Enhetschef inom socialtjänst

Sök bland 27 lediga jobb som Enhetschef inom socialtjänst och börja ditt nya yrkesliv idag!

Vi söker en enhetschef till Biståndsenheten

Med Bergslagens skogar i norr, Mälaren i söder och med ett rikt kulturarv som omfattar både en lång industrihistoria, ett kungligt slott och unik kulturmiljö kring Strömsholms kanal är Hallstahammars kommun en plats som lockar både besökare och nya invånare. Vi är en växande kommun med 16 600 invånare i en dynamisk region med närhet till såväl natur som storstad. Vi har ett företagsklimat som är bland det bästa i länet och vi levererar en välfärd med hög kvalitet. Vår vision är att vara en kommun där allt är enkelt och nära, där nytänkande och kreativitet är självklart. Givetvis visar vi ansvar och engagemang för att kunna skapa ett bättre samhälle och miljö för kommande generationer. Kort sagt så ska du hitta det goda livet i storstadens närhet i Hallstahammars kommun oavsett om du bor här, driver företag, arbetar i kommunen eller bara är här på tillfälligt besök. ARBETSUPPGIFTER Vill du bli en del av Äldreförvaltningen i Hallstahammars kommun och jobba som enhetschef för Biståndsenheten? Gillar du när det händer många saker samtidigt? Är du en engagerad person som vill göra skillnad för människor i behov av samhällets stöd? Då kan du vara den vi söker! Ditt ansvar som enhetschef på Biståndsenheten omfattar medarbetare, verksamhet, arbetsmiljö och budget. Du blir chef för en mindre grupp biståndshandläggare och huvudansvarig för myndighetsutövningen inom Äldreförvaltningen. Du arbetar både operativt och strategiskt. Som enhetschef förväntas du vara drivande i förändrings- och utvecklingsarbeten och du har det yttersta ansvaret att kvalitetssäkra myndighetsutövningen och övriga processer som pågår inom området. Samverkan med flera olika aktörer internt och externt är en central del av uppdraget som enhetschef och det är viktigt att du ser nödvändigheten med det. Hallstahammar är en mindre kommun med stora möjligheter att påverka. Inom Äldreförvaltningen finns områdena särskilda boenden, stöd i eget boende, hälsa och sjukvård och bistånd. Som enhetschef för Biståndsenheten ingår du i förvaltningens övergripande ledningsgrupp, där du förväntas bidra till helheten. Vi har en god samverkan mellan verksamhetsområdena, där vi arbetar prestigelöst och med fokus på den vi är till för. Hallstahammar är en äldrevänlig kommun och med en särskild verksamhet som fokuserar på förebyggande arbete. Som chef och ledare i Hallstahammars kommun skapar du delaktighet i arbetet som pågår på enheten och du arbetar tillitsbaserat. Då uppdraget som chef för Biståndsenheten inte omfattar heltid, ingår även andra arbetsuppgifter på uppdrag av förvaltningschef. Det kan handla om att finnas med i olika övergripande förändrings- och utvecklingsprocesser. KVALIFIKATIONER Krav: Akademisk examen som socionom, beteendevetare eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig och relevant för uppdraget Erfarenhet av myndighetsutövning, helst inom äldreområdet Akademisk utbildning i socialrätt Behärska svenska väl i tal och skrift B-körkort Relevant arbetslivserfarenhet Meriterande: Chefserfarenhet eller annan erfarenhet som till exempel teamledare från relevant verksamhet Arbetslivserfarenhet som utvecklare eller strateg Kunskaper om arbetsmiljö och arbetsrätt Personliga egenskaper: Du är trygg i dig själv, tydlig i din kommunikation, initiativrik och resultatinriktad med en god förmåga att organisera och prioritera. Du är prestigelös och öppen för andras input, men också beslutsam när det krävs. Du är uppdragsfokuserad, engagerad, strukturerad och agerar utifrån lagar, mål och uppdrag. Du ser helhet och tar hänsyn till det större perspektivet, tänker strategiskt och långsiktigt för verksamhetens bästa. Du är flexibel och kan ställa om snabbt. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Provanställning kan komma att tillämpas. ÖVRIGT Hallstahammars kommun ingår i finskt förvaltningsområde och vi ser gärna sökanden med kunskaper i finska i tal och skrift. Alla erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes vänligen men bestämt.

