Enhetschef inom socialtjänst

Sök bland 33 lediga jobb som Enhetschef inom socialtjänst och börja ditt nya yrkesliv idag!

Enhetschef förebyggandeverksamhet och integration
Tanums kommun
Chefer inom socialt och kurativt arbete

Vi söker en engagerad och erfaren chefskollega som, tillsammans med oss, vill arbeta med socialt arbete genom ett nära ledarskap och gemensamt utveckla och förbättra verksamheten i linje med omställningen till den nya socialtjänstlagen i Tanums kommun. Uppdraget  Tjänsten är organiserad under mottagnings- och utredningsavdelningen, som är en del av omsorgsförvaltningen.  Du kommer att ingå i en ledningsgrupp bestående av fem personer: enhetschefer, en utvecklingsledare och en avdelningschef. På tjänstens enhet ingår fyra områden, och du har ansvar för tio medarbetare. Alla medarbetare, förutom kuratorn på familjecentralen, arbetar i en gemensam lokal. Resurs- och behandlingsteam – består av flera medarbetare som utgör ett team där personalen har lång och omfattande erfarenhet av att arbeta med och utföra insatser inom socialt arbete. Insatserna och stödet som teamet erbjuder är både individuella och i grupp, och det kan vara både med och utan biståndsbeslut.  Anhörigstöd och personligt ombud – består av en medarbetare på heltid som utför insatser både individuellt och i grupp. I uppdraget samverkar denna medarbetare både med interna och externa aktörer I utförandet av insatserna.   Integrationsenheten – består av en heltidstjänst som ansvarar för att utföra kommunens uppdrag gällande flyktingmottagande och integration av nyanlända. I uppdraget ingår samverkan med myndigheten, samt andra interna och externa aktörer.  Familjecentralen – är ett samverkansavtal mellan regionen och kommunen och där har du ansvarat för en heltidstjänst, kurator. I detta uppdrag följer du upp att verksamheten bedrivs enligt uppdraget och samverkar med övriga aktörer för att driva utveckling och förändring.  I ditt uppdrag har du tillgång till administrativt stöd på både avdelnings- och förvaltningsnivå, och vi arbetar aktivt med kompetensutveckling för våra chefer. Arbetsuppgifter  Arbetet som enhetschef i en liten kommun är dynamiskt och erbjuder goda möjligheter att hantera en bredd av frågor, både på strategisk och operativ nivå. Intern och extern samverkan är avgörande i det dagliga arbetet, liksom ett aktivt deltagande i förvaltningens övergripande kvalitetsarbete.  Som enhetschef ansvarar du för att leda, planera, utveckla och följa upp enhetens arbete så att gällande lagstiftning, avtal, policys och uppsatta mål efterföljs. Rollen innebär även att skapa förutsättningar för en god arbetsmiljö och ett positivt utvecklingsklimat, där medarbetarnas kreativitet tas tillvara.  Verksamhetsansvaret för enheten kräver mycket god kunskap om socialt arbete och erfarenhet av relevant lagstiftning, arbetsledning samt ekonomisk styrning.  Kvalifikationer  Vi söker dig som har socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du är väl förtrogen med gällande lagstiftning och arbetsrättsliga regler kopplade till uppdraget samt van vid att arbeta inom en politiskt styrd organisation.  Du ska ha arbetserfarenhet av socialt arbete och gärna tidigare erfarenhet av en ledande befattning inom socialtjänstens område. Du har en välutvecklad kommunikativ förmåga, är bra på att skapa tillit hos medarbetare och andra samverkanspartners, samt är analytisk och ekonomiskt medveten.  Som person är du utåtriktad, öppen och har bred erfarenhet samt ett stort engagemang för socialt arbete. Du har förmåga att inspirera, motivera och leda medarbetarna genom förändring för att uppnå verksamhetens mål.  Du motiveras av att arbeta med socialt arbete, verksamhetsutveckling och ser samarbete, både internt och externt, som en självklarhet. Du arbetar prestigelöst och lösningsfokuserat.  För att arbeta med omställningen till nya socialtjänstlagen och uppnå en sammanhållen och integrerad socialtjänst ser vi att det är extra viktigt att du är samarbetsinriktad, har ett helhetsperspektiv och kan se frågor ur olika perspektiv. Det är en förutsättning att du är trygg i dig själv, med en hög grad av personlig mognad och självkännedom.  Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.    Övrigt  För den som erbjuds anställningen krävs enligt Lagen om registerkontroll utdrag ur Rikspolisstyrelses belastningsregister. Som medarbetare erbjuds du friskvårdsbidrag om 2500 kr/år, personalstödsprogram samt möjlighet till både semesterdags- och löneväxling.   Om du, liksom oss, strävar efter att utveckla en förebyggande och modern socialtjänst med arbetssätt och metoder som är anpassade efter individens behov, omvärldens förutsättningar och samhällets resurser, då ska du söka dig till oss!    Välkommen in med din ansökan! Välkommen till Tanums kommun - den vidsträckta kommunen vid havet! Tanums kommun är till ytan Bohusläns största kommun med små kända kustsamhällen som Grebbestad, Fjällbacka och Hamburgsund. Tanum ligger strategiskt ca 1,5 h bilväg från Göteborg och Oslo. Tanums kommun är kommunens största arbetsgivare med fler än 1300 medarbetare fördelat på flera hundra olika yrkesroller. Tillsammans ger vi god service och skapar bra dagar för Tanumsborna. Hos oss får du jobba med sånt som är viktigt på riktigt. Vi är livskvalitet. Läs mer om hur det är att bo och verka i Tanum. https://www.nykommun.se/kommun/tanum/ Kommunens värdeord - förtroende, ansvar, respekt och omtanke - beskriver vårt förhållningssätt och syftar till att skapa kvalitet i varje möte. Vi bedriver ett aktivt hälsofrämjande arbete med målsättningen att vara en attraktiv arbetsgivare och en hälsofrämjande organisation. Som medarbetare erbjuds du friskvårdsbidrag, personalstödsprogram, kompetensutveckling och hälsofrämjande aktiviteter av olika slag. https://www.tanum.se/naringslivarbete/arbetsmarknad/ledigajobbikommunen/formanerochmojligheterforanstallda.4.2cfe40f718529bcf8d191c9.html Vi undanber oss vänligen men bestämt kontakt med annons- och bemanningsföretag i rekryteringen.

