Om arbetsplatsen Älvkarleby kommun är en organisation med nära till chef, kollegor och politik. Här är vi drygt 700 engagerade medarbetare som har ledorden ”Mod, Vilja, Respekt och Helhetssyn” som värdegrund i allt vårt arbete. Alla chefer i Älvkarleby kommun är även utbildade i ledarskapsmodellen Utvecklande ledarskap. Vi erbjuder dig ett meningsfullt, spännande och varierande arbete i en mindre kommun med korta beslutsvägar och nära samarbete, stora möjligheter att påverka, vilket också präglar vår verksamhet för individ- och familjeomsorg. Älvkarleby kommun, med Skutskär som centralort, ligger strax söder om Gävle, precis där Dalälven möter havet. Runt knuten finns natur, älv och hav, oavsett du befinner dig i kommunen. Här bor drygt 9 500 invånare med närhet till, från och mellan det mesta. Våra lokaler ligger centralt i Skutskär med närhet till restauranger, affärer och kollektivtrafik. Med ca 6 minuters gångavstånd till tågstationen, 1 minut till bussen och närheten till E4 gör oss till en attraktiv pendlingskommun. Vi värdesätter förmåner som semesterväxling och föräldrapenningtillägg, avtalsförsäkringar och löneväxling. Vi har rökfri arbetstid samt friskvårdbidrag eller en friskvårdstimme på arbetstid varje vecka. Som enhetschef hos oss har du förtroendetid. Det finns också möjlighet att arbeta hemifrån i viss mån. Individ- och familjeomsorgen (IFO) är en del av socialtjänsten och tillhör Omsorgsförvaltningen. IFO leds av en verksamhetschef och tre underliggande enhetschefer med områdena Barn och familj, familjehemsvård, öppenvård, familjerätt, ekonomiskt bistånd och vuxen. Barn och familj ansvarar för områdena mottagning, utredning och uppföljning. Arbetsgruppen består förnärvarande av en enhetschef, biträdande enhetschef samt tio handläggare. I oktober sker en justering av organisationen vilket innebär att familjehemssekreterarna organiseras under Barn och familj. Arbetsgruppen kommer då förstärkas med en ytterligare biträdande enhetschef. Välkommen att bli en av oss! Arbetsuppgifter Som Enhetschef för Barn och familj/familjehemsvården kommer du vara med på en spännande resa i omställningen till nya socialtjänstlagen. Du kommer att leda en engagerad och kompetent arbetsgrupp, med fokus på kvalitet och resultat. Tillsammans med biträdande enhetschefer och kollegor kommer du se till att verksamhetens drivs med tydlighet och förtroende i relationen till medarbetare och klienter. Du kommer ha personal- och arbetsmiljöansvar samt budgetansvar. Du kommer verka för att enhetens uppdrag utförs i enlighet med nämndens mål, enhetens aktiviteter och gällande lagstiftning. I uppdraget ingår att utveckla och följa upp verksamhetens kvalitetsarbete, för att säkerställa att vi alltid uppfyller de krav och förväntningar som ställs på oss. Du främjar delaktighet, säkerställer uppföljning och återkoppling, håller en öppen dialog för att främja samverkan. Vi värdesätter att du är lyhörd och visar mod att agera när det behövs. Tillsammans med ditt team kommer du att arbeta för att skapa en trygg och stödjande miljö där alla kan växa och utvecklas. Som enhetschef ingår du i en ledningsgrupp tillsammans med chefer och arbetsledare från andra enheter inom IFO. Kvalifikationer Vi söker dig som har akademisk examen som socionom. Erfarenhet som chef/ledare är ett krav, likaså att du har erfarenhet av myndighetsutövning, helst Barn och familj, men även annan myndighetsutövning inom socialtjänsten kan vara möjlig. Du har mycket goda kunskaper i det svenska språket och kan uttrycka dig obehindrat i så väl tal som skrift. Du har tidigare erfarenhet av att arbete för sammanhållning i arbetsgruppen och för samverkan mellan enheterna och med andra viktiga aktörer. Du behöver vara en tydlig och god kommunikatör som får gehör för tankar och idéer och med entusiasm och energi som uppmuntrar goda prestationer, teamkänsla och ökad motivation. Vi söker dig som har god förmåga att strukturera och organisera ditt arbete. Du är kvalitetsmedveten, ser möjlighet till förbättringar och skapar situationer där nya idéer och förslag kan utvecklas. Du är mål- och resultatorienterad med en drivkraft att nå uppsatta mål och aktiviteter. Din förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter är väl utvecklad. Du verkar för ett respektfullt arbetsklimat och förstår det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten. Övrigt Vi arbetar med löpande urval och du kan därför komma att höra ifrån oss innan angiven sista ansökningsdag. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen.
