Enhetschef inom socialtjänst
Sök bland 50 lediga jobb som Enhetschef inom socialtjänst och börja ditt nya yrkesliv idag!
Från 2025 utökar vi med en enhetschef till på enheten. Mottagningsenheten kommer fortsatt att fungera som en enhet med två enhetschefer, med samledarskap och fyra teamledare. Mottagningsenheten är idag en enhet med närmare 50 medarbetare inom såväl administration, vaktmästeri, socialjour samt för socialsekreterare i mottagningen. Vi har två mottagningsteam, ett socialjoursteam och ett administrationsteam. Mottagningsenheten uppdrag är att vara ingången till förvaltningen gällande ansökningar och anmälningar, genomföra skydds-och förhandsbedömningar , påbörja utredning samt att stå för rådgivning och länka till serviceinsatser. Förvaltningen befinner sig i en spännande omställning till nya socialtjänstlagen där vi går mot än mer tillgänglighet, mer icke behovsprövade insatser med kunskapsbaserat fokus. I detta arbete spelar mottagningsenheten en stor roll i att ställa om arbetssätt och hitta nya plattformar för medarbetare att möte medborgarna. ARBETSUPPGIFTER Som enhetschef på mottagningsenheten kommer du att ha särskilt uppdrag gällande vuxenfrågor, administration, socialjour och intern samverkan. Din enhetschefskollega kommer ha motsvarande ansvar för kontaktytor, samverkan kring barn, barnahus, mottagningens barnfrågor och samverkan utåt. Ni har ett nära samarbete och svarar mot gemensam budget. Du ansvarar för enhetens övergripande utveckling, dess verksamhet, ekonomi och arbetsmiljö. Du driver enhetens arbete med god kvalité, både strategiskt och operativt, genom att planera, leda, utveckla och följa upp verksamheten i nära samarbete med din kollega. Du ingår i ledningsgruppen och även i olika nätverk och styr- och ledningsgrupper både internt inom förvaltningen och externt. Hos oss får du möjlighet att jobba utvecklingsinriktat och vara bidragande i arbetet kring att skapa och fortsätta utveckla en första linjes socialtjänst i Eskilstuna. Avgörande för framgång blir partnerskapet mellan dig och enhetschefskollegan för att skapa goda relationer och samverkan med chefskollegor. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är utbildad socionom eller vad vi bedömer motsvarar. Du har aktuell erfarenhet av arbete i socialtjänsten, och det får gärna vara flerårig. Du har erfarenhet av att leda grupper i förändringsarbeten, större projekt eller liknande. Du har också vana av att samverka med andra både internt och externt i din roll. Det meriterande att ha tidigare chefserfarenhet och ansvar för personal, budget och arbetsmiljö, men också meriterande att ha gått någon ledarskapsutbildning, som t.ex modigt ledarskap. Du ska trivas i en roll där du samarbetar i chefskapet och vi söker en person som kompletterar nuvarande enhetschef. Du är som person trygg, lugn och stabil. Du tror på dig själv och din förmåga, men du är också bra på att involvera andra och lyssnar in. Du trivs med utveckling och förändringar och är bra på att guida andra genom det. Det finns ett stort intresse för verksamheten - både internt i förvaltningen och i hela kommunen . Det betyder att du behöver både vilja och vara bra på att sprida kunskap om hur ni jobbar. Eskilstuna har många goda krafter och en god grund i att agera tillsammans för att motverka de problem som finns i samhället. Vi söker dig som är skicklig på att bygga och behålla professionella nätverk, där vi tillsammans planerar och genomför vårt arbete. Välkommen till en ny och utvecklade roll som enhetschef! ÖVRIGT Socialförvaltningen ansvarar för arbetet med att skapa social trygghet för barn, ungdomar och vuxna. Målet är att arbeta för att uppnå social uthållighet. Inom socialförvaltningen bedrivs kvalificerat och välutvecklat socialt arbete. Förvaltningens arbete innehåller både myndighetsutövning samt behandlande och stödjande insatser för barn, ungdomar, vuxna och familjer. Vill du vara med och leda vägen? Vi erbjuder en arbetsplats som går före och leder vägen i en av Sveriges mest hållbara kommuner. Tillsammans med kompetenta och engagerade medarbetare är du med och utvecklar Eskilstuna genom goda hållbara möten, vägledning och service. Genom ett aktivt och modigt medarbetarskap samt ett tillitsfullt och engagerat ledarskap är du med och driver förändring. Du gör skillnad för människor varje dag. Vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla. Merparten av alla tillsvidareanställda i Eskilstuna kommun krigsplaceras. Om din tjänst berörs informeras du under rekryteringsprocessen. Det innebär att du har en skyldighet att tjänstgöra inom kommunen även under höjd beredskap. I samband med intervju behöver du styrka ditt medborgarskap. Det kan du göra med pass alternativt personbevis tillsammans med ID-handling. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du uppvisa att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen. Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan eftersom den ligger till grund för vårt urval. Om du har skyddad identitet ansöker du genom att skicka in din ansökan skriftligen eller lämna den i vår reception på Alva Myrdals Gata 3 D. Märk din ansökan med Rekryteringsenheten och annonsens referensnummer.