4 juli 2025
Sista ansökan:
27 juli 2025
Vård och omsorg söker enhetschef
Finspångs kommun
Chefer inom socialt och kurativt arbete

Vill du jobba med oss? Kom och var med oss på resan att nå visionen ”Sveriges bästa äldreomsorg och kommunala hälso- och sjukvård finns i Finspångs kommun” Vad kan vi erbjuda dig? Här finns en engagerad grupp medarbetare med vilja och motivation att utveckla och kvalitetssäkra myndighetsutövningen inom vård och omsorg. Som stöd i det dagliga arbetet finns en gruppledare vars uppdrag är att handleda och stötta handläggargruppen i ärenden och beslutsfattande. Tjänsten är en tillsvidare anställning med för närvarande placering på 1 år på myndighetskontoret under ordinarie chefs tjänsteledighet. Därefter kommer placering erbjudas inom sektor vård och omsorg där behov finns. Dina framtida arbetsuppgifter Som enhetschef för myndighetskontoret inom vård och omsorg ansvarar du för myndighetsutövning inom biståndsbedömning, färdtjänsthandläggning, bostadsanpassningsbidrag samt avgiftshandläggning. I uppdraget ingår att leda och fördela arbetet i gruppen med ansvar för ekonomi, personal och arbetsmiljö. I dina arbetsuppgifter ingår även att leda och utveckla verksamheten. Vi ska vara en attraktiv arbetsgivare och säkerställa kvalitet och likvärdighet i våra myndighetsbeslut. Du behöver också hålla dig uppdaterad om aktuell utveckling, forskning och evidensbaserade metoder relevanta för verksamheten. Du ingår i en ledningsgrupp med övriga enhetschefer inom verksamhetsområdet. Rollen innebär också För att lyckas i rollen hos oss krävs det ett samarbetsorienterat ledarskap med en coachande framtoning. Kommunikation är viktigt för vår verksamhet och du behöver ha ett prestigelöst förhållningssätt och vara intresserad av alla delar som ingår i uppdraget. Det är viktigt att du är flexibel i förändring, är lösningsfokuserad och arbetar lugnt och metodiskt oavsett situation. Att driva utveckling och skapa en trygg och kreativ arbetsmiljö för dina medarbetare kommer naturligt för dig. Du har en genuin tro på människors förmåga till förändring. Med delaktighet och engagemang vill du driva verksamheten framåt med medborgarnas behov och perspektiv i fokus. Tydlighet i beslut och helhetsperspektiv är viktigt för dig för att nå resultat. Under din placering på myndighetskontoret kommer det bland annat att arbetas fram förslag på nya riktlinjer kopplat till nya socialtjänstlagen. Ett arbete där du kommer att ha en framträdande roll. Vem är du? Vi söker dig som har en relevant högskoleexamen för området samt har arbetslivserfarenhet som chef. Har du dessutom erfarenhet av ledning i en politiskt styrd organisation, ser vi det som meriterande. Det är också önskvärt med erfarenhet av myndighetsutövning inom gällande lagstiftning. Vi driver Finspång framåt! Finspång har ett rikt och varierat utbud av kultur, unika historiska miljöer och mötesplatser. Det är en levande industriort med ett starkt näringsliv med närhet till kringliggande städer. Tillsammans med näringslivet har Finspångs kommun fastslagit en gemensam vision att vi till år 2035 ska ha 30 000 invånare. Finspång utvecklas genom en drivkraft att möta samtiden och framtiden. Därför styrs kommunens verksamheter utifrån FN:s globala mål. Genom att agera lokalt för att påverka globalt vill vi bidra till en hållbar framtid för människor och miljö. Som medarbetare i Finspångs kommun är du vår viktigaste resurs. Du och dina kollegor förbättrar vardagen för andra – varje dag. Här får du möjlighet att göra skillnad, ge service till andra och ta ansvar för Finspångs utveckling. Tillsammans bygger vi stolthet och arbetsglädje på en arbetsplats som präglas av öppenhet och samarbete. Vi har en förmånsportal genom företaget Benify; Fördel Finspång, där alla våra medarbetare får ta del av förmåner, rabatter och andra erbjudanden av många olika slag, exempelvis friskvårdsbidrag. För att ge bästa möjliga service till våra kommuninvånare eftersträvar vi en personalsammansättning som speglar mångfalden i Finspångs kommun. I Finspångs kommun tillämpar vi rökfri arbetstid. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska ringa till annonsens kontaktperson som kommer att guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken. Innan anställning i Finspångs kommun ska giltig identitetshandling visas. Inför rekryteringsarbetet har Finspångs kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande

4 juli 2025
Sista ansökan:
3 augusti 2025
Enhetschef område barn och familj
Gagnefs kommun
Chefer inom socialt och kurativt arbete

