Resultatenhetschef Myndighet Barn

Barn och Ungdom i Södertälje står inför en spännande tid med ny lagstiftning och nya samhällsutmaningar. Samtidigt som vi utvecklar tidiga insatser behöver den ordinarie verksamheten fungera och utvecklas. Vi söker vår nästa Resultatenhetschef till Myndighet Barn som är redo att leda enheten i det fortsatta utvecklingsarbetet. Barn och Ungdom är en välfungerande och chefstät organisation med tydliga rutiner och riktlinjer. Vi satsar stort på implementering av Signs och Safety, ledarskapsutveckling samt ett hållbart och nära ledarskap för våra chefer. Då vår nuvarande chef går vidare inom organisationen söker vi nu en ny enhetschef. Ledarskap i Södertälje Som chef i Södertälje kommun skapar du motivation och engagemang för uppdraget hos dina medarbetare. I ditt ledarskap har du förmågan att omsätta den politiska inriktningen till bra verksamhet med fokus på Södertäljeborna. Du kommunicerar mål och skapar delaktighet i arbetet genom att uppmuntra och tillvarata goda idéer. I ditt ledarskap ger du dina medarbetare ett professionellt stöd och möjligheter till utveckling. Du är en självklar förebild och en god ambassadör för kommunen. Ditt ledarskap utgår från vår värdegrund samt de krav och förväntningar vi ställer på dig som chef och ledare i Södertälje kommun. På Barn och ungdom ska alla chefer ha rätt förutsättningar att jobba med och utveckla sitt ledarskap nära verksamhetens medarbetare. Uppdraget I rollen som resultatenhetschef arbetar du med personalfrågor, budget, arbetsmiljö och målstyrningsarbete. Du ingår i Barn och Ungdoms ledningsgrupp där du tillsammans med resultatområdeschef och övriga enhetschefer utvecklar och driver Barn och Ungdom framåt. Barn och Ungdom har två verksamhetsutvecklare som stöd i utvecklingsarbetet. Alla barn har rätt till en trygg uppväxt. När vårdnadshavare inte kan ta ansvar för sina barn fullt ut behöver samhället stödja och skydda barn som annars riskerar en ogynnsam utveckling. Myndighet Barn utreder barn i åldern 0-11 och deras familjer samt beslutar om samt följer upp biståndsbedömda insatser. På Myndighet Barn strävar vi mot att driva förändringsarbete i samverkan med familjen och deras egna nätverk och att de familjer vi möter ser oss som en samverkanspartner. På Myndighet Barn fokuserar vi på familjens egna styrkor och anser att samverkan alltid är möjligt, även vid de tillfällen då vi måste använda oss av tvång. Insatser ska beviljas i ett tidigt skede och i samverkan med andra huvudmän så att barnen och deras familjer får en förbättrad livssituation. Vem är du? I uppdraget som enhetschef för Myndighet Barn är det viktigt att du som person är lugn, strukturerad och tydlig. Du är en visionär som förmedlar en positiv framtidstro. Du kan inspirera och engagera dina medarbetare och att visa tillit är viktigt för dig. Du har ett helhetsperspektiv och har fokus på hela Barn och ungdom i ditt uppdrag. Du är bra på att skapa goda relationer då samverkan med både med interna och externa parter är betydelsefullt i uppdraget.   För att bli framgångsrik i uppdraget är det viktigt att du har flerårig erfarenhet av myndighetsutövning inom området barn och ungdom. Det är positivt om du har bred erfarenhet av kommunal socialtjänst där myndighetsutövning gällande barn och unga är särskilt meriterande. Det är en fördel om du har utbildning i ledarskap och erfarenhet av budget-, arbetsmiljö- och personalfrågor. Krav: - Socionom eller motsvarande utbildning på högskolenivå, där socialrätt ingår i utbildningen - Flerårig erfarenhet av arbete inom verksamhetsområde Barn och ungdom inom socialtjänsten - Flerårig erfarenhet av ledarskap (som t ex gruppledare) - Erfarenhet av arbete i politiskt styrd verksamhet - Mycket goda kunskaper i svenska i både tal och skrift - God dator- och systemvana Meriterande: - Erfarenhet av arbete som chef (arbetsgivarroll med personalansvar) - Erfarenhet av ekonomi- och budgetansvar - Utbildningar inom ledarskap och arbetsmiljö - Goda kunskaper i engelska i både tal och skrift - Kunskap om och erfarenhet av Signs of Safety Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.   Vi erbjuder dig Varje dag går ca 6 000 personer till sitt jobb i Södertälje kommun. Vi har många olika roller hos oss och vill erbjuda dig ett meningsfullt jobb där du får möjlighet att bidra till samhället och samtidigt känna glädje. Som medarbetare hos oss får du möjlighet att utvecklas och sätta avtryck på riktigt. Som anställd i Södertälje kommun erbjuds du bl.a. trygga anställningsvillkor, ett generöst friskvårdsbidrag, flexibilitet vad gäller arbetstid och arbetsformer samt möjlighet att byta semesterdagstillägget mot extra lediga dagar. Vi har även ett stort utbud av utbildningar och kompetenshöjande insatser för dig som ledare. För mer detaljerad information kring våra förmåner läs gärna mer på vår externa hemsida: https://www.sodertalje.se/formaner Som chef hos oss får du ta del av våra utvecklingsinsatser för chefer. Du kommer att utmanas i ditt ledarskap för att växa som ledare, stärka dina förmågor att engagera dina medarbetare, se utmaningar ur nya perspektiv och reflektera över ledarskapsfrågor kopplat till Södertälje kommuns värdegrund. Vi sitter i kontorslandskap på Holmfastvägen 31, cirka 15 minuters promenad från pendeltåget. Välkommen till oss! Övrigt Urval och intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden. Södertälje kommun arbetar med kompetensbaserad rekryteringmetodik i syfte om att motverka diskriminering och främja mångfald på arbetsplatsen. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

