AB
Affärs- och företagsjurister

Om Sysav Sysav bidrar till en hållbar värld där så mycket som möjligt tas tillvara. Vi omhändertar avfall, avgiftar, förädlar och för tillbaka resurser till samhället. Vi skapar också insikt kring hållbar konsumtion och visar vägen för branschen genom innovativa lösningar. Sysav är stolt över att bidra till att skapa världens mest hållbara region - tillsammans med kunder, samarbetspartners och våra 14 ägarkommuner. Är du en prestigelös, serviceinriktad och lösningsorienterad jurist? Vill du vara ett juridiskt expertstöd nära verksamheten och kombinera juridiskt djup med affärsförståelse i en hållbar och samhällsviktig kontext? Har du erfarenhet eller intresse av kommersiella avtal, avtalsförhandling och offentlig upphandling? Hos oss får du en möjlighet att utvecklas inom många olika frågor. Sök tjänsten nu! Din roll Som bolagsjurist hos oss arbetar du som juridiskt expertstöd inom ett brett spektrum av frågor, av såväl operativ som strategiskt karaktär. Du får en varierad roll och möjlighet att utvecklas inom diverse juridiska områden i takt med ny lagstiftning och omvärldsförändringar som påverkar branschen, exempelvis vad avser det ökade fokuset på koldioxidinfångning och Sysavs ambition att uppföra en CCUS-anläggning. Du ingår i den juridiska enheten och rapporterar till vår Chefsjurist. För att lyckas i rollen behöver du vara: * Lösningsorienterad och strukturerad * Strategiskt lagd men har också en vilja att arbeta operativt * Stark i din kommunikation och förmåga att skapa förståelse * Samarbetsorienterad, serviceinriktad och trivs i en rörlig miljö * Målfokuserad och initiativrik Huvudsakliga arbetsuppgifter: * Upprätta, granska och förhandla olika typer av kommersiella avtal, framför allt samarbetsavtal, IT-avtal, kundavtal, inköpsavtal, NDA:er samt verka för att de avtal och överenskommelser som träffas är i enlighet med svensk lag och praxis. * Hantering av upphandlingsrättsliga frågor samt stöd vid överprövningar enligt LOU i samarbete med Inköpsenheten. * Delta i arbetet med att utveckla Sysavs juridiska arbetsprocesser, framtagande av mallar och utbilda verksamheten inom relevanta rättsområden. * Medverka till att säkerställa regelefterlevnad (compliance), stötta med råd och tolkningar i regulatoriska frågor samt delta i projektgrupper av olika slag. * Arbeta med sedvanlig bolagsadministration, till exempel planering av styrelsemöten, ägarsamråd och upprättande eller granskning av styrelsehandlingar samt försäkringsadministration. Viktiga erfarenheter: Vi söker dig som har juristexamen och har 3-5 års erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete på bolag, advokatbyrå eller från offentlig sektor inom några områden som anges ovan. Meriterande om du har kunskap och erfarenhet inom offentlig upphandling, juridisk tvistehantering eller bolagsrätt. Du är god kommunikatör, tycker om att arbeta nära verksamheten och har förmåga att se de kommersiella aspekterna genom att ställa rätt frågor och visa nyfikenhet. Med en prestigelös och metodisk inställning tar du dig an uppgifter på ett lösningsorienterat sätt. Integritet kombineras med pragmatism, och du har lätt för att prioritera när det behövs. Självständighet, initiativförmåga och ett starkt engagemang präglar ditt sätt att driva frågor framåt. Personliga egenskaper är mycket viktiga för oss i denna rekrytering och vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Varför arbeta på Sysav? På Sysav bidrar du till en hållbar värld där så mycket som möjligt tas tillvara. Hos oss får du en arbetsplats där ett tillitsfullt och lyhört ledarskap och medarbetarskap premieras. En hybrid arbetsplats, när det är möjligt, samt balans mellan arbete och fritid, är viktigt för många av våra medarbetare och därför även för oss. Förutom friskvårdsbidrag, erbjuder vi en förmånlig sjukvårdsförsäkring och tillgång till vår Förmånsportal samt gratis pensionsrådgivning. För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar mångfald. Kontakt och ansökan I denna rekrytering samarbetar Sysav med Jefferson Wells, en del av ManpowerGroup. Välkommen med din ansökan genom att registrera ditt CV och personliga brev via annonsen på Jeffersonwells.se. Sista ansökningsdag är den 10 augusti. Vill du ha mer information kan du kontakta rekryteringskonsult Angela Ekelöf, [email protected]. Vi ser fram emot din ansökan!

9 juni 2025
Sista ansökan:
8 augusti 2025