17 april 2024
Sista ansökan:
2 maj 2024
Verksamhetschef

I rollen som verksamhetschef för verksamhetsområdet myndighet inom omsorgskontoret arbetar du med att skapa strukturer och samarbetsformer som främjar de underställda chefernas möjligheter att lyckas i sina uppdrag. Relevant lagstiftning, verksamhetsuppföljning, kvalitetsarbete och arbetsmiljöfrågor är centrala delar av jobbet. Tillsammans arbetar vi aktivt för att stärka arbetsmiljön genom att främja friskfaktorer och vi strävar efter att kontinuerligt integrera detta. Samarbetet med de andra två verksamhetscheferna är av stor vikt, särskilt inom arbetsmiljö. En del av arbetet handlar om att arbeta mot mål satta av individ- och familjenämnden, där ett nära samarbete med nämnden, inklusive närvaro och presentationer, är avgörande. Samarbete och många olika kontaktytor är en del av det dagliga arbetet, där du har kontakt med andra myndigheter, kontor, regionen, anhöriga och civilsamhället. Du har ansvaret för enhetschefer inom områden som barn- och unga, försörjningsstöd, missbruk, enheten för arbete och integration, äldre och LSS, inklusive öppenvården. I rollen som verksamhetschef i omsorgskontoret ingår du i en stödjande ledningsgrupp med socialchef, biträdande socialchef, två andra verksamhetschefer, specialister och stödfunktioner som ekonomi, HR och utveckling. Vi arbetar tillsammans mot gemensamma mål och har möten varje vecka för att hitta den gemensamma vägen framåt. För att kunna utveckla och stötta dina chefer och medarbetare behöver även du som verksamhetschef utvecklas och må bra, i en gemenskap med stöttande kollegor, präglad av gott ledarskap. Krav Vi söker dig som har: Relevant högskoleutbildning, som socionom, beteendevetare eller motsvarande Minst tre års erfarenhet som chef Goda kunskaper i svenska Goda IT-kunskaper/systemvana, eftersom delar av arbetet sker i digitala forum. Meriterande Utbildning inom ledarskap och/eller förändringsledning Erfarenhet av att leda andra chefer Arbete inom politiskt styrd organisation och liknande befattningar Kunskap om biståndsbedömning för äldreomsorg och LSS (ingår i ditt ansvarsområde) Vem vi söker För att lyckas i rollen krävs förmågan att väga in personal-, ekonomi- och verksamhetsperspektiv i beslutsprocessen. Du behöver ha en strategisk förmåga för långsiktig planering och helhetstänkande, samtidigt som du hanterar en händelsedriven vardag där rätt prioriteringar är avgörande för att lyckas. Du är stabil som person och kan behålla fokus även under pressade situationer. Att ta ansvar för ditt arbete och sträva efter att säkerställa att målen uppfylls är självklart för dig. Du är samarbetsinriktad och relationsskapande, med ett ledarskap baserat på tillit där begrepp som tydlighet, förtroende, delaktighet och gemenskap värderas högt. Stämmer ovanstående in på dig? Varmt välkommen med din ansökan! Anställningens omfattning Anställningsform: Tillsvidareanställning Omfattning: Heltid (100%) Tillträde sker enligt överenskommelse Varaktighet: Tillsvidare Möjlighet till lönväxling För mer information kontakta Erik Haglöf [email protected] tel. +46 (0)708 441160 eller Gry Jansen [email protected] tel. +46 (0)70 490 3993 Vi ser fram emot din ansökan!

17 april 2024
Sista ansökan:
17 maj 2024
Enhetschef till vuxenenheten

Värmdö är en förtrollande vacker plats i förändring där modiga medarbetare får saker gjorda. Genom tillit, handlingskraft och öppenhet, får våra medarbetare möjlighet att göra livet bättre för invånarna. I Värmdö ska varje medarbetare uppnå frihet att växa, frihet att välja väg, frihet att göra skillnad. Värmdö. Möt friheten. Individ och familjeomsorgskontoret söker en enhetschef till vuxenenheten Socialtjänsten i Värmdö kommun utvecklar individ- och familjeomsorgen. Det gör vi bland annat genom att stärka det nära ledarskapet och genom att skapa förutsättningar för att leda på helhet utifrån en sammanhållen socialtjänst. Vi gör det också genom att digitalisera och automatisera olika processer för att ge mer utrymme till värdeskapande tid med våra medborgare. Enhetscheferna är direkt underställda kontorschef. Utöver chefer finns samordnare, administrativt stöd och utvecklingsledare. Sammanlagt finns det ca 70 medarbetare inom kontoret inriktat på förebyggande verksamheter, utförarverksamheter och myndighetsfunktioner.   Som enhetschef Ingår du i ledningsgruppen tillsammans med övriga enhetschefer, stödfunktioner och kontorschef. I ditt chefsuppdrag bidrar du till att Värmdö kommun ska vara en attraktiv arbetsgivare. Förtroendevalda, chefer och medarbetare ska ges bästa möjliga förutsättningar för att skapa en gemensam kultur som inger mod, öppenhet och engagemang. Ditt driv ska bidra till en organisation i ständig utveckling med tydligt och moget ledarskap som möjliggör fortlöpande förbättringar. Du förväntas leverera enligt de i verksamhetsplanen uppsatta målen. Kravprofil - Du har socionomutbildning och lång erfarenhet av chefsuppdrag och socialt arbete inom myndighetsutövning barn och vuxna. - För att Du ska kunna utmana och leda i en organisation med en hög takt av förändring är det viktigt med fokus på en sammanhållen socialtjänst. Du ska ta dig an och hantera nya utmaningar och arbetssätt samt leda medarbetarna i en sömlös organisation. - Du har en hög grad av nyfikenhet och mottaglighet för digitala arbetssätt och en tro på att det leder till förbättringar för de vi är till för – våra medborgare. - Du har en känsla för kostnadseffektivitet och god ekonomisk hushållning av skattemedel samt för att ta dig an utmaningen i att fatta ekonomiska beslut. - Du känner en trygghet i rollen som chef och har intresse för och är insatt i arbetsmiljöfrågor. - Du har goda kunskaper inom socialtjänstlagen, LVU, LVM och övriga lagar som styr kommunal verksamhet - Du har erfarenhet från arbete i en politiskt styrd organisation/ kunskap och kännedom om kommunala beslutsprocesser. Kompetens Goda ledaregenskaper, utvecklingsinriktad, drivs av att bidra till att utveckla medarbetare, arbetssätt och organisation. Intresse för digital utveckling och effektiva arbetssätt. Viktigt att känna en naturlig trygghet i rollen som ledare. God samarbetsförmåga och drivs av att uppnå mål. Viktigt att vara lyhörd för medarbetares behov och lösningsorienterad. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Meriterande Erfarenhet inom myndighetsutövning som riktar sig till vuxna och barn. Värmdö kommun erbjuder ett generöst friskvårdsbidrag, SL-kort mot nettolöneavdrag, semesterväxling till extra lediga dagar och mycket mer. Vi arbetar även aktivt för att skapa hälsofrämjande arbetsplatser med en god arbetsmiljö och tillämpar rökfri arbetstid. Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald tillför verksamheten och ser därför gärna sökande med olika bakgrund, livserfarenhet och könsidentitet till tjänsten.  Vill du veta mer är du välkommen att kontakta oss, se kontaktperson nedan. Kontaktuppgifter till arbetstagarorganisationerna hittar du på https://www.varmdo.se/fackligaorganisationer eller via Servicecenter, 08-570 470 00. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons. Rekrytering sker löpande under annonseringsperioden.

