Enhetschef inom socialtjänst

Sök bland 35 lediga jobb som Enhetschef inom socialtjänst och börja ditt nya yrkesliv idag!

Sektionschef till boende för hemlösa
Malmö kommun
Chefer inom socialt och kurativt arbete

Ref: 20250486 Arbetsuppgifter Är du redo att ta dig an ett kvalificerat och spännande uppdrag som kräver mod, engagemang och nytänkande? Då är det till oss du ska söka dig! Här möts du av kunniga och engagerade medarbetare och chefskollegor och får möjlighet att arbeta proaktivt och kreativt med boende för hemlösa. Arbetsmarknads- och socialförvaltningen har ansvar för att tillhandahålla boenden och boendelösningar till personer som befinner sig i hemlöshet och behöver stöd i sin situation och en trygg plats att bo - på kortare eller längre sikt. Sektionschefsuppdraget omfattar två boenden inom enhet Boende och stöd. Enhetens uppdrag är att erbjuda boenden med stöd för personer som befinner sig i hemlöshet, huvudsakligen med ett skadligt bruk eller beroende och ofta i kombination med en psykisk ohälsa. De boende är personer i olika åldrar med unika livshistorier, erfarenheter och behov.   I uppdraget som sektionschef ingår att:  • Ansvara för mål, ekonomi, kvalitet, resultat, personal, arbetsmiljö och boendemiljö • Kommunicera verksamhetsinriktning och mål, samt säkerställa att verksamheten arbetar mot dessa • Leda och fördela arbetet på arbetsplatsen för sektionens elva medarbetare  • Ingå i enhetens ledningsgrupp samt olika forum, nätverk och arbetsgrupper och där arbeta för sektionens och Malmöbornas bästa • Samverka med interna och externa aktörer Kvalifikationer För att vara aktuell för tjänsten ska du ha: • Socionomexamen eller annan högskoleexamen om minst 180 hp som arbetsgivaren bedömer likvärdig • Erfarenhet av att arbeta med personer med som har en aktiv beroendeproblematik och en psykisk ohälsa • Erfarenhet av samordnande, projekt- eller teamledande uppdrag eller annan ledarerfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig • Mycket god svenska i såväl tal som skrift  Meriterande: • Erfarenhet av att arbeta som chef med budget-, personal- och verksamhetsansvar på en operativ nivå • Dokumenterad ledarskapsutbildning • Kunskap kring, samt erfarenhet av att arbeta utifrån socialtjänstlagen • Erfarenhet av myndighetsutövning • Erfarenhet av att arbeta i politiskt styrd organisation • Erfarenhet av att arbeta utifrån ett lågaffektivt bemötande • Erfarenhet av att arbeta utifrån ett skadereducerande förhållningssätt Uppdraget ställer krav på såväl självständigt arbete som en väl utvecklad förmåga att skapa goda samarbeten och god samverkan. Du är tillgänglig för dina medarbetare och arbetar aktivt för att skapa en trygg arbetsmiljö. Du har en mycket god kommunikativ förmåga och skapar engagemang genom tydlighet och drivkraft att utveckla verksamheten. Du arbetar aktivt utifrån tillitsbaserad styrning och ledning. Vidare har du en förmåga att strukturera och planera ditt eget arbete samt ge goda förutsättningar för dina medarbetares arbete och medledarskap. Du förhåller dig på ett konstruktivt och effektivt sätt till förändrade omständigheter, har en fallenhet för att göra väl avvägda prioriteringar och har ett gott omdöme när det kommer till din kommunikation, ditt agerande och dina beslut. Uppdraget kräver också att du har en god förmåga att se helheten. Det innebär mer konkret att du har en vilja att skapa dig en helhetssyn kring enhetens gemensamma uppdrag och mål och att du arbetar på ett sätt som gynnar enheten och förvaltningen i stort.  Vi ser fram emot att läsa din ansökan! Om arbetsplatsen Som sektionschef i vår enhet Boende och stöd ingår du, som en av sju sektionschefer, i en ledningsgrupp där alla har liknande uppdrag. Denna sjunde sektion är en utökning i syfte att värna ett nära ledarskap på enheten. Enhetens kärnuppdrag är att tillhandahålla boenden med stöd för hemlösa. Det stöd vi ger syftar till att förbättra varje persons livskvalitet och nå en långsiktig boendelösning genom att främja skademinskning och återhämtning, att stärka resurser och förmågor samt att motivera till att nå och bibehålla önskad förändring över tid.  De två boenden som sektionen ansvarar för är Bostadsbyn (29 lägenheter) och Disponentvillan (18 lägenheter). Sektionens elva medarbetare (socialpedagoger och socialsekreterare råd och stöd) arbetar stödjande, motiverande och trygghetsskapande med de boende. Om behov finns kan ytterligare boende komma att startas upp inom sektionen. Vid Sveriges största arbetsmarknads- och socialförvaltning jobbar 2500 medarbetare varje dag för att stärka Malmöbor. Tillsammans med Malmöborna vill vi öka möjligheterna till egen försörjning, minska hemlöshet, bidra till att barn och unga ska få bra uppväxtvillkor och verka för att nyanlända ska få goda förutsättningar. Det är ett viktigt och roligt arbete, men långt ifrån enkelt. Sök jobb hos oss, du kommer att göra skillnad. Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här. Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb Information om tjänsten Anställningsform: Tillsvidareanställning Omfattning: 100% Antal tjänster: 1 Tillträde: Enligt överenskommelse  Intervjuer beräknas att hållas 13/5, 14/5 samt 20/5. Andraintervjuer beräknas hållas den 27/5. Övrigt Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete.  Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov. Innan anställning erbjuds behöver du visa upp examensbevis från efterfrågad utbildning och id-handling: pass eller nationellt id-kort.