Vill du vara med och göra skillnad? Välkommen med din ansökan redan idag! Om arbetsplatsen I staden ansvarar socialförvaltningen för individ- och familjeomsorg. Vårt uppdrag är att möjliggöra för invånare att bli självständiga i livet så att de kan ta en aktiv del i samhället. Vi på socialförvaltningen är i full gång att ställa om för en ny socialtjänstlag. Bland annat har vi en ny organisering sedan i höstas där verksamhetsområdet Boende har blivit en egen verksamhet. Vi söker nu en enhetschef till akutboendet Fenix och Bostad Först. Helsingborg var först ut i landet med att införa Bostad Först och det sker nu även en nationell satsning på metoden. I samband med detta satsar vi på att utveckla vårt arbete, bland annat genom fokus på vikten av meningsfull fritid, arbete och gemenskap. I verksamheten arbetar tre medarbetare. Vi har idag ca 15 lägenheter och det finns en ambition att skala upp verksamheten. En ny mötesplats för hyresgästerna är nyligen öppnad och skapar oändliga möjligheter för att utveckla enheten vidare. Fenix är ett akutboende med totalt 37 platser som drivs utifrån målsättningen att skapa trygghet och en förhöjd livskvalitet för dem som befinner sig i hemlöshet. Här arbetar 12 engagerade medarbetare för att varje dag skapa goda levnadsvillkor för våra boende. Vi driver en verksamhet där vi utvärderar oss själva och där vi alltid vill hitta och testa nya lösningar. Till vår hjälp har vi flera stödfunktioner som finns tillgängliga vid behov. Vi vill ligga i framkant och erbjuda stadens invånare det sammansatta stöd som de behöver. Arbetsuppgifter Som chef inom Helsingborgs stad har du fullt ledningsansvar och är en arbetsgivarrepresentant. Det innebär att du är ansvarig för verksamhet, ekonomi och personal inom ditt ansvarsområde. I ditt chefsansvar ingår det att ha kunskap om, bära och förmedla stadens vision och styrdokument. Ditt uppdrag är både strategiskt och operativt. Du behöver kunna se till verksamhetsområdet och förvaltningens behov och balansera detta samt hantera komplexiteten genom att se till både verksamhetens behov och medarbetarnas önskemål. Du kommer att arbetsledas av verksamhetschefen och du ingår i Boendeverksamhetens ledningsgrupp där du är delaktig i kvalitets- och utvecklingsarbetet inom hela verksamhetsområdet. Du ska bedriva ett kunskapsbaserat, systematiskt och kreativt utvecklingsarbete, bygga kontakter och samverka internt och externt. I enlighet med uppdraget ska du: • forma och utveckla enheten i enlighet med de behov som finns och uppkommer • leda, planera och följa upp arbetet inom enheten • ansvara för den dagliga verksamheten inom din enhet • vara tillgänglig för medarbetarna och få dem att växa, vilja och våga • ge respektive arbetsgrupp förutsättningar och stöd att utvecklas som grupp Vad vi erbjuder Vi erbjuder dig ett omväxlande, ansvarsfullt och stimulerande arbete med möjligheter till egen utveckling. Arbetsplatsen är rökfri och hälsomedveten. Som anställd får du ett friskvårdsbidrag på 3000 kronor per år. Kvalifikationer Till dig som söker tjänsten ser vi det som ett krav att du har: • Du har en akademisk examen (180 hp) inom psykologi, socialt arbete, beteendevetenskap eller annat relevant område. Kurser inom ledarskap är meriterande. • Du har erfarenhet av arbete med olika boendeformer och/eller stödinsatser till målgruppen vuxna med beroendeproblematik, har tolkat och praktiserat adekvat lagstiftning samt erfarenhet av att praktisera evidensbaserade metoder. Meriterande är om du har erfarenhet av Bostad Först. • Meriterande är om du har chefserfarenhet, arbetat med kvalitetssäkring och verksamhetsutveckling, erfarenhet av att samordna arbete med andra aktörer, utredningserfarenhet av avvikelser samt erfarenhet av budget med tillhörande uppföljnings-, prognos- och analysarbete. • Du behöver ha lätt för att använda och lära dig digitala system samt kunna uttrycka dig i svenska i tal och skrift. Meriterande är om du har grundläggande kunskap i arbetsrätt och arbetsmiljö. Du behöver ha ett genuint engagemang för invånare i social utsatthet. Vidare behöver du kunna presentera och kommunicera information till olika målgrupper, kunna hantera krav och motgångar, leda och följa upp, skapa relationer och nätverk samt du behöver kunna anpassa och reagera på förändring. Vi lägger stor vikt vid ledarskapet; du ska på ett naturligt sätt kunna leda både dig själv och andra. Du ska vara driven, strukturerad och ha en förmåga att skapa engagemang och driva kvalitetsutveckling. Vi utgår ifrån att du har god självkännedom och insikt i dina förmågor och utvecklingsområden. Förmåga att se ditt uppdrag i ett större sammanhang och är serviceinriktad, prestigelös och visar respekt för andra. Du har ett öppet och positivt förhållningssätt och har känsla för klientens fokus och värdeskapande. Körkort B är ett krav. Att jobba i Helsingborgs stad Vill du vara med och skapa en bättre stad tillsammans med helsingborgarna? Då ska du jobba i Helsingborgs stad. Här kan du använda din kreativitet och drivkraft till att göra livet lättare och tryggare för våra invånare, besökare och näringsliv. Tillsammans med nyfikna och hjälpsamma kollegor gör du skillnad i människors liv, både idag och i framtiden. Ett bra jobb idag, en bättre stad imorgon. Här kan du läsa mer om hur det är att jobba i staden: https://helsingborg.se/arbete/sa-ar-det-att-jobba-i-staden/ Övrig information Sista ansökningsdag: 2025-08-27 Anställningsform: Tillsvidareanställning Omfattning: Heltid Tillträdesdatum: Enligt överenskommelse Antal tjänster: 1 För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget ReachMee. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via ReachMee genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken. Fackliga företrädare https://intranat.helsingborg.se/hr/samverkan-och-delaktighet/fackliga-foretradare/ Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Att arbeta i Hörby kommun Hörby kommun med 15 700 invånare ligger mitt i Skånes hjärta med det mesta och det bästa runt hörnet. Hörby är en mycket gammal handelsort. Vi som bor eller arbetar i Hörby är mycket stolta över vår vackra och blandade natur. Här kan man få känslan av att befinna sig mitt i vildmarken och ändå är människor, service och bekvämligheter aldrig långt borta. Kommunen erbjuder en mångfald av arbetsuppgifter och yrken. Att arbeta inom Hörby kommun handlar i första hand om att ge service till våra medborgare. Service inom allt från vård och omsorg till parkskötsel och anläggningsarbeten. Vi arbetar aktivt med att vara en god arbetsgivare med bra anställningsvillkor, arbetsmiljö och utvecklingsmöjligheter. ARBETSUPPGIFTER Vill du vara med och skapa Sveriges bästa socialtjänst? Vi söker enhetschef till Myndighet Barn och unga! Hörby kommun söker en modig och engagerad ledare som vill gå i frontlinjen för den nya socialtjänstlagen. Nu har du chansen att forma framtidens socialtjänst där barn och unga står i centrum och kvalitet, rättssäkerhet och tillit är självklarheter. Som enhetschef för Myndighet Barn och unga får du ett helhetsansvar för mottagning, utredning och administration. Du leder ett engagerat team och är navet i arbetet med att skapa rätt stöd i rätt tid för barn och unga i Hörby. Du bygger vidare på en redan god arbetsmiljö genom ett närvarande och tillitsbaserat ledarskap. Du utvecklar processer och arbetssätt i takt med omställningen till en ny socialtjänstlag, med stort strategiskt ansvar och ekonomisk överblick. Vi erbjuder dig: • Ett meningsfullt uppdrag i en kommun med höga ambitioner • En nyckelroll i utvecklingen av framtidens socialtjänst • Nära ledarskap och ett stödjande team • En arbetsplats där mod, omtanke och utveckling vägleder oss Välkommen till Hörby kommun där vi gör verklig skillnad, tillsammans. Intervjuer kommer hållas 21 augusti, 22 augusti och 29 augusti KVALIFIKATIONER Vi söker dig som: • Har socionomexamen • Har flerårig erfarenhet av myndighetsutövning inom barn och unga • Har dokumenterad chefs- och ledarerfarenhet • Trivs i förändring, samarbetar naturligt och tänker strategiskt • Har ett brinnande engagemang för barnrättsfrågor ÖVRIGT För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Hörby kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Varmt välkommen med din ansökan! Inför rekryteringsarbetet har Hörby kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Tack på förhand!
Vi söker dig som vill vara med och forma morgondagens Ale. Hos oss är du med och levererar service och tjänster av bästa kvalitet till Aleborna. Tillsammans skapar 2 500 medarbetare ett Ale, kommunen som fokuserar på invånarna och deras behov. Bli en av oss! Engagerad och empatisk chef till familjestödsenheten Om arbetsplatsen Välkommen till Familjestöd – en engagerad och erfaren arbetsgrupp som tillsammans gör skillnad för barn, unga och deras familjer. Här möts du av ett gott arbetsklimat, hög trivsel och en stark känsla av gemenskap. Vi är 17 medarbetare med olika kompetenser som tillsammans arbetar med hela kedjan – från tidiga, förebyggande insatser till intensiva och skräddarsydda stödåtgärder. Vårt uppdrag spänner över områden som föräldrastöd, våld i nära relationer, missbruk, kriminalitet och skolsociala utmaningar. Till stöd i vardagen finns en arbetsledare som hanterar den dagliga operativa arbetsledningen. Vi ansvarar för individ- och familjeomsorgens öppenvård till barn och unga i åldrarna 0–21 år och deras familjer – både biståndsbedömda insatser och serviceinsatser. Våra medarbetare är djupt engagerade i att utveckla verksamheten så att den möter invånarnas behov, i linje med den nya socialtjänstlagen. Vi driver även två familjecentraler samt MiniMaria-mottagning i samverkan med regionen. Enheten har även en väl etablerad skolsocial plattform, som nu är på väg att utvecklas vidare till skolsociala team. Tillsammans med barn- och familjeenheten arbetar vi för att barn och ungdomar ska kunna bo kvar i sina ursprungsfamiljer, och vid behov få kvalificerat stöd och behandling nära hemmet. Arbetsuppgifter Nu söker vi dig som vill vara med och leda vårt meningsfulla arbete vidare. Du har ett genuint intresse för människor och god empatisk förmåga. Du tror på kraften i samarbete och litar på dina medarbetares kompetens. Med ett närvarande, tydligt och modigt ledarskap skapar du trygghet och delaktighet, samtidigt som du bidrar till att forma morgondagens socialtjänst. Som enhetschef har du ett helhetsansvar för verksamhet, ekonomi och personal. Du är en aktiv del av vår ledningsgrupp där vi tillsammans utvecklar individ- och familjeomsorgens arbete. Här arbetar vi gränsöverskridande för att skapa insatser med kvalitet och ett gott bemötande. Din roll är både strategisk och operativ, och du förväntas vara en drivande kraft i förändrings- och utvecklingsarbete. Kvalifikationer Vi söker dig som är socionom eller har annan relevant akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har ledarerfarenhet inom verksamhetsområdet, och ditt engagemang för socialt arbete märks tydligt i ditt sätt att leda. Du har lätt för att samarbeta, både i det dagliga och på ett övergripande plan, och har förmågan att hålla fokus på kvalitet, resultat