17 april 2024
Sista ansökan:
22 april 2024
Enhetschef barn och unga, IFO Kramfors kommun

Kramfors kommun är det naturliga navet i Höga Kusten, format under årtusenden. Hos oss kan människor, platser och miljöer växa efter sina egna förutsättningar. Tillsammans skapar vi välfärden och ett fungerande samhälle som är jämställt och rättvist för alla som bor och vistas i kommunen. Vi brukar med stolthet säga att vi har Sveriges viktigaste jobb! Det är en bra utgångspunkt för att en arbetsdag hos oss ska kännas meningsfull. Vi vill att individ- och familjeområden i Kramfors kommun ska vara en socialtjänst i framkant. Letar du efter ett chefsuppdrag där du kan vara med och utveckla framtidens socialtjänst? Då kan det här vara uppdraget för dig, genom en utvecklad styrning ska vi tillsammans skapa framgång! Välkommen till oss! ARBETSUPPGIFTER På enheten arbetar socialsekreterare, ärendehandledare, mentor och familjehemssekreterare. Som enhetschef jobbar för att skapa förutsättningar för att dina medarbetare ska kunna utvecklas och ta tillvara på deras kompetens, engagemang och kreativitet. Du utgår du från att man genom tillit kan stärka och skapa en lärande organisation. Närmaste chef är verksamhetschef IFO och som enhetschef ingår du i IFO:s ledningsgrupp där du tillsammans med tre andra enhetschefer och verksamhetschef samverkar för att på bästa möjliga sätt driva verksamheten framåt. Att utveckla samverkan inom verksamheten, i förvaltningen, i kommunen och gentemot andra aktörer är en nyckelfaktor för att vi tillsammans ska lyckas med vårt uppdrag. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är utbildad socionom och har en erfarenhet av att vara chef inom Individ- och Familjeomsorg. Har du dessutom erfarenhet av att vara chef för Barn och Unga är det en merit. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och det är viktigt att du är trygg som person och förtroendeskapande. Du behöver vara strukturerad i ditt arbetssätt och inte vara rädd för utmaningar. Du behöver vara intresserad av utveckling och vilja hitta nya arbetssätt, att göra välfärden annorlunda. B-körkort är ett krav samt goda kunskaper i svenska i både tal och skrift. Vi förutsätter att du har god datavana. ÖVRIGT Bifoga CV och kort personligt brev. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Ange referensnummer och löneanspråk i ansökan. Referenser lämnas vid begäran och inför vissa anställningar i kommunens verksamheter krävs utdrag från belastningsregistret. I vår kommun är ett antal tjänster placerade i säkerhetsklass så säkerhetsprövning kan komma att ske. Vi har gjort vårt medieval för rekrytering och undanber oss därför kontakt med säljare av rekryteringstjänster. Varmt välkommen med din ansökan till ett av Sveriges viktigaste jobb! Här kan du läsa mer om att flytta till och bo i Kramfors kommun: https://www.kramfors.se/bygga-bo--miljo/flytta-till-kramfors.html

16 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024
Enhetschef till barn och familj myndighet till Västra Götalands län!