Gagnefs kommun är en arbetsgivare där möjligheterna är många och engagemanget stort! Här får du göra verklig skillnad för våra invånare och besökare. I vårt dagliga arbete har vi alltid vår värdegrund med oss. Med den strävar vi efter att vara närvarande för alla invånare, kommunicera öppet och respektfullt samt att ständigt utvecklas både personligt och professionellt. Välkommen att vara med och möta framtiden med oss på Gagnefs kommun! Är du vår blivande chef och ledare som vill bidra till utvecklingen av en ny organisation och anpassningen till den nya socialtjänstlagen? Ta möjligheten och sök till oss på socialförvaltningen i Gagnefs kommun. Socialtjänsten i Gagnef står inför en spännande period då vi anpassar vårt arbetssätt och organisation inför den nya socialtjänstlagen. Vi vill bli en socialtjänst som möter medborgarna på bästa sätt med fokus på förebyggande insatser och tidigt stöd.  På enheten inom barn och familjeområdet ingår familjeteamet och våra erfarna familjebehandlare, våra socialsekreterare som har stor vana av utredning och mottagning samt familjehemssekreterare  och familjerättssekreterare. Vi har också en förste socialsekreterare/ärendearbetsledare med lång och gedigen kunskap från socialtjänstens alla områden som stöd i det dagliga arbetet. Vi arbetar med biståndsbedömda insatser och erbjuder också främjande och förebyggande samtal till de som söker själva. I den lilla kommunen har vi korta beslutsvägar och det ges stora möjligheter att vara med och påverka samt utveckla verksamheten tillsammans. Arbetsuppgifter Du har som enhetschef det övergripande ansvaret för hela enheten. Det innebär att du har personal, - verksamhet, - och budgetansvar. Du kommer att vara med och utveckla vår nya organisation där en integration av öppenvårdsinsatser och utredande insatser ska samorganiseras och fokusera på att arbeta enligt den nya socialtjänstlagen. Du ansvarar för att - stödja enhetens medarbetare att nå verksamhetens uppsatta mål - driva ett systematiskt utvecklings- och arbetsmiljöarbete för enheten - uppfylla budgetmål - aktivt omvärldsbevaka inom ditt område - skapa goda relationer och strategiska samarbeten mellan interna parter såväl som externa aktörer. Du kommer ingå i ledningsgruppen för stöd- och omsorg och rapportera till verksamhetschef. Som stöd i det dagliga arbetet finns dina enhetschefskollegor, utvecklingsledare och projektledare för nya SoL. Enheten har också tillgång till kvalificerat administrativt stöd. Du bidrar aktivt till helheten och deltar i ett flertal förvaltningsövergripande samarbeten och kommunövergripande nätverk.  Kvalifikationer Vi söker dig som har - högskoleexamen som socionom eller annan likvärdig utbildning. - chefs- och ledarerfarenhet med ansvar för budget, personal och verksamhet - arbetslivserfarenhet inom öppenvård/familjearbete och/eller myndighetsutövning med målgrupp barn och familj inom politiskt styrd organisation. - god förmåga att uttrycka dig väl i svenska språket i både tal och skrift. Vi söker dig som är trygg, stabil och har förmåga att anpassa dig till situationen. I ditt ledarskap är du tydlig och skapar en förståelse för verksamhetens gemensamma mål och på så sätt delaktighet och engagemang bland dina medarbetare. Du har en helhetssyn där du ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut. Du arbetar drivande med utvecklingsarbete och främjar nytänkande bland dina medarbetare. Du är mål- och resultatinriktad med god förmåga att strukturera och driva ditt arbete framåt för att uppnå resultat. Din goda samarbetsförmåga och ditt prestigelösa förhållningssätt skapar mervärde i samverkan med andra.  Villkor Tjänsten är tillsvidare, 100%, tillträde enligt överenskommelse.  Övrigt Vi undanber oss vänligt men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljning av platsannonser. Vi har i förväg beslutade annonserings och sökvägar. Insända ansökningshandlingar återsändes ej.  Personer med skyddade personuppgifter rekommenderas att skicka ansökan med brevpost till adress; Gagnefs kommun, 785 80 Gagnef. I ansökan ska framgå vilken tjänst som söks och beslut från Skatteverket om skyddade  personuppgifter, för att ansökan ska kunna skyddas på rätt sätt från början.

4 juli 2025
Sista ansökan:
17 juli 2025
Enhetschef till barn och familj
Staffanstorps kommun
Chefer inom socialt och kurativt arbete

Staffanstorp är en ung och expansiv kommun med drygt 27 000 invånare, ett av Sveriges bästa näringslivsklimat, attraktiva boendemiljöer och skolor i den absoluta rikstoppen. Våra cirka 1200 medarbetare arbetar för att skapa en högkvalitativ service, trygghet och livskvalitet för våra invånare. Oavsett om du lär barn att läsa och räkna, erbjuder kultur och musik, ger trygghet och vård eller utvecklar kommunens gator och torg så bidrar du till att skapa bra dagar för dem som lever och verkar i Staffanstorp. Som medarbetare i kommunen är du del av en organisation med hög delaktighet och snabba beslutsvägar. Du kommer ha ett stort kollegialt stöd där vi tillsammans arbetar för att förverkliga idéer och tankar. Våra verksamheter präglas av tillit till varandra och ett närvarande ledarskap. Vill du ha ett meningsfullt arbete där du gör skillnad, välkommen till oss! Arbetsmarknadsförvaltningen har ett brett ansvarsområde och omfattar bland annat individ- och familjeomsorg, arbetsmarknadsinsatser, vuxenutbildning och integration. Förvaltningen består av fem enheter; barn och familj, stöd och behandling, vuxen, mottag och vägledning samt kvalitets- och verksamhetsstöd. Vi befinner oss i ett spännande skede med många pågående utvecklingsinsatser, inte minst utifrån nya socialtjänstlagen. Då vår nuvarande enhetschef för barn och familj går vidare i karriären söker vi nu dig som tillsammans med medarbetare och chefer vill fortsätta att forma och utveckla verksamheten i takt med omställningen till en ny socialtjänstlag. I enhet barn och familj arbetar cirka 15 medarbetare inom utredning/myndighetsutövning, familjerätt och familjehem. Till enhetens stöd finns även en 1:e socionom. Det finns ett nära samarbete med övriga enhetschefer. Förvaltningens enhetschefer är direkt underställda förvaltningschefen och tillsammans utgör vi arbetsmarknadsförvaltningens ledningsgrupp. Arbetsmarknadsförvaltningen värnar om ett sunt arbetsliv med flexibla arbetssätt och bra balans mellan arbetsliv och privatliv. Vi erbjuder kompetenta medarbetare, erfarna chefskollegor, samt kontinuerlig kompetensutveckling och handledning. En nyligen genomförd medarbetarenkät visar väldigt goda resultat, framför allt inom områdena meningsfullhet, stämning, kompetens, ledarskap och arbetsbelastning. Som anställd erbjuds du bland annat flextid, friskvårdsbidrag, friskvårdstimme och möjlighet till pensions- eller semesterdagsväxling. Som ny chef deltar du i kommunens centrala chefsintroduktion. Medarbetarna i enhet barn och familj beskriver enheten: Vi är en sammansvetsad grupp socionomer som med stort engagemang arbetar för att göra skillnad för barn, unga och deras familjer. I vårt team står samarbete, öppenhet och humor högt i tak. Vi tror på att ett gott skratt och ett tryggt kollegialt stöd är grunden för att kunna möta andra med värme och professionalitet. Vi är taggade inför arbetet med den nya socialtjänstlagen och ser fram emot att utveckla vårt arbetssätt. Hos oss finns både driv och hjärta. Tillsammans skapar vi en arbetsmiljö där engagemang får ta plats och där vi lyfter varandra varje dag. ARBETSUPPGIFTER Vi söker dig som vill vara med och fortsätta utveckla verksamhetens uppdrag med barn, ungdomar och familjer i fokus. Som enhetschef för enhet barn och familj leder du verksamhet och medarbetare mot uppsatta mål. Du ingår i en dynamisk och kreativ ledningsgrupp där du har ett tryggt nätverk och bollplank både när det gäller operativa och strategiska frågor. Tillsammans med förvaltningens ledningsgrupp har du goda påverkansmöjligheter i utvecklingen av arbetsmarknadsförvaltningen som helhet. I ditt uppdrag ingår: • Personalansvar, att arbeta för en god arbetsmiljö och utveckling för dina medarbetare. • Driva ett mål- och resultatinriktat arbete utifrån gällande lagstiftning och bästa tillgängliga kunskap. • Budgetansvar. • Systematiskt kvalitets- och uppföljningsarbete. • Bibehålla och fortsatt utveckla en god samverkansstruktur internt och externt. • Tillsammans med ledningsgrupp och medarbetare driva utvecklingsfrågor. Förvaltningen arbetar utifrån Signs of Safety. En annan central inriktning är att arbeta för hemmaplanslösningar där våra invånare så långt det är möjligt ska kunna erbjudas stöd och insatser i kommunen. Rollen som enhetschef ger dig stor frihet under ansvar. Till din hjälp finns flera stödfunktioner inom t.ex. ekonomi, HR, kvalitetsledning, verksamhetsutveckling samt administration. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är socionom, eller har annan utbildning som bedöms likvärdig. Du är väl förtrogen med gällande lagstiftning inom enhetens verksamhetsområde. Erfarenhet av myndighetsutövning inom barn och unga är ett krav. Det är meriterande om du har erfarenhet inom familjehemsvård, familjerätt och Signs of Safety. Du har tidigare chefserfarenhet med budget- och personalansvar inom en politiskt styrd organisation. Du är trygg i ledarrollen och uppvisar en hög grad av personlig mognad och självkännedom. Du tänker strategiskt, långsiktigt, hållbart och ser till verksamhetens bästa. Ditt ledarskap präglas av tillit, samarbete och lösningsfokus. Vidare har du förmågan att leda och motivera andra samt sätta upp mål och riktning för verksamheten. Du ger råd, stöd och möjlighet för dina medarbetares utveckling. I din kommunikation är du tydlig och lyhörd. Du visar öppenhet och nyfikenhet för andras perspektiv. Du samarbetar väl och har förmågan att skapa och bibehålla goda relationer. Du ska också kunna hantera och leda vid konflikter. Du har förmågan att planera och organisera ditt arbete samt resurser. Du har förmåga att fatta snabba beslut när så krävs men har i övrigt ett arbetssätt som gör medarbetare delaktiga. Utmaningar triggar din kreativitet. Tillsammans skapar vi arbetssätt som präglas av innovation och ständigt lärande. Sist men inte minst så önskar vi att du är en person som tycker om att ha roligt på jobbet, för det har vi! B-körkort är ett krav. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. ÖVRIGT Vi kommer att hålla intervjuer 19, 20, 21 och 26 augusti. Vi uppskattar om du planerar din tillgänglighet utifrån detta. I den här rekryteringen har vi tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor.