Välkommen till oss på Hammarö! Hammarö är en kommun med framåtanda och stark tillväxt som ligger vid Vänern omgiven av klippor och vatten. Många väljer att flytta till oss vilket gör att vi ständigt växer och utvecklas. Något som speglar allt som sker i vår kommun är närheten till staden, invånarna, vattnet och till varandra. Hos oss får du en arbetsplats mitt i vår vackra skärgård! Inom socialförvaltningen arbetar du dagligen med att ge trygghet, kvalité eller stöd till våra invånare. Vi som arbetar här värdesätter det personliga mötet mer än något annat. I takt med att vi växer utvecklar vi naturligt våra verksamheter, förnyar våra lokaler och har en utvecklingsvilja. Vi finns till för att ge Hammaröborna en bättre vardag och att få varje människa att med egen kraft skapa ett bra liv. Vi söker nu en enhetschef inom hemtjänsten och ser fram emot din ansökan! ARBETSUPPGIFTER Som enhetschef inom hemtjänsten arbetar du tillsammans med två andra enhetschefer och två hemtjänstsamordnare. I rollen ansvarar du för att verksamheten bedrivs i enlighet med lagar, förordningar och de politiska målen i kommunen. Du ska se till att verksamheten håller en god kvalitet utifrån givna ramar. Som enhetschef är du underställd verksamhetschefen för vård och omsorg och ingår i dennes ledningsgrupp. I rollen som enhetschef har du verksamhets-, ekonomi-, arbetsmiljö- och personalansvar. Ett proaktivt och nyfiket arbetssätt genomsyrar vår verksamhet och tillsammans arbetar vi ständigt med att ligga i framkant i utvecklingen som rör vårt verksamhetsområde. KVALIFIKATIONER Du har relevant utbildning inom social omsorg, hälso- och sjukvård eller annan kompetens och kunskaper som förvärvats under dina yrkesverksamma år och som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Erfarenhet av att arbeta som chef eller ledare samt att ha arbetat med bemanningsplanering och optimering är önskvärt och arbetslivserfarenhet inom hemtjänst eller annan äldrevård är meriterande. Du har kunskap om de olika lagstiftningarna som styr det kommunala vård- och omsorgsarbetet. Som person trivs du med att arbeta i en dynamisk verksamhet som kräver flexibilitet hos dig som chef. Vår ledstjärna är att vi är bättre tillsammans, förmågan att samarbeta och kommunicera värderas högt. Du behöver vara drivande, kunna ta egna initiativ och fatta beslut. Vi förväntar oss att du har förmåga att arbeta målinriktat och är tydlig, strukturerad och entusiasmerande som ledare. Du har förmåga att identifiera problem som uppkommer i vardagen och att lösa dem på ett effektivt och konstruktivt sätt. Du kan uttrycka dig väl i tal och skrift. B-körkort är ett krav. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Välkommen med din ansökan! ÖVRIGT För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Hammarö kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Varmt välkommen med din ansökan! Inför rekryteringsarbetet har Hammarö kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Upplands Väsby stärker upp arbetsledning utifrån kommande omställning till socialtjänstlag och satsar än mer på det förebyggande arbetet riktat mot barn/unga och deras föräldrar. Vi söker en biträdande enhetschef på heltid för att utveckla och stötta verksamheter med detta uppdrag. Idag består de av Familjecentralens kuratorer/föräldrarådgivare och Öppna förskola, Familj-och skolservice, Förebyggarteam, Upplands Väsby ungdomsmottagning samt SIP/nätverksamordnare. Föräldraskapsstöd, i grupp och individuellt, är fördelat på enheten. Vill du som arbetsledare vara delaktig i att utveckla verksamheterna i samklang med den nya socialtjänstlagen? Vill du ha en viktig roll i att skapa mötesplatser för positiv förändring och tidigt stöd i barn, unga och föräldrars liv? Då kan du vara den vi söker! Vi erbjuder dig Vi erbjuder en engagerad arbetsmiljö med ett utmanande och givande uppdrag. Att kunna motivera till tidigt föräldraskapstöd och/eller behandlingsinsatser är en fantastisk möjlighet och något som skapar arbetslust. Du kommer att ingå i en engagerad och kompetent ledningsgrupp som består av två biträdande enhetschefer och enhetschef, en enhet med fokus att ge stöd och behandling till barn och deras föräldrar i kommunen. Om oss Som biträdande enhetschef tillhör du förebyggande och behandling, en enhet inom individ- och familjeomsorgen i Upplands Väsby kommun. Den består av förebyggande verksamheter där förebyggarteam, ungdomsmottagning, samordnare SIP/nätverksarbete, familjecentralens föräldrarådgivare och öppna förskolans pedagoger och familj- och skolservice ingår. Behandlingsdelen bestående av familj- & ungdomsbehandlare, MiniMaria och relationsvåldsmottagning med en biträdande enhetschef. Enheten ger tidigt föräldraskapsstöd utifrån flera program, både individuellt och i grupp. Även kvalificerat terapeutiskt behandlingsarbete erbjuds enligt Socialstyrelsens råd och riktlinjer, i syfte att skapa tillgängligare behandlingsstöd till föräldrar som saknar förmågan att söka det på egen hand. Det förebyggande arbetet med fokus att erbjuda stöd tidigt till unga och föräldrar förstärks för att minska utanförskap, psykisk ohälsa och insocialisering till kriminalitet och missbruk. Vi samverkar med en mängd aktörer såväl inom som utanför kommunen, såsom socialtjänstens utredningsenhet, skola, fritid, region och polis för att kunna uppnå detta. Vårt synsätt är systemiskt, nätverksinriktat och lösningsfokuserat och vårt arbete kunskapsbaserat och bygger på såväl beprövad erfarenhet som forskning. Om tjänsten Tjänsten är en förstärkning då den går från att tidigare varit 50% till att nu bli heltid. Detta för att skapa möjlighet till verksamhetsutveckling med ett tydligt fokus på att nå ut med tidigt och lättillgängligt stöd till våra olika målgrupper. Ditt uppdrag blir bland annat att - Arbetsleda och stödja de olika verksamheterna och fördela uppdrag - Vara med grupperna och planera, utveckla och följa upp arbetet - Finnas tillhands för frågor som kan uppstå i vardagen - Bistå enhetschef med underlag i olika frågor samt hantera praktiska saker i gruppernas vardag. - Delta i enhetens ledningsgrupp med inställningen att vi har ett gemensamt uppdrag och hjälps åt - Vara aktiv i omvärldsbevakning kring det förebyggande arbetet med barn och unga och socialtjänstens omställning Personal- och arbetsmiljöansvar ligger på enhetschef. Är du den vi söker? Vi söker dig som är - Socionom (eller motsvarande högskoleutbildning) med för uppdraget relevanta vidareutbildningar - Erfarenhet av förebyggande arbete såsom individuella samtal, föräldrastöd, gruppverksamheter samt samverkan. Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av arbetsledning. Som person är du resultatorienterad och trygg utifrån att leda verksamhetsutveckling i omställningstider. Att vara relationsskapande och samarbetsorienterad för att kunna öka tillgängligheten och skapa kontaktytor för att ge stöd är en förutsättning. I och med den kommande socialtjänstlagen kan förutsättningar ändras inom enheten och kommunen. Varmt välkommen med din ansökan! Vi på social- och omsorgskontoret arbetar med allt från adoptionsfrågor till vård i livets slutskede. Vår verksamhet och organisationskultur präglas av vår värdegrund gällande delaktighet, kompetens, tillit och respekt. Det är grunden i vårt arbete och ett förhållningsätt mot varandra och de vi är till för. Ansökan Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem. Upplands Väsby kommun är ett finskt förvaltningsområde, informera därför gärna om du är finskspråkig. Hos oss får du såväl trygga anställningsvillkor som flera olika personalförmåner, som bland annat friskvårdsbidrag och förmånliga erbjudanden via vår förmånsportal. Mer information finner du på https://www.upplandsvasby.se/jobb-och-foretagande/jobb-och-praktik/kommunen-som-arbetsgivare.html Varmt välkommen med din ansökan!