Vi söker Enhetschef till barn och familj myndighet i Göteborg. Uppdraget startar i början av maj och pågår under hösten, med möjlighet till förlängning. Du ska ha socionomexamen och minst fem års arbetserfarenhet som chef inom området barn och unga och med myndighetsutövning. Erfarenheten skall vara i närtid. Du ska ha goda kunskaper om aktuell lagstiftning inom området. Vidare ska du ha arbetserfarenhet av BBIC. Goda kunskaper i Treserva, Adato, Oulook och Office-paketet efterfrågas. Som person ska du vara flexibel, ha god kommunikativ förmåga, god samarbetsförmåga samt god förmåga i svenska i både tal och skrift. Du ska kunna arbeta på arbetsplatsen. Har du erfarenheten som efterfrågas och är tillgänglig under perioden? Ansök uppdraget redan idag! Arbetsuppgifter Sedvanliga arbetsuppgifter för enhetschef på barn och familj enhet. Du kommer att leda och utveckla arbetet i verksamheten i samarbete med chefskollegor och medarbetare. Anställning Du kommer att bli anställd som konsult för Vårdlänken Bemanning & Rekrytering, med varierande arbetstider och tjänstegrad efter överenskommelse. Som konsult hos oss erbjuds du: • Konkurrenskraftig lön och intressanta uppdrag i olika verksamheter • Kollektivavtal, tjänstepension, friskvårdsbidrag och semesterersättning • Stora möjligheter att själv välja arbetsplats och arbetstider • Hjälp med resa och boende om du arbetar på annan ort • Introduktion och kontinuerlig coachning så att du snabbt kommer in i din roll • En dedikerad och tillgänglig konsultchef, som själv varit verksam inom ditt yrkesområde • Inbjudningar till seminarier och konsultträffar Vårdlänken är ett auktoriserat bemanningsföretag genom arbetsgivarorganisationen Almega – en trygghet för dig som konsult. Det innebär bland annat att vi har kollektivavtal och gedigna ansvars- och olycksfallsförsäkringar för våra konsulter, samt att vi betalar in till din tjänstepension från den allra första kronan du tjänar. Ansökan Varmt välkommen att skicka in din ansökan till oss via ansökningsformuläret. Urval och intervjuer sker löpande, så vi tar tacksamt emot din ansökan så snart som möjligt. Vid frågor om tjänsten, var vänlig kontakta kontaktpersonen nedan. På www.vardlanken.se/lediga-jobb presenterar vi alla våra lediga uppdrag. Om oss Vårdlänken Bemanning & Rekrytering förmedlar intressanta konsultuppdrag och tjänster till dig som är läkare, sjuksköterska, fysioterapeut, arbetsterapeut, socionom, chef eller har annan profession inom vård eller socialt arbete. Vårt mål är att ge dig ett flexibelt och utvecklande arbetsliv, samtidigt som vi tillsammans bidrar till en välfungerande vård- och omsorgssektor genom rätt kompetens på rätt plats. Vi har över 26 års erfarenhet av vårdbemanning. Våra kunder är både privata och offentliga aktörer inom hälsovård, sjukvård och omsorg över hela Sverige. Vi hjälper dem med skräddarsydda bemanningslösningar och hjälper även till att rekrytera personal till fasta tjänster. Det gör oss till helhetsleverantör av kompetens inom vård- och omsorgsområdet. Läs mer på www.vardlanken.se, samt följ oss på Linkedin: www.linkedin.com/company/vardlanken

16 april 2024
Sista ansökan:
26 april 2024
Enhetschef barn och familj till Västra Götalands län!

Vi söker Enhetschef till barn och familj myndighet i Göteborg. Uppdraget startar i början av maj och pågår under hösten, med möjlighet till förlängning. Du ska ha socionomexamen och minst fem års arbetserfarenhet som chef inom området barn och unga och med myndighetsutövning. Erfarenheten skall vara i närtid. Du ska ha goda kunskaper om aktuell lagstiftning inom området. Vidare ska du ha arbetserfarenhet av BBIC. Goda kunskaper i Treserva, Adato, Oulook och Office-paketet efterfrågas. Som person ska du vara flexibel, ha god kommunikativ förmåga, god samarbetsförmåga samt god förmåga i svenska i både tal och skrift. Du ska kunna arbeta på arbetsplatsen.  Har du erfarenheten som efterfrågas och är tillgänglig under perioden? Ansök uppdraget redan idag! Arbetsuppgifter Sedvanliga arbetsuppgifter för enhetschef på barn och familj myndighet. Du kommer att leda och utveckla arbetet i verksamheten i samarbete med chefskollegor och medarbetare. Anställning Du kommer att bli anställd som konsult för Vårdlänken Bemanning Rekrytering, med varierande arbetstider och tjänstegrad efter överenskommelse. Som konsult hos oss erbjuds du: • Konkurrenskraftig lön och intressanta uppdrag i olika verksamheter • Kollektivavtal, tjänstepension, friskvårdsbidrag och semesterersättning • Stora möjligheter att själv välja arbetsplats och arbetstider • Hjälp med resa och boende om du arbetar på annan ort • Introduktion och kontinuerlig coachning så att du snabbt kommer in i din roll • En dedikerad och tillgänglig konsultchef, som själv varit verksam inom ditt yrkesområde • Inbjudningar till seminarier och konsultträffar Vårdlänken är ett auktoriserat bemanningsföretag genom arbetsgivarorganisationen Almega – en trygghet för dig som konsult. Det innebär bland annat att vi har kollektivavtal och gedigna ansvars- och olycksfallsförsäkringar för våra konsulter, samt att vi betalar in till din tjänstepension från den allra första kronan du tjänar. Ansökan Varmt välkommen att skicka in din ansökan till oss via ansökningsformuläret. Urval och intervjuer sker löpande, så vi tar tacksamt emot din ansökan så snart som möjligt. Vid frågor om tjänsten, var vänlig kontakta kontaktpersonen nedan. På www.vardlanken.se/lediga-jobb presenterar vi alla våra lediga uppdrag.