3 juli 2025
Sista ansökan:
10 augusti 2025
Enhetschef, Klara öppenvård
Skellefteå kommun
Chefer inom socialt och kurativt arbete

Vi söker en kreativ enhetschef till Klara öppenvård som vill utveckla och driva verksamheten framåt tillsammans med medarbetare och chefskollegor. I Skellefteå kommun jobbar vi tillsammans över gränserna, i en arbetskultur som präglas av stark framtidstro.  Socialkontoret är kommunens största förvaltning. En av förvaltningens avdelningar är individ- och familjeomsorgen som arbetar med stöd till barn, unga och deras familjer. Avdelningen arbetar även med stöd och behandling till vuxna inom öppenvård, försörjning samt arbetsrehabilitering och sysselsättning inom Solkraft. Inom avdelningen finns även flyktingmottagning och mottagning av ensamkommande barn.     Verksamheten Barn och unga verkställighet ansvarar för förebyggande insatser och öppenvård för barn och unga. Verksamheten innehåller också verkställare för placerade barn och familjehemsenhet och mottagande av ensamkommande barn i form av grupphem, 18+ verksamhet och centrum mot våld.   Läs mer om verksamheten här:  Klara - för unga 13-25 år - Skellefteå kommun ARBETSUPPGIFTER Som enhetschef för Klara ansvarar du för den verksamhetsnära ledningen samt samordning, uppföljning och ekonomi. Ni är två enhetschefer som ansvarar för olika åldrar i öppenvården och den familjebehandlande delen. Du ansvara för familjebehandling för barn från 13 år och deras familjer. Du är direkt underställd verksamhetschef och ingår i ledningsgruppen för barn och unga verkställighet vars gemensamma uppdrag är att leda avdelningens utveckling och utmaningar i samspel med andra ledare för att nå Socialnämndens och avdelningens övergripande mål. Du driver utvecklingen av det sociala arbetet och verksamhetens uppdrag och arbetar med att se till att verksamheten tar de nödvändiga stegen från nuläge till nytt läge, bland annat genom samverkan, samskapande och att samnyttja kompetens för framtiden. Du har ansvar för att se till att samverkan fungerar. Genom att nyttja resurserna där de behövs som bäst ser du till att vi kan göra skillnad för dem vi är till för. Vi har som mål att våra familjebehandlande insatser i öppenvården håller en hög kvalitet. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är en trygg och tydlig ledare med engagemang för målgruppen. Du har ledarerfarenhet men behöver inte ha arbetat som chef tidigare. Du har socionomexamen och erfarenhet av att arbeta med människor i hjälpsökande och utsatta situationer. Det är meriterande om du har arbetslivserfarenhet av öppenvårds arbete/familjebehandling.   Ditt ledarskap är tillitsbaserat och präglas av en förmåga att engagera, motivera och inspirera dina medarbetare. Du leder genom att vara ett föredöme, ge stöd, hantera konflikter och uppmuntra till delaktighet och utveckling. Du har en coachande ledarstil och en genuin tro på människors egen förmåga.  Som person är du trygg i din roll, fattar självständiga beslut när det behövs och har lätt för att samarbeta. Du arbetar strukturerat, har god organisationsförmåga och trivs i en miljö med högt tempo och många parallella uppgifter. Du kan tillsammans med andra hitta nya lösningar på både nya och gamla problem.  Du har mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift, och du är van vid att kommunicera tydligt och målgruppsanpassat. Du har även lätt för att ta till dig nya digitala verktyg och arbetar effektivt i olika system. Vi går igenom alla ansökningar och påbörjar rekryteringsprocessen efter sista ansökningsdag. Om du har några frågor om jobbet under ansöknngstiden är du varmt välkommen att höra av dig till någon av kontaktpersonerna i annonsen. Carina finns på plats v 27, v 28 och från och med v 33 och framåt. Terece finns på plats v 29 och från och med v 33 och framåt. ÖVRIGT Socialkontorets medarbetare ger vård, omsorg och stöd till människor i hela Skellefteå. De kan vara äldre, människor med fysisk eller psykisk funktionsnedsättning eller enskilda och familjer i behov av särskilt stöd under en period. Vår verksamhet finns runt om i hela kommunen och hos oss finns specialister inom flera områden inom vård, omsorg, kost, stöd och aktivering för funktionsnedsatta, missbruksvård, familjerådgivning och mycket mer. Med empati, kunskap och engagemang bidrar socialkontoret till att skapa ett Skellefteå där alla får plats. Läs mer om Skellefteå här: https://skelleftea.se Kontakt från rekryterings- och bemanningsföretag samt annonsförsäljare undanbeds.