och hållbar resursanvändning. Du är trygg i rollen som chef, och har ett salutogent synsätt samt en tro på människors egen drivkraft. Du är van vid att arbeta evidensbaserat och enligt lagstiftning, riktlinjer och god praxis. Vidare kräver tjänsten att du har B-körkort, god digital kompetens och kan uttrycka dig obehindrat på svenska i tal och skrift. Meriterande är ledarskapsutbildning och erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation, liksom erfarenhet av både myndighetsutövning och verkställighet. Övrigt Vi erbjuder tillsvidareanställning på heltid med tillsättning enligt överenskommelse. I Ale kommun är vi måna om våra medarbetares utveckling och erbjuder kontinuerlig kompetensutveckling genom hela anställningstiden. Vår individ- och familjeomsorg har en egen kompetensutvecklingsplan som ger struktur och riktning för lärande och utveckling i vardagen. Som chef erbjuds du extern processhandledning en gång i månaden, flextidsavtal samt friskvårdsbidrag. Vid erbjudande om anställning krävs ett godtagbart utdrag ur polisens belastningsregister. Det beställs kostnadsfritt via polisens webbplats, och vi rekommenderar att du gör detta i ett tidigt skede i processen: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/ Rekryteringsprocessen innehåller arbetspsykologiska tester samt en ytterligare intervju. Vi har valt att ta bort det personliga brevet, och ersätta det med urvalsfrågor som är relevanta för tjänsten för en objektiv bedömning av din kompetens. Du skickar in ditt CV som vanligt. Har du skyddade personuppgifter ska du INTE söka via systemet utan kontakta rekryteringsansvarig för hantering av din ansökan. För att underlätta rekryteringsarbetet ber vi dig att bifoga relevanta intyg och betyg för tjänsten du söker samt vid eventuell intervju ha möjlighet att uppvisa giltig ID-handling. Vi har endast möjlighet att ta emot ansökningar via Varbi. Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Dina personuppgifter behandlas i Varbi under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen. Ansökan raderas 24 månader efter avslutande av rekrytering. Om du har ett Varbi-konto kan du använda redigeringen av din profil för att radera, ladda upp och redigera information. Kontakta annars Ale kommun. Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Sävsjö kommun är en liten kommun där det finns stora möjligheter att växa. I den lilla kommunen är det nära mellan människor – mellan dig och dina kollegor och mellan medarbetare och chefer. Tillsammans arbetar vi för att ge våra invånare bästa möjliga service och i våra team får du chans att ta plats, utvecklas och bidra. ARBETSUPPGIFTER I rollen som enhetschef har du ett helhetsansvar för verksamhet, ekonomi, personal och arbetsmiljö. Som enhetschef ansvarar du för myndighetsutövning vuxna, i vilket ingår våld i nära relation, ekonomiskt bistånd, handläggning vuxna enligt SOL, LSS och LVM. I tjänsten ingår även myndighetsutövning LSS barn. Du ansvarar för att effektivisera arbetsprocesser och att tillvarata medarbetarnas resurser, samt utvecklar samarbetet och samverkan såväl internt som externt. Du förväntas ta ansvar för omställningen till nya socialtjänstlagen tillsammans övriga enhetschefer inom socialförvaltningen och i övrigt bidra till att verksamheten utvecklas utifrån medborgarnas behov. I tjänsten ingår även att bibehålla och utveckla samverkan med alla kommunens verksamheter i enlighet med den nya socialtjänstlagen. En del av arbetet består även av omvärldsbevakning, för att utveckla verksamheten. Du har möjlighet att medverka i olika chefsnätverk, både på Höglandet men även inom länet. Du ingår i en ledningsgrupp där du tillsammans med övriga enhetschefer arbetar för att tillgodose medborgarnas behov. Kvalitetssäkring av verksamheten är en viktig del av tjänsten. Detta kan ske genom utredning av avvikelser med SAS och MAS men också genom regelbundna uppföljningar. Som stöd i din roll finns HR-konsult, ekonom, administratör och andra stabsfunktioner, samt företagshälsovård. KVALIFIKATIONER Socionomutbildning eller annan högskoleutbildning som bedöms likvärdig av arbetsgivaren. Erfarenhet av liknande chefsuppdrag ses som meriterande för tjänsten. Som person är du organiserad, ansvarstagande, metodisk och noggrann i ditt sätt att tänka och arbeta. Du har lätt för att planera och har en bra ordning på saker och ting, du trivs helt enkelt med att ha en plan och genomföra dem samt hålla deadlines. Som ledare arbetar du med ett tillitsbaserat och transparent förhållningssätt. Du får dina medarbetare att känna sig trygga och utvecklas i sin yrkesroll. Att kunna samarbeta med andra är en förutsättning för tjänsten för att lyckas i sitt uppdrag. Som person är du en stabil, mogen och lugn person som behåller ditt lugn även i stressiga och röriga situationer. Du har fortsatt gott humör även om du behöver hantera motgångar och kritik. Du är trygg i både vana och ovana händelser du blir involverad i. Du har ett mod som ibland behövs för att kunna säga ifrån, och förmågan att skilja på sak och person. Du kan och vill gärna anpassa dig till nya arbetssätt och är bekväm med att hitta innovativa lösningar. Du är öppen för att ta emot nya idéer och förslag från medarbetarna. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. B-körkort är ett krav för tjänsten, likaså goda kunskaper i office-paketet. Vi kommer även att begära ett utdrag i från belastningsregistret innan anställning kan ingås. ÖVRIGT Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Urval kan komma att ske löpande. Välkommen in med din ansökan redan idag!