16 april 2024
Sista ansökan:
30 april 2024
Enhetschef på Myndighetsservice

Vi värdesätter ett nära ledarskap. Nu utökar vi chefsteamet på Myndighetskontoret och söker en enhetschef till Myndighetsservice! Myndighetsservice är en del av Myndighetskontoret och en servicefunktion mot hela förvaltningen. Vi arbetar med handläggning inom bland annat lagen om valfrihetssystem (LOV), färdtjänst, dödsbo, taxor och avgifter. Vi arbetar också administrativt med exempelvis personal- och fakturahantering samt bemannar verksamhetens reception. Vårt arbete styrs i hög grad av gällande lagar, föreskrifter och politiska riktlinjer. Vi söker nu en ny chef till vår enhet med 10 medarbetare. Du har du din arbetsplats i kommunhuset i centrala Hudiksvall. Du arbetar på en mindre enhet men på en stor arbetsplats där många olika kompetenser samlas. Här erbjuds du ett gott kollegialt stöd! Arbetsuppgifter I din roll som enhetschef ingår primärt att leda, följa upp och utveckla arbetet på enheten där du har verksamhets-, ekonomi- och personalansvar. Du är ett nära stöd till medarbetarna på Myndighetsservice. Parallellt med ditt ledande uppdrag kommer du även ansvara för egna arbetsuppgifter som ingår i enhetens ansvarsområden. Du styr själv över hur du disponerar din tid under olika perioder beroende på hur behovet ser ut. I och med att vi är en servicefunktion innefattar ditt arbete många olika interna- och externa samarbeten. Som enhetschef på Myndighetskontoret kommer du att delta i vårt ledningsgruppsarbete som vi är mycket stolta över. Genom aktivt arbete har vi skapat en kultur som präglas av engagemang, utveckling och helhetsfokus. Din profil Vi söker dig som är en entusiastisk lagspelare vars arbete präglas av struktur, innovation och gemensamt målfokus. Du är gärna drivande i utvecklingsarbete och är tydlig i ditt ledarskap. Du ser vikten i att arbeta tillsammans. För tjänsten krävs att du har en akademisk examen från en utbildning som av oss bedöms vara relevant för uppdraget. Som vår nya enhetschef ser vi att du har flerårig erfarenhet inom social- och omsorgsförvaltningens arbetsområden. Det är fördelaktigt om du har kunskap om vad en chefsroll innebär, antingen genom ledarerfarenhet eller någon form av ledarskapsutbildning, samt god kännedom om de lagstiftningar som styr vårt arbete. Du uttrycker dig väl i tal och skrift. B-körkort är en fördel. Vid urval görs en sammanvägd bedömning och stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Provanställning på 6 månader kan komma att bli aktuellt. I denna rekrytering kommer arbetspsykologiska tester användas. Om förvaltningen Vi finns här för människor. Vi erbjuder olika typer av stöd till barn, unga, familjer och vuxna som på något sätt har behov av våra insatser. Vi ger personer det stöd som behövs för att sedan av egen kraft komma vidare till arbete, studier eller på annat sätt få hjälp för att utvecklas. Vi tar hand om våra gamla när de behöver stöd i sin vardag. Vi är en av få kommuner i Sverige som har en samlad socialtjänst. Det innebär att myndighetsutövning samt behandlande och stödjande insatser finns i en och samma förvaltning. Det ser vi som en enorm styrka. Vi skapar värde för våra kommuninvånare och bidrar till ett gott och värdigt liv – för alla, oavsett förutsättningar. Vi lägger stor vikt vid tidiga insatser och förebyggande arbete, professionellt och individuellt anpassat stöd. Vi är en lärande arbetsplats - Vi gör varandra bättre genom vårt kvalitetsarbete med fokus på dem vi är till för. Vi är social- och omsorgsförvaltningen – en del av Hudiksvalls kommun. Om Hudiksvalls kommun Mitt i Sverige, vid den vackra hälsingekusten, ligger Hudiksvalls kommun - eller kanske mer känt som Glada Hudik. Här lever 37 600 glada hudikbor, och mer än hälften av oss bor på landsbygden.  I Hudiksvalls kommun är avstånden korta till det mesta man vill göra och det man behöver, och du får tid över till det som är viktigt i livet. Här finns närhet till kontrastrika miljöer, ett aktivt föreningsliv och ett näringsliv med stor handlingskraft - många världsledande företag har sitt säte i vår kommun. Hudiksvalls kommun är den största arbetsgivaren i kommunen. Tillsammans är vi 3 800 medarbetare, inom 300 olika yrken, som varje dag jobbar för att skapa värde för dem vi är till för – våra kommuninvånare. Det är ett stort och viktigt uppdrag som ska genomsyras av trygghet, öppenhet, delaktighet och jämlikhet. På så sätt hjälps vi åt att bygga ett samhälle där alla människor är lika mycket värda. Tänk på att inte skriva känsliga personuppgifter eller värderande information i din ansökan. Om du har skyddade personuppgifter vill vi att du ansöker genom att kontakta den rekryteringsansvariga som står i annonsen. Din ansökan blir en allmän handling enligt offentlighetsprincipen. Läs mer om vad vi som arbetsgivare kan erbjuda dig: www.hudiksvall.se/jobbahososs

15 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024
Enhetschef öppenvård, familjebehandling och resurs inom område barn, IFO