23 april 2025
Sista ansökan:
6 maj 2025
Hässelby-Vällingby sdf söker områdeschef till Första linjen IoF
Stockholms kommun
Chefer inom socialt och kurativt arbete

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna. Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning finns i västra Stockholm med närhet till natursköna områden och goda kommunikationer. Vi är cirka 1700 stolta och engagerade medarbetare som bidrar med service av hög kvalitet till stadsdelsområdets invånare varje dag. Vår arbetsmiljö präglas av samarbete, mod och delaktighet. Vår styrka är att den mångfald som finns bland invånare även finns hos våra medarbetare. Tillsammans gör vi skillnad! Välkommen till oss i Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning Vill du vara med och forma framtidens socialtjänst? Vi befinner oss i ett spännande omställningsarbete, inför ny lagstiftning, där stort fokus ligger på förebyggande insatser och tidigt stöd. Nu söker vi en strategisk och trygg ledare som med utgångspunkt i invånarnas behov vill driva utvecklingen framåt. Tillsammans skapar vi en individ och familjeomsorg som är lätt tillgänglig, förebyggande och kunskapsbaserad – är du den visionära områdeschef vi söker? I Hässelby-Vällingby SDF präglas arbetet av nytänkande, delaktighet och ett starkt engagemang för dem vi är till för. Här får du möjlighet att vara med och bidra till framtidens arbetssätt i en organisation som uppmuntrar utveckling och kreativitet.                                                 - Pernilla Takacs, avdelningschef Individ och familj Din roll Som områdeschef ansvarar du för verksamhetsplanering, budget och personal inom ditt område. Du har det övergripande ansvaret för att leda och styra verksamheten i enlighet med politiskt uppsatta mål, säkerställa att dessa uppfylls och att verksamheten håller hög kvalitet. Tillsammans med avdelningschef sätter du inriktning, samordnar och säkerställer områdets gemensamma förbättrings- och utvecklingsarbete. Du konkretiserar inriktningen genom verksamhetsplanen och skapar delaktighet bland enhetscheferna och medarbetarna i arbetet med mål och resultat.  En annan viktig del av rollen är att främja samverkan både med interna och externa aktörer.  Du ansvarar för strategier för långsiktig personal- och kompetensförsörjning och säkerställer att personalprocesser och riktlinjer följs inom området. Genom ett coachande ledarskap driver du förändring och utveckling i linje med socialtjänstens omställning. Du rapporterar till avdelningschef och ingår i avdelningens ledningsgrupp, där du bidrar med ditt områdes perspektiv samtidigt som du behåller ett helhetsperspektiv för avdelningens, förvaltningens och stadsdelens bästa. Kvalifikationer Vi söker dig som har socionomexamen samt: dokumenterad ledarutbildning flerårig chefserfarenhet (med ansvar för verksamhet-, budget- och personal), där du även varit chef över chefer och är van vid att delaktiggöra medarbetarna. erfarenhet av förändringsledning och av att driva utvecklingsarbete. stor vana av samverkan internt inom socialtjänsten/förvaltningen och externt med exempelvis skola och polis. relevant arbetslivserfarenhet samt aktuell och fördjupad kunskap inom verksamhetsområdet. erfarenhet av systematiskt kvalitetsarbete, ekonomistyrning och har arbetat i en politiskt styrd organisation. god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska. Erfarenhet från arbete inom Stockholms stad är meriterande. Stockholms stad har en chefsprofil och vi kommer lägga stor vikt vid följande kompetenser i rekryteringen: mål- och resultatorienterad, utvecklingsinriktad, samarbetsförmåga, tydlig samt helhetssyn. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet, motivation och engagemang för tjänsten Vår avdelning och vårt område - Första linjens Individ och familj Avdelningen för Individ och familj i Hässelby-Vällingby sdf samlar cirka 290 medarbetare och består av fyra olika områden: Främjande, Första linjen, Barn och unga samt Vuxen. Området Första linjen består av fem olika enheter som tillsammans erbjuder: Förebyggande och tidiga insatser för barn, unga och vuxna Föräldrarådgivning enskilt och i grupp, gruppverksamheter för barn och vuxna, uppsökande fältassistenter, skolsocionomer, ungdomsmottagning, budget- och skuldrådgivare, vräkningsförebyggare, social insatsgrupp, anhörigstöd samt träffpunkten Vistet Socialtjänstens mottagning för barn, unga och vuxna Familjerätt Välkommen med din ansökan! Övrigt Vi rekryterar utan det personliga brevet i denna rekrytering för att stärka fokus på de kompetenser och erfarenheter som efterfrågas för denna roll. Vid bedömningen av din ansökan kommer vi endast att utgå ifrån ditt CV och ett antal frågor du får besvara i samband med att du söker tjänsten. Vi önskar att du svarar konkret och kortfattat på frågorna, och att det finns en tydlig koppling mellan dina svar och ditt CV. Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

22 april 2025
Sista ansökan:
6 maj 2025
Enhetschef funktionshinder
Orsa kommun
Chefer inom socialt och kurativt arbete