1 juli 2025
Sista ansökan:
10 augusti 2025
Enhetschef nystartat HVB
GÖTEBORGS KOMMUN
Chefer inom socialt och kurativt arbete

Socialförvaltningen Sydväst är en av fyra socialförvaltningar i Göteborgs Stad med runt 900 medarbetare. I stadsområdet Sydväst bor cirka 120 000 invånare och området stäcker sig från Billdal till Högsbohöjd och till södra skärgården. Förvaltningens uppdrag är att barn, unga och vuxna ska kunna leva ett tryggt och självständigt liv och att barn och unga har en rik fritid. Förvaltningen jobbar också för att stötta personer i hemlöshet till ett varaktigt boende. Genom samverkan med civilsamhälle, lokalt näringsliv och andra aktörer ska vi öka folkhälsan och tryggheten i området. I socialförvaltningen Sydväst vill vi ta tillvara på engagemanget hos alla medarbetare. Hos oss kan du påverka både ditt eget jobb och andras liv. ARBETSUPPGIFTER Vill du vara med att från start och bygga upp ett nytt HVB för barn och unga? Vi söker en erfaren, engagerad och trygg ledare som vill göra skillnad. Socialförvaltning Sydväst har ett politiskt uppdrag att starta upp två nya HVB för barn och unga i egen regi. Utifrån ett inriktningsbeslut att samorganisera stadens alla HVB och stödboenden riktade till barn och unga planeras en ny avdelning att bildas inom socialförvaltning Sydväst från 1/1 2026. Vi söker därför en enhetschef som kan leda arbetet med uppstart av ett HVB där målgruppen är barn och unga med komplexa behov. Då målgruppen har behov av stöd från flera vårdgivare pågår samtidigt ett utvecklingsarbete tillsammans med BUP, habilitering och förvaltningen för funktionsstöd för att säkerställa ett samlat stöd. Initialt kommer du att arbeta med uppstart av ett nytt HVB, vilket innebär att sätta struktur och rutiner för verksamheten, rekrytera och rusta en ny medarbetargrupp, etablera samverkansstrukturer både inom staden och externt. Då strukturerna ännu inte är satta behöver du vara en person som trivs och utmanas av att självständigt bygga upp och driva en ny verksamhet. När HVB-boendet är redo att ta emot målgruppen, kommer du som enhetschef att samordna, leda och utveckla arbetet inom din enhet. Du har verksamhets-, budget- samt personal- och arbetsmiljöansvar. I ditt uppdrag ingår att arbeta inom organisationens samtliga delar, både vad gäller det operativa och strategiska arbetet. Tjänsten förutsätter en utvecklad färdighet avseende planering, organisering, strategi och struktur då arbetet grundar sig i att du självständigt ska lägga upp ett givet uppdrag och involvera samarbetspartners. Du kommer att ingå i en engagerad och erfaren ledningsgrupp, där vi tillsammans tar ansvar för helheten. Enligt lagen (2013:852) om registerkontroll av personer som ska arbeta med barn, ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas av personer innan de anställs. Detta beställer du på Polisens hemsida. Intervjuer kommer att äga rum den 7/8. Om du därefter går vidare i rekryteringsprocessen kommer du att bjudas in till en heldag för assessment center antingen den 19 eller 21 augusti. Varmt välkommen med din ansökan! KVALIFIKATIONER Du som söker är utbildad socionom alternativt har treårig högskole-/universitetsutbildning med inriktning socialt arbete. Du behöver ha minst två års erfarenhet av socialt arbete med koppling till arbete i verksamheter med målgruppen. För att axla rollen behöver du ha erfarenhet som chef med personal- och budgetansvar. Du behöver ha arbetserfarenhet av samverkan med olika vårdinstanser. Har du tidigare erfarenhet av att starta en ny verksamhet med personalansvar så ser vi det som meriterande, särskilt om det skett i kommunal regi. Personliga kvalifikationer: Du är uppmärksam och öppen för att förstå andra människors behov, känslor och åsikter. Du är mottaglig för vad andra säger eller uttrycker och visar respekt, hänsyn och omtanke i ditt bemötande. Du ser bakslag som något att lära sig av. Du motiveras av tydligt definierade mål och har förmåga att omvandla dessa till en konkret handling. Med fokus på målet kan du omprioritera arbetet vid ändrade förutsättningar eller behov. Du följer upp och rapporterar resultat och måluppfyllelse. Du är tydlig, får gehör för tankar och idéer och kan påverka beslut i en viss riktning. Du kan genom övertygande argument tillföra entusiasm och energi som uppmuntrar goda prestationer, teamkänsla och ökad motivation. Du kan se ditt arbete som en del i ett större sammanhang och förstår hur det påverkar och påverkas av andra delar av organisationen. Du samverkar med andra i övergripande frågor för att skapa värde. Du tar hänsyn till olika informationskällor och perspektiv samt kan anpassa andras idéer till den egna verksamheten. ÖVRIGT Rekryterande avdelningschef Maria Bäcklund finns tillgänglig för eventuella frågor om tjänsten från den 23 juli. I den här rekryteringsprocessen kommer vi inte be om personligt brev. Du kommer istället vid ansökningsförfarandet att få svara på ett antal frågor om din kompetens inom efterfrågat område. Tjänsten tillsätts förutsatt att erforderliga beslut fattas. För att uppfylla kraven i GDPR samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller brev. Har du skyddade personuppgifter skall du INTE ansöka via systemet utan kontakta rekryterande chef för hantering av din ansökan. Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter. Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda, undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

30 juni 2025
Sista ansökan:
29 juli 2025
Enhetschef till öppenvård Dialogen
Falu kommun
Chefer inom socialt och kurativt arbete