Har du idéer för framtiden och drivs du av utmaningar? I Haninge får du utvecklas tillsammans med trygga kollegor som vill göra skillnad redan idag. Just nu pågår ett av de mest ambitiösa förändringsarbetena i vår kommuns historia. Vi bygger en ny stad, cirka 20 minuter från Söder. Följ med på vår resa. Vill du vara med på vår utvecklingsresa för att bli en lättillgänglig, synlig och kunskapsbaserad socialtjänst med ett förebyggande arbetssätt? Hos oss på social- och äldreförvaltningen får du vara med och bidra till att framtidssäkra socialtjänsten. Vi arbetar utifrån våra målgruppers behov inom individ- och familjeomsorg, funktionshinderomsorg och äldreomsorg, för att invånarna i Haninge ska kunna leva ett självständigt liv. Vi har fokus på resultat och vad som skapar värde för dem vi är till för. Välkommen till oss! Välkommen att utvecklas med oss Vi är en del av Social- och äldreförvaltningen som nu rustar för att skapa framtidens socialtjänst. Social- och äldreförvaltningen har sedan 1 januari 2024 en målgruppsanpassad organisation. Verksamhetsområde funktionshinderomsorg är indelad i tre områden: Funktionsstöd förebyggande och myndighet, Boenden och hälso- och sjukvård samt Sysselsättning, stöd i hemmet och stöd till barn. Din roll som verksamhetschef inom Stöd i hemmet/personlig assistans kommer vara en mycket viktig del i den fortsatta utvecklingen tillsammans med en områdesledningsgrupp som är ansvarstagande, resultatorienterad, framåtsträvande och kännetecknas av ett öppet samarbetsklimat. Vill du få mer inblick i vår verksamhet gå gärna in på vår hemsida: http://www.haninge.se/ Ditt uppdrag Ditt huvuduppdrag är att genom effektiv och lösningsorienterad arbetsledning säkerställa att vi utför assistans med god kvalitet och med respekt i utförandet för dem vi är till för. Uppdraget innebär att vara en god förebild, lojal mot verksamhetens mål och fattade politiska beslut och följa arbetsgivarens riktlinjer, värderingar och policys. Som verksamhetschef är du direkt underställd områdeschef och ingår i områdets ledningsgrupp. Du får möjlighet att arbeta i en områdesledningsgrupp med aktiva och engagerade chefer för en dynamisk verksamhet. Inom området funktionshinderomsorgen arbetar vi aktivt för att tillvarata ny teknik som en del i arbetet med självständighet och delaktighet för brukarna. Som verksamhetschef arbetar du för att brukare, som har olika typer av funktionsvariationer, ska få möjlighet att leva på lika villkor som alla andra med hjälp av sina personliga assistenter. Du har löpande kontakt med brukare och ibland deras anhöriga. Du är chef för personliga assistenter i deras dagliga arbete och arbetar för att ha hög tillgänglighet och ge en god service så att både brukare och medarbetare känner sig trygga. I ditt arbete som verksamhetschef ingår att säkerställa erforderlig bemanning och att rekrytera assistenter. En annan del av uppdraget är att lägga scheman, attestera löner och ge grupper handledning. Som verksamhetschef har du budget, personal- och verksamhetsansvar. Du skapar förutsättningar för en effektiv verksamhet där du ansvarar för att leda, utveckla och följa upp dina verksamheter mot uppsatta mål när det gäller kvalitet, medarbetare, arbetsmiljö och ekonomi. Du bidrar och finner stöd hos dina erfarna chefskollegor. Du har en kontinuerlig rapportering till områdeschef. Dina kvalifikationer - Socionomexamen eller likvärdig högskoleutbildning - Tidigare erfarenhet av ledarskap med budget-, personal- och arbetsmiljöansvar, företrädesvis inom vård och omsorg och utförarverksamhet - Väl förtrogen med gällande lagstiftning, förordningar och föreskrifter inom verksamhetsområdet, funktionsnedsättning - God datorvana och förmåga till handhavande av olika verksamhetssystem /IT-kunskaper - God förmåga att snabbt kunna sätta dig in i ny teknik och system - God kommunikativ förmåga och behärskar det svenska språket i både tal och skrift Din kompetens Vi söker dig som är en inspirerande och utvecklingsinriktad ledare. Det transformativa ledarskapet är vår väg till att nå tillitsbaserad styrning och stödjer ett hälsofrämjande arbetssätt. Detta bygger på din förmåga att utmana till förändringar och ständiga förbättringar, att kunna situationsanpassa ditt ledarskap samt att uppmuntra dina medarbetare. Du är en trygg person som lätt skapar relationer, är förtroendeingivande och har god samarbetsförmåga. Ditt positiva förhållningssätt präglar ledarskapet och gör dig till en förebild i organisationen. Du skapar engagemang och delaktighet, gärna med inslag av humor och arbetsglädje. Du har en helhetssyn och tänker långsiktigt samtidigt som du är mål- och resultatfokuserad. Några egenskaper som är extra viktiga för dig som chef är att vara flexibel, modig, prestigelös och kommunikativ. Eftersom du kommer leda på distans är det också viktigt att du är lyhörd och en närvarande som ledare. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Det här kan vi erbjuda dig Ett utvecklande och spännande arbete som engagerar och utmanar, tillsammans med kunniga chefskollegor och medarbetare. Vi har fri tillgång till gym i kommunhuset, friskvårdsbidrag och möjlighet till lediga klämdagar samt semesterväxling. Provanställning kan komma att tillämpas. Har du några frågor, kontakta rekryterande chef Stefan Ström, 08-606 73 01, [email protected]. Välkommen med din ansökan! Vi genomför bakgrundskontroller vid samtliga chefsrekryteringar. Dessa genomförs av upphandlad extern leverantör och sker i slutskedet av rekryteringsprocessen. I den här rekryteringen har vi redan gjort våra val av annonskanaler och samarbetspartners. Vi undanber oss vänligt men bestämt all form av hjälp med rekryteringen från utomstående aktörer. Haninge kommun ser mångfald som en styrka och välkomnar alla sökande. Vår kompetensbaserade rekryteringsmetodik syftar till att fokusera på individens kompetens och därigenom även motverka diskriminering.