Välkommen till Orsa kommun, en liten pärla i Siljansbygdens norra del. Här finns vildmark runt knuten och kulturen i centrum. I Orsa gör vi saker tillsammans på ett enkelt sätt med nära samverkan och korta beslutsvägar. I Orsa skapar vi med människor, inte för, här finns livskvalitet och vi gör saker möjliga. I Orsa finns gemenskap, mod och skaparkraft.   Beskrivning Vi söker en enhetschef till området funktionshinder. Vi tillämpar ett delat ledarskap inom funktionshinder och äldreomsorg vilket innebär att du kommer ha en närmaste chefskollega med vilken du tillsammans ansvarar för enheten. Arbetsuppgifter Du kommer ha ansvar för att leda och fördela arbetet inom en av socialtjänstens enheter. Den enhet vi nu söker chef till är funktionshinder (LSS och socialpsykiatri). Som enhetschef är du arbetsledare och har ett särskilt uppdrag att jobba aktivt med verksamhetens kvalitets- och utvecklingsfrågor. Kvalifikationer Vi söker dig som har en högskoleutbildning inom socialtjänstens verksamhetsområde eller motsvarande. För att kunna leda, entusiasmera och motivera dina medarbetare krävs hög personlig mognad och självkännedom. Du har erfarenhet av operativt ledarskap och är trygg i ledarrollen. Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd verksamhet och har goda kunskaper om gällande lagar, avtal och övriga styrdokument som är aktuella för verksamheten. Det systematiska kvalitetsarbetet är prioriterat i Orsa kommun, det är därför av särskild vikt att du kan ta ansvar för att planera, leda, utveckla och följa upp arbetet med kvalitetsutvecklingen av verksamheten. Det är därtill viktigt att du är pragmatiskt lagd och är bra på att få saker gjorda. För att kunna möta dagens och morgondagens behov inom socialtjänsten kommer det krävas att du är initiativtagande, tydlig och självgående. Välfärdsteknik och digitalisering blir en allt större del av vår vardag så det är därför viktigt att du snabbt kan ta till dig digitala system och lösningar. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.       Tidigare annons från 2020 Beskrivning En av våra chefer ska gå i pension, nu söker vi hennes efterträdare som enhetschef till särskilda omsorgen. Inom omsorgen tillämpar vi ett delat ledarskap, du kommer alltså ha en närmaste chefskollega med vilken du tillsammans svarar för er enhet inom omsorgen.   Arbetsuppgifter Du kommer ha ansvar för att leda och fördela arbetet inom en av omsorgens enheter. Den enhet vi nu söker chef till är särskilda omsorgen (LSS och socialpsykiatri). Som enhetschef är du arbetsledare och har ett särskilt uppdrag att jobba aktivt med verksamhetens kvalitets- och utvecklingsfrågor. Kvalifikationer Vi söker dig som har en högskoleutbildning inom omsorgens verksamhetsområde eller motsvarande. För att kunna leda, entusiasmera och motivera dina medarbetare krävs hög personlig mognad och självkännedom. Vi tror att du har erfarenhet av operativt ledarskap och är trygg i ledarrollen. Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd verksamhet och har goda kunskaper om gällande lagar, avtal och övriga styrdokument som är aktuella för verksamheten. Det systematiska kvalitetsarbetet är prioriterat i Orsa kommun, det är därför av särskild vikt att du kan ta ansvar för att planera, leda, utveckla och följa upp arbetet med kvalitetsutvecklingen av verksamheten. Det är därtill viktigt att du är pragmatiskt lagd och är bra på att få saker gjorda. För att kunna möta dagens och morgondagens behov inom omsorgen kommer det krävas att du är initiativtagande, tydlig och självgående. Välfärdsteknik och digitalisering blir en allt större del av vår vardag så det är därför viktigt att du snabbt kan ta till dig digitala system och lösningar. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.   Sektor socialtjänst omfattar äldreomsorg med särskilt boende och hemtjänst, särskild omsorg för personer med funktionsvariation, individ- och familjeomsorgen (IFO) samt arbetsmarknadsenheten (AME). Välkommen med din ansökan!   Vi undanber oss vänligt men bestämt alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

17 april 2025
Sista ansökan:
11 maj 2025
Enhetschef LSS
Munkedals kommun
Chefer inom socialt och kurativt arbete