Vill du tillsammans med oss göra skillnad för våra barn, ungdomar och deras familjer varje dag? Vi söker dig som med fokus på uppdraget och ett tydligt ledarskap skapar goda förutsättningar för alla medarbetares utveckling, lärande och arbetsglädje. Som enhetschef för vår öppenvård Dialogen blir du en del av en verksamhet i utveckling, där vi anpassar oss till nya behov och framtidens socialtjänst. Vår vision är att vi ska vara Sveriges bästa socialtjänst. Med det menar vi att vi ska vara stolta över vårt uppdrag, ha en god arbetsmiljö och trivas på jobbet för att i slutändan kunna göra skillnad för varje barn. Barn- och familjesektionen inom utbildningsförvaltningen har ansvar för den del av socialtjänstens individ- och familjeomsorg som avser barn och ungdomars uppväxtvillkor. Inom sektionens öppenvård, Dialogen, arbetar vi med att stötta både barn, unga och deras familjer – där familjebehandling är en central del i att stärka familjers- och barns utveckling. Vi erbjuder även föräldrakurser i grupp, stödgrupper för barn och unga, stöd till barn som upplevt våld, medling vid brott samt stöd till unga brottsutsatta. I Falun satsar vi på tidiga insatser, bland annat genom utvecklingsarbetet Tillsammans för varje barn (även kallad Skottlandsmodellen). Tillsammans med Region Dalarna arbetar vi för att förbättra samarbetet mellan skolan, hälso- och sjukvård och socialtjänsten för att tidigt i barnets liv upptäcka och lösa problem som uppstår. Målsättningen är att alla barn och unga ska ha det bra, må bra och ha de bästa förutsättningarna under sin uppväxt inom Falu kommun. Vi står inför en spännande utvecklingsfas där vi ställer om till en ny socialtjänstlag och framtidens behov. Det innebär att vi ser över våra arbetssätt och samarbeten för att kunna erbjuda ännu bättre stöd till barn, unga och deras familjer. Som enhetschef hos oss blir du en nyckelperson i detta förändringsarbete och får möjlighet att påverka och utveckla framtidens öppenvård. Arbetsuppgifter Som enhetschef för Dialogen erbjuder vi dig ett spännande och varierande arbete. En stor del av verksamheten utgörs av familjebehandling, och i din roll kommer du att leda och utveckla detta viktiga arbete. Du arbetar i enlighet med lagstiftning, riktlinjer och övriga styrdokument som bas för att utveckla verksamheten. Din roll innefattar budgetansvar, arbetsmiljöarbete samt utvecklings- och kvalitetsarbete. Du arbetar coachande och övergripande för att skapa förutsättningar för att dina medarbetare ska kunna utföra sina uppdrag på bästa sätt. Ett väl fungerande samarbete mellan enhetschefer, medarbetare och interna samt externa samverkansparters är en förutsättning för uppdraget. Du ingår även i sektionens ledningsgrupp tillsammans med verksamhetschef, kvalitétsutvecklare, verksamhetsutvecklare och ytterligare enhetschefer. Som ny chef i Falu kommun får du dessutom delta i vårt ledarutvecklingsprogram tillsammans med andra nya chefer i kommunen- en värdefull möjlighet att utveckla ditt ledarskap och bygga nätverk. Som enhetschef kommer du även att vara med och upprätthålla samverkansarbetet med regionen gällande ungdomsmottagning, familjecentral och samtalsmottagning. Kvalifikationer För rollen krävs: • Socionomexamen eller annan examen som av arbetsgivaren bedöms likvärdig • Flerårig erfarenhet av socialtjänstens arbete inom barn och familj • God vana av att arbeta i olika IT-system • Erfarenhet och kunskap om socialtjänstlagen • God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska Personliga egenskaper Vi söker dig som är en trygg och stabil ledare med förmåga att leda och samordna medarbetare mot gemensamma mål. Med ett coachande och stöttande förhållningssätt skapar du förutsättningar för lärande, utveckling och arbetsglädje. Du har en god förståelse för verksamhetens prioriteringar och driver förbättringsarbete genom att utveckla effektiva arbetssätt och långsiktiga lösningar. Du samarbetar lyhört och prestigelöst med medarbetare, kollegor och externa aktörer för att nå bästa möjliga resultat. Genom din kommunikativa förmåga skapar du engagemang, påverkar och inspirerar. Du bidrar aktivt till en arbetsmiljö där samarbete, delaktighet och ömsesidigt lärande står i centrum. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Meriterande kvalifikationer • Erfarenhet av arbete som chef innefattande personal-, budget- och arbetsmiljöansvar • Erfarenhet av eller kunskap om BBiC och Signs of Safety • Ledarskapsutbildning • Erfarenhet av familjebehandling och/eller arbete inom socialtjänstens öppenvård Anställningsvillkor Tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse. Bifoga gärna examensbevis i din ansökan då det kommer efterfrågas om du blir aktuell för tjänsten. Alternativt lämnas detta i samband med intervju. För att få anställning måste du uppvisa utdrag ur belastningsregistret vilket kommer efterfrågas om anställning blir aktuell. Beställ gärna detta i samband med ansökan så att det finns tillgängligt ifall du blir aktuell för tjänsten. Du beställer utdraget direkt från polisens hemsida. Övrigt När du skickar in din ansökan kommer du att få besvara urvalsfrågor som är ställda utifrån de krav som gäller för tjänsten. Dina svar är en viktig del av det första urvalet, så se till att svara utförligt och tydligt. I din ansökan ska du bifoga ditt CV, men du ska inte skicka in ett personligt brev – urvalsfrågorna ersätter detta. Falu kommun använder kompetensbaserad rekryteringsmetodik. För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess kommer vi i denna rekrytering att använda arbetspsykologiska tester som en del av urvalsmetoden. Även arbetsprov kan komma att tillämpas. Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.  Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Vid problem med att genomföra din ansökan är du välkommen att kontakta [email protected] (mailto:[email protected])

30 juni 2025
Sista ansökan:
17 augusti 2025
Enhetschef till enheten för skadligt bruk och beroende
Falu kommun
Chefer inom socialt och kurativt arbete