Har du idéer för framtiden och drivs du av utmaningar? I Haninge får du utvecklas tillsammans med trygga kollegor som vill göra skillnad redan idag. Just nu pågår ett av de mest ambitiösa förändringsarbetena i vår kommuns historia. Vi bygger en ny stad, cirka 20 minuter från Söder. Följ med på vår resa.    Hos oss på social- och äldreförvaltningen får du vara med och bidra till ett bättre liv för de vi är till för. Tillsammans med oss kommer du få vara med och skapa rätt förutsättningar och hitta nya lösningar för att klara vårt uppdrag med god kvalité idag och i framtiden. Här ansvarar vi för livets hela resa inom individ- och familjeomsorg, stöd och service till personer med funktionsnedsättning och för omsorg och stöd i olika former till kommuninvånare, över 65 år. Vill du tillsammans med oss bidra till ett bättre liv? Välkommen att utmanas och utvecklas med oss I vår anpassning inför framtidens socialtjänst har vi påbörjat en andra linjens socialtjänst där Område Barn är ett av fyra områden. Vi möter barn med behov av samordnade och omfattande insatser som föregås av ansökan och utredning – biståndsbeslut. Med starkt målgruppsfokus utreder och samordnar vi insatser utifrån evidens- och kunskapsbaserade metoder och i samverkan med andra samhällsaktörer. Område Barn består av enheter inom utredning, familjehemsvård/kontaktverksamhet, öppenvård samt administrativa uppdrag och andra stödfunktioner. Nu söker vi två enhetschefer till öppenvården som vill vara med i den fortsatta utvecklingen av verksamheten. Du ingår i områdets ledningsgrupp och rapporterar direkt till områdeschefen.  Ditt uppdrag Som enhetschef har du ansvar för verksamhet, personal, arbetsmiljö och ekonomi. Du leder och fördelar det dagliga arbetet med ansvar för kvalitet och verksamhetsutveckling och bidrar till en fungerande samverkan internt och externt. Som enhetschef inom öppenvården utvecklar du tillsammans med medarbetarna våra olika öppenvårdsinsatser som vänder sig till barn, ungdomar och deras familjer och säkerställer att våra insatser grundas på kvalitet och evidens. Du är nyfiken på och uppmuntrar medarbetarnas kreativitet som en del av vår verksamhetsutveckling. Enhetschef Öppenvård-familjebehandling: Enheten består av behandlare som idag organiseras i två olika grupper och lokaler. Vi planerar att utöka med familjebehandlare och erbjuda mer intensiva insatser hemma hos familjerna. Du kommer vara med i utformningen av intensivbehandlarnas arbetssätt och implementering tillsammans med myndighetschefer och kommer handleda behandlarna i arbetet. Enhetschef Öppenvård-resurs: Enheten kommer bestå av tre huvudområden varav SIG är ett. Som chef för SIG samordnar du arbetet, samverkar med externa aktörer samt främjar en samverkan internt så arbetet med målgruppen "att lämna kriminalitet" hålls ihop inom kommunen. Det andra området är Gröna Huset som är en skolverksamhet i samarbete med utbildningsförvaltningen. Det tredje området planeras bli en resurspool med socialsekreterare som kommer ärendehandledas av den chef där de har uppdrag. Du kommer vara med i utformningen av resurspoolens arbetssätt och implementering tillsammans med myndighetschefer. Uppdraget som chef i Haninge kommun innebär generellt att vara en förebild och se helhetsuppdraget - att vi arbetar för våra medborgare- vara lojal mot verksamhetens mål och fattade politiska beslut, liksom att följa arbetsgivarens riktlinjer, värderingar och policys. Chefsuppdraget innebär även att ha mod att utmana till förändring genom att uppmuntra nya idéer, kreativitet och driva ständiga förbättringar. Det här söker vi hos dig Socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Mångårig erfarenhet inom myndighetsutövning barn/unga. Goda kunskaper om relevant lagstiftning  God förmåga att organisera och strukturera arbetsuppgifter Tidigare erfarenhet av öppenvård och kunskap om arbetssätt och metoder relevanta för målgruppen (Öppenvård-resurs) Erfarenhet av behandlingsarbete och meriterande med terapeutisk vidareutbildning motsvarande steg 1 (Öppenvård-familjebehandling) . Det är meriterande om du har tidigare chefserfarenhet med ansvar för verksamhet, personal, arbetsmiljö och budget. Du har ett engagemang för barn och unga och är intresserad av metod- och verksamhetsutveckling. Du är lyhörd med ett coachande förhållningssätt och motiveras av att få andra att växa. Du förväntas kunna arbeta självständigt och ha en hög initiativförmåga. Du har en god förmåga till reflektion och analys samt kan motivera och fatta beslut.  Gott professionellt bemötande mot våra klienter, samarbetspartners och varandra är viktigt för oss. Vi står inför en spännande omställning som kommer kräva förändrade arbetssätt och där öppenvården kommer ha en betydande roll. Därför behöver vi chefer som driver förändring och har förmåga att skapa flexibla lösningar.  För att axla chefsuppdraget ser vi att det är viktigt att du tar ansvar och kan prioritera samt att du vågar såväl fatta beslut som be om hjälp. Du är prestigelös, står för ditt ord, vågar berätta om egna misstag och uppmuntrar och inspirerar dina medarbetare genom att arbeta tillsammans med dem mot era gemensamma mål.    För att klara uppdraget som chef hos oss på bästa sätt behöver du vara en empatisk person med god samarbetsförmåga som är duktig både på att skapa relationer och ha en tydlig kommunikation. Vi ser även att du är modig, kreativ och flexibel i ditt ledarskap. Det här kan vi erbjuda dig Hos oss får du ett utvecklande arbete som engagerar och utmanar, tillsammans med kunniga kollegor och erfarna chefer. Vi sitter i ljusa trevliga kontorslokaler med goda parkeringsmöjligheter och närhet till köpcentrum, restauranger, naturområde med bad, skid- och löpspår, samt till Handens pendeltågsstation, endast 20 minuter från Söder. Vi har fri tillgång till gym i kommunhuset, rökfri arbetstid, friskvårdsbidrag, årsarbetstid, klämdagar samt möjlighet till semesterväxling. Välkommen med din ansökan!  Vi genomför bakgrundskontroller vid samtliga chefsrekryteringar. Dessa genomförs av upphandlad extern leverantör och sker i slutskedet av rekryteringsprocessen.  Haninge kommun ser mångfald som en styrka och välkomnar alla sökande. Vår kompetensbaserade rekryteringsmetodik syftar till att fokusera på individens kompetens och därigenom även motverka diskriminering.