Vill du jobba i den lilla kommunen med de stora möjligheterna? Varmt välkommen till oss i Munkedals kommun! Välfärdsförvaltningens uppgift är att hjälpa människor som på grund av ålder, funktionsnedsättning, ekonomiska eller familjeproblem behöver olika former av stöd och hjälp. Välfärdsförvaltningen består av enheten kommunal primärvård och de tre avdelningarna vård och omsorg, stöd och IFO (individ och familjeomsorg). Avdelning vård och omsorg består av enheter inom äldreboenden och hemtjänst. Avdelning stöd innefattas av LSS. Avdelning IFO består av socialtjänst, arbetsmarknadsenhet, socialpsykiatri och biståndsenhet. Kommunal primärvård innefattar rehabilitering och sjukvård i hemmet. Vill du vara med och lyfta LSS verksamheterna i Munkedal till nästa nivå? Vi välkomnar nu dig som vill arbeta för att individen ska leva ett så aktivt liv som möjligt, med självbestämmande i fokus. Som enhetschef inom LSS kommer du att tillhöra ledningsgruppen för Vård, omsorg och stöd. Ledningsgruppen består av nio enhetschefer och tillsammans med avdelningschef driver ni avdelningens kvalitets och utvecklingsarbete. Som stöd till ledningsgruppen finns verksamhetsutvecklare, HR-specialist och ekonom. Vi erbjuder dig - En engagerad förvaltning som vill skapa de bästa förutsättningarna för våra medborgare och medarbetare. Förvaltningen arbetar ständigt för ett utvecklande ledarskap. - Ett stimulerande arbete med möjlighet att påverka dina arbetstider. - Våra medarbetares hälsa är viktig för oss, både på och utanför arbetet, därför erbjuder vi bland annat ett generöst friskvårdsbidrag, rabatter på gymkort samt tillgång till träningslokalen Styrkan.. Beskrivning av jobbet Du leder, planerar och utvecklar din verksamhet utifrån LSS-lagstiftningen, HSL på delegation samt Socialtjänstlagen. Du följer upp och ansvarar för att säkerställa att individen får rätt stöd för att leva ett självständigt och meningsfullt liv. Genom ett tydligt och coachande ledarskap stödjer, motiverar och utvecklar du dina medarbetare så att ni tillsammans når verksamhetens mål. Du har övergripande verksamhets-, personal-, budget- och arbetsmiljöansvar. Tillsammans med dina medarbetare skapar du delaktighet och gemenskap och du leder genom våra värdeord mod, engagemang, tydlighet och tillit. Vi söker dig som har - En relevant akademisk examen, t.ex. socionom, socialpedagog eller motsvarande i antingen socialpsykiatri, sociologi, pedagogik, social omsorg eller psykologi. - Minst ett års erfarenhet som ledare/chef med personalansvar och budgetansvar, meriterande om det är inom LSS. - Erfarenhet av arbete och kunskap om personer med funktionshinder och psykisk ohälsa samt olika typer av beteendeproblematik. - God datavana och god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift. - Meriterande om du arbetat i en politiskt styrd organisation. Om du är en person som har förmåga att leda medarbetare och grupper och inspirera din omgivning med ditt engagemang och initierar samt driver utveckling, så väntar ett givande uppdrag för dig hos oss! Vi tycker att personlig lämplighet är viktigt för denna tjänst och vi kommer lägga stor vikt vid det.  Vi vill informera dig om  - Tjänsten kommer att tillsättas utifrån att erforderliga beslut fattas. - Vi vill att du innan anställning uppvisar ett utdrag ur belastningsregistret.  - Vi kommer att arbeta med löpande intervjuer, så varmt välkommen med din ansökan redan idag! Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald och jämn könsfördelning tillför verksamheten och ser därför gärna sökanden med olika bakgrund och livserfarenhet till tjänsten. Vår kommun Munkedals kommun ligger belägen mellan Göteborg och Oslo. Pendlingsmöjligheterna är många tack vare närheten till motor- och järnväg. Kommunen har ca 10 350 invånare och inom kommunens organisation arbetar cirka  900 medarbetare. Munkedal omges av fantastisk natur från det typiskt bohuslänska med salta bad och dramatiska berg till vacker fjällnatur med bra fiske- och vandringsmöjligheter. Vi har ett välmående näringsliv med stor potential, föreningar inom varierade områden, ett stort utbud av aktiviteter och mycket mer. Allt detta tillsammans med vår organisation och alla våra invånare utgör det grunden för vad som gör vår kommun till det den är. Tillsammans är vi Munkedals kommun! Varmt välkommen med din ansökan - vi ser fram emot att höra från dig! Vi undanber oss vänligt men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

17 april 2025
Sista ansökan:
8 maj 2025
Avdelningschef IFO - Välkommen till oss!
Hedemora kommun
Chefer inom socialt och kurativt arbete

ARBETSUPPGIFTER Omsorgsförvaltningen är organiserad i följande verksamhetsområden: Äldreomsorg, funktionshinderomsorg och individ-och familjeomsorg. Totalt arbetar ca 600 personer i förvaltningen. IFOs verksamheter innefattar all myndighetsutövning vad gäller barn och ungdom, vuxna med beroendeproblematik, våld i nära relation, försörjningsstöd, äldre, socialpsykiatri och funktionshinder enligt LSS mm. Även den öppna vården med olika hemmaplansinsatser och arbetsmarknadsverksamhet samt verkställighet socialpsykiatri ingår i verksamhetsområdet. Öppenvården består av två verksamhetsdelar; inriktning barn och familj samt beroende. Engagerade enhetschefer leder respektive enhet som är: Barn och ungdom, vuxen, bistånd, verkställighet socialpsykiatri och arbetsmarknad. Nu söker vi deras närmaste chef. Som chef har du ett övergripande ansvar för verksamheterna innefattande myndighetsutövningen, ekonomi, arbetsmiljö och verksamhetsutveckling. Du rapporterar direkt till förvaltningschefen och ingår i förvaltningens ledningsgrupp. Du håller samman verksamheternas medarbetare, coachar och utvecklar enhetschefernas förmåga att både samarbeta och agera självständigt inom det egna ansvarsområdet. Vi kommer värdera dina personliga egenskaper högt då samarbetsförmåga, viljan att skapa ett större vi över enhetsgränserna och det sammanhållande sociala arbetet är nyckeln till framgång. Du samarbetar med övriga i kommunens verksamheter och omvärlds bevakar för framtida strategiska ställningstaganden. Du arbetar utifrån kommunens styrmodell och företräder IFO inför nämnden. Din profil: Som ledare inspirerar du enhetscheferna till att vilja, våga och kunna utveckla sina egna förmågor och får dem att ta ansvar för att utveckla verksamheten tillsammans i rätt riktning. Du välkomnar nya sätt att arbeta och har modet att pröva nya vägar. Du är ärlig och tydlig när du ger feedback och vågar gå in i dialog där du agerar på ett konstruktivt sätt. Vidare tar du ansvar för verksamheten i både med- och motgång, sätter invånaren i fokus samt tar ansvar för din och enhetschefernas leverans. Du kommer att vara en viktig del av kommunens förberedelse och arbete med omställningen till den nya socialtjänstlagen. Vi erbjuder dig en gedigen introduktion som anpassas efter dina behov. I Hedemora kommun har vi friskvårdsbidrag samt möjlighet att semesterväxla. För övriga förmåner se: https://hedemora.se/kommun-och-demokrati/sa-fungerar-kommunen/arbeta-hos-oss/personalformaner/ KVALIFIKATIONER Du har examen från en högskoleutbildning inom ett område som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten exempel socionom eller beteendevetare med socialrätt. - Flerårig erfarenhet av arbete som chef inom något av IFO-områdena med budget-, personal-, och verksamhetsansvar. Det ekonomiska ansvaret gör att du ska ha förmågan att analysera utfall och kan vidta åtgärder för att söka balans mellan resurser och uppdrag. - Erfarenhet av att ha varit chef över andra chefer och att arbeta i en politiskt styrd organisation. Du ser till hela kommunkoncernens bästa. - Du har kunskap om lagstiftningen inom området, en god förmåga att använda relevanta systemstöd samt B-körkort krävs. ÖVRIGT Som medarbetare inom Hedemora kommun är det viktigt att du delar den gemensamma värdegrunden KRAM som står för Kundfokus, Respekt, Ansvar och Mod. Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Vi har gjort vårt mediaval och undanber oss all kontakt från annonsförsäljare samt rekryteringsbolag. Välkommen med din ansökan!