Kandidatbank.se är ett ledande rekryteringsföretag specialiserat på att hitta och matcha föreståndare och behandlingspersonal inom socialt omsorgsarbete. Med vår egen erfarenhet som föreståndare, förstår vi vad som krävs för att lyckas i rollen, och vi kan erbjuda professionellt stöd i din karriärsutveckling. Genom noggranna urvalsprocesser säkerställer vi att våra kunder får kompetenta och engagerade medarbetare som gör skillnad i människors liv. Nu söker vi erfarna föreståndare till två HVB-verksamheter i Göteborg. Om tjänsterna Vi söker nu två föreståndare till två olika tjänster i Göteborg med omnejd. Som föreståndare leder du verksamheten, säkerställer hög kvalitet, och skapar en trygg miljö för klienter och personal. Dina arbetsuppgifter inkluderar: Leda och utveckla det dagliga arbetet Ansvara för personal, budget och verksamhetsutveckling Säkerställa efterlevnad av lagar och regelverk Bygga relationer med klienter, anhöriga och samarbetspartners Driva kvalitetsarbete och främja en positiv arbetsmiljö Vem söker vi? Vi söker dig som har: Relevant högskoleutbildning (t.ex. socionom, beteendevetare eller motsvarande) Erfarenhet av ledarskap, gärna som föreståndare inom HVB Kunskap om lagstiftning och regelverk inom HVB-verksamhet Goda relationsbyggande och administrativa färdigheter Engagemang och vilja att skapa trygghet och utveckling Varför Kandidatbank.se? Vi samarbetar med företag över hela Sverige och erbjuder dig möjligheten att hitta en tjänst som matchar din erfarenhet och ambition. Genom oss får du: Tillgång till spännande tjänster över hela landet Stöd i din karriär och professionella utveckling Ett engagerat team med gedigen erfarenhet som matchar dig med rätt arbetsgivare Ansök nu! Vi tar emot ansökningar via: https://kandidatbank.se/registrera-cv.html Eller på mail: [email protected]
Torsås kommun - en kommun med närhet och livskvalité i södra Kalmar län. Kommunen, med ca 7 000 invånare, kan beskrivas som ett Sverige i miniatyr. Här finns havet, kusten, stränderna, slättlandet, sjöarna och skogarna. Näringslivet domineras av tillverkningsindustrin men har också en stor potential inom besöksnäring och andra områden. Här kan vi erbjuda en hög livskvalitet med närhet och stor trygghet för invånare och besökare. Torsås kommun har fem förvaltningar och två helägda bolag. I Torsås kommun vågar vi hitta på nya lösningar, tänka stora tankar och komma med spännande idéer. För att lyckas jobbar vi nära varandra. Vi samarbetar mot ett gemensamt mål; att ge alla som bor här de bästa förutsättningarna för ett gott liv. Att vi har nära till varandra märks genom att vi tar tillvara på varandras styrkor. Att förvaltningar och verksamheter arbetar nära varandra gör också att det aldrig är långt mellan medarbetare och chef, vilket i sin tur leder till att vi har korta beslutsvägar och nära samarbete. Torsås kommuns värdegrund bygger på orden Delaktighet, Utveckling, Tydlighet och Trygghet. Ett förhållningssätt som varje medarbetare och förtroendevald visar i det dagliga arbetet och i möte med medborgare och kunder. Som enhetschef för myndighethandläggarna inom omsorg och SAS ingår du i ledningsgruppen för verksamhetsområde IFO. Verksamhetsområdet omfattar idag tre enheter; individ- och familjeomsorg; arbetsmarknad och integration samt öppenvård, tidiga insatser och boendestöd och kommer att utökas med denna enhet. Vi sätter och följer upp mål i vår strävan att bli bättre hela tiden och för att möta nya lagkrav tex. Vi tar tillvara varandras perspektiv och har ett kritiskt förhållningssätt i syfte att söka hållbara möjligheter. Vi ger stöd och råd åt varandra, firar våra framgångar och har ett härligt samarbetsklimat. I en liten kommun finns det många fördelar, vi har nära till beslut, förändringsarbeten och varandra. Vi har möjlighet att utvärdera våra arbetssätt, kvalitet och resultat tillsammans regelbundet. Vi har alla ett brett spann av arbetsuppgifter och kunskaper och är beredda att kavla upp ärmarna för att lösa problem. ARBETSUPPGIFTER Vi söker dig som är trygg i din ledarroll, trivs med att arbeta med förändringsledning, är intresserad av att utveckla ett ledningssystem för systematisk kvalitetsutveckling för vår förvaltning och vill bidra till vår anpassning till nya socialtjänstlagen. Tjänsten är ny och vi är i en spännande fas där vi skapar nya samarbeten och anpassar oss till de förväntningar och resurser som finns. Det är ett delat uppdrag mellan att vara enhetschef över en liten grupp myndighetshandläggare inom omsorg och att ha ansvaret som Socialt ansvarig socionom (SAS). SAS-uppdraget innebär att säkerställa att den sociala omsorgen bedrivs enligt gällande lagar, föreskrifter och riktlinjer, tex genom: · Kvalitetssäkring av förvaltningens sociala uppdrag · Kvalitetssäkra