Beskrivning Avdelningen för Integration, Försörjning och Arbete (IFA) är en av tre avdelningar inom arbetsmarknads- och socialförvaltningen. Avdelningen ansvarar bland annat för ekonomiskt bistånd, arbetsmarknadsåtgärder, sysselsättning, sociala bostadsfrågor, nyanlända kommunplacerade flyktingar samt den samlade myndighetsutövningen för unga vuxna 18-24 år. Utgångspunkten för IFA:s verksamhet är att skapa förutsättningar för individer att nå egen försörjning och tillförsäkra dem en skälig levnadsnivå, samt att främja självständighet. Avdelningen ansvarar också för kommunens uppgifter när det gäller den lokala arbetsmarknadspolitiken och arbetar för att motverka arbetslöshet och bryta utanförskap genom olika arbetsmarknads- och rehabiliteringsinsatser och sysselsättning. Vi söker nu en vikarierande enhetschef i 8 månader till Solaenheten. Enheten har 17 medarbetare och består av två verksamheter; Solareturen, Aktivitetscenter och Sola byggåterbruk. Solareturen är en bred verksamhet med egen butik som är öppen för allmänheten där fokus är på återanvändning och återvinning. På Solareturen erbjuds deltagare arbetsträning, arbetsrehabilitering och sysselsättning i olika arbetsstationer med målet att närma sig arbete och studier eller på annat sätt egen försörjning. Aktivitetscenter har strukturerad sysselsättning för personer med dokumenterad psykisk funktionsnedsättning. Verksamheten erbjuder bland annat textil, snickeri, friskvård och skapande. Insatserna är anpassade efter individens behov och ger möjlighet till en regelbunden och meningsfull sysselsättning. Till enheten hör också två medarbetare som arbetar i nära samverkan med Teknik och fastighetsförvaltningen på Sola Byggåterbruk. Verksamheten samlar in byggmaterial av olika slag, bereder och säljer vidare till medborgarna. Solaenheten står för det sociala hållbarhetsperspektivet i verksamheten där målet är likt det på Solareturen, att våra deltagare ska rustas inför arbetsmarknad och studier. Enheten samverkar med många olika aktörer i arbetet med att skapa en ökad livskvalité och stötta den enskilde till att nå egen försörjning. Arbetsuppgifter Enhetschefen har verksamhets-, personal och budgetansvar, samt arbetsmiljöansvar för enheten. Du ingår i avdelningens ledningsgrupp tillsammans med avdelningschef och åtta andra enhetschefer. Du kommer att arbeta i en spännande, kreativ och dynamisk verksamhet med stora möjligheter till påverkan och inflytande tillsammans med kollegor och medarbetare. Kvalifikationer Du är socionom, beteendevetare eller har annan akademisk utbildning som av arbetsgivaren bedöms likvärdig. Vi vill att du har erfarenhet av arbete och/eller gedigen kunskap om arbete inom socialtjänsten gärna med fokus på insatser för att individer ska närma sig arbetsmarknaden, samt av samverkan med andra myndigheter. Du har också god kunskap och erfarenhet av arbete med målgruppen utrikesfödda, samt individer med psykisk ohälsa/sjukdom. Chefserfarenhet inom offentlig förvaltning är meriterande. Vi söker en tydlig och trygg ledare med helhetsperspektiv. Du har en god förmåga att samarbeta och kommunicera med dina medarbetare, kollegor och samverkanspartners. Du behöver ha förmåga att arbeta självständigt, ta ansvar, samt arbeta strukturerat och strategiskt med fokus på utveckling för de vi är till för. Ditt ledarskap bygger på tillit och du förmedlar en trygghet och tydlighet i mål och riktning i arbetet. B-körkort, manuell växellåda, krävs. Om Karlstads kommun Arbetsmarknads- och socialförvaltningen ger stöd till utsatta barn, familjer och personer med psykisk funktionsnedsättning. Våra cirka 700 medarbetare arbetar med missbruksvård, ekonomiskt bistånd, budget- och skuldrådgivning och familjerättsliga frågor. Vår uppgift är även att motverka arbetslöshet samt sköta tillstånd och tillsyn för alkohol och tobak. Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss! Övrig information För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons. Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till kommunens växel 054-540 00 00 för vidare hantering.