15 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024
Enhetschef till barn- och ungdom öppenvården

På plats i verkligheten! Tycker du att det är stimulerande när det händer mycket och trivs i förändrings- och utvecklingsprocesser? Har du precis som vi ett högt engagemang för barn och ungdomars bästa? Då vill vi att du söker denna tjänst! Vi erbjuder dig ett spännande arbete där du verkligen får vara med och driva utveckling! Vi är öppna för förändring och är redo att fortsätta att utveckla våra metoder och arbetssätt utifrån omställningen till den nya socialtjänstlagen. Det ställer krav på mod, idérikedom och framåtanda men är du erfaren inom yrket, nyfiken, kreativ och tycker om utveckling – då kommer du trivas hos oss! Om arbetsplatsen Barn- och ungdomsenheten, 0-20 år, består idag av cirka 50 medarbetare uppdelade i en myndighetsdel och en öppenvård med två enhetschefer. Vi söker nu en enhetschef till öppenvården. Enhetschefen kommer att leda barn- och ungdomsenhetens öppenvård och tillsammans med enhetschefen för myndighetsutövning ha ett gemensamt ansvar över klientprocessen för att individer i behov av stöd ska få rätt hjälp och stöd. Öppenvården består av familjebehandlare/familjepedagoger, fältassistenter, familjecentral, stödboende, Mini-Maria, familjerätt och placeringsgruppen där familjehemsvården ingår. Enheten har cirka 30 medarbetare samt två gruppchefer.  Vi har flera utvecklingsprojekt på gång där vi inför familjeorienterat arbetssätt, SSPF - Skola socialtjänst, polis och fritid i samverkan och SIG - sociala insatsgrupper samt skolsociala team.   Arbetsuppgifter Som enhetschef har du ansvar för din enhet i form av kvalitets-, personal- och ekonomiansvar. Du sitter i avdelningens ledningsgrupp och rapporterar till avdelningschef. Tillsammans med den andra enhetschefen leder du barn- och ungdomsenhetens ledningsgrupp. Du driver, utvecklar och följer upp verksamheten utifrån uppsatta mål tillsammans med gruppchef och medarbetare.  Ett viktigt område är kompetensförsörjningen och att genuint arbeta med arbetsmiljöfrågor för att fortsätta utveckla den bästa arbetsplatsen. Det här söker vi hos dig För att lyckas i rollen har du: • socionomexamen • bred erfarenhet av arbete med familjer och/eller ungdomar inom öppenvård och/eller myndighetsutövning • flera års chefs- eller ledarerfarenhet, med fördel inom barn- och ungdom • erfarenhet av att ha utvecklat och infört förebyggande insatser • god kunskap om samverkande myndigheters verksamhet • goda kunskaper och erfarenhet av att arbeta systematiskt med både kvalitets- och arbetsmiljöarbete • goda kunskaper i socialtjänstlagen • god förmåga att uttrycka dig i såväl tal som skrift på svenska • datorvana och förmåga att snabbt kunna ta till dig nya IT-system Det är meriterande om du har: • kunskap om familjeorienterade arbetssätt • kunskap om familjerätten • kunskap om familjehemsvård • erfarenhet uppföljning och utvärdering, exempelvis FIT • erfarenhet av skolsociala team, sociala insatsgrupper och/eller SSPF skola, socialtjänst, polis och fritid i samverkan Som person gillar du att arbeta mot mål och du skapar engagemang och delaktighet för att få med dig medarbetare mot gemensamma mål. Du är nyfiken, lösningsorienterad och ser och använder dig av medarbetarnas styrkor för att utveckla självledarskap och verksamheten. Du har en strategisk förmåga och förståelse för effektivitet ur ett ekonomiskt perspektiv och är van att leverera resultat. Som ledare är du stabil och coachande, naturligt kommunikativ och tydlig i din ledarroll. Du förstår innebörden av att vara ett gott föredöme och ser till verksamhetens bästa. Du anpassar din ledarstil efter person och situation på ett smidigt och lyhört sätt samtidigt som du konstruktivt kan utmana, ta tag i svåra situationer och fatta nödvändiga beslut. Du har en strategisk förmåga och i stressade situationer behåller du ett realistiskt perspektiv och fokuserar på rätt saker. Du leder utifrån en helhetssyn. Information om tjänsten Tillträde: enligt överenskommelse Anställningsform: Tillsvidareanställning Sysselsättningsgrad: Heltid Antal lediga befattningar: 1 Ref. nr: SON/2024/0260/023   Det här erbjuder vi dig! Välkommen till Nynäshamn – skärgårdens pärla, en unik plats i Stockholms län. Du kommer till en tillväxtkommun som befinner sig i en spännande utvecklingsfas där befintliga arbetsmetoder och förhållningssätt utmanas och ett genomgripande och väl förankrat förändrings- och utvecklingsarbete pågår. Vår nya vision för Nynäshamns kommun är framtagen för att möta framtidens behov av ökad service och kvalitet till kommunens invånare och företagare. Den utvecklingsresa som sker ger dig stora möjligheter till utmaning, utveckling och att göra skillnad! Välkommen till Nynäshamn!