Välkommen till Arbetslivs- och socialförvaltningen! Vi söker nu en engagerad ledare som vill driva och utveckla två viktiga verksamheter – enheten för skadligt bruk och beroende samt rådgivningsenheten. Enheten för skadligt bruk och beroende ansvarar för utredning, bedömning, beslut och uppföljning utifrån inkomna ansökningar och anmälningar. Rådgivningsenheten erbjuder stöd och behandling med utgångspunkt i biståndsbeslut. Båda verksamheterna tillhör sektionen för Vuxenstöd IFO. På enheten för skadligt bruk och beroende arbetar nio socialsekreterare tillsammans med en metodhandledare med arbetsledande funktion. Rådgivningsenheten består av sex rådgivare och en metodhandledare. Här råder ett gott arbetsklimat präglat av trivsel, nära samarbete och stort engagemang. Våra verksamheter är lagstyrda och arbetar med evidensbaserade metoder. Utvecklingsarbete sker löpande i takt med förändringar i lagstiftning och praxis. Kompetensutveckling är en självklar del av arbetet och det finns goda möjligheter till specialisering inom olika områden. Enheten för skadligt bruk och beroende står nu inför en större omställning i och med den  kommande socialtjänstlagen och pågående statliga utredningar kopplade till beroendeområdet. Vi söker därför dig som vill vara med på denna resa och som ser det som både meningsfullt och stimulerande att få påverka och forma verksamheten framåt. Vi erbjuder dessutom flera uppskattade förmåner såsom årsarbetstid, möjlighet till semesterväxling samt distansarbete under del av din arbetstid. Välkommen med din ansökan!  Arbetsuppgifter Som enhetschef ansvarar du för sedvanliga chefsuppgifter, såsom verksamhetsstyrning, arbetsmiljöarbete, ekonomi- och budgetuppföljning samt systematiskt kvalitetsarbete. Du följer också upp verksamheten utifrån mål och styrdokument. I och med den pågående omställningen kommer utvecklingsarbete att utgöra en betydande del av tjänsten. Rollen innebär nära samverkan med externa aktörer, till exempel regionen, polisen och andra kommuner. Du kommer även att samarbeta internt med bland andra barn- och utbildningsförvaltningen samt sektion arbetsliv. Du blir en del av en kompetent och erfaren ledningsgrupp där samarbete och helhetssyn står i fokus. Tillsammans skapar vi resultat med engagemang, samarbete och tydligt fokus – alltid med Falubornas bästa i centrum. Som anställd i Falu kommun får du goda möjligheter att växa som ledare. Vi erbjuder interna utbildningar inom bland annat ledarskap, arbetsmiljö, arbetsrätt, rehabilitering och rekrytering. Du har också tillgång till centrala stödfunktioner inom ekonomi, HR, kommunikation och juridik. Kvalifikationer För rollen krävs: • Socionomexamen eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig • Erfarenhet från chefsroll som innefattat ansvar för budget, systematiskt kvalitetsarbete, arbetsmiljö och personal • Flerårig och aktuell erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänstens områden • Goda kunskaper gällande relevant lagstiftning • God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska • Erfarenhet av att arbeta med digitala verktyg Personliga egenskaper Vi söker dig med en stark samarbetsförmåga och en naturlig förmåga att skapa förtroende i dina relationer. Du förmedlar energi och optimism i ditt ledarskap, samtidigt som du är tydlig, visar riktning och har modet att fatta beslut när situationen kräver det. Du har en god kommunikativ förmåga och är tydlig i din dialog. Du planerar både på kort och lång sikt med ett tydligt helhetsperspektiv. Ditt arbetssätt är strukturerat och målinriktat – du samordnar resurser effektivt och ser till att arbetet genomförs och följs upp i linje med uppsatta mål. Du är trygg i att ta ställning, visar handlingskraft där andra tvekar och drivs av utmaningar. Du tar initiativ och driver utveckling både inom och utanför ditt ansvarsområde. Avslutningsvis ser vi att du har ett genuint intresse för utvecklingsfrågor och att du trivs i ledarrollen, både som vägledare för ditt team och i ditt eget självledarskap, särskilt i tider av förändring. Meriterande kvalifikationer • Erfarenhet som chef eller arbetsledare inom skadligt bruk och beroendeområdet, med ansvar för myndighetsutövning och öppenvårdsinsatser • Flerårig erfarenhet inom individ- och familjeomsorg, gärna från flera verksamhetsområden • Erfarenhet av utvecklingsarbete kopplat till styrdokument/lagstiftning • Erfarenhet av att leda andra i förändring • Erfarenhet av evidensbaserat arbetssätt • Ledarskapsutbildning Anställningsvillkor Tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse. Bifoga gärna utbildningsintyg i din ansökan då detta kommer efterfrågas om du blir aktuell för tjänsten. Alternativt lämnas intyg i samband med intervju. För att få anställning måste du uppvisa utdrag ur belastningsregistret vilket kommer efterfrågas om anställning blir aktuell. Beställ gärna detta i samband med ansökan så att det finns tillgängligt ifall du blir aktuell för tjänsten. Du beställer utdraget direkt från polisens hemsida. Genom Rekryteringslots Dalarna kan vi erbjuda medflyttarservice, läs mer om det på Rekryteringslots hemsida www.rekryteringslots.se (http://www.rekryteringslots.se/) Övrigt När du skickar in din ansökan kommer du att få besvara urvalsfrågor som är ställda utifrån de krav som gäller för tjänsten. Dina svar är en viktig del av det första urvalet, så se till att svara utförligt och tydligt. I din ansökan ska du bifoga ditt CV, men du ska inte skicka in ett personligt brev – urvalsfrågorna ersätter detta. Falu kommun använder kompetensbaserad rekryteringsmetodik. För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess kommer vi i denna rekrytering att använda arbetspsykologiska tester som en del av urvalsmetoden. Även arbetsprov kan komma att tillämpas. Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.  Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Vid problem med att genomföra din ansökan är du välkommen att kontakta [email protected]  (mailto:[email protected])

30 juni 2025
Sista ansökan:
17 augusti 2025
Enhetschef till Förebyggande insatser
Värnamo kommun
Chefer inom socialt och kurativt arbete