17 april 2025
Sista ansökan:
18 maj 2025
Enhetschef till Gemensam mottagning
VÄXJÖ KOMMUN
Chefer inom socialt och kurativt arbete

Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill göra nytta för dem vi är till för! Växjö kommun är Kronobergs största arbetsgivare som varje dag, året runt, arbetar för våra invånare, företag och besökare. Tillsammans skapar vi en hållbar morgondag och en attraktiv kommun att bo, leva och verka i – idag och i framtiden. Det innebär ett arbete där vi utmanar oss att tänka nytt, lära och utvecklas med varandra. Vill du vara en del i ett stort sammanhang där du får vara med och göra skillnad på riktigt? Välkommen till oss på Växjö kommun! ARBETSUPPGIFTER Nu har du chansen att få vara en del av socialtjänstens arbete, i en kommun där det förebyggande arbetet är i framkant. Hos oss får du arbeta i en stabil och utvecklingsorienterad organisation som står redo att välkomna den nya socialtjänstlagen. Vårt fokus är Barnens bästa och för det krävs samverkan för individens bästa, både internt och med våra externa samarbetspartners. Läs gärna med om Kronobarnsmodellen och vårt sätt att tänka kring samverkan och helhetsperspektiv för barn, unga och deras familjer. Kommande år är barn och ungas uppväxtvillkor prioriterat, vilket gör det extra spännande att jobba hos oss. Du kan i denna tjänst få chans att direkt påverka våra medborgares livsvillkor och upplevelsen av socialtjänsten, men även bidra till kommande generationers livskvalitet. Gemensam mottagning är ingången till socialtjänsten och fungerar som vårt nav när det gäller rådgivning och att göra bedömningar för att ge rätt hjälp till våra medborgare. Den gemensamma mottagningen är en viktig del av vårt arbete med att erbjuda rätt stöd i rätt tid. Här möts barn och unga, vuxna, familjer och personer i utsatta livssituationer av ett professionellt bemötande och en snabb och samordnad insats. Arbetsuppgifter: Du kommer ha personal, budget och verksamhetsansvar. Du leder arbetet för en grupp om ca 10 socialsekreterare tillsammans med en biträdande enhetschef Du kommer ingå i en enhetschefsgrupp som består av 15 enhetschefer och ha ett närmare dagligt samarbete med tre av dessa enhetschefer. Din närmaste chef är avdelningschefen. KVALIFIKATIONER Du har en socionomexamen och erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänstens område. Erfarenhet av chef- och ledarskap är meriterande. Erfarenhet av förebyggande arbete och öppenvård är välkommet. Du behöver bidra med två viktiga egenskaper: ett lugn, en stabilitet och ett mod att stå kvar och coacha medarbetare i svåra bedömningar, samt en förmåga att se framtidens socialtjänst som en möjlighet att driva utveckling och skapa förändring i arbetssätt och kultur. Är du redo att bli vår nästa enhetschef? Vi ser fram emot din ansökan. ÖVRIGT I den här rekryteringen vill vi att du bifogar ditt CV och gärna ett personligt brev som beskriver hur du kan bidra till denna tjänst. Intervjuer kommer att ske följande datum: 19/5, 26/5, 27/5 och 3/6. Växjö kommuns anställda ska spegla den mångfald som finns i kommunen. Vi välkomnar sökande oberoende av till exempel ålder, kön och etnicitet. Som tillsvidareanställd blir du som regel krigsplacerad i vår organisation.

16 april 2025
Sista ansökan:
11 maj 2025
Områdeschef socialtjänst
Vårgårda kommun
Chefer inom socialt och kurativt arbete