förvaltningens anpassning mot nya SoL · Verksamhetsutveckling · Ge stöd till de som journalgranskar och gör egenkontroller · Delta i tillsyner · Utreda Lex Sarah För att trivas i rollen som enhetschef och SAS hos oss behöver du uppskatta och värdesätta utvecklingsarbete. Vi värnar om prestigelöshet och ett nära samarbete med medarbetare och kollegor för att driva och utveckla verksamheten mot uppsatta mål, i syfte att nå hög kvalitet, god effektivitet i vårt uppdrag samtidigt som vi arbetar rättssäkert och hushåller med våra resurser. I Torsås kommun tillämpar vi ett närvarande och utvecklande ledarskap, du är därför placerad i verksamheten nära dina medarbetare men ges möjlighet till ambulerande kontorsplats utifrån ditt delade uppdrag. Vi erbjuder: · En plats i ledningsgruppen för VO IFO · Deltagande i vårt ledarutvecklingsprogram · Bra stöd från chef, kollegor och stödfunktioner · Stor möjlighet att arbeta utvecklingsinriktat · Kollegial handledning, där man jobbar med sin egen utveckling tillsammans med andra chefer · En tillåtande atmosfär där nya idéer och möjligheter tillvaratas och utvecklas utifrån rådande förutsättningar KVALIFIKATIONER Krav: Socionomexamen Det är meriterande om du har en universitetsutbildning inom kvalitetsutveckling samt har tidigare erfarenhet av arbete som chef, myndighetshandläggare och/eller kvalitetsutvecklare inom något av socialförvaltningens verksamhetsområden. Personliga egenskaper såsom tydlighet, uthållighet, förmåga att bygga goda relationer och samverkan internt och externt och som skapar och förvaltar tillit föredras. B-körkort är ett krav. Vi söker dig som trivs med att jobba självständigt men värdesätter samarbete internt och externt för att uppnå bättre resultat. Att du är en engagerad och tydlig ledare som kan inspirera och motivera, ge stöd och konfrontera, har en bra värdegrund, är ett föredöme och är autentisk i ditt ledarskap. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. ÖVRIGT Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen (GDPR) Varmt välkommen med din ansökan!
I Tingsryds kommun vill vi att du känner dig välkommen och delaktig. Vi alla tar ansvar, är engagerade och visar respekt. Vi är den lilla kommunen med de stora möjligheterna. Där vi genom våra 1200 medarbetare ständigt utvecklas och trivs. Vi som arbetar inom kommunen gör skillnad och påverkar människors vardag. Vi ansvarar för att barn lär sig läsa och skriva och att människor får en god och trygg omsorg. Vi arbetar också med att skapa förutsättningar för att det byggs hus, att vi har bra vägar, rent vatten och en fin miljö. Hos oss får du Sveriges viktigaste jobb! Vill du ha ett jobb där du är med och utvecklar vår kommun tillsammans med oss? Välkommen till Tingsryds kommun! ARBETSUPPGIFTER Som biträdande enhetschef har du ett nära samarbete med enhetschefen och biträdande enhetschef för stöd- och behandlingsgruppen. Tillsammans leder ni verksamheten utifrån våra mål: att vara mer förebyggande, tillgängliga och kunskapsbaserade Ditt uppdrag Som biträdande enhetschef leder du det dagliga arbetet i en grupp som består av utredare, barnsekreterare och familjehemssekreterare. Gruppen ansvarar för myndighetsutövning inom barn och unga, vuxenmissbruk samt olika typer av placeringar. Du ansvarar för arbetsledning, ärendefördelning, stöd till medarbetare och uppföljning av ärenden. Du håller i ärendemöten, företräder i rätten, bereder ärenden till nämnden och fattar beslut enligt delegation. I rollen ingår även introduktion av nya medarbetare, medarbetarsamtal och planering av kompetensutveckling inom gruppen. Du hanterar löpande personalfrågor och är ett nära stöd för dina medarbetare i vardagen. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som: · Har socionomexamen eller likvärdig akademisk utbildning · Har flerårig erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänstens barn- och ungdomsvård och/eller missbruksområdet · Har tidigare erfarenhet av arbetsledning eller samordningsuppdrag · Är trygg, strukturerad och har god samarbetsförmåga · Trivs i en organisation i förändring och vill bidra till utveckling . Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Vi erbjuder: · Ett meningsfullt och varierat uppdrag · En tydlig ledningsstruktur med stöd från chefskollegor · Möjlighet att påverka och utveckla verksamheten i linje med ny lagstiftning · En arbetsplats med engagemang och vilja att göra skillnad · Möjlighet till att arbeta hemifrån en dag i veckan om arbetet tillåter . Flexavtal samt möjlighet till semesterväxling ÖVRIGT Som tillsvidareanställd är du krigsplacerad i Tingsryds kommun. Vissa av våra tjänster är säkerhetsklassade vilket innebär att säkerhetsprövning då kommer att genomföras. I dessa fall ska säkerhetsprövningen vara godkänd före tillsättning.