Söker du en meningsfull roll där du gör skillnad på riktigt? Vi söker nu fler engagerade medarbetare som vill vara med och forma framtidens Värnamo. Hos oss arbetar du med människan i fokus och skapar en arbetsdag som är värdefull, både för dig och för våra medborgare. Beskrivning Vi söker dig som vill bidra till utvecklingen av Medborgarförvaltningen i Värnamo. Medborgarförvaltningen befinner sig i ett spännande skede med många pågående utvecklingsinsatser och söker nu en Enhetschef till Förebyggande insatser. Medborgarförvaltningen består av sju enheter: Förebyggande insatser, Tidiga insatser, Arbetsmarknadsenhet, Utredning barn och ungdom, Familjehem/Familjerätt, Vuxensektionen, Ekonomisektionen. I Förebyggande insatser arbetar cirka 18 medarbetare varav en har gruppledaransvar. Verksamheterna som ingår är Fritidsverksamhet, Fältverksamhet, kurator på ungdomsmottagning,TSI, skolsocialateams samt medlaren/stödcentrum. Arbetsuppgifter Som enhetschef ska du leda och fördela arbetet inom enheten. Du utvecklar verksamheten från klient-, kvalitets- och samordningsperspektiv. I uppdraget ingår samverkan såväl internt som externt. Du är underställd Verksamhetschefen och ingår i förvaltningens ledningsgrupp där vi tillsammans jobbar för hela förvaltningens utveckling. Uppdraget är att med engagemang och kreativitet leda verksamheten mot kommunens uppsatta mål, arbeta för att främja trygghet och utveckla det förebyggande arbete för främst barn och ungdomar. I uppddraget ingår myndighetsutövning samt nära samarbete med övriga förvaltningar och andra viktiga samhällsaktörer. Därför ser vi gärna att du som söker har erfarenhet av myndighetsutövning.   Medborgarförvaltningen befinner sig nu i ett spännande utvecklingsarbete, och du får stora möjligheter att påverka verksamheten. Kvalifikationer Du är socionom, eller har utbildning som bedöms likvärdig. Du har erfarenhet inom arbetsledning och utvecklingsinsatser för medarbetare. Personliga egenskaper: Du är en flexibel person som är öppen för förändringar och ser kvalitetsutveckling som en utmaning. Du har social kompetens, bra samarbetsförmåga och god förmåga att fatta beslut. Du är en person som leder dina medarbetare till engagemang och delaktighet i sina arbetsuppgifter. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Vi erbjuder dig. Engagerande nära ledarskap Kompetensutveckling i ditt arbete Ett utvecklande och stimulerande arbete i ett bra arbetsklimat Stöd till studier på din fritid. Subvention av motionskort Övrigt Sista ansökningsdag 250727 Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna tjänstetillsättning. Körkort B Om lön Individuell lönesättning Om anställningsvillkor Tillsvidare anställning Kontaktpersoner Verksamhetschef Inga Gligic 0370–37 70 72 Fackliga representanter nås genom Kontaktcenter 0370-37 70 00.   Medborgarförvaltningen. Vår förvaltning ansvarar för frågor inom individ- och familjeomsorg, integration, fritidsverksamhet och arbetsmarknadsåtgärder. Vi arbetar med förebyggande insatser, utredning barn och unga, familjerätt och familjehem, tidiga insatser för barn och unga, vuxenstöd, ekonomiskt bistånd samt administration och service. Läs mer om oss på: https://kommun.varnamo.se/kommun-och-politik/kommunens-organisation/forvaltningar/medborgarforvaltningen.html Värnamo kommun, kommunen med stort hjärta, mitt i Småland. Vi är en central del av den starka tillväxtregionen präglad av Gnosjöandan och hög sysselsättning. Här finns en anda av ständig rörelse och stora visioner för framtiden. Vi lyfter fram både stora och små framgångar, vilket stärker stolthet och gemenskap för alla som bor här. Som medarbetare hos oss har du människan i fokus och skapar värde för både dig själv och medborgarna, samtidigt som du bidrar till att göra Värnamo till en ännu bättre plats att leva och växa i. Läs mer om oss på: http://www.varnamo.se/

26 juni 2025
Sista ansökan:
27 juli 2025
Enhetschef Arbete och Etablering Myndighet
VELLINGE KOMMUN
Chefer inom socialt och kurativt arbete

Vill du vara en närvarande chef i en enhet som varje dag gör skillnad? Vi söker en enhetschef med fokus på det operativa ledarskapet Är du en trygg och engagerad ledare som vill arbeta nära dina medarbetare? Har du erfarenhet av socialt arbete och drivs av att skapa förutsättningar för kvalitet, rättssäkerhet och ett gott arbetsklimat i vardagen? Nu söker vi dig som vill ta ett viktigt första linjens chefsuppdrag i en verksamhet som är i rörelse – i takt med den nya socialtjänstlagen. ARBETSUPPGIFTER Som enhetschef för enheten Myndighet inom verksamhetsområdet Arbete och etablering har du ett direkt och dagligt ansvar för 8 kompetenta medarbetare. Här arbetar handläggare och specialister inom: • Försörjningsstöd • Socialpsykiatri • Budget- och skuldrådgivning • Bostadsinsatser • Våld i nära relation • Skadligt bruk och beroende Dina huvudsakliga arbetsuppgifter • Leda, fördela och följa upp det dagliga arbetet i enheten • Vara ett aktivt stöd i handläggning, prioritering och beslut • Arbeta nära medarbetarna och fånga upp behov och utvecklingsmöjligheter • Tillsammans med verksamhetschef arbeta med planering, styrning och utveckling • Säkerställa rättssäkerhet, struktur och professionella arbetssätt • Bidra till omställning och förändring i linje med nya socialtjänstlagen • Främja ett hållbart arbetsklimat med fokus på tydlighet, samverkan och trygghet Du är närvarande i det dagliga arbetet, leder operativt och finns tillgänglig som stöd, bollplank och vägledare. Din roll handlar om att hålla ihop helheten, men du befinner dig nära det som sker i vardagen där besluten fattas, där arbetssituationen formas och där invånarens behov möts av professionellt stöd. Du har personal-, arbetsmiljö- och budgetansvar, men det viktigaste är din förmåga att bygga förtroende, skapa struktur och vara ett stöd i det konkreta arbetet. Vår verksamhet vilar på en stark värdegrund där individens rätt till självständighet, självförsörjning och delaktighet är central. Vi arbetar nära våra invånare och söker nu en chef som vill arbeta lika nära sina medarbetare. Hos oss är det naturligt att vara både styrande och stödjande och att jobba tillsammans mot gemensamma mål. I omställningen till en ny socialtjänstlag söker vi en ledare som kan leda både i vardagen och i förändring. Vi erbjuder dig • Ett chefsuppdrag med stort utrymme att påverka i det dagliga • En verksamhet där du gör konkret skillnad varje dag • Ett kompetent och engagerat team med hög ansvarskänsla • Kollegialt samarbete och närvarande ledarskapsstöd • Möjlighet till kompetensutveckling och verksamhetsnära lärande • En organisation som arbetar systematiskt med arbetsmiljö, struktur och kvalitet KVALIFIKATIONER Du har: • Socionomexamen • Lång erfarenhet av socialt arbete och är trygg i handläggningsprocesserna inom flera av våra verksamhetsområden och du har god kännedom om LVM-lagstiftning. • Tidigare erfarenhet av chefs- eller ledaruppdrag med personal- och budgetansvar Du är en tydlig och tillgänglig ledare som ser vikten av både struktur och relation. Du har en god förmåga att prioritera, skapa trygghet och fatta beslut i vardagen. Du trivs nära det dagliga operativa arbetet. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. ÖVRIGT Vi vill att det ska kännas bra både att bo och jobba i Vellinge kommun. För oss är mod, trovärdighet, glädje och omtanke viktigt för att trivas på arbetet och i vardagen. Våra medarbetare är vana vid korta beslutsvägar, goda utvecklingsmöjligheter och bra ledare (alla chefer får ledarskapsutbildning). Läs allt om försäkringar, tjänstepension och andra förmåner på Vellinge.se/jobba-hos-oss.

26 juni 2025
Sista ansökan:
15 augusti 2025