3 maj 2024
Sista ansökan:
19 maj 2024
Biträdande enhetschef

Statens institutionsstyrelse, SiS, är en myndighet som ansvarar för individuellt anpassad tvångsvård för ungdomar med komplex psykosocial problematik och för vuxna med missbruk. SiS verkställer även sluten ungdomsvård. Det gör vi på ungdomshem och hem för vuxna med missbruk, över hela landet. Hos oss på SiS blir ditt arbetsliv en spännande utmaning. Oavsett var i vår organisation du arbetar, eller vilken tjänst du har, hjälper du till att skapa livsviktig förändring. SiS ungdomshem Ljungbacken tar emot pojkar i åldrarna 16 till 20 år. Institutionen ligger i Uddevalla. Arbetsbeskrivning Vi på SiS ungdomshem Ljungbacken söker en biträdande enhetschef till en av våra enheter. I rollen som biträdande enhetschef arbetar du tillsammans med enhetschef med att leda, fördela och strukturera det operativa arbetet på enheten. Du coachar medarbetarna, följer upp ungdomarnas dagliga vård och behandling och ser till att de får genomfört sina dagar utifrån den individuella behandlingsplanen. Som biträdande enhetschef är du inte chef, men du har en ledande roll och du är en viktig kulturbärare. Dokumentation är en betydande del av tjänsten. I nuläget ingår du i chefsberedskapen och du är ställföreträdare för enhetschefen vid dennes frånvaro men detta kan komma att förändras då det pågår ett utvecklingsarbete och en organisationsöversyn inom myndigheten. Kvalifikationer • Högskoleexamen om minst 180 hp med social/beteendevetenskaplig inriktning eller annan inriktning som arbetsgivaren bedömer likvärdig • B-körkort • God svenska i tal och skrift Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med människor i utsatta livssituationer, t.ex. inom psykiatri, LSS eller HVB-verksamhet. Det är också önskvärt att du har erfarenhet av arbetsledning eller samordningsansvar. Vi söker dig som är genuint intresserad av ungdomsvård och arbetsledning. Du har förmåga att arbeta mot uppsatta mål och handlingsplaner. Du är tydlig, beslutsam och driven, har hög integritet, är strukturerad, effektiv och arbetar bra i team. Stor vikt kommer läggas vid din personliga lämplighet.   Anställning Det pågår ett utvecklingsarbete inom myndigheten med att se över organisationen, vilket gör att rollen kan komma att förändras avseende såväl benämning som innehåll. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.  Arbetstiden är dagtid, måndag till fredag. Flextidsavtal tillämpas. Intervjuer och urval kan komma att ske löpande.   Fackliga representanter Stefan Eriksson OFR/S, 072-553 61 31 Henrik Isgren Saco-S, 010-453 40 23 Stefan Hasselfors Seko, 010-453 64 29 Ansökan:  Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 2024-05-19. SiS arbetar aktivt mot all form av diskriminering och välkomnar alla sökande. För arbete på våra institutioner gör SiS registerkontroll innan anställning. Inför rekryteringsarbetet har Statens institutionsstyrelse tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. OBS! Om du har skyddade personuppgifter ska du inte söka via rekryteringssystemet. Kontakta i stället den som står som kontaktperson i annonsen. Läs gärna mer om oss på https://www.stat-inst.se/jobba-hos-oss/