Här gör ditt ledarskap skillnad – varje dag. Som IFO-chef får du chansen att forma och utveckla det sociala arbetet för dem som behöver det mest. Arbetsplatsen Socialförvaltningen i Karlsborg ansvarar för individ- och familjeomsorg, äldreomsorg, omsorg om personer med funktionsnedsättning samt kommunal hälso- och sjukvård. Förvaltningen har ca 250 medarbetare. Individ- och familjeomsorgen ansvarar för all myndighetsutövning inom socialtjänsten, öppenvård samt verkställighet av boendestöd. Vi möter människor i alla åldrar, när de är i behov av stöd i vardagen. Vårt team är engagerat i att skapa en trygg och respektfull miljö som främjar tillväxt och utveckling, både för de individer vi stödjer och för våra medarbetare. Som IFO-chef har du två arbetsledare som stöd i ditt arbete och enheten har drygt 20 anställda. Du kommer att arbeta tillsammans med ett passionerat och kompetent team som värdesätter samarbetsförmåga och delaktighet. Tillsammans strävar vi efter en helhetssyn där vi ser till individens hela livssituation för att ge det mest effektiva stödet. Arbetsuppgifter Som chef i Karlsborgs kommun är du arbetsgivarens företrädare och har det övergripande ansvaret för personal, ekonomi, verksamhet samt omvärldsanalys inom ditt ansvarsområde. Du förväntas leda och utveckla verksamheten utifrån fastställda mål, riktlinjer och budget. Du leder, motiverar och ger förutsättningar för dina medarbetare att uppnå gemensamma mål samt skapar engagemang, delaktighet och främjar en god arbetsmiljö. I denna roll kommer du även att vara en nyckelperson i det stora omställningsarbetet som pågår i och med ny socialtjänstlag. Som enhetschef inom Individ- och familjeomsorgen (IFO) spelar du en central roll i att leda och utveckla våra tjänster för att säkerställa en högkvalitativ och individanpassad omsorg. Socialchefen är din närmsta chef och du ingår i socialförvaltningens ledningsgrupp samt regionala nätverk. Till din hjälp finns stödfunktioner inom både HR och ekonomi, samt administrativt stöd på enheten. Du arbetar även nära andra enheter och externa aktörer, vilket innebär att du aktivt bidrar till ett tvärprofessionellt samarbete för att skapa de bästa förutsättningarna för våra individer och familjer. Kvalifikationer Vi söker dig med socionomexamen eller annan likvärdig utbildning som har en god förmåga att planera och driva ditt arbete framåt mot uppsatta mål. Du ska ha ett professionellt förhållningssätt och vara trygg och stabil i din ledarroll samt vara en ansvarstagande och närvarande ledare som ger medarbetarna det stöd de behöver för att utföra sitt arbete. För att nå framgång i uppdraget är det avgörande att du har en mycket god samarbetsförmåga och trivs med att samverka med andra professioner, ständigt med individen i fokus. Du behöver också ha en förmåga att se hela bilden och kunna prioritera insatser utifrån ett helhetsperspektiv. Tjänsten förutsätter att du är väl förtrogen med verksamhetens uppdrag, liksom den lagstiftning som är relevant inom området. Erfarenhet från tidigare chefstjänster är ett krav, chefstjänst inom socialtjänsten är meriterande. Övrigt För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Karlsborgs kommun använder vi oss av rekryteringsverktyget Varbi. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via Varbi genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons. Intervjuer kommer att ske under vecka 33. Karlsborgs kommun som arbetsgivare Karlsborgs kommun med sina ca 7 000 invånare hälsar dig välkommen till en fantastisk boendemiljö och rika rekreationsmöjligheter! Karlsborg är den lilla kommunen med det storslagna läget vid Vätterns strand. Det fantastiska landskapet, närheten till Tivedens skogar tillsammans med sjöarna och vattendragen ger Karlsborg dess alldeles unika prägel - En guldplats helt enkelt, vilket du kan ta del av via film https://youtu.be/aiKLf7PYHiQ Hos arbetsgivaren Karlsborgs kommun är det viktigt att varje medarbetare kan känna stolthet över sin insats och sin verksamhet. Det tror vi bland annat skapas genom att ge alla möjlighet att utvecklas, lära nytt och medverka i förbättrings- och utvecklingsarbetet. Det finns bra pendlingsmöjligheter till och från bl a Skövde, för dig som inte är redo att flytta hit än. Kommunen har ungefär 500 anställda. Kika gärna in och ta del av vår vardag på vårt https://www.instagram.com/karlsborgs_kommun/