Välkommen till Vårgårda kommun och en arbetsplats där du får utvecklas och göra skillnad varje dag. Med respektfullt bemötande och hög tillgänglighet gör vi allt för att leverera välfärdstjänster som överträffar förväntningarna hos invånarna i vår kommun. Med utgångspunkt från vår vision, vår gemensamma värdegrund och tydliga politiska mål bygger vi för stark tillväxt och starkt arbetsgivarvarumärke i kommunen. I Vårgårda erbjuder vi: - Ett meningsfullt och viktigt arbete! - En möjlighet att arbeta nära verksamheten med förbättringsarbete - Enhetschefer och medarbetare med erfarenhet och glädje till jobbet! - Friskvårdsbidrag - Semesterväxling - Flextidsavtal - Bra pendlingsmöjligheter Området Socialtjänst organiserar Individ- och familjeomsorg (myndighetsutövning samt insatser), Arbetsmarknads- och flyktingfrågor, funktionsstöd samt vuxenutbildningen i Vårgårda och Herrljunga. ARBETSUPPGIFTER Som områdeschef socialtjänst är ditt främsta ansvarsområde att stötta enhetschefer och ansvara för att få ihop helheten. I detta ingår att fungera som ett lättillgängligt stöd i det dagliga arbetet men samtidigt vara modig och ta fram målbilder för att utveckla arbetet framåt. Under de nästkommande åren kommer en ny socialtjänstlag att implementeras i landet, i det ser vi att det finns ett stort utvecklingsarbete att göra för att ställa om och bli en mer tillgänglig socialtjänst. Du har en samordnande roll och arbetar för en god samverkan med externa och interna verksamheter. Det ingår att planera och utveckla vår verksamhet tillsammans med såväl socialchef som enhetschefer och övriga medarbetare. Din ledningsgrupp består av sju enhetschefer där ni tillsammans arbetar för att utveckla verksamheten. Vi strävar efter en verksamhet med god kvalité och en hög kostnadseffektivitet. Detta tror vi att vi tillsammans når genom att involvera alla led i verksamheten och arbeta med såväl små som stora förbättringar. Du kommer ha fullt ansvar för arbetsmiljö, personal och ekonomi för din avdelning och rapporterar till socialchef. KVALIFIKATIONER För att trivas i rollen som områdeschef behöver du ha en god förmåga att planera ditt eget arbete och ha ett coachande förhållningssätt gentemot enhetschefer. Du bör även ha en vana av att leda och föra fram budskap till grupper. Då arbetet innebär många kontaktytor och samarbeten är det viktigt att du både är bra på och trivs med att samarbeta och samverka med andra, men även att du har förmåga att arbeta självständigt. Uppdraget som områdeschef är betydelsefullt och viktigt, men innebär även komplexa och utmanande frågor. Som person är du därför trygg och stabil och visar på en empatisk förmåga även i svåra situationer. Du ska ha: - Högskoleutbildning inom verksamhetsområdet - Aktuell erfarenhet av att arbeta inom området - Ledarerfarenhet, meriterande om du är van att leda andra chefer - Förståelse för den kommunala verksamheten och att arbeta i en politiskt styrd verksamhet I rekryteringsprocessen lägger vi stor vikt vid ovanstående kompetenser, personlig lämplighet, motivation och engagemang för tjänsten. Intervjuer är planerade till ons v 20. ÖVRIGT I Vårgårda kommun gäller heltid som norm med möjlighet till deltid. Då heltidsuppdrag saknas innebär det att tjänster kan kombineras med andra arbetsuppgifter, eller vid annan arbetsplats. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Vårgårda kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Varmt välkommen med din ansökan! Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som säljare: Vårgårda kommun har gjort sitt medieval för rekrytering och undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

16 april 2025
Sista ansökan:
11 maj 2025
Enhetschef till Myndighet stadsområde Centrum
GÖTEBORGS KOMMUN
Chefer inom socialt och kurativt arbete

Vi är alla olika. Vi är alla också lika och har samma rätt till ett tryggt hem, en meningsfull sysselsättning och att känna oss värdefulla. Med rätt förutsättningar kan vi växa, utvecklas och delta i samhället på våra egna villkor. Inom förvaltningen för funktionsstöd ger vi stöd, service och omsorg till barn och vuxna med funktionsnedsättning och skapar möjlighet för dem att leva ett gott och självständigt liv, som alla andra. Genom att sprida kunskap och samarbeta inom Göteborgs Stad och med andra aktörer ökar vi förståelsen för individers behov och utformar insatser som gör verklig skillnad. Med 6 200 engagerade medarbetare är vi Sveriges största funktionsstödsförvaltning. Vi arbetar inom boenden med särskild service, daglig verksamhet, sysselsättning, boendestöd, personlig assistans, barn- och korttidsboenden, avlastning samt stöd och ledsagning. Vill du vara med och bidra till ett mer inkluderande samhälle? Välkommen till oss! Du är Göteborg. ARBETSUPPGIFTER En av våra duktiga enhetschefer ska gå vidare till arbete i annan kommun. Vi söker därför en ersättare till enheten för Vuxna Sol och mottag i Centrum. I Centrum arbetar fem enhetschefer inom myndighet och alla enheterna sitter samlade på samma adress. Det innebär ett nära samarbete inom stadsområdet. De övriga enheterna är Unga, Vuxna LSS och Socialpsykiatri (två enheter). Enheten vi rekryterar till består totalt av 14 socialsekreterare, varav fem i mottaget och nio på Vuxna Sol, insatser enligt Socialtjänstlagen. Enheten är placerad på Första Långgatan 21b. Mottagets roll är att lotsa och ge vägledning till personer som hör av sig till oss, samt ta emot och handlägga alla nya ärenden inom samtliga målgrupper, som kommer till stadsområdet. På Vuxna Sol handlägger man insatser för personer över 18 år som kan behöva stöd till exempel i form av hemtjänst eller korttidsboende. I uppdraget ingår mycket samverkan med våra utförare av insatser, andra socialtjänstförvaltningar, med den kommunala hälso- och sjukvårdsorganisationen samt med regionens hälso- och sjukvård. Personal-, budget-, kvalitets- och verksamhetsansvar ingår i ditt uppdrag. Du kommer till en stor ledningsgrupp med 18 enhetschefer i staden och din närmsta chef blir verksamhetschef Karin Hansson. Vi befinner oss i en spännande fas med digitalisering som en naturlig del av vårt arbete och är nyfikna på att lära oss mer om AI som ett verktyg inom myndighetsutövningen. Vi har kommit en god bit på vägen i förändringsarbetet inom funktionsstödsområdet där vi tillsammans med socialförvaltningarna i staden utvecklar arbetet för bland annat personer i hemlöshet. I din roll är det därför viktigt att du som enhetschef hänger med i utvecklingen och bidrar till en utökad samverkan för vår målgrupp. Vi söker dig, som med driv och engagemang vill arbeta på Myndighet Centrum tillsammans med kollegor, dina medarbetare och genom god facklig samverkan! KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är utbildad socionom eller med motsvarande akademisk examen. Uppdraget kräver dokumenterad praktisk erfarenhet av myndighetsutövning, helst inom funktionsstöd, men annars annan myndighetsutövning som är relevant inom området. Vi ser gärna att du har arbetat som chef inom socialtjänsten tidigare. Du behöver vara trygg i hantverket med ett helhetstänk kring socialtjänstens roll och uppgifter och behöver därför ha god kunskap om SoL och LSS som styr. Det är meriterade om du slutfört ledarutbildningen morgondagens chef eller motsvarande samt har tidigare erfarenhet av ledningsarbete till exempel som 1:e socialsekreterare. Vi söker dig som vi ser har potentialen att bli en trygg och inspirerande ledare. Du är en god kommunikatör som får gehör för tankar och idéer. Genom ditt sätt att kommunicera och argumentera skapar du entusiasm och energi som uppmuntrar prestationer, teamkänsla och ökad motivation hos dina medarbetare. Vidare är du en ledare som förstår vikten av att samverka i övergripande frågor för att skapa mervärde. Du tar hänsyn till olika perspektiv och kan sätta den egna verksamhetens betydelse i ett större sammanhang. Vi ser också att du arbetar bra med andra genom att du lyssnar, visar intresse och respekt och förstår det gemensamma uppdraget. Genom att vara intresserad och skapa förståelse för andra verkar du för ett respektfullt arbetsklimat. Du motiveras av tydligt definierade mål och har förmåga att omvandla dessa till en konkret handling. Med fokus på målet kan du omprioritera arbetet vid ändrade förutsättningar eller behov. Är du ledaren för vår verksamhet? Varmt välkommen med din ansökan! ÖVRIGT Intervjuer kommer att hållas 19, 20 och 21 maj. I den här rekryteringen kommer du få svara på ett antal frågor där du får beskriva din kunskap inom området i stället för att skicka ett personligt brev. Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Som medarbetare i förvaltningen för funktionsstöd erbjuder vi dig: - Trygg anställning med goda anställningsvillkor - Heltid med möjlighet till deltid - Introduktion vid nyanställning - Kompetensutveckling - Friskvårdsbidrag, cykelbidrag samt andra rabatter och erbjudanden Du kan endast skicka in din ansökan via vårt rekryteringssystem eftersom all hantering av personuppgifter skall ske enligt GDPR. Har du skyddade personuppgifter ska du INTE söka via systemet utan kontakta ansvarig rekryterande chef för hantering av din ansökan. Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten inte behöver tas i anspråk i förvaltningen eller stadens omställningsarbete. Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Inför denna rekrytering har vi valt rekryteringskanaler och önskar inte erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- eller rekryteringshjälp.