3 maj 2024
Sista ansökan:
19 maj 2024
Enhetschef hemtjänst

Vi finns till för dem som bor och verkar i Mjölby kommun. Med cirka 28 600 invånare möter vi dagligen människor i olika åldrar och livssituationer, från barnet på förskolan till våra äldre på vårdboendet, från enmansföretagare till stora internationella företag. Våra 2 500 medarbetare skapar tillsammans framtidens hållbara kommun, där livsmiljön, livsvillkoren och livskraften utgör vår gemensamma grund. Vill du också bli en av oss? Omsorgs- och socialförvaltningen har ett tydligt uppdrag - att finnas till för människor. Genom våra tjänster bidrar vi till ett självständigt och aktivt liv med meningsfull sysselsättning. Utveckling och trygghet i vardagen är drivkraften. Den gemensamma målbilden är att skapa bra välfärdstjänster för alla. Det förutsätter ett stort och kunnigt engagemang. Likaså modiga satsningar på innovativ teknik i framkant. I verksamhetsområdet Äldre och Hälso- och sjukvård ingår hemtjänst och hälso- och sjukvårdsenheten vars mål är att alla som vi har kontakt med ska erbjudas en god, nära, jämlik och samordnad hälso-och sjukvård, omsorg och socialtjänst som förebygger ohälsa och stärker hälsan. I hemtjänsten har vi påbörjat ett arbete med tillitstyrd planering. Målet med tillitstyrd planering är att medarbetarna ska vara delaktiga i insatsplanering för att skapa förutsägbarhet både för medarbetare och hemtjänsttagare utifrån IBIC-individen behov i centrum. Är du en prestigelös och motiverande lagledare med kunden i fokus? Har du modet att leda för framgång och utveckling? ARBETSUPPGIFTER Uppdraget som enhetschef inom hemtjänsten innebär att leda en viktig verksamhet som finns till för människor och som möjliggör för äldre att leva ett värdigt liv och känna välbefinnande. Som enhetschef leder du kunniga och engagerade medarbetare i sina arbeten och att har ett fullt ansvar för enheten genom personal- och ekonomiansvar samt ett verksamhets- och kvalitetsansvar. Uppdraget består av att planera, utveckla och kvalitetssäkra verksamheten så att utförda tjänster möter dagens behov utifrån gällande lagstiftning. Du arbetar utifrån nämndens mål och ansvarar för att insatser utförs med utgångspunkt i ett personcentrerat synsätt där det även ingår att möta framtida utmaningar inom innovativ teknik. Arbetet förutsätter ett stort och kunnigt engagemang och ett ledarskap präglat av det coachande och närvarande förhållningssättet. Som enhetschef är du direkt underställd verksamhetschefen för hemtjänst/hälso- och sjukvård och ingår i verksamhetsområdets ledningsgrupp, där arbetet kännetecknas av en stöttande och samarbetsinriktad kultur. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har socionomexamen, beteendevetenskaplig kandidatexamen, är legitimerad sjuksköterska eller har annan kandidatexamen som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har erfarenhet som ledare eller chef, det är meriterande om du har haft din ledande roll inom en politisk styrd organisation. Vidare har du flerårig erfarenhet av kommunalt vård- och omsorgsarbete. Det är meriterande om du har genomfört ledarskapsutbildning samt har B-körkort. För att lyckas i rollen krävs att du är strukturerad och flexibel vilket innebär att du kan hantera varierande arbetsuppgifter samt behålla lugnet i pressade situationer. Du sätter upp tydliga mål för verksamheten och engagerar dina medarbetare så att ni tillsammans når verksamhetens mål. Du har fokus på resultat samt förmågan att anpassa verksamheten mot framtidens utmaningar. Du har även förmåga att arbeta tillsammans med andra och är lyhörd, kommunikativ och löser konflikter på ett konstruktivt sätt. Du är kreativ och nyfiken. Mjölby kommun är en arbetsgivare som bygger för framtiden och där du som individ blir sedd och får möjlighet att utvecklas. Omsorgs- och socialförvaltningen har under många år byggt upp stödfunktioner för att våra chefer ska ges rätt förutsättningar i sina uppdrag. Ett arbete som fortsätter i takt med att våra uppdrag förändras. Första året som ny chef i Mjölby Kommun deltar du i ett kommunövergripande chefsintroduktions- och utbildningsprogram. Vi erbjuder dig en arbetsplats med en positiv jobbkultur. Vi testar och utmanar, vi tänker nytt och tar verksamheten till nya nivåer. Att arbeta med frihet under ansvar stärker oss i vår roll. Tillsammans är vi möjliggörare. ÖVRIGT Vår kommun är expansiv med cirka 28 000 invånare. Vi har nära till varandra och nära till resten av världen, kommunikationerna är utmärkta. Mjölby kommuns vision sammanfattas i en slogan: Världsvan och hemkär. Världsvan står för öppenhet, nytänkande, vilja att växa och tro på framtiden. Hemkär står för stolthet och glädje över hembygden. Hos oss är det enkelt att leva ett gott liv.

3 maj 2024
Sista ansökan:
19 maj 2024
Enhetschef till Personlig assistans

Division Social omsorg har det yttersta ansvaret för barn, ungdomar, vuxna och äldre som behöver stöd. Vårt arbete spelar en stor roll i många människors liv. Våra arbetsinsatser gör att samhället fungerar. Vi arbetar för att ha en helhetssyn där vi tar hänsyn till människors hela livssituation och i all verksamhet ska individens perspektiv beaktas. Inom Funktionsstödsomsorgen arbetar vi med att ge brukarna en meningsfull och trygg vardag. Vi arbetar med människor som är i behov av omsorg och som har olika fysiska och/eller psykiska funktionshinder. Man skulle kunna säga att vi har många av samhällets viktigaste jobb! Här är du med och gör skillnad, både för enskilda människor och för kommunen i stort. Vi arbetar för att ha en helhetssyn där vi tar hänsyn till människors hela livssituation och i all verksamhet ska arbetet utgå ifrån brukarens beslut från handläggaren samt genomförandeplan. Inom Personlig assistans utökar vi nu från två till tre enhetschefer. Utöver dessa två chefskollegor kommer du ha 15 andra chefskollegor verksamma i Funktionsstödsomsorgen. I ditt närmaste team ingår förutom två chefskollegor en stödpedagog dedikerad enbart personlig assistans, samt en personalplanerare. Du kommer ha din arbetsplats på Östra Kvarngatan 8 i centrala Nyköping. Viss möjlighet till distansarbete kommer att finnas. ARBETSUPPGIFTER Som enhetschef arbetar du och teamet tillsammans med medarbetarna för att de medborgare som valt oss som sin assistansanordnare, ska ha tillgång till sitt rättighetsgrundade stöd och för att främja hälsa och delaktighet. Personlig assistans ingår i division Social omsorg som har det yttersta ansvaret för barn, ungdomar, vuxna och äldre som behöver stöd. Som enhetschef leder du arbetet med att strukturera, planera och utveckla Personlig assistans. Du rapporterar till områdeschef och har verksamhets-, personal-, ekonomi- och arbetsmiljöansvar. Du har även ansvar för att bidra till en god samverkan och samarbete med andra aktörer internt och externt. Det kan till exempel vara IT, Försäkringskassan etc. I ditt arbete har du stöd av HR-partner, controller och inte minst av teamet du ingår i. Du arbetar tillsammans med dina medarbetare, kollegor och teamet för att utveckla metoder och arbetssätt med syftet att tillgodose den enskildes rätt till personlig assistans enligt SFB eller LSS-beslut. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har examen från högskola med relevans för social omsorg. Har du tidigare erfarenhet av arbete i ledande befattning inom socialt arbete eller liknande är det meriterande. Har du erfarenhet att leda på distans är det ett plus. Goda it-kunskaper är nödvändigt och har du dessutom ett intresse för digitalisering och nytänk för teknik är det meriterande. Som person är du stabil, förtroendeingivande och har ett stort mått av personlig mognad. Du har en god samarbetsförmåga då mycket av arbetet utförs tillsammans med andra, men hanterar såklart även självständigt arbete. Vidare är du tydlig i din kommunikation, initiativrik, resultatinriktad samt har en god förmåga att organisera och prioritera. Att leda, motivera och förse andra med befogenheter krävs för att effektivt nå gemensamma mål. Ditt ledarskap präglas av närvaro, lyhördhet, delaktighet och engagemang. Utöver detta hanterar du såväl sakfrågor som medarbetare på ett professionellt sätt. Körkort är ett krav för tjänsten. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper! Intervjuer kommer ske löpnande. Välkommen med din ansökan! ÖVRIGT Vid kusten en timme från Stockholm ligger Nyköping. En snabbt växande kommun med hållbarhetsfokus och god service. Här är avstånden mindre, naturen närmare och livet lite enklare. Att arbeta i Nyköpings kommun innebär att bli del av en ambitiös organisation i en spännande tillväxtfas. Bland annat planeras Ostlänken, en del av Sveriges nya stambanor med resecentrum i Nyköpings centrum och vid Skavsta. Utvecklingen kommer påverka vår region positivt under många år framöver, både när det handlar om arbetsmarknad och god medborgarservice. Inom Nyköpings kommun arbetar ca 4 300 personer och vår breda organisation med många yrkesgrupper ger dig goda utvecklingsmöjligheter. Här finns många av samhällets viktigaste jobb. Du som väljer att arbeta hos oss kan därför vara säker på att få engagera dig i meningsfulla arbetsuppgifter. Här är du med och gör skillnad, både för enskilda människor och för kommunen i stort. Välkommen till en arbetsplats där möjligheterna växer. •Provanställning kan komma att tillämpas. •När du söker jobb hos oss vill vi att du använder vårt e-rekryteringssystem. På så sätt blir hanteringen av din ansökan effektiv, snabb och säker. Om du önskar stöd i Visma Recruit vänligen ring supporttelefon 0771-693 693. •Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons. •Tjänsten tillsätts under förutsättning att den inte behöver tas i anspråk för redan anställd personal. #LI-Onsite