12 april 2024
Sista ansökan:
12 maj 2024
Vikarierande resultatenhetschef myndighet funktionsnedsättning (LSS)

Myndigheten för äldre och personer med funktionsnedsättning (MÄF) är en del av Omsorgskontoret i Södertälje kommun. Inom MÄF ingår 3 enheter, varav en är Myndighet funktionsnedsättning, som är en del av Omsorgsnämndens verksamhet. Då vår resultatenhetschef går på föräldraledighet i höst söker vi nu en vikarierande resultatenhetschef som vill arbeta med verksamhetsutveckling tillsammans med sina medarbetare för att möta dagens behov. Omsorgskontoret satsar nu på digitalisering, och vi behöver utveckla verksamheten till att bli mer modern och att i större utsträckning använda oss av digitala verktyg. Ledarskap i Södertälje Som chef i Södertälje kommun skapar du motivation och engagemang för uppdraget hos dina medarbetare. I ditt ledarskap har du förmågan att omsätta den politiska inriktningen till bra verksamhet med fokus på Södertäljeborna. Du kommunicerar mål och skapar delaktighet i arbetet genom att uppmuntra och tillvarata goda idéer. I ditt ledarskap ger du dina medarbetare ett professionellt stöd och möjligheter till utveckling. Du är en självklar förebild och en god ambassadör för kommunen. Ditt ledarskap utgår från vår värdegrund samt de krav och förväntningar vi ställer på dig som chef och ledare i Södertälje kommun. Uppdraget Som resultatenhetschef är du första linjens chef där du leder och fördelar arbetet och har fullt personal-, budget- och arbetsmiljöansvar. Enheten består av en enhetschef, 4 gruppledare, 2 kontaktsekreterare och 25 LSS-handläggare. Du ingår i ledningsgruppen för MÄF och rapporterar till Myndighetschef. Enheten utreder, bedömer och fattar beslut om insatser för personer med funktionsnedsättning både enligt SoL och LSS. Som resultatenhetschef är det viktigt att bygga relationer både med medarbetare och med samverkanspartners som t.ex. utförarverksamheter, andra enheter inom kommunen samt med regionen – där alla tar ansvar för att öka klientens välbefinnande. Resultatenhetschefen har ansvar för att enheten har en handläggning av hög rättssäkerhet och god kvalitet. Vem är du? I Södertälje kommun arbetar vi utifrån det transformerande ledarskapet. Vi söker en resultatenhetschef som är en förebild i organisationen och är tydlig i sitt budskap, lyhörd, kommunikativ, och som aktivt deltar i sina medarbetares vardag. Att kunna se helheten och prioritera, samt kunna bryta ned de övergripande politiska målen till enhetens mål är A och O. Som resultatenhetschef förväntas du ha en god struktur och tydligt arbeta med processerna i din verksamhet. Genom ett tillitsbaserat ledarskap utmanar och stöttar du dina medarbetare till att utveckla verksamheten tillsammans med dig som ledare. Krav: - 3-årig högskoleexamen som arbetsgivaren bedömer som lämplig för uppdraget - Erfarenhet av att ha arbetat i en politiskt styrd verksamhet - Erfarenhet av myndighetsutövning inom LSS - Erfarenhet av ledarroll inom myndighet - Kunskap om olika funktionsnedsättningar och hur de kan uttryckas i vardagen - Goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift Meriterande: - Erfarenhet av chefsrollen ur ett arbetsgivar- och ledarskapsperspektiv - Tidigare erfarenhet av ekonomi- och budgetansvar - Erfarenhet av att arbeta förebyggande för att förhindra ohälsa hos klienter och personal - Ledarskapsutbildning - Arbetsmiljöutbildning - Erfarenhet av att arbeta i verksamhetssystemet Combine - Kunskap om missbruk/beroende och psykisk ohälsa - Erfarenhet av att arbeta i en miljö där flera kulturer och förhållningssätt möts Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet för uppdraget. Vi erbjuder dig Tjänsten är ett vikariat, 100%, på 12 månader. Vi på Myndigheten för äldre och personer med funktionsnedsättning sitter i kontorslandskap i moderna lokaler på Storgatan 42, centralt i Södertälje.  Varje dag går ca 6 000 personer till sitt jobb i Södertälje kommun. Vi har många olika roller hos oss och vill erbjuda dig ett meningsfullt jobb där du får möjlighet att bidra till samhället och samtidigt känna glädje. Som medarbetare hos oss får du möjlighet att utvecklas och sätta avtryck på riktigt. Som anställd i Södertälje kommun erbjuds du bl.a. trygga anställningsvillkor, ett generöst friskvårdsbidrag, flexibilitet vad gäller arbetstid och arbetsformer samt möjlighet att byta semesterdagstillägget mot extra lediga dagar. Vi har även ett stort utbud av utbildningar och kompetenshöjande insatser för dig som ledare. För mer detaljerad information kring våra förmåner läs gärna mer på vår externa hemsida: https://www.sodertalje.se/formaner Som chef hos oss får du ta del av våra utvecklingsinsatser för chefer. Du kommer att utmanas i ditt ledarskap för att växa som ledare, stärka dina förmågor att engagera dina medarbetare, se utmaningar ur nya perspektiv och reflektera över ledarskapsfrågor kopplat till Södertälje kommuns värdegrund. Välkommen till oss! Övrigt Urval och intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden. Södertälje kommun arbetar med kompetensbaserad rekryteringmetodik i syfte om att motverka diskriminering och främja mångfald på arbetsplatsen. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

12 april 2024
Sista ansökan:
21 april 2024