16 april 2025
Sista ansökan:
7 maj 2025
Utvecklingsledare/enhetschef IFO, projektanställning 3 år
Arjeplogs kommun
Chefer inom socialt och kurativt arbete

Beskrivning Tjänsten är en 3 årig projektanställning. Tjänsten är en delad tjänst, 50% enhetschef för individ och familjeomsorgen och 50% utvecklingsledare för arbete med införande av Nya Socialtjänstlagen. I uppdraget ingår implementering av nya Socialtjänstlagen i organisationen samt ledningsansvar för IFO för att i samstämmighet med nya Socialtjänstlagen kunna utforma en långsiktigt hållbar ledningsstruktur och organisation för IFO där även personal-, verksamhets- och ekonomiskt perspektiv kommer in. I chefsbefattningen ingår arbetsmiljö-, personal- och budgetansvar samt utvecklingsarbete inom funktionen. Som chef ansvarar du för att verksamhetens strukturer, implementera och följa upp gällande bemanning, kvalitetsledningssystemet (riktlinjer, rutiner och verksamhetsplan).  Som enhetschef arbetar du nära andra enhetschefer och ingår i ledningsgrupp för vård och omsorg. Genom tydligt och inspirerande ledarskap vill du vara med och skapa trygga miljöer för både klienter och medarbetare. På ett självklart och engagerat sätt formar du verksamheten utifrån lagstiftning och de politiska beslut och riktlinjer som finns i kommunen och på enheten. I det viktiga arbete som du, dina kollegor och chefer inom Socialtjänsten utför, stöttar ni varandra genom utmaningar och hjälper varandra att tillsammans utveckla ännu bättre välfärd.  I arbetet med införandet av Nya Socialtjänstlagen arbetar du med att implementera Nya Socialtjänstlagen. Du har ett nära samarbete med utvecklingsledaren inom vård- och omsorgsverksamheten.  Kvalifikationer Vi ser att du har en socionomutbildning eller annan av arbetsgivaren bedömd likvärdig utbildning. Vi ser gärna att du har erfarenhet av myndighetsutövning inom Individ och familjeomsorgen, det vill säga ekonomiskt bistånd, barn och unga, missbruk, familjerätt, våld i nära, hedersvåld samt människohandel och dödsboanmälningar. Vi ser också gärna att du har erfarenhet från biståndshandläggning både inom SoL och LSS. Du kan arbeta enligt en tydlig process, organisera och planera ditt arbete väl, slutför det som påbörjats och håller deadlines. Du är bra på att anpassa dig och hittar bästa lösningen för verksamheten genom att ha fokus på det gemensamma målet. Du hanterar stress på ett konstruktivt sätt och har ett gott bemötande i pressade situationer.  Du har goda kunskaper i svenska i tal och skrift.   Tjänsten kräver körkort.  Övrigt Tillträde snarast enligt överenskommelse 3 årig projektanställning Sysselsättningsgrad 100% Vi kommer att begära utdrag ur belastnings och misstankeregistret under rekryteringsprocessen. Vi tillämpar löpande rekrytering vilket innebär att tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdag så vänta inte med din ansökan! Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare annonser. Om du överväger att flytta till Arjeplog och har frågor eller behöver hjälp, är du varmt välkommen att kontakta vår inflyttningssamordnare Hilde Pape. Du når henne på telefon 0961-141 38 eller via e-post: [email protected]. Hilde ser fram emot att hjälpa dig med din flytt och att besvara dina frågor om livet i vår vackra kommun. Kommunen ser positivt på om du även vill arbeta inom kommunens räddningstjänst som deltidsbrandman. I vänliga och vackra Arjeplogs kommun ligger Sveriges största och fjällnära skärgård. Här har vi kortast restid till arbetet och samtidigt en storslagen natur runt hörnet. Här möts tiotusen år gammal kultur med innovativt näringsliv och forskning i världsklass. Vår fordonstestindustri och vår besöksnäring ger kommunen en internationell prägel. Med invånarna i fokus ser vi till att det där självklara fungerar: en skola med god kvalitet, en omsorgsfull vård och en trygg livsmiljö. Som arbetsgivare erbjuder vi dig ett utvecklande och meningsfullt arbete i en god gemenskap. Arjeplog, Àrjepluovve, är en samisk förvaltningskommun. Vi välkomnar därför särskilt sökanden med kunskaper i samiska språken och kulturen.