Jönköpings kommun är en stor arbetsgivare med hundratals olika yrkesroller. Vi växer i takt med att staden utvecklas med fler invånare, fler bostäder och större utbud. Vi är alltid på jakt efter ny kompetens - medarbetare med olika bakgrunder och erfarenheter, med den gemensamma drivkraften att vilja skapa en bättre stad att besöka, leva, verka och bo i. Vill du vara en del av socialförvaltningens verksamhet som ansvarar för akut stöd till medborgare under kvällar och helger när ordinarie verksamhet är stängd? Har du erfarenhet av att leda förbättringsarbete? Då har du en tjänst att söka som enhetschef för Socialjouren. Ditt nya jobb Som enhetschef i socialförvaltningen förväntas du praktisera ett hälsofrämjande ledarskap baserat på tillit, kunskap och lärande och du förväntas vara bärare av värdegrunden i socialtjänstlagens portalparagraf. Du företräder Jönköpings kommun och socialförvaltningen i relation till medborgare, medarbetare och arbetstagarorganisationer. Som enhetschef för Socialjouren har du verksamhets-, ekonomi-, personal- och arbetsmiljöansvar. Du skapar genom ditt arbete förutsättningar för medarbetare att tillsammans med medborgare möta aktuella och nya behov, förväntningar och krav på vår välfärd i en ständigt föränderlig omvärld. I uppdraget för en sammanhållen, innovativ och hållbar socialtjänst har du, likt alla medarbetare i organisationen, två uppdrag; att arbeta med socialjourens grunduppdrag parallellt med systematiskt kvalitetsarbete och förbättringsarbete för att kunna möta framtida behov. Socialjourens grunduppdrag innefattar ansvar för akuta insatser för individer som vistas i Jönköping, Habo eller Mullsjö kommun, där social problematik, medför akuta behov av myndighetsutövning när ordinarie myndighetsutövande enheter har stängt. För dig som enhetschef är den huvudsakliga arbetstiden förlagd till dagtid. Eftersom verksamhetens medarbetare har arbetstid förlagd kvällar och helger förväntas du, utifrån verksamhetens behov kunna arbeta viss del av din arbetstid utanför kontorstid. Du ingår i en chefsberedskapsgrupp inom individ- och familjeomsorgen och ansvarar för beredskap med intervall om var sjätte-sjunde vecka. I din nya tjänst som enhetschef för Socialjouren kommer ett stort uppdrag innefatta utvecklings- och samverkansfrågor kopplat till en nyligen genomförd genomlysning av verksamheten. En nära samverkan med alla verksamheter som Socialjouren arbetar för, så väl internt i Jönköping, Habo och Mullsjö kommun som externt kommer att behöva prioriteras. Uppdraget som enhetschef innebär således många samverkansytor där du som enhetschef kommer att vara en avgörande nyckelperson. Din kompetens Du som söker har lägst högskoleutbildning socionomprogrammet eller annan relevant högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Att du har erfarenhet från grundprofessionen är ett krav. Du är väl förtrogen med gällande lagstiftning och socialt arbete. Du uttrycker dig mycket väl i tal och skrift i svenska språket och har goda datorkunskaper. Du är kommunikativ och har förmåga att samverkan internt och externt. Vi ser gärna att du har grundläggande kunskaper i verksamhetsplanering och budgetarbete. Det är meriterande om du har erfarenhet av personalledning, projektledning eller liknande yrkesmässig ledarerfarenhet. Erfarenhet från arbete i politiskt styrd organisation är också meriterande. Vi förutsätter att du har ett driv och engagemang, ser organisationen som en helhet och vill vara med och utveckla individ- och familjeomsorgen i Jönköpings kommun. I rekryteringen lägger vi stor vikt vid personlig lämplighet. Vi erbjuder dig Ett spännande uppdrag att få vara med i utvecklingen av framtidens Socialjour. Våra förmåner kan du läsa mer om här: https://www.jonkoping.se/jobba-hos-oss/jonkopings-kommun-som-arbetsgivare-/detta-far-du-nar-du-jobbar-hos-oss Välkommen till oss Socialjouren har ansvar för akuta insatser för individer som vistas i kommunen där social problematik (exempelvis barn som far illa, våld, skadligt bruk eller hemlöshet) medför akuta behov av myndighetsutövning under kvällar, nätter och helger då ordinarie myndighetsutövande enheter har stängt. Socialjouren verkar för Jönköping, Habo och Mullsjö kommun. Socialjourens arbetsgrupp består av åtta socialsekreterare varav en förste socialsekreterare. Verksamheten utgår från Räddningstjänstens lokaler på Glansgatan i Jönköping. Socialjouren ansvarar för Jönköping, Habo och Mullsjö kommun. Socialjouren är organisatoriskt placerad inom Individ- och familjeomsorgens område vuxen. Enhetschefens närmaste chef är områdeschef. Bra att veta I denna rekrytering tillsätts en tillsvidaretjänst, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. I din ansökan vill vi att det finns personligt brev, ett CV, bifogat examensbevis samt tidigare tjänstgöringsintyg. All dina tjänstgöring ska kunna styrkas och det behöver framgå i vilken omfattning du arbetat, vilken anställningsform som varit aktuellt och vilken befattning du haft. Ansökningar som saknar detta kommer inte att prioriteras. Arbete utanför kontorstid förekommer. B-körkort är ett krav. Innan anställning är aktuell görs en registerkontroll där du ska uppvisa ett utdrag från belastningsregistret. I denna rekrytering gäller utdraget som heter ”Kontrollera egna uppgifter i belastningsregistret”. Urval sker löpande. Intervjuer för tjänsten kommer att ske den 5:e och 6:e november. Söker du tjänsten och blir kallad till intervju önskar vi att du är tillgänglig denna dag. Samma dag kommer även fackliga intervjuer att hållas. Testverktyg kan komma att tillämpas i denna rekrytering. Vill du veta mer? Kontakta rekryterande chef nedan. Fackliga representanter: http://www.jonkoping.se/fackligasoc Tillsammans gör vi Jönköpings kommun bättre – för alla. Kom och jobba med oss. Välkommen att söka tjänsten som enhetschef på Socialjouren! Jönköpings kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt alla samtal om annonserings- och rekryteringshjälp.