Vi söker dig som vill vara med och forma morgondagens Ale. Hos oss är du med och levererar service och tjänster av bästa kvalitet till Aleborna. Tillsammans skapar 2 500 medarbetare ett Ale, kommunen som fokuserar på invånarna och deras behov. Bli en av oss! Om arbetsplatsen Vill du vara med och leda en engagerad och utvecklingsinriktad verksamhet? Nu söker vi dig som är intresserad av att möjlighet att påverka, utveckla och skapa förutsättningar för en socialtjänst i framkant. I och med den nya socialtjänstlagen får du även en nyckelroll i att aktivt bidra till förändringsarbetet och stötta våra medarbetare genom omställningen. Biståndsenheten ingår i socialförvaltningens verksamhetsområde Myndighet och Specialiststöd som förutom biståndsenheten innefattar enheter för kommunal primärvård, strategiska och operativa stödfunktioner samt bemanningsplanering. Biståndsenheten ansvarar för att utreda behov av, och fatta beslut om, insatser enligt SoL och LSS samt färdtjänst. På enheten arbetar 17 kompetenta och engagerade medarbetare som gör skillnad för aleborna varje dag. Förutom socialsekreterare finns även två 1:e socialsekreterare på enheten. Som chef för biståndsenheten ingår du i ledningsgruppen för verksamhetsområdet och rapporterar till verksamhetschef. Arbetsuppgifter Som enhetschef har du fullt ansvar för budget, arbetsmiljö och verksamhet. I rollen förväntas du även samverka aktivt med interna parter inom förvaltningen såsom äldreomsorg, funktionsstöd och kommunal primärvård. Arbetet innefattar även samverkan med externa aktörer i närområdet såsom regional primärvård och Kungälvs sjukhus. Arbetet som enhetschef för biståndsenheten innebär en spännande blandning av både operativt och strategiskt arbete. Kommunen befinner sig just nu i en omställningsfas inför den nya socialtjänstlagen vilket innebär att du kommer spela en viktig roll i omställningen. Kvalifikationer Vi ser att du har följande för att lyckas i uppdraget: - Socionomexamen eller annan högskoleexamen som arbetsgivaren bedömer likvärdig - Erfarenhet av myndighetsutövning enligt SoL och/eller LSS - Erfarenhet av förändringsarbete - Erfarenhet av samverkan i komplex organisation Vidare kräver tjänsten att du har B-körkort, god digital kompetens och kan uttrycka dig obehindrat på svenska i tal och skrift. Det är meriterande om du har följande: - Erfarenhet av att tidigare ha arbetat som chef - Erfarenhet från olika delar av socialförvaltningens verksamhetsområden - Erfarenhet av att ha samverkat med hälso- och sjukvård - Erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation, Som person behöver du vara självständig, stabil, lyhörd samt ha förmåga att se sammanhang i komplexa frågor. Du är analytisk, har en god samarbetsförmåga, är strukturerad, flexibel och har förmåga till att se helheter. Du har en god inblick gällande områdets aktuella lagstiftning. Övrigt Vi erbjuder tillsvidareanställning på heltid med tillsättning enligt överenskommelse. I Ale kommun är vi måna om våra medarbetares utveckling och trivsel och erbjuder kompetensutveckling samt friskvårdsbidrag. Vid erbjudande om anställning krävs ett godtagbart utdrag ur polisens belastningsregister. Det beställs kostnadsfritt via polisens webbplats, och vi rekommenderar att du gör detta i ett tidigt skede i processen: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/ Rekryteringsprocessen innehåller arbetspsykologiska tester samt ytterligare intervju. Vi har valt att ta bort det personliga brevet i denna rekrytering, och ersätta det med urvalsfrågor som är relevanta för tjänsten för en objektiv bedömning av din kompetens. Du skickar in ditt CV som vanligt. Har du skyddade personuppgifter ska du INTE söka via systemet utan kontakta rekryteringsansvarig för hantering av din ansökan. För att underlätta rekryteringsarbetet ber vi dig att bifoga relevanta intyg och betyg för tjänsten du söker samt vid eventuell intervju ha möjlighet att uppvisa giltig ID-handling. Vi har endast möjlighet att ta emot ansökningar via Varbi. Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Dina personuppgifter behandlas i Varbi under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen. Ansökan raderas 24 månader efter avslutande av rekrytering. Om du har ett Varbi-konto kan du använda redigeringen av din profil för att radera, ladda upp och redigera information. Kontakta annars Ale kommun. Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Välj ett jobb för att visa detaljer