15 april 2025
Sista ansökan:
18 maj 2025
Enhetschef Psykosocialt stöd till vuxna och daglig verksamhet
Piteå kommun
Chefer inom socialt och kurativt arbete

Socialtjänsten i Piteå består av åtta avdelningar som beslutar, samordnar samt verkställer de insatser som beviljas. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Avdelning Psykosocialt stöd för vuxna och daglig verksamhet ansvarar för boende och daglig verksamhet för personer med funktionsnedsättning som har beslut enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) eller socialtjänstlagen (SoL) samt för boendestöd till personer som tillhör personkretsarna inom LSS men med beslut enligt SoL. Vi utökar nu vår chefsgrupp och söker nu en ny chefskollega. Vi söker dig som har en positiv syn på ditt arbete, medarbetare och din omgivning. Du inspirerar och engagerar de du möter och som uppskattar samarbete och samverkan. Ditt ledarskap präglas av mod och tydlighet. Vi strävar efter att kontinuerligt förbättra oss och befinner oss just nu i en spännande utvecklingsfas där vi tillsammans arbetar med att bland annat förbättra vårt tillitsbaserade arbetssätt samt vår styrning och ledning. Vi är kreativa, finner gemensamma lösningar, upprätthåller en öppen och trevlig atmosfär i alla våra sammanhang och placerar medborgaren (individen) i centrum för vårt arbete.  Vill du vara med och leda i förändring och har goda ledaregenskaper? Har du erfarenhet av att leda arbetsgrupper i förändring samt att möta personer som har kognitiva funktionsnedsättningar? Du kan vara den vi söker. Välkommen med din ansökan! Arbetsuppgifter  Tillsammans med medarbetare, kollegor, metodstöd och chef ansvarar du för avdelningens operativa och strategiska arbete när det gäller kvalité, arbetsmiljö och ekonomi. Du arbetar systematiskt med planering, genomförande och uppföljning. Du är tillgänglig och närvarande för medarbetare, brukare, företrädare, kollegor och chef. Du ingår i en ledningsgrupp som består av avdelningschef, tio enhetschefer, chefsresurs och kvalitetssamordnare/metodstöd. Du samarbetar och samverkar internt-externt samt deltar i olika arbetsgrupper och nätverk. Kvalifikationer  Vi söker dig med en adekvat universitets- eller högskoleexamen samt några års erfarenhet av att arbeta som chef inom offentlig verksamhet. Körkort och tillgång till egen bil är ett krav då bilkörning ingår i tjänsten. Det är meriterande om du har erfarenhet från att arbeta med förändringar samt har kompetens inom funktionshinderområdet. Mer om tjänsten  Tjänsten är en tillsvidareanställning, heltid (100%). Arbetstiden är förlagd dagtid, måndag – fredag. Vi erbjuder flexanställning, friskvårdsbidrag, löne- och semesterväxling.Vi använder oss av Benify som förmånsportal. Vi eftersträvar mångfald bland våra medarbetare med tanke på ålder, kön och etnicitet. Tillträde för tjänsten sker under hösten 2025. Välkommen med din ansökan senast 2025-05-04 För samtliga tjänster skall "Blankett för att kontrollera egna uppgifter - Begäran om utdrag från belastningsregistret för enskild person (442.3)" Kontrollera egna uppgifter, e-tjänst | Polismyndigheten - uppvisas i obrutet kuvert. Dina ansökningshandlingar är allmänna handlingar och hanteras enligt offentlighetsprincipen. Har du beslut om skyddade personuppgifter ber vi dig kontakta Rekryteringsteamet för alternativ sökväg på telefon 0911-69 65 10 . Om arbetsplatsen  Socialtjänsten är en av kommunens sju förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med pitebor, näringsliv och föreningar utvecklar vi Piteå till en ännu bättre plats att bo, leva och verka i.  Läs mer:  Socialtjänsten i Piteå - vi bygger framtiden tillsammans - Våra verksamheter Jobba hos oss - Arbete (pitea.se)  Piteå växer - Kommun & politik Move to Piteå – för dig som vill flytta till Piteå  Letar du bostad, vill du veta mer om skola och barnomsorg eller är du nyfiken på kultur- och fritidsutbudet? Inflyttarservice Piteå erbjuder dig stöd från start till mål.  Läs mer - Move to Piteå

15 april 2025
Sista ansökan:
4 maj 2025