Socialförvaltningen Nordost arbetar för att ge invånare i nordöstra Göteborg en likvärdig och effektiv välfärd med möjlighet att leva trygga och självständiga liv. Förvaltningen ger stöd till individer och familjer enligt Socialtjänstlagen. Vi erbjuder också aktiviteter och mötesplatser som kan ge barn och ungdomar en meningsfull fritid. Dessutom arbetar förvaltningen aktivt med krisstöd, trygghetsfrågor, föreningsliv, folkhälsa samt kontakter med invånare och civilsamhälle. Välkommen till en levande förvaltning i ett dynamiskt stadsområde - här jobbar vi för gemenskap och öppenhet med fokus på dem vi är till för! ARBETSUPPGIFTER Nu söker vi en enhetschef till avdelning Vuxen i socialförvaltningen Nordost. Avdelningen består av fem enheter med inriktningen vuxna, skadligt bruk och beroende, våld i nära relationer och boendefrågor. Du kommer att arbeta på vår Resursenhet som arbetar med vuxna från 18 år och uppåt. På Resursenheten arbetar 17 medarbetare och två metodhandledare. Vi arbetar i huvudsak i tre olika team; boendesociala teamet, relationsvåldsteamet och stödteamet. Uppdragen kommer i huvudsak från vuxen myndighet, serviceuppdrag där individer själva söker stöd hos oss samt uppsökande verksamhet, där uppdrag kommer utifrån definierade behov i vårt stadsområde. Under 2025 träder en ny socialtjänstlag i kraft som innebär att vi kommer arbeta mycket med att utveckla vårt arbete för att möta våra invånares behov. I rollen som enhetschef har du ett helhetsansvar för verksamhetsutveckling, ekonomi, personal och arbetsmiljö. Ditt uppdrag innebär att du leder, planerar och utvecklar såväl den egna enheten som samarbetet mellan enheterna samt följer upp enhetens arbete och uppdrag utifrån gällande lagstiftning, uppställda mål, planer, rättssäkerhet och evidens. Du ansvarar för att effektivisera arbetsprocesser genom exempelvis digitalisering samt att utveckla samarbetet och samverkan såväl internt som externt. Som enhetschef ansvarar du självständigt för enheten med uppdrag från avdelningschef. Som enhetschef ingår du i avdelningens ledningsgrupp där vi tillsammans arbetar för helheten och stödjer varandra i olika frågor. Du har även tillgång till våra stödfunktioner såsom verksamhetsutvecklare, HR, ekonomi och administration. Du ingår även i olika nätverk över staden med andra chefer för att hålla samman frågorna för Göteborgs Stad. Inom förvaltningen finns en mångfald av kompetens och vilja till att utvecklas tillsammans. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har en socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi ser att du som söker har erfarenhet och god kännedom om socialtjänstens utförar- och myndighetsutövning. Vi ser också att du har tidigare erfarenhet av att arbeta inom socialtjänstområdet som chef, arbetsledare eller förste socialsekreterare. Du behöver ha god kunskap om den lagstiftning som rör verksamhetsområdet men också inom områden som arbetsrätt, förvaltningslag, kommunallag och OSL. Då dokumentation är en central del av enhetschefens uppdrag krävs det att du har god vana att arbeta med dokumentation och uppföljning. Goda IT-kunskaper är ett krav och det är meriterande om du tidigare arbetat i stadens system som t.ex. treserva, personec m.m. Du behöver också ha god förståelse i svenska och engelska i såväl tal som skrift. Har du gått en chefsutbildning som t.ex. morgondagens chef eller annan likvärdig utbildning är det meriterande. Följande kompetenser ingår i Göteborgs stad ledarkriterier; analytisk, förändringsorienterad, helhetssyn, lyhörd, social säkerhet och påverka andra. Dessa kriterier kommer därför att vara av särskild vikt i urvalsarbete och i intervjusituation. • Du kan på ett effektivt sätt identifiera och analysera kärnan i ett problem samt föreslå möjliga lösningar. Du har förmåga att se samband och kan dra logiska slutsatser utifrån begränsad och/eller komplex information. • Du ser möjlighet till förändringar och skapar situationer där nya idéer och förslag kan utvecklas. Du motiverar och beskriver pedagogiskt förändringar samt hanterar kritik mot förändring på ett konstruktivt sätt. Du driver långsiktigt och uthålligt förändringsarbete, både på lokal och övergripande nivå. • Du kan överblicka ditt eget ansvarsområde samt sätta den egna verksamhetens betydelse i ett större sammanhang. Du visar intresse för och samverkar i övergripande frågor för att skapa mervärde. • Du lyssnar på andra människor i syfte att förstå deras behov. Du söker aktivt efter andras synpunkter och perspektiv samt är mottaglig för dem genom att visa respekt, hänsyn och omtanke. • Du är bekväm i sociala kontaktytor, såväl informella som formella. Du står för fattade beslut och kan förmedla obekväma budskap när det behövs. • Du är en tydlig och god kommunikatör som får gehör för tankar och idéer samt kan påverka beslut i en viss riktning. Att arbeta hos oss förutsätter lyssnande och lärande, närvaro och lyhördhet. Det dagliga arbetet kan innehålla både oväntade och svårhanterade situationer och det är därför viktigt att du är trygg i din yrkesroll och kan ge råd och stöd till dina medarbetare. Varmt välkommen med din ansökan! ÖVRIGT För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen, uppfylla kraven i GDPR samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller brev. Har du skyddade personuppgifter skall du INTE ansöka via systemet utan kontakta rekryterande chef för hantering av din ansökan. Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter. Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.