2 maj 2024
Sista ansökan:
26 maj 2024
Vikarierande biträdande enhetschef till SiS Ungdomshem Fagared

Statens institutionsstyrelse, SiS, är en myndighet som ansvarar för individuellt anpassad tvångsvård för ungdomar och för vuxna med missbruk. Det gör vi på ungdomshem och hem för vuxna med missbruk, över hela landet. Hos oss på SiS blir ditt arbetsliv en spännande utmaning. Oavsett var i vår organisation du arbetar, eller vilken tjänst du har, hjälper du till att skapa livsviktig förändring. SiS ungdomshem Fagared tar emot icke skolpliktiga pojkar med psykosociala problem, kriminalitet och missbruk. Vi har avdelningar i Lindome, i Öxnevalla och i Göteborg. Arbetsbeskrivning Vill du vara med och göra skillnad för de som behöver det mest? Då har statens institutionsstyrelse utmaningen för dig. Vi söker nu en vikarierande biträdande enhetschef till vår behandlingsavdelning Sjöstugan på SiS Ungdomshem Fagared, enhet Lindome i Mölndals kommun.  Som biträdande enhetschef behöver du trivas med högt tempo och med att hålla många bollar i luften. Du ansvarig för att arbetsleda avdelningen vid enhetschefens frånvaro, fatta nödvändiga beslut och handleda behandlingspersonal i deras arbete. Du är ansvarig för att samordna behandlingsarbetet utifrån Socialtjänstens uppdrag till avdelningen och SiS riktlinjer. Du samarbetar med behandlingspedagoger, lärare, psykologer samt hälso- och sjukvårdspersonal. Du ansvarar också för att upprätthålla kontakt samt löpande leda behandlings- eller samverkansmöten med socialtjänst och andra viktiga aktörer. Du ska i samarbete med enhetschefen verka för att utveckla arbetet på avdelningen samt delta i avdelningsgemensamma möten och arbetsuppgifter. Som biträdande enhetschef ingår Du i institutionens beredskapsgrupp kvällar och helger. Som ny chef inom SiS kommer du ha en individuellt anpassad introduktion. Du kommer få gå utbildningar inom ledarskap, myndighetens arbetssätt och målgrupp. Målet med ditt uppdrag är att skapa hopp, framåtrörelse och meningsfullhet i livssituationer som stukats av psykosociala problem, utanförskap och missbruk. Du kommer jobba med att bygga trygga relationer, men också med utvalda och väl fungerande behandlingsmetoder. Att göra den resan i olika skeden av ungdomarnas liv, är ett tufft och utmanande arbete på alla plan men det är också ett oerhört omväxlande, stimulerande och meningsfullt arbete. Du arbetar i ett team av engagerade kollegor och med er samlade kompetens har ni möjlighet att skapa förändring på en plats där livet för ett barn kan ta en ny vändning. Vi arbetar utifrån våra värdeord; Respekt, Omtanke och Tydlighet Kvalifikationer På SiS månar vi om ett gott ledarskap. Det innebär att du som chef och ledare tar ansvar för helheten, agerar som en god förebild, driver utveckling, främjar ett gott samarbete och är tydlig i din kommunikation. Läs mer om vårt ledarskap. För att passa i rollen behöver du ha goda förutsättningar att utöva ett gott ledarskap. I SiS menar vi att ett gott ledarskap innebär att du tar ansvar för helheten och förverkligar SiS vision och mål. Du arbetar för att våra mål nås genom att skapa goda strukturer, arbetssätt och kultur. Du tar tag i utmaningar och agerar med mod. Du är en god förebild och visar tillit till dina medarbetares och kollegors kompetens och uppmuntrar dem till utveckling och att ta eget ansvar. Du involverar dina medarbetare i vårt utvecklingsarbete och skapar förutsättningar för ett aktivt medarbetarskap och för en lärande organisation. Du främjar ett gott samarbete inom SiS och med andra samarbetspartners. Du är kommunikativ och skapar dialog, delaktighet och engagemang. Du ska ha en akademisk examen om minst 180 högskolepoäng inom samhälls- och/eller beteendevetenskap, t.ex. socionomexamen. B-körkort är ett krav. Det är meriterande om du har erfarenhet av myndighetsutövning, utredningsarbete och arbete med målgruppen. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Vi söker en biträdande enhetschef som är tydlig och strukturerad i sitt ledarskap, har god förmåga att snabbt sätta sig in i olika frågeställningar, lätt för att samarbeta med chefer, kollegor och medarbetare samt är prestigelös och flexibel i sin roll. Anställning:  Tjänsten är ett vikariat på heltid under 8 månader med tillträde den 1 augusti 2024.  Ansökan:  Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 23 maj Tester och arbetsprover kan komma att ingå i rekryteringsprocessen.  SiS arbetar aktivt mot all form av diskriminering och välkomnar alla sökande. För arbete på våra institutioner gör SiS registerkontroll innan anställning. Inför rekryteringsarbetet har Statens institutionsstyrelse tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. OBS! Om du har skyddade personuppgifter ska du inte söka via rekryteringssystemet. Kontakta i stället den som står som kontaktperson i annonsen. Läs gärna mer om oss på https://www.stat-inst.se/jobba-hos-oss/