Statens institutionsstyrelse, SiS, är en myndighet som ansvarar för individuellt anpassad tvångsvård för ungdomar med komplex psykosocial problematik och för vuxna med missbruk. SiS verkställer även sluten ungdomsvård. Det gör vi på ungdomshem och hem för vuxna med missbruk, över hela landet. Hos oss på SiS blir ditt arbetsliv en spännande utmaning. Oavsett var i vår organisation du arbetar, eller vilken tjänst du har, hjälper du till att skapa livsviktig förändring. SiS ungdomshem Råby tar emot både flickor och pojkar. Vi har både slutna och öppna platser för sluten ungdomsvård samt behandlingsplatser för LVU-placerade ungdomar. Arbetsbeskrivning Som enhetschef är du direkt underställd institutionschefen och ingår i institutionens ledningsgrupp. Du leder och driver avdelningsarbetet mot uppställda mål och ansvarar inom avdelningen för arbetsmiljö, personal, budget samt vård- och verksamhetsutveckling för avdelningen. Du ansvarar för avdelningens externa kontakter med t ex socialtjänsten. Du ingår i institutionens chefsberedskap. Som enhetschef är du anställd i myndigheten SiS för närvarande placerad vid SiS- ungdomshem Råby. Kvalifikationer För att passa i rollen behöver du ha goda förutsättningar att utöva ett gott ledarskap. I SiS menar vi att ett gott ledarskap innebär att du tar ansvar för helheten och förverkligar SiS vision och mål. Du arbetar för att våra mål nås genom att skapa goda strukturer, arbetssätt och kultur. Du tar tag i utmaningar och agerar med mod. Du är en god förebild och visar tillit till dina medarbetares och kollegors kompetens och uppmuntrar dem till utveckling och att ta eget ansvar. Du involverar dina medarbetare i vårt utvecklingsarbete och skapar förutsättningar för ett aktivt medarbetarskap och för en lärande organisation. Du främjar ett gott samarbete inom SiS och med andra samarbetspartners. Du är kommunikativ och skapar dialog, delaktighet och engagemang. Särskild vikt kommer läggas vid personlig lämplighet På SiS månar vi om ett gott ledarskap. Det innebär att du som chef och ledare tar ansvar för helheten, agerar som en god förebild, driver utveckling, främjar ett gott samarbete och är tydlig i din kommunikation. Läs mer om vårt ledarskap. Du ska också ha: • Utbildning: Du har en akademisk examen om minst 180hp inom socialt arbete, behandling, psykologi eller annan utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som lämplig. • Arbetslivserfarenhet: Du ska ha erfarenhet av att arbeta på institution eller motsvarande samt dokumenterad erfarenhet av chefs- och ledarskap inom ramen för tvångsvård eller annan relevant myndighetsutövning. • Kommunikativ, med god förmåga att uttrycka sig väl, i tal såväl som i skrift, på svenska. Anställning: Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Kontaktpersoner till fackliga organisationer: OFR/ST: Magnus Nilsson, 010-453 53 07 SACO-S: Henrik Isgren, 010-453 40 23 SECO: Shadi Shiek Khalil, 010-453 23 41 Ansökan: Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 3/11-2024 Tester och arbetsprover kan komma att ingå i rekryteringsprocessen. SiS arbetar aktivt mot all form av diskriminering och välkomnar alla sökande. För arbete på våra institutioner gör SiS registerkontroll innan anställning. Inför rekryteringsarbetet har Statens institutionsstyrelse tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. OBS! Om du har skyddade personuppgifter ska du inte söka via rekryteringssystemet. Kontakta i stället den som står som kontaktperson i annonsen. Läs gärna mer om oss på https://www.stat-inst.se/jobba-hos-oss/
Individ- och familjenämnden, Stöd och omsorg, består av tre verksamhetsområden: Myndighetsutövning, verkställighet IFO och verkställighet Funktionshinder. Myndighetsutövning har i sitt verksamhetsområde totalt ca 270 medarbetare och ansvarar för utredning och uppföljning av insatser till barn, ungdomar och vuxna i enlighet med aktuell lagstiftning. Utredning SoL vuxna består idag av 2 enheter, en enhet som är mer riktad mot missbruk, kriminalitet och våld i nära relationer och den andra enheten är riktad mot behov utifrån funktionsnedsättning. Det är till den senare som vi nu söker en enhetschef med ansvar för verksamhet, ekonomi och personal (ca 18 medarbetare). Vi söker dig som om är utvecklingsinriktad och vill leda verksamheten utifrån helhetssyn på medborgaren och dess behov med hög delaktighet bland medarbetarna. Är du den vi söker? Dina arbetsuppgifter Som enhetschef Inom området myndighetsutövning pågår ett kvalitetsarbete som syftar till att samordna insatser och med olika kompetenser möta den enskilde och dess behov. Det innebär att du som är intresserad av uppdraget kommer att vara en del i ett viktigt förändringsarbete. En del i utvecklingen med att samordna innebär också att vi ska ställa om och arbeta nära varandra inom myndighetsutövningen för att skapa förutsättningar för nya arbetssätt. Det innebär att just detta uppdrag kommer att vara formulerat i riktning mot den nya samordnade myndighetsutövningen. Din insats blir att leda dina medarbetare mot målbilden och skapa förutsättningar för samarbeten med de som främjar kvaliteten för den enskilde. Som enhetschef för utredning SOL vuxna (funktionsnedsättning) kommer du i nära samarbete med andra enheter och chefer utveckla din verksamhet. Inom ramen för utvecklingsarbetet så är det taget ett inriktningsbeslut som innebär att de två enheterna som utreder vuxna i behov av insatser enligt SOL ska närma sig varandra och samordna kring de enskilda. Det ska främja samordning, helhetssyn på den enskilde, säkerställa rättssäkerhet samt rätt insats i rätt tid. Du kommer att ingå i biträdande verksamhetschefs ledningsgrupp. Dina kvalifikationer Vi söker dig som har: socionomexamen eller