2 maj 2024
Sista ansökan:
23 maj 2024
Omsorg om funktionsnedsättning, söker en vikarierande enhetschef till dagli

Mörbylånga kommun på södra Öland är en tillväxtkommun med ca 16 000 invånare. Här kombinerar du den lilla kommunens fördelar med det korta avståndet till stadslivet i Kalmar. Här finns närheten till havet, naturen och kulturen och inom kommunen ryms Världsarvet Södra Ölands odlingslandskap. Mörbylånga kommun har ca 1 200 medarbetare. Vi har den stora förmånen att vara en attraktiv växande kommun. Vi strävar efter att organisera oss på ett sätt som främjar samverkan, samarbete och helhetssyn. Som enhetschef inom omsorg om funktionsvariation, OFV, i Mörbylånga kommun arbetar du med engagerade kollegor och medarbetare i ett verksamhetsnära, tillitsbaserat ledarskap. I Mörbylånga kommun satsar vi extra på att utveckla kvalitén och samverkan i verksamheten. Vi söker dig som är både duktig på att bygga relationer, visar på handlingskraft och gillar utmaningar. Vi är väldigt stolta över vår verksamhet och söker dig som vill hjälpa oss att bli ännu bättre! Social omsorg i Mörbylånga kommun har en chefsjour vilket ger förutsättningar att skilja på fritid och arbete. Vill du bli en av oss? ARBETSUPPGIFTER Som enhetschef på den här tjänsten har du det operativa ansvaret för personal, ekonomi, verksamhet, resultat och arbetsmiljö inom våra dagliga verksamheter (SoL/LSS), samt korttidsvistelse och korttidstillsyn för barn och unga inom ramen för LSS-lagstiftningen. Tillsammans med dina medarbetare skapar du lust och förmåga att utveckla verksamheten framåt. Under kommande år kommer mycket hända inom området för digitalisering. Vi är också mitt uppe i ett arbete med att, på medarbetarnas initiativ, utöka samverkan mellan enheterna för att kunna möta både kompetensbehovet framöver och den nya tillämpningen av lagstiftningen gällande dygnsvila och bilaga J. Den dagliga verksamheten är under utveckling och behöver en chef med både visioner och drivkraft. Du blir en av de som är delaktig i att leda förändringsarbetet i verksamheten. Du entusiasmerar och inbjuder till delaktighet och engagemang för dina medarbetare. Vi arbetar systematiskt med social dokumentation och att öka inflytande och delaktigheten hos brukarna. Förutom ett nära samarbete med dina kollegor och medarbetare kommer du även att träffa alla chefer i kommunen på våra chefsdagar, där vi knyter värdefulla kontakter och lär av varandra. Utöver våra chefsmöten med utbildningar och föreläsningar erbjuder vi kommunens chefer utbildning i ledarskap och arbetsmiljö. KVALIFIKATIONER Du är socionom eller har annan adekvat högskoleutbildning samt erfarenhet av att arbeta som chef, gärna inom den sociala sektorn. Kunskap om verksamheternas målgrupper samt lågaffektivt arbetssätt är en merit. Ledaregenskaper som vi värderar är mod, lyhördhet och förmåga att bygga tillitsfulla relationer. Vi arbetar efter övertygelsen att tillit i hela kedjan är nyckeln för ett framgångsrikt utvecklingsarbete. Det är också en fördel om du har god kunskap om lagar och avtal inom arbetsrättens område inom kommunal verksamhet. Det viktigaste är inte vad du kan idag, det absolut viktigaste är vad du vill lära dig. Att du har en personlig mognad, är nyfiken, prestigelös, vill lära och utveckla både dig själv och dina medarbetare. Som chef och ledare har du många kontakter med personal, brukare och anhöriga vilket kräver att du har god kommunikativ förmåga, är tydlig, inlyssnande och har lätt för att skapa och förvalta goda relationer. Du som söker lockas av att arbeta i en organisation som ställer krav på verksamhetsnära ledarskap. Förändrings-, resultat- och kvalitetsmedvetenhet är en självklarhet för dig. Du har analytisk förmåga och utvecklar verksamheten utifrån ett starkt omvärldsintresse. Vi sätter stort värde på din förmåga att samarbeta, se möjligheter och arbeta självständigt och strukturerat. Du har en positiv människosyn med stor tillit till medarbetarna och utgår från att alla vill och kan ta ansvar. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. B-körkort är ett krav. För att bli aktuell för en anställning inom social omsorg i Mörbylånga kommun kommer arbetsgivaren be om att den sökande visar upp utdrag ur polisens belastningsregister mot HVB-hem. Rekryteringen sker löpande. ÖVRIGT Mörbylånga kommun eftersträvar en jämnare könsfördelning i våra personalgrupper. Detta är en del av kommunens övergripande jämställdhetsarbete och som vi tar hänsyn till vid rekryteringsförfarandet. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Mörbylånga kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt. Vi tar inte emot ansökningar via e-post eller pappersformat. Varmt välkommen med din ansökan! Inför rekryteringsarbetet har Mörbylånga kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

2 maj 2024
Sista ansökan:
16 maj 2024
Erfaren verksamhetschef sökes till Klaragårdens nystartade LSS-boende!

Om KlaragårdenKlaragården startades 2008 och har sedan dess bedrivit verksamheter inom ramen för LSS. Med tidens gång har Klaragården idag ett flertal verksamheter och nu kommer nästa verksamhet iKvicksund att öppnas under hösten 2024.Klaragården drivs i en anda av humanism och enkelhet där strävan är att den boende ska känna så stor hälsa som möjligt. Med rutiner och struktur i vardagen skapas trygghet genom vetskap om framtiden. Om rollen Vi söker efter dig som med en trygg och fast hand vill leda arbetet på vår nya LSS-verksamhet i Kvicksund som öppnar under hösten 2024. Som verksamhetschef leder du arbetet på LSS enheten med ansvar för den dagliga driften och verksamhetsplaneringen. Du ger medarbetarna de bästa förutsättningarna, för att bidra med en god och kvalitativ vård- och omsorg. Med ansvar för personal, ekonomi och kvalitet följer du upp verksamhetens mål och bidrar i det systematiska kvalitetsarbetet. Vidare har du arbetsmiljöansvar samt är tillståndsbärare för din enhet. Du ingår i ett team med andra verksamhetschefer, stödresurser, regionchef och VD. Du sitter med i den operativa ledningsgruppen i marknadsområdet och rapporterar till regionchef.Huvudsakliga arbetsuppgifter: Ansvar för den dagliga operativa verksamheten, personal och schemaläggning Bedriva systematiskt kvalitets- och verksamhetsutveckling Säkerställa att avtal, uppdrag och regelverk efterföljs Bedriva löpande kontakt med brukare, medarbetare och anhöriga Ekonomi och budget kopplat till verksamheten Säkerställa beläggning utifrån budget och uppsatta mål Samarbeta med stödfunktioner inom koncernen Vem är du?Din utbildningsbakgrund behöver stämma överens med de formella krav som gäller för att vara tillståndsbärare för en LSS-verksamhet. Du är en trygg ledare med tidigare erfarenhet av arbete med målgruppen vuxna inom LSS. Som ledare är du modig, rak och tydlig i din kommunikation, och du gillar att arbeta verksamhetsnära. För att lyckas i rollen behöver du ha ett flexibelt förhållningssätt och kan anpassa dig till förändringar i det dagliga arbetet. Du tillämpar ett coachande, lösningsfokuserat arbetssätt och arbetar mot uppsatta mål. Dessutom har du förståelse för och kunskaper i ekonomi och kan följa upp och analysera verksamhetens resultat. Kvalifikationer: Högskoleutbildning såsom socionom, beteendevetare eller annan likvärdig utbildning, enligt krav från Inspektionen för vård och omsorg (IVO) Utbildning i socialrätt minst 7,5 hp (om ej utbildad socionom) Tidigare erfarenhet av arbete inom LSS-boenden 9:9 Chefserfarenhet Erfarenhet av budgetarbete och ekonomisk analys Mycket goda kunskaper i svenska språket i såväl tal och skrift B-körkort Meriterande om du därtill har: Utbildningar inom metodik för socialt arbete, tex tydliggörande pedagogik. Erfarenhet från arbete inom privat omsorgsverksamhet Erfarenhet av att leda verksamheter i utveckling och förändring Arbetat i en större organisation och/eller företag i stark tillväxt PlaceringStörsta delen av din arbetstid är dock förlagd i verksamheten för att möjliggöra det nära ledarskapet. Verksamheten finns lokaliserad i Kvicksund. Vad kan vi erbjuda dig?Hos oss får du bidra med att utveckla vår organisation och ett av branschens ledande företag. Vi erbjuder dig spännande uppdrag med möjlighet att skapa relationer med kunder, medarbetare och uppdragsgivare på alla nivåer. Hos oss har du stöttande chefer nära samt övriga centrala stödfunktioner inom koncernen. Om rekryteringsprocessenSista ansökningsdag är 19/5. Rekrytering sker löpande, och tjänsten kan tillsättas under ansökningstiden. Vi välkomnar dig att skicka in din ansökan så snart som möjligt. Vi genomför en bakgrundskontroll i rekryteringsprocessen och lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Om tjänstenVi tillämpar provanställning och en grundförutsättning för att detta ska kunna förlängas är att IVO beviljar vår ansökan om att du ska stå på tillståndet för respektive verksamhet. Tjänstgöringsgrad: heltid, tillsvidareTillträde: Enligt överenskommelse Har du frågor om tjänsten kontakta regionchef Therese [email protected] Varmt välkommen med din ansökan!

2 maj 2024
Sista ansökan:
19 maj 2024
Enhetschef till biståndsenheten

Strömstads kommun är en liten och nära organisation där alla är viktiga och arbetar tillsammans för att leverera bästa möjliga service. Inom Socialförvaltningen arbetar vi tillsammans för att de vi är till för ska ges möjlighet att leva ett bra liv utifrån sina unika förutsättningar. Varje dag skapar vi mening i vardagen, ger stöd där det behövs och tar ansvar för att skapa trygghet och ett gott liv hela livet. ARBETSUPPGIFTER Som enhetschef för biståndsenheten kommer du vara verksamhetsansvarig för ditt område vilket innebär ansvar för personal, arbetsmiljö, budget och verksamhetens resultat. Arbetsgruppen består av handläggare inom områdena bistånd, LSS, socialpsykiatri, färdtjänst och avgift samt bostadsanpassning. Ditt uppdrag som enhetschef kommer vara att stötta handläggare i handläggningsprocessen och medverka i samverkansgrupper tillsammans med fackliga representanter. Tjänsten bedrivs mycket verksamhetsnära och du fungerar som en länk mellan nämnd/arbetsutskott samt övrig ledning till handläggare i bägge riktningarna även i individärenden. Det pågår för närvarande ett omställningsarbete inom socialförvaltningen där biståndsenheten har en central del. Förändringarna innefattar både anpassning till demografiska utmaningar, förändringarna mot god och nära vård samt ny socialtjänstlag. Rättssäkerhet är ett starkt ledord i arbetet. Tjänsten innehåller periodvis uppstöttning inom de andra områdena inom IFO, Barn och unga samt Vuxenstöd, där ett nära samarbete kollegialt är av stor vikt. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har: • Socionomexamen eller annan relevant utbildning • Erfarenhet av myndighetsutövande inom Socialtjänsten • Ett kommunikativt och utvecklande ledarskap • Kunskap inom IBIC Vi ser gärna att du har tidigare chefserfarenhet, B-körkort och är van att arbeta i verksamhetssystem som Treserva och SAMSA. Ditt ledarskap bör bygga på ett kommunikativt och tillitsbaserat arbetssätt med långsiktigt relationsskapande både internt och externt i fokus. Du är en ledare som har förmåga att få med dig andra och har tidigare erfarenheter av att bedriva framgångsrikt förändringsarbete. Du är bra på att uttrycka dig muntligt och skriftligt, och är drivande i att samverka och samarbeta med andra.

30 april 2024
Sista ansökan:
20 maj 2024
Enhetschef till LSS - verksamheten

Högsby kommun Vill du arbeta i en mindre kommun med korta beslutsvägar och god samverkan mellan verksamheterna? Då är du välkommen att söka jobb hos oss i Högsby kommun. Vi vill göra Högsby kommun ännu bättre. Det gör vi tillsammans med våra invånare, ett starkt förenings- och näringsliv, och såklart med dig som anställd. Vi hoppas att du delar samma inställning som oss, och att du blir vår nya medarbetare! Som chef inom Lss- verksamheten ingår du i en ledningsgrupp inom vård- och omsorg tillsammans med sex andra enhetschefskollegor. I den lilla kommunen ansvarar man för flera olika verksamheter så som personlig assistans, gruppbostad, dagligverksamhet och kontaktpersoner. Då vi kommer att se över organisationen i samband med nyrekryteringen så är det oklart idag vilka verksamheter tjänsten kommer att innehålla. Vi söker en engagerad ledare som kan ta vid och driva fortsatt kvalitéts arbete framåt. Vi är en arbetsplats som förutom vårt medborgaransvar prioriterar kvalité och trivsel där alla blir sedda och har möjlighet att bidra. ARBETSUPPGIFTER Som enhetschef för Lss-verksamheten har du ett övergripande ansvar för verksamheten tillsammans med din närmsta chefskollega. Ni har olika verksamheter och ansvarområden men jobbar nära varandra. Du har ett övergripande ansvar för att verksamheten lever upp till gällande lagstiftning, politiska beslut samt kommunens riktlinjer och styrdokument. Att jobba som enhetschef innebär ett högt tempo och det kräver att du har en förmåga att arbeta med många olika frågor samtidigt. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som gillar utvecklingsarbete och högt tempo. Vi ser gärna att du har erfarenhet från verksamhetsområdet, av arbetsledning samt en ekonomisk medvetenhet och förmåga att planera och utveckla verksamheter utifrån givna mål och ekonomiska ramar. Arbetet kräver att du kan arbeta självständigt, vara kommunikativ och kan ta egna initiativ samt att du har en god administrativ förmåga. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet, egenskaper vi lägger extra stor vikt vid är engagemang, lyhördhet och ett positivt förhållningssätt. Du har en akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer lämplig för uppdraget och du bör ha erfarenhet av ledarskap och chefskap. Det är meriterande om du har erfarenhet av chefsuppdrag inom Lss-området. Rekrytering och intervjuer kommer att ske löpande under ansökningstiden så vänta inte med dig ansökan, ÖVRIGT Högsby kommun samarbetar med rekryteringsverktyget OffentlígaJobb. Vi ber dig därför att söka tjänsten via "sök jobbet här"-funktionen på denna sida, då urvalet sker i en databas där kompetens, utbildning, arbetslivserfarenhet och andra kvalifikationer bedöms utifrån ditt ansökningsformulär. När vi mottagit din ansökan får du en bekräftelse via mail. Vi undanber oss alla erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp i samband med denna annons.

29 april 2024
Sista ansökan:
19 maj 2024
Enhetschef till SiS ungdomshem Tysslinge