annan högskoleutbildning som bedöms likvärdig av arbetsgivaren. goda kunskaper om gällande lagstiftning enligt socialtjänstlagen, bestämmelser och riktlinjer som styr arbetet inom verksamhetsområdet. goda kunskaper i svenska språket samt god förmåga att kommunicera i tal och skrift. Det är meriterande om du har erfarenhet av att ha jobbat som chef inom myndighetsutövande socialtjänst, gärna inriktning funktionshinderområdet. Du har också erfarenhet av förändringsledning och samverkan med samarbetspartners kopplade till uppdraget. Du som söker : Ser det som självklart att samarbeta nära dina kollegor inom området. Ser förändringsledning som en viktig del i ledarskapet. Ser dina medarbetare som förutsättningar för att nå alla mål med verksamheten och skapar förutsättningar för att medarbetare utvecklas och har en god arbetsmiljö. Ser dig som första linjens chef som en del av ledningen för hela verksamheten men med störst fokus på just dina medarbetare Det är tydligt för dig att medborgaren är i fokus och att kvalitet är det som ska uppnås. Självklart drivs du av frågor och intresse för verksamheter inom Individ och familj och har ett särskilt intresse för myndighetsutövning. Du är mål- och resultatorienterad och har god förmåga att säkerställa att arbetet sker strukturerat, rättssäkert och metodiskt. Du har också en god förmåga att entusiasmera och leda dina medarbetare i verksamhetsutveckling. Det är viktigt att du är tydlig med god förmåga att kommunicera budskap och förväntningar. Då verksamheten är samverkansorienterad är det viktigt att du har god samarbetsförmåga och har förmåga att bygga relationer både med medarbetare och chefskollegor. Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga kompetenser, motivation och engagemang för tjänsten. Följ Umeå kommun på Linkedin! Om Umeå kommun Umeå kommun är regionens största arbetsgivare med över 13 000 medarbetare. Kommunen har cirka 440 chefer och verksamheten är indelad i åtta förvaltningar. Våra jobb och vår värdegrund utgår från medborgarfokus, öppenhet, tillit och ständiga förbättringar. Umeå är en kulturstad i ständig utveckling. För att klara målet 200 000 invånare år 2050 behöver vi bli fler som arbetar för tillväxt och välfärd. Vi vet att olikheter berikar och välkomnar alla att söka jobb hos oss. De närmaste tio åren kommer vi att anställa omkring tusen medarbetare varje år. Vill du bli en av oss? Här kan du ta del av hur det är att leva och bo i Umeå: https://www.gatewayumea.se/sv/move-to-umea Umeå kommun ingår i tre förvaltningsområden för finska, meänkieli och samiska www.umea.se/minoriteter. Som medarbetare hos oss i Umeå kommun kan du ta del av ett antal förmåner. Ta del av våra förmåner https://umea.se/jobbochforetagande/jobbochpraktik/kommunensomarbetsgivare/varaformaner.4.1b4d24fb1752122eb843bf.html Säljer du annonser eller erbjuder rekryteringsstöd? Var vänlig, kontakta inte oss om det! Vi väljer och kontaktar själva företag vi samarbetar med.
Vi söker engagerade chefer-socialsekreterare till Barn och UngdomSom chef på Barn och Ungdom kommer du att ha en betydelsefull roll, där du arbetar nära barn, ungdomar och familjer som behöver stöd med olika utmaningar. Ditt ansvar är att vägleda, stötta och skapa förutsättningar för familjerna att hitta sina egna styrkor, utveckla dem och hitta långsiktiga lösningar med utgångspunkt från förhållningssättet Signs of Safety. Om vår kund Vi är en ansedd organisation med omfattande resurser, och vi främjar samarbete mellan myndigheter och öppenvård. Här får du möjligheten att arbeta inom en stor och varierad verksamhet med välutvecklad specialkompetens inom områden som rör våld. Vi på socialkontoret värdesätter ordning och reda samt har tydliga rutiner och väl fungerande arbetssätt som stödjer ett systematiskt arbete. Målfokuserat arbete är centralt för oss, och vi följer upp våra uppsatta mål regelbundet. Vår värdegrund bygger på respekt för individen och att sätta medborgaren i fokus. Vi betraktar olikheter som en tillgång och satsar på systematiskt kvalitetsarbete, metodutveckling och digitalisering för att stödja människors strävan efter ett självständigt liv. Socialkontoret består av varierande verksamheter och har cirka 600 medarbetare. Vi ser fram emot att välkomna dig som en värdefull del av vårt team och där du agerar som enhetschef eller verksamhetschef beroende på din kompetens och därmed ett personalansvar av ett 20-60-tal medarbetare. Erfarenhet och kvalifikationer: • Du ska ha en socionomexamen • Vara engagerad och motiverad • Kunna bidra till verksamhetens utveckling och vara anpassningsbar • Tidigare erfarenhet som chef inom socialtjänsten. Är du ute efter en seriös arbetsgivare som ger dig möjlighet att ta uppdrag enligt dina önskemål? Vi letar nu efter dig som är en erfaren socionom med bakgrund inom myndighetsutövning för barn och unga för uppdrag i Stockholm. Efter uthyrningsperioden finns det möjligheter att bli utköpt av vår kund och där vi förhandlar åt dig som avtalsbiträde. Kontakta Orlando Ludvigsson, rekryterande chef och Konsultchef för Stockholm, på telefon 010-555 85 15 eller Sandra Johansson, rekryteringsspecialist, på telefon 010-555 86 16 för mer information eller för att ansöka om tjänsten. Hyrpersonal Sverige erbjuder dig som socialkonsult: En fast konsultchef som jobbar för dig Skräddarsydda uppdrag och flexibla scheman Förmånligt löneupplägg VI BEMANNAR INOM: Socialarbetare med erfarenhet av: barn- och ungdomsutredningar, familjerätt, familjehem, bistånd äldre/LSS, ensamkommande, vuxenmissbruk, våld- i nära relationer, handledare samt gruppledare och chefer. Vår bemanning erbjuder jobb i de verksamheter där du är specialiserad. Krav: Körkort: * B (Personbil)
Visar 1 till 10 av 50 jobb