Statens institutionsstyrelse, SiS, är en myndighet som ansvarar för individuellt anpassad tvångsvård för ungdomar med komplex psykosocial problematik och för vuxna med missbruk. SiS verkställer även sluten ungdomsvård. Det gör vi på ungdomshem och hem för vuxna med missbruk, över hela landet. Hos oss på SiS blir ditt arbetsliv en spännande utmaning. Oavsett var i vår organisation du arbetar, eller vilken tjänst du har, hjälper du till att skapa livsviktig förändring. SiS ungdomshem Tysslinge utanför Södertälje tar emot icke skolpliktiga pojkar med psykosocial problematik samt kriminalitet och missbruk. Arbetsbeskrivning Vill du utvecklas som ledare och samtidigt arbeta nära medarbetare och ungdomar? Då ska du arbeta som enhetschef hos oss på SiS! Som enhetschef har du en viktig och spännande roll med mycket ansvar. Tysslinge behöver förstärka ledningsgruppen med ytterligare en enhetschef. På institutionen finns plats för 33 ungdomar, fördelat på fem avdelningar. Två av våra avdelningar tar emot ungdomar dömda enligt Lagen om sluten ungdomsvård (LSU) och tre avdelningar tar emot ungdomar enligt Lagen om vård av unga (LVU). SiS ungdomshem Tysslinge är en institution i den högsta säkerhetsklassen som tar emot ungdomar med höga risker för hot, våld och avvikning. Målgruppen har ett stort behov av att periodvis vårdas i enskildhet och ungdomarna vårdas då på en särskild avdelning, vilken är den avdelning som vi nu söker en enhetschef till. Som enhetschef planerar, leder och följer du upp arbetet med dina medarbetare inom behandlingsområdet. Du har personal- ekonomi- och verksamhetsansvar samt det övergripande behandlingsansvaret på avdelningen. Som enhetschef har du ett arbetsmiljöansvar, varför det är viktigt med kunskaper inom arbetsmiljö. Du ingår i ledningsgruppen och är direkt underställd institutionschefen. Du säkerställer att personalgruppen arbetar mot gemensamma mål i enlighet med riktlinjer och ungdomarnas individuella behandlingsplaner. Du arbetar också aktivt med de riktlinjer vi har gällande säkerhet och ansvarar för att medarbetarna jobbar enligt gällande rutiner. På institutionen sker mycket samarbete enhetschefer emellan, men även med skolan och övrig behandlingspersonal såsom behandlingssekreterare, psykologer och sjuksköterskor. Externa kontakter sker med socialtjänst, myndigheter och anhöriga. Du ansvarar för att säkerställa en rättssäker vård, vilket innebär att rättstillämpning, ärendehandläggning och faktiskt handlande är lagenligt, tydligt och förutsägbart. Vidare ansvarar du för att kvalitetssäkra din verksamhet genom exempelvis dokumentation och avvikelser, att få en bra spridning på information och att åstadkomma kompetensutveckling hos såväl dig själv som dina medarbetare. Som enhetschef ingår du i institutionens chefsberedskap, vilket innebär att du träder i institutionschefs ställe under kvällar och helger enligt ett rullande schema. Tillsammans med ledningsgruppen arbetar du även kontinuerligt med uppföljning av måluppfyllelse. För oss är kommunikation, informationsspridning och utveckling viktigt, därför har du regelbundna möten med din arbetsgrupp. SiS som myndighet erbjuder chefsintroduktion och många andra utbildningar. Du ingår i ett nätverk av kollegor med samma yrkesroll och träffas vid regelbundna fortbildningsdagar. Som ny medarbetare kommer du genomgå SiS grundutbildning för att rustas inför din nya roll i SiS verksamhet. Förmåner Som statligt anställd hos oss får du flera förmåner, exempelvis har du fler semesterdagar än de 25 dagar som finns i semesterlagen: • 28 dagar semester till och med det år du fyller 29 • 31 dagar semester från och med det år du fyller 30 • 35 dagar semester från och med det år du fyller 40 Du får dessutom ett friskvårdsbidrag varje år att nyttja till träning eller annan friskvård som passar dig, viss ersättning för läkarbesök och läkemedel som omfattas av högkostnadsskyddet och möjlighet att göra läkarbesök på betald arbetstid. Läs gärna mer om våra förmåner på: Förmåner som statligt anställd - SiS - Statens institutionsstyrelse (stat-inst.se) Kvalifikationer Du ska: • Ha en akademisk examen om minst 180 hp inom samhälls-, beteende- eller vårdvetenskap, eller annan akademisk utbildning arbetsgivaren bedömer likvärdig. • Ha flerårig erfarenhet av arbete inom kriminalvård, socialtjänst, vård och behandling eller motsvarande. • Väl vitsordad lämplighet för ledarskap • Chefserfarenhet med budget, personal och arbetsmiljöansvar • Kommunikativ, med god förmåga att uttrycka sig väl, i tal såväl som i skrift, på svenska. Meriterande: • Det är meriterande med erfarenhet av att arbeta som chef på SiS eller annan statlig myndighet som arbetar med frihetsberövade, så som Kriminalvården, Polisen eller Migrationsverket. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Som person och ledare ser vi att du är trygg och tydlig i din roll på institutionen, att du är kommunikativ, involverande, lyhörd och har ett högt säkerhetsmedvetande. Ditt förhållningssätt genomsyras av struktur, engagemang och beslutsamhet. Du uppvisar goda förmågor i att vara flexibel och stresstålig. Meriterande är om du är utbildad i utvecklande ledarskap eller likvärdigt. Som chef och ledare hos oss kommer din vardag vara fylld av varierande uppgifter, som också kan skifta i fokus över tid. Körkort B är önskvärt då resor i arbetet kan förekomma. Inför anställning tas utdrag ur polismyndighetens misstanke- och belastningsregister. Vänligen bifoga examensbevis/betyg till din ansökan som visar att du har akademisk examen om minst 180hp. Anställning:  Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.  Arbetstid: Kontorstid, flextidsavtal tillämpas. Ansökan:  Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 2024-05-19 SiS arbetar aktivt mot all form av diskriminering och välkomnar alla sökande. För arbete på våra institutioner gör SiS registerkontroll innan anställning. Inför rekryteringsarbetet har Statens institutionsstyrelse tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. OBS! Om du har skyddade personuppgifter ska du inte söka via rekryteringssystemet. Kontakta i stället den som står som kontaktperson i annonsen. Läs gärna mer om oss på https://www.stat-inst.se/jobba-hos-oss/

29 april 2024
Sista ansökan